(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


سه شنبه 19 شهریور 1392 - شماره 20587

اعتراض جمعیت الوفاق به شکنجه 100 دانش‌آموز در زندان آل‌خلیفه
حزب‌الله مردم لبنان را به وحدت در برابر توطئه‌های غرب فرا خواند
محمود عباس و جان‌کری پشت درهای بسته مذاکره کردند
در مصاحبه با شبکه سی‌بی‌اس
بشار اسد: آمریکا حمله کند باید منتظر پاسخ متحدان ما باشد
12 مسئول سابق سیا: دولت دمشق از سلاح شیمیایی استفاده نکرده است
از سوی حزب توحید لبنان اعلام شد
500 موشک آماده شلیک به تل‌آویو
مردم شیلی در سالگرد کودتای پینوشه پرچم آمریکا را آتش زدند
تجلیل از قهرمان ملی افغانستان در میدان شهدای کابل
تداوم اعتراض‌های جهانی علیه حمله احتمالی آمریکا به سوریه
استقرار نظامیان هند برای مهار درگیری‌ها در اوتارپرادش
ممنون حسین رسماً جانشین آصف علی زرداری شد
سخنگوی حزب اخوان: اشتباه کردیم از ملت مصر عذرخواهی می‌کنیم
   


جمعیت الوفاق ملی اسلامی بحرین از وجود 100 دانش‌آموز در زندان‌های رژیم آل‌خلیفه و شکنجه شدن آنها از سوی نیروهای این رژیم خبر داد و نسبت به این حرکت ضدانسانی رژیم اعتراض کرد.
به گزارش خبرگزاری فارس جمعیت الوفاق اعلام کرد، بازداشتگاه‌ها مملو از دانش‌آموزان است که به خاطر فعالیت سیاسی بازداشت شده‌اند و کوچکترین آنها سلمان مهدی سلمان، 16 سال سن دارد.دفتر حقوق بشر جمعیت وفاق افزود: شماری از این دانش‌آموزان در معرض شکنجه و بدرفتاری قرار گرفته‌اند. این دانش‌آموزان بخشی از دانش‌آموزانی هستند که از تحصیل محروم شده‌اند.براساس این گزارش، شمار زیادی از دانش‌آموزان نیز به خاطر مسائل مربوط به آزادی بیان تحت تعقیب رژیم بحرین قرار دارند.

 


یک عضو برجسته مقاومت لبنان مردم لبنان را در برابر توطئه کشورهای غربی و عربی به وحدت فرا خواند.
به گزارش ایرنا از بیروت، علی فیاض عضو فراکسیون وفاداری به مقاومت وابسته به حزب‌الله ضمن محکوم کردن حمله احتمالی به سوریه از مردم لبنان خواست در برابر توطئه آمریکا و برخی کشورهای عربی هشیار باشند.وی گفت: آمریکا با تهدید سوریه به حمله به دنبال تامین امنیت رژیم صهیونیستی است.وی با اشاره به کشورهای عربی که در توطئه علیه سوریه، با آمریکا همدست و شریک شدند اظهار داشت: آنها با اصرار خود، در حمله علیه سوریه و حمایت از گروه‌های تکفیری، مسئولیت تاریخی بزرگی را در نابودی کشورهای عربی منطقه به ویژه سوریه به عنوان تنها کشور عربی مقاوم در برابر رژیم صهیونیستی برعهده دارند.

 


