(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


یکشنبه 17 شهریور 1392 - شماره 20585

واشنگتن از لبنان خواست در جنگ سوریه بی‌طرف باشد
12 حزب سیاسی تونس برای حل بحران ائتلاف ملی تشکیل دادند
3 کشته، ده‌ها مجروح و بازداشت 50 نفر در تظاهرات ضد دولتی مصر
در پایان اجلاس گروه 20 در سن‌پترزبورگ
پوتین : آمریکا حمله کند
در کنار سوریه خواهیم بود
نماینده آیت‌الله سیستانی نسبت به اختلاف‌های قومی در عراق هشدار داد
با وجود تدابیر شدید امنیتی
انقلابیون بحرین چندین خیابان را مسدود کردند
ادامه اعتراض‌ها علیه حمله احتمالی به سوریه
افشاگری اسنودان از 13 سال جاسوسی واشنگتن از حریم خصوصی افراد
هشدار به کاربران اینترنت در جهان کلیک نکنید، جاسوسان آمریکا در کمین هستند
قطع درختان بار دیگر بحران آفرید
درگیری پلیس ترکیه با دانشجویان معترض در آنکارا
ضمن محکوم کردن حمله احتمالی آمریکا به سوریه صورت گرفت
رزمایش آمادگی رزمندگان فلسطین برای مقابله با رژیم صهیونیستی
55 نمازگزار فلسطینی در یورش نظامیان صهیونیست مجروح شدند
   


واشنگتن از دولت لبنان خواست در جریان جنگ احتمالی آمریکا علیه سوریه بی‌طرف باشد.
به گزارش ایرنا، دیوید هیل سفیر جدید آمریکا در بیروت این پیام را در دیدار با نجیب میقاتی نخست‌وزیر لبنان به وی ابلاغ کرده است.
وی پس از این دیدار در یک کنفرانس خبری از سیاست حزب‌الله در لبنان انتقاد کرد.
وی بدون اشاره به قدرت حزب‌الله در دفاع از لبنان و حمایت مقامات لبنانی از این جنبش خاطرنشان کرد که این جنبش چالش‌هایی را برای لبنان به وجود آورده است.
اخیرا کاخ سفید از اتباع آمریکایی خواسته بود خاک لبنان را ترک کنند.

 


شماری از احزاب اسلامی و ملی‌گرای تونس برای برون رفت از بحران سیاسی و پیشبرد روند دمکراسی در این کشور، ائتلاف ملی به رهبری جنبش اسلامگرای النهضه تشکیل دادند.
این ائتلاف شامل 12 حزب سیاسی با گرایش‌های لیبرالی، اسلامی و ملی است.به گزارش ایرنا، محمد القومانی سخنگوی این ائتلاف گزارش داد که ائتلاف ملی در تونس تنها برای هماهنگی برای پیشبرد روند دمکراسی و خارج ساختن کشور از بن بست سیاسی تشکیل شده است.وی که دبیرکل حزب اصلاح و توسعه تونس نیز هست، گفت که جنبش النهضه هدایت این ائتلاف را برعهده خواهد داشت.وی تاکید کرد که این ائتلاف با هدف حمایت از خواسته‌های انقلاب مردمی تونس به رایزنی‌های خود برای تشکیل دولت وحدت ملی ادامه خواهد داد.وی یادآور شد ائتلاف جدید تنها اهداف سیاسی را دنبال خواهد کرد.

 


