(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


پنجشنبه 07 شهریور 1392 - شماره 20578

رابرت فیسک: حمله به سوریه بازی اوباما در زمین القاعده است
مدیران، معلمان و دانش‌آموزان در عربستان از ورود به بحث‌های سیاسی منع شدند
رئیس جمهور سابق آلمان به اتهام فساد مالی محاکمه می‌شود
نشانه‌گیری موشک‌های سوریه به سمت اسرائيل
معاریو: جنگ امروز آغاز می‌شود
جهاد اسلامی فلسطین: آمریکا حمله کند تأسیسات اسرائیل را ویران می‌کنیم
درگیری جوانان الخلیل با نظامیان صهیونیست
در پایان سفر کرزای اعلام شد
پاکستان میان طالبان و دولت افغانستان میانجیگری می‌کند
آغاز اعتراض‌های مردمی در جهان علیه حمله نظامی احتمالی غرب به سوریه
سلسله عملیات تروریستی در عراق 60 شهید و 180 مجروح برجای گذاشت
اردوغان: قدرت گرفتن نظامیان مصر نتیجه خیانت وهابیون عربستان بود
چهار سوی پنج قاره
   


روزنامه‌نگار برجسته انگلیسی اعلام کرد حمله آمریکا به سوریه در حقیقت همراهی با القاعده است و کاخ سفید را با همان کسانی همراه می‌کند که در حملات 11 سپتامبر هزاران آمریکایی را به خاک و خون کشاند!
به گزارش فارس، «رابرت فیسک»، روزنامه‌نگار و تحلیل‌گر با سابقه امور خاورمیانه در یادداشتی که در روزنامه «ایندیپندنت» منتشر کرده، نوشت اگر «باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا تصمیم بگیرد به سوریه حمله کند، برای اولین بار در تاریخ ، خود را در زمین القاعده قرار داده است.وی با اشاره به اینکه جنگ آمریکا علیه «بشار اسد» در حقیقت بستن پیمان اتحاد با القاعده است، می‌نویسد: همان کسانی که هزاران نفر را در یازده سپتامبر کشتند، دوشادوش ملتی خواهند جنگید که شهروندانش دقیقا دوازده سال قبل به طرز بی‌رحمانه‌ای کشته شدند.

 


رژیم سعودی از وحشت گسترش اعتراض مردمی، معلمان و دانش‌آموزان عربستان را از ورود به بحث‌های سیاسی منع کرد.
به گزارش واحد مرکزی خبر، وزارت آموزش و پرورش عربستان به مدیران خود در مناطق و استان‌ها هشدار داد که معلمان پرورشی و مدیران مدارس باید بر روند آموزشی داخل کلاس‌ها نظارت و با هرگونه تخلفی که شامل سخن گفتن درباره مسائل سیاسی یا حزبی باشد برخورد کنند.
یک منبع آگاه در عربستان گفت اکثر نشست‌هایی که به ریاست مدیران آموزش و پرورش با حضور معلمان پرورشی برگزار می‌شود شامل تأکید براهمیت دور ماندن معلمان و مدیران مدارس از بحث‌های سیاسی است که هیچ ارتباطی با مسائل درسی و پرورشی ندارد. مدیران آموزش و پرورش عربستان به معلمان و مدیران مدارس هشدار دادند پرداختن به مسائل سیاسی آنها را در معرض مجازات‌های اداری قرار می‌دهد.

 


رئیس جمهور سابق آلمان به اتهام فساد مالی به زودی در دادگاه محاکمه می‌شود.
به گزارش خبرگزاری‌ها، «کریستین وولف»، رئیس جمهور پیشین آلمان به اتهام رشوه‌خواری و سوء استفاده مالی به زودی در دادگاه هانوفر محاکمه می‌شود.
براساس گزارش‌های منتشر شده، رئیس جمهور مستعفی آلمان یکم نوامبر (دهم آبان) با حضور در دادگاه به رشوه‌ای که از یک فیلمساز دریافت کرده و همچنین به تخلفاتی که در جریان امضای یک قرارداد تجاری با ژاپن مرتکب شده پاسخ خواهد داد. گفته می‌شود این برای نخستین بار است که طبق قوانین جزایی دولت آلمان علیه یک رئیس جمهور اقامه دعوا می‌شود. به موجب ماده سیصد و سی قانون جزایی آلمان «کریستین وولف» 54 ساله به اندازه کافی در مظان اتهام فساد مالی قرار گرفته و احتمالاً محکوم نیز بشود اما با این حال دادگاه هانوفر در ماه نوامبردر این مورد تصمیم‌گیری خواهد کرد.

