(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


شنبه 16 شهریور 1392 - شماره 20584

وزارت بهداشت اعلام کرد
کمبود 100 قلم دارو در کشور
پلیس ،گروگانگیر رؤسای شرکت واحد را دستگیر کرد
عمر ساختمان در ایران 30 و در جهان 100 سال است
سازمان نظام پزشکی تهران مستقل می‌شود
رباینده نوزاد 10 ماهه مشهدی در تربت‌حیدریه بازداشت شد
جواهر و آسانسورسازی از رشته‌های پرطرفدار هنرستانی‌ها
شاکیان به آگاهی مراجعه کنند
دستگیری اعضای باند زورگیر افغانی در شمال تهران
 حوادث کوتاه از کشور
در بخش مارگون بویراحمد
درگیری مسلحانه در یک روستا به قتل انجامید
تا 30 سال آینده رخ می‌دهد
25 میلیون ایرانی بالای 60 سال
طی 2 روز 102 خودرو با خلافی بیش از یک میلیون توقیف شد
در شهرستان طالقان اتفاق افتاد
بیمار رها شده در تنهایی جان داد
مرگ 24 آفریقایی در تصادف
400 میلیون چشم بادامی چینی حرف نمی‌زنند!
سیل در ایالت بیهار
نجات 118 زن و کودک از دام قاچاقچیان
قتل نویسنده هندی به دست طالبان
   


رئیس سازمان غذا و دارو وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: تعداد کل داروهایی که با کمبود یا نبود آنها در کشور مواجه هستیم بیش از یکصد قلم است.
دکتر رسول دیناروند با اعلام این خبر افزود: طی ماه‌های گذشته برخی واکسن‌های تولید داخل که بیشتر توسط موسسه رازی تولید می‌شوند نیز به علت کاهش تولید مجبور به واردات آن از خارج هستیم تا کمبود کشور جبران شود.
وی اظهار داشت: با این وجود با اقداماتی که طی چند ماه اخیر انجام شده پیش‌بینی می‌کنم، وضعیت دارویی کشور از تابستان امسال رو به بهبود برود و از حدود چهار تا پنج‌ماه آینده مشکلات دارویی کشور کمتر شود.
وی با تاکید بر اینکه این کمبودهای دارویی حتما باید کاهش پیدا کند، گفت: مسیر تولید، تامین دارو طبق ضابطه توسط شرکت‌های معتبر و با قیمت‌هایی که کنترل می‌شود بهترین برنامه برای کنترل است و واردکننده نمی‌تواند با هر قیمتی دارو وارد کند.
به گزارش ایرنا، دیناروند تصریح کرد: اگر از شرایط تامین ارز اطمینان حاصل شود و شرکت‌ها بتوانند از نظر نقدینگی به موقع دارو و مواد اولیه تامین کنند، مشکل کمبود دارو برطرف می‌شود.

 


فرمانده انتظامی تهران بزرگ جزئیات عملیات 8 ساعته پلیس برای دستگیری گروگانگیر در ساختمان شرکت واحد را تشریح کرد.
سردار حسین ساجدی‌نیا به خبرنگاران گفت: حوالی ساعت 10/30 روز چهارشنبه 13 شهریور ماه در تماسی با پلیس 110 اعلام شد که چند نفر در یکی از دفاتر شرکت واحد اتوبوسرانی تهران توسط یک فرد گروگان گرفته شده‌اند.
وی افزود: در پی این حادثه سریعا عوامل پلیس، مسئولان مربوطه و واحد رهایی گروگان در محل حاضر شدند و برای جلوگیری از وارد شدن هرگونه آسیبی به شهروندان و افراد به گروگان گرفته شده ابتدا به وسیله تلفن و سپس به شکل حضوری با فردی که به عنوان گروگانگیر مطرح شده بود، وارد مذاکره شدند که این مذاکره حدود هشت ساعت به طول انجامید.
فرمانده انتظامی تهران بزرگ با اشاره به این که از تورک، معاون دادستان تهران نیز درخواست کردیم که به محل بیایند افزود: حضور ایشان در صحنه در کنار پلیس بسیار موثر بود.
ساجدی‌نیا ادامه داد: سرانجام ماموران پلیس با استفاده از یک لحظه غفلت گروگانگیر وارد اتاق شدند و وی را دستگیر کردند.
رئیس پلیس پایتخت با اشاره به سابقه مشکلات روحی و روانی متهم دستگیر شده به ایسنا گفت: در بررسی‌هایی که انجام دادیم مشخص شد این فرد در سال‌های قبل در یکی از آسایشگاه‌های روانی بستری بوده است.
وی تصریح کرد: عملیات رهایی گروگان‌ها حوالی ساعت 19:30 به اتمام رسید و نامبرده پس از بازجویی و تشکیل پرونده هم‌اکنون در اختیار مقام قضایی قرار گرفته است.