صدها نفر از طرفداران مرسی، در جریان ناآرامی‌های جدید مصر کشته، زخمی یا دستگیر شدند.
به گزارش خبرگزاری‌ها در جریان حملات روز جمعه نیروهای ارتش و پلیس مصر به تظاهرکنندگان طرفدار مرسی حدود 50 نفر در اسکندریه، طنطا و دمیاط بازداشت شدند.
به نوشته الجزیره دست کم سه نفر از معترضان نیز در ناآرامی‌های این روز جان خود را از دست داده و صدها نفر دیگر نیز زخمی شدند.
طرفداران مرسی و اخوانی‌ها روز جمعه با شعار «بازپس‌گیری انقلاب» و با هدف شکستن ممنوعیت رفت و آمدها در شهرهای مختلف مصر تظاهرات کردند و این در حالی است که نیروهای دولتی و نظامی مصر نسبت به ادامه این اعتراض‌ها هشدار داده بودند.
تظاهرات روز جمعه یک روز پس از حمله تروریستی به وزیر کشور مصر صورت گرفت. حمله‌ای که به اعتقاد کارشناسان، با توجه به وسعت و بزرگی آن که به کشته شدن 24 نفر منجر شد، می‌تواند هشداری باشد برای آینده امنیتی مصر. به اعتقاد این کارشناسان تلاش‌های قهرآمیز برای حذف جریان مهم اخوان‌المسلمین می‌تواند این گروه اسلامی را به سمت فعالیت‌های مسلحانه ترغیب کند چرا که آنها پس از روی کار آمدن به طریق دیپلماتیک، با کودتای نظامی کنار زده شده و اکنون در شرف حذف شدن هستند. هر چند تمام جریان‌های اسلامگرای مصر از جمله اخوان‌المسلمین انفجار تروریستی روز پنج‌شنبه قاهره را محکوم کرده و عاملان آن را «جنایتکار» خوانده‌اند.
به گزارش روزنامه «السفیر» لبنان، انفجار تروریستی علیه وزیر کشور مصر به غیر از گروه‌های جهادی، از سوی تمام گروه‌های اسلامگرای مصر محکوم شد.
در همین زمینه «عمرو دراج» از رهبران اخوان‌المسلمین در پیامی ضمن محکوم کردن این حمله خواستار تحقیقات کاملی در این زمینه شد.
«ائتلاف ملی برای حمایت از مشروعیت» نیز که مجموعه‌ای تحت هدایت اخوان است، این حمله را محکوم کرد و هر گونه به کارگیری خشونت را برخلاف مبارزه مسالمت‌آمیز دانسته است.
«یونس مخیون» رئیس حزب سلفی «النور» هم در بیانیه‌ای تاکید کرد که چنین اقداماتی نتیجه‌ای جز پیچیده‌تر کردن اوضاع به ضرر منافع ملی ندارد.
این روزنامه در پایان تصریح کرد این حمله احتمالا توسط گروه‌های تندرو و کوچک القاعده که به تازگی در صحرای سینا فعال شده‌اند، انجام گرفته است.در همین حال خبر می‌رسد ارتش مصر عملیات گسترده‌ای را با هدف مبارزه با «شبه‌نظامیان» فعال در صحرای سینا آغاز کرده است.
به گفته ساکنان روستاهای این منطقه، ارتش مصر طی 24 ساعت گذشته ده‌ها حمله هوایی و زمینی در صحرای سینا انجام داده و شماری از «تروریست‌‌ها» را به هلاکت رسانده است.
پس از برکناری محمد مرسی و آغاز ناآرامی‌ها در مصر، صحرای سینا نیز به شدت ناآرام شده است طوری که نیروهای ارتش مصر برای تامین امنیت این منطقه به شدت فعال شده‌اند. خبرهای غیررسمی از همکاری رژیم صهیونیستی با ارتش مصر در این منطقه منتشر شده است.

 


