(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


سه شنبه 19 شهریور 1392 - شماره 20587

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
 خدا بیدارشان کند! (یادداشت روز)
کیهان و خوانندگان
کوچیک شما ! (گفت و شنود)
دیکتاتوری با رنگ اعتدال!
عصبانیت مدعیان اصلاحات از رأی قالیباف
مسجد جامعی: راستگو خائن است
آغاز نشست شورای حکام با محوریت موضوع هسته‌ای ایران
عملیات رعدآسای ارتش سوریه ترمز پنتاگون را کشید(خبر ویژه)
اصلاح‌طلبان به خاطر راستگو از بهشت بازماندند یا به خاطر هاشمی؟(خبر ویژه)
عارف کلیددار مرکز تحقیقات استراتژیک می‌شود؟(خبر ویژه)
اجازه نمی‌دهیم که بی‌اجازه بروید!(خبر ویژه)
 


«قدرتهای جهانی تصمیم دارند در نشست شورای حکام آژانس انرژی اتمی که از دوشنبه آغاز می شود، با عدم فشار بر ایران «زنگ تفریحی کم‌سابقه» با امید به پیروزی دیپلماسی به دولت روحانی بدهند» این بخشی از خبری بود که خبرگزاری فرانسه چند روز قبل و در آستانه برگزاری نشست دوره‌ای شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (که از دیروز آغاز شد) منتشر کرد. ظاهر این خبر حاکی از آغاز روزگاری خوش برای ایران و به قول دیپلمات‌ها تعامل مثبت غرب با پرونده هسته‌ای ایران است اما وقتی به گزارش بغض‌آلود و مغرضانه آمانو نگاه می‌کنیم می‌شود پوشالی بودن این وعده را بیشتر از گذشته فهمید و احتمال داد که بعد از این زنگ تفریح آنها قصد دارند زنگ حساب -بخوانید بی‌حساب و کتاب- به پا کنند و به زعم خود به حساب ما برسند! آمانو در آخرین گزارش خود در ششم شهریور ماه جاری بار دیگر اتهامات واهی و بی‌اساسی را به ایران وارد کرد و از تردید در تلاش ایران برای دستیابی به سلاح هسته‌ای سخن گفت و بر ضرورت بازدید از مرکز نظامی پارچین تأکید کرد! اندکی بعد دو مقام ارشد آژانس صراحتا اعلام کردند که هشتاد درصد اطلاعات آژانس اتمی را از طریق دستگاه‌های اطلاعاتی آمریکا و اسرائیل بدست می‌آورند! و ایران بایستی به تمامی این پرسش‌ها بدون تعیین سقف زمانی و نقطه پایان برای آن، پاسخ دهد! اما موضوع این نوشتار بحث هسته‌ای نیست. بحث بر سر وعده‌های غرب و مانور تبلیغاتی آنهاست. وعده زنگ تفریح و سخنانی مشابه که در دو ماه اخیر به زبان های گوناگون از سوی رسانه‌ها و مقامات غربی داده می‌شود، وقتی با رفتارهایی ناسنجیده برخی دولتمردان و نیز پاره‌ای امید بستن‌های پیدا و پنهان در داخل آمیخته می‌شود فضایی را ترسیم می‌کند که لاجرم باید متوهمانه در آن آغوش غرب یعنی آمریکا را به سوی ملت ایران گشوده دید و احساس کرد که همه آن دشمنی‌ها و فشارها و ظلم‌ها تمام شده و فصل نوینی در روابط ما و آمریکا در حال شکل گرفتن است! و طلیعه آن هم زنگ تفریح اهدایی غرب است! آنها دست از دشمنی با ما برداشته‌اند و تغییر دولت ایران برای تغییر رفتارشان با ما کافی بوده است! اما آیا واقعیت هم همین است؟ آیا آنهای که امید به حل مشکلات کشور در سایه اعتماد به آمریکا و مانور دیپلماسی دارند، معتقدند که مشکل استکبار جهانی با ما، بر سر کار بودن این دولت یا آن دولت و یا ضعف در مانور دیپلماتیک است یا نه مسئله پیچیده‌تر از این خوش‌باوری‌هاست؟ ماهیت آمریکا برای ملت انقلابی و هوشمند ایران اگرچه روشن است اما ذکر چند نکته در این‌باره ضروری به نظر می‌رسد؛
1- رهبر فرزانه انقلاب در دیدار اخیر خود با نمایندگان محترم مجلس خبرگان رهبری فرمودند: «اگر در مصر، شعار مبارزه با اسرائیل می‌بود و مقابل وعده‌های آمریکا کوتاه نمی‌آمدند، قطعا اینطور نمی‌شد که دیکتاتور سی ساله آزاد شود و در خصوص کسانی که با رای مردم روی کار آمده بودند احتمال حکم اعدام برود» این سخنان با هوشمندی به عاقبت نرمش و کرنش در برابر آمریکا اشاره می‌کند و سرنوشت منتخبان مردم مصر را همچون آینه عبرتی پیش چشم آنهایی می‌گیرد که خواب آمریکا را می‌بینند! برخلاف تصور این عده، مشکل محمد مرسی وقتی پیچیده و لاینحل شد که به آمریکا اعتماد کرد و گام به گام از سیاست‌های فریبکارانه شیطان بزرگ پیروی کرد، نماینده به اسرائیل فرستاد و از شعارهای اولیه مبنی بر رویارویی با اسرائیل عقب‌نشینی کرد. مرسی با پنجاه و یک و هفت دهم درصد رای مردم مصر به کرسی نشست اما وقتی تصمیم گرفت با تکیه بر آمریکا پایه‌های حاکمیت خود را تحکیم کند، همه چیز برعکس شد و با دست ایادی آمریکا از کرسی ریاست‌جمهوری به زیر کشیده شد. او معتقد بود برای تسریع در آبادانی مصر و جبران عقب‌ماندگی‌ها و بهبود وضع مردم، بهترین گزینه یک همکاری بین‌المللی است و چون آمریکا را کدخدای دنیا می‌دانست! بهترین راه را پشت کردن به آرمانهای مردم و همراهی با آمریکا دانست اما سقوط سرنوشت محتوم کسانی است که بخواهند به جای تکیه بر باورهای مردمی، با دشمنان تابلودار و شناخته شده مردمشان نرد دوستی ببازند.
