(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


پنجشنبه 14 شهریور 1392 - شماره 20583

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
هدیه به خوانندگان
اعضای مجلس خبرگان رهبری تاکید کردند
اطمینان داریم بیداری اسلامی دست سلطه‌گران و وابستگان را از منطقه کوتاه خواهد کرد
چشم به راه سپیده
اخبار ادبی و هنری
رئیس جمهور در اجلاس خبرگان رهبری: کمک به سوریه را ادامه خواهیم داد
وزیر امور خارجه: اعضای جدید تیم مذاکره کننده هسته‌ای انتخاب شده‌اند
سناتورآمریکایی: اگرحمله نکنیم ایران به ما می‌گوید ببرکاغذی
با ارسال نامه ای مطرح شد
هشدار فعالان سایبری ایران به اوباما در خصوص حمله احتمالی به سوریه
ویلیام هیگ: انگلیس آماده مذاکره با ایران درباره سوریه است
با حکم آملی لاریجانی
رئیس مرکز رسانه قوه قضائیه منصوب شد
سخنگوی وزارت خارجه: همکاری دولت یمن درباره دیپلمات ربوده شده ایرانی رضایت‌بخش است
وزیر دفاع: سوریه تجهیزات لازم را برای دفاع از خود در اختیار دارد
کاروان پیاده الشهدای بندرعباس به بادرود رسید
بهره‌برداری از میدان بزرگ شهدای جهان اسلام در اصفهان
عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی: نرخ بلیت هواپیما تا پایان سال افزایش نمی‌یابد
9 قایقران مازندرانی به اردوی تیم ملی دعوت شدند
نماینده مردم اهواز و باوی در مجلس: استاندار غیربومی توانمند بهتر از بومی ضعیف است
شاعر برجسته کرمانی درگذشت
افتتاح نخستین نمایشگاه و جشنواره داروهای گیاهی
اهدای اعضای بدن جوان رودسری به 7 بیمار
   


حضرت آیت‌الله بهاءالدینی(ره): اگر نماز انسان صادقانه باشد و حرفهایی که در نماز می‌زند دروغ نباشد، این نماز معراج است. وقتی انسان می‌گوید ایاک‌نعبد و ایاک نستعین یعنی بنده هیچ موجودی غیر از خدا نیستم.

 


اعضای مجلس خبرگان رهبرى در پایان اجلاس دو‌روزه خود با صدور بیانیه ای به آمریکا، رژیم صهیونیستی و برخى دول اروپایى هشدار دادند تا آغازگر فاجعه‏اى جدید در خاورمیانه نباشند.
در بخشی از این بیانیه آمده است:  از آزادى خواهان و مدافعان حقوق بشر و از کشورهاى اسلامى و منطقه مى‏خواهیم تا اوضاع جهانى و منطقه‏اى را رصد کرده و دست استکبار را در توطئه‏هاى مختلف ببندند. از علماى جهان اسلام، مراکز علمى و دانشگاهى و نخبگان مى‏خواهیم نسبت به جریان سلفى تکفیرى که بدعت در دین بوده و سنخیتى با قرآن و اسلام ندارد با حساسیت برخورد کرده و این جریان و هر نوع برادرکشى را محکوم نمایند.
این بیانیه می افزاید: اسلام ستیزى، ایران ستیزى، شیعه ستیزى و مصادره‏ بیدارى اسلامى از یک طرف و قتل و غارت و ناامنى و جنایت‏هاى وحشتناک تروریستى و کشتار بى‏رحمانه‏ مردم از سوى دیگر، دو روى یک سکه‏اند که همگى در جهت ایجاد درگیرى داخلى و تفرقه و در نهایت به استکبار، استعمار و استبداد مى‏انجامد. مسئله‏ سوریه که بیش از سى ماه در آتش جنگ تروریست‏هایى که از طریق استکبار جهانى، صهیونیزم و عمّال دست‏نشانده‏ آنان مى‏سوزد، قلب هر انسان آزاده‏اى را به درد مى‏آورد. هر نوع دخالت بیگانگان در این کشور اسلامى، خلاف مقررات بین‏المللى و به شدت محکوم است. هم‏چنین آن‏چه امروز در فلسطین، مصر، لبنان، عراق، پاکستان، افغانستان، بحرین و سایر کشورهاى اسلامى مى‏گذرد و به ضرر مردم و ارزش‏هاى والاى انسانى و اسلامى است را با تمام وجود محکوم مى‏کنیم و همگان را بار دیگر به رصد توطئه‏ دشمنان انسانیت، رهنمون مى‏شویم و تأکید مى‏کنیم که جمهورى اسلامى ایران، هیچ تمایلى به دخالت در امور داخلى کشورهاى دیگر نداشته و ندارد.
 در ادامه بیانیه آمده است: حق تعیین سرنوشت مردم هر کشور، از حقوق مسلّم آنان است و سلب این حق، از جرایم نابخشودنى نظام سلطه است که یکى از بارزترین مصادیق آن در کشور اسلامى بحرین اتفاق افتاده است. اگر چه مى‏توان ردپایى از این روش استکبارى را در دیگر کشورهایى که به برکت بیدارى اسلامى به پا خواسته‏اند؛ مشاهده نمود، امّا اطمینان داریم آثار بیدارى اسلامى در میان ملت‏ها، چراغى خاموش ناشدنى است و آینده‏ منطقه را در سایه‏ حاکمیت اراده‏ ملت‏هاى مسلمان رقم زده و کوتاه شدن دست سلطه‏گران و وابستگان به آنان از این کشورها را در پى خواهد داشت.
اعضای مجلس خبرگان در بیانیه پایانی خود تاکید کرده اند: فلسطین و قدس شریف، مسئله اوّل جهان اسلام است. با تأکید بر خط مقاومت نجات بخش، هرگونه سازش در رابطه با حقوق ملت فلسطین و سرزمین‏هاى اسلامى را محکوم مى‏کنیم.
 در پایان این بیانیه آمده است: به آمریکا، اسرائیل و برخى دول اروپایى هشدار مى‏دهیم تا آغازگر فاجعه‏اى جدید در خاورمیانه نباشند و بیش از پیش دست خود را به خون مردم بى‏گناه آلوده نکنند و اگر مدعى آزادى و دموکراسى هستند اجازه بدهند مردم کشورها در باره‏ سرنوشت خود آزادانه تصمیم بگیرند.

 