رئیس جمهور روسیه تأکید کرد در صورت حمله به سوریه مسکو به این کشور کمک خواهد کرد همانگونه که اکنون این کار را می‌کند.
به گزارش خبرگزاری‌ها، ولادیمیر پوتین در پایان نشست گروه 20 که در شهر سن‌پترزبورگ برگزار شد در یک کنفرانس خبری به صراحت اعلام کرد مسکو قصد ندارد علیه سوریه وارد جنگ شود و در صورت حمله نظامی به این کشور روسیه به حمایت‌های کنونی خود از دمشق ادامه می‌دهد. وی با تأکید بر این موضوع که سلاح‌های شیمیایی استفاده شده در سوریه اقدامی تحریک‌آمیز از سوی عناصر تروریست بوده اظهار داشت، توسل به زور علیه کشورهای دارای حاکمیت ممنوع است و هر کس بخواهد در این زمینه تک‌روی کند در واقع بر ضد قوانین بین‌الملل اقدام کرده است. پوتین گفت، در حاشیه اجلاس سران با رئیس جمهور آمریکا دیدار کردم اما در پایان دیدار هر کدام از ما بر نظر خود درباره سوریه باقی ماند. وی افزود: فقط ترکیه، آمریکا، عربستان، کانادا و فرانسه از حمله به سوریه حمایت می‌کنند و اکثر کشورها در مخالفت با حمله به سوریه با ما همصدا هستند. پوتین گفت، برگزاری نشست 20 هم هیچ کمکی به نزدیکتر شدن دیدگاه‌های آمریکا و روسیه درباره سوریه نکرد.
رئیس جمهور روسیه که به همه نیروهای مسلح این کشور دستور آماده‌باش داده است در رابطه با سوریه و کمک به این کشور در صورت هرگونه تجاوز احتمالی تأکید کرد، حتی نمی‌خواهم به حمله به سوریه فکر کنم و همان طور که در حال حاضر به آنها کمک می‌کنیم در صورت حمله نیز به سوریه کمک خواهیم کرد.
این اظهارات در حالی صورت می‌گیرد که باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا همچنان بازنده نشست گروه 20 است و پس از چند روز لابی‌گری با کشورهای مختلف برای جلب حمایت بین‌المللی برای حمله به سوریه شکست خورد و نتوانست کشورهای دیگر را با خود همراه سازد.
اوباما گفت که او راه سختی در پیش دارد و با توجه به مخالفت‌های بین‌المللی و نظرسنجی‌های داخل آمریکا نمی‌تواند حمایت جامعه بین‌المللی و مردم آمریکا را برای حمله به سوریه جلب کند.
اوباما قرار است روز سه‌شنبه پیش از جلسه راي‌گیری در کنگره برای تصویب قطعنامه مجوز دولت برای حمله به سوریه با مردم گفت‌وگو کند.
در همین رابطه تحلیلگران آمریکایی اظهار داشتند که به نظر نمی‌رسد کنگره آمریکا در آینده نزدیک تصمیم حمله نظامی به سوریه را تأیید کند. این تحلیلگران اذعان داشتند که 39 نفراز 435 عضو کنگره موافقت خود را با حمله به سوریه ابراز داشتند و بعید به نظر می‌رسد که تعداد موافقان افزایش یابد.
«ربستر گریفن تارپلی» مورخ آمریکایی نیز اظهار داشت که عربستان سعودی و قطر در حال رشوه دادن به اعضای کنگره آمریکا برای کسب موافقت آنها برای حمله نظامی به سوریه هستند.
این مورخ آمریکایی افزود، تنها هیلاری‌کلینتون وزیر خارجه سابق آمریکا که طرفدار جنگ علیه سوریه است از شاه عربستان 500 هزار دلار طلا و جواهر دریافت کرده است و به خانواده اشخاص ذی‌نفوذ در کنگره مقادیر زیادی دلار و طلا از سوی عربستان و قطر اهدا شده است.
از سوی دیگر، چند سناتور آمریکایی خواستار استیضاح باراک اوباما به دلیل سوءاستفاده از قدرت شده‌اند.
به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران به نقل از پایگاه خبری هافینگتون پست، بیل‌فلورس، نماینده جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا اظهار داشت که عقیده دارد مجلس نمایندگان آمریکا رای به استیضاح باراک اوباما، رئيس‌جمهور این کشور خواهد داد.
وی در اظهاراتی تاکید کرد اوباما قانون اساسی را نقض کرده و آن را زیر پا گذاشته و از قدرت سوءاستفاده کرده است اما از نظر من باید در نهایت تلاش کرد تا مجلس نمایندگان تصمیم به استیضاح وی بگیرد. اگر مجلس نمایندگان دست به رای‌گیری در این زمینه بزند، به استیضاح اوباما رای خواهد داد و احتمالاً او را استیضاح خواهد کرد.
در همین رابطه تعدادی از کشورهای شرکت‌کننده در نشست گروه 20 خواستار پاسخ قاطع از سوی جامعه بین‌المللی در قبال استفاده از تسلیحات شیمیایی در سوریه شدند.
رهبران کشورهای آمریکا، انگلیس، فرانسه، عربستان و ژاپن در بیانیه‌ای مشترک اظهار داشتند که استفاده از تسلیحات شیمیایی در هر جایی امنیت مردم را کاهش می‌دهد.
امضاکنندگان این بیانیه تاکید کردند از اقدام قاطع شورای امنیت سازمان ملل حمایت می‌کنند اما جهان نمی‌تواند تا ابد منتظر بماند.
جان‌کری وزیر خارجه آمریکا نیز برای جلب حمایت اتحادیه اروپا برای حمله به سوریه به اروپا می‌رود این در حالی است که فرانسوا اولاند رئيس‌جمهور فرانسه تاکید کرد پیش از مداخله در سوریه منتظر نتایج تحقیقات سازمان‌ملل می‌مانیم و دیوید کامرون نخست‌وزیر انگلیس گفت، بعید می‌دانم بدون موافقت شورای امنیت به سوریه حمله شود.
اخضر ابراهیمی فرستاده ویژه سازمان ملل به سوریه نیز تاکید کرد، هرگونه اقدام علیه سوریه باید به شورای امنیت ارجاع داده شود.
یک روزنامه لبنانی نوشت، سوریه در صورت حمله نظامی نیروگاه هسته‌ای اسرائيل را هدف قرار می‌دهد.
بشار جعفری نماینده دائم سوریه در سازمان ملل نیز در نامه‌ای به مقامات سازمان ملل خواست تا تروریسم خاندان سعودی علیه سوریه را مهار کنند.
از سوی دیگر پایگاه خبری دیلی بیست نوشت، با توجه به خصوصیت جنگ طلبی باراک‌اوباما بهتر است جایزه صلح نوبل از او پس گرفته شود.
از سوریه نیز خبر می‌رسد که عملیات ارتش سوریه برای پاکسازی مناطق همچنان ادامه دارد و تاکنون صدها تروریست به هلاکت رسیده یا مجروح شدند.
مقامات سوریه اعلام کردند هر کس محل اختفای تروریست‌ها را اطلاع دهد و به دستگیری آنها کمک کند یک پاداش 500 هزار لیر دریافت خواهد کرد.
سایر رویدادها
* نماینده آمریکا در سازمان ملل گفت، واشنگتن تمامی راه‌حل‌های جایگزین جنگ در سوریه را از بین برده و اکنون راه‌حلی جز جنگ ندارد.
* خبرگزاری رویترز از ناتوانی سازمان‌های جاسوسی آمریکا در شناسایی عامل حمله شیمیایی خبر داد.
* ناو هواپیمابر روسی برای اعزام به دریای مدیترانه و سواحل سوریه آماده شد.
* رهبر کاتولیک‌های جهان ضمن تقبیح جنگ علیه سوریه از مردم جهان خواست برای حل بحران سوریه دعا کنند.
* یک سرتیپ بازنشسته ارتش لبنان گفت، آمریکا جرئت حمله به سوریه را ندارد.
* ایتالیا یک کشتی جنگی خود را به شرق مدیترانه اعزام کرد تا در صورت تشدید بحران نیروهای ایتالیایی حافظ صلح در جنوب لبنان را از منطقه خارج کند.

