(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


دوشنبه 18 شهریور 1392 - شماره 20586

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
هدیه به خوانندگان
وزیر امور خارجه در اولین سفر خارجی خود وارد بغداد شد
شرایط خطیر منطقه محور مذاکرات ظریف با مقامات بلندپایه عراقی
در پرتو وحی
آغاز جشن دهه کرامت با حضورآیت‌الله مکارم شیرازی در قم
تشییع پیکر شهید نیروی انتظامی در برازجان
المپیاد علمی دانشجویان علوم پزشکی سراسر کشور در کرمان آغاز شد
ساخت ربات سمپاش پرنده در کاشان
رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح: ساختمان دستگاه قضایی باید در دسترس مردم باشد
اجلاس جهانی حضرت علی‌اصغر(ع) وارد یازدهمین سال برگزاری شد
در قالب 24 لوح فشرده دایر‌ه ‌المعارف موسیقی عاشورایی تدوین شد
معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خبر داد
اختصاص یک هزار و 500 میلیارد ریال به حوزه چاپ و نشر
یک‌سوم صنایع دستی در یونسکو متعلق به اصفهان است
اخبار ادبی و هنری
اخبار ضد و نقیض درباره عزل رئیس دانشگاه آزاد اسلامی
پیکر مرحوم آیت‌الله طاهری خرم‌آبادی در جوارحرم حضرت معصومه(س) آرام گرفت
در واکنش به حمله به کنسولگری ایران در هرات
سفیر افغانستان در تهران به وزارت خارجه احضار شد
با پیگیری کمیسیون امنیت ملی مجلس
«دیپلمات مست عربستان» ممنوع‌الخروج شد
رئیس سازمان اوقاف:اولین کنگره بین‌المللی امامزادگان برگزار می‌شود
در نشست خبری سرپرست زائران ایرانی و رئیس سازمان حج و زیارت مطرح شد
آغاز اعزام 64 هزار زائر خانه خدا از 23 شهریور
   


مرحوم آیت‌الله بهجت (ره): ما در دریای زندگی در معرض غرق شدن هستیم، دست‌گیری ولی خدا لازم است تا سالم به مقصد برسیم، باید به ولی‌عصر (عج) استغاثه کنیم تا مسیر را روشن فرماید و ما را تا مقصد، همراه خود ببرد.

 


وزیر امور خارجه کشورمان در اولین سفر خارجی خود به عراق با کفیل ریاست‌جمهوری، نخست‌وزیر، رئیس پارلمان و وزیر امور خارجه این کشور در مورد روابط دوجانبه و شرایط خطیر منطقه‌ای دیدار و رایزنی کرد.
ظریف صبح دیروز در فرودگاه بغداد و پس از آن که مورد استقبال هوشیار زیباری وزیر امور خارجه عراق قرار گرفت در جمع خبرنگاران گفت: اینکه اولین سفر را به کشور دوست و برادر عراق اختصاص دادیم نشانگر اهمیت روابط با همسایگان و به ویژه عراق برای جمهوری اسلامی و دولت تدبیر و امید است.
وی مسائل دوجانبه و شرایط خطیر منطقه را از جمله موضوعات مورد گفت‌و‌گو با مقامات عراقی در این سفر برشمرد.
وزیر امور خارجه در دیدار با خضیرالخزاعی کفیل ریاست‌جمهوری عراق نیز پیام شفاهی روحانی را به وی ابلاغ کرد و در خصوص تقویت مناسبات تهران و بغداد و اوضاع منطقه با وی گفت‌وگو کرد.
ظریف در این دیدار با بیان اینکه حامل سلام‌های گرم حسن روحانی برای جنابعالی هستم از حضور کفیل رئیس‌جمهور عراق در مراسم تحلیف روحانی قدردانی کرد.
وزیر امور خارجه همچنین دیروز با نوری المالکی نخست‌وزیر و اسامه النجیفی رئیس پارلمان عراق نیز دیدار و گفت‌وگو کرد.
ظریف در دیدار با مالکی سلام‌های گرم حسن روحانی رئیس‌جمهور و اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور را به وی ابلاغ نموده و از پیام تبریک و تماس تلفنی وی قدردانی کرد.
نوری مالکی نیز از ظریف خواست که سلام‌های گرم وی را به روحانی و جهانگیری ابلاغ و بار دیگر انتخاب حسن روحانی را به ریاست‌جمهوری ایران را تبریک گفت.
ظریف را در این سفر کاظم جلالی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی، محمد مجید‌الشیخ سفیر عراق در تهران و حسن کاظمی قمی دستیار وزیر خارجه در امور اقتصادی همراهی می‌کنند.
کنفرانس خبری مشترک
ظریف و زیباری
وزیر امور خارجه کشورمان در کنفرانس خبری با هوشیار زیباری همتای عراقی خود تاکید کرد: شرایط حساس منطقه به گونه‌ای است که باید از هرگونه جنگ در منطقه دوری کرد.
ظریف گفت: ما نگران آتش‌افروزی در این منطقه هستیم و می‌دانیم که چنین آتشی برای همه منطقه و جهان خطرناک خواهد بود. به همین دلیل همه را دعوت می‌کنیم که از استفاده از زور خودداری کنند و همه طرف‌های بحران برای حل سیاسی بحران به گفت‌وگو بنشینند.
وی در پاسخ به سؤالی درباره واکنش ایران به حمله احتمالی به سوریه گفت: درباره سوریه ما تمام تلاشمان این است که از جنگ دوری کنیم زیرا می‌دانیم که کسانی که جنگ را آغاز می‌کنند نمی‌توانند آن را به پایان برسانند.
محمدجواد ظریف در پاسخ به این سؤال که در صورت حمله به سوریه سفارت آمریکا در عراق مورد حمله قرار می‌گیرد گفت: حتما ایران اقدامی علیه حاکمیت سرزمینی کشور دوست و برادر عراق نخواهد داشت این سخنان تنها توجیهی برای کسانی است که می‌خواهند جنگ را آغاز کنند. باید بر طبل جنگ نکوبید.
رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان تاکید کرد که ایران به دنبال راه‌هایی برای فروکش کردن آتش جنگ است نه افزودن بر آتش آن.
ظریف گفت: من احساس می‌کنم که جنگ در منطقه جنگ علیه کل کشورهای منطقه است و خاورمیانه را به ناامنی می‌کشد.
وی افزود: تلاش می‌کنیم که با این خیالبافی که برخی به دنبال آن هستند که با جنگ مشکلات خود را حل کنند مبارزه کنیم. گروهی که فکر می‌کنند که جنگ راه‌حل است در 100 سال پیش زندگی می‌کنند.
وی تاکید کرد، چگونه کشورهایی که ادعای تمدن دارند اولین اصل قانون بین‌المللی که عدم توسل به زور است را نادیده می‌گیرند. نمی دانم چرا هیچ کسی متوجه نیست که دنیای متمدن همه انتخاب‌ها را از روی میز برداشته است و هیچ کسی انتخاب‌هایی بر روی میز ندارد که از زور استفاده کند.
وی در پاسخ به سؤال خبرگزاری آسوشیتدپرس درباره حادثه کشته شدن منافقین در کمپ اشرف و ادعای آنها که ایران در این حادثه دست داشته است، گفت: ما حضور تروریست‌ها در عراق که با دولت صدام ارتباط گسترده‌ای داشت را خطر بزرگی می‌دانیم و می‌دانستیم و متاسفیم که علی‌رغم تلاش دولت عراق تروریست‌ها آمادگی نداشتند که خاک این کشور را ترک کنند و درگیری‌ها به این نتیجه انجامیده است.
ظریف همچنین در این کنفرانس خبری مشترک اعلام کرد که رئیس پارلمان عراق به زودی به تهران سفر خواهد کرد.
از سوی دیگر هوشیار زیباری نیز در این کنفرانس خبری گفت: که تلاش می‌کنیم منافقین از عراق خارج شوند و عراق به پایگاهی برای حمله به سوریه تبدیل نخواهد شد و همچنان بر راهکاری سیاسی تاکید می‌کند.
وی تاکید کرد که تنها ملت سوریه هستند که می‌توانند مشکلات خود را حل کنند. در صورت حمله به سوریه راه‌حل سیاسی به تاخیر می‌افتد.
وزیر خارجه عراق با تاکید بر راهکار سیاسی برای حل بحران سوریه یادآور شد بغداد به سکویی برای حمله نظامی به سوریه تبدیل نخواهد شد.

