(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


چهارشنبه 20  شهریور 1392 - شماره 20588

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
شیران عَلَم! (یادداشت روز)
کیهان و خوانندگان
سیاه و سفید (گفت و شنود)
کریستین ساینس مانیتور اذعان کرد
هشدار سال گذشته ایران نسبت به استفاده شورشیان سوری از تسلیحات شیمیایی
روزنامه عرب‌زبان الحیات مدعی شد
پیام اوباما به تهران: آماده گشودن صفحه‌ای جدید در روابط با ایران هستیم
تأکید امیر عبداللهیان و بوگدانف بر حل سیاسی بحران سوریه
بررسی مجدد پرونده دانشگاه ایرانیان در شورای عالی انقلاب فرهنگی
زیباکلام: گفتمان اعتدال کجا بود؟ روحانی تصادفی رأی آورد (خبر ویژه)
بی‌بی‌سی: سوریه می‌تواند کمر اوباما را بشکند (خبر ویژه)
روزنامه‌نگاران کوکی با سبیل‌های چرب (خبر ویژه)
وقتی حامی تروریست‌ها 3 بار هشدار ایران را نادیده گرفت (خبر ویژه)
کاری می‌کنید که اپوزیسیون هم آمریکاستیز شود! (خبر ویژه)
 


آمریکا بعد از یک‌دوره رجز‌خوانی قرار بود 29 آگوست حمله نظامی به سوریه را کلید بزند که اوباما این اقدام را در گرو جواز کنگره اعلام کرد و از همین روی موضوع پرهیاهو و پرتنش حمله به سوریه که در صدر اخبار دنیا قرار گرفته بود تا 9 سپتامبر (دوشنبه هفته جاری) و تشکیل جلسه سنا به تعویق افتاد.
این در حالی صورت گرفت که مقامات واشنگتن پیش از آن بر طبل جنگ می‌کوبیدند و با یکه‌تازی جولان می‌دادند که کار سوریه را یکسره کرده و در نبرد حمایت از تروریست‌ها چنین و چنان خواهند کرد!
اما 9 سپتامبر فرا رسید و اوباما دوشنبه شب به وقت واشنگتن طی مصاحبه ای که از 6 شبکه تلویزیونی آمریکا پخش شد، با حضور در برنامه تلویزیونی «ساعت خبر-News Hour» از پیشنهاد جدید روسیه مبنی بر قرار دادن ذخایر سلاح‌های شیمیایی سوریه تحت کنترل سازمان ‌ملل برای جلوگیری از حمله نظامی به این کشور استقبال کرد.
اوباما گفت؛‌«اگر سوریه سلاح‌های شیمیایی خود را تحت کنترل جامعه بین‌المللی قرار دهد آمریکا به سوریه حمله نخواهد کرد.» و بلافاصله اضافه کرد که او به جان‌کری وزیر خارجه آمریکا نیز دستور داده با مقامات روس در مورد جزئیات پیشنهاد روسیه گفت‌وگو کند.
این اظهارات اوباما یک معنای روشن داشت و به وضوح نشان می‌داد آمریکا علی‌رغم آن همه سر و صدا و هیاهو پیرامون حمله به سوریه، عقب نشسته است.
در همین راستا؛‌ «هری رید» رهبر اکثریت در مجلس سنا هم به صحنه آمد و تصریح کرد سنای آمریکا رای‌گیری اولیه درباره هرگونه اقدام نظامی علیه سوریه را به تعویق انداخته است.
مسئله‌ای که در این یادداشت مورد واکاوی است اینکه چرا ظرف کمتر از 10 روز آمریکا دو مرتبه موضع و تصمیم خود درباره حمله به سوریه را به تعویق می‌اندازد؟ و بالاخره از کارزار جنگ دوری می‌کند؟
نکته دیگری که در امتداد این مسئله باید مورد بحث قرار بگیرد تلاش و تکاپویی است که می‌خواهد حمله احتمالی به سوریه را هشدار به جمهوری اسلامی قلمداد کند.
در این باره اشاراتی قابل اعتناست؛
1- آمریکا در بحران اقتصادی است و آمارها در این کشور حاکی از آن است که 50 میلیون نفر در آمریکا فقیر هستند و همین تعداد از بیمه درمانی محرومند. کسری بودجه و بدهی دولت آمریکا از مرز 17 هزار میلیارد دلار عبور کرده است. شکاف طبقاتی وضعیت جامعه را به‌گونه‌ای کرده است که پیوست آن چالش‌های امنیتی را رقم زده است.
به گفته «مایکل مور» مستندساز مشهور آمریکایی، 400 ثروتمند این کشور مجموع ثروت‌شان از مجموع ثروت 150 میلیون آمریکایی بیشتر است و به تعبیر او، این شکاف طبقاتی یعنی نظام سرمایه‌داری در پایان راه.
در همین حال مقامات ارشد نظامی آمریکا و از جمله ژنرال دمپسی هزینه جنگ احتمالی سوریه را ماهانه بیش از یک میلیارد دلار اعلام کرده‌اند.
از سوی دیگر؛ افکار عمومی آمریکا به شدت مخالف شروع جنگی دیگر از سوی مقامات کشورشان هستند.
سی‌ان‌ان اخیراً اعلام کرد؛ 70 درصد آمریکایی‌ها با حمله به سوریه مخالف هستند.
همین وضعیت بحرانی «اقتصاد» و اعتراضات فزاینده «افکار عمومی» باعث شده نمایندگان کنگره نیز مخالف حمله به سوریه باشند.
ارزیابی نظرات مجلس سنا و مجلس نمایندگان آمریکا از سوی واشنگتن پست خواندنی است که به صراحت می‌نویسد؛ تنها 23 نفر از 100 نفر اعضای سنا و 25 نفر از اعضای 435 نفره مجلس نمایندگان موافق اوباما و حمله نظامی به سوریه هستند.
حتی بعضی از همان اقلیت‌ حامی اوباما تغییر موضع داده و نتوانسته‌اند واقعیت را پنهان نمایند. از جمله «راجرز» رئيس کمیته اطلاعات کنگره و از حامیان اولیه رئیس جمهور آمریکا می‌گوید؛ «در خصوص جواز حمله به سوریه بدبین هستم؛ واشنگتن پیرامون مسئله سوریه دست به اشتباه بزرگی زده است.»