EMAIL:SEPIDEH@kayhannews.ir
تو را غایب نامیده‌اند، چون «ظاهر» نیستی، نه اینکه «حاضر» نباشی.
«غیبت» به معنای «حاضر نبودن»، تهمت ناروایی است که به تو زده‌اند و آنان که بر این پندارند، فرق میان «ظهور» و «حضور» را نمی‌دانند، آمدنت که در انتظار آنیم به معنای «ظهور» است، نه «حضور» و دلشدگانت که هر صبح و شام تو را می‌خوانند، ظهورت را از خدا می‌طلبند نه حضورت را. وقتی ظاهر می‌شوی، همه انگشت حیرت به دندان می‌گزند با تعجب می‌گویند که تو را پیش از این هم دیده‌اند. و راست می‌گویند، چرا که تو در میان مائی، زیرا امام مائی، جمعه که از راه می‌رسد، صاحبدلان «دل» از دست می‌دهند و قرار ازکف می‌نهند و قافله دل‌های بی‌قرار روی به قبله می‌کنند و آمدنت را به انتظار می‌نشینند...
و اینک ای قبله هر قافله و ای «شبروان را مشعله» در آستانه آدینه‌ای دیگر که با شب میلاد حضرت فاطمه معصومه (س) همزمان است، با دلدادگان دیگری از خیل منتظرانت سرود انتظار را زمزمه می‌کنیم.
سفید بر تن کعبه
به شیوه غزل اما سپید می‌آید
صدای جوشش شعری جدید می‌آید
چه آتشی غم تو باز زیر سر دارد
که باغ شعر تر از آن پدید می‌آید
دوباره سبز شده خاک سرزمین دلم
مگر ز خطه‌ چشمت شهید می‌آید؟
نفس نفس به امید تو عمر می‌گذرد
امید می‌رود آری، امید می‌آید
برای درد دل تو مفید نیست کسی
وگرنه نامه برای مفید می‌آید
مردّدم که تو با عید می‌رسی از راه
و یا به یمن قدوم تو عید می‌آید
کلیدداری کعبه نشانه‌ حق نیست
کسی است حق که در آن بی‌کلید می‌آید
و حاجیان همه یک روز صبح می‌گویند:
چقدر بر تن کعبه سفید می‌آید
حسن بیاتانی
شعار نیست!
دیگر دلم برای تو چشم انتظار نیست
از سوز هجر تو دل من غصه‌دار نیست
آقا کجا روم همه جا محضر شماست
از تو فراریم منو راه فرار نیست
بی‌پرده گویمت به خدا منجی جهان
دیگر دلم برای تو جای قرار نیست
دیگر برای وصل تو زحمت نمی‌کشم گرچه
به دور خیمه‌ سبزت حصار نیست
با عرض معذرت به شما می‌دهم خبر
یک منتظر برای شما در دیار نیست
روی من خجل به ظهورت مکن حساب
روی بیا بیای منم اعتبار نیست
با این همه کنار گنه دوست‌ دارمت
باور کن این یکی به خدا که شعار نیست
رضا تاجیک
از بس که!
شد بسته در هر دو جهان از بس که
خشکید زمین و آسمان از بس که
بد نیست اگر کمی خجالت بکشیم
خون شد دل صاحب‌الزمان از بس که
جلیل صفربیگی
دل‌شکسته‌ام
گفتم برای تو غزلی دست و پا کنم
شاید که از لب تو بلی دست و پا کنم
با دور بودن از تو دلم تلخ می‌شود
باید برای دل عسلی دست و پا کنم
گفتند تا ظهور ـ قیامت نمی‌شود
باید که کم کمک گسلی دست و پا کنم
دور از تو بهتر است بمیرم همین و بس
وقت است این که من اجلی دست و پا کنم
هر جمعه گریه بر من و پرونده‌ام نکن
من قول می‌دهم عملی دست و پا کنم
من زیر بار این همه دوری شکسته‌ام
عمری نشسته‌ام که یلی ‌دست و پا کنم
ضرب‌المثل برای فراقت نیافتم
امشب نشسته‌ام مثلی دست و پا کنم
اما نشد جدایی از تو مثل نداشت
پس خوبتر که من غزلی دست و پا کنم
محمدحسین حسینی

 


در اتفاقی نادر معاونت، حرف‌های وزیر ارشاد را تکذیب کرد!
در اتفاقی نادر، یکی از معاونت‌های وزارت ارشاد، صحبت‌های وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی را تکذیب کرد.
علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی روز گذشته هیئت مدیره (غیرقانونی) خانه سینما را منحل شده اعلام کرد.وی در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع‌رسانی دولت با تاکید بر اینکه تفرقه بین سینماگران باید از بین برود، گفت: سیاست وزارت ارشاد، ایجاد یک خانه سینما با هیئت مدیره‌ای جدید است تا تمام سینماگران را زیر یک سقف جمع کند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: تفرقه و اختلافی که بین سینماگران افتاده را باید حل و فصل و ضوابط جدیدی را برای شان تعیین کرد.
جنتی افزود: هیئت مدیره‌ای که در حال حاضر وجود دارد باید منحل شود و با تشکیل یک مجمع عمومی و انتخابات آزاد هیئت مدیره جدید کار خودش را آغاز کند و همه تابع مجموعه جدید باشند.اما هنوز چند ساعتی از انتشار این مصاحبه نگذشته بود که روابط عمومی سازمان سینمایی در اقدامی عجیب صحبت‌های وزیر ارشاد و خبر منتشر شده به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی دولت را تکذیب کرد!
روابط عمومي سازمان سينمايي اعلام کرد: با توجه به مذاكره رئيس سازمان سينمايي با وزير محترم ارشاد ،ايشان نقل اين مطلب را تكذيب كردند.با توجه به اينكه بازگشايي خانه سينما طبق سياستهاي جديد به سازمان سينمايي واگذار شده است به زودي سياستهاي فرا روي اين مجموعه در خصوص بازگشايي خانه سينما اعلام خواهد شد لذا از عموم رسانه‌ها درخواست مي شود تا از گمانه زني و نقل‌قول‌هاي غير صحيح خودداري تا اخبار جديد از طريق مجاري رسمي اعلام گردد.
چه کسی سینمای ایران را به مرز نابودی کشاند؟
یک کارگردان سینما گفت:«بهمن فرمان آرا (مشاور پهلبد، وزیر فرهنگ دربار شاه) قبل از انقلاب کاری کرد که سینمای ایران به مرز نابودی رسید.»
بهروز افخمي در تازه ترين مصاحبه خود با شرق، با بیان مطلب فوق انتقاداتي را به فعاليت هاي قبل از انقلاب بهمن فرمان آرا مطرح کرده است.
به گزارش پارس توريسم، افخمي گفته: بهمن فرمان آرا، مدير شرکت گسترش صنايع سينمايي بود که قبل از انقلاب با پول دولت تعدادي فيلم ايراني و تعدادي محصول مشترک توليد کرد و سينماي ايران را آنقدر گران کرد، يعني توليد فيلم آنقدر در ايران گران شد که ممکن نبود فيلمي در بخش خصوصي ساخته شود و به سوددهي برسد. پيش از انقلاب ايشان دو سال بيشتر مديريت آن شرکت را بر عهده نداشت. چند سال بعد هم انقلاب اسلامي پيروز شد و اگر سخن امام(ره) در بهشت زهرا نبود، کلاسينمايي نداشتيم... وي درادامه گفته: آقاي فرمان آرا آن کارها را در مقام مديريت يک شرکت دولتي انجام داد که هدفش فلج کردن بخش خصوصي بود و اين کار چند سال پيش از انقلاب انجام شد. منظورم اين بود که فيلم ايراني آن زمان 300 تا 400هزار تومان هزينه داشت که همين مقدار هم دستمزد بازيگران بود. ممکن بود در دهه 50 مخارج يک فيلم به 500هزار تومان هم برسد. اما دولت و حکومتي که سينماي ايران را نمي پسنديد و همان سينماي درب وداغان سانسورشده بعد از «قيصر» که خيلي تحت تاثير قيصر بود را هم قبول نداشت و به دنبال راهي براي تعطيل کردن آن بود، مستقيما توليد فيلم را در بخش خصوصي ممنوع نکرد، بلکه توليد فيلم را از طريق شرکت گسترش صنايع سينمايي آنقدر گران کرد که دستمزدها بالارفت و عملاتوليد فيلم ايراني غيرممکن شد. چون ديگر هزينه آن به يک ونيم ميليون تومان رسيده بود و با قيمت بليت در آن زمان امکان نداشت فيلم به سوددهي برسد. در نتيجه توليد سينماي ايران به سمت تعطيلي رفت. سينماي ايران به دليل انقلاب تعطيل نشد. در سال 1355 سينماي ايران تعطيل شده بود، توليد فيلم ايراني در آن سال کمتر از 20 فيلم بود و در سال 1356 به حدود شش، هفت فيلم رسيد.
تلویزیون «الجزیره آمریکا» شکست خورد
یک هفته پس از آغاز به کار شبکه تلویزیونی«الجزیره آمریکا» این شبکه موفقیت قابل توجهی در جذب مخاطب نداشته است.
به گزارش واحد مرکزی خبر، بر اساس نظرسنجی پایگاه اینترنتی «ورایتی» بیشترین میزان جذب مخاطب شبکه الجزیره آمریکا 45 هزار نفر بود که یکی از برنامه‌ها به نام «ریل مانی»را تماشا کرده اند.بر اساس این خبر میانگین بینندگان الجزیره آمریکا در ساعات اولیه آغاز به کار این شبکه 22 هزار نفر بود.
شبکه الجزیره آمریکا بیستم اوت آغاز به کار کرد.این شبکه که از شبکه‌های کابلی است ظرفیت پذیرش بیش از 40 میلیون بیننده را دارد.ال گور معاون پیشین رئیس جمهوری آمریکا و مالک شبکه «کرنت تی وی»، این شبکه را که 45 میلیون بیننده داشت تعطیل کرد و آن را به شبکه الجزیره تحویل داد.به گزارش خبرگزاری آلمان از لس آنجلس، الجزیره برای احداث شبکه «الجزیره آمریکا» 500 میلیون دلار هزینه کرد.الجزیره 70 دفتر در جهان دارد که 21 دفتر آن در آمریکاست.
افشاگري تاريخي يك كارگردان
از تبعيض نژادي در آمريكا
مستند سينمايي «‌1950: با سرعتي آهسته و پيوسته‌» ساخته پيتر گيلبرت كارگردان شناخته شده سينماي مستند، با هدف بررسي پرونده نژادپرستي در مدارس و قوانين آمريكا امروز از سیما پخش مي شود.
در ايالات جنوبي آمريكا از دهه 1950 مبارزه‌اي سخت و طولاني براي رفع تبعيض نژادي در مدارس و برقراري حقوق مساوي در جريان است، اما تاكنون اين مبارزه به‌رغم وعده و وعيدهاي مكرر مقامات آمريكايي به‌نتيجة مطلوبي نرسيده است. در اين فيلم سياه‌پوستاني از نسل‌هاي مختلف به بيان مبارزه و عقايد خود در اين مورد پرداخته‌اند.
« 1950: با سرعتي آهسته و پيوسته‌» امروز پنج شنبه، 14 شهريور، ساعت 22 از شبكه مستند پخش مي شود.
جمع‌آوری بیش از 100 هزار قطعه عکس
از علمای اسلام توسط صداوسیما
مدیر اطلاعات کارشناسان و اندیشمندان مرکز پژوهش‌های اسلامی صداوسیما گفت: بیش از ۱۰۰ هزار قطعه عکس، سند و دست‌ نوشته از فرزانگان و علمای جهان اسلام توسط این مرکز جمع‌آوری شده است.
به گزارش ایسنا، میثم حسنی در آیین افتتاح نمایشگاه روایت فرزانگی با موضوع تصاویر علما و دانشمندان معاصر در تبریز گفت: تلاش شده است در این نمایشگاه عکس‌های فاخر و نادری از علمای معاصر، آذربایجان شرقی که در آرشیو عکس واحد اندیشمندان مرکز پژوهش‌های اسلامی صدا و سیما موجود است، به نمایش درآید.وی ادامه داد: پیش از این در شهرهای تهران، قم و یزد نیز نمایشگاهی با این مضمون برگزار شده است.
حسنی خاطرنشان کرد: تمام همت خود را به کار خواهیم بست تا این نمایشگاه‌ها را نه تنها در داخل کشور بلکه در خارج از کشور نیز برگزار کنیم. نمایشگاه روایت فرزانگی با موضوع تصاویر علما و دانشمندان معاصر به مدت یک هفته در محل خانه پروین اعتصامی برای بازدید علاقمندان دایر است.