 


دفاع خداوند از مومنان
قرآن کریم
خداوند از کسانی که ایمان آورده‌اند
دفاع می‌کند؛
(و بدانید و آگاه باشید که) خداوند هیچ خیانتکار ناسپاسی را (هم) دوست ندارد.
سوره حج
آیه 38

 


در نخستین روز ذیقعده مراسم جشن‌های دهه کرامت با حضور آیت‌الله مکارم شیرازی در حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) آغاز شد.
آیت‌آلله مکارم شیرازی در این مراسم برگزاری دهه کرامت را از جمله ابتکارات قابل تقدیر دانست و گفت: این دهه مبارک از میلاد حضرت فاطمه معصومه(س) شروع شده و به میلاد برادرش علی‌بن‌موسی‌الرضا ختم می‌شود.
این مرجع تقلید بیان کرد: به کوری چشم دشمنان شیعه، وهابیان خرافی بی‌رحم می‌خواهند آثار شیعه را نابود کنند اما هر روز برنامه‌های تازه و مجالس جدید و نورانیت و روحانیت برای اهل بیت‌(ع) در جهان تشیع و در دنیا بیش از گذشته برقرار می‌شود.
همزمان با افتتاح یازدهمین جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) و نخستین روز از دهه کرامت نمایشگاه کریمه اهل بیت در جوار بارگاه ملکوتی حضرت فاطمه معصومه(س) گشایش یافت. نمایشگاه کریمه اهل بیت که از 16 شهریور تا 27 شهریور ماه در صحن جواد‌الائمه(ع) حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) برپا شده است، در بخش‌های مختلف فرهنگی، هنری، انتشاراتی و خدماتی، به تبیین و معرفی ابعاد شخصیتی، علمی و معنوی دخت موسی‌بن‌جعفر(س) می‌پردازد.
در سالروز میلاد با سعادت حضرت فاطمه معصومه(س) و همزمان با نخستین روز از دهه کرامت، هفته فرهنگ رضوی در استان قم آغاز شد. در هفته فرهنگ رضوی در استان قم برنامه‌های فرهنگی و هنری بسیاری در سطح استان با محوریت موضوعی هشتمین اختر تابناک امامت و ولایت حضرت رضا(ع) برگزار
می‌شود.
به مناسبت آغاز دهه کرامت، دومین کاروان گل از سطح شهر قم عبور کرد و حال و هوای خاصی را به شهر مقدس قم در روز میلاد برترین دختر هستی داد.
حرکت کاروان گل هدیه‌ای از جانب شهرداری به مردم شهر قم بود. همچنین در این روز آسمان شهر قم نورافشانی شد.

 


برازجان- خبرنگار کیهان:
پیکر یک شهید نیروی انتظامی با حضور انبوه مردم متدین برازجان در این شهر تشییع شد.
سرگرد محسن عباسی که در جریان درگیری با قاچاقچیان اقتصادی و اشرار مسلح در منطقه چا‌بهار به شهادت رسیده بود پیکرش عصر شنبه توسط مردم متدین برازجان تشییع و در گلزار شهدای این شهر به خاک سپرده شد.
از این شهید والامقام سه کودک خردسال زیر 5 سال به یادگار مانده است.

 


پنجمین المپیاد علمی دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور با حضور مسئولان کشوری و استانی، اساتید و دانشجویان در کرمان آغاز شد.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان در آیین گشایش این المپیاد گفت: بیش از 49 دانشگاه از سراسر کشور در این المپیاد علمی شرکت کرده‌اند.
عبدالرضا صباحی اضافه کرد: 514 دانشجو که 281 نفر از آنان را دانشجویان دختر تشکیل می‌دهند، در این المپیاد با یکدیگر به رقابت می‌پردازند.
وی تصریح کرد: این المپیاد در 2 مرحله انفرادی و گروهی برگزار می‌شود و افراد با کسب حدنصاب نمره در آزمون انفرادی به آزمون گروهی راه پیدا می‌کنند.
صباحی از دانشگاه علوم پزشکی کرمان به عنوان 9 دانشگاه تیپ یک علوم پزشکی نام برد و گفت: این دانشگاه در دهه 40 با پذیرش دانشجو در رشته پرستاری کار خود را آغاز کرد.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان بیان کرد: در سال 1356 رشته پزشکی در این دانشگاه تاسیس شد و این دانشگاه اکنون دارای چهارهزار دانشجو است.
دبیر علمی پنجمین المپیاد علمی دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور نیز گفت: 75داور از 20 دانشگاه کشور کار داوری این المپیاد را برعهده دارند.
مجید فصیحی هرندی با اشاره به همدلی خوب بین تیم‌های تشکیل شده برای برگزاری این المپیاد، افزود:اقدامات بسیار زیادی برای ساماندهی بخش‌های مختلف المپیاد از پنج‌ماه گذشته آغاز شد.
پنجمین المپیاد علمی دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی کرمان از روز یکشنبه آغاز شد و تا بیست و یکم شهریور در کرمان ادامه دارد.
هدف از برگزاری این المپیاد شناسایی و تشویق دانشجویان مستعد، افزایش رفاقت و صمیمیت بین دانشجویان و افزایش روحیه کار جمعی عنوان شده است.

