(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


سه شنبه 19 شهریور 1392 - شماره 20587

شايد براي شما هم اتفاق بيفتد!
خشت اول
هوای تازه
ويتامينه
ساعت 25
نامه وارده
اس ام اس
بوی بارون
   


پشت این دکمه‌های رنگی يك دنيا تضعيف و تخريب فكر و انديشه است
سال گذشته از گوش‌هاي بسته هم‌نسلان خودمان گفتيم كه در پياده‌رو، مترو، اتوبوس، ماشين شخصي و تاكسي هدفون‌ به گوش در حال گوش دادن به موسيقي هستند و كم‌كم حواسشان خلاصه مي‌شود در گوشي كه محدود و محكوم شده به شنيدن اصواتي كه شايد از صبح تا شب بارها تكرار شوند! حالا بايد از همان نسل بگوييم كه پيشرفت كرده و بعد از اعتياد نسبي به اينترنت و شبكه‌هاي اجتماعي و وب‌گردي بدون حساب و كتاب، سرگرمي تازه‌اي پيدا كرده به نام تبلت و آي پد. و از تمام امكانات اين ابزار جذاب و به شدت سرگرم‌كننده، تنها بازي و اينترنت آنلاينش را انتخاب كرده است. حالا هم گوش او ديگر بدهكار اطراف نيست و هم اينكه چشم و ذهنش درگير شبكه‌هاي اجتماعي هميشه همراهش و يا بازي‌هاي ديجيتالي مغناطيس‌گونه‌اي است كه چنان او را درگير و معتاد مي‌كند كه رخت‌خواب هم نمي‌تواند او را از دستگاه مورد علاقه‌اش جدا كند و قطعي و وصلي اينترنت را هم براي يك تنفس كوچك ندارد! اين همان نسلي است كه در محاصره بمباران تكنولوژي گرفتار شده و هر روز براي فرار از يك سخت افزار و نرم افزار، پنجره‌اي نو به دنياي سخت‌افزار و نرم‌افزار تازه‌ مي‌گشايد و به عبارتي از چاله‌اي به چاهي ديگر فرو مي‌رود و انگار مرحله آخري وجود ندارد تا او را نجات دهد و بازي تمام شود! گزارش امروز هشداري است از آنچه كه در كشورهاي اروپايي امروز به معضلي لاينحل تبديل شده؛ آنها كه نسل‌هاي كودك و نوجوانشان درگير فناوري‌هاي نوين ارتباطي شده‌اند... تحريريه نسل سوم
بيماري‌هاي جديد عصر ما
شاید قدیم‌ترها بیشترين بیماری‌هایی که پدر و مادرها نگران ابتلای فرزندانشان بودند «حصبه و سرخک و شاید فلج اطفال» بود ولی در زمان کنونی با اتفاقی که در انگلیس افتاد به نظر می رسد بیماری ها شکلشان عوض شده باشد. چند هفته پیش دختر چهار ساله ای از اهالی جنوب شرقی انگلیس به علت نشانه های خاصی از اختلالات روانی پیش پزشک برده شد که در همان تشخیص ابتدایی و شنیدن نوع زندگی خانواده از سوی پزشک حرفهای جالبی مطرح شد. ریچارد گراهام، پزشک روانپزشک در تشخیص و معاینات اولیه این کودک انگلیسی بیماری «اعتیاد به آیپد» را مطرح کرد و به والدین کودک توصیه کرد این کودک را از هر وسیله شبیه تبلت‌های دیجیتالی دور نگه دارند. دکتر گراهام می گوید اگر این کودک با همین سبک به زندگی خود ادامه می داد در سنین بالاتر به بیماری های شدیدتر روانی مبتلا می شد. رفتارهای ناهنجار و غیر قابل کنترل، کج خلقی و فریاد زدن بی موقع یکی از نشانه های اولیه ای بود که دکتر گراهام در این کودک انگلیسی مشاهده کرد. به گفته گراهام این کودک یکی از جمعيت بالاي کودکان بیماری است که بعد از شروع استفاده از تبلت در سنین پایین، این نوع علایم را از خود بروز می دهند. اعتیاد به بازی با آیپد آن قدر در او پیشرفت کرده که در صورت دوری از آن، رفتارهای پرخاشگرانه می کند.
