(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


دوشنبه 18 شهریور 1392 - شماره 20586

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
آمریکا القاعده است ! (یادداشت روز)
کیهان و خوانندگان
گُل (گفت و شنود)
رئیس‌جمهور در دیدار با فرستاده ویژه نخست‌وزیر ژاپن: ایران مصمم به توسعه رابطه با همه کشورهای دوست است
پس از جان‌کری
نتانیاهو خواستار افزایش تحریم‌ها علیه ایران شد
اشتون: آماده شنیدن پیشنهادات ایران هستیم
به رسم اعتدال وکیل‌الدوله نشوید! (خبر ویژه)
تحلیلگر صهیونیست: از جنگ سوریه کتک خورده برمی‌گردیم (خبر ویژه)
گسترش الگوی حزب‌الله در سوریه و عراق، آمریکا را نگران کرد (خبر ویژه)
کاسبی آقای دوپینگی در شورای شهر (خبر ویژه)
 


1- کاری که آمریکا در قبال سوریه می‌کند، از جنس رنگ کردن گنجشک و فروختن جای قناری نیست. آمریکا می‌خواهد کلاغ را طاووس جا بزند. «رنگ‌کردن» به قصد سیاه کردن افکار عمومی، به حرفه قطب لیبرال-دموکراسی تبدیل شده است. اگر سند می‌خواهید، اظهارات «گونتر پلوبگر» سفیر سابق آلمان در سازمان‌ملل که اسفندماه سال 1386 -4 سال پس از اشغال عراق- در گفت‌وگو با نشریه برلینرسایتونگ فاش کرد «حمله به عراق با اطلاعات جعلی سرویس‌های جاسوسی آغاز شد. آمریکایی‌ها جنگ را با اطلاعات واهی توجیه و آغاز کردند. از جمله اسناد ارائه شده، ادعای خرید اورانیوم از نیجر توسط رژیم عراق بود. هر کارشناسی این اسناد را می‌دید به راحتی می‌توانست به جعلی بودن آنها پی ببرد زیرا امضای سیاستمداران نیجری که 10 سال قبل فوت کرده بودند، زیر این قراردادها بود! همچنین کالین پاول وزیرخارجه آمریکا تصویر سکوی سیا و سلاح بیولوژیک را به شورای امنیت ارائه داد اما اگر با دقت نگریسته می‌شد آشکار می‌گردید که عکس متعلق به یک ماشین آتش‌نشانی است و رنگ قرمز آن را با رنگ دیگر استتار کرده بودند!».
2- حکایت گره خوردن سرنوشت آمریکا و اسرائیل با آل‌سعود و القاعده، حکایت همان قاتل سردرگمی است که نمی‌دانست چگونه از شرّ مقتول خلاص شود و آخر‌الامر دستان بسته وی را دور گردن خویش افکند و جنازه را بر دوش کشید تا با افکندن آن در دریا به کابوس خویش پایان دهد. عاقبت داستان این بود که جنازه دست بسته، قاتل را با خود به قعر آب کشید. این حکایت هم سرنوشتی القاعده و آل‌سعود با رژیم آمریکاست. القاعده‌ای که حضور آن و مبارزه با تروریسم، بهانه لشکرکشی آمریکا به افغانستان در سال 2001 میلادی شد، حالا هم جبهه پنتاگون در سوریه و عراق شده است. تا دیروز اعضای القاعده بمب‌ به خود می‌بستند و در عراق و افغانستان عملیات انتحاری می‌کردند و امروز گویا قرار است آقای اوباما نیز آخرین قمار را بکند و کمربند انفجاری به خود ببندد و وارد معرکه‌ای بشود که دست بر قضا «جر زدن» در میانه بازی جایی ندارد و هر کس آن را شروع کرد باید تا پایان، عواقب بازی را به جان بخرد.
اوباما یک شاخص و نشانگر مهم در منحنی سقوط اقتدار آمریکا و کاستی روزافزون انتخاب‌های آن است. انتخاب یک سیاه‌پوست دموکرات برای ریاست نمادین کاخ‌سفید و سپس تدارک جایزه صلح نوبل برای وی و زمزمه شعار تغییر، جملگی برای بازسازی حیثیت و اعتبار لطمه دیده آمریکا در یک دهه گذشته بود اما آقای اوباما اکنون به کسی می‌ماند که پیژامه را روی کت و جوراب را روی پیژامه کشیده باشد. «تروریست‌های القاعده» و «ارتجاع سرکوبگر رژیم سعودی» به انضمام دروغ‌بافی‌های فزاینده دولت آمریکا، حیثیتی برای ابرقدرت الهام‌بخش لیبرال-دموکراسی و حقوق‌بشر باقی نگذاشته‌اند. آمریکا اگر در همین یک ادعای مبارزه با تروریسم القاعده صادق بود باید به کمک دولت و شهروندان سوریه می‌شتافت و اگر بر سر ادعای حمایت از حق حاکمیت ملت‌ها بر سرنوشت خویش صداقت داشت، نباید چشم بر جنایات رژیم سعودی از بحرین و یمن تا عراق و سوریه و لبنان- و حتی علیه شهروندان خویش- می‌بست و ننگ هم‌داستانی با آل‌سعود و ژنرال‌های مصری برای کودتا علیه دولت منتخب مردم را به جان نمی‌خرید.
