(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


یکشنبه 10 شهریور 1392 - شماره 20580

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
با ارسال پيام هاي تبريك جداگانه اي براي ظريف
وزيران خارجه اوكراين وگرجستان خواستار گسترش روابط با ايران شدند
پورمحمدی: آمده‌ام تا عدالت محقق شود
صابری خبر داد
درخواست تمدید ۶ ماهه برای فعالیت هیئت تفحص از دانشگاه آزاد
باهنر خبر داد
احتمال معرفی ۳ وزیر پیشنهادی به مجلس در اوایل مهرماه
جهانگیری: توقف موقت اجرای برخی مصوبات دولت قبل رفع شد
فرمانده قرارگاه پدافند هوایی کشور تشریح کرد
توانایی ایران در کشف اهداف رادارگریز و موشک‌های کروز
درمکتب امام
امام صادق(ع) و پرورش شاگردان خاص
سفیر ایران در آلمان: تحریم‌ها در خودکفایی بخش نفت‌وگاز موثر بود
در جلسه مجمع تشخیص مطرح شد
هاشمی رفسنجانی: سوريه دژ مستحكم مقابله با اسرائيل است
5 کاندیدای تصدی ریاست دیوان محاسبات به کمیسیون برنامه و بودجه معرفی شدند
12 شهریور؛ اعلام نتایج آزمون دکتری
در حكمي از سوي دكتر روحاني
مجيد انصاري معاون پارلماني رئيس جمهوري شد
   


وزيران امور خارجه گرجستان و اوكراين در پيام هاي تبريك جداگانه اي، ضمن آرزوي موفقيت براي «محمد جواد ظريف» وزير امور خارجه جمهوري اسلامي ايران، خواستار گسترش و تعميق روابط با كشورمان شدند.
«مايا پانجيكيدزه» وزير امورخارجه گرجستان روز شنبه در پيام خود، انتصاب دكتر ظريف را به سمت وزير امور خارجه ايران تبريك گفت و يادآور شد: روابط ايران- گرجستان در فضايي دوستانه و با حفظ احترام متقابل توسعه يافته است.
وي تاكيد كرد كه اطمينان داريم حضور شما (دكتر ظريف) در يك ظرفيت جديد، زمينه تعميق روابط ميان دو كشور را فراهم مي كند.
رييس دستگاه ديپلماسي كشور گرجستان همچنين ثبات و پيشرفت را براي مردم ايران آرزو كرد.
«لئونيد كوژارا» وزير امور خارجه اوكراين نيز در پيام تبريك خود به وزير امور خارجه ايران اظهارداشت: مطمئن هستم با تشريك مساعي وزارتخانه‌هاي امور خارجه دو كشور روابط ايران- اوكراين در آينده نزديك به صورت سازنده و باحسن تفاهم در جهت اعتلاي دو ملت توسعه مي يابد.
كوژارا همچنين در اين پيام تبريك براي وزير امور خارجه سلامتي و موفقيت و براي ملت ايران بهروزي و پيشرفت آرزو كرد.
به گزارش ايرنا از اداره كل ديپلماسي عمومي و رسانه اي وزارت امور خارجه، «سرتاج عزيز» مشاور امنيت ملي و امور خارجه نخست وزير پاكستان نيز در پيام تبريكي به دكتر ظريف ابراز اطمينان كرده است كه تحت مديريت هوشمندانه وي، نقش موثر ايران در صلح و ثبات و امنيت منطقه اي تداوم يابد.

 


مصطفی پورمحمدی با بیان این که عدالت مهم‌ترین جزء یک حکومت است، گفت: من به وزارت دادگستری نیامده‌ام تا جایگاه وزارت ارتقا یابد بلکه آمده‌ام تا عدالت محقق شود.
حجت‌الاسلام مصطفی پورمحمدی وزیر جدید دادگستری در مراسم معارفه خود ضمن تشکر از خدمات بختیاری به عنوان وزیر دادگستری، گفت: از افرادی که امروز در اینجا برای تشکر از بختیاری گرد هم آمده‌اند تشکر می‌کنم چرا که وی و عملکرد او ارزش این تشکر را دارد.
وی با بیان این که اگر می‌خواهیم نظام جمهوری اسلامی سالم بماند باید عدالت در آن اجرا شود، گفت: اگر دولت‌ها می‌خواهند از خود دفاع کنند با عدالت می‌توانند این کار را انجام دهند.
رئیس سابق سازمان بازرسی کل کشور تاکید کرد: من به وزارت دادگستری نیامده‌ام که جایگاه وزارت را ارتقا دهم، آمده‌ام تا عدالت محقق شود. وی ابراز امیدواری کرد که بتواند دو خواسته قوه قضائیه که همانا همکاری با دیوان عدالت اداری و همکاری با سازمان بازرسی کل کشور است را محقق سازد. گفتنی است پورمحمدی پیش از این در مسند ریاست سازمان بازرسی کل کشور نیز مسئولیت برقراری عدالت در این سازمان را بر عهده داشت.

