(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


شنبه 16 شهریور 1392 - شماره 20584

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
حمله نظامی با کدام مجوز؟! (یادداشت میهمان)
کیهان و خوانندگان
تصمیم ! (گفت و شنود)
مسئولیت مذاکره با 1+5 به وزارت خارجه محول شد
توافق ظریف و اشتون برای ملاقات در نیویورک
با تایید مصوبه مجلس در شورای نگهبان
دخالت آمریکا و انگلیس در کودتای ۲۸ مرداد پیگیری‌ می‌شود
لابی ناکام وزارت نفت برای تغییر رئیس کمیسیون انرژی مجلس (خبر ویژه)
تاکید حسین مرعشی بر ناکارآمدی تیم اقتصادی دولت سازندگی (خبر ویژه)
زهر چشمی که هلاکت 70 تروریست از آمریکا گرفت (خبر ویژه)
اسرائیل: با این اوضاع اوباما حتما پشت ما را خالی می‌کند (خبر ویژه)
نیویورک تایمز: اوباما به مخمصه افتاده چه حمله کند و چه عقب بنشیند (خبر ویژه)
توضیح و تصحیح
تسلیت به همکار
 


حقوق بین‌الملل به دلیل ویژگی ساختاری‌اش، نظامی افقی است. این نظام برخلاف حقوق داخلی که واجد وصف تبعیت است، مبتنی بر مشارکت و همکاری است. این واقعیت به معنای فقدان سلسله مراتب در قواعد حقوقی بین‌المللی نیست.
حقوق بین‌الملل نیز مانند هر نظام حقوقی متضمن قواعدی برتر، آمره، عام و غیرقابل تخطی است. لزوم پایبندی اعضاء جامعه بین‌المللی به این قواعد مرتبط با نظم عمومی که همه کشورها در رعایت آن ذینفع می‌باشند، امری مسلم است.
اکنون در قضیه حمله احتمالی آمریکا و متحدانش به سوریه بحث بر سر این نیست که آیا کاربرد سلاح‌های شیمیایی در حقوق بین‌الملل مشروع است یا خیر، که پاسخ یقینا منفی می‌باشد. همچنین با وجود شواهد فراوانی که بکارگیری سلاح شیمیایی از سوی تروریست‌ها را اثبات می‌کند، در این نوشته بحث بر سر این نیست که آیا سلاح های شیمیایی به کار رفته در حومه دمشق توسط نیروهای دولتی و یا توسط گروه‌های مسلح معارض بوده است. بلکه در این جا بحث بر سر این مطلب است که حتی اگر مسلم باشد که دولت سوریه اقدام به استفاده از این سلاح‌ها کرده باشد، آیا آمریکا و متحدانش از نظر حقوقی می‌توانند علیه دولت سوریه اقدام نظامی به عمل آورند؟
به موجب مواد منشور و از جمله ماده 1، رعایت حقوق اساسی بشر و احترام به کرامت وی و رفتار انسانی با افراد بشر یکی از اهداف مهم منشور می‌باشد. ماده 2 بلافاصله بیان می‌کند که «سازمان و اعضای آن در تعقیب اهداف مذکور در ماده 1 بر طبق اصول زیر عمل خواهند کرد...» این اصول در هفت‌بند تحت عنوان ماده 2 قرار گرفته‌اند. در این ماده به صراحت از اصولی نام برده شده است که برای رسیدن به آن اهداف باید به دقت مورد رعایت کشورها و خود سازمان ملل قرار گیرد. در واقع به موجب حقوق منشور و به طور مشخص مواد 1 و 2، کشورها از یک سو متعهد به پیگیری اهدافی از جمله رعایت هر چه بیشتر حقوق و کرامت انسانی ( و در خصوص بحث ما عدم به کارگیری سلاح‌های شیمیایی) می‌باشند و از سوی دیگر متعهد به رعایت برخی اصول برای رسیدن به این اهداف هستند. یعنی اعضاء ملل متحد و سازمان نمی‌توانند برای رسیدن به اهداف هر چند والای مقرر در ماده 1، اصول مقرر در ماده 2 را نقض نمایند. به عبارت روشن‌تر فرض مسلم نقض ماده 1 توسط دولت سوریه و استفاده ارتش این کشور از سلاح‌های شیمیایی هیچ موجبی برای نقض ماده 2 توسط آمریکا و یا سایر کشورها فراهم نمی‌کند. این مقاله بر آن است تا حمله احتمالی آمریکا و متحدانش به سوریه را صرفا براساس اصول مرتبط مندرج در بندهای ماده 2 منشور مورد ارزیابی قرار دهد.
الف) ماده (1) 2 می‌گوید: «سازمان بر مبنای اصل تساوی حاکمیت کلیه اعضای آن قرار دارد».
نتیجه منطقی اصل برابری حقوقی کشورها در وهله اول آن است که هیچ کشوری بر کشور دیگر چه از حیث قضایی و چه از حیث اجرایی برتری ندارد و لذا یک کشور نمی‌تواند قاضی و مجری پرونده کشور دیگر باشد، حکم صادر نماید و سپس اقدام به اجرای حکم صادره نماید. تعبیر دیگر این سخن در قالب این اصل کلی حقوقی متجلی گردیده که هیچ کس نمی‌تواند قاضی پرونده خود باشد. با توجه به حقوق منشور، آمریکا به عنوان عضو دائم شورای امنیت خارج از چهارچوب حقوق و تکالیف مقرر در فصل هفتم منشور، هیچ سمت قضایی و یا اجرایی در حقوق بین‌الملل ندارد. هر کشوری از جمله آمریکا به عنوان یکی از اعضاء جامعه بین‌المللی و در قالب مفهوم مشارکت و همکاری و تعامل با سایر اعضاء جامعه، در ایجاد قواعد حقوقی حتما دارای نقش می‌باشد، اما این امر به هیچ وجه به معنای وجود حق قضاوت و یا تضمین و اجرای قواعد حقوقی برای آنها نخواهد بود. آمریکا یک طرف ادعا و اختلاف علیه سوریه است و لذا این کشور نمی‌تواند خود حکم صادر نماید و خود آن را اجرا نماید.
ب) ماده (2)2 می‌گوید: «کلیه اعضاء به منظور تضمین حقوق و مزایای ناشی از عضویت، تعهداتی را که به موجب این منشور بر عهده گرفته‌اند با حسن نیت انجام خواهند داد».
حسن‌نیت عبارت از احساس وفاداری به قواعد حقوقی است. کشورها نه تنها قواعد حقوقی را باید با حسن‌نیت به مرحله اجرا درآورند، بلکه اگر قاعده‌ای را نیز نقض می‌کنند به طریق اولی باید با حسن‌نیت همراه باشد. یعنی حتی اگر قاعده‌ای نقض می‌شود، نباید با تعمد، بلکه باید با احساس وفاداری به قاعده و سهوا نقض شده باشد.
