(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


دوشنبه 18 شهریور 1392 - شماره 20586

زندگی صنعتی حیوانات را باهوش‌تر می‌کند
اصلاح ژنتیکی دانه روغنی گلرنگ برای تحمل خشکی
تشخیص خطر رد کلیه با یک آزمایش ساده
انجمن حمایت از بیماران روماتیسمی آغاز به کار کرد
علت اصلی ناباروری مردان
درمانی جدید برای فشار خون
بیماری قلبی قاتل شامپانزه‌های ورزشکار
ابر توفان‌های زحل
جلوگیری از آلودگی رادیواکتیو با استفاده از دیوار یخ
جمع‌آوری نفت از آب
خواب سلول‌های مغز را افزایش می‌دهد
بازسازی صورت با فناوری رایانه‌ای
   


نتایج مطالعات یک زیست‌شناس آمریکایی نشان می‌دهد زندگی در شهر، حیوانات را باهوش‌تر می‌کند زیرا رفتار انسان‌ها در شهرها سبب تکامل مغز جانوران می‌شود.
به گزارش پایگاه خبری دیلی‌میل، تحقیقات زیست‌شناسان دانشگاه مینسوتا واقع در آمریکا نشان می‌دهد برخی حیوانات با صنعتی شدن زیستگاهشان مثل زندگی در شهر در مقایسه با همتایان روستایی خود، مغز بزرگ‌تری دارند و باهوش‌تر می‌شوند.
امیلی اسنل رود زیست‌شناس تکاملی دانشگاه علوم زیستی مینسوتا، 10گونه حیوان از جمله موش پوزه‌دار، موش علفزار، خفاش، سنجاب و موش کوچک را که در اوایل قرن بیستم میلادی می‌زیسته‌اند و اکنون جمجمه آنها در موزه تاریخ طبیعی بل (Bell Museum of Natural History) وجود دارد، مورد مطالعه قرار داد. این حیوانات در داخل و اطراف متروی شهر زندگی می‌کردند.
نتایج بررسی نشان می‌دهد ظرفیت جمجمه دو گونه از این حیوانات که در شهر زندگی می‌کنند به طور قابل توجهی بیشتر است و پیش‌بینی می‌شود این حیوانات نسبت به هم‌نوعان روستاییشان باهوش‌تر بوده‌اند.
براساس نتایج این تحقیق، مغز موش‌های کوچک و موش علفزار پاسفیدی که در شهرها زندگی می‌کنند به طور متوسط 6درصد بزرگتر از مغز هم‌نوعانشان در زیستگاه‌های روستایی است.
به گفته محققان شواهد به دست آمده نمی‌تواند سیر تغییرات تکاملی بزرگ شدن مغز این حیوانات در طول زمان را مشخص کند. همچنین برخی از نمونه‌های مورد بررسی نظیر خفاش و سنجاب خلاف این نظریه را نشان می‌دهند.
پیش از این تحقیقات دانشمندان از ارتباط بین اندازه مغز و توانایی انطباق مغز آنها با محیط‌های شهری در پرندگان خبر داده بود.

 