کلینیک «کاپیو نایتینگل» که دکتر گراهام رئیس آن است ماهانه هزينه شگفت آور 24 هزار دلار را از هر فرد بابت حضور در برنامه دفع اعتیاد دیجیتال دریافت می‌کند؛ برنامه‌ای که طراحی شده تا با دور کردن معتادان از تبلت‌ها و سایر دستگاه‌ها، از آنها اعتیاد زدایی کند. برخی از بیماران این کلینیک 36 ساعت متوالی آنلاین می مانند و برخی دیگر تا 20 حساب کاربری در فیسبوک دارند!وقتی قرار باشد در خانه ای استفاده از ابزارهای دیجیتالی به خصوص تبلت ها به هر صورتی مورد استفاده قرار بگیرد، مطمئن باشید کودکان یکی از اولین کسانی هستند که جذب این وسایل خواهند شد و والدین هم برای کاهش اذیت‌های آنها این ابزارها را در اختیار آنها قرار می دهند. همین امر موجب شده تا این ابزارها را اسباب ‌بازی های مدرن دیجیتالی بنامیم که به تدریج جایگزین اسباب ‌بازی ‌های سنتی می شوند که در نظر اول شاید مسئله مهمی نباشد ولی تحقیقات دانشمندان ثابت کرده عوارض شدیدی برای این قشر خواهد داشت.
آنها فهميده‌اند!
تبلت ها یا همان صفحات لمسی یک تکنولوژی ارتباطی جذاب هستند که استفاده از آنها برای بزرگسالان هم لذت بخش است و این طبیعی است که کودکان هم محو این جذابیت‌ها و امکانات متنوع آن بشوند. طراحی تبلت ها به گونه‌ای است که با بهره‌گیری از فناوری شگفت انگیزشان، با طبیعت مورد علاقه بچه ها مطابقت دارند و همین امر موجب می شود که کودکان به سرعت با این ابزارها ارتباط برقرار کرده و دنیای مجازی خود را در آنها بسازند. برخی از تولید کنندگان و طراحان تبلت ها معتقدند که باید این فناوری ها مخصوص بچه ها هم تولید شوند و از این طریق به آموزش کودکان پرداخت. آنها تصور می‌کنند که دوران بازی کودکان با تکه چوب‌های چرخ دار گذشته است.
البته در این میان نقش تولیدکنندگان اسباب بازی و وسایل کودکان را نیز نباید نادیده بگیریم. آنها فهمیده‌اند که کودکان بیشتر به سوی این دستگاهها تمایل دارند و به خاطر همین وسایل خود را شبیه آنها می‌سازند. یکی از تولیدکنندگان صنعت اسباب بازی می گوید: كودكانی كه عموماً سنشان از سه سال تجاوز نمی‌كند امسال هدایایی از قبیل آیپد و تبلت به جای عروسك‌، ماشین ‌های اسباب ‌بازی،
بازی های فكری مقوایی یا دیگر اسباب ‌بازی‌های سنتی دوست دارند و ما هم باید برای آنها وسایلی شبیه اینها بسازیم. مثلاً چندی پیش شرکت« وی تک» (VTech) به عنوان تولید کننده اسباب بازی‌های آموزشی الکترونیکی در نمایشگاه اسباب بازی 2013 لندن تبلتی عرضه کرده است که حتی بیشتر از عروسک های باربی فروش داشت! مسلماً چنین اخبار و اطلاعاتی پیش از آنکه بخواهد تولید کنندگان بزرگ اسباب بازی را دچار ترس و وحشت کند، باید والدین و مربیان و کارشناسان امور تربیتی را دچار اضطراب و تشویش خاطر کند که معلوم نیست سرنوشت کودکانی که این چنین رشد می کنند و بزرگ می شوند، چه خواهد شد و خوگیری بچه‌ها با این ابزارها و فناوری های ارتباطی با ذهن و مغز کودکان چه می کند.
مرگ تدريجي خلاقيت
بسیاری از روانشناسان و کارشناسان امور تربیتی بر این باور هستند که تغییرات رخ داده در فرهنگ رفتاري نسل‌ جديد، نگران کننده است. چرا که بازی های رایانه ای فضایی محدود برای مخاطب ایجاد می کنند که فرصت تحرک و برقراری ارتباط با همسالان را از آنها می گیرد و به این ترتیب قوه مهمی به نام تخیل و كاوش را در كاربران به حداقل ممکن می رساند. به این ترتیب فرصت رشد خلاقیت ها و مواجهه با جامعه پيراموني و ارتباط با هم نسلان از بین می رود. تصور کنید که والدین به جای در دست داشتن کتاب و خواندن آن برای بچه ها، از روی صفحه ای دیجیتالی برایشان قصه بخوانند؛ اصلا آیا صفحات دیجیتالی می توانند همان لطافت و ظرافت صفحات ساده یک کتاب داستان را داشته باشند؟ و فرهنگ مطالعه را به افراد بياموزند؟