همین سلسله واقعیت‌ها و اعتراضات کار را به آنجا کشاند که دیروز خود اوباما رسماً اذعان کرد افکار عمومی آمریکا حمله به سوریه را تأیید نمی‌کند و برای اینکه نشان بدهد موضوع جنگ منتفی شده منفعلانه گفت؛ «همسرم هم مخالف جنگ است» بنابراین نکته محوری و غیرقابل انکار این است که آمریکا در تصمیم حمله به سوریه که بدون شک هدف آن تغییر موازنه قوا به نفع معارضه و تروریست‌ها بوده دچار اشتباه محاسباتی شده و در این باره، دو عنصر «اقتصاد» و «افکار عمومی» نقش بسزایی داشته است.
2- اما مسئله اصلی فراتر از بحران اقتصاد و چالش افکار عمومی در آمریکاست. نکته کلیدی این است که آمریکایی‌ها پس از آنکه بر طبل جنگ کوبیدند و رجز خواندند و پنداشتند که حریفی برای مقابله ندارند به یک واقعیت غیرقابل تردید رسیدند و از پیام‌هایی که به آمریکا درباره سوریه منتقل شد؛ دریافتند پیامدهای جنگ احتمالی سوریه فوق تصور و ارزیابی آنهاست. دقیقاً مشکلی که باعث شد اوباما دومرتبه جنگ را به تعویق انداخته و ناگزیر از حمله به سوریه کوتاه بیاید واکنش جبهه گسترده مقاومت بود.
به قول نشریه آمریکایی فوربس آنچه سد راه واشنگتن در منطقه است؛ «جمهوری اسلامی» است و اگر جمهوری اسلامی نبود آمریکا چه کارها که نمی‌کرد!
در مقوله تحولات اخیر سوریه نیز ماجرا از همین قرار است و قدرت نرم ایران اسلامی خار چشم آمریکا در منطقه شده و جلوی بلندپروازی‌های او را مسدود کرده است، تا آنجا که صدای تونی بلر نخست‌وزیر سابق انگلیس در می‌آید و عجزآلود با اشاره به موضوع حمله آمریکا به سوریه می‌گوید؛ «مشکل اصلی ایران است.»
به تعبیر دیگر؛ مشکل و علت‌العلل همه مشکلات آمریکا در منطقه، جمهوری اسلامی است، چرا؟ چون محاسبات واشنگتن را بهم زده است. نشانه واضح و غیرقابل خدشه این ادعا در موضوع سوریه همان عقب‌نشینی اوباما از کارزار جنگ است که طی دو مرحله موضوع حمله به سوریه را به تعویق انداخت تا راه فرار از میدان جنگ را بیابد.
3- نکته دیگر این است که آمریکایی‌ها در یک بستر رسانه‌ای و عملیات روانی تلاش دارند تا مسئله سوریه را به موضوع ایران ارتباط دهند با این توضیح که حمله به سوریه، هشداری برای جمهوری اسلامی است.
آیا این ادعا با واقعیت‌های موجود و شرایط منطقه و معضلات و بحران‌هایی که آمریکا با آنها دست و پنجه نرم می‌کند همخوانی دارد؟
پاسخ این سؤال منفی است و ادعای حمله به سوریه به منظور هشدار به ایران، فضاسازی رسانه‌ای و عملیات روانی ناشیانه‌ای است که از آن طرفی نخواهند بست.
آمریکا در همین جنگ روانی و رسانه‌ای نیز دچار تضاد استراتژیک شده‌ است. صحنه این تناقض در مناظره غیرمستقیم 2 مقام آمریکایی عیان است. از یکسو سوزان رایس مشاور امنیت ملی اوباما مدعی می‌شود با حمله به سوریه می‌خواستیم به ایران درباره برنامه هسته‌ای این کشور پیام و هشدار بدهیم و از سوی دیگر؛ گری‌سیک مشاور امنیت ملی سابق دولت آمریکا به این موضوع و ادعا واکنش نشان می‌دهد و تصریح می‌کند حمله به سوریه باعث نمی‌شود ایران، آمریکا را بیشتر جدی بگیرد. و این مقام آمریکایی استدلال می‌کند؛ ما همه کار کردیم تا ایران هسته‌ای نشود و حتی با ترور دانشمندان هسته‌ای این کشور موافقت کردیم! ولی ایران پیشرفت کرد و بطور مداوم توانایی‌های هسته‌ای خودش را افزایش داده است.
4- و بالاخره باید گفت؛ شواهد و قرائن نشان می‌دهد آمریکایی‌ها در مخمصه‌ای تاریخی گیر افتاده‌اند و نتیجه بر طبل جنگ کوفتن آنها یک بازی باخت-باخت برای کاخ سفید رقم زده است. اگر به جنگ روی می‌آوردند پیامدهای آن غیرقابل پیش بینی بوده و همین هراس استراتژیک و توان بازدارندگی جبهه مقاومت با میدانداری جمهوری اسلامی است که آنها سعی دارند اکنون به بهانه‌های مختلف به اصطلاح آبرومندانه از این گرداب رها شوند.
اگر فتیله جنگ را پایین بکشند که اکنون این اتفاق افتاده است آن وقت سیمای بدون رتوش و رجز بدون بلوف آمریکایی‌ها بهتر و روشن‌تر برای افکار عمومی دنیا مشخص می‌شود.
اکنون تحلیل چند روز پیش وب‌سایت آمریکایی المانیتور خواندنی است که نوشت: «بهتر بود این ببر در لانه‌اش می‌خوابید و به جای آن که بیرون بیاید و همه ببینند که بچه گربه‌ای بیش نیست، به خرناس‌هایش ادامه می‌داد.»
و سرانجام باید خاطرنشان کرد حال و روز آمریکا و صهیونیست‌ها و به عبارت دقیق‌تر جبهه غربی-عربی و عبری برای آرایش جنگی گرفتن طی روزهای اخیر علیه سوریه و جبهه مقاومت یادآور آن شعر جناب مولانا است که؛
ما همه شیریم، شیران علم
حمله‌مان از باد باشد دَم به دَم

