(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


شنبه 16 شهریور 1392 - شماره 20584

هنیه: غزه هرگز تسلیم دشمن صهیونیستی نخواهد شد
رئیس‌جمهور لبنان: برای دفاع از کشور به قدرت مقاومت نیاز داریم
حسنین هیکل: سوریه محور مقاومت و قلب اتحاد مسلمانان است
شکاف بزرگ در اجلاس گروه 20
اوبامای جنگ‌طلب تنها ماند
دمشق: به ما شلیک شوداسرائیل، ترکیه و اردن را موشکباران می‌کنیم
تجمع اعتراض‌آمیز در شهرهای جهان علیه جنگ‌طلبی کاخ‌سفید
اعتراف جنگ طلبان گروه 20 به ناکارآمدی گزینه نظامی در سوریه
ترور نافرجام وزیر کشور مصر جان 24 غیرنظامی را گرفت
یورش نیروهای امنیتی سعودی به یک شهر شیعه‌نشین عربستان
معلمان معترض در مکزیک جاده فرودگاه پایتخت را بستند
درخواست از نهادهای بین‌المللی برای آزادی کودکان زندانی در بحرین
تظاهرات ضدآمریکایی در شهرهای کلمبیا
   


«اسماعیل هنیه» با بیان اینکه ملت فلسطین، خصوصا غزه در معرض ظالمانه‌ترین اقدامات از سوی دشمن صهیونیستی قرار دارد، اعلام کرد که ما ملت خود را به سمت قدس و مقاومت برابر اشغالگران هدایت خواهیم کرد.
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از «شرق الاوسط» نخست‌وزیر دولت منتخب فلسطین که در نشست مجلس قانونگذاری فلسطین برای بررسی تجاوزات مستمر صهیونیست‌ها به قدس و مسجدالاقصی صحبت می‌کرد گفت: با وجود اقدامات ظالمانه‌ای که ملت فلسطین در معرض آن قرار دارد ولی ما ملت خود را به سمت قدس و مقاومت مقابل اشغالگران رهبری می‌کنیم.هنیه اظهار داشت نوار غزه در معرض محاصره ظالمانه و اقدامات تحریک‌آمیز بی‌سابقه‌ای قرار گرفته است و تلاش‌هایی برای کشاندن مقاومت و غزه به نبردهای حاشیه‌ای و منحرف کردن از دشمن اصلی اسرائیلی در جریان است.

 


رئیس‌جمهور لبنان استفاده از قدرت مقاومت را استراتژی دفاعی کشورش در مقابل اسرائیل و تروریسم بین‌الملل عنوان کرد.
به گزارش فارس به نقل از المنار، «میشل سلیمان» رئیس‌جمهور لبنان در مراسم روز امنیت ملی لبنان در بیروت با هشدار درباره خطرات اسرائیل و تروریسم بین‌الملل گفت: ما باید از طریق توانمندی ملی و دیپلماتیک و استفاده از قدرت مقاومت برای مقابله با تجاوزات اسرائیل به دفاع از کشورمان بپردازیم.سلیمان افزود: اسرائیل همچنان به تلاش برای فتنه‌انگیزی بین ما و تجاوز به حاکمیت ما بدون توجه به قوانین بین‌المللی و مصوبات سازمان ملل ادامه می‌دهد.رئیس‌جمهور لبنان با مخالفت تلویحی در امور سوریه گفت: خطراتی وجود دارد که ناشی از دو‌دستگی سیاسی کورکورانه داخلی و محاسبات غلط درباره حوادث اطراف ما بویژه حوادث سوریه است و خطرناک‌ترین برداشت این است که برخی طرف‌ها راه‌حل مشکلات لبنان را در سرنوشت کشوری دیگر می‌دانند.

