(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


چهارشنبه 20  شهریور 1392 - شماره 20588

احزاب پاکستان برای مذاکره با طالبان به توافق رسیدند
اخوان‌المسلمین: اسرائیل، عربستان، امارات و اردن در برکناری مرسی دست داشتند
فریاد «مرگ بر آل‌سعود» در مراسم تشییع پیکر شهید عربستانی
نظارت سازمان ملل بر سلاح‌های شیمیایی سوریه پذیرفته شد
اعتراض‌های جهانی نتیجه داد
حمله به سوریه منتفی شد
نشست فوق‌العاده رهبران سیاسی عراق در منزل نوری مالکی
14 شهید و 48 مجروح در انفجارهای عراق
مخالفت مردمی با جنگ‌طلبی اوباما در شهر‌های جهان
راستگرایان نروژ در انتخابات پارلمانی به پیروزی رسیدند
تروریست ها در سوریه اهالی یک روستای علوی‌نشین را قتل عام کردند
اعتراض 48 کشور به نقض حقوق بشر در بحرین
مرسی در دادستانی مصر حاضر نشد به پرسش‌ها پاسخ دهد
31 مسلمان در حمله هندوها به مسجدی در اوتارپرادش کشته شدند
یورش نیروهای امنیتی ترکیه به جوانان معترض در حومه اسلامبول
چهار سوی پنج قاره
   


احزاب پاکستان طی نشستی در اسلام‌آباد، درباره انجام مذاکره با طالبان به توافق رسیدند.
به گزارش خبرگزاری فارس، دیروز همه احزاب سیاسی اصلی پاکستان با برگزاری نشستی در اسلام‌آباد، در مورد انجام گفت‌وگو با طالبان متفق‌القول به توافق رسیدند و از دولت خواستند مذاکرات با این گروه را آغاز کند.این جلسه در دفتر نخست‌وزیری و تحت ریاست «نواز شریف» برگزار شد. احزاب فوق توسل به عملیات نظامی برای از بین بردن تروریسم را «گزینه بدی» دانستند.با این حال، آنها اعلام کردند اگر عناصر طالبان اسلحه را زمین نگذارند و با روند صلح همراه نشوند، مقابله نظامی با آنها همچنان ادامه خواهد داشت. جالب است که «شاهدالله شاهد» سخنگوی طالبان از توافق احزاب سیاسی پاکستان استقبال کرده است.

 


حزب آزادی و عدالت مصر (شاخه سیاسی اخوان‌المسلمین) اعلام کرد رژیم صهیونیستی، عربستان سعودی، امارات و اردن در برکناری مرسی از قدرت دست داشتند.
به گزارش «العالم»، «عصام العریان»، معاون حزب آزادی و عدالت مصر از طریق شبکه‌های اجتماعی ضمن دعوت از مردم مصر به دفاع از «حقوق انسانی» و ادامه مبارزه با «کودتاچیان» از نقش رژیم صهیونیستی، عربستان، امارات و اردن در «کودتا علیه دولت قانونی مرسی» خبر داد.«العریان» نوشت: «نظام استبداد، ظلم، فساد، دیکتاتوری و وابستگی که در سایه کودتای خونین فاشیستی توسط برخی نظامیان، قضات، سیاستمداران و ماموران سازمان اطلاعات کشور در مصر ایجاد شده، توسط سازمان‌های جاسوسی رژیم صهیونیستی و عربستان و با پول امارات متحده عربی قدرت گرفته است... خروج از بحران کنونی نیازمند احترام به خواست ملت و اجرای قانون اساسی است.»

 