 


رئیس سازمان نظام مهندسی کشور گفت: عمر متوسط یک ساختمان در ایران 30 سال است؛ در حالی که در کشورهای پیشرفته این رقم 100 سال است.
به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، «سیدمهدی هاشمی» در حاشیه بازدید از سازمان نظام مهندسی ساختمان خوزستان و اعضای هیئت‌مدیره این سازمان که شامگاه پنج‌شنبه انجام شد، اظهار داشت: وضعیت کشور ما از نظر حوادث طبیعی از ژاپن بدتر نیست، اما ژاپنی‌ها در هنگام احداث یک ساختمان با رعایت استانداردها و نساختن ساختمان بر روی گسل در هنگام بروز زلزله 7/5 ریشتری تنها یک کشته می‌دهند.
وی افزود: زمانی که یک زلزله‌ای با این میزان و یا حتی کمتر در ایران اتفاق می‌افتد مانند زلزله بم 50 هزار نفر تلفات می‌دهد و این مسئله نشان می‌دهد که استانداردهای ساخت و ساز در این خطه رعایت نمی‌شود.
رئیس کمیسیون عمرانی مجلس با اشاره به اینکه عدم رعایت قانون در ساخت و ساز باعث تلف شدن سرمایه‌های زیادی می‌شود گفت: عمر متوسط یک ساختمان در ایران 30 سال است درحالی که در کشورهای پیشرفته این رقم یکصد سال است. این آمار و ارقام به این معناست که در ایران برای احداث یک ساختمان سه برابر کشورهای پیشرفته هزینه می‌شود.
هاشمی بر لزوم فرهنگ‌سازی در زمینه رعایت اصول ساخت و ساز تاکید کرد و اظهار داشت: فرهنگ‌سازی در این زمینه مانند بستن کمربند ایمنی است که از گذشته به صورت یک قانون مطرح بود اما چون فرهنگ‌سازی نشده بود اجرای آن با تاخیر انجام شد.

 


رئیس سازمان نظام پزشکی تهران از جدا شدن سازمان نظام پزشکی تهران از سازمان نظام پزشکی کل کشور خبر داد.
دکتر علی‌اصغر پیوندی در تشریح فواید این جداسازی ساختاری سازمان نظام پزشکی تهران از نظام پزشکی کشور افزود: مسلما خدمات و نظارت بر حوزه سلامت تهران بهتر خواهد شد، کما اینکه درآمدزایی سازمان نیز ارتقاء می‌یابد و می‌توانیم با افزایش درآمدهای مالی خدمات بهتری را نیز ارائه دهیم.
پیوندی با بیان اینکه استقلال سازمان نظام پزشکی تهران از سازمان نظام پزشکی کشور مسلما یک پروسه زمان‌بر است، ادامه داد: در وهله نخست می‌توان جداسازی کارهای ارائه پروانه مطب، باز‌آموزی و موارد دیگر را زودتر شروع کرد ولی کارهای مالی و مقولات دیگر زمان خاص خود را خواهد برد.
وی تصریح کرد: در چهار دوره گذشته ریاست‌های سابق سازمان نظام پزشکی همیشه ریاست سازمان نظام پزشکی تهران را نیز برعهده داشت ولی در دوره جدید توافق شده است تا سازمان نظام پزشکی تهران مسئولیت‌ها و چارت سازمانی‌اش مستقل شود.
رئیس سازمان نظام پزشکی تهران با اشاره به اینکه در تهران در مجموع براساس آمار 6 ماه قبل در حدود 30 هزار کادر پزشکی از جمله پزشک، ماما، دندانپزشک، علوم آزمایشگاهی و داروساز داریم، خاطرنشان کرد: بنابراین سازمان نظام پزشکی تهران بزرگترین سازمان در مجموعه سازمان‌های نظام پزشکی کشور به حساب می‌آید و بیشترین فعالیت‌ها در حوزه نظارت‌ها نیز بر عهده این سازمان است و متعاقبا استقلال این سازمان از سازمان نظام پزشکی کشور می‌تواند بسیار مثمرثمر باشد.

