(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


شنبه 23 شهریور 1392 - شماره 20590

گفت‌وگوی مشاور ارشد نوازشریف با وزیرخارجه هند درباره کشمیر
انفجار تانکرهای سوخت ناتو در جنوب غرب پاکستان
حماس معاهده اسلو را بی‌اعتبار خواند
خطاب به جنگ‌طلبان آمریکایی
بشاراسد: تهدیدها ادامه یابد سلاح‌های شیمیایی را تحویل سازمان ملل نخواهیم داد
مراسم تشییع پیکر شهید 20 ساله به اعتراض علیه ‌آل‌خلیفه تبدیل شد
با جنایتکار خواندن رئیس اسبق سیا دانشجویان دانشگاه نیویورک دیوید پترائوس را «هو» کردند
یورش پلیس به جوانان معترض در شهرهای ترکیه
30 شهید و 40 مجروح در انفجارهای بعقوبه عراق
تحت عنوان «وفاداری به خون شهدا» آغاز شد
تظاهرات یک هفته‌ای مردم مصر در اعتراض به سرکوب طرفداران مرسی
تداوم درگیر‌ی‌ها با پلیس شیلی در سالگرد کودتای ژنرال پینوشه
حمله شبه نظامیان مسلح به کنسولگری آمریکا در هرات
   


مشاور ارشد نخست‌وزیر پاکستان و وزیر خارجه هند تنش‌های مرزی دو کشور در منطقه کشمیر را مورد بررسی قرار دادند.
به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، «سرتاج عزیز» و «سلمان خورشید» دیروز در حاشیه نشست شانگهای در قرقیزستان با هم دیدار کردند و طی آن، نگرانی‌های امنیتی دو کشور را در مناطق مرزی، به ویژه در کشمیر، مورد بررسی قرار دادند. رسانه های پاکستان با پوشش دادن این دیدار، آن را مقدمه دیدار میان «نوازشریف» نخست‌وزیر پاکستان و «مانموهان سینگ» نخست‌وزیر هند دانستند. این دیدار به خاطر درگیری های مرزی که طی دو ماه اخیر اتفاق افتاده و جان پنج نظامی هندی را گرفته است، به تاخیر افتاد. نوازشریف از تمایل دولتش برای برقراری مناسبات گسترده با هند خبر داد.

 


مهاجمان ناشناس با شلیک موشک‌های آر.پی‌جی7، 9 تانکر سوخت نیروهای سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) مستقر در افغانستان را در ایالت بلوچستان در جنوب غربی پاکستان منفجر کردند.
به گزارش ایرنا، این حمله در منطقه غلات این ایالت صورت گرفت و دست کم یک راننده طی تیراندازی مهاجمان کشته شد. دو نفر دیگر نیز در این حادثه زخمی شدند.تانکرهای سوخت‌رسان نیروهای ناتو که در محوطه بیرونی یک استراحتگاه در جاده پارک شده بودند از سوی شبه نظامیان هدف شلیک موشک‌های آر.پی.جی هفت و تیراندازی قرار گرفت. تانکرهای حامل سوخت در این حادثه نابود شدند. تیم‌های آتش‌نشانی شهر غلات نیز با حضور در محل آتش‌سوزی اقدام به اطفای حریق کردند.

 


