(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


سه شنبه 12 شهریور 1392 - شماره 20581

جنبش فتح 3 دور مذاکره با رژیم صهیونیستی را بی‌حاصل خواند
مسیر حرکت کامیون‌های ناتو به افغانستان با عملیات طالبان مسدود شد
فرانسه هم شرکت در جنگ سوریه را به پارلمان واگذار کرد
آخرین خبرها از ماجراجویی آمریکا و متحدانش در منطقه
تشکیل زنجیره انسانی در شهرهای سوریه
مردم: آماده جنگ با آمریکا هستیم
در مراسم تشییع پیکر شهید 22 ساله
مردم بحرین: نمی‌گذاریم خون شهدا پایمال شود
 چهار سوی پنج قاره
با انتشار اسناد جدید اسنودان جاسوسی واشنگتن از وزارت خارجه فرانسه لو رفت
یورش پلیس به تظاهرات ضد دولتی در پایتخت مکزیک
محاکمه محمد مرسی و 14 مسئول اخوان در دادگاه نظامی مصر
در پی احتمال حمله آمریکا به سوریه
گسترش اعتراض‌های ضدجنگ در شهرهای بزرگ جهان
انفجار در مركز نظامي بوتان 8 كشته برجاي گذاشت
   


عضو کمیته مرکزی جنبش فتح اعلام کرد در سه دور اخیر مذاکرات صلح میان مقامات تشکیلات خودگردان و رژیم صهیونیستی هیچ پیشرفتی حاصل نشده است.
نبیل شعث گفت: «در پی از سرگیری گفت‌وگوهای صلح میان فلسطین و اسرائیل در اواخر ژوئیه در واشنگتن، هیئت‌های مذاکره‌کننده طرفین جند بار با هم دیدار کردند اما درباره مسایل مطرح شده به توافقی نرسیدند.به گزارش واحد مرکزی خبر شعث افزود، سیاست‌های رژیم صهیونیستی با اصول روند صلح کاملا مغایرت دارد زیرا سیاست‌های این رژیم در توسعه شهرک‌سازی در کرانه باختری رود اردن، کوچاندن فلسطینی‌ها و یهودی‌سازی شهر بیت‌المقدس همچنان با جدیت ادامه دارد. با این حال نبیل شعث تأکید کرد تصمیم فعلی تشکیلات خودگردان ادامه مذاکره با اسرائیل است.

 


در پی حمله شبه نظامیان طالبان به پایگاه نظامیان آمریکایی در استان «ننگرهار»، مسیر لجستیکی ناتو از پاکستان به افغانستان مسدود شد.
به گزارش خبرگزاری مهر، شبه نظامیان طالبان دیروز پایگاه نیروهای آمریکایی در استان ننگرهار را مورد حمله قرار دادند. طی این حمله شماری از خودروهای اشغالگران به آتش کشیده شد. این عملیات طالبان مسیر حرکت کامیون‌های ناتو از پاکستان به افغانستان را نیز مسدود کرد. منابع وابسته به ناتو در مورد شمار تلفات آمریکایی‌ها سکوت کرده‌اند و به ادعای آنها، سه مهاجم انتحاری طالبان طی این عملیات کشته شدند. نیروهای دولتی افغان نیز طی حملات جداگانه‌ای در 12 استان افغانستان 42 عضو گروه طالبان را کشتند.

 