3- از زمانی که باراک اوباما نقاب را کنار زد و شانه به شانه تروریست‌ها گفت اسد باید برود، بالغ بر 2 سال می‌گذرد. همین یک قلم آسیب‌ بزرگی برای آمریکاست اما هدف هیئت‌ حاکمه کاخ‌سفید از جنجال گسترده اخیر درباره حمله قریب‌الوقوع، صرفا به موضوع سوریه مربوط نمی‌شود. اینکه دولت آمریکا مرتکب خطای راهبردی بی‌بازگشت شود و دکمه انتحار در سوریه را فشار بدهد یا نه، موضوع دیگری است اما آنچه در این میان نقد می‌نماید، اراده مشترک مثلث «غربی- عبری- عربی» برای ایجاد انفجار صوتی بزرگ در شمال شرق فلسطین اشغالی (سوریه) و به حاشیه بردن یک کودتای مهم و خونین در جنوب غرب فلسطین (مصر پس از بیداری اسلامی) است. این بی‌آبرویی برای آمریکا خواهد ماند که در جهت تأمین امنیت رژیم نامشروع صهیونیستی و اعاده نظم استعماری-استبدادی سابق، دست در دست نظامیان سرکوبگر مصر گذاشت. محاسبه هرم «غربی، عبری، عربی»- که قاعده آن صهیونیسم بین‌المللی است- این بود که ایجاد بی‌ثباتی در سوریه و تشدید شعله جنگ در آن از یک سو محور مقاومت را که «آینه دقّ» اسرائیل (و البته عربستان و آمریکا) است، تضعیف و به خود مشغول می‌کند و از طرف دیگر ذبح دموکراسی به پای کودتا در مصر را به طاق‌نسیان می‌سپارد و بدین‌ترتیب- به زعم طراحان- اولا دو دشمن بزرگ رژیم صهیونیستی ظرف 6 ماه دچار فرسایش و ضعف و انحلال داخلی می‌شوند و ثانیا امید ایجاد شده به واسطه «بهار بیداری اسلامی» که می‌تواند استارت یک انقلاب مردمی بزرگ منطقه‌ای علیه مثلث شرارت آمریکا، اسرائیل و آل‌‌سعود باشد، جای خود را به هاله‌ای از ناامنی و بی‌ثباتی و جنگ بدهد و بنابراین ملت‌ها را به نقطه سرخوردگی و تسلیم شدن در برابر نظم استعماری- استبدادی سابق بکشاند.
4- با وجود این محاسبه پیچیده که شاخ و برگ آن امروز به لبنان، عراق و ترکیه نیز کشیده شده- و در نوع خود باید نگران بود و تدبیر کرد- یک جای نقشه می‌لنگد و رفتار «مثلث محور شرارت» در واقع به مثابه فشردن و هرچه متراکم‌تر کردن باروت در لوله تفنگ «بیداری و مقاومت اسلامی» است یا به تعبیر دیگر، هرچه بزرگ کردن گلوله برف بیداری اسلامی است که اصابت آن هرچه به تأخیر می‌افتد، بزرگ‌تر و متراکم‌تر می‌شود. سابقه دولت آمریکا به کنار! همین کارنامه 12 سال اخیر ایالات متحده در آغاز قرن 21 به ویژه کارنامه سیاهی که آنها ظرف همین یکی دو سال اخیر- در مقابل فشار سنگین بیداری اسلامی- از خود بر جای گذشته‌اند، سند محکمی است بر این ادعا که تیر تدبیرهای باقی‌مانده در ترکش آمریکا مدام رو به کاستی می‌رود تا آنجا که مثلا در اروپای متظاهر به حقوق‌بشر و دموکراسی از 28 عضو ناتو تنها 6-7 کشور پای مبارزه‌طلبی آمریکا مانده‌اند و دولت‌های دست به نقد، دولت‌های بی‌آبروئی نظیر رژیم عربستان و رژیم قطر به علاوه یکی دو دولت ورشکسته اروپایی‌اند؛ و البته سرجهازی اصلی یعنی «القاعده» را از قلم نیندازید!
نشانه باخت استراتژیک و بی‌بازگشت آمریکا همین است که واشنگتن- آن هم در دوره دیپلماسی هوشمند و جنگ نرم دولت اوباما و هیلاری کلینتون- مشت بر سینه جریان‌های خوش‌گمان و به زعم خود «میانه» در منطقه کوبید و آنها را به سمت واقع‌گرایی از جنس بدگمانی و انزجار نسبت به آمریکا، عربستان و اسرائیل سوق داد. آیا اخوان‌المسلمین امروز در نوع قضاوت نسبت به محور شرارت، همان اخوان‌المسلمین 10-12 ماه پیش است؟ قطعا پاسخ منفی است. زخم خنجری که اخوانی‌ها از مثلث شرارت خوردند، از خاطرشان نخواهد رفت. همچنین می‌توان پرسید آیا بشار اسد و هیئت‌حاکمه دمشق یا مردم امروز سوریه با حاکمیت یا مردم 4-5 سال پیش سوریه قابل قیاس است؟ محور شرارت قبل از کنار زدن نقاب و خنجر زدن به پهلوی سوریه، ادعای تنش‌زدایی و دیپلماسی و دوستی با سوری‌‌ها را داشت و شاید آن زمان جبهه مقاومت نگران از پا درآمدن دمشق در برابر خدعه‌های غربی-عربی بود اما امروز می‌توان به جرأت ادعا کرد پتک جنایت و جنگ با همه تلخی‌هایی که با خود داشته دولت-ملت سوریه را نظامی روئین‌تن در تراز جبهه مقاومت اسلامی کرده است. آیا این حماقت کمی است که آمریکا با فشار عبری- سعودی مرتکب آن شد؟
5- جمهوری اسلامی سلسله‌جنبان مقاومت و بیداری اسلامی در منطقه است. این حقیقت را نمی‌توان کتمان یا بر سر آن «تقیه» کرد. به قول سعدی «گر بگویم که مرا با تو سر و کاری نیست- در و دیوار گواهی بدهد کاری هست». بنیانگذار این بنای رفیع و بالنده نه درباره اسرائیل تقیه داشت که فرمود این غده سرطانی باید از بین برود، نه درباره آمریکا که او را به عنوان شیطان بزرگ در دنیا تصویربندی کرد و نه درباره اصل مجاهدت که فرمود «ما می‌گوییم تا شرک و کفر هست، مبارزه هست و تا مبارزه هست، ما هستیم».عبرت‌آموز است سرنوشت آنها که جوهر استکبار استبداد بین‌المللی را نشناختند. به تعبیر ولی‌امر مسلمین «آن کسانی که این راه ] راهبرد امام و انقلاب اسلامی[ را نشناختند و در کشورهای خودشان جور دیگر عمل کردند برای اینکه دل مستکبرین را به دست بیاورند، از اصول خودشان گذشتند و شعارهای اساسی خودشان را فراموش کردند، ملاحظه می‌کنید که به چه روزی افتادند؛ آنها کسانی هستند که اگر چنانچه در مصر شعار مبارزه با اسرائیل وجود می‌داشت، اگر در مقابل وعده‌های آمریکا و عوامل آن کوتاه نمی‌آمدند، این جور معلوم نبود بشود، یعنی قطعا این جور نمی‌شد که دیکتاتور سی‌ساله ذلیل‌کننده ملت مصر از زندان آزاد بشود و آن کسانی که با رأی مردم انتخاب شده بودند، احتمال محکومیت به اعدام درباره آنان برود... از مواضع اصولی وقتی انسان عقب‌نشینی کرد، این‌جور خواهد شد».
حسب آنچه گفته شد جمهوری اسلامی از ظرفیت بی‌نظیر و بزرگی در عرصه دیپلماسی عمومی برخوردار است. این ظرفیت را باید در تقاطع فتنه سوریه و مصر و «فلسطین اشغال شده» به میدان آورد. وقت علم کردن تصاویر قربانیان حملات شیمیایی و میکروبی و اتمی علیه ملت ایران و عراق و ویتنام و ژاپن همین حالاست. این توهین به بشریت است که جنایتکاران جنگی قرن 20 و 21 مدعی‌العموم انسانیت و امنیت جهانی شوند و در حالی که دموکراسی نیمه جان زیر چکمه آنان دست و پا می‌زند، با خونسردی تصویری لیبرال- دموکرات را برای خود فتوشاپ کنند. باور کنیم دل جباران بی‌رحم عالم نه با ما و نه با هیچ ملت عزتمند دیگری صاف نمی‌شود، بنابراین به خود و ملت‌های مستضعف‌جفا نکنیم که خیال کنیم مستکبران خوابند و با مذاکره و نرمش و تخفیف دادن در اصول می‌توان سر عقل‌شان آورد. روح شجاعت و مجاهدت را باید در رگ و کالبد دیپلماسی جاری کرد تا نافذ باشد. ما بر خلاف آمریکای بی‌اعتبار، منطق قوی و جهان‌پذیری داریم. انعطاف و هنرمندی دیپلماتیک سر جای خود محفوظ و لازم است اما جان‌مایه دیپلماسی، موقعیت‌شناسی و استفاده شجاعانه از فرصت‌ها و موقعیت‌هاست. اگرنه، گرفتار شدن در خط قرمزهایی که دزدهای بین‌المللی به دور ما می‌کشند- و حداکثر پا گذاشتن بر لبه خط قرمزهای کذایی بدون رویکرد فعال- جز بر جسارت یاغیان جهانی نخواهد افزود.
از مصر تا بحرین و از سوریه تا عراق و ایران یک جبهه بزرگ با محورهای عملیاتی به هم متصل است. باید ظرفیت بزرگ ملت‌ها را به فعلیت و حرکت درآورد، یعنی همان کار کارستانی که دیروز در لبنان و فلسطین و عراق انجام شد و اکنون در سوریه در حال شکوفایی است.

