(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


یکشنبه 10 شهریور 1392 - شماره 20580

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
دامنه اختیارات سرپرست (یادداشت روز)
کیهان و خوانندگان
برای چه بیایم ؟ (به جای گفت و شنود)
سولانا: آینده خاورمیانه در دست ایران است
نماینده دائم کشورمان در سازمان ملل: ایران با هرگونه مداخله نظامی خارجی در سوریه مخالف است
مخالفت جمهوري اسلامي با هرگونه حمله به سوريه
هيئت پارلماني ايران برای دیدار با بشار اسد عازم دمشق شد
اولین جلسه ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی در دولت یازدهم برگزار می‌شود
پاسخ ظریف به نشریه زنجیره‌ای (خبر ویژه)
جوجه را آخر پائیز می‌شمارند!
انتشار تصاویر ماهواره‌ای از مراکز هدف حمله در فلسطین اشغالی (خبر ویژه)
فیگارو: غرب از انفجار انبار باروت خاورمیانه در امان نمی‌ماند (خبر ویژه)
زیباکلام: روحانی حاضر نیست هزینه‌های اصلاح‌طلبان را بپردازد (خبر ویژه)
بی‌بی‌سی: توله انگلیسی لگدی ‌زد که کبودی آن تا مدت‌ها بر تن آمریکا ماند (خبر ویژه)
تسلیت به همکار
 


پس از رای عدم اعتماد مجلس به سه وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، علوم، تحقیقات و فناوری و ورزش و امور جوانان، سرعت عمل رئیس‌جمهور در معرفی کابینه، این انتظار را ایجاد می‌کرد که وی بار دیگر سه وزیر برای وزارتخانه‌های مذکور پیشنهاد کند اما چنین نشد و رئیس‌جمهور ترجیح داد که از فرصت قانونی استفاده کرده و فعلا وزارتخانه‌های فوق را با سرپرست اداره کند. اما سرپرست داشتن سه وزارتخانه مهمی که از قضا هر سه به صورت مستقیم مسئول رسیدگی به امور جوانان کشور هستند، یقینا تبعات و فرصت‌سوزی‌هایی را در پی خواهد داشت که کاش به آنها هم اندیشیده می‌شد. به خصوص در آستانه بازگشایی مراکز آموزشی بدون وزیر بودن وزارتخانه‌های علوم و آموزش و پرورش احتمال بروز مشکلاتی را در پی خواهد داشت. اما برخی اقدامات سرپرستان محترم در همین مدت کوتاه، سبب پدید آمدن مباحثی در سطح جامعه شد که ضرورت بررسی جایگاه سرپرست را فراهم کرد.
1- تردیدی نیست که امور جاری کشور حتی برای یک روز هم قابل تعطیل نیست پس در شرایطی که یک دستگاه حاکمیتی به هر دلیلی مسئول اصلی خود را از دست می‌دهد یا برای انتخاب وی زمان بیشتری لازم است، ضروری است شخصی با عنوان سرپرست، مسئول امور جاری و اجرایی آن دستگاه گردد.
2- مفهوم امور جاری و اجرایی هم چیز پیچیده و پنهانی نیست.
همین که کار مردم و امور جاری کشور در آن حوزه خاص بر زمین نماند و همه چیز به خاطر بی‌وزیر بودن متوقف نشود یعنی اینکه امور روزمره در جریان است و مردم سرگردان نیستند.
3- با این تعریف طبیعی و منطقی است که سرپرست سیاستگذار نیست و صد البته عمر دوران سرپرستی هم به گونه‌ای نیست که فرصت سیاستگذاری دربر داشته باشد. بالتبع کسی که سیاستگذار نیست و به صورت موقت و فقط برای راه انداختن کار مردم و متوقف نشدن امور جاری وزارتخانه بر کرسی سرپرستی تکیه زده، نمی‌تواند دست به مهره‌چینی زده و تیم اجرایی جدیدی را بر سر کار آورد، چرا که قرار بر اداره امور تا رسیدن مسئول اصلی است نه تحکیم پایه‌های حضور سرپرست و یا تغییر سیاست‌ها و روش‌های اجرایی.
4- اما وقتی سرپرستی طی مدت کوتاه حضورش دست به تغییراتی می‌زند و یا اخباری از طوفان تغییرات در آینده نزدیک حکایت می‌کند، تعارض جدی و منطقی با اصول فوق‌الذکر و اصل منطقی و بدیهی سرپرست پدید می‌آید. این تعارض دغدغه‌هایی را در ذهن جامعه و کسانی که با تیزبینی مسائل را دنبال می‌کنند، ایجاد می‌کند. دغدغه‌هایی که واقعیت‌های موجود بر اصالت و درستی آن‌ تاکید می‌کند. یکی از مهمترین این دغدغه‌ها ریل‌‌گذاری توسط افراد غیرمسئول است. صرفنظر از اینکه چه کسی مصداق این فرمول باشد، در تشریح آن باید گفت:
در امر مهمی- مانند اخذ رای اعتماد برای تصدی وزارت- با شناخت و آگاهی از رای نمایندگان مردم، می‌توان کسی را معرفی کرد که از ابتدا رای نیاوردن وی معلوم است. پس از عدم توفیق وی در جلب اعتماد نمایندگان لاجرم می‌توان وزارتخانه را با سرپرست اداره کرد. در این دوره و با توجه به اینکه سرپرست قابل سوال یا استیضاح توسط نمایندگان مردم نیست فرصت طلایی و خاصی برای انجام برخی تحولات پدید می‌آید. تحولاتی که یک وزیر قطعا برای اجرای آن با چشمان تیزبین مجلس به عنوان راس امور و ناظر بر همه مسائل کشور مواجه می‌شود. اما سرپرست چون از این نظارت خارج است دست به اقداماتی می‌زند. این اقدامات اهداف اصلی جریان‌های خاص سیاسی و فکری را پیاده می‌کند و وقتی همه تحولات به پایان رسید یک وزیر «رای‌آور» جهت اخذ رای اعتماد به مجلس معرفی می‌شود. این شخص پس از رای اعتماد و احراز عنوان وزارت در اصل بر روی ریلی که سرپرست قبلی برای او طراحی کرده حرکت می‌کند.
ممکن است گفته شود که سرپرست وزارتخانه مطابق قانون، جانشین و نماینده رئیس‌جمهور در آن وزارتخانه است و چنانچه مجلس در جریان انجام وظیفه نظارتی خود نیاز به سوال و یا احضار داشته باشد این وظیفه را با احضار و پرسش از رئیس‌جمهور به جای سرپرست، انجام خواهد داد ولی چه کسی می‌تواند انکار کند که احضار رئیس‌جمهور پی‌آمدهای سیاسی فراوانی دارد و پرهیز از این پی‌آمدها، دست نمایندگان را برای احضار رئیس‌جمهور به جای سرپرست، می‌بندد و نظارت بر امور وزارتخانه بی‌وزیر، عملا متوقف خواهد شد.
بار دیگر تاکید می‌گردد صرفنظر از مصداق خارجی، این فرمول می‌تواند مسیری برای دور زدن قانون و مردان قانون باشد!
5- شاید همین امر سبب شد تا هفته قبل رئیس کمیسیون آموزش عالی مجلس شورای اسلامی از بررسی دو فوریت طرحی خبر داد که قرار است امروز در صحن علنی مجلس مطرح شود و در صورت تصویب این طرح، سرپرستان محترم قانونا ملزم به انجام امور سرپرستی می‌شوند و حق عزل و نصب در حوزه تحت سرپرستی‌شان را نخواهند داشت. این طرح که بر اساس شواهد از پشتیبانی خوب نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی برخوردار است سبب جلوگیری از بی‌نظمی در وزارتخانه‌های بی‌وزیر و از جمله، سه وزارتخانه مهم علوم، آموزش و پرورش و ورزش و جوانان خواهد شد. یقینا شفاف‌سازی قوانین و مقررات- به رغم وضوح برخی عنوان‌ها- و برشمردن وظایف و حدود اختیارات سرپرست در یک دستگاه اجرایی، چیزی نیست که نمایندگان مردم به سادگی از کنار آن بگذرند و حساسیت آنها در پی‌گیری فوری این موضوع درخور تقدیر است.

