(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


سه شنبه 12 شهریور 1392 - شماره 20581

کوتاه اقتصادی
رئیس کل سابق بانک مرکزی اعلام کرد
رد ادعای سهم 50 درصدی مسکن مهر در تورم
معاون وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد
ادامه کاهش قیمت مسکن تا پایان سال
از سوی معاون وزیر کار و رفاه
جزئیات برنامه دولت برای اشتغال اعلام شد
دعوت وزارت نفت از 6 کمپانی خارجی برای سرمایه‌گذاری در صنعت نفت
گمرک اعلام کرد
15 میلیارد دلار صادرات کشور طی 5 ماه
دبیر شورای عالی کانون صرافان ایرانیان تشریح کرد
دلایل بروز نوسانات ارزی و نقش دلالان
اعزام 50 درصد حجاج کشور با خطوط پروازی ایرانی
تعرفه صادرات حبوبات 50 درصد شد
صدور 331 مجوز فعالیت برای کارگزاران بورس کالای ایران
   


* بانک مرکزی صندوق‌های قرض‌الحسنه تک‌شعبه‌ای را مکلف به درج مشخصات و اطلاعات اعضای هیئت امناء، اعضای هیئت‌مدیره، مدیرعامل و سیستم‌های نرم‌افزاری در سامانه این بانک کرد.به گزارش روابط ‌عمومی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، همه صندوق‌های قرض‌الحسنه فعال در سطح کشور، اعم از تک‌شعبه‌ای و صندوق‌های تحت پوشش سازمان اقتصاد اسلامی موظف هستند حداکثر تا تاریخ 15/8/1392 با مراجعه به آدرس اینترنتی nbfi.cbi.ir (قسمت صندوق‌های قرض‌الحسنه - تقاضای تطبیق) نسبت به درج مشخصات صندوق، اعضای هیئت امناء، اعضای هیئت مدیره، مدیرعامل و سیستم‌های نرم‌افزاری مورد استفاده اقدام و ضمن اخذ کد رهگیری، مدارک و مستندات لازم را به اداره مجوزهای بانکی بانک مرکزی ارسال کنند.همچنین آن دسته از صندوق‌های قرض‌الحسنه که پیش از این به سامانه مذکور مراجعه و کد رهگیری اخذ نموده‌اند، لازم است در مهلت مقرر با درج کد رهگیری اخذ شده از طریق بخش «ویرایش تقاضا» در سامانه مذکور وارد و نسبت به تکمیل اطلاعات مربوطه اقدام نمایند.
* ‌تعدادی از خودروهای بالای 2500 سی‌سی که شب عید وارد گمرک شده بودند اما امکان ترخیص نداشتند، سرانجام بنا به دلایل نامشخص و مبهم مجوز ترخیص آنها از گمرک صادر شده است.به گزارش مهر، واردات خودروهای بالای 2500 سی‌سی از زمستان پارسال رسما ممنوع شد اما در اواخر سال گذشته دولت مصوبه‌ای ناگهانی داشت که منجر به واردات تعدادی خودروی لوکس و بالای 2500 سی‌سی به کشور شد ولی به دلیل لغو سریع این مصوبه، تعدادی از خودروها که شب عید وارد گمرک شده بود، امکام ترخیص نیافتند.از گمرک و سازمان توسعه تجارت ایران خبر می‌رسد تعدادی از خودروهای بالای 2500 سی‌سی که شب عید وارد گمرک شده بودند اما امکان ترخیص نداشتند، سرانجام مجوز ترخیص آنها از گمرک بنا به دلایل نامشخص و مبهم صادر شده است.
* ‌نمایشگاه بین‌المللی تهران امروز 12 شهریورماه میزبان آغاز به کار همزمان سه نمایشگاه بین‌المللی به مدت چهار روز خواهد بود.
پنجمین نمایشگاه بین‌المللی انواع کفپوش، موکت، فرش ماشینی و صنایع وابسته ساعت 10 صبح در ورودی سالن 8 و 9 به طور رسمی فعالیت خود را آغاز خواهد کرد. همچنین اولین جشنواره داروهای گیاهی، گلها، گیاهان دارویی، صمغ‌های نباتی و صنایع وابسته عنوان دومین نمایشگاهی است که قرار است فعالیت خود را در ورودی سالن 27 کلید بزند.نمایشگاه بین‌المللی تهران شاهد برگزاری اولین کنفرانس و جشنواره تبلت و نوت‌بوک خواهد بود، این نمایشگاه در ورودی سالن 44 به صورت رسمی آغاز می‌شود.
* بانک صادرات ایران در راستای کاهش ریسک اعتباری، کلیه شعب خود را در اقصی نقاط کشور به سامانه اعتبارسنجی متصل نموده است و براساس آمارهای منتشر شده از سوی شرکت رتبه‌بندی اعتباری ایران این بانک در بین 50 بانک و نهاد مالی که در آن سامانه عضویت دارند بهترین عملکرد را از نظر میزان تعداد استعلام‌ها و گزارش‌های دریافتی داشته و رتبه نخست استفاده از سامانه اعتبارسنجی را در میان اعضای سامانه به خود اختصاص داده است.به گزارش روابط ‌عمومی بانک صادرات ایران، براساس آخرین گزارش استخراج شده از سامانه اعتبارسنجی در 5 ماهه اول سال 92 بانک صادرات ایران رتبه نخست را در میان بانک‌ها، موسسات اعتباری و شرکت‌های لیزینگ به خود اختصاص داده است.
* گمرک جمهوری اسلامی ایران در بخشنامه‌ای صادرات ماکارونی را از اقلام مشمول عوارض صادراتی حذف کرد. به گزارش روابط عمومی گمرک جمهوری اسلامی ایران، بر اساس بخشنامه گمرک، صادرات ماکارونی از اقلام مشمول عوارض صادراتی حذف شد.