 


رئیس‌جمهور با بیان اینکه دولت کمک به سوریه را ادامه خواهد داد تاکید کرد هرگونه اقدام خصمانه علیه کشورهای منطقه به ویژه سوریه را به شدت محکوم می‌کنیم.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، حجت‌الاسلام حسن‌روحانی رئیس‌جمهوری اسلامی ایران و نماینده مردم استان تهران در مجلس خبرگان رهبری روز چهارشنبه به عنوان سخنران ویژه در جلسه سوم چهاردهمین اجلاس این مجلس به ایراد سخنرانی پرداخت.
وی انتخابات 24 خرداد را تجلی مردم‌سالاری دینی دانست و گفت: پس از این انتخابات باشکوه، موجی از شادی سراسر جامعه را فرا گرفت که در این بین نباید تدبیر رهبر معظم انقلاب در برگزاری این انتخابات و همچنین نقش و حضور آگاهانه مردم را نادیده گرفت.
رئیس جمهور حضور 73 درصدی مردم در انتخابات را نشانه علاقه و پای‌بندی آنان به نظام اسلامی دانست و خاطر نشان کرد: همه اقشار مردم، اقوام و گروه‌ها مردمسالاری را قبول داشته و با نیت حفظ دستاوردهای انقلاب اسلامی پای صندوق‌های رای آمدند و بر این انتخابات مهر تایید زدند.
رئیس دولت یازدهم از وظیفه ویژه دولت برای رفع مشکلات اقتصادی و مسایل مرتبط با حوزه سیاست خارجی نیز سخن گفت و تصریح کرد: علی رغم اینکه مسایل فرهنگی جامعه از اولویت ویژه‌ای برخوردار است و با اینکه واقفیم مسایل فرهنگی باید در اولویت باشند، کما اینکه انقلاب ما انقلاب فرهنگی بوده، اما در حال حاضر و برهه کنونی مسایل اقتصادی و سیاست خارجی از فوریت برخوردارند.
وی افزود: بودجه 210 هزار میلیارد تومانی که برای امسال در نظر گرفته شده، بودجه غیر واقعی است که تحقق آن امکان‌پذیر نیست. لذا باید اصلاح شود تا توقعات نابجا در سطح جامعه پدید نیاورد. به همین دلیل کار اصلاح بودجه یکی از اولویت‌های برنامه‌های دولت بوده تا این مسئله حل شود.
رئیس جمهور در راستای حل موضوعات اقتصادی کشور، اظهار داشت: دولت برنامه‌های میان مدت فوری را در دستور کار دارد که در قالب برنامه‌های 100 روزه در حال پیگیری است و اصلاح بودجه سال 92 در همین راستا در دستور کار قرار گرفته است.
وی خاطرنشان کرد: مسئله دیگر تامین منابع پرداخت یارانه‌ها است که دولت برای آن نیز برنامه‌ریزی کرده است تا بتواند یارانه‌ها را تا پایان سال بپردازد.
روحانی تصریح کرد: دولت همانگونه که به مردم قول داده است در مسیر تدبیر و اعتدال حرکت خواهد کرد تا اعتماد مردم به نظام اسلامی بیش از پیش تقویت شود.
رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه نباید سؤالات و ابهامات جوانان را سیاسی کنیم، بلکه باید آستانه تحمل را بالا ببریم، اساساً نقد و انتقاد در چارچوب قانون را برای اعتلای فرهنگی – اجتماعی کشور مفید ارزیابی و خاطرنشان کرد: این دولت، قیم مردم نیست؛ خادم مردم است و برای خدمت به مردم پا به عرصه گذاشته است. ما در چارچوب قانون و موازین شرع مقدس، هر اقدامی که بتوانیم برای خدمت به مردم انجام خواهیم داد.
 روحانی همچنین با اشاره به سیاست خارجی دولت یازدهم، اظهار داشت: تقویت تروریسم در منطقه خاورمیانه یکی از مشکلاتی است که غرب برای این منطقه در نظر گرفته است، مبارزه با تروریسم و مخالفت با دخالت خارجی جزو برنامه‌های دولت است.
رئیس جمهور خاطرنشان ساخت: دولت در شرایط بسیار سخت زندگی مردم سوریه به ارائه کمک‌های نوع دوستانه ادامه خواهد داد و در عین حال هرگونه اقدام خصمانه علیه کشورهای منطقه به ویژه کشور سوریه را به شدت محکوم می‌کنیم.
همچنین در چهارمین اجلاس خبرگان رهبری حجت‌الاسلام علی معلمی نماینده مردم مازندران در مجلس خبرگان رهبری در نطق پیش از دستور خود با اشاره به نامه حضرت علی(ع) به مالک اشتر، از رئیس جمهور خواست تا به چاپلوسان که از دولت تعریف نابجا می‌کنند بی‌اعتنا باشد و در عوض به کسانی که دلسوز رئیس جمهور و نظام هستند، اعتماد کند.وی تاکید کرد: آقای روحانی در عزل و نصب‌ها به شعاری که دربارۀ اعتدال‌گرایی سر داده توجه ویژه کند.
حجت‌الاسلام سید شرف‌الدین ملک‌حسینی نماینده مردم استان کهگیلویه و بویر احمد در مجلس خبرگان رهبری نیز روز چهارشنبه در نطق پیش از دستور خود بر ضرورت ورود هر چه بیشتر حوزه علمیه به مسائل فرهنگی تاکید کرد.
وی افزود: مجلس خبرگان رهبری باید بیش از پیش دغدغه مشکلات مردم را داشته باشد و در خصوص کاستی‌های موجود در نظام اسلامی به دولت یاری برساند.
همچنین حجت‌الاسلام محمد بهرامی خوشکار نماینده مردم کرمان در مجلس خبرگان رهبری در چهارمین اجلاس این مجلس به مناسبت آغاز سال تحصیلی جدید مطالبی را پیرامون ضرورت تغییر و بازبینی کتاب‌های درسی حوزه و دانشگاه بیان کرد.
نماینده مردم کرمان در مجلس خبرگان رهبری تاکید کرد: باید با ادبیات جدیدتری و با صنعت نوشتاری دیگری، اندیشه‌ها و افکار را بهتر با جمهوری اسلامی و ولایت فقیه آشنا کنیم.