دولت فرانسه در یک عقب‌نشینی آشکار اعلام کرد که برای حمله به سوریه منتظر تایید پارلمان این کشور می‌ماند.
به گزارش خبرگزاری‌ها به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، پس از آنکه باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا اعلام کرد که برای حمله به سوریه منتظر تایید کنگره می‌ماند فرانسوا اولاند رئیس‌جمهور فرانسه نیز به تبعیت از آمریکا اعلام کرد منتظر مجوز پارلمان برای حمله به سوریه خواهد ماند. این در حالی است که طبق قانون رئیس‌جمهور فرانسه برای اعلام جنگ نیازی به تایید پارلمان ندارد.
از سوی دیگر، بسیاری از احزاب سیاسی فرانسه اعلام کردند مخالف جنگ علیه سوریه هستند و همان‌طور که پارلمان‌های انگلیس و آمریکا حمله به سوریه را به رای گذاشتند پارلمان فرانسه نیز باید این مسئله را به رای بگذارد.
حقوقدانان فرانسوی اظهار داشتند هرچند دولت می‌تواند بدون مشورت با پارلمان مداخله کند و قانون اساسی جلوی رای‌گیری پارلمان را نمی‌گیرد اما برخی از راستگرایان از شرکت در جنگ علیه سوریه به شدت در هراسند چرا که این مشابه رفتار متفقین در برابر هیتلر در اجلاس مونیخ در سال 1938 است.
یک نظرسنجی در فرانسه نیز صورت گرفته که نشان می‌دهد 64 درصد از فرانسوی‌ها با جنگ در سوریه مخالف هستند.
به همین دلیل دولت فرانسه تصمیم گرفته اسنادی را در اختیار نمایندگان پارلمان قرار دهد که به استناد این مدارک ادعا شده که دولت سوریه از سلاح‌های شیمیایی استفاده کرده است.

 


