(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


پنجشنبه 07 شهریور 1392 - شماره 20578

کوتاه اقتصادی
وزیر ارتباطات: هیچ اپراتوری حق ندارد تعرفه تلفن را افزایش دهد
مرادی: تمام تکالیف دولت دهم انجام شده است
احتمال آغاز جنگ در منطقه قیمت جهانی طلا و نفت را افزایش داد
بانک مرکزی خبر داد
برخورد با فروشندگان غیرقانونی سکه و ارز
اوپک گزارش داد
رشد 202 درصدی تکمیل چاه‌های نفت و گاز ایران در دولت دهم
وزارت صنعت: قیمت شیر خام و نهاده‌‌های دامی امسال گران نمی‌شود
واردات گندم 60 درصد کاهش یافت
وزیر نیرو: پرداخت بدهی پیمانکاران برق اولویت‌بندی می‌شود
   


* مدیرکل نظارت بر خدمات سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان گفت: فعالیت شرکت ائل خودرو ‌ارس در زمینه واردات هر خودرویی با هر برندی از هر کشوری، غیرقانونی است. سیدجواد احمدی در گفت‌وگو با ایسنا درباره اقدامات صورت گرفته از سوی این سازمان در زمینه اعلام اخیر معاونت بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت مبنی بر غیرقانونی بودن تبلیغات فروش خودروهای آمریکایی در ایران اظهار کرد: در ماده 4 قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان قید شده که تمام عرضه‌کنندگان کالاهای سرمایه‌ای و مصرفی بادوام از جمله خودرو، مکلف به داشتن نمایندگی رسمی، تعمیرگاه مجاز، تامین قطعات یدکی و ارائه سرویس خدمات پس از فروش هستند. در این زمینه معاونت بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت در نامه‌ای رسمی به سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان اعلام کرده که شرکت «ائل خودرو ارس» گواهینامه‌ای در زمینه فعالیت در ایران از مرکز اسناد این اداره دریافت نکرده و هرگونه فعالیت تجاری آن قبل از ثبت نمایندگی، غیرقانونی است.
* قائم‌مقام مدیرعامل شرکت عمران پردیس با اشاره به اینکه واحدهای فاز 3 به تدریج تحویل داده می‌شود، گفت: پیش خریداران این فاز براساس اطلاعیه‌هایی که شرکت عمران اعلام خواهد کرد باید به شرکت‌ مراجعه کنند. پیمان پیرفرشی در گفت‌وگو با مهر اظهار داشت: تحویل واحدهای فاز 3 پردیس از هفته آینده به تدریج آغاز خواهد شد و از طریق اطلاعیه‌های شرکت عمران به اطلاع متقاضیان خواهد رسید.
* یک عضو سازمان نظام مهندسی کشور معتقد است: با کاهش تدریجی قیمت‌ها در کشور عوامل بیرونی مسکن نیز تحت تاثیر قرار می‌گیرند و این بازار اقتصادی نیز در مسیر کاهش قیمت‌ها قرار خواهد گرفت. عباس اکبرپور در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: برنامه 100 روزه دولت برای کاهش قیمت‌ها و بهبود شرایط معیشت مردم تا حدودی موثر است و می‌تواند با کاهش قیمت عوامل بیرونی مسکن به کاهش قیمت مسکن منجر شود.
* رئیس سازمان بورس از ملاقات و گفت‌وگو با وزیر اقتصاد خبر داد و گفت: دیدگاه وزیر اقتصاد نسبت به بازار سرمایه و عملکرد این بازار در سال‌‌های گذشته، نگاه مثبت و در عین حال توسعه‌ای است. علی صالح‌آبادی گفت: در برنامه 100 روزه‌ای که دولت یازدهم ارائه خواهد کرد، برنامه‌های توسعه بازار سرمایه نیز ارائه و منتشر خواهد شد.
* رئیس کل گمرک از کاهش 8 درصدی صادرات غیرنفتی با احتساب میعانات گازی و همچنین کاهش 26 درصدی واردات در 5 ماه اول سال جاری خبر داد. عباس معمارنژاد در گفت‌وگو با فارس درباره آمار تجارت خارجی در 5 ماهه اول سال جاری اظهار داشت: صادرات غیرنفتی در 5 ماهه با احتساب میعانات گازی به 35 میلیون تن رسیده است که ارزش آن 2/15 میلیارد دلار است.