وزیر خارجه آمریکا در لندن با رئيس تشکیلات خودگردان دیدار کرد و او را برای ادامه دادن به روند مذاکرات سازش تحت‌فشار گذاشت.
به گزارش خبرگزاری‌ها، در حالی که دور جدید مذاکرات سازش میان رژيم صهیونیستی و سران تشکیلات خودگردان عملاً با شکست مواجه شده است،‌«جان کری» با هدف زنده کردن مجدد این مذاکرات بی‌حاصل دیروز در لندن با «محمود عباس» دیدار و به مدت سه ساعت با وی در پشت درهای بسته گفت‌وگو کرد. این نخستین دیدار کری با عباس پس از مذاکرات مستقیم ماه گذشته سران رام‌الله و تل‌آویو است.
به گزارش مهر، وزارت خارجه آمریکا با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: دو طرف در این دیدار در مورد موفقیت مذاکرات و چگونگی پیشبرد آن با یکدیگر گفت‌وگو کردند.
کری از ماه فوریه (بهمن) که وزیر خارجه آمریکا شده تاکنون شش بار به فلسطین اشغالی سفر کرده است. او تاکنون برای زنده کردن مذاکرات سازش همه تلاش‌های خود را به کار گرفته است.
هر چند بیانیه فوق در مورد بحران سوریه ساکت است، اما کارشناسان می‌گویند یکی از موضوعات مورد بحث طرفین، مسئله سوریه و حمله احتمالی واشنگتن به این کشور بوده است.
در همین حال، جنبش حماس اعلام کرد، نیروهای امنیتی تشکیلات خودگردان با حمایت ارتش رژیم صهیونیستی اقدام به سرکوب مخالفان مذاکرات سازش می‌کنند.
حماس افزود: تشکیلات خودگردان از طریق سرکوب راهپیمایی مخالفان مذاکرات سازش و با زندانی کردن آنها، این پیام را می‌رسانند که مذاکره تنها گزینه (پیش روی فلسطینی‌ها) است.
صدها نیروی امنیتی تشکیلات خودگردان یکشنبه گذشته تظاهرات مردم در رام‌الله را سرکوب کردند. مردم در این تظاهرات علیه مذاکرات سازش شعار می‌دادند.

 