حسام‌الدین برومند

 


سامانه پیام کوتاه 30002323
33110065 ساعت 3 تا 6 بعدازظهر
33916546 تمام ساعات شبانه‌روز
* رئیس جمهور به ظاهر انسان دوست آمریکا با چشم بسته و ندیدن حقیقت ژئوپولوتیک خاورمیانه و بی‌موقع و با تکیه بر برخی از اعراب خائن اظهار به آمادگی حمله به سوریه کرده است و الآن اگر نجنگد با آبروریزی ببر کاغذی رو به روست و اگر بجنگد با حمله به فرزند نامشروعش و عواقب آن مواجه می‌شود براستی باید گفت نفرین بر چشمی که بی‌موقع بسته شود و زبانی که بی‌موقع سخن گوید.
علی رضا ممتازنیا- تهران
* حمله آمریکا به سوریه در اصل حمله به مسلمانان و دین خدا است بر حسب آیه 33 سوره انعام «بدرستی می‌دانم که تو از گفته و کار آنها محزون می‌شوی ولی آنها تو را تکذیب نکرده و با تو کاری ندارند، بلکه آیات خدا را انکار کرده و از آن بیزاری می‌جویند» و امروز بهترین موقع است که مردم از آیه کمال استفاده را ببرند. ان تنصر‌الله ینصرکم و یثبت اقدامکم.
0912-2340
* شایسته نیست دولت اعتدال آقای روحانی که کابینه خود را با این سرعت انتخاب کردند، برای انتخاب سه وزیر باقیمانده آنقدر معطل کند. این کار در اذهان ایجاد شبهه می‌کند.
0912-1762
* از کیهان و یادداشت‌نویس‌های آن به ویژه مدیرمسئول محترم روزنامه انتظار می‌رفت که در خصوص نقل قولی که رسانه‌های خارجی از آقای هاشمی در مورد استفاده دولت بشار اسد از مواد شیمیایی علیه مردم کشور خودش شده موضع می‌گرفت و حقیقت را بر همگان روشن می‌ساخت.
شکوهی
کیهان: در این باره یادداشت و خبر و تفسیرهای درخور‌توجهی داشته‌ایم.
* بنده به آقای شریعتمداری حق می‌دهم که نسبت به مسائل و حوادث جاری کشور حساسیت نشان بدهد و انتقاد نیز داشته باشد ولی عرض بنده این است که کار بد را از هر کس که سرزد بد بداند نه اینکه مثل الان فقط به امثال آقای ظریف وزیر خارجه کشور گیر بدهد و کاری به کارهای خلاف آقای احمدی‌نژاد در روزهای پایانی ریاست‌جمهوری‌اش نداشته باشد.
یک شهروند تهرانی
کیهان: مراجعه این خواننده محترم به مطالب روزنامه نشان می‌دهد که کیهان هر جا اقدام ناپسندی دیده است از نقد منصفانه دریغ نکرده است و البته در کنار این انتظارها به اقدامات مثبت نیز اشاره داشته است که این رویه به وضوح در نقدهای کیهان چه در گذشته و چه اکنون قابل دیدن است.
* به عنوان یک استاد تاریخ در مراکز علمی انتقاد خانم رضوی از خانواده آقای هاشمی رفسنجانی که از دفتر مجمع تشخیص مصلحت نظام برای پاسخگویی به انتقادهایی که از شخصیت حقیقی آقای هاشمی می‌شود صورت می‌گیرد بر حق می‌دانم. مضاف بر آن معتقد هستم مطبوعات باید این سوءاستفاده را از بعد حقوقی مورد بررسی و پیگیری قرار بدهند.
شکوهی از اساتید تاریخ
* آمریکا که بدون هیچ دلیل و سندی استفاده از سلاح شیمیایی در سوریه را بهانه گرفته است پس چرا واکنشی در مورد خونهای به ناحق ریخته شده صدها نفر از مردم عراق توسط تروریست‌های القاعده نشان نمی‌دهد و برخوردی نمی‌کند؟
یک شهروند- تهران
* آقای ظریف در مورد اظهاراتشان درباره هولوکاست باید توضیح بدهد و از مردم پوزش بخواهد و همچنین در جایگاه یک وزیر نباید رئیس‌جمهور سابق آقای دکتر احمدی‌نژاد را زیر سؤال ببرد و به ایشان توهین کند.
محمدزاده از تهران
* لطفا به آقای ظریف بگوئید آقای احمدی‌نژاد به نمایندگی از سوی همه مردم ایران و همه مسلمانان افسانه هولوکاست را که ساخته و جعل شده از سوی صهیونیست‌هاست، تکذیب کرد ضمنا برای آقای ظریف سؤالی را که در یادداشت کیهان آمده بود تکرار کنید و بپرسید: آیا غیر از اظهارات خاخام فرانسوی ساموئل سپرات، هیچ سند دیگری برای اثبات هولوکاست وجود دارد؟! و بگوئید برای وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران پسندیده نیست که بی‌مطالعه حرف بزند.
یک مسلمان ایرانی ساکن کالیفرنیا