مردم سوریه برای دفاع از کشورشان در برابر تجاوز خارجی در اطراف تاسیسات و مکان‌های مهم و حساس سپر انسانی تشکیل دادند و تاکید کردند که از اوباما نمی‌ترسیم و تا آخر ایستاده‌ایم.
به گزارش خبرگزاری‌ها، فعالان مدنی، جوانان و مردم سوریه با ایجاد سپر انسانی در اطراف تاسیسات و مکان‌های حساس و حیاتی دمشق و دیگر شهرها اعلام کردند هدف از این اقدام مقابله با حملات آمریکا است و به اوباما و متحدانش می‌گوییم که از آنها ترسی نداریم و تا آخر پشتیبان نظام خود خواهیم بود. مردم سوریه همچنین تاکید کردند با این فعالیت می‌خواهیم تاکید کنیم که ما و ارتش در یک سنگر قرار داریم.
یکی از جوانان سوری گفت، بسیاری از مردم مایلند که سلاح به دست گیرند و بجنگند اما چون نمی‌توانند با این شیوه حمایت خود را اعلام کنند و سپر انسانی تشکیل داده‌اند تا از نهادهای کشور حمایت کنند.
یکی دیگر از جوانان گفت، ما ملت مقاومتی هستیم و اجازه هیچ‌گونه تجاوزی را به سرزمین خود نمی‌دهیم.
مردم سوریه همچنین با نصب چادر در خیابان‌ها و میادین شهر تاکید کردند که همچنان به تحصن و تجمع خود در خیابان‌ها ادامه خواهند داد.
مردم سوریه در مقابل سفارت آمریکا در دمشق نیز تظاهرات برگزار کردند و با سر دادن شعار «مرگ بر آمریکا:، «مرگ بر اسرائیل» اعتراض خود را نسبت به هرگونه اقدام نظامی آمریکا علیه کشورشان اعلام کردند.
یکی از معترضان سوری گفت ما سخنان اوباما را محکوم می‌کنیم و تا آخر خواهیم جنگید زیرا اینجا کشور ما است و ما تا آخرین قطره خون خود برای دفاع از کشور می‌جنگیم.
یکی دیگر از معترضان سوری گفت، اوباما تصمیم خودش را گرفته و حالا دست به دامن کنگره شده است تا این بازی سیاسی به نتیجه برسد. گفتنی استباراک ا وباما رئیس‌جمهور آمریکا طی سخنانی که روز یکشنبه مطرح کرد اظهار داشت، درصدد حمله به سوریه هستیم ولی باید موافقت گنگره را جلب کنیم.
وی که تاکنون مواضع جنگ‌طلبانه را در رابطه با سوریه اتخاذ کرده بود و از حمله قطعی و سریع به سوریه خبر داده بود به دلیل عدم همراهی انگلیس، آلمان و همچنین فرانسه با دخالت نظامی در سوریه تنها ماند و تردید درباره این اقدام وی را مجبور به رایزنی و جلب موافقت نمایندگان مجلس سنا و مجلس نمایندگانم کرد.
طیف وسیعی از نمایندگان کنگره آمریکا از اعلام موضع نسبت به مداخله نظامی در سوریه طفره رفته‌اند و رایزنی با ا وباما را به 9 سپتامبر (18 شهریور) پس از تعطیلا کنگره موکول کرده‌‌اند.
مواضع نمایندگان دموکرات و جمهوری‌خواه کنگره نشان می‌هد که تا چه میزان بحث بر روی حمله به سوریه دشوار خواهد بود و تردیدهایی را درباره اینکه اوباما بتواند موافقت کنگره را به دست آورد به وجود آورده است.
بسیاری از تحلیلگران معتقدند احتمال اینکه درخواست اوباما در کنگره تصویب شود بسیار کم است و این یک شکست تاریخی برای وی به حساب خواهد آمد.
این در حالی است که آمریکا ناو هسته‌‌ای یو‌اس‌اس نییتنر و چند کشتی دیگر خود را برای مشارکت در حمله احتمالی به سوریه روانه دریای سرخ کرده است.
روسیه نیز یک کشتی شناسایی را به مخنظور جمع‌آوری اطلاعات عازم شرق مدیترانه کرده است.
همچنین پایگاه خبری پولیتیکو به نقل از یک دموکرات آمریکایی اعلام کرد بسیاری از قانونگذاران آمریکایی درصددند در پیش‌‌نویس قطنامه ضدسوری ارائه شده به کنگره اصلاحاتی به وجود آورند.
به گفته این مقام آمریکایی واشنگتن برای حمله به سوریه در شرایط حاضر از آمادگی کافی برخوردار نیست.
روزنامه الرای العام کویت نیز نوشت، رئیس‌جمهور آمریکا از شانه خالی کردن اروپایی‌ها در زمینه حمایت از حمله نظامی به سوریه ناراحت و دلخور است این روزنامه افزود، اوباما بعد از موافقت زبانی اکثر رهبران اروپایی درباره حمله به سوریه به صورت جدی وارد عمل شد اما این کشور‌ها در مرحله عمل حمایت لازم را به عمل نیاوردند و اوباما را تنها گذاشتند. این روزنامه کویتی همچنین به نقل از دیپلمات‌های غربی نوشت، جنگ در منطقه نیاز به امکانات مادی و انسانی زیادی دارد و کشورهای اروپایی نمی‌‌خواهند خود را درگیر این جنگ‌های پرهزینه کنند.
