نگاه اشتباه تاریخی |
|
با 179 رأی موافق نمایندگان مجلس امینحسین رحیمی رئیس دیوان
محاسبات کل کشور شد |
|
درمکتب امام |
|
خارج از دستور |
|
اولویت وظیفه یا نتيجه؟! (1) |
|
جانشین فرمانده سپاه: حمله به سوریه بزرگترین اشتباه تاریخی
آمریکا خواهد بود |
|
برگزاری اولین جلسه ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی در دولت
یازدهم جهانگیری: برخورد ریشهای با فساد اقتصادی مطالبه جدی رهبری و مردم است |
|
علاءالدین بروجردی: کنگره آمریکا از حمله نظامی به سوریه جلوگیری
کند |
|
|
|
|
محمداسماعیل امامزاده هیچ قوم و ملتی را نمیتوان یافت که به تاریخ و
گذشتههای خود و سایر اقوام و ملل نیازمند نباشد و از تجربههای آنها برای تصحیح و
تسریع برنامههای پیش روی خود استفاده نکند، که در غیر این صورت، شکست و ناکامی و
اتلاف وقت و انرژی و در نهایت شرایط تحمیلی زمانه شدن سرنوشت محتوم آن ملت میباشد.
طبیعی است که هر رویکردی به تاریخ براساس نوع نگاه و اهداف و اغراض پردازندگان به
آن انجام بپذیرد. ناصحان به تاریخ مینگرند تا از سرنوشت اقوام و ملتهایی که در
کشاکش بدیها و ارتکاب نارواییها دچار نکبت و بدبختی شدند و یا اقوامی که در اثر
نیکی و التزام به امور پسندیده به نیکبختی رسیدهاند، مطلع شده و دستاوردهای مثبت
بررسی خود را در اختیار مردم کشور خویش قرار دهند. مورخان از توجه به تاریخ، در
پی تسلط بر حوادث روزگار و آگاهی یافتن از احوال امم پیشین و تحلیل و ارائه به مردم
عصر و زمان خود هستند. دین پژوهان متعهد و اخلاقیون از بررسی تاریخ، هدفی جز
آشنا ساختن مردم خود نسبت به نقش دین در تهذیب و وارستگی جوامع و مقابله با اخلاق
رذیله و آثار شوم گناه و نافرمانی در قبال ندای آسمانی فطرت و وجدان ندارند. آنان
میخواهند تا نتیجه این بررسی تاریخی، حفظ جامعه از سقوط به پرتگاه فساد اخلاقی و
ایمن و مصونسازی پیکر اجتماع از پراکندگی و پریشانی و فراهم آوردن رشد و تعالی
جامعه و رسیدن به قله ارزشهای انسانی و الهی باشد. سیاستمداران از بررسی و کاوش
تاریخ، میخواهند راز تقدم و تعالی ملل گذشته را دریابند و به این نکته پی ببرند که
چگونه تمایلات نفسانی،پیروان و شیفتگان خود را به پستی و ذلت و سپس هلاکت میکشاند
و نامشان را از صفحه روزگار محو میکند. تجربههای عالمانه و آگاهانه تاریخ، به
سیاستمداران میآموزند که با بصیرت کامل برنامههای سودمندی را برای پیشرفت و سعادت
ملت خویش تدوین کنند و به اجرا گذارند. و سرانجام، هر فرد صاحب خرد و اندیشه به
خوبی میداند که بدون غور در تاریخ به مقصد نمیرسد. تاریخ، گمشده هر دانشمند و
اندیشمندی است. یک مسلمان، هیچ گاه خود را از تاریخ و تجزیه و تحلیل حوادث و وقایع
و استنتاجهای آن بینیاز نمیداند،بخصوص که برای حفظ میراث گرانقدر ملت بزرگ
ایران (انقلاب اسلامی)، خود را به هوشیاری مستمر و بصیرت جامع برآمده از تلخ و
شیرین تاریخ باید مجهز سازد. دشمن شناسی و تفکر و تدبر در پیشبینی برنامههای
حریف، از نصایح بزرگ تاریخی برای بقاء و تداوم حیات است. کوچکترین خوشباوری و
غفلت از ترفندها و دسائس دشمن، بزرگترین آسیبها و خساراتی را به بار میآورد که
اغلب غیرقابل جبران میباشند. ملت بزرگ ایران با توفیق الهی بینظیر انقلاب
اسلامی خود و خلق بیداری اسلامی در دنیای معاصر، مورد هدف پیچیدهترین توطئههای
مهندسی شده نظام سلطه جهانی قرار دارد که بنیاد استکباری این نظام را نژادپرستی
صهیونیستی تشکیل میدهد. برپایه دهها تحقیق توسط غربیها طی نیم قرن اخیر، اساس
شکلگیری کشوری به نام «آمریکا»، که توسط کریستف کلمب (نام حقیقی او «جان کولن» است
و نه یک ایتالیایی متولد ژنو که در نزدیکیهای شهر «پانته ودرا» اسپانیا به دنیا
آمد و او در واقع یک یهودی متعصب اسپانیایی بود) کشف شده، با هدف استقرار یهودیان و
ایجاد معبد حضرت سلیمان بوده است که برای رسیدن به این هدف،بنیانگذاران این کشور
جدید (آمریکا) اقدام به قتل عام دهها میلیون سکنه اصلی این سرزمین کردهاند که
مطالعه آن، بزرگترین غم و ماتم عالم را بر روح و جان انسانها مینشاند و به همین
دلیل است که تاریخ شکلگیری آمریکا همواره در پرده شانتاژ و تحریف واقعیتهای حادث
شده نگه داشته میشود و اجازه نمیدهند تا جهانیان از تاریخ سراسر نکبت و جنایت این
کشور که توسط یهودیان نژادپرست به وجود آمد، مطلع شوند. شعار «یک بومی خوب، یک بومی
مرده است» دستمایه قتل عامهای فجیع بومیان شد و پس از قرنها، هم نژادان او با زنده
کردن این شعار با عبارت «یک فلسطینی خوب، یک فلسطینی مرده است»، بدترین جنایات را
در فلسطین و سرزمینهای اسلامی مرتکب شده و با به وجود آوردن یک کشور جعلی و