* میلاد مسعود کریمه اهل بیت حضرت معصومه(س) و دهه کرامت را به همه خواهران و مسلمانان تبریک عرض می‌کنم امید است به میمنت این میلاد فرخنده همه خواهران با تاسی از آن بانوی اسطوره تقوا و دینداری، اخلاق و آداب اسلامی بخصوص حجاب را در زندگی خود جاری و ساری کنند.
سلیمان بلغار
* چاه زمین کشاورزی ما فاقد پروانه است. در گذشته چون گازوئیل سهمیه‌بندی نبود مشکلی نداشتیم ولی در حال حاضر فقط 600 لیتر سوخت گازوئیل به صاحبین چاه بدون پروانه می‌دهند که فقط برای یک هفته جواب می‌دهد. بنویسید معیشت زندگی خانواده ما فقط به همین کشاورزی وابسته است. لطفا دستگیری نمائید.
0917-3517
* سال 86 در مسکن مهر شهر پرند ثبت‌نام و تمام وجه درخواست شده را نیز پرداخت کردم در سال 90 با موافقت خویش به مسکن مهر پردیس منتقل شدم ولی بعد از 2 سال اعلام می‌کنند چند سال سابقه بنده در مسکن مهر پرند حساب نمی‌شود علاوه بر آن آورده خود را باید به 40 میلیون تومان برسانم از همه بدتر اینکه حداقل تا 2 سال دیگر باید صبر بکنم. از وزارت مسکن و شهرسازی تقاضای رسیدگی دارم.
معینی
* منطقه گردشگری دهبکری در شهرستان بم در رتبه 21 ثبت شده است مع‌الوصف از مشکلاتی مثل عدم جمع‌آوری زباله و نبود اورژانس و داروخانه و جایگاه سوخت رنج می‌برد در ضمن بنویسید زمین خواری در این منطقه به اوج خود رسیده و نیاز به رسیدگی دارد.
0913-7769
* جوی آب خیابان شهید محمودی (حسینی) واقع در تهران‌نو به دلیل روباز بودن تبدیل به مخزن زباله شده از طرف دیگر تعداد سطل زباله در این محدوده خیلی کم است و جوابگو نیست مشکل را بارها از طریق سامانه 137 پیگیری کرده‌ایم ولی نتیجه نگرفته‌ایم.
0912-7763
* در اتوبوس‌های بخش خصوصی که زیر نظر شرکت واحد فعالیت می‌کنند جدایی بخش زنان از مردان رعایت نمی‌شود و همه چیز به چند سال پیش برگشته است. راننده هم به دلیل مسائل مالی اعتراض نمی‌کند. اگر چنانچه از سوی مسئولین شرکت واحد در این مورد حساسیتی وجود داشته باشد این مشکل به راحتی قابل حل است ولی متأسفانه این حساسیت وجود ندارد.
شاه‌صاحبی
* چند بار و با چه زبانی از وضعیت غیرقابل تحمل زیرگذر میدان امام خمینی (تقاطع امیرکبیر و ناصرخسرو) شکایت بکنیم. در جای جای این زیرگذر زباله مشاهده می‌شود. چرا برای ساماندهی این مکان چاره درست و حسابی اندیشیده نمی‌شود. بنویسید کار از پیغامگیر 137 و 1818 گذشته است.
احمدزاده
* شهرداری اعلام کرده بود تا پایان سال 92 نرخ خدمات خود را افزایش نمی‌دهد ولی به این قول خود عمل نکرده و شاهد افزایش قیمت بلیت اتوبوس شرکت واحد تا 50درصد هستیم. در ضمن بنویسید دو نرخی کردن قیمت بلیت اتوبوس کار درستی نیست.
احمدزاده
* در قبوض جدید برق مبلغی برای عوارض برق درج شده است. این عوارض برق دیگر چه صیغه ای است که بابت آن هم باید مبلغی پرداخت شود؟!
یک شهروند
* طرح تعریض شدن اتوبان کرج- تهران سالهاست که طول کشیده است و هنوز به اتمام نرسیده است. این کندکاری باعث ترافیک سنگین در پل فردیس بخصوص در هنگام عصر و روزهای تعطیل می‌شود.
یک هموطن
* در روند توسعه شهرها به حقوق عابران پیاده کمتر توجه شده است. باریک بودن پیاده‌روها و تجاوز دست‌اندرکاران ساخت‌وساز برای عابران پیاده مشکل‌ساز است و به یک معضل تبدیل شده است. این مسئله در کرج خیلی مشکل‌ساز و مشهود است. از شورای شهر و شهرداری کرج تقاضای رسیدگی داریم.
یک شهروند استان البرز
پاسخ سازمان تأمین اجتماعی
در پاسخ به مطلب مندرج در آن روزنامه با عنوان «مقرری بیمه بیکاری» در تاریخ 92/5/23 به آگاهی می‌رساند: «به استناد ماده 6 قانون بیمه بیکاری بیمه شده بیکار موظف است در دوره‌های کارآموزی و سوادآموزی که توسط واحد کار و امور اجتماعی تعیین می‌شود شرکت نموده و هر 2 ماه یکبار گواهی لازم مبنی بر حضور و غیاب و شرکت بیمه شده در کلاسهای مذکور را به شعب تأمین اجتماعی مربوطه تسلیم نماید. بر این اساس سازمان تأمین اجتماعی مکلف است پس از اخذ گواهی‌های لازم که از واحدهای کار و امور اجتماعی به صورت 2 ماه یکبار ارسال می‌شود، نسبت به پرداخت مقرری اقدام نماید.»