 


سخنگوی هیئت تحقیق و تفحص از دانشگاه آزاد اسلامی از ارائه درخواستی برای تمدید ۶ ماهه فعالیت این هیئت به هیئت رئیسه مجلس خبر داد.
رضا صابری با اشاره به وجود مشکلات مالی هیئت تحقیق و تفحص از دانشگاه آزاد اظهار داشت: ما در ابتدای فعالیت هیئت تفحص از دانشگاه آزاد احساس می‌کردیم که بتوانیم در مدت 6 ماه کار را به نتیجه برسانیم که این اتفاق نیفتاد.
وی افزود: بر همین اساس در اواخر تیرماه طی نامه‌ای به هیئت رئیسه درخواست تمدید 6 ماهه برای فعالیت این هیئت را داشتیم.
صابری ادامه داد: بر اساس صحبت‌هایی که با معاونت نظارت داشتیم، احتمالا با این تمدید موافقت خواهد شد.
سخنگوی هیئت تحقیق و تفحص از دانشگاه آزاد به فارس گفت: البته مجلس به لحاظ مسائل مالی و بودجه مشکلاتی را دارد و در خصوص کارشناسان هیئت تفحص از دانشگاه آزاد هم مشکلاتی وجود داشت که این مشکلات حل شد. وی خاطرنشان کرد: دبیرخانه تحقیق و تفحص از دانشگاه آزاد در حال حاضر مشغول به کار است و فعالیتش را انجام می‌دهد.

 


نایب‌رئیس‌ دوم مجلس از احتمال معرفی سه وزیر پیشنهادی برای تصدی وزارتخانه‌های علوم، آموزش و پرورش و ورزش و جوانان در اوایل مهرماه، به مجلس خبر داد.
محمدرضا باهنر نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه مجلس هفته جاری تا روز چهارشنبه ۱۳ شهریور جلسه علنی دارد، اظهار داشت: به جهت اینکه دور دوم تعطیلات تابستانی در نیمه دوم  این ماه است مجلس دیگر جلسه علنی نخواهد داشت.
وی افزود: رئیس‌جمهور هنوز سه وزیر پیشنهادی خود را برای تصدی وزارتخانه‌های علوم، تحقیقات و فناوری، آموزش و پرورش و ورزش و جوانان معرفی نکرده است و به نظرم معرفی سه وزیر پیشنهادی به مجلس برای اخذ رأی اعتماد، اوایل مهرماه انجام می‌شود. باهنر در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا سرپرستان فعلی وزارتخانه‌ها برای تصدی این سه وزارتخانه به مجلس معرفی می‌شوند یا افراد جدیدی به مجلس پیشنهاد خواهند شد؟‌ توضیح داد:‌ بنده در این زمینه اطلاعی ندارم. نماینده مردم تهران در مجلس در گفت‌وگو با فارس درباره زمان برگزاری نشست مشترک مجلس و دولت یازدهم، گفت: دولت باید در ابتدا انتصابات را انجام دهد و افراد را در سمت‌های مختلف بچیند، بعد نشست مشترک مجلس و دولت برگزار شود. وی افزود: اما به نظرم احتمالاً نشست مشترک مجلس و دولت یازدهم اوایل مهرماه برگزار می‌شود.

 


معاون اول رئیس‌جمهور در بخشنامه جدیدی اجرای آن مصوباتی را که مغایر قانون تلقی نشدند، بلامانع دانست و در این راستا بخشنامه‌های گذشته را کان لم یکن تلقی کرد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت، معاون اول رئیس‌جمهور در بخشنامه جدیدی اجرای آن مصوباتی را که مغایر قانون تلقی نشدند را بلامانع دانست و در این راستا بخشنامه‌های گذشته مبنی بر توقف موقت اجرای برخی مصوبات از جمله مصوبات و تصمیم نامه‌هایی که از 1/3/1392 توسط دولت، کمیسیون‌های وزرا و نمایندگان ویژه یا شوراهای عالی صادر شده است و همچنین طرح مهرآفرین را کان لم یکن تلقی کرد.