حسن‌نیت اگر چه در بدو امر یک مفهوم اخلاقی است، اما این مفهوم در حقوق نیز وارد شده و کارآیی خاص خود را دارد. بند 2 ماده 2 از حسن‌نیت صرف‌نظر از یک قاعده اخلاقی، به عنوان یک قاعده حقوقی سخن می‌گوید و اساسا همین که در یک قرارداد (معاهده تاسیس سازمان ملل) گنجانده شده، یک قاعده حقوقی تلقی می‌شود. هدف از تبدیل حسن‌نیت از قاعده اخلاقی به قاعده حقوقی در منشور به عنوان یک معاهده بین‌المللی، تأمین امنیت و اعتماد در روابط معاهداتی میان کشورها است. با توجه به عملکرد دولت آمریکا و متحدانش در قبال موارد مشابه از جمله استفاده دولت سابق عراق از سلاح‌های شیمیایی علیه ایران و مردم عراق، و عدم موضع‌گیری مناسب و حتی تداوم کمک‌های مالی و تسلیحاتی به این کشور در جریان جنگ عراق علیه ایران، تردیدی باقی نمی‌گذارد که این دولت در برخورد با سوریه، فاقد حسن‌نیت است. چرا که استفاده از سلاح‌های شیمیایی توسط هر کشور یا گروهی و تحت هر عنوانی و علیه هر کسی ممنوع می‌باشد و هیچ قاعده حقوقی، گزینش قربانی و برخورد متفاوت با به کار گیرندگان سلاح‌های شیمیایی را مقرر نمی‌کند.
ج) ماده (3) 2 می‌گوید: «کلیه اعضاء اختلافات بین‌المللی خود را به وسایل مسالمت‌آمیز به طریقی که صلح و امنیت بین‌المللی و عدالت به خطر نیفتد، تصفیه خواهند کرد».
اگرچه آمریکا تمامی شواهد و اسناد حاکی از به کارگیری سلاح شیمیایی از سوی تروریست‌های تحت حمایت خود را نادیده گرفته است ولی ادعای بی‌پایه و اساسی که درباره استفاده دولت سوریه از سلاح شیمیایی مطرح می‌کند نیز نمی‌تواند مجوز حمله نظامی به این کشور را در پی داشته باشد چرا که علاوه بر مغایرت این اقدام احتمالی با مواد یاد شده منشور ملل متحد در بندهای پیشین، مطابق ماده فوق‌الذکر؛ اولاً؛ اختلافات بین‌المللی باید از طریق مسالمت‌آمیز حل و فصل شود که حمله نظامی از جمله آن نیست ثانیاً؛ اقدامات باید به گونه‌ای باشد که صلح و امنیت بین‌المللی را به مخاطره نیندازد و از آنجا که در صورت حمله آمریکا به سوریه کشورهای دیگر نیز به نفع طرفهای درگیر وارد مخاصمه خواهند شد، شرط دوم یعنی پرهیز از به مخاطره افتادن صلح و امنیت بین‌المللی هم تحقق نیافته و نقض خواهد شد.
د) ماده (4) 2 می‌گوید: «کلیه اعضاء در روابط بین‌المللی خود از تهدید به زور یا استفاده از آن علیه تمامیت ارضی یا استقلال سیاسی هر کشوری، یا از هر روش دیگر که با مقاصد ملل متحد مباینت داشته باشد خودداری خواهند کرد».
توجه به این نکته حائز اهمیت است که آمریکا در این مرحله نه از جانب شورای امنیت، بلکه از جانب خود تصمیم به توسل به زور گرفته است. با توجه به صراحت بند فوق، آمریکا حتی اگر عملا نیز هیچ اقدام نظامی به عمل نیاورد، باز هم تعهدات منشوری خود را نقض کرده است زیرا نه تنها توسل به زور بلکه حتی تهدید به توسل به زور نیز ممنوع می‌باشد.
ه) ماده (5) 2 می‌گوید: «کلیه اعضاء در هر اقدامی که سازمان بر طبق این منشور به عمل می‌آورد با سازمان همه‌گونه مساعدت خواهند کرد».
در حالی که بازرسان سازمان ملل در قضیه مورد مناقشه هنوز مشغول بازرسی و تهیه گزارش هستند، به موجب این بند همه کشورها از جمله آمریکا مکلف‌اند تا در تحقق این وظیفه کارکنان سازمان ملل همه کمک‌های لازم را ارائه دهند. البته عدم پایبندی آمریکا به این تعهد سازمانی بی‌سابقه نیست. آمریکا در قضیه کارکنان دیپلماتیک و کنسولی آمریکا در تهران نیز در حالی که دیوان بین‌‌المللی دادگستری به عنوان رکن قضایی این سازمان مشغول رسیدگی به پرونده مربوط بود، خارج از پایبندی‌های حقوقی و به طور یک‌جانبه و پیش از صدور حکم، اقدام به عملیات نظامی علیه ایران نمود. دیوان در آن قضیه به صراحت اعلام داشت که «اقدام به چنین عملیاتی با هر انگیزه که باشد، به مفهوم بی‌احترامی به روند قضایی در روابط بین‌الملل است».
و) ماده (7) 2 می‌گوید: «هیچ یک از مقررات مندرج در این منشور، ملل متحد را مجاز نمی‌دارد در اموری که اساسا در قلمرو صلاحیت داخلی کشورها قرار دارد دخالت نماید و... لیکن این اصل به اعمال اقدامات قهری پیش‌بینی شده در فصل هفتم لطمه وارد نخواهد آورد.»
این بند با احاله به فصل هفتم منشور، متضمن موارد مشروع توسل به زور است. کشورها تنها در دو مورد، یعنی یا به موجب تصمیم شورای امنیت و یا در قالب دفاع از خود می‌توانند علیه یکدیگر به زور نظامی متوسل شوند. این دو مورد در موارد 39 الی 51 و تحت عنوان فصل هفتم نسبتا به تفصیل در منشور ملل متحد بیان شده است که مجال بحث آن در این مقاله نیست. اما باید اجمالا توجه داشت که حمله احتمالی آمریکا نه به موجب قطعنامه شورای امنیت و نه در قالب دفاع از خود مطرح می‌باشد. از یک سو آمریکا و متحدانش به دلیل مخالفت روسیه و چین نتوانستند مجوز حمله به سوریه را دریافت نمایند و از سوی دیگر این کشورها نیز هیچ‌گاه ادعا نکرده‌‌اند که در حملات شیمیایی نسبت داده شده به دولت سوریه در مقام دفاع از خود قصد اقدام نظامی علیه سوریه را دارند.
دکتر حمید نظری
استادیار حقوق بین‌الملل دانشگاه تهران