 


گفت: مگه اوباما نمی‌گفت که همه کشورهای اروپایی با حمله آمریکا به سوریه موافق هستند؟!
گفتم: البته که می‌گفت.
گفت: پس چرا دست آخر فقط آمریکا ماند و اسرائیل و آل سعود و قطر و بقیه با حمله مخالفت کردند؟! یعنی منظورش از همه دولت‌ها همین چند تا اجق وجق بود؟!
گفتم: خبرنگاری از مدیر یک گاوداری پرسید؛ به گاوها چه غذایی می‌دهی؟ مدیر گاوداری گفت؛ گاوهای سیاه یا سفید؟ خبرنگار گفت؛ گاوهای سفید! و مدیر گفت؛ به آنها علف می‌دهیم. پرسید؛ به گاوهای سیاه چی؟ گفت؛ به آنها هم علف می‌دهیم. خبرنگار گفت؛ چرا جواب نژادپرستانه می‌دهی؟ مدیر گاوداری گفت؛ آخه گاوهای سفید مال خودم هستند. خبرنگار گفت؛ چرا از اول نگفتی؟ خب! حالا بگو گاوهای سیاه مال کیه؟ و یارو گفت؛ گاوهای سیاه هم مال خودمه!

 


روزنامه کریستین ساینس مانیتور اذعان کرد که ایران در سال گذشته به آمریکا هشدار داده بود که شورشیان سوریه به سلاح‌های شیمیایی دست پیدا کرده‌اند.
کریستین ساینس مانیتور در گزارش خود با استناد به نامه‌نگاری‌های دیپلماتیک که به بیرون نشت کرده است نوشت ایران از ماه ژوئیه سال 2012 به واشنگتن هشدار داده بود که شورشیان سوریه به تسلیحات شیمیایی دست یافته‌اند و از آمریکا خواست «یک هشدار جدی و فوری» برای گروههای شورشی بفرستد تا از آنها استفاده نکنند.
در این گزارش آمده است، ایران به عنوان یکی از حامیان اصلی دولت سوریه شدیداً با حملات هوایی آمریکا مخالفت کرده است، هشدار داده است که «آتش» فرقه‌ای گسترش خواهد یافت و شورشیان احتمالاً مقصر اصلی حملات تسلیحات شیمیایی 21 اوت، که مقامات آمریکا می‌گویند 1400 نفر را در نزدیکی دمشق به کشتن داد، بودند.
براساس ادعای این روزنامه در نامه‌ای که به دست روزنامه رسید و در بهار فرستاده شده بود ایران به مقامات آمریکا گفت که واشنگتن به عنوان یکی از حامیان شورشی‌ها مسئول هر گونه استفاده آنها از تسلیحات شیمیایی است.
به نوشته این روزنامه در این نامه آمده است خبرهای نگران کننده‌ای درباره مقدمه‌چینی نیروهای شورشی در سوریه برای استفاده از تسلیحات شیمیایی به دست آمده است. ایران علاوه بر عناصر دخیل در خشونت‌ها، کشورهای حامی آنها از جمله دولت آمریکا را برای هرگونه توسل به تسلیحات شیمیایی توسط آن گروههای شورشی مقصر می‌داند.
منابع آگاه در ایران که یک نسخه از این نامه را به شرط فاش نشدن هویتشان به روزنامه مانیتور دادند گفتند که این نامه در دوره محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهور پیشین در ایران ارسال شد.
یک مقام وزارت امور خارجه آمریکا صحت این نامه را تأیید نکرد و گفت: ما درباره نامه نگاری‌های دیپلماتیک اظهارنظر نمی‌کنیم.
در ادامه گزارش ساینس مانیتور آمده است: وزیر امور خارجه ایران اولین بار در گفت‌وگویی در یک سپتامبر سال جاری در تهران افشا کرد که ایران از طریق سفارت سوئیس در تهران به آمریکا هشدار مستقیم داده است.
ظریف در این گفت‌وگو گفت که ایران در یادداشتی که اواخر ماه دسامبر برای آمریکا فرستاد اعلام کرد که تسلیحات شیمیایی دستی از جمله گاز سارین در حال انتقال به سوریه است و گروههای شورشی احتمالاً قصد دارند از این سلاحهای شیمیایی استفاده کنند. ظریف گفت که آمریکا هرگز به این نامه پاسخ نداد.
روزنامه مانیتور در پایان نوشت نامه‌ای که به دستش رسید ظاهراً نامه سومی است که به پیامهای دو نامه قبلی اشاره می‌کند، ولی حرفی از نوع تسلیحات شیمیایی که ممکن است در دست شورشیان باشد و یا منبع آنها نمی‌زند.

 


روزنامه الحیات چاپ لندن در خبری مدعی شد باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا در پیامی از تمایل برای باز کردن صفحه‌ای جدید در روابط با ایران و تمایلش برای کاهش تحریم‌های ضد ایرانی خبر داده است.
روزنامه فرامنطقه‌ای الحیات به نقل از منابع دیپلماتیک مدعی شد که باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا پیامی را بعد از تشکیل دولت روحانی رئیس‌جمهور جدید ایران برای مقامات این کشور ارسال کرده مبنی بر اینکه واشنگتن تمایل دارد صفحه‌ای جدید در مناسبات بین دو کشور باز کند.
این منابع اعلام کردند که این پیام که از طریق سلطان قابوس بن سعید شاه عمان به ایران منتقل شده و حاوی 4 محور بود و براساس آن دولت آمریکا از نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری در ایران استقبال کرد و اعلام آمادگی کرد تا تحریم‌های اقتصادی تحمیل شده علیه ایران را کاهش دهد.
به گزارش فارس، این منبع با تاکید بر اهمیت همگرایی مثبت ایران در جریان مذاکرات هسته‌ای با کشورهای 5+1 تاکید کرد که این می‌تواند در سایه روی آوردن ایران به رفتار به جای گفتار در بازگشت اعتماد جامعه جهانی به ایران سهم داشته باشد.
این پیام با اشاره به اعلام آمادگی آمریکا برای آغاز گفت‌وگوهای مستقیم با تهران تاکید کرده که دولت آمریکا متمایل به گشودن صفحه‌ای جدید در مناسبات خود با تهران است.
براساس ادعای این گزارش، سلطان قابوس این موضوع را با رهبر انقلاب اسلامی ایران نیز مطرح کرده و ایشان اعلام کرده‌اند به شرط تغییر رفتار آمریکا در قبال ایران این موضوع قابل تعامل است.
الحیات به نقل از منابع ایرانی نیز نوشت که مقامات تهران مشکلی برای دیدار با آمریکایی‌ها در جریان سفر روحانی به نیویورک برای مشارکت در اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد که پایان ماه جاری میلادی برگزار خواهد شد، ندارند، البته به شرطی که نتایج آن مثبت باشد.
در پایان گزارش الحیات آمده است: امتناع آمریکا از حمله به سوریه هم سیگنالی مثبت برای ایران خواهد بود.
این گزارش درباره تشدید تحریم‌ها علیه ایران همزمان با ادعای آمریکایی‌ها پیرامون مذاکره و تعامل توضیحی نداده است.