نتایج تحقیقات پژوهشگران دانشکده کشاورزی دانشگاه صنعتی اصفهان منجر به اصلاح ژنتیکی گیاه دانه روغنی گلرنگ و زمینه برای ایجاد یک رقم جدید متحمل خشکی در این گیاه با کیفیت شده است.
به گزارش ایسنا، دکتر محمدمهدی مجیدی، مجری این طرح با بیان اینکه بیش از 90 درصد روغن مورد نیاز کشور از طریق واردات روغن یا واردات غیرمستقیم دانه‌های روغنی برای استحصال روغن تامین می‌شود، گفت: یکی از محدودیت‌های تولید دانه‌های روغنی در کشور کمبود آب است که نه تنها امکان توسعه سطح زیرگشت را محدود می‌کند، بلکه خشکسالی‌های پی درپی در کشور باعث کاهش سطح زیرکشت دربرخی مناطق نیز شده است.
دانشیار دانشکده کشاورزی دانشگاه صنعتی اصفهان افزود: یکی از راهکارهای افزایش تولید روغن، اصلاح ژنتیکی و ایجاد ارقام جدید متحمل به خشکی به ویژه در گیاهان دارای کیفیت روغن بالا است، به طوری که بتوان در شرایط تنش خشکی با کمترین نیاز آبی تولید مناسبی داشت.وی با بیان اینکه تحقیق بر روی اصلاح ژنتیکی گیاه دانه روغنی گلرنگ در دانشگاه صنعتی اصفهان مدتی است آغاز شده، خاطر نشان کرد: گلرنگ به علت دارا بودن اسید چرب غیراشباع و ضروری لینولئیک (78‌درصد) و نیز کیفیت تغذیه‌ای درحد روغن زیتون در برخی از ارقام، به عنوان یک گیاه دانه روغنی دارای اهمیت فراوان است.مجیدی در باره جزئیات این طرح‌ها که نتایج آن در قالب چند پایان نامه ارشد و دکتری در حال انجام است، گفت: این طرح در سه فاز تحقیقاتی انجام پذیرفته است که در فاز اول ژرم پلاسم گلرنگ از مناطق مختلف قاره‌های جهان با همکاری بانک ژن USDA آمریکا و IPK آلمان جمع‌آوری شد و در ابتدا به بررسی سطح تنوع ژنتیکی با استفاده از ارزیابی فتوتیپی و مارکرهای مولکولی DNA (نظیرSSR و ISSR) پرداخته شد. سپس غربالگری برای شناسایی ژنوتیپهای متحمل به خشکی انجام شد که نتایج ارزشمند آن در قالب تعدادی مقاله علمی پژوهشی برای مجلات معتبر ارسال شده است.وی گفت: در فاز دوم ژن‌های تحمل به تنش از نمونه‌های متحمل شناسایی شده (در فاز اول) به نمونه‌های سازگار داخل کشور منتقل شده یا امکان استفاده مستقیم نمونه‌های متحمل بررسی می‌شود. همچنین فاز سوم در صورتی انجام می‌شود که درجه تحمل به خشکی شناسایی شده در فاز اول به اندازه کافی نبوده و ایجاد ارقام بسیار متحمل برای کشت دیم یا مناطق بسیار خشک مدنظر باشد. در این صورت اصلاحگر مجبور است از گونه‌های وحشی که قرابت کمتری با گونه‌های اهلی دارند برای بهبود تحمل خشکی استفاده کندعضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان از آمادگی شروع فازهای دوم وسوم طرح نیز خبر داد و گفت: این دو فاز نیز در قالب پروپزال‌های کارشناسی ارشد و دکترا در حال اجرا هستند.وی در رابطه با بودجه وهزینه‌های طرح تحقیقاتی اصلاح ژنتیکی گونه گلرنگ در ایران اظهار داشت: فاز اول طرح با هزینه‌ای بالغ بر یکصد میلیون ریال طی سه سال به اجرا در آمده است که در صورت اجرای موفق فازهای دوم و سوم ظرفیت وسیع برای طراحی پروژه‌های جدید ایجاد می‌شود.مجیدی اظهار امیدواری کرد: با ایجاد ارقام مقاوم به تنش خشکی زمینه‌ برای تجاری سازی فراهم شده و بتوان با توجه به هزینه‌ بالایی که صرف واردات روغن خوراکی می‌شود، اقدام شایان توجهی در مناطق خشک کشور برای توسعه سطح زیرکشت این گیاه دانه روغنی بومی و با کیفیت صورت گیرد.

 