نامشروع به نام «اسرائیل»، سعی کردند تا در آمریکا با نام حضرت مسیح علیهالسلام و
در «اسرائیل» به نام حضرت موسی علیهالسلام، حاشیه امن برای صهیونیستهای نژادپرست
ایجاد کنند. اسرائیل، عامل پیشبرد صهیونیستهای حاکم بر آمریکا و سوپاپ اطمینان بزرگ
سرمایهداران صهیونیست آمریکاست. آنان هم اکنون به این باور رسیدهاند که
اسرائیل در سراشیبی اضمحلال قرار گرفته و با تداوم بیداری اسلامی و موفقیتهای ایران
اسلامی بعنوان الگوی جهان اسلام، اسرائیل چارهای جز پذیرش نابودی ندارد؛ لذا به
هر نحو ممکن و با همه امکانات سیاسی، نظامی، رسانهای و عملیاتهای روانی و با
استفاده از همه ابزارهای جهانی و سازمانهای بینالمللی میکوشند تا امالقرای جهان
اسلام (ایران اسلامی) را از اعتبار و تأثیرگذاری ساقط کنند. در میان حرف و حدیثهای
داخلی و بگومگوهای مسئولان عالیرتبه کشور بویژه اظهارات اخیر آقای هاشمی رفسنجانی،
با خرسندی و امیدواری از این موضعگیریها و دل بستن به تأثیرگذاری تحریمها و
فشارهای مضاعف بر مردم با هدف افزایش سطح نارضایتی از نظام اسلامی، برای گرفتن ژست
ابرقدرتی و در کمال استیصال از شکست سیاستهای خاورمیانهای خود به ویژه در جریان
ماجراجویی علیه سوریه به عنوان کانون مقاومت به منظور امتیازگیری برای مذاکراتی
همچون ژنو-2، قطعاً تیر مذاکره با جمهوری اسلامی در جریان مذاکرات 5+1 را از چله
کمان نیرنگ و تزویر رها خواهند کرد تا افکار سادهلوحان و بریدهها را مورد هدف
قرار دهند، غافل از اینکه هوشیاری توأم با بصیرت مردم ایران و اطاعتپذیری اعتقادی
و ایمانیشان از نائب امام زمان (عجالله)، مسیر این تیر را به سوی قلب سیاهشان
تغییر خواهد داد تا سیهروییشان بیش از گذشته شود. انشاءالله تعالی. تاریخ
از اشتباهات ملتها و برجستگان و نخبگان، موارد پرشماری را در خود جای داده است که
یکی از مهمترین آنها میتواند مذاکره احتمالی ایران اسلامی با آمریکای صهیونیست
باشد؛ چرا که مذاکره با سردمدار هزاران جنایت بزرگ علیه بشریت آب سرد ریختن به آمال
و آرزوهای مستضعفان و شیفتگان انقلاب اسلامی در سراسر جهان و تاریخ آینده است.
|
|
|
نمایندگان مجلس شورای اسلامی در صحن علنی روز چهارشنبه، رئیس مهمترین بازوی
نظارتی خود یعنی دیوان محاسبات کشور را انتخاب و امینحسین رحیمی را به این سمت
منصوب کردند. در ابتدای جلسه علنی خانه ملت، نمایندگان ادامه بررسی طرح
دوفوریتی تعیین تکلیف تامین اجتماعی کسانی که ۱۰ سال حق بیمه پرداخت کردهاند را پی
گرفتند. در ابتدای بررسی جزئیات این طرح، محمدرضا پورابراهیمی نماینده مردم
کرمان در مجلس پیشنهاد مسکوت ماندن یکماهه این طرح را مطرح کرد و گفت: ما درخواست
مسکوت ماندن یک ماهه این طرح را داریم تا در کمیسیون بر روی آن کار و بررسی بیشتری
انجام شود. در ادامه حسین علی حاجی نماینده مردم شاهین شهر در مجلس طی سخنانی در
مخالفت با پیشنهاد مذکور گفت: اگر در مجلس نهم یک طرحی آمده باشد که به نفع
مستضعفین و محرومین است، این طرح است. نمایندگان مجلس با ۷۳ رای موافق، ۱۰۳ رای
مخالف و ۱۰ رای ممتنع از مجموع ۲۲۳ نماینده حاضر در صحن علنی پارلمان با پیشنهاد
مسکوت ماندن یک ماهه طرح تعیین تکلیف تامین اجتماعی اشخاصی که ۱۰ سال و کمتر حق
بیمه پرداخت کردهاند، مخالفت کردند. بازنشستگی افراد با ۱۰ سال سابقه
پرداخت حق بیمه در ادامه بررسی جزئیات طرح تعیین تکلیف تامین اجتماعی افرادی که
۱۰ سال و کمتر حق بیمه پرداخت کردهاند پی گرفته شد. بر اساس ماده واحده این طرح
دو فوریتی، سازمان تامین اجتماعی مکلف است به افرادی که حداقل ۱۰ سال حق بیمه
پرداخت کردهاند و به سن ۶۰ سال برای مردان و ۵۵ سال برای زنان رسیدهاند یا به هر
دلیلی به تشخیص کمیسیونهای موضوع ماده ۹۱ قانون تامین اجتماعی مصوب سوم تیرماه
۱۳۵۴ و اصلاحات بعدی آن در سنین کمتر از موارد فوق ازکارافتاده شدهاند، ولی از حق
مستمری برخوردار نمیشوند، متناسب با سنوات پرداخت حق بیمه، حقوق بازنشستگی پرداخت
نماید. همچنین افرادی که کمتر از ۱۰ سال حق بیمه پرداخت کردهاند، میتوانند با
پرداخت مابهالتفاوت حق بیمه اعم از حق کارگر و کارفرما تا ۱۰ سال به نرخ سال جاری
از امتیاز بازنشستگی این حکم برخوردار شوند. در تبصره ۱ این ماده نیز آمده است؛
سازمان تامین اجتماعی مکلف است بدون در نظر گرفتن هر نوع شرطی به فرزندان و همسر
بیمه شده متوفی که زیر ۱۰ سال سابقه پرداخت حق بیمه دارد نسبت به سنوات، مستمری
پرداخت نماید. بهارستاننشینان جزئیات طرح مذکور را با ۱۴۳ رای موافق، ۲۶ رای
مخالف و ۷ رای ممتنع از مجموع ۲۱۲ نماینده حاضر در صحن علنی به تصویب رساندند.