 


اندیشمند سرشناس مصری گفت، سوریه محور مقاومت و قلب اتحاد مسلمین است.
به گزارش خبرگزاری ایسنا، حسنین هیکل نویسنده معروف مصری در مقاله‌ای با انتقاد از اعراب مطیع آمریکا، سوریه را محور مقاومت و قلب اتحاد بزرگ مسلمین توصیف کرد و گفت: مشکل عمده آمریکا و متحدانش در حمله به سوریه، نیروهای حزب‌الله هستند که ثابت کرده‌اند از هر لحاظ به اراذل و اوباش دست پرورده آمریکا و اعراب برتری دارند.
در این مقاله آمده است، سوریه بعد از افغانستان و عراق هدف بعدی آمریکا برای جنگ است و ماجرای ارجاع موضوع به کنگره، سنا یا اتحادیه اروپا فریبی بیش نیست.
هیکل افزود، بهانه استفاده از سلاح شیمیایی چندان معقول نیست، تکفیری‌ها و جنگجویان خارجی متهم ردیف اول این جنایت هستند و شواهد آشکاری از دست داشتن عربستان و ترکیه در این موضوع وجود دارد.
هیکل گفت، حضور و دفاع افسانه‌ای حزب‌الله در حومه دمشق توازن قدرت را به طور چشمگیری به ضرر مخالفان نظام سوریه کرده است.
وی افزود، این تنها بخش کوچکی از توان حزب‌الله است همان گونه که سید حسن نصرالله گفته بود اگر پنج هزار نفر به سوریه بفرستید ما ده هزار نفر خواهیم فرستاد.
هیکل در مقاله خود جنگ در سوریه را قابل انتشار در کل منطقه و حتی جهان می‌داند و می‌گوید آنچه که باعث می‌شود سیستم جهانی به این سمت برود وجود ذخایر بزرگ نفتی در این منطقه است.
این اظهارات در حالی صورت می‌گیرد که منابع آگاه لبنانی اعلام کردند که 10 هزار نیروی حزب‌الله برای دفاع از دمشق و مقابله با نیروهای متجاوز در حومه دمشق مستقر شده‌اند.
پیش از این نیز نیروهای حزب‌الله برای دفاع از زینبیه در اطراف این منطقه مستقر شدند و تلاش تروریست‌ها برای تصرف و تخریب این مکان مقدس را ناکام گذاشتند.

 