جنبش حماس معاهده اسلو و تمام معاهدات پس از آن با رژیم صهیونیستی را باطل اعلام کرد.
به گزارش ایسنا به نقل از روزنامه مصری «الیوم‌السابع»، جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) در بیستمین سالروز امضای پیمان اسلو، این پیمان و تمامی معاهدات پس از آن با رژیم صهیونیستی را ابطال کرد.
در بیانیه حماس که به این مناسبت منتشر شده آمده است: دشمن صهیونیستی توانست از طریق امضای این توافقنامه به اقرار آشکار سازمان آزادی بخش فلسطین (ساف) به حق غصب 78 درصد از اراضی فلسطینی دست یابد و حتی اعلام کند که اراضی باقی مانده در کرانه باختری و نوار غزه اراضی تحت مناقشه است، لذا مذاکرات چندین ساله‌ای آغاز شد که نتیجه آن سوء استفاده اسرائیل از این فرصت برای تغییر جغرافیای کرانه باختری و قدس بود.
جنبش حماس با بیان اینکه ملت فلسطین هرگز به آنچه سازمان آزادی بخش فلسطین به آن متعهد شده، پایبند نخواهد شد تأکید کرد: حماس هرگز هیچ معاهده‌ای را که نتیجه آن از دست دادن حتی یک ذره از خاک فلسطین یا مقدسات آن باشد نمی‌پذیرد.
جنبش حماس در ادامه بار دیگر بازگشت به مذاکرات صلح را به شدت محکوم کرده و اعلام کرد: در حالی مذاکرات صلح از سر گرفته شده که اسرائیل همچنان عملیات یهودی‌سازی قدس را ادامه می‌دهد.
معاهده اسلو سال 1372 (13 سپتامبر 1993 میلادی) با حضور «بیل‌کلینتون» رئیس جمهور آمریکا، «اسحاق رابین» رئیس وقت رژیم صهیونیستی و «یاسر عرفات» رئیس سازمان آزادی‌بخش فلسطین در شهر اسلو نروژ امضا شد و به همین نام معروف شده است.
از سوی دیگر رژیم اشغالگر قدس از دیروز کرانه باختری را منطقه بسته اعلام کرد و علت آن را فرا رسیدن عید غفران یهودیان اعلام کرد ولی در همین حال منابع پلیس این رژیم خبر دادند که پنجشنبه شب در زندان صحرایی نفحه آتش‌سوزی رخ داد و طی آن هشت اسیر فلسطینی دچار سوختگی شده‌اند.
همچنین برپایه گزارش‌ها، «فرانسوا اولاند»، رئیس جمهوری فرانسه برای نخستین بار پس از انتخابش به این سمت اعلام کرد که هفته آینده به سرزمین‌های اشغالی فلسطین سفر خواهد کرد. وی روز پنجشنبه هنگام دیدارش با «محمودعباس»، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در کاخ الیزه از قصد خود برای این سفر خبر داد.

 


