(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


چهارشنبه 20  شهریور 1392 - شماره 20588

کوتاه اقتصادی
زنگنه: واردات بنزین مجددا آغاز می‌شود!
هشدار وزیر نیرو درباره افزایش مصرف آب
مدیرعامل جدید ایران‌خودرو منصوب شد
مدیرعامل جدید راه‌آهن: نرخ بلیت قطار آزاد نمی‌شود
معاون زنگنه: برای دریافت پول نفت از هند توافقاتی با این کشور داشتیم
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی:
2 نشان جغرافیایی قالی آذربایجان ثبت جهانی شد
مدیرعامل اتحادیه باغداران مازندران: بخش کشاورزی از پرداخت مالیات معاف هستند
مدیرعامل شرکت دخانیات: 40 میلیارد نخ سیگار در کشور تولید می‌شود
صالح‌آبادی با ابقا در ریاست سازمان بورس اعلام کرد
برنامه‌های جدید بازار سهام
رونق به بورس برگشت
کاهش 52 هزار تومانی قیمت سکه
   


* رئیس کانون عالی شورای اسلامی کار گفت: افزایش بن کارگری از مبلغ 35هزار تومان به 50 هزار تومان برای تمام کارگران اعم از مجرد یا متاهل از اول مردادماه امسال قابل اجراست. اولیا علی‌بیگی افزود: مصوبه بن کارگری در شورای عالی کار قابل بررسی است، اما افزایش حق مسکن کارگران علاوه بر بررسی در شورای عالی کار باید توسط هیات‌وزیران مصوب شود.
* 92 هزار و 100 تن انواع قیر شرکت نفت پاسارگاد به ارزش حدود 60 میلیون دلار دیروز در تالار صادراتی بورس کالای ایران مورد داد و ستد قرار گرفت. در این روز و در تالار صادراتی 75هزار و 100 تن قیر 6070 شرکت نفت پاسارگاد اراک به قیمت 660 دلار در هر تن به فروش رسید. این شرکت همچنین، معامله 15 هزار تن قیر 6070 را به قیمت 615 دلار در هر تن روی تابلوی معاملات ثبت کرد. ضمن آن که 2 هزار تن قیر 6070 شرکت کیهان توسعه البرز نیز به قیمت 570 دلار در هر تن داد و ستد شد. شایان ذکر است، 2 هزار تن حلال 402 شرکت پالایش نفت اصفهان نیز در تالار صادراتی بورس کالای ایران داد و ستد شد.
* با خرید و فروش 781/9 میلیاردریال اوراق در بازارهای فرابورس شاخص رشد 4/25 درصدی را تجربه کرد و در38 658/ واحد به ثبت رسید. دیروز بازارهای فرابورس در حالی معامله 296/6 میلیون سهم و اوراق به ارزش781/9 میلیارد ریال در 10 هزار و 149 نوبت در سیستم معاملات به ثبت رساندند که شاخص فرابورس با رشد 4/25 درصدی /82 26واحد رشد کرد. بر این اساس در میان شرکت‌های فرابورسی، بیشترین حجم معاملات به خرید و فروش 239 میلیون و 400 هزار سهم بانک قوامین در بازار پایه اختصاص داشت.
* رئیس کل بانک مرکزی در احکامی جداگانه معاونان اقتصادی و ارزی این بانک را منصوب کرد. ولی‌الله سیف، اکبر کمیجانی را به سمت معاون اقتصادی و غلامعلی کامیاب را به عنوان معاون ارزی بانک مرکزی تعیین کرد. رئیس کل بانک مرکزی در احکام جداگانه، انتصاب معاونت‌های اقتصادی و ارزی بانک مرکزی را با در نظر گرفتن مراتب تعهد، شایستگی و تجارب ارزشمندشان دانسته و برای آنان در انجام ماموریت‌های محوله و پیشبرد اهداف بانک آرزوی موفقیت کرده است.
* با اجرای عملیات کابل برگردان ارتباط تلفنی مشترکین با پیش شماره‌های 2610 الی 2613، 2280 الی 2282، 2228، 2229 از امروز به مدت 72 ساعت با اختلال همراه است.

 