رئیس‌جمهور آمریکا در نشست گروه 20 نتوانست حمایت کشورهای شرکت کننده را با برنامه نظامی خود درباره سوریه جلب کند و باز هم تنها ماند.
به گزارش خبرگزاری‌ها، رهبران عضو گروه 20 در نشست خود در سن‌پترزبورگ درباره پیشنهاد اوباما برای حمله به سوریه به توافق نرسیدند و پافشاری آمریکا برای این اقدام بی‌نتیجه ماند.
نشست گروه 20 از روز پنجشنبه در سن‌پترزبورگ روسیه آغاز شد و اختلاف رهبران شرکت‌کننده در این نشست به حدی بود که چارچوب کلی نشست به هم خورد و تمام بحث و گفت‌وگوها درباره سوریه بود که به نتیجه‌ای نرسیدند.
در همین رابطه « انریکولتا» نخست‌وزیر ایتالیا پس از برگزاری این نشست به خبرنگاران گفت، اختلاف رهبران کشورها درباره حمله به سوریه در این نشست بیشتر هم شده است.
بان‌کی‌مون دبیرکل سازمان ملل متحد نیز در این نشست خواستار حل مسالمت‌آمیز بحران سوریه شد و درباره پیامدهای جدی حمله نظامی به سوریه هشدار داد و اشاره کرد که بازرسان این سازمان سرگرم ارزیابی نمونه‌هایی هستند که از سوریه جمع‌آوری کرده‌اند و باید به این ارزیابی فرصت کافی داد. بان‌کی‌مون تاکید کرد برای بحران سوریه هیچ راه نظامی وجود ندارد فقط یک راه حل سیاسی می‌تواند به این خونریزی‌ها پایان دهد و صلح را برقرار کند.
سخنگوی ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه نیز گفت که دیدگاه‌های رهبران گروه 20 درباره سوریه یکپارچه نیست، برخی کشورها خواهان اقدام سریع بدون مجوز شورای امنیت هستند اما برخی دیگر ضمن مخالفت با هر اقدامی خارج از شورای امنیت این شورا را تنها مرجع برای اتخاذ تصمیم در این باره می‌دانند.
وی افزود، روسای جمهور روسیه و آمریکا هنوز با یکدیگر دیداری نداشتند اما این امیدواری وجود دارد که رهبران دو کشور این امکان را بیابند تا در حاشیه نشست سران با یکدیگر صحبت کنند.
روسیه همچنان مخالف حمله نظامی آمریکا به سوریه به بهانه استفاده ارتش سوریه از تسلیحات شیمیایی است و در همین رابطه نماینده آمریکا در سازمان ملل مسکو را متهم کرده که با جلوگیری از تصویب قطعنامه علیه سوریه شورای امنیت را به گروگان گرفته است.
تحلیلگران معتقدند که باراک اوباما به رغم اینکه توانسته است در داخل کشورش حمایت سیاسی کنگره را جلب کند اما در نشست گروه 20 دریافت که فشار زیادی بر او وجود دارد و سازمان ملل و دیگر کشورهای جهان تلاش می‌کنند آمریکا را از توسل به زور و راه‌حل نظامی دور کنند.
به عقیده ناظران سیاسی نشست گروه 20 بار دیگر باراک اوباما را تنها گذاشت و عبرتی برای وی بود تا دریابد که به تنهایی نمی‌تواند جهان را با خود همراه سازد و به سوریه حمله کند.
در همین رابطه «الکسی پوشکوف» رئیس کمیسیون امور بین‌الملل مجلس دومای روسیه با تشبیه اوباما به بوش تاکید کرد که اوباما به رئیس‌جمهور جنگ‌طلب تمام عیاری تبدیل شده است.وزیر خارجه استرالیا نیز اعلام کرد، نشست رهبران گروه 20 بدون نتیجه پایان یافت و شرکت‌کنندگان درباره حمله به سوریه به نقطه‌نظر مشترکی دست نیافتند.
این در حالی است که یک پایگاه خبری لبنانی در گزارشی تاکید کرد، نشست گروه 20 نشان داد که باراک اوباما در تصمیم‌گیری حمله به سوریه در انزوا قرار گرفته و پیام ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه نیز نشان داد که همچنان از سوریه حمایت می‌کند و جلوی هر تجاوزی را به این کشور می‌گیرد.