محمد ایمانی

 


33110065 ساعت 3 تا 6 بعدازظهر
33916546 تمام ساعات شبانه‌روز
سامانه پیام کوتاه 30002323
*‌ولادت کریمه اهل‌بیت(ع) حضرت معصومه(س) را تبریک می‌گویم و امیدوارم زنان و دختران جامعه ما رفتار و گفتار ایشان را سرلوحه کارهای خود قرار دهند.
یک شهروند
*‌ انحلال اخوان‌المسلمین واقعه‌ای غم‌انگیز است. ولی وقایع را نمی‌توان انکار کرد. اخوان‌المسلمین تصمیمات کلان اشتباهی گرفتند اگر آنها به جای رویکرد به سمت دشمنی با سوریه و همراهی با اسرائیل و نوشتن نامه‌های محبت‌آمیز به شیمون‌پرز و اعتماد به آمریکا سعی در جلب قلوب ملت مصر می‌کردند خداوند هم دلها را به سمت آنها بر‌می‌گرداند و آنها به سهولت به تمام اهداف خود می‌رسیدند. این درسی برای همه است که افراد باید با خدا باشند چون در غیر این صورت به دست کفار له می‌شوند.
یک شهروند
* اگر قرار باشد استکبار جهانی به سرکردگی آمریکا قلدرمآبانه هرگاه اراده کرد با هر بهانه‌ای به یک کشور تجاوز کند و به قتل و کشتار بپردازد دیگر هیچ جای دنیا امنیت نخواهد داشت. مجلس سنای آمریکا به چه منطقی قرار شده به جای سازمان ملل مجوز حمله به سوریه بدهد یا ندهد. آمریکایی‌ها مطمئن باشند با این شیوه که در پیش گرفته‌اند متضرر خواهند شد و چنانچه دامنه جنگ گسترش پیدا کند مدیریت آن از دست‌شان بیرون خواهد رفت.
محمودی
*‌ در جواب وزیر خارجه آمریکا که گفته سوریه از مرزهای انسانیت عبور کرده بنویسید چرا خودتان را نمی‌گویید که سال‌هاست مرز حیوانیت را فرسنگ‌ها پشت سر گذاشته‌اید.
0713---0913
* گاوچرانان تگزاسی فراموش کرده‌اند که اگر سوریه می‌خواست از سلاح شیمیایی استفاده کند آن را علیه تروریست‌های اعزامی از سوی آمریکا به کار می‌برد نه علیه مردم کشور خودش.
4825---0912
* در خبرها آمده بود که تمام هزینه تجاوز آمریکا به سوریه را دو کشور قطر و عربستان متقبل شده‌اند. همه دعا کنیم دولت‌های مرتجع منطقه به زباله‌دان تاریخ فرستاده شوند تا ریشه فساد در منطقه نابود شود و همه ملت‌های منطقه نجات پیدا کنند. ان شاءالله
اصغر کردبچه از پایانه مسافربری جنوب
* شعار اعتدال دادن خوب است ولی این شعار از سوی افراد افراطی اجرا شدنی نیست، اعتدال را باید افراد معتدل به ثمر برسانند. کسی که سابقه مستند افراطی‌گری در فتنه 88 دارد آیا می‌تواند اعتدال را‌در دانشگاهها به ثمر برساند؟
2180---0916 از کوهدشت لرستان
* ‌آقای رئیس‌جمهور نمی‌تواند از یک طرف افراد مسئله‌دار در فتنه سال 88 را در کنار خود نگه دارد و حتی نسبت به سران فتنه ابراز محبت داشته باشد از طرف دیگر شعار اعتدال بدهد این تناقض یک روزی برای ایشان مشکل جدی خواهد شد و شاید آن روز امکان جبران وجود نداشته باشد.
فخرالساعه جانباز شیمیایی انقلاب
* توصیه‌های رهبر معظم انقلاب در خصوص فریضه مقدس نماز و ذکر موانع چندگانه آن در جامعه اسلامی توسط معظم‌له، باید مردم و مسئولان متعهد را بر آن دارد تا با عزمی راسخ در جهت تبیین و توسعه اقامه نماز در جامعه، مجاهده کنند.
یک هموطن
* برای اینکه با تغییر دولت‌ها مشی مدیریتی دستگاه اطلاعاتی کشور دچار تغییر نشود از نمایندگان مجلس شورای اسلامی تقاضامندیم طی مصوبه‌ای این وزارتخانه را به سازمان تغییر ساختار داده و اداره آن را زیر نظر ولایت فقیه قرار بدهند.
0104---0910
* در پیامنمای شبکه‌های 2 و 3 از روزنامه‌های اصلاح‌طلب جنجالی‌ترین تیترها درج می‌شود ولی همچنان از کیهان فقط اخبار اقتصادی پوشش داده می‌شود. چرا یک بار هم که شده سیمای جمهوری اسلامی در این باره توضیح نمی‌دهد؟
0013---0912
* فرزندم فارغ‌التحصیل رشته دکتری داروسازی دانشگاه علوم‌پزشکی تهران و حائز شرایط استفاده از تسهیلات استعدادهای درخشان به خاطر رتبه ششم کشوری علوم پایه داروسازی در دوره خود است. اما علی‌رغم اعلام همکاری و نیاز چند مرکز تحقیقات داخلی از ایشان با دستورالعمل‌های موجود وزارت بهداشت و اداره طرح، در حال حاضر مشغول وارد کردن نسخ دارویی به روش سنتی 50 سال قبل در یکی از روستاهای تابع خانه بهداشت اسلامشهر و چهار دانگه است. آیا این مسئله نباید مورد توجه مسئولان قرار گیرد؟ آیا این وضعیت در جهت رهنمودهای رهبر معظم انقلاب در خصوص استفاده از نخبگان در کشور است؟ آیا قوانین نیاز به بازنگری ندارد؟!
جاویدی
* سه سال است در اتوبان تهران- پردیس از مردم عوارض می‌گیرند و گران‌ترین اتوبان ایران است اما هیچ چراغی در آن نصب نشده است به غیر از داخل تونل‌ها. آیا این کار درست است که عوارض سنگین بدهیم ولی از امکانات روشنایی برخوردار نباشیم؟
طایفه- پردیس
* دانشگاه دولتی سنندج دارای 15 خط تلفن می‌باشد ولی هر چه تماس می‌گیریم گوشی تلفن را برنمی‌دارند. در ضمن خط فاکس را نیز قطع کرده‌اند و امکان ارسال هیچ مدرکی وجود ندارد. بنویسید به داد مردم برسند.
کج‌یاف از اهواز
* چرا رسانه‌ها بازی شهرآورد پایتخت را این همه حساس می‌کنند. صدا و سیما چند روز متوالی درباره این بازی برنامه پخش کرد که چه بشود؟
0983---0918
* یک کارگر ساده در فاز 13 عسلویه هستم و مدت 5 ماه می‌شود که حقوق نگرفته‌ام. لطفاً صدای اعتراض ما را به گوش مسئولین امر برسانید.
4303---0916

 


گفت: دیروز اعضای شورای شهر تهران با اکثریت آرا قالیباف را به عنوان شهردار تهران انتخاب کردند.
گفتم: اما، بعد از اولین رای‌گیری و انتخاب قالیباف برای بار دوم هم رای گرفتند و در رای‌گیری بعدی هم قالیباف انتخاب شد.
گفت: چرا با وجود آن که می‌دانستند اگر ده بار دیگر هم رای بگیرند قالیباف شهردار می‌شود، باز هم رای‌گیری را تجدید کردند؟!
گفتم: چه عرض کنم؟! دچار توهم بودند! می‌گویند تلویزیون چند بار گل معروف خداداد عزیزی به استرالیا را با حرکت آهسته نشان می‌داد، یکی از بینندگان به ضرغامی زنگ زد و با عصبانیت گفت؛ حالا آنقدر نشان بده تا دروازه‌بان استرالیا توپ را بگیرد! خب، بسه دیگه! چقدر نشون میدی؟!