 


33110065 ساعت 3 تا 6 بعدازظهر
33916546 تمام ساعات شبانه‌روز
سامانه پیام کوتاه 30002323

* به هلاکت رسیدن حدود 70 نفر از کادر اصلی گروهک نفاق در سالروز شهادت شهیدان رجایی و باهنر جای شکرگزاری به درگاه خداوند دارد.
5492---0913
* یکی از مسئولین رژیم غاصب اسرائیل اعلام کرده به تعویق انداختن حمله به سوریه از سوی اوباما رئیس‌جمهور آمریکا باعث قدرتمند شدن محور مقاومت می‌شود. ولی واقعیت این است که آمریکا به خاک‌سپاری رژیم صهیونیستی را با این تصمیم به تعویق انداخته است.
5790---09‍13
* آمریکا چه به سوریه حمله بکند یا نکند در هر دو حال ایران و مقاومت پیروز میدان هستند. این وضعیت برای آمریکایی‌ها اوج ذلت و خواری است چرا که هم برخورد با مقاومت برای آمریکا هزینه سنگینی دارد و هم تحمل و کنار آمدن با آن.
3899---0937
* با عقب‌نشینی آمریکا از حمله به سوریه باید گفت کشوری که ادعای ابرقدرتی دارد جنگ شروع نشده را باخت.
6845---0919
* چرا آقای هاشمی جوابیه‌های خود را طی این سالها توسط دفتر مجمع تشخیص مصلحت‌نظام برای رسانه‌ها صادر می‌نمایند. اگر نشریه‌ای به نقد مجمع تشخیص پرداخته باشد این اقدام مانعی ندارد ولی اگر رسانه‌ها به نقد مواضع شخصیت حقیقی آقای هاشمی پرداخته باشند می‌بایست پاسخ دفتر آقای هاشمی و یا شخص خودشان ارسال گردد و از سربرگ مجمع تشخیص مصلحت نظام استفاده نشود.
زهرا رضوی
* وزیر خارجه آمریکا اعلام می‌دارد که بشار اسد از خط قرمز آمریکا نگذشته بلکه از خط قرمز انسانیت عبور کرده است به او می‌گویم انسانیت در تجهیز صدام و کشتار ملت عراق و به شهادت رساندن بیش از 120 هزار ایرانی کجا بود؟ انسانیت در قتل‌عام مردم غزه، لبنان، افغانستان و در تجهیز تکفیری‌ها و سلفی‌های بی‌دین فاقد انسانیت توسط چه خوک‌صفت‌هایی صورت گرفت و می‌گیرد؟ اتفاقا وقتی ملت و دولت سوریه از خود دفاع می‌کند و تروریست‌های حامی شما را به درک واصل می‌کنند انسانیت معنی و مفهوم پیدا می‌کند.
محمدتقی رحمانی
* به کوری چشم فتنه‌گران سال 88 که شعار نه غزه نه لبنان را سرمی‌دادند اعلام می‌کنیم که آماده هستیم در راه اسلام نه تنها از غزه و لبنان بلکه از سوریه هم با جان خویش دفاع بکنیم. اکنون جبهه سوریه جبهه مقاومت است و فقط کافی است مراکز ثبت‌نام اعزام داوطلبانه را اعلام کنند تا امت عاشورایی دنیا را مبهوت سازد.
4147---0937 و 0648---0918
* به فرض حمله آمریکا اگر سوریه پاسخ هر موشک آمریکا را به تمام نقاط رژیم اشغالگر قدس بدهد قطعا آمریکا تسلیم عزم و اراده سوریه خواهد شد و این بهترین خدمت سوریه به اسلام و مسلمین به ویژه کشورهای خاورمیانه است.
حسینی
* محسن هاشمی که برای شورای شهر رد صلاحیت می‌شود چطور می‌خواهد در کلانشهری چون تهران با این همه درآمد و هزینه‌ها شهردار شود؟ چرا اجرای قانون فقط برای ضعفاست؟ چرا وقتی وزیرپیشنهادی به علت حضور در فتنه طبق مستندات رأی نمی‌آورد با بی‌اعتنایی به نمایندگان ملت به عنوان معاون رئیس‌جمهور انتخاب می‌شود؟
محمدی
* من یک روستایی هستم. روستاهای ما در دولت نهم و دهم دارای آب، برق و گاز شد و جاده‌ها آسفالت شد و ضمنا گاری‌های اسب تبدیل به وانت و تراکتور شد. 80 درصد روستائیان الان خودرو سواری هم دارند. اغلب روستاها در استان آذربایجان‌غربی دارای راه مناسب و جاده آسفالته شده است. انصاف نیست این خدمات نادیده گرفته شود. احمدی‌نژاد نیست ولی خدای او که هست!
ساکن یک روستا در آذربایجان‌غربی