به گفته این پایگاه خبری درپیام رئیس‌جمهور روسیه تاکید شده است که سوریه مصمم به پاسخ به هر نوع تجاوزگری علیه خود است و این پاسخ متناسب با تجاوز صورت گرفته خواهد بود، بنابراین بهتر است کشورهای مایل به حمله به سوریه در محاسبات خود بازنگری کنند و به این مسئله توجه داشته باشند که هرگونه فشار ناقص ممکن است به جنگ منجر شود.
معاون وزیر دفاع روسیه نیز در مورد پیامدهای جدی به منطقه دریای مدیترانه در صورت عملیات نظامی احتمالی آمریکا علیه سوریه هشدار داد و گفت، نمی‌توانم تصور کنم چه خواهد شد اگر موشکی به یکی از کشتی‌های روسی در منطقه اصابت کند.
خبرگزاری رویترز نیز اعلام کرد نشست گروه 20 در حالی پایان یافت که کشورهای مختلف جهان طرح اقدام نظامی آمریکا علیه سوریه را محکوم کردند و پوتین بازی سوریه را از اوباما برد.
سایر رویدادها
* وزارت خارجه روسیه از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خواست تا میزان خطر عملیات نظامی آمریکا علیه سوریه را برآورد کند.
* نخست‌وزیر اردن تاکید کرد، امان نیروهای نظامی را برای جنگ در سوریه آموزش نداده است.
* رهبر کاتولیک‌های جهان گفت، مداخله نظامی در سوریه بی‌فایده است.
* اسماعیل هنیه نخست‌وزیر منتخب ملت فلسطین گفت، حمله به سوریه پیامدهای خطرناکی برای فلسطین و کشورهای منطقه دارد.
* رئیس‌جمهور مصر گفت، اصرار آمریکا برای حمله به سوریه را نمی‌فهمیم.
* دولت سوریه اتهام ارسال سلاح شیمیایی به سوریه را مضحک خواند.
* وزیر خارجه آمریکا اعلام کرد، اعراب هزینه حمله به سوریه را تقبل کرده‌اند.
* منابع آگاه گزارش دادند که بیش از 1500 کارشناس نظامی خارجی برای هماهنگی و آماده‌سازی نیروهای مخالف در صورت حمله احتمالی آمریکا در سوریه مستقر شده‌اند.
* اعضای برجسته کنگره آمریکا ملاقات با همتایان روسی خود را رد کردند.
* همزمان با بررسی طرح حمله نظامی به سوریه در کنگره آمریکا وزارت‌ خارجه این کشور از دیپلمات‌های خود در لبنان خواست این کشور را ترک کنند.
* وزارت خارجه روسیه اعلام کرد، کارشناسان شیمیایی روسیه پس از بررسی‌های دقیق دریافتند که ماده شیمیایی به کار رفته در حومه دمشق باموجودی انبارهای دولت سوریه متفاوت است و نشان می‌دهد که ارتش از آنها استفاده نکرده است.
* پوتین درباره دیدارش با اوباما گفت: هیچ پیشرفتی در مذاکرات دو طرف درباره سوریه حاصل نشده و دو طرف بر مواضع قبلی خود تأکید کردند.
رئیس جمهور روسیه همچنین تأکید کرد که در صورت حمله به سوریه به این کشور کمک خواهد کرد.
* اوباما در نشست گروه بیست با این ادعا که سوریه به طرز گستاخانه‌ای از سلاح‌های شیمیایی استفاده کرده افزود: اگر ما به این موضوع واکنشی نشان ندهیم پیام اشتباهی به حکومت‌های خودکامه می‌فرستیم.
* رئيس‌جمهوری آمریکا: کشورهای گروه بیست اتفاق نظر داشتند که قواعد بین‌المللی باید جدی گرفته شود؛ من هم اعتقادی به خارج از چارچوب شورای امنیت عمل کردن ندارم.
* اوباما که تصمیم‌گیری درباره حمله به سوریه را به کنگره محول کرده عصر دیروز در سن‌پترزبورگ اعلام کرد که گرفتن مجوز از کنگره دشوار است.