 


در صورت وقوع هرگونه تجاوز علیه سوریه، ارتش این کشور اهداف صهیونیستی را در سرزمین‌های اشغالی هدف حملات موشکی خود قرار خواهد داد.
به گزارش خبرگزاری مهر، اندیشکده استراتژيک سوریه با ارائه گزارشی با اشاره به اینکه در صورت وقوع هرگونه تجاوز علیه سوریه ارتش این کشور اهداف صهیونیستی را در سرزمین‌های اشغالی هدف قرار خواهد داد تصاویری از پنج هدف در تیررس ارتش سوریه را منتشر کرد.
«عماد رزق» مدیر اندیشکده استراتژیک سوریه در این باره گفت، ارتش سوریه توان هدف قرار دادن هشت نقطه استراتژیک و مهم در سرزمین‌های اشغالی را دارد.
به گفته وی زرادخانه اتمی دیمونا، سامانه پرتاب موشکی اریحا، کارخانجات تولید موشک‌های اسرائیلی بالمهیم از جمله این اهداف استراتژيک هستند که موشک‌های سوریه می‌توانند ظرف 9 دقیقه به این اهداف برسند و آنها را نابود سازند.
یک منبع نظامی ارتش سوریه نیز با اشاره به اینکه هدف آمریکا از اقدام نظامی علیه سوریه تلاش برای هموار کردن راه ورود گروه‌های مسلح به دمشق است از پاسخ کوبنده و قاطع ارتش به هرگونه اقدام نظامی علیه سوریه خبر داد.
وی افزود، نیروهای مسلح و ارتش سوریه امروز بیش از هر زمان دیگری به خود اعتماد و باور دارند چون تجارب بسیاری را در این مدت به ویژه در جنگ خیابانی به دست آورده‌اند.
پایگاه خبری النشره لبنان نیز اعلام کرد، ولادیمیر پوتین رئيس‌جمهور روسیه فرمانی خطاب به نیروهای نظامی‌اش صادر کرد که به موجب آن دستور می‌دهد در صورت حمله غرب به سوریه، عربستان‌سعودی هدف تهاجم نظامی روسیه قرار گیرد.
روزنامه «یورو پین یونیول تایمز» به نقل از منابع نزدیک به ولادیمیر پوتین نوشت، پوتین پس از دیدار اخیر خود با بندربن‌سلطان رئیس سازمان امنیت سعودی بسیار عصبانی بوده است چرا که بن‌سلطان به وی گفته است اگر روسیه شکست سوریه را نپذیرد پادشاهی سعودی ریسمان کنترل چچنی‌ها را رها خواهد کرد و این امر موجب هرج‌ و مرج بزرگی در روسیه خواهد شد.
از سوی دیگر، بندربن سلطان که به یکی از فرماندهان میدانی آمریکا در منطقه تبدیل شده برای تشویق مقامات سیاسی، امنیتی آمریکا برای حمله نظامی به سوریه مبلغ 70 میلیون دلار به صورت مستقیم هزینه کرده است.
از سوی دیگر ارتش عربستان سطح آماده‌باش خود را در همه بخش‌های نظامی افزایش داد.
ارتش اسرائيل نیز برای آمادگی وضعیت جنگی در پی تهدیدهای آمریکا در حمله به سوریه و تاکید مسئولان سوری بر پاسخ کوبنده به این حمله به حالت آماده‌باش کامل درآمد.
دیوید کامرون نخست‌وزیر انگلیس روز گذشته پیش‌نویس قطعنامه علیه سوریه را به شورای امنیت سازمان ملل برد تا با تصویب آن مداخله نظامی در سوریه توجیه قانونی و حقوقی داشته باشد. شبیه این قطعنامه قبلاً درباره لیبی تصویب شده بود که به عملیات نظامی علیه لیبی منجر شد.