حسین شمسیان

 


33110065 ساعت 3 تا 6 بعدازظهر
33916546 تمام ساعات شبانه‌روز
سامانه پیام کوتاه 30002323
*‌آمریکا می‌داند ورودش به کشور سوریه به دست خودش است ولی خروجش با خودش نیست. این مردم و ارتش سوریه هستند که تصمیم می‌گیرند با آمریکا و آمریکایی‌ها چگونه برخورد بکنند.
6091---0915
* از روزنامه کیهان بابت یادداشت روز با عنوان «روز واقعه نزدیک است» تقدیر و تشکر می‌کنیم. به افراد مرعوب در مقابل غرب در هر لباسی که هستند توصیه می‌شود این مقاله و یادداشت ارزنده را بخوانند در ضمن چاپ ناگفته‌های رئیس دانشگاه علامه طباطبایی در روزنامه نیز اقدام بسیار بجا و به موقع بود.
نیک‌نام از قم
* اگر آمریکای جنایتکار نگران سلامت انسان‌ها در مواجهه با بمب شیمیایی در سوریه است چرا تحریم دارو را برای ما و برخی کشورها وضع کرده است؟
9309---0937
* تمام تهدیدات آمریکا فقط برای تقویت روحیه معارضین سوریه و تروریست‌ها می‌باشد. و تجاوز آمریکا به سوریه اگر اتفاق بیفتد فقط به همین منظور صورت می‌گیرد.
8516---0919
* برای جنگ با رژیم جعلی اسرائیل لحظه‌شماری می‌کنیم. مسئولین کشور شرایطی فراهم کنند که ما هم بتوانیم در مبارزه با رژیم غاصب صهیونیستی سهم خویش را ادا نماییم.
6091---0915
* اگر سازمان یا نهادی را سراغ دارید که افراد داوطلب جهت اعزام به سوریه را ثبت‌نام می‌کند از طریق روزنامه اطلاع‌رسانی نمایید.
5654---0935
* حال که غرب و ارتجاع علیه اسلام صف کشیده‌اند دو کشور ایران و عراق همسو با سوریه و لبنان اتحاد بدون مرز تشکیل و در برابر حمله احتمالی به سوریه متحد شوند و در صورت تعرض به دفاع برخیزند.
8853---0912
* در صورت همکاری دولت ترکیه با استکبار جهانی در حمله احتمالی به سوریه شایسته است دولت جمهوری اسلامی کلیه ارتباطات و مناسبات خود را با این کشور به حالت تعلیق درآورد.
7941---0912
* پیام رئیس‌جمهور به همایش اعتدال به نوعی دولت گذشته را به بی‌تدبیری متهم می‌کند خواستم به ایشان بفرمایید اعتدال این است که بر روی واقعیت‌های مثبت و ملموس پا نگذاریم و خدمات مورد تایید رهبری و مثبت دولت قبلی را ارج نهیم و به جای برگزاری همایش‌هایی از این قبیل به کار جهادگونه که رهبری فرمودند (سرعت خدمت‌رسانی باید افزایش یابد) دست بزنیم و از حاشیه‌ها فاصله بگیریم و به متن بپردازیم.
خانم گوهریان
* پس از مدت‌ها خون دل خوردن و پرداخت حدود سی‌ میلیون تومان و در آستانه تحویل گرفتن مسکن مهر قرار گرفتم که حرفهای وزیر راه و شهرسازی باعث اضطراب و استرس خانواده شده است. شما را به خدا امید قشر ضعیف جامعه را ناامید نکنید.
6224---0911
* رئیس کل بانک مرکزی در حالی اعلام کرده قیمت 3200 تومان برای دلار نرخ مناسبی است که قیمت ارز آزاد کمتر از 3100 تومان می‌باشد! این بود معنی شعار انتخاباتی افزایش ارزش پول ملی؟!
8853---0912
* اولین وظیفه بانک مرکزی حفظ ارزش پول ملی است ولی رئیس جدید به محض انتصاب اعلام می‌کند که دلار 3200 تومانی مناسب است؟! آیا فردا باز می‌گویند تقصیر تورم است یا قصه سریال تکراری که نمی‌گذارند کار کنیم؟!
9065---0933
* بنده یک روستایی از توابع فومن گیلان هستم و خیلی از جریان‌های سیاسی اطلاع ندارم ولی از چشم‌پوشی آقای الیاس حضرتی از خدمات دولت در 8 سال گذشته بسیار ناراحت شدم. خود بنده در روستایی که زندگی می‌‌کنم تعداد قابل توجهی خانه روستایی که از پوشال ساخته شده بودند در دولت احمدی‌نژاد نوسازی شدند چرا بعضی‌ها تا این حد بی‌تقوایی می‌کنند.
حسن خانی
* ایراد وزیر دولت یازدهم از رنگ کابینت مسکن مهر بیانگر این است که کار دولت آقای احمدی‌نژاد در مسکن مهر مهم و اثربخش بوده که یک وزیر مهم‌ترین ایراد را رنگ کابینت عنوان می‌کند و نمی‌تواند عیب و ایراد مهم دیگری بر آن وارد کند.
4379---0919
* از دولت تدبیر و امید انتظار می‌رود در جهت تقویت دانشگاه اسلامی و تفکیک جنسیتی در دانشگاه‌ها با جدیت بیشتر وارد عمل شوند.
7134---0918
*با آمدن فصل مدارس حذف کارت یکساله اتوبوس و مترو فشار زیادی به طبقه دانش‌آموز و معلم و کارمند و کارگر وارد می‌کند. مسئولین ذي‌ربط بدانند فشار بر طبقه ضعیف هنر مردان خدا نیست و مسببین آن را نخواهند بخشید.
کریمی
* 2 فرزند بیمار دارم که باید مرتب از قرص «کلستریول» ساخت شرکت زهاب تبریز استفاده کنند ماه قبل با افزایش از 13800 به 16 هزار تومان رساندند و در ماه جاری به 31000 تومان؟! اولا دارو ساخت داخل است ثانیا بسته‌ها هم مربوط به تولید قبل است و این از برچسب‌هایی که بر روی آنها زده شده مشخص است که در داروخانه‌ها قیمت‌ها را افزایش می‌دهند و یا با توافق سازنده و فروشنده با زدن برچسب جدید. ثالثا نقش دولت در این گونه مسائل چیست؟ مسئولین امر اظهار نظر نمایند.
حسنی
* قطع مکرر آب و برق در شهرهای محروم پیرانشهر و جلدیان اهالی ساکن در این منطقه را با مشکلات عدیده‌ای مواجه نموده است لذا از مسئولین امر انتظار می‌رود نسبت به رفع مشکل اهالی مساعدت نمایند.
یکی از اهالی محل
* در تاریخ 5/6/92 بر اثر تصادف پژو در پیچ خطرناک جنوب پل بندقیر شوشتر 2 نفر جان باختند تاکنون خودم شاهد فوت 7 نفر در این پیچ خطرناک بوده‌ام. اگر مسئولین امر تدبیر نمایند با 50 میلیون تومان هزینه می‌توانند نسبت به اصلاح این پیچ اقدام نمایند.
4819---0916
* مسئولان روشن کنند کارگران شاغل در عسلویه تا کی باید نسبت به پرداخت به موقع حقوقشان دغدغه داشته باشند. چرا با گذشت زمان این مشکل را حل نمی‌کنند.
1315---0917
* بیشتر کارکنان ادارات و دستگاه‌های دولتی اسلامشهر بین تهران و اسلام‌شهر در تردد هستند. درخواست داریم برای صرفه‌جویی در وقت و انرژی سوخت کارهای اداری روزهای پنجشنبه این شهرستان از سوی استانداری تهران تعطیل اعلام شود. امید است مورد توجه مسئولین قرار بگیرد.
9308---0933