* وزیر کشور اعلام نمود ظرف یک ماه تمام استانداران را عوض می‌کنیم. به دولت کلید و تدبیر بفرمایید این است معنی استفاده از تمام ظرفیت‌ها و جناح‌ها در نظام جمهوری اسلامی؟ از دکتر روحانی خواهش می‌کنم این کلید یعنی سوئیچ بولدوزر را بردارند بلدوزرها را راهی وزارتخانه‌ها کنند. البته مردم در عمل بلدوزرها را دارند می‌بینند.
علیمردانی
* به نظر می‌رسد تفاوت زیادی بین زبان دولت و مردم ایجاد شده است از جمله معانی کلمه‌هایی چون اعتدال، تدبیر، فراجناحی و... دولت آقای روحانی گویا مردم را طور دیگری مشاهده یا تصور می‌کند؟!
4789---0912
* سرپرست وزارت علوم هنور جوهر حکم سرپرستی‌اش خشک نشده دست به تغییرات و جابجایی‌های فاحش زده است اگر قرار باشد که وزیر شود لابد آبدارچی وزارت را هم عوض می‌کند.
نصیری
* ناراحت از این بودم که چرا پس از 5 نوبت حضور در جبهه‌های حق علیه باطل هنوز از نظر شغلی و استخدامی، وضعیت روشنی ندارم اما دلم آرام گرفت وقتی فرمانده‌ام را دیدم که پس از مراسم تشییع 92 شهیدش بی‌ادعا و در نهایت سادگی سوار بر موتورسیکلت خود شد و رفت.
بیژن حبیب‌خدا
* اعلام مناسب بودن 3200 تومان برای نرخ دلار توسط یکی از دولتمردان به منزله سقوط پول ملی کشور می‌باشد این تصمیم و موضع‌گیری به عنوان اولین نمره منفی کارنامه دولت جدید که وعده اصلی انتخاباتی‌اش افزایش ارزش پول ملی بود ثبت گردید و از اذهان پاک نخواهد شد.
0767---0912
* از دولت تدبیر و امید انتظار می‌رود به وضعیت بیکاری، فقر، اعتیاد، خرید و فروش مواد مخدر و سرقت‌های شهری و روستایی در منطقه سیستان و بلوچستان رسیدگی نمایند.
8257---0938
* وضع پوشش بعضی از خانم‌های ‌زائر در مجاورت حرم مطهر حضرت امام‌رضا(ع) در مشهد مقدس بسیار زننده و غیرقابل تحمل شده چرا مسئولین امر در این مورد حساسیت لازم را نشان نمی‌دهند.
9030---0915
* همان‌گونه که کشورهای غربی از هر فرصتی برای به نمایش گذاشتن لاقیدی زن غربی استفاده می‌کنند از مسئولین فرودگاه حضرت امام(ره) نیز تقاضا می‌شود درابتدای مبادی ورودی و حتی در هواپیماها تصاویری از الگوی زن با حجاب اسلامی به نمایش بگذارند متاسفانه برخی خانم‌های بد‌حجاب تا نزدیکی ثبت گذرنامه حجاب بر سر نمی‌کنند.
3908---0912
* از تهران تا همدان 3800 تومان عوارض زیاد است مسئولین تدبیری نمایند تا این مبلغ حداقل به نصف کاهش یابد.
1644---0912
* سازمان تامین اجتماعی کارگران دامداری را به ازای هر 25 راس گاو یا گوساله بیمه می‌کند پس تکلیف ما که در واحدهای با ظرفیت زیر 25 راس کار می‌کنیم چیست؟ مدتهاست که بیمه نیستیم.
3394---0919 و چند هموطن دیگر
* در پروژه‌های مسکن مهر استان البرز (ماهدشت) امکانات رفاهی و آموزشی فراهم نشده و ساکنین با مشکلات عدیده‌ای مواجه هستند. از مسئولین امر درخواست رسیدگی داریم.
9423---0933
* شهرستان سیروان از توابع ایلام فاقد پلیس+10 می‌باشد شهروندان باید برای کارهایی مثل گذرنامه، دفترچه خدمت سربازی و ... به مرکز استان یعنی ایلام مسافرت کنند. امیدواریم مسئولین استان هرچه سریع‌تر نسبت به رفع این مشکل اقدام کنند.
1607---0918
* در شهرک مریم واقع در فاز یک شهر جدید اندیشه آن چیزی که باعث تعجب شده واهمه نداشتن افراد دزد از نیروهای انتظامی است چرا که با خیال راحت کار خودشان را می‌کنند.
2365---0912
* جاده قدیم کمالشهر - هشتگرد فاقد روشنائی است و این موضوع تردد در شب را برای عابرین پیاده و رانندگان ناامن نموده است از مسئولین امر درخواست رسیدگی دارم.
9445---0912