دستور کار بعدی پارلمان بررسی گزارش مرکز پژوهشهای مجلس در مورد مسائل کشور در
حوزههای فرابخشی و بخشی و اصلاح مدیریت بخش عمومی اولویت حل مسائل اساسی کشور بود
که کاظم جلالی رئیس مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی پشت تریبون رفت و گزارشی را
در این خصوص ارائه کرد. انتخاب رئیس دیوان محاسبات کشور در ادامه انتخاب رئیس
دیوان محاسبات در دستور کار مجلس قرار گرفت و کاندیدای این دیوان به تشریح
برنامههای خود پرداخت. امینحسین رحیمی دادستان دیوان محاسبات و گزینه پیشنهادی
ریاست این دیوان گفت: با توجه به حسابرسانی که در دیوان محاسبات مشغول فعالیت
هستند، این دیوان میتواند برای مدیران مالی دستگاههای اجرایی جهت جلوگیری از
تخلفات مالی غیرعمدی آموزشهای لازم را به آنها ارائه دهد. رئیس پیشنهادی دیوان
محاسبات در ادامه تاکید کرد: در بررسیهای به عمل آمده در این دیوان به این نتیجه
رسیدیم که بسیاری از تخلفات مالی که از سوی دستگاههای اجرایی صورت میگیرد، عدم
کنترل داخلی از سوی دستگاههای اجرایی است و ما اعتقاد داریم مراجع کنترلکننده در
دستگاههای اجرایی باید فعالتر عمل کنند. رحیمی در ادامه اظهار داشت: هر ساله در
قوانین بودجه ردیفهای مختلفی اعم از پژوهشی، آموزشی و ... تعیین میشود که مدیران
اجرایی نمیتوانند آن را اجرا کنند و موجب تخلف میشود که دیوان محاسبات میتواند
برای آن سازوکاری تعیین کند که قوانینی که احتمال اجرای آن وجود ندارد و در نهایت
به تخلف منجر میشود، تصویب نشود. وی تصریح کرد: دیوان محاسبات با تعاملی که
میتواند با دولت داشته باشد، زمینههای لازم را جهت جلوگیری از تخلفات فراهم خواهد
کرد. بنده قصد دارم با همکاری نمایندگان کاری کنم که دیوان محاسبات به دولت کمک کند
که بودجه در مسیر توسعه کشور طرحریزی شده و قرار گیرد. البته ممکن است تخلفاتی هم
وجود داشته باشد که معتقدم باید با قاطعیت با آنها برخورد شود. در نهایت رأی
گیری انجام شد و نمایندگان امینحسین رحیمی را با ۱۷۹ رای از مجموع ۱۹۰ رای ماخوذه
به عنوان رئیس دیوان محاسبات برگزیدند. گفتنی است، با توجه به اینکه رحیمی
دادستان دیوان محاسبات بود، اکنون بحث انتخاب جایگزین وی در سمت قبلی مطرح است و به
نظر میرسد پس از انتخاب دادستان دیوان محاسبات در کمیسیون برنامه و بودجه، فرد
منتخب به صحن علنی مجلس برای رای اعتماد نمایندگان معرفی میشود. تمدید قانون
بیمه اجباری شخص ثالث تا پایان سال ۹۳ همچنین در ادامه جلسه علنی روز
گذشته، نمایندگان مجلس شورای اسلامی طرح تمدید مهلت اجرای آزمایشی قانون اصلاح
قانون بیمه اجباری مسئولیت مدنی دارندگان وسایل نقلیه موتوری زمینی در مقابل شخص
ثالث را مورد بررسی قرار دادند. چون بهارستاننشینان در جلسه روز سهشنبه با
تغییر دستور کار صحن علنی پارلمان موافقت کردند، در روز چهارشنبه این طرح را در
دستور قرار دادند، چرا که به گفته طراحان این طرح، در تاریخ ۲۰ شهریورماه سال جاری
مدت اجرای آزمایشی قانون مذکور به پایان میرسید و لازم بود تا مجلس در این باره
تدبیری بیندیشد. وکلای ملت در این جلسه کلیات طرح مذکور را با ۱۶۱ رای موافق، یک
رای مخالف و ۴ رای ممتنع از مجموع ۱۹۵ نماینده حاضر به تصویب رساندند. نمایندگان
همچنین ماده واحده این طرح را با ۱۴۷ رای موافق، یک رای مخالف و ۳ رای ممتنع از
مجموع ۱۹۴ رای ماخوذه تصویب کردند. بر اساس ماده واحده این طرح، مدت اجرای
آزمایشی قانون اصلاح قانون بیمه اجباری مسئولیت مدنی دارندگان وسایل نقلیه موتوری
زمینی در مقابل شخص ثالث مصوب۱۶ تیرماه ۱۳۸۷ از تاریخ پایان مهلت اجرای آزمایشی
قانون مذکور تا پایان سال ۱۳۹۳ تمدید میشود. دولت مکلف است اقدام لازم را جهت
دائمی نمودن قانون فوق ظرف ۶ ماه از تاریخ تصویب تمدید به عمل آورد. همچنین در
جلسه روز چهارشنبه نمایندگان، یک نفر از اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس را به عنوان
ناظر در کارگروه اجرای ماده ۳۹ قانون مالیات بر ارزش افزوده انتخاب کردند. این
انتخاب در اجرای تبصره ۲ بند (ب) ماده ۳۹ قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب ۱۷
اردیبهشت ۱۳۸۷ و بند یک ماده ۲۱۸ آییننامه داخلی مجلس است. وکلای ملت بر این
اساس، محمود شکری نماینده تالش و رضوانشهر و عضو کمیسیون اقتصادی مجلس را به عنوان
ناظر در این کارگروه انتخاب کردند. مخالفت با برگزاری احتمالی جلسات علنی در
ساختمان مجلس قدیم حجتالاسلام محمدحسن ابوترابیفرد نایب رئیس اول مجلس که
ریاست صحن علنی مجلس را در روز چهارشنبه بر عهده داشت، گفـت: در آستانه تعطیلات دو
هفتهای مجلس شورای اسلامی هستیم و اراده معاونت اجرایی و هیئت رئیسه مجلس بر این