 


رئيس کل سابق بانک مرکزی از نقدینگی 474 هزار میلیارد تومانی تا نیمه مرداد و نزولی شدن رشد تورم خبر داد و ادعاهای سهم 50 درصدی مسکن مهر در تورم را رد کرد.
محمود بهمنی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، با اشاره ضرورت استقلال بانک مرکزی، اظهار داشت: تغییر رئيس کل بانک مرکزی و افراد برای بانک مرکزی استقلال نمی‌آورند بلکه قانون باید اصلاح شود.
وی افزود: اگر قوی‌ترین مدیران بانکی دنیا را بیاورند باز هم مجبور است در چارچوب قانون کشور و ترکیب فعلی شورای پول و اعتبار فعالیت کند. رئيس شورای پول و اعتبار تنها یک رای دارد و سایر افراد در شورا صاحب رای هستند که این باید اصلاح شود.
رئيس کل سابق بانک مرکزی در پاسخ به این سؤال که چه بخش‌هایی از قانون باید اصلاح شود، گفت: اول نحوه انتخاب رئيس کل و دوم اصلاح کامل ترکیب شورای پول و اعتبار؛ ترکیب همه شوراهای پول و اعتبار در دنیا را بررسی کنند تا به یک شکل مناسب برسند.
وی تصریح کرد: در حال حاضر رئيس شورای پول و اعتبار در کنار 4 وزیر قرار می‌گیرد، در این شرایط رئيس شورا چه اقدامی می‌تواند انجام دهد، بنابراین حتماً باید به تجربه سایر کشورها در این بخش توجه شود.
بهمنی با اشاره به تلاش بانک مرکزی برای کنترل نقدینگی اظهار داشت: از فروردین ماه سال جاری تلاش کردیم نقدینگی را به طور جدی کنترل کنیم به‌گونه‌ای که در نیمه مرداد رشد نقدینگی حدود 3 درصد تا 2/3 درصد بود اما این عدد مرداد سال گذشته حدود 10 درصد بوده که نشان می‌دهد نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد نقدینگی به یک سوم کاهش یافته است.
وی با بیان اینکه تا پایان سال جاری رشد نقدینگی به حدود 20 درصد خواهد رسید، افزود: در صورت ادامه این روند و با توجه به اینکه تورم نقطه به نقطه نزولی شده، کاهش نرخ تورم را در ماه‌های آینده مشاهده خواهیم کرد.
رئيس کل سابق بانک مرکزی در پاسخ به این سؤال که برخی مسئولان جدید در مراسم معارفه از رشد شدید نقدینگی در دوره دولت نهم و دهم انتقاد می‌کردند آیا تفاوت محسوسی بین رشد نقدینگی در دوره مدیریت شما با دوره‌های قبلی وجود داشته گفت: نقدینگی با توجه به شرایط اقتصادی که قیمت‌ها روند صعودی داشته، رشد کرده است. وی افزود: وقتی قیمت‌های جهانی در حال افزایش است و نرخ ارز از 1226 تومان به 2477 تومان افزایش می‌یابد قطعاً یک تولیدکننده و واردکننده اگر بیش از گذشته نقدینگی در اختیار نداشته باشد، کاهش شدید تولید خواهد داشت.
بهمنی تصریح کرد: اگر بخواهیم ظرفیت تولید حفظ شود، باید نقدینگی بیشتری به آن پرداخت می‌شد و به عبارت دیگر نقدینه‌خواهی در اقتصاد 100 درصد افزایش یافته، بنابراین اگر نقدینگی بیش از اندازه کنترل می‌شد، قطعاً به کاهش شدید تولید می‌انجامید.
وی در پاسخ به این سؤال که آخرین عدد نقدینگی چقدر است، گفت: حجم نقدینگی در نیمه مرداد ماه با احتساب 3 تا 2/3 درصد رشد نسبت به پایان سال گذشته حدود 474 هزار میلیارد تومان است.
رئيس کل سابق بانک مرکزی در خصوص برخی اظهارات مبنی بر اینکه 50 درصد حجم پایه پولی کشور از محل خط اعتباری مسکن مهر بوده است، گفت: آمارها در حال حاضر در اختیارم نیست اما تسهیلات مسکن مهر با مصوبه دولت از طریق بانک مسکن پرداخت شده است که البته این موضوع بحث مفصلی دارد.
وی تصریح کرد:‌آیا نباید چند میلیون واحد مسکونی برای مردم ساخته می‌شد؟ این یک بررسی دقیق را می‌طلبد اما این را باید در نظر گرفت که در یک سالی ممکن است با یک واحد پولی پروژه‌ای به بهره‌برداری برسد اما در سال‌های بعد همان پروژه دو واحد پولی هزینه بردارد.
بهمنی تاکید کرد: این مسئله کار کارشناسی دقیق‌تری می‌طلبد ولی سهم 50 درصدی مسکن مهر از پایه پولی را تایید نمی‌کنم.