 


وزیر امور خارجه گفت: تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای با آژانس توسط رئيس‌جمهور انتخاب شده و به زودی توسط دفتر ایشان ابلاغ خواهد شد.
محمدجواد ظریف دیروز در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران با بیان اینکه سفر رئيس‌جمهور به نیویورک قطعی شده است، گفت: قرار است رئیس جمهور در مجمع عمومی سازمان ملل شرکت کند.
وی در رابطه با برنامه کاری رئيس جمهور در نیویورک گفت: مشغول برنامه‌ریزی برای کارهای رئیس جمهور هستیم و ایشان یک جلسه سخنرانی در مجمع عمومی، یک سخنرانی در حوزه خلع سلاح هسته‌ای به‌عنوان رئيس جنبش عدم تعهد دارند و همچنین در جلسه وزرای خارجه جنبش عدم تعهد سخنرانی خواهند کرد و بقیه برنامه‌ها شامل دیدار با ایرانیان مقیم نیویورک است و سایر دیدارها و برنامه‌های خبری در حال طراحی و برنامه‌ریزی است.
وی در مورد درخواست وزیر خارجه انگلیس برای ملاقات با آقای روحانی گفت: ایشان درخواست کردند که دیدار کنند و ما آمادگی داریم در قالب احترام متقابل و منافع مشترک دیدار کنیم و باید دید از دیدار چه حاصل خواهد شد.
وزیر امور خارجه در مورد تیم مذاکره‌کننده ایران با آژانس نیز گفت: فکر می‌کنم تصمیم نهایی در مورد تیم مذاکره‌کننده توسط رئيس جمهور نهایی شده است و دفتر ایشان ابلاغ خواهد کرد.
وی در رابطه با وضعیت دیپلمات ربوده شده ایرانی گفت: هیئت کنسولی اعزام کرده‌ایم و دولت یمن قول داده است که این موضوع را به صورت جدی پیگیری کنند و ان‌شاء الله در آینده نزدیک خبرهای خوبی را داریم.
وی در رابطه با حمله به سوریه گفت: دفعه قبل هم گفتم این تصمیمی نیست که کنگره آمریکا بتواند قانوناً برای جامعه بین‌المللی بگیرد و مرجع قانونی تصمیم برای این‌گونه اقدامات مشخص است.
ظریف در ادامه افزود: جمهوری اسلامی مواضع خود را اعلام کرده است و گفته‌ایم هرگونه اقدام نظامی در منطقه ما، هم با اصول حقوق بین‌المللی مغایرت دارد و هم بیرون بردن کار از چارچوب سازمان ملل متحد است و همین‌طور عواقب ناخواسته‌ای در منطقه خواهد داشت چون کسی که حمله می‌کند نمی‌تواند تمام عواقب را خودش کنترل کند.
ظریف با تاکید بر اینکه ما استفاده از سلاح شیمیایی را به‌عنوان قربانی همواره محکوم کرده‌ایم، افزود: به هیچ‌ وجه نمی‌پذیریم که سلاح شیمیایی در منطقه به کار رود و از طرف دیگر به هیچ وجه نمی‌پذیریم در منطقه‌ای که به شدت ملتهب است با استفاده از زور شرایط منطقه ملتهب‌تر شود و کمک به افراط و تندروی در منطقه شود و اختلافات درونی منطقه تشدید شود.
وی با اشاره به اینکه اوباما به خاطر اینکه براساس دستور کار مقابله با جنگ وارد کاخ سفید شد، گفت: با توجه به اینکه اوباما همواره تلاش کرده است که جنگ‌های آمریکا را پایان دهد به نظر نمی‌رسد که تمایل داشته باشد وارد جنگ جدید شود و احساس می‌کنیم گروهی در منطقه ما و گروهی تندرو در آمریکا دامی را برای ایشان و متاسفانه همه منطقه ما گسترانده‌اند که درایت حکم می‌کند در این دام گرفتار نشوند و همه کسانی که به آینده بهتر منطقه و دنیا فکر می‌کنند باید تمام تلاششان را بکنند که از یک جنگ فاجعه آمیز جدید جلوگیری شود.
ادامه رایزنی‌های ظریف درباره بحران سوریه
وزیر امور خارجه سه شنبه شب در تماس‌های تلفنی جداگانه با وزیر امور خارجه هلند و معاون نخست‌وزیر و وزیر امور خارجه و تجارت ایرلند آخرین تحولات بین‌المللی در قبال سوریه را مورد رایزنی قرار داد.
طرفین در این گفت‌وگوها ضمن تاکید بر راهکار سیاسی به منظور حل بحران سوریه، توسل به زور را مردود دانستند.
همچنین وزیر امور خارجه اندونزی نیز در تماس تلفنی با وزیر امور خارجه کشورمان ضمن رایزنی پیرامون تحولات سوریه، بر ضرورت توجه به روند دمکراتیک به عنوان تنها راه ممکن برای خروج از بحران سوریه تاکید کرد.