مراسم تشییع پیکر یک جوان شهید عربستانی در «العوامیه» به یک تظاهرات بزرگ علیه رژیم آل‌سعود تبدیل شد.
به گزارش خبرگزاری فارس، هزاران نفر از مردم «العوامیه» عصر دوشنبه در مراسم تشییع پیکر یک جوان که بر اثر تیراندازی مزدوران آل‌سعود به شهادت رسیده بود، شرکت کردند، شرکت‌کنندگان در این مراسم که شمار آنها به هزاران نفر می‌رسید علیه مقامات آل‌سعود شعار دادند و آنها را در قتل این جوان 19 ساله مسئول دانستند. مردم خشمگین شعار «مرگ بر آل‌سعود» سر می‌دادند، و خطاب به سران ریاض می‌گفتند که جز در برابر خدا، سر فرود نمی‌آورند. تظاهرکنندگان خواستار آزادی زندانیان سیاسی و در رأس آنها شیخ «نمرالنمر» رهبر انقلاب شیعیان عربستان شدند. النمر بیش از یک سال و نیم است که در زندان به سر می‌برد.
«احمد المصلاب» 19 ساله اواخر هفته گذشته در تیراندازی بی‌هدف مأموران سعودی در خیابان‌های العوامیه هدف گلوله قرار گرفت و به شهادت رسید.
العوامیه یکی از شهرهای استان «الشرقیه» است. این استان شیعه‌نشین در شرق عربستان قرار دارد.
پلیس منطقه الشرقیه مدعی شده بود که پدر المصلاب گفته است دو فرد نقابدار سوار بر یک دستگاه موتورسیکلت پیکر فرزندش را آورده و جلوی خانه‌اش رها کرده‌اند. در پی این دروغپردازی‌ها «علی المصلاب»(پدر شهید) با متهم کردن نیروهای رژیم سعودی به قتل عمد فرزندش و جعل حقایق، از دولت خواست تا کمیته حقیقت‌یاب تشکیل داده و عاملان به شهادت رساندن فرزندش را محاکمه و قصاص کند.

 