 


گفت: برخی از مدعیان اصلاحات با وجود آن همه جنایات و آدم‌کشی‌های آمریکا هنوز هم در انتظار مذاکره و رابطه با آمریکا هستند!
گفتم: به قول سعدی؛
«بر سیه دل چه سود خواندن وعظ
نرود میخ آهنین در سنگ»
گفت: یعنی از توطئه اخیر آمریکا در مصر که حسنی مبارک جنایتکار را آزاد کرده و رئیس جمهور منتخب مردم را زندانی کرده و اینهمه خون مردم بی‌گناه را بر زمین ریخته عبرت نمی‌گیرند؟ و یا از جنایت شرم‌آورش در سوریه و...
گفتم: چه عرض کنم؟! یارو به دوستانش می‌گفت؛ دیروز در یک مجله آثار و عواقب خطرناکی درباره مصرف تریاک نوشته بود. یکی از دوستانش گفت؛ پس حتماً تصمیم ‌گرفته‌ای که دیگر تریاک نکشی؟ و یارو گفت؛ این چه حرفیه؟! تصمیم گرفته‌ام که دیگر مجله نخوانم!



 


رئیس‌جمهور کشورمان رسما مسئولیت انجام مذاکرات هسته‌ای با گروه 5+1 را به وزارت امور خارجه محول کرد. این اقدام دکتر روحانی واکنش‌هایی را نیز درعرصه بین‌المللی به دنبال داشت.
پایگاه اطلاع رسانی دولت روز پنج‌شنبه اعلام کرد روحانی مسئولیت مذاکرات هسته‌ای با طرف‌های خارجی را به وزارت امور خارجه محول کرده است.
محمدجواد ظریف درباره انتقال پرونده هسته‌ای به وزارت امور خارجه به مهر گفت: پیشرفت مذاکرات هسته‌ای بستگی به اراده سیاسی طرف مقابل دارد. ما در وزارت امور خارجه توان کارشناسی داریم البته حتما با هماهنگی شورای عالی امنیت ملی و سایر دستگاه‌های ‌ذیربط این کار را انجام خواهیم داد.
وی ادامه داد: همانطورکه ریاست محترم جمهوری اعلام کردند ما خواهان حل موضوع هستیم و بنابراین اگر طرف مقابل اراده سیاسی برای حل موضوع داشته باشد کار به راحتی قابل پیشرفت است. ظریف درباره کمیته تشکیل شده برای پیگیری پرونده هسته‌ای اظهار داشت: ما در داخل وزارت امورخارجه یک هماهنگی را شروع کرده‌ایم اما حتما باید دستگاه‌های ذیربط نیز نمایندگان خود را تعیین بکنند تا ما بتوانیم به یاری خدا کار را پیش ببریم.
وی درباره برنامه‌های خود برای پیگیری پرونده هسته‌ای اظهار داشت: ما اصول مذاکرات را اعلام کرده‌ایم. مذاکرات باید بر مبنای سه اصل کلی باشد موضع برابر، احترام متقابل و منافع مشترک، سیاست دولت تدبیر و امید تعامل سازنده با دنیا براساس این سه اصل است.
ظریف افزود: در حوزه هسته‌ای دو اصل مشخص داریم، احترام به حقوق مردم ایران در مورد فناوری هسته‌ای که شامل همه حوزه فناوری هسته‌ای از جمله غنی‌سازی می‌شود و همچنین رفع نگرانی که ما معتقدیم رفع نگرانی اگر در حوزه بین‌المللی وجود داشته باشد به نفع ما است به این دلیل که سیاست جمهوری اسلامی از طریق تکیه بر سلاح‌های هسته‌ای تامین نمی‌شود و در واقع ما معتقدیم برای امنیت ملی جمهوری اسلامی مضر است و لذا ما منافع خود را در این می‌بینیم که اگر سوءتفاهمی در مورد برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران است مرتفع شود و از این طریق به یک فهم مشترک در دنیا برسیم.
وزیر امورخارجه کشورمان تصریح کرد: ما باید به اینجا برسیم که دنیا نمی‌تواند با فشار و تحریم حق مردم ایران را پایمال کند و از طرف دیگر نیز ما هیچ ترسی نداریم که دنیا فکر کند که سیاست ما در حوزه هسته‌ای غیر از سیاست صرفا پیگیری صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای است و از این طریق ما معتقدیم که تحریم‌های ظالمانه‌ای که علیه مردم ایران شده است و در واقع براساس شعارهایی که تاکنون داده‌اند تنها هدفش فشار بر مردم است و انتخابات اخیر نیز نشان داد که هیچ تاثیری بر اراده مردم ایران نخواهد داشت؛ این تحریم‌ها رفع شود و ما امیدواریم با پیگیری مذاکرات سازنده محملی برای ادامه این تحریم‌ها نداشته باشند.
مرضیه افخم، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان نیز درباره واگذاری مسئولیت مذاکرات هسته‌ای با طرف‌های خارجی به وزارت امورخارجه گفت: مجموعه هماهنگی‌های لازم در این باره در شورای عالی امنیت ملی صورت می‌گیرد.
واکنش‌ها به واگذاری مذاکرات هسته‌ای به وزارت امورخارجه
وزارت امورخارجه آمریکا بعد از اعلام خبر انتقال مسئولیت مذاکرات درباره برنامه هسته‌ای به وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران ابراز امیدواری کرد که تهران به شکلی اساسی برای رسیدن به راه‌حل دیپلماتیک این موضوع با جامعه جهانی وارد تعامل شود.
جنیفر پساکی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا نیز گفت که آمریکا از گزارشات درباره انتقال مسئولیت مذاکرات به وزارت امورخارجه ایران مطلع است و «ما امیدمان به این که دولت ایران به شکلی اساسی با جامعه جهانی برای رسیدن به راه‌حل دیپلماتیک برنامه هسته‌ای ایران وهمکاری کامل با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در تحقیقاتش وارد تعامل شود را تکرار می‌کنیم.»
به گزارش رویترز، کلیف کوپچان، مدیر وتحلیلگر بخش خاورمیانه در گروه اوراسیا نیز گفت: این رویدادی دلگرم‌کننده است. ظریف دیپلماتی بسیار ماهر است و تیم مذاکره‌کننده‌ای که او منصوب می‌کند آگاه وخلاق خواهد بود. این به زحمت می‌تواند یک معامله را تضمین کند اما نشان می‌دهد که ایران واقعا وارد دیپلماسی می‌شود.
«ری تکیه» تحلیلگر ارشد شورای روابط خارجی آمریکا نیز در واکنش به این خبر به واشنگتن‌پست گفت: «حضور پرونده هسته‌ای در شورای عالی امنیت ملی این مزیت را داشت که به نمایندگی از تمامی نهادهای حکومت ایران این مسئولیت را پیش می‌برد.»
دفتر کاترین اشتون نیز در واکنش به انتقال مذاکرات هسته‌ای به وزارت امور خارجه بر آمادگی اشتون برای از سرگیری مذاکرات با تهران در اسرع وقت تاکید کرد.
مایکل مان سخنگوی کاترین اشتون در این رابطه به رویترز گفت: ما با طرف ایرانی در تماس هستیم و همان‌طور که نماینده عالی (اتحادیه اروپا) در تماس تلفنی‌اش با وزیر امور خارجه ایران گفته است، ما برای از سرگیری مذاکرات آماده‌ایم.
ریابکوف معاون وزارت امورخارجه روسیه نیز در این رابطه از اعضای «5+1» و ایران خواست هر چه زودتر درخصوص زمان و مکان دور بعدی مذاکرات به توافق برسند.

 