تولید بنزین کشور تا پایان سال روزانه 6 الی 7 میلیون لیتر افزایش می‌یابد.
بیژن زنگنه وزیر نفت در نخستین جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی در دولت یازدهم ضمن اعلام خبر فوق گفت: اکنون ذخیره داریم ولی نیاز است مقدار اندکی بنزین وارد کنیم.
وزیر نفت با بیان اینکه امسال برنامه‌ای برای افزایش قیمت بنزین نداریم، گفت: در مورد سال آینده نیز دولت باید در بودجه تصمیم بگیرد.
زنگنه درباره برنامه وزارت نفت برای سهمیه‌بندی بنزین اعلام کرد: سهمیه‌بندی بنزین توسط دولت انجام شده و در این زمینه دولت باید تصمیم بگیرد.
زنگنه در پاسخ به سؤالی درباره جزییات بحث‌های مطرح شده در خصوص صدور مجوز فروش نفت به بابک زنجانی اظهار کرد: آنچه که من دنبال می‌کنم، دریافت پول‌هایی است که به خزانه واریز نشده است.
وی در ادامه با بیان اینکه بازگرداندن پول به خزانه از همه چیز اولویت بیشتری دارد، اضافه کرد: بخشی از این پول به خزانه بازگشته و بخشی نیز در جریان است.
وزیر نفت خاطرنشان کرد: من با بابک زنجانی صحبت نداشته و ندارم اما به عنوان یک پرونده باید موضوع را پیگیری کنیم، وی گفته پول را به حسابم واریز کردند و حسابم از جانب آمریکایی‌ها بلوکه شده و در نتیجه نتوانستم پول را به حساب‌های مربوط به جمهوری اسلامی برسانم.
وی این مبلغ واریز نشده را بیش از 2 میلیارد دلار اعلام کرد.
حل مشکلات بخش تولید
در این نشست وزیر امور اقتصاد و دارایی با اعلام این که هیچ‌گاه در طول تاریخ، اقتصاد کشور با این شرایط روبه‌رو نبوده است گفت: ترکیب توامان تورم و رکود شرایط خاصی را به وجود آورده که به راحتی نمی‌توان با مسائل و مشکلات روبه رو شویم.
علی طیب‌نیا با بیان این که برگزاری این جلسه در این سطح و با حضور نمایندگان دولت و قوای دیگر نشان از عزم جدی برای حل مشکلات دارد، گفت: به دنبال استفاده از تمام توان برای حل مشکلات بخش تولید هستیم.
وی با اشاره به این که ظرفیت‌های وسیعی وجود دارد که می‌تواند ما را در مقابله با شرایط حساس و خطیری که در کشور حاکم شده، کمک کند، خاطرنشان کرد: شرایط فعلی ویژه است و هیچ‌گاه در طول تاریخ، اقتصاد با این شرایط روبه‌رو نبوده است.
طیب‌نیا به نرخ منفی 4/5 درصدی رشد اقتصادی اشاره و تصریح کرد: رکود شدید حاکم شده و از سوی دیگر تورم به اعداد بی‌سابقه‌ای رسیده که ترکیب توامان تورم و رکود شرایط خاصی را به وجود آورده که به راحتی نمی‌توان با مسائل و مشکلات روبه رو شویم.
وزیر امور اقتصاد و دارایی در ادامه با بیان این که ایجاد اشتغال موثر و رونق را باید در جانب عرضه جست‌و‌جو کنیم، اضافه کرد: پرداختن به سیاست‌های تنظیم تقاضا در شرایط رکود آثاری جز تورم در پی ندارد، بنابراین باید به دنبال بهبود کسب و کار در سایه مشارکت با فعالان اقتصادی باشیم تا شرایط اقتصاد کشور بهبود یابد.
وزیر امور اقتصاد و دارایی با ابراز تاسف از این که سیاست‌های اصل 44 در صحنه عمل به خوبی اجرا نشده است، افزود: 10 الی 15 درصد واگذاری‌ها به بخش خصوصی واقعی صورت گرفته که به دلیل عدم وجود فضای مناسب و بی‌توجهی به سیاست‌های مکمل کارایی لازم را نداشته است.
وی با تاکید بر این که صرف واگذاری بنگاه به بخش خصوصی افزایش کارایی حاصل نمی‌شود خاطرنشان کرد: باید فضا را برای عملکرد بخش خصوصی و عملکرد فراهم کنیم.
طیب‌نیا با تاکید بر این که باید به دنبال اصلاح فضای کسب و کار و رفع مشکلات و موانع بخش خصوصی باشیم، گفت: اگر چنین اقداماتی انجام نشود بخش خصوصی توفیقی بیش از بخش دولتی نخواهد داشت.
ارز 1226 وجود ندارد
در این نشست رئیس کل بانک مرکزی نیز درباره پیشنهاد افزایش سقف وام مسکن گفت: هر بانکی هر پیشنهادی به بانک مرکزی بدهد پذیرفته نمی‌شود و باید همه جوانب را بررسی کنیم.
ولی‌الله سیف با تاکید بر این که برگزاری جلسات شورای گفت‌وگو پس از شروع کار دولت یازدهم با سیاست‌های این دولت همراه است گفت: در رابطه با ابهامات مسائل ارزی بانک مرکزی به دنبال بازنگری و ایجاد مقررات و تجدیدنظر در بخشنامه‌های ارزی است.
وی ادامه داد: به فعالین بخش خصوصی حق می‌دهم که در چنین فضایی امکان تصمیم‌گیری در مورد مسائل تجاری خود را نداشته باشند.
رئیس کل بانک مرکزی با اعلام این خبر که کمیته‌ای در بانک مرکزی برای رسیدگی به بخش‌نامه‌های ارزی صادر شده تشکیل شده گفت: در دو ماه آینده تمام مسئولیت‌ها و بخش‌نامه‌ها بازنگری می‌شود.
وی درباره ابهامات ارزی تصریح کرد: این ابهامات فقط ارز 1226 را شامل نمی‌شود بلکه در تمام بخش نامه‌های صادر شده این ابهام وجود دارد. به طور مثال کالاها در گمرک به دلیل همین ابهامات ترخیص نمی‌شود.
سیف با تاکید بر این که باید در فعالیت‌های پولی انضباط ایجاد شود بیان کرد: ساماندهی به فعالیت‌های پولی از وظایف بانک مرکزی است و یکی از اولویت‌های اصلی ایجاد نظامات برای جهت‌دهی به فعالیت‌های پولی در راستای فعالیت‌های اقتصادی مفید است.
رئیس کل بانک مرکزی گفت: سال 92 ارز 1226 وجود ندارد و تکلیف اختصاص ارز برای ترخیص کالاهای اساسی به زودی مشخص می‌شود.
سیف درباره اختصاص ارز به کالاهای اساسی اظهار کرد: به زودی با رفع ابهامات و مقررات بخش‌نامه ارزی بانک مرکزی این مسائل تعیین و تکلیف می‌شود.
وی درباره اختصاص ارز 1226 برای کالاهای اساسی مجددا تاکید کرد: سال 92 ارز 1226 وجود ندارد و کالاهای اساسی مابه‌التفاوت ارز 1226 و مبادله‌ای به صورت یارانه دریافت خواهند کرد.
رئیس کل بانک مرکزی همچنین از برگزاری جلسه شورای پول و اعتبار در سه‌شنبه هفته آینده خبر داد.
سیف در پایان گفت: اولویت اصلی بانک مرکزی نظارت بر فعالیت‌های بازار پول است که باید تحت کنترل بیشتری قرار گیرد، چرا که یک سوم از فعالیت‌های پولی خارج از نظام بانک مرکزی است.
وی افزود: بازیگران بازار پولی باید در شرایط یکسان باشند که منجر به رشد شود.