 


کاشان- خبرنگار کیهان:
عضو هیئت علمی موسسه آموزشی علامه فیض کاشانی از ساخت ربات سم‌پاش پرنده توسط گروه رباتیک این موسسه خبر داد.
سیدمحمد نوبختی در جمع خبرنگاران، ساخت این ربات را دستاورد برگزاری مسابقات رباتیک ملی سال گذشته توسط گروه رباتیک این موسسه آموزشی عنوان کرد و گفت: این ربات با هزینه‌ای حدود 50 میلیون ریال ساخته شده و هم اکنون مورد استفاده در بخش کشاورزی است.
وی، ساخت دو ربات کیسه هوای هوشمند و سیستم ترمز مکانیزه ABS در خودرو توسط گروه رباتیک موسسه آموزشی علامه فیض کاشانی را یادآور شد و افزود: این دو ربات نیز در حال گذراندن مراحل تأیید برای نصب و استفاده در خودرو است.

 


رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح کشور گفت: ساختمان دستگاه قضایی باید در وسط شهر باشد تا ارباب رجوع از نظر رفت و آمد دسترسی آسان داشته باشند.
حجت‌الاسلام والمسلمین محمدکاظم بهرامی در آیین افتتاح ساختمان دادسرای نظام شهرستان‌های جنوبی کرمان با بیان اینکه در آستانه ولادت با سعادت امام رضا(ع) هستیم و حضرت معصومه و امام‌رضا(ع) مایه برکت برای ایران هستند، گفت: همه ملت‌ها و ارادتمندان به عصمت و طهارت به زیارت این دو شهر مقدس می‌روند و رحمت الهی در آنجا گسترده است.
به گزارش فارس، وی افزود: ساختمان از اعتباراتی که سازمان قضایی نیروهای مسلح برای احداث ساختمان اداری در نقاط مختلف کشور تأمین می‌کند و در بودجه سالانه می‌آید، احداث و به بهره‌برداری رسیده است و در سراسر کشور از نظر ساختمان تشکیلات قضایی مشکلی
نداریم.
بهرامی تصریح کرد: در بحث قضا مسئله محل قضاوت اهمیت ویژه‌ای دارد و هنگامی که بحث قوه قضائیه را مطرح می‌کنیم، نخستین نکته بحث عدالت است و امر شده که قضات باید به عدالت رفتار کنند و این عدالت در تمام شئون قضایی جریان دارد.
وی با تأکید در آیات و روایات در زمینه مسائل قضایی بیان داشت: قاضی در مقام قضاوت نه تنها در حکم بین طرفین دعوا باید به عدالت رفتار کند، بلکه در نگاه به دو طرف دعوا باید به طور یکسان برخورد کند.
رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح کشور افزود: قاضی حق ندارد یکی از طرفین دعوا را تکریم و دیگری را تکریم نکند و این نکته برجسته اسلامی در قضاوت الهی است و این مسئله می‌تواند، قوه قضائیه را پناهگاه مظلومان قرار
دهد.
بهرامی با اشاره به جایگاه ساختمان قضایی بیان داشت: ساختمان دستگاه قضایی باید در وسط شهر باشد تا ارباب رجوع از نظر رفت و آمد دسترسی آسان به آن داشته باشند.

 


دبیر مجمع جهانی حضرت علی اصغر(ع) از برگزاری اجلاس «نخبگان شیعه» و «علی‌اصغر سر منزل حیات شیعه» خبر داد.
داوود منافی‌پور در اجلاس سالانه مجمع جهانی حضرت علی‌اصغر(ع) گفت: مراسم عزاداری حضرت علی‌اصغر(ع) وارد سال یازدهم کاری خود شده که در رابطه با همین برنامه در پنج قاره جهان مراسم عزاداری مختص این حضرت برگزار می‌شود و قابل ذکر است که این مراسم در سال گذشته در 2 هزار و 500 نقطه از کشور و همچنین در 30 کشور جهان برگزار شد.
وی ادامه داد: با توجه به برگزاری سال یازدهم این اجلاس یکی از اهداف مهم این مجمع برگزاری مراسم باشکوه و جهانی عزاداری در نخستین جمعه ماه محرم در سال است.به گزارش فارس دبیر مجمع جهانی حضرت علی‌اصغر(ع) افزود: شهادت حضرت علی‌اصغر(ع) در جهان یک واقعه روشنگرانه است و به دنبال همین امر این اجلاس با هدف روشنگری در جهان برگزار می‌شود که تا به حال ما نیز شاهد بازخوردهای مثبت آن بوده‌ایم.
وی اجلاس سالانه مجمع علی‌اصغر(ع) را نشستی برای برگزاری هرچه باشکوه‌تر این مراسم دانست و گفت: این اجلاس با حضور مسئولان مجمع جهانی علی‌اصغر(ع) و نمایندگان کشورهای آلمان، امارات، پاکستان، هند، بحرین وافغانستان برگزار شد.دبیر مجمع جهانی حضرت علی‌اصغر(ع) در رابطه با برگزاری این اجلاس در سال گذشته گفت: این مراسم سال گذشته در 2 هزار و 500 نقطه از کشور و همچنین در 30 کشور جهان برگزار شد.منافی‌پور از برگزاری اجلاس «نخبگان شیعه»، «کربلا حیات شیعه» و «علی‌اصغر سرمنزل حیات شیعه» در ماه‌های آینده خبر داد و تصریح کرد: 3 هزار منبری در پنج قاره جهان با چهار زبان مختلف برای برگزاری بهتر همایش شیرخوارگان حسینی در اولین جمعه ماه محرم شناسایی شده‌اند.دبیر مجمع جهانی حضرت علی‌اصغر(ع) اشاره‌ای به بازتاب‌های جهانی مجمع حضرت علی‌اصغر(ع) داشت و گفت: دانشگاه‌های صهیونیسم نسبت به اقدامات و فعالیت‌های مجمع واکنش نشان دادند و با برگزاری کنفرانس‌های متعدد مواضع و واکنش‌های خود را اعلام کردند.