 


معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه کاهش قیمت مسکن را تا پایان سال پیش‌بینی و اعلام کرد: امسال سال وفور عرضه مسکن است.
ابوالفضل صومعلو در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به ثبات و آرامش قیمت در بازار مسکن اظهار کرد: نیمه اول امسال شاهد کاهش و ثبات قیمت در بازار مسکن بودیم و به نظر می‌رسد این ثبات قیمتی تا پایان سال ادامه یابد.
وی افزود: امسال بازار خرید و فروش خانه از نظر میزان و قیمت تحرک خاصی نداشت؛ به گونه‌ای که پس از افزایش قیمت کم در اردیبهشت و خرداد امسال، کاهش 4 درصدی قیمت را در تیر و مرداد شاهد بودیم.
به گفته صومعلو، تابستان امسال علاوه بر رکود در خرید و فروش مسکن، شاهد کاهش قیمت نسبت به بهار بودیم.
معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: تعداد معاملات مسکن در نیمه اول امسال نشان از کاهش تدریجی قیمت‌هاست که این کاهش قیمت و معاملات از سوی سامانه معاملات مسکن ثبت می‌شود.
وی با اشاره به آمار ثبت شده معاملات مسکن در نیمه اول امسال گفت: تعداد کل معاملات مسکن در اردیبهشت ماه 13 هزار و 212 مورد، خرداد ماه 10 هزار و 168 مورد، تیر ماه 7231 مورد و در مرداد ماه 5900 مورد بوده است.
به گفته صومعلو، افزایش قیمت از نیمه دوم سال گذشته صورت گرفت که درصدی از افزایش قیمت به مرور زمان قابل قبول است اما بخش زیادی از این افزایش قیمت ناشی از تورم موجود بوده است.
وی ادامه کاهش قیمت مسکن را پیش‌بینی و اعلام کرد: سیاست دولت یازدهم ثبات در بازار اقتصادی است و پیش‌بینی می‌شود همانگونه که بازار مسکن در نیمه اول امسال با کاهش و ثبات قیمت همراه بود تا پایان سال نیز این شرایط ادامه‌دار باشد.
کاهش 9 درصدی حباب قیمت مسکن
رئیس اتحادیه مشاوران املاک با بیان اینکه رشد نرخ اجاره بهای مسکن همچنان بالاتر از شاخص تورم است گفت: قیمت مسکن همچنان 11 درصد حباب دارد و طی چند هفته گذشته 9 درصد از حباب 20 درصدی قیمت مسکن کاهش داشته است.
مصطفی قلی خسروی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس در پاسخ به این سؤال که گفته می‌شود قیمت مسکن طی هفته‌های گذشته کاهش داشته افزود: گزارش‌های میدانی از سطح شهر، ‌مشاوران املاک و همیاران مسکن در محلات در زمانی که قیمت مسکن به شدت افزایش یافت حاکی از این بود که قیمت مسکن 20 درصد حباب دارد.
وی ادامه داد: بعد از گذشت چند هفته از رشد قیمت‌ها به مرور قیمت مسکن افت کرد و از 20 درصد حباب ایجاد شده حدود 11 درصد حباب قیمت مسکن باقی مانده است.
تحویل مسکن مهر
متقاضیان مسکن مهر سرمایه‌گذاری مسکن 2 بار در دست داشتن مدارک مورد نیاز می‌توانند از روز دوشنبه هفته آینده برای تحویل واحدهای خود به شرکت سرمایه‌گذاری مسکن واقع در فاز 3 خیابان معلم مراجعه نمایند.
در اطلاعیه مسکن مهر پردیس آمده است: قابل توجه متقاضیان مسکن مهر سرمایه‌گذاری مسکن 2 متقاضیان بلوک‌های زیر با در دست داشتن مدارک مورد نیاز می‌توانند از روز دوشنبه مورخ 18 شهریور برای تحویل واحد خود به شرکت سرمایه‌گذاری مسکن واقع در فاز 3 خیابان معلم مراجعه نمایند.
1- بهارستان 3، 18 الی 20 شهریور و از 23 الی 28 شهریور
2- زیتون 4، از 26 الی 28 شهریور
3- چناران شب از 30 شهریور الی اول مهر ماه و دوم الی چهارم مهرماه،‌چناران 4 و 5 از 6 الی 11 مهرماه
4- افرا 2، از 13 الی 15 مهرماه و از 16 الی 18 مهرماه.
مدارک مورد نیاز: 1- اصل پیش قرارداد 2- صورتحساب ممهور به مهر بانک مسکن مبنی بر پرداخت کلیه دیون 3- کارت قسط بانک مربوط به واحد مسکونی 4- اصل کارت ملی و شناسنامه و دو سری کپی 5- تأییدیه استعلام ثبت و اسناد و املاک مبنی بر عدم مالکیت مسکونی.