بشار اسد به واشنگتن هشدار داد که در صورت حمله به دمشق منتظر پاسخ متحدان سوریه باشد.
به گزارش خبرگزاری‌ها به نقل از رویترز بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه در مصاحبه با شبکه خبری سی‌بی‌اس آمریکا هشدار داد در صورتی که هرگونه اقدام نظامی علیه سوریه انجام شود متحدان سوریه به این حمله پاسخ خواهند داد.
وی افزود، هیچ سندی که نشان دهد سوریه از سلاح شیمیایی علیه مردم استفاده کرده وجود ندارد.
بشار اسد تاکید کرد، اگر آمریکا اطلاعات و سندی از دست داشتن دولت سوریه در چنین مسئله‌ای دارد باید این اسناد را ارائه کند.
رئیس‌جمهور سوریه گفت، از زمان حمله نظامی باخبر نیستم اما هر زمان که صورت گیرد تمام سوری‌ها با همه توان برای این قضیه آماده هستند.
اسد خطاب به مقامات آمریکایی تاکید کرد، پیام من به آمریکایی‌ها این است که ورود به هرگونه جنگ و درگیری در خاورمیانه تجربه خوبی برای آنها نیست.
از سوی دیگر در حالی که آمریکا اعلام کرده برای حمله به سوریه به دنبال کسب مجوز از شورای امنیت نیست، وزیر خارجه چین در گفت‌وگوی تلفنی با همتای آمریکایی خود اعلام کرد موضوع سوریه باید در سازمان ملل مطرح و بررسی شود.
وزیر خارجه چین اعلام کرد که کشورهای حمایت‌کننده جنگ علیه سوریه قبل از هرگونه اقدامی باید سه بار بیندیشند و نهایت احتیاط را پیشه کنند.
ولید معلم وزیر خارجه سوریه نیز در دیدار با سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه تاکید کرد حمله نظامی به سوریه آینده ژنو2 را تهدید می‌کند.
وی افزود، اگر تجاوزی به سوریه رخ دهد قطعا اقدام تلافی‌جویانه انجام خواهیم داد.
وزیر خارجه سوریه گفت، آمریکا قدرت ارتش سوریه را دست‌کم نگیرد، آمریکا در هر کشوری پا گذاشته آنجا را تبدیل به پایگاهی برای القاعده کرده است.
معلم تصریح کرد، از مردم آمریکا و از مردم دیگر کشورهای جهان و همچنین پاپ به دلیل اعلام مخالفتشان علیه سیاست‌های آمریکا قدردانی می‌کنیم.
وزیر خارجه سوریه همچنین پیام تشکر بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه از ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه به خاطر حمایت از مواضع حکومت سوریه در اجلاس گروه 20 را تسلیم همتای روسی خود کرد.
سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه نیز در این دیدار اظهار داشت، روسیه دیگر امیدی به برگزاری کنفرانس ژنو2 ندارد و غربی‌ها فقط در حرف از راه حل سیاسی دم می‌زنند و در عمل به راهکار سیاسی اعتقادی ندارند.
وزیر خارجه روسیه تاکید کرد، سوریه دوست ماست و در کنارش خواهیم ماند.
لاوروف گفت، روسیه شواهدی را در دست دارد که حملات شیمیایی کار تروریست‌ها بوده و دولت سوریه از این اتهامات مبراست.
این دیدار در شرایطی صورت گرفت که منابع دیپلماتیک روسیه اعلام کردند ولادیمیر پوتین به منظور تلاش برای جلوگیری از تحرکات نظامی علیه سوریه ارتباط خود با اتحادیه اروپا و ایران را افزایش داده است.
از سوی دیگر، همزمان با سفر جان کری وزیر خارجه آمریکا به کشورهای اروپایی برای جلب حمایت این کشورها برای حمله به سوریه وزیر خارجه فرانسه اعتراف کرد که پاریس و واشنگتن نیازی به مداخله نظامی همه کشورها در موضوع سوریه ندارند.
وی برای توجیه انزوای پاریس و واشنگتن افزود، اعضای اتحادیه اروپا امکانات لازم را برای انجام این کار ندارند و در حال حاضر به رایزنی در باره راهکارهای سیاسی پرداخته‌اند.
رجب طیب اردوغان نخست‌وزیر ترکیه نیز طی اظهاراتی اعلام کرد که نحوه مشارکت ترکیه در عملیات احتمالی علیه سوریه هنوز مشخص نیست.
وزیر خارجه آمریکا نیز که برای ادامه رایزنی‌هایش درباره سوریه در لندن به سر می‌برد در دیدار با ویلیام هیگ همتای انگلیسی خود گفت، بشاراسد می‌تواند با تحویل سلاح‌های شیمیایی خود به سازمان ملل تا روزهای آتی مانع آغاز جنگ شود.
وی اذعان کرد اغلب نمایندگان سنا و کنگره آمریکا هنوز درباره اقدام نظامی علیه سوریه مردد هستند و تصمیم نهایی را نگرفته‌اند.
این در حالی است که طرح دولت باراک اوباما برای حمله به سوریه روز گذشته به کنگره رفت تا درباره آن تصمیم‌گیری شود.
نیویورک تایمز فاش کرد تیم اوباما از یک هفته قبل فعالیت‌های فشرده‌ای را برای قانع کردن اعضای کنگره درباره طرح حمله محدود به سوریه آغاز کرده است. کارمندان ارشد کاخ سفید و شماری از اعضای کنگره و لابی صهیونیستی در این زمینه اوباما را یاری می‌کنند.
حملات ارتش سوریه
ارتش سوریه همچنان مواضع مخالفان مسلح را در غوطه شرقی در اطراف دمشق هدف قرار می‌دهد تا حلقه محاصره را بر نیروهای جبهه النصره وابسته به القاعده تنگ‌تر کند.
منابع خبری از کشته شدن 180 تروریست در این منطقه خبر داده‌اند.
ارتش سوریه از چندین هفته قبل عملیات گسترده‌ای را تحت عنوان سپر پایتخت برای محاصره تروریست‌ها در استان دمشق آغاز کرده است.
تروریست‌های وابسته به جبهه النصره در جدیدترین جنایت خود 30 شهروند سوری را در شهرک معلولا در اطراف دمشق سر بریدند.
هرچند بخش عمده شهر معلولا در کنترل ارتش سوریه است اما این گروهک تروریستی در اقدامی تلافی‌جویانه و به منظور رعب‌آفرینی چنین جنایتی را مرتکب شده است.
خبر دیگر از سوریه حاکی است که شهروندان سوری به ویژه جوانان برای محافظت از نهادها و تاسیسات شهری و نظامی در برابر هرگونه حمله احتمالی سپر انسانی تشکیل دادند.
سایر رویدادها
* یک مقام رژیم صهیونیستی اعلام کرد، آمریکا چند ساعت پیش از آغاز حمله به سوریه به این رژیم درباره حمله اطلاع خواهد داد.
* رسانه‌های ترکیه‌ای اعلام کردند ارتش این کشور موشک‌های زمین به هوای جدیدی را در مرزهای خود با سوریه مستقر کرده است.
* دو فروند جنگنده سوری برای شناسایی سامانه پدافندی ارتش انگلیس در اطراف قبرس به پرواز درآمدند.
* یکی از سران حزب کمونیست ترکیه تاکید کرد هیچ دلیل مستند و قانع‌کننده‌ای درباره استفاده از سلاح شیمیایی توسط دولت دمشق وجود ندارد.
* رژیم صهیونیستی در واکنش به حمله احتمالی از سوی سوریه سامانه ضد موشکی گنبد آهنین خود را در نزدیکی بیت‌المقدس مستقر کرد.
* مجلس دومای روسیه اعلام کرد هدف آمریکا از حمله به سوریه تکرار سناریوی لیبی است.
* پادشاه اردن برای بررسی بحران سوریه به چین و آمریکا می‌رود.
* یک فروند هواپیمای روسیه 70 تن از اتباع روسی و سایر کشورهای جامعه مشترک المنافع را از دمشق به مسکو منتقل کرد.
* ناو جنگی انگلیسی به نام مونتس در آب‌های ترکیه لنگر انداخت.
* نماینده سابق پارلمان کویت با انتشار ویدئویی از حضورش در کنار عناصر مسلح و تروریست‌ها و شلیک موشک‌های گراد پرده برداشت.
* کارشناسان نظامی روسیه تاکید کردند سیستم دفاع هوایی سوریه چنان قدرتمند است که می‌تواند هواپیما و موشک‌های تام‌هاوک را منهدم کند.
* منابع صهیونیستی اعلام کردند، نیروی هوایی عربستان هم در حمله به سوریه مشارکت خواهد داشت.

