(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


یکشنبه 10 شهریور 1392 - شماره 20580

بازداشت 155 تروریست القاعده در عملیات نیروهای مسلح عراق
کره شمالی فرستاده اوباما را راه نداد
پوتین: اوباما قبل از حمله به فکر بی‌گناهان باشد
بشار اسد شخصا فرماندهی اتاق جنگ را برعهده گرفت
رایزنی‌های فشرده در منطقه و جهان درباره حمله احتمالی
وحشت از پیامدهای جنگ در جبهه غرب شکاف انداخت
بان‌کی‌مون: نتیجه بررسی‌های کارشناسان سازمان ملل در حومه دمشق 2 هفته دیگر اعلام می‌شود
تظاهرات ضد آل‌خلیفه در بحرین زندانیان سیاسی را آزاد کنید
اعتراض‌های ضد جنگ به حمایت از سوریه در جهان اسلام
اسنودان افشا کرد
هزینه 652 میلیون دلاری پنتاگون برای حمله سایبری به کشورها
40 کشته و 40 مجروح در سلسله انفجارهای افغانستان
شلیک نظامیان به روی مردم مصر9 کشته و 190 مجروح بر جای گذاشت
   


نیروهای مسلح عراق در ادامه عملیات ضدالقاعده اعلام کردند 155 تروریست را در مناطق مختلف کشور دستگیر کرده‌اند.
به گزارش واحد مرکزی خبر این تعداد تروریست پس از حمله به مخفیگاه‌های القاعده بازداشت شدند.
دولت بغداد نگران ورود تروریست‌های القاعده از سوریه به عراق است.یکی از نمایندگان عراق می‌گوید نیروهای مسلح باید ابتکار عمل را از القاعده بگیرند و ارتباط بین القاعده در داخل و خارج را قطع کنند.خبر دیگر اینکه انفجارهای روز جمعه در شهرهای تکریت و بعقوبه 17 کشته و 33 مجروح بر جای گذاشت.در انفجار اول در شهر طوز تکریت در 170 کیلومتری شمال بغداد 13 نفر و در انفجار دوم در شهر بعقوبه چهار تن کشته شدند. تلاش برای بازداشت تروریست‌ها همچنان ادامه دارد.

 


کره‌شمالی فرستاده آمریکا در امور حقوق‌بشر برای آزادی یک زندانی آمریکایی را به کشور راه نداد.
به گزارش ایسنا، قرار بود «باب کینگ» فرستاده ویژه آمریکا در امور حقوق‌بشر برای درخواست بخشش «کنت بائه» شهروند آمریکایی محبوس در پیونگ‌یانگ به این کشور سفر کند اما کره‌شمالی دعوتنامه وی را لغو کرد.«کنت بائه» 45 ساله سال گذشته به اتهام تلاش برای براندازی حکومت کره‌شمالی به 15 سال حبس با اعمال شاقه محکوم شد.
ناظران سیاسی می‌گویند که این اقدام کره‌شمالی روی بهبود روابط واشنگتن و پیونگ‌یانگ اثر خواهد گذاشت.سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفته از این تصمیم پیونگ‌یانگ شگفت‌زده شده است.

 


شبکه تلویزیونی المیادین اعلام کرد، رئيس‌جمهور روسیه از همتای آمریکایی خود خواست در صورت حمله به سوریه به کشته شدن بی‌گناهان فکر کند.
به گزارش واحد مرکزی خبر، ولادیمیر پوتین طی اظهاراتی از باراک اوباما رئيس‌جمهور آمریکا خواست به عواقب حمله به سوریه فکر کند و قبل از حمله به سوریه به فکر کشته شدن غیرنظامیان باشد.
وی افزود، اوباما که برنده جایزه صلح نوبل شده است باید به احتمال قربانی شدن غیرنظامیان در حمله به سوریه فکر کند.
پوتین گفت: اگر آمریکا عملیات نظامی علیه سوریه را آغاز کند بسیار تاسف‌آور خواهد بود.
رئيس‌جمهور روسیه خاطرنشان کرد، آمریکا باید مدارک مورد استفاده از سلاح شیمیایی در سوریه را به شورای امنیت ارائه کند.
پوتین با تاکید بر دروغ بودن اتهامات علیه دولت سوریه در مورد استفاده از سلاح شیمیایی گفت، ما اطمینان داریم نظام سوریه از سلاح شیمیایی استفاده نکرده است.
پوتین از تصمیم پارلمان انگلیس درباره مخالفت با مشارکت لندن در حمله به سوریه استقبال کرد و افزود، دعوت‌ها برای حمله نظامی به سوریه به علت موفقیت‌های ارتش این کشور و عقب‌نشینی افراد مسلح است.