 


تبعات پیش‌بینی شده حمله احتمالی آمریکا به سوریه همچون کابوسی مقامات سیاسی و نظامی آمریکا را رها نمی‌کند و در این میان ایران محور اصلی استدلال موافقان جنگ در آمریکاست.
رئیس‌جمهور، وزیر امور خارجه، وزیردفاع و سناتورهای آمریکا در اظهارات خود درباره حمله احتمالی به سوریه در روزهای گذشته بر این نکته پافشاری می‌کنند که عدم حمله به سوریه باعث تقویت جایگاه منطقه‌ای محور ایران-حزب‌الله خواهد شد و علاوه بر از بین رفتن اعتبار آمریکا، ایران ما را یک ببر کاغذی خواهد دانست.
سایت خبری شبکه ای.‌بی.‌سی.‌نیوز آمریکا در گزارشی دراین‌باره نوشت: در موضوع اقدام نظامی دولت اوباما علیه سوریه ایران به یک محور بحث تبدیل شده است.
ای.بی‌.سی نیوز در این گزارش آورده است: جان کری، وزیر امورخارجه آمریکا روز سه‌شنبه در برابر اعضای کمیته روابط خارجی سنا ضمن درخواست برای حمایت آنها از حمله به سوریه گفت: ایران امیدوار است شما موضوع را نادیده بگیرید.
بنابراین گزارش باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا نیز در سخنان خود که روز شنبه درباره تصمیمش برای اقدام در قبال سوریه در «رز گاردن» بیان کرد حتی یک بار هم به ایران اشاره نکرد؛ او فقط به طور غیرمستقیم به پیامی اشاره کرد که برای «دولت‌هایی که ساخت سلاح هسته‌ای را انتخاب می‌کنند» ارسال خواهد شد.
در عین حال جان کری روز سه‌شنبه در سخنانش در برابر کمیته روابط خارجی چهار بار به ایران اشاره کرد و به دفعات اقدام آمریکا در قبال سوریه را به بازدارندگی در برابر آن چه تهدید هسته‌ای ایران می‌خواند، ربط داد.
او گفت که یک حمله آمریکا علیه بشار اسد علامتی روشن را در خصوص جدیت مخالفت آمریکا با تسلیحات کشتار جمعی می‌فرستند.
کری در پاسخ به این سوال که آیا امکان دارد دولت اوباما از این مجوز کنگره برای هدف گرفتن تسلیحات کشتار جمعی سوریه برای مقابله با تهدیدهایی در دیگر کشورها از جمله برنامه هسته‌ای ایران استفاده کند، به صراحت گفت: خیر.بنابراین گزارش تاثیرگذاری بر ایران به وضوح به یکی از اهداف مهم حامیان اقدام نظامی آمریکا در سوریه تبدیل شده است.
چاک هاگل، وزیر دفاع آمریکا نیز در این جلسه گفت: خودداری ما از اقدام (در سوریه) اعتبار دیگر تعهدات امنیتی آمریکا از جمله تعهد رئیس‌جمهور به پیشگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای را تحلیل می‌برد.
به گفته ABC، به نظر می‌رسد که دیگر اعضای کمیته در سنا از هر دو جناح نیز با نظر فوق موافق بودند.
باربارا باکسر از ایالت کالیفرنیا نیز گفت اگر اقدامی نکنیم، «ایران ما را یک ببر کاغذی خواهد دانست».
نیویورک تایمز نیز با ذکر مباحث مربوط به آنچه آنها به عنوان «تهاجم هوایی تنبیهی» علیه سوریه نامیده‌اند، یکی از اصلی‌ترین دلیل مدافعان پاسخ نظامی را «فرستادن پیام به یک کشور دیگر: ایران» دانسته است.
اما این روزنامه، چنین پیامی را در تضاد با فعالیتی که در حال حاضر مقامات آمریکا برای بررسی گفتگو با رئیس‌جمهوری جدید ایران انجام می‌دهند، می‌داند.
یک مقام کاخ‌سفید نیز به ای.بی‌.سی‌نیوز گفت که ایران در روزهای آینده به طور برجسته مورد اشاره اعضای کنگره قرار خواهد گرفت و افراد و کنفرانس‌ها متمرکز بر این موضوع خواهند شد که شکست در اقدام کردن، خطر جسور شدن اسد و متحدین کلیدی‌اش یعنی ایران و حزب‌الله را به دنبال خواهد داشت که خواهند دید نقض یک هنجار بین‌المللی هیچ پیامدی نخواهد داشت.وی افزود: هر کسی که از ایران و تلاش‌هایش در منطقه نگران است باید از این اقدام حمایت کند.
در عین حال بنابر گزارش شبکه خبری الجزیره، در بخشی از پیش‌نویس قطعنامه‌ای که در کنگره در حمایت از اقدام علیه سوریه تهیه شده و روز چهارشنبه هفته آینده به رای گذاشته می‌شود آمده است که رئیس‌جمهور آمریکا باید در کمتر از 30 روز پس از اجرایی شدن این قطعنامه استراتژی آمریکا برای دستیابی به راه‌حل سیاسی از طریق مذاکره برای بحران سوریه از جمله بررسی جامع سیاست فعلی و برنامه‌ریزی شده دیپلماتیک، سیاسی، اقتصادی و نظامی آمریکا در قبال سوریه را به کمیته روابط خارجی سنا و مجلس نمایندگان ارائه دهد که این استراتژی از جمله باید شامل تلاش‌ها برای محدود کردن حمایت دولت ایران و دیگران از سوریه باشد.
همچنین بنا بر گزارش روزنامه واشنگتن‌تایمز، سناتور رابرت منندز، رئیس‌ کمیته روابط خارجی سنا نیز روز سه‌شنبه مدعی شد که بسته به میزان درگیر شدن آمریکا در سوریه، امکان دارد ایران و حزب‌الله به اسرائیل (اراضی اشغالی) حمله کنند اما پیامدهای اقدام نکردن آمریکا دراین‌باره بسیار بیشتر خواهد بود.

 