 


معاون وزیر خارجه سوریه تاکید کرد، در صورتی که ترکیه، اسرائیل و اردن در هر اقدامی علیه سوریه شرکت کنند با موشک به آنها حمله خواهیم کرد.
به گزارش خبرگزاری ایسنا، فیصل مقداد معاون وزیر خارجه سوریه تاکید کرد که کشورش تمام اقدامات لازم را برای مواجهه با هرگونه حمله نظامی از سوی آمریکا به کار گرفته است.
وی نسبت به کشورهایی که با آمریکا همراه شده و علیه سوریه موضع گرفته‌اند هشدار داد که هرگونه حمله به سوریه با اقدام متقابل دمشق مواجه خواهد شد و خاک آنها هدف قرار خواهد گرفت.
معاون وزیر خارجه سوریه به ترکیه، اسرائیل، اردن، فرانسه و هر کشوری که در اقدام علیه سوریه مشارکت کنند هشدار داد قبل از هر اقدامی فکر کنند چرا که سوریه هر حمله‌ای را تلافی خواهد کرد.
وی در عین حال تاکید کرد حمله علیه سوریه به فاجعه‌ای منطقه‌ای و حتی جهانی تبدیل خواهد شد.
وی بار دیگر بر آمادگی کامل دمشق برای مواجهه با هرگونه حمله احتمالی تاکید کرد و گفت که کشورش تمامی تدابیر لازم را برای مواجهه با هرگونه حمله نظامی علیه این کشور اتخاذ کرده است.
مقداد اظهار داشت: آمریکا هم‌اکنون اقدام به جمع‌آوری هم‌پیمانان برای خود برای حمله نظامی به سوریه کرده و در مقابل این حق سوریه است که متحدانش را برای حمایت از خود بسیج کند.
وی افزود، ایران، روسیه، آفریقای جنوبی، چین و بسیاری از کشورهای عربی مخالف حمله نظامی بوده و اعلام آمادگی کرده‌اند که علیه این حمله با سوریه همکاری کنند.
«ولید الزعبی» نماینده مجلس سوریه نیز تاکید کرد در صورت حمله به سوریه نخستین واکنش این کشور متوجه پایتخت اسرائیل خواهد بود.
وی افزود: سوریه طرحی را در دستور کار دارد که در صورت حمله به این کشور دمشق پایتخت شرکت‌کنندگان در جنگ را هدف قرار خواهد داد.
الزعبی گفت، از آنجا که اسرائیل بیشترین نقش را در ایجاد جنگ علیه سوریه دارد نخستین واکنش سوریه، تل‌آویو خواهد بود.