مطالعات نشان می‌دهد نوع خاصی از آزمایش ادرار، ساده‌ترین راه برای تعیین خطر پس زدن اندام پیوندی در بیماران دریافت‌کننده کلیه خواهد بود.
به گزارش هلث دی نیوز، نتایج تاره‌ترین مطالعات که در نشریه آمریکایی Organ منتشر شده است، نشان می‌دهد که سطح پروتئینی به نام CXCL9 در ادرار بیمار دریافت‌کننده پیوند کلیه، شاخص مطمئنی برای تشخیص و حتی پیش‌بینی رد عضو پیوندی در افراد محسوب می‌شود.
پس از پیوند کلیه، بیماران باید یک رویه درمانی را برای مقابله با عوارض جانبی ناشی از پیوند عضو و جلوگیری از پس زدن عضو جدید توسط سیستم ایمنی بدن آغاز کنند. اما با وجود این شیوه‌های درمانی، حدود 10 تا 15 درصد بیماران دریافت‌کننده کلیه در نخستین سال جراحی با مشکل پس زدن عضو پیوندی روبه رو می‌شوند.
در روش‌های قبلی پزشکان برای تشخیص عارضه کلیه از روش نمونه‌برداری استفاده می‌کردند که اگرچه شیوه‌ای ایمن و بدون خطر است، اما ممکن است مشکلاتی مانند خونریزی و درد را در پی داشته باشد.
در مطالعات جدید، محققان نمونه‌های ادرار را از 280 دریافت‌کننده پیوند کلیه از سنین مختلف به مدت 2 سال پس از پیوند جمع‌آوری کردند.
محققان پس از اندازه‌گیری سطح مولکول‌هایی که بیشتر در ادرار بیماران رد عضو مشاهده می‌شد، متوجه شدند که پروتئین CXCL9 به عنوان یک شاخص زیستی قابل اطمینان برای تعیین پیشرفت بیماری و تشخیص درد عضو پیوندی عمل می‌کند.
این مطالعات نشان دادند: اگر شش ماه پس از دریافت‌کلیه پیوندی، سطح این پروتئین در ادرار پایین باشد، خطر پس زدن کلیه یا از کار افتادن آن، تا 18 ماه بعد کمتر است.
به گفته محققان، سطح این پروتئین تا 30 روز قبل از بروز علایم بالینی آسیب کلیه، شروع به افزایش می‌کند و این به پزشکان امکان می‌دهد تا برای جلوگیری از پس زدن کلیه به موقع دست به کار شوند.

 


انجمن حمایت از بیماران روماتیسمی (ابر) با هدف حمایت‌های اجتماعی، معنوی و مالی از بیماران روماتیسمی با مجوز وزارت کشور آغاز به کار کرد.
به گزارش ایرنا، دکتر فرهاد غریب‌دوست، رئیس این انجمن با اعلام خبر فوق گفت: از اهداف این انجمن، ایجاد سایت بیماران روماتیسمی و ثبت اطلاعات مرتبط به منظور امور تحقیقاتی و همچنین مراکز مربوط آماری کشور است.
وی ادامه داد: جمع‌آوری داده‌هایی در مورد تاریخچه بیماری و نحوه زندگی بیماران روماتیسمی برای اطلاع سایر بیماران از دیگر اهداف این انجمن است که از بیماران مبتلا به بیماری لوپوس، اسکلرودرمی، آرتریت روماتوئید، اسپوندیلو آرتروپاتی و واسکولیت درخواست می‌شود تا با مراجعه به سایت انجمن به نشانی www.abrcr.ir مشخصات خود را ثبت کنند.
روابط عمومی این انجمن به نقل از غریب دوست گزارش داد: تهیه بروشورهای درمانی مناسب و نشریه داخلی، تشکیل جلسات مستمر پرسش، پاسخ و مشاوره در محل کار، ایجاد باشگاه بیماران روماتیسمی برای انجام ورزش‌های مناسب، آشنایی بیماران با یکدیگر و در نهایت همیاری و همکاری با یکدیگر از دیگر اهداف انجمن حمایت از بیماران روماتیسمی از ابعاد اجتماعی است.
وی گفت: یکی از مشکلات بیماران روماتیسمی در کشور، آشنا نبودن آنان با مراکز درمانی مرتبط با بیماری آنان و در صورت آشنایی با این مراکز، مشکلات مربوط به بستری شدن و هزینه‌های درمانی است.
غریب‌دوست افزود: برقراری ارتباط با بیمارستان‌های مختلف در سراسر کشور به منظور سهولت در بستری و انجمن اعمال جراحی با لحاظ کردن تخفیف‌های لازم از دیگر برنامه‌های این انجمن است.
رئیس انجمن حمایت از بیماران روماتیسمی از تعامل با محیط‌های کاری و مسئولان واحدهایی که بیماران روماتیسمی در آن مشغول به کارند با هدف مناسب‌سازی ساعت و فضای کار بیماران به عنوان دیگر اهداف این انجمن نام برد که در قالب حمایت‌های اجتماعی و معنوی از این بیماران انجام خواهد شد.
وی ادامه داد: برقراری ارتباط با مسئولان وزارت کار و امور اجتماعی برای ارایه پیشنهادها در خصوص کمک به بیماران روماتیسمی در محل کار، تشکیل کمیته اشتغال یا اشتغال‌زایی برای بیماران از دیگر برنامه‌های این انجمن برای حمایت از بیماران روماتیسمی است.
غریب‌دوست افزود: ایجاد صندوق‌های حمایتی مالی به منظور کمک به بیماران برای تهیه دارو از یک سو و از سوی دیگر، اعطای وام بلاعوض توسط صندوق فوق به منظور ادامه درمان و رفع بخشی از مشکلات مالی بیماران از دیگر اهداف این انجمن در قالب حمایت‌های مادی است که امید می‌رود در آینده‌ای نه چندان دور محقق شود.
وی اضافه کرد: از بیماران روماتیسمی درخواست می‌شود با مراجعه به سایت انجمن، نسبت به ثبت اطلاعات خود اقدام کنند. همچنین از نیکوکاران و خیرین سلامت تقاضا می‌شود با مراجعه به این انجمن، دست‌اندرکاران آن را برای فراهم آوردن تسهیلات برای بیماران یاری
رسانند.