 


12 مسئول بلندپایه سابق آمریکایی در نامه‌ای به باراک اوباما اعلام کردند بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه نقشی در استفاده از سلاح‌های شیمیایی در سوریه ندارد.
به گزارش ایسنا، مرکز مطالعات جهانی کانادا روز ششم سپتامبر(جمعه) در سایت وابسته به این مرکز با انتشار این نامه اعلام کرد که در متن آن مسئولان آمریکایی به اوباما تاکید کردند برخلاف ادعاهای دولت اطلاعات بسیار موثق حاکی از آن است که بشار اسد مسئول استفاده از سلاح‌های شیمیایی در غوطه دمشق نیست و مسئولان سازمان اطلاعات انگلیس نیز این موضوع را می‌دانند.
مسئولان سابق آمریکایی همچنین به اوباما هشدار دادند که جان برنان، رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا حقایق موجود را به شکلی دروغین به اعضای کنگره، رسانه‌ها و مردم آمریکا ارائه داده است.
این مسئولان سابق سیا همچنین اعلام کردند که شیوه باراک اوباما درباره سوریه شبیه اقداماتی است که پیش از جنگ درباره عراق انجام شد.
این اظهارات مسئولان آمریکایی در حالی صورت گرفت که مقامات واشنگتن مدعی‌اند نظام سوریه از سلاح شیمیایی استفاده کرده است.

 


حزب توحید لبنان به آمریکا هشدار داد که اگر به سوریه حمله شود با 500 موشک، تل‌آویو را بمباران خواهد کرد.
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری شرق‌الاوسط، «رئام وهاب» رئیس حزب التوحید العربی و یکی از نزدیک‌ترین همپیمانان سوریه در لبنان هشدار داد اگر به سوریه حمله شود تل‌آویو و دیگر شهرهای اسرائیل و برخی کشورهای عربی حاشیه خلیج‌فارس و حتی ترکیه نیز در امان نخواهند بود و موشک‌های این حزب تمام اهداف مذکور را بمباران خواهند کرد.
وی افزود، این سخنان شتابزده نیست و ما امیدواریم چنین جنگی رخ ندهد چرا که یک میلیون کشته خواهد داد لیکن در صورت بروز جنگ ما دست روی دست نخواهیم گذاشت و 500 موشک به تل‌آویو شلیک خواهیم کرد.

 


ده‌ها هزار نفر از مردم شیلی در مراسم یادبود قربانیان دوران دیکتاتوری ژنرال «آگوستو پینوشه» پرچم آمریکا را آتش زدند.
روز شنبه نزدیک به 60 هزار نفر از مردم شیلی در «سانتیاگو» جمع شدند تا ضمن برگزاری یک مراسم بزرگ برای یادبود 40 هزار قربانی دوران دیکتاتوری ژنرال «آگوستو پینوشه»، علیه آمریکا نیز شعار دهند. ژنرال پینوشه در 11 سپتامبر 1973 به کمک آمریکا علیه دولت «سالوادور آلنده» کودتا کرد و تا 1990 نزدیک به 40 هزار نفر از مردم و مخالفان را کشت، زندانی و یا شکنجه کرد.
نکته جالب توجه در مراسم امسال مردم شیلی اینکه، آنها شعارهایی نیز در محکومیت تهدیدات کاخ سفید علیه سوریه سردادند. بسیاری از شرکت‌کنندگان در این مراسم تصاویری از وابستگان خود را حمل می‌کردند که توسط حکومت دیکتاتوری ژنرال پینوشه ربوده شده و سپس به قتل رسیده بودند. 40 سال بعد از کودتا،‌ هنوز هیچ کس فراموش نکرده عنوان دست‌نوشته‌های مردم شیلی در این تجمع بزرگ بود که طی آن پرچم آمریکا نیز به آتش کشیده شد.