 


نماینده آیت‌الله «سید علی سیستانی» به گروه‌های سیاسی عراق در مورد دامن زدن به اختلافات قومی و طایفه‌ای هشدار داد.
به گزارش ایسنا، «عبدالمهدی الکربلایی» نماینده آیت‌الله سیستانی در کربلا اعلام کرد، دامن زدن به اختلافات طایفه‌ای بسیار خطرناک‌تر از خودروهای بمب‌گذاری شده و انفجارهای تروریستی است، چرا که اختلافات بر روند زندگی مردم در مناطق دارای قومیت‌های مختلف تأثیر می‌گذارد و ما را به شرایط سال 2006 باز می‌گرداند.
الکربلایی به برخی از مصادیق اختلافات طایفه‌ای اشاره کرد. آیت‌الله سیستانی معمولاً به شکل مستقیم درباره مسائل جاری عراق سخن نمی‌گوید و نظرات وی را نمایندگانش به اطلاع مردم می‌رسانند. در عراق علاوه بر انفجارهای تروریستی خیابانی، برخی گروه‌های سیاسی نیز به اختلافات قومیتی دامن می‌زنند.

 


معترضان در بحرین با وجود تدابیر امنیتی گسترده رژیم آل‌خلیفه بار دیگر تظاهرات کردند و در چند منطقه با مأموران آل‌خلیفه درگیر شدند.
به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از مراه‌البحرین، صدها بحرینی با وجود تدابیر گسترده امنیتی در منامه و دیگر شهرهای این کشور به خیابان‌ها ریخته و با پرتاب کوکتل مولوتف و آتش زدن لاستیک چندین خیابان را مسدود کردند.
بحرینی‌ها در حالی بار دیگر به خیابان‌ها آمدند که نیروهای امنیتی با خودروهای زرهی در ورودی محله‌های مختلف منامه استقرار یافته بودند. معترضان در حالی که شعارهایی برای پایان سرکوب‌های خیابانی سر می‌دادند هلی‌کوپترهای پلیس بر فراز تظاهرات کنندگان به پرواز درآمدند. همزمان مرکز حقوق بشر جمعیت الوفاق بحرین در گزارشی اعلام کرد نیروهای امنیتی از ماه اوت 2013 تاکنون 203 نفر را دستگیر کرده‌اند. جمعیت الوفاق بحرین اخیراً از نهادهای بین‌المللی برای آزادی زندانیان درخواست کمک کرده است.