 


مدیر مرکز موسیقی حوزه هنری از تدوین دانشنامه (دایره‌المعارف) موسیقی عاشورایی خبر داد.
پیروز ارجمند دیروز در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا در بروجن چهار محال و بختیاری افزود: این دایره‌المعارف صوتی، مکتوب در قالب 24 لوح فشرده همزمان با ماه محرم امسال رونمایی می‌شود.
به گفته وی، این دایره‌المعارف یکی از جامع‌ترین بسته‌های موسیقی در بخش عاشورایی ایران است.
نایب رئیس کانون آهنگسازان فیلم خانه سینما درباره بخش موسیقی فیلم نیز گفت: یک آلبوم مشترک از سوی کانون آهنگسازان و مرکز موسیقی حوزه هنری امسال رونمایی می‌شود.
به گفته وی، این آلبوم حاوی آثار 50 آهنگساز سینمای ایران بوده و آثار برگزیده سینمایی کشور در آن تدوین شده، به عنوان یک اثر جامع، نمایشگر توان و ظرفیت موسیقی فیلم در ایران است.
ارجمند، از طرح بزرگ فروشگاه‌های زنجیره‌ای موسیقی در ایران برای نخستین بار خبر داد و گفت: پخش مدرن تولیدات موسیقی در سطح کشور با حضور شرکت‌های توزیع‌کننده از سوی حوزه هنری دنبال می‌شود و غرفه‌های این فروشگاه‌ها در حال طراحی است.
این آهنگساز گفت: تا پایان سال جاری 15 اثر موسیقایی از سوی حوزه‌ هنری منتشر می‌شود.

 


معاون فرهنگی ارشاد از اختصاص یک هزار و 500 میلیارد ریال اعتبار به حوزه نشر و چاپ کشور در سال جاری خبر داد.
علی اسماعیلی دیروز در حاشیه نمایشگاه کتاب ناشران ایران در شهرکرد در گفت‌وگو با ایرنا افزود: این میزان اعتبار از محل صندوق توسعه ملی برای تقویت بخش نشر و چاپ اختصاص یافته است.
به گفته وی، اعتبار مزبور در قالب تسهیلات به بخش نشر و چاپ اختصاص می‌یابد که از این میزان یک هزار میلیارد ریال برای بخش چاپ و 500 میلیارد ریال برای بخش نشر در نظر گرفته شده است. وی ادامه داد: صنعت چاپ به عنوان یک صنعت زیرساختی با توجه به ظرفیتی که دارد، مورد حمایت قرار می‌گیرد.
معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، از اجرای طرح معرفت در حوزه کتاب خبر داد و گفت: این طرح به زودی با رویکرد مبادله کتاب در فضای مجازی، در کشور اجرایی می‌شود.
اسماعیلی یادآور شد: طرح پیک مهر نیز به منظور توسعه فرهنگ کتابخوانی در ایستگاه‌های قطار با همکاری معاونت فرهنگی اجتماعی وزارت کشور و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به اجرا درمی‌آید.
وی درباره فعالیت کارگروه کاغذ نیز گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مصرف‌کننده کاغذ است و در این زمینه با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت، تعزیرات حکومتی و بخش‌های دیگر و اجرای معافیت‌های مالیاتی، بحث کاغذ به ناشران تهرانی تفویض شده است.
نمایشگاه کتاب ناشران ایران با حضور بیش از 300 ناشر با 30 هزار عنوان کتاب به مدت یک هفته در محل دائمی نمایشگاه‌های شهرکرد در حال برگزاری است.

 


رئیس اتحادیه صنایع دستی اصفهان گفت: در یونسکو حدود 640 نوع صنایع دستی وجود دارد که از این تعداد 362 صنایع دستی متعلق به ایران و 196 مورد مربوط به اصفهان است.
به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، غلامحسین فیض‌اللهی شامگاه شنبه در جمع هنرمندان و پیشکسوتان عرصه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان گفت: یک‌سوم صنایع دستی در یونسکو متعلق به اصفهان است و این در حالی است که ما نتوانستیم از این ظرفیت به خوبی استفاده کنیم.
وی با اشاره به این که گردشگری را به جای یک تهدید باید به عنوان فرصت بشناسیم گفت: ما در اصفهان یک موزه خوب نداریم و این چیزی جز نگرش محدود در کلان‌ کشور نیست.

 