 


فرمانده قرارگاه پدافند هوایی کشور با تشریح آخرین دستاوردها در این حوزه از اجرایی شدن رادار پسیو‌آرایه فازی که قابلیت کشف اهداف رادارگریز و موشک‌های کروز را دارد خبر داد.
به گزارش فارس امیرفرزاد اسماعیلی در نشست خبری صبح دیروز خود به مناسبت دهم شهریورماه سالروز پدافند هوایی گفت: دانشگاه پدافند هوایی تحت عنوان دانشگاه خاتم با مصوبه فرمانده معظم کل قوا از اول مهرماه به صورت مستقل افسران پدافند هوایی را آموزش خواهد داد. مکان این دانشگاه از ملک مرکز آموزش 02 نزاجا به قرارگاه پدافند هوایی حدود دو ماه است که واگذار شده است.
فرمانده قرارگاه پدافند هوایی تاکید کرد: در بخش درجه‌داری نیز مرکز آموزش درجه‌داری اراک از اول مهرماه امسال به صورت مستقل پرورش و تربیت درجه‌داران پدافند را آغاز می‌کند.
وی افزود: همچنین مرکز آموزش‌های تخصصی پدافند هوایی نیز امسال در قرارگاه اجرایی شد و کارش را آغاز کرد.
اسماعیلی در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: طرح نور ولایت 1 در بخش تحکیم نیز به تصویب فرمانده معظم کل قوا رسید که شناسنامه و چراغ راه چگونه رسیدن و تا کجا رفتن پدافند است و چگونه در دو بخش تنوع و تعداد سامانه‌ها اقدام کنیم.
استقرار سامانه‌های جدید در مناطق هسته‌ای، حیاتی و حساس کشور
فرمانده قرارگاه پدافند هوایی ادامه داد: به کمک پدافند هوایی سایر نیروهای ارتش و پدافند هوایی سپاه توانستیم بحث حفاظت از مناطق هسته‌ای، حیاتی و حساس جنوب شرق، جنوب و غرب کشور را تقویت کنیم و سامانه‌های جدید با شکل و شمایل جدید و تعداد بیشتر را مستقر کنیم.
اسماعیلی با اشاره به تعامل قرارگاه پدافند هوایی ارتش با سایر یگان‌های ارتش و 5 نیروی سپاه بخصوص پدافند هوایی سپاه اظهار داشت: ما برای حفاظت از نقاط حساس، حیاتی و هسته‌ای، کار کشف، ردگیری و انهدام را چند صد کیلومتر قبل از این نقاط انجام می‌دهیم.
وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اخطار جدید به هواپیماهای متجاوز دشمن گفت: هواپیماهای مسافربری به دلیل شرایط جوی ممکن است منحرف شوند و به عنوان مثال در بالای منطقه خنداب و نطنز که به هیچ وجه اجازه پرواز نیست، نزدیک شوند، در این صورت ما اقدام نظامی علیه این هواپیماها با مسافرانش نمی‌کنیم و به صورت مسالمت‌آمیز و با نگاه تیزبینانه آن را از منطقه دور می‌کنیم.
وی افزود: اما در خصوص هواپیماهای بدون سرنشین خارجی اگر به مرزهای ما نزدیک شوند با توجه به این که دائما تحت رصد ما هستند اخطار داده می‌شود و در صورتی که به این اخطارها توجه نکنند سرنوشت‌شان مثل RQ170 خواهد شد و ما هم رغبتی برای خبری کردن این اقدامات نداریم.
رزمایش بزرگ پدافند هوایی اوایل مهرماه در مناطق کوهستانی
اسماعیلی گفت: رزمایش بزرگ، سراسری و مشترکی را در نیمه دوم سال جاری در منطقه‌ای جدید و با اهداف و تاکتیک‌های جدید برگزار می‌کنیم.
وی ادامه داد: این رزمایش اواخر مهرماه و در نیمه اول آبان‌ماه اجرا می‌شود و گستردگی این رزمایش بیشتر از رزمایش مدافعان آسمان ولایت4 خواهد بود.
رصد هواپیماهای شناسایی فرامنطقه‌ای آن سوی مرزها