تاکنون روسیه و چین 3 بار قطعنامه‌های شورای امنیت علیه سوریه را وتو کرده‌اند.
دولت فرانسه نیز اعلام کرد که ناوشارل دوگل را به آب‌های سوریه اعزام خواهد کرد.
رئيس‌جمهور فرانسه گفت، کشتار شیمیایی در دمشق را نمی‌توان بدون پاسخ گذاشت و کسانی که از سلاح شیمیایی استفاده کرده‌اند باید مجازات شوند.
اتحادیه عرب نیز در نشست فوق‌العاده مدعی شد دولت سوریه مسئول اصلی استفاده از سلاح‌های شیمیایی در سوریه است.
این در حالی است که سرگئی‌لاوروف وزیر خارجه روسیه در مذاکره تلفنی با همتای آمریکایی خود گفت، متهم کردن دولت سوریه به استفاده از سلاح شیمیایی اشتباه است.
وی افزود، جایگزینی برای راه‌حل دیپلماتیک در بحران سوریه وجود ندارد. همچنین عبدالفتاح السیسی وزیر دفاع مصر دستور داد هیچ یک از کشتی‌های جنگی آمریکایی یا ناوهای انگلیسی و غیرانگلیسی حق ندارد از کانال سوئز عبور کند.
روزنامه صهیونیستی معاریو به نقل از منابع آمریکایی حمله آمریکا را قریب‌الوقوع دانست و نوشت این حمله امروز (پنجشنبه) با شلیک ده‌ها فروند موشک آغاز می‌شود.
سایر رویدادها
* اخضر ابراهیمی فرستاده ویژه سازمان ملل و اتحادیه عرب در امور سوریه گفت، مطمئن است بحران سوریه راه‌حل نظامی ندارد.
* بازرسان سازمان ملل که مسئولیت تحقیقات درباره استفاده از سلاح‌های شیمیایی در سوریه را بر عهده دارند روز گذشته ماموریت خود را از سرگرفتند.
* بر اثر عملیات ارتش در مناطق مختلف این کشور ده‌ها تروریست به هلاکت رسیدند و مقادیر زیادی اسلحه و مهمات آنان به دست ارتش افتاد.
* سخنگوی کاخ سفید مدعی شد که آمریکا مدارک غیرمحرمانه‌ای در اختیار دارد که ثابت می‌کند دولت سوریه از سلاح‌های شیمیایی استفاده کرده است.
* 100 نفر از شهروندان روسیه با توجه به وخامت اوضاع در سوریه این کشور را ترک کردند.
* نماینده دائم سوریه در سازمان ملل گفت، غرب به دنبال اعمال فشار بر سوریه برای امتیازگیری از آن است.
*شبکه خبری المیادین اعلام کرد، شهرک‌نشینان صهیونیست از ترس پاسخ مقاومت به حملات احتمالی غرب به سوریه، به تلاطم افتاده اند تا آذوقه لازم برای مواجه شدن با وضعیت جنگی را تامین کنند. پناهگاه‌های صهیونیست‌ها نیز به روی مردم باز شده‌ و صف‌های طولانی در محله‌های مختلف برای دریافت آذوقه از جمله کنسرو، دارو و ماسک‌های شیمیایی شکل گرفته است.  المیادین تاکید کرد که با وجود اقدامات دولت برای مقابله با حمله احتمالی و تبلیغ گسترده رسانه ها، چیزی از نگرانی شهرک نشین‌ها کاسته نشده است. رژیم صهیونیستی همچنین برای به خدمت گرفتن سربازان ذخیره فراخوان داده است.
* روسیه در واکنش به ارائه پیش نویس قطعنامه ضد سوری انگلیس به سازمان ملل اعلام کرد هنوز برای این کار زود است و باید منتظر نتایج تحقیقات بازرسان شیمیایی سازمان ملل ماند. بر اساس این قطعنامه،