رئیس جمهوری سوریه گفت موافقت دمشق با نظارت بین‌المللی بر سلاح‌های شیمیایی سوریه به دلیل تهدیدهای آمریکا نیست و در صورتی که واشنگتن تهدیداتش را متوقف نکند، سوریه نیز از تحویل سلاح‌های شیمیایی به سازمان ملل خودداری می‌کند.
به گزارش خبرگزاری‌ها، «بشاراسد» به یک شبکه روسی گفت: تصمیم سوریه در مورد نظارت بر سلاح‌های شیمیایی، به خاطر تهدیدهای آمریکا نیست، بلکه به خاطر پذیرش پیشنهاد روسیه است.
رئیس جمهوری سوریه خاطر نشان کرد: دمشق فقط زمانی نظارت بین‌المللی بر سلاح‌های شیمیایی خود را خواهد پذیرفت که آمریکا تهدید به حمله علیه سوریه را متوقف کند. وی تاکید کرد: سوریه یک ماه پس از پیوستن به پیمان منع تولید سلاح‌های شیمیایی، اطلاعات مربوط به زرادخانه خود را به سازمان ملل ارایه می‌کند.
بشار اسد گفت: اگر ما به دنبال ثبات در منطقه خاورمیانه هستیم، تمام کشورهای منطقه هم باید به توافق‌های بین‌المللی پایبند باشند و اسرائیل اولین رژیمی است که باید در این مورد اقدام کند زیرا اسرائیل سلاح‌های هسته‌ای، شیمیایی، بیولوژیک و همه انواع دیگر سلاح‌های کشتار جمعی را در اختیار دارد. بشاراسد اجرای طرح روسیه (نظارت بر سلاح‌های شیمیایی سوریه) را فرآیندی دوجانبه دانست و گفت اجرای این طرح تا اندازه زیادی به اقدامات مثبت متقابل آمریکا بستگی دارد.
دولت دمشق نیز دیروز از عضویت کامل سوریه در پیمان منع گسترش سلاح‌های شیمیایی خبر داد.
به گزارش خبرگزاری فارس، «بشار جعفری» نماینده سوریه در سازمان ملل گفت کشورش اکنون عضو کامل پیمان منع گسترش سلاح‌های شیمیایی است و این اقدامی است که «بشاراسد» رئیس جمهوری سوریه وعده داده بود. وی پس از تحویل دادن مدارک به سازمان ملل در نیویورک به خبرنگاران گفت: از لحاظ قانونی سوریه امروز عضو کامل پیمان (تسلیحات شیمیایی) است.
سوریه یکی از هفت کشوری بود که به این پیمان مصوب سال 1997 نپیوست. طبق این پیمان، کشورهای عضو باید ذخایر سلاح‌های شیمیایی خود را نابود کنند. سلاح‌های شیمیایی سوریه عاملی بازدارنده در مقابل تسلیحات کشتار جمعی اسرائیل بود. رژیم صهیونیستی عضو پیمان منع گسترش سلاح‌های شیمیایی و هسته‌ای نیست.
هفته گذشته نیز سوریه طرح روسیه در مورد نظارت بازرسان سازمان ملل بر سلاح‌های شیمیایی سوریه را پذیرفت. این اقدام سوریه، بهانه جنگ را از آمریکا گرفت.
با این حال، «جان کری» وزیر خارجه آمریکا دیروز در دیدارش با همتای روسی خود «سرگئی لاورف» در ژنو، به دولت دمشق 10 روز مهلت داد تا اسناد لازم در مورد پیوستن سوریه به پیمان منع گسترش تسلیحات شیمیایی را در اختیار جامعه جهانی (سازمان ملل) قرار دهد.
در نشست سه جانبه ژنو علاوه بر دو وزیر خارجه فوق «اخضر ابراهیمی» نماینده سازمان ملل در سوریه نیز حضور داشت.
سه طرف در نشست فوق بر ادامه یافتن مذاکرات و راهکارهای دیپلماتیک در مورد سوریه تاکید کردند.
عضویت سوریه در پیمان مذکور و پذیرش طرح مسکو توسط دمشق با استقبال کشورهایی مثل چین و حتی انگلیس مواجه شد. «باراک اوباما» رئیس جمهور آمریکا نیز پس از مواضع تازه دولت دمشق گفت: به جای سوریه روی مسایل داخلی آمریکا تمرکز می‌کنم، زیرا مسایل زیادی در دستور کار اعضای کابینه قرار دارد.
با این حال، شماری از محافل سیاسی و رسانه‌ای آمریکا همچنان بر طبل جنگ می‌کوبند؛ روزنامه «وال استریت ژورنال» مدعی شد، دمشق در حال پراکنده کردن ذخایر تسلیحات شیمیایی خود است.
«هنری کیسینجر» وزیرخارجه اسبق آمریکا نیز طی اظهاراتی ضدسوری، اوباما را به جنگ تحریک کرد و گفت: اگر مذاکرات درباره طرح نظارت بین‌المللی بر سلاح‌های شیمیایی سوریه از سوی روسیه، بیش از حد به طول بینجامد و خواسته آمریکا محقق نشود، واشنگتن تحقیر خواهد شد. «جان کری» وزیرخارجه آمریکا نیز گفت: آمریکا گزینه نظامی علیه دولت سوریه را از دستور کار خود خارج نساخته است.
«جان مک کین» نماینده جمهوریخواه مجلس سنای آمریکا نیز طرح روسیه را مشکوک خواند و گفت: من نسبت به طرح روسیه بسیار مشکوک هستم.
در همین حال، وزرای خارجه عربستان، امارات و اردن در ارتباط با تحولات سوریه و طرح روسیه به فرانسه سفر کردند.
عملیات
علیه تروریست‌ها
به گزارش واحد مرکزی خبر، ارتش سوریه 12 مرکز تجمع تروریست‌ها در حومه دمشق را مورد حمله قرار داد و بر آنها مسلط شد. طی این حمله دست کم 20 شورشی کشته و شمار زیادی نیز مجروح شدند.
نیروهای دولتی در مناطق و شهرهای حلب، حمص و درعا نیز علیه تروریست‌ها دست به عملیات زدند. در این حملات علاوه بر هلاکت شماری از افراد مسلح، مخفیگاه‌های ساخت بمب و سلاح و مهمات نیز کشف شدند.
تروریست‌ها نیز در واکنش به شکست‌های خود، 22 نفر را در حمص قتل عام کردند که شماری از آنها غیرنظامی هستند.
سایر رویدادها
* سازمان ملل اعلام کرد گزارش بازرسان این سازمان در مورد استفاده از سلاح‌های شیمیایی در سوریه هفته آینده به احتمال زیاد اعلام می‌شود.
* واین مدسن، روزنامه‌نگار آمریکایی فاش کرد، «بندربن سلطان» رئیس دستگاه جاسوسی عربستان به نمایندگان مجلس آمریکا رشوه داده است تا با حمله به سوریه موافقت کنند.
* نشریه آمریکایی «فارین پالیسی» اعتراف کرد که بشار اسد در برابر جنگ تبلیغاتی غرب پیروز شده است.