جمعی از فعالان سایبری در ایران با ارسال نامه ای به اوباما به وی هشدار دادند که در صورت حمله احتمالی به سوریه هزینه های زیادی متحمل میشود که ممکن است جبران ناپذیر باشد.
در بخشی از این نامه آمده است: سرنوشت سوریه را مردم سوریه تعیین میکنند نه تکفیری‌هایی از کشورهای مختلف؛ و نه سران مرتجع عرب و نه رژیم صهیونیستی. این را بدانید مقاومت پیروز است چه در ویتنام و چه در سوریه ، این یک هشدار بود گرچه جدی نگیرید.آیا شما قصد دارید باز هم در مخالفت با صدای مردم سوریه، مردم دنیا و حتی مردم آمریکا حرکت کنید؛‌ و این مخالفت صریح و شفاف با دمکراسی مورد تأکید خود را حمایت از دمکراسی بنامید؟از نظر حقوق بین‌الملل، توسل به زور، صرفاً در صورت دفاع مشروع (ماده ۵۱ منشور سازمان ملل) یا با مجوز شورای امنیت قابل تحقق است. هیچ‌یک از این دو شرط در مورد سوریه مهیا نیست.
این نامه خطاب به اوباما می افزاید:به خوبی می‌دانید که برنامه دولت بشار اسد و هم‌پیمانان استراتژیکش در خصوص هرگونه تجاوز نظامی مستقیم آمریکا به سوریه، شلیک بی‌امان و پرحجم موشک‌های سوری به سمت سرزمین‌های اشغالی خواهد بود و این موضوع، سبب برهم‌خوردن امنیت رژیمی خواهد شد که شما به‌صورت سنتی خود را متعهد به حفظ امنیت آن می‌دانید. و شاید همین حفظ امنیت، بهانه‌ای بوده است که سران رژیم در حال انقراض و جعلی اسرائیل، شما را درمورد حمله به سوریه تحت فشار قرار دهند. با این حال، این ساکنان مهاجر اسرائیلی هستند که برای در امان ماندن از اثرات جنگ، به دنبال پناهگاه میگردند.
اسرائیل با تمام کمکهای نظامی، اطلاعاتی و رسانه‌ای شما، نتوانست بر یک گروه شبه نظامی طی 33 روز جنگ غلبه کند؛ این در حالی است که برد موشکهای مقاومت طی سالهای گذشته، چندین برابر شده و فن‌آوری‌های پیچیده‌تری را از آن خود کرده است. نیروهای کماندو و چریک مقاومت در تمام نقاطی در دنیا که نمیتوانید آنها را شناسایی کنید، منتظر شما هستند و این توان، در عرصه مجازی و اینترنتی نیز در اختیار آنان است.
در خاتمه این نامه آمده است:حمله احتمالی شما به سوریه جرقه در انبار باروت است و ممکن است مراکز نظامی و حتی سفارت خانه‌های امریکا در سراسر جهان مورد تهدید قرار بگیرند. پیشنهاد واقعی به شما آن است که اسیر هوس بازی های سران رژیم اشغالگر قدس و ماجراجویی چند نماینده جنگ طلب کنگره نشوید و تصویر خود نزد مردم دنیا را بیش از این سیاه نکنید.

 


ویلیام هیگ وزیر امور خارجه انلگیس از آمادگی کشورش برای گفت‌وگو با ایران درباره بحران سوریه خبر داد.
به گزارش ایرنا به نقل از یونایتدپرس وی دیروز در پارلمان کشورش ضمن بیان این مطلب گفت که انگلیس پایبندی خود را برای رسیدن به راه حل سیاسی درباره بحران سوریه اعلام و برای برگزاری کنفرانس ژنو 2 تلاش می‌کند.
وزیر خارجه انگلیس درباره دلیل انتخاب ایران برای مذاکره درباره وضعیت سوریه گفت: به دلیل آنکه ایران از نظام سوریه حمایت می‌کند و می‌تواند نقش موثر و مفیدی در حل و فصل بحران این کشور داشته باشد.
وی همچنین گفت که قرار است بحران سوریه در نشست‌های سران گروه بیست که پایان هفته جاری در شهر سن‌پترزبورگ روسیه برگزار خواهد شد مورد بررسی قرار بگیرد.
محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان دیروز در حاشیه جلسه هیئت دولت در واکنش به اعلام آمادگی هیگ به ملاقات با وی در سازمان ملل گفت: ما آماده گفت‌وگو براساس اصل احترام متقابل هستیم ولی باید دید نتیجه این گفت‌وگو چه خواهد بود.
تلاش نخست وزیر انگلیس برای بهبود روابط با تهران
از سوی دیگر دیوید کامرون نخست‌وزیر انگلیس دیروز در پاسخ به درخواست برخی اعضای حزب کار در پارلمان جهت تغییر رفتار با ایران و برقراری روابط دیپلماتیک با تهران، گفت: نباید موضع انگلیس در قبال تهران به صورت ناگهانی تغییر کند. با این حال وی نوشتن نامه به رئیس‌جمهور جدید ایران و تبریک به وی را تلاشی جهت بهبود روابط با ایران توصیف کرد.
پیشتر «جک استراو» وزیر خارجه سابق و رئیس مشترک کمیته دوستی ایران و انگلیس در پارلمان، از کامرون خواسته بود مواضع خود در قبال ایران را تغییر داده و به دنبال بهبود روابط دوجانبه باشد.کامرون که دیروز در پارلمان انگلیس سخن می‌گفت، مدعی شد دولت ایران در تجمعات در برابر سفارت این کشور در تهران نقش داشته و حالا ایران است که باید اقداماتی در جهت بهبود روابط انجام دهد. وی افزود: من با نوشتن نامه برای رئیس‌جمهور «روحانی» و تبریک به مناسبت روی کار آمدنش و درخواست جهت بحث در مورد این موضوعات، در این جهت تلاش کرده‌ام. نخست‌وزیر انگلیس نهایتا گفت نباید تصور کرد که تغییر مواضع در قبال ایران می‌تواند «کلیدی جادویی» برای حل بحران سوریه باشد.

 


آملی لاریجانی رئیس قوه قضائیه با صدور حکمی علی‌اصغر پورمحمدی را به سمت رئیس مرکز رسانه قوه قضائیه منصوب کرد.
به گزارش اداره کل روابط عمومی و تشریفات قوه قضاییه، در بخشی از حکم آیت‌الله صادق آملی لاریجانی آمده است؛
جناب آقای علی اصغر پورمحمدی؛ نظر به سوابق و تجربیات ارزنده جنابعالی، به موجب این ابلاغ به سمت رئیس مرکز رسانه قوه قضائیه منصوب می‌شوید.
امید است به منظور تمرکز در سیاست‌ها، ایجاد هماهنگی در برنامه‌های راهبردی و کلان اطلاع‌رسانی قوه قضاییه، کمک به اجرای طرح‌های مرتبط با آموزش‌های حقوقی و قضایی جامعه و سایر امور محوله، موفق و مؤید باشید.
 گفتنی است، پیش از این پورمحمدی در مسئولیت‌هایی همچون قائم وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و مدیر شبکه سه سیما حضور داشت.
در همین حال، رئیس مرکز رسانه‌ای قوه قضائیه درباره اهم برنامه‌هایش به فارس گفت: در حال حاضر اولویتمان بحث آموزش حقوق شهروندی است.
پورمحمدی گفت: البته به زودی با خبرنگاران و رسانه‌های مرتبط با قوه قضائیه نشستی خواهیم داشت تا درباره همکاری با آن‌ها به نتیجه برسیم.

 


سخنگوی دستگاه دیپلماسی تأکید کرد: اهتمام دولت یمن در پذیرش و همکاری با هیئت ایرانی خوب بوده است.
«مرضیه افخم» سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان در مورد آخرین خبرها از وضعیت دیپلمات ربوده شده ایرانی در یمن گفت: در خصوص سفر هیئت ایرانی به یمن پیش از این خبرهایی اعلام شد که خوشبختانه مقامات یمنی همکاری خوبی با این هیئت داشتند.
وی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران ادامه داد: اهتمام دولت یمن در پذیرش و همکاری با هیئت ایرانی خوب بوده، هیئت کنسولی و حقوقی ایران مذاکرات و دیدارهایی را با مسئولین یمن داشتند که در هر حال در این دیدارها انتظارات جمهوری اسلامی ایران از دولت یمن برای پیگیری این موضوع مطرح شده است.
افخم تأکید کرد: در این دیدار ابراز امیدواری شده که این اقدامات برای پیگیری این موضوع به نتایجی منجر شود.سخنگوی دستگاه دیپلماسی اظهار داشت: ما امیدواریم این سفر و تبادل نظرهای صورت گرفته به پیگیری و فعالیت دولت یمن برای مساعدت در این امر بیانجامد.