 


معاون توسعه اشتغال و کارآفرینی وزارت تعاون، کار و رفاه از برنامه‌های 100 روزه، یکساله و چهارساله اشتغالی دولت خبر داد و گفت: در این راستا 50 هزار بنگاه با ظرفیت خالی و نیمه‌تمام شناسایی شده است.
علی‌اکبر لبافی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری فارس در خصوص رویکرد دولت یازدهم درباره ایجاد و توسعه اشتغال اظهار داشت: رویکردهای جدید در کشور در بخش دولتی و خصوصی این است که ظرفیت‌های موجود و خالی بنگاه‌های کنونی تکمیل و افزایش یابد.
وی افزود: در این صورت با حداقل هزینه و نیز بیشترین اشتغال را می‌توان به خود اختصاص داد و به همین دلیل یکی از رویکردهای اساسی در وزارت تعاون، کار و رفاه رسیدگی به این موضوع است.
معاون توسعه اشتغال و کارآفرینی وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه وزیر نیز بر این مباحث تاکید دارد، گفت: رویکرد دیگر اتمام طرح‌ها و بنگاه‌های نیمه تمام است که اطلاعات کامل آنها از استان‌ها دریافت شده است.
وی با اشاره به این که 50 هزار طرح با ظرفیت خالی و نیمه‌تمام وجود دارد، بیان داشت: در ابتدای سال جاری فرمی برای همه استان‌ها به استانداری ارسال شد تا بالاترین سطح استان‌ها واقعیت‌های موجود بنگاه‌ها را تهیه کنند که از این طریق اطلاعات جمع‌آوری شده است.
لبافی با تاکید بر این که سرانه ایجاد اشتغال نسبت به هر صنعت و بخش متفاوت است، تصریح کرد: با طرح‌های موجود می‌توان حدود 600 تا 700 هزار شغل ایجاد کرد و غالب اعتبار موردنیاز برای سرمایه در گردش هزینه خواهد شد و سرمایه‌گذاری‌های ثابت، انجام شده است.
به گفته معاون وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی، اطلاعات اشتغال در 3 بخش تهیه شده که بخشی از آن برنامه‌های 100 روزه است که می‌توان در کوتاه‌ترین زمان ممکن انجام شود و تاثیرگذار باشد که مربوط به رفع موانع اداری و ساختاری است که می‌توان با یک مصوبه و بخشنامه مشکلات را حل و به نتایج نهایی نزدیک شد. وی عنوان کرد: غالب برنامه‌های 100 روزه این نوع نگاه به طرح‌ها است که نیاز به مصوبه دولت دارد.
لبافی با بیان این که برنامه‌های یک ساله نیز تهیه شده اظهار داشت: اولویت‌های یک ساله و همچنین برنامه‌های 4 ساله تهیه و تدوین شده و در حال بررسی بیشتر است.