دکتر پرين اسمال، مدیر مرکز مطالعات طول عمر دانشگاه کالیفرنیا و نویسنده کتاب آی برین (iBrain) با انتشار نتایج تحقیقات خود و همکارانش درباره تاثیر تبلت های الکترونیکی بر مخاطبانش، از آینده نسل بشر اظهار نگرانی می کند و اعتقاد دارد ذهن کاربران همه سنين تحت تاثیر این ابزارها به ذهنی حساس و پرتنش تبدیل می شود که هیچ خلاقیت و تفکری در آن جای ندارد. به گفته دکتر اسمال در این ذهن مدرن همه چیز بر اساس دکمه ها و آیکون های رنگی تبلت ها اداره می شود و شما نمی توانید چیز دیگری غیر آن چیزی که پشت این دکمه های رنگی وجود دارد را تصور کنید. وی می گوید ما به طور یقین به این نتیجه رسیده ایم که مغز به شدت به صفحه های نورانی آیپد و تبلت حساسیت نشان می دهد و اگر افراد بیش از حد مجاز پشت این صفحات قرار بگیرند می تواند به طور اولیه به ناهنجاری های رفتاری و مهارتهای ارتباط جمعی منجر شود که در دراز مدت به ناهنجاری های روحی روانی تبدیل خواهد شد. از نوجواني که سر میز شام به جای حرف زدن با بقیه با تبلت خود بازی می کند می توان انتظار داشت که در روابط اجتماعی به صورت نرمال عمل کند؟!
يك اپيدمي پنهان
در این مطالعه با آزمایش و نظرسنجی از والدین 19هزار نوجوان ساکن کالیفرنیا معلوم شد آنهایی که دارای خواهر یا برادر هستند کمتر از سایرین به سمت ابزارهای دیجیتالی تمایل نشان می دهند. در پرسشنامه‌هایی که از سوی والدین اين كاربران تکمیل شد نشان داده شد در بسیاری از اين افراد که بیش از سه ساعت وقت خود را با تلویزیون و بازی های کامپیوتری گذرانده بودند بیشتر نشانه های مربوط به اختلالات روانی و رفتاری مشاهده شد. همچنين جواناني كه وقت بيشتري را با تبلت ها و آي‌پدهاي خود چه در خانه و چه در بيرون منزل گذرانده‌اند، شانس كمتري در تشكيل زندگي و همچنين حفظ خانواده خود دارند و بيش از آنكه كاركردها و نقش‌هاي خود را در زندگي بپذيرند در پي ايفاي نقش ابزارهاي در دست خود و نگران جايگاه مجازي خود هستند.
در تحقیقات دیگری که در نشریه بهداشت عمومی (Public Health) آمریکا منتشر شد از واژه اپیدمی پنهان برای بیماری‌های عصبی ناشی از کار با کامپیوتر و تبلت‌ها پرده برداشته شد. در این مقاله نویسندگان به بیماری های عصبی رو به گسترش در جهان اشاره کردند که به خاطر افزایش تبلت‌ها در میان خانواده‌ها رواج پیدا کرده است. محققان می‌گویند سبک زندگی مدرن و امروزی می‌تواند موجب بروز زوال عقل و دیگر بیماری های مغزی برای جوانان شود و دلیل آن گسترش رایانه، تلفن همراه و مواد شیمیایی در محیط است. نتایج جدیدترین تحقیقات نشان داده است که افزایش شدید در زوال عقل و دیگر مرگ و میرهای عصب شناختی را در افراد زیر ۷۴ سال دیگر نمی‌توان به طول عمر بیشتر نسبت داد.
بايد ترسيد و فكري كرد
اين داستان «مرگ همسايه» است كه بدون ترديد همانطور كه تا حدودي سراغ ما آمده است، به زودي با تندباد تب آي‌پد و تب لت به خانه‌هاي ما خواهد رسيد. اگر امروز جمعيت كمي از نسل سوم و چهارم و پنجم كشور درگير فناوري‌هاي ديجيتال هستند يقين داشته باشيم كه به زودي زود، همان طور كه كاربران اينترنت در كشورمان به عدد نصف جمعيت كشور رسيده‌ و به شكل صعودي رو به افزايش است، آمار استفاده از آي پد و تبلت و گوشي‌هاي تلفني كه با كارايي آي پد و تبلت دست مردم باشد به زودي از مرز شگفتي ما خواهد گذشت و آنوقت است كه ديگر شايد دير باشد براي تغيير سبك زندگي نسل جديد كشورمان كه قرار است در ايران 1404 نقش اصلي مديريت را ايفا كند، خيلي نگران باشيم. زماني كه مطمئنا خيلي دير است!