اعتراض‌های گسترده مردمی در سرتاسر جهان و پذیرفته شدن نظارت سازمان ملل بر سلاح‌های شیمیایی سوریه موجب شد که آمریکا از حمله به سوریه عقب‌نشینی کند.
استقبال آمریکا از طرح روسیه نشان داد که واشنگتن به دنبال پیداکردن راهی بود که وارد جنگ با سوریه نشود چرا که می‌دانست با شروع جنگ خسارات سنگینی به اسرائيل وارد می‌شد.
از آنجا که هدف عمده واشنگتن حفظ تمامیت رژیم‌صهیونیستی است طرح روسیه و پذیرش آن از طرف سوریه بهترین فرصت را برای کاخ سفید فراهم کرد تا از سیاست جنگی خود در قبال دمشق دست بردارد. نگرانی دیگر واشنگتن این بود که دامنه اعتراض‌های ضد جنگ گسترده‌تر شود و دیگر نتواند ازگسترش آن جلوگیری کند. لذا همه قرائن حاکی است که از نظر واشنگتن حمله به سوریه منتفی است.
از سوی دیگر به گزارش خبرگزاری‌ها، ولید المعلم وزیر خارجه سوریه پس از دیدار با سرگئی لاوروف همتای روسی خود در مسکو پایتخت روسیه در یک کنفرانس خبری اظهار داشت که دمشق از طرح روسیه برای نظارت بین‌المللی بر تسلیحات شیمیایی سوریه استقبال می‌کند.وزیر خارجه روسیه در جریان دیدار با المعلم این پیشنهاد را مطرح کرد.
المعلم نیز با استقبال از این طرح تاکید کرد، دمشق از طرح نظارت جامعه بین‌المللی بر سلاح‌های شیمیایی خود و سپس انهدام آن استقبال می‌کند.
وی تصریح کرد، من اعلام می‌کنم سوریه از طرح روسیه استقبال می‌کند. وی افزود، هدف از پذیرش این طرح نگرانی رهبری سوریه از جان شهروندان و امنیت کشورمان است، همچنین هدف از این پذیرش اطمینان ما به خردمندی رهبری روسیه برای تلاش در جلوگیری از تجاوز آمریکا علیه مردم ما است.
طرح روسیه در واکنش به اظهارات جان کری وزیر خارجه آمریکا اعلام شد که در لندن گفته بود تنها راه جلوگیری از حمله نظامی به سوریه این است که دمشق ظرف یک هفته همه سلاح‌های شیمیایی خود را به جامعه بین‌المللی تحویل دهد.
کاخ سفید نیز اذعان کرد هیچ مدرک موثقی درباره استفاده دولت سوریه از سلاح‌های شیمیایی در اختیار ندارد.
باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا در واکنش به طرح روسیه گفت این طرح را جدی تلقی می‌کنیم و اجرای آن قطعا می‌تواند اقدام نظامی را متوقف کند.
وی گفت هنوز از جزئیات طرح باخبر نیست اما قطعا اجرای آن می‌تواند مانع از اقدام نظامی علیه سوریه شود.
رئیس جمهورآمریکا اعلام کرد که افکار عمومی کشورش حتی همسر وی اقدام نظامی علیه سوریه را تائید نمی‌کنند.
اوباما در گفت وگو با یک شبکه محلی اذعان کرد که افکار عمومی در آمریکا حمله نظامی به سوریه به عنوان "مجازات" به دلیل استفاده دولت این کشور از سلاح های شیمیایی را تائید نمی کند.
وی همچنین درپاسخ به این پرسش که نظراعضای خانواده‌اش درباره حمله به سوریه چیست اظهار‌‌‌‌داشت که "میشل اوباما" همسرش نیز مخالف این اقدام آمریکا است.
اوباما گفت: وقتی ازهمسرم درباره حمله آمریکا به سوریه سوال کردم جواب "نه" داد.
روزنامه السفیر لبنان نیز به نقل از منابع دیپلماتیک نوشت این طرح شامل دو مرحله است، در مرحله اول نیروی دریایی روسیه به تعیین و شناسایی انبارهای شیمیایی در سوریه خواهد پرداخت و در مرحله دوم این سلاح‌ها تحت نظارت مستقیم کارشناسان مسکو خواهد بود و روسیه آن را تضمین خواهد کرد.
به گفته منابع آگاه روسیه به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هشدار داده بود که حمله به مراکز تحقیقات هسته‌ای در سوریه پیامدهای وخیمی برای منطقه و جهان دارد.
به همین علت نمایندگان 35 کشور عضو این آژانس نشستی را پشت درهای بسته در وین پایتخت اتریش برگزار کردند و پیشنهاد روسیه برای نظارت بین‌المللی بر سلاح‌های شیمیایی سوریه مورد بررسی قرار گرفت.
بان کی مون دبیرکل سازمان ملل در واکنش به این اقدام سوریه ضمن ابراز خرسندی از این امر اعلام کرد باید از سلاح‌های شیمیایی سوریه تحت نظارت سازمان ملل و در خاک سوریه خلاص شد.
دولت‌های انگلیس، فرانسه و آلمان نیز از طرح روسیه و موافقت دمشق استقبال کرده و اعلام کردند این راهی برای از میان برداشتن تهدید حمله نظامی به سوریه است.
در همین رابطه رئیس اکثریت جمهوریخواهان در سنا از تاخیر در برگزاری رای‌گیری درباره حمله به سوریه خبر داد.
باراک اوباما نیز گفت که با پیشنهاد جدید روسیه به این زودی شاهد رای‌گیری کنگره درباره حمله به سوریه نیستیم.
هیلاری کلینتون وزیر خارجه سابق آمریکا نیز گفت، این طرح گام مهمی محسوب می‌شود.
از سوی دیگر یک منبع آگاه مصری اعلام کرد، در اقدامی ناگهانی رزمناوهای انگلیسی آب‌های شرق دریای مدیترانه در برابر سواحل سوریه را به سوی کانال سوئز ترک کردند.
این در حالی است که منابع آگاه سوری فاش کردند ممکن است مخالفان سوری از مناطق تحت کنترل دولت سوریه به عنوان اقدامی تحریک‌آمیز علیه اسرائیل دست به حملات شیمیایی بزنند.
این گزارش همزمان با آن منتشر شد که دولت روسیه پیشنهاد کرد سوریه زرادخانه تسلیحات شیمیایی خود را برای انهدام به سازمان ملل تحویل دهد تا از حملات نظامی احتمالی به این کشور جلوگیری شود.
روزنامه جروزالم پست نیز با اشاره به اینکه تحولات کنگره در جهت مخالفت با تصویب قطعنامه حمله نظامی به سوریه است نوشت: لابی‌های اسرائیل تلاش بی‌وقفه‌ای را برای نجات این قطعنامه آغاز کردند.
این روزنامه افزود، با توجه به اینکه حداقل 150 نماینده کنگره اعلام کرده‌اند که مخالف اتحاد نظامی علیه سوریه هستند تلاش گروه‌های یهودی حامی اسرائیل برای تصویب این قطعنامه ممکن است دیر باشد.
وائل حلقی نخست‌وزیر سوریه نیز با تاکید بر اینکه بین دمشق و سازمان ملل روابط راهبردی وجود دارد گفت، تنها راه حل بحران سوریه راهکار سیاسی است و دولت تلاش می‌کند با گفت‌وگو به این بحران پایان دهد.
اساساً اعتراض‌های مردمی در سراسر جهان آن قدر گسترده بود که در عقب‌نشینی اوباما از جنگ با سوریه تأثیرگذار بود.
واقعیت این است که بهانه غربی‌ها در حمله به سوریه غیرمنطقی بود و از همان ابتدا مشخص بود که امکان حمله آمریکا به دمشق وجود ندارد چرا که واشنگتن برای حفظ موجودیت اسرائیل به دنبال راهی برای خروج از جنگ احتمالی با سوریه بود.
صاحبنظران منطقه‌ای معتقد بودند چنانچه جنگ با سوریه شروع می‌شد رژیم صهیونیستی اولین رژیمی بود که از این حمله زیان می‌دید. نگرانی واشنگتن از نابودی اسرائیل بود که به سرعت با پیشنهاد روسیه موافقت و زمینه را برای عقب‌نشینی از حمله به سوریه فراهم کرد.
سایر رویدادها
* ارتش سوریه طی عملیاتی بیش از 300 موشک دست‌ساز در یکی از مقرهای افراد مسلح در منطقه نبش ادلب را منهدم ساخت.
* یک محقق هندی گفت، رژیم اسرائیل در حمله شیمیایی حومه دمشق دست دارد.
* معاون دبیرکل حزب‌الله لبنان تاکید کرد، خطر حمله آمریکا به سوریه سراسر جهان را فرا خواهد گرفت.