 


جنبش جهاد اسلامی فلسطین هشدار داد، در صورت حمله نظامی آمریکا به سوریه تأسیسات اسرائیل را با خاک یکسان خواهیم کرد.
به گزارش خبرگزاری‌ها به نقل از شبکه خبری فلسطین، «احمدالمدلل» از رهبران جنبش جهاد فلسطین در واکنش به حمله نظامی احتمالی آمریکا به خاک سوریه تأکید کرد، در صورت وقوع این حمله جبهه نظامی جنبش جهاد اسلامی وارد عمل خواهد شد و تأسیسات اسرائیل را نابود خواهد کرد.
وی افزود، این جنبش نسبت به هرگونه دخالت نظامی آمریکا در سوریه هشدار می‌دهد زیرا حمله نظامی هرگز صلح را در منطقه حاکم نخواهد کرد.
المدلل خاطرنشان کرد، همه گزینه‌ها و راه‌ها برای ایستادن این جنبش در کنار سوریه در صورت تجاوز آمریکا باز است و در صورت وقوع این حمله جنبش جهاد اسلامی، اسرائیل را به ویژه در بخش‌های جنوبی، هدف قرار خواهد داد.

 


جوانان فلسطینی در اعتراض به شهادت سه فلسطینی به دست نیروهای نظامی رژیم صهیونیستی به سمت نظامیان سنگ پرتاب کردند.
به گزارش واحد مرکزی خبر، جوانان خشمگین الخلیل با بالا گرفتن تنش‌ها بر سر شهادت سه فلسطینی به دست نظامیان صهیونیست به سوی آنها و شهرک‌نشینان صهیونیست سنگ پرتاب کردند.
سربازان رژیم صهیونیستی به تازگی سه فلسطینی ساکن اردوگاه «قلندیه» را با شلیک گلوله‌های جنگی به شهادت رساندند.
«ابوعایشه»، یکی از ساکنان الخلیل در این باره می‌گوید: اسرائیلی‌ها حتی به کودکان بی‌گناه نیز رحم نکرده و به سوی آنها شلیک می‌کنند. آنها با خونسردی افرادی که در حال عبور هستند را هدف می‌گیرند. آنها ساعت 5 بامداد به اردوگاه قلندیه ریختند و شروع به سرکوب و دستگیری مردم کردند.
یکی دیگر از ساکنان الخلیل با اشاره به کشته شدن این سه نوجوان گفت: برای آغاز انتفاضه سوم و محکوم کردن کشتار «قلندیه» اینجا تجمع کرده‌ایم.

 


وزارت خارجه پاکستان از پذیرش درخواست رئیس‌جمهور افغانستان مبنی بر زمینه‌سازی اسلام‌آباد برای مذاکره مستقیم دولت افغانستان با طالبان، خبر داد.
به گزارش خبرگزاری فارس در اسلام‌آباد، «اعزاز احمد چودری» سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان اعلام کرد که کشورش درخواست رئيس‌جمهور افغانستان برای مذاکره با طالبان را پذیرفته است.
کرزای از مقامات پاکستانی خواسته بود تا مقدمات مذاکره دولت افغانستان با طالبان را فراهم کنند که پاکستان این درخواست را پذیرفته است.
به گفته سخنگوی وزارت خارجه پاکستان، اسلام‌آباد آماده است تا برای از بین بردن شکاف موجود میان دولت افغانستان و طالبان، از این کشور حمایت دیپلماتیک کند.
حامد کرزای رئیس‌جمهور افغانستان دوشنبه این هفته به منظور دیدار با مقامات پاکستانی در راس هیئتی عالیرتبه راهی اسلام‌آباد شد و به درخواست نوازشریف سفرش یک روز دیگر تمدید شد.
دومین دیدار وی و مقامات 2 کشور، در منطقه «مری» در حومه اسلام‌آباد با نوازشریف نخست‌وزیر پاکستان انجام شد.
نوازشریف در این جلسه، با مهم توصیف کردن نقش افغانستان در تحولات منطقه، ثبات در این کشور را به نفع پاکستان دانست.
نخست‌وزیر پاکستان با اشاره به اینکه، امنیت منطقه وابسته به ثبات در افغانستان است، خاطرنشان کرد: پاکستان به تلاش‌های خود برای پیشبرد اهداف صلح در افغانستان ادامه داده و اجازه نمی‌هد از خاک این کشور علیه افغانستان استفاده شود.
با این حال، آزادی شماری از اعضای ارشد طالبان که در زندان‌های پاکستان هستند، از جمله «ملا عبدالغنی برادر» مرد شماره 2 سابق طالبان، نیز در کنار از سرگیری روند مذاکرات صلح، از جمله اهداف این سفر عنوان شده بود که مقامات پاکستانی هنوز درباره درخواست دوم کرزای اظهار نظری نکرده‌اند و برخی گزارشات غیررسمی حکایت از مخالفت پاکستان با آن دارد.
کرزای در این سفر، با اشاره به لزوم همکاری مشترک دو کشور در جنگ با تروریسم، تصریح کرد: انتخاب نوازشریف به عنوان نخست‌وزیر جدید امیدواری‌های زیادی برای تحقق این هدف ایجاد کرده است.
افغانستان معتقد است، پناهگاه‌های طالبان در خاک پاکستان از جمله عوامل افزایش خشونت‌ها در این کشور است.
طبق بیانیه وزارت خارجه پاکستان، حامد کرزای در پایان این دیدار، از نوازشریف برای سفر به افغانستان دعوت به عمل آورد که با موافقت نوازشریف روبه‌رو شد.
کرزای همچنین دیدار جداگانه‌ای با «آصف علی زرداری» رئیس‌جمهور پاکستان داشت.
پاکستان اعلام کرد، شبه نظامیان طالبان دست کم فعلا تمایلی به مذاکره با دولت افغانستان و مذاکره‌کنندگان صلح کابل ندارند.
به گزارش خبرگزاری «ایسنا»، این اظهارات پس از آن مطرح شد که حامد کرزای، رئیس‌جمهور افغانستان به سفر دو روزه خود به پاکستان پایان داد و این سفر به تلاش‌ها برای ترغیب طالبان برای آمدن سر میز مذاکره،‌ متمرکز بود.
سرتاج عزیز، مشاور امنیت ملی و امور خارجی نخست‌وزیر پاکستان گفت: در شرایط کنونی طالبان تمایلی به مذاکره با دولت افغانستان یا شورای عالی صلح این کشور ندارد.
وی افزود، با این حال، پاکستان نهایت تلاش خود را به کار خواهد گرفت تا آنها را به برگزاری مذاکره و گفت‌وگو وادار کند.
به گزارش خبرگزاری شین‌‌هوا، سرتاج عزیز گفت: سفر کرزای به پاکستان به ایجاد تفاهم و برطرف شدن بدگمانی‌ها بین دو کشور کمک کرد.
وی افزود: دو طرف اذعان کردند صلح و امنیت‌شان به یکدیگر مرتبط است.