 


روزنامه الدیار لبنان اعلام کرد بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه شخصا فرماندهی اتاق عملیات نیروهای نظامی سوریه را در منطقه‌ای نامشخص برعهده گرفت.
به گزارش خبرگزاری ایسنا به نقل از روزنامه الدیار لبنان، بشار اسد فرماندهی اتاق جنگ را به همراه تیمی از افسران عالیرتبه سوری برعهده گرفت.
اتاق جنگ در استحکامات نظامی ارتش در زیر زمین و در منطقه‌ای نامشخص از خاک سوریه قرار دارد.
به نوشته این روزنامه لبنانی بشار اسد به بیشتر تماس‌های تلفنی خود پاسخ نمی‌دهد و همسر و فرزندانش به مکانی امن منتقل شده‌اند. خانواده‌های بقیه مسئولان سوری نیز به مکان‌های امن انتقال یافته‌اند.
همچنین نیروهای امنیت نظامی سوریه از مالکان ساختمان‌هایی که دارای زیرزمین‌های مستحکم هستند خواسته‌اند تا زیرزمین را برای اسکان شهروندان سوری آماده کرده و امکاناتی چون آب و سایر خدمات را در آن فراهم کنند.
روزنامه الدیار همچنین افزود، در دمشق روحیه مردم و ارتش بالا است و همه برای جنگ آماده شده‌اند.
در حالی که اسرائیل از ترس فرود آمدن هزاران موشک بالستیک سوریه بر شهرهای اسرائیل به مردم خود اعلام آماده باش داده است.
در همین رابطه «ماهر مرهج» دبیرکل حزب الشباب سوریه با هشدار نسبت به پیامدهای هرگونه ماجراجویی خارجی علیه سوریه از تشکیل گردان‌های استشهادی توسط مخالفان نظام بشار اسد به منظور هدف قرار دادن منافع آمریکا در خاورمیانه خبر داد.
وی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس تاکید کرد، هرچند در صف مخالفان نظام سوریه هستیم ولی منافع وطن را بالاتر از منافع سیاسی می‌دانیم لذا گردان‌هایی برای اجرای عملیات استشهادی و هدف قرار دادن منافع آمریکا در منطقه خاورمیانه تشکیل دادیم.
وی یادآور شد در صورت دخالت متحدان سوریه این حمله غربی به جنگی باز تبدیل خواهد شد.
گفتنی است همزمان با اعلام منابع اسرائیلی مبنی بر نزدیک بودن زمان حمله نظامی به سوریه ارتش رژیم صهیونیستی تجهیزات نظامی خود را در مرزها مستقر و به نیروهای شمال اراضی اشغالی دستور آماده‌باش کامل داد.
همچنین شبکه اسکای نیوز از پرواز گسترده تعدادی هلی‌کوپتر در مرز ترکیه و سوریه برای عملیات شناسایی خبر داد.

 