 


او به ما نزديک است...
مقامات و درجات انسان‌ها در فضائل و كمالات، منشأش اعمال انسان است. مردم هر كاري انجام مي‌​دهند مقامشان، درجاتشان از آن كار مشخص مي​‌شود. كار بد بكنند مقامات منفي و پست پيدا مي‌​كنند. اگر طبق دستور خدا كار خوب انجام بدهند، مقامات و درجات بالاتر پيدا مي ​كنند.
اين انسان در طول زندگي آزادانه هر كاري بخواهد مي​كند، توجه ندارد که همين كاري كه انجام مي​‌دهد پايه مقامات و درجات او را تشكيل مي‌دهد. وقتي مي‌​ميرد مشخص مي​‌شود اين كارهايي كه در طول عمر كرده است چه مقامي به او در ايمان و يا در شرك داده است.
بنابراين در اعمالي كه انسان انجام مي‌دهد، اگر بخواهد نتيجه و درجه‌اي به بار بياورد بايد کاملاً دقت كند...
*
همه چيز خدا نزديك متقين است، علمش، قدرتش «وَ اعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ مَعَ الْمُتَّقِينَ»...
معيّت خدا، نصرت خدا، ياري خدا، تفضّلات خدا، احسان‌ های خدا، نزديك به متقين است يعني آدم ‌هایی كه گوش به حرف خدا مي‌دهند. طبعاً این – تفضّلات- از آدم‌های ديگر دور خواهد بود و اگر ما گناه بكنيم و انتظار رحمت داشته باشيم بايد بنشينيم! معني​اش اين است. رحمت خدا همه جا را پر كرده است، اما معاصي مانع مي‌شوند، اگر ما معصيت نكنيم رحمت خدا از همه چيز به ما نزديك تر است اما اگر گناه كرديم همچنان محروم خواهيم بود.
*
خداوند راهي را براي بندگان مشخص كرده تا با پيمودن آن به كمال برسند و آن «بندگي و صراط مستقيم» است. و أن اعبدوني هذا صراط مستقيم. از اول بلوغ ما بايد بنده صالح خدا باشيم. خداوند همه پيامبران را نيز عبد و بنده صالح خود تربيت و مبعوث مي‌كند تا به مردم اين معنا را ياد دهند و آن‌ها را بنده تربيت كنند.
خداوند در قرآن اطاعت از سه فرمان را واجب كرده است: «اطاعت از فرمان خود خدا، اطاعت از فرامين پيامبر، و من يطع الرسول فقد أطاع الله و اطاعت از اولي الامر، كساني از خود شما كه حق دارند بر شما فرمان بدهند.
اين سه فرمان امروز در رساله‌هاي عمليه آمده است. اطاعت اين سه فرمان دنيا و آخرت را آباد مي‌كند.
حالا چرا اطاعت از فرامين خدا سخت است؟
چون انسان گرفتار غرايز است و نفس امّاره بر او حاكم است. شيطان هم قسم خورده نگذارد انسان‌ها صراط مستقيم را بپيمايند. لاقعدن لهم صراطك المستقيم، يعني كاري مي‌كنم مردم گوش به فرمان خدا ندهند.
چون خدا ديد مردم گرفتار چنين دشمني هستند، تعداد زيادي آيات به عنوان تهديد از مخالفت فرمان خدا يا تشويق بر اطاعت فرمان خدا نازل كرد. تا انسان وادار به كار خوب و ترك كار بد شود. آياتي كه عذاب‌هاي اخروي و نعمت‌هاي بهشتي را بيان مي‌كند، اين دسته آيات هستند كه به انسان كمك مي‌كند در دو راهي اطاعت خدا و نافرماني او جانب تقوي را ترجيح دهد. كم آيه‌اي پيدا مي‌كنيد كه در آن امر به تقوي وارد نشده باشد. اميرالمؤمنين عليه‌السلام مي‌فرمايد: خدا در اولين شريعتي كه نازل كرد به مردم دستور داد تقوي را رعايت كنيم. در قرآن كريم نيز همين مضمون آمده است: و لقد وصينا الذين اوتوا الكتاب من قبلكم و إياكم أن اتقوا الله...
منافع مادي و معنوي تقوي در قرآن بيان شده است: و لو أنّ اهل القري آمنوا واتقوا لفتحنا عليهم بركات من السماء و الارض. اگر مردم مؤمن و متقن بودند، خدا به اندازه نياز باران مي‌فرستاد و زمين سبز مي‌شد و أرزاق عمومي انسان‌ها به وفور يافت مي‌شد. امام صادق عليه‌السلام فرمود: هرسال به يك‌اندازه باران مي‌بارد، منتهي وقتي اهل منطقه‌اي گناه مي‌كنند، خداوند سهم باران آن‌ها را به بيابان‌ها و درياها مي‌فرستد.
قرآن تقوي را در جنگ هم مؤثر معرفي كرده است: إن تصبروا و تتقوا لا يضركم كيد هم شيئا.
يكي از آثار تقواي مستمر اين است كه در تنگناهاي دنيا برايش گشايش فراهم مي‌شود. أنّه من يتق الله يجعل له مخرجا و يرزقه من حيث لا يحتسب، تقوي سبب مي‌شود انسان راهي را برود كه از اول بايد همان راه را برود، اما انسان بي‌تقوي ممكن است چهل راه طي كند و موفق هم نشود. موضوع كتاب آسماني ما هدايت انسان‌ها به صراط مستقيم و اطاعت فرامين خداست كه از طريق انجام واجبات و ترك محرمات تحقق مي‌يابد.
كار ما طلبه‌ها هم دو چيز است: اسلام‌شناس شويم و دين را به مردم ياد دهيم و خودمان به دانسته‌هامان عمل كنيم تا در جامعه تأثير مثبت داشته باشيم.
آيت‌الله عزيزالله خوشوقت رحمت الله عليه