است که از این فرصت تعطیلات برای برخی از اصلاحات عمرانی که باید در صحن مجلس انجام
شود، استفاده کنیم. وی ادامه داد: از آنجا که احتمال میدهیم این اصلاحات بیش از
دو هفته طول بکشد، باید جلسات را در ساختمان مجلس قدیم و در مجموعه ریاست جمهوری
برگزار کنیم. نایب رئیس مجلس تصریح کرد: بر اساس ماده یک آییننامه داخلی مجلس
که صریحا گفته جلسات علنی باید در بهارستان برگزار شود، اگر بخواهیم به دلیل این
تعمیرات ضروری جلسات را در خارج از ساختمان بهارستان برگزار کنیم، باید رایگیری
کنیم. وی در پایان گفت: تعمیرات صحن ضروری است و این شیشههای صحن علنی گاهی فرو
ریخته و تعمیر آنها ضروری و زمانبر است. وکلای ملت با ۹۹ رای موافق، ۴۴ رای
مخالف و ۷ رای ممتنع از مجموع ۱۹۴ نماینده حاضر در صحن علنی بر برگزاری احتمالی
نشستهای علنی صحن در ساختمان مجلس قدیم مخالفت کردند. همچنین علیرضا منادی عضو
هیئت رئیسه مجلس پیش از پایان نشست علنی روز چهارشنبه پارلمان اعلام کرد که طرح
عادی استفساریه قانون الحاق دو تبصره به ماده ۱۷ قانون متعهدین خدمت آموزش و پرورش
مصوبه ۱۹ مهر ۱۳۹۱ اعلام وصول شد. پایان جلسه علنی مجلس ابوترابیفرد، نایب
رئیس اول مجلس زنگ پایان جلسه روز گذشته را به صدا درآورد و بر اساس اعلام وی نشست
بعدی وکلای ملت روز یکشنبه ۳۱ شهریورماه برگزار میشود. نمایندگان مجلس به مدت ۲
هفته به تعطیلات تابستانی رفتند و در واقع مجلس شورای اسلامی در ۲ هفته آینده نشست
علنی نخواهد داشت.
|
|
|
همه انبیا برای اصلاح جامعه آمدهاند تمام انبیا از صدر بشر و بشریت، از آن
وقتی که آدم(ع) آمده است تا خاتم انبیاء(ص)، تمام انبیا برای این بوده است که: -
جامعه را اصلاح کنند - و فرد را فدای جامعه میکردند. ما فردی بالاتر از خود
انبیا نداریم، ما فردی بالاتر از ائمه علیهمالسلام نداریم، این فردها خودشان را
فدا میکردند برای (اصلاح) جامعه. آئین انقلاب اسلامی - ص 44
|
|
|
بیانیه 170 نماینده مجلس در حمایت از ملت سوریه 170 نفر از نمایندگان مجلس
در بیانیهای اعلام کردند در صورت اراده نظام حاضریم در کنار برادران سوری خود در
مقابل خط ظلم و کفر جانفشانی کنیم. در بخشی از این بیانیه که علیرضا منادی عضو
هیئت رئیسه مجلس آن را قرائت کرد، آمده است؛ امروز حمایت از خط مقاومت سوریه نه
تنها بر اساس مبانی محکم اعتقادی، وظیفه دینی هر مسلمان است که بر اساس اصول قانون
اساسی، این وظیفه مهم ملی است که بارها مورد تاکید و تایید رهبر معظم انقلاب هم
قرار گرفته است. اکنون ما نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی ضمن حمایت خود از
خط مقاومت در سوریه، به صراحت اعلام میکنیم که با تمام وجود از مواضع ولی امر
مسلمین و امید مستضعفان جهان حمایت میکنیم و در صورت اراده نظام، در کنار برادران
سوری خود در مقابل خط کفر و ظلم حاضر به جانفشانی هستیم و به آمریکای جهانخوار و
سردمداران آن در رژیم صهیونیستی اعلام میکنیم که ملتهای مظلوم جهان، سالهای سال
است که در انتظار لحظه نهایی پاک کردن خط ظلم و ستم مستکبران هستند و حمله شما به
سوریه سرآغاز این فروپاشی خواهد بود. لاریجانی ۷ مصوبه دولت دهم را مغایر
قانون اعلام کرد علی لاریجانی در نامههایی به حجتالاسلام حسن روحانی 7 مصوبه
دولت دهم را مغایر قانون اعلام کرد. در نامههای رئیس مجلس شورای اسلامی به
رئیسجمهور، مصوبات هیئت دولت دهم و برخی کمیسیونهای آن در موضوعاتی هم چون
«تصمیمات ستاد اجرایی توسعه بخش معدن استانها»، «ایجاد اداره کل جهاد کشاورزی جنوب
فارس»، «مجوز انتشار اوراق مشارکت به وزارت راه و شهرسازی»، «کارگروه توسعه بخش
معدن استانها»، «تعیین مصادیق امور تصدی در سازمان میراث فرهنگی»، «آئین نامه
اجرایی قانون امور گمرکی» و «رتبهبندی حرفهای معلمان و ساماندهی جذب و تأمین
نیرویانسانی» مغایر با قانون اعلام شد. امضاهای طرح استفساریه ممنوعیت انتخاب
بیش از دو دوره شهردار از حدنصاب افتاد تعداد امضاهای طرح استفساریهای در
مورد انتخاب بیش از دو دوره شهردار توسط شوراهای اسلامی شهر و روستا به ۱۴ امضا
کاهش یافت و از حدنصاب افتاد. به گزارش تسنیم، تعدادی از نمایندگان مجلس شورای
اسلامی با تهیه یک طرح دو فوریتی، استفساریهای را در مورد تبصره یک بند ۷ ماده ۳۵
قانون تشکیلات شوراهای اسلامی کشور مطرح کرده بودند که براساس آن انتخاب یک شهردار
برای بیش از دو دوره متوالی از سوی شوراهای اسلامی شهر و روستا منتفی میشد.این طرح
با قید دوفوریتی تقدیم هیئت رئیسه شده بود و ۲۴ امضا داشت، اما تاکنون ۱۰ نفر از
نمایندگان مجلس امضاهای خود را پس گرفتهاند که براین اساس امضاهای طرح از حدنصاب
افتاد و از دستورکار مجلس خارج شد.