 


وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح گفت: سوریه تجهیزات لازم را برای دفاع از خود دارد و نیازی به ارسال سلاح به این کشور نیست.
به گزارش فارس سردار دهقان دیروز در پایان جلسه هیئت دولت در پاسخ به سؤالی درباره این که اگر آمریکا به سوریه حمله کند این وزارتخانه تجهیزات خاصی را در اختیار سوریه قرار می‌دهد یا خیر، گفت: ارتش و ملت سوریه تجهیزات لازم برای دفاع از خود را در اختیار دارند.وی در ادامه و در پاسخ به سؤال دیگری درباره موضع کلی این وزارتخانه درباره حمله به سوریه گفت: حمله آمریکا به سوریه تبعات ناخوشایندی در منطقه دارد که به ضرر خود آن‌هاست و می‌تواند بحران را در سراسر منطقه گسترده کند.وی افزود: دلیل دیگری که می‌تواند از حمله آمریکا به سوریه جلوگیری کرده و آنها را با تردید جدی مواجه کند تجربیات ناخوشایند آنها در حمله به عراق و افغانستان است. دهقان در ادامه تصریح کرد: حمله آمریکا به سوریه تنها می‌تواند منطقه را با بحران بیشتری مواجه کند.

 


بادرود - خبرنگار کیهان:
اعضای کاروان پیاده الشهدای بندرعباس همزمان با سالروز شهادت امام جعفر صادق(ع) وارد بادرود شدند و مرقد مطهر امام‌زادگان آقا علی‌عباس(ع) و شاهزاده محمد(ع) در این شهر را زیارت کردند.
روحانی کاروان پیاده الشهدای بندرعباس با اعلام این خبر گفت: اعضای این کاروان پس از زیارت مرقد مطهر امام‌زادگان آقا علی‌عباس و شاهزاده محمد(ع) در بادرود راهی حرم مطهر حضرت معصومه(س) در قم شدند.
حجت‌الاسلام ‌ابراهیم دستوار افزود: تجدید بیعت با شهدا و امام شهیدان و آرمان‌های امام راحل و رهبر معظم انقلاب از جمله اهداف کاروان است.طلبه کاروان پیاده‌روی الشهدای بندرعباس گفت: غبارروبی و حضور در گلزار شهدای شهر و قرائت فاتحه و نماز اول وقت از برنامه‌های اصلی کاروان بوده و حضور افراد تحصیلکرده، فرهنگی، طلبه، پاسدار و دانشجو در این کاروان می‌تواند در ابعاد مختلف اهداف برنامه ‌تاثیرگذار باشد.
دستوار با اشاره به برنامه‌های جانبی کاروان گفت: زیارت بارگاه حضرت فاطمه معصومه(س)، مسجد جمکران و سایر اماکن زیارتی، دیدار با مراجع تقلید، کلاس‌های آموزشی و اعتقادی بخشی از برنامه‌های این کاروان در استان قم است.
وی با بیان اینکه پیاده‌روی فقط در روز انجام می‌شود و شب‌ها برنامه‌های جانبی و فرهنگی اجرا می‌شود، اضافه کرد: دستور غذایی و مسائل پزشکی و نوع لباس کاروان نیز مشخص شده و متحدالشکل است.

 


اصفهان - خبرنگار کیهان:
بزرگترین و زیباترین میدان اصفهان با نام شهدای جهان اسلام الهام گرفته از میدان لولو بحرین با حضور استاندار اصفهان در باغ‌شهر گلدشت مورد بهره‌برداری قرار گرفت.
این میدان بزرگ منقش به تمثال هشت شهید ایرانی و هشت شهید جهان اسلام است که شهرداری گلدشت برای اجرای آن بالغ بر 26 میلیارد ریال هزینه کرده است.
میدان شهدای جهان اسلام المانی از هشت سال دفاع‌مقدس به نیت امام هشتم حضرت رضا(ع) همزمان با بیداری جهان اسلام طرح‌ریزی و احداث شده است.
شهردار باغ‌شهر گلدشت گفت: در اطراف این میدان 8 آبنما طراحی شده و با نورپردازی آن به یکی از بی‌نظیرترین میادین تبدیل شده است.مجید حججی با اعلام اینکه افزون بر 2 هزار پروژکتور ال‌ای‌دی در این میدان به کار رفته است، تصریح کرد: این بنا تصاویر شهدایی همچون بهشتی، محمد منتظری، مصطفی چمران، حسین خرازی، احمد کاظمی، باکری (تنها شهید شهردار) صادق گنجی و اولین شهید هسته‌ای علی محمدی و همچنین تصاویری از شهیدان محمدباقر حکیم، برهان‌الدین ربانی، عارف حسین حسینی،‌ عماد مغنیه، فتحی شقاقی، احمد قصیر، علی‌المومن و شهیده مروه شروینی منقش شده است.

 


یک نماینده مجلس گفت: سال گذشته رشد زیادی در نرخ بلیت هواپیما اعمال شد، بنابر‌این توافقی بین وزارت راه و کمیسیون عمران مجلس منعقد شد که تا پایان امسال قیمت بلیت افزایش نیابد.
محمدرضا رضایی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، درباره آزادسازی نرخ‌های بلیت هواپیما طبق قانون برنامه اظهار داشت: سال گذشته درصدی افزایش قیمت در نرخ‌های بلیت هواپیما اعمال شد که این میزان فعلا از سوی مجلس کافی ارزیابی می‌شود.
وی با تایید این موضوع که هنوز تا رسیدن به نرخ واقعی بلیت هواپیما فاصله داریم، اضافه کرد: از نظر مجلس رشد نرخ بلیت هواپیما باید پلکانی و به تدریج باشد و آزادسازی ناگهانی نداشته باشیم.
این عضو کمیسیون عمران با تاکید بر این که قیمت بلیت هواپیما تا پایان امسال افزایش نمی‌یابد، اضافه کرد: سال گذشته رشد زیادی در قیمت‌های بلیت هواپیما اعمال شد، بنابراین توافقی بین وزارت راه و نمایندگان کمیسیون عمران منعقد شده که تا پایان امسال نرخ‌های بلیت هواپیما افزایش نیابد.
رضایی با اشاره به این که فضای جامعه آمادگی افزایش قیمت بلیت هواپیما را ندارد، تصریح کرد: البته از طرف دیگر شرکت‌های هواپیمایی نیز در این شرایط باید از سوی دولت مورد حمایت قرار گیرند و این یکی از ارکان خصوصی‌سازی است.
این نماینده مجلس شورای اسلامی درباره تسهیلات صندوق ملی و استفاده شرکت‌ها از منابع این صندوق، گفت: صندوق توسعه ملی برای امور زیربنایی، نوسازی ناوگان و پروژه‌هایی که دولت امکان ورود در آنها را ندارد، در نظر گرفته شده است.
رضایی با بیان این که پیگیر رفع موانع دست‌وپاگیر ارائه تسهیلات صندوق توسعه ملی هستیم، یادآور شد: صندوق توسعه ملی باید امتیازی برای بخش خصوصی باشد تا بتوانند از منابع این صندوق استفاده کنند.