 


چگونه آرامش را به زندگی بازگردانیم؟
جامعه‌ ما آكنده از بار اطلاعاتی سنگین است و ابزاری چون تلویزیون، رادیو، اینترنت، تبلیغات، پست الكترونیك و تلفن همراه همگی بر این سنگینی می‌افزایند. از سوی دیگر شكل زندگی در عصر حاضر بویژه در جوامع شهری ناگزیر توام با سر و صداها، ترافیك، ‌شلوغی‌ها و انبوهی از كارهای الزام‌آور روزمره است كه قطعا تمام این فاكتورها افزایش استرس و سلب آرامش انسانها را موجب می شود.
محققان و روانشناسان در سالهای اخیر تلاش كرده‌اند به شیوه‌های مختلف كه متداول‌ ترین آنها انتشار اخبار، مقالات و توصیه‌های بهداشتی است به مردم در حفظ آرامش در میان این همهمه و آشفتگی یاری برسانند. به اعتقاد آنها دسترسی و مطالعه این منابع هرازگاهی می‌تواند ما را به یاد نیاز اصلی مان ( آرامش) بیندازد و حتی دقایقی از این زندگی پرمشغله جدا سازد. در این رابطه “استیو
موریل” كارشناس و نویسنده مقاله ای در روزنامه “دیلی مدیتیشن و دیلی لایف” روش‌هایی را برای كسب آرامش در زندگی عنوان كرده كه برخي از آنها را در ادامه مرور مي‌كنيم:
• حداقل روزی 15 دقیقه را در سكوت بگذرانید و به نیازهای واقعی خود و چیزهایی كه دارید فكر كنید. سكوت عصاره آرامش است. البته با اجبار نمی‌توان سكوت كرد. بلكه باید زمانی كه فرا رسید آن را بپذیرید. روزی یك ساعت در اتاقی تنها بمانید و حتی اگر لازم شد در را روی خود ببندید.
• هیچ گاه جلوی گریه خود را نگیرید و گهگاهی گریه كنید این كار باعث تخلیه تنش‌هایتان شده و به شما آرامش می‌دهد.
• وقتی احساس می‌كنید كه سرتان پر از فكرهای جورواجور منفی است با قدم زدن آنها را پاك كنید.
• افراد آرام به خود می‌گویند كه برای تغییر گذشته كاری نمی‌توان كرد، آنگاه از تفكر به آینده و ادامه زندگی لذت می‌برند.
• اگر نمی‌توانید دیگران را ببخشید بدانید كه افكار خشمگین همواره شما را با این افراد مرتبط خواهد كرد. اما شاد كردن دیگران باعث آرامش می‌شود.
• سرعت حركت شما با احساستان رابطه مستقیمی دارد. آرام راه بروید و حركات بدن خود را آرام كنید. طولی نمی‌كشد كه آرام خواهید شد.
• لحظه های زیبای زندگیتان را بنویسید و از آنها عكس و فیلم بگیرید. سپس بیشتر وقت آنها را به یاد آورید و درباره ‌شان فكر كنید و لذت ببرید.
• آهسته غذا خوردن و جویدن باعث تجدید توان فكری و احساس آرامش خواهد شد.
• اگر به عقاید مذهبی و معنوی پایبند باشید، به یكی از با افتخارترین روش‌های رسیدن به آرامش خاطر رسیده‌اید. اگر از خدا دور افتاده‌اید، اكنون وقت آشتی است. داشتن یك تكیه گاه معنوی موجب آرامش می‌شود. جواد موسوی

 