وزیر امور خارجه کشورمان و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در گفت‌وگویی تلفنی درباره زمان دیدار آتی خود در حاشیه نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک به توافق رسیدند.
مایکل مان سخنگوی کاترین اشتون درباره این تماس تلفنی گفت: «اشتون صبح روز پنج‌شنبه و بعد از این خبر که وزارت خارجه عهده‌دار مذاکرات هسته‌ای خواهد بود با ظریف تماس گرفت.»
وی افزود: «آنها توافق کردند که در خلال نشست یک هفته‌ای مجمع عمومی سازمان ملل دیدار کنند.» وزیر امور خارجه کشورمان نیز با اشاره به این که اشتون صبح روز پنجشنبه با وی تماس گرفته است اظهار داشت: در صحبت با خانم اشتون تاکید کردم اگر این اراده سیاسی روشن شود و آمادگی لازم برای حل مسئله به این شکل که حقوق ایران رعایت شود وجود داشته باشد و آنها آماده باشند ما هم آماده‌ایم که این اقدام را انجام دهیم.
ظریف گفت: قرار شد من و خانم اشتون در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل دیدار کنیم و برای نحوه پیگیری کار صحبت کنیم.
برنامه‌های سفر رئیس‌جمهور به نیویورک
رئیس دستگاه سیاست خارجی ایران همچنین در گفت‌وگو با مهر با اشاره به برنامه رئیس‌جمهور برای حضور در اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل گفت: بنده در نیویورک در کنار برنامه‌های مجمع عمومی با تعدادی از وزرای خارجه و خانم اشتون دیدار خواهم داشت و جناب آقای روحانی نیز با همتایان خود دیدار خواهند کرد.
وی افزود: به هر حال بنده در نیویورک در کنار برنامه‌های مجمع عمومی طبق روندی که وجود دارد با تعدادی از وزرای خارجه دیدار خواهم کرد، با خانم اشتون دیدار خواهم داشت و جناب آقای دکتر روحانی نیز با همتایان خود دیدار خواهند کرد. قبل از اجلاس نیویورک در اجلاس بیشکک نیز آقای رئیس‌جمهور با همتایان خود منجمله آقای پوتین و رئیس‌جمهور چین ملاقات خواهند داشت و لذا مجموعه‌ای از تماس‌های سطح بالای دیپلماتیک در دو هفته آینده برنامه‌ریزی شده است.
ظریف در پاسخ به این سؤال که آیا اوباما نامه‌ای برای آقای روحانی ارسال کرده است؟، بیان کرد: ممکن است پیام‌هایی به صورت شفاهی و یا غیر از آن انحای مختلف برای آقای رئیس‌جمهور ارسال شده باشد پیام‌هایی که به صورت علنی ارسال شده باشد به صورت علنی نیز به آن پاسخ داده شده است و پیام‌های دیگری که احتمالا در ملاقات‌ها و برداشت‌هایی که از دیدگاه‌های طرف آمریکایی در ملاقات‌ها برای ما مطرح شده به صورت مناسب در همان ملاقات‌ها پاسخ داده شده است، این مجموعه موضوعی است که پیگیری شده.
مطابق برنامه‌ای که سازمان ملل اعلام کرده است شصت و هشتمین نشست سالانه مجمع عمومی روز 17 سپتامبر آغاز می‌شود و رئیس‌جمهور ایران، روز 24 سپتامبر (3 مهر) در آن سخنرانی می‌کند.
همچنین روحانی در روز اجلاس خلع سلاح اتمی که در روز چهارم مهرماه برگزار خواهد شد، به عنوان رئیس جنبش غیرمتعهدها سخنرانی خواهد کرد.
قرار است روحانی در جمع وزرای خارجه عضو جنبش عدم تعهد نیز سخنرانی داشته باشد.
برنامه‌های جنبی دیگری در حاشیه سفر روحانی به سازمان ملل متحد پیش‌بینی شده است که می‌توان به دیدار با ایرانیان مقیم آمریکا و همچنین ملاقات دو جانبه با سران کشورهای حاضر در اجلاس اشاره کرد.
سفر روحانی به ایالات متحده آمریکا نزدیک به 6 روز به طول خواهد انجامید و وی پنجم مهرماه به تهران بازخواهد گشت.

 


شورای نگهبان طرح دوفوریتی پیگیری حقوقی- سیاسی نقش و دخالت آمریکا و انگلیس در کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ علیه دولت ملی ایران را مغایر با موازین شرع و قانون اساسی ندانست.
به گزارش روابط عمومی شورای‌نگهبان، طرح دوفوریتی پیگیری حقوقی – سیاسی نقش و دخالت آمریکا و انگلیس در کودتای 28 مرداد 1332 علیه دولت ملی ایران مصوب جلسه مورخ دهم شهریور ماه یکهزار و سیصد و نود و دو مجلس شورای اسلامی در شورای نگهبان مورد بحث و بررسی قرار گرفت که مغایر با موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد.

 


یک عضو کمیسیون انرژی مجلس هشدار داد تحرکات اخیر برخی مشاوران وزارت نفت در رایزنی برای تغییر ریاست کمیسیون انرژی مجلس زیرپا گذاشتن اصل تفکیک قوا و غیراخلاقی است.
به گزارش جهان، سیدمهدی موسوی‌نژاد عضو کمیسیون انرژی مجلس اظهار داشت: متاسفانه وزیر نفت و مشاورین ایشان بعد از مباحث مربوط به انتخاب آقای زنگنه به عنوان وزیر برای برکناری رئیس کمیسیون انرژی مجلس تلاش‌هایی انجام دادند که بلافاصله با واکنش محکم اعضای کمیسیون مواجه شد.
وی با بیان این موضوع که قطعا آقای میرکاظمی رئیس کمیسیون انرژی باقی خواهد ماند گفت: به محض اطلاع از این تلاش‌های غیراخلاقی، اکثر اعضای کمیسیون انرژی در برابر آن موضع گرفتند و این اقدامات را محکوم کردند.
عضو کمیسیون انرژی مجلس بر استقلال اعضای این کمیسیون در تصمیمات خود تاکید کرد و گفت: این گونه اقدامات از شأن افرادی که در مسند مدیریت‌های کشور قرار دارند دور است و باید این افراد بدانند که اعضای کمیسیون انرژی به هیچ عنوان تحت تاثیر قرار نخواهند گرفت و همه تصمیمات در داخل کمیسیون اتخاذ خواهد شد.
موسوی‌نژاد گفت: این رفتارها زیر پا گذاشتن استقلال قواست و باید با آن برخورد شود تا بار دیگر شاهد چنین لابی‌هایی نباشیم.

 