 


یک دانشمند ایرانی دلیل اصلی ناباروری مردان را بی‌ثباتی ژنتیکی و صدمات DNA سلول‌های بدنی و جنسی عنوان کرد.
بی‌ثباتی ژنتیکی و صدمات DNA سلول‌های بدنی و جنسی مردان اغلب به صورت حذف‌های کوچک کروموزومی و تغییرات تعداد کروموزوم‌ها بروز می‌کنند که توسط دکتر حسین مزدرانی- عضو هیئت علمی دانشکده علوم پزشکی دانشگاه تربیت‌ مدرس- عامل اصلی ناباروری شناخته شده است.به نظر این متخصص ایرانی که به عنوان یکی از برگزیدگان داخلی جشنواره تحقیقاتی بین‌المللی رویان معرفی شده است، نارسایی کروماتین اسپرم، ناباروری، انتقال حذف‌های کوچک کروموزومی و تغییرات در تعداد کروموزوم‌ها به نسل بعدی، می‌تواند به دلیل مواجهه با آلودگی محیطی، مواد شیمیایی و تشعشعات یون‌زای طبیعی یا ساخته دست بشری باشد.وی عنوان کرد که در زندگی مدرن امروزی میزان مواجهه با آلودگی‌های محیطی، شیمیایی و پرتوهای یون‌زا در حال افزایش است تمامی این عوامل فیزیکی و شیمیایی القاء کننده‌های بالقوه صدمه به DNA و سلول‌های جنسی هستند.اسپرم انسان نیمی از مواد ژنتیکی را به نسل بعد منتقل می‌کند و کروماتین یا DNA ناهنجار اسپرم، به شکل نقص در چگالش (انقباض) زودرس، شکست‌های رشته DNA، حذف‌های کوچک کروموزومی و آنیوپلوییدی (تغییرات در تعداد کروموزوم) نمود پیدا می‌کند. در نتیجه صدمات خود به خودی یا القایی DNA، دلیل اصلی بی‌ثباتی ژنومی در ناباروری مردان به شمار می‌رود.این مشاهدات هم‌چنین می‌تواند تأثیر به‌سزایی در بیماران سرطانی تحت پرتودرمانی، یا افرادی که به دلایل شغلی در معرض عوامل شیمیایی و فیزیکی القاکننده صدمه به DNA هستند، داشته باشد.در این پروژه بی‌ثباتی ژنومی که به صورت صدمه به DNA و تغییرات ژنی بروز می‌کند، فراوانی این صدمات در افراد نابارور، صدمات ژنومی القا شده با پرتوها، ناهنجاری‌های ژنومی دخیل در باروری ناموفق و جنین‌های پیش از لانه‌گزینی و انتقال این ناهنجاری‌ها به نسل‌های بعدی مورد ارزیابی قرار گرفته و چندین تکنیک آزمایشگاهی جدید در این رابطه معرفی شده است.دکتر حسین مزدرانی تاکنون 11مقاله از این پروژه را در مجلات معتبر علمی دنیا مانند Reproduction به چاپ رسانده است.