 


وزیر نیرو نسبت به افزایش مصرف آب و بالا رفتن آلودگی آب شرب در برخی مناطق هشدار داد.
حمید چیت‌چیان در نشست مدیران ارشد صنعت آب و فاضلاب کشور گفت: مصرف‌ آب در کشور رو به افزایش است به نحوی که پس از مصرف دوباره آب در بخش‌های کشاورزی و صنعت، آلودگی به وجود می‌آید. اگر این آلودگی‌ها وارد آب شرب شود تبعات خطرناکی را به همراه خواهد داشت.
وزیر نیرو با بیان اینکه در رفع آلودگی‌های احتمالی آب هیچ بهانه‌ای قابل قبول نیست خاطرنشان کرد: یکی از نمایندگان با مراجعه به بنده مطالبی را از آلودگی آب در یک منطقه کوچک عنوان کرد و گفت که به مردم این موضوع را نگوییم تا مردم دچار واهمه نشوند، اما من اعلام کردم بهترین کار این است که به مردم بگوییم تا مشکل برطرف شود.
چیت‌چیان با تاکید بر اینکه برخی از روستاها هنوز هم دارای مشکل آب آشامیدنی هستند بیان داشت: اگر برای 2 سال اعتبارات لازم را داشته باشیم 7 میلیون جمعیت که در روستاها فاقد آب آشامیدنی هستند را آبرسانی می‌کنیم.
به گفته وی، شرکت‌های آب و فاضلاب باید برای جلوگیری از هدر رفت آب تلاش کنند و این برنامه باید در 4 سال آینده حل شود. البته صفر شدن هدر رفت آب ممکن نیست اما می‌توان آن را به حداقل رساند.
به گزارش مهر، وی همچنین اظهار داشت: جلب رضایت مشترکان قبل از آبرسانی و جمع‌آوری فاضلاب در اولویت قرار دارد، بنابراین اگر نیروگاه هم بسازیم و به دست مردم بدهیم اما رضایت آنها را جلب نکنیم، کاری انجام نشده است.
وزیر نیرو با تاکید بر لزوم برخورد متواضعانه وزارتخانه متبوعش با مردم اظهار داشت: با اینکه وجود نفت برای کشور یک کمک بوده اما دردسرهایی را نیز به همراه داشته است چرا که باعث بروز یک تعریف ناصحیح بین کارگزاران دولت و مردم شده و این تصور به وجود آمده که انگار مسئولان صاحب این کشور هستند.
چیت‌چیان با اشاره به این موضوع که وقتی سدی ساخته می‌شود و آب از یک نقطه به نقطه دیگری منتقل می شود مسئولان وزارت نیرو بر سر مردم منت می‌گذارند ادامه داد: مسئولان ادارات مراقب رفتار خود و همکاران نسبت به مردم باشند.

 


هیات مدیره ایران خودرو، مدیرعامل جدید این شرکت را برگزید.
جلسه هیات مدیره ایران خودرو برای انتخاب مدیرعامل جدید برگزار شد. در این جلسه هاشم یکه‌زارع به عنوان مدیرعامل جدید برگزیده شد.
هاشم یکه‌زارع، فعالیت خود را در پست‌های مدیریتی در حوزه سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، از سال 61 با عضویت در هیات مدیره و مدیرعامل شرکت صنایع ماشین‌های چوب آغاز کرد.عضویت در هیات‌ مدیره و مدیرعاملی شرکت طراحی مهندسی تکنوتار به مدت 5 سال، عضویت در هیات‌ مدیره و مدیرعاملی شرکت سایپا دیزل به مدت 12 سال، عضویت در هیات مدیره و مدیرعاملی شرکت پارس خودرو به مدت 5 سال، مشاور عالی در گروه خودروسازی سایپا و مشاور ارشد شرکت گسترش سرمایه‌گذاری ایران‌خودرو، از جمله سوابق مدیریت هاشم یکه‌زارع در حوزه صنایع خودروسازی است.همچنین عضویت در هیات مدیره شرکت‌های محور خودرو، شهاب‌ خودرو، موتورسازان، سایپا دیزل، مگاموتور، سازه‌گستر، پارس الکتریک و ایران خودرو از سوابق هاشم یکه‌زارع است. وی از مدیریت شرکت ایران‌خودرو دیزل به ایران‌خودرو منتقل می‌شود.