اسماعیلی با اشاره به اقدامات صورت گرفته در بخش اطلاعاتی اظهار داشت: توانستیم به اشراف اطلاعاتی مناسبی برسیم، اشرافی که امروز می‌توانیم با اقتدار مطرح کنیم که نفس هواپیماهای فرامنطقه‌ای شناسایی در خارج از مرزهایمان را حس می‌کنیم و موقعیت‌های آنها را شناسایی خواهیم کرد. موقعیت هواپیماهایی که پنهان کار هستند. اما چشم‌های سامانه‌های پدافند هوایی ارتش و سپاه نظاره‌گر آنهاست.
اسماعیلی خاطرنشان کرد: امنیت، ثبات و آرامش در بخش هوا و فضای کشور را مرهون دعای خیر فرمانده معظم کل قوا و تلاش فرزندان پدافند هوایی در ارتش و سپاه هستیم.
عملیاتی شدن 15 پروژه تحقیقاتی
فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء(ص) بااشاره به دستاوردهای این قرارگاه گفت: از دهم شهریور ماه سال گذشته تا امروز بالغ بر 15 پروژه تحقیقاتی، میدانی و اجرایی شده است که در نقاط تاکتیکی، گسترش یافتند.
وی با اشاره به دستاوردهای حوزه کشف تصریح کرد: رادار پسیو آرایه فازی از جمله رادارهایی است که به هیچ‌وجه انرژی از خود ساطع نمی‌‌کند اما قادر است اهداف را کشف کند.
اسماعیلی افزود: این رادار به اسم پروژه بی‌صدا قابلیت کشف اهداف استیلز (رادارگریز) و موشک‌های کروز را داشته و همچنین قابلیت تحرک و جابه‌جایی سریع را داراست.
فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء(ص) با بیان اینکه این رادار اجرایی شده است، گفت: رادار اعلام شده تهدیدات نوین را می‌بیند اما کشف نمی‌شود و در طیف متفاوتی کار می‌کند، طیفی که دشمن برای جنگ الکترونیک آن باید بسیار تلاش کند.
فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء(ص) در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به گسترش یگان‌های پدافند هوایی در نقاط مختلف کشور گفت: تاکنون در بیش از 3 هزار و 600 نقطه از کشور استقرار یافته‌ایم که این گسترش تاکتیکی به بیش از 4 هزار نقطه خواهد رسید.
اسماعیلی با اشاره به پروژه موشکی باور 373 اظهار داشت: همه باید به باور 373، باور داشته باشیم زیرا به نقاط بسیار خوبی رسیده است و زیرسیستم‌های آن تقریبا نهایی شده است.
وی تاکید کرد: بخشی از تست‌های فنی (فت) وعملیاتی درون سیستمی این سامانه امسال انجام می‌شود و امید داریم این کار در طول رزمایش صورت بگیرد.
اسماعیلی همچنین با اشاره به رادار کیهانی سپهر خاطرنشان کرد: تمام فازهای اجرایی این رادار تمام شده و نقطه استقراری آن نیز مشخص شده است.
وی اظهار داشت: برد رادار کیهانی سپهر بیش از 2 هزار و 500 کیلومتر یعنی حداقل 800 تا حداکثر 3 هزار کیلومتر است.
نصب موشک صیاد 2 بر روی سامانه S200
اسماعیلی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به ارتقای سامانه موشکی S200 گفت: نوید داده بودیم این سامانه باید نقطه‌زنی کند که این کار را کرد. همچنین اعلام کرده بودیم این سامانه نباید فقط اهداف ارتفاع بالا را بزند و باید بتواند اهداف ارتفاع متوسط را هدف قرار دهد.
وی افزود: در این راستا «پروژه تلاش» متخصصان پدافند هوایی به ثمر نشست و موشک سیستم سلاح صیاد 2 بر روی سامانه موشکی S200 امروز قابلیت درگیری در ارتفاع متوسط را به این سامانه می‌دهد.