 


رئیس‌جمهور کشورمان در دیدار با فرستاده ويژه نخست‌وزیر ژاپن گفت: ایران مصمم به توسعه روابط با همه کشورهای دوست است.
«ماسا هیکوکومورا» فرستاده ویژه نخست‌وزیر ژاپن دیروز با حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی دیدار و پیام کتبی نخست‌وزیر کشور متبوعش را تقدیم وی کرد.
رئیس‌جمهور در این دیدار با ابراز خرسندی از پیام محبت‌آمیز نخست‌وزیر ژاپن گفت: جمهوری اسلامی ایران از اراده و تصمیم دولت ژاپن برای توسعه روابط دوجانبه کاملا استقبال می‌کند.
رئیس‌جمهور افزود: دولت جدید ایران مصمم به توسعه روابط با همه کشورهای دوست است.
روحانی با بیان این که مسائل بین‌المللی از جمله موضوع هسته‌ای ایران در چارچوب مقررات بین‌المللی حل و فصل شود، تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران کاملا به مقررات بین‌المللی از جمله معاهده «ان‌پی‌تی» متعهد است و همه فعالیت‌های هسته‌ای ایران نیز تحت نظارت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار دارد.
رئیس‌جمهور با استقبال از سرمایه‌گذاری ژاپن در صنایع ایران به‌ويژه در نفت و گاز با توجه به اهمیت نگاه بلندمدت در امنیت انرژی اظهار امیدواری کرد که سفر فرستاده نخست‌وزیر ژاپن به تهران آغاز تحرک سازنده در روابط دو کشور به ویژه در زمینه اقتصادی باشد.
در پایان این دیدار رئیس‌جمهور درخصوص تحولات سوریه نیز تاکید کرد: در مسائل منطقه‌ای، ملاک باید مقررات بین‌المللی باشد و هرگونه دخالت خارجی به‌ویژه اقدام نظامی برخلاف مقررات بین‌المللی، منطقه را به سمت بی‌ثباتی سوق می‌دهد. از این رو لازم است اقدامات یک‌جانبه نظامی محکوم شده و مورد ملامت قرار گیرد.
ایران از حقوق خود
کوتاه نمی‌آید
وزیر امور خارجه کشورمان نیز در دیدار با فرستاده ویژه نخست‌وزیر ژاپن بر عزم و اراده کشورمان برای تداوم و توسعه همکاری‌ها با ژاپن در حوزه‌‌های مختلف تجاری و اقتصادی تاکید کرد.
ظریف در این دیدار مواضع اصولی و صریح کشورمان را تشریح نمود و با اشاره به موضوع تحریم‌های ظالمانه و یک‌جانبه که هیچ منشا حقوقی و قانونی ندارد گفت: ما با یک دیپلماسی فعال به سمت حل مشکل تحریم‌ها پیش خواهیم رفت و همواره بر حقوق مردم خود تاکید کرده‌ایم.
وی در ادامه تاکید کرد: مردم ما از حقوق خود کوتاه نخواهند آمد و با انتخاب جناب آقای دکتر روحانی ثابت کردند دنبال تعامل سازنده با دنیا هستند.

 


در ادامه سیاست‌‌های خصمانه علیه کشورمان و پس از وزیر امور خارجه آمریکا، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی نیز بار دیگر خواستار تشدید تحریم‌ها علیه ایران شد.
خبرگزاری رویترز در این رابطه گزارش داد بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در بیانیه‌ای خواستار افزایش فشارها و تحریم‌های بین‌المللی به منظور توقف برنامه هسته‌ای ایران شد.
وی با اشاره به پیام‌های توئیتری منتسب به رئیس‌جمهور و وزیر خارجه کشورمان که سال نو یهودی را تبریک گفته بودند افزود تحت تاثیر این پیام‌ها قرار نگرفته است و هدف این اقدامات انحراف توجهات از برنامه هسته‌ای ایران است.
رژیم صهیونیستی در حالی از جامعه بین‌المللی می‌خواهد که در جهت توقف برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز ایران، تحریم‌ها را تشدید کند، که به اذعان آژانس بین‌الملی انرژی هسته‌ای تاکنون هیچ انحرافی در برنامه هسته‌ای ایران مشاهده نشده است و خود این رژیم بزرگترین دارنده سلاح‌های هسته‌ای در منطقه خاورمیانه و بزرگترین ناقص حقوق و تعهدات بین‌المللی است.
جان‌‌کری وزیر امور خارجه آمریکا نیز جمعه گذشته در سخنانی گستاخانه اعلام کرد که واشنگتن و جامعه بین‌المللی به حفظ فشار بر دولت ایران تا زمانی که تهران نگرانی‌های موجود درباره برنامه هسته‌ای‌اش را کاملا برطرف کند؛ متعهد است.
وی دیروز نیز در اسلامبول ترکیه گفت: که قدرت‌های بزرگ برای حل اختلافات درخصوص برنامه هسته‌ای ایران که از 10 سال پیش ادامه دارد، به مذاکرات با ایران ادامه خواهند داد اما این مذاکرات تا ابد ادامه نخواهد داشت.
در همین رابطه و در راستای تشدید جنگ روانی علیه کشورمان روزنامه صهیونیستی «جروزالم‌پست» از قول یک کارشناس نظامی اسرائیلی مدعی شد که احتمالا در دوازده ماه آینده یا شاهد توافقی دیپلماتیک در مورد برنامه هسته‌ای ایران خواهیم بود، یا اینکه تاسیسات هسته‌ای ایران هدف حمله قرار می‌گیرد.
به گزارش فارس ژنرال «نیتزان نوریل»‌ عضو تیم تحقیقاتی موسسه بین‌المللی ضد تروریسم که روز یکشنبه در نشستی با موضوع تروریسم صحبت می‌کرد، گفت: ارزیابی من این است که سال پیش‌رو نقطه عطفی در تلاش‌های جامعه بین‌المللی علیه برنامه هسته‌ای ایران به شمار می‌آید، در این سال یا اقدام نظامی صورت می‌گیرد، یا اینکه توافقی با ایران حاصل می‌شود.
وی افزود، امسال نمی‌تواند خالی از رخدادهایی که اوضاع را تغییر دهد، سپری شود.
این چندمین بار است که صهیونیست‌ها ادعایی مشابه را مطرح می‌‌کنند و ضرب‌العجلی 6 ماهه یا یک ساله برای توقف برنامه هسته‌ای ایران تعیین می‌کنند. «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در دهه 1990 هم گفته بود ایران تنها چند سال با سلاح هسته‌ای فاصله دارد و باید از تحقق این موضوع جلوگیری کرد.
تهدیدات مکرر مقامات اسرائیلی موجب شد تا «گری سیک»‌ عضو سابق شورای امنیت ملی آمریکا چندی قبل نتانیاهو و دیگر سیاستمداران اسرائیلی را «چوپان دروغگو» بخواند و بگوید اسرائیلی‌ها دو دهه است که مدام می‌‌گویند ایران 3 تا 5 سال آینده به سلاح هسته‌ای دست می‌یابد.