* حضرت امام صادق(ع) می‌فرماید: براستی این قرآن مشعل فروزان هدایت و چراغ‌های روشن کننده تاریکی‌هاست. لذا باید طالب حق دیده خود را باز کند و برای کسب نور، چشم بصیرت بگشاید زیرا که تفکر، زندگی بخش دل هر انسان آگاه و زیباست.
(اصول کافی ج 2 ص 60-599)
6263-0938
* جریان خزنده بدحجابی نزدیک به بی‌حجابی این روزها در سایه اهمال‌کاری مسئولین به معضلی تبدیل شده و می‌رود که بی‌حجابی یک عده اقلیت پررو در معابر و اماکن عمومی عادی شود. مسئولین قوه قضائیه نزد خداوند چه جوابی دارند بدهند؟
1933-0933
* در اول تیرماه 92 طبق قرارداد 6921814 برای خودرو 206 ثبت‌نام نمودم و تحویل خودرو هم فوری بود ولی با گذشت 2 ماه ایران‌خودرو اعلام می‌دارد به علت کاهش تولید یک ماه دیگر تأخیر در تحویل خودرو ممکن است به وجود آید. به مدیریت ایران‌خودرو عرض می‌کنم پس با این وضعیت به تعهدات قبلی خود عمل کنید و از ثبت نام افراد جدید خودداری کنید.
8166-0915
* کجای این کار عدالت است که یک آبدارچی در فلان وزارتخانه یک میلیون و 200 هزار تومان حقوق بازنشستگی دریافت کند آن هم با مدرک تحصیلات زیر سیکل و سوم راهنمایی و این مبلغ برای یک دبیر بازنشسته با مدرک لیسانس هم لحاظ شود. امیدواریم رئیس‌جمهور محترم این تبعیض‌ها را از بین ببرد تا برخی از بدبینی‌های موجود در خصوص اجرای عدالت از سوی ایشان از بین برود.
یک شهروند
* معنای اعتدال این نیست که نظام مقدس ما دست از پایبندی به اصول خود بردارد و در مقابل خطرات دشمن نرمش نشان دهد یا عقب‌نشینی کند باید طبق آیات قرآن «اشداء علی‌الکفار» بود. به تجربه طبیعت دشمنان ما چنین بوده و هست که انعطاف در برابر آنها، جری‌تر شدن آنها را به دنبال دارد.
زاهدی
* از پلیس راهور درخواست می‌شود با خانم‌هایی که قوانین راهنمایی و رانندگی را نادیده می‌گیرند و در بزرگراهها اقدام به کشف حجاب می‌کنند برخوردهای قانونی مثل جریمه و توقیف خودرو داشته باشند.
محمدنژاد
* وزارت امور خارجه نباید در برابر مسائل عربستان و مسائل منطقه و نقش مخرب عربستان در آن، منفعلانه عمل کند.
یک شهروند
* در حالی که اولویت‌های مهمی در فراروی ماموران ماموریتی امنیتی وزارت اطلاعات قرار دارد (از جمله مبارزه با مفاسد اقتصادی،‌ مبارزه با فعالیتهای جاسوسی کشورهای غربی و اسرائیل، فعالیت عوامل فتنه، و...) جای تعجب است که وزیر اطلاعات در اولین مصاحبه خود فرش قرمز برای ورود کسانی که پس از به وجود آوردن فتنه 88 از کشور خارج شدند، پهن کرده است. چه لزومی دارد سیستم اطلاعاتی کشور، پیگیر رفع مشکلات آنها برای ورود به کشور باشد؟ آیا این دغدغه سیستم امنیتی دولت اعتدال است؟ اگر این جماعت ریگی به کفش نداشتند به دامان دشمنان ایران پناه می‌بردند؟
علیزاده
* الگوی سه وزیر باقیمانده از نظر هدف، نزد ملت ایران شهیدانی همچون رجایی و باهنر هستند و نه دلالی و لفاظی بیدارشدگان از خواب فتنه و افراط و تفریط.
شمیرانی
* آقای شریعتمداری شما که زبان حزب‌الله هستید به گوش مسئولان برسانید چرا بانکها یک کارمند با 5 سر عائله و 500 هزار تومان حقوق را به دادگستری می‌برند و می‌آورند. مردم زیر فشار سودهای بالای بانکها در حال له‌شدن هستند. مگر بانکهای ما نباید اسلامی باشد پس این همه سودگرفتن از یک کارمند به چه معنی است؟ دادگستری نباید حیاط خلوت بانکها باشد!
یک شهروند از گلوگاه
* در تاریخ ‍1/4/92 برای خرید خودروی تیبا از شرکت سایپا اقدام نمودم طبق قرارداد تحویل یک ماهه بود، ولی با گذشت 2 ماه هیچ خبری از تحویل خودرو نیست و مسئولین امر اظهار می‌دارند خودرو نداریم اگر خودرو نیست چرا به مردم قول می‌دهید و هزینه آن را می‌گیرید بعد اظهار می‌دارید که خودرو نداریم؟
رضایی
* شغلم آزاد است و همسرم دبیر آموزش و پرورش در شهرستان شاهین دژ در استان آذربایجان غربی است. یک سال قبل ایشان به دستور اداره آموزش و پرورش به همراه دیگر همکارانش به مناطق دورافتاده منتقل شد و ما مردان برای نگهداری بچه‌های شیرخواره خود با هزاران مشکل مواجه شدیم. ما یک سال را تحمل کردیم ولی نمی‌توانیم یک سال دیگر در این شرایط به سر ببریم. به راستی معلمانی که دائم دغدغه فرزندان خود را دارند چگونه می‌توانند در سر کلاس به بچه‌های مردم آموزش دهند. بنابراین تقاضای رسیدگی داریم.
یک شهروند
* رئیس‌جمهور محترم از یک طرف اعلام می‌کنند فراجناحی‌اند و از طرف دیگر تقریبا تمام وزرا به جز یکی دو نفر از یک جناح‌اند. بالاخره فراجناحی هستند یا نه؟
2684-0913
* از دولت محترم درخواست می‌کنیم قانون بازنشستگی پیش از موعد را اجرایی کند.
امیدی
* برای بهره‌برداری بهینه از ضایعات نان به منظور تامین بخشی از خوراک دام به صورت بهداشتی نیازمند برنامه‌ریزی و ساماندهی توسط شهرداری‌ها و متولیان ذی‌ربط هستیم. در ضمن از این طریق اشتغالزایی نیز به وجود می‌آید.
8949-0912
* کسانی که انتخابات اخیر را دموکرات‌ترین انتخابات می‌دانند چرا در 8 سال دولت دکتر احمدی‌نژاد از ابتدا بنای مخالفت را گذاشتند؟ خدا را شکر چهره این افراد روز به روز برای مردم ما بیشتر روشن می‌شود.
3541-0911
* در ایام سالگرد ورود آزادگان دفاع مقدس به میهن اسلامی از سوی بنیاد شهید خراسان رضوی هیچ‌گونه مراسمی تهیه دیده نشد. باز خدا را شکر که آستان قدس مراسم مختصری به همین مناسبت در حرم مطهر برگزار کرد و از شرکت‌کنندگان پذیرایی به عمل آورد.
3419-0915
* مماشات قوه قضائیه با اهل فتنه باعث شد که برخی از حامیان فتنه برای منصب وزارت خیز بردارند. در مصاحبه مطبوعاتی آقای روحانی نیز خبرنگار شرق آزادی سران فتنه را خواستار شد و برخی از نمایندگان مجلس به دلیل عدم محاکمه حامیان فتنه در قوه قضائیه به حمایت از آنها برخاستند. وضع به همین منوال پیش برود به مرور فتنه‌گران خود را طلبکار و ملت را بدهکار می‌دانند. پس وظیفه دفاع از ملت و محاکمه فتنه‌گران به عهده کیست؟!
فهیم‌زاده- اهواز