 


با بالا گرفتن تهدیدات آمریکا برای آغاز جنگ علیه سوریه، اعتراض‌ها علیه سیاست‌های جنگ‌طلبانه کاخ‌سفید نیز بالا گرفته است.
دور تازه اعتراض‌ها علیه «سیاست‌های جنگ‌طلبانه» کاخ‌سفید در جلسه سخنرانی «مک کین»، سناتور جنگ‌طلب آمریکایی آغاز شد. به گزارش پرس‌تی‌وی، وقتی «مک‌کین»، سناتور جمهوریخواه در شهر «فینیکس» در حال سخنرانی بود، با گروهی از مخالفان جنگ مواجه شد که بارها سخنرانی وی را قطع کردند.
یکی از حضار گفت: «تراژدی این است که نیروهای نظامی ما به سوریه حمله کنند و من فکر نمی‌کنم منطق درستی برای حمله وجود داشته باشد». یکی دیگر از مخالفان جنگ با دست‌نوشته «سوریه را بمباران نکنید» در کنار «مک‌کین» ایستاد و با تشویق حاضران مواجه شد. پس از او دیگر مخالفان جنگ نیز از جای خود برخاستند و هر کدام علیه حمایت مک‌کین از این جنگ شعار دادند. این اعتراض‌ها در حالی رخ داد که باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا در نشست گروه 20 در تلاش است نظر دیگر کشورها را به پذیرش حمله نظامی به سوریه جلب کند و همچنین خواستار تصویب هر چه سریعتر این اقدام در کنگره شده است. مک‌کین از جمله سناتورهایی است که در نشست کمیته روابط خارجی سنای آمریکا به حمایت از این تصمیم رأی داده است.
مخالفان ضدجنگ در «سن‌پترزبورگ» روسیه نیز با شعارهایی علیه کاخ‌سفید به استقبال «باراک اوباما»، رئیس‌جمهور آمریکا رفتند. به گزارش واحد مرکزی خبر اوباما برای شرکت در نشست 20 به روسیه رفته اما مخالفان جنگ از مقامات کشورشان خواستند وی را «اخراج» کنند. معترضان با شعارهایی چون «اوباما تروریست درجه یک، آمریکا! شرم بر تو باد، ما از مردم سوریه حمایت می‌کنیم» هرگونه تجاوز آمریکا به خاک سوریه را قویا محکوم کردند.
شهروندان روس در این تجمع با بیان اینکه «اوباما هم مانند بوش جنگ‌طلب است» تاکید کردند مردم روسیه دوست مردم سوریه هستند و حمایت خود را از آنها اعلام می‌کنند. به گفته یکی از تجمع‌کنندگان، سلاح شیمیایی را تروریست‌های مورد حمایت آمریکا در سوریه استفاده کرده‌اند اما آمریکا این واقعیت را وارونه کرده است.
شهروند دیگری هم گفت: «ما هرگونه تجاوز به یک کشور مستقل را محکوم می‌کنیم؛ آمریکا نباید در راستای منافع خود کشورها را اشغال کند.» تجمع‌کنندگان همچنین اعلام کردند: تنها چیزی که برای آمریکا اهمیت ندارد سرنوشت مردم سوریه است.
تظاهرات مشابه نیز در فیلیپین، اندونزی و سوئد برگزار شده است.
در همین حال خبر می‌رسد مردم آمریکانیز خود را آماده برگزاری چندین تظاهرات ضدجنگ می‌کنند. این اعتراض‌ها از امروز و از شهر واشنگتن آغاز می‌شود. روز دوشنبه نیز تظاهراتی در نیومکزیکو و اوهایو برگزار خواهد شد. طی روزهای گذشته در بسیاری از کشورهای جهان علیه جنگ‌طلبی‌های آمریکا و تصمیم این کشور به حمله به سوریه تظاهرات برگزار شده است. آمریکا به این اعتراض‌ها توجهی نکرده است.