حمایت وزیر ارشاد از حضور گشت ارشاد در کنسرت‌های موسیقی
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از حضور مأموران ناجا در کنسرت‌های موسیقی و برخورد گشت ارشاد با افراد بدپوشش دفاع کرد.
علی جنتی وزیر ارشاد در پاسخ به روزنامه اعتماد مبنی بر رایزنی برای نشان‌دادن آلات موسيقي در صداوسیما می‌گوید: آن‌ها بر اساس يك سياست و مسئله فقهي كه به آن‌ها اعلام شده است، مجاز نيستند كه آلات موسيقي را نشان دهند و سياست‌هاي ابلاغي به آن‌ها نياز به رايزني ندارد.
وی در پاسخ به سؤال این روزنامه مبنی بر این که آيا خانم‌ها اميدوار باشند كه مي‌توانند براي همگان كنسرت برگزار كنند نیز اظهار داشت: آن‌ها مي‌توانند براي خانم‌ها كنسرت برگزار كنند. تك‌خواني خانم‌ها از نظر اكثر فقها اشكال دارد و نبايد در حضور آقايان بخوانند.
جنتی همچنین درباره حضور گشت ارشاد در کنسرت‌های موسیقی هم گفت: قانون درباره حجاب و عفاف مواردي دارد كه مجلس شوراي اسلامي تصويب كرده است و هرچه را نيز كه شوراي عالي انقلاب فرهنگي تصويب كرده باشد مصوباتش در حكم قانون است... اگر مجلس قانون را لغو نكرده تا وقتي‌كه وجود دارد بايستي به‌عنوان شهروند ايراني به آن احترام بگذاريم.
نوشته‌های منتشر نشده
امیرحسین فردی منتشر می‌شود
دهمین کتاب شهید حبیب غنی‌پور با رویکرد بررسی آثار و نقش امیر‌حسین فردی در ادبیات و مطبوعات کودک و نوجوان ایران تولید و منتشر می‌شود.
ناصر نادری، سردبیر دهمین کتاب شهید حبیب غنی‌پور در گفت‌وگو با مهر با اشاره به انتشار این کتاب همزمان با سیزدهمین جشنواره ادبی شهید غنی‌پور گفت: این کتاب امسال در دو بخش تهیه می‌شود که بخش نخست آن به سبک همه سال به جشنواره، جلسات داوری و نقد آثار برگزیده سال گذشته اختصاص دارد و بخش دوم و ویژه کتاب امسال نیز به موضوع مرحوم امیرحسین فردی اختصاص پیدا می‌کند.
وی افزود: سعی داریم در بخش دوم از این کتاب شخصیت ادبی مرحوم فردی را به عنوان یکی از چهره‌های شاخص روزنامه‌نگاری و ادبیات کودک و نوجوان به شکلی تازه معرفی کنیم و نقش او را در هدایت نسل کودک و نوجوان امروز ایران در این کتاب به بررسی بنشینیم.
نادری افزود: بخشی از یادداشت‌های روزانه مرحوم فردی که به کوشش فرزندش تدوین و گردآوری شده است نیز در این کتاب منتشر خواهد شد و در کنار آن گزیده‌ای از سخنرانی‌ها و یادداشت‌های او را نیز در این کتاب خواهیم آورد. البته در کنار آن بازتاب درگذشت وی در رسانه‌ها نیز در این کتاب منعکس خواهد شد.
سردبیر دهمین کتاب شهید حبیب غنی‌پور در ادامه با اشاره به رمان «گرگ‌سالی» گفت: قرار گذاشتیم تا تمام شاگردان و اعضای شورای نویسندگان مسجد پس از مطالعه کتاب گرگ‌سالی یادداشت و نقدی بر این رمان نوشته و در نشستی صمیمانه در مسجد جوادالائمه(ع) آن را بیان کنند و ماحصل آن در یک نشست نقد گروهی بیان شده و خروجی آن نیز در کتاب شهید غنی‌پور امسال منتشر شود.
مستند «پرونده‌های K.S»
واقعیت‌های ۱۱ سپتامبر را افشا می‌کند
مجموعه مستند «پرونده‌های k.s» با افشای جنایات آمریکا و واقعیت‌های 11 سپتامبر به زودی از سیما به نمایش در‌می‌آید.
مراسم رونمایی از مستند «پرونده‌های K.S‌» صبح دیروز با حضور احسان محمد‌حسنی رئیس مؤسسه فرهنگی رسانه‌ای اوج و نادر طالب‌زاده در موسسه رسانه‌ای اوج برگزار شد.
محمدحسنی در ابتدای این مراسم گفت: صاحبان این اثر مستند به دلیل خفقان و ترس از جان خود و خانواده‌شان حتی اثری را که خلق کرده‌اند بدون نام و حتی تیتراژ اکران کرده‌اند. به همین دلیل به سازمان هنری اوج به عنوان یک مجموعه مردمی و تخصصی اعتماد کردند و این اثر سینمایی ـ مستند را با حمایت این سازمان تولید و اکران می‌کنند.
وی افزود: کشور ما ایران یکی از قربانیان استفاده از سلاح کشتار جمعی است و موضوع استفاده از سلاح کشتار جمعی یکی از دغدغه‌های اصحاب رسانه و هنر در کشور ما بوده است. آن‌هایی که حالا خود را برای حمله و بمباران یک ملت آماده می‌کنند در این فیلم به صورت مستند خواهیم دید که خودشان بزرگترین تولید‌کنندگان، انبار‌کننده و استفاده‌کنندگان سلاح‌های شیمیایی و میکروبی هستند.
محمدحسنی ادامه داد: از این نشست برای فراخوان همه هنرمندان آزاد حمایت می‌کنیم و تا پایان کارشان و خلق اثرشان در کنار آن‌ها هستیم.
وی در ادامه با اشاره به پخش این مستند از شبکه‌های داخلی و خارجی عنوان کرد: حدود 40 شبکه تلویزیونی درخواست پخش این مستند را دارند که در سه قسمت 52 دقیقه‌ای تولید شده است و بیش از 40 شبکه خارجی نیز برای پخش این مستند درخواست داده‌اند.
وی افزود: با‌ توجه به این‌که در حال حاضر با حوادث 11 سپتامبر و حوادث کشور سوریه روبرو هستیم در حال بررسی این درخواست‌ها هستیم.
محمد‌ حسنی از پخش ویژه مستند‌های پرونده K.S در شبکه یک سیما خبر داد.
در ادامه این نشست همچنین نادر طالب‌زاده گفت: این مستند ماجرای یکی از شاهدین واقعه 11 سپتامبر است که از تصاویر او یک مستند با مضمون سلاح‌های شیمیایی و میکروبی ساخته شده است.
وی افزود: آمریکا اسکاتویتر، بازرس ویژه سازمان ملل در خصوص سلاح‌های شیمیایی و میکروبی را به گوشه‌ای پرت کرد و مجبورش کرد درباره استفاده آمریکا از سلاح‌های شیمیایی و میکروبی شهادت ندهد.
طالب‌زاده ادامه داد: آنچه امروز برای ما مهم است انبارهای سلاح‌های شیمیایی آمریکا است که در بخش اول این مستند به تصویر کشیده می‌شود.
وی با اشاره به فیلم‌های ساخته شده در خصوص حوادث 11 سپتامبر عنوان کرد: در مورد واقعه 11 سپتامبر فیلم‌های زیادی ساخته شده است که در واقع این مستند جزو بهترین مستند‌های ساخته شده در مورد استفاده آمریکا از سلاح‌های شیمیایی است.
طالب‌زاده گفت: برعکس آن‌ها که تحریف‌ها را به اسم آرگو و گلاب به تصویر می‌کشند ما می‌آییم یک مستند آماده می‌کنیم. قصه‌ای که واقعا اتفاق افتاده است. من در ماه مبارک می‌خواستم با سارنلفد مصاحبه کنم که همسرش گفت که ما از طرف آمریکا تحت فشار هستیم و اجازه بدهید که بعد مصاحبه کنیم.
کنسرت یک گروه آمریکایی در مالزی لغو شد
کنسرت یک گروه آمریکایی به خاطر اعتراض گروه‌های مسلمان، در مالزی لغو شد.
وزارت ارتباطات و چند رسانه‌ای مالزی با مغایر دانستن آثار یک گروه آمریکایی با آموزه‌های اسلامی مجوز برگزاری کنسرت برای این گروه را صادر نکرد.
این وزارتخانه ضمن رد درخواست برای برگزاری این کنسرت در کوالالامپور اعلام کرد که آثار اجرا شده توسط این گروه می‌تواند به برانگیختن حساسیت‌های مذهبی در مالزی دامن بزند.
این وزارتخانه در همین حال آثار و باورهای این گروه را مغایر با ارزش‌های فرهنگی در مالزی دانست.
به گزارش ایسنا، پیش‌تر دپارتمان توسعه اسلامی مالزی(جکیم) نیز با برگزاری کنسرت این گروه به شدت مخالفت و عنوان کرده بود که آثار این گروه ترکیبی از آهنگ‌های متال با آیه‌هایی از قرآن است.