 


وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: دولت باید از رقابت با بخش خصوصی دست بردارد و آقا بالاسر شرکت‌های حمل و نقلی نباشد.
عباس آخوندی دیروز در مراسم معارفه مدیرعامل جدید راه‌آهن اظهار داشت: ما به عنوان نمایندگان شهروندان باید نگران استاندارد، ایمنی و کیفیت کارها باشیم تا رضایت آنها از حمل‌و‌نقل ریلی افزایش یابد.
وی اضافه کرد: ما هیچ رقابتی با بخش خصوصی نباید داشته باشیم و فقط موضوع ریل و وضع مقررات باید دست راه‌آهن باشد و مدافع منافع مصرف‌کنندگان و بهره‌وران باشیم و با برنامه مشخص انجام کارها را به بخش خصوصی بسپاریم. آخوندی با بیان این که راه‌آهن برای مردم ایران یک صنعت و خدمت بسیار نوستالژیکی است که مبین یک تغییر و تحول در سبک زندگی، شیوه حمل و نقل، اقتصاد و تجارت در ایران است، اظهار کرد: باید در وزارت راه و شهرسازی تلاش شود که پیشتازی صنعت حمل و نقل حفظ شود چون اولین صنعتی که در دنیای مدرن وارد ایران شد و شاید بقیه صنعت‌ها گوی سبقت را از این صنعت برده باشند؛ بنابراین مدرن‌سازی حمل و نقل از لحاظ ساختار درونی، مدیریت شبکه و نوع سرویسی که به مردم می‌دهد باید مورد توجه باشد.
وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: از طریق برقی کردن مسیرها و استفاده گسترده از فناوری اطلاعات در این صنعت، کاهش سوانح و افزایش بهره‌وری باید به راه‌آهنی مدرن برسیم.
آخوندی با بیان این که اگر بتوانیم کیفیت و میزان علاقه‌مندی حرفه‌ورزان و شهروندان را به راه‌آهن افزایش دهیم این شاخصی است که می‌تواند نشان از موفقیت ما داشته باشد، اظهار کرد: اصلی‌ترین مسئله حفظ حقوق شهروندان و افزایش رضایت آنها از حمل و نقل ریلی است.
وی با بیان این که بارها گفته شده حمل و نقل ریلی در اولویت سیاست‌های کشور است، افزود: شهروندان باید به این موضوع برسند که مسیر ریلی به صرفه‌تر، آسان‌تر و ارزان‌تر از مسیر جاده‌ای است و موضوع مهم دیگر این است که حق دسترسی به جاده رایگان و ارزان تمام می‌شود اما دسترسی به مسیر ریلی گران است بنابراین گران تمام می‌شود.
وزیر راه و شهرسازی توجه به ایجاد و گسترش قطار حومه در کلان‌شهرها گفت: اکثر کلان‌شهرها فاقد قطار حومه هستند که باید این موضوع مورد توجه قرار گیرد.
آخوندی تاکید کرد: باید تجدید ساختار بنیادین در حمل و نقل ریلی در دستور کار قرار بگیرد.
در این مراسم عبدالعلی صاحب‌محمدی تودیع و محسن‌ پورسید آقایی به عنوان مدیرعامل راه‌آهن و معاون وزیر راه و شهرسازی معرفی شد که وزیر راه و شهرسازی تغییرات مدیریتی در واقع یک گام به جلو و برای رفع نقاط ضعف عنوان و از زحمات آقای صاحب‌محمدی تشکر کرد.
نرخ بلیت قطار آزاد نمی‌شود
مدیرعامل جدید راه‌آهن اعلام کرد: فعلا نرخ بلیت قطار آزاد نمی‌شود چرا که همه کمک‌ها در آزادسازی نرخ‌ها خلاصه نمی‌شود بلکه باید حق دسترسی به شبکه ریلی افزایش یابد و این منوط به آن است که از سرمایه‌ها استفاده شود.
محسن پورسید آقایی دیروز در مراسم معارفه خود به عنوان معاون وزیر راه و شهرسازی در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی مبنی بر زمان اجرایی شدن پروژه برقی کردن راه‌آهن تهران - مشهد و طولانی شدن مدت اجرای آن گفت: قرارداد اولیه پروژه برقی کردن راه‌آهن تهران - مشهد واقع‌بینانه نیست و قابلیت اجرا ندارد. وی توضیح داد: این قرارداد بدون مطالعات کافی منعقد شده و در قالب قرارداد BOT بوده که 39 ساله است اما به اعتقاد من منطق اقتصادی ندارد و باید مورد بررسی قرار گیرد تا بتوان در این باره نظر داد.
پورسید آقایی ابراز امیدواری کرد، در این دولت راه‌آهن به جایگاه واقعی خود برسد چون در تمام سال‌های گذشته جایگاه واقعی خود را نداشته لذا باید انقلابی در بخش ریلی ایجاد شود تا هر ایرانی افتخار کند که با قطار سفر می‌کند.
وی از بخش خصوصی برای کمک به این حوزه یاری طلبید و گفت: برای تحول در اقتصاد حمل و نقل ریلی برنامه‌های خاصی مد نظر است که البته این موضوع به قوانین جدیدی نیاز دارد و مجلس باید کمک کند تا منافع حاصل از حمل و نقل ریلی از نظر صرفه‌جویی سوخت به این بخش اختصاص یابد.
بستر لازم برای فعالیت بخش خصوصی فراهم نشد
معاون سابق وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه برنامه داریم امسال درآمد راه‌آهن از 960 میلیارد تومان سال 91 به 1300 میلیارد تومان افزایش یابد، گفت: یک میلیارد یورو سفارش برای دریافت تسهیلات نوسازی ناوگان به صندوق توسعه ملی ارائه داده‌ایم.
عبدالعلی صاحب‌‌محمدی در مراسم تودیع خود اظهار داشت: از 18 مهر 1388 وارد راه‌آهن شدم و برای تحقق هدف دهه شتابان ریلی تلاش کردم.
وی با بیان اینکه توجه به ظرفیت داخل از سیاست‌های اصلی من بود، گفت: روزی که من به راه‌آهن آمدم، حقوق ماه قبل کارکنان به سختی پرداخت شده بود.
مدیرعامل سابق راه‌آهن گفت: شرکت راه‌آهن قبلا حدود 430 میلیارد تومان درآمد داشت، این رقم سال گذشته به 960 میلیارد تومان افزایش یافت و امسال برای اخذ یک هزار و 300 میلیارد تومان درآمد در راه‌آهن برنامه‌ریزی کرده‌ایم.
وی با اشاره به اینکه امروز در عرصه احداث خط، راه‌آهن به خوبی وارد شده، به کیفیت بخشی راه‌آهن اشاره کرد و گفت: بخش باری رگ حیاتی راه‌آهن و بخش مسافری ویترین راه‌آهن است، برنامه ریختیم قطارهای بی‌کیفیت و صندلی را بهسازی و به قطارهای با کیفیت کوپه‌ای تبدیل کردیم.