 


کشورهای حامی آمریکا درگروه 20 طی بیانیه مشترکی به ناکارآمدی راه حل نظامی برای بحران سوریه اعتراف کردند.
به گزارش خبرگزاری ها ، در این بیانیه با توجه به اینکه اقدام نظامی بدون مجوز شورای امنیت، تنها به قصد دفاع از خود مجاز است آمده است: «امضاکنندگان این بیانیه همواره از قطعنامه قدرتمند شورای امنیت حمایت کرده‌اند اما می‌دانند که این شورا اکنون فلج شده است، همان طور که برای دو سال و نیم چنین بوده است.»
در بخش دیگری از این بیانیه تصریح شده است «ما با علم به اینکه درگیری‌های سوریه راه حل نظامی ندارد، بر تعهدمان برای جستجوی راه حلی سیاسی از طریق اجرای کامل مفاد بیانیه ۲۰۱۲ کنفرانس ژنو تأکید می‌کنیم.»
براساس گزارش ها ،رایزنی های فشرده کشورهای جنگ طلب درحاشیه نشست سن پترزبورگ نتوانست موافقت کشورهای عضو گروه 20 را برای صدوربیانیه ای به نفع حمله به سوریه جلب نماید.
استرالیا، کانادا، فرانسه، ایتالیا، ژاپن، کره جنوبی، عربستان سعودی، اسپانیا، ترکیه و انگلیس کشورهایی هستند که این بیانیه را امضا کرده‌اند.

 


وقوع انفجار بزرگ تروریستی نزدیک کاروان همراه وزیر کشور مصر، نگرانی‌ها از آغاز «موج جدید تروریسم» در این کشور مهم آفریقایی را افزایش داده است.
روز پنجشنبه گذشته به دنبال وقوع یک انفجار مهیب انتحاری با هدف ترور «محمد ابراهیم» وزیر کشور مصر، و کشته شدن 24 نفر از مردم، نگرانی‌ها نسبت به آغاز «موج جدیدی از عملیات تروریستی» از سوی گروه‌های مسلح شدت گرفته است. اگرچه اخوان‌المسلمین مصر دست داشتن در این حادثه را رد کرده و عاملان آن را «جنایتکار» خوانده است اما برخی رسانه‌های نزدیک به دولت مصر انگشت اتهام را روی این جریان سیاسی گرفته‌اند.
در همین رابطه خبرگزاری «شین‌هوا» طی تحلیلی نتیجه گرفت، وقوع این انفجار تروریستی حداقل، بهانه لازم را به ارتش و نیروهای امنیتی مصر خواهد داد تا از این پس با خیالی آسوده‌تر به سرکوب معترضان اخوانی بپردازند. تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند تلاش برای القای اینکه «گروه‌های اسلامگرا با این اقدام به دنبال تلافی سرکوب اعتراضات 14 اوت بودند» قطعا روند سرکوب‌ها را تشدید خواهد کرد. «محمد ابراهیم» وزیر کشور مصر نیز در واکنش به این حادثه تروریستی آن را «آغاز موج تروریسم در مصر» توصیف کرده است.
انتشار اخبار ضد و نقیض از «انحلال اخوان المسلمین» از سوی دولت موقت مصر آن هم یک روز پس از این حادثه تروریستی و یا استقرار سنگین نیروهای امنیتی در مناطق مختلف قاهره و دیگر استان‌های مصر شاید تائیدی باشد بر تحلیل «شین‌هوا» و احتمال آغاز موج جدیدی از سرکوب‌ها.
اخوان‌المسلمین مصر دیروز با شعار «باز پس‌گیری انقلاب» تظاهرات گسترده‌ای را برگزار کرد. دیروز پیش از آغاز این اعتراض‌ها منابع خبری از حضور چشمگیر نیروهای ارتش و پلیس در اطراف میدان «سفنکس» قاهره، خیابان اتحادیه عرب و مسیرهای منتهی به میدان «مصطفی محمود» این شهر خبر داده بودند. شمار بسیار زیادی از نظامیان نیز در برابر مراکز حساس، وزارتخانه‌ها،‌ موسسات دولتی، ایستگاه‌های مترو و ... مستقر شده‌اند.
به گزارش شبکه خبری الجزیره، اخوانی‌ها از طرفداران خود خواسته‌اند برای اینکه بهانه‌ای به دست نظامیان ندهند، از هرگونه اعمال خشونت‌آمیز بپرهیزند: «ابراهیم الدیب»، یکی از اعضای ائتلاف ملی در گفت‌وگو با الجزیره، پیش‌بینی کرد «کودتاچیان برای خنثی کردن اعتراض‌ها برنامه‌ریزی‌هایی کرده‌اند.» وی انفجار روز پنجشنبه را نیز «سناریوی تازه دستگاه‌های امنیتی مصر برای توطئه علیه تجمعات اعتراض‌آمیز مردم» دانست.
در همین حال پایگاه خبری «الیوم السابع» از دستگیری «محسن راضی»، دبیرکل حزب آزادی و عدالت (شاخه سیاسی اخوان‌المسلمین مصر) خبر داد. وی که از رهبران اخوان و نماینده سابق پارلمان است در منزل دخترش واقع در شهر «نصر» دستگیر شد. تقریبا اکثر رهبران اخوانی و احزاب اسلامگرای طرفدار مرسی در بازداشت به سر می برند.
هفته گذشته ده‌ها نفر از اعضای دستگیر شده اخوانی از سوی دادگاه‌های نظامی مصر به حبس‌های طویل‌المدت محکوم شدند. حتی خبرهایی از احتمال صدور حکم اعدام برای محمد مرسی، رئیس‌جمهور برکنار شده مصر منتشر شده است.
از سوی دیگر، خبرگزاری مهر به نقل از پایگاه خبری «الیوم السابع» نوشت هیئتی از کنگره آمریکا طی دو روز گذشته در مصر حضور یافته با رهبران این کشور از جمله عدلی منصور، رئیس‌جمهور و «عبدالفتاح السیسی»، وزیر دفاع مصر دیدار کرده‌اند. «دانا رور پاچر» رئیس کمیته امور اروپا و آسیا در کمیته روابط بین‌الملل مجلس نمایندگان آمریکا که ریاست این هیئت را برعهده داشته، دیروز به همراه هیئت «قاهره» را به مقصد «دوحه» ترک کرده است.
رهبران اخوان‌المسلمین آمریکا، غرب و برخی کشورهای مرتجع عربی را عامل کودتای نظامی علیه «محمد مرسی» می‌دانند.
آخرین خبرها حاکی است در جریان اعتراض‌های روز گذشته مصر درگیری‌هایی بین طرفداران مرسی و نیروهای امنیتی روی داد که بر اثر آن شماری از مردم کشته شدند. در همین رابطه شبکه خبری الجزیره اعلام کرد، در شهر «دمیاط» نیروهای امنیتی با حمله به طرفداران مرسی شماری از آنها را کشته و زخمی کردند.