2- عده‌ای برای توجیه تلاششان در آغوش گشودن به روی غرب و تکرار تجربه‌ای تجربه شده، سعی دارند از سویی مشکلات کشور را بسیار پیچیده و لاینحل معرفی کنند و از دیگرسو، راه‌حل را در آن سوی مرزها نشان دهند. این طیف با سیاه‌نمایی و بکارگیری رسانه‌های زنجیره‌ای چهره ایران را فلاکت‌بار و همه دستاوردهای نظام را به هیج می‌انگارند تا این باور را به مردم تلقین و تزریق کنند که وضع بسیار خراب است و چاره‌ای جز «تعامل»! با آمریکا نیست. این تلقی اگر تحمیل شده نباشد و از توهم و فریب‌خوردگی ریشه گرفته باشد فقط با نگاهی گذرا به تاریخ مناسبات آمریکا و کشورهای منطقه و مشاهده زورگویی‌ها، باج‌خواهی‌ها و غارتگری‌ها و خونریزی‌های آمریکا و متحدان اروپایی آن، به آسانی قابل اصلاح خواهد بود و برای توهم‌زدگان مورد اشاره کمترین تردیدی باقی نخواهد گذاشت که راه رشد و توسعه و پیشرفت اسلامی-ایرانی از خودباوری و بهره‌گیری از فرمول‌های داخلی می‌گذرد و به قول حضرت آقا در دیدار اخیر با خبرگان؛ «آینده و راه بسیار روشن است و مشکلات سیاسی و اقتصادی و... قابل حل است» و برای اینکه تکلیف نقش‌آفرینان این عرصه را هم روشن کنند نرمش، مانور و انعطاف سیاسی را کار مطلوب و مورد قبولی دانستند اما تأکید کردند که «مانور هنرمندانه نباید به معنی عبور از خط قرمز یا برگشت از راهبردهای اساسی و عدم توجه به آرمانها باشد».
3- یکی از خاستگاه‌های این تأکیدات و هشدارهای رهبر معظم انقلاب تجربیات تلخ تاریخی است که مالامال از خیانت‌های دولتمردان آمریکا در حق مردم ایران و ملل مسلمان است. تجربیاتی که در آن کوچک‌ترین اعتماد به آمریکا، با بزرگ‌ترین خیانتها پاسخ داده شده است، خیانتهایی که قیام‌ها و انقلاب‌های مردمی را سالها به عقب انداخته و سرکوب کرده است.
4- اما منشأ دیگر این هشدارها، درس آموزی در مکتب امام راحل(ره) است. آن عزیز سفر کرده در واپسین ماه‌های عمر پربرکتشان سخنانی گفته‌اند که گویی برای همین لحظه و حال کنونی جامعه ما بیان شده است. این سخنان 8 ماه پس از پایان جنگ، در روزگاری که سراسر ایران به خاطر آسیب‌های ناشی از جنگ دچار مشکلات عدیده و غیرقابل مقایسه با شرایط امروز کشور بود و پس از فتوای تاریخی درباره سلمان رشدی مرتد بیان شده است:
«... آنان که هنوز بر این باورند و تحلیل می‌کنند که باید در سیاست و اصول و دیپلماسی خود تجدیدنظر نمائیم و ما خامی کرده‌ایم و اشتباهات گذشته را نباید تکرار کنیم و معتقدند که شعارهای تند و یا جنگ سبب بدبینی غرب و شرق نسبت به ما و نهایتا انزوای کشور شده است و اگر ما واقعگرایانه عمل کنیم، آنان با ما برخورد متقابل انسانی می‌کنند و احترام متقابل به ملت ما و اسلام و مسلمین می‌گذارند، این (انتشار کتاب آیات شیطانی) یک نمونه است که خدا می‌خواست... استکبار چهره واقعی خود را در دشمنی دیرینه‌اش با اسلام برملا سازد تا ما از ساده‌اندیشی بیرون آئیم و همه‌چیز را به حساب اشتباه و سوءمدیریت و بی‌تجربگی نگذاریم و با تمام وجود درک کنیم که مسئله اشتباه ما نیست، بلکه تعمد جهانخواران به نابودی اسلام و مسلمین است.» (1)
اکنون و با این همه شواهد تاریخی و رهنمودهای الهی رهبر عزیز انقلاب و امام راحل عظیم‌الشأن، باز هم باید چاره کار را در لبخندزدن به آمریکا دانست؟! بار دیگر به ابتدای این نوشتار برگردیم؛ آیا در ماهیت ما یا آمریکا تغییری حاصل شده است که دشمنان قسم‌خورده ما دم از «زنگ تفریح کم‌سابقه» می‌زنند؟ یا این همه بخشی از یک عملیات فریب برای عدول نظام از سیاستهای اصولی و چرخش از مواضع اصیل امام(ره) و رهبری؟ همین دیروز رهبر معظم انقلاب در دیدار ائمه‌جمعه با ایشان بار دیگر تاکید ورزیدند که «پایبندی به اصول جمهوری اسلامی را آسیب‌ناپذیر می‌کند» و باید بار دیگر سخن تاریخی امام را تکرار کرد «آنها که خواب آمریکا را می‌بینند، خدا بیدارشان کند.»
1- صحیفه امام- جلد 21 صفحه 291

حسین شمسیان

 