 


کاترین اشتون با بیان این‌که اتحادیه اروپا آماده شنیدن پیشنهادات طرف ایرانی است، تاکید کرد که 5+1 پیشنهادات جدیدی برای تهران دارد.
رئيس سیاست خارجی اتحادیه اروپا در حاشیه نشست اقتصادی سران گروه 20 در سن‌پترزبورگ گفت که بسیار مهم است که مذاکرات گروه 5+1 بر سر برنامه هسته‌ای ایران آغاز شود.
وی افزود که محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران بر توجه کشورش به از سرگیری رایزنی‌های بین‌المللی تاکید و اشاره کرده است که دیدار با این گروه (5+1) در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل در این ماه در نیویورک انجام خواهد شد.
اشتون تاکید کرد که این دیدار به دلیل ابعاد سیاسی مهمش به ویژه در خصوص روابط آتی میان اتحادیه اروپا و ایران از یک سو و ایران و منطقه خلیج‌فارس از سوی دیگر، از اهمیت زیادی برخوردار است.
وی گفت که اتحادیه اروپا آماده شنیدن پیشنهادات طرف ایرانی است. همچنین گروه 5+1 پیشنهادات جدیدی برای تهران دارد.
رئيس سیاست خارجی اتحادیه اروپا با بیان این که در دیدار قریب‌الوقوع مسئولان اتحادیه اروپا و ایران در نیویورک مسئله سوریه نیز مورد بررسی قرار خواهد گرفت، افزود که دیدگاه‌های متفاوتی (در این باره) وجود دارد اما فکر نمی‌کنم که اختلافی بر سر استفاده از سلاح شیمیایی در سوریه وجود داشته باشد.

 


یک نماینده سابق تعداد اصلاح‌طلبان مجلس را زیر 10 نفر عنوان کرد. علی‌اکبر اولیا با اشاره به زمزمه تشکیل فراکسیون حامی دولت، این عنوان را دارای بار منفی ارزیابی کرد.
وی در گفت‌وگو با آریا درباره زمزمه تشکیل فراکسیون اعتدال که حامیان دولت هستند، گفت: ما یک تجربه تلخ از کسانی که خود را وکیل‌الدوله می‌دانستند داریم هر چند دوستانی که با این نام شناخته می‌شدند به این نام خود افتخار می‌کردند.
وی تأکید کرد: باید به نیت دوستانی که قصد تشکیل فراکسیون اعتدال در مجلس را دارند توجه داشت یعنی آیا منظور از تشکیل این فراکسیون این است که دولت می‌خواهد هر کاری انجام دهد اما افراد بی شماری در مجلس به‌عنوان جاده صاف‌کن داشته باشد اگر این‌گونه باشد به هیچ وجه پدیده جالبی نیست اما اینکه دولت به دنبال تحقق برنامه، لوایح و طرح‌های خود باشد و بخواهد حرفهایش را با کمک دوستان بزند و مجلس را در این راستا کمک کنند کار خوب و مفیدی است.
اولیاء افزود: کسانی که به دنبال تشکیل فراکسیون اعتدال در مجلس هستند باید هدف خود را مشخص کنند و این‌گونه نباشد که مدافع بی‌چون و چرای دولت تلقی شوند.
وی تاکید کرد باید دوستانی که در مجلس حرف دولت را می‌فهمند علاوه بر کمک به دولت توجه داشته باشند که جنبه منفی پیدا نکند و اینگونه القاء نشود که اینها وکیل‌الدوله هستند.
یادآور می‌شود برخی لابی‌ها در مجلس درصددند ضمن ایجاد انشقاق و انشعاب در فراکسیون رهروان، فراکسیون حامی دولت را تحت عنوان فراکسیون اعتدال راه بیندازند. این طیف در مجلس، پیش از این قائل به فراکسیون منتقد دولت بودند که ظاهراً اکنون تغییر موضع داده‌اند.

 