حسین مرعشی، رئیس دفتر هاشمی رفسنجانی در دوران ریاست جمهوری وی می‌گوید آقای هاشمی وقتی فیلمی از صف‌های مردم برای دریافت کالاهای اساسی دید، تصمیم گرفت برخلاف سیاست تعدیل که خود مروج آن بود، سازمان تعزیرات حکومتی را بار دیگر به یاری بطلبد و تثبیت قیمت‌ها را اعمال کند.
سخنگوی کارگزاران در مصاحبه با روزنامه اعتماد با اشاره به تشدید تورم در سال 74 که حتی تا مرز 49 درصد نیز رسید می‌گوید: در بحران سال 74 که با کمبود کالا روبه‌رو بودیم و یک مقطع تغییر خاص در تاریخ ایران است. افت قیمت نفت و بحران بدهی‌های خارجی و کمبود کالا داشتیم. صف‌های طولانی در تهران برای مواد غذایی تشکیل شده بود. آقای آل‌اسحاق وزیر بازرگانی بود. آقای نوربخش رئیس بانک مرکزی بود. آقای زنجانی رئیس سازمان برنامه بود. آقای میرزاده معاون اجرایی بود. صف‌ها طولانی بود. وضعیت جدی بود در تهران. یک تیم تصویربردار فرستادیم از صف‌های مواد غذایی و با مردم مصاحبه کردیم و گفتیم این برای تلویزیون نیست و برای آقای هاشمی گزارش تهیه می‌کنیم. یک فیلم ویدئویی درست کردیم حدود دو ساعت، شب رفتند آقای هاشمی به خانه، دادم خدمت‌شان و گفتم شب ببینید. شب پیش نیز طرحی آماده کردیم که آقای هاشمی ببینند و تصمیم بگیرند. آقای هاشمی شب فیلم را دیده بودند. یک پیرمردی در این فیلم بود که می‌گوید من نمی‌دانم رفسنجانی چرا وضع را اصلاح نمی‌کند. چه چیزی توی کله‌اش است نمی‌دانم.
مرعشی با اذعان به ناکارآمدی اعضای دولت سازندگی و تاثیرگذاری شخص خود می‌گوید: صبح که خدمتشان رسیدم، گفتند دیدند. گفتم من پیشنهادی آماده کرده‌ام برای مصوبه دولت و چند کار دیگر در وزارت بازرگانی و مشارکت مجلس و این‌ها تا بازار آرام شود. آقای هاشمی گفتند تصمیم را گرفتم. گفتم چیست؟ گفت آقای میرزاده و نوربخش و زنجانی را صدا بزنید و بگویید تصمیم گرفتم تعزیرات را فعال کنید و دوباره ارزان نرخ‌گذاری کنید و بازار را آرام کنید. گفتم فکر نمی‌کنید خیلی تند باشد؟ گفت نه، من تصمیمم را گرفتم. بعد به آقای میرزاده نگفتم. رفتم پیش آقای زنجانی و او خیلی جا خورد. کاملا خلاف سیاست‌های تعدیلی آقای هاشمی بود این تصمیم که تا آن روز پیگیری کرده بودیم. گفتند وقت بگذارید تا ایشان را قانع کنیم. عصر وقت دادم که آقای زنجانی و نوربخش با آقای هاشمی سه نفری جلسه‌ای داشته باشند. آن دو نفر گفتند که خوب نیست این کار را بکنید. پرسید راه حل شما چیست؟ گفتند راه‌حل‌مان را تا 48 ساعت دیگر می‌دهیم. دو روز بعد با 18 آیتم راه‌حلی دادند. جلسه گذاشتند و آقای هاشمی همه را پذیرفت غیر از یک موضوع که کاهش اعتبارات عمرانی است. گفت خیلی خب، حالا ببینید این دو تا کار را تصمیم بگیرید. یا آنچه شما بگویید من عمل می‌کنم و سه ماه فرصت دارید بازار را به تعادل برسانید. اگر نرسید برکنارتان می‌کنم. یا آنچه من می‌گویم عمل کنید مسئولیتش با خودم. بین این دو انتخاب کنید. یا راه‌حل شما یا راه‌حل من. 24 ساعت وقت خواستند برای تصمیم‌گیری. بعد از 24 ساعت گفتند هر چه شما بگویید عمل می‌کنیم. نتوانستند تصمیم بگیرند با آن 17 بند، بازار را آرام کنند.
مرعشی توضیح نداده که چرا دولت سازندگی پس از 6 سال و در 2 سال آخر تازه تصمیم گرفت سیاست نظارت بر قیمت‌ها از طریق تعزیرات را در پیش بگیرد؛ امری که نارضایتی شدید مردم را به دنبال داشت و در رای ندادند به آقای ناطق نوری در سال 76- که ریاست‌جمهوری وی، ادامه سیاست‌های دولت سازندگی تلقی می‌شد- بازتاب یافت.

 


یک روزنامه آمریکایی هشدار داد در صورت حمله نظامی به سوریه، مراکز وابسته به آمریکا در سراسر عراق مورد تهاجم قرار خواهند گرفت.
روزنامه وال استریت ژورنال پیش‌بینی کرد گروه‌های شبه نظامی عراقی به مراکز وابسته به آمریکا در عراق و از جمله سفارت این کشور حمله کنند. این روزنامه مدعی شد پیامی از سوی سپاه پاسداران ایران به گروه‌های شبه‌نظامی عراقی ارسال شده مبنی بر اینکه در صورت حمله آمریکا به سوریه به مواضع آمریکا در بغداد و مناطق دیگر حمله می‌کنند.
این روزنامه می‌نویسد: در این پیام به گروه‌های شبه‌نظامی عراق گفته می‌شود، آماده باشند تا در صورت حمله آمریکا به سوریه با قدرت واکنش نشان دهند.
وزارت امور خارجه آمریکا با اشاره به اوضاع جاری امنیتی به شهروندان آمریکایی هشدار داده که سفر به عراق همچنان برای آنها «خطرناک» است.
به نوشته وال استریت‌ژورنال مقام‌های پنتاگون و سازمان سیا از اظهارنظر درباره پیغام ارسال شده به گروه های شبه‌نظامی عراقی خودداری کرده‌اند.
گروه‌های شبه‌نظامی عراقی اخیراً با حمله به پادگان نظامی اشرف در شمال بغداد بالغ بر 70 تروریست عضو گروهک منافقین را به هلاکت رساندند و احتمالاً همین امر از نظامیان و دیپلمات‌های آمریکایی زهر چشم گرفته است.

 