33110065 ساعت 3 تا 6 بعدازظهر
33916546 تمام ساعات شبانه‌روز
سامانه پیام کوتاه 30002323
* نظام زور و تزویر جهانی یعنی آمریکا این شیطان بزرگ چنانچه دچار اشتباه محاسباتی شده و به کشور سوریه حمله کند این امکان برای جبهه مقاومت فراهم می‌شود که در اولین لحظه شروع جنگ اسرائیل را با خاک یکسان کند.
0097---0912
* در صورت تجاوز آمریکا به سوریه باید تمام سلاح‌های حزب‌الله و سایت‌های موشکی ارتش سوریه متوجه اسرائیل و کاخ‌های ظلم آل‌سعود در عربستان بشود. شاید تقدیر الهی بر این قرار گرفته که دشمنان با حمله به سوریه به دست خود گورشان را بکنند و از این طریق مقدمات فروپاشی‌شان فراهم بشود.
5449---0937
* به سردار سلیمانی و سید حسن نصرالله باید گفت تا امثال شما مردان الهی و شجاع در بین ما وجود دارند آمریکایی‌ها وحشت‌زده هستند. ما امروز در کنار این شیر مردان گرفتار خواص مرعوبی هستیم که بعضا از روی ترس حرف‌های ناامیدکننده می‌زنند.
حیدری از شهرکرد
* تمام حوادث منطقه نشان از اقتدار ایران و ایرانی دارد در چنین شرایطی زیبنده نیست که وزیر امور خارجه کشورمان برای یک دختر یهودی وابسته به ارکان قدرت ظالم پیام تبریک بفرستد و اسم آن را دیپلماسی بگذارد. این‌گونه کارهای دم‌دستی حکم کشیدن ترمز قدرت روزافزون ایران در منطقه و جهان را دارد.
شجاع از بوکان
* با اینکه سیاست کلی نظام در مورد قضیه سوریه بر همگان روشن است ولی یک مقام مسئول در نقطه‌ای دور از تهران موضع‌ دیگری می‌گیرد و سپس تکذیب می‌کند، وزیر خارجه کشورمان جشن یهودی‌ها را بهانه قرار داده و آن حرف‌ها را به زبان می‌آورد و از این طرف به طور طبیعی مدیر مسئول محترم روزنامه از سر دلسوزی ناراحت شده و اقدام به نوشتن مقاله و یادداشت می‌کنند. این درگیری‌ها تا کی باید ادامه داشته باشد. چرا از نظام یک صدای واحد بلند نمی‌شود یا بهتر بگویم چرا نمی‌گذارند صدای واحد براساس مبانی اسلام و انقلاب بلند بشود. واقعا چرا؟
راسخی
* کشوری که با قتل و کشتار سرخ‌پوستان این مالکین اصلی خاک آمریکا به وجود آمده چگونه امروز مدعی حقوق بشر شده است کدام دولت و کشور بود که انواع سلاح کشتار جمعی در اختیار صدام در جنگ علیه ایران مظلوم قرار داد؟ در ضمن اوباما رئیس‌جمهور این کشور مرد فریب‌کار و دروغگویی است که با شعار دروغ «تغییر» موفق شد رای مردم این کشور را به دست بیاورد و روی کار بیاید. حکایت آمریکای امروز حکایت همان شیری است که به قول حضرت امام دندان‌هایش ریخته و از ترس نعره می‌کشد.
غوثی
* حال که قرار است آقای روحانی رئیس‌جمهور کشورمان به نیویورک سفر بکنند و در اجلاس سازمان ملل شرکت داشته باشند به ایشان یادآوری می‌کنیم: مواظب باشید شما پا جا پای شهید رجایی می‌گذارید بنابراین بایستی مقتدرانه مثل رئیس‌جمهور گذشته از منافع نظام و ارزشها در مقابل زورگویان دفاع بکنید و بر عزت و عظمت نظام و ملت عزیز و با غیرت ایران اسلامی بیفزایید و بالاخره در یک کلمه پاسدار خون شهیدان باشید.
محمودی
* از همین یک نکته که در کشورهای اروپایی افراد پژوهشگر در زمینه هولوکاست را محاکمه و به زندان محکوم می‌کنند می‌شود فهمید که صهیونیست‌ها بر دولت‌های مسیحی اروپا تسلط پیدا کرده‌اند و بر آنان حکم می‌رانند بنابراین آزاد بودن کشورهای اروپایی با وجود سلطه صهیونیسم واقعا بی‌معنا است.
جاویدان از اهواز
* امیدوارم با سپرده شدن پرونده هسته‌ای کشورمان به دست مسئولان جدید وزارت امور خارجه تجربه دوران عدم ایستادگی و کوتاه آمدن در برابر غرب که منجر به دو عقب‌نشینی سنگین شد و دشمن را حریص ساخت، تکرار نشود.
2788---0937
* از اینکه پوتین رئیس‌جمهور کشور روسیه این روحیه را پیدا کرده که در اجلاس گروه 20 نسبت به همتای آمریکایی خود بی‌اعتنایی کند خیلی خوشحال شدم.
2931---0918
* به عنوان یک شهروند تهرانی از رای آوردن آقای قالیباف در شورای شهر برای مسئولیت شهرداری تهران بسیار خوشحال شدم از آن دسته از اعضای شورای شهر که به آقای قالیباف رای دادند از صمیم دل تشکر می‌کنم. با این انتخاب درست تیر خیلی‌ها که برای انتخاب شدن رقیب ایشان شلیک شده بود به سنگ خورد.
علیمردانی
* مناسب است گزارشی از آمار عزل و نصب‌ها در دولت جدید آن هم با شعار اعتدال و دوری از افراط‌گری به صورت نوبه‌ای تهیه و با دولت گذشته مقایسه شود تا در عمل حقیقت بر همگان روشن گردد.
2517---0912
* از فردیس کرج تماس گرفته‌ام. هنوز چیزی از پایان دولت آقای احمدی‌نژاد نگذشته به خدا قسم دلمان برای مدیریت ایشان تنگ شده است، ما افراد محروم و حاشیه‌نشین تهران و کلان‌شهرها متوجه عمق خدمات ایشان می‌شویم فلذا قدردان آن خدمات هستیم.
لطیفی از فردیس کرج
* ساکنین یک کوچه در مشکین‌دشت کرج هستیم که ده خط تلفن برای این خانه‌ها کشیده شده است. ولی از اول عید امسال تا الان شاید فقط در حدود یک ماه این خطوط وصل بوده‌اند. آنچه که بیش از هر چیز دیگر ما را رنج می‌دهد این است که علی‌رغم قطع بودن خطوط تلفن آبونه را سر هر دوره دریافت می‌کنند.خلاصه حکایت آش نخورده و دهن سوخته شده‌ایم.
رحمتی
* یک فرهنگی بازنشسته هستم با اینکه از بیمه طلایی برخوردار نیستم ولی حق بیمه و معوقه آن را از حقوقم کسر می‌کنند. عرض می‌کنم با چه مجوزی این کار را مرتکب می‌شوند و به روی خودشان هم نمی‌آورند؟
1440---0939
* دبستان شهید منتظری در تقاطع خیابان‌‌های فاطمی و جمالزاده تهران با بیش از 500 دانش‌آموز پلمب شده است. مسئولین منطقه 6 آموزش و پرورش طی تصمیمی دانش‌آموزان را بین چند مدرسه با فاصله‌های زیاد از این محل تقسیم کرده‌اند. حال مانده‌ایم در ابتدای سال تحصیلی با فاصله دور مدرسه جدید و خردسال بودن دانش‌آموز خویش چه بکنیم.
3283---0912