 


سرپرست مدیریت امور بین‌الملل وزارت نفت از توافق جدید با هند برای دریافت پول نفت از این کشور خبر داد.
منصور معظمی در گفت‌وگو با ایسنا در پاسخ به این سوال که آیا ایران با پرداخت بدهی نفتی هند به روپیه مخالفت کرده است گفت: با هند توافقاتی داشته‌ایم که در قالب همین توافقات نیز عمل خواهیم کرد.
وی تاکید کرد: این توافقات باید به گونه‌ای باشد که دو طرف از آن سود ببرند نه این که تنها یک کشور از شرایط منتفع شود.سرپرست مدیریت امور بین‌الملل وزارت نفت گفت: بنابراین امیدواریم در تعامل بیشتر و نزدیک‌تر با دولت هند بتوانیم امکانات بیشتر و شرایط بهتری را برای دو کشور فراهم کنیم.
معظمی در پاسخ به این سوال که در حال حاضر ارتباط ایران با هند برای فروش نفت و دریافت پول آن شرایط برد - برد محسوب می‌شود یا نه، اظهار کرد: هم‌اکنون به سمتی پیش می‌رویم که شرایط برد - برد را افزایش می‌دهد.
وی خطاب به دولت هند گفت: انتظار داریم دوستان هندی ما در این زمان شرایط جمهوری اسلامی ایران را درک کنند؛ چرا که افزایش رابطه ما با کشورها مبنی بر این است که آنها در سختی‌ها شرایط ما را درک کنند.مدیر امور بین‌الملل وزارت نفت خاطرنشان کرد: مطمئن هستیم دولت هند شناخت و درک لازم از شرایط موجود ایران دارد و خواهند داشت.معظمی با اظهار این که ارتباط با هر کشوری بستگی به شرایط و انعطاف‌پذیری آن کشور نسبت به شرایط جمهوری اسلامی ایران دارد، گفت: برای ما اهمیت در این است که چقدر کشورهایی که با آنها ارتباط تجاری داریم در این شرایط با ما همکاری می‌کنند.وی گفت: طبیعی است کشورهایی که همکاری بیشتری با ایران دارند و سعی می‌کنند در این شرایط به کشور ما کمک کنند در آینده جزء شرکای استراتژیک خاص ما خواهند بود.
گفتنی است اخیرا یک روزنامه هندی از احتمال مخالفت ایران با طرح هند برای پرداخت تمام بدهی نفتی خود به روپیه خبر داده و نوشته بود: ایران موضع سختی را در برابر پیشنهاد هند مبنی بر پرداخت تمام طلب نفتی ایران به روپیه اتخاذ کرده است.
هند: به واردات نفت از ایران ادامه می‌دهیم
اما در همین حال وزیر نفت هند تاکید کرد با وجود محدودیت‌های ناشی از تحریم‌های ایران، دهلی‌نو به واردات نفت از تهران ادامه می‌دهد.ویراپا مویلی پس از نشست با وزیر نفت ژاپن در توکیو گفت: درخواست از پالایشگاه‌های دولتی برای کاهش واردات نفت در دستور کار دولت هند نیست.مویلی تاکید کرد: با وجود محدودیت‌های ناشی از تحریم‌های کنونی، هند به واردات نفت از ایران ادامه خواهد دادبه گزارش فارس وی افزود: در مورد ایران محدودیت‌های بسیاری وجود دارد، اما با وجود این محدودیت‌ها، ما نفت ایران را وارد می‌کنیم، شاید گاهی بیشتر و گاهی کمتر وارد شود.