 


سرویس خارجی-
مردم، احزاب، شخصیت‌ها و مجامع مختلف جهانی با برگزاری تظاهرات و تجمعات اعتراض‌آمیز در سراسر جهان همچنان مخالفت خود را با جنگ علیه سوریه ابراز می‌کنند.
مردم لبنان با برگزاری تظاهرات اعتراض‌آمیز در مقابل سفارت آمریکا در بیروت مخالفت خود را با هرگونه اقدام نظامی علیه سوریه اعلام کردند.
شرکت کنندگان در این تظاهرات به آمریکا نسبت به هر تجاوز احتمالی به سوریه هشدار داده و همبستگی خود را با دولت سوریه اعلام کردند.
شرکت کنندگان در این تظاهرات که پرچم‌های لبنان و سوریه را در دست داشتند، با تأکید بر اینکه سفارت آمریکا در لبنان اتاق عملیات ضد مقاومت و سوریه در منطقه است، سیاست‌های آمریکا در لبنان و منطقه را محکوم کرده و اعلام کردند که دست آمریکایی‌ها به خون مردم منطقه آلوده است.
احزاب و شخصیت‌های سیاسی مصر نیز از آمریکا به علت تلاش برای تجاوز به سوریه انتقاد کردند و از اتحادیه عرب خواستند که غرب را به دخالت در امور داخلی سوریه تحریک نکند.
در همین رابطه روزنامه سوییسی «اس‌تی‌گاله تاگبلات» نوشت، اکثر مردم اروپا مخالف جنگ با سوریه هستند و از سران کشورهای غربی می‌خواهند که دست از سر سوریه بردارند.
این روزنامه همچنین افزود، بهترین راه حل بحران سوریه مذاکره و گفت‌وگو است و مذاکره‌کنندگان باید راهی برای خروج از این بحران بدون توسل به خشونت پیدا کنند.
مردم آلمان، شخصیت‌ها و سیاستمداران این کشور نیز همچنان بر مخالفت خود با جنگ و مداخله نظامی در سوریه تأکید می‌کنند. گرهارد شرودر صدراعظم سابق آلمان در جمع شماری از مخالفان جنگ اظهار داشت، حمله نظامی نه تنها به حل بحران سوریه منجر نخواهد شد بلکه موجب کشته شدن تعداد بیشتری از انسان‌های بی‌گناه می‌شود.
طبق جدیدترین نظرسنجی مؤسسه گالوپ اقدام نظامی علیه سوریه از کمترین حمایت مردم آمریکا برخوردار است و تنها 36 درصد از آمریکایی‌ها از آن حمایت می‌کنند.
مردم اتریش نیز همانند دیگر کشورهای اروپایی مخالفت صریح خود را با حمله نظامی به سوریه اعلام کردند.
نتایج نظرسنجی‌های جدید همچنین نشان می‌دهد که 68 درصد فرانسوی‌ها و 72 درصد مردم ترکیه مخالف اقدام نظامی علیه سوریه هستند. این نظرسنجی‌ها در اکثر کشورهای عضو اتحادیه اروپا انجام شده و اکثریت مردم کشورهای اروپایی مخالفت خود را با حمله علیه سوریه اعلام کرده‌اند.

 