 


گفت: رئیس شورای شهر به یکی از اعضای این شورا گفته است خائن!
گفتم: چرا؟!... یعنی در فتنه آمریکایی- اسرائیلی 88 شرکت داشته است؟!
گفت: نه بابا!
گفتم: پس حتماً به خاطر اینکه از کمک مالی ملک‌عبدالله سعودی سهم گرفته! یا روز قدس سال 88 به نفع اسرائیل شعار داده! یا مسجد آتش زده! یا شریک جرم فتنه‌گران در وطن‌فروشی و آدم‌کشی و پاره کردن عکس امام(ره) و اهانت به عاشورا و دهها جنایت دیگر بوده؟!
گفت: ای عوام! این جنایت‌ها را که خود مدعیان اصلاحات مرتکب شده بودند.
گفتم: پس چرا مسجدجامعی به ایشان گفته است خائن؟!
گفت: برای این که در انتخاب شهردار تهران به قالیباف رأی داده بود.
گفتم: تازه این اول اعتدال است!... آدم خیلی چاق و فربه‌ای در صندلی عقب تاکسی نشسته بود. شخص دیگری که کنار او نشسته و از فشار مچاله شده بود از او پرسید؛ ببخشید! اسم شما چیه؟! یارو جواب داد؛ کوچیک شما بهرام! و طرف گفت خدا را هزار مرتبه شکر! بزرگ بشی چی میشی؟!

 