 


وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تاکید کرد: هیچ اپراتوری حق ندارد بخشنامه اخیر درباره توقف تعرفه‌های جدید را نادیده بگیرد.
محمود واعظی در یک برنامه تلویزیونی گفت: اپراتورها نباید تنها به فکر درآمدزایی باشند بلکه باید به حقوق مردم توجه و با کیفیت مناسب به مردم خدمات‌رسانی کنند.
محمود واعظی افزود: روز نخست که کارم را آغاز کردم در جلسات با همکاران خود متوجه شدم در اواخر دولت قبل تصمیمی گرفته شد که با توجه به آن مردم در فیش تلفن شهریور خود باید دو برابر هزینه بپردازند اما با توجه به اینکه عنایت بیشتر به مردم، پایین آوردن هزینه اضافی، توجه به معیشت مردم و کاهش فشار به اقشار جامعه از شعارهای دولت یازدهم است با هماهنگی با رئیس‌جمهور این تصمیم را لغو کردم.
وی با اشاره به اینکه اپراتورها این ابلاغ را اجرا کرده‌اند از مردم خواست فیش جدید خود را با فیش قبل مقایسه کنند و اگر تغییراتی در آن مشاهده کردند حتما به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات اطلاع دهند تا سریعا رسیدگی و با متخلفان برخورد شود.
واعظی با تاکید بر اینکه هیچ اپراتوری قطعا نمی‌تواند و حق ندارد دستور و بخشنامه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات را نادیده بگیرد گفت: اگر چنین اتفاقی از سوی اپراتوری صورت گیرد ابزار گوناگونی در وزارتخانه وجود دارد که آن اپراتور بر مبنای آن و با اعلام ما خدمات‌دهی عادی خود را نیز از دست خواهد داد.
وی تاکید کرد: درباره آن چیزی که حق مردم است تعارفی با کسی نداریم و کوتاه نخواهیم آمد.
وی از افزایش پهنای باند اینترنت کشور از 72 گیگاهرتز بر ثانیه به 97 گیگاهرتز بر ثانیه در هفته دولت خبر داد و گفت: این روند رو به رشد در آینده نیز ادامه خواهد داشت.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات همچنین گفت: شرکت‌هایی هستند که بیش از حد معمول تعداد مشترکین اینترنت را روی یک خط قرار می‌دهند و مشکل کاهش سرعت اینترنت را به وجود می‌آورند.
محمود واعظی افزود: زمانی که ترافیک کاربر زیاد می‌شود سرعت اینترنت کاهش می‌یابد و انواع و اقسام تعبیرها از سوی مردم به کار می‌رود و فکر می‌کنند دولت مقصر است، در صورتی که این طور نیست.
وی گفت: رسیدن به سرعت واقعی اینترنت و اصلاح عملکرد اپراتورهایی که خدمات اینترنت می‌دهند یکی از برنامه‌های جدی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات است.
واعظی تاکید کرد: نظارت جدی بر اپراتورها برای افزایش کیفیت و خدمات‌دهی مناسب و مطلوب به مردم راهی است که در پیش گرفته‌ایم.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: هم‌اکنون نمی‌توانم زمان دقیق اصلاح این ساختارها را اعلام کنم چرا که تازه کار خود را آغاز کرده‌ام اما پس از بررسی‌های لازم زمان را اعلام خواهم کرد.
واعظی با اشاره به اینکه خدمات اپراتورها در مناطق محروم، روستاها، ‌کمتر توسعه یافته و مناطق مرزی با مشکل مواجه است افزود: اپراتورها به این مناطق به علت اینکه برای آنها مانند شهرهای بزرگ درآمد بالایی ندارند کمتر توجه می‌کنند اما سیاست ما این است که یک اپراتور برای همه ایران است نه اینکه فقط مانند قلک از مردم پول دریافت کند.
به گزارش فارس، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از راه‌اندازی تلفن گویای این وزارتخانه در یک ماه آینده خبر داد.محمود واعظی افزود: با راه‌اندازی این سامانه مردم می‌توانند مشکلات خود را مستقیم با وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در میان بگذارند تا پیگیری و رفع شود.
واعظی در ادامه با اشاره به اینکه مردم باید به اینترنت سالم دسترسی داشته باشند افزود: سعی می‌کنیم ضمن افزایش سرعت اینترنت و کیفیت آن، بخش غیراخلاقی اینترنت را به گونه‌ای محدود کنیم.
وی درباره توسعه تلفن همراه گفت: ضریب نفوذ تلفن همراه در شهرهای بزرگ بسیار قابل قبول است اما در مناطق کمتر توسعه یافته و مناطق مرزی کم است که باید به این موضوع توجه شود.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ادامه داد: به اپراتورهای تلفن همراه دو ماه فرصت دادیم تا ضعف‌ها را شناسایی و آنها را برطرف کنند.
واعظی بر لزوم ایجاد فضای رقابتی میان اپراتورها تاکید و اضافه کرد: ایجاد چنین فضایی موجب کاهش قیمت تعرفه‌ها و افزایش کیفیت در خدمات می‌شود.