 


سرویس خارجی-
مردم کشورهای مختلف جهان بر همبستگی خود با مردم و دولت سوریه در مواجهه با غرب تاکید و مخالفت خود را با جنگ علیه سوریه اعلام کردند.
شهروندان تونسی بر همبستگی خود با مردم و نظام سوریه و مخالفت با تجاوز بیگانگان علیه این کشور تاکید کردند.
مردم تونس با برپایی ده‌ها چادر در پایتخت به جنگ احتمالی غرب علیه سوریه اعتراض کردند.مردم یمن نیز همبستگی خود را با مردم و دولت سوریه نشان دادند و از مجامع بین‌المللی خواستند در مقابل حمله احتمالی به سوریه سکوت نکنندشهروندان یمنی تاکید کردند، غرب عرب‌ها را در جنگ در عراق فریب داد اما این بار نمی‌تواند زیرا دروغ غرب در مورد سلاح‌های شیمیایی در عراق آشکار شد.شهروندان ترکیه‌ای نیز مخالفت خود را با دخالت نظامی غرب در سوریه اعلام و تاکید کردند این جنگ محدود به سوریه نخواهد بود و به منطقه و بیش از همه ترکیه ضرر خواهد زد.رئیس جبهه چپ رادیکال فرانسه نیز اظهار داشت، مردم فرانسه علاقه‌ای به دخالت نظامی غرب در سوریه ندارند و به ادعاهای مقامات الیزه درباره سوریه با دیده تردید می‌نگرند.
وی افزود مردم معتقدند مسئله عراق و افغانستان نباید در سوریه تکرار شود به‌ویژه آنکه هزینه جنگ‌های آمریکا، انگلیس و فرانسه از جیب مردم باید پرداخت شود.شماری از فعالان ضد جنگ انگلیسی با تجمع در مقابل منزل دیوید کامرون نخست‌وزیر انگلیس از دولت این کشور خواستند از دخالت نظامی در سوریه دست بردارد.
این فعالان با تاکید بر اینکه تجربه عراق و افغانستان در سوریه نباید تکرار شود خاطرنشان کردند جنگ علیه سوریه دفاع از تروریست‌ها است.عده‌ای از فرماندهان نظامی سابق انگلیس نیز با مداخله نظامی در سوریه مخالفت کردند.اعضای ائتلاف شیعی در عراق هم تاکید کردند در صورت درخواست غربی‌ها برای استفاده از حریم هوایی عراق برای حمله به سوریه، بغداد چنین اجازه‌ای نخواهد داد.در نشست ائتلاف شیعی که نخست‌وزیر و وزیر خارجه عراق نیز حضور داشتند حاضران تاکید کردند در صورت حمله به سوریه بغداد در کنار سوری‌ها خواهد ایستاد.
همچنین نتایج نظرسنجی اخیر موسسه تحقیقاتی پیو نشان می‌دهد که 70 درصد مردم آمریکا مخالف ارسال سلاح و تجهیزات نظامی به گروه‌های مسلح در سوریه و مداخله نظامی در این کشور هستند.رئیس مجلس دومای روسیه نیز گفت هرگونه عملیات نظامی علیه سوریه بر شدت تنش در منطقه خواهد افزود.
اعضای گروه ائتلاف ضدجنگ در آمریکا تاکید کردند مردم آمریکا از جنگ خسته‌‌اند اما باراک اوباما اهمیتی نمی‌هد.«جو لومبارد» فعال ضدجنگ آمریکایی و از بنیانگذاران گروه ضدجنگ در آمریکا در این باره گفت، مردم آمریکا نمی‌خواهند دوباره وارد یک جنگ بیهوده در جهان اسلام و علیه سوریه شوند و از خود می‌پرسند چرا باید آمریکا خود را درگیر جنگی کند که به غیر از ضرر برای مردمش چیز دیگری ندارد.وی افزود، باراک اوباما به صدای مردم گوش نمی‌دهد و فقط به فکر منافع دیگران است.«زیبیگنیو برژینسکی» مشاور پیشین امنیت ملی آمریکا نیز با انتقاد از حمله احتمالی به سوریه گفت، آمریکا راهبرد مشخصی در خاورمیانه ندارد.وی افزود، راه حل مشکل سوریه نظامی نیست بلکه با راهکارهای سیاسی باید بحران این کشور را حل کرد.روزنامه دیلی تلگراف چاپ انگلیس در یادداشتی با اشاره به حمله سال 2003 آمریکا به عراق تاکید کرد اشتباه عراق درباره سوریه نباید تکرار شود. این روزنامه افزود، بشار اسد پیروز میدان‌های جنگ در کشورش است و نیازی به استفاده از سلاح شیمیایی ندارد.واتیکان نیز از رویکرد غرب در جنگ‌طلبی غرب علیه سوریه به شدت انتقاد کرد.عدنان منصور وزیر خارجه لبنان در تماس تلفنی با همتای سوری خود گفت، در صورت سوءاستفاده اسرائیل از جنگ علیه سوریه و باز کردن جبهه جنگ علیه حزب‌الله دولت لبنان برای دفاع از مقاومت و خاک خود وارد عمل خواهد شد.در همین رابطه معاون نخست‌وزیر روسیه اعلام کرد، رفتار کشورهای غربی با جهان اسلام مانند بازی یک میمون با یک نارنجک است. احزاب و گروه‌های فلسطینی نیز تاکید کردند اقدام نظامی علیه سوریه کاملا غیرقانونی است و به مردم سوریه و دیگر ملت‌های عربی آسیب وارد خواهد شد.