* آقای روحانی گفتند کاری کنیم که نشاط به جامعه و خانواده ایرانی برگردد یعنی ایشان می‌گویند نشاط در این جامعه نیست؟ صحیح آن بود که می‌گفتند نشاط را باید افزایش دهیم. آقای رئیس‌جمهور از کجا می‌داند که در خانواده‌های ما نشاط نیست؟
4463-0912
* بعد از انتخابات ریاست جمهوری سال 84 که آقای دکتر احمدی‌نژاد انتخاب شد سیدمحمد خاتمی رئیس‌جمهور اسبق تقریبا در همان سال به ترکیه، انگلیس، ایتالیا و آمریکا سفر کرد. در همان موقع با کیهان تماس گرفتم که سفر وی مشکوک به نظر می‌آید بعد که کیهان نوشت وی با جورج سورس نقشه کودتا علیه نظام را تدارک دیده است. در ضمن از زحمات 8 سال تلاش و کوشش دکتر احمدی‌نژاد تقدیر و تشکر می‌کنم و سلامتی و عمر باعزت برای ایشان آرزو دارم. زحمات شما کیهانیان بیشتر شده چون که مردم دشمنان را از در بیرون کرده بودند و اکنون آنها قصد دارند از پنجره وارد شوند.
عزیز حسن‌پور از تهران
* مدام در این فکر هستم که خداوند چگونه از سر تقصیرات برخی از نماینده‌های مجلس که از روی علم و آگاهی به بعضی از عوامل فتنه سال 88 به عنوان وزیر و مسئول اجرایی کشور رای دادند می‌گذرد. این اقدام از حافظه امت حزب‌الله پاک نخواهد شد.
0104-0910 و 5779-0939
* از دانشجویان دانشگاه پیام نور اصفهان به خاطر حفظ شئونات اخلاقی و اسلامی سپاسگزارم. درود بر مردم متعهد و شهیدپرور استان اصفهان.
3546-0939
* با وجود گازکشی در سراسر کشور، به علت برخی کوتاهی‌های مسئولین در مرکز کشور محله 920 مرتضی‌گرد در بزرگراه آزادگان هنوز لوله‌کشی گاز شهری ندارد.
6990-0912
* به قدر تشنگی گر تشنه امر فرج بودیم
خدا داند فرج این‌گونه طولانی نمی‌گردید.
اللهم‌عجل لولیک الفرج
5559-0937
* چند خانم شاغل در داروخانه شبانه‌روزی رکس واقع در بلوار شهید اشرفی اصفهانی مقابل دادسرای قدس نسبت به پوشش خود بی‌توجهی نشان می‌دهند. چه کسی باید رسیدگی بکند؟
0287- 0933
* برخلاف خیلی‌ها که از دوره ریاست‌جمهوری آقای احمدی‌نژاد دفاع می‌کنند بنده به عنوان یک فرهنگی معتقد هستم که ایشان وضعیت زندگی ما فرهنگیان را نسبت به گذشته بدتر کرد فلذا از دست ایشان ناراحت هستم.
یک فرهنگی بدون ذکر نام
* برای چندمین بار است که درمورد اقدام فاجعه‌آمیز کارخانه‌های تولید شن و ماسه در حدفاصل مرزن‌آباد و دشت نطنز در کنار رودخانه چالوس و خطری که برای محیط زیست ایجاد شده پیام ارسال می‌کنیم و چاپ نیز شده ولی متأسفانه مسئولین دستگاه‌های مربوطه هیچ عکس‌العملی از خود نشان نمی‌دهند. بدتر اینکه روابط عمومی دستگاه مسئول هم خیلی راحت از کنار موضوع عبور می‌کند. پس پاسخ بدهند بابت چه‌چیز و چه کاری حقوق می‌گیرند؟
علیدوست
* در جواب آقای روحانی ریاست‌ محترم جمهوری در سخنرانی اخیر خویش که توصیه بخشیدن خطاهای صورت گرفته در گذشته را کرده‌اند بنویسید پس چرا امام حسن و امام حسین(ع) فرزندان حضرت علی‌، ابن‌ملجم را که مرتکب قتل حضرت علی(ع) پدر بزرگوارشان شده بود نبخشیدند و حد الهی را به اجرا گذاشتند؟
قاسمی
* در سال 1372 که مجلس شورای اسلامی برای انشعاب برق روستائیان یارانه تصویب کرده بود در شهرستان خلخال برق هیچ روستایی را وصل ننموده و از یارانه برخوردار نمی‌ساختند مگر اینکه روستائیان هر خانوار مبلغ پنج هزار تومان به حساب فرمانداری خلخال واریز نمایند و اهالی روستای لمه‌دشت آن مبلغ خلاف قانون را واریز ننمودند که در نتیجه آنها را از یارانه برق استانی کلاً حذف نموده و برق آنها را نیز وصل ننمودند. مراتب به آقای زنگنه که وزیر نیرو بودند منتقل شد ولی کوچکترین وقعی ننهادند.
اسدی
* 4 سال است که با مدرک فوق لیسانس در شرکت پشتیبانی امور دام قرارداد معین هستم با پست‌های پایین اداری لطفاً مسئولین امر رسیدگی نمایند.
2559- 0935
* مادرم مستمری‌بگیر سازمان تأمین اجتماعی است آیا نظام هماهنگ پرداخت حقوق برای این سازمان هم اجرا می‌شود؟ کی؟
یک هموطن
* برای نمایندگان مجلس متأسفم که به وزیر نفتی که این همه سابقه در دوران وزارتش داشت رأی اعتماد دادند؟! چه پاسخی در قبال خون مقدس شهدا دارید؟
5891-0912
* نیروهای امنیتی عراق از تجارب نظام جمهوری اسلامی در برخورد با خودروهای انفجاری و افراد انتحاری استفاده کنند. چرا نقاط حساس را (تأسیسات حیاتی و...) محصور و محدود نمی‌کنند؟ تا کی باید هر روز شاهد قتل‌عام زن و بچه و کودک و بزرگ باشیم؟!
5608-0912
* مهدیا، بیا برکن بساط ظلم و بیداد
جهان را پر نما از عدل و از داد
رحمانی
*در روزنامه وابسته به صدا و سیما مورخ27/5/92 در صفحه15 در ستون ایران‌زمین از نام شط‌العرب به جای اروندرود استفاده شده است لازم است در این مورد تذکر داده شود.
0212-0916
* وقتی آقای روحانی ریاست‌محترم جمهوری با معرفی آقای نجفی به عنوان مسئول سازمان میراث‌ فرهنگی به مجلس لجبازی می‌کند مشخص کند که با چه کسانی انعطاف دارد.
2788-0937
* چهار ماه است که صاحب بچه دوقلو شده‌ایم ولی دولت هیچ حمایتی از ما نمی‌کند حتی اداره بهداشت شهرستان فومن از دادن قطره مولتی ویتامین مخصوص کودکان دریغ می‌کند. مردم چگونه تشویق به افزایش فرزندان خود بشوند؟!
6351-0912
* آقای زنگنه در مجلس به‌گونه‌ای از گذشته خود تعریف کرد که اگر کسی نداند فکر می‌کند از نیروهای صددرصد خالص و انقلابی است و هیچ لکه خاکستری در مدیریت و عملکرد گذشته ایشان وجود ندارد، فقط امیدواریم خداوند توبه ایشان را بپذیرد.
2996-0916
* با افزایش هزینه 30درصدی مجدد پست بابت ارسال یک نامه معمولی باید مبلغ 8هزار تومان پول بپرداریم. مسئولین با این گرانی که راه انداخته و زندگی را به مردم سخت گرفته‌اند چگونه ادعای عدالت دارند.
7926-0914
* واقعاً تعجب‌آور است که آقای روحانی رئیس‌جمهور محترم یک حقوق‌دان است اتفاق کهریزک را مساوی با برنامه فتنه سال88 که یک برنامه براندازی طراحی شده بود بداند.
9466-0912