 


در آخرین ساعات بعدازظهر دیروز خبری با این مضمون روی خروجی چند خبرگزاری رفت که برخی از اعضای هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی در پی جلب موافقت سایر اعضاء برای عزل دکتر دانشجو و انتصاب دکتر میرزاده به جای ایشان هستند. در این خبر که بلافاصله بازتاب داخلی گسترده‌ای یافت آمده بود، عزل رئیس دانشگاه آزاد، اقدام تلافی‌جویانه مدعیان اصلاحات به خاطر ناکامی آنها در انتخاب شهردار تهران است. خبر یاد شده بعد از انتشار با ابراز بی‌اطلاعی برخی از اعضای هیئت امنا دانشگاه آزاد روبرو شد ولی گزارش‌های ضد و نقیض دراین باره تا آخرین ساعات دیروز ادامه داشت.
به گزارش تسنیم ، ۶ نفر از ۹ عضو هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی صورتجلسه‌ای مبنی بر عزل فرهاد دانشجو از ریاست این دانشگاه و منصوب کردن حمید میرزاده عضو دیگر هیئت امنای دانشگاه تنظیم کردند.
در بخشی از صورتجلسه هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی آمده است: به دلیل وضعیت سیاسی جدید کشور و هماهنگی‌های بیشتر نیاز به تغییر و تحول مدیریتی در این دانشگاه است.
بنابر اخبار موثق در صورتجلسه مذکور محل امضای آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، حجت‌الاسلام‌ حسن‌ خمینی، توفیقی سرپرست وزارت علوم، حمید میرزاده عضو هیئت امنای دانشگاه آزاد، قاضی‌زاده هاشمی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و بهمن یزدی صمدی گنجانده شده که تاکنون توفیقی، میرزاده و صمدی یزدی این صورتجلسه را امضا کرده‌اند.
این صورتجلسه برای امضا به حجت‌الاسلام سیدحسن خمینی و قاضی‌زاده هاشمی نیز ارسال شده اما این دو اعلام کرده‌اند که در طول یک هفته باید موضوع را بررسی کرده و سپس درباره امضا یا عدم ‌امضای آن تصمیم‌گیری کنند.
بر اساس اخبار، هاشمی رفسنجانی منتظر است تا پس از جمع‌آوری امضاهای دیگر، خود نیز به امضای صورتجلسه مبادرت کند.
از نکات مهم در این مسئله، فعالیت گسترده یاسر هاشمی برای جمع‌آوری امضای عزل فرهاد دانشجو است.
به گفته منابع آگاه، جدیت برخی اعضای هیئت ‌امنای دانشگاه آزاد پس از ناکامی نماینده اصلاح‌طلبان در کسب کرسی شهرداری تهران برای عزل فرهاد دانشجو بیشتر شده است.
این منابع آگاه می‌گویند: چنین رویه‌ای در حالی از سوی چند تن از اعضای هیئت امنای دانشگاه آزاد و همسو با رئیس این هیئت پیگیری می‌شود که در حال حاضر موضوع تحقیق و تفحص از دانشگاه آزاد در دوران جاسبی در دستور کار نمایندگان مجلس شورای اسلامی است و چنین به نظر می‌رسد که این اقدامات برای جلوگیری از آگاهی نمایندگان و افکار عمومی از وضعیت نابسامان این دانشگاه در دوران جاسبی صورت می‌گیرد.
در همین رابطه، حجت‌الاسلام محمد محمدیان رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها و عضو هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی درباره خبر تصمیم هیئت امنای دانشگاه آزاد برای عزل فرهاد دانشجو از ریاست این دانشگاه گفت: دعوت‌نامه‌ای برای تشکیل جلسه هیئت امنا در این زمینه به دست ما نرسیده است و تصمیم هیئت‌امنا به این کار صحت ندارد.
وی تاکید کرد: یا خبر تصمیم به عزل فرهاد دانشجو صحت ندارد و یا اینکه اگر چنین تصمیمی توسط جمعی گرفته شده باشد، روند غیرقانونی برای آن طی شده و قانونی نبوده است.
بررسی عزل دانشجودر کمیسیون آموزش مجلس
محمد مهدی زاهدی رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نیز درباره تلاش برای عزل فرهاد دانشجو رئیس دانشگاه آزاد، گفت: من خبر دقیقی در این باره دریافت نکردم، اما اگر خبر صحت داشته باشد باید این عزل را سیاسی دانست و یا به عبارت دیگر عزل او در این مقطع با مسائل سیاسی همراه بوده است.
رئیس‌ کمیسیون آموزش مجلس با بیان اینکه اگر خبر صحت داشته باشد کمیسیون آن را پیگیری خواهد کرد، اظهارداشت: ما باید اطلاعات کاملی را به دست آوریم تا ببینیم چرا این تلاش در مقطع فعلی صورت گرفته است.
همچنین جواد کفیل رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی این دانشگاه با تأکید بر اینکه تا کنون صورت‌جلسه‌ای مبنی بر عزل فرهاد دانشجو رئیس دانشگاه آزاد وصول نشده است، گفت: این خبر را از رسانه‌ها شنیده‌ام.
از سوی دیگر، حمید میرزاده عضو هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی در باره اخبار منتشر شده در خصوص عزل فرهاد دانشجو در گفت وگو با مهر، تنها به بیان یک جمله بسنده کرد و گفت: ما چنین نامه ای نفرستادیم.

 