سرویس خارجی -
وحشت از پیامدهای جنگ موجب شکاف در جبهه غرب علیه سوریه شد و واشنگتن به منظور پیدا کردن همراهان جدید رایزنی‌های فشرده خود را آغاز کرده است.
در پی اقدام پارلمان انگلیس مبنی بر مخالفت با مشارکت انگلیس در جنگ علیه سوریه و موضع‌گیری دبیرکل ناتو و برخی دیگر از کشورهای متحد آمریکا از جمله آلمان مبنی بر دخالت نکردن در جنگ احتمالی علیه سوریه در جبهه غرب شکاف ایجاد شد و مقامات آمریکایی برای پیدا کردن متحدان جدید رایزنی‌های خود را آغاز کردند.
در همین رابطه باراک اوباما با فرانسوا اولاند رئیس‌جمهور فرانسه و دیوید کامرون نخست‌وزیر انگلیس تماس تلفنی برقرار کرده و با آنها درباره مسائل سوریه رایزنی کرد.
از جزئیات این گفت‌وگوها خبری مخابره نشده است لیکن منابع نزدیک به اوباما اعلام کردند رئیس‌جمهور آمریکا برای همراه کردن این متحدان به آنها خاطرنشان کرده که اقدام نظامی طولانی مدت در دستور کار آمریکا قرار ندارد و یک حمله نظامی کوتاه مدت در راس اقدامات نظامی آمریکا خواهد بود.
تحلیلگران معتقدند اوباما به دلیل مخالفت‌های گسترده از سوی متحدان خود و برای توجیه افکار عمومی به این شیوه متوسل شده و اعلام کرده حمله نظامی دو یا سه روز بیشتر طول نخواهد کشید.
تحلیلگران تاکید دارند برگزاری تظاهرات مخالفان در سراسر جهان و مخالفت افکار عمومی با حمله به سوریه، همچنین به خطر افتادن منافع متحدان آمریکا در صورت حمله نظامی به سوریه در این تغییر مواضع موثر بوده است.
متحدان آمریکا نگران آن هستند که منافع آنها در سراسر جهان در این جنگ احتمالی به خطر بیفتد و به همین دلیل خود را از شرکت در جنگ احتمالی کنار کشیده‌اند.
در همین رابطه جان کری وزیر خارجه آمریکا مدعی شد که نحوه عملکرد درباره سوریه با تصمیمات آمریکا درباره عراق، لیبی و افغانستان تفاوت دارد.
وی اظهار داشت، در تصمیم آمریکا نسبت به سوریه جنگ گسترده و دراز مدت هدف نیست بلکه این اقدام به منظور مجازاتی برای سوریه به خاطر استفاده از سلاح‌های شیمیایی است و هدف آن رسیدن به روندی سیاسی از طریق مذاکره است.
وزیر خارجه آمریکا تاکید کرد، در جنگ داخلی در سوریه هرگز راهکار نظامی پاسخگو نیست و حل این بحران تنها از طریق سیاسی ممکن است.
از سوی دیگر باراک اوباما در جمع سران کشورهای حوزه بالتیک در کاخ‌سفید با انتقاد از ناتوانی شورای امنیت در اتخاذ اقدام علیه سوریه اظهار داشت که جهان نباید در پاسخ دادن به یک حمله شیمیایی ناتوان باشد.
وی تصریح کرد، چیزی که ما تاکنون دیده‌ایم ناتوانی شورای امنیت برای واکنش به نقض آشکار هنجارهای بین‌المللی بوده است.
رئیس‌جمهور آمریکا مدعی شد که این حمله محدود و کوتاه خواهد بود.
وزیر دفاع آمریکا نیز در تماس با موشه یعلون همتای اسرائیلی خود درباره تحولات سوریه و اقدام نظامی احتمالی علیه این کشور رایزنی کرد.
این در حالی است که یک افسر اتریشی سابق نیروهای بین‌المللی در جولان اشغالی از ملاقات چند روز گذشته دو افسر سازمان سیا و معاون وزیر دفاع عربستان در شهر امان پایتخت اردن با رهبر جبهه النصره خبر داد.
شاهزاده سلمان بن سلطان معاون وزیر دفاع عربستان برادر بندربن سلطان رئیس سازمان اطلاعات عربستان است و به نیابت از برادرش مسئول اتاق عملیات سوریه در اردن است.
این افسر اتریشی اظهار داشت، در این ملاقات مقامات سیا و عربستانی حمایت خود را از اقدامات تروریستی جبهه النصره وابسته به القاعده اعلام کرده‌اند.