افشاگری‌های تازه مامور سابق آژانس امنیت ملی آمریکا نشان می‌دهد حساب‌های بانکی، ایمیل‌ها، سوابق پزشکی، اسرار تجاری، و... مردم نیز از گزند نهادهای اطلاعاتی آمریکا در امان نیستند.
به گزارش فارس، به نقل از یونایتدپرس، اسناد جدید افشا شده از سوی ادوارد اسنودان، مامور سابق آژانس امنیت ملی آمریکا نشان می‌دهد اطلاعات حساب‌های بانکی، سوابق پزشکی بیماران، اسرار تجاری، جست‌وجوهای تحت وب‌کاربران، چت‌های اینترنتی،‌تماس‌های تلفنی ثابت و همراه و به طور کلی هر آنچه از طریق اینترنت و مخابرات صورت می‌گیرد از سوی سازمان‌های جاسوسی آمریکا تحت کنترل هستند و داده‌های رمزگذاری شده نیز کمکی به مصونیت کاربران نکرده‌اند.
براساس این رسوایی، آژانس امنیت ملی آمریکا از سال 2000 اطلاعات دیجیتالی صدها میلیون نفر را هک کرده‌اند و این در حالی است که همواره به کاربران اطمینان داده شده است که حریم شخصی آنها از گزند نهادهای اطلاعاتی آمریکا در امان هستند!
در این گزارش همچنین آمده که فقط در سال 2013 آمریکا 250 میلیون دلار بودجه به پروژه قفل‌شکنی و رمزگشایی اطلاعات اختصاص داده و در این راه از ده‌ها ابر رایانه برای تسریع در کارها استفاده کرده است. این جاسوسی‌ها تنها منحصر به کاربران آمریکایی نبوده و همه افرادی که در اقصی نقاط جهان از اینترنت استفاده می‌کنند را در برمی‌گیرد!
آژانس امنیت ملی آمریکا برای پیشبرد امور در این زمینه از همکاری شرکت‌های بزرگ فناوری آمریکا و همین طور موسسات ارائه دهنده خدمات اینترنت نیز بهره‌مند شده است. برخی از این شرکت‌ها «مجبور» به ارائه کلیدهای اصلی رمزگذاری خود به آژانس امنیت ملی آمریکا شده‌اند و برخی از آنها هم روش‌های مخفیانه‌ای را در سرویس‌های تحت وب خود گنجانده‌اند تا ماموران اطلاعاتی آمریکا بتوانند اطلاعات مورد نظر را بررسی و حریم شخصی کاربران را نقض کنند.
در اسناد تازه افشا شده اسنودان نام شرکت‌های همکار با آژانس امنیت ملی آمریکا افشا نشده، اما وی قبلا از همکاری‌های گسترده فیس‌بوک، مایکروسافت، یاهو، اپل، گوگل و... با این آژانس پرده برداشته بود.
از نکات جالب توجه در مورد عملکرد آژانس امنیت ملی آمریکا هک کردن رایانه‌های هدف برای مطالعه و بررسی پیام‌های رد و بدل شده قبل از رمزگذاری آنهاست. سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا حتی از سایت‌ها و خبرگزاری‌های مختلف خواسته بودند اگر اخباری در این زمینه دارند، هرگز دست به انتشار آنها نزنند. زیرا در این صورت افراد و سازمان‌های هدف روش‌های رمزگذاری و ارتباطی خود را تغییر داده و آژانس امنیت ملی آمریکا مجددا مجبور به تلاش برای هک کردن آنها خواهد شد. نکته دیگر اینکه دولت انگلیس نیز در این جاسوسی‌ها همکاری‌های تنگاتنگی با دولت اوباما دارد و به این مسئله در افشاگری‌های قبلی اسنودان نیز اشاره شده بود.
آژانس امنیت ملی آمریکا پس از رمزگشایی از اطلاعات خصوصی مردم این حق را برای خود قائل است که این اطلاعات را برای هر مدتی که دوست دارد ذخیره کند. اطلاعات مذکور در اختیار چند کشور «دوست» دیگر و از جمله کانادا، استرالیا و نیوزیلند نیز قرار می‌گیرد!
گفتنی است ایالات متحده آمریکا تلاش‌های زیادی کرده تا اسنودان را که اکنون از روسیه پناهندگی سیاسی گرفته به کشورش بازگرداند اما موفق نشده است. در همین رابطه سفیر آمریکا در روسیه روز جمعه اعلام کرد تلاش‌های دیپلماتیک کشورش برای دیدار با اسنودان هم به نتیجه نرسیده است. اسناد افشاء شده طی چند روز گذشته نشان می‌دهد کاخ سفید حتی اقدام به شنود مکالمات تلفنی روسای‌جمهور برخی کشورها از جمله برزیل و مکزیک کرده است.
«دیلما روسف» رئیس‌جمهور برزیل یکی از این افرادی است که روز جمعه پس از برگزاری نشست گروه 20 در روسیه اعلام کرد، تا زمانی که اوباما درباره این رسوایی توضیح ندهد، حاضر به دیدار با او نخواهد شد.
به نوشته یورو نیوز، اوباما نیز قول داد تا روز چهارشنبه درباره این رسوایی به خانم «روسف» توضیح دهد!
ناظران حوزه فناوری اطلاعات هشدار داده‌اند که کاربران اینترنت در جهان مراقب باشند چرا که جاسوسان آمریکا در کمین هستند که از اطلاعات خصوصی آنها استفاده کنند.