 


مقامات دولت افغانستان در سالروز شهادت «احمدشاه مسعود» از مقام و شخصیت وی با نثار گل تجلیل کردند.
به گزارش واحد مرکزی خبر، دیروز همزمان با سیزدهمین سالروز شهادت «احمدشاه مسعود»، شماری از مقامات بلندپایه افغان از جمله ژنرال «محمد قسیم فهیم» معاون اول رئیس جمهور، «عبدالرئوف ابراهیمی» رئیس مجلس نمایندگان، «بسم‌الله محمدی» وزیر دفاع افغانستان و چند مقام دولتی دیگر طی مراسمی در میدان شهدای کابل به مقام شامخ «احمد شاه مسعود» تاج‌های گل اهدا کردند. در این مراسم یاد و خاطره قهرمان ملی افغانستان گرامی داشته شد. روز 18 شهریور هر ساله به مناسبت شهادت مسعود تعطیل است. وی در سال 2001 و درست سه روز قبل از تهاجم آمریکا به افغانستان به دست دو عامل القاعده به شهادت رسید. این شهید علاقه شدیدی به امام خمینی(ره) و انقلاب اسلامی ایران داشت و با کتاب‌های اندیشمندانی مثل شهید مطهری و مرحوم دکتر شریعتی مأنوس بود.

 


سرویس خارجی-
مردم کشورهای مختلف جهان در اعتراض به جنگ‌طلبی آمریکا همچنان تظاهرات می‌‌کنند و تاکید دارند که در صورت حمله در کنار مردم سوریه خواهند بود.
مردم اردن با برگزاری تجمعات اعتراض‌‌آمیز مخالفت خود را با هرگونه اقدام نظامی علیه سوریه اعلام و از نقش مخرب عربستان و قطر در بحران سوریه و تقبل هزینه‌های جنگ احتمالی به شدت انتقاد کردند.
اردنی‌ها تاکید کردند همسویی عربستان و قطر با جنگ ‌افروزان مایه شرم است و این ننگ است که یک کشور مسلمان به بیگانگان برای حمله به یک کشور عرب و مسلمان دیگر کمک کند.
مخالفان اقدام نظامی آمریکا علیه سوریه نیز روز گذشته در قاهره و در مقابل سفارت آمریکا تظاهرات برگزار کردند.
قبایل و عشایر عربی نیز ضمن اعلام حمایت خود از سوریه در مقابل هرگونه تهدید به حمله علیه این کشور بر آمادگی خود برای دفاع از این کشور تاکید کردند.
شیوخ قبیله شعر که در همه کشورهای عربی حضور دارد حمایت خود را از نظام سوریه اعلام و تاکید کردند در صورت حمله به سوریه تمام عشایر و قبیله‌های عرب در مقابل آمریکا می‌ایستند و مبارزه می‌کنند.
قبایل غزه، حاشد، بکیل، حرب، الخزاعل، کعب، بنی‌اسد و دیگر قبایل عربی نیز اعلام کردند در کنار نظام و مردم سوریه هستند.
یگان‌های دفاعی زنان کرد در سوریه دوره‌هایی را برای آموزش زنان و دختران به منظور دفاع از این کشور در برابر متجاوزان تشکیل دادند.
در پاکستان نیز تظاهرات علیه حمله آمریکا به سوریه همچنان ادامه دارد و مردم این کشور با حمل پلاکاردها و سر دادن شعارهایی علیه آمریکا و اسرائیل اعتراض خود را به حمله احتمالی به سوریه اعلام کردند.
هزاران نفر از طرفداران حقوق بشر به نشانه اعتراض به گشایش بزرگترین نمایشگاه تسلیحات جهان در لندن تظاهرات کرده و ریاکاری و عملکرد دوگانه دولتمردان انگلیس در قبال سوریه را زیر سوال بردند.
معترضان پلاکاردهایی را حمل می‌کردند که روی آنها نوشته شده بود: سوریه را به استفاده از سلاح شیمیایی متهم می‌کنید در حالی که خودتان برای تروریست‌ها سلاح می‌فرستید. به جای صرف هزینه‌های گزاف برای کشتن مردم به فکر کمک به آنها باشید. پهپادها باعث کشته شدن کودکان می‌شوند. تظاهرکنندگان همچنین اظهار داشتند به نشانه همبستگی با مردمی که در آستانه حمله احتمالی نظامی قرار دارند به پا می‌خیزیم و سیاست‌های جنگ‌طلبانه غرب را به چالش می‌کشیم.
تظاهرات مشابهی نیز در بروکسل برگزار شد. رهبر کاتولیک‌های جهان نیز در واتیکان در جمع معترضان به جنگ اقدام نظامی احتمالی آمریکا علیه سوریه را محکوم کرد.