محافل صهیونیستی احساس دوگانه خوشحالی و ترس نسبت به عقب افتادن اقدام نظامی آمریکا علیه سوریه دارند.
این محافل - به ویژه در میان اتباع این رژیم جعلی- از یک سو خوشحالند که در معرض آتش انتقام جبهه مقاومت ضدصهیونیستی که اعلام کرده اولین اهداف حمله خود را مراکز حساس اسرائیل قرار می‌دهد، قرار نمی‌گیرند و از دیگر سو نمایش علنی عجز رژیم آمریکا را خالی شدن عقبه خود از مهم‌ترین حامی راهبردی می‌دانند.
روزنامه یدیعوت آحارونوت با اشاره به سخنان اوباما مبنی بر به تعویق افتادن حمله به سوریه نوشت: نمایندگان این گام غیرمنتظره را با «حیرت» واکنش نشان دادند. آنان متعجب‌اند از این که اوباما آشکارا حمله به سوریه را به تعویق انداخته است.
این روزنامه می‌نویسد: در اورشلیم این برداشت وجود دارد که اوباما پس از عقب‌نشینی بریتانیا و با توجه به نظرسنجی منفی در آمریکا دچار ترس شده است.
به گزارش دویچه‌وله در عین حال می‌توان دید که به تعویق افتادن حمله برای بسیاری از ساکنان اسرائیل [اراضی اشغالی] که از حمله تلافی‌جویانه می‌ترسند خبر خوبی بوده است.
دویچه‌وله خاطرنشان کرد: برای منتقدان اوباما چرخش ناگهانی او موجب تردید عمیق نسبت به جدیت آمریکا به عنوان مهمترین متحد و حامی اسرائیل می‌شود. آنان تصمیم اوباما را بیش از هر چیز به عنوان پیامی خطرناک به کشورهایی چون ایران می‌دانند.
در همین حال الکس فیشر، تحلیل‌گر اسرائیلی، می‌نویسد: «دنیا برای سوریه نمی‌جنگد، سوریه کشور بی‌اهمیتی است که برای کسی جالب نیست و این درسی است برای اسرائیل». در صورتی که ما در شرایطی بحرانی با ایران قرار بگیریم هیچ کس در جهان حاضر نخواهد بود به خاطر ما حتی یک هواپیما را به حرکت درآورد. در بهترین حالت تنها شاید از اسرائیل حمایت لفظی کنند.
اما روزنامه هاآرتص نوشت: بیانیه اوباما برای اسرائیل، بشارت‌دهنده بازگشت به زندگی طبیعی بود و می‌توان حدس زد که از لحظه‌ای که زمانبندی جدید برای حمله مشخص شود؛ آماده‌باش اطلاعات عملیات و اسلحه ضدهوایی در مناطق شمالی کاهش خواهد یافت. با این حال در این میان ظاهرا برای ما فرصتی پیش آمده که بتوانیم رفتار دولت واشنگتن را در برابر چالش استراتژیک احتمالی با برنامه هسته‌ای ایران در آینده ارزیابی کنیم و البته نتایج این تحلیل برای اسرائیل اصلا خوشایند نیست.
روزنامه اسرائیلی «هیوم» نیز در مطلبی با عنوان «میزان ناامیدی قابل پیش‌بینی بود» تاکید کرد:‌ «سران ارتش اسرائیل کوچک‌ترین شکی نداشتند که همین روزها حمله آمریکا به سوریه واقع خواهد شد، اما همان طور که پیش‌بینی می‌کردیم رفتار اوباما ناامید‌کننده و حیرت‌آور بود و بعد از سخنرانی وی این سؤال‌ها مطرح شد که آیا بالاخره حمله‌ای صورت خواهد گرفت؟ حمله چگونه خواهد بود؟ اگر کنگره موافقت نکند چه خواهد شد؟ و اگر اوباما برای حمله در سطحی بسیار پایین به سوریه دست به دامن کنگره شود، وقتی نوبت به حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران برسد آیا کنگره موافقت خواهد کرد؟».
پروفسور اشلومو آرنسون، استاد علوم سیاسی در دانشگاه عبری بیت‌المقدس نیز به بی‌بی‌سی می‌گوید: «مشکل اساسی برای آقای نتانیاهو سوریه نیست بلکه ایران است. بنابراین مسئله برای او این است که اقدام نظامی آمریکا که حداقل تا نهم سپتامبر (دوشنبه آینده) عقب افتاده، آیا این کار علامتی به ایران خواهد بود؟ یعنی اگر ایران به گسترش برنامه اتمی‌اش ادامه بدهد آیا آمریکا دست به حمله نظامی خواهد زد یا نه؟».
با این حال نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی با انتقاد از اظهارات وزیر مسکن این رژیم در خصوص آمریکا از وزیران کابینه خواست از ایراد هرگونه اظهارنظر علیه آمریکا ممانعت کنند.
به گزارش روزنامه معاریو، نتانیاهو، انتقادات شدیدی را از اوری اریل، وزیر مسکن رژیم صهیونیستی به دلیل انتقاداتش درباره تاخیر آمریکا در حمله به سوریه ایراد کرد و گفت: ما در اوضاعی هستیم که براساس مسئولیت‌مان نباید چنین اظهاراتی را ایراد کنیم. من از شما می‌خواهم به مسئولیت‌هایتان ادامه داده و از اظهارات غیرمسئولانه و غیرمدبرانه در برابر هم‌پیمانانمان ممانعت کنید.
معاریو همچنین از قول مقامات صهیونیستی نوشت: اوباما ترسو است

 


«باراک اوباما خوب درک می‌کند که هرگونه مداخله‌ای در سوریه به منزله افتادن در سرازیری جنگی پرهزینه است که مطابق خواست و تمایل مردم آمریکا نیست و از آن حمایت نخواهند کرد.»
روزنامه نیویورک‌تایمز به رغم انتشار این ارزیابی نوشت: تعلل اوباما در حمله به سوریه، نشانه دودلی و تردید در انظار جهانی قلمداد شده و به تقویت چنین تصوری کمک می‌کند که آمریکا به دلیل مشکلات اقتصادی و چالشی که در عراق با آن دست و پنجه نرم می‌کند، دیگر تمایلی به ایفای نقش رهبری جهان ندارد. این موضوع دشمنان آمریکا را جسورتر و دوستانش را ناامید خواهد کرد. واشنگتن به زودی خود را در مقابل ایران و کره‌شمالی یا چین و روسیه که از قدرت وتوی خود در شورای امنیت برای جلوگیری از صدور مجوز سازمان ملل برای مداخله در سوریه استفاده‌ کرده‌اند، یکه و تنها خواهد یافت.
نیویورک تایمز نوشت: هر چند شهروندان آمریکایی از جنگ خسته شده‌اند اما درس عبرتی که می‌توان از سوریه گرفت این است که عقب‌نشینی واشنگتن از مسئولیت‌هایش در مقابل مسائل جهانی، فقط مشکلات بزرگتری ایجاد خواهد کرد که در نهایت هزینه‌ها و احتمال مداخله واشنگتن را افزایش خواهد داد. اوباما اکنون در تنگنا افتاده است.

 


در خبر ویژه روز پنج‌شنبه 14 شهریور با عنوان «ماه عسل روحانی و ساختارشکنان زود به پایان می‌رسد» نام روزنامه بهار به اشتباه روزنامه اعتماد قید شده بود که بدین وسیله تصحیح می‌شود.

 


با نهایت تأسف مطلع شدیم همکارمان آقای محمد دست‌افکن در غم از دست دادن یکی از نزدیکان خود سوگوار است. ضمن تسلیت به ایشان برای آن مرحوم رحمت واسعه الهی و برای بازماندگان صبر و شکیبایی آرزو داریم.

 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10