در پی انتخاب قالیباف به عنوان شهردار تهران در جلسه روز یکشنبه شورای شهر و مشخص شدن رای یک عضو اصلاح‌طلب شورا به وی، احزاب و روزنامه‌های مدعی اصلاح‌طلبی هجمه سازمان یافته‌ای را علیه این عضو شورای شهر آغاز کردند.
الهه راستگو که رای وی به قالیباف در جلسه روز یکشنبه شورای شهر باعث شد اصلاح‌طلبان هجمه و فشار علیه وی را تشدید کنند، گفت: آقای مسجد جامعی گفته‌اند که من خائن هستم بنابراین باید مشخص شود که بنده به چه چیزی خیانت کرده‌ام؛ به رای مردم یا چیز دیگری.
وی در مورد موضوع اخراج وی از حزب اسلامی کار، اظهار داشت: در مورد اخراجم به بنده اطلاعی نداده‌اند.
راستگو تاکید کرد: بنده وامدار مردم هستم بنابراین وامدار هیچ حزب و گروهی نخواهم بود؛ من از روز اول در برابر خداوند متعال قسم خورده‌ام و به آن عمل خواهم کرد.
عضو شورای شهر تهران در مورد رای خود به محمدباقر قالیباف برای شهرداری تهران تصریح کرد: دو گزینه بیشتر نداشتیم. اگر گزینه‌های دیگری بود شاید می‌توانستیم وقت بیشتری بگذاریم اما به هرحال به نظر بنده تنها شخصی که می‌توانست به شهر تهران کمک کند آقای قالیباف بود.
راستگو گفت: پس از اعلام نتیجه انتخاب شهردار تهران افرادی که اصلا سیاسی نیستند و با هدف کاسبکارانه در لیست ما قرار گرفته بودند، طی تماس‌هایی نه تنها به بنده توهین کردند بلکه من را نیز تهدید کردند.
به گزارش فارس، از سوی دیگر؛ مهدی جعفری عضو شورای مرکزی حزب اسلامی کار نیز در مورد اخراج یا عدم اخراج الهه راستگو از این حزب اظهار داشت: بحث اخراج خانم راستگو مطرح است اما این موضوع باید در جلسات حزب اسلامی کار مورد بررسی قرار بگیرد.
عضو شورای مرکزی حزب اسلامی کار با بیان اینکه خانم راستگو نیز خود علاقه‌ای به حضور در حزب ندارد، خاطرنشان کرد: ما معتقدیم حرکت خانم راستگو در جریان انتخاب شهردار تهران حرکتی خودسرانه بوده و تلاش‌های فراوان حزب اسلامی کار در حمایت از محسن هاشمی را به هدر داده است.
یکی از روزنامه‌های اصلاح‌طلب نیز در واکنش به این رای راستگو با تیتر «به نام اصلاح‌طلبان، به کام اصولگرایان؛ اولین گام راستگو» وی را عامل عدم کامل نشدن چرخه سیطره اصلاح‌طلبان بر شهر تهران معرفی کرد. این روزنامه انتخاب مسجد جامعی را شروع کنار زدن اصولگرایان از جایگاه مدیریتی شهر تهران دانست و دو عضو اصلاح‌طلب را بخاطر این رای به اصطلاح «غیرتشکیلاتی» مورد انتقاد قرار داد.
روزنامه اصلاح‌طلب بهار نیز از بررسی عملکرد راستگو در جلسه حزب اسلامی کار خبر داد و طی مراحل رسمی اخراج این عضو شورای شهر از این حزب را به جلسه دیروز موکول کرد.
البته کمالی دبیرکل حزب اسلامی ترجیح داد این موضوع را تایید و یا تکذیب نکند.
در ادامه حتی اخباری از حمله‌های پشت پرده به الهه راستگو نیز به گوش می‌رسد. «خائن» و «لایق برخورد جدی» تنها بخشی از حمله‌هایی است که از سوی اصلاح‌طلبان به این عضو شورای شهر تهران که مدت‌ها در احزاب اصلاح‌طلب فعالیت کرده، صورت گرفته است.
البته مشابه همین اتفاق در انتخاب رئیس شورای شهر تهران برای اصولگرایان نیز به نوعی دیگر رخ داد. پرویز سروری نماینده اصولگرای شورای شهر تهران در مصاحبه‌ای از عهد‌شکنی یکی از اعضای شورای شهر در روز رای‌گیری خبر داد. ظاهرا قرار بود وی رای خود را به چمران دهد اما با ارائه پیشنهادی از سوی برخی اعضای شورای شهر رای خود را به مسجد جامعی داد ولی روزنامه‌های اصولگرا واکنش خاصی به این موضوع نشان ندادند چون بر اساس قانون هر فرد دارای حق رای است و می‌تواند رای خود را به گزینه دلخواهش اختصاص دهد.
شبهه افکنی در رای
شهردار تهران
هجمه به راستگو تنها کاری نبود که اصلاح‌طلبان آن را انجام دادند بلکه برخی دیگر از روزنامه‌های اصلاح‌طلب پا را برای سیاسی جلوه دادن انتخاب شهردار تهران فراتر گذاشته و حتی از مشکوک بودن این انتخاب و رای‌گیری سخن گفتند.
روزنامه آفتاب یزد در گفت‌وگو با شجاع پوریان یکی از اعضای شورای شهر تهران، به نقل از وی آورده است: «فضا هرگز طبیعی نبود، بلکه بسیار ملتهب بود»!
وی در ادامه در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا از سمت تیم آقای قالیباف پیشنهاد خاصی به دو عضو اصلاح‌طلب شورای شهر که رای خود را به وی داده بودند، صورت گرفته؟ گفت: نمی‌شود گفت حتما معامله‌ای صورت گرفته است ولی برخی افراد ارتباطاتی از قبل با آقای قالیباف داشتند.
این واکنش‌های تند البته به همین جا ختم نمی‌شد. ابهام در انتخاب مجدد شهردار تهران موضوع دیگری بود که از سوی رسانه‌های اصلاح‌طلب مطرح شد. یکی از این روزنامه‌ها در مطلبی به عنوان «ابهامی که رفع نشد» به موضوع داشتن منع قانونی برای انتخاب فردی برای سومین بار به عنوان شهردار تهران تاکید کرد. مساله‌ای که چندی پیش طی نامه‌ای رسمی از سوی مظفر معاون قوانین مجلس و در پاسخ به استعلام چمران، رئیس وقت شورای شهر تهران، بدون اشکال دانسته شد.
سعید لیلاز یکی از چهره‌های اصلاح‌طلب نیز عدم هماهنگی اصلاح‌طلبان برای ثبت‌نام در انتخابات شورای شهر را دلیل شکست اصلاحات در انتخاب شهردار تهران عنوان و تلویحا تصریح کرد که چهره‌های اصلاح‌طلبی که سرخود و بدون اجازه خاتمی وارد عرصه انتخابات شده‌اند این شکست را رقم زدند.
لیلاز البته تیغ انتقاد خود را به سمت هاشمی رفسنجانی نیز چرخاند و مواضع «هاشمی پدر» درباره سوریه را عامل شکست «هاشمی پسر» در رقابت با قالیباف مطرح کرد.
هجمه به راستگو تبلور دیکتاتوری اصلاح‌طلبان
عضو جامعه روحانیت مبارز با بیان اینکه اطرافیان روحانی با داس آمده‌اند گفت: تفتیش عقاید مصداق افراطی‌گری است و تلاش برای اخراج راستگو به دلیل بیان دیدگاهش بیانگر دیکتاتوری اصلاح‌طلبان است.
حجت‌الاسلام جعفر شجونی با اشاره به فشار روزنامه‌های اصلاح‌طلب برای اخراج الهه راستگو از حزب متبوعش به دلیل رای به قالیباف اظهار داشت: اصلاح‌طلبان افرادی بی‌انصاف هستند که حتی اعضای خود را نیز توبیخ می‌کنند.
فاطمه آلیا عضو شورای مرکزی جبهه پایداری نیز در این رابطه گفت: انتخابات شهرداری تهران نشان داد عناصری از اصلاح‌طلبان که مسئولیتی پیدا کرده‌اند برای انحصارگرایی خیز برداشته‌اند و بی‌رحمانه در مقابل رقبایشان موضع‌گیری و جبهه‌گیری می‌کنند.
نماینده مردم تهران در مجلس تصریح کرد: این خیز برداشتن برای انحصارگرایی ویژگی قابل قبولی نیست و در واقع از مصادیق افراط‌گری به شمار می‌رود.

 