وی با بیان اینکه S200 تنها موشک برد بلند پدافند است، افزود: با توجه به نصب موشک صیاد تغییر در نوع درگیری آن انجام شد و درخصوص تغییر نوع ارتباطی نیز در سال آینده خبرهایی اعلام خواهیم کرد. ما در این خصوص نقطه گلوگاهی نداریم و فقط باید مدتی زمان بگذرد.
اسماعیلی خاطرنشان کرد: رادارهای شهاب و ثامن رادارهای جدیدی هستند که در صحنه‌های رزمی مستقر شدند و کشف اهداف استیلز ریزپرنده را به ظهور رساندند.
ارتقاء سامانه یا زهرا 3
و تست در رزمایش آتی
وی همچنین با اشاره به دستاورهای بخش موشکی اظهار داشت: سامانه یا زهرا 3 که در رزمایش گذشته شاهد حضور آن بودیم در رزمایش آتی نیز حضور خواهد داشت و شایستگی‌های ویژه‌ای از این سامانه را خواهیم دید که در درگیری در ارتفاع پست با کمترین زمان ممکن اهداف را منهدم خواهد کرد.
تقدیر از سامانه‌های شاهد و صباح
توسط قرارگاه مرکزی خاتم
اسماعیلی با اشاره به دستاوردهای حوزه جنگ الکترونیک نیز گفت: سامانه‌های شاهد و صباح سامانه‌های کم‌نظیری در حوزه جنگال هستند که مورد تقدیر ستاد کل نیروهای مسلح، قرارگاه مرکزی خاتم و ستاد ارتش قرار گرفته‌اند.
اسماعیلی در ادامه خاطرنشان کرد: در بخش کشف نیز پروژه رجال را داریم که یک ارتفاع‌یاب دیجیتال برای کشف ارتفاع هدف مورد نظر به کار می‌رود و در بانک متفاوتی عمل می‌کند.
وی ادامه داد: در بخش ردگیری، رادار خاتم که بهینه‌سازی شده رادار اسکایگارد و متناسب ارتفاع پایین است را داریم که در بخشی از کشور مستقر شده است.
اسماعیلی اظهار داشت: یکی دیگر از دستاوردهای ما سامانه تروپواسکتر تاکتیکی است که از طریق آن می‌توانیم اطلاعات مخابراتی را بدون اینکه کشف شود با کدگذاری و استفاده از سیم از هر نقطه‌ای از کشور به نقاط دیگر ارسال کنیم.
وی تاکید کرد: قابلیت این پروژه تاکتیکی است و استقراری نیست و به همین دلیل در برابر دشمن کارایی بالایی دارد.
فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء(ص) تصریح کرد: در بخش شنود الکترونیکی، در سال گذشته شاهد رونمایی سامانه صیاد 40 بودیم که این سامانه امسال هم در برد و هم نقش تاکتیکی با سامانه سال گذشته متفاوت است. وی افزود: این سامانه جزو لایه‌‌های دیدن و دیده نشدن قرارگاه و از جمله لایه‌های پنهانی پدافند هوایی است.
اسماعیلی تاکید کرد: یکی دیگر از سامانه‌های بخش شنود سامانه جهت‌یاب DDF است که این سامانه مشخص و تکمیل می‌کند که هدف در چه سمتی حرکت می‌کند.
اسماعیلی با اشاره به دستاوردهای پدافند هوایی در حوزه پهپادها اظهار داشت: سال گذشته پهپاد حازم 1 را داشتیم که یک پهپاد هدف بود اما اکنون پهپادهای حازم 2 و 3 را نیز داریم که مناسب برای ارتفاع بالا و با سرعت بیشتر و ماندگاری بهتر هستند.
وی با بیان اینکه ماندگاری پروازی حازم 2 بسیار بالاست، گفت: پهپاد حازم 3 یک پهپاد جت برای اهداف ویژه و استراتژیک است.
فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیا(ص) ادامه داد: پهپاد سریر 110 نیز یکی از توانمندی‌های برتر پدافند هوایی است که یک پهپاد چندمنظوره و با تکنولوژی برتر می‌باشد.