آنگلا مرکل صدراعظم آلمان نیز تاکید کرد این کشور تنها با وجود فرمان سازمان ملل و یا ناتو در مداخله نظامی علیه سوریه مشارکت خواهد داشت.
بشار جعفری نماینده دائم سوریه در سازمان ملل با ارسال نامه‌ای به دبیرکل سازمان ملل متحد خواستار ایفای نقش این سازمان و جلوگیری از حمله آمریکا به این کشور عربی شد.
وی تاکید کرد، وقت آن رسیده که سازمان ملل از ماجراجویی آمریکا علیه سوریه جلوگیری کند.
فیصل مقداد معاون وزیر خارجه سوریه نیز گفت، هرگونه حمله نظامی آمریکا به سوریه در راستای کمک به القاعده است.
از سوی دیگر، سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه اعلام کرد اطلاعاتی که آمریکا درباره استفاده از سلاح شیمیایی در سوریه به این کشور ارائه داده بسیار مبهم بوده و فاقد اطلاعات مشخص است و نتوانسته مقامات مسکو را متقاعد کند.
وی با انتقاد از مواضع دوگانه آمریکا افزود، غرب سیاست یک بام و دو هوا را در خاورمیانه دنبال می‌کند.
در همین رابطه سیاستمداران خشمگین انگلیس از دیوید کامرون نخست‌وزیر این کشور خواستند تا این مسئله را توضیح دهد که چرا 10 ماه پس از آغاز ناآرامی‌ها در سوریه مجوز فروش مواد شیمیایی برای ساخت گاز اعصاب را به این کشور به کارخانجات انگلیس داده است.
مجوز صادرات فلوراید پتاسیم و فلوراید سدیم به سوریه چند ماه پیش از آغاز جنگ داخلی به این کشور به کارخانجات انگلیسی داده شد.
این مواد شیمیایی برای تولید تسلیحات شیمیایی چون گاز سارین مورد استفاده قرار گرفته‌اند و از آن طی حمله 21 اوت سال جاری میلادی به حومه دمشق استفاده شد و نزدیک به 1500 نفر از جمله 426 کودک کشته شدند.
اجلاس اتحادیه عرب
وزیران خارجه اتحادیه عرب در نشست فوق‌العاده روز یکشنبه خود در قاهره مقر اتحادیه عرب با صدور بیانیه‌ای مدعی شدند که نظام سوریه مسئول کامل استفاده از سلاح شیمیایی است و از جامعه جهانی و سازمان ملل خواستند به مسئولیت‌هایشان بر اساس منشور سازمان ملل و قوانین بین‌المللی عمل کنند. عربستان و قطر دو عضو اتحادیه عرب بیش از دیگران خواستار حمله آمریکا به سوریه هستند.
این در حالی است که نبیل العربی دبیرکل این اتحادیه خواستار راهکار سیاسی برای حل بحران سوریه شد.
پیروزی‌های ارتش سوریه
ارتش سوریه طی عملیاتی در حمص 10 عنصر لبنانی که به همراه سایر گروهک‌های تروریستی علیه نظام دمشق فعالیت می‌کردند را دستگیرکرد.
ارتش این کشور همچنین منطقه قدسیا از توابع استان دمشق در جنوب سوریه را به محاصره کامل درآورد و مقرهای عناصر مسلح را منهدم کرد.
یگان توپخانه‌ای ارتش سوریه به شکلی گسترده مقرها و مراکز تجمع افراد مسلح در منطقه جوبر در دمشق را هدف قرار داده و منهدم کردند.
در منطقه عدرا نیز در شمال دمشق 40 تن از عناصر گروه جبهه النصره به هلاکت رسیدند.
همچنین در شهر دوما مقادیر زیادی سلاح و مهمات منهدم شد و تعدادی از تروریست‌ها که در میان آنها اتباع سعودی، اردنی، لیبیایی، چچنی و اندونزی به چشم می‌خوردند به هلاکت رسیدند.
منابع خبری در سوریه از حمله خمپاره‌ای به نزدیکی کاخ ریاست‌جمهوری در دمشق خبر دادند. در این حمله خمپاره‌ای چند نفر مجروح شدند اما خسارت جدی به کاخ ریاست جمهوری وارد نشد.
سایر رویدادها
* مسئولان اسرائیلی اعلام کردند اوباما به صورت محرمانه نخست‌وزیر اسرائیل را در جریان به تاخیر افتادن حمله نظامی به سوریه قرار داده بود.
* رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین گفت مخالف حمله نظامی علیه سوریه است.
* دولت کویت مخالفت خود را با حمله نظامی آمریکا به سوریه اعلام کرد.
* وزارت خارجه استرالیا اعلام کرد، از حمله نظامی علیه سوریه حمایت معنوی می‌کند اما کمک نظامی نمی‌کند.
* دولت چین نگرانی شدید خود را در مورد هرگونه اقدام نظامی یک جانبه علیه سوریه ابراز داشت.
* رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا اظهار داشت، حمله آمریکا به سوریه ماهانه یک میلیارد دلار هزینه خواهد داشت.
* تونی بلر نخست‌وزیر پیشین انگلیس مخالفت پارلمان این کشور با حمله به سوریه را غافلگیرکننده خواند.