* خودروام را بیمه کردم و از یک کوپن آن استفاده کرده‌ام. برای بیمه مجدد مراجعه کردم و به من گفتند باید 60 هزار تومان جریمه پرداخت کنید. این در حالی است که هنوز 4 کوپن دیگر دارم. واقعا جای تعجب است نمی‌دانم این کار و جریمه چه معنی دارد؟
امیری- تهران
* شایسته نبود در روز رای‌گیری وزرا، مجلس شورای اسلامی هنگام وقت اذان و اقامه نماز، کارش را ادامه می‌داد! به ویژه اینکه برنامه مجلس به صورت زنده از سیمای جمهوری اسلامی در حال پخش بود.
9030-0915
* با توجه به اتمام انتخابات و ثبات سیاسی حاکم بر کشور لازم است قوه قضائیه در رسیدگی به پرونده فتنه‌گران از جمله مهدی هاشمی تسریع نماید.
9820-0919
* مذاکرات مجلس را که تماشا می‌کردم گاهی بیشتر نمایندگان یا با تلفن همراه صحبت می‌کردند یا با یکدیگر مشغول صحبت در گوشی بودند بنده تعجب می‌کنم که چگونه رای می‌دهند؟!
3299-0917
* ضمن تقدیر و تشکر از صدا و سیما و نمایندگان مجلس که طی 4 روز به تبادل اندیشه‌ها و موافقت و مخالفت با وزرای پیشنهادی دولت یازدهم پرداختند برای شفافیت بیشتر انتظار می‌رود مجلس اسامی موافقان وزیر نفت را منتشر کند تا ملت بیشتر با نمایندگان آشنا شوند.
یوسفی
* رئیس جمهور حق دارد وزیر به مجلس معرفی کند و از او دفاع کند ولی شایسته نیست که مجلس را تحت فشار قرار دهد که اگر به فلانی رای ندهید چه می‌شود و... مجبور کردن مجلس و نمایندگان بدعتی است که اگر مجلس جلوی آن را نگیرد تبعات ناخوشایندی را در پی خواهد داشت.
حسینی از اصفهان
* سردار شهید زین‌الدین در زمان حیات خویش می‌گفت: چشم و گوشتان به ولی فقیه باشد تا ببینید از آن کانون فرماندهی چه دستوری صادر می‌شود.
9155-0916
* ارتش مصر با به آتش کشیدن مساجد که حکم خانه خدا را دارد و همچنین کشتار بی‌رحمانه مردم این کشور ثابت کرد چیزی که برای آنها اهمیت ندارد جان مسلمانان و ارزش‌های اسلام است. این دیکتاتوری پایدار نمی‌ماند.
6263-0938
* داشتن تعهد شرط لازم و کافی برای کارگزاران ارشد حکومت اسلامی است چون اگر کسی متعهد به اسلام و اعتقاد به مبدا و معاد باشد کاری را که توان و تخصص انجام آن را ندارد به هیچ وجه قبول نمی‌کند.
0713-0913
* آیا منطقی است روزهای پنج‌شنبه مدارس تعطیل باشد و مردادماه شاهد کلاس‌های جبرانی مملو از دانش‌آموزان ناموفق و شکست خورده باشیم؟
7213-0912
* در تاریخ 29/5/92 در دادگاه خانواده(...) شاهد تبعیض در اجرای قانون بودم و از این حیث بسیار ناراحت شدم کارگر ساده‌ای که به پرداخت مهریه محکوم شد باید هر ماه یک ربع سکه بپردازد و همسر متمول من نیز که دارای منزل میلیاردی و خودروی چندین میلیونی وکارمند دولت است، محکوم به پرداخت مهریه در هرماه یک ربع سکه شد؟! قاضی‌های دادگاه ناآشنا به قانون هستند یا مشکل دیگری در کار است. از دستگاه قضا انتظار می‌رود به چنین بی‌عدالتی‌هایی در این دستگاه که ملجای محرومان است پایان دهند.
یک خانم هموطن تهرانی
کیهان: مشخصات دادگاه مذکور در دفتر روزنامه موجود است
* بسیاری از نگهبانان ساخت و سازهای منازل در تهران از افغانی‌های مقیم کشورمان هستند که شبها با دعوت از هم کشوری‌های خود موجب سلب آسایش اهالی محل می‌شوند و بعضا به کارهای خلاف اقدام می‌کنند از متولیان امر درخواست می‌شود تدبیری برای این امر نمایند و سازندگان را به بکارگیری نگهبان ایرانی ملزم کنند.
3419-0935
* از مسئولین دادگستری شهرستان شوشتر درخواست می‌شود برای رفاه حال مراجعین به ویژه سالمندان چند صندلی و حداقل یک سایبان در جلوی در دادگستری نصب نمایند تا همراهان مراجعین در تابستان زیرآفتاب 50درجه و در زمستان زیرباران دچار عسر و حرج نشوند.
شهروند شوشتری
* آقای روحانی ریاست محترم جمهوری حرف‌های خوب می‌زند ولی در عمل کار خودش را می‌کند. آیا غیر از این است که ایشان ترکیب کابینه دولت را از دو جریان کارگزاران و اصلاح‌طلبان تشکیل داده است. چرا با وجودی که مجلس به آقای نجفی رای عدم اعتماد داده ایشان را معاون خود در سازمان میراث فرهنگی می‌کند؟ مجلسی‌ها باید جواب این رویه را بدهند.
همایون
* بیمار اعصاب وروان و صاحب دو فرزند هستم. به دلیل از کارافتادگی دچار مشکل معیشتی شده‌ام و سخت نیاز به دستگیری توسط افراد نیکوکار پیدا کرده‌ام. از شما مطبوعاتی‌ها تقاضا دارم واسطه این عمل خداپسندانه بشوید.
عالی‌نژاد
* اگر دولت فکری به حال تولید خودرو با ایمنی بالا و قیمت مناسب نکند مردم باید از طریق مبارزه منفی خویش کاری بکنند که تمام سوله‌های دو شرکت خودروساز داخلی به انبار کالاهای متروکه تبدیل بشود.
3441-0916
* قتل عام هزاران نفر از مردم مسلمان بی‌گناه و بی‌دفاع مصر به دست ارتش آمریکایی مصر به شدت محکوم است و عاملان کشتار مردم و در راس آن باید فورا محاکمه و اعدام شوند. مرگ بر قاتلان مردم مصر وحامیان بی‌غیرت و بی‌دین عربی و آمریکایی وصهیونیستی آن‌ها و مزدوران وهابی که با به خون کشیدن مسلمانان بی‌دفاع و بی‌پناه به لذات حیوانی و شیطانی خود دست یافته و سگ‌های درنده و هار و نجس خود را لحظاتی چند مهار کرده‌اند.
عادل امینی از مراغه
* تحقق وخلق حماسه اقتصادی با حب دنیا و پست و مقام صددرصد منافات دارد و در تضاد است. این حقیقت باید آویزه گوش همه کسانی باشد که در نظام مسئولیت به عهده گرفته‌اند و خواهند گرفت.
6263-0938
* آقای روحانی فرمودند ملت خواستند در سیاست خارجی تجدیدنظر شود. این به چه معناست؟ البته این ملت، همان ملت 9 دی است ما هرگز خواستار برقراری روابط با آمریکا نیستیم. ملت معتقد است سیاست‌های کلان خارجی را باید رهبری تعیین کنند نه وزارت امورخارجه.
عضوی از امت حزب الله
* هفته نامه ستاره صبح در صفحه اول بااین مضمون می‌نویسد افراطیون نتوانستند مانع ورود وزیر اقتصاد و سیاست به دولت شوند و در همان صفحه از قول رئیس جمهور محترم می‌نویسد، با تدبیر آتش راخاموش کنید. حال پیدا کنید افراطی‌ را!
رمضانی