 


درگیری‌های مذهبی میان مسلمانان و هندوها در ایالت «اوتارپرادش» هند 28 کشته برجای گذاشت.
به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، درگیری‌های پراکنده قومی و مذهبی میان مسلمانان و هندوها در منطقه «مظفرنگر» ایالت اوتارپرادش هند که از شنبه شروع شده است، همچنان ادامه دارد. این درگیری‌ها تاکنون جان 28 تن را گرفت و ده‌ها مجروح برجای گذاشت. خبرنگار یک شبکه تلویزیونی و یک عکاس از جمله قربانیان این درگیری‌ها هستند.
در پی حمله و سنگ‌پرانی افرادی به اتوبوس حامل اعضای شوراهای روستایی و رهبران گروه‌های مذهبی در منطقه مذکور، درگیری آغاز شد. ایالت اوتارپرادش با 200 میلیون جمعیت در شمال هند قرار دارد.
دولت هند نیز برای خاموش کردن فتنه و جلوگیری از سرایت آن به دیگر ایالت‌ها 12هزار نیروی امنیتی را به خدمت گرفته است.
دولت ایالتی نیز علیه 40 نفر از جمله یک نماینده مجلس به اتهام دامن زدن به اغتشاشات قومی، پرونده تشکیل داده است. مقامات دهلی نو نیز از دولت ایالتی خواسته‌اند با اغتشاشگران به شدت برخورد کند.
رهبران مسلمانان سراسرهند از جمله «مولانا خالد رشید فلگی محلی» نیز به مردم منطقه هشدار داده‌اند مراقب توطئه‌های سیاسی برای ایجاد تفرقه میان مذاهب باشند.

 


«ممنون حسین» به عنوان دوازدهمین رئیس جمهور پاکستان مقابل رئیس دیوان عالی این کشور سوگند یاد کرد.
به گزارش خبرگزاری فارس، «ممنون حسین» از حزب «مسلم لیگ» عصر دیروز پست ریاست جمهوری را از «آصف علی زرداری» تحویل گرفت. دولت‌های قبلی پاکستان غالباً با کودتای نظامی از کار برکنار شده‌اند و بنابراین، انتقال آرام قدرت که دیروز صورت گرفت، نقطه عطفی در تاریخ سیاسی پاکستان به شمار می‌رود. مدت دوره ریاست جمهوری پاکستان پنج سال است.
ممنون حسین 73 ساله تاجر و متولد هند است. او از متحدان نزدیک «نواز شریف» نخست‌وزیر پاکستان است.
وی عصر دیروز مقابل «افتخار محمد چودری» رئیس دیوان عالی سوگند یاد کرد. منصب ریاست جمهوری در پاکستان منصبی تشریفاتی است.
ممنون حسین در «اکرا»ی هند متولد شد و در سال 1949 به کراچی مهاجرت کرد.
وی در دهه 1960 در مؤسسه مدیریت بازرگانی کراچی مدرک لیسانس گرفت و مدتی ریاست اتاق بازرگانی و صنعت این شهر را برعهده داشت.
ممنون حسین در سال 1999 فرماندار ایالت سند شد. اما کودتای نظامیان علیه دولت «نواز شریف» که در همین سال رخ داد، به فرمانداری ممنون حسین نیز پایان داد. علی‌رغم این اطلاعات، مردم پاکستان رئیس جمهور جدید خود را خوب نمی‌شناسند.