 


ده‌ها هزار نفر از مردم بحرین با مشارکت در مراسم تشییع جوان شهید 22 ساله قصاص خون شهدا و مجازات جنایتکاران را فریاد زدند.
به گزارش شبکه تلویزیونی «العالم» ده‌ها هزار نفر از مردم بحرین روز یکشنبه در منطقه «لهله» با حمل پرچم بحرین و تصاویر شهید «صادق سبت» که به دست نیروهای آل خلیفه به شهادت رسید، راهپیمایی کردند.
«قصاص خون شهدا، مجازات جنایتکاران، سرنگونی آل خلیفه» و... از جمله شعارها و خواسته‌های معترضان بحرینی بود که حین تشییع پیکر این شهید 22 ساله فریاد می‌زدند. «صادق سبت» حدود یک ماه قبل در جریان شرکت در تظاهرات ضد آل خلیفه خودروهای نظامیان او را زیر گرفتند.
وی روز یکشنبه در بیمارستان به دلیل شدت جراحات وارده درگذشت. اما در جریان تظاهرات روز یکشنبه بحرینی‌ها، نیروهای آل خلیفه به عزاداران حمله‌ور شدند و آنطور که «العالم» نوشته، با گلوله‌های ساچمه‌ای و گاز اشک‌آور آنها را پراکنده ساختند.
از سوی دیگر مخالفان بحرینی در اعتراض به دستگیری پزشکان و پرستارانی که اقدام به مداوای معترضان زخمی می‌کنند فراخوان یک تظاهرات گسترده ضد دولتی دادند.
واحد مرکزی خبر به نقل از «العالم» نوشت: این تظاهرات قرار است روز سه‌شنبه (امروز) مقابل منزل یکی از پزشکان دستگیر شده در منطقه «الدیه» برگزار شود و هدف از آن درخواست برای آزادی پزشکان و پرستاران زندانی است.

 


حمله به فرودگاه لیبی
دیروز شماری افراد مسلح ناشناس فرودگاه بین‌المللی طرابلس پایتخت لیبی را اشغال کردند و آن را بستند. در پی این اقدام، پرواز و فرود هواپیماها در این فرودگاه متوقف شد.
محاکمه عوامل کودتا در ترکیه
دستگاه قضایی ترکیه دیروز محاکمه 300 مظنون به مشارکت در کودتای سال 1997 این کشور را آغاز کرد. این افراد متهم هستند که در برکناری دولت اسلامگرای ترکیه در این سال دست داشته‌اند.
دستگیری 50 تروریست در عراق
نیروهای امنیتی عراق طی عملیاتی در مناطق غربی این کشور 50 تروریست وابسته به شبکه القاعده را دستگیر کردند. عملیات انتحاری یک عضو القاعده در شهر «رمادی» نیز جان پنج مامور پلیس را گرفت و چهار تن دیگر را زخمی کرد.
نشست دو سودان
روسای جمهور دو سودان امروز در خارطوم نشست برگزار می‌کنند تا مسائل مشترک دو کشور را مورد بررسی قرار دهند. این نشست در حالی برگزار می‌شود که دولت خارطوم قصد دارد به زودی خطوط لوله نفت صادراتی سودان جنوبی را مسدود کند.
فساد اقتصادی نتانیاهو
تلویزیون رژیم صهیونیستی اعلام کرد، دستگاه قضایی این رژیم تحقیقات درباره فساد اقتصادی «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر را آغاز کرده است.
گردآوری امضا برای برکناری دولت تونس
«محمد بالنور» رهبر جنبش تمرد تونس از جمع‌آوری بیش از یک میلیون و 700 هزار امضا برای برکناری دولت و انحلال پارلمان این کشور خبر داد. چندی پیش نیز تظاهرکنندگان تونسی با ایجاد زنجیره انسانی به طول سه کیلومتر، خواستار برکناری دولت شده بودند.

 


«جاسوسی هدفمند از وزارت خارجه فرانسه» نیز به لیست بلندبالای رسوایی‌های کاخ سفید اضافه شد.
هفته‌نامه «اشپیگل» گزارش داد براساس اسناد طبقه‌بندی شده آژانس امنیت ملی آمریکا که توسط «ادوارد اسنودان»، مامور سابق آژانس امنیت ملی آمریکا در اختیارش قرار گرفته شده، کاخ سفید در سال 2010 از طریق وی‌پی‌ان (شبکه‌های خصوصی‌ مجازی) رایانه‌های وزارت خارجه فرانسه و دیپلمات‌های این وزارتخانه را رصد می‌کرده است!
براساس این سند که طبقه‌بندی «خیلی محرمانه» دارد، جاسوسان آمریکایی با استفاده از این تکنولوژی رایانه‌های سفارتخانه‌‌ها و کنسولگری‌های این کشور در پاریس را برای دستیابی به اطلاعات رصد کرده‌‌اند. در گزارش محرمانه آژانس امنیت ملی آمریکا آمده جاسوسی از دیپلمات‌های فرانسوی «بسیار موفقیت‌آمیز» بوده است!
طبق گزارش «اشپیگل» آژانس «امنیت ملی آمریکا» در فهرست سپتامبر 2010 خود، نمایندگی‌های فرانسه در واشنگتن و سازمان ملل متحد را نیز جزو اهداف جاسوسی ذکر می‌کند. از این رو متخصصان آژانس در هر دو نمایندگی دیپلماتیک، دستگاه شنود وصل می‌کنند و در نمایندگی نیویورک تصاویر مانیتور کامپیوترها را جمع‌آوری می‌کنند. مسئولان آژانس امنیت ملی به این دو هدف جاسوسی خود نام «بلاک فوت» (نیویورک) و «واباش» (واشنگتن) را داده بودند.
اطلاعات مورد علاقه آژانس امنیت ملی، در مرحله اول سیاست خارجی فرانسه، و سپس اطلاعاتی درباره صنایع تسلیحاتی فرانسه و میزان ثبات اقتصادی این کشور بوده است.
روزنامه آمریکایی «واشنگتن پست» نیز یک روز پیش از انتشار این رسوایی با استناد به اسناد «ادوارد اسنودان» از هزینه 652 میلیون دلاری کاخ سفید برای حمله سایبری به سایر کشورها خبر داده بود. روسیه، چین، ایران و کره‌شمالی از جمله کشورهای هدف این حملات سایبری عنوان شده است. پیش از این اسناد جاسوسی آژانس امنیت ملی آمریکا از سازمان ملل، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، سفارتخانه‌های تمام کشورهای دنیا (حتی نزدیکترین متحدین آمریکا) و شنود مکالمات تلفنی مردم عادی سرتاسر جهان منتشر شده است.
در برخی موارد عنوان شده برخی کشورهای هدف حتی اقدام به همکاری با آمریکا در جاسوسی از مردم خود کرده‌‌اند. یکی از این کشورها آلمان است که به بهانه «مبارزه با تروریسم» اقدام به جاسوسی از شهروندان خود برای آمریکا کرده است. انتشار این رسوایی آینده سیاسی مرکل را با خطر مواجه کرده است.

 


پلیس ضد شورش مکزیک هزاران نفر از مخالفان طرح اصلاحی و ریاضتی دولت در بخش انرژی و آموزشی را سرکوب کرد.
هزاران نفر از مخالفان طرح ریاضتی دولت مکزیک روز یکشنبه در پایتخت این کشور تظاهرات کردند. پلیس ضد شورش اما ضمن درگیری با مخالفان به زد و خورد شدید با معترضان پرداخت و شماری از آنها را بازداشت کرد.
مخالفان نیز در جریان این درگیری‌ها با سنگ، چوب، بطری، کوکتل مولوتف و آتش به مقابله با پلیس ضد شورش پرداختند. مخالفان می‌گویند «انریکه پینانیتو» رئیس‌جمهور مکزیک با هدف جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی عملا بخش انرژی را به خارجی‌ها و بخش خصوصی می‌سپارد که این مسئله باعث «تاراج» ثروت ملی می‌شود. رئیس‌جمهور مکزیک این اتهامات را رد می‌کند.
دولت مکزیک می‌گوید برای «تقویت اقتصاد» نیاز دارد در بخش‌های آموزشی، انرژی و مالیات اصلاحات جدی صورت دهد و برای این مهم، تقویت بخش خصوصی و مشارکت خارجی را در دستور کار قرار داده است.

 


رئیس‌جمهور سابق مصر به همراه 14 نفر از رهبران اخوان‌المسلمین به اتهام «تحریک به قتل‌عام مردم»‌به دادگاه جنایی معرفی شدند.
دادستانی کل مصر روز گذشته دستور داد پرونده «محمد مرسی»، رئیس‌جمهور سابق این کشور و 14 تن از رهبران اخوا‌ن‌المسلمین به دادگاه «جنایی» ارجاع شود تا در آنجا به اتهام «تحریک به قتل‌عام مردم و اقدامات خشونت‌آمیز» محاکمه شوند.
براساس این گزارش این اتهامات مربوط به درگیری‌های پنجم دسامبر 2012 است که طی آن هفت نفر از مخالفان مرسی در جریان یک تظاهرات گسترده کشته شدند. در این تظاهرات ده‌‌ها هزار نفر از مخالفان مرسی با اعتراض به تصویب «اختیارات فراقانونی» رئیس‌جمهور تظاهرات کردند.
خبرگزاری فرانسه در این باره نوشت نام «عصام العریان»، فرد شماره 2 حزب آزادی و عدالت (شاخه سیاسی اخوان) و «محمد بلتاجی»، نماینده پیشین پارلمان و از رهبران برجسته اخوان که پنجشنبه گذشته بازداشت شد، در این لیست دیده می‌شود.«احمد عبدالعاملی» رئیس دفتر مرسی و «ایمن عبدالرئوف»، مشاور سابق مرسی نیز جزو این 14 نفر هستند.
گفتنی است، ارتش مصر در جریان «کودتای نظامی» علیه محمد مرسی هزاران نفر از طرفداران وی و اخوانی‌ها را به خاک و خون کشیده و از اعلام آن در تریبون‌های رسمی نیز ابایی ندارد!
خبر دیگر اینکه، «عدلی منصور»، رئیس‌جمهور موقت مصر یکشنبه شب دستور تشکیل کمیته‌ای 50 نفره برای تدوین قانون اساسی جدید این کشور در مرحله دوم را صادر کرد. به گزارش خبرگزاری مهر، این کمیته از نمایندگان الازهر، کلیساها، جوانان انقلابی، اتحادیه‌های صنفی و کارگری، ارتش، جنبش‌های اسلامی، لیبرال، ملی و نیز برخی شخصیت‌های سیاسی همچون «عمرو موسی»، رئیس حزب «الموتمر» و «جابر نصار» رئیس دانشگاه قاهره از جمله اعضای این کمیته هستند.
کمیته مذکور وظیفه بررسی تغییرات و اصلاحیه‌‌ها در قانون اساسی را دارد که از سوی یک گروه 10 نفره از کارشناسان حقوقی و قضایی تدوین شده است. این کمیته 50 نفره باید ظرف 60 روز پیش‌نویس قانون اساسی جدید را آماده کند تا پس از آن به معرض همه‌پرسی گذاشته شود.
نخستین نشست این کمیته هشتم سپتامبر (17 شهریور) برگزار خواهد شد، گفتنی است عدلی منصور اواسط ماه جولای کمیته‌ای متشکل از 10 قاضی و حقوقدان تشکیل داد تا پیش‌نویس اولیه قانون اساسی جدید مصر را تدوین کنند. این کمیته هفته گذشته پیش‌نویس قانون جدید را در اختیار عدلی منصور قرار دادند تا برای بررسی نهایی در اختیار کمیته 50 نفره قرار گیرد.

 


هزاران نفر از مردم کشورهای مختلف جهان علیه هرگونه مداخله نظامی آمریکا در سوریه تظاهرات کردند.
به گزارش خبرگزاری‌ها، هزاران نفر در شهرهای ایالات متحده، کانادا، ترکیه، اردن، مصر، و دیگر مناطق دیروز علیه جنگ‌طلبی کاخ سفید تظاهرات کردند. در آمریکا شهرهای لس‌آنجلس و نیویورک شاهد تظاهرات صدها معترض ضدجنگ بود. «باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا، اخیرا اعلام کرده بود که منتظر مجوز کنگره برای حمله به سوریه است. ظاهرا کنگره هفته آینده نظر خود را در این مورد اعلام می‌کند. آمریکایی‌های معترض از مقامات واشنگتن خواستند سودای حمله به سوریه را کنار بگذارند.
در شهر «کلگری» کانادا نیز معترضان ضدجنگ تظاهرات مشابهی برگزار کردند و از آمریکا خواستند به تهدیدات علیه سوریه خاتمه دهد.
دو شهر «اسلامبول» و «حاتای» ترکیه نیز شاهد برگزاری تظاهرات ضدآمریکایی بود، تظاهرکنندگان از آنکارا و واشنگتن خواستند به سیاست‌های خصمانه ضدسوری پایان دهند.
اما تجمع‌کنندگان مقابل سفارت آمریکا در پایتخت اردن، تهاجم به سوریه را تهاجم به کل دنیای عرب دانستند.
ده‌ها شهروند مصری نیز با راهپیمایی در خیابان‌های قاهره و اجتماع در میدان «طلعت» این شهر تصمیم آمریکا و متحدان این کشور برای حمله به سوریه را محکوم کردند. شرکت‌کنندگان در این تجمع از موضع اتحادیه عرب در قبال سوریه به شدت انتقاد کردند.

 


بر اثر انفجار مهمات قديمي انبار شده دریک مرکز نظامی بوتان، 18 سرباز این کشور کشته و مجروح شدند.
به گزارش خبرگزای جمهوری اسلامی،دیروز دریک مركز آموزش نظامي كشور بوتان انفجاری رخ داد كه به مرگ هشت سرباز وجراحت 10نظامی دیگر انجامید. همه پرسنل كشته و مجروح شده متعلق به ارتش سلطنتي بوتان هستند.
مجروحان حادثه به نزديكترين بيمارستان انتقال يافتند و برخي از آنان كه وضعيت وخيمي داشتند نيز با هلی کوپتر به "تيمفو" پايتخت بوتان منتقل شدند.
گزارش شده كه كشته شدگان و مجروحان، اعضاي تيم خنثي‌سازي بمب ارتش سلطنتي بوتان بودند و دليل دقيق انفجار نيز مشخص نشده است.این مرکز نظامی که "ایمترات" نام دارد،توسط دولت هند در سال 1960 تاسيس شده است.
دو سال بعد، هند مدرسه نظامي" وانگچوك لودزونگ" را در مركز آموزشي پرسنل ارتش سلطتي بوتان و محافظان سلطنتي ايجاد كرد.
كشور آسيايي بوتان با حكومت پادشاهي در ارتفاعات هيماليا و بين كشورهاي چين و هند و در شرق نپال قرار دارد.
بوتان تنها در هشت كشور سفارتخانه دارد و با بيشتر كشورهاي جهان نيز رابطه سياسي ندارد.
گرچه بوتان كشوري مستقل است ولي در حوزه امور خارجه و نظامي بيشتر از هند راهنمايي و هدايت مي‌طلبد . بوتان در مجموع یکی از منزوی ترین کشورهای دنیاست وخبرگزاری ها معمولا در مورد اوضاع و احوال این کشور ساکت هستند.

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10