|
|
|
حقيقتاً بنده نميتوانم محاسن کلام رهبر معظم انقلاب ـ دامت بركاته ـ را كه
هميشه درّ و گوهر و کارگشا بوده، توضيح بدهم؛ چه رسد به اينکه بخواهم شبيه آن مطلبي
عرضه کنم. اما اگر فرمايشات ايشان در آغاز سال نو (1392) را که بسيار حسابشده،
دقيق، راهگشا و روشنگر بود، تحليل کنيم، در آن مطلبي بر خلاف گفتههاي سابقشان و
حتى فرمايشات امام ـ رض ـ به چشم نميخورد و چنين انتظاري هم از كساني مثل ايشان
و خود امام نيست؛ زيرا همه تأكيدشان بر آرمانها و ارزشهاي اسلامي بوده و تا آخر
هم همين خواهد بود. اما انتخاب تيترها، ترکيبها، جملهها و واژهها بستگي به
مقتضاي زمان داشته و دارد. تفاوت فرمايشات امسال رهبر معظم انقلاب با
سخنرانيهاي سالهاي گذشته ترکيببندي جديد اين عبارت بود که رئيسجمهور آينده بايد
خوبيهاي رئيسجمهورهاي قبلي را داشته و بديهاي آنها را نداشته باشد. روح اين
مطلب اين است که ما بايد هميشه رفتارهاي خود را محاسبه کنيم و اگر اشتباهي داريم آن
را حذف و اصلاح کنيم و از بهترينها استفاده کنيم. اما هنر ايشان در اين تعبير
حکيمانه توجه به اين نكته بود كه اين فرمايش در موقعيت فعلي و در برابر گروههاي
مختلف چه نقشي ميتواند داشته باشد و اينکه آن را در کجا به کار ببرند. به هر حال،
اين حرف نويي بود. سؤالي كه در اينجا به ذهن ميآيد اين است که آيا اين محاسبه و
بررسي فقط مخصوص رئيسجمهور آينده است که بايد ببيند رؤساي جمهور گذشته چه عيبهايي
داشتهاند تا آنها را اصلاح کند و اگر خوبيهايي داشتهاند، آنها را حفظ کند، يا
چنين محاسبهاي براي ديگران هم لازم است؟ آيا اين كار فقط درباره اشخاص است يا براي
گروهها هم لازم است؟ با تنقيح مناط متوجه ميشويم كه اين كار اختصاص به رئيسجمهور
ندارد. هر کسي كه در اين نظام احساس مسئوليتي ميکند، بايد دائماً در فکر اين باشد
که اشتباهات گذشته خود و ديگران را تکرار نکند و کارهاي خوب و روشهاي بهتر را
شناسايي و پيشنهاد کند و به آنها عمل کند. بر همين اساس ما هم به عنوان گروهي که
در فعاليتهاي اجتماعي احساس مسئوليت ميکنيم، موظفيم خودمان را با گروههاي ديگر،
در گذشته و حال مقايسه کنيم، اگر آنها اشتباهاتي را مرتکب شدهاند، ما ديگر مرتکب
نشويم و اگر حسنهايي داشتهاند، سعي کنيم آنها را حفظ کنيم و از دست ندهيم.
ارزشهاي اسلامي؛ معيار تشخيص خوب و بد در اينجا نکته اساسي نحوه تشخيص حسن و
عيب و خوب و بد است كه بايد براساس نظام ارزشي مشخصي انجام شود. به نظر ميرسد اين
مسأله هم حل شده است و همه قبول دارند که مقياس و معيار تشخيص خوب و بد در نظام
اسلامي ارزشهاي اسلامي است؛ يعني رفتار و گفتاري كه با ارزشهاي اسلامي، آموزههاي
قرآن و فرمايشات اهلبيت(ع) بيشتر مطابقت دارد، خوب است و اگر چيزي غير از اين
باشد، عيب دارد. البته ممکن است ديگران مقياسهاي ديگري داشته باشند كه ما با آنها
کاري نداريم. بدون شک گروههايي که ما ميشناسيم، هيچ کدام معصوم نبودند؛ ما هم
نميتوانيم ادعا کنيم که هر کاري کردهايم يا ميکنيم، مطلقاً خوب است و هيچ اشکالي
ندارد؛ اگر خود ما هم نفهميم، آيندگان كارهاي ما را صرافي خواهند کرد و خوب و بدش
را تشخيص خواهند داد. انشاءالله خدا توفيق بدهد که اشتباهاتمان کم باشد. اما به
طور کلي با دقت در عملكرد گروههاي گذشته و سنجيدن آنها با مقياسهاي اسلامي، يعني
کتاب و سنت، اشکالاتي به نظر ميآيد که با اختلاف مراتب، كما بيش در گروههاي مختلف
بوده است. به عنوان مثال در بين گروههايي كه واقعاً براي اسلام و انقلاب زحمت
کشيدهاند و خدماتي انجام دادهاند، کساني بودهاند که دلشان ميخواسته سرشناس و
مشهور باشند؛ اين را براي خودشان ارزش ميدانستند و حاضر بودند حتي پول خرج کنند،
زحمت بکشند، سختيهايي را تحمل کنند تا مقام و شهرتي داشته باشند؛ و يا كساني
بودهاند كه دوست داشتند درآمد و اندوختههاي مالي زيادي هم ـ البته از راه
حلالـ داشته باشند و اين برايشان موضوعيت داشته و با توجيهاتي عامهپسند به دنبال
ثروتاندوزي بودهاند. اين تمايلات دروني در خيلي از انسانها وجود دارد. ملاک
انتخاب در مقام تزاحم معناي اين حرف اين نيست که رسيدن به شهرت، پست و مقام و
ثروت، يگانه هدف چنين كساني بوده و اصلاً دلبستگي به اسلام و انقلاب نداشتهاند.