دیوید کامرون نخست‌وزیر انگلیس نیز طی اظهاراتی اعلام کرد که به رغم رای منفی پارلمان انگلیس درباره حمله نظامی به سوریه، همکاری انگلیس با آمریکا ادامه خواهد یافت.
همچنین رجب طیب اردوغان نخست‌وزیر ترکیه پس از اظهارات مقامات آمریکایی که از حمله نظامی محدود علیه سوریه خبر داده بودند گفت هدف اقدام نظامی باید سرنگونی دولت بشاراسد باشد، حمله محدود ترکیه را راضی نمی‌کند.
وی افزود، مداخله نظامی در سوریه نباید یک یا دو روز ادامه داشته و محدود باشد.
این اظهارات در شرایطی مطرح می‌شود که یک روزنامه دانمارکی به نقل از دبیرکل ناتو گزارشی داد که ناتو در حمله احتمالی به سوریه شرکت نخواهد کرد.
سخنگوی وزارت خارجه روسیه نیز گفت، هرگونه اقدام نظامی یک جانبه از سوی آمریکا به سوریه مغایر قوانین بین‌المللی است .
وزارت خارجه سوریه ضمن رد ادعای جان کری وزیر خارجه آمریکا مبنی بر استفاده دولت سوریه از سلاح شیمیایی تاکید کرد، دمشق هرگونه گزارشی جزیی که پیش از پایان ماموریت ناظران سازمان ملل و اعلام نتایج قطعی آن صادر شود را نمی‌پذیرد.
با نزدیک شدن زمان حمله به سوریه ششمین رزمناو آمریکا پس از عبور از آبراه سوئز و دریای سرخ وارد دریای مدیترانه شد.
این رزمناو با صدها تفنگدار در کنار پنج رزمناو آمریکایی دیگر که مسلح به موشک‌های کروز هستند در آب‌های مدیترانه مستقر شدند.
یک منبع آگاه در وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که مسکو نیز درصدد اعزام ناو هواپیمابر خود به بندر طرطوس سوریه است.
از سوی دیگر همزمان با اوج گیری تهدیدات علیه سوریه از سوی آمریکا و احتمال مداخله نظامی در این کشور، ارتش سوریه همچنان به پیشروی‌های خود در مناطق مختلف سوریه ادامه می‌دهد و با پاکسازی این مناطق امنیت و ثبات را به بخش‌های مختلف کشور باز می‌گرداند.
پیشروی ارتش در مناطق جوبرو قابون در حومه دمشق همچنان ادامه دارد و تروریست‌ها پس از تحمل شکست مجبور به عقب‌نشینی شدند. یک مقام نظامی در ارتش سوریه نیز با تاکید بر پیروزی‌های روزافزون ارتش در میادین داخلی کشور اظهار داشت، موشک‌های سوریه سرنوشت حمله احتمالی را تعیین خواهند کرد و ارتش سوریه در مقابله با تهدیدات خارجی هم موفق و سربلند بیرون خواهد آمد.
آخرین اخبار رسیده از سوریه حاکی از این است که روز گذشته چندین فروند از هواپیماهای نظامی آمریکا با برخاستن از پایگاه هوایی اینجرلیک ترکیه عملیات شناسایی را در مرزهای سوریه آغاز کردند.
منابع نظامی ناتو اعلام کردند این پروازها برای جمع‌آوری اطلاعات از خاک سوریه است.
همچنین روزنامه مصری الیوم السابع نوشت، وزیران خارجه کشورهای عضو اتحادیه عرب امروز یک نشست اضطراری درباره بحران سوریه برگزار خواهند کرد.
قرار بود این نشست روز سه‌شنبه برگزار شود که در پی به وجود آمدن شرایط اضطراری و احتمال گزینه جنگ علیه سوریه این نشست به امروز موکول شد.
سایر رویدادها
* رئیس‌جمهور ونزوئلا هشدار داد که هرگونه حمله نظامی به سوریه به گسترش تروریسم در سراسر جهان می‌انجامد.
* رئیس کمیسیون امور بین‌الملل در مجلس دومای روسیه خواستار پس گرفتن جایزه صلح نوبل از باراک اوباما در صورت حمله آمریکا به سوریه شد.
* ماهاتیر محمد نخست‌وزیر پیشین مالزی اظهار داشت، سوری‌ها خود باید برای آینده کشورشان تصمیم‌گیری کنند.
* سازمان گزارشگران بدون مرز اعلام کرد از آغاز بحران در سوریه تاکنون 100 خبرنگار کشته شده‌اند.
* یک نویسنده آمریکایی: آمریکا و اسرائیل خواستار تکرار سناریوی عراق در سوریه هستند.