 


مراسم تشییع پیکر شهید 20 ساله بحرینی به تظاهرات علیه رژيم آل‌خلیفه تبدیل شد.
به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از شبکه خبری المنار، بحرینی‌ها روز پنجشنبه پیکر محمد عبدالجلیل 20 ساله که روز چهارشنبه توسط نیروهای امنیتی رژیم آل‌خلیفه کشته شده بود را در محله «الدیه» درغرب منامه، تشییع کردند.
این مراسم با سر دادن شعار علیه خانواده سلطنتی و لزوم تغییرات دموکراتیک در راستای دستیابی مردم به حقوق شهروندی، به تظاهرات ضد رژیم حاکم تبدیل شد.
محمد عبدالجلیل دو روز قبل در یکی از مناطق غرب منامه توسط نیروهای امنیتی در نیمه‌شب هدف قرار گرفت و ساعتی پس از آن مقامات دولتی از خانواده وی خواستند تا به بیمارستان بین‌المللی برای تحویل جسد وی بیایند.
مقامات آل‌خلیفه مدعی شده‌اند که این جوان بر اثر سقوط از درخت جان خود را از دست داده ‌است.
سازمان ملل اخیراً از وضعیت حقوق بشر در بحرین به شدت ابراز نگرانی کرده و اقدامات رژیم آل‌خلیفه به حدی غیرانسانی است که حتی آمریکا به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین حامیان رژيم منامه نیز وادار به انتقاد از وضعیت حقوق‌بشر در بحرین شده است.

 


دانشجویان دانشگاه نیویورک رئيس سابق سازمان سیا را در خیابان محاصر کردند و وی را «فاشیست و جنایتکار جنگی» خواندند.
به گزارش «پرس‌تی‌وی»، گروهی از دانشجویان آمریکایی اخیراً وقتی «دیوید پترائوس»، رئيس سابق سازمان سیا را که برای تدریس در حال حرکت به سمت دانشگاه نیویورک بود دیدند، وی را محاصره کرده علیه وی شعار دادند.
«منزجرکننده، فاشیست و جنایتکار جنگی» القابی هستند که دانشجویان حین تعقیب وی پی‌در پی نثار این مقام بلندپایه سابق آمریکایی کردند. «پترائوس» سال گذشته پس از افشای روابط غیراخلاقی پنهانش با منشی و نویسنده خاطرات زندگی‌اش از ریاست سیا کنار گذاشته شد.
این ژنرال بازنشسته‌ ارتش که به‌عنوان استاد مدعو به دانشگاه نیویورک دعوت به کار شده نقش عمده‌ای در جنگ افغانستان داشته و فرماندهی نیروهای ناتو در این کشور را نیز در کارنامه جنگی‌اش دارد.
پترائوس در زمان اشغال عراق نیز مسئولیت آموزش نیروهای آمریکایی را بر عهده داشت. یکی از اتهامات وارده به این ژنرال آمریکایی، دست داشتن در عملیات پهپادهای آمریکایی است که بارها مراسم خاکسپاری و یا عروسی افغان‌ها را هدف قرار داده‌اند.
دانشجویان آمریکایی در تعقیب این ژنرال که بارها از سوی اوباما، رئيس‌جمهور آمریکا مورد تقدیر قرار گرفته به وی اطمینان دادند، درکلاس‌های درس نیز اعتراض‌ها را ادامه دهند تا سرانجام مجبور به ترک دانشگاه شود!