سفر به تو در توي زندگي جواناني كه در روزگاري نه چندان دور، جان خود را براي حفظ ميراث ارزشمند خميني كبير(ره) در دست گرفتند هميشه جذاب بوده است. دانستن از جزئيات زندگي مرداني كه ستاره‌هاي درخشان آسمان ايثار و فداكاري و شهامت و شجاعت شدند؛ ستارگاني كه هرگز خاموشي ندارند و تا ابد راه را به آنها كه عاشق باشند، نشان مي‌دهند. ورود به صندوقچه ناگفته‌هاي زندگي فرماندهان جوان و زخم چشيده جنگ هشت ساله از دريچه نگاه و قلب همسران آنها هميشه خواندني و ديدني بوده است. حالا هم بیست‌ویکمین عنوان از مجموعه «نیمه پنهان ماه» به همسر شهید محلاتی اختصاص دارد که به قلم معصومه شیبانی منتشر شده است. اين كتاب‌ها تنها نه به خاطر روايت همسر از همسر جذابيت دارد بلكه روايت دلدادگي يك نسل است كه محكم و استوار با دلي مملو از ياد خدا و ايمان به راه روشن انقلاب، پشتيبان نظام بود. داستان نيمه ناگفته ماه‌ترين آدم‌هاي هم عصر ماست كه هر دو – زن و شوهر – طلايي‌ترين عصر انسانيت را در برهوت معرفت انساني و در هجوم ناجوانمردانه به يگانه انقلاب ايدئولوژيك قرن رقم زدند. کتاب «نیمه پنهان ماه: محلاتی به روایت همسر شهید» متنی مشابه با بخش اول کتاب «از چشم‌ها» از شهید محلاتی دارد. در این بخش زندگی شهید محلاتی از نگاه همسرش اقلیم سادات شهیدی بازگو شده است.
خاطرات اقلیم در این کتاب به صورت راوی دوم شخص بازگو می‌شود و به تناسب آن مخاطب تفاوت کتاب، در نوع روایت می‌یابد. محتوای اثر بر اساس مستندات است. به همین دلیل سعی کردیم بخش‌های خواندنی متن تحقیق که سندیت هم دارد انتخاب شوند. در روایت ماجرای کتاب برخی موقعیت، زمان و مکان‌ها نیز جابه جا شده است و مطالب در پاره​ای موارد کم یا زیاد شده‌اند.
همسران شهدا یکی از آیتم‌های اصلی در روایت ماجرای زندگی شهدا هستند و کتاب‌های زیادی به این شیوه در روایت فتح چاپ شده است. اين در حالي است که مجموعه رسانه‌ای «نیمه پنهان» شامل شرح زندگی ۱۱ شهید شاخص به نقل از همسران آن‌ها در دو حلقه DVD با زمان ۴۸۹ دقیقه نيز به تازگي منتشر شده است. در این مجموعه همسران شهیدان محمد آ‌نیکی، امیر سرلشکر حسن آبشناسان، محمد تندگویان، منصور ستاری، مصطفی طالبی، محمد عبادیان، محمود کاوه، محمد اصغری‌خواه،‌ علی تجلایی، منوچهر مدق و سید علیرضا یاسینی به نقل خاطراتی می‌پردازند که پیش از این بیان نشده یا بخش کوتاهی از آن در مجموعه کتاب های «نیمه پنهان ماه» آمده است.
مجموعه رسانه‌ای «نیمه پنهان» به تهیه‌کنندگی گروه مستند سازی روایت فتح شبکه یک ساخته شده و ایده این مجموعه بر اساس کتاب‌های منتشر شده مجموعه «نیمه‌ پنهان ماه» شکل گرفته است؛ کتاب​هایی که با استقبال خوب مخاطبان در سال​های گذشته بارها تجدید چاپ شده است.

 


یکی از مهم ترین نوع اعتماد به نفس‌ها اعتماد به نفس روحی و معنوی است. این نوع اعتماد به نفس همان ایمان شما به جهان هستی و کل آفرینش و موجودات است. ایمان به اینکه زندگی، هدف و نهایتی مثبت را در پی خواهد داشت و شما به خاطر هدفی اینجا هستید و زندگی‌تان بر روی این کره خاکی هدفی را دنبال می‌کند.
مي‌دانيد علائم و نشانه‌های کمبود اعتماد به نفس معنوی چيست؟
1. سعی می‌کنید در زندگی همه چیز را کنترل کنید. باید همه‌چیز در زندگی تحت کنترل شما باشد چون به خداوند و خلقت او اعتماد ندارید که بتواند به خودی خود سمت و سویی مثبت را طی کند و نتیجه غایی به دست آيد. این بی‌اعتمادی، شما را از اینکه دست به عملی بزنید باز می‌دارد و درنتیجه درست زمانی که باید روابطتان را رها و اعتماد کنید از این کار سرباز می‌زنید.
2. به سختی می‌توانید ماجراجو باشید و ریسک کنید. زمانی که به دنیا اعتماد ندارید و فکر نمی‌کنید که هدفمند و منظم می‌چرخد، احساس امنیت نمی‌کنید. به همین جهت خیلی با احتیاط رفتار می‌کنید و زندگی محدودتر و دربسته‌تر و خالی از شور را تجربه می‌کنید.
3. به لحاظ روحی و عاطفی احساس بی‌قراری می‌کنید. هیچ چیز شما را ژرف و عمیق و آن طور که باید خوشحال نمی‌کند. هیچ چیز خلأهای درونی‌تان را پر نمی‌کند. چراکه منتظر هستید زندگی شما را ارزیابی کند و برایتان ارزش و اعتبار قائل شود. منتظر هستید زندگی به شما دلیلی برای زنده بودن و زندگی کردن ارائه دهد. بنابراین از نکته اصلی غافل می‌مانید؛ اینکه شما اینجا و به خودی خود یک معجزه الهي هستید و برترين موجود عالم. شما بايد حركت كنيد تا او هم حركت شما را تكميل كند.
الهام شيباني