 


نزاع بخاطر هوای نفس است
اگر تمام انبیا جمع بشوند در یک محلی هیچ وقت با هم نزاع نمی‌کنند.
اگر اولیا و انبیا را شما فرض کنید که الان بیایند در دنیا، هیچ وقت با هم نزاع نمی‌کنند.
برای اینکه نزاع برای خودخواهی است.
از نقطه نفس انسان پیدا می‌شود.
آئین انقلاب اسلامی - ص 47

 


مرحوم بوعلي سينا درموضوع معراج يك رساله‌اي نوشته، در آن رساله معراجيّه وجود مبارك رسول گرامي(ص) يك سفارشي، يك نصيحتي نسبت به وجود مبارك حضرت امير المؤمنين(ع) دارد. آن سفارش را وقتی ابن سينا می‌خواهد نقل بكند كه به امير المؤمنين (عليهما السَّلام) چه گفت، تعبير مرحوم بوعلي اين است: اَلَّذِي هُوَ بِينَ اَصحابِهِ كَالمَعقُولِ بِينَ المَحسُوس (1).علي در بين ياران پيامبر مثل عقل است در برابر چشم و گوش. يعني ديگران حواسند و علي عقل است؛ ديگران محسوسند، او معقول است؛ ديگران حاسّ‌اند و حواسند، او عقل است؛ او عقل جامعه است. عقل براي تنظيم و تعديل مجاري درك و فعل حواس ماست؛ پس امام اين است!
حيات معنوي جامعه
در پرتو ارتباط با امام (ع)
ما كه اعضاء و جوارح اين عقليم و اين عقل كه به منزله قلب ماست؛ مادامي زنده‌ايم كه با اين محور عقلي و علمي رابطه داشته باشيم. اگر رابطه ما از قلب ما قطع بشود ديگر حياتي نيست! اگر يك كسي رابطه اساسي و اعتقادي و علمي با امامش نداشته باشد، ديگر او زنده نيست! اگر ارتباطش در حدّ ضعيف بود، فقط به زيارت امام رفت، يا در شهادت او اشك ريخت؛ اين رابطه‌اش بسيار ضعيف است، مثل كساني كه بيماري قلب دارند، يعني رابطه‌شان با قلب ضعيف است. بنابراين وقتي جامعه زنده است كه ارتباطش با امامش، ارتباط حس با عقل باشد.
پرورش شاگردان خاص
در رشته‌های مختلف توسط امام صادق (ع)
ما اگر در مسائل اعتقادي، اخلاقي، فقهي و حقوقي به آن عمقش نرسيم، چگونه می‌توانيم از رهنمود عقل منفصله‌مان مدد بگيريم؟ ما بايد اين مكتب‌ها را ارزيابي كنيم، عصاره اشكالات و شبهات را به پيشگاه عقل منفصله‌مان ببريم؛ جواب را از آنجا دريافت بكنيم. بنابراين آشنائي با همه رشته‌ها و شبهات روز، وظيفه همه ماست. منتها هر كسي در هر رشته‌اي كه ذات أقدس إله به او عطا كرده است، كه اَلنّاسْ مَعادِنْ كَمَعادِنِ الذَّهَبِ وَ الفِضِّه (2)؛ آن وقت عظمت و جلال و شكوه علمي وجود مبارك امام صادق(ع) روشن می‌شود. همانطوري كه عدّه‌اي از شام آمدند، خواستند سؤال كنند؛ فرمود: اگر شما قصد سؤالات فقهي داريد، از حُمرانَ ابنِ اَعيَن بپرس. اگر مشكل اعتقادي داري، از هشام بن سالم بپرس، يا از هشام بن حكم بپرس.
اين شاگردهاي خودشان هم تقسيم كار كردند؛ خيلي‌ها هستند كه داراي استعداد متوسطند، معدودی از افراد داراي يك استعداد بالا هستند. وجود مبارك امام صادق به هشام بن حكم و هشام بن سالم كه هر دو جزء شاگردان اختصاصي حضرت بودند، فرمودند: شما كارهايتان را تقسيم بكنيد؛ به يكي فرمود: تو با هر كسي مناظره نكن؛ لَاَنَّكَ تَطيرُ وَ تَقَع، تو يك مقدار پرواز می‌كني، ولي می‌افتي؛ امّا آن يكي حقّ مناظره دارد، براي اينكه وَ هُوَ يَطيرُ وَ لا يَقَع. آن طَيران دارد، پرواز می‌كند، اوج می‌گيرد، سقوط هم نمي‌كند. چون همه در يك حد نيستند، استعدادها يك حد نيستند.اين بود كه وجود مبارك امام صادق، در شرائط تاريخي‌ای قرار گرفت كه اَموي و عباسي به جان هم افتاده بودند، فرصت تاريخي‌اي پيدا شد؛ وجود مبارك حضرت رشته‌های تخصصي داشت، استعدادها را شناسائي كرد، شاگردان فراواني تربيت كرد كه حدأقل گفتند: 4 هزار شاگرد تربيت كرد.به حُمران بن أعين گفت: شما برو در مسجد جامع كوفه بنشين؛ لَاِنَّكَ اَفتِي النّاس، برو فتوا بده؛ مجتهد می‌پروراند! و هشام بن سالم، هشام بن حكم اينطور بود؛ هم رشته‌های تخصصي بود، هم مجتهد پروري؛ لذا شده رئيس مذهب! و يك چنين آدمی قلب ماست.
حيات علمي جامعه
در پرتو ارتباط با امام معصوم (ع)
در اين ايام بالأخره آدم اشك می‌ريزد، جامه مشكي در بر می‌كند؛ ولي اين گوشه اي از اظهار ارادت به وجود مبارك امام صادق است. حيات ما حيات علمي است؛ هر اندازه كه چيز فهميديم، معلوم می‌شود كه به امام مرتبطيم؛ هر اندازه كه مشكل علمي داريم، از تحقيقات و پژوهش و تفحّص و اينها فاصله گرفتيم و چيز جديدي گير ما نيامد؛ معلوم می‌شود از اماممان فاصله گرفتيم. براي اينكه او قلب عاقلانه جامعه است و عقل تپنده ملّت اسلامي است! اگر انسان با قلب رابطه دارد، آدم بِفهمي است! اگر ما مطلب عميق كه جان كندن می‌خواهد را فهميديم، معلوم می‌شود با آن رابطه داريم. به همان اندازه تشّيع ما قوي تر است، ارادت ما قوي‌تر است، ولايتمداري ما قوي تر است، مهر و صفا و وفاي آن حضرت نسبت به ما بيشتر است؛ كه اميدواريم ذات أقدس إله همه ما را از اين سفره گسترده متنعّم بفرمايد!
بيانات حضرت آيت‌الله جوادي آملي (دام ظلّه) در جلسه درس اخلاق به مناسبت ايام سوگواري حضرت امام جعفر صادق(ع) در ديدار با جمع كثيري از طلاب، فضلاء، دانشجويان و اقشار مختلف مردم ـ قم؛ 2/ 8/ 1387
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
(1) حاشيه الشّفاء/ ص 685؛ عَنْ اِبن سينا
(2) الكافي/ 8/ 177
خوان حکمت روزهای یک‌شنبه منتشر می‌شود.