پیکر مرحوم آیت‌الله طاهری خرم‌آبادی پیش از ظهر دیروز پس از تشییع باشکوه و اقامه نماز در جوار حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) به خاک سپرده شد.
به گزارش خبرگزاری فارس از قم، مراسم تشییع پیکر مرحوم آیت‌الله سیدحسن طاهری خرم‌آبادی پیش از ظهر دیروز از مسجد امام حسن عسکری(ع) قم به سمت حرم مطهر حضرت معصومه(س) برگزار شد.
در این مراسم که با حضور گسترده اقشار مختلف مردم همراه بود حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی گلپایگانی رئیس دفتر رهبر معظم انقلاب، آیت‌الله جنتی، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسن خمینی، محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، نمایندگان بیوت مراجع عظام تقلید، نمایندگان قوای سه‌گانه، نمایندگان استاندار و شهردار قم، نماینده ولی‌فقیه و استاندار لرستان و جمعی از اعضای جامعه مدرسین به همراه طلاب و فضلای حوزوی حضور داشتند.
پس از پایان مراسم تشییع، آیت‌الله شبیری زنجانی بر پیکر آن عالم مجاهد اقامه نماز کرد و بعد از آن پیکر آن مرحوم گرداگرد ضریح مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) طواف داده شد و در بقعه شهید مطهری حرم به خاک سپرده شد.
به همین مناسبت مراسم ختمی دیشب بعد از نماز مغرب و عشا از سوی دفتر رهبر معظم انقلاب در مسجد اعظم قم بر پا شد.
آیت‌الله سیدحسن طاهری خرم‌آبادی در روز اول خردادماه 1317 هجری شمسی در خرم‌آباد به دنیا آمد و پس از ورود به حوزه علمیه قم و گذراندن دوره سطح از محضر اساتید بزرگی همچون آیات عظام بروجردی، امام خمینی، مرتضی حائری یزدی، مکارم شیرازی، شب‌زنده‌دار، مشکینی و سبحانی بهره برد.
آیت‌الله طاهری خرم‌آبادی، در سال‌های متمادی حضور در حوزه علمیه قم، خدمات علمی و فرهنگی شایانی را به این حوزه سترگ تقدیم داشته است.
رساله فی صله‌الرحم و قطعیتها، رساله فی مقدار المهر، مساله ولایه‌الفقیه فی کلام الشیخ الانصاری، اسلام و مسائل اجتماعی، ولایت فقیه و حاکمیت ملت، جهاد در قرآن و رساله‌ای در عموم حجیت بینه از جمله کتاب‌هایی است که وی به رشته تحریر درآورده است.
تسلیت آیت‌الله مکارم شیرازی
آیت‌الله مکارم شیرازی با صدور پیامی ضمن تسلیت ارتحال آیت‌الله طاهری خرم‌آبادی گفت: وی مدافع انقلاب و اسلام بود.
در پیام تسلیت این مرجع تقلید آمده است: فقدان اسفناک روحانی بارز آیت‌الله طاهری خرم‌آبادی قدس سره ضایعه مولمه بود که همه دوستان و علاقه‌مندان وی را داغدار کرد.
در ادامه این پیام تصریح شده است: این عالم ربانی در دوران عمر پربرکت خود در دفاع از اسلام و مکتب اهل بیت(ع) و جمهوری اسلامی آنچه در توان داشت به کار برد و آثار ارزشمندی از خود به یادگار گذاشت. حتی در سال‌هایی که بیماری جانکاهی او را خانه‌نشین کرده بود دست از مجاهدت‌های خود از طرق مختلف برنداشت.
در پایان این پیام خاطرنشان شده است: این ضایعه اسفناک را به خانواده وی، حوزه علمیه و تمام علاقه‌مندانش تسلیت عرض می‌کنم و برای آن فقید سعید علو درجات و برای خاندانش صبر و اجر فراوان از درگاه خداوند خواهانم.

 


سخنگوی وزارت خارجه گفت: سفیر افغانستان در تهران برای پاره‌ای توضیحات درباره حمله روز شنبه به کنسولگری ایران در هرات به وزارت خارجه احضار شد.
«مرضیه افخم» سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به حمله روز شنبه به سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در هرات با دعوت به آرامش، حمله به سرکنسولگری کشورمان در هرات را محکوم و غیرقابل پذیرش دانسته و تاکید کرد: پلیس و مقامات امنیتی محل براساس وظایف سازمانی می‌بایست سریعاً در محل حاضر شده و اجازه تجمع غیرقانونی، وارد آمدن خسارت به نمایندگی و ایجاد اختلال در فعالیت کارکنان را نمی‌دادند.
وی افزود: بدیهی است اینگونه برخوردها در حالی که کارکنان نمایندگی‌های کشورمان در افغانستان مساعی خود را برای تردد قانونمند اتباع افغانستان به جمهوری اسلامی ایران معمول می‌دارند، دارای آثار منفی است.
سخنگوی وزارت امور خارجه با تاکید بر لزوم صیانت از ابنیه و کارکنان نمایندگی‌های سیاسی و کنسولی کشورمان در افغانستان خواهان اتخاذ تدابیر بیشتر برای پیشگیری از تکرار حوادث مشابه شد.
افخم اضافه کرد: به همین منظور و در چارچوب تاکید بر لزوم تامین امنیت سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در هرات از سوی دولت افغانستان، سفیر افغانستان برای ادای پاره‌ای توضیحات در مورد حادثه هرات به وزارت امور خارجه دعوت و مدیر کل آسیای غربی این وزارت نگرانی کشورمان نسبت به حادثه اخیر هرات و وقایع مشابه را به ایشان منعکس کرده و خواستار تدابیر مجدانه امنیتی برای جلوگیری از تکرار حوادث مشابه شده است.

 


دبیر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه عربستان به دنبال این است تا به نحوی دیپلمات خاطی و مست خود را از ایران خارج کند، تاکید کرد: به پلیس امنیت ابلاغ شده است که این دیپلمات خاطی به هیچ‌وجه حق خروج از ایران را ندارد.
محمدحسن آصفری درباره آخرین وضعیت پیگیری پرونده «دیپلمات مست عربستان» که 24 اسفند 91 در حال مستی یکی از شهروندان کشورمان را کشت، گفت: این موضوع همچنان در دستور کار کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس است.
وی افزود: هفته گذشته این موضوع را از مسئولان وزارت امور خارجه پیگیر شدیم و آن‌ها نیز گفتند در حال پیگیری هستیم.
عضو هیئت رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: عربستان به دنبال این است تا به نحوی این دیپلمات خاطی را از ایران خارج کند اما ما به پلیس امنیت گفتیم این دیپلمات خاطی به هیچ‌وجه حق ندارد از کشور خارج شود.
آصفری تاکید کرد: بنابراین تا زمانی که پرونده دیپلمات خاطی عربستان تعیین تکلیف نشود این دیپلمات حق ندارد از ایران خارج شود.
نماینده اراک و کمیجان اظهار داشت: از دولت عربستان درخواست کردیم وی را به خاطر رعایت نکردن مسائل شرعی و تخلف از لیست کاردارهای خود خارج کند، اگر این اتفاق بیافتد این پرونده در ایران قابل پیگیری خواهد بود.
وی افزود: ما با عربستان توافقاتی داریم و باید براساس آن عمل شود ولی قطعا موضوع را پیگیری خواهیم کرد.
دبیر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران خاطرنشان کرد: عربستان به دنبال خروج دیپلمات خاطی خود از ایران است ولی تا زمانی که این پرونده به نتیجه نرسد این دیپلمات خاطی حق خروج از این کشور را ندارد.