 


رهبران سیاسی عراق در منزل نخست‌وزیر این کشور نشست فوق‌العاده برگزار کردند.
به گزارش خبرگزاری مهر، رهبران سیاسی عراق دوشنبه‌شب نشست فوق‌العاده‌ای را در منزل «نوری مالکی» برگزار کردند. برگزاری این نشست پیشرفت بزرگی در روند سیاسی عراق به شمار می‌رود. اوایل هفته جاری نیز نشست مشابهی در دفتر نخست‌وزیری برگزار شده بود. نشست دوشنبه‌شب با دعوت رسمی مالکی برگزار شد و اتخاذ موضع مشابه در قبال تروریسم از دستاورد بزرگ آن است.
شرکت‌کنندگان در این نشست حمله احتمالی آمریکا به سوریه را نیز مورد گفت‌وگو قرار دادند و با این حمله مخالفت کردند.
«اسامه النجیفی» رئیس پارلمان، «خضیر الخزاعی» معاون رئیس‌جمهور، «ابراهیم جعفری» رئیس حزب «اتحاد ملی» و شماری از رؤسای احزاب سیاسی از جمله احزاب کرد در این نشست حضور داشتند.
علی‌رغم ادامه داشتن حملات تروریستی در عراق، کارشناسان می‌گویند جایگاه دولت مالکی در مقایسه با سال‌های قبل مستحکم‌تر شده است.

 


انفجار جداگانه سه بمب در «بعقوبه» و «لطیفیه» عراق 14 شهید و 48 مجروح برجای گذاشت.
به گزارش خبرگزاری‌ها، دو شهر بعقوبه و لطیفیه در شمال و جنوب «بغداد» پایتخت عراق شاهد سه انفجار جداگانه بود.
در این انفجارها که غیرنظامیان شیعه هدف قرار گرفتند، 14 نفر شهید و 48 تن مجروح شدند. 10 کشته و 34 مجروح فوق متعلق به دو انفجار خودروی بمب‌گذاری شده‌ای بود که در بازارهای بعقوبه رخ داد و باقی قربانیان و مجروحان نیز متعلق به تنها انفجار در شهر لطیفیه هستند.