 


دبیرکل سازمان ملل متحد اعلام کرد بررسی نمونه‌‌های جمع‌آوری شده از محل حمله شیمیایی در منطقه غوطه شرقی دمشق به دو هفته زمان نیاز دارد.
به گزارش خبرگزاری‌ها به نقل از رویترز، بان‌کی‌مون خطاب به اعضای شورای امنیت اظهار داشت، نتیجه بررسی‌های کارشناسان سلاح‌های شیمیایی در دمشق دو هفته دیگر اعلام می‌شود.
دبیرکل سازمان ملل این اظهارات را در نشستی که روز جمعه با پنج عضو دائمی شورای امنیت داشت عنوان کرد.
در همین رابطه بازرسان سازمان ملل پس از انجام تحقیقات خود روز گذشته از دمشق به بیروت رفتند. آنها از ارائه هرگونه اظهارنظر درباره ماموریت خود در سوریه خودداری کردند.
نیروهای امنیتی لبنان و پلیس نظامی وابسته به ارتش لبنان بازرسان را در عزیمت به بیروت همراهی کردند.
بازرسان بین‌المللی کار خود را از هجدهم اوت (27 مرداد) در دمشق آغاز کردند و قرار است پس از بررسی نتایج برخی نمونه‌های آزمایشگاهی از طریق سخنگوی سازمان ملل نتیجه تحقیقات این هیئت اعلام شود.
اطلاعات مشخصی برای ارائه گزارش نهایی آنها به سازمان ملل متحد وجود ندارد اما دبیر کل سازمان ملل اعلام کرد ارائه نتیجه به حداقل دو هفته زمان نیاز دارد.
استفاده از سلاح‌های شیمیایی در منطقه غوطه شرقی در حومه دمشق از سوی مخالفان نظام در شرایطی صورت گرفت که بازرسان سازمان ملل به درخواست دولت سوریه به دمشق سفر کرده بودند تا درباره حمله شیمیایی مخالفان در منطقه خان العسل تحقیق کنند.
از سوی دیگر، شبکه خبری العالم به نقل از دو خبرنگاری که درباره سلاح‌های شیمیایی در سوریه تحقیقات میدانی انجام داده‌اند اعلام کرد جنگجویان محلی مخالف نظام بشار اسد که به جبهه النصره وابسته هستند می‌گویند این تسلیحات را از جنگجوی سعودی به نام ابوعایشه تهیه کرده‌اند و بندر بن سلطان رئیس سازمان اطلاعات عربستان این تسلیحات شیمیایی را در اختیار آنان قرار داده است.
ابو عبدالمنعم پدر یک شورشی سوری است که فرزندش را از دست داده است. وی می‌گوید فرزندم سلاحی عجیب داشت که حتی نمی‌توانست از آن استفاده کند.
ابو عبدالمنعم این سلاح‌ را استوانه‌ای‌شکل و شبیه یک کپسول گاز توصیف کرد.
یک جنگجوی دیگر نیز گفت، به ما سلاح‌‌هایی دادند و نگفتند که چگونه می‌توان از آن استفاده کرد فقط به ما گفتند این سلاح‌ها از عربستان آمده است.
وی اضافه کرد، ما برای حمل این سلاح‌ها خیلی محتاط بودیم اما برخی بی‌احتیاطی کردند و باعث چند انفجار شد.

 


ساکنان مناطق مختلف بحرین با برگزاری تظاهرات خواستار آزادی زندانیان سیاسی شدند و بر ادامه تظاهرات تا رسیدن به خواسته‌های انقلابی تاکید کردند.
به گزارش خبرگزاری‌ها، مردم بحرین با برپایی تظاهرات دیکتاتوری آل‌خلیفه را محکوم کردند و خواستار تحقق مطالبات خود به‌ویژه آزادی زندانیان سیاسی شدند.
این تظاهرات در منامه و چند شهر دیگر بحرین صورت گرفت و معترضان شعار «مرگ بر آل‌خلیفه»، «تا رسیدن به آزادی مقاومت می‌کنیم»، «تسلیم نمی‌شویم» و «زندانی سیاسی آزاد باید گردد» سر می‌دادند.
این تظاهرات با یورش نیروهای آل‌خلیفه و پرتاب گازهای اشک‌آور و نارنجک‌های بیهوش‌کننده به درگیری منجر شد که تعدادی از تظاهرکنندگان مجروح شدند.
از سوی دیگر در پی دستگیری یک زن در یکی از بیمارستان‌های بحرین احزاب و گروه‌های مخالف رژیم ضمن محکوم کردن بازداشت بی‌دلیل این زن خواستار آزادی هرچه سریع‌تر وی شدند.
این اعتراضات در حالی صورت می‌گیرد که رژیم آل‌خلیفه در حال گفت‌وگو با نمایندگانی از گروه‌های مخالف در این کشور است.
مخالفان اعلام کرده‌اند گفت‌وگو با آل‌خلیفه وقت تلف کردن و سرپوش گذاشتن بر جنایات این رژیم است با این حال برخی از احزاب مخالف اظهار داشتند نمایندگانی برای گفت‌وگو با رژیم حاکم اعزام خواهند کرد تا بهانه‌ای برای آل‌خلیفه باقی نماند و بار دیگر ماهیت دروغین این رژیم افشا گردد.
از سوی دیگر برخی از گروه‌های سیاسی اعلام کردند همچنان به اعتراضات و تظاهرات خود در چارچوب نافرمانی مدنی ادامه خواهند داد.