 


در پی قطع درختان اطراف کوی دانشگاه خاورمیانه آنکارا،‌ دانشجویان دست به تظاهرات ضددولتی زدند و با پلیس درگیر شدند.
به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، خیابان‌های اطراف دانشگاه خاورمیانه آنکارا جمعه شب به صحنه زد و خورد میان دانشجویان معترض و نیروهای پلیس بود. این درگیری ساعت‌ها ادامه داشت و پلیس برای متفرق کردن معترضان از گلوله‌های پلاستیکی و گاز اشک‌آور استفاده کرد. دانشجویان معترض نیز شعارهایی ضد دولتی سر دادند و به سوی پلیس سنگ پرتاب کردند.
اما نیروهای امنیتی توانستند معترضان را متفرق و 14 دانشجو را دستگیر کنند.
علت ظاهری این درگیری اعتراض تظاهرکنندگان به قطع شدن شماری درخت در اطراف کوی دانشگاه به دست عوامل شهرداری آنکارا بود.
اما به نظر می‌رسد که بحران سوریه و مداخلات آنکارا در این کشور، اوضاع ترکیه را نیز به حالت انفجاری در آورده است و تظاهرات فوق نشانه و طلیعه این وضعیت انفجاری است.
معترضان در آنکارا همه جور شعار علیه دولت می‌دادند و اعتراضات آنها فقط به قطع چند درخت منحصر نمی‌شد.
ماه‌های گذشته نیز ترکیه شاهد اعتراضات ضد دولتی بود که آغازی مشابه اعتراضات دیروز آنکارا داشت؛ در پی قطع درختان پارک گزی در خرداد گذشته به دست شماری از ماموران شهرداری اسلامبول، اعتراضات ضد دولتی شروع شد و حدود سه ماه ادامه داشت. طی این مدت پنج نفر در شهرهای مختلف جان باختند و هزاران تن نیز زخمی شدند.
پ.ک.ک
«رجب طیب اردوغان» نخست‌وزیر ترکیه خطاب به رهبران حزب کارگران کرد ترکیه (پ.ک.ک) گفت: آنان مواضع دو پهلو و متضاد از خود نشان می‌دهند. این اظهارات در واکنش به موضع اخیر «جمیل باییک» از رهبران پ.ک.ک صورت گرفت؛ باییک گفته بود؛ شبه نظامیان پ.ک.ک به عقب‌نشینی خود از ترکیه خاتمه می‌دهند. این عقب‌نشینی براساس توافقنامه امضا شده میان آنکارا و پ.ک.ک صورت می‌گرفت.
نخست‌وزیر ترکیه در واکنش با سخنان باییک افزود: اگر توجه کنید «صلاح‌الدین دمیرتاش» رهبر حزب «صلح و دموکراسی» در این خصوص نکاتی بر زبان آورد که برخلاف اظهارات باییک بود؛ در واقع اینها دارند نقش پلیس خوب و پلیس بد را بازی می‌کنند.
ما بدون اینکه توجهی به این‌گونه سخنان داشته باشیم، به راه خود ادامه می‌دهیم.
اردوغان افزود: ما به مذاکرات صلح پایبند هستیم و صادقانه در این روند گام برمی‌داریم. اگر آنان بخواهند در این مقطع حساس، مذاکرات را به بن‌بست بکشانند در مقابل تاریخ باید پاسخگو باشند.
دمیرتاش (رهبر حزب صلح و دموکراسی) که در روند مذاکرات صلح دولت ترکیه با «عبدلله اوجالان» رهبر زندانی پ.ک.ک نقش دارد در مورد سخنان جمیل باییک گفت: منظور باییک این بوده که در شرایط کنونی، اقناع و کنترل شاخه نظامی، برای سران پ.ک.ک دشوار است و سخنان باییک به معنی اعلام رسمی توقف عقب‌نشینی نیست.
روند مذاکرات صلح دولت ترکیه با اوجالان از فروردین گذشته آغاز شده است ولی طرفین اکنون همدیگر را به پایبند نبودن به تعهدات متهم می‌کنند.

 