 


سرویس خارجی-
با وجود فروکش کردن آتش جنگ علیه سوریه تظاهرات مردم جهان علیه جنگ‌طلبی آمریکا همچنان ادامه دارد.
صدها تن از مردم مصر و سوری‌های مقیم این کشور با تجمع مقابل سفارت آمریکا در قاهره مخالفت خود را با هرگونه اقدام نظامی آمریکا علیه سوریه اعلام کردند.
تظاهرکنندگان با برافراشتن پرچم‌های مصر و سوریه و سر دادن شعارهایی علیه جنگ تهدیدات آمریکا علیه سوریه را محکوم کردند.
هزاران پاکستانی نیز با برگزاری راهپیمایی گسترده در شهر بندری کراچی شعارهای ضدآمریکایی سر دادند و پرچم آمریکا و آدمک باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا را به آتش کشیدند.
آنها از کشورهای اسلامی خواستند به طور دسته جمعی با توطئه‌های آمریکا و رژیم اسرائیل در منطقه مقابله کنند.مردم کره‌جنوبی و ژاپن و منطقه شرق آسیا نیز با برگزاری تظاهرات مخالفت خود را با حمله آمریکا به سوریه اعلام کردند.
فعالان ضدجنگ در این کشورها تاکید کردند حمله به سوریه به معنای تخطی از حق حاکمیت کشورها و نقض اصول و موازین بین‌الملل است.
از سوی دیگر، بر اساس نظرسنجی جدیدی که شبکه خبری سی‌ان‌ان آمریکا انجام داده است 70 درصد آمریکایی‌ها با حمله واشنگتن به دمشق مخالف هستند که این آمار نسبت به چند روز قبل 10 درصد افزایش پیدا کرده است.
آمریکایی‌ها معتقدند که این تجاوز نظامی به هیچ وجه در راستای منافع آمریکا نیست.

 


راستگراهای نروژ در انتخابات پارلمانی حزب حاکم این کشور را شکست دادند.
انتشار نتایج انتخابات پارلمانی نروژ در دوشنبه شب حاکی از پیروزی راستگرایان به رهبری «ارنا سولبرگ» بر «ینس استولنبرگ»، نخست‌وزیر فعلی از حزب کار است.
آنطور که خبرگزاری‌ها نوشته‌اند، در این انتخابات سه حزب کار، سوسیالیست چپ و میانه به ترتیب 9، 4 و یک کرسی خود را از دست دادند که بدین ترتیب تعداد کرسی‌های حزب کار به 55 و تعداد کرسی‌های سوسیالیست چپ و میانه نیز به ترتیب به هفت و 10کرسی تقلیل یافت.
پس از شمارش 75 درصد از آرای راستگرایان محافظه‌کار نروژ به عنوان پیروز این انتخابات توانستند 96 کرسی از 169 کرسی پارلمان را از آن خود کنند تا بدین ترتیب به گفته رهبرشان «ارنا سولبرگ» یک «پیروزی تاریخی» را به ثبت برسانند.
خبرگزاری فارس به نقل از «رویترز» نوشته، نخست‌وزیر فعلی نروژ شکست خود را پذیرفته و اعلام کرد در تاریخ 14 اکتبر و پس از ارائه بودجه سالیانه استعفای خود را تقدیم خواهد کرد. «ارنا سولبرگ» 52 ساله دومین نخست‌وزیر زن نروژ خواهد بود. گفتنی است حزب حاکم نروژ که در این انتخابات شکست خورد، در پی حمله یک نژادپرست تندرو به نام «آندرس برینگ بروک» به مردم در ژوئیه 2011 که 77 نفر را کشت، به شدت مورد انتقاد قرار گرفت و از محبوبیت آن کاسته شد.

 


عناصر مسلح در سوریه در جنایتی جدید اهالی یک روستای علوی نشین در ریف حمص در مرکز سوریه را قتل عام کردند.
به گزارش خبرگزاری فارس از دمشق، عناصر مسلح صبح روز سه‌شنبه(دیروز) با یورش به روستای «مکسر الحصان» از توابع منطقه «المخرم» در ریف حمص، آن را به تصرف خود درآوردند.
این گروه های تروریستی سپس با انگیزه های طایفه‌ای و مذهبی و البته سیاسی، اقدام به قتل عام روستاییان کردند. گفته می شود اکثر ساکنان و قربانیان این جنایت هولناک علوی هستند.
براساس گزارش های منتشر شده، عناصر مسلح همچنین دو روستای «المسعودیة» و «جب الجراح» را نیز به تصرف خود درآورده و به شدت با اهالی این دو روستا درگیر شدند.