 


مخالفان مداخله نظامی غرب علیه سوریه در کشورهای آمریکا، فرانسه، استرالیا، آلمان، یمن، بلاروس، تونس، عراق و دیگر مناطق جهان تظاهرات کردند.
به گزارش خبرگزاری‌ها، مردم بسیاری از کشورهای غربی و عربی به تصمیم آمریکا برای حمله به سوریه اعتراض کردند و درباره خطرات این حمله هشدار دادند.
تعدادی از شهرهای آمریکا صحنه تظاهرات و اعتراضات در مخالفت با مداخله نظامی دولت این کشور در سوریه است.علاوه بر نیویورک، واشنگتن، شیکاگو، مردم شهر هاتفورد این کشور نیز با برگزاری تظاهرات مخالفت خود را با مداخله نظامی احتمالی آمریکا علیه سوریه ابراز کردند.
تظاهرکنندگان با خود پرچم‌های سوریه را حمل می‌کردند و پلاکاردهایی در دست داشتند که روی آنها نوشته شده بود: به سوریه حمله نکنید، جنگ‌طلبی را متوقف کنید.در همین رابطه تعدادی از افسران نظامی سابق و فعلی آمریکا با مداخله نظامی واشنگتن در سوریه مخالفت کرده و درباره تبعات آن هشدار دادند.
روزنامه واشنگتن پست پس از مصاحبه با این افسران اعلام کرد افسران نظامی آمریکا تجربیات دردناکی از جنگ عراق و افغانستان دارند و حاضر نیستند که بار دیگر در جنگ علیه سوریه شرکت کنند.
این مصاحبه‌ها با ده‌ها نفر از افسران نظامی آمریکا با درجه‌های نظامی مختلف از سروان گرفته تا ژنرال 4 ستاره انجام شده و نشان می‌دهد که بسیاری از آنها در عقلایی بودن این تصمیم تردید دارند.
این روزنامه آمریکایی همچنین نوشت، بهتر است باراک اوباما قبل از حمله به سوریه به گورستان نظامیان جنگ‌های آمریکا سری بزند.
شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان نیز گزارش داد نظرسنجی‌هایی که به تازگی درباره جنگ احتمالی آمریکا و اروپا علیه سوریه به عمل آمده همگی حکایت از نگرانی مخاطبان داشته و هشداردهنده است.مردم فرانسه،‌آلمان، اسپانیا، تونس، عراق، اردن، ترکیه، فلسطین، لبنان و دیگر کشورهای جهان با برپایی تظاهرات، تجمعات و راهپیمایی‌های اعتراض‌آمیز مخالفت خود را با حمله نظامی علیه سوریه اعلام کردند.
معترضان از مردم سوریه خواستند در برابر حمله احتمالی آمریکا با یکدیگر متحد شوند.

 