 


معاونت بین‌الملل وزارت نفت از 6 شرکت نفتی شل، توتال، رپسول، اینپکس، او‌ام‌وی، استات اویل برای بازدید از پروژه‌های نفت و گاز و توسعه در طرح ها دعوت به عمل آورده است.
به گزارش فارس، اخیراً معاونت بین‌الملل وزارت نفت به منظور همکاری مجدد با شرکت‌های چند ملیتی خارجی که سالیان گذشته در ایران فعالیت می‌کردند مجدداً وارد مذاکره شده است.
این معاونت در تماس با شرکت‌های نفتی شل انگلستان، توتال فرانسه، رپسول اسپانیا، اینپکس ژاپن، او‌ام‌وی اتریش و استات اویل نروژ به دنبال این است که مسئولان این کمپانی‌های نفتی، بازدیدی از تاسیسات نفتی ایران داشته باشند تا بتوانند همکاری‌های خود را همانند گذشته ادامه دهند.
حتی وزارت نفت به دنبال اصلاح قراردادهای نفتی است تا بتواند شرایط سرمایه‌گذاری این عده از کمپانی‌های خارجی را در پروژه‌های نفتی ایرانی جذابتر کند به همین منظور به دنبال اصلاح قراردادهای بیع متقابل است.
تغییر ساختار قراردادهای بیع متقابل در حالی رقم خواهد خورد که مجله اقتصادی اکونومیست روز یکشنبه در تحلیلی از سیاست وزیر نفت ایران برای توسعه صنعت نفت با جذب سرمایه‌های خارجی نوشت: اکنون ایران مانند مکزیک یک رئیس‌جمهور جدید معتقد به اصلاحات دارد که می‌خواهد تولید نفت را از انحصار شرکت ملی نفت این کشور خارج و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی را با هدف افزایش تولید در این بخش بالا ببرد، اما یک تفاوت بزرگ این است که توانایی ایران برای انجام این کار شدیداً به دلیل تحریم‌های غرب محدود شده است.
این نشریه در ادامه این گزار ش آورده است: زنگنه همچنین طرح‌هایی برای اصلاح قراردادهای ایران با شرکت‌های خصوصی نفتی برای توسعه میادین دارد. در سال‌های اخیر دولت معمولاً به جای قراردادهای سهم‌بری از تولید، قراردادهای بیع متقابل را به شرکت‌های خصوصی پیشنهاد می‌کرد که براساس آن، شرکت مزبور در پروژه‌های موفق، سودی معین و کم را دریافت می‌کرد. قراردادهای سهم‌بری از تولید که در آن شرکت خصوصی هرچه بیشتر تولید کند، سهم بیشتری عایدش می‌شود، موجب تشویق شرکت‌ها به تولید بیشتر می‌شود.
یک تحلیلگر مسائل نفتی در تهران در این باره می‌گوید: شرکت ملی نفت ایران احتمالاً قراردادهای سهم‌بری از تولید را در مورد پروژه‌های با ریسک بالا در مرز با عراق به شرکت‌های خصوصی پیشنهاد خواهد داد، اما احتمالاً این نوع قراردادها با مخالفت برخی از نمایندگان مجلس مواجه خواهد شد که معتقدند چنین قراردادهایی برخلاف قانون اساسی هستند.
براساس این گزارش: نرخ تورم در ایران بیش از 40 درصد است و این مسئله تامین مالی پروژه‌های انرژی توسط دولت از طریق انتشار اوراق قرضه نفتی را مشکل می‌کند. بنابراین، دولت به سرمایه‌گذاری خارجی نیاز دارد.
یکی دیگر از اهداف زنگنه این است که شرکت‌های نفتی خارجی تکنیک‌های مدرن استخراج نفت را به مهندسان ایرانی بیاموزند.
این گزارش در پایان می‌نویسد: زنگنه امیدوار است با ارائه پیشنهادهای «آبدار» به شرکت‌های نفتی غربی آنها را ناگزیر کند تا دولت‌هایشان را برای کاهش تحریم‌ها متقاعد کنند، اما بدون دستیابی به پیشرفت در عرصه دیپلماتیک، احتمال وقوع این امر کم به نظر می‌رسد.
این گزارش حاکی است: پیشنهادهای جذاب وزارت نفت در حالی مطرح می‌شود که سابقه فعالیت‌های این 6 شرکت خارجی در ایران هنوز در ذهن مانده است.
هنوز از زمانی که لایحه حقوقی علیه شرکت نفتی توتال فرانسه به دلیل آنکه اطلاعات نادرستی از لایه‌های گازی پارس جنوبی در اختیار ایران قرار داده و یا عملکرد شرکت استات اویل نروژ و قراردادی که در خصوص توسعه 2 فاز پارس‌جنوبی با این شرکت منعقد شده بود نگذشته و ابهامات این قراردادها به قوت خود باقی است.
از این جهت بهتر است معاونت بین‌الملل وزارت نفت قبل از آنکه از این شرکت‌ها دعوت به همکاری کند سابقه این شرکت‌ها را و نحوه فعالیت‌شان در ایران را مورد بازبینی قرار دهد تا در سال‌های آتی شاهد تخلفات جدید این شرکت‌ها در ایران نباشیم.