 


منابع خبری از «عذرخواهی» اخوان‌المسلمین از مردم مصر به خاطر «برخی اشتباهات» در دوران حکمرانی «مرسی» خبر می‌دهند.
واحد مرکزی خبر به نقل از شبکه خبری العربیه نوشت: سخنگوی حزب آزادی و عدالت (شاخه سیاسی اخوان‌المسلمین مصر) روز یکشنبه با انتشار مقاله‌ای از «ملت مصر» به خاطر اشتباهاتی که اخوان‌المسلمین در طول یکسال زمامداری‌اش بر کشور مرتکب شده عذرخواهی کرد.
براساس این گزارش، «حمزه زوبع» در مقاله‌ای که در پایگاه رسمی حزب آزادی و عدالت منتشر کرده نوشته: «بزرگترین اشتباه ما آن بود که در دام انحصار طلبی در قدرت گرفتار شدیم و باید در این مورد از مردم مصر عذرخواهی کنیم. «در این مقاله همچنین «زوبع» به «عملکرد مناسب حزب آزادی و عدالت» اذعان کرده است. این مقام اخوانی در عین حال از حاکمان فعلی مصر نیز خواسته ضمن اذعان به اشتباهاتشان، به دستگیری مخالفان پایان داده و تبلیغات رسانه‌ای علیه اخوان‌المسلمین را نیز متوقف کند.
خروج نیروهای مسلح از معادلات سیاسی یکی دیگر از درخواست‌های سخنگوی حزب آزادی و عدالت مصر است.
به گزارش پایگاه خبری «الشروق» معاون رئیس کمیته تدوین قانون اساسی جدید مصر این عذرخواهی را «دیر هنگام» توصیف و آنرا را رد کرد. ساعاتی بعد خبر رسید «خالد حتفی» یکی دیگر از رهبران‌اخوانی دستگیر شده است.
جهاد الحداد، سخنگوی اخوان‌المسلمین اما تاکید کرده موضع حزب همچون گذشته است و اخوانی‌ها همچنان خواستار بازگشت مرسی به قدرت هستند.
«عصام العریان» نایب رئیس حزب آزادی و عدالت مصر نیز از مردم این کشور خواست اعتراض‌ها علیه دولت موقت را ادامه دهند.
به گزارش شبکه تلویزیونی «القدس» این مقام اخوانی گفت مردم مصر انقلاب خود را پیش خواهند برد و کودتاچیان نیز در تحمیل حکومتشان ناکام شده‌اند.
چامسکی: آمریکا عامل کودتای مصر است
نوام چامسکی، اندیشمند و زبان‌شناس مشهور آمریکایی طی اظهاراتی تاکید کرد، «کودتای نظامی علیه مرسی بدون حمایت‌های کاخ سفید ممکن نبود.»
وی افزود: اختلافات بین مرسی و اوباما بر سر اسرائيل باعث شد کاخ سفید تصمیم به برکناری وی بگیرد. به گفته چامسکی، آمریکا به مرسی فشار می‌آورد تا اسرائیل را به رسمیت بشناسد اما وی چنین نکرد.
این اندیشمند آمریکایی گریزی هم به تلاش‌های آمریکا برای حمله به سوریه زد و گفت اگر کاخ‌سفید بدون حمایت سازمان ملل به این کشور حمله کند مرتکب جنایت جنگی شده است.
خبر دیگر اینکه، یک گروه تکفیری با نام «انصار بیت‌المقدس» مسئولیت ترور نافرجام وزیر کشور مصر را برعهده گرفت. به نوشته سایت شبکه خبری الجزیره، این گروه شبه نظامی که در شبه جزیره سینا مستقر شده است تهدید کرده به تمام تاسیسات و مقرهای وابسته به وزارت دفاع و کشور مصر حمله خواهد کرد.
به نوشته خبرگزاری فرانسه، این گروه تکفیری پیش از این ارتباط خود با القاعده را اعلام کرده است.
روز پنجشنبه یک عامل انتحاری با انفجار مواد منفجره همراه خود در کنار کاروان وزیر کشور مصر، تلاش کرد وی را به قتل برساند اما موفق به این کار نشد، در این حادثه 24 نفر کشته شدند و خسارات زیادی به ساختمان‌ها و خودروهای محل انفجار وارد شد. برخی تحلیلگران پیش‌بینی کرده‌اند مصر طی هفته‌های آینده شاهد تکرار چنین حملات تروریستی خواهد بود.

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10