 


تظاهرات ضد دولتی در شهرهای مهم ترکیه برای چهارمین روز متوالی از سوی نیروهای امنیتی این کشور سرکوب شد.
نیروهای امنیتی ترکیه روزهای پنجشنبه و جمعه نیز با تظاهرکنندگان ضددولتی در شهرهای مختلف از جمله «اسلامبول» درگیر شدند و با استفاده از گاز اشک‌آور، خودروهای آب‌پاش و باتوم به مقابله با آنها پرداختند.
ریشه اصلی اعتراض‌های ترکیه به حوادث ژوئن و خردادماه پارک «گزی» اسلامبول باز می‌گردد که اعتراض معدودی فعال حامی محیط‌زیست به قطع چند درخت در عرض چند ساعت به یک شورش سراسری ضددولتی تبدیل شد.
اگرچه این اعتراض‌ها سرکوب شد اما گذشت زمان و مطرح شدن احتمال حمله آمریکا به سوریه و حمایت‌های عجیب ترکیه از اقدام نظامی علیه بشار اسد، زمینه‌های آغاز اعتراض‌های جدید را این بار در شهر مرزی «هاتای» فراهم ساخت.
روز دوشنبه هفته گذشته در جریان تظاهرات ضددولتی گروهی از مردم این شهر، جوانی 22 ساله به نام «محمد آتاکان» پس از اینکه گلوله گاز ‌اشک‌آور پلیس ضدشورش با سرش اصابت کرد کشته شد و همین مسئله موج تازه‌ای از اعتراض‌ها علیه دولت «اردوغان» را به راه انداخته است.
پنجشنبه گذشته مقامات رسمی ترکیه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کردند «آتاکان» نه بر اثر اصابت گلوله گاز اشک‌آور بلکه به علت سقوط از بلندی کشته شده است. پاسخی که بر خشم معترضان افزوده و به نظر می‌رسد این کشور را تا چند روز آینده نیز ناآرام نگاه دارد!
به گزارش واحد مرکزی خبر پلیس ترکیه طی روزهای پنجشنبه و جمعه نیز شماری از معترضان را دستگیر و شماری را نیز سرکوب کرد. معترضان که زمانی علیه سیاست‌های داخلی و خارجی دولت اردوغان شعار می‌دادند اکنون فقط خواستار محاکمه قاتلان این جوان 22 ساله هستند.

 