سازمان بین‌المللی انرژی اتمی در حالی از دیروز نشست یک هفته‌ای خود را با محوریت بررسی فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای کشورمان آغاز کرد که روسیه نیز خواستار بررسی تبعات حمله احتمالی غرب به یک راکتور سوریه شد.
35 عضو شورای حکام سازمان بین‌المللی انرژی اتمی در حالی از دیروز نشست یک هفته‌ای خود را با محوریت بررسی فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای کشورمان آغاز می‌کنند که روسیه نیز خواستار بررسی تبعات حمله احتمالی غرب به یک رآکتور سوریه شد.
به گزارش تسنیم به نقل از خبرگزاری فرانسه؛ نشست یک هفته‌ای شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از دیروز در وین، مقر این سازمان آغاز شد پرونده هسته‌ای ایران، در حالی جزو محورهای این نشست قرار دارد که پیش‌بینی می‌شود موضع آژانس در قبال ایران سنجیده‌تر باشد.
هرچند در جدیدترین گزارش آژانس به افزایش ظرفیت غنی‌سازی در ایران اشاره شد، اما 35 عضو شورای حکام در این دور از نشست خود با توجه به تغییرات اخیر پس از روی کارآمدن دولت جدید در ایران، موضع سختی در قبال تهران نخواهند گرفت و احتمالاً تا نشست بعدی در ماه نوامبر به ایران فرصت دهند. همچنین موضوع سوریه نیز به ابتکار روسیه ممکن است در شورای حکام مورد بررسی قرار گیرد. مسکو نسبت به تبعات فاجعه‌آمیز حمله احتمالی به راکتور کوچکی در سوریه هشدار داده است. مسئله حادثه راکتور فوکوشیما، که بر اثر زلزله و سونامی در سال 2011 آسیب دید و موجب نشت آب آلوده به مواد رادیواکتیو شد نیز در دستور کار این اجلاس قرار دارد.
از سوی دیگر آژانس و تهران توافق کردند گفتگوهای هسته‌ای را در 27 سپتامبر (5 مهر) در وین از سر بگیرند. دیپلمات‌های غربی اعلام کردند نتیجه این گفتگوها می‌تواند در نشست آتی شورای حکام در ماه نوامبر مورد بررسی قرار گیرد و در صورتی که گفتگوها نتیجه‌بخش نبود، آژانس لحن خود را نسبت به ایران تغییر دهد.

 


در حالی که مقامات آمریکایی ادعا می‌کنند به حمله‌ای 3 روزه علیه سوریه فکر می‌کنند ارزیابی رسانه‌های این کشور حاکی از این است که حمله به سوریه می‌تواند به جنگی فرسایشی و بلندمدت برای ایالات متحده تبدیل شود. در این میان برخی منابع رسانه‌ای به ارزیابی علت عقب افتادن حمله پرداخته‌اند.
روزنامه لس‌آنجلس تایمز نوشت: پنتاگون طبق اعلام مقامات آمریکایی به جنگی 3 روزه از طریق حملات موشکی می‌اندیشد اما اکنون به نظر می‌رسد آنها جنگی طولانی را برآورد می‌کنند.
برخی مقامات نظامی تردید دارند که حمله هوایی طولانی‌تر و شلیک موشک‌های کروز از دریا بتواند به اندازه کافی به توانمندی‌های دولت سوریه ضربه بزند. یکی از این نظامیان، از عملیات طراحی شده برای حمله به عنوان «نمایش چند روزه قدرت» یاد کرد و گفت چنین عملیاتی تغییردهنده قواعد بازی در جنگ داخلی سوریه نیست.
همزمان واشنگتن پست به نقل از یک مقام آمریکایی که نام وی را فاش نکرد، نوشت: حمله نظامی آمریکا به سوریه، موازنه قوا را در میدان جنگ تغییر نخواهد داد بلکه ماجرا را تبدیل به یک جنگ فرسایشی خواهد کرد.
این آمریکایی افزود: «نباید انتظار داشت حمله نظامی آمریکا تغییری شگرف در میدان جنگ سوریه ایجاد کند و پیروزی مهمی در سطح میدانی حاصل شود.»
به گفته وئام وهاب وزیر سابق لبنانی و رئیس جریان توحید عربی، در نخستین واکنش به اقدام نظامی آمریکا، بالغ بر 500 فروند موشک به تل‌آویو اصابت خواهد کرد و پایگاه‌های نظامی آمریکا در منطقه نیز در امان نخواهند بود. همچنین واثق البطاط رئیس حزب‌الله عراق که ارتش مختار را راه‌اندازی کرده به روزنامه النشره گفت: اگر آمریکا به سوریه حمله کند ما منافع او را در عراق و دیگر کشورهای منطقه مورد حمله قرار خواهیم داد.
در همین حال یک رسانه عربی نوشت: دو ضربه هوشمندانه‌ای که ارتش سوریه به مزدوران آموزش دیده آمریکا وارد کرد، تجاوز نظامی به دمشق را به تأخیر انداخت.
پایگاه خبری الحدث از اقدام چندی پیش نظامیان آمریکا در آموزش حدود سه هزار جنگجو در اردن خبر داد که مأموریت 1500 نفر آنها ورود به دمشق پایتخت سوریه از طریق انجام عملیات ویژه حمله به مراکز حیاتی و مهم سوریه و ارتش بود اما بخشی از این طرح خنثی شد.
این رسانه آورده است اطلاعات و جزئیات بیشتر را از شبکه روسیاالیوم و به نقل از منابع امنیتی بازگو می‌کند مبنی بر اینکه حدود هزار و 500 کارشناس نظامی خارجی با دولت و سازمان اطلاعات آمریکا برای هماهنگی در خصوص حملات به خاک سوریه و آماده کردن فضاهای مناسب برای پیشروی جنگجویان مخالف در صورت حمله به سوریه همکاری می‌کنند.
الحدث به نقل از منابع نظامی نوشت: اواخر ماه گذشته، هنگامی که ارتش سوریه، عملیات سپر پایتخت را آغاز کرد، اطلاعاتی در خصوص حضور این افراد در اردن در اختیار داشت مبنی بر اینکه این افراد برای ورود به دمشق از سمت حومه پس از آنکه از طریق اردن وارد درعا شدند، آماده می‌شوند تا عملیات خود را هنگام حمله نظامی آمریکا و متحدانش به سوریه آغاز کنند.
این گزارش می‌افزاید: ارتش سوریه در عملیاتی برق‌آسا توانست خود را بر صحنه نبرد مسلط و شبه نظامیان مسلح را که در داخل ساختمان‌ها و تونل‌ها مخفی شده بودند، سرکوب کند. شبه‌نظامیان مسلح از طریق جنایت هولناکی که در غوطه شرقی مرتکب شدند، ‌تلاش کردند ارتش را تحت فشار قرار دهند، اما عملیات ارتش طرح اصلی آنان را خنثی کرد.
الحدث با اشاره به اینکه جنایت تروریستها در غوطه ‌شرقی قرار بود بهانه آغاز حمله به سوریه را فراهم کند، نوشت: ارتش سوریه دو ضربه کامل به آمریکا وارد کرد. اولین ضربه، زمانی بود که آمریکا را با آغاز عملیات سپر پایتخت در حومه دمشق مهار کرد و دومین ضربه زمانی بود که توانست طی چند روز این منطقه را از مناطق دیگر به ویژه غوطه ‌شرقی را از مناطق دیگر جدا کند به طوری که گروه‌های مسلح را در محاصره کامل خود قرار داد به نحوی که اکنون به هیچ وجه امکان رخنه به پایتخت سوریه وجود ندارد.
به نظر می‌رسد همین موضوع از آمریکایی‌ها زهرچشم گرفته و معلوم کرده که محاسبات آنها با قدرت دفاعی و اطلاعاتی سوریه- و متحدان آنها در محور مقاومت- هم‌خوانی ندارد.
مقامات آمریکایی با همین تلقی‌های ساده‌لوحانه بود که جنگ سوریه را 30 ماه پیش شروع کرده و مدعی بودند دمشق ظرف چند هفته سقوط خواهد کرد. ارتش سوریه اعلام کرده حمله به سوریه، رفتن به تفریحگاه نیست.