 


معاون سابق برنامه‌ریزی و نظارت رئیس‌جمهور تاکید کرد: هیچ یک از دستگاه‌های ملی و استانی، مطالباتی از دولت دهم ندارند و تمام تکالیف قانونی دولت انجام شده است.
به گزارش ایسنا بهروز مرادی در مراسمی که به مناسبت گرامیداشت هفته دولت و تودیع وی برگزار شد رسما از معاونت برنامه‌ریزی خداحافظی کرد.
وی با تاکید بر اینکه سال گذشته به جهت تشدید تحریم‌ها و محدودیت منابع سال سختی را پشت‌سر گذاشتیم، افزود: البته این سختی‌ها با همکاری و درایت بدنه کارشناسی قوی معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئيس‌جمهور هموار شد.
رحیم ممبینی - معاون بودجه نیز با اشاره به نقش معاونت برنامه‌ریزی در توسعه کشور بیان کرد: سند چشم‌انداز توسعه، سند بودجه‌های یکساله و موضوعات فنی بسیاری از طریق معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور، پیگیری می‌شود که این خود نشان از جایگاه این معاونت در بخش توسعه‌ای کشور و تعامل با سایر قوا دارد.
بنابراین گزارش: با وجود اینکه معاونت برنامه‌ریزی که در آینده‌ای نزدیک به سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی تبدیل شده و از ارکان اصلی دولت خواهد بود اما برای حضور رسمی معاون جدید رئیس‌جمهور در این سازمان و رفتن معاون قبلی مراسم رسمی تودیع و معارفه نظیر سایر وزارت‌خانه‌ها و انتصاب‌های دیگر در مدت اخیر برگزار نشد.
البته پیش از این خبرهایی مبنی بر حضور معاون اول رئیس‌جمهور و یا حتی شخص رئیس‌جمهور برای حضور در مراسم تودیع و معارفه معاون برنامه‌ریزی شنیده شده بود این در حالی است که نه تنها این اتفاق نیفتاد بلکه مراسم خاصی تحت عنوان معارفه برای محمد باقرنوبخت به عنوان رهبر برنامه‌ریزی و مدیریت کشور در نظر گرفته نشد.

 