 


در سالروز شهادت مولایمان حضرت امام جعفر صادق علیه‌السلام، این ستون را به احادیثی از آن امام بزرگوار اختصاص می‌دهیم.
* منصور دوانیقی، خلیفه عباسی در نامه‌ای به حضرتش نوشت؛ چرا شما مانند سایر مردم نزد ما رفت و آمد نمی‌کنید؟ حضرت در پاسخ نوشتند؛ نه ما کاری کرده‌ایم که به خاطر آن از تو بیم داشته باشیم و نه تو از امور آخرت چیزی داری که به آن امید نزد تو آمد و رفت کنیم و نه در نعمتی هستی که به تو گوارا باد بگوئیم و نه مصیبتی را می‌بینیم که تو را تسلیت بدهیم، پس نزد تو بیائیم چه کنیم؟
* چنانچه شنیدی که برادر یا دوستت چیزی علیه تو گفته است و او تکذیب کرد. قبول کن.
* بر شما باد ورود به مساجد چون مساجد خانه خداوند بر روی زمین‌اند و هر کسی که با طهارت وارد آن شود خداوند متعال او را از گناهان تطهیر می‌فرماید و در زمره زیارت‌کنندگانش محسوب می‌شود.

 


دبیرکل پیشین ناتو و رئیس سابق سیاست خارجی اتحادیه اروپا در تحلیلی تاکید کرده است که حل مسئله هسته‌ای ایران و برقراری تعامل با این کشور کلید حل همه مشکلات کنونی خاورمیانه خواهد بود.
به گزارش تسنیم به نقل از گروه مطالعاتی پروژه سندیکا «خاویر سولانا» در یادداشتی برای این گروه نوشته است: خاورمیانه در گردابی به نظر بی‌پایان از بی‌ثباتی فرو رفته است. احتمال مداخله نظامی در سوریه، به علاوه اوضاع رو به وخامت در مصر پس از کودتای ارتش، منطقه را بر لبه تیغ قرار داده است. علاوه بر این به رغم برخی تغییرات در ایران پس از انتخابات ریاست‌جمهوری در ماه ژوئن، مذاکرات بین‌المللی بر سر مسئله هسته‌ای همچنان مسکوت باقی مانده است. در عین حال تناقضات در منطقه بسیار زیاد است، زیرا متحدین سنتی آمریکا در خاورمیانه (عربستان سعودی، اسرائیل، ترکیه، مصر و کشورهای حاشیه خلیج‌فارس) مواضع متفاوتی در قبال مهمترین منازعات منطقه اتخاذ کرده‌اند- و گاهی اوقات مواضعی متضاد. همچنین در همه نقاط حساس، تاکید کشورهای همسایه یا نزدیک بر منافع خود، امور را پیچیده‌تر کرده است.
سولانا در ادامه این یادداشت می‌نویسد: عربستان سعودی، که نگران پیامدهای منفی به قدرت رسیدن اخوان‌المسلمین مصر در داخل کشور خود است، نمی‌خواهد شاهد آن باشد که یک جنبش اسلامگرا از طریق دموکراتیک مشروعیت پیدا کرده است. لذا موضعی به شدت مخالف نسبت به اخوان‌المسلمین گرفته است، در حالی که خط مشی اسلامی اخوانی‌ها به مراتب میانه‌رو‌تر از اسلام‌گرایی خود سعودی‌ها است.
دبیرکل پیشین ناتو در بخش دیگری از یادداشت خود به تحولات سوریه اشاره می‌کند و می‌نویسد: همزمان جنگ داخلی در سوریه باعث شده است خط ممیز شیعه و سنی که در سراسر منطقه ترسیم شده است شعله‌ور شود و همین امر است که برای مثال رقابت میان عربستان سعودی و ایران را توضیح می‌دهد. در واقع در حالی که عربستان سعودی مخالف اسلام‌گراهای منتخب در مصر است، از اسلام‌گراهای شورشی در سوریه حمایت می‌کند، که این ناشی از حمایت ایران از حکومت رئیس‌جمهور بشار اسد در سوریه است.
وی با تقبیح رفتار ارتش مصر می ‌نویسد: بدون تردید کودتا در مصر یک اشتباه بوده است. به نظر می‌رسدارتش به سمت روش‌های حکومتی حکومت سی‌ساله حسنی‌مبارک- و حتی نهادهای امنیتی هولناک او- رجوع کرده است. حتی مبارک نیز از زندان آزاد شده است.
سولانا سپس با برشمردن مشکلات کنونی منطقه به موضع هسته‌ای کشورمان می‌پردازد و با انتقاد از رفتار غرب در قبال جمهوری اسلامی ایران می‌نویسد: جدای از همه این‌ها، بحث‌ها درباره برنامه هسته‌ای ایران هنوز حل نشده است. این شاید جای تعجب نداشته باشد، با توجه به خشونت و ناآرامی که در سرتاسر منطقه دیده می‌شود. اما از زمانی که حسن روحانی، رئیس‌جمهور جدید ایران، کار را از اوایل ماه آگوست در دست گرفته است، به صراحت می‌گویم که غرب تمایل جدی برای بررسی راه‌های ممکن به سمت ایران، از خود نشان نداده است!
وی می‌افزاید: این یک اشتباه بسیار بزرگ است، چرا که پیشرفت در مذاکرات با ایران بر سر برنامه هسته‌ای آن، فضای مساعدی را برای حل دیگر مشکلات منطقه فراهم می‌کند.
در حالی که باید بسیار محتاط بود، اهمیت انتخاب روحانی باید شناخته شود. اگر پنجره فرصتی باز شده است، غرب باید هر آنچه می‌تواند برای بهره برداری از آن به کار گیرد.
رئیس سابق سیاست خارجی اتحادیه اروپا در پایان این یادداشت با اذعان به این که آینده خاورمیانه در دست‌های ایران است، می‌نویسد: در خاورمیانه‌ای که مملو از ابهام و تردید است، یک ایران قابل پیش‌بینی‌تر- ایرانی که به عنوان یک بازیگر منطقه‌ای مهم ایفای نقش می‌کند به نفع همه خواهد بود و در صورت عدم همکاری، التزام و قاطعیت همه اطراف درگیر در این منطقه، هیچ راه خروجی از اوضاع وخیم خاورمیانه وجود ندارد.

 


نماینده ایران در سازمان ملل ضمن اعلام مخالفت تهران با هرگونه اقدام نظامی علیه سوریه گفت: موشکها هرگز پیام‌آور صلح در خاورمیانه و جهان نبوده‌اند.
به گزارش فارس، روزنامه نیویورک‌تایمز در شماره دیروز خود به نقل از «محمد خزاعی»، سفیر جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل نوشته است که ایران با هر گونه مداخله نظامی خارجی در سوریه مخالف است و آن را برای روند دسترسی به راه‌حل سیاسی در این کشور مخرب تلقی می‌کند.
در این گزارش آمده است: مقامات ایرانی اغلب تمایل دارند به جهانیان یادآوری کنند که هدف سلاح‌های شیمیایی صدام در جریان جنگ ایران و عراق در دهه هشتاد میلادی بوده‌اند و برخلاف سایر کشورهای حامی جنگ با سوریه، می‌گویند که دولت اسد آنها را مطمئن کرده است که هرگز از چنین جنگ‌افزار شیمیایی استفاده نکرده‌ است.
محمد خزاعی، سفیر ایران در سازمان ملل در پاسخ به سوال نیویورک تایمز در این رابطه گفت: «ایران به عنوان اصلی‌ترین قربانی کاربرد سلاح‌های شیمیایی، بطور مطلق با هر گونه بکارگیری این سلاح‌های ضدبشری مخالف است».
نیویورک تایمز در ادامه آورده است: سفیر ایران از دیگر کشورها خواست تا به بازرسان سازمان ملل در سوریه اجازه دهند تا تحقیقات خود را تکمیل کنند و بصورت غیرمستقیم از آمریکا و فرانسه به خاطر اعزام کشتی‌های جنگی مسلح به موشک‌های تهاجمی به نزدیکی سواحل سوریه انتقاد کرد.
وی افزود: « ما با هر گونه مداخله نظامی خارجی در سوریه مخالفیم، چرا که معتقدیم این اقدام تلاش‌های جاری برای دستیابی به یک راه‌حل سیاسی در بحران سیاسی را تخریب خواهد کرد. ما اعتقاد داریم که موشک‌ها هیچ‌گاه پیام‌آوران صلح در خاورمیانه و جهان نبوده‌اند.»

 


رئيس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس برنامه‌هاي سفر هيئت پارلماني مجلس شوراي اسلامي به سوريه و لبنان را تشريح كرد.
هيئتي سه نفره متشكل از علاءالدين بروجردي نماينده مردم بروجرد و رئيس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس، فتح‌الله حسيني نماينده قصرشيرين و گيلانغرب و همچنين جواد كريمي‌قدوسي نماينده مشهد و كلات و عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس عازم سوريه و لبنان شدند.   
  در همين راستا علاءالدين بروجردي رئيس كميسيون امنيت ملي در تشريح اهداف اين سفر گفت: اين هيئت از سوي مجلس شوراي اسلامي و كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي عازم سوريه و لبنان است و هدف اين هيئت از سفر به سوريه و لبنان اين است كه مخالفت جمهوري اسلامي ايران را با هر گونه حمله به سوريه و كشتار مردم اين كشور اعلام كند.   
  وي ادامه داد: از ديگر اهداف اين سفر محكوميت حملات شيميايي است كه نه تنها براي مردم سوريه بلكه براي تمامي دنيا يك خطر جدي به شمار مي‌رود.
  بروجردي در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران تصريح كرد: با توجه به اطلاعات به دست آمده مبني بر اينكه تروريست‌ها مسلح به سلاح شيميايي شده‌اند، اين احتمال وجود داشت و اين خطر جدي بود كه آن‌ها به دليل شكست‌هايي كه در عرصه نظامي متحمل شده‌اند، به استفاده از سلاح شيميايي دست بزنند.
  رئيس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس با بيان اينکه اميدواريم هر چه سريعتر نقطه پاياني در مورد اين بحران تعيين شود، اظهار داشت: تنها راه حل بحران سوريه راه حل سياسي است و سازمان ملل نيز در همين راستا اخضر ابراهيمي را براي رسيدگي به اين مسئله انتخاب كرده لذا اميدواريم كه راه حل سياسي بتواند نقطه پاياني براي سوريه باشد.  
همچنین منصور حقيقت‌پور، نايب رئيس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس در گفت‌وگو با ایرنا از دیدار هیئت پارلمانی ایران با بشار اسد رئیس جمهور سوریه خبر داد.