عضو سابق پارلمان رژیم صهیونیستی معتقد است آمریکا و غرب هر تصمیمی درباره سوریه بگیرند، خطا خواهد بود اما با این همه هزینه و زیان وارد نشدن در جنگ به مراتب کمتر از زیان‌های ورود به جنگ است.
آوراهام بورگ عضو سابق کنست که به مدت 4 سال (1999-2003) رئیس پارلمان رژیم صهیونیستی نیز بوده، در روزنامه اتریشی استاندارد و درباره بحران سوریه نوشت: حمله به سوریه یا عدم مداخله؛ از هر کدام این گزینه‌ها که در غرب حمایت شود، راه‌ها به بن‌بست ختم خواهد شد. پدرم همیشه در موقعیت‌های بحرانی این داستان را تعریف می‌کرد که «موشه بعد از یک کتک‌کاری ناجور، با حالی نسبتاً خراب، کارش به بیمارستان می‌کشد. رفقا به عیادتش می‌روند تا او را دل‌داری دهند و به خصوص بفهمند که قضیه چه بوده است. می‌پرسند چی شد؟ و موشه پاسخ می‌دهد: «همه چیز این طور شروع شد که طرف دعوا هم شروع به زدن کرد!»
این صهیونیست مقیم وین می‌افزاید: هر چند قرار است در حمله به سوریه،‌خلبان‌های آمریکا پیشگام ارتش‌های غربی باشند اما با وجود همه پیش‌بینی‌ها بلافاصله همه خود را وسط هزار توی جنگ سوریه خواهند یافت بدون آن که راهی برای خروج از بحران پیدا کنند چرا که هر دو سر تصمیم درباره بحران سوریه -مداخله یا عدم مداخله- اشتباه است. البته علیه اقدامات دولت سوریه باید اقدام کرد و اقدام نکردن اشتباه است اما از طرف دیگر، هزینه اشتباه حمله با نیروهای محدود که اسد را بر تخت نگاه دارد، کمتر نیست. همچنین سرنگونی او بدون دانستن این که کدام بداندیشی جای او را می‌گیرد نیز هوشمندانه نیست. سخن کوتاه است؛ ما همه یک مشکل داریم.
وی می‌افزاید: سوریه نمونه‌ای از تمام منطقه است. کانون بحران، از منافع قبیله‌های کوچک تا رویارویی بین تمام بازیگران منطقه‌ای و جهانی را در برمی‌گیرد؛ روسیه و چین مقابل آمریکا و انگلیس، اسرائیل، ایران و عراق و بقیه کشورهای غربی.
تحلیلگر استاندارد خاطرنشان کرد: راه حلی برای حل بحران به چشم نمی‌آید. در جنگ‌ها، زندگی عادی، کاری و تجاری نیز همین گونه است؛ باید راهبرد به صرفه‌ای برای خروج وجود داشته باشد. جنگ‌هایی که در آن مبتکران تنها نقشه ورود و نه خروج را دارند، در واقع دعوت‌نامه‌ای است برای پا گذاشتن به فاجعه. اگر می‌گویید نه، از آمریکایی‌ها درباره ویتنام و عراق و افغانستان سؤال کنید. روس‌ها نیز به احتمال حرف‌هایی در مورد افغانستان برای گفتن دارند، دقیقاً مانند اسرائیل در نوار باختری رود اردن. از این رو مبرم‌ترین توصیه به رؤسای جمهور و نخست‌وزیرها که باید امروز تصمیم بگیرند، این است؛ بهتر است برای عدم انجام کار بهایی بپردازیم تا برای کاری اشتباه.
آوراهام بورگ تصریح می‌کند: در این اوضاع شرم‌آور غیرممکن است به موفقیت دست یافت. دست بالا این که می‌توان از خسارت‌ها کاست. سوریه از هم می‌پاشد و دو راهه ناخوشایند این پرسش است که چه کسی از باقیمانده‌های سوریه بیشتر منفعت می‌برد؟ نفع غرب در این است که نیروهای سکولار را تقویت و برای آن‌ها نفوذ بیشتری ایجاد کند. در این میان هیچ معلوم نیست آیا در سوریه بعد از بحران می‌توان چنین کاری کرد یا نه؟!
رئیس اسبق پارلمان رژیم صهیونیستی نتیجه گرفت؛ از این رو اوباما و کامرون و اولاند نباید به هیچ‌رو به تنهایی اقدام کنند. منطقه به اندازه کافی جنگ‌جویان صلیبی به خود دیده است. نباید از تلاش برای اعمال نفوذ بر روسیه دست برداریم، هر چقدر هم دسترسی به موفقیت در مسکو دشوار باشد. همچنین نباید در توجه به حزب‌الله به خود تردید راه دهیم.
وی در پایان نوشت: اما مهم‌ترین موضوع پیام به کاخ سفید است؛ لطفاً دوباره یکی از این سخنرانی‌ها را تحویل ما ندهید! به اندازه کافی از آن داشته‌ایم و ببینید که به کجا رسیدیم. اگر شما آقای رئیس جمهور، واقعاً این فشار را احساس می‌کنید که باید کاری انجام دهید و مانند دیگران نمی‌دانید چه کاری، پس بهتر است یک سگ‌نژاد پرتغالی دیگر بیاورید به جای آن‌که پیام مرگ‌بار جدیدی به خیابان‌های مرگ در این منطقه بفرستید.

 