 


دانشمندان انگلیسی یک عمل جراحی جدیدی ابداع کرده‌اند که می‌تواند به درمان میلیونها بیمار مبتلا به فشار خون بالا منجر شود.
این فرآیند شامل حذف خوشه کوچکی از عصبها در گلو بوده است که با تنظیم فشار خون مرتبط هستند.
محققان دانشگاه بریستول امیدوارند که این اقدام بتواند به حدود 5/2 میلیون بیمار با فشار خون بالا که با دارو قابل کنترل نیست کمک کند.
به گفته محققان، در صورت تأیید این شیوه، می‌توان از آن در سه سال آینده به عنوان یک درمان سرپایی نسبتا ساده برای بزرگسالان استفاده کرد.
دانشمندان در حال حاضر پس از درمان موفقیت‌آمیز موش‌های آزمایشگاهی توسط این شیوه بدیع، یک کارآزمایی بالینی ساده را بر روی 20 بیمار دارای فشار خون بالا آغاز کرده‌اند.
فشار خون بالا ملقب به قاتل خاموش بر یک سوم بزرگسالان تأثیر گذاشته و در صورت بی‌توجهی به درمان می‌تواند احتمال حملات قلبی، سکته و دیگر شرایط مرگبار را بطور چشمگیری افزایش دهد.
در حال حاضر هیچ درمان شناخته شده مؤثری برای بیمارانی که روش‌های درمانی رایج بر روی آنها مؤثر نبوده، وجود ندارد. اما دانشمندان دانشکده فیزیولوژی و داروسازی دانشگاه بریستول توانسته‌اند عروق جسم کاروتید را به عنوان یک اندام حیاتی در ایجاد فشار خون بالا شناسایی کنند.
این جسم از خوشه‌های کوچک سلول‌های عصبی تشکیل شده که در کنار دو شاخه از شریان کاروتید که هرکدام به اندازه یک دانه برنج هستند، قرار دارند.
کاروتید با وجود اینکه یکی از کوچک ترین اندام بدن بوده اما از بالاترین جریان خون برخوردار است که اهمیت آن را به عنوان یک دستگاه هشدار اولیه برای مغز در صورت وجود تغییر در سطوح اکسیژن و دی‌اکسیدکربن خون نشان می‌دهد.
تصور می‌شود در برخی موارد، جسم کاروتید بیش‌فعال شده و پیامی به مغز برای بالا بردن فشار خون می‌فرستد.
پژوهش‌های انجام شده بر روی حیوانات نشان داد که این روش هیچ عوارض جانبی ندارد.
در کارآزمایی‌های انسانی تنها یک جسم کاروتید برای کاهش فشار خون برداشته شده و عملکرد تنظیمی حیاتی اندام حفظ می‌شود.

 


کارشناسان حیات‌وحش در یک مطالعه جدید متوجه بروز بیماری قلبی نهفته‌ای در شامپانزه‌ها شده‌اند که شبیه به بیماری است که در بسکتبالیست‌ها، فوتبالیست‌ها و سایر ورزشکاران جوان سبب مرگ ناگهانی در زمین مسابقه می‌شود.
این بیماری نادر و عمدتا ارثی که یک نارسایی قلبی ناشی آریتمی ضربان قلب است به دلیل افزایش تدریجی بافت‌های چربی و آسیب به بافت عضله قلب رخ می‌دهد. این مشکل سبب نامنظم شدن ضربان قلب شده و موجب ایست ناگهانی قلب در طول فعالیت‌ها و تمرینات سنگین ورزشی می‌شود.
محققان با مطالعه و نمونه‌برداری از بافت قلبی شامپانزه‌ها متوجه وجود این بیماری پنهان شدند.
«مری شپارد»، از کارشناسان این تیم تحقیقاتی و متخصص عارضه ایست ناگهانی قلبی در انسان‌ها با نمونه‌برداری از بافت عضله قلبی در شامپانزه، متوجه شد که این نارسایی در این حیوانات بسیار شبیه به ضایعه‌ای است که سبب نارسایی آریتمی ضربان قلب در انسان‌ها می‌شود.
به گزارش لایوساینس، «لیندا تونگ»، سرپرست تیم تحقیقاتی دانشگاه سیدنی استرالیا نیز در این باره گفت: این نخستین مشاهدات از بروز این نوع نارسایی قلبی در گونه‌های میمون‌سانان علاوه بر انسان‌ها است. وقوع این موارد نارسایی در شامپانزه‌ها دقیقا مشابه وضعیتی است که در انسان‌ها رخ می‌دهد.
با این حال محققان اعلام کردند هنوز عامل اصلی این بیماری در شامپانزه‌ها مشخص نیست اما در انسان ژنتیک، عامل بروز 50 درصد این نارسایی‌ها است با این وجود هنوز سایر عوامل احتمالی موثر در بروز این بیماری در انسان ناشناخته است.