 


گمرک ایران، حجم تجارت در 5 ماه امسال را 5/31 میلیارد دلار اعلام کرد، که عمده کالاهای صادراتی و وارداتی نیز مشخص شد.
به گزارش گمرک جمهوری اسلامی ایران در 5 ماه نخست امسال صادرات غیرنفتی به 15 میلیارد و 192 میلیون دلار و واردات کشورمان به 16 میلیارد و 307 میلیون دلار رسیده است.
صادرات غیرنفتی ایران در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 7/99 درصد و واردات کشور در همین مدت 26/36 درصد کاهش داشته است.
در 5 ماهه نخست سال 92 با احتساب میعانات گازی افزایش 9/10 درصدی در وزن و 9/7 درصدی در ارزش دلاری بوده و در این مدت حدود 7/96 درصد از ارزش کل صادرات کشور مربوط به قاره آسیا و اروپا بوده و سهم سه قاره دیگر تنها 3/3 درصد است.
عمده کالاهای صادراتی در 5 ماهه نخست سال جاری به ترتیب شامل سنگ‌آهن بهم فشرده نشده و کنسانتره‌های آن به ارزش 552 میلیون دلار، متانول به ارزش 500 میلیون دلار و قیر نفت به ارزش 457 میلیون دلار بوده است.
این گزارش در خصوص ترکیب کالاهای صادراتی به تفکیک میعانات گازی، محصولات پتروشیمی و سایر کالاها می‌افزاید: از مجموع صادرات غیرنفتی، 3 میلیارد و 105 میلیون دلار به میعانات گازی، 3 میلیارد و 914 میلیون دلار به محصول پتروشیمی و 8 میلیارد و 173 میلیون دلار به سایر کالاها اختصاص داشته است.
همچنین بررسی ترکیب کالاهای صادراتی نشان می‌دهد، میزان صادرات میعانات گازی در این مدت 14/3 درصد، صادرات محصولات پتروشیمی 14/4 درصد و صادرات سایر کالاها 1/7 درصد کاهش یافته است.
در بین کالاهای صادراتی، صادرات سنگ‌آهن، متانول، قیر نفت و سیمان پورتلند به ترتیب با 95 درصد، 34 درصد، 7/9 و 15 درصد افزایش همراه بوده است.
در 5 ماهه نخست سال جاری همچنین 11 میلیون و 190 هزار تن کالا به ارزش 16 میلیارد و 307 میلیون دلار وارد کشور شده که این میزان به لحاظ ارزش 26/36 و از حیث وزن 27/89 درصد کاهش نشان می‌دهد.
براساس این گزارش: عمده کالاهای وارداتی شامل، برنج نیمه سفید شده یا برنج کامل سفید شده به ارزش یک میلیارد و 92 میلیون دلار، کنجاله و سایر آخال‌های جامد به ارزش 705 میلیون دلار، دانه ذرت دامی به ارزش 496 میلیون دلار، دانه گندم سخت به ارزش 415 میلیون دلار و شمش از آهن و فولاد غیرممزوج به ارزش 280 میلیون دلار بوده است.

 