در حملات تروریستی تکفیری‌ها به مسجد جامع شهر بعقوبه عراق، بیش از 30 نمازگزار شهید و 40 تن دیگر زخمی شدند.
به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از خبرگزاری فرانسه، منابع امنیتی و پزشکی عراق اعلام کردند انفجار دو بمب روز جمعه نزدیک مسجد جامع شهر بعقوبه در شمال بغداد به شهادت دستکم 30 تن از نمازگزاران و زخمی شدن بیش از 40 تن دیگر از آنان انجامید.
بر پایه این گزارش، طبق گفته یک افسر پلیس بعقوبه این دو انفجار در نزدیکی «مسجد جامع اسلام» در مرکز بعقوبه روی داده و به کشته و زخمی شدن ده‌ها تن منجر شده است.
وی همچنین اظهار داشته است که قربانیان این انفجارها از اهل تسنن و شیعیان هستند.
منابع پلیس عراق همچنین اعلام کردند در حمله صبح جمعه افراد مسلح به منزلی در منطقه القادسیه در شرق موصل، شش عضو یک خانواده کشته شدند.
از سوی دیگر شبکه خبری المیادین گزارش داد روز پنجشنبه بر اثر وقوع دو انفجار در منطقه کرکوک و بیجی در شمال عراق، هفت تن کشته و ده‌ها تن دیگر زخمی شدند. بر پایه این گزارش، انفجار اول در پارکینگ یک مرکز نظامی شهر کرکوک و انفجار دوم نیز در شهر بیجی به وقوع پیوست.
همچنین روز پنجشنبه در حمله افراد مسلح یک گشتی پلیس را مورد حمله قرار دادند که بر اثر آن سه نیروی امنیتی عراق کشته شدند.
یک منبع پلیس عراق نیز اعلام کرد مهاجمان مسلح یک معلم را در جنوب بغداد و دو مامور پلیس را نیز در غرب موصل کشتند.
در همین حال خبرگزاری نهرین عراق نیز از انفجار یک خط لوله نفت در حد فاصل اسکندریه و جرف الصخر و آتش‌سوزی در آن خبر داد.

 