 


دانشمندان با کمک تجهیزات جدید دریافته‌اند ابر توفان‌های زحل یخ آبی و یخ آمونیاک را از اعماق جو این سیاره به بیرون می‌کشند.
هر 30 سال یک بار یا به عبارت دیگر تقریبا هر سال زحل یک بار، توفانی عظیم نیمکره شمالی این سیاره حلقوی را در می‌نوردد.
در سال 2010 آخرین و ششمین توفان عظیم زحل توسط انسان رصد شد.
این توفان بی‌درنگ ویژگی‌های یک ابرتوفان را به خود گرفت و عرض آن به 15هزار کیلومتر رسید، به طوری که منجمان آماتور بر روی زمین توانستند آن را به عنوان نقطه‌ای سفید که درعرض سطح سیاره حرکت می‌کند، مشاهده کنند.
هم اکنون با کمک اندازه‌گیری‌های طیفی نزدیک مادون قرمز مدارگرد کاسینی و تحلیل ویژگی‌های منحصر به فرد رنگ نزدیک مادون قرمز توسط محققان دانشگاه ویسکونسین مادیسون، ابرتوفان زحل به دانشمندان کمک کرده تصویری از ترکیب جو این سیاره را در اعماقی که نوعا توسط مه ضخیم دارای ارتفاع بالا تیره شده‌اند، در اختیار داشته باشند.
محققان دریافتند ذرات ابر موجود در بخش فوقانی توفان بزرگ از ترکیبی از سه ماده یخ آب، یخ آمونیاک و احتمالا هیدروسولفید آمونیاک تشکیل شده است.این مشاهدات با ابرهای دارای ترکیبات شیمیایی مختلف که در کنار یکدیگرند، همخوانی دارد، گرچه سناریوی محتمل‌تر این است که ذرات منفرد ابر متشکل از دو یا تمامی سه ماده مزبور هستند.این مطالعه از کشف اشکال یخ آب و آمونیاک خبر می‌دهد، این در حالی است که آب در شکل یخ هرگز بر روی زحل مشاهده نشده بود.
دانشمندان تصور می‌کنند این توفان ذرات ابر را به سمت بالا می‌برد و درست مانند یک آتشفشان مواد را از اعماق بالا کشیده و آنها را برای بیرون از جو، مرئی می‌سازد.
این ذرات توفانی دارای ویژگی‌های رنگی مادون قرمز بوده که بسیار متفاوت از ذرات مه موجود در جو احاطه‌کننده هستند.
محققان بر این باورند جو زحل یک ساندویچ لایه‌بندی شده است که دارای ابرهای آبی در بخش زیرین، ابرهای هیدروسولفید آمونیاک در بخش میانی و ابرهای آمونیاک در نزدیکی بخش فوقانی و درست در زیر مه تروپوسفوری فوقانی‌تر است.این مه دارای ترکیب ناشناخته‌ای است که تقریبا همه چیز را مبهم می‌کند.
آخرین توفان بزرگ روی زحل و وجود کاوشگر کاسینی که هم اکنون در اطراف این سیاره مدارگردی می‌کند، به دانشمندان شانس مطالعه بخش زیرین و آگاهی بیشتر از دینامیک و ترکیب شیمیایی جو عمیق سیاره را می‌دهد.
این توفان مانند توفان‌های کوچک‌تر زمین است که در آن هوا و بخار آب به درون جو رانده شده و منجر به برخاستن ابرهایی از توفان می‌شوند.بر روی زحل، نه تنها توفان‌ها بسیار بزرگ‌تر بوده، بلکه خشن‌تر نیز هستند.
مدل‌های موجود بادهای عمودی با سرعت بیش از 300 مایل در ساعت را برای این توفان‌های نادر عظیم پیش‌بینی می‌کنند.اثر این پدیده برافروختن آئروسول‌های موجود در اعماق جو به ابرهای مرئی فوقانی است و این امر نمای نادری از مواد پنهان را در اختیار می‌گذارد.
توفان مزبور در سطح ابر متشکل از آب شروع شده و به یک برج بزرگ توسعه می‌یابد. این توفان 10 تا 20 برابر مرتفع‌تر از توفان‌های بزرگ است و ناحیه بزرگ‌تری را پوشش می‌دهد.
جزئیات این مطالعه در مجله Icarus منتشر شد.