شاخص بورس اوراق بهادار تهران در آخرین روز کاری این هفته با سقوط بی‌سابقه‌ای روبرو شد و 1275 واحد افت کرد.
بر اساس این گزارش دیروز بسیاری از شرکت‌ها و نمادهای مطرح بازار با افت قابل توجهی همراه شدند و در این میان ارزش بازار نیز طی این هفته کاهش حدود 12هزار میلیارد تومانی را تجربه کرد.
شرکت‌هایی چون هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس با کاهش 173 واحدی، پالایش نفت بندرعباس با کاهش 138 واحدی و فولاد مبارکه اصفهان با کاهش 103 واحدی بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص داشتند. ملی صنایع مس ایران با 98 واحد، هلدینگ نفت، گاز و پتروشیمی تامین، سرمایه‌گذاری غدیر و بانک پاسارگاد نیز مجموعا حدود 195 واحد منفی بر شاخص موثر بودند.
شاخص فرا بورس نیز دیروز با کاهش قابل توجهی 18/80 واحد منفی شد و در 598/30 واحد به ثبت رسید.
همچنین از جمله اتفاقات دیروز فرا بورس تعویق عرضه اولیه پتروشیمی جم تا اطلاع بعدی بود.
به گزارش فارس، در معاملات دیروز بورس اوراق بهادار تهران سیمان ایلام، شیمی دارویی داروپخش، کاشی نیلو، دشت مرغاب، کشتیرانی، گروه صنعتی سدید و لنج ترمز ایران بیشترین افزایش قیمت را در بازار منفی نصیب سهامداران خود کردند.
در مقابل سرمایه‌گذاری پردیس، سرمایه‌گذاری توسعه ملی، سیمان درود، لبنیات کالور، صنایع جوشگاه یزد، سیمان فارس و خوزستان و چینی ایران بیشترین کاهش قیمت را داشته‌اند.
دیروز برترین عرضه و صف فروش به شرکت‌هایی همچون مدیریت پروژه‌های نیروگاهی، پالایش نفت بندرعباس، سرمایه‌گذاری آتی دماوند، بانک ملت، بانک سینا، مخابرات ایران و صنایع آذرآب را به خود اختصاص دادند.
دلایل سقوط شاخص
کارشناسان بازار سرمایه مهمترین دلیل سقوط شاخص بورس را شایعه حمله نظامی آمریکا به سوریه می‌دانند.
حسین خزلی خرازی در گفت‌وگو با فارس با اشاره به اینکه خبر و شایعه حمله آمریکا به سوریه یکی از عوامل اثرگذار در روند شاخص بازار سهام است، اظهار داشت: جو روانی ایجاد شده اثر منفی بر ذهن سهامداران گذاشته است.
وی ادامه داد: همچنین تغییر همه مدیران میانی در کشور از جمله سازمان تامین اجتماعی، ایمیدرو، صندوق‌های بازنشستگی و نهادهای مالی بزرگ از جمله عواملی است که بازار را در حالت ابهام نگه می‌دارد.
این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: شرکت‌های زیرمجموعه وزارتخانه‌ها از جمله تامین اجتماعی و ایمیدرو بیش از 70درصد ارزش بازار را به خود اختصاص داده‌اند و تغییر و تحولات در این شرکت‌ها تاثیر بسیار زیادی بر بازار دارد.
خرازی دیگر عامل افت بازار را، حجم سنگین فروش حقیقی‌ها دانست و تاکید کرد: هم‌اکنون بسیاری از سرمایه‌گذاران حقیقی احساس خطر کرده‌اند و در این میان سرمایه‌گذاران حرفه‌ای نیز با بازار همسو شدند.
وی افزود: برخی سرمایه‌گاران نیز با فروش سهام خود در این قیمت‌ها درصددند با کاهش قیمت اقدام به خرید کنند تا از این بابت منتفع شوند.
خرازی نبود ابزاری به عنوان معاملات استقراضی را یکی دیگر از عوامل اثرگذار بر بازار دانست و خاطرنشان کرد: زمانی که بازار منفی است افراد می‌توانند سهام را از سپرده‌گذاری مرکزی به طور استقراضی گرفته و در قیمت‌های پایین‌تر مجددا برگردانند؛ این امر موجب می‌شود تا بازار به سرعت اصلاح و به شرایط عادی برگردد.
وی همچنین نبود اطلاعات جدید را از جمله دیگر عوامل اثرگذار بر بازار دانست و گفت: سهامداران در اواخر مرداد و شهریورماه به دلیل نبود اطلاعات جدید (صورت‌های مالی 6 ماهه شرکت‌ها) در حالت برزخ به سر می‌برند چرا که تحلیل‌گران در انتظار این اطلاعات جدید هستند.
این کارشناس بازار سرمایه درباره واکنش‌های منفی بورس به احتمال حمله به سوریه گفت: من نسبت به این موضوع خوش‌بین هستم، چرا که در بحث حمله آمریکا به عراق هم چنین جوی به بازار وارد شد ولی در آینده، بازار به سرعت به حالت رشد بازگشت.
وی ادامه داد: در صورت حمله آمریکا به سوریه فکر نمی‌کنم که اتفاق بنیادی در شرکت‌های بورسی در ایران رخ دهد.
افت شدید بورس‌های دنیا
همزمان با کاهش شاخص بورس ایران، بازارهای سهام در سایر نقاط دنیا نیز با افت شدیدی همراه بود.
به گزارش ایسنا شاخص نیک‌کی 225 ژاپن، هانگ سنگ هنگ‌کنگ و ASX200 استرالیا بیش از یک درصد کاهش یافتند.
بازار سهام دوبی که با وجود افزایش خشونت‌ها در عراق و مصر، یکی از بازارهای مطمئن برای سرمایه‌گذاران در سال جاری میلادی شناخته می‌شد، از احتمال مداخله نظامی آمریکا در سوریه بزرگترین ضربه را متحمل شد.
شاخص «دی‌اف‌ام» دوبی که بیش از هر شاخص دیگری در میان 40 بازار بورس سهام بزرگ در سال 2013 صعود داشته روز چهارشنبه 5/7 درصد سقوط کرد و به 2405 واحد رسید و به این ترتیب مجموع افت دو روزه این شاخص به 12درصد رسید.
بازارهای سهام اروپایی نیز به پایین‌ترین سطح در شش هفته گذشته سقوط کردند. شاخص استاکس 600 اروپا در لندن 0/6 درصد کاهش یافت و به 297/78 واحد رسید که پایین‌ترین سطح از 18 ژوییه تاکنون است.
براساس گزارش بلومبرگ، مسئله نگران‌کننده اصلی برای سرمایه‌گذاران در بحران سوریه، احتمال افزایش قیمت‌های نفت و تاثیر آن بر بازارهای نوظهور و غرب است.
افزایش جهانی قیمت طلا و نفت
هم‌اکنون احتمال حمله نظامی به سوریه باعث نگرانی نسبت به مختل شدن تامین نفت جهانی شده و قیمت‌های نفت خام را به بالاترین سطح در 18 ماه گذشته رسانده است.
قیمت هر بشکه نفت برنت دیروز به 115 دلار و 97 سنت رسید که نسبت به روز سه‌شنبه یک دلار و 61 سنت افزایش قیمت داشت.
همچنین قیمت هر بشکه نفت تگزاس آمریکا به 111 دلار و 13 سنت رسید که نسبت به روز سه‌شنبه دو دلار و 12 سنت افزایش قیمت داشته است.
به گزارش فارس و به نقل از سایت رسمی اوپک قیمت هر بشکه سبد نفتی اوپک در آخرین معاملات 26 آگوست به 108دلار و 36 سنت رسید.
همچنین بهای جهانی طلا نیز دیروز به بالاترین سطح در سه ماه اخیر رسید.
به گزارش ایسنا بهای نهایی معاملات حجم بالای طلا برای تحویل در دسامبر در بازار کامکس نیویورک با 27/10 دلار یا دو درصد افزایش به 1420 دلار در هر اونس رسید. این بالاترین قیمت نهایی معاملات طلا از 14 مه است که بهای این فلز گرانبها به 1424 دلار در هر اونس رسیده بود.
قیمت‌های نقره نیز صعود طلا را دنبال کرده و به بالاترین سطح در چهار ماه گذشته رسیدند. بهای نقره برای تحویل در ماه سپتامبر 64/1 سنت یا 2/7 درصد افزایش یافت و به 24/651 دلار در هر اونس رسید که بالاترین قیمت نهایی از 12 آوریل به این سو بود.