 


باپیگیری‌های مستمر برای نخستین‌بار قالی آذربایجان شامل تبریز و هریس در سازمان جهانی وایپو (wipo) ثبت جهانی شد.
به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان آذربایجان شرقی، اظهار کرد: 5 نشان جغرافیایی قالی ایران به ثبت جهانی رسیده است که از این تعداد 2 نشان متعلق به آذربایجان شرقی است.
محمدحسین عظمایی اضافه کرد: این امر به خوبی بیانگر ظرفیت تاریخی، اقتصادی، تجاری و هنری قالی آذربایجان، همچنین نشانگر قابلیت‌های بالای آن در تنوع طرح و نقشه و مناطق جغرافیایی است.
وی پیگیری‌های مستمر سازمان و اداره فرش و تلاش مضاعف حوزه فرش دستباف استان را در به نتیجه رسیدن فرآیند ثبت این نشان‌ها موثر عنوان کرد و افزود: این موضوع نشان می‌دهد که آذربایجان شرقی ضمن برخورداری از ظرفیت‌های بالای اشتغالزایی، اقتصادی، صادراتی این هنر- صنعت، از نظر اداری و سازمانی نیز هم در ارائه خدمات برای تولیدکنندگان و قالیبافان و هم سایر فعالیت‌های مضاعف موفق عمل کرده و لازم است متولیان امر توجه ویژه‌ای را به قطب قالی ایران داشته باشند.
عظمایی درباره فرآیند ثبت جهانی قالی آذربایجان گفت: از چند سال قبل با همکاری مرکز ملی فرش ایران در تلاش بودیم که به نوعی قالی ایران را از سوء استفاده‌های موجود مصون سازیم و ثبت جهانی نشان‌های جغرافیایی فرش کشور این مصونیت را محقق کرد.
وی اظهار کرد: همچنین طی جلسات مستمر با تشکل‌های فرش و افراد حقیقی و حقوقی موفق به ثبت 7 نشان جغرافیایی قالی آذربایجان شامل تبریز، هریس، آذرشهر، خواجه، سراب و تابلوفرش سردورود در سطح ملی شده‌ایم.
رئیس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی نیز در این مورد گفت: مسئولان مرکز ملی فرش ایران و سازمان وایپو طی سفری به تبریز از نزدیک با کارگاه‌های تولید فرش و نمایشگاه‌ها و بازار فرش تبریز آشنا شدند.
علی سلیمانی ادامه داد: به این صورت پس از چندین سال دو نشان از قالی آذربایجان شرقی شامل تبریز و هریس به ثبت جهانی رسید و از این نظر افتخاری بسیار ارزشمند نصیب این استان و هنرمندان زحمتکش این صنعت شد.

 


ساری- خبرنگار کیهان:
مدیرعامل اتحادیه باغداران مازندران از معافیت اتحادیه‌های بخش کشاورزی از پرداخت مالیات خبر داد.
محمدرضا شعبانی در نشست با تشکل‌های تعاونی و اتحادیه‌های تعاونی مازندران اظهار داشت: با توجه به اینکه 100 درصد درآمدهای بخش کشاورزی از پرداخت مالیات معاف هستند، ولی همچنان سازمان امور مالیاتی از اتحادیه‌های بخش کشاورزی مالیات دریافت می‌کند.
وی، بر ضرورت اصلاح و بازنگری قانون مالیات بر ارزش افزوده تاکید کرد و گفت: دستگاه مالیاتی بلافاصله پس از پایان سال مالی مانند سایه برای دریافت مالیات به دنبال ما هستند.
مدیرعامل اتحادیه باغداران مازندران گفت: در بحث تامین اجتماعی تا مدتی از ماده 103 و 108 استفاده‌ می‌کردیم اما اکنون به ما اجازه استفاده از این بند را نمی‌دهند و هزینه‌های بالایی را متحمل می‌شویم و در این زمینه نیازمند کمک هستیم.

 


مدیرعامل شرکت دخانیات گفت: با وجود تولید 40 میلیارد نخ سیگار در ایران بیش از 25 درصد نیاز کشور به سیگار از خارج از کشور تامین می‌شود.
به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان ساری در مراسم افتتاحیه خط تولید سیگار در مازندران معصوم نجفیان با بیان این مطلب افزود: اگر میزان مصرف سیگار در ایران کاهش یابد و مسئولان بهداشتی کشور برنامه کاهش مصرف سیگار را در پیش بگیرند و در این امر موفق شوند، بخش اعظم تولیدات کشور را صادر می‌کنیم.
وی به سیگاری‌ها توصیه کرد: سیگار مصرف نکنید ولی اگر قرار است این کالا مصرف شود برای حمایت از تولید داخل، سیگار ایرانی مصرف کنید.
کارخانه تولید سیگار بیش از 11 هزار متر از فضای کارخانه دخانیات ساری را به خود اختصاص داده است.
خط تولید این کارخانه در مرحله اول 9 هزار نخ سیگار تولید می‌کند.
به گفته مسئولان قرار است 5 خط تولید سیگار در ساری راه‌اندازی شود.
مسئولان و تولیدکنندگان سیگار معتقدند که اگر سیگار در کشور تولید نشود شاهد قاچاق بی‌رویه این محصول به کشور هستیم.