 


فرمانده انتظامی شهرستان تربت‌حیدریه از دستگیری رباینده نوزاد 10 ماهه مشهدی در این شهر خبر داد.
محمدامین شاهرخی در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: در پی دریافت خبری مبنی بر حضور مشکوک نوزادی چهار ماهه در منزل زوجی که 20 سال از زندگی مشترکشان می‌گذشت و بچه‌دار نمی‌شدند موضوع در دستور کار تیم اطلاعات کلانتری 11 شهرستان قرار گرفت.
وی گفت: با هماهنگی مقام قضایی تحقیقات اولیه انجام شد و در این زمینه مشخص شد مردی به نام علی اکبر به اتفاق همسرش حدود 4 سال پیش به تربت حیدریه مهاجرت و در چهار ماهه گذشته نوزاد 10 ماهه‌ای را به منزل می‌آورند و به بهانه‌های مختلف کودک را از دید همسایگان مخفی می‌کنند.
شاهرخی تصریح کرد: علی‌اکبر و همسرش در بازجویی‌های به عمل آمده برای ارائه مدارک احراز هویت نوزاد سخنان ضد و نقیضی عنوان و در نهایت اظهار کردند کودک را که در یکی از خیابان‌های شهر رها شده بود پیدا کرده‌اند.
به گفته وی، برادر علی‌اکبر نیز که در این کار با وی همکاری داشته و در پی جعل مدارک شناسایی برای کودک بوده، بازداشت شد.
فرمانده انتظامی شهرستان تربت حیدریه افزود: با هماهنگی مقام قضایی نوزاد تا پیدا شدن پدر و مادر به بهزیستی سپرده شد.

 