 


در تئاتر شهر چه مي​گذرد؟
تا بوده اين طور بوده که در زمان تحويل دولت​ها، زمان براي فرصت‌طلبان جور مي​شود و آب گل​آلود بهترين موقعيت را در اختيار آنها قرار مي​دهد تا ماهي خود را صيد کنند. عده​اي ناگهان از پس سالها سکوت سر بر مي​آورند و نوحه سر مي​دهند و با زبان بي زباني خود را در صف مطالبه گران جا مي​زنند و عده​اي که تا ديروز بادبان‌هاي کشتي معيشت​شان به سمت مدير قبلي بود حالا با بادسنجي قوي جهت بادبان را عوض کرده​اند و در صف ارادتمندان مدير جديد قرار مي​گيرند. در حوزه فرهنگ و هنر هم که اصولا نظارتي در کار نيست و وضعيت وقتي به دوره گذر برسد، بدتر از هميشه هم مي شود.
به تازگي تصوير برگه​هاي تبليغاتي يک نمايش در تئاتر شهر را ديدم که حس کردم در تئاتر ما اتفاقاتي مي​افتد که خيلي به اصرار برخي دوستان در خصوص تغيير نام وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي به وزارت فرهنگ و هنر دارد! يکي از وجوه تمايز هنر اسلامي با ساير هنرها در ساير ممالک بويژه غرب و کشورهاي اروپايي استفاده از ذات هنر و ايجاد انگيزه از طريق هنر متعالي است وگرنه جذب تماشاگر بر اساس قلقلک احساسات و غرايز آدمي که ديگر نيازي به انقلاب اسلامي نداشت؛ قبل از انقلاب هم بود. حالا هم در اين نمايش که با گردشي معمولي مشخص شد تنها مورد خاص نيست و گويا قاعده بر اين منوال است، استفاده از جنس زن و عشوه گري هاي او دستمايه تبليغات يک نمايش شده است!
دقيقا همان چيزي که نظام سرمايه​داري و ليبرال غربي سالهاست بناي خود را بر آن نهاده است؛ تبليغ کن، مصرف کن! پايه تبليغات هم جذابيت​هاي جنسي باشد! يعني شما نيازي به طراحي پوستر و گرافيک محتوايي نداريد، کافي است عکس پرتره بازيگر زن نمايش را با بهترين آرايش و فيگور جذاب، به دست مردم بدهيد و او را جذب کنيد! اين همان هنري است که برخي از مدعيانش امروزه بر طبل تناقضي بزرگ مي کوبند و تئاتر را هنر خاص و مخاطبش را جماعت روشنفکر معرفي مي​کنند اما پاي تبليغات که به ميان مي​آيد ذهن و عمل همخواني ندارد. از سوي ديگر باقي نمايش​هاي در حال اجرا هم وضعيت بهتري ندارند و نمي​توان آن را هنر انقلاب اسلامي معرفي کرد، نه در بحث حجاب چيزي قابل دفاع است و نه مباحث عرف دين. نمي​خواهم بگويم در سالن​هاي ديگر وضع خيلي خوب است و در تئاتر شهر همه چيز به هم ريخته است اما به هر حال «تئاتر شهر» ويترين تئاتر کشور است و قلب هنرهاي نمايشي. به عبارتي هر رفتاري در اين مجموعه بدون هيچ تبليغي، به عنوان الگو براي ساير مراکز و شهرستان​ها پذيرفته مي شود...راستي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي که حالا کم کم دارد يک ماه مي​شود که بر صندلي نشسته و تنها معاون هنري​ و رئيس سازمان سينمايي​اش را منصوب کرده، شايد بد نباشد سري به مرکز تئاتر کشور بزند. سرزده برود که خيلي هم بهتر است؛ اصلا با خانواده برود و ساعتي در سالن​هاي تئاتر شهر گشت بزند و ببيند اوضاع تئاتر در چه حالي است و آيا همه مشکل تئاتر ما بودجه است؟! به نظر مي​رسد همان طور که تئاتر شهر به حال خود رها شده، وضعيت تئاتر کشور هم به امان خدا رها شده است!
سينا احمدي
***
نظام عوض نشده ها!
يکي از ويژگي​هاي خوب شبکه​هاي اجتماعي «جوگير شدن» آدم‌هاست تا خويشتن خويش را بهتر و عريان​تر نشان بدهند و به هواي چند کامنت بيشتر، چند لايک بيشتر و به تبع آن چند دوست بيشتر، حرف​هايي بزنند که در جاهاي ديگر يا رويشان نمي​شده يا جرات بيانش را نداشته​اند. به تازگي يکي از کارتونيست​هاي کشورمان که يک مجموعه انيميشن کوتاه نيز ساخته و به شبکه آي فيلم فروخته و يک مجموعه ديگر نيز در دست تهيه دارد و در چندين نشريه هم دستي بر قلم دارد، با جسارتي غير قابل دفاع ضمن تمسخر روز دختران، تولد حضرت معصومه(س) را به امري بي ارزش و من در آوردي تشبيه کرده که اگرچه با واکنش خوب و بجاي برخي از خوانندگان پست خود در شبکه اجتماعي مواجه شده و کمي موضع قبلي اش را تصحيح کرده اما نشان از يک عقده دروني نسبت به دين و مقدسات دارد که بد نيست برخي نهادهاي رسمي که بيت المال کشور را در اختيار اين افراد قرار مي​دهند جداي از آن بحث حراست و گزينش که خيلي دم دستي و کليشه​اي شده، مشت اين افراد را باز کنند تا درس عبرتي باشد براي همگان؛ نه براي اينکه مراقب حرف زدنشان باشند براي اينکه بدانند با تغيير دولت​ها، دين و نظام کشور عوض نشده که هرچه دلشان خواست بگويند و هرچه به ذهنشان رسيد روي کيبورد پياده کنند و به همه نشان بدهند که نه دين دارند و نه آزادگي احترام به ميليون​ها مسلمان و عاشق دلباخته کريمه اهل بيت(س). اميدوارم افرادي که اين يادداشت کوتاه را مي​خوانند و با شخص مورد نظر ارتباطي دارند تذکري جدي به او و همه همفکرانش و همراهانش بدهند که عقايد قلبي و ايمان محکم ما به مقدسات اصيلي همچون احترام به فرزندان پيامبر رحمت(ص) و امامزادگان عظيم الشان(ع) با تغيير دولت​ها تغيير نمي​کند!
فرهاد کاوه