 


موجی از حملات تروریستی در مناطق شیعه‌نشین عراق روی داد که بر اثر آن 60 نفر شهید و ده‌ها تن دیگر مجروح شدند.
منابع رسمی درعراق از وقوع انفجارهای پی‌در‌پی و هماهنگ در مناطق شیعه‌نشین این کشور خبر داده و افزودند، هدف اصلی از این حملات تروریستی غیرنظامیانی بودند که در حال تردد در خیابان‌ها و مراکز تجاری بودند.
آنطور که سایت «یو‌اس‌اس‌تودی» نوشته در جریان این انفجارها 60 نفر کشته و ده‌ها نفر دیگر نیز زخمی شدند.
در انفجارهای تروریستی روز گذشته تروریست‌ها از روش بمب‌‌گذاری خودرو، عوامل انتحاری و جاسازی بمب در پارکینگ‌ها، بازارها و نزدیک فروشگا‌ه‌ها استفاده کردند. مقامات رسمی عراقی می‌گویند تقریبا تمام شهدای این عملیات شیعیانی هستند که در اطراف بغداد زندگی می‌کنند. در این میان شدیدترین انفجار تروریستی به کاظمیه مربوط می‌شود. در پارکینگ این منطقه دو بمب با فاصله برنامه‌ریزی شده منفجر شد به این شکل که بمب دوم پس از تجمع مردم در محل انفجار نخست عمل کرد و طی آن 10 تن شهید و 27 نفر دیگر نیز زخمی شدند. تاکنون هیچ گروهی مسئولیت این انفجارها را برعهده نگرفته است اما مسلم است این اقدامات با هدف ایجاد اختلافات مذهبی صورت می‌گیرد.
انفجار دیگری نیز در منطقه «شعب» روی داد که بر اثر آن 9 تن شهید و 15 نفر نیز زخمی شدند. اکثر قربانیان این انفجار تروریستی افرادی بودند که برای خرید صبح‌گاهی به بازار رفته بودند! در شهرک صدر نیز به دنبال انفجار یک خودروی بمب‌گذاری شده پنج تن شهید و 20 نفر نیز زخمی شدند. شعله، جسر دیاله، بغداد نو، جمیله، اور، حوریه و محمدیه از دیگر مناطقی است که روز گذشته شاهد وقوع انفجارهای تروریستی بود.
منابع درمانی عراق اعلام کرده‌اند تاکنون 180 نفر برای مداوا به بیمارستان‌های اطراف محل‌های انفجار منتقل شده‌اند و احتمال افزایش شهدا نیز وجود دارد. خبرگزاری آسوشیتدپرس می‌گوید در ماه جاری میلادی دست‌کم 500 نفر از مردم عراق بر اثر حملات تروریستی کشته شده‌اند. تروریست‌ها در عراق از حمایت مالی رژیم سعودی برخوردارند.