 


سفیر ایران در آلمان با بی‌ نتیجه خواندن تحریم‌های ایران، آنها را زمینه‌ساز خودکفایی این کشور در بخش نفت و گاز دانست.
به گزارش شبکه خبری «پرس‌تی‌وی»، «علیرضا شیخ‌عطار» سفیر ایران در آلمان گفت که تحریم‌های ایران به دلیل برنامه هسته‌ای به نتیجه نرسیدند. بلکه به ایران کمک کردند تا در این زمینه به خودکفایی برسد.
شیخ عطار گفت که این تحریم‌ها در دستیابی ایران به فناوری مشکلی ایجاد نمی‌کند و جلوی تولید نفت و گاز را نخواهد گرفت. حتی برعکس چشم‌انداز روشنی از آینده صنعت نفت و گاز ایجاد می‌کند. وی همچنین گفت که ایران شریکی خوب برای کشورهایی است که به دنبال انرژی امن و پایدار هستند. ضمن اینکه ایران تنها کشوری است که به 2 مراکز اصلی انرژی یعنی خلیج‌فارس و دریای خزر ارتباط دارد.

 


در جلسه صبح روز گذشته مجمع تشخیص مصلحت نظام که با حضور اکثریت اعضا از جمله رؤسای جمهور سابق و فعلی برگزار شد، آخرین شرایط و وضعیت سیاسی منطقه به ویژه بحران سوریه مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
آیت‌الله هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در آغاز این جلسه با تسلیت ایام شهادت امام جعفر صادق(ع) به جهان تشیّع و امت اسلامی، یاد و خاطره شهیدان بزرگوار دولت، شهید رجایی و شهید باهنر را به عنوان دو عنصر مخلص انقلاب اسلامی گرامی داشت.
وی در ادامه با ابراز نگرانی شدید از بحران‌آفرینی‌هایی که در کشورهای جهان اسلام در حال اوج‌گیری است، گفت: اوج این بحران‌آفرینی‌ها را در حال حاضر در کشور سوریه مشاهده می‌کنیم.
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به مقدمه‌چینی‌های قبلی آمریکا برای حمله به سوریه، گفت: به نظر می‌رسد هدف اصلی آمریکا از ماجراجویی در منطقه، محدود به سوریه نیست و کل خاورمیانه را در برمی‌گیرد.
وی به نقش‌آفرینی اسرائیل در جنگ‌افروزی‌های آمریکا و متحدانش در منطقه اشاره کرد و گفت: دامنه حمله و تجاوز آمریکا احتمالاً به سوریه و شروع جنگ در این کشور محدود نخواهد بود و در واقع بازی خطرناک جنگ‌افروزی آنان ممکن است دامن کل منطقه را فراگیرد.
آیت‌الله هاشمی رفسنجانی گفت: ممکن است، شروع جنگ با اراده آنان باشد، ولی ختم آن، در اختیار آنان نخواهد بود.
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با تأکید بر اهمیت راهبردی سوریه در منطقه، به عنوان دژ مستحکم مقابله با اسرائیل گفت: جمهوری اسلامی ایران در مقابل ماجراجویی‌های آمریکا که مانند ابر سیاهی کل منطقه را فرا می‌گیرد، باید هوشیارانه و آگاهانه برخورد کند.
همچنین در این جلسه حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور، تحلیل خود را از اوضاع بحرانی سوریه و تحرکات داخلی و تهدیدهای خارجی علیه این کشور و مواضع اصولی جمهوری اسلامی ایران در قبال این تحولات و تحرکات را به اطلاع اعضا رساند.
گفتنی است؛ در جلسه روز گذشته مجمع تشخیص مصلحت نظام، بررسی و تدوین سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی، جهاد و حماسه اقتصادی در دستور کار قرار گرفت.