 


ناکامی جبهه اصلاحات در انتخاب شهردارتهران شوک بزرگی را در میان محافل سیاسی و رسانه‌ای این جبهه پدید آورده است.
هر چند برخی رسانه‌ها و فعالان اصلاح‌طلب کوشیدند ضمن حمله و اهانت به الهه راستگو-عضو شورای شهر- او را مقصر ناکامی اصلاح‌طلبان معرفی کنند اما برخی دیگر از فعالان این طیف اذعان کرده‌اند که دست گذاشتن روی گزینه «محسن هاشمی» دافعه‌های خود را داشت و خطای محاسباتی این طیف به شمار می‌رود.
الهه راستگو پیش از این عضو حزب‌ اصلاح‌طلب کار بوده اما ظاهرا مدت‌هاست در جلسات این حزب شرکت نمی‌کند همچنان که سهیلا جلودارزاده عضو مرکزیت این حزب به باشگاه خبرنگاران گفت «او (راستگو) خیلی وقت است که در جلسات حزب شرکت نمی‌کند». با این وجود سران حزب یاد شده تحت فشار اصلاح‌طلبان مدعی تحمل، اعلام کردند راستگو را از حزب اخراج می‌کنند. این موضع پس از آن صورت گرفت که محافل تندرو مانند سایت «تدبیر» حزب کار را حزب شتر گاو پلنگی و اهل زیر‌آب رفتن معرفی کردند و متهم به خیانت نمودند.
راستگو در این میان می‌گوید قالیباف را شایسته‌تر از هاشمی ترجیح داده و بنابراین نخواسته به مردم خیانت کند. راستگو تصریح می‌کند «من وامدار مردم هستم و نه هیچ حزب و گروهی. من از روز اول در برابر خداوند متعال قسم خورده‌ام و به آن عمل خواهم کرد. پس از اعلام نتیجه انتخاب شهردار تهران افرادی که اصلا سیاسی نیستند و با هدف کاسب‌کارانه در لیست ما قرار گرفته بودند، طی تماس‌هایی نه تنها به بنده توهین کردند بلکه من را نیز تهدید کردند.»
شایان ذکر است سایت‌ها و روزنامه‌های اصلاح‌طلب با شدت و ضعف به این عضو شورای شهر حمله کردند تا اختلافات درونی این طیف را بپوشانند. در واقع آنها می‌کوشند از تجدید خاطره تقابل تند دو طیف کارگزاران و چپ نزدیک به احزابی نظیر همبستگی و مشارکت را که در شورای شهر اول اتفاق افتاد مانع شوند.
در همین حال سعید لیلاز در مصاحبه با روزنامه اعتماد (وابسته به الیاس حضرتی از عناصر نزدیک به همبستگی) گفت: ممکن است تاکتیک ما اشتباه بوده باشد. آقای هاشمی (پدر) چند روز قبل آن مواضع را درباره سوریه اتخاذ کرد. نمی‌توان توقع داشت پس از آن اظهارات اصولگرایان در برابر پسر ایشان متحد نشوند. می‌توانستیم روی فرد دیگری به جز محسن هاشمی تمرکز کنیم.
در واقع لیلاز می‌کوشد موضوع را به اختلاف اصولگرایان و هاشمی نسبت دهد حال آن که به نظر می‌رسد بخشی از ماجرا بر سر اختلاف خود اصلاح‌طلبان با هاشمی است.
وی البته درباره رأی الهه راستگوی اصلاح‌طلب به شهردار اصولگرا به فقدان انسجام تشکیلاتی در مجلس می‌پردازد و می‌گوید: مگر همین مجلس که در اختیار جناح راست است به زنگنه رای اعتماد نداد و نجفی با یک رای اختلاف وزیر نشد. اگر بنا بود آنها هم صرفا به تشکیلات خود پایبند می‌بودند باید برخی از وزرای آقای روحانی هم رای نمی‌آوردند. ضمن اینکه من یک سوال مشخص هم دارم. اگر بنا بر این است که بگوییم رفتارها باید تشکیلاتی باشد، آقای مسجد جامعی و نجفی و خانم ابتکار چرا در این هشت سال کوچک‌ترین ایستادگی در برابر قالیباف نداشتند؟ مگر آنها وابستگی تشکیلاتی خود را فراموش کرده بودند؟ اگر بناست از فقدان رفتار حزبی انتقاد کنیم این سوی ماجرا هم باید دیده شود.
در حالی که روزنامه شرق، این اتفاق را به ضعف تشکیلاتی اصلاح‌طلبان در چیدن فهرست نامزدهای شورای شهر نسبت داد، روزنامه آفتاب یزد، به نقش «محسن هاشمی» در شکست اصلاح‌طلبان پرداخت و نوشت: ما در گذشته موانع شهردار شدن محسن هاشمی را گوشزد کردیم. اما گویا برخی دوستان، این یادآوری‌های دلسوزانه را جدی نگرفتند. نتایج انتخاب شهردار تهران نشان داد که معرفی محسن هاشمی از سوی اصلاح‌طلبان، همانطور که پیش‌بینی شده بود، عملا «اتحاد شکننده اصولگرایان» را تقویت کرد.
آفتاب یزد با بیان اینکه نامزدی محسن هاشمی، شرایط را دو قطبی کرد، و باعث اتحاد اصولگرایان شد، نوشت: اشتباه آنجا بود که اصلاح‌طلبان نباید وارد فضایی می‌شدند که چنین دو قطبی را پدید آورد. رفتن به این سمت و اصرار بر نام هاشمی، یک اشتباه تاکتیکی بود. همانطور که احمد پورنجاتی هم پیش از انتخاب شهردار تهران در جایی نوشت: «پافشاری بر معرفی محسن هاشمی برای شهرداری تهران هم به لحاظ سیاسی و هم از موضع نتیجه‌بخشی، تصمیمی نادرست و آسیب‌پذیر است. پیامدهای سیاسی آن را برای جریان اصلاح‌طلب مثبت ارزیابی نمی‌کنم.»
این روزنامه می‌افزاید: «چهره‌های معتدل‌تر اصلاح‌طلب، در روزهایی که تب برخی اصلاح‌طلبان بالا بود، مدام بر معرفی گزینه‌ای اعتدالگرا و میانه‌رو از دل اصلاحات برای شهرداری تهران تاکید می‌کردند. مبنای این تحلیل هم این بود که از یک سو فضا دو قطبی نمی‌شود و اصولگرایان سخن از خط قرمز به میان نمی‌آورند و از سوی دیگر می‌توان تعدادی از آرای اصولگرایان که با قالیباف زاویه دارند را به دست آورد. بر این اساس اسامی مختلفی مطرح شد که در نهایت نام محسن مهرعلیزاده در کنار محسن هاشمی قرار گرفت. توصیه‌های مختلف، سبب شد برای جلوگیری از اختلاف‌آفرینی از سوی رسانه‌های تندروی اصولگرا و تلاش همه‌جانبه برای شهردار شدن محسن هاشمی، محسن مهرعلیزاده انصراف دهد. اما نگرانی‌ها برای شکست اصلاح‌طلبان در انتخاب شهردار وجود داشت. این در حالی است که مهرعلیزاده گزینه‌ای توانمند بود».
همچنین صادق زیباکلام می‌گوید بر سر محسن هاشمی حساسیت زیاد بود.