اسناد جدید افشا شده از سوی مامور سابق آژانس امنیت ملی آمریکا از حملات گسترده سایبری واشنگتن به شبکه‌های رایانه‌ای کشورهای دنیا پرده برداشت.
روزنامه آمریکایی واشنگتن‌پست اعلام کرد، اسناد محرمانه‌ای را از «ادوارد اسنودان» مامور سابق آژانس امنیت ملی آمریکا دریافت کرده است که نشان می‌دهد سازمان‌های اطلاعاتی دولت اوباما، در سال 2011 صدها تهاجم سایبری با هدف نفوذ به شبکه‌های رایانه‌ای کشورهای خارجی انجام داده است.
براساس این اسناد، ماموران اطلاعاتی آمریکا در چارچوب یک پروژه 652 میلیون دلاری «سری» کشورهای ایران، روسیه، چین و کره شمالی را در زمره اهداف در اولویت نخست خود بارها مورد حمله قرار داده‌اند.
سازمان‌های دولتی آمریکا اغلب عملیات تهاجم سایبری را به عنوان فعالیت‌هایی با هدف «دستکاری، ایجاد اخلال، جلوگیری از دسترسی یا تخریب اطلاعات موجود در رایانه‌ها یا شبکه‌های رایانه‌ای» تعریف می‌کنند.
این تعریف، طبق نوشته واشنگتن‌پست از بخشنامه‌ای از رئیس‌جمهور که در اکتبر 2012 صادر شده،‌ اقتباس شده است.
از سوی دیگر خبر می‌رسد، نگرانی‌های آمریکا نسبت به ادامه روند افشاگری‌های اسنودان بیش از پیش افزایش یافته است طوری که وکیل مدافع این افشاگر از «تلاش» گسترده مقامات آمریکایی برای دیدار با وی خبر می‌دهد.
به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، به نقل از روزنامه روسی «کامر سانتچاپ» تلاش دیپلمات‌های آمریکایی برای دیدار با اسنودان به دلیل مخالفت وی ناکام ماند.
به گفته «کوچنر»،‌ وکیل افشاگر آمریکایی، در این باره مذاکراتی صورت گرفت و کارمند سابق سیا با اشاره به رویکرد خصمانه وزارت خارجه آمریکا با وی هرگونه دیدار با آنها را رد کرد.
وکیل اسنودان این را هم گفت که موکلش جایی در روسیه ساکن شده و منتظر فراهم شدن مقدمات دیدار با پدرش است.
با کشیده شدن پای دولت انگلیس در رسوایی‌های کاخ‌سفید، خبرگزاری رویترز نیز نوشت لندن برای در امان ماندن از رسوایی‌های جاسوسی از روزنامه «نیویورک تایمز» خواست اسنادی را که اسنودان در اختیارش گذاشته نابود کند!
مقامات اطلاعات انگلیس حدود دو هفته قبل هم با ورود به دفتر روزنامه گاردین در لندن، مسئولان این روزنامه را مجبور کردند حافظه‌های رایانه‌ای حاوی این اسناد و اطلاعات را نابود کنند. ورود به دفتر گاردین دو روز بعد از آن صورت گرفت که پلیس انگلیس، «دیوید میراندا» هم‌خانه «گلن گرینوالد» روزنامه‌نگار «گاردین» که اصلی‌ترین نقش در انتشار اسناد اسنودان را دارد، بدون هیچ دلیل مشخصی در فرودگاه «هیترو» لندن بازداشت کرد.
آن طور که رویترز گزارش داده، یکی از مسئولان سفارت انگلیس در واشنگتن از «جیل آبرامسون» سردبیر نیویورک‌تایمز خواسته است تمام اسناد طبقه‌بندی شده‌ای را که از اسنودان دریافت کرده و در آنها به فعالیت‌های جاسوسی و اطلاعاتی انگلیس اشاره‌ای شده، نابود کند.

 


انفجارها و حملات انتحاری در چند شهر افغانستان بیش از 40 کشته و 40 مجروح برجای گذاشت.
به گزارش خبرگزاری‌ها، روز شنبه در شهر قندهار مقابل ساختمان کابل بانک، انفجاری روی داد که در جریان آن 5 نفر کشته و 10 نفر مجروح شدند.
به گزارش خبرگزاری فارس در انفجار انتحاری دیگر در استان قندوز افغانستان در شمال کشور، فرماندار شهرستان «دشت ارچی» به همراه دهها تن دیگر مورد هدف حمله انتحاری قرار گرفت.
براساس گزارش‌های رسیده، مهاجم انتحاری مواد منفجره خود را زمانی منفجر ساخت که فرماندار دشت ارجی برای مراسم فاتحه وارد مسجد می‌شد.در این حادثه بیش از 15 نفر به همراه فرماندار کشته و 25 نفر مجروح شدند.
همچنین بر اثر انفجار بمب کنار جاده‌ای در استان هلمند افغانستان در مسیر خودرو عبوری در جنوب این کشور 12 غیرنظامی کشته شدند.
به گزارش شین‌هوا، سخنگوی استاندار هلمند گفت در این حادثه انفجاری 12 غیرنظامی از جمله یک زن کشته شدند.
وی افزود: در درگیری میان پلیس و شبه نظامیان طالبان نیز دو پلیس کشته و 3 پلیس زخمی شدند و 17 نفر نیز از نیروهای طالبان به هلاکت رسیدند.براساس یک گزارش دیگر هشت کودک در شهرستان دوشی استان بغلان افغانستان نیز بر اثر انفجار یک مین باقی مانده از جنگ کشته و مجروح شدند.این کودکان هنگام عبور از رودخانه با مین برخورد کرده و در نتیجه پنج تن از آنان کشته و سه تن دیگر مجروح شدند.