 


عضو کمیته عمومی و دفاعی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس از معرفی عثمانی، گرانمایه‌پور، حسینعلی امیری، حمید سعادت و امین‌حسین رحیمی به کمیسیون مذکور به عنوان کاندیدای تصدی ریاست دیوان محاسبات خبر داد.
احمد امیرآبادی نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با فارس با اشاره به جلسه عصر دیروز کمیته امور عمومی و دفاعی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس که برای بررسی نهایی سوابق و صلاحیت کاندیداهای تصدی ریاست دیوان محاسبات تشکیل شده بود، اظهار داشت: در این جلسه پس از بحث و بررسی سوابق 11 کاندیدای انتخاب شده، در نهایت پنج نفر برای اخذ رأی به کمیسیون برنامه و بودجه معرفی شدند.
وی افزود: بر این اساس، به ترتیب محمدقسیم عثمانی، گرانمایه‌پور و حسینعلی امیری و نیز حمید سعادت و امین‌حسین رحیمی، پنج کاندیدایی هستند که به کمیسیون برنامه و بودجه معرفی شدند.
امیرآبادی خاطرنشان کرد: بین آقایان عادل آذر، حمید سعادت، امین‌حسین رحیمی و عباسی که آرای یکسانی آورده بودند، قرعه‌کشی انجام شد و در نهایت حمید سعادت و امین‌حسین رحیمی انتخاب شدند. وی ادامه داد: فردا بعد‌ازظهر کمیسیون برنامه و بودجه با تشکیل جلسه‌ای سوابق و صلاحیت این پنج کاندیدا را بررسی و در نهایت یک نفر برای اخذ رأی اعتماد، به صحن علنی معرفی می‌شود.
پیش از این، عثمانی،‌ میرمحمدی نماینده سابق مجلس،‌ اصغر گرانمایه‌پور نماینده سابق مجلس، حسینعلی امیری عضو سابق حقوقدان شورای نگهبان، حمید سعادت نماینده سابق مجلس، عادل آذر رئیس مرکز آمار، امین‌حسین رحیمی دادستان فعلی دیوان محاسبات، علی کامیار مستشار دیوان محاسبات، رحمت‌الله اکرمی، رخشنده‌رو رئیس دوره چهارم دیوان محاسبات و محمد عباسی، 11 کاندیدایی بودند که امتیاز لازم را از بین 28 داوطلب ثبت‌نام کرده کسب کرده بودند.

 


نتایج آزمون نیمه متمرکز دکترای 92 سه‌شنبه بر روی سایت سازمان سنجش قرار می‌گیرد.
دکتر خدایی، رئیس سازمان سنجش به باشگاه خبرنگاران گفت: آزمون نیمه متمرکز دکترای 92 تا سه‌شنبه روی سایت سازمان سنجش اعلام خواهد شد.
وی افزود: در این آزمون 217 هزار نفر شرکت کردند که حدود 60 درصد آقایان و 40درصد را خانم‌ها تشکیل داده‌اند.
خدایی تصریح کرد: تعداد پذیرشی که ما انجام خواهیم داد حدود 10 هزار و 800 نفر است که نسبت به سال گذشته 1800 نفر افزایش نشان می‌دهد و همان نسبت پذیرش برای خانم‌ها و آقایان وجود دارد.
خدایی، درباره تفاوت آزمون دکترای امسال با سال‌های پیش گفت: دکترای سال 91 و 92 فقط میزان تاثیر مصاحبه بود که سال گذشته یک سوم و دو دوم بود که دو سوم نمره مصاحبه بعد از معرفی و یک سوم نمره علمی بعد از معرفی داوطلبان نمره مصاحبه 50 درصد و نمره علمی 50 درصد است. وی با اعلام اینکه حدود 23 هزار داوطلب برای مصاحبه پذیرفته شده‌اند، افزود: به عبارت دیگر از هر دو داوطلب یک نفر پذیرفته شده‌اند.

 


حجت الاسلام «مجيد انصاري» به معاونت پارلماني رئيس جمهوري منصوب شد.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري، حجت الاسلام «حسن روحاني» رييس جمهوري در حكمي حجت الاسلام «مجيد انصاري» را به عنوان معاون پارلماني رييس جمهوري منصوب كرد.
انصاري عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام بوده و پيش از اين نيز چند دوره نمايندگي مجلس شوراي اسلامي را برعهده داشته است.

 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10