 


معاون نظارتی بانک مرکزی با اشاره به این که به دنبال بازنگری دستورالعمل اجرایی ناظر بر صرافی‌ها هستیم و در این زمینه صرافان نگران نباشند، گفت: با افرادی که به صورت غیرقانونی اقدام به فروش سکه و ارز می‌کنند، برخورد خواهیم کرد.
به گزارش ایسنا ابراهیم درویشی در مجمع عمومی کانون صرافان ایرانیان دستورالعمل اجرایی ناظر بر فعالیت صرافی‌ها که اخیرا از سوی شورای پول و اعتبار به تصویب رسید موجب نگرانی صرافان شده، گفت: در راستای تغییر در مفاد مربوط این دستورالعمل پیگیری‌هایی را انجام داده‌ایم.
وی با اشاره به این که در این راستا مذاکراتی با رئیس‌کل جدید بانک مرکزی انجام شده اضافه کرد: بنا شده تا پس از انجام کار کارشناسی گزارشی را تهیه کنیم تا موضوع بررسی شود.
درویشی با بیان این‌که انجام هر کاری نیاز به حداقل‌هایی دارد، گفت: از 3 تا 4 هزار نفر درخواست مجوز صرافی ارائه کرده‌اند.
معاون نظارتی بانک مرکزی با اشاره به این که نمی‌توان به هر کسی مجوز صرافی داد، گفت: صلاحیت افراد باید از سوی مراجع مختلفی مانند پلیس امنیت بررسی شود.
وی با اشاره به این که برای تاسیس موسسه قرض‌الحسنه، موسسه اعتباری و بانک به ترتیب به 100، 300 و 400 میلیارد تومان سرمایه اول نیاز است، خاطرنشان کرد: برای ایجاد صرافی نیز حداقل‌هایی لازم است اما به دنبال ایجاد اصلاحاتی در دستورالعمل مصوب شورای پول و اعتبار هستیم که این اصلاحات باید توسط خود شورا انجام شود.
وی با اشاره به افزایش سرمایه اولیه مورد نیاز برای تاسیس صرافی طبق دستورالعمل مصوب شورای پول و اعتبار گفت، البته این سرمایه بلوکه نمی‌شود و درعوض یک الی دو روز در بانک مرکزی برای اطمینان از وجود آن باقی می‌ماند و به محض صدور مجوز فعالیت آزاد می‌شود تا امکان فعالیت با آن وجود داشته باشد.
معاون نظارتی بانک مرکزی در ادامه با بیان این که برخی افراد تحت عنوان مشاغل دیگر مانند فرش‌فروشی فعالیت کرده اما اقدام به فروش سکه می‌کنند،‌ اضافه کرد، از صرافان تقاضا داریم در صورتی که این افراد را می‌شناسند اقدام به معرفی آنها به کانون کنند تا جلوی فعالیت‌های غیرمجاز گرفته شود، در صورت شناسایی این افراد اقدام به پلمب محل فعالیت خواهیم کرد.
درویشی با تاکید بر این که براساس قانون پولی بانک ضرب سکه در انحصار دولت است، تصریح کرد: سکه 8 گرم و 135 سوت است که یک گرم آن نقره و 35 سوت از مس و 7 گرم طلای 24 عیار تشکیل می‌شود و هر کدام قیمت جداگانه‌ای دارد. به طوری که قیمت طلا براساس سایت بین‌المللی محاسبه می‌شود و بهای نقره نیز به همین صورت تعیین می‌شود.
وی با اشاره به این که روند تولید سکه بسیار حساس و دقیق است و در صورتی که وزن آن کمتر از 8 گرم و 135 سوت باشد در روند تولید مجددا بازنگری می‌شود، گفت: در مورد ضرب سکه‌های غیربانکی این موارد رعایت نمی‌شود.
معاون نظارتی بانک مرکزی با اشاره به ظاهر یکسان سکه‌های یک گرمی که از سوی بانک مرکزی ضرب می‌شود، گفت: به دنبال آن هستیم تا سکه‌های بهار آزادی نیز در بسته‌بندی‌های یکسان توزیع شود تا سکه‌های غیربانکی مشخص شود.