خداوند آدميزاد را به گونهاي آفريده که قلبش گنجايش انگيزهها و امور متعدد و
مختلف را دارد؛ مهم اين است در مقام تضاد و تزاحم كدام يك از انگيزهها ترجيح داده
ميشود. قرآن در اين زمينه ميفرمايد: «قُلْ إِن كَانَ آبَاؤُكُمْ وَأَبْنَآؤُكُمْ
وَإِخْوَانُكُمْ وَأَزْوَاجُكُمْ وَعَشِيرَتُكُمْ وَأَمْوَالٌ اقْتَرَفْتُمُوهَا
وَتِجَارَةٌ تَخْشَوْنَ كَسَادَهَا وَمَسَاكِنُ تَرْضَوْنَهَا أَحَبَّ إِلَيْكُم
مِّنَ اللّهِ وَرَسُولِهِ وَجِهَادٍ فِي سَبِيلِهِ فَتَرَبَّصُواْ»( توبه / 24).
اگر مال و زن و فرزند و فاميل و عشيره و برادر و خواهر و پدر و پسر براي شما
محبوبتر از خدا و جهاد است، منتظر امر الهي و عقوبت باشيد. خداوند توقع ندارد که
دل همه انسانها فقط جاي خدا باشد و هيچ چيز ديگري در آن نباشد. فقط تعداد كمي از
بندگان مخلص خدا چنين بودند؛ اما اغلب مردم اينگونه نيستند و در كنار خدا
دلبستگيهاي ديگري هم دارند. مهم اين است که در مقام تزاحم کدام يك از
علاقهمنديها بر ساير انگيزهها ميچربد. جا دارد همه ما درون خود را بکاويم و
ببينيم در ميان انگيزههاي مختلف، عشق به خدا و اولياي او و علاقه به جهاد، نظام،
انقلاب و اسلام چه ميزان براي ما اهميت دارد و چه مقدار حاضريم به خاطر آنها از
چيزهاي ديگر بگذريم. متأسفانه همين نقاط ضعف در بعضي از اشخاصي که زحمات زيادي
براي پيروزي انقلاب متحمل شده و خدمات بزرگي براي نظام و اسلام انجام دادهاند، در
مواردي ظهور پيدا کرده و مشكلات بزرگي براي نظام ايجاد كرده است. چه بسا افرادي که
در زمان جنگ حاضر بودند تا آخرين قطره خونشان را به عشق امام، اسلام و سيدالشهداء
ـعليه السلامـ فدا كنند، اما بعد از جنگ و تغيير شرايط، تدريجاً پست و مقام و
ساير عوامل رفتار آنها را تغيير داد. البته اين تغيير رفتار لزوماً به معناي پيدا
شدن رفتار جديد نيست؛ بلكه چه بسا زمينه و مايه آن قبلاً وجود داشته، ولي مستور
بوده و زمينه بروز و ظهور نداشته، اما با تغيير شرايط، خود را نشان داده است. اين
واقعيتي است که همه ما کمابيش با آن درگيريم. عرض بنده اين است که با الهام گرفتن
از فرمايش رهبر معظم انقلاب، بايد ببينيم خوبيهاي ديگران چيست، تا آنها را حفظ
کنيم؛ اگر بديهايي هم بوده، آنها را حذف کنيم. در ميان افراد و گروههاي سياسي
از اول نهضت تا به حال كساني بودند كه عاشقانه براي امام خدمت کردند و تا روزي که
از دنيا رفتند يا شهيد شدند لحظهاي در کارشان ترديد پيدا نکردند. كساني مثل شهيد
حاج مهدي عراقي كه زماني كه جان امام در خطر بود و هيچ اسباب ظاهري براي حفاظت از
ايشان وجود نداشت، شبها اسلحه به دست ميگرفت و پشتبام منزل امام کشيک ميداد،
کسي هم از اين جريان خبر نداشت. در کنار چنين افرادي، کسان ديگري هم بودند كه مثل
ايشان خالص نبودند؛ در دلشان چيزهاي ديگري را هم ميخواستند كه با پيدايش زمينه، آن
خواستهها خودش را نشان داد و انحرافاتي در گفتار و رفتارشان پيدا شد؛ کساني كه
سوابقشان احترام ديگران را برميانگيزد؛ غافل از اينکه نقطههاي ضعف اخلاقي
ميتواند کار دست آدم بدهد. سخنرانی آيت الله مصباح يزدي(دامت بركاته) در
جلسه با اعضاي جبهه پايداري انقلاب اسلامی- 14/01/1392 زلال بصیرت روزهای
پنجشنبه منتشر میشود.
|
|
|
جانشین فرمانده سپاه در همایش سوریه سنگر مقاومت تاکید کرد: حمله به سوریه
بزرگترین اشتباه تاریخی آمریکا خواهد بود. به گزارش فارس سردار حسین سلامی در
همایش سوریه سنگر مقاومت که سفیر سوریه نیز درآن حضور داشت گفت: ما در آستانه یک
نقطه عطف راهبردی در سرنوشت این منطقه و به نوعی در دنیای اسلام هستیم. جانشین
فرمانده سپاه پاسداران تصریح کرد: احتمال وقوع واقعهای سنگین با پیامدها و
دامنههای تاثیر زمانی و جغرافیایی وسیع وجود دارد؛ یک التهاب روانی و سیاسی تحت
تاثیر استراتژی نظام سلطه و دنیای استکبار با مدیریت آمریکا به وجود آمده است.