 


نیروهای امنیتی رژیم سعودی با یورش به شهر شیعه‌نشین «العوامیه» و تیراندازی بی‌هدف به سوی مردم این شهر، یک جوان را شهید و شماری را مجروح کردند.
به گزارش خبرگزاری فارس، یک فعال حقوق‌بشری عربستان که نامش فاش نشد، به این خبرگزاری گفت؛ نیروهای امنیتی سعودی صبح پنجشنبه شهر العوامیه را در استان «الشرقیه» عربستان مورد حمله قرار دادند و در خیابان‌ها به سوی مردم تیراندازی کردند. در این حمله یک جوان 19 ساله به نام «احمد علی آل مصلاب» هدف گلوله قرار گرفت و به شهادت رسید و تعدادی نیز زخمی شدند که حال هفت تن از آنها وخیم است و در وضعیت خطرناکی قرار دارند. استان الشرقیه در شرق عربستان قرار دارد و از دو سال قبل تاکنون ناآرام است.
طی این قیام دو ساله تاکنون ده‌ها تن به دست نیروهای حاکم شهید و شمار دیگری مجروح شده‌اند.

 


آموزگاران معترض به اصلاحات آموزشی مکزیک یکی از جاده‌های اصلی منتهی به فرودگاه بین‌المللی مکزیکوسیتی را مسدود کردند که این امر مشکلاتی را به ویژه برای مسافران به بار آورد.
به گزارش واحد مرکزی خبر، سخنگوی فرودگاه بین‌المللی مکزیکوسیتی این خبر را تایید کرد و در عین حال گفت که دو هزار مامور پلیس برای محدود کردن اعتراض آنان و کمک به رسیدن مسافران به پروازهایشان در منطقه حضور داشتند.
شرکت‌های هواپیمایی تلاش کردند مسافران بازمانده را بدون دریافت وجه بیشتر در پروازهای بعدی جایگزین کنند. این دومین بار طی دوهفته گذشته است که آموزگاران مکزیکی تلاش کردند در اعتراض به قوانین جدید آموزشی این کشور که اخیرا در کنگره تصویب شد، مسیر اصلی منتهی به فرودگاه بین‌المللی مکزیکوسیتی را مسدود کنند. خبرگزاری فرانسه از مکزیکوسیتی گزارش داد حدود 4000 مسافر در اعتراض اخیر با مشکلات جدی مواجه شدند اما این بار این اعتراضات با آمادگی بیشتر مسئولان صورت گرفت و مسافران کمتری از پرواز جاماندند.

 


همزمان با دستگیری هشت کودک و نوجوان دیگر به دست نیروهای آل‌خلیفه، جمعیت «الوفاق» برای آزادی کودکان دربند بحرینی از نهادهای بین‌المللی کمک خواست.
به گزارش شبکه العالم، نیروهای امنیتی آل‌خلیفه 10 شهروند بحرینی از جمله هشت کودک و نوجوان را در منطقه «بلاد القدیم» بازداشت کردند. ظاهرا این افراد مشغول شنا در استخری بودند که بدون هیچگونه دلیلی بازداشت شدند.
شدت سرکوب‌ها و بازداشت شهروندان بحرینی در منازل، مدارس، اماکن عمومی و استخرهای شنا به گونه‌ای است که دیگر هیچ نقطه امنی برای مردم باقی نمانده است.
در همین حال، «هادی الموسوی» یک مقام جمعیت الوفاق بحرین اعلام کرد، تاکنون بیش از 450 کودک به دست نیروهای دولتی بازداشت شده‌اند و در زندان به سر می‌برند.
«محمد میلاد» عضو دیگر الوفاق نیز از تلاش این جمعیت برای ایجاد ارتباط با نهادهای بین‌المللی برای آزادی کودکان زندانی خبر داد. وی گفت: مدارس بحرین هفته آینده بازگشایی می‌شوند، این در حالی است که شمار زیادی از کودکان در زندان‌های رژیم آل‌خلیفه به سر می‌برند، کودکانی که بدون ارتکاب هیچ جرمی دستگیر شده‌اند.
کشور بحرین از بهمن 1389 با اعتراضات ضددولتی مردم مواجه است.
عضو ارشد جمعیت وفاق بحرین تاکید کرد: مخالفان، در واکنش به محدود شدن آزادی‌ها و نقض حقوق مردم، جلسات گفت‌وگو با دولت را تحریم کرده‌اند، زیرا بر این باورند که گروه‌های سیاسی باید آزادانه به فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی بپردازند.
وی تصریح کرد: نمایندگان رژیم آل‌خلیفه در جلسه قبلی طرح برگزاری جلسات رایزنی را به منظور پیشبرد این گفت‌وگوها پیشنهاد کردند، اما واقعیت این است که رژیم با اعمال محدودیت‌ها و نقض حقوق عامه، خودش باعث شکست گفت‌وگوها می‌شود و مسئله مهم‌تر این است که طرفداران رژیم مخالفان را به متوقف کردن گفت‌وگوها متهم می‌کنند.

 


هزاران تن از مردم کلمبیا با برپایی تظاهرات در شهرهای این کشور،‌علیه آمریکا شعار دادند.
به گزارش واحد مرکزی خبر، هزاران نفر از اقشار مختلف کلمبیا در شهرهای این کشور علیه آمریکا تظاهرات کردند. معترضان خشمگین کلمبیایی از دولت خواستند وابستگی خود را به آمریکا قطع کند. تظاهرکنندگان همچنین از شرکت‌های بزرگ آمریکایی خواستند خاک کلمبیا را ترک کنند.
کلمبیا دومین کشور دریافت‌کننده کمک‌های مالی از آمریکا پس از رژیم اسرائیل است. کلمبیا در اصل پایگاه آمریکایی‌ها در منطقه آمریکایی لاتین محسوب می‌‌شود. شرکت‌های چند ملیتی که بیشتر آنها آمریکایی هستند، ضررهای زیست‌محیطی فاحشی را متوجه جنگل‌ها و مراتع کلمبیا کرده‌اند.

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10