 


یک عضو ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی از برگزاری اولین جلسه این ستاد در دولت جدید به ریاست معاون اول رئیس‌جمهور در روز سه‌شنبه 12 شهریور ماه خبر داد.
عزت‌الله یوسفیان ملا در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: در این جلسه درخصوص مبارزه با فساد و نحوه مبارزه برنامه‌ریزی می‌شود و اینکه چه مفاهیمی جز اختلاس، ارتشا، استفاده از اموال دولتی و رانت که باعث مفسده بانکی شده، جزء لیست فساد‌ آورده شود‌.
نماینده مردم آمل در مجلس همچنین گفت که ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی موضوع معوقات بانکی را نیز مورد بررسی قرار می‌دهد.
وی اضافه کرد: قانون ارتقای سلامت اداری مبنای کار ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی است که این قانون سال 90 تصویب و سال 91 برای اجرا ابلاغ شده اما تاکنون حتی یک ماده از آن نیز عملیاتی نشده است.
این عضو ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی خاطر نشان کرد: در اولین جلسه ستاد در دولت جدید روند کار مورد بررسی قرار می‌گیرد. ما معتقدیم مصوبات ابتدایی باید در جلسات تدوین شود و تصویب نهایی با سران سه قوه باشد. یعنی برخی جلسات ستاد با حضور سران قوا برگزار شود.
یوسفیان ملا در پایان، ریاست اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور در ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی را امیدوار کننده دانست.

 


وزیر امور خارجه در پاسخ به گردانندگان یک نشریه افراطی از آنها خواست تاریخ حمله آمریکا به عراق و افغانستان را از وسط آغاز نکنند چرا که طالبان و صدام تحت‌الحمایه آمریکا بودند. دکتر ظریف همچنین درباره ادعای پیشی‌ گرفتن برخی مدل‌های اسلامی نظیر ترکیه و مصر از ایران تصریح کرد، جوجه را آخر پاییز می‌شمارند.
سردبیر مجله آسمان-سردبیر اسبق روزنامه زنجیره‌ای شرق که مدعی شده بود مخالفت غرب با برنامه اتمی ایران به خاطر فقدان تقوای اتمی در ماست!- در مصاحبه با دکتر ظریف گفته «آیا اگر آمریکا در عراق و افغانستان دخالت نمی‌کرد و صدام و طالبان در قدرت می‌ماندند وضع بهتر بود یا اتفاقی که بعد از دخالت در این دو کشور افتاده است؟»
وزیر امور خارجه در پاسخ محمد قوچانی تصریح کرد: شما نمی‌توانید تاریخ را از وسط آن شروع کنید. اگر می‌خواهید عراق و افغانستان را بررسی تاریخی کنید باید از ابتدا شروع کنید و به این سوال پاسخ دهید که صدام و طالبان را چه کشوری سر کار آورد. چه کسی از آنها حمایت کرد. چه منطقی باعث شد که صدام بماند. آیا غیر از منطق زور بود؟ غیر از این منطق بود که شما از طریق سرکوب می‌توانید به اهدافتان برسید؟! لذا این تصویر درست نیست که وسط تاریخ را بگیرید و از آنجا قضاوت کنید. اگر می‌خواهید درباره افغانستان و عراق صحبت کنید باید به این نکته اشاره کنید که آنچه باعث شد تهدیدی علیه منطقه و ایران ایجاد شود همین تصور بود که می‌توانند از طریق ایجاد یک دشمن منطقه‌ای اهدافشان را پیش ببرند. این دشمنی ایجاد کردن درباره ایران عاقبت گریبان خودشان را گرفت.
محمدجواد ظریف همچنین درباره نسبت برخی الگوهای منطقه‌ای نظیر اخوان ترکیه و مصر تصریح کرد: ما خوشحالیم که گرایشات مختلفی در کشورهای اسلامی، نسبت به استفاده از مبانی اسلامی وجود دارد. اما نمی‌توان از آنها به عنوان الگو نام برد. چون این الگوها دچار تناقضاتی است. در حالت افراطی‌اش می‌رسد به شرایطی مثل مصر، که بعد از مدت کوتاهی نمی‌تواند از عهده نیازهای جامعه‌اش برآید و یا در جاهای دیگر به سکولاریسم افراطی کشیده شده است. ما بدون اینکه بخواهیم در امور داخلی دیگران دخالت کنیم در این الگوها کاستی‌هایی می‌بینیم. مشاهده می‌کنیم که دچار برخی انحراف‌ها می‌شوند.
وی درباره این ادعا که «دلیل پیشی گرفتن برخی از این الگوها از ایران در سال‌های اخیر چه بوده است؟» گفت: جوجه را آخر پاییز می‌شمارند. الگوی نظام جمهوری اسلامی 35 سال آزمایش خود را پس داده است و علی‌رغم فراز و نشیب‌ها توانسته است از آزمون‌ زمان موفق بیرون بیاید. ما امیدواریم که دوستان ما در کشورهای دیگر منطقه هم بتوانند از آزمون‌ زمان موفق بیرون بیایند. اما ظاهر امر اینگونه نشان نمی‌دهد.
وزیر خارجه درباره تهدید شدن حزب‌الله و حمایت ایران اظهار داشت: حزب‌الله لبنان چنان قدرتمند است و پایگاه مردمی دارد که تهدیدش اصلا معنا ندارد. حزب‌الله نیرویی بوده که براساس دیدگاه اصیل مبتنی بر حمایت مردمی، توانسته با حمله 33 روزه اسرائیل دست و پنجه نرم کند و موفق باشد. حزب‌الله تنها نیرویی است که در منطقه توانسته است ارتش اسرائیل را در یک جنگ شکست دهد، تنها جنگی که اسرائیل در آن شکست خورد و مجبور به عقب‌نشینی شد. این قدرت کمی نیست. قدرت هم الزاما با توپ و تانک شناخته نمی‌شود. قدرت حزب‌الله از جای جای لبنان نشأت می‌گیرد و این قدرت ماندگاری دارد و نیازی به حمایت خارجی ندارد.
ظریف این را هم گفته که ایران آذرماه سال گذشته از طریق سفارت سوئیس یادداشت رسمی به آمریکایی‌ها ارسال کرد مبنی بر اینکه سلاح‌ شیمیایی از نوع گاز سارین و به صورت دست‌ساز در حال انتقال به سوریه است. در همان یادداشت گوشزد کردیم که ممکن است گروه‌های افراطی از این عوامل شیمیایی استفاده کنند.

 


شبکه جهانی العالم، تصاویر ماهواره‌ای برخی مراکز و تاسیسات نظامی- اقتصادی مهم رژیم صهیونیستی را که در تیررس ارتش سوریه و محور مقاومت قرار دارند، منتشر کرد.
به گزارش العالم با انتشار گمانه‌زنی‌ها درباره حمله احتمالی به سوریه، رژیم صهیونیستی به منفعل‌ترین و نگران‌ترین طرف این معادله تبدیل شده است. کارخانه‌ها و تاسیسات نظامی متعدد این رژیم در صورت آغاز جنگ، بلافاصله آماج هدف صدها موشک پیشرفته قرار خواهند گرفت. که کارخانه‌های پتروشیمی در بندر حیفا به انضمام برخی مراکز حیاتی و حساس این بندر، مرکز سازمان امنیت داخلی اسرائیل (شین‌بت) و پایگاه‌های نظامی و تجسسی مستقر در شمال فلسطین اشغالی.
العالم همچنین از قول برخی منابع رسانه‌ای خاطرنشان کرد براساس اطلاعات موجود پاسخ نظامی سوریه به هرگونه تعرضی به این کشور در سطوح متفاوت و به شکل‌های مختلف خواهد بود از جمله نخست اینکه، سوریه در واکنش به حملات آمریکا، عمق سرزمین‌های اشغالی فلسطین و مواضع حیاتی و مهم مانند فرودگاه‌ها، ایستگاه‌های راه‌آهن و موسسات و مراکز مهم و ایستگاه‌های تولید برق و حتی مراکز نظامی را هدف قرار خواهد داد. طبیعتا سوری‌ها همه برگه‌های خود را رو نخواهند کرد و بنا به اعلام یک منبع آگاه سوری، پاسخ سوریه به حملات آمریکا متناسب با حجم و میزان حملات آمریکا به این کشور خواهد بود. دوم اینکه نیروهای سوری متخصص، به ناوهای هواپیمابر یا پایگاه‌های نظامی‌ آمریکا در منطقه حمله می‌کنند. سوم، شلیک موشک به شهرک‌های صهیونیست‌نشین در داخل اراضی اشغالی فلسطین است که مقابله با آن برای سامانه‌های دفاعی اسرائیل دشوار است و این موشک‌ها بعد از تجربه جنگ 33 روزه، مایه رعب و وحشت شهرک‌نشینان شده است. احتمال چهارم، روی آوردن به روش‌های غیرمنتظره و غافلگیرکننده است، همان چیزی که در جنگ 33 روزه اتفاق افتاد. براساس گزارش‌های نظامی، سوریه به موشک‌های هوشمند «یاخونت» برای حمله و هدف قرار دادن دقیق ناوهای دریایی در عمق آب با دقت تمام دست یافته و همچنین احتمال می‌رود موشک‌های اس 300 در سوریه موجود باشد و نیز موشک‌های استراتژیک زمین به هوا مانند موشک «فاتح 110» که می‌تواند یک ناو یا ناو هواپیمابر را هدف قرار داده یا هواپیما را ساقط کند.