 


رئیس سازمان بورس پس از ابقا در سمت خود مهمترین برنامه‌های جدید بازار سهام را اعلام کرد.
علی صالح‌آبادی در گفت‌وگویی اظهار داشت: افزایش سهم بازار سرمایه در تأمین مالی بنگاه‌ها، توسعه ابزارهای جدید، تعادل در سیاست‌گذاری و توسعه بورس‌ها، ادامه اجرای اصل 44 قانون اساسی در بازار سرمایه و توسعه شفافیت و کارآیی بورس‌ها از مهمترین برنامه‌های سازمان بورس است.
وی اضافه کرد: همچنین حمایت از بنگاه‌های حاضر در بورس، به روزرسانی و تکمیل مقررات بازار سرمایه، حمایت از بنگاه‌ها، توسعه فعالیت بین‌المللی بازار سرمایه، افزایش ضریب نفوذ بازار سرمایه در کشور، کاهش ریسک سیستماتیک بازار سرمایه با اتخاذ ساز و کار مناسب، حمایت از سهامداران جزء، تشویق شرکتها و بنگاه‌های حاضر در بورس و تعیین تکلیف سهام عدالت از دیگر برنامه‌هایی است که باید در آینده‌ای نزدیک دنبال شود.
به گزارش ایسنا، رئیس سازمان بورس اوراق بهادار در ادامه تغییر مدیر عامل بورس انرژی را مورد توجه قرار داد و در مورد انتخاب مدیرعامل جدید گفت: هیأت مدیره بورس انرژی موظفند که مدیرعامل جدید را انتخاب کرده و جهت تأیید صلاحیت به سازمان بورس معرفی کنند. این در حالی است که تاکنون گزینه‌ای به سازمان بورس معرفی نشده ولی در روزهای آینده این کار صورت می‌گیرد.
وی در ادامه به نظر شورای عالی بورس در خصوص عملکرد بازار سرمایه اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه توسعه مناسبی در بخش‌های مختلف بازار سرمایه رخ داده است ارزیابی شورا از عملکرد بازار سرمایه مثبت است. این در حالی است که جهت توسعه هر چه بیشتر بازار سرمایه شورای عالی بورس نکاتی مطرح کرده است که هرچه سریعتر دنبال می‌شود.
صالح‌آبادی راه‌اندازی بورس ایده را از نکات مورد بحث در شورای عالی بورس دانست و گفت: در جلسه روز دوشنبه شورای عالی بورس راه‌اندازی بورس ایده مورد بررسی قرار گرفت و تأکید شد که این بورس با سرعت راه‌اندازی شود.
به گفته رئیس سازمان بورس، بورس ایده در نیمه دوم امسال در بازار فرابورس راه‌اندازی می‌شود.
وی در خصوص برنامه‌های سازمان بورس جهت تقویت نقش بازار سرمایه در اقتصاد ملی گفت: اقدامات ذکر شده موجب افزایش نقش بازار سرمایه در اقتصاد ملی می‌شود و از آنجایی که بازار سرمایه در حال حاضر مد نظر سیاست‌گذاری اقتصادی کشور قرار می‌گیرد، نشان دهنده این است که ظرفیت این بازار توسعه پیدا کرده است.
رئیس سازمان بورس با بیان اینکه بازار پول و بازار سرمایه مهم بوده و می‌توانند بخشی از بار اقتصادی را تحمل کنند، اظهار کرد: در سال گذشته در بازار اولیه و ثانویه 40 هزار میلیارد تومان تأمین مالی صورت گرفت که این میزان از ابتدای امسال تا اواخر مرداد به 32 هزار میلیارد تومان رسیده است که این میزان نشان می‌دهد نقش بازار سرمایه نسبت به گذشته پررنگ‌تر شده است ولی توقع ما این است که تأمین مالی از طریق بازار سرمایه افزایش یابد تا بازار سرمایه توسعه بیشتری پیدا کند.
وی همچنین دیدگاه‌های وزیر جدید اقتصاد را در خصوص بازار سرمایه کشور مورد توجه قرار داد و گفت: وزیر جدید اقتصاد دیدگاه مثبتی به بازار سهام دارد و اعتقاد وی توسعه بازار سرمایه است به طوری که در جلسه روز دوشنبه شورای عالی بورس وزیر جدید اقتصاد تأکید داشت که ضمن توسعه بازار سرمایه و بازار ثانویه، ‌بازار اولیه نیز باید در کنار بازار ثانویه مد نظر قرار گیرد و تأمین مالی بنگاه‌ها از طریق این بازار انجام شود.
وی افزود: بنابراین باید تأمین مالی بنگاه‌ها از طریق بورس انجام شده و بنگاه‌ها با فروش و عرضه سهام خود در بورس و نیز افزایش سرمایه تأمین مالی کنند و بورس کالا نیز با عرضه سلف، کالاهای خود را به فروش برساند.
ابقای صالح‌آبادی
در همین حال یک عضو شورای عالی بورس با اشاره به جزئیات نخستین جلسه این شورا با وزیر جدید اقتصاد از ابقای صالح‌آبادی در سمت خود خبر داد.
محمدرضا پورابراهیمی، ‌ناظر بازار سرمایه از طرف مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با فارس، اظهار داشت: در جلسه شورای عالی بورس تأکید شد تا اهداف بازار سرمایه با تیم فعلی دنبال شود.
وی ادامه داد: در این جلسه که با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت و وزیر امور اقتصادی و دارایی برگزار شد، از ادامه همکاری‌ها با تیم فعلی بازار سرمایه حمایت و در این میان بر حل مسائل و مشکلات و نقص‌هایی که وجود دارد تأکید شده است.
پورابراهیمی گفت: در این جلسه راهبردهای جدید و برنامه‌های عملیاتی خوبی ارائه شد و قرار شد تا مجموعه بازار سرمایه مشکلات اساسی موجود را برطرف کند.