مدیرکل دفتر فنی و حرفه‌ای و کار و دانش وزارت آموزش و پرورش با ابراز خشنودی از رشد روزافزون هنرستان‌ها تاکید کرد: 45درصد دانش‌آموزان متوسطه، هنرستانی هستند.
محمد شریف‌زاده در گفت‌وگو با فارس افزود: 600 عنوان کتاب درسی و 900 هزار دانش‌آموز در هنرستان درس می‌خوانند و جواهرسازی و آسانسورسازی از رشته‌های پرطرفدار می‌باشد.
وی گفت: براساس برنامه‌ریزی که با کمک استان‌ها صورت گرفته است حتی اگر شرایط اعتبارات سال جاری هم تخصیص نیابد به توسعه ادامه می‌دهیم.
شریف‌زاده افزود: «تکمیل ظرفیت» و «هنرستان‌های نوبت دوم»‌ از جمله برنامه‌هایی است که به عنوان بهره‌وری از تجهیزات موجود هنرستان‌ها خواهیم داشت. حتی اگر اعتبارات مربوط به هنرستان‌ها تخصیص داده نشود، با برنامه‌ریزی تجهیزات را در اختیار تمام دانش‌آموزان قرار خواهیم داد.
مدیرکل دفتر فنی و حرفه‌ای و کار و دانش وزارت آموزش و پرورش با اشاره به تعامل این دفتر با 50 دستگاه‌های مختلف بسیاری از هنرجویان آموزش‌های عملی خود را در بیرون از هنرستان و با استفاده از امکانات فنی دستگاه‌های یاد شده فرا می‌گیرند.
وی افزود: در این رابطه وزارت صنایع، جهاد کشاورزی، آموزشگاه‌های سازمان فنی و حرفه‌ای، اصناف بیشترین همکاری را با ما دارند.
مدیر کل دفتر فنی و حرفه‌ای و کار و دانش وزارت آموزش و پرورش به تعداد هنرستان‌های کشور اشاره و گفت: در حال حاضر 6700 هنرستان در کشور وجود دارد و با توجه به اینکه هنوز برنامه توسعه اجرایی نشده است تا اول مهر فرصت داریم تا به این تعداد اضافه شود؛ در استان‌هایی که شرایط مهیا باشد، هنرستان‌های جدیدی احداث می‌کنیم.
وی تعداد دانش‌آموزان فنی و حرفه‌ای و کار و دانش در کشور را 900 هزار نفر عنوان و اظهار کرد: با توجه به اینکه مبنای ما در هنرستان پایه دوم متوسطه است، هم‌اکنون نزدیک به 45 درصد دانش‌آموزان متوسطه در هنرستان‌ها در بیش از 300 رشته مشغول به تحصیل هستند و پیش‌بینی می‌‌کنیم برای سال تحصیلی جدید این آمار از مرز 50 درصد عبور کند.

 


رئیس پلیس آگاهی تهران بزرگ از دستگیری یک باند 6 نفره زورگیر افغانی در تهران همراه با یک پرونده قطور جرم و چندین زورگیری در هر شب خبر داد.
سرهنگ عباسعلی محمدیان درباره این باند گفت: این 6 تبعه افغانی با تشکیل باند زورگیری خشن در شمال پایتخت و به کارگیری سه موتورسیکلت سرقتی اقدام به زورگیری از مردم در ساعت 7 شب به بعد در مسیر خیابان انقلاب تا تجریش می‌کردند.
با دستگیری سه متهم پرونده و انتقال آنها به اداره پنجم از مالباختگان برای مراجعه به پلیس آگاهی و شناسایی متهمان دعوت انجام و ده‌ها نفر از آن‌ها موفق به شناسایی سه متهم شدند.
متهمان که چاره‌ای جز بیان حقیقت نداشتند به ناچار لب به اعتراف گشوده و ضمن اعتراف به ده‌ها فقره زورگیری انواع موتورسیکلت و سرقت از عابران پیاده، سرکرده گروه به نام «فرید.ر» را معرفی کردند.
تحقیقات برای دستگیری سردسته این گروه از سارقان ادامه داشت تا این که کارآگاهان اطلاع پیدا کردند که سرکرده گروه دو روز قبل از دستگیری سه عضو گروه سارقان توسط کلانتری 103 گاندی دستگیر و برای انجام تحقیقات در اختیار پایگاه سوم قرار گرفته است.
سرکرده گروه که در زمان دستگیری خود را با هویت ایرانی پوریا ریحانی معرفی کرده بود پس از انتقال به اداره پنجم و با توجه به دلایل، مدارک موجود و شناسایی توسط مالباختگان به ناچار لب به اعتراف گشود و در اظهاراتش به کارآگاهان گفت: به صورت اکیپ‌های چند نفره راهی سرقت می‌شدیم. هر دو نفر با یک موتور و از 6 نفر کمتر نمی‌شدیم. همه با هم به صورت گروهی به راه می‌افتادیم و با دیدن سوژه دو نفر در کنار سوژه، دو نفر چند متر پایین‌تر و دو نفر هم چند متر بالاتر توقف می‌کردند. در حقیقت ما راه را می‌بستیم تا دو نفری که قصد سرقت داشتند به راحتی بتوانند نقشه‌شان را اجرا کنند. بعد از سرقت دوباره به راه می‌افتادیم.
سرکرده گروه ادامه داد: عمده مسیر سرقت‌های ما از خیابان انقلاب به سمت تجریش بود اما هر بار مسیر جدیدی را انتخاب و به طرف میدان تجریش می‌رفتیم. برای سرقت‌هایمان نیاز به موتور داشتیم، به همین علت ابتدا چند موتورسیکلت سرقت کرده و پس از زورگیری به سراغ سرقت‌های بعدی با استفاده از موتورهای جدیدتر می‌رفتیم.متهم در رابطه با نحوه سرقت موتورسیکلت‌های استفاده شده در زورگیری‌ها نیز گفت: پشت چراغ قرمز با دیدن یک موتورسوار، کنارش می‌رفتیم و دعوا راه می‌انداختیم. در این گیر و دار سوئیچ موتور را به بهانه این که صاحب موتور فرار نکند برداشته و او هم چون موتورش خاموش شده بود به ناچار آن را به کنار خیابان می‌کشاند. ما هم در این مرحله چاقو و قمه‌مان را درمی‌آوردیم و با تهدید، موتور را سرقت می‌کردیم. معمولا از ساعت 7 شب به بعد سرقت‌هایمان را انجام می‌دادیم و هر بار که راهی سرقت می‌شدیم ده‌ها فقره سرقت انجام می‌دادیم و در پایان هر بار سرقت به پارکی در نزدیکی افسریه می‌رفتیم و آنجا تمام اموال سرقتی را جمع و گوشی‌های تلفن همراه مسروقه را طبق مارک گوشی‌هایشان بین خودمان تقسیم می‌کردیم.
سرهنگ محمدیان در پایان تاکید کرد: با توجه به اعتراف صریح متهمان در خصوص سرقت‌های به عنف و با تهدید سلاح سرد و تعدد سرقت‌های انجام شده و احتمال افزایش جرایم ارتکابی دستور انتشار تصاویر متهمان از سوی مقام محترم قضایی صادر شده است. از شکات و مالباختگانی که موفق به شناسایی تصاویر متهمان شدند دعوت می‌شود تا جهت طرح و پیگیری شکایات خود به اداره پنجم پلیس آگاهی تهران بزرگ واقع در خیابان وحدت اسلامی مراجعه کنند.