 


دانشمندان ژاپنی برای جلوگیری از انتشار آلودگی رادیواکتیو یک دیوار یخی عظیم می‌سازند
پایگاه ساینس گزارش داد: این دیوار یخی توسط یک شرکت ژاپنی به نام «کاجیما» به‌منظور جلوگیری از انتشار آب آلوده به رادیواکتیو که از چهار رآکتور فوکوشیما نشت کرده است، ساخته می‌شود.
این دیوار در واقع بخش مرکزی یک سازه عظیم 470میلیون دلاری است که برای جلوگیری از انتشار روزانه 400 تن آب زیرزمینی آلوده به کار گرفته می‌شود.
شرکت کاجیما برای ساخت این دیوار عظیم که 4/1کیلومتر طول دارد از لوله‌های حاوی مایعات خنک‌کننده استفاده می‌کند. این لوله‌ها در عمق 30متری زمین کار گذاشته می‌شوند و متخصصان با تزریق مایعات خنک‌کننده به لایه‌های زیرین خاک، یک دیوار یخی در زیر سطح زمین ایجاد می‌کنند که همچون سدی استوار، جریان آب‌های زیرزمینی آلوده به رادیواکتیو را مسدود می‌کند.
ساخت این دیوار یخی عظیم 320میلیون دلار هزینه دارد و برق مصرفی آن قابلیت تأمین نیروی موردنیاز 3300 خانه را دارد.
این شیوه نوین جلوگیری از آلودگی، مورد حمایت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار دارد و پیش از این چندین بار برای مسدود کردن سفره‌های آب زیرزمینی آلوده در ایالات متحده به کار گرفته شده است.

 


یک گروه تحقیقاتی استرالیایی موفق به تولید نانو صفحه‌ای از جنس نیترید بور شدند که دارای تخلخل است و می‌تواند برای جمع‌آوری نفت از سطح آب مناسب باشد.
پژوهشگران دانشگاه دی‌کین استرالیا، نانو صفحه‌ای از جنس نیترید بور تهیه کرده‌اند که می‌تواند 33 برابر وزن خود را تحمل کند. این ماده متخلخل قادر است نفت را در خود نگه دارد. هر چند ممکن است این نسبت وزنی در برخی حوزه‌ها چندان کاربری نداشته باشد، اما در برخی بخش‌ها می‌تواند مفید و جالب توجه باشد.
یکی از ویژگی‌های جالب این نانو صفحه آن است که در صورت جمع شدن نفت روی آن می‌توان با دو ساعت گرم کردن، آن را تمیز کرد. این ساختار آبگریز است، بنابراین در آب حل نمی‌شود؛ پس این امکان را فراهم می‌کند تا در حین تمیز کردن، آب کاملا روی آن شناور باشد.
برای تهیه این نانو صفحه باید پودر نیترید بور را با هیدروکلرید گوانیدین در حضور متان، ترکیب و سپس تا دمای 1100 درجه آن را گرم کرد. این کار به مدت چند ساعت و در اتمسفر نیتروژن انجام می‌شود.
در این فرآیند، هیدروکلرید گوانیدین تجزیه شده و گازهای مختلفی تولید می‌شود که این گازها موجب تخلخل صفحه نیترید بور می‌شود. محققان استرالیایی معتقدند که از این سیستم هم برای زدودن نفت از آب و هم برای تصفیه آب‌ها می‌توان بهره گرفت. بنابراین، این نانو صفحه می‌تواند کاربردهای متعددی داشته باشد.
در حال حاضر این نانو صفحه آماده استفاده برای زدایش نفت از آب است و در صورت نیاز به استفاده باید منتظر باشیم تا نشت بعدی نفت به آب عملکرد این محصول را در مقیاس وسیع نشان دهد.