 


بازار بورس اوراق بهادار تهران پس از یک هفته روند نزولی دوباره صعودی شد و رونق به این بازار برگشت.
به گزارش ایسنا، بورس تهران در معاملات دیروز به دو خبر مهم واکنش نشان داد و دوباره در مدار صعودی قرار گرفت به طوری که با رشد 1155 واحدی شاخص بورس، بازدهی بازار سرمایه 2 درصد رشد کرد.
به این ترتیب دماسنج بازار سرمایه که در یک هفته گذشته روند نزولی در پیش گرفته و تحت تأثیر اخبار مربوط به تنش‌های سیاسی قرار گرفته بود، در معاملات دیروز از ورود به کانال 56 هزار واحدی نجات پیدا کرد و دوباره به کانال 58 هزار واحدی برگشت.
براین اساس ابقای رئیس سازمان بورس در سمت خود به همراه حاکم شدن آرامش در فضای بین‌المللی موجب شد تا بورس تهران روی خوش به سهامداران نشان داده و با افزایش قیمت سهم‌ها و تشکیل صف‌های خرید سنگین در جهت جبران زیان سهامداران برآید.
این اتفاق موجب شد تا از همان ابتدای معاملات، بازار سرمایه با صف‌های خرید متعدد مواجه شود و در پایان معاملات نیز دماسنج بازار سرمایه رشد 1155 واحدی را تجربه کرده و در کانال 58 هزار و 190 واحد قرار بگیرد.
در بازار دیروز صف‌های فروش جای خود را به صف‌های خرید داد و قیمت سهام اکثر شرکت‌ها سبز شد به طوری که شرکتهای هلدینگ خلیج فارس،‌ پالایشگاه بندرعباس، پالایشگاه اصفهان،‌ ملی مس، تاپیکو، مخابرات، ملت، سرمایه‌گذاری غدیر، مپنا، بانک پاسارگاد، فولاد، بانک تجارت، توسعه معادن و فلزات، بانک صادرات، فولاد خوزستان و پالایش تبریز تأثیر 129 تا 22 واحدی بر شاخص بورس گذاشتند.
این در حالی است که شرکت‌های بانک اقتصاد نوین به همراه ایران خودرو، سایپا، بانک سینا و گروه بهمن با کاهش قیمت تأثیر منفی در بورس تهران گذاشتند.
براین اساس در بازار دیروز تعداد صف‌های خرید با ارزش بیش از یک میلیارد تومانی به بیش از 40 صف رسید و نماد پالایشگاه بندرعباس به برترین صف بازار تبدیل شد.
به این ترتیب در بازار مثبت دیروز حجم و ارزش سهام مورد معامله شده افزایش یافت و بیش از 555 میلیون سهم به ارزش 221 میلیارد تومان مورد معامله قرار گرفت و ارزش بازار سرمایه با افزایش شاخص بورس تا سطح 285 هزار میلیارد تومان رشد کرد.

 


قیمت سکه و ارز در بازار کاهش یافت.
به گزارش خبرنگار کیهان، قیمت سکه و ارز که طی روزهای اخیر به علت تهدید سوریه به جنگ از سوی آمریکا افزایش یافته بود، کاهش یافت، به طوری که قیمت سکه تمام بهار آزادی طرح جدید 52 هزار تومان و نرخ هر دلار آمریکا 85 تومان کاهش یافت.
بنابراین گزارش، دیروز هر قطعه سکه بهار آزادی طرح جدید یک میلیون و 68 هزار تومان، سکه طرح قدیم یک میلیون و 65 هزار تومان، نیم سکه 538 هزار تومان و ربع سکه 328 هزار تومان معامله شد که نسبت به روز دوشنبه به ترتیب 52، 30، 12 و 12 هزار تومان کاهش یافت.
دیروز همچنین سکه گرمی 225 هزار تومان فروخته می‌شد که نسبت به روز قبل آن تغییر قیمتی نداشت.
قابل ذکر است دیروز در بازار غیررسمی هر دلار آمریکا 3 هزار و 200 تومان یورو 4 هزار و 300 تومان و پوند انگلیس 5 هزار و 70 تومان فروخته شد که نسبت به روز دوشنبه به ترتیب 85، 40 و 50 تومان کاهش داشت.
بنابراین گزارش، دیروز اکثر دارندگان سکه و ارز فروشنده بودند به طوری که بازار سکه و ارز رونق و جنب و جوش چند روز اخیر را نداشت.

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10