 


چهل و هشت کشور جهان با صدور بیانیه‌ای مشترک «نقض حقوق بشر در بحرین» از سوی آل خلیفه را محکوم کردند.
خبرگزاری شبستان به نقل از «براثانیوز» از صدور یک بیانیه مشترک از سوی 48 کشور دنیا در محکومیت نقض حقوق بشر در بحرین از سوی دولت این کشور خبر داد. بر اساس این گزارش، تهیه‌کنندگان این بیانیه اعلام کرده‌اند وضعیت حقوق بشر در بحرین همچنان مسئله‌ای است که نگرانی آنها را برانگیخته است. این کشورها در ادامه از دولت بحرین خواسته‌اند «به سرعت توصیه‌های کمیته مستقل حقیقت‌یاب و توصیه‌های بررسی‌های ادواری که منامه در برابر شورای حقوق بشر متعهد به اجرای آن تا پایان سال گذشته شده بود را اجرا کند.»
در این بیانیه همچنین نسبت به «لغو تابعیت برخی بحرینی‌ها، زندانی کردن معترضان و سرکوب اعتراض‌ها» اعتراض و نسبت به آنها ابراز «نگرانی شدید» شده است.
از سوی دیگر «ناوی پیلای»، نماینده حقوق بشر سازمان ملل متحد نیز در اظهاراتی مستقل از «وضع حقوق بشر در بحرین» ابراز نگرانی و آن را «خطرناک»‌ توصیف کرد.
«پیلای» در بیانیه آغاز فعالیت‌های پاییزی شورای حقوق بشر در ژنو، بار دیگر با مخاطب قرار دادن نظام دولتی بحرین آنان را به عمل کردن به میثاق‌نامه‌های بین‌المللی حقوق بشر از جمله آزادی بیان، آزادی برگزاری تجمع مسالمت‌آمیز و آزادی تاسیس جمعیت‌ها و احزاب مختلف فرا خواند.
وی همچنین با اشاره به لغو دیدار نماینده ویژه سازمان ملل در زمینه مسائل مربوط به شکنجه گفت: «مایه تاسف است که دولت بحرین هنوز به توصیه‌های کمیته حقوق بشر عمل نکرده است.»
نماینده حقوق بشر همچنین از لزوم همکاری دولت با شورای حقوق بشر خبر داد و افزود: «تاکنون هیچ‌گونه پیشرفتی از سوی بحرین در زمینه حقوق بشر دیده نشده است.»
از سوی دیگر مسئول آزادی‌های دینی مرکز حقوق بشر بحرین نیز طی اظهاراتی به شدت از «تخریب مساجد و قبور مردم» از سوی نیروهای آل خلیفه را «جنایت» توصیف و آن را محکوم کرد. «شیخ میثم السلیمان» گفت: «مردم بحرین در محل مساجدی که از سوی نیروهای آل خلیفه تخریب شده‌اند نماز جماعت می‌خوانند. تخریب مساجد و قبور مردم جنایت است و جامعه بین‌المللی نباید در برابر این جنایت سکوت کند.»
با وجود این انتقادها نیروهای آل خلیفه دور تازه‌ای از بازداشت‌ها و رفتارهای ضد انسانی را این بار علیه دانش‌آموزان مدارس آغاز کرده است. به گزارش العالم مراسم سال تحصیلی جدید در بحرین در حالی آغاز می‌شود که ده‌ها دانش‌آموز بحرینی به زندان افتاده و در شرایط نامعلومی به سر می‌برند. گفته می‌شود بیش از 100 کودک و دانش‌آموز بحرینی در زندان‌های آل خلیفه نگهداری می‌شوند.
طی یکی دو روز گذشته خبرهایی از دستگیری دستکم 15 دانش‌آموز هنگام بازی منتشر شده است. سن این دانش‌آموزان 9 تا 18 سال گزارش شده است.
بر اساس این گزارش دادستان کل بحرین این دانش‌آموزان را با استناد به قوانین تروریسم به 60 روز بازداشت محکوم کرده است! گفته می‌شود این دانش‌آموزان برای همیشه از حق تحصیل نیز محروم شده‌اند.