 


اوپک در جدیدترین برآوردهای سالانه خود از صنعت نفت و گاز جهان، از رشد 202 درصدی تکمیل چاه‌‌های نفت و گاز ایران در دولت دهم خبر داد.
به گزارش فارس، بر اساس جدیدترین گزارش اوپک در سال 2013، ایران در سال گذشته میلادی بالغ بر 323 حلقه چاه نفت و گاز را تکمیل کرده که نسبت به سال 2011 از رشد 58 درصدی این فعالیت در ایران حکایت دارد.
بر اساس این گزارش، ایران در سال 2011 بالغ بر 204 حلقه چاه نفت و گاز را توسعه داده است. تعداد چاه‌های نفت و گاز ایران در سال 2012 نسبت به سال پیش از این 119 حلقه افزایش یافته است.
همچنین توسعه و تکمیل چاه‌های نفت و گاز ایران در سال‌های 2009 تا 2012 (88 تا 91) نیز از 160 حلقه چاه به 323 حلقه چاه رسیده که رشد حدود 202 درصدی را نشان می‌دهد.
عربستان نیز در سال گذشته میلادی 362 حلقه چاه نفت و گازی را تکمیل کرده که نسبت به سال 2011 برابر با 50 حلقه بیشتر است.
تکمیل چاه‌های نفت و گاز در این گزارش شامل توسعه و استخراج نفت و گاز از این چاه‌‌ها می‌شود.
همچنین اوپک در این گزارش خود آورده است: ایران در سال گذشته میلادی، 739/3 میلیون بشکه نفت در روز تولید کرده است.
بر اساس این گزارش، عربستان با تولید 763/9 میلیون بشکه در روز در رتبه نخست صادرات نفت در جهان قرار دارد؛ پس از آن روسیه با 857/5 و امارات با 657/2 میلیون بشکه در رتبه‌های دوم و سوم قرار گرفته‌اند.
براساس این گزارش، روسیه با تولید 042/10، عربستان با تولید 763/9 و آمریکا با تولید 505/6 میلیون بشکه در روز از این لحاظ در رتبه‌های اول تا سوم قرار دارند.
چین با 106/4 ، ایران با تولید 739/3، کویت با 977/2، عراق با 942/2، ونزوئلا با 803/2، امارات با 652/2 و مکزیک با 547/2 در جایگاه‌‌های بعدی قرار دارند.
به گزارش اوپک، کشورهای نفت‌خیز جهان در سال 2012 بالغ بر 858/72 میلیون بشکه نفت در روز تولید کرده‌اند که 424/32 میلیون بشکه از این تولید مربوط به کشورهای عضو اوپک است.
در ادامه این گزارش میزان ذخایر نفتی اثبات شده ایران در سال گذشته میلادی، بالغ بر 300/157 میلیون بشکه و در سال پیش از آن 580/154 میلیون بشکه برآورد شده است. این ذخایر در سال 2012 نسبت به سال پیش از آن 8/1درصد رشد داشته است.
از این لحاظ ایران رتبه دوم ذخایر نفتی اثبات شده در خاورمیانه را به خود اختصاص داده است. عربستان با ذخایر 850/265 میلیون بشکه‌ای در جایگاه اول قرار دارد. پس از ایران، عراق، کویت، امارات، قطر، عمان و سوریه به ترتیب در جایگاه سوم تا هشتم قرار دارند.
براساس این گزارش، ونزوئلا با دارا بودن 735/297 میلیون بشکه ذخایر نفتی اثبات شده، رتبه نخست از این لحاظ را در میان 40 کشور مورد بررسی این گزارش به خود اختصاص داده است. عربستان با 850/265، ایران با 300/157، عراق با 300/140، کویت با 500/101، امارات با 800/97،‌روسیه با 403/77، لیبی با 472/48، نیجریه با 139/37 و قطر با244/25 میلیون بشکه در رتبه‌های دوم تا دهم از این لحاظ در جهان قرار گرفته‌اند.