 


نخست‌وزیر ترکیه «خیانت وهابیون حاکم بر عربستان» را عامل وقوع «کودتای نظامی» علیه رئیس‌جمهور «قانونی» مصر دانست.
به گزارش خبرگزاری فارس «رجب طیب اردوغان» نخست‌وزیر ترکیه سیزدهم اوت 2013 (22 مرداد ماه) در جلسه سیاسی امنیتی که با حضور اعضای بلندپایه دولتی این کشور برگزار شد آنچه بر «محمد مرسی»، رئیس‌جمهور مصر گذشت را یک «کودتای نظامی» خواند که باپشتیبانی عربستان سعودی و شورای همکاری خلیج‌فارس انجام شده است.
وی در این جلسه تصریح کرد که «این اقدام خیانتی از سوی وهابیون حاکم بر عربستان سعودی است که همچون خنجری زهرآلود به طور ناجوانمردانه بر پیکر جهان اسلام وارد شده است.»
اردوغان در این جلسه همچنین از مردان سیاسی خود خواسته هر طرحی که می‌تواند عربستان سعودی را وادار به عقب‌نشینی از مصر کند تهیه کرده و در اختیار وی قرار دهند.
گفتنی است ساعاتی پس از انتشار خبر آزادی حسنی مبارک از زندان نیز برخی منابع سیاسی رسانه‌ای اعلام کردند این اقدام با فشارهای عربستان صورت گرفته است.
گفته می‌شود عربستان طی هفته‌های گذشته 10 میلیارد دلار به ارتش و دولت موقت مصر کمک‌ مالی کرده است.
و اما در ادامه ناآرامی‌های مصر نیروهای امنیتی این کشور 2 تن از طرفداران مرسی را کشته و 15 نفر دیگر را زخمی کردند.
به گزارش الجزیره، طرفداران مرسی در قاهره، حلوان، اسکندریه، الجیزه، سوهاج، البحیره، القلیوبیه و بنی سویف و در اعتراض به «کودتای نظامی ارتش» این کشور تظاهرات کردند. تظاهرات در شهر «بنی سویف» اما با یورش نیروهای امنیتی و پلیس به معترضان به خشونت کشیده شد و طبق اعلام معاونت وزارت بهداشت مصر در جریان تیراندازی نیروهای نظامی 2 نفر کشته و دستکم 15 تن زخمی شدند.
در سایر شهرها نیز طرفداران مرسی که به درخواست ائتلاف ملی حمایت از مشروعیت به خیابان‌ها آمده بودند، ضمن سر دادن شعارهایی علیه حاکمان نظامی مصر بر ادامه انقلاب تاکید کردند. آزادی رهبران اخوان‌المسلمین از دیگر خواسته‌های معترضان مصری در این تظاهرات بود.
طی ناآرامی‌های چند هفته گذشته دولت موقت مصر با دستور دادستانی کل این کشور بیش از 2000 تن از رهبران اخوانی (‌در سطوح مختلف) را به اتهام فعالیت‌های تروریستی، قتل و تشویق مردم به خشونت دستگیر کرده است.
با وجود بازداشت رهبران ارشد اخوان خبر می‌رسد، موج دستگیری‌ها برای پایان یافتن اعتراض‌ها همچنان ادامه دارد. در همین رابطه خبرگزاری جمهوری اسلامی به نقل از «یونایتدپرس» از دستگیری فرزند «خیرت الشاطر»، معاون محمد بدیع رهبر اخوان‌المسلمین خبر داد.
براساس این گزارش نیروهای امنیتی روز دوشنبه با یورش به منازل ساکنان شهر نصر «سعد»، فرزند «خیرت الشاطر» را دستگیر کردند و با خود بردند. «شاطر» چندی پیش دستگیر و به زندان منتقل شده است.
برخی رسانه‌های منطقه هفته گذشته از آغاز جست‌وجوی خانه به خانه برای دستگیری اخوانی‌ها خبر داده بودند.
از سوی دیگر خبر می‌رسد، پادشاه عربستان تلاش‌های گسترده‌ای را برای درج نام اخوان‌المسلمین در فهرست گروه‌های تروریستی آغاز کرده است.
واحد مرکزی خبر به نقل از شبکه دو تلویزیون عربستان نوشت: عبدالله بن عبدالعزیز درصدد است این جریان سیاسی را با وجود اینکه در خاک عربستان دفتر و نمایندگی ندارد، وارد فهرست گروه‌های تروریستی کند. دولت موقت مصر هفته گذشته اخوانی‌ها را رسما یک گروه تروریستی خواند!
با بالا گرفتن اظهارنظرها در فضای رسانه‌ای مبنی بر احتمال قطع کمک‌های مالی آمریکا به قاهره، چاک هاگل وزیر دفاع آمریکا آب پاکی را روی دست همه ریخت و گفت دولت قصد چنین کاری را ندارد.
هاگل دیروز با تاکید بر حمایت از «آشتی ملی در مصر» اعلام کرد کشورش قصد ندارد کمک‌های نظامی خود به این کشور را قطع کند، «حازم الببلاوی» نخست‌وزیر موقت مصر چند روز پیش تهدید کرد در صورت قطع این کمک‌ها، قاهره به سمت روسیه متمایل خواهد شد! آمریکا سالانه 5/1 میلیارد دلار به ارتش و دولت مصر کمک مالی می‌کند.