 


منابع خبری در مصر اعلام کردند محمد مرسی در جلسات بازپرسی حاضر به همکاری با بازپرسان نیست و به هیچ یک از پرسش‌ها پاسخ نمی‌دهد.
به گزارش خبرگزاری‌ها، روزنامه مصری «الوطن» با استناد به متن بازجویی‌ها از «محمد مرسی» رئیس‌جمهور برکنار شده مصر نوشت وی در جریان بازپرسی‌های دادستانی کل این کشور همکاری نمی‌کند و وقتی با سوال بازپرسان مواجه می‌شود تنها به دو جمله اکتفا کرده و می‌گوید «بازپرسی‌ها غیرقانونی است، من رئیس‌جمهور قانونی مصر هستم.»
براساس این گزارش، در جریان این بازپرسی‌ها 35 سوال از مرسی پرسیده شده و او حاضر به پاسخ دادن به آنها نشده است.
در همین رابطه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از یک منبع قضایی در مصر نوشت قرار است طی چند روز آینده نخستین جلسه محاکمه «مرسی» به اتهام «کشتار تظاهرکنندگان در رخدادهای کاخ ریاست‌جمهوری الاتحادیه» برگزار شود. این گزارش می‌افزاید: دادگاه تجدید‌نظر قاهره که موظف به انتخاب قاضی برای محاکمه «مرسی» و تعیین زمان دادگاه است، پرونده 7500 صفحه‌ای وی را از دادستانی کل دریافت کرده است.
پس از برکناری «مرسی» از سوی ارتش، دولت موقت مصر با کمک نیروهای امنیتی شروع به دستگیری و قلع و قمع مخالفان کرد و در این بین هزاران نفر از رهبران اخوانی از تمام سطوح را نیز راهی زندان کرد. مدتی است کار محاکمه اعضای اخوان‌المسلمین نیز در دستور کار قرار گرفته و شماری از آنها حتی به حبس ابد محکوم شده‌اند. قرار است محمد بدیع رهبر اخوان‌المسلمین نیز 29 اکتبر محاکمه شود. وی متهم به کشتار و تحریک به خشونت است.
چندی پیش منابع خبری در مصر از احتمال صدور حکم اعدام برای برخی زندانیان و حتی برای محمد مرسی خبر دادند.
با وجود این، گزارش‌ها و تصاویر منتشر شده‌ از مصر حاکی است اعتراض‌ها همچنان ادامه دارد و سرکوب خونین اعتراض‌ها تاکنون نتوانسته به تظاهرات اخوانی‌ها پایان دهد.
شبکه خبری «الجزیره» در این باره اعلام کرد عصر روز دوشنبه در برخی روستاهای واقع در شمال سینا چندین راهپیمایی در حمایت از مرسی برگزار اما با دخالت نیروهای امنیتی این اعتراض‌ها به خشونت کشیده شد.
آنطور که این شبکه خبری قطری نوشته، در جریان این ناآرامی‌ها سه نفر از معترضان به ضرب گلوله کشته و 10 نفر نیز زخمی شدند. یکی از مجروحان زن باردار است.
تظاهرات شبانه‌ای نیز در منطقه «شبرا» قاهره برگزار شد که طی آن معترضان علیه «کودتاچیان» و در حمایت از «مرسی و انقلاب مصر» شعار سر داده‌اند.
«اعتراض سازمان‌های حقوق‌بشر مصر به محاکمه غیرنظامیان در دادگاه‌های نظامی» یکی دیگر از خبرهای مربوط به مصر است که در رسانه‌ها بازتاب داشت.
به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از خبرگزاری فرانسه، شماری از سازمان‌های مدافع حقوق‌بشر در مصر محاکمه غیرنظامیان در دادگاه‌های نظامی به اتهام حمله به سربازان ارتش مصر را محکوم کردند.
این سازمان‌ها حدود 60 حکم را که از زمان برکناری محمد مرسی رئیس‌جمهور سابق در ژوئیه صادر شده است، به ثبت رسانده‌اند.
چهار سازمان در بیانیه‌ای از «عدلی منصور»، رئیس‌جمهور موقت مصر خواستند فورا قانون نظامی را برای ممنوع کردن احضار غیرنظامیان به دادگاه‌های نظامی تغییر دهد.
حمایت‌های قاطع احمد شفیق، نخست‌وزیر سابق مصر از نامزدی «عبدالفتاح السیسی»، وزیر دفاع فعلی مصر و عامل برکناری محمد مرسی، یکی دیگر از خبرهای مهم مصر است. شفیق که در انتخابات ریاست‌جمهوری از مرسی شکست خورد گفته در صورت نامزدی «السیسی» در انتخابات آتی ریاست‌جمهوری نه تنها نامزد انتخابات نمی‌شود بلکه نخستین فردی خواهد بود که به وی رای خواهد داد!