 


«مداخله نظامی در سوریه، با مخاطرات بسیار بالا برای غرب همراه خواهد شد.»
این مطلب را روزنامه فرانسوی فیگارو در تیتر اصلی صفحه اول خود مورد تاکید قرار داد و نوشت: بدترین سلاح غرب در خاورمیانه، استفاده از زور است و عواقب آثار تخریبی آن همواره به غرب بازگشته و گریبان او را گرفته است.
فیگارو می‌نویسد: بدون آنکه جزئیات این حمله مشخص باشد، نتایج آن از هم‌اکنون قابل پیش‌بینی می‌باشد.
حمله موشکی غرب مطمئناً نمی‌تواند شرایط پیچیده کنونی سوریه را روشن کند و راه به جایی نمی‌برد، اما آنچه مسلم است این حمله، آتشی خواهد بود به انبار باروت در منطقه‌ای که مستعد گسترش و افزایش کینه و دشمنی می‌باشد.
در صورت مداخله نظامی، ایران و حزب‌الله متحدان منطقه‌ای رژيم بشار اسد آرام نخواهند نشست و در همین حال، اسرائيل به عنوان هدف اصلی همسایگان مسلمانش در منطقه از نقطه نظر امنیتی در شرایط مشکلی قرار خواهد گرفت.
فیگارو افزود: اتباع آمریکایی، انگلیسی و فرانسوی منطقه همگی در خطر بوده و هدف حمله انتقام‌جویانه قرار خواهند گرفت.
همچنین «دمینیک دو ویلپن» نخست‌وزیر سابق فرانسه ضمن تحلیلی در فیگارو درباره احتمال مداخله نظامی غرب در سوریه واکنش نشان داده و تاکید کرد: نباید خود را به این سراب خوش‌خیالی راضی کنیم که عملیات نظامی می‌تواند چاره ساز باشد و اوضاع را در سوریه بهبود بخشد.
افزودن یک جنگ بر جنگی که در جریان است بدترین گزینه ممکن است آنهم بدون آنکه مدارک و شواهد غیرقابل انکاری را در زمینه استفاده کننده سلاح‌های شیمیایی در دست داشته باشیم. یک دادگاه بین‌المللی به این موضوع رسیدگی کند نه ارتش‌های غربی.

 


صادق زیباکلام می‌گوید اصلاح‌طلبان از حالا به بعد راه خودشان را از دولت روحانی جدا می‌کنند و راه خودشان را خواهند رفت.
وی گفته است: ذاتا میان جهان‌بینی و تفکرات جریان اصلاح‌طلب و جریانی که حول محوریت دکتر روحانی تشکیل شده است ضمن داشتن اشتراکات اما در عین حال تفاوت‌های مهمی هم میان این دو جریان وجود دارد.
وی در مصاحبه با آریا افزود: ائتلاف اعتدالیون به رهبری دکتر روحانی و اصلاح‌طلبان به لیدری خاتمی همچون ائتلاف‌ها در دیگر جریانات سیاسی بیشتر در موارد و مواقعی که با یک رقیب و دشمن مشترک روبرو هستند انسجام پیدا می‌کند اما بعد از عبور از این نحله طرفین مسیرهایی که یکی نیستند را می‌پیمایند با وجود نفوذ شماری از مدعیان اصلاح‌طلبی در کابینه و برخی معاونت‌های دولت، زیباکلام مدعی شد: نقطه اوج ائتلاف روحانی و اصلاح‌طلبان انتخابات 24 خرداد بود اما بعد از آن اگر صحبت از ائتلاف و انسجام می‌شد بیشتر حالت سمبلیک و نمادین داشت. یعنی در عمل نه اصلاح‌طلبان خیلی اصرار داشتند که وارد دولت آقای روحانی شوند و نه ایشان خیلی اصرار به حضور اصلاح‌طلبان در دولت خود داشت. در واقع عدم تمایل از هر دو طرف بود وی با بیان اینکه روحانی و حلقه اصلی مشاورین ایشان خیلی اصراری بر حضور اصلاح‌طلبان در دولت خود ندارند، افزود: با توجه به غیرقانونی اعلام شدن فعالیت مشارکت و سازمان مجاهدین انقلاب، بنده معتقدم اصلاح‌طلبان دیر یا زود حزب جدیدی را تشکیل خواهند داد که اهداف و منافع این حزب جدید دموکراسی‌خواهی، آشتی ایران با دنیا، تنش‌زدایی در سیاست خارجی، تلاش در جهت آزادی زندانیان سیاسی، آزادی فعالیت مجدد تشکل‌های مستقل دانشجویی مثل دفترتحکیم وحدت و انجمن‌های اسلامی، آزادی مطبوعات و رسانه‌ها، حاکمیت قانون و انتخابات آزاد خواهد بود.
زیباکلام گفت: آقای روحانی هرچند با اهداف ذکر شده اصلاح‌طلبان مخالفتی ندارد اما حاضر نیستند بهای سنگینی برای تحقق این اهداف بپردازند. بنابراین اصلاح‌طلبان برای انتخابات مجلس دهم یقیناً با پرچم اصلاح‌طلبی و تشکل‌های خودشان وارد خواهند شد البته ممکن است در همین انتخابات شاهد ائتلاف بین نامزدهای جناح دولت روحانی و اصلاح‌طلبان در برخی از حوزه‌ها باشیم اما مسلم این است که اصلاح‌طلبان از حالا به بعد راه مستقل خودشان را خواهند پیمود.

 


یک سردبیر رسانه دولتی انگلیس می‌گوید:‌«توله سگ دنباله‌روی آمریکا ضربه‌ای به سختی به دولت اوباما زد که کبودی‌ جای آن تا مدت‌ها بر تن آمریکا خواهد ماند».
مارک ماردل سر دبیر آمریکای شمالی بی‌بی‌سی در تحلیلی که به مخالفت مجلس عوام انگلیس با همراهی اوباما در حمله علیه سوریه اختصاص داشت، تاکید کرد:‌«رای نمایندگان پارلمان بریتانیا در رد طرح مداخله نظامی در سوریه، ضربه سختی به دولت آمریکا وارد آورده است. رد استدلال باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا از سوی پارلمان بریتانیا مثل کبودی ضربه تا مدت‌ها بر تن آمریکا باقی خواهد ماند. دولت آمریکا پیش از رای پارلمان بریتانیا در مورد مشکلات دیوید کامرون و تاخیر در واکنش بریتانیا نظری خوش‌بینانه داشت. ولی حال بریتانیا که توسط برخی به «توله‌سگ دنبال‌روی‌ آمریکا» معروف است، به روشنی نقشی در مداخله نظامی نخواهد داشت و این امر وضعیت دیگری را پیش می‌آورد.»
به گزارش بی‌بی‌سی وی می‌افزاید:‌«به عبارت دیگر ممکن است که آمریکا به تنهایی این مسئولیت را به دوش بگیرد. اما این کار آسان نخواهد بود. باراک اوباما همواره خواسته که تا جای ممکن از حمایت جامعه بین‌المللی برخوردار شود. ولی حال که بریتانیا، نزدیک‌ترین متحد آمریکا، آن کشور را تنها گذاشته است، رئيس‌جمهور آمریکا آسیب‌پذیرتر شده است.»

 


بانهایت تاسف مطلع شدیم همکارمان آقای علی احمد احمدی در غم از دست دادن یکی از نزدیکان خود سوگوار است. ضمن تسلیت به ایشان و دیگر خانواده های عزادار برای آن مرحوم رحمت الهی خواستاریم.

 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10