 


وزارت صنعت اعلام کرد: طبق تفاهم‌‌نامه‌ای قیمت شیر و فرآورده‌‌های لبنی امسال افزایش نمی‌یابد.
این تفاهم‌نامه در صدوچهارمین جلسه کارگروه کنترل بازار بین شرکت پشتیبانی امور دام کشور، اتحادیه مرکزی تعاونی‌‌های کشاورزی دامداران ایران، انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی ایران و معاونت توسعه بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت به امضا رسیده بود.
بر این اساس، تمامی مفاد تفاهم‌نامه و ابلاغیه‌های سال 91 با رعایت تمامی تغییرات اعمال شده در مصوبات کارگروه کنترل بازار در سال 92 معتبر است.
براساس مصوبه 28 خرداد سال جاری کارگروه کنترل بازار قیمت پایه شیر خام درب دامداری هر کیلوگرم 10 هزار و 800 ریال و درب کارخانه 11هزار و 100 ریال تعیین شده است.
همچنین به ازای هر کیلوگرم شیر خام تحویلی 190 گرم کنجاله سویا به قیمت 10 هزار و 500 ریال، 245 گرم جو به قیمت 6500 ریال و 245 گرم ذرت دانه‌ای به قیمت هر کیلوگرم 7000 ریال همگی تحویلی در بنادر کشور توسط شرکت پشتیبانی امور دام تامین و تحویل خواهد شد.
190 گرم سبوس به ازای هر کیلوگرم شیرخام توسط شرکت بازرگانی دولتی ایران با حواله اتحادیه مرکزی دامداران به قیمت 2720 ریال با احتساب کیسه و سردوزی و بارگیری درب کارخانه آرد تحویل دامدار خواهد شد.
در این راستا همچنین مقرر شد در جلسه کارگروه کنترل بازار نسبت به اعلام دقیق میزان کنسانتره مورد نیاز شامل ذرت، جو، کنجاله سویا جهت تولید یک کیلوگرم شیر توسط معاونت توسعه بازرگانی داخلی بررسی و پس از تصویب ملاک عمل قرار گیرد.
نهاده‌های بلاتکلیف و تامین علوفه دامداران از بازار سیاه
از سوی دیگر مدیرعامل اتحادیه دامداران گفت: در شرایطی که دامداران به دلیل عدم تخصیص ارز مناسب برای ترخیص نهاده با مشکل مواجه شده‌اند ناچارند تا با رجوع به بازار سیاه دغدغه خود را برطرف کنند.
سعید سلطانی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: بازار آزاد برای فروش نهاده‌های مورد نیاز تولیدکنندگان در کشور وجود دارد و به دلیل مشکلات اخیر توسعه‌یافته اما دامداران نمی‌توانند گله‌های خود را گرسنه نگه دارند و مجبورند برای تامین خوارک دام خود به بازار سیاه هم مراجعه کنند.
وی افزود: در صورتی که دامدار نهاده مورد نیاز خود را از بازار سیاه تهیه کند حتی اگر علوفه برای او به قیمت ارزان نیز تامین شود حکم نوش‌دارو را پیدا می‌کند چرا که قیمت تمام شده محصول تولید شده دامدار با قیمت‌های بازار سیاه افزایش پیدا کرده است.
مدیرعامل اتحادیه دامداران گفت: شرکت پشتیبانی امور دام از سال گذشته تاکنون اقدامات مناسبی برای تامین نهاده دامداران انجام داده اما مشکل اصلی دامداران در حال حاضر بانک مرکزی است که ارز کافی برای ترخیص نهاده‌های بلاتکلیف در گمرک را اختصاص نمی‌دهد.
سلطانی اظهار امیدواری کرد: با اظهارات اخیر رئیس‌جمهوری برای تشکیل کارگروه رفع موانع اقتصادی و وعده‌های وزیر جهاد کشاورزی دامداران به آینده برای تولید بیشتر امید دارند.