 


ساری - خبرنگار کیهان:
سرپرست هیئت قایقرانی مازندران از دعوت 9 ملی‌پوش مازندرانی در اردوی تیم ملی مردان و زنان کشورمان خبر داد.
مهرداد وکیلیان در جمع خبرنگاران گفت: کادر فنی تیم ملی قایقرانی برای شرکت در رقابت‌های جهانی و آسیایی در پنجمین مرحله از اردو قایقرانان برتر کشور را به این اردو دعوت کرد.
وی با اشاره به حضور ملی‌پوشان در اردوی تیم‌های ملی کانوپولو، کایاک و آب‌های آرام، تصریح کرد: فرزین اسدی، پژمان اسدی، محمد حمزه نتاج، امین بوداغی، سعید چاره‌جو و علی‌ اصغری، شیما جباری، جمیله طهماسبی و تکتم آخوندزاده به عنوان 9 ملی‌پوش زن و مرد مازندرانی در این اردو هستند.سرپرست هیئت قایقرانی مازندران در ادامه از حضور دو مربی مازندرانی در اردوی تیم ملی خبر داد و افزود: حسین ملکی و مسعود خدایاری به عنوان دو مربی باتجربه مازندرانی درکادر فنی تیم ملی حضور دارند.

 


نماینده مردم اهواز و باوی در مجلس شورای اسلامی گفت: بومی بودن تنها ملاک برای انتخاب استاندار نیست بلکه استاندار غیربومی توانمند بهتر از نیروی بومی ضعیف است.
سید شریف حسینی دیروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اهواز اظهار کرد: خوزستان به استانداری نیاز دارد که توانا، با کفایت، پرکار و با تجربه باشد تا بتواند چهره محرومیت را از استان پاک کند.وی با اشاره به اینکه تنها، توسعه استان مد نظر ماست تصریح کرد: پیگیری کارهای گذشته باید یکی از اولویت‌های استاندار آینده باشد و طرح‌هایی را که نیمه کاره مانده است ادامه دهد.نماینده مردم اهواز و باوی در مجلس شورای اسلامی در زمینه بومی یا ملی بودن استاندار خوزستان گفت: تنها بومی بودن ملاک نیست بلکه شایستگی افراد را باید مد نظر قرار داد.وی ادامه داد: درست است که نیروی بومی نقاط قوت و ضعف استان را بهتر می‌شناسد اما نیروی غیربومی توانمند بهتر از نیروی بومی ضعیف است.

 


«سعید نیاز کرمانی» شاعر برجسته کرمانی دعوت حق را لبیک گفت.
معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان گفت: نیاز کرمانی که مدت زیادی در بستر بیماری به سر می‌برد شب گذشته در بیمارستان درگذشت.به گزارش ایرنا، وحید محمدی گفت: وی از جمله شاعران و ادیبان قدیم کرمان بود که در حوزه پژوهش فعالیت‌های زیادی را انجام داد.وی ادامه داد: نیاز کرمانی مدیر پژوهش‌های ادبی بود و با راه‌اندازی انتشارات پاژنگ خدمت بزرگی به جامعه ادبی کشور کرد.وحیدی با اشاره به حضور پر رنگ این شاعر در محافل شعری و ادبی تصریح کرد: کارهای پژوهشی، تحقیقاتی، کتاب‌های شعر و دیوان‌های مختلفی در دهه 60 و 70 توسط انتشارات پاژنگ منتشر کرد.پیکر این شاعر برجسته ساعت هشت صبح امروز از مقابل مجتمع فرهنگی- هنری عصر انتظار کرمان تشییع و در قطعه هنرمندان به خاک سپرده می‌شود.
سعید نیاز کرمانی متولد سال 1318 در کرمان است و «برگزیده شاهنامه» نخستین کتابی بود که از وی منتشر شد.

 


افتتاح نمایشگاه و جشنواره داروهای گیاهی، گیاهان دارویی و صمغ‌های نباتی در محل نمایشگاه بین‌المللی تهران افتتاح گردید.
امیرحسین جمشیدی در حاشیه افتتاح نمایشگاه داروهای گیاهی، گفت: برنامه‌ای که در آینده خواهیم داشت نظام‌مند کردن سیستم توزیع و عرضه فرآورده‌های طبیعی و داروهای طبیعی است.
وی ادامه داد: متاسفانه تعدادی از داروهای گیاهی در برخی عطاری‌ها با مشکل عرضه می‌شود و یکسری فرآورده‌ها را عطاری‌ها نباید عرضه کنند.
جمشیدی گفت: عطاری‌ها زیر نظر وزارت بهداشت نیستند بلکه زیر نظر اصناف کار می‌کنند به همین دلیل برای توزیع داروهای گیاهی به دنبال آیین‌نامه جدیدی هستیم تا این محصولات همانند عرضه دارو در داروخانه به صورت ویژه عرضه شوند.
وی گفت: هم‌اکنون فرآورده‌های دارویی، طبیعی و سنتی به صورت یکسان عرضه می‌شوند و قوانین یکسانی دارند اما به دلیل شرایط امروز قوانین ویژه‌ای را می‌طلبد.
مدیر کل اداره داروهای طبیعی و سنتی وزارت بهداشت افزود: به همین دلیل مراکز ویژه‌ای برای عرضه داروهای طبیعی و سنتی خواهیم داشت تا در این مراکز افرادی با دانش فنی بالاتر در حوزه گیاهان سنتی به بهترین شکل این فرآورده‌ها را عرضه کنند.
وی با بیان اینکه طب سنتی غنی و قدیمی در کشور وجود دارد، گفت: متاسفانه در این سالها با مشکلات، کمبودها و بی‌مهری‌هایی مواجه شدیم در حالی که عرصه طب سنتی در شرایط فعلی می‌تواند کمک خوبی باشد.
جمشیدی ادامه داد: زمانی که بحث از طب سنتی می‌شود با وجود در نظر داشتن فعالیت عطاری‌ها حلقه‌های مفقوده‌ای وجود دارد که باید به آنها پرداخت تا طب سنتی وارد ادبیات جاری زندگی مردم شود.
وی گفت: اگر بخواهیم به این تفکر بپردازیم باید بسیاری از سازمان‌ها با هم هم‌جهت شوند و نباید فقط به بازار داخلی توجه کنیم. سال آینده باید صادرات این فرآورده‌ها را در دستور کار خود قرار دهیم.
رئیس اداره داروهای طبیعی و سنتی وزارت بهداشت ادامه داد: در حال حاضر 980 فرآورده طبیعی مجوز دارند و 270 فرآورده طب سنتی موجود است که از نظر کمی نسبت به سال 85 رشد 730 درصدی را شاهد هستیم.

 


رودسر- خبرنگار کیهان:
اعضای بدن جوان 31 ساله رودسری به 7 بیمار نیازمند عضو اهدا شد.
بخشدار رحیم‌آباد رودسر با اعلام این خبر اظهار داشت: روح‌الله اکبری جوان 31 ساله اهل رحیم‌آباد رودسر بر اثر سانحه رانندگی دچار مرگ مغزی شده بود که اولیای وی با اهداء اعضای بدن فرزندشان به 7 بیمار نیازمند عضو موافقت کردند.نادر علی‌نیا اضافه کرد: به پیشنهاد تیم پزشکی بیمارستان شهید رجائی قزوین مبنی بر اهداء اعضای نامبرده و رضایت خانواده این جوان، 7 عضو بدن وی شامل قلب، کبد، کلیه‌ها، قرنیه چشم و دیگر اعضای سالم بدن برای پیوند به بیماران نیازمند عضو به بیمارستانهای امام خمینی(ره) تهران و شیراز انتقال یافت.

 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10