 


وزیر دفاع فرانسه در امارات
وزیر دفاع فرانسه در ابوظبی با مسئولان بلندپایه امارات درباره بحران سوریه تبادل‌نظر کرد.
همکاری نظامی پاریس و ابوظبی از دیگر محور مذاکرات وزیر دفاع فرانسه در امارات بود. فرانسه از حمله نظامی آمریکا به سوریه حمایت کرده است.
محاکمه مقامات قذافی
30 تن از مقامات دوران حکومت معمر قذافی از جمله پسر دیکتاتور مخلوع لیبی در ماه سپتامبر (شهریورماه) محاکمه می‌شوند.
این 30 تن در چارچوب یک پرونده واحد در برابر قاضی قرار خواهند گرفت.
این افراد به ارتکاب جرایم متعددی از جمله قتل هنگام سرکوب شورشی متهم هستند که در سال 2011 به سقوط رژیم قذافی و کشته شدن وی در ماه اکتبر همان سال منجر شد.
اشتون در بروکسل
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با نخست‌وزیران صربستان و کوزوو در بروکسل دیدار کرد.
این دیدار، فصلی جدید در تلاش‌های کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برای میانجی‌گری بین صربستان و کوزوو محسوب می‌شود.
هدف از دیدار اشتون با ایویچا داچیچ، نخست‌وزیر صربستان و هاشم تاچی، نخست‌وزیر کوزوو، فراهم کردن مقدمات برگزاری انتخابات شهرداری‌ها در کوزوو بود که قرار است سوم نوامبر (12 آبان‌ماه) برگزار شود.
رزمایش آمریکا، روسیه و کانادا
رزمایش مشترک آمریکا، روسیه و کانادا با وجود اختلاف‌های موجود میان مسکو و واشنگتن از روز سه‌شنبه آغاز شد.
این رزمایش سومین رزمایش دفاع هوایی میان مرکز فرماندهی مشترک نیروی هوایی آمریکا و کانادا با نیروی هوایی روسیه براساس توافقنامه‌ای است که این کشورها برای تقویت روابط نظامی خود در سال 2003 امضا کرده‌اند.
این رزمایش تا روز جمعه ادامه خواهد داشت.
تهدید دولت اردن
وزیر کشور و امنیت اردن مردم را تهدید کرده در صورت برپایی اعتراض ضد دولتی به شدت سرکوب خواهند شد.
مقامات اردن نگران امنیت داخلی خود پس از حمله نظامی احتمالی غرب به سوریه می‌باشد.
این مقام اردنی گفته در صورت حمله به سوریه دستگاه امنیتی اردن با هرگونه عوامل ناآرامی داخلی مقابله خواهد کرد.
آتش زدن 40 تانکر در افغانستان
شبه نظامیان طالبان در افغانستان 40 تانکر سوخت را در استان فراه آتش زدند.در جریان این حمله شش تن از رانندگان تانکرها کشته و 10 نفر دیگر مجروح شدند.
هنوز مشخص نیست این تانکرها به چه نهادی تعلق داشته است.

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10