(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


چهارشنبه 20  شهریور 1392 - شماره 20588

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
هدیه به خوانندگان
در نشست ائمه جمعه سراسر کشور
روحانی: دولت نه ید بیضاء دارد و نه عصای موسی
در پرتو وحی
اخبار ادبی و هنری
پیام تسلیت رهبر انقلاب در پی درگذشت مادر سرلشکر سلیمانی
گری سیک: حمله به سوریه باعث نمی‌شود ایران ما را بیشتر جدی بگیرد
پیکر مادر سرلشکر قاسم سلیمانی در رابر کرمان تشییع شد
آملی لاریجانی : در دوران اصلاحات نسبت به مساله «شبیخون فرهنگی» بی‌توجهی شد
توفیقی رئيس دانشگاه صنعتی اصفهان را هم برکنار کرد
با حکم رهبر انقلاب صورت گرفت
انتصاب حجت‌الاسلام رحیمیان به تولیت مسجد مقدس جمکران
سخنگوی دستگاه دیپلماسی خبر داد
استقبال ایران از ابتکار روسیه درباره بحران سوریه
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش: دانش‌آموزان نظام‌جدید در پایه نهم انتخاب رشته می‌کنند
با حکم رئیس‌جمهور شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی شد
صفحه فیسبوک دکتر روحانی جعلی است
طی احکام جداگانه‌ای مشاورین و معاونین وزیر کشور منصوب شدند
در مسابقات قهرمانی کشور انجام شد
کسب مدال‌های رنگارنگ توسط دانش‌آموزان اراکی
آیت‌الله نوری همدانی در شهرکرد: سوریه درکنار ایران، در برابر صهیونیست‌ها و آمریکا ایستاده است
ربیعی خبر داد
تسویه حساب کامل با داروخانه‌ها و بیمارستان‌های تأمین اجتماعی
برگزیدگان جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) معرفی شدند
در حوزه علمیه بناب مطرح شد
انتقاد آیت‌الله رسولی محلاتی از کم‌کاری در ادارات
با پیام مراجع تقلید نخستین همایش بین‌المللی امامزادگان در اصفهان گشایش یافت
آیت‌الله لاجوردی در قم به خاک سپرده شد
   


رهبر معظم انقلاب: اگر می‌خواهید در جبهه امیرالمومنین(ع) قرار بگیرید، بارزترین خصوصیت او در دوران حکومتش - که مربوط به امروز من و شما می‌شود- دو چیز است؛ یکی عدل اجتماعی، یکی زهد نسبت به دنیا.

 


حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئيس‌جمهور کشورمان در بیست و دومین گردهمایی ائمه‌جمعه که در مجتمع آدینه تهران برگزار شد، در سخنانی به تبیین مسائل مهم داخلی و بین‌المللی پرداخت.
رئیس‌جمهور در این گردهمایی با اشاره به تلاش دولت در حوزه سیاست خارجی گفت: فضای امروز منطقه، مشکلات فراوانی دارد و مسئله سوریه به جهت این که این کشور در خط مقدم مقاومت قرار دارد، برای ما در اولویت است.
وی افزود: دولت تمام توان خود را برای جلوگیری از جنگ به کار گرفته است و این نکته را هم مدنظر قرار داده است که اگر جنگی صورت بگیرد با کمترین خسارت به اتمام رسیده و جنگ‌طلبان عقب‌نشینی کنند.
روحانی تصریح کرد: شخصاً با سران برخی از کشورها صحبت کردم و برای برخی از مراکز مدیریت پیام فرستاده شد و وزارت امور خارجه نیز تماس‌های مستمری با سایر کشورها داشته است.
رئیس‌جمهور ادامه داد: علی‌رغم تمام مشکلات موجود، اقدامات لازم برای ارسال کمک‌های نوع‌دوستانه همچون مواد غذایی و آرد که امروز سوریه با کمبود آن مواجه است، به عمل آمده است و من دستورات لازم را به بخش‌های مختلف داده‌ام.
وی در ادامه با اشاره به اینکه خوشبختانه در چند روز اخیر احتمال عدم وقوع جنگ تقویت شده است، تاکید کرد که اگر جنگی اتفاق بیفتد هزینه بسیار بالایی را جنگ‌طلبان باید بپردازند.
احتمال برگزاری مذاکرات هسته‌ای
در نیویورک
روحانی همچنین به سیاست دولت در عرصه پرونده هسته‌ای اشاره کرد و گفت: دولت تمام تلاش خود را برای حفاظت از حقوق مسلم ملت به کار گرفته است و در عین حال تلاش می‌کند با عقل، استدلال، حکمت و توأم با عزت این مسئله را حل کند.
وی در ادامه با اشاره به اینکه احتمالاً مذاکرات هسته‌ای آینده در نیویورک صورت خواهد گرفت، گفت: مذاکرات بعد از آن نیز با 5+1 خواهد بود که مکان آن در آینده مشخص خواهد شد. رئيس‌جمهور گفت: ما باید از مشکلات عبور کنیم و در عین حفظ حکمت و مصلحت از تن دادن به ذلت خودداری کنیم.
روحانی با تأکید بر اینکه زبان دولت، زبان تدبیر است، گفت: زبان مردم نیز زبان ادب، توأم با مقاومت و استواری است. وی در ادامه با اشاره به اینکه غرب باید بداند با تحریم و فشار نسبت به ایران موفقیتی به دست نخواهد آورد، گفت: اگر زبان غرب زبان استدلال و عقل باشد، دولت کاملاً آماده است که با زبان تدبیر و حکمت بگوید.
هیچ کس در انتخابات اخیر شکست نخورد
روحانی در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه اگر امام جمعه موعظه و یا موضع‌گیری می‌کند، بر مبنای خدمت به اسلام و مردم است، گفت: البته باید در برخی از موارد ما دقت کنیم، ممکن است گروه‌هایی، افرادی و یا تشکل‌هایی باشند که تصور شکست در انتخابات را دارند، البته هیچکس در انتخابات شکست نخورد. همه، مردم را به صحنه دعوت کردند و همه برای خدمت به مردم آمدند ولی بالاخره در رقابت‌های انتخاباتی یک نفر برنده می‌شود.
رئيس‌جمهور با بیان اینکه دولت از موعظه، نقد سازنده و نصیحت اسلامی استقبال می‌کند، گفت: دولت و همه کارگزاران آن مصون از خطا نیستند و نصیحت دلسوزانه می‌تواند از ادامه خطا جلوگیری کند.
روحانی افزود: دولت برای خود وظیفه و شأنی جز خادم مردم بودن قائل نیست.
رئیس جمهور در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه ائمه‌جمعه، اطاعت از ولی‌امر را وظیفه خود می‌دانند، گفت: امر ولی‌فقیه امر تشریفاتی نیست، ایشان بر مبنای شرایط امروز کشور که در داخل و خارج برایشان کاملاً ملموس است، از دولت حمایت می‌کنند و شیوه دولت را تایید می‌کنند.
دولت عصای موسی ندارد
روحانی با اشاره به اینکه برخی مصوبات دولت برای حل مشکلات اقتصادی در کوتاه مدت است گفت: این دولت نه ید بیضاء دارد و نه عصای موسی و نه شخصی که با یک اشاره بتواند همه مشکلات را حل کند.
رئیس‌جمهور در ادامه تصریح کرد: براساس آماری که دولت قبل به ما ارائه کرده است رشد اقتصادی در سال 91 منفی بوده است. رشد اقتصادی منفی در کشور به معنای آن است که تولید با رونق روبرو نیست. عدم رونق تولید یعنی گرانی و نیازمندی دولت به واردات. در شرایط امروز و در سایه تحریم، دسترسی به منبع اصلی درآمد دولت که همان نفت است با مشکل مواجه است. در کنار این دولت نمی‌تواند مالیات را افزایش دهد.
روحانی با اشاره به اینکه دولت علی‌رغم مشکلات موجود نسبت به آینده بسیار امیدوار است، گفت: امیدواری این دولت به حمایت‌های مردم، حمایت‌های مقام معظم رهبری، عنایات‌ حق و توسل به ائمه‌طاهرین است و ما هرچه مشکلات زیادتر باشد به کمک آن برای حل آنها اعتقاد بیشتری خواهیم داشت.
به گزارش فارس، عبدالرضا رحمانی‌فضلی وزیر کشور هم در گردهمایی سراسری ائمه‌جمعه با بیان اینکه استانداران دارای نگاه اقتصادی و توسعه‌ای می‌توانند تاثیرگذاری بسزایی داشته باشند، گفت: تلاش ما این است که در استانداری‌ها از افرادی با گرایش‌های مختلف استفاده کنیم.
حجت‌الاسلام والمسلمین رضا تقوی رئیس شورای سیاستگذاری ائمه‌جمعه نیز در این گردهمایی با قدردانی از حضور رئیس‌جمهور در این جلسه گفت: هیچ نهادی مانند نهاد نمازجمعه در کنار رئيس‌جمهور و دولت قرار ندارد.
وی افزود: رویکرد ائمه جمعه حمایت از دولت بوده است، دولت‌های گوناگون گرایشات مختلف سیاسی داشتند اما ائمه‌جمعه همواره از دولت‌ها حمایت کرده‌اند.
همچنین حجت‌الاسلام والمسلمین سیدابراهیم رئيسی معاون اول دستگاه قضا نیز در بیست‌ودومین گردهمایی ائمه‌جمعه کشور سخنرانی کرد.