 


در ناآرامی‌های روز «جمعه سرنوشت‌ساز» دست‌کم 9 تن از مردم مصر کشته و 190 نفر نیز زخمی شدند.
روز جمعه هزاران نفر از طرفداران مرسی با ریختن به خیابان‌های شهرهای مختلف مصر علیه «حاکمان نظامی» شعار دادند. اما وزارت کشور مصر طبق اعلام قبلی به روی معترضان آتش گشود طوری که برخی منابع از کشته شدن دست‌کم 9 نفر در شهرهای قاهره، الجیزه، پورت سعید و اسکندریه خبر می‌‌دهند. در جریان این درگیری‌ها که بین طرفداران مرسی با ارتش و مخالفان مرسی روی داد دست‌کم 190 نفر نیز زخمی شدند که غالبا جزو طرفداران مرسی و اخوانی‌‌ها هستند.
وزارت کشور مصر ساعاتی قبل از آغاز تظاهرات روز جمعه هشدار داده بود با معترضان به شدت برخورد کرده و آنها را با «گلوله جنگی» هدف قرار خواهد داد!
با این حال معترضان که پس از خواندن نماز جمعه به خیابان‌‌ها آمده بودند اعلام کردند، به‌رغم همه این «جنایات» همچنان به اعتراض‌ها ادامه خواهند داد.
به گزارش فارس به نقل از شبکه تلویزیونی «المیادین» اخوان‌المسلمین مصر با صدور بیانیه‌ای تاکید کرد خشونت‌ها و بازداشت رهبران این جماعت هرگز مانع برگزاری تظاهرات آنها نخواهد شد. از زمان برکناری مرسی (تیر ماه) تاکنون حاکمان مصر تقریبا تمامی رهبران اخوان را دستگیر و راهی بازداشتگاه‌‌ها کرده‌اند. حاکمان مصری در توجیه سرکوب اخوانی‌ها آنها را «تروریست» نامیده و متهم به انجام حملات خشونت‌آمیز می‌کنند.
در همین رابطه «حسین عبدالغنی» از اعضای جبهه نجات ملی مصر (مخالف اخوان) اعلام کرد، محبوبیت اخوان‌المسلمین به دلیل ارتکاب خشونت و حمله به سازمان‌های دولتی کم شده است.پیش از این وزارت کشور مصر نیز اعلام کرده بود بخشی از طرفداران اخوانی‌ها در جریان درگیری‌های مسلحانه با نیروهای امنیتی حضور فعال داشته‌اند.
به گزارش خبرگزاری آلمان، افراد مسلح صبح روز گذشته با آر‌پی‌جی به ارتش مصر در منطقه‌ای واقع در نزدیکی فرودگاه «العریش» حمله کردند و خساراتی به آنها وارد ساختند. در همین روز گروهی نیز به بانک شهر العریش حمله کرده و دیوار آن را به کلی تخریب کردند. از زمان برکناری مرسی ناآرامی‌ها در سینا به شدت افزایش یافته است.
خبر دیگر اینکه سرانجام با افزایش فشارها و مخالفت‌های مردمی و سیاسی، «آن پترسون» سفیر آمریکا در مصر مجبور به ترک این کشور شد. به گزارش شبکه خبری العالم ماموریت آن پترسون، دیپلمات کارکشته و 62 ساله آمریکایی در قاهره تنها 26 ماه طول کشید که کمترین دوران ماموریت وی در یک کشور خارجی بود. وی روز جمعه قاهره را ترک کرد. مهمترین دلیل رفتن پترسون از قاهره مخالفت همه گروه‌های مصری با سیاست‌های آمریکا در این کشور بود.
مخالفت مصری‌ها با پترسون تا آنجا پیش رفت که در نهم مارس سال 2012 مصری‌‌ها با تظاهرات در مقابل سفارت آمریکا در قاهره خواستار اخراج وی شدند. معترضان مصری پرچمی در دست داشتند که بر روی آن نوشته شده بود، پترسون تو و کمک‌های کشورت به جهنم بروید.
دخالت‌های آمریکا در قاهره پس از انقلاب مصر در سال 2011 باعث شد که احساسات ضدآمریکایی در این کشور به بالاترین حد خود در سال‌های اخیر برسد. در حال حاضر تقریبا تمامی گروه‌های سیاسی و مردمی مصری که اختلافات فراوانی با هم دارند، یک نقطه اشتراک دارند و آن، مخالفت با آمریکا و دخالت های واشنگتن در قاهره است.
تا ورود سفیر جدید آمریکا به قاهره، دیوید ساترفیلد فرمانده نیروهای چند ملیتی در سینای مصر، سرپرست سفارت آمریکا در قاهره خواهد بود.

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10