 


حمله یک گروه هندو به مسجدی در ایالت اوتارپرادش هند بیش از 30 کشته برجای گذاشت.
به گزارش پرس‌تی‌وی، دیروز یک گروه هندو به مسجدی در روستای مسلمان‌نشین ایالت اوتارپرادش هند حمله کردند. این حمله 31 کشته و 50 مجروح برجای گذاشت. پلیس برای جلوگیری از گسترده‌تر شدن درگیری‌ها، بیش از 90 نفر را دستگیر کرد. منابع پزشکی احتمال افزایش تلفات این حمله را دادند.
براساس این گزارش، ابتدا یک زن مسلمان مورد اهانت کلامی هندوها قرار گرفت و سپس درگیری میان طرفین رخ داد و در نهایت به مسجد فوق حمله شد.
درگیری‌های قبلی که از جمعه گذشته آغاز شده و تا یکشنبه ادامه داشت نیز به مرگ 30 نفر انجامید.
درگیری‌های فوق هزاران نفر از ساکنان منطقه «مظفرنگر» ایالت اوتارپرادش را مجبور به ترک خانه و کاشانه خود کرده است.
مسلمانان 13 درصد جمعیت هند را تشکیل می‌دهند.

 


نیروهای امنیتی ترکیه تظاهرات ضددولتی صدها شهروند ترک را در حومه اسلامبول سرکوب کردند.
به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، صدها معترض به سیاست‌های «رجب طیب اردوغان» در منطقه «اوک میدانی» واقع در حومه شهر اسلامبول تظاهرات کردند. این تظاهرات در حمایت از یک نوجوان مجروح برگزار شد. جوان 14 ساله فوق تیر ماه گذشته از ناحیه سر هدف گلوله پلاستیکی قرار گرفته و به کما رفته است.
دیروز پلیس ابتدا از تظاهرکنندگان خواست متفرق شوند و سپس از گاز اشک‌آور و گلوله‌های پلاستیکی علیه آنها استفاده کرد.
معترضان خشمگین نیز سنگ و کوکتل مولوتف به سمت نیروهای پلیس پرتاب کردند. خبر دیگر اینکه «احمد آتاکان» جوان 22 ساله که دوشنبه طی درگیری میان نیروهای پلیس و تظاهرکنندگان در «انتاکیه» مجروح شده بود، دیروز درگذشت.

 


احتمال اخراج برلوسکنی از سنا
قوت یافتن احتمال اخراج «سیلیو برلوسکنی» نخست‌وزیر سابق ایتالیا از سنای این کشور، زمینه بحران سیاسی جدیدی را در این کشور به وجود آورد. علت اخراج، فرار مالیاتی اعلام شده است. برلوسکنی تهدید کرد در صورت اخراج وی از سنا، اعضای حزب تحت رهبری او در مجلس از دولت سلب اعتماد خواهند کرد.
قتل اعضای کمیته صلح پاکستان
شبه‌نظامیان ناشناس سه عضو کمیته صلح پاکستان را در پیشاور سر بریدند. مهاجمان پس از حمله به خانه‌ای در منطقه «بارا» واقع در «خیبره پختونخواه» این سه تن را کشتند و چهار تن دیگر را نیز ربودند. یک عضو دیگر کمیته صلح نیز در منطقه «نوشهره» هدف تیراندازی افراد مسلح قرار گرفت و کشته شد.
هلاکت 25 عضو طالبان
نیروهای پلیس افغانستان طی عملیاتی در استان‌های بدخشان، کاپیسا، قندهار و هلمند، 25 شبه‌نظامی وابسته به طالبان را کشتند. در این عملیات تعدادی سلاح و مقادیری مهمات نیز کشف و ضبط شد.
جنایت ماندگار آمریکا
«کودکان هیولایی» نسلی از کودکانی هستند که پدران و مادران آنها طی حمله آمریکا به ویتنام در معرض عامل نارنجی و سایر سلاح‌های شیمیایی قرار گرفته‌اند. عامل نارنجی باعث بروز سرطان و معلولیت‌های جسمی و ذهنی نوزادان می‌شود.

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10