 


ملاک استخدام نیرو
یکی از آن دو (دختر شعیب (ع) به پدرش) گفت: پدرم!
او (موسی(ع)) را استخدام کن زیرا بهترین کسی را که می‌توانی استخدام کنی کسی است که قوی و امین باشد (و او همین فرد است).
سوره قصص
آیه 26

 


چاپ پنجم یک رمان دینی
در کمتر از هشت ماه
رمان «آقای سلیمان! می‌شود من بخوابم؟» در کمتر از هشت ماه به چاپ پنجم رسید.
به گزارش خبرنگار کیهان، این رمان دینی توسط حجت‌الاسلام سیدمحمدرضا واحدی، معاون فرهنگی سازمان عقیدتی سیاسی ارتش جمهوری اسلامی ایران نوشته شده است. واحدی از معدود اشخاص با کسوت روحانیت است که به رمان نویسی روی آورده است.
«آقای سلیمان! می‌شود من بخوابم؟» با رویکردی معناشناختی به مسائل و سرگردانی‌های نسل جوان می‌پردازد.
معمای شاه در سیما حل خواهد شد
مدیر شبکه اول سیما برنامه‌های این شبکه در پاییز و زمستان را اعلام کرد.
به گزارش خبرنگار کیهان، مراسم رونمایی از سایت جدید شبکه یک سیما و اعلام برنامه‌های این شبکه در نیمه دوم سال با حضور مدیر شبکه یک و مدیران گروه‌های مختلف این شبکه برگزار شد.
پس از رونمایی از سایت جدید شبکه یک تلویزیون، فرجی به تداوم پخش برنامه «مناظره» اشاره کرد و اظهار داشت: برنامه «حرف حساب» از این پس به عنوان تریبونی برای اینکه مردم حرف ‌ها و درددل‌های خود را بیان کنند به صورت روزانه پخش خواهد شد.
مدیر شبکه یک به معرفی برنامه‌های این شبکه در هفته دفاع مقدس پرداخت و گفت: در هفته دفاع مقدس برنامه‌ای براساس کتاب «نورالدین پسر ایران» در شش قسمت پخش می‌شود و مستند «سنگر تدارکات» نیز در پنج قسمت که برای پخش در نظر گرفته‌شده است. ضمن اینکه مستند «آخرین روز‌های زمستان» با محوریت زندگی شهید حسن باقری نیز در هفته دفاع مقدس تکرار خواهد شد. مستند «شهید خرازی» در دو قسمت و «دلیران نخلستان» با موضوع فرماندهان شهید استان خوزستان از دیگر برنامه‌های شبکه یک سیما در هفته دفاع مقدس هستند.
وی همچنین از پخش سریال «معمای شاه» خبر داد و بیان کرد: این سریال جایگزین «کلاه پهلوی» خواهد شد و نخستین قسمت آن 27 دی روی آنتن شبکه یک می‌رود.
فرجی از تداوم روند تولید و پخش تله فیلم خبر داد و افزود: مخاطبان جمعه هر هفته شاهد پخش تله فیلم ‌ها از این شبکه خواهند بود. همچنین تله فیلم هایی به مناسبت‌های مختلف ازجمله شب یلدا، 13آبان، روز دانشجو، 12 بهمن و ... تولید و پخش خواهد شد.
وی همچنین از برنامه «امروز هنوز تمام نشده» با محوریت آسیب‌شناسی مسائل نسل جوان و سری جدید برنامه‌های «این شب‌ها» و «ثریا» و همچنین تداوم پخش برنامه «پایش» از شبکه اول خبر داد.
احتمال حضور سازندگان چند فیلم موهن در مدیریت سینمایی دولت
زمزمه‌هایی مبنی بر احتمال حضور سازندگان برخی از فیلم‌های موهن و جنجالی سال‌های اخیر در مدیریت سازمان سینمایی شنیده می‌شود.
براساس گزارش رسانه‌ها، یکی از این فراد که احتمال دارد به ریاست انجمن سینمای جوان منصوب شود، محمد آفریده، تهیه‌کننده فیلم ضدایرانی «خرمشهر» است.

 


حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی درگذشت والده سردار سرلشکر قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را تسلیت گفتند.
متن پیام رهبر انقلاب به این شرح است:
بسمه تعالی
سردار سرلشکر قاسم سلیمانی درگذشت مادرگرامیتان را به شما و دیگر بازماندگان آن مرحومه تسلیت می‌گویم، زحمات و خدمات ارزشمند جنابعالی به اسلام و مسلمین، بی‌شک ذخیره ارزشمندی است در دیوان عدل الهی، برای مادری که چنین فرزندی را در دامان خود تربیت کرده است. رحمت و مغفرت الهی را برای آن مرحومه از خداوند متعال مسئلت می‌کنم.
سیدعلی خامنه‌ای
19 شهریور 1392
پیام تسلیت مقامات کشوری و لشکری
همچنین در پی درگذشت سرکار حاجیه‌ خانم فاطمه سلیمانی والده مکرمه سردار سرلشکر پاسدار قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه، شخصیت‌های کشوری و لشکری طی پیامهای جداگانه‌ای این مصیبت را به وی تسلیت گفتند.
هاشمی‌رفسنجانی رئيس مجمع تشخیص مصلحت‌نظام، علی لاریجانی رئيس مجلس شورای اسلامی، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور، سرلشکر سیدحسن فیروزآبادی رئيس ستاد کل نیروهای مسلح، محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، حجت‌الاسلام سیدمحمدعلی آل‌هاشم رئيس سازمان عقیدتی سیاسی ارتش و برخی دیگر از مقامات کشوری و لشکری این مصیبت وارده را به سرلشکر سلیمانی تسلیت گفتند.