 


به دنبال امتناع آیت‌الله امینی و حجت‌الاسلام ناطق‌نوری، احتمال ریاست‌محمدرضا عارف بر مرکز تحقیقات استراتژیک جدی شده است.
این مرکز در دولت سازندگی زیرنظر ریاست‌جمهوری فعالیت می‌کرد اما مقارن با پایان ریاست‌جمهوری هاشمی رفسنجانی، وی ترجیح داد مرکز تحقیقات استراتژیک را همراه خود کرده و به مجمع تشخیص مصلحت نظام الحاق کند. موسوی‌خوئینی‌ها اولین رئیس این مرکز بود و سپس - تا انتخابات ریاست‌جمهوری اخیر- حسن روحانی این مرکز را اداره می‌کرد.
به دنبال انتخاب دکتر روحانی به ریاست‌جمهوری، مذاکراتی از سوی هاشمی با آیت‌الله امینی امام‌جمعه قم و ناطق نوری عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام صورت گرفت که بنابر اعلام علیخانی(از مشاوران هاشمی) به نتیجه نرسید.
آیت‌الله امینی در این خصوص اعلام کرد که هاشمی از او خواسته تا با قبول ریاست‌ مرکز تحقیقات استراتژیک جانشین حسن روحانی شود.
وی گفت: ایشان صحبت‌هایی در این خصوص کرده‌اند، ولی من نپذیرفتم. برای اینکه من دیگر توانش را ندارم. آنجا یک مرکز مهمی است و کار می‌خواهد من هم نمی‌توانم ناظر ظاهری باشم و اگر پذیرفتم باید انجام وظیفه کنم، کما اینکه کارهایم تاکنون این‌گونه بوده است.
اکنون گزارش «ندای انقلاب» حاکی از آن است که محمدرضا عارف شنبه شب دیداری با هاشمی رفسنجانی داشته و جانشینی حسن روحانی در مرکز تحقیقات استراتژیک را پذیرفته است.
پیش از این اصرار اصلاح‌طلبان مبنی بر انتصاب عارف به عنوان معاون اول رئیس‌جمهور با امتناع دکتر روحانی مواجه شد.
حجاریان در خاطرات خود تصریح می‌کند که وی و طیف متبوع وی هاشمی را قبول نداشتند اما با این وجود سعی کردند در مرکز تحقیقات استراتژیک پروژه توسعه سیاسی خود را پیش ببرند.

 


مشاور رسانه‌ای رئیس‌جمهور از برخی وزرا خواسته تا بدون هماهنگی با وی در هیچ برنامه تلویزیونی حاضر نشوند که این درخواست وی با اعتراض و مخالفت برخی وزرا روبرو شد.
به گزارش بولتن‌نیوز، محمدرضا صادق در جلسه‌ای اعلام کرد که هر یک از وزرا اگر بخواهد در هر برنامه تلویزیونی حاضر شود، باید از قبل با وی هماهنگ کند و بدون هماهنگی با وی نباید وزرا در برنامه‌های تلویزیونی حاضر شوند و به بیان دیدگاه‌های خود بپردازند.
ظاهرا این اظهارات باعث اعتراض و انتقاد برخی از وزرا شده است که تاکید داشتند چون وزارتخانه‌ها دارای روابط عمومی هستند و همچنین خودشان مسئول دفتر دارند، دیگر نیازی نیست تا با وی هماهنگی صورت گیرد.
این وزرا اضافه کردند که صادق مشاور رسانه‌ای رئیس‌جمهور است و باید در همین حد فعالیت کند نه بیش از آن.

 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10