 


وقتي تنهاييم دنبال يك دوست مي گرديم، وقتي پيداش كرديم دنبال عيب هاش مي گرديم
وقتي از دستش داديم دنبال خاطره هاش مي گرديم...
و باز تنهاییم!
*
زندگی، چیزهایی نیست که جمع می‌کنیم بلکه قلب‌هایی است که جذب می کنیم!
*
توجه کردین کنار هر خونه ای یه سوپرمارکت بزرگ هست که معمولا اون چیزهایی رو که می خوای نداره؟!
*
با این گرونی گوشت تا چند وقت دیگه جلو پای عروس و دوماد مجبورن تن ماهی باز کنن!
*
من هرچی صبر کردم زندگی بیفته رو غلتک خبری نشد
الان منتظرم که غلتک بیفته روم!
*
یه دوستی دارم همیشه میاد باهام مشورت می کنه.
هر چی من گفتم برعکسش رو انجام می ده خیلی هم موفق می شه .!
*
بچه های الآن که سختی نمی‌کشن؟
ما داغون مي‌شديم از بس دفتر خط کشی مي‌کردیم
حالا طرف دفتر می‌خره از قبل حتی مشقاشم توش نوشته شده!
*
شباهت زندگی من و اینشتین در اینه که هر دو بچگی‌هامون خنگ بودیم ولی خب از وسط‌های بیوگرافی هامون به بعد یه کم متفاوت می شه …
*
اگه بخوای خلبان بشی، هزار جور مریضی داری ولی بخوای معافیت پزشکی بگیری، سالمِ سالمی!

 


یک دختر و آرزوی لبخند که نیست
یک مرد پر از کوه دماوند که نیست
یک مادر گریان که به دختر می گفت:
بابای تو زنده است... هرچند که نیست
*
ما گرد مداری از خطر می‌گردیم
تا صبح به دنبال سحر می‌گردیم
سوگند به لاله‌ها، که همچون خورشید
زرد آمده‌ایم و سرخ بر می‌گردیم
*
پیراهنی از ستاره بر تن کردند
دل را به امید کوچ روشن کردند
آنجا که شب از رود خروشان تر بود
محدوده صبح را معین کردند
*
از زخم، شناسنامه دارند هنوز
در مسجد خون اقامه دارند هنوز
آنان همه از تبار باران بودند
رفتند، ولی ادامه دارند هنوز
هادی فردوسی

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10