 


معاون وزیر خارجه کشورمان در دیدار با همتای روسی خود در مسکو بر لزوم حل و فصل دیپلماتیک و سیاسی بحران سوریه تأکید کرد.
به گزارش تسنیم به نقل از ریانووستی، میخاییل بوگدانوف معاون وزیر خارجه و نماینده ویژه ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در مسائل خاورمیانه، در دیدار با حسین امیر عبداللهیان معاون عربی آفریقای وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در مسکو اعلام کرد، دو کشور باید تمام تلاش خود را برای حل صلح‌آمیز بحران بیش از 28 ماه سوریه به کار گیرند.
این دیپلمات روسی با اشاره به این که تنها راه حفظ و ایجاد امنیت منطقه از طریق سیاسی امکان‌پذیر است، خاطرنشان کرد: «ما باید تمام تلاش خود را برای حل مسالمت‌آمیز این مسأله به کار گیریم.»
حسین امیرعبداللهیان نیز با تأکید بر مواضع مشترک مسکو و تهران درباره بحران سوریه، ابراز امیدواری کرد که در نتیجه تلاش‌های روسیه در سطح عالی از اقدام نظامی غرب علیه دمشق جلوگیری شود.
معاون وزیر امور خارجه کشورمان در حال حاضر برای رایزنی در خصوص برخی مسائل منطقه‌ای از جمله بحران سوریه و تحولات مصر در مسکو به سر می‌برد.
براساس این گزارش، احتمالاً عبداللهیان با ولید معلم وزیر خارجه سوریه که وی نیز در مسکو به سر می‌برد، دیدار کند.

 


مدیر کل دفتر آموزش‌های آزاد، غیرانتفاعی و غیردولتی وزارت علوم از بررسی مجدد پرونده دانشگاه جامع ایرانیان در شورای عالی انقلاب فرهنگی خبر داد.
غلام ‌علی نادری مدیر کل آموزش‌های آزاد و غیرانتفاعی وزارت علوم تحقیقات و فناوری با اشاره به آخرین وضعیت دانشگاه جامع ایرانیان در وزارت علوم اظهار داشت: قرار است مجددا مجوز این دانشگاه در شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح شود و پس از نظر نهایی شورا درباره پرونده به وزارتخانه منعکس شود تا ما مراحل بعدی را در وزارتخانه از قبیل بررسی فضا و امکانات دانشگاه مورد بررسی قرار دهیم.
وی در پاسخ به این سوال که گفته می‌شود این دانشگاه مجوز خود را از شورا دریافت کرده است، آیا برای طی مراحل اداری مجددا باید از شورای عالی انقلاب فرهنگی مجوز دریافت کند، افزود: براساس قانون هر دانشگاهی که قصد فعالیت در تهران یا البرز دارد، باید مجوز خود را از شورا دریافت کند، ظاهرا این دانشگاه مجوز خود را در شرایطی دریافت کرده است که اعضا پیشنهاد دادند مجوز بعدی را نیز بگیرد. اگر هم مجوز را گرفته است، تاکنون هیچ مراجعه‌ای از سوی این دانشگاه برای انجام مراحل مجوز از وزارت علوم نداشته است.
این مقام مسئول در وزارت علوم به تسنیم گفت: من از چند نفر از اعضای شورا شنیدم که پرونده این دانشگاه مجددا در شورا مطرح می‌شود و در این صورت کار وزارت علوم برای بررسی مجوز آن پس از مجوز اولیه آغاز می‌شود.

 


«من از این حرصم می‌گیرد که یک عده‌ای گفتند خاتمی در خرداد 76 رای آورد چون ما توانستیم جامعه مدنی را گفتمان غالب مردم کنیم؛ این حرف مفتی بود.»
صادق زیباکلام این تحلیل را در مصاحبه با وب‌سایت روزنامه ایران (شبکه ایران) مطرح کرد. وی که در فیلم تبلیغاتی دکتر روحانی حضور داشت، با رد این که «رای مردم گفتمانی بوده و یک عده‌ای از ماه‌ها قبل نشسته و گفتمان اعتدال را نظریه‌پردازی کرده و به قدرت رسیده‌اند» می‌گوید: اساسا خود آقای روحانی هنگامی که رئیس‌جمهور شدند، بیش از هر کس دیگری و بیشتر از همه بهت‌زده شدند. چون تا 4 روز قبل، تا سه روز قبل، حتی تا دو روز قبل کسی فکر نمی‌کرد آقای روحانی رئیس‌جمهور شود. اصلا کمی عقب‌تر برویم کسی فکر می‌کرد آقای هاشمی رد صلاحیت شوند؟ آیا اساسا فکر می‌کردیم آقای هاشمی رفسنجانی وارد انتخابات شوند؟ خیلی‌ها می‌گفتند وارد نمی‌شوند. پسرش آقای محسن هاشمی گفت آقام وارد نمی‌شود. خانم فائزه هاشمی گفت آقام وارد رقابت‌های انتخابات نمی‌شود.
وی ادامه می‌دهد: اتفاقا آنچه که باعث پیروزی آقای روحانی شد 50 درصدش تصادف بود و 50 درصد دیگر آن بد عمل کردن اصولگرایان در هشت سال گذشته. حوادثی که گفتم همه تصادف است، برنامه‌ریزی نیست.
وی در مقابل اصرار مصاحبه کننده به بحث گفتمانی و نظریه داشتن اصلاح‌طلبان تاکید کرد: شما می‌خواهید پای نظریه‌پردازی را وسط بکشید اما بدانید که نمی‌توانید حریف من شوید! اینکه می‌گویید انتخابات باعث تغییر می‌شود مثل این می‌ماند که بگویید درخت در بهار شکوفه می‌دهد! بعد می‌خواهید درباره آن نظریه‌پردازی سیاسی کنید. این بدیهی است آقاجان!... همه حرف من این است که در سال 84، 18 میلیون نفر از عملکرد آقای خاتمی و هاشمی رفسنجانی راضی نبودند و به آقای احمدی‌نژاد رای دادند. در سال 76 بیست میلیون نفر از وضعیت موجود راضی نبودند و به آقای خاتمی رای دادند. در 24 خرداد هم 19 میلیون نفر از عملکرد اصولگرایان راضی نبودند و به آقای روحانی رای دادند.
زیباکلام گفت: مهم آن است که در کنج یک اداره‌ای ننشینیم و فکر کنیم نظریه اعتدال را طراحی کردیم و توانستیم پیروز انتخابات باشیم! من از این حرصم می‌گیرد که یک عده‌ای گفتند آقای خاتمی رای آورد چون ما توانستیم جامعه مدنی را گفتمان غالب مردم کنیم که حرف مفتی بود!
خبرنگار «ایران» در واکنش می‌گوید «شما نمی‌توانید این واقعیت را نادیده بگیرید که آقای حجاریان و دوستانش در مرکز مطالعات استراتژیک ریاست جمهوری توسعه سیاسی را تئوریزه کردند... اما زیباکلام پاسخ می‌دهد: چه چیزی را تئوریزه کردند؟ سال 76 آقای حجاریان و دوستانش در مرکز مطالعات استراتژیک همان قدر توسعه سیاسی را تئوریزه کردند و همان قدر تئوری‌پردازی‌هایشان در پیروزی آقای خاتمی نقش داشت که در سال 92 آقایانی که در مرکز استراتژیک مجمع بودند در پیروزی‌ آقای روحانی نقش داشتند.
زیباکلام در پاسخ این سوال که «پس شما اساسا قائل به گفتمان اعتدال نیستید؟» گفت: من قائل به گفتمان نیستم. من به این معتقد هستم که یک واقعه‌ای اتفاق می‌افتد و بعد اساتید علوم سیاسی شروع به نظریه‌پردازی می‌کنند و این درست نیست. حالا آقای روحانی رای آورده و ما شروع به نظریه‌پردازی می‌کنیم.