 


تازه‌ترین آمار گمرک ایران حاکی از آن است که واردات دانه سخت گندم در 4 ماهه نخست سال جاری با کاهش 60 درصدی به 963 هزار تن رسید.
به گزارش ایسنا، براین اساس در همین مدت ارزش واردات دانه سخت گندم نیز با افت 51 درصدی بالغ بر 400 میلیون دلار شد. دانه سخت گندم در 4 ماهه نخست 1392 از نظر وزنی و ارزشی به ترتیب 5/10 و 1/3 درصد از کل واردات کالای کشور را به خود اختصاص داد. همچنین دانه سخت گندم در این مدت چهارمین کالای عمده وارداتی به کشور پس از برنج، کنجاله و دانه ذرت دامی بود.
ایران در 4 ماهه امسال از 12 کشور واردات دانه سخت گندم داشت که در این بین سوئیس، انگلستان و ترکیه بیشترین حجم صادرات گندم به ایران را به خود اختصاص دادند. از دیگر کشورها و مناطقی که ایران از آنها گندم وارد کرده می‌توان به آلمان، هلند، امارات، ایتالیا، روسیه، اتریش، ازبکستان، هنگ‌کنگ و ترکمنستان اشاره کرد.
ایران در 4 ماهه امسال 75 هزار تن گندم سخت به غیر از گندم دامی نیز به ارزش 30 میلیون دلار واردات داشت.

 


وزیر نیرو از اولویت‌بندی پرداخت‌ها برای کاهش بدهی‌ها به پیمانکاران برق خبر داد.
حمید چیت‌چیان درگفت‌وگو با فارس در خصوص برنامه وزارت نیرو برای کاهش بدهی‌ها به پیمانکاران برق افزود: این موضوع ابعاد مختلفی دارد، چرا که اگر پرداخت‌ها را اولویت‌بندی کنیم، کار منطقی انجام داده‌ایم.
وی ادامه داد: حالا ممکن است پروژه‌ای در مرحله 85درصد پیشرفت داشته باشد، بنابراین به این اعتبارات بیشتری و پروژه ای که 10 تا 15 درصد پیشرفت دارد، اعتبار کمتری می‌دهیم، پس این کار تصمیم درستی خواهد بود.
وزیر نیرو در مورد نحوه‌ واگذاری نیروگاه‌ها به بخش خصوصی گفت: در خصوص نحوه واگذاری نیروگاه‌ها ایراد جدی دارم، به نظر می‌رسد که این‌گونه که قانون اصل 44 گفته است، اقدامات بر این اساس تطبیق نداشته و برخی واگذاری‌ها به شرکت‌های دولتی انجام شده و در برخی از واگذاری‌ها هنوز بدهی‌ها همچنان بر گردن صنعت باقی مانده است. چیت‌چیان گفت: بنابراین با دولت در این خصوص مذاکره خواهیم داشت و تدابیری اخذ خواهد شد، تا بتواند آن فلسفه اصلی که در سیاست‌های اصل 44 مد نظر بوده در مشارکت بخش خصوصی برای ارتقا و کارآیی صنعت برق انجام شود.
وی در خصوص احیای دریاچه ارومیه گفت: یکی از اولویت‌های ما که مد نظر رئيس‌جمهور هم است، رسیدگی به تالاب‌ها و به خصوص دریاچه ارومیه است، بنابراین با توجه به تشکیل کارگروه احیای دریاچه ارومیه با مدیران منطقه مذاکره و همفکری خواهیم کرد و برنامه‌های خود را برای احیای دریاچه ارومیه آغاز می‌کنیم.
وزیر نیرو گفت: از هم‌اکنون برای پیک برق سال آینده آماده می‌شویم و از آنجا که حدود یک ماه است که پیک مصرف برق سال 92 را پشت سر گذاشته‌ایم، اما ضرورت‌هایی وجود دارد که از هم‌اکنون با همکاری و همدلی تمام صنعتگران برق برای پیک سال 93 آماده شویم.

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10