 


حجت‌الاسلام والمسلمین علی محمدی دیروز در نشست خبری، از برگزاری کنگره بین‌المللی امامزادگان در شهریور ماه امسال در اصفهان خبر داد.
به گزارش خبرنگار کیهان، محمدی ضمن اظهار این خبر یادآور شد: اهداف این کنگره عبارتند از:
- تبلیغ و ترویج معارف و فرهنگ اهل بیت(ع) و تقوا و عبادت و مکارم اخلاق و زهد و تواضع و توجه به امور مسلمین
- ترویج فرهنگ هجرت و شهادت
- تقویت بنیه دینی آحاد جامعه
- عمل به دعوت پیامبر در خصوص توجه به اهل بیت(ع)
-اظهار مؤدت به اهل بیت(ع)
- بیان این نکته که ملت ایران از امامزادگان در برابر دشمنان اسلام دفاع کردند و آنها را در جمع خود پذیرفتند و این افتخار ملی برای ایرانیان است.
- تعظیم شعائر اسلامی که نشانه تقوی است.
- الگوسازی و معرفی الگو برای نسل حاضر
- مقابله با تفکر غلط وهابیت تکفیری
- معرفی ملجأ و پناه برای مردم و مکان مناسب برای آسایش روح و روان آنها
محمدی سپس درباره حضور مردم در بقاع متبرکه گفت: در سالهای اخیر میزان حضور مردم در امامزادگان افزایش چشمگیری داشته است به طوری که در شبهای قدر ماه رمضان حضور مردم در این اماکن خیلی زیاد و همراه با شکوه خاصی بوده است.
رئیس اوقاف اضافه کرد: استقبال خوبی از سوی علمای داخلی و خارجی از این کنگره به عمل آمده است و حدود 600 مقاله به دبیرخانه ارسال شده است. وی یادآور شد: در کنگره بین‌المللی امامزادگان پیام مراجع قرائت خواهد شد و مراسم خطبه‌خوانی امامزادگان نیز برگزار می‌شود.
در حاشیه این کنگره هم دیدار با مراجع تقلید و برپایی نمایشگاه کتاب در نظر گرفته شده است. یادآوری می‌شود که کنگره بین‌المللی امامزادگان در روزهای هجدهم و نوزدهم شهریور در شهر تاریخی اصفهان برگزار می‌شود.

 


رئیس سازمان حج و زیارت از شروع عملیات اعزام زائران ایرانی از 23 شهریور در قالب 500 کاروان و از 117 ایستگاه پروازی خبر داد.
به گزارش خبرنگار کیهان سعید اوحدی رئیس سازمان حج و زیارت روز گذشته در کنفرانس خبری که در محل این سازمان برگزار شد درخصوص نحوه اعزام زائران گفت امسال به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی شده که تمام پروازهای مدینه قبل مستقیما به مدینه انجام شود و هنگام بازگشت نیز زائران مدینه بعد، مستقیما از مدینه به کشور بازگردند. وی حذف سفر زمینی جده به مدینه را اقدامی مثبت در جهت صرفه‌جویی مالی و زمانی همه زائران دانست و از مدت اقامت 30 تا 36 روزه زائران در سرزمین وحی خبر داد. حجت‌الاسلام والمسلمین قاضی عسکر نماینده ولی‌فقیه و سرپرست زائران ایرانی نیز در این نشست خبری درخصوص پرداخت مابه‌التفاوت هزینه‌های زائران تمتع گفت: قرار است مبلغ 2 میلیون تومان مابه‌التفاوت به زائران عودت داده شود که 900 هزار تومان از محل صرفه‌جویی‌ها و تخفیف‌ها توسط سازمان از روز دوشنبه (امروز) به حساب آنان واریز می‌شود و مابقی مبلغ معادل یک میلیون و صد هزار تومان حاصل از سود سپرده‌ها توسط بانک ملی پرداخت می‌شود که تلاش خواهد شد این مبلغ نیز قبل از حج واریز شود.
وی در پاسخ به سوالی درباره عرضه فیش حج در بورس و فرابورس، ضمن اعلام مخالفت با این اقدام، آمیخته شدن امور معنوی با امور مادی را زیان‌بار دانست و بر هدایت سپرده‌های مردم در حج به سمت سرمایه‌گذاری‌های سودآور و در پروژه‌های کلان چون نفت و پتروشیمی تاکید کرد.
وی گفت: سازمان حج هیچ مسئولیتی در جمع‌آوری نقدینگی مردم و سود رسانی به بانکها ندارد و تنها وظیفه آن دفاع از زائران و منافع آنها و ممانعت از خدشه‌دار شدن جنبه معنوی حج است.
نماینده ولی‌فقیه در امور حج با اشاره به حذف سهمیه‌های عمره مراکز و ارگان‌های دولتی، بر هدفمندی سهمیه‌های عمره تاکید کرد و اظهار داشت: اگر قرار است سهمیه‌ای داده شود این سهمیه‌ها باید به افراد برجسته و دارای امتیازات علمی و اجتماعی همچون مخترعان، المپیادی‌ها، زوج‌های جوان، دانشجویان، جانبازان و خانواده‌های ایثارگران و... اختصاص یابد.
سرپرست زائران ایرانی در پاسخ خبرنگار کیهان درخصوص اقدامات فرهنگی بعثه رهبری برای مقابله با تبلیغات مسموم و گسترده وهابیون علیه زائران ایرانی، از تدوین و انتشار صدها اثر فرهنگی و کتاب و لوح فشرده در جهت آگاهی‌بخشی به زائران و رفع شبهه‌های مطرح شده خبر داد و گفت: روحانیون کاروان‌ها علاوه بر اینکه از میان اساتید برجسته حوزه و دانشگاه‌ و صاحبان فکر و اندیشه انتخاب می‌شوند، آموزش‌های ضمن خدمت را نیز می‌گذرانند تا بتوانند اقدامات فرهنگی و آگاهی‌بخشی مناسب برای زائران انجام دهند. وی همچنین درباره نقل و انتقال فیش‌های حج و عمره اظهار داشت اگر زائران 20 سال در نوبت نمی‌ماندند مطمئنا با نقل و انتقال فیش مخالفت می‌کردیم چون بیشتر توسط دلال‌ها این کار انجام ‌می‌شود. قبلا برای نقل و انتقال‌ها کمیسیونی تشکیل شده بود که موارد را بررسی می‌کرد ولی سال گذشته تصمیمی نادرست گرفته شد و خرید و فروش فیش، آزاد اعلام گردید و دلال‌ها از این راه سود بسیار بردند. قاضی عسکر اضافه کرد: به‌زودی سیاست نقل و انتقال فیش‌ها تنظیم و اعلام می‌شود هر تصمیمی که برای عمره بگیریم شامل حج تمتع هم خواهد شد.

 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10