یک اندیشکده آمریکایی ضمن یک گزارش تحلیلی اعلام کرد «سپاه خارجی» ایران در منطقه تقویت شده است.
اندیشکده «سیاست خاور نزدیک برای واشنگتن» در این گزارش که توسط مایتو لویت و آرون زین تهیه شده، می‌نویسد: گروه‌های شبه‌نظامی شیعی عراق اکنون در جنگ سوریه نیز فعالیت می‌کنند و به سپاه خارجی ایران نزدیکند.
به گزارش یونایتدپرس در این گزارش خاطرنشان شده است: آژانس‌های اطلاعاتی غرب حمایت نظامی حزب‌الله از رژیم اسد در جنگ داخلی سوریه را اغراق‌آمیز جلوه داده‌اند اما در این میان تهدیدی کمتر شناخته شده در حال شکل‌گیری می‌باشد که عبارت است از تقویت روزافزون نیروهای مبارز عراقی که در جبهه سوریه نیز مشغول نبرد هستند.
این بررسی می‌افزاید: به اعتقاد مقامات اطلاعاتی و کارشناسان نظامی، بسیاری از این افراد توسط حزب‌الله و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران برای مبارزه با نیروهای آمریکایی در عراق آموزش دیده‌اند و اکنون بخش مهمی از «سپاه خارجی» جدید ایران را تشکیل می‌دهند.
تحلیل‌گران اندیشکده «سیاست خاور نزدیک» واشنگتن مدعی شدند حزب‌الله لبنان به عنوان قدرتمندترین متحد ایران در جهان عرب در حال تشکیل و تأسیس نمایندگان محلی در سوریه است و از طریق آنها می‌تواند نفوذ خود را حفظ کند و به منظور تضعیف ثبات این کشور در آینده دست به عملیات بزند.
مطالعه مذکور که تحت عنوان «تمهیدات حزب‌الله در سوریه» توسط آکادمی نظامی آمریکایی «وست‌پوینت» منتشر شده، یادآور شده است:‌ حز‌ب‌الله با الهام گرفتن از الگوی همکاری خود با سپاه قدس ایران، از دو گروه در عراق برای تعلیم و تجهیز چند گروه شبه‌نظامی شیعی دیگر در این کشور با هدف حمایت از اسد استفاده می‌کند. این دو گروه عبارتند از «کتائب حزب‌الله» و «عصائب اهل الحق» که در جنوب عراق در اواسط دهه 2000 و عمدتاً با هدف حمله به نیروهای آمریکایی تاسیس شد.»
به نوشته یونایتدپرس در تهران سال 2006 از حزب‌الله خواست تا آموزش شیعیان عراقی را بر عهده بگیرد و درس‌هایی را که از جنگ با اسرائيل آموخته به آنها منتقل کند. حزب‌الله در مه سال 2000 نیروهای اسرائيل را از جنوب لبنان بیرون راند و به مدت 34 روز با آن‌ها به نبرد پرداخت. نیروهای کهنه‌کار حزب‌الله همچنین با همکاری و کمک به گروه‌های شیعی عراق اکنون در حال اجرای عملیات در سوریه هستند. این گروه‌ها عبارتند از جیش الشعبی، لواء (تیپ) ابوالفضل العباس، کتائب (گردان) سیدالشهدا، لواء ذوالفقار و لواء عماربن یاسر.
در ادامه گزارش مذکور آمده است: برخی از این گروه‌ها به تشکیل نیروهای دفاع ملی ‌(دفاع الوطنی) سوریه، متشکل از 50 هزار نیروی شبه‌نظامی قدرتمند شیعه عراقی و اعضای اقلیت علوی سوریه، کمک کرده‌اند. نیروهای دفاع ملی از مهم‌ترین نیروهای دولت سوریه به شمار می‌آیند.
طبق این مطالعه از چهار گروه شبه‌نظامی، تیپ ابوالفضل العباس برجسته‌ترین گروه به حساب می‌آید که متشکل است از 2 تا 3 هزار نیرو و از پاییز سال 2012 تاکنون در درگیری‌های سوریه مشارکت داشته ‌است. نیروهای این تیپ ترکیبی از اعضای لبنانی حزب‌الله، کتائب حزب‌الله و عصائب اهل الحق هستند.
اندیشکده خاور نزدیک واشنگتن نوشت: عملیات این گروه‌ها عمدتاً در جنوب دمشق متمرکز است که در آن مبارزان شیعه از حرم حضرت زینب (س) نوه حضرت محمد(ص) پیامبر اسلام که از مهم‌ترین زیارتگاه‌های شیعیان است محافظت می‌کنند.
یونایتدپرس افزود: گفته می‌شود تیپ ابوالفضل‌العباس به لحاظ توان و قدرت رشد چشمگیری داشته که احتمالاً در نتیجه برخورداری از کمک‌های ایران طی ماه‌های اخیر بوده است.
«مایکل نایتس» کارشناس مسائل عراق در اندیشکده «سیاست واشنگتن» گفت: گسترش این تیپ نشان‌دهنده تغییرات احتمالی خطرناک در منطقه است. تهران اکنون از یک سپاه شبه‌نظامی فراملی برخوردار شده است که می‌تواند موجب تقویت قدرت ایران در خارج از سوریه شود.

 


«مسئولان نظارتی مراقب کاسب‌کاری‌های مشمئزکننده یک عضو شورای شهر تهران باشند.»
به گزارش جهان، ماجرای کاسب‌کاری‌های سطح پایین و معامله‌های مشمئزکننده برای گرفتن مسئولیت یا موقعیت توسط برخی اعضای شورای شهر از مواردی است که رسانه‌ها جسته و گریخته به آن پرداختند. ماجرایی که می‌تواند بدعتی برای بداخلاقی‌های جدید در فضای سیاسی و مدیریتی کشور باشد.
این گزارش می‌افزاید: نقش و حضور پررنگ یکی از ورزشکاران منتخب شورای شهر در محور معاملات سیاسیون پررنگ‌تر از دیگران است تا جایی که وی رسماً پیشنهاد منشی هیئت رئيسه و تصدی یک مسئولیت نظارتی در قبال رای دادن به کاندیدای اصولگرایان و اصلاح‌طلبان را در جمع برخی اعضای شورای شهر مطرح نموده است. پیشنهادی که البته رد آن توسط چمران، به قیمت از دست دادن ریاست شورای شهر توسط اصولگرایان تمام شد. البته این اولین خطای بزرگ این ورزشکار مطرح نبوده است، وی حتی در دوران ورزشی خود نیز در رفتاری مشابه با دوپینگ در مسابقات بین‌المللی باعث لطمه به اعتبار ورزشی کشورمان در دنیا شد تا جایی که از سوی فدراسیون جهانی مربوطه مدال وی بازپس گرفته شد.
با این حال صرف‌نظر از گرایش سیاسی اعضای شورای شهر، ضرورت دقت و زیر نظر داشتن این قبیل افراد توسط نهادهای نظارتی که توانسته‌اند با غفلت شورای نظارت مجلس مجوز کاندیدا شدن در شورای شهر را به دست آورند و به دلیل شهرتشان رای مردم را از آن خود سازند، بیشتر از پیش می‌نماید.
بر اساس برخی اخبار فرد یاد شده در برخی ساخت و سازها نیز تخلفاتی را مرتکب شده است.
گفته می‌شود یکی دو عضو شورای شهر در مظان معامله‌گری هستند و همین امر باعث پایین آمدن آرای مهندس چمران در انتخابات ریاست شورای شهر با اختلاف یک رای شد و این در حالی بود که مردم تهران 2 برابر آرای مسجدجامعی به چمران رای داده ‌بودند.

 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10