 


«بحث سوریه می‌تواند کمر رئیس‌جمهور آمریکا را بشکند». سردبیر آمریکای شمالی بی‌بی‌سی با ارائه این تحلیل خاطرنشان کرد احتمالا فاجعه سیاسی در انتظار اوباماست.
مارک‌ ماردل در این تحلیل می‌نویسد: روزهای پیش روی باراک اوباما ممکن است کمر او را بشکند. اگر باراک اوباما از تحقیر در کنگره مصون بماند معلوم نیست که حتی پیروزی در کنگره بتواند جلوی آسیب‌ خوردن به موقعیت او را بگیرد.
این سردبیر بی‌بی‌سی می‌افزاید: روزهای آینده شاهد خواهیم بود که چگونه باراک اوباما آشکارا مورد انتقاد قرار می‌گیرد، تمام نقاط ضعف او برملا می‌شود و تمام قدرتی که در شخصیت او است به محک گذاشته می‌شود.
وی می‌نویسد: اخیرا از قدرت‌ گیرایی سخنان اوباما کم شده زیرا کلمات او از فرط تکرار دیگر اثر جادویی به جای نمی‌گذارند. از این بدتر، بیان مهمترین کلمات برای اوباما بسیار سخت است. اوباما در متقاعد کردن کنگره درباره هر یک از طرح‌هایش سابقه بسیار بدی دارد.
ماردل با بیان اینکه اوباما با این شعار انتخاب شد که برای مسائل داخلی کشورش اولویت قائل باشد و به جنگ خاتمه بدهد می‌نویسد: باراک اوباما باید مردم کشورش را در مورد حمله محدود به سوریه قانع کند.
وی خاطرنشان کرد: وقتی کشورهای دیگر به ویژه بریتانیا، اوباما را تنها گذاشتند چاره‌ای نداشت جز این که به کنگره روی بیاورد. اما در حال حاضر نشانه‌های خوبی به چشم نمی‌خورد و انتظار می‌رود که یک فاجعه سیاسی در انتظار رئیس‌جمهوری آمریکا باشد.

 


همکار خارج‌نشین نشریات اصلاح‌طلب از آنها خواست تجربه افراطی‌گری دوره اصلاحات را تکرار و باز تولید نکنند.
نیک‌آهنگ‌کوثر کاریکاتوریست نشریات زنجیره‌ای در این زمینه نوشت: پس از دوم خرداد 76 یک مشکل وجود داشت، آن هم نوشتن افراطی به نفع یک طرف و حمله افراطی به طرف دیگر بود. به عبارتی، روزنامه‌ها، خط‌مقدم حمله و دفاع یک جناح سیاسی شدند. روزنامه‌های «دوم‌خردادی» عملا حجابی بر عیوب دولت خاتمی شدند و نقابی بر چشم دولت برای حمله به رقیب سیاسی. بولتن‌های سیاسی بودند که مردم برایشان پول خرج می‌کردند تا شاهد دعوایی میان تیم‌های سیاسی باشند... حضور بسیاری از مدیران دولتی در روزنامه‌ها، آن‌ها را تبدیل به ابزار دولت هم می‌کرد.
وی می‌افزاید: امروز نگاهی به برگ‌های روزنامه‌های بهار و ایران و اعتماد و... بیاندازید؛ نگاه یک طرفه دوران بعد از دوم‌خرداد را به نوعی جدید در میان برخی خطوط این روزنامه‌ها می‌شود دید. عدم نقد دولت و حمایت از برنامه‌های سیاسی یک جریان به زودی تبدیل به یک عادت می‌شود. برخی از نویسندگان این روزنامه‌ها، اطلاع‌رسانی را با تبلیغ و عدم نظارت بر قدرت و دولت و جناح خود یکی گرفته‌اند.
وی ضمن انتشار کاریکاتور «روزنامه‌نگار کوکی» در خودنویس نوشت: همین ماجرای شکست محسن هاشمی در رقابت برای کرسی شهرداری تهران را دقیقا بررسی کنید. به نظرم مواضع لیلاز بسیار متعادل‌تر و متین‌تر از ناراحتی برخی همکاران روزنامه‌نگار است. او تاکتیک اصلاح‌طلبان را اشتباه خواند. کاری که از بسیاری از نویسندگان روزنامه‌های تازه بنفش شده برنمی‌آید.
کوثر ادامه می‌دهد: آنچه در سال‌های 76 تا 79 رخ داد را می‌توان تکرار نکرد. بچه‌های روزنامه‌نگار می‌توانند بولتن‌نویس نباشند. می‌توانند با زیر ذره‌بین بردن دولت، یار مردم باشند و به جای لاپوشانی خطاها، نشان دهند که ناظرانی مستقل هستند که حقوق شهروندان برایشان مهم‌تر است. عدم نظارت رسانه‌های دوم خردادی بر حوزه‌های مختلفی همچون «نیرو»، «نفت»، «صنعت» و خیلی‌های دیگر را فراموش نکنیم. تطمیع روزنامه‌ها با استفاده از آگهی‌های میلیونی از خاطرمان نرود... آیا این بار برخی حوزه‌ها به فراموشی سپرده خواهد شد؟ شاید بستگی به میزان سهمی دارد که دولت به دوستان بدهد، یا ندهد.