طرفداران «محمد مرسی» تظاهرات یک هفته‌ای خود با عنوان «وفاداری به خون شهدا» را به مناسبت گذشت یک ماه از کشتار میدان «رابعه العدویه» آغاز کردند.
با فراخوان «ائتلاف ملی ضد کودتا و حامی مشروعیت»، هزاران نفر از اخوانی‌ها و طرفداران «محمد مرسی» از روز گذشته تظاهرات سراسری و یک هفته‌ای خود علیه حاکمان نظامی مصر را با شعار «وفاداری به خون شهدا» آغاز کردند.
«عصام العریان»، یکی از رهبران اخوان‌المسلمین مصر از طریق شبکه تلویزیونی «الجزیره» اعلام کرد اخوان از سرکوب‌ها و خشونت‌های نیروهای امنیتی واهمه‌ای ندارد و از همه مصری‌ها خواسته در این تظاهرات بزرگ شرکت کنند. وی همچنین خواستار دخالت جامعه جهانی برای توقف کشتارها در این کشور شد.
دیروز همزمان با آغاز تظاهرات گسترده اخوانی‌ها، تدابیر شدید امنیتی در شهرهای مختلف مصر از جمله قاهره و اسکندریه حاکم بود و ارتش و نیروهای پلیس تهدید کردند با «متخلفان» به شدت برخورد می‌کنند.
پیش از آغاز این تظاهرات، «ائتلاف ملی ضد کودتا و حامی مشروعیت» با صدور بیانیه‌ای از همه مصری‌ها خواست با «حمل تصاویر شهدا و قربانیان کودتا» و اهتزاز آن در «همه خیابان‌ها و کوچه‌ها» از آنان با «افتخار» یاد کنند. این ائتلاف همچنین از مردم مصر خواست از «کودتاچیان» انتقام بگیرند.
در این بیانیه با اشاره به اقدامات نیروی پلیس مصر در سرکوب حامیان محمد مرسی، رئیس‌جمهور برکنار شده این کشور در قاهره و دیگر مناطق مصر در ماه اوت، آمده است: «خون شهدا که مانند رود در میادین نهضه و رابعه (در قاهره) و دیگر میادین عمومی مصر جاری شد... و ارواح گرانقدر شهدا از شما می‌خواهند با شکست کودتا و محاکمه همه قاتلان، جنایتکاران و عاملان مسئول مرگ آنان، انتقام بگیرید.»
ائتلاف ضد کودتا در مصر همچنین از مردم سراسر جهان خواست در تاکید بر خواست مصری‌ها و در حمایت از مرسی، اولین رئیس‌جمهور منتخب این کشور در انتخابات دموکراتیک و آزاد که در کودتای نظامی برکنار شد، تظاهرات مشابه برگزار کنند.
همزمان خبر می‌رسد دادستانی مصر بازداشت «محمد مرسی» را به مدت 30 روز دیگر تمدید کرد. به نوشته «اسکای نیوز عربی»، صدور قرار بازداشت مجدد و یک ماهه برای مرسی، با هدف انجام تحقیقات درباره همکاری وی با جنبش حماس صورت می‌گیرد. شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان نیز دیروز گزارش داد محاکمه مرسی به زودی به شکل علنی در دادگاه کیفری قاهره انجام می‌شود.
«درخواست آمریکا و اروپا برای لغو حالت فوق‌العاده در مصر» و «تمدید 2ماهه حالت فوق‌العاده» در این کشور از دیگر خبرهای مهم دو روز اخیر مصر است.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، «ماری هارف»، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز پنجشنبه مدعی شد کاخ سفید مخالف وضع حالت فوق‌العاده در مصر بوده و خواهان پایان یافتن سریع این وضع است، کاخ سفید در حالی چنین ادعایی را مطرح می‌کند که اخوانی‌ها بارها اعلام کرده‌اند آمریکا با کمک کشورهای مرتجع عربی مثل عربستان، اردن و امارات علیه دولت قانونی مرسی وارد شده و با یک کودتای نظامی وی را کنار گذاشتند! بسیاری از کارشناسان جهان مثل نوام چامسکی نیز همین عقیده را دارند.
کشته شدن 17 نفر از نیروهای نظامی و افراد مسلح در عملیات ارتش مصر در صحرای سینا و تبرئه تمامی متهمان کشتار انقلابیون 25 ژانویه در استان سوئز از دیگر خبرهای این کشور به شمار می‌رود.
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از النشره، نیروهای ارتش مصر برای ششمین روز متوالی به عملیات زمینی در صحرای سینا با هدف پاکسازی این منطقه از وجود گروه‌های مسلح ادامه دادند. در این عملیات هلی‌کوپترهای آپاچی نیز عملیات زمینی نیروهای ارتش مصر را پشتیبانی می‌کردند.
کارشناسان امنیتی مصر اعلام کردند عملیات پنجشنبه در صحرای سینا بزرگترین عملیات از زمان جنگ اکتبر 1973 با رژیم اسرائیل تاکنون محسوب می‌شود. در این عملیات 9 فرد مسلح و 8 نظامی مصری کشته شدند.
پایگاه خبری العهد لبنان نیز اعلام کرد دستگاه قضایی مصر تمامی افراد متهم به کشتار یا تحریک به کشتار معترضین در استان سوئز در جریان انقلاب 25 ژانویه را تبرئه کرد. انقلاب 25 ژانویه در مصر در سال 2011 منجر به سرنگونی رژیم دیکتاتوری حسنی مبارک شد!
آخرین خبرها از تظاهرات روز گذشته مصر حاکی است، درگیری‌هایی بین طرفداران و مخالفان مرسی در شهر «المحله»، واقع در غرب مصر به وقوع پیوسته است.
در این باره خبرگزاری فارس به نقل از شبکه خبری «اسکای نیوز» نوشت، نیروهای امنیتی مصر نیز وارد معرکه شده برای پراکندن معترضان از گاز اشک‌آور استفاده کردند.
انبوهی از نیروهای امنیتی نیز در ورودی‌ها و خروجی‌های میدان التحریر، خیابان پل قصر النیل، خیابان قصر النیل‌و... مستقر شده و آماده سرکوب طرفداران مرسی‌اند.
در قاهره اطراف شهرک نصر، جایی که 14 اوت ارتش و پلیس مصر هزاران اخوانی را به خاک و خون کشید نیز تجمع گسترده ای صورت گرفته است. معترضان با حمل تصاویر قربانیان، بر ادامه اعