(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


سه شنبه 12 شهریور 1392 - شماره 20581

این تیم آینده تیم ملی بزرگسالان را تضمین می کند
مشکل والیبالیست‌های جوان نداشتن اعتماد به نفس بود
معیار کادر فنی برای انتخاب چیست؟
ابهام در نحوه انتخاب ملی‌پوشان تکواندو
واکنش فدراسیون کشتی به معرفی 120 نفر برای سفر به مجارستان
بازی با 10 بازیکن قصه تکراری مورینیو با یوفا
نماینده ایران منتظر جریمه نقدی AFC باشد
محرومیت باشگاه استقلال را تهدید نمی‌کند
   


رئیس فدراسیون والیبال کشورمان گفت: باید سعی کنیم اعتماد به نفس والیبالیست‌های جوان را بالا ببریم تا آنان بتوانند در بازی های آینده همانند تیم ملی بزرگسالان در مقابل برترین‌های جهان قدرتمند ظاهر شوند.
محمدرضا داورزنی که برای تماشای بازی‌های تیم والیبال جوانان ایران از مرحله یک هشتم نهایی قهرمانی جهان عازم آنکارا شده بود، در گفت‌وگویی اعلام کرد: تیم ایران در این دوره از مسابقات توانست عملکرد بسیار خوبی را از خود به نمایش بگذارد و من از کادر فنی تیم و بازیکنان جوان تشکر می‌کنم.
وی اظهار داشت: ما در رده های سنی جوانان و نوجوانان به دنبال بازیکن سازی برای رده سنی بزرگسالان هستیم. برای بسیاری از کشورهای صاحب والیبال این رقابت ها میدانی است برای کسب تجربه ملی پوشان و آینده سازان. آنها بازیکنان رده های سنی پایه خود را در این رقابت‌ها محک می زنند تا با تجربه بهتری به رده سنی بزرگسالان راه پیدا کنند.
رئیس فدراسیون والیبال در ادامه افزود: روند نتیجه گیری تیم های رده های سنی اکثر کشورها در مسابقات جهانی دوره های گذشته با نوسان بسیار زیادی همراه است. به طور مثال تیم ملی برزیل در رقابت های دوره قبل با وجود آنکه میزبانی را برعهده داشت از راهیابی به جمع 4 تیم برتر بازماند. این وضعیت در رده سنی نوجوانان نیز مشهود است.
داورزنی گفت: به طور کلی این مسابقات ذخیره سازی برای تیم ملی بزرگسالان کشورهاست. نیروهای خوب از دل همین رقابت ها کشف شده و در اختیار تیم ملی بزرگسالان کشورهای مربوطه قرار می گیرند. این رقابتها برای تیم ملی زیر 23 سال کشور ما ذخیره های بسیار خوبی داشت.
وی تصریح کرد: آنچه که برای ما مهم است این بود که متوجه شدیم تیم جوانان در مقابل برزیل پراسترس بازی کرد. این وضعیت روحی و روانی برای آینده والیبال ایران خوب نیست. باید سعی کرد اعتماد به نفس آنها را بالا برده تا بتوانند در بازی های آینده همانند تیم ملی بزرگسالان در مقابل برترین های جهان قدرتمند ظاهر شوند.
رئیس فدراسیون والیبال در خصوص بازی تیم جوانان در مقابل برزیل اظهار داشت: والیبالیست‌های ما بازی خوبی مقابل تیم برزیل از خود نشان ندادند. آنها در دریافت اول پراشتباه ظاهر شده و همین امر باعث شد تا در حمله و دفاع هم عملکرد خوبی نداشته باشند. در کل تمامی این اشتباهات ناشی از استرس بازیکنان بود. البته ناگفته نماند که برزیلی ها از عملکرد تیم ایران و نقاط ضعف و قوت آنها شناخت کامل داشتند و مهره های کلیدی ما را از کار انداختند. باوجود تلاش های فراوان، بازیکنان ایرانی نتوانستند روی استرس خود غلبه کنند و نتیجه را به تیم حریف واگذار کردند.
داورزنی عملکرد تیم ملی ایران را در این دوره از مسابقات مثبت ارزیابی کرد و گفت: تیم ایران در بین 20 تیم که به نمایندگی از قاره های مختلف در این رقابت ها حاضر شده بودند نتایج خوبی را به دست آورد.
وی یادآور شد: تمامی بازیکنان بزرگ و ستاره کنونی تیم ملی بزرگسالان کشورمان روزی در رده‌های سنی پایه بازی می کردند. این مسابقات می تواند برای آینده والیبال ایران خروجی های خوبی را به همراه داشته باشد. این میدان ها به لحاظ برد و باخت به آینده ملی پوشان کمک بزرگی می کند. ما نتیجه اصلی خود را در این مسابقات در خصوص برنامه های کلان فدراسیون گرفته ایم. به طور قطع در آینده ای نه چندان دور بسیاری از این بازیکنان می توانند پشتوانه های خوبی برای تیم ملی بزرگسالان ایران باشند.
داورزنی هدفش از حضور در آنکارا را حمایت از ملی پوشان عنوان کرد و افزود: من نیامدم تا شاهد روی سکو رفتن ملی پوشان باشم چون معتقدم نگاه نتیجه گرایی در ورزش امری اشتباه است. وظیفه خود دانستم تا در کنار کادر فنی و بازیکنان که برای رسیدن به این مرحله زمان زیادی را در اردوها بودند و تلاش های فراوانی را متحمل شدند، باشم. عدم راهیابی تیم ایران به جمع 4 تیم برتر جهان چیزی از ارزش های تیم ملی جوانان ایران کم نمی کند.

 


تیم های ملی تکواندو در حالی تمرینات خود را برای حضور در المپیک هنرهای رزمی و بازیهای کشورهای اسلامی پیگیری می کنند که مشخص نیست تکواندوکاران بر اساس کدام معیار به اردو دعوت شده و در ترکیب اصلی تیم ملی جای گرفته اند.
طی دو ماه آینده تیم‌های ملی تکواندو باید در دو رویداد مهم حضور پیدا کنند که به دلیل نزدیکی زمان برگزاری، فدراسیون تصمیم به تشکیل دو تیم با دو کادر فنی متفاوت برای اعزام به این مسابقات گرفت که به دلیل اهمیت بازی‌های هنرهای رزمی برای ورزش ایران تمرکز بیشتر روی این مسابقات است.
اما اینکه ترکیب این دو تیم بر اساس کدام استدلال یا مسابقات انتخابی تشکیل شده جای سؤال دارد. اگر نفراتی که در اردوی کشورهای اسلامی را با چند تغییر همان نفراتی بدانیم که در ماه‌های ابتدایی سال در مسابقات انتخابی تیم ملی و پس از آن اردوهای آماده سازی حضور داشتند، مشخص نیست تیم اعزامی به مسابقات هنرهای رزمی و نفراتی که این روزها به اردو دعوت می شوند با کدام منطق و چگونه به ترکیب اصلی راه پیدا کردند.پیش از این راه ورود به اردوی تیم ملی مسابقات انتخابی بود و هر تکواندوکا که شایستگی خود را در میدان انتخابی به نمایش می گذاشت جواز حضور در اردو را پیدا می کرد ولی این روزها سلیقه کادر فنی بیش از مسائل دیگر در دعوت نفرات به اردو دخیل است. همین موضوع هم باعث شده تا نفراتی چون میثم باقری، روح الله طالبی، یوسف کرمی، مهران عسگری و ... از چشم متولیان تیم ملی دور بمانند.
اینکه زحمات تکواندوکاری چون کوروش رجلی دیده می شود، یا به نفرات آسیب دیده ای چون معتمد، عبداللهی یا حسین تاجیک فرصت حضور در اردو را می دهد خود یک نکته مثبت در تیم ملی است ولی چرا تکواندوکاران دیگری که در بالا از آنها نامبرده شد دیده نمی شوند. آیا نادیده گرفتن سرگروه تیم ملی کم لطفی به زحمات و افتخارات این قهرمان ارزنده و با اخلاق نیست؟ آیا این نوع دعوت به تیم ملی سرمایه سوزی را در پی نخواهد داشت؟مرتضی کریمی سرمربی تیم ملی در این خصوص می گوید: سلیقه ای در کار نیست، ما نفراتی را دعوت کردیم که به کار ما بیایند و بتوانند به تیم ملی کمک کنند. مردانی، تاجیک و مستعان به عنوان حریف تمرینی به اردو دعوت شده و در کنار ملی پوشان تمرین می کنند.
وی ادامه داد: ما در فواصل اردو نفرات دیگری را به اردو دعوت می کنیم. دعوت از نفراتی هم که در رنکینگ فدراسیون جهانی حضور دارند و در چندماه آینده باید در مسابقات جایزه بزرگ شرکت کنند از دیگر برنامه های کادر فنی است.
سرمربی تیم ملی در خصوص جایگاه مسابقات انتخابی هم گفت: اگر بنده مسئولیت تیم ملی را برعهده داشته باشم مطمئن باشید هیچ تکواندوکاری بدون مسابقات انتخابی به اردو نخواهد رفت. مسابقات قهرمانی کشور، مسابقات آزاد کشوری و رقابتهای انتخابی راه ورود به اردوی تیم ملی است و بدون شک شایسته‌ها از این طریق برای حضور در بازیهای آسیایی دعوت خواهند شد. اینکه سرمربی تیم ملی هنوز هم به برگزاری رقابتهای انتخابی اعتقاد دارد جای بسی خوشحالی است ولی ای کاش برای نفراتی که در رقابتهای جهانی مکزیک نمره قبولی نگرفتند نیز دیدار انتخابی برگزار می شد تا در آینده باعث بالا رفتن جایگاه تیم ملی و رسیدن به هوگوی آن باشیم.

 


تنها 32 نفر با هزینه فدراسیون به مسابقات جهانی می‌روند؟!
رئیس کمیته روابط بین الملل فدراسیون کشتی در واکنش به مطرح شدن فهرست پرتعداد کاروان این فدراسیون برای حضور در مسابقات جهانی مجارستان گفت: فدراسیون کشتی تعدادی از واجدین شرایط را به مسئولان کشتی مجارستان معرفی کرده تا مقدمات دریافت ویزای آنها فراهم شود اما افرادی که با هزینه فدراسیون راهی این مسابقات می‌شوند تنها 32 نفر است.
سلطانعلی ترخاق ضمن بیان این مطلب اظهار داشت: بسیاری از اهالی کشتی، برخی اهالی رسانه و بسیاری از کارشناسان کشتی برای حضور در رقابتهای جهانی مجارستان به فدراسیون کشتی مجارستان معرفی شدند. البته این بدان معنا نیست که معرفی این نفرات به منزله پرداخت هزینه های اعزام و اسکان آنان است، چرا که ما تنها کاری که کردیم معرفی این نفرات برای بررسی و صدور ویزا از سوی سفارت مجارستان است.
وی با تکذیب اعزام بیش از 100 نفر به مجارستان با هزینه فدراسیون کشتی گفت: تنها گروهی که با هزینه فدراسیون کشتی به رقابتهای جهانی می روند همان کشتی گیران و مربیان تیم های ملی کشتی آزاد و فرنگی هستند که چندین همراه از جمله رئیس، نایب رئیس، پزشک، ماساژور تیم ملی را نیز شامل می شوند. مطمئن باشید به جز این نفرات که 32 نفر هستند هیچ فردی با هزینه فدراسیون کشتی به مجارستان نخواهد رفت.
رئیس اسبق فدراسیون کشتی تصریح کرد: ضمنا باید تاکید کنم نفراتی که از سوی فدراسیون کشتی به مجارستان معرفی شده اند به معنای تایید آنها از سوی ما نیست و فدراسیون کشتی برای کمک و حمایت به این همکاران رسانه ای و اهالی کشتی آنان را جهت بررسی مدارک به سفارت مجارستان معرفی کرده است. مطمئنا تعداد زیادی از این نفرات نمی توانند راهی مجارستان شوند و در مرحله بررسی و تایید مدارک خود با مشکل روبه رو می شوند.
ترخاق در خاتمه با اشاره به مشکلات مالی فدراسیون کشتی گفت: فدراسیون برای اعزام همان لیست 32 نفره خود نیز با مشکلات مالی روبه روست و مطمئنا برای اعزام همین نفرات نیز باید اعتبارات لازم را از مسئولان ورزش دریافت کنیم. طبیعی است احتمال امکان اعزام بیش از 100 نفر به مجارستان با هزینه فدراسیون، کاملا غیرعملی و نشدنی است! ما به دنبال اعزام تماشاگر به مجارستان نیستیم و هر فردی که با هزینه فدراسیون به رقابتهای جهانی می رود باید برای ما مثمرثمر باشد، یعنی یا اعضای تیم ملی و کادر فنی است و یا یکی از متولیان کشتی که باید در نشست های فدراسیون جهانی حضور داشته باشد.
طی روزهای گذشته خبرهایی در محافل کشتی منتشر شد مبنی بر تهیه چندین لیست فرعی و اصلی و اعزام بیش از 120 نفر به رقابتهای جهانی مجارستان با هزینه فدراسیون کشتی ایران که البته هنوز مشخص نیست هزینه اعزام این جماعت مسئول و غیر مسئول از سوی کدام سازمان و نهاد تقبل خواهد شد.

 


سرمربی چلسی پس از شکست برابر بایرن مونیخ در سوپر جام اروپا به انتقاد از عملکرد داوری پرداخت. او معتقد است که تیم او شایسته پیروزی بود.
چلسی در سوپر جام اروپا حریف بایرن‌ مونیخ نشد و در ضربات مرگبار پنالتی بازی را به حریف آلمانی خود واگذار کرد تا ژوزه مورینیو، سرمربی آبی پوشان لندن باز هم حریف گوآردیولا نشود .مورینیو پس ازاین بازی باز هم تیغ انتقادات خود را به سمت داوری و یوفا کشاند. او معتقد است که چلسی شایسته پیروزی در سوپر جام اروپا بود. آقای خاص گفت: بازی با 10 نفر به قصه تکراری من با یوفا تبدیل شده است. تجربه زیادی در بازی با 10 نفر بازیکن دارم. همیشه باید من تیمم را 10 نفره در میدان ببینم. دیگر به این موضوع عادت کرده‌ام و اصلا با آن بیگانه نیستم. به هر حال فوتبال این است و باید با آن کنار آمد. احساس عشق و علاقه‌ای در فوتبال وجود دارد که اگر آن را درک کنید هیچ وقت یک بازی فینال را با کارت دوم ویران نمی‌کنید. کاری که داور سوئدی در دیدار ما با بایرن انجام داد. در طول مسابقه بازیکنان زیادی اخطاری بودند که می‌توانستند اخراج شوند، اما داور با آنها مدارا کرد. من مربی بدشانسی هستم. با نگاهی به عملکرد داوران برای تیم‌های من به خوبی می‌توان این مساله را درک کرد. با این حال هیچ وقت ناامید نمی‌شوم و تلاش می‌کنم تا با وجود 10 نفره شدن تیمم گل بزنیم. خوشبختانه بعد از 10 نفره شدن خود را نباختیم و موفق شدیم از بایرن‌ پیش بیفتیم. او افزود: به نظرم تیمی که شایسته پیروزی بود بازی را واگذار کرد. باید چلسی در این دیدار پیروز می‌شد. وقتی خاوی مارتینتس در ثانیه های پایانی گل تساوی را به ثمر رساند، احساس کردم که مستحق تساوی نبودیم و باید پیروز از میدان خارج می‌شدیم، البته این را باید بگویم که چلسی برابر بهترین تیم جهان بازی را واگذارکرد.

 


ارجاع پرونده بازی استقلال و بوریرام به کمیته انضباطی کنفدراسیون فوتبال آسیا این شائبه را به وجود آورد که با توجه به سوابق قبلی هواداران این تیم در دیدار مقابل الهلال خطر محرومیت نماینده کشورمان را تهدید می‌کند اما به نظر می‌رسد این باشگاه باید منتظر جریمه نقدی AFC باشد و خبری از محرومیت نیست.
پرتاب بطری توسط هواداران استقلال به سمت بازیکنان تیم بوریرام که در چندین مورد اعتراض مسئولان این تیم تایلندی را به دنبال داشت و داور بازی نیز از ناظر بازی خواستار شرایط برقراری نظم و امنیت در برگزاری این مسابقه شده بود نگرانی‌های زیادی را در دل دست ا‌ندرکاران باشگاه استقلال به وجود آورد.
چند روز پیش بود که نامه‌ای از کنفدراسیون فوتبال آسیا به سازمان لیگ ایران رسید که به طرف‌های ایرانی خبر داده شد پرونده بازی یاد شده به کمیته انضباطی AFC ارسال شده است. در این نامه از سازمان لیگ ایران خواسته شد باشگاه استقلال مستندات خود را برای دفاع از رفتار تماشاگرانش آماده کند.
واکنش‌هایی که از روز گذشته تاکنون در این باره به گوش رسیده بیانگر این بوده که در نظر اول استقلال باید منتظر محرومیت از دیدار خانگی در مرحله بعدی باشد چرا که هواداران این تیم در دور مقدماتی مقابل الهلال عربستان هم رفتار نامناسبی داشتند که جریمه نقدی آبی‌ها را به دنبال داشت.
اما یک مقام آگاه در این خصوص گفت:خطر محرومیت استقلال را تهدید نمی‌کند چرا که شدت تخلف زیاد نبوده و برخورد فیزیکی نیز وجود نداشته است. با این حال جریمه نقدی را می‌توان برای استقلالی‌ها انتظار داشت و با توجه به سوابق قبلی، این باشگاه باید انتظار محکومیت به پرداخت جریمه نقدی را داشته باشد.
دو فصل قبل بود که پرتاب نارنجک توسط هواداران تیم سپاهان منجر به زخمی شدن کمک داور بازی شده بود و با وجود شدت فراوانی که آن حادثه داشت جریمه نقدی برای این تیم در نظر گرفته شد و با وجود سابقه قبلی در این فصل برای آبی ها به دلیل این که برخورد فیزیکی رخ نداده بوده، احتمال محرومیت این تیم تقریبا صفر است.

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10