 


روزنامه کریستین ساینس مانیتور نامه هشدار چندی پیش ایران مبنی بر احتمال استفاده تروریست‌های مسلح سوریه از سلاح‌های شیمیایی را تائید کرد.
وزیر امور خارجه و برخی مقامات دیگر کشورمان اخیرا اعلام کردند که ایران براساس اخبار موجود، بکارگیری تسلیحات شیمیایی از سوی تروریست‌ها را پیش‌بینی و به دولت آمریکا به عنوان حامی این گروه‌ها هشدار داده بود. اکنون روزنامه آمریکایی کریستین ساینس مانیتور از مضمون نامه مذکور که بیش از یک سال پیش از سوی ایران برای آمریکا ارسال و در آن، نسبت به احتمال استفاده گروه‌های تروریست سوری از سلاح شیمیایی هشدار داده شده بود، خبر می‌دهد.
این روزنامه نوشت: ایران در نامه مذکور که بهار امسال ارسال شده، به واشنگتن هشدار داده که گروه‌های شورشی سوری توانسته‌اند به سلاح‌های شیمیایی این کشور دست پیدا کنند و از آمریکا خواسته شده هشداری فوری و جدی در این زمینه به این گروه‌ها بدهد. در این نامه، ایران اشاره کرده که در صورت هرگونه استفاده شورشیان از سلاح‌شیمیایی، آمریکا نیز به عنوان حامی این گروه‌ها در این زمینه مسئول خواهد بود. کریستین ساینس مانیتور نوشت: پیش از این نامه نیز در تاریخ 18 ژوئیه و اول دسامبر 2012، پیام‌هایی با مضامین مشابه از سوی ایران برای آمریکا ارسال شده است. در نامه سوم آمده بود «اخبار نگران‌کننده‌ای درباره آمادگی نیروهای ستیزه‌جو در سوریه برای استفاده از سلاح‌های شیمیایی منتشر شده است. در صورت هرگونه استفاده از سلاح‌های شیمیایی توسط نیروهای ستیزه‌جو، ایران علاوه بر عناصر وابسته به این گروه‌ها، کشورهای حامی آنان، از جمله دولت آمریکا را نیز مسئول می‌داند».
دولت آمریکا بکارگیری سلاح‌های شیمیایی در سوریه را به دولت بشاراسد نسبت داده و همین امر را بهانه جنگ‌طلبی جدید قرار داده است.

 


یکی از افراطیون متواری به آمریکا تأکید کرد تداوم تحریم اقتصادی موجب آمریکاستیزی و انزجار از این رژیم حتی در میان مخالفان جمهوری اسلامی خواهد شد و آمریکا باید دراین‌باره چاره‌اندیشی کند.
«اکبر-گ» در مقاله‌ای که در سایت رسمی سازمان سیا (رادیو فردا) منتشر کرده با بیان اینکه هدف نمایندگان کنگره آمریکا در تصویب تحریم‌های فلج‌کننده لزوما عقب‌نشینی هسته‌ای نیست بلکه ایجاد شورش بود، نوشت: فیلیپ هاموند- وزیر دفاع انگلیس- گفته بود «فشار بر ایران به خاطر برنامه هسته‌ای را به حدی افزایش دهید که بقای نظام از سوی خود مردم کشور مورد تهدید قرار گیرد. ما قطعا می‌توانیم این درک و رنج را به مراتب افزایش دهیم». همچنین هیلاری کلینتون اذعان کرد که تحریم‌ها بر مردم فشار می‌آورد و جیمز کلاپر مدیر امور اطلاعاتی آمریکا در سنا گفت هدف تحریم‌ها بالا بردن نارضایتی و شورش در جامعه ایران است.
وی با ابراز نگرانی از تغییر نگاه طیفی از شهروندان خوش‌بین به آمریکا و آمریکاستیز شدن آنها می‌نویسد: مردم باید نظری نسبت به تحریم‌های فلج‌کننده داشته باشند. سعید لیلاز اقتصاددان لیبرال که خود در زندان بوده از آمریکا به خاطر تحریم‌ها به عنوان گرگی که نمی‌توان انتظاری جز گرگ بودن داشت، یاد کرد و این تازه یک لیبرال زندانی رژیم است. برخی دیگر این کار را شبیه کودتای 28 مرداد و تجاوز به حقوق ملت ایران خوانده‌اند.
وی ادامه می‌دهد: تحریم‌ها پیامدهای ناگوار خواهند داشت که از جمله آن آمریکاستیز کردن مردم ایران و مخالفان جمهوری اسلامی است. تحریم‌ها نگرش مثبت به آمریکا را به نفرت از آمریکا بدل خواهد کرد.

 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10