 


کرکس‌‌های خیابانی شکار شدند
اهواز- خبرنگار کیهان: باند حرفه‌ای موادفروشان و سارقان زورگیر موسوم به کرکس‌های خیابانی در شهرستان ایذه در استان خوزستان منهدم شد. اعضای این باند 11 نفره دارای سوابق کیفری متعدد از قبیل شرارت، سرقت، فروش مواد مخدر و اهانت به مقدسات دینی هستند.
مهار آتش‌سوزی
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری ماکو گفت: آتش‌سوزی در 162 هکتار از مراتع این شهرستان مهار شد. آتش‌سوزی پس از 3 ساعت تلاش آتش‌نشانان، نیروهای انتظامی و کارکنان اداره منابع طبیعی تحت کنترل درآمد. در اثر این حادثه بیش از یک میلیارد ریال به مراتع و گونه‌های زیست‌محیطی خسارت وارد شد و علت حادثه در دست بررسی است.
انهدام باند قاچاق
همدان- خبرنگار کیهان:3 باند توزیع مواد مخدر در استان همدان کشف و منهدم شد.
این 3 باند که قصد جابه‌جایی مواد مخدر را از شهرهای جنوب شرقی به مقصد استان‌های غربی داشتند، با انجام یک عملیات پلیسی توسط ماموران انتظامی همدان شناسایی و توقیف شدند. از قاچاقچیان مقدار 233 کیلوگرم مواد مخدر از نوع تریاک و مقدار یک و نیم کیلوگرم شیشه به ارزش 6/9 میلیارد ریال کشف شد.
برخورد با شکارچیان متخلف
بادرود- خبرنگار کیهان: یگان حفاظت محیط زیست نطنز 2 تن از شکارچیان متخلف را به همراه لاشه قوچ وحشی و ادوات شکار دستگیر کردند.
از این شکارچیان 2 قبضه اسلحه و ادوات شکار کشف و ضبط شد، پرونده متخلفان برای سیر مراحل قانونی در اختیار مقام‌های قضایی شهرستان قرار گرفت.
هکر اینترنتی شناسایی شد
تبریز- خبرنگار کیهان: در پی شکایت به پلیس فتای آذربایجان شرقی، فردی به هویت «ت.ه» که اقدام به هک رایانه و ایمیل و سرقت تصاویر شخصی و خانوادگی می‌کرد، با هوشیاری پلیس شناسایی و دستگیر شد.
قطار باری قربانی گرفت
مراغه- خبرنگار کیهان: ورود به حریم راه‌آهن، موجب برخورد قطار باری میانه-مراغه با یک جوان 25 ساله و مرگ وی در محل حادثه شد. حادثه در محدوده داخلی شهر مراغه روی داد و توقف یک ساعته قطار باری را در پی داشت. علت حادثه توسط پلیس در دست بررسی است.