وی گفت: هر کس از تاریخ درس نگیرد مجبور به تکرار تجربههای تلخ آن خواهد بود؛
سنتهای الهی بلاتغییرند. روندهای جاری و گذشته در این منطقه عبرتهای بزرگی را به
همه جهان نشان داد؛ درسهای تاریخی و جاودانه، عبرتهای بزرگ، آموختنی، مهم و
سرنوشتساز که اگر قدرتها بدون تکیه بر آنها سیاستهای خود را دنبال کند مطمئنا
گرفتار ناکامیها و تلخیهای آن تجربیات خواهند بود. وی تاکید کرد: تجربیات سه
دهه اخیر ما در اینجا نشان داد مداخله نیروهای فرامنطقهای در این منطقه هرگز به
زمان خاصی محدود نخواهد بود. اگر قدرتی از مفهوم جنگ محدود سخن بگوید بزرگترین
اشتباه تاریخی را مرتکب شده است، جهان و خاورمیانه، جهان پدیدهها و دومینوهای
سیاسی سیال و توقفناپذیر است. نه در زمان و نه در مکان. سردار سلامی ادامه داد:
انبساطپذیری بحران در این منطقه بسیار بالا است؛ آیا مداخله آمریکاییها در عراق
مربوط به همان 6 ماه بود که آنها طراحی کرده بودند امروز ما در دهمین سال این
مداخله هستیم؛ این منطقه همانند باتلاقی است که هر قدرتی در آن فرو رود هر چه دست و
پا بزند بیشتر فرو میرود. این قدرت خواه آمریکا و خواه غیر آمریکا باشد. جانشین
فرمانده سپاه پاسداران تاکید کرد: سوریه کشوری است که به عنوان یکی از تکیهگاههای
اصلی مقاومت در معرض تهاجم امنیتی، سیاسی و نظامی قرار گرفته است. البته مقاومت
مردم، ارتش و نظام سوریه ظرف سه سال گذشته درخور تحسین است. وی گفت: سوریه با
فرهنگ و محتوا و مضمون مقاومت آشناست. سوریه جزو کشورهایی است که در خط مقدم جبهه
پایداری اعراب و مسلمانان در مقابل رژیم صهیونیستی امروز بیش از 5 دهه مقاومت
میکند؛ سوریه به عنوان نقطه کانونی مقاومت و تکیهگاه بسیاری از موفقیتهای
نبردهای 33 و 22 روزه است و کشور بزرگی است و مردم سختکوش، مسلمان و مقاومی دارد.
وی افزود: نباید تصور کنند که سوریه در محیط بینالملل تنهاست. این هم جز تصورات
نادرست غربیها به شمار میرود؛ در هر صورت آنچه که اهمیت دارد این است که ملت،
نظام و ارتش سوریه تصمیم گرفته است از خود شرافتمندانه دفاع کند و تاریخ هم نشان
داده هر ملتی به دفاع شرافتمندانه روی بیاورد سرانجام سرزمین خود را گورستان
متجاوزان خواهد ساخت. سوریه سنگر مقاومت باقی می ماند سفیر سوریه نیز در
همایش سوریه سنگر مقاومت با تاکید بر این نکته که کشورش برای همیشه سنگر مقاومت
باقی خواهد ماند ،گفت: در آغاز این جنگ معاون وزیر دفاع آمریکا آشکارا اعلام کرد
چنانچه رابطه خود را با ایران قطع کنید، این جنگ پایان مییابد. عدنان حسن
محمودضمن تشکر از ملت ایران به دلیل حمایت از مردم سوریه، اظهار داشت: مردم، دولت و
در رآس آنها مقام معظم رهبری حمایت خود را از مردم و دولت سوریه در این جنگ آشکارا
اعلام کردند. سفیر سوریه تصریح کرد: هدف اصلی این جنگ آشکار به زانو در آوردن
محور مقاومت است که جمهوری اسلامی ایران و سوریه پایگاه اصلی آن را تشکیل میدهند.
وی به کشورهای مرتجع منطقه، غرب و آمریکا اشاره کرد که تمام تلاش خود را برای این
امر محقق کردند و گفت: هدف آنها به زانو درآوردن این محور است. چرا که در آغاز این
جنگ معاون وزیر دفاع آمریکا آشکارا اعلام کرد چنانچه رابطه خود را با ایران قطع
کنید، این جنگ پایان مییابد. سفیر سوریه با تاکید بر اینکه تمام ادعاهای آمریکا
در رابطه با استفاده سلاحهای شیمیایی سوریه بی اساس است، گفت: اینها بهانه پیش
ساخته جهت توجیه تهدیدهای آمریکا به تجاوز به سوریه به شمار میرود که ما را به یاد
سناریوی عراق میاندازد. وی تاکید کرد: ملت سوریه با روحیه بالا بیش از هر وقت دیگر
در صحنه حضور دارند و از سوریه با اقتدار کامل دفاع کرده و دیگران بدانند بهای
تجاوز برای تجاوزگران سنگین خواهد بود. سفیر سوریه یاد آور شد: همانطور که مقام
معظم رهبری فرمودند این تجاوز کل منطقه را به آتش میکشد و تجاوز به سوریه، تجاوز
به محور مقاومت است؛ اجازه نمیدهیم محور مقاومت در منطقه به زانو درآید. وی در
پایان خاطر نشان کرد: سوریه سنگر مقاومت تا پیروزی کامل جهت آزادسازی سرزمینهای
اشغالی از جمله فلسطین خواهد ماند.