دبیر شورای عالی کانون صرافان ایرانیان گفت: دلیل بروز نوسانات ارزی در بازار ارز صراف‌ها نیستند.
احمد لواسانی در گفت‌وگو با ایسنا، افزود: تحریم‌های اعمال شده و اتخاذ سیاست‌های نادرست باعث بروز نوسانات ارزی شد و اساساً در هر بازاری که چندین نرخ وجود داشته باشد رانت ایجاد می‌شود.
وی درباره نقش صرافان در بروز نوسانات ارزی اظهار کرد: مشکل بازار ارز صراف‌ها نیستند، آنچه در بازار ارز باعث بروز نوسان می‌شود تعدد نرخ است.
وی با تأکید بر این‌که صراف‌ها فقط به ارز بازار آزاد دسترسی دارند و فقط با آن نرخ خرید و فروش می‌کنند، گفت: در تعیین نرخ ارز باید بررسی کرد که آیا مردم به کالاهایی که با ارز 1226 تومانی وارد می‌شود دسترسی دارند و یا کالاها با نرخ ارز بازار آزاد به دست آنها می‌رسد.
دبیر شورای عالی کانون صرافان ایرانیان با اشاره به این‌که در مورد تحریم باید همه برای عبور از شرایط کمک کنیم، تأکید کرد: صرافی‌ها آمادگی خود را برای کمک به بهبود شرایط اعلام کرده‌اند و به تصمیم نهادهای سیاست‌گذار عمل می‌کنند.
وی در پاسخ به اینکه اکنون چه نرخی برای ارز منطقی است، افزود: ما متخصص تعیین نرخ ارز نیستیم و اقتصاددانان باید در این زمینه اظهارنظر کنند.
لواسانی با اشاره به این‌که نرخ ارز در بازار آزاد را عرضه و تقاضا تعیین می‌کند، گفت: طی سال‌های 82 تا 89 تغییر نرخ ارز متوقف شد و ارز بازار آزاد و دولتی اختلاف چندانی نداشت اما از نیمه دوم سال 89 به بعد به دلیل تحریم‌های اعمال شده و سیاست‌هایی که اتخاذ شد اختلاف این دو نرخ افزایش یافت.
دبیر شورای عالی کانون صرافان ایرانیان درباره نقش دلالان در بازار ارز اظهار کرد: دلالی بد نیست اساسا دلال به جایی می‌رود که سود وجود دارد، در شرایطی که اختلاف قیمت ارز بازار آزاد با ارز مبادله‌ای و ارز مرجع زیاد است، دلالان نیز در این بازار حضور پیدا می‌کنند.
وی با اشاره به این‌که تصمیمات غلط باعث بروز نوسانات ارزی شده ادامه داد: هرچه نرخ ارز افزایش یابد رونق و درآمد صرافان کاهش می‌یابد بنابراین تمایل این است که نرخ پایین‌تر باشد.

 


مدیرعامل شرکت فرودگاه‌های کشور گفت: پروازهای حج تمتع با 3 پرواز در روز از فرودگاه مهرآباد آغاز می‌شود، ولی 100 درصد پروازهای عمره مفرده امسال از فرودگاه امام‌خمینی(ره) انجام می‌شود.
محمود رسولی‌نژاد در نشست خبری پیرامون عملیات اعزام زائران حج تمتع سال 92 اظهار داشت: پروازهای حج تمتع امسال از 17 فرودگاه کشور انجام می‌شود.
وی با اشاره به آمادگی ترمینال و سالن‌های پروازی فرودگاه مهرآباد برای این عملیات، اظهار داشت: 34 هزار مترمربع در ترمینال‌های شماره یک، 3 و 5 مهرآباد به عملیات حج تمتع اختصاص یافته است.
مدیرعامل شرکت فرودگاه‌های کشور با اشاره به آمادگی و آراستگی ظاهری فرودگاه مهرآباد برای عملیات حج امسال، اظهار داشت: سازمان هواپیمایی کشوری، پلیس فرودگاه‌ها، سپاه پاسداران و دیگر ارگان‌های دست‌اندرکار عملیات حج، همه برای ارائه خدمات به زائران آماده هستند.
وی درباره سرنوشت پروازهای حج عمره، تاکید کرد: مقرر شد 100 درصد پروازهای عمره امسال از فرودگاه امام‌خمینی(ره) انجام شود.
مدیرعامل شرکت فرودگاه‌های کشور با بیان اینکه فرودگاه‌های عربستان هواپیماهای پهن پیکر را می‌پذیرد، اظهار داشت: به همین دلیل در بخشی از فرودگاه‌های کشور پرواز حج نداریم، زیرا هواپیمای پهن پیکر نمی‌تواند از آنجا پرواز کند.
رسولی‌نژاد با بیان اینکه به طور متوسط روزانه 2 تا 3 پرواز تمتع از فرودگاه‌ها انجام می‌شود، گفت: به ایرلاین‌های دست‌اندرکار اعلام شده حتما هواپیمای جایگزین داشته باشند.
مدیرعامل شرکت فرودگاه‌های کشور افزود: 50 درصد عملیات جابجایی حجاج توسط دو ایرلاین‌ ماهان و ایران ایر و 50 درصد توسط شرکت هواپیمایی سعودی انجام می‌شود.
رئیس سازمان حج و زیارت نیز در این نشست خبری از منتفی شدن پرواز حجاج تمتع از فرودگاه امام(ره) خبر داد و گفت: کلیه حجاج تمتع 92 از فرودگاه مهرآباد اما حجاج عمره از فرودگاه امام(ره) اعزام می‌شوند.
علی اوحدی در پاسخ به خبرنگار ایسنا مبنی بر آمادگی فرودگاه امام برای انجام پروازهای عمره 92 گفت: متوسط پروازهای حجاج 92 روزانه سه پرواز است که با هماهنگی سازمان حج و زیارت انجام می‌شود.
وی افزود: با توجه به آغاز پرواز حجاج عمره از اواسط ماه صفر برنامه اجرایی پرواز مسافران از فرودگاه امام صورت می‌گیرد، همچنین هتل فرودگاه امام تا زمان پرواز حجاج آماده می‌شود.
وی افزود: با توجه به آغاز پرواز حجاج عمره از اواسط ماه صفر برنامه اجرایی پرواز مسافران از فرودگاه امام صورت می‌گیرد، همچنین هتل فرودگاه امام تا زمان پرواز حجاج آماده می‌شود.
به گفته معاون وزیر ارشاد کلیه پروازهای حجاج امسال به صورت مجموعه‌ای است چرا که در سال‌های قبل پروازها به صورت کاروانی و به مسئولیت مدیران کاروان انجام می‌شد.
وی افزود: امسال کاروان‌ها در راستای راهنمایی زائران و آموزش‌های حین زیارت فعالیت می‌کنند و مسئولیت برنامه‌های اجرایی توسط مدیران و مجموعه‌ای انجام می‌شود.
اوحدی گفت: امسال 64 هزار زائر در قالب 499 کاروان به صورت متوسط 250 کاروان مدینه قبل و 250 کاروان مدینه بعد حرکت می‌کنند.

 


مدیرکل دفتر غلات و علوفه‌ای وزارت جهاد کشاورزی گفت: در پی افزایش چند برابری قیمت انواع حبوبات تعرفه 50 درصدی برای صادرات در نظر گرفته شده تا با کاهش صادرات، قیمت این محصولات متعادل شود.
دلاور حیدرپور در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: ماه گذشته قیمت لوبیا چیتی به حدود 11 هزار تومان رسید در حالی که این محصول از کشاورز حدود 4000 تومان خریداری می‌شد.
وی افزود: قیمت خرید عدس و نخود از کشاورزان نیز کیلویی 2200 تا 2700 تومان است در حالی که در بازار بیش از 5000 تومان فروخته می‌شود. مدیرکل دفتر غلات و علوفه‌ای وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: در پی این افزایش چند برابری قیمت، مقرر شد تا تعرفه 50 درصدی برای صادرات آن در نظر گرفته شود که این تعرفه باعث توقف صادرات این محصولات شد. حیدرپور پیش‌بینی کرد: امسال میزان تولید نخود در کشور به 330 هزار تن، لوبیا به 315 هزار تن و عدس به حدود 100 هزار تن برسد که با افزایش قیمت گوشت، مصرف این گونه محصولات در کشور افزایش خواهد یافت.

 


مدیر بازرسی و امور اعضاء بورس کالای ایران گفت: تاکنون 331 مجوز برای کارگزاران فعال در بورس کالای ایران به منظور معاملات محصولات صنعتی و معدنی، پتروشیمی، کشاورزی، قراردادهای آتی و مشاور پذیرش صادر شده است.
محمدرضا بهنام‌زاده در گفتگو با مهر اظهار داشت: هم‌اکنون در بورس کالای ایران 60 شرکت کارگزاری مجوز معاملات محصولات صنعتی، 41 شرکت مجوز معاملات محصولات معدنی و 65 کارگزاری نیز مجوز معاملات فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی را دریافت کرده‌اند. سهم تالار محصولات کشاورزی و قراردادهای آتی نیز از کل مجوزهای کارگزاران پذیرش شده به ترتیب 47 و 67 مجوز است. همچنین، 51 مجوز برای مشاور پذیرش صادر شده است.
مدیر بازرسی و امور اعضاء بورس کالای ایران در ادامه خاطر نشان کرد: تاکنون 78 شرکت کارگزاری در بورس کالای ایران پذیرش شده‌اند که از این تعداد کارگزاری، هم‌اکنون 73 شرکت فعال هستند.مدیر بازرسی و امور اعضاء بورس کالای ایران با اشاره به لغو مجوز تعدادی از کارگزاران برای معاملات برخی از کالاها گفت: شرکت‌های کارگزاری بانک سامان و نواندیشان بازار سرمایه برای معاملات محصولات کشاورزی مجوز فعالیت شرکتهای کارگزاری سیماب‌گون و مشاوران سهام در حوزه معاملات محصولات پتروشیمی و کارگزاری آتی‌ساز بازار نیز در حوزه معاملات محصولات فلزی لغو شده است. همچنین با لغو مجوز معاملات قراردادهای آتی برای کارگزاری ایران سهم، این کارگزاری بطور کلی از لیست کارگزاران بورس کالای ایران حذف شد.

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10