 


درگیری مسلحانه روز پنجشنبه 2 طایفه در روستای چین‌ بخش مارگون بویراحمد یک کشته و 4 زخمی برجای گذاشت.
رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی کهکیلویه و بویراحمد دیروز در گفت‌وگو با ایرنا ضمن اعلام این خبر افزود: در این درگیری مسلحانه یک مرد 24 ساله کشته شده و حال یکی از مجروحان نیز وخیم گزارش شده است.
ضیا رسولی گفت: 2 نفر از مجروحان در بخش اتفاقات و یک نفر نیز در بخش آی‌سی‌یو بیمارستان شهید بهشتی یاسوج تحت مراقبت و یک مجروح دیگر نیز به شیراز اعزام شده است.
وی افزود: ماموران مرکز فوریت‌های پزشکی کهکیلویه و بویراحمد کشته و مجروحان این درگیری را در مرکز درمانی بخش مارگون تحویل گرفتند.
رسولی ابراز داشت: فرد کشته شده قبل از رسیدن ماموران و بر اثر شدت جراحات وارده فوت کرده بود.
یک منبع موثق در نیروی انتظامی کهکیلویه و بویراحمد با تایید این خبر گفت: درگیری مسلحانه در روستای چین از توابع بخش مارگون بویراحمد روز پنجشنبه تا نیمه‌های شب ادامه داشته است.وی علت این درگیری را اختلافات قبلی 2 طایفه در این روستا اعلام کرد.

 


رئیس دبیرخانه شورای ملی سالمندان کشور از افزایش جمعیت بالای 60 سال ایران به 25 میلیون نفر طی 30 سال آینده خبر داد.
حسین نحوی‌نژاد دیروز گفت: 17 تا 18 هزار نفر از سالمندان کشور در مراکز تحت پوشش سازمان بهزیستی نگهداری می‌شوند و 1‍0درصد از جمعیت سالمندان به تنهایی زندگی می‌کنند.
این مسئول در سازمان بهزیستی تاکید کرد برخی از خانواده‌ها ناگزیر هستند تا مراقبت از والدین خود را به دلیل شرایط جسمی و فیزیکی آنها به خانه‌های سالمندان بسپارند.
نحوی‌نژاد در عین حال افزود: البته بیشتر خانواده‌های ایرانی تمایل دارند از مادر و پدر سالمندشان در کانون گرم خانواده نگهداری کنند و تا حد توان آنها را از خود دور نکنند.
برخی آمارها شمار سالمندان در ایران را حدود 5/4 میلیون نفر اعلام کرد و کارشناسان می‌گویند در 30 سال آینده تعداد افراد بالای 60 سال در ایران به 25 میلیون نفر می‌رسد که نیازمند برنامه‌ریزی‌های کلان است.

 


رئیس مرکز اطلاع‌رسانی پلیس راهور تهران بزرگ از توقیف 102 خودرو در شهر تهران به علت داشتن خلافی بالای یک میلیون تومان طی دو روز گذشته خبر داد.
سرهنگ عین‌الله جهانی، در این رابطه گفت: روز سه شنبه ماموران راهور موفق به توقیف 46 خودرو با خلافی بیش از یک میلیون تومان شدند.وی در ادامه از توقیف 56 دستگاه خودرو در روز چهارشنبه به علت دارا بودن خلافی بیش از یک میلیون تومان خبر داد.

 


سرویس اجتماعی-
بیماری که هفته گذشته مقابل مسجد سیدالشهدای روستای زیدشت طالقان رها شده بود، جان باخت.
به گفته اهالی «مرتضی تیشه‌ور» از هشت ماه قبل که از ناحیه دو پا دچار سوختگی شده بود، در بیمارستان سوانح و سوختگی شهید مدنی کرج بستری بود و از آنجا که خانواده‌ای نداشت در همان بیمارستان از وی مراقبت می‌شد. اهالی مدتها از او بی‌خبر بودند تا اینکه اواخر هفته گذشته یک زن و مرد ناشناس با یک خودروی شخصی او را جلوی مسجد سیدالشهدای زیدشت گذشتند و رفتند. به گفته شاهدان وی در حالی رها شده بود که سوند داشت، پاهایش دچار عفونت شدید بود و از آن چرک و خونابه می‌آمد و بعید به نظر می رسید با این اوضاع کسی او را از بیمارستان تحویل گرفته باشد! یکی از اهالی به خبرنگار ما گفت: مرتضی به قدری ضعیف و گرسنه بود که نای حرف زدن نداشت. کلماتش نامفهوم و گنگ بود با اشاره به ما فهماند گرسنه است وقتی به او غذا می‌دادیم به قدری ولع داشت که لقمه‌هایش را نجویده فرو می‌داد.
با کمک اهالی او را به کفشداری مسجد منتقل کردیم و بعد از تماس با بهزیستی شهرستان طالقان قرار شد صبح روز بعد پس از واریز 700 هزار تومان به آنجا منتقل شود. با کمک خیرین پول فراهم شد. تعدادی از اهالی تا پاسی از شب در همان کفشداری مسجد بر بالین او بودند. اما بالاخره به خانه‌های خود رفتند و صبح روز بعد وقتی برای سرکشی آمدند، مرتضی به طرز رقت باری در تنهایی جان داده بود.
به راستی مسئولیت این فاجعه انسانی با کیست و چه سازمانهایی در این رابطه باید پاسخگو باشند؟

 


براثر برخورد یک دستگاه کامیون با چند دستگاه ون تاکسی در آفریقای جنوبی که پنجشنبه شب بوقوع پیوست، 24 نفر کشته و 26 نفر دیگر زخمی شدند.
به گزارش شبکه تلویزیونی آفریقای جنوبی این حادثه در نزدیکی شهر «پنتاون» واقع در استان »کاوازولو ناتال» و در 670 کیلومتری شهر پرتوریا رخ داده است.
براساس این گزارش، وضعیت جسمانی شماری از زخمی‌های این حادثه خونین رانندگی وخیم اعلام شده است.تاکنون گزارشی درباره جزئیات این تصادف که دومین حادثه خونین رانندگی طی چند روز گذشته در آفریقای جنوبی است، منتشر نشده است.
مقامات امدادی آفریقای جنوبی یکشنبه شب گذشته نیز اعلام کردند که براثر واژگونی یک دستگاه اتوبوس در استان جنوبی کاوازولوناتال، 8 نفر کشته و 62 نفر زخمی شده‌اند.

 


اینکه میلیون‌ها نفر در کشور چین زبان چینی نمی‌دانند مؤید این گفته است که چینی سخت‌ترین زبان دنیاست.
به گزارش وزارت آموزش و پرورش چین، این کشور یک میلیارد و 350 میلیون نفرجمعیت دارد که 400 میلیون نفر آنها (تقریباً یک سوم جمعیت) زبان چینی نمی‌دانند.این وزارتخانه گزارش کرده است که در مجموع 30 درصد جمعیت قادر به ارتباط با زبان چینی نیستند.
بسیاری از مردمی هم که زبان چینی می‌دانند در گفت‌وگو مشکلات زیادی دارند و واژه‌ها را به درستی نمی‌شناسند. این وزارتخانه تأکید کرده است که باید سرمایه‌گذاری زیادی برای گسترش زبان چینی انجام شود.زبان چینی علاوه بر سختی در نوشتار و گفتار چهار آوای نزدیک به هم دارد و تقریباً هر واژه در این زبان با چهار آوا تکلم می‌شود.همین موضوع باعث شده است تا حتی شبکه تلویزیونی چین برنامه‌های خود را علاوه بر گفتاری با زیرنویس زبان چینی هم پخش کنند.

 


در پی ادامه باران‌های سیل‌آسای موسمی هند 20 منطقه از 38 منطقه ایالت بیهار همچنان در شرایط وخیم بسرمی‌برند و شمار تلفات به 176 نفر رسیده است.
به گزارش ایرنا، این سیل تاکنون زندگی پنج میلیون و 900 هزار نفر را مختل کرده و در شرایط کنونی احتمال نمی‌رود که سیلاب تا دو روز آینده فروکش کند، چرا که به گفته مسئولان محلی، سطح آب 13 رودخانه، به ویژه گنگ در حد خطر است.
سازمان هواشناسی نیز باران‌های سنگینی را از هشتم سپتامبر (17 شهریور) برای شمال این ایالت پیش‌بینی کرده است. در پاتنا، شهر مرکزی ایالت بیهار، سطح آب رود گنگ در حد خطر قرار دارد و مقام‌های اداره مدیریت بحران هند از آسیب به مناطق مسکونی از فعالیت‌های کشاورزی مردم این ایالت خبر می‌دهند. بنابه این گزارش نیروهای واکنش فجایع ملی و نیروهای واکنش بحران ایالتی در 11 تا 12 منطقه از این ایالت عملیات امداد را به پایان رسانده‌اند. همچنین حدود دو هزار و 930 قایق خصوصی در عملیات نجات شرکت کرده است.دو ماه قبل نیز سیل سهمگین ایالت اوتارکند هند که از آن به عنوان سونامی هیمالیا یاد می‌شود، منجر به مرگ 6 هزار نفر شد.

 


پلیس چین اعلام کرد: در سال جاری میلادی 118 زن و کودک در عملیات شناسایی و انهدام باندهای قاچاق انسان نجات یافته‌اند.
بنا به این گزارش، در این عملیات‌ها 167 متهم به قاچاق انسان نیز دستگیر شدند.
دپارتمان پلیس راه‌آهن چین نیز در گزارشی اعلام کرد: استفاده از قطار به یکی از کانال‌های قاچاق انسان در این کشور تبدیل شده است.
در گزارش این دپارتمان آمده است که نیروهای پلیس با نظارت و گشت‌زنی‌های بیشتر در ایستگاه‌های راه‌آهن و واگن‌های قطار در تلاش برای جلوگیری از وقوع موارد بیشتری از قاچاق انسان هستند.

 


یک نویسنده سرشناس هندی که کتاب او در مورد فرار از دست طالبان بصورت فیلم به نمایش درآمده بود عصر پنجشنبه در افغانستان از سوی نیروهای طالبان مورد حمله قرار گرفت و کشته شد.
به گزارش فرانس 24، «ساشمیتا بانرجی» از سوی طالبان افغانستان به قتل رسید.
قتل این نویسنده هندی در ولایت «پاکتیکا» در شرق افغانستان رخ داد.«بانرجی» چند سال قبل توسط طالبان ربوده شد اما توانست از دست آنها فرارکند. وی سپس داستان این فرار را به صورت کتاب منتشر کرد و سینمای هند نیز از روی این کتاب فیلمی را تولید نمود.
به گفته پلیس افغانستان، ممکن است این فیلم انگیزه قتل با نرجی که دارای همسر افغانی است، بوده باشد.

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10