|
|
|
نخستین جلسه ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی در دولت یازدهم به ریاست
اسحاق جهانگیری معاون اول رئیسجمهور برگزار شد. معاون اول رئیسجمهور در این
جلسه با اشاره به فرمان هشت مادهای مقام معظم رهبری درباره مبارزه با مفاسد
اقتصادی، اظهار کرد: مقابله و برخورد ریشهای با فساد اقتصادی یکی از مطالبات جدی
رهبر معظم انقلاب و ملت ایران است که ایجاب میکند پیگیری سازمانیافته و اقدامات
جدی در این زمینه به عمل آید. جهانگیری با اشاره به دیدگاه روسای سه قوه مبنی بر
فعالیت مستمر و جدی در زمینه مبارزه با مفاسد اقتصادی، خاطرنشان کرد: حضور
نمایندگان سه قوه در ستاد نشانگر عزم جدی برای پیشبرد اهداف تعیین شده و تحقق
منویات رهبری است و با توجه به اینکه قوانین موجود تا حدی تکالیف دستگاهها را مشخص
کرده است، این ستاد باید با هماهنگی میان قوا در دو محور اصلی پیشگیری و مبارزه
ریشهای نسبت به رفع دغدغههای موجود اقدام کند. معاون اول رئیسجمهور همچنین
خواستار تشکیل چند کارگروه برای ترسیم نقشه راه، اولویتبندی وظایف و ماموریتها و
جمعبندی پیشنهادات در زمینه مبارزه با تخلفات اقتصادی شد و اظهار امیدواری کرد که
این ستاد بتواند گامهای موثری در جهت برچیده شدن زمینههای بروز مفاسد اقتصادی
بردارد. در این جلسه که وزرای امور اقتصادی و دارایی و دادگستری، معاون
برنامهریزی و نظارت راهبردی رئیسجمهور، نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی، رئیس
سازمان بازرسی کل کشور و شماری از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و مسئولان قضایی
کشور نیز حضور داشتند، راهبردهای مبارزه با فساد اقتصادی در دولت تدبیر و امید مورد
بحث و بررسی قرار گرفت. در این نشست همچنین درباره قانون نظام ارتقاء سلامت
اداری بحث و تبادل نظر شد و پیشنهاداتی نیز برای سرعت بخشیدن به اجرای کامل این
قانون ارائه شد.
|
|
|
رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تاکید کرد: امیدواریم کنگره آمریکا
عاقلانه و با خویشتنداری از حمله نظامی به سوریه و تهدید امنیت منطقه جلوگیری کند.
به گزارش باشگاه خبرنگاران، بروجردی پس از دیدارهای جداگانه با نجیب میقاتی
نخستوزیر دولت انتقالی و عدنان منصور وزیر امور خارجه لبنان در نشستی خبری بر
ضرورت افزایش تلاشها برای جلوگیری از وقوع فاجعه یا مصیبت در منطقه تاکید کرد.
وی افزود: اقدام نظامی خارجی در سوریه میتواند آغاز بحرانی خطرناک در خاورمیانه
باشد، اولین طرفی که از وقوع چنین بحرانی ضرر خواهد کرد رژیم صهیونیستی خواهد بود.
وی اضافه کرد: دیدگاههای ما با وزیر امور خارجه لبنان درخصوص تهدیدات، خطرها و
توطئههایی که بر ضد امنیت و ثبات منطقه از طرف آمریکا چه در خصوص سوریه یا لبنان
یا همه کشورهای منطقه وجود دارد در یک جهت بود. بروجردی افزود: کشورهای خارجی که
انتقال این فنآوری را به طرفهای مسلح در سوریه فراهم کردند باید مسئولیت و
پیامدهای چنین مسئلهای را بپذیرند، بازرسان سازمان ملل متحد باید کشورهایی که
گروههای مسلح را به سلاح شیمیایی مجهز کردهاند معرفی کنند. وی اضافه کرد: ایران
یادداشت رسمی را شامل اطلاعاتی که میگوید مدارکی وجود دارد که این سلاح شیمیایی به
دست طرفهای مسلح سوری رسیده برای آمریکا ارسال کرده است اما با وجود اینکه چنین
اطلاعاتی به دست دولت آمریکا رسیده اما هیچ اقدامی نکرده است. رئیس کمیسیون
امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ایران گفت: از پنجماه پیش، پس از
استفاده از سلاح شیمیایی در خانالعسل سوریه، گروه بازرسان سازمان ملل متحد در
گزارشهای خود ثابت کردند طرفهای مسلح در سوریه به استفاده از چنین سلاح شیمیایی
کشندهای اقدام کردهاند اما دولت آمریکا هیچ واکنشی درباره این مسئله نشان نداد.
بروجردی بار دیگر گفت: مشکل اصلی بین ایران و آمریکا، این دیوار بلند بیاعتمادی
است که آمریکا با رفتار خود در گذشته ایجاد کرده است، آمریکاییها باید با کنار
گذاشتن سیاستهای خصمانه بر ضد ملت ایران، برای گسترش فضاهای اعتمادساز با ما همکاری
کنند. وی اضافه کرد: مرحله بعدی مذاکرات هستهای نقطه آزمایش اصلی به شمار
میرود، تغییر سیاست و رفتار آمریکا درخصوص ایران با توجه به دولت و رئیسجمهور
جدید ایران، آغازی برای گسترش فضای اعتمادساز بین ما و آنها به شمار میآید. در
همین رابطه علاءالدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس که به
منظور دیدار با مقامات لبنان به این کشور سفر کرده است با میشل سلیمان رئیسجمهور،
و نجیب میقاتی، نخستوزیر موقت این کشور دیدار و گفتوگو کرد. در این دیدار میشل
سلیمان اظهار کرد: ما همواره تاکید داشتهایم که بحران سوریه تنها از طریق حل سیاسی
و مسالمتآمیز و با خودداری از هرگونه دخالت نظامی قابل حل است و موضوع استفاده از
سلاحهای شیمیایی نیز باید با مسئولیت نهادهای بینالمللی مورد بررسی قرار گیرد.
در ادامه نیز نجیب میقاتی نخستوزیر موقت در دیدار با بروجردی با اشاره به رابطه
تاریخی و جغرافیایی سوریه و لبنان، از تأثیرات بحران سوریه بر لبنان ابراز نگرانی
کرد و افزود: در صورت تحقق حمله به سوریه، نفع آن به کسانی خواهد رسید که حوادثی
مثل 11 سپتامبر را به وجود آوردند. میقاتی از ایران خواست تا به عنوان یک قدرت
منطقهای با استفاده از دیپلماسی فعال خود مانع بروز جنگ شود. همچنین بروجردی با
عدنان منصور وزیر خارجه لبنان دیدار و گفتوگو کرد. گفتنی است رئیس کمیسیون امنیت
ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی به اتفاق هیئت پارلمانی پس از اتمام سفر دو
روزهاش به تهران بازگشتند.
|
|