 


تحقیقات محققان دانشگاه ویسکانسین مدیسن آمریکا نشان می‌دهد که خوابیدن موجب افزایش تعداد سلول‌های مغز می‌شود.
به گزارش پایگاه ساینس، خوابیدن باعث می‌شود که امکان تولید «میلین» توسط سلول‌های مغز افزایش یابد. میلین ترکیب نوعی فسفولیپید و پروتئین است که مانند عایق عمل می‌کند و مانند غلافی در اطراف تمام سلول‌های عصبی قرار می‌گیرد.
میلین برای عملکرد صحیح سلول‌های عصبی ضروری است و کمبود آن منجر به بروز بیماری‌های خطرناکی مانند ام‌اس می‌شود.
میلین کاربردهای مختلفی دارد ولی یکی از مهم ترین وظایف آن، تسریع در ارسال پیام‌های عصبی است. همان‌طور که گفته شد خواب کافی باعث تولید پروتئین میلین در سلول‌های عصبی می‌شود.
در ادامه این تحقیقات آمده است که میزان تولید میلین در موش‌هایی که خواب کافی و آرام دارند، دو برابر بیشتر از موش‌هایی است که خواب کافی ندارند.
علاوه بر این، خواب باعث افزایش تعداد سلول‌های عصبی و احیای سلول‌های قبلی می‌شود.
تحقیقات در این زمینه روی موش‌ها انجام شده و نتایج حاکی از آن است که خواب کافی نقش مهمی در درمان بیماری ام‌اس دارد.
در ادامه این تحقیقات آمده است که خواب کافی باعث تقویت حافظه می‌شود و از برخی اختلالات ژنتیکی جلوگیری می‌کند. نتایج این تحقیقات در شماره اخیر نشریه Neuroscience به چاپ رسیده است.

 


جراحان انگلیسی با استفاده از فناوری پیشگامانه سه بعدی برای کمک به بازسازی چهره یک بیمار سرطانی استفاده کردند که در پشت چشمش یک تومور مرگبار داشت.
«آن اوسولیوان» 69ساله که برای مشکل سینوسی به دکتر مراجعه کرده بود، دریافت که سردردهایش از یک تومور تهاجمی ناشی می‌شود که در سمت چپ صورتش به شکل غیرقابل تشخیصی گسترش یافته بود.
جراحان فک و صورت در بیمارستان سنت جورج در جنوب لندن برای درمان اوسولیوان مجبور شدند بخش بزرگی از فک، چشم چپ و تعدادی از دندانهای وی را بردارند.
پس از تکمیل این فرآیند، آنها کار را برای بازسازی صورت این بیمار با استفاده از فناوری رایانه‌ای مبتکرانه برای بازسازی ناحیه آسیب‌دیده آغاز کردند.این فناوری به محققان اجازه داد تا از سوی دیگر چهره اوسولیوان اسکن الکترونیکی گرفته و از آن برای ساخت یک نمایه سه بعدی قابل شبیه‌سازی توسط جراحان استفاده کنند.اوسولیوان برای این بازسازی تحت یک عمل جراحی 10ساعته در بخش فک و صورت تخصصی بیمارستان قرار گرفت که در آن متخصصان جراحی ترمیمی از جمله ترومای صورت، تغییر شکل و سرطان سر و گردن به کار پرداختند.
جراحان در این عمل جراحی از بخشی از استخوان پای بیمار برای بازسازی فک و چند گرافت بافت که در آنها باید شریانها و رگها با استفاده از جراحی میکرو بازسازی می‌شد، استفاده کردند.اوسولیوان روز بعد به دلیل بروز مشکل دوباره تحت یک جراحی 10 ساعته دیگر قرار گرفت تا جراحان از جریان کامل خون در نواحی آسیب‌دیده اطمینان یافتند.این بیمار اکنون تحت دوره‌های شیمی‌درمانی و رادیوتراپی قرار گرفته است.

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10