گروه‌های فلسطینی نوار غزه ضمن برگزاری رزمایش آمادگی برای مقابله با رژیم صهیونیستی، مذاکرات سازش تشکیلات خودگردان با تل‌آویو را محکوم کردند.
به گزارش واحد مرکزی خبر، شاخه‌های نظامی گروه‌های فلسطینی (به استثنای شاخه نظامی فتح) در مناطق شمالی نوار غزه رزمایش برگزار کردند و میزان آمادگی خود را برای مقابله با رژیم اسرائیل ارتقا دادند. این گروه‌ها همچنین در خیابان‌های شهر غزه رژه رفتند و برای مقابله با هرگونه تجاوز رژیم صهیونیستی اعلام آمادگی کردند.
شرکت‌کنندگان در این رزمایش و رژه «گردان‌های قسام» شاخه نظامی «حماس»، «گردان‌های ابوعلی مصطفی» شاخه نظامی «جبهه خلق برای آزادی فلسطین»، «گردان‌های مجاهدین»، «گردان‌های ناصرالدین» و «گردان‌های الانصار» بودند. این فلسطینی‌های مبارز در گفت‌وگو با خبرنگاران، مذاکرات سازش تشکیلات خودگردان با رژیم صهیونیستی را محکوم کردند. مبارزان فلسطینی همچنین، مخالفت خود را با هرگونه حمله آمریکا به سوریه اعلام کردند. در ارتباط با سرکوب فلسطینی‌ها در مسجد‌الاقصی که این روزها جریان دارد نیز رزمندگان فلسطینی گفتند، رژیم صهیونیستی از اوضاع جاری در خاورمیانه سوءاستفاده می‌کند و در حالی که توجه‌ها به مسئله حمله احتمالی آمریکا به سوریه جلب شده است، صهیونیست‌ها نیز فلسطینیان را در قدس سرکوب می‌کنند.
گردان‌های فلسطینی علاوه بر این، آمادگی خود را برای مقابله با آمریکا و رژیم صهیونیستی اعلام کردند.
کشف توطئه
به گزارش ایسنا، «اسلام شهوان» سخنگوی وزارت کشور دولت حماس به خبرنگاران گفت، عوامل امنیتی حماس توطئه مشترک اسرائیل، تشکیلات خودگردان و رژیم‌های عربی علیه دولت حماس را کشف و تعدادی از عوامل اجرایی این توطئه را دستگیر کرده‌اند.
به گفته شهوان، دستگیرشدگان اعتراف کردند که قصد ترور شماری از چهره‌های حماس را داشتند و می‌خواستند در میان مردم آشوب ایجاد کنند.
شهوان نام کشورهای عربی دخیل در این توطئه را ذکر نکرد و البته وعده داد که اسامی این کشورها را در آینده اعلام کند.
شهوان تصریح کرد: ملت فلسطین باید به خوبی بداند که تمامی این طرح‌ها به فضل و یاری خداوند برملا شده و جبهه داخلی ما همچنان ثابت و قدرتمند باقی خواهد ماند و هر کس به خود اجازه دهد امنیت و آرامش ما را تهدید کند، پاسخی دندان‌شکن دریافت خواهد کرد.

 


نیروهای ارتش و پلیس صهیونیستی با یورش به نمازگزاران فلسطینی در مسجدالاقصی 55 نفر را زخمی کردند.
به گزارش خبرگزاری‌ها، صحن و اطراف مسجدالاقصی پس از برگزاری نمازجمعه شاهد هجوم نیروهای اسرائیلی به فلسطینی‌‌ها بود.
در این زد و خورد نابرابر 20 فلسطینی هدف گلوله‌های پلاستیکی رژیم صهیونیستی قرار گرفتند و 30 تن دیگر نیز بر اثر استنشاق گاز اشک‌آور دچار خفگی شدند. نیروهای اشغالگر قدس 15 فلسطینی دیگر را نیز دستگیر کردند.
مدتی است که فلسطینی‌های نمازگزار در مسجدالاقصی مورد آزار و اذیت یهودیان افراطی و نیروهای اسرائیلی قرار می‌گیرند. در واقع اسرائیلی‌ها تحت‌الشعاع تحولات خاورمیانه و به ویژه حمله احتمالی آمریکا به سوریه، ضرب و شتم فلسطینی‌ها را در کرانه غربی و بیت‌المقدس اشغالی تشدید کرده‌اند.
از کرانه‌ غربی نیز خبر رسید نیروهای ارتش رژیم صهیونیستی با حمله به اردوگاه «العروب» در شمال شهر الخلیل، ده‌ها جوان فلسطینی را دستگیر کردند. شمار دستگیر شدگان تا 50 نفر هم اعلام شده است. در مورد علت حمله به اردوگاه العروب و دستگیری فلسطینی‌ها گزارشی نرسیده است. قبل از دستگیری فلسطینی‌ها میان طرفین درگیری نیز رخ داده بود.
خبر دیگر اینکه شرکت هلندی «رویال‌ هاسکونینج» طی بیانیه‌ای اعلام کرد اجرای پروژه آب‌رسانی در بیت‌المقدس شرقی را متوقف کرده است. در بیانیه فوق آمده است، شرکت در این پروژه نقض آشکار قوانین بین‌المللی (درمورد شهرک‌سازی صهیونیستی) است.

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10