 


مشاور سابق امنیت ملی دولت آمریکا با اشاره به اینکه گفته می‌شود حمله نظامی به سوریه پیام محکمی به ایران خواهد فرستاد نوشت: حمله به سوریه باعث نمی‌شود که ایران روی جدی بودن ما درباره مساله هسته‎ای بیشتر حساب کند.
گری سیک مشاور امنیت ملی سابق دولت آمریکا در تحلیلی درباره طرح حمله نظامی به سوریه و استفاده ابزاری آن علیه ایران نوشت: یکی از استدلالاتی که برای جلب حمایت از طرح غیرمردمی و افراطی حمله نظامی به سوریه مطرح می‌شود این است که این حمله اعتبار آمریکا در برابر ایران را افزایش خواهد داد.
گری سیک در ادامه نوشت: اما باید به واقعیات هم توجه کنیم؛ ایران تقریبا 25 سال پیش تصمیم گرفت برنامه هسته‌ای خود را پیش ببرد. از زمان شروع این تصمیم، آمریکا به همسایه‌های ایران در شرق و غرب حمله کرد، آمریکا، ایران را با نیروی نظامی محاصره کرد تا امکان بازی آنها را سلب کند، تحریم‌های بسیار شدیدی علیه ایران اعمال کردیم که حتی در تاریخ بی سابقه است.
سیک افزود: ما با ترور دانشمندان هسته‌ای ایران موافقت کردیم و تقریبا مخرب‌ترین حمله سایبری(استاکس نت) در طول تاریخ را علیه سایت‌های هسته‌ای ایران طراحی کردیم. آمریکا همچنین هواپیماهای بدون سرنشین خود را به آسمان ایران فرستاد. علیرغم همه این‌ها ایران به آرامی پیشرفت کرد و به طور مداوم توانایی‌های هسته ای خود را افزایش داد.
وی تاکید کرد؛ ایرانی‌ها تا کنون 2 برابر کشورهای دیگری که به سلاح هسته‌ای دست یافتند زمان صرف کردند اما هنوز سلاح هسته‌ای ندارند. در واقع آنها هرگونه ایده‌ای در این زمینه را رد کرده‌اند.
گری سیک در ادامه نوشت: ایران اکنون یک رئیس جمهور جدید دارد که به دنبال حل و فصل موضوع هسته‌ای است. به گزارش فارس، گری سیک با بیان اینکه ایرانی‌ها باور ندارند که ما برای حل مساله هسته‌ای ایران جدی باشیم نوشت: آیا حمله نظامی به سوریه این پیش فرض را تغییر خواهد داد و باعث بهبود تصور ایرانی‎ها نسبت به ما می‎شود؟

 


پیکر والده سرلشکر قاسم سلیمانی با حضور سرتیپ سلامی جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران و قالیباف شهردار تهران در رابر تشییع و به خاک سپرده شد.
به گزارش فارس پیکر والده سرلشکر قاسم سلیمانی با حضور سرتیپ سلامی جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، محمدباقر قالیباف شهردار تهران، جمعی از مسئولان استان کرمان و... در رابرتشییع و به خاک سپرده شد.
مرحوم فاطمه سلیمانی والده سرلشکر سلیمانی در سن 80 سالگی دار فانی را وداع گفت و پیکر این بانوی بزرگوار صبح دیروز در روستای قنات ملک از توابع شهرستان رابر تشییع و در جایگاه ابدی‌اش آرام گرفت.
مراسم ترحیم والده سرلشکر سلیمانی پنجشنبه 21 شهریورماه جاری از ساعت 9 صبح تا 14در مسجد جامع روستای قنات ملک رابر برگزار می‌شود.
همچنین جمعه 22 شهریورماه جاری نیز از ساعت 16 تا 18:30 دقیقه مراسم ترحیم این بانوی مکرمه در مسجد جامع شهر کرمان و شنبه هفته آینده 23 شهریورماه جاری از ساعت 16 تا 18 مراسمی در حسینیه ثارالله تهران برپا می‌شود.

 


رییس قوه قضاییه تاکید کرد : متاسفانه ما در دوره‌ای از اصلاحات مشاهده کردیم که نه تنها این افراد بحث شبیخون فرهنگی را نمی‌پذیرفتند بلکه به دنبال این بودند که برای این مساله عاملی طبیعی تبیین و تفسیر کنند
آیت‌الله صادق آملی لاریجانی در بیست و دومین نشست سراسری ائمه جمعه سراسر کشورگفت: اگر امروز در گوشه و کنار کشور مومنان احساس می‌کنند که مساله پوشش و حجاب گاهی به طرف نامتناسب شدن می‌رود و یا این‌که در کشور وضعیت مسکن آن چیزی نیست که باید باشد و یا رفتار فرزندان با والدین‌شان و همچنین توجه به مستمندان مطابق با تعالیم دینی نیست، همه مربوط به سبک زندگی‌ای است که مردم انتخاب کرده‌اند.
وی افزود : امروز کسانی که در مورد مسائل فرهنگی کار کرده‌ و در این زمینه اندیشه‌یابی انجام داده‌اند، روشن کرده‌اند که مساله سبک زندگی در مشرق‌زمین معلول مدرنیته قوی است. آن‌ها می‌گویند آن‌چه به عنوان تجدد وارد مشرق زمین شده است، مدرنیته و جریانی است که در مغرب زمین به وجود آمده است. این جریان معلول دو و یا سه قرن کار فکری، فلسفی و فرهنگی بوده است.
رئیس قوه قضاییه با بیان این‌که «به نظر من کشورهای غربی عامدانه خواهان تحمیل اندیشه‌های مدرنیته به مشرق زمین هستند» خاطرنشان کرد: همواره تعاملات فرهنگی میان ملل وجود داشته است، اما چنانچه‌ ما گمان کنیم که کشورهای غربی در تحمیل بنیان‌های نظری خود در کشور بدون هیچ تعمدی اقدام می‌کنند، خطای بسیار بزرگی را مرتکب شده‌ایم.
آملی لاریجانی با اشاره به بحث شبیخون فرهنگی ادامه داد: زمانی رهبر انقلاب به این بحث اشاره کردند ولی متاسفانه ما در دوره‌ای از اصلاحات مشاهده کردیم که نه تنها این افراد بحث شبیخون فرهنگی را نمی‌پذیرفتند بلکه به دنبال این بودند که برای این مساله عاملی طبیعی تبیین و تفسیر کنند، این در حالی بود که شبیخون فرهنگی عامل طبیعی نداشت.
وی هم‌چنین با اشاره به بیانات رهبر انقلاب خاطرنشان کرد: ما باید از مبانی و بنیان‌هایی که به کشور ما سرازیر می‌شود، غافل نمانیم؛ چراکه از اصولی‌ترین اهداف مدرنیته، بحث فردگرایی است. بحث فردگرایی به این معنا که هر انسان یک واحد مستقل است و خود آینده زندگی خود را تعیین می‌کند.
رییس دستگاه قضا ادامه داد: فردگرایی زمانی که در عوالم دیگر از جمله عالم سیاست ترجمه می‌شود، تبدیل می‌شود به حرفی به نام تز بی‌طرفی دولت‌ها. آن‌ها می‌گویند که دولت‌ها حق ندارند به آحاد جامعه دیکته کنند. آن‌ها معتقدند دولت‌ها باید بی‌طرف باشند و فضایی ایجاد کنند که هر فرد اهداف خود را پیگیری کند.
وی با اشاره به دولت اصلاحات خاطرنشان کرد: ما فراموش نمی‌کنیم که در دوره اصلاحات آن‌ها می‌گفتند که ما برای مردم ارزش‌ها را تعیین نمی‌کنیم مردم خود به دنبال ارزش‌ها هستند
آملی لاریجانی در بخش دیگری از صحبت‌هایش به بیان روش‌های مواجهه با شبیخون فرهنگی وارد شده به کشور پرداخت و گفت: برای مواجهه با شبیخونی که به کشور وارد شده است، ما باید در دو سطح عمل کنیم؛ در ابتدا باید به مواجهه علمی، نظری و فکری با این شبیخون بپردازیم. در ابتدا باید این شبیخون را بشناسیم و آثار و مبانی آن را بدانیم و حرف‌هایی که در مقابل آن وجود دارد را گوش دهیم. سپس باید وارد عمل شویم؛ چراکه ما نمی‌توانیم جوانان خود را به بحث‌های فکری و نظری مشغول کنیم. ما باید علاوه بر این‌که در جهت بنیانی و نظری کار می‌کنیم، در جهات علمی نیز وارد عمل شویم.
وی ادامه داد: ما به عنوان مسلمان، یک حیات مومنانه را اتخاذ کرده‌ایم و برای این انتخاب خود ادله و سندی به نام قرآن داریم. ما باید با مراجعه به قرآن ببینیم که قرآن چه حیاتی را در قبال حیات تجدد بر مسلمانان عرضه می‌کند. ما با مراجعه به قرآن درمی‌یابیم که در مقابل مدرنیته که نحوه حیات را خود انسان اتخاذ می‌کند، ما نحوه حیات خود را مومنانه و با مراجعه به قرآن اتخاذ می‌کنیم. ما باید به جوانان خود این تذکر را بدهیم که مستقلانه زندگی می‌کنیم و نحوه حیات خود را داریم. نحوه حیات ما آن است که در قرآن کریم عرضه شده است.
رییس قوه قضاییه در پایان خطاب به ائمه جمعه گفت: ما علمای بلاد و روحانیون وظیفه بسیار سنگینی در روشنگری میان نسل جوان داریم. ما باید نسل جوان خود را به لایه‌های عمیق‌تر هستی وجودی عالم و آدم توجه دهیم.

 


اصفهان- خبرنگار کیهان:
رئیس جدید دانشگاه صنعتی اصفهان با حضور سرپرست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و در غیاب رئیس سابق این دانشگاه معرفی شد.
در این مراسم جعفر توفیقی سرپرست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با حضور در دانشگاه صنعتی اصفهان، محمود مدرس هاشمی را به عنوان رئیس جدید این دانشگاه معرفی کرد.
در این مراسم که با حضور جمع کثیری از دانشجویان این دانشگاه، تعدادی از مدیران ارشد استانی و رؤسای دانشگاه‌های استان حضور داشتند، سرپرست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری طی سخنانی با تاکید بر لزوم پرهیز از شکستن حرمت افراد در دانشگاه اضافه کرد: رفتار مدیریتی اخلاق‌مدار بسیار مهم است و مهم‌ترین عنصر حفظ انسجام در دانشگاه است.
شایان ذکر است، در پی اعتراض دکتر همدانی گلشن به نحوه برکناری‌اش و نیز نحوه انتخاب مدرس هاشمی، وی در این جلسه حاضر نشد.

 


حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی با صدور حکمی حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسن رحیمیان را به تولیت مسجد مقدس جمکران منصوب کردند.
متن حکم رهبر انقلاب به این شرح است:
بسمه تعالی
جناب حجت‌الاسلام آقای حاج شیخ محمدحسن رحیمیان دامت افاضاته با قدردانی از خدمات با ارزش جناب حجت‌الاسلام والمسلمین آقای وافی در مسجد جمکران، جنابعالی را به تولیت آن مکان مقدس و نورانی منصوب می‌کنم. بی‌شک خدمتگزاری به آن جایگاه رفیع، شرف و منزلت والایی است که به شکرانه آن، شایسته است همه توان برای تسهیل بهره‌مندی مشتاقان و ایجاد فضای معنوی و قدسی برای استفاده روحی و فکری مومنان، به کار رود. توفیق جنابعالی را در این مسئولیت ارزشمند از خداوند متعال خواستارم.
سیدعلی خامنه‌ای
19 شهریور 1392

 


سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان ضمن استقبال از ابتکار روسیه درباره بحران سوریه، نگرانی ایران را از سلاح‌های شیمیایی که در اختیار تروریست‌هاست بیان کرد.
مرضیه افخم دیروز در اولین نشست خبری خود با رسانه‌ها به طرح روسیه برای حل بحران سوریه اشاره کرد گفت: ما از ابتکار روسیه درباره پایان دادن به بحران سوریه در این مرحله استقبال می‌کنیم و ما این ابتکار را در چارچوب متوقف کردن نظامی‌گری در منطقه می‌دانیم.
افخم گفت: ما همواره به عنوان کشوری که مخالف کاربرد سلاح‌های شیمیایی هستیم اعلام کرده‌ایم که خواهان عاری شدن منطقه از سلاح‌های کشتار جمعی بوده‌ایم و در عین حال نسبت به سلاح‌های شیمیایی در دست گروه‌های تروریستی در سوریه ابراز نگرانی کرده و آن را برای امنیت منطقه و جهان خطرناک تلقی می‌کنیم.
وی در پاسخ به سوالی درباره حمله احتمالی به سوریه و رایزنی مقامات کشورمان در این باره گفت که ایران به عنوان یک کشور مهم و تاثیرگذار در تحولات منطقه که سیاست اصولی خود را مبتنی بر ثبات و امنیت منطقه قرار داده رایزنی‌های مختلفی در این زمینه داشته و تلاش دارد تا مانع از وقوع هرگونه جنگ و درگیری شود.
سخنگوی وزارت خارجه در این باره به رایزنی‌های وزیر امور خارجه اشاره کرد و افزود: نمایندگی‌های ایران در کشورهای مختلف این موضوع را در اولویت برنامه خود قرار داده‌اند و همچنین در این خصوص ایران مواضع صریح و اصولی خود را اعلام کرده است.
وی در پاسخ به سوالی درباره اخبار منتشر شده توسط رسانه‌های صهیونیستی مبنی بر طرح مشترک سیاسی ایران و دولت سوریه برای حل بحران در این کشور ابراز امیدواری کرد که رسانه‌های کشورمان رسانه‌های صهیونیستی را ملاک سوال و تحلیل و تفسیرهای خود قرار ندهند.
افخم در پاسخ به سوالی درباره مذاکرات ایران و 5+1، با اشاره به واگذاری مسئولیت تنظیم مذاکرات هسته‌ای به وزارت خارجه توسط رئیس‌جمهور کشورمان خاطرنشان کرد: وزارت خارجه با همکاری سایر دستگاه‌های ذیربط که چارچوب هماهنگی‌ها در شورای عالی امنیت ملی انجام می‌شود مذاکرات را رهبری و هماهنگی‌ها را انجام می‌دهد.
وی درباره اینکه رئیس گروه مذاکره‌کننده چه کسی خواهد بود؟ خاطرنشان کرد: این موضوع سازوکار ویژه خود را دارد و در حال حاضر اطلاعات بیشتری را منتشر نمی‌کنیم زیرا گروه کارشناسی باید تعیین و مراحل کار کارشناسی و بررسی‌های اولیه انجام و در زمان مقتضی در خصوص گروه مذاکره‌کننده و ترتیبات آن اطلاع‌رسانی خواهد شد.
افخم اخبار منتشر شده مبنی بر اینکه اولین دوره مذاکره با 5+1 در دولت یازدهم قرار است در نیویورک برگزار شود را تفسیر نادرست از اخبار منتشر شده برشمرد و گفت: آقای ظریف و خانم اشتون در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان بین‌المللی در نیویورک دیدار خواهند کرد و این دیدار اولین تماس بعد از تشکیل دولت یازدهم است که در آن مسائل و موضوعات مختلف مورد بحث و تبادل‌نظر قرار می‌گیرد.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: این دیدار به منزله مذاکره ایران با 5+1 نیست و افزود: بعد از آن اعلام نظر خواهد شد که روند کار چگونه خواهد بود.
سخنگوی وزارت خارجه درباره مواضع کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا مبنی بر اینکه 5+1 پیشنهاد تازه‌ای برای ایران دارد، با بیان اینکه چنین اظهاراتی از سوی سخنگوی ایشان رد شده است، گفت که امیدواریم 5+1 به آینده نگاه کند تا بتوانیم به سمت مذاکرات سازنده، جدی و مبتنی بر یک اراده راسخ پیش برویم.
سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوالی در خصوص تغییر لحن برخورد کشورهای غربی با ایران نیز اظهار داشت: برای ما ملاک و مبنا اسناد رسمی است که طی آن اسناد رسمی که توسط‌آژانس بین‌المللی انرژی اتمی منتشر شده بر عدم انحراف ایران از فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای تاکید شده و در عین حال ما همواره اعلام کرده‌ایم که آماده همکاری هستیم که این مسیر هر چه بیشتر شفاف‌‌سازی شود و امیدواریم در تهیه گزارشات از برداشت‌ها و استنباط‌های شخصی پرهیز شود. افخم اضافه کرد: همکاری‌های خوب‌ ایران و آژانس نشانگر آن است که تعامل خوبی وجود دارد و معتقدیم ادامه گفت‌وگوها کمک کننده است و امیدواریم لحن‌هایی که از آن صحبت می‌شود چندان ملاک و مصداق نتیجه‌گیری نباشد.
وی در پاسخ به سوالی در خصوص درخواست مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از جمهوری اسلامی ایران برای صدور مجوز بازرسی از سایت نظامی پارچین، با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران همواره همکاری سازنده و شفافی با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی داشته و بازرسی‌های انجام شده از تاسیسات هسته‌ای ایران در نوع خود بی‌نظیر و کم نظیر است گفت: ما شاهد تاکید مدیرکل آژانس و گزارش‌های منتشر شده مبنی بر اینکه جمهوری اسلامی ایران از فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای انحرافی نداشته بوده‌ایم.
وی با اشاره به ادعاها و بحث‌های رسانه‌ای مختلفی که مطرح می‌شود، افزود: برای ما ملاک گزارش رسمی است و هیچ‌گونه تغییری در مواضع شفاف و صریح ما در همکاری با آژانس ایجاد نشده و امیدواریم در دور بعدی گفت‌وگوها با آژانس که قرار است پنجم مهرماه برگزار شود این مسیر به خوبی ادامه یابد.
سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوالی در خصوص آخرین پیگیری‌ها درباره نوراحمد نیکبخت دیپلمات ایرانی ربوده شده در یمن اظهار داشت: در پی ربوده شدن دیپلمات ایرانی در یمن وزارت امور خارجه پیگیری‌های خود را آغاز و رایزنی و مشورت با مقامات یمن آغاز شد و به همین منظور کمیته‌ای از بخش‌های حقوقی و کنسولی به صنعا سفر کرد. خوشبختانه مقامات یمن در این مرحله همکاری خوبی داشتند و هیئت ایرانی در این ملاقات‌ها نگرانی‌های خود را نسبت به وضعیت این دیپلمات ایرانی اعلام و خواستار پیگیری و جدیت مسئولان یمن در این زمینه شدند.

 


معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش با بیان اینکه هدایت تحصیلی دانش‌آموز باید از مقطع ابتدایی آغاز شود، گفت: با اجرای نظام جدید آموزشی انتخاب رشته دانش‌آموزان در کلاس نهم (سوم متوسطه اول) انجام می‌شود.
ابراهیم سحرخیز در گفت‌وگو با مهر با بیان این مطلب گفت: با اجرای نظام‌جدید آموزشی باید ماهیت و نحوه هدایت تحصیلی دانش‌آموزان تغییر و استعدادهای دانش‌آموز از مقطع ابتدایی شناسایی شود و در نهایت در دوره متوسطه دانش‌آموز بداند که می‌خواهد در چه رشته‌ای تحصیل کند.
وی افزود: شناسایی استعدادهای دانش‌آموز بیشتر برعهده معاونت پرورشی است و باید در این زمینه شورای عالی آموزش و پرورش مصوباتی را اتخاذ کند تا معلمان پرورشی از مقطع ابتدایی دانش‌آموز را به سمت رشته مورد دلخواهش راهنمایی کنند.
سحرخیز ادامه داد: با اجرای نظام جدید آموزشی 3، 3، 6، دانش‌آموزان از آغاز مقطع متوسطه دوم رشته‌های تخصصی مورد نظر خود را می‌خوانند و انتخاب رشته در کلاس نهم انجام می‌شود.
به گفته معاون آموزش ابتدایی متوسطه آموزش و پرورش،‌ دانش‌آموزانی که امسال در مقطع هفتم درس می‌خوانند، از دو سال دیگر باید رشته مورد نظرشان را در کلاس 9 انتخاب کنند.
وی با بیان اینکه انتخاب رشته در کلاس نهم به تدریج طی دو سال دیگر به صورت کامل اجرا می‌شود، تصریح کرد: دانش‌آموزان کلاس هفتمی باید از آغاز سال تحصیلی به فکر رشته مورد نظر خود باشند، چرا که نمرات درسی سال هفتم و هشتم در انتخاب رشته دانش‌آموزان به عنوان یکی از فاکتورهای انتخاب رشته حائز اهمیت است.
سحرخیز درباره وضعیت مشاوران هدایت تحصیلی نیز توضیح داد: تمام مشاورانی که در مقطع متوسطه فعالیت داشتند به متوسطه اول منتقل می‌شوند البته این به آن معنا نیست که در متوسطه دوم از مشاوره بی‌نیاز هستیم چرا که امیدواریم در آینده وضعیت آموزش و پرورش دگرگون و در زمینه استخدام‌ها به این وزارتخانه اجازه استخدام و بکارگیری نیرو به ویژه مشاوره داده شود.

 


دریابان علی شمخانی با حکم حسن روحانی رییس جمهور کشورمان دبیر شورای عالی امنیت ملی شد.
شمخانی مسئولیت هایی چون فرماندهی نیروهای دریایی سپاه و ارتش، وزارت دفاع در دولت های هفتم و هشتم، شورای راهبردی روابط خارجی و نیز ریاست مرکز راهبردی دفاعی نیروهای مسلح را در کارنامه خود دارد.
پیش از این سعید جلیلی سمت دبیر شورای عالی امنیت ملی را بر عهده داشت.
در سالهای گذشته مسئولیت خطیر مذاکرات هسته ای با گروه 1+5 با دبیر شورای عالی امنیت ملی بود که اکنون پرونده هسته ای با نظر رییس جمهور رسما به وزارت خارجه محول شد.

 


سخنگوی وزارت خارجه با جعلی و ساختگی خواندن صفحات فیسبوک منتسب به دکتر روحانی و دکتر الهام امین‌زاده تاکید کرد که دولت در صدد برخواهد آمد تا با تدوین و تهیه سازوکارهای حقوقی، امکان استفاده قانونی از این رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی برای عموم مردم ایران مقدور و میسر شود.
مرضیه افخم، سخنگوی وزارت خارجه ایران در صفحه فیسبوک خود نوشت: «خوشحالم از این که باز هم فرصتی دست داد تا در خدمت شما باشم. به علت مشغله شدید کاری، چند روزی را از این صفحه به دور بودم که گویا در همین چند روز اتفاقات زیادی در دنیای مجازی رخ داده است. به چند نکته خلاصه‌وار اشاره می‌کنم:
یک- متاسفانه مجبور شدم بر خلاف عهدی که با شما بسته بودم تعداد زیادی از نظرات و کامنت‌ها را حذف کنم چرا که دربردارنده معانی و مضامین توهین‌آمیز و تخریبگرانه‌ای بودند.
دو- عده‌ای با اقدامات شیطنت آمیز خود سعی کرده بودند این صفحه را جعلی دانسته و یا به خود منتسب کنند که صحت این ادعاها قویا تکذیب می‌شود. در عین حال لازم می‌دانم توضیح دهم که دیگر صفحات فیسبوک تایید نشده منسوب به هیات دولت از جمله صفحه مربوط به ریاست محترم جمهور جناب آقای دکتر روحانی و هم‌چنین صفحه مربوط به سرکار خانم دکتر الهام امین‌زاده جعلی و ساختگی هستند. همچنین گفتنی است ، مرضیه افخم نیز درمورد صفحه راه‌اندازی شده در فیسبوک تحت عنوان وی گفت: من صفحه‌ای ندارم و متعاقب ایجاد این صفحه، پیگیر اقدامات حقوقی برای بستن صفحه فیسبوکی که به نام من ایجاد شده است، هستم.

 


وزیر کشور در احکام جداگانه‌ای، تعدادی از مشاورین و معاونین جدید وزیر کشور را منصوب کرد.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت کشور، از سوی عبدالرضا رحمانی فضلی؛ تعدادی از مشاورین و معاونین جدید وزیر کشور منصوب و معرفی شدند.
دراین احکام جداگانه، «علی عبدالعلی زاده» مشاور عالی وزیر در امور توسعه مناطق، «حسینعلی امیری» قائم مقام وزیر در امور مجلس،«جواد ناصریان» معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی، «هوشنگ خندان دل» معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی، «غلامحسین واحدی» مشاور وزیر در امور حقوقی و «سید سلمان سامانی» رئیس مرکز مدیریت عملکرد، بازرسی و امور حقوقی شدند.

 


اراک- خبرنگار کیهان:
دانش‌آموزان مدارس استثنایی استان مرکزی در مسابقات قهرمانی کشور در رشته‌های آمادگی جسمانی و گویرانی مدال طلا و نقره به گردن آویختند.
در رشته گویرانی امید آدینه، محمد نیک‌فر و امیرحسین غلامی از اراک به ترتیب مدال‌های طلا، نقره و برنز را از آن خود کردند.
در رشته آمادگی جسمانی محمدرضا دیده‌ور، محمود رعیتی و علیرضا کیشانی‌ موفق به دریافت مدال نقره شدند.
همچنین فاطمه علما، محدثه احمدی و فاطمه جعفریان به ترتیب مدال‌های طلا، نقره و برنز را به گردن آویختند.
کاپ دوم در رشته تیمی آمادگی جسمانی نصیب تیم استان مرکزی، متشکل از محمد مولایی، صادق احمدی، محمد مشهد‌الکوبه، محمدرضا دیده‌ور، محمد رعیتی و علیرضا کیشانی شد.
این مسابقات در مرکز استان خراسان رضوی برگزار شد.

 


شهرکرد - خبرنگار کیهان:
آیت‌الله نوری همدانی گفت: بیداری اسلامی جهان را فرا گرفته، و مستکبران را قلع و قمع می‌کند.
وی که در اجتماع پرشور مردم شهرکرد سخن می‌گفت با اشاره به این موضوع که انقلاب اسلامی ایران به رهبری حضرت آیت‌الله خامنه‌ای موجب بیداری اسلامی در کشورهای جهان شده است افزود: این حرکت بیداری در روند تکاملی خود قدرت‌های استکباری را نابود می‌سازد.
نوری همدانی در بخش دیگری از سخنان خود در مصلای بزرگ امام‌خمینی شهرکرد با اشاره به وجود نعمت ولایت فقیه در کشور گفت: در مصر، بحرین، لیبی، عربستان و... ولایت فقیه حاکم نیست و مردم این کشورها که قیام کرده‌اند رهبر ندارند و اگر انقلاب اسلامی به ثمر رسید، در نتیجه رهبری‌های امام‌خمینی بود.
وی آمریکا را ببری کاغذی توصیف کرد، و خطاب به سران کاخ‌سفید تاکید کرد: در صورت حمله به سوریه شکست سختی را متحمل خواهید شد.
این مرجع تقلید افزود: اگر آمریکا قدمی در جهت جنگ علیه سوریه بردارد، وسیله‌ای برای درهم کوبیدن صهیونیست‌ها خواهد شد بنابراین به صلاح آمریکاست که از سیاست جنگ‌طلبانه علیه سوریه دست بردارد، و بیشتر از این آبروی خود را نریزد.
نوری همدانی در پایان با اشاره به مقاومت دمشق در برابر توطئه‌های غرب و برخی کشورهای عربی گفت: سوریه با ایران هماهنگ است، و در جبهه مقاومت در برابر صهیونیست‌ها و آمریکا ایستاده است.

 


اصفهان- خبرنگار کیهان:
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: متاسفانه امروز کشور از نظر بهره‌وری در جایگاه مناسبی قرار ندارد و تعداد بیکاران کشور را به دلیل دستکاری آمارها درست نمی‌دانم.
«علی ربیعی» در آیین افتتاح هشتمین جشنواره تعاونی‌های برتر استان اصفهان و افتتاح 123 طرح متمرکز تعاونی این استان با بیان اینکه در مبحث تولید و نفت بهره‌وری پایین داریم و بایستی ساختار ادارات اصلاح شود، افزود: امروز به دلیل تحریم‌ها درآمد نفتی کشورمان قابل توجه نیست، اما سرمایه گردش در اختیار مردم 10 برابر شده است.وی اضافه کرد: متاسفانه تعاونی‌های کشور با دست‌کاری‌های دولت با آسیب‌های جدی روبه‌رو شدند و برخی از نهادها به صورت سنتی در رده پایین اداره می‌شدند ولی اکنون تعاونی‌ها باید به عنوان یک پدیده و نیاز اجتماعی از قشرهای آسیب‌پذیر جامعه شکل بگیرند.
ربیعی با بیان اینکه تعاونی‌های ما یک‌سری اشکالات ساختاری در درون خود دارند، تصریح کرد: معتقدم تعاون و کار و رفاه اجتماعی باید با تغییر نام به عنوان وزارت عدالت اجتماعی در خدمت مردم باشد.
وی کاهش کارآفرینی فردی در کشور را یکی از دلایل بیکاری در کشور ذکر کرد و افزود: مشکل بیکاری یک مشکل جهانی است که در ایران این مسئله مضاعف شده است.
ربیعی یادآور شد: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در تلاش است 12مرحله قانون بهبود فضای کسب و کار را در قالب 4 مرحله اجرا کند.
وی در ادامه درباره افزودن مشاغل سخت و زیان‌آور نیز گفت: با توجه به ذخیره صندوق دولت، در خصوص اضافه کردن برخی شغل‌ها به عنوان مشاغل سخت و زیان‌آور باید دقت ویژه‌ای داشته و زمان بیشتری را برای آن بگذاریم.
ربیعی یکی از برنامه‌های دولت تدبیر و امید را ارائه خدمات بیشتر و مفیدتر به افراد تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی معرفی کرد و افزود: طی 25 روز از آغاز خدمت دولت جدید تمام بدهی‌های داروخانه‌ها و بیمارستان‌های تامین اجتماعی را صفر کردیم.
وی با اشاره به تشکیل کمیته‌ای برای افزایش درصد دفترچه‌های تامین اجتماعی، گفت: در همین راستا دولت برای رفاه اجتماعی کار کارشناسی قوی را اجرایی کرده و همچنین بیماران هموفیلی و سرطانی تحت پوشش خود را با جدیت حمایت می‌کند.در این مراسم با حضور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از 124طرح متمرکز تعاونی این استان در تالار کوثر مجموع شهدای ارتش واقع در بلوار دانشگاه اصفهان بهره‌برداری شد.این پروژه‌ها با سرمایه‌گذاری افزون بر 316 میلیارد تومان محقق شده و برای 14هزار و 134 نفر در استان اصفهان فرصت شغلی ایجاد کرده است.

 


4 جشنواره ملی رضوی با موضوعات پرده‌خوانی، نقاشی و خط‌نگاره‌ها، پویانمایی و همچنین جشنواره کتابخوانی الکترونیک رضوی در کشور به پایان رسید.
دبیر جشنواره ملی پرده‌خوانی رضوی در مراسم اختتامیه آن گفت: این جشنواره از سری برنامه‌های یازدهمین جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) است که با حضور 118 گروه از 18 استان کشور برگزار شد.
به گزارش ایرنا راضیه باباخانی افزود: خراسان رضوی پس از دو دوره برگزاری جشنواره نمایشنامه‌خوانی و تجربه در این هنر،‌امسال میزبان و مجری برگزاری نخستین جشنواره پرده‌خوانی رضوی بود.
وی بیان کرد: پرده‌خوانی هنری ایرانی و اسلامی است و قدمت دیرینه در سرزمین هنرپرور ما دارد، هر چند امروزه این هنر مهجور مانده و از دوران اوج خود بسیار فاصله گرفته است اما این میراث معنوی با عمق فرهنگ و باورهای ما پیوند داشته و دارد.
باباخانی اظهار داشت: هنر پرده‌خوانی راوی ارزشهایی است که در زندگی اولیا تجلی یافته و از حوادث و فرازهای ماندگار وقایعی صحبت می‌کند که به طور مستقیم با زندگی امامان معصوم(ع) و اهل بیت مربوط است.
براساس این گزارش سومین جشنواره ملی نقاشی و خط‌نگاره‌های رضوی از سوی برنامه‌های یازدهمین جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) طی مراسمی در بیرجند با معرفی نفرات برتر به کار خود پایان داد.
مدیر کل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی در این مراسم از هنر به عنوان بهترین ابزار برای ترویج فرهنگ رضوی یاد و بیان کرد: جشنواره رضوی ظرفیت خوبی برای هنرمندان است تا بتوانند با زبان گویای هنر خود به توسعه فرهنگ رضوی کمک کنند.
محمد مطهری‌فر گفت: جشنواره فرهنگی هنری امام رضا(ع) از ابتدا با برگزاری در چند استان آغاز شد و امروز در سطح ملی و جهانی گسترش یافته است.
وی افزود: هنرمندان باخلق آثار هنری فاخر می‌توانند بسیاری از معضلات فرهنگی و مشکلات را حل و در مسیر خنثی‌سازی توطئه‌های دشمنان گام بردارند.
او در ادامه تعداد آثار رسیده به سومین جشنواره نقاشی و خط و حروف‌نگاری رضوی را 401 اثر عنوان و بیان کرد: از این تعداد 230 اثر در بخش نقاشی خط و مابقی در بخش حروف نگاری به دبیرخانه جشنواره در خراسان جنوبی رسید.
همچنین پنجمین جشنواره ملی پویانمایی رضوی با معرفی نفرات برتر در محل امام‌زاده نور شهرستان گرگان به کار خود پایان داد.
پنجمین جشنواره ملی پویانمایی رضوی کار خود را با نمایش 16 اثر از سراسر کشور در تالار فخرالدین اسعد گرگانی، برگزار کرد.
هیئت داوران پنجمین جشنواره ملی پویانمایی رضوی 14 فیلم کوتاه انیمیشن را مورد ارزیابی و بررسی دقیق قرار دادند و به اتفاق آرا، نتایج داوری را اعلام کردند.
براساس رأی هیئت داوران پنجمین جشنواره پویانمایی امام رضا(ع)، در مراسم پایانی تندیس و دیپلم افتخار به همراه 50 میلیون ریال به فاطمه پیروی کارگردان فیلم یک جرعه نگاه به عنوان نفر اول از استان فارس، دیپلم افتخار به همراه 40 میلیون ریال به علی رخشانی کارگردان فیلم فداکار به عنوان نفر دوم از استان گلستان و دیپلم افتخار به همراه 30 میلیون ریال به داور نجفی کارگردان فیلم از خاک به عنوان نفر سوم از استان اردبیل اهدا شد.هم چنین با رأی هیئت داوران پنجمین جشنواره ملی پویانمایی رضوی، با اهدای لوح تقدیر جشنواره به همراه مبلغ هشت میلیون ریال به فاطمه پیروی انیماتور فیلم یک جرعه نگاه از استان فارس و لوح تقدیر جشنواره به همراه مبلغ هشت میلیون ریال به حامد شریفی کارگردان فیلم قفس از استان گلستان تجلیل شد.
بنابر گزارش فارس نیز معاون تولید کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در مراسم اختتامیه سومین جشنواره کتاب‌خوانی الکترونیکی رضوی و اولین مسابقه عکاسی جاده ولایت در اهواز گفت: جشنواره‌های رضوی سه سال است که در کانون برگزار می‌شود و در این سه سال یک راه سی ساله را طی کرده است.
علی گنج کریمی با اشاره به آمار و ارقام بسیار بالای تولیدات و شرکت کنندگان در جشنواره‌های رضوی کانون افزود: کانون اصلاً وابسته به عدد و رقم و کار کمی کردن نیست بلکه کار اصلی آن پرورشی، تربیتی و فکری است ولی باز کمیت را در برگزاری 16 جشنواره‌ای که کانون متولی آن بود به عینه می‌توان مشاهده کرد.
مراسم اختتامیه سومین جشنواره کتاب‌خوانی الکترونیکی رضوی و اولین مسابقه عکاسی جاده ولایت 18 شهریور ماه جاری در اهواز برگزار شد.

 


بناب- خبرنگار کیهان:
آیت‌الله رسولی محلاتی بیان کرد: محبت به اهل بیت(ع) مسئله مهمی است که طلاب باید به آن توجه کنند.
یار دیرین امام راحل(ره) و رهبر معظم انقلاب در آیین آغاز سال تحصیلی جدید دروس حوزه علمیه حضرت ولی عصر(عج) شهرستان بناب در جمع طلاب و اساتید این حوزه گفت: این حوزه از نظر ظاهر و همچنین باطن از حوزه‌‌های نمونه در کشور است و توفیق بزرگی خداوند نصیب شما کرده است که در این حوزه مقدس مشغول تحصیل هستید.
نماینده ولی‌فقیه در بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با تبریک ولادت حضرت معصومه(س) و تقارن این روز با آغاز سال تحصیلی جدید حوزه علمیه بناب، از طلاب خواست وقت خود را صرف تحصیل و مطالعه کنند.
رسولی محلاتی در بخش دیگری از سخنان خود با انتقاد از کم‌کاری در جمهوری اسلامی اظهار کرد: یکی از بدبختی‌های ما در نظام جمهوری اسلامی کم‌‌کاری است و متاسفانه ادارات ما از کم‌‌کاری می‌میرند.
وی در عین حال گفت: براساس آمارهای موجود کار مفید در ادارات ما در شبانه‌روز نیم ساعت است، در حالی که برای هر روز 8 ساعت حقوق می‌گیریم!
رسولی محلاتی در ادامه با بیان اینکه حوزه‌های علمیه و اساتید به عنوان امانتی از سوی خداوند در خدمت طلاب عزیز هستند؛ تصریح کرد: رسالت اصلی حوزه‌های علمیه تربیت عالمانی فاضل و متقی است و تحقق این رسالت خطیر بدون بهره‌مندی از اساتید وارسته امری بسیار سخت به نظر می‌رسد.وی در خاتمه با بیان خاطراتی از بنیانگذار کبیر جمهوری اسلامی گفت: انس با قرآن، برپایی نماز اول وقت و همچنین قرائت زیارت عاشورا توسط امام راحل باعث محبوبیت ایشان شده است.در این مراسم مدیر حوزه علمیه حضرت ولی‌عصر(عج) بناب ضمن خیر مقدم‌گویی به آیت‌الله رسولی محلاتی، طلاب و اساتید حوزه و با تبریک ولادت حضرت معصومه(س) و تقارن این روز با آغاز سال تحصیلی جدید حوزه علمیه خطاب به طلاب گفت: طلاب باید پر کار و پر نشاط باشند.حجت‌الاسلام والمسلمین شیخ مجید باقری بنابی با بیان اینکه خستگی و راحت‌طلبی کار تحصیل علم را برای طلاب دشوار می‌کند؛ افزود: باید به صورت خستگی‌ناپذیر، تحصیل در حوزه را جدی بگیرید و از هر فرصتی برای علم‌آموزی استفاده کنید.حوزه علمیه حضرت ولی‌عصر(عج) شهرستان بناب مشغول تحصیل علوم اسلامی هستند.

 


اصفهان- خبرنگار کیهان:
نخستین همایش بین‌المللی امامزادگان عصر دیروز با پیام مراجع عظام شیعه و با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در تالار شهدای کوثر ارتش اصفهان گشایش یافت.
در این همایش دو روزه که نمایندگان 9 کشور ایتالیا، استرالیا، فرانسه، انگلستان، ترکیه، قرقیزستان، عراق، افغانستان، ازبکستان و 350 نفر از علماء، فضلا، اساتید دانشگاه و حوزه، مولفان مقالات و نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی نیز حضور داشتند،‌ حضرت آیات عظام سبحانی، نوری همدانی، مکارم شیرازی، صافی گلپایگانی، جوادی آملی، علوی گرگانی و آیت‌ا... مظاهری رئیس حوزه علمیه اصفهان در پیام‌های جداگانه‌ای با اشاره به ضرورت معرفی امامزادگان به مردم، حقیقت اهل بیت‌(ع) و تشیع را به جهانیان تاکید کردند و با تاکید بر این که امامزادگان نقش بی‌بدیلی در ترویج فرهنگ تشیع در ایران داشته‌اند، و با معرفی امامزادگان به مردم باید حقیقت اهل بیت(ع) و تشیع را به جهانیان شناساند زیرا که امامزادگان ظرفیت عظیمی برای جهان اسلام محسوب می‌شوند.در پیام مراجع با اشاره به اهمیت موضوع پرداختن به معرفی امامزادگان آمده است: می‌توانیم با معرفی صحیح امامزادگان به نسل جوان از ظرفیت‌های فراوان آنها به عنوان پایگاه‌های فرهنگی و سازندگی استفاده کرده و در این مسیر از موقوفات فراوانی که مردم برای امامزادگان اختصاص می‌دهند، استفاده کرد.همچنین با تاکید بر تبیین زندگی امامزادگان در جامعه امروز و معرفی آن به مردم می‌توان فرهنگ دینی شیعیان را کامل کرد و از برکات آن در زندگی سود برد.در این پیام‌ها با اشاره به اینکه سازمان اوقاف و امور خیریه باید نسبت به وجود مقدس امامزادگان به خوبی تحقیق کرده و آنها را به درستی به مردم معرفی کند آمده است: ‌باید در حد توان نسبت به امامزادگان تحقیق کرد و چنانچه در تحقیقات در مورد شجره‌نامه امامزادگانی که در میان مردم جایگاه داشته و به عنوان قطب فرهنگی محسوب می‌شوند به نتیجه درستی نرسیدند. فوری برای نابودی آن اقدام نکنید.در این همایش حجت‌الاسلام والمسلمین علی محمدی نماینده ولی‌فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه کشور نیز برگزاری این همایش‌ها را در راستای تحقق منویات رهبری مبنی بر تبدیل بقاع متبرکه به قطب‌های فرهنگی دانست و گفت: هر قدر مردم با زندگانی آن بزرگواران آشنا شوند بیشتر در بقاع حضور می‌یابند.در آیین افتتاحیه نخستین همایش بین‌‌المللی امامزادگان از پرتال جامع امامزادگان رونمایی شد.به گزارش خبرنگار کیهان، پرتال جامع امامزادگان منبع موثقی در حوزه امامزادگان به منظور معرفی تمام امامزادگان کشور، تصاویر، موقعیت جغرافیایی و موقعیت و جایگاه این بزرگواران از منظر جامعه است.
همچنین در این مراسم سرود ویژه امامزادگان برای نخستین بار توسط هنرمندان اصفهانی اجرا شد که علاوه بر اجرای این سرود، آیین نمادین خطبه‌خوانی و زیارت قرائت مخصوصه امامزادگان را به اجرا درآوردند.
حدود 600 مقاله در ارتباط با نقش فرهنگی، اخلاقی و رفتاری امامزادگان، نقش سیاسی و اجتماعی آنان و نقش امامزادگان در توسعه فرهنگ و هنر اسلامی به دبیرخانه این همایش در اصفهان رسید که 436 مقاله ارزیابی شده و از بین آنها مقالات برتر در آیین اختتامیه مورد تجلیل قرار می‌گیرد.
در این همایش به 40 نفر از هیات امناء و خادمان برتر بقاع متبرکه کشور اعطای نشان مودت اهداء شد.
در این آیین از سند چشم‌انداز قطب فرهنگی شدن بقاع متبرکه و همچنین صندوقچه قبور مطهر امامان معصوم امام هادی(ع) و امام حسن عسکری(ع) رونمایی شد. این صندوقچه توسط هنرمندان زبردست اصفهانی ساخته شده است. صندوقچه قبلی ضریح مطهر امامان معصوم سامرا در انفجار وهابیون با 600 سال قدمت از بین رفته است.این گزارش حاکی است در این همایش 15 نفر از متولیان آستان مقدس عتبات عالیات و امامزادگان عراق حضور دارند. نمایشگاهی با 30 غرفه در حاشیه این همایش برپا شده است این غرفه‌ها شامل ضریح‌سازی، نقوش و نگارگری دو پایه مادر هنر اصیل اصفهانی، عکس‌های برخی بقاع متبرکه کشور از جمله امامزاده صالح با 800 تصویر، صنایع دستی اصفهان، برخی گره چینی‌های ضریح‌های قدیمی قبور مطهر امامزادگان، کتاب و... به نمایش درآمده است.

 


ورامین- خبرنگار کیهان:
مردم متدین ورامین، جوادآباد و قم همراه با علما و روحانیان پیکر مرحوم آیت‌الله سیدمهدی لاجوردی حسینی را تشییع و در جوار حرم حضرت معصومه(س) به خاک سپردند.
مرحوم آیت‌الله سیدمهدی لاجوردی حسینی از جمله مراجعی بود که دستگیری امام خمینی را توسط ساواک در سال 1342 محکوم کرد و بارها به دلیل حمایت از مبارزات امام خمینی به ساواک احضار شد. این مرحوم از سال 1345 در جوادآباد ورامین ساکن و منشأ خیرات زیادی شد. از جمله کارهای مرحوم آیت‌الله لاجوردی می‌توان به احداث حسینیه، دارالشفاء، مدرسه، حمام و رسیدگی امور صدها خانواده نیازمند اشاره کرد. آیت‌الله سیدمهدی لاجوردی حسینی پس از سال‌ها فعالیت علمی- دینی سرانجام در سن 97 سالگی به دیار باقی شتافت. پیکر این مرحوم سه‌شنبه به قم انتقال یافت و آیت‌الله شبیری زنجانی بر آن نماز خواند و در میان حزن و اندوه مردم در حرم مطهر حضرت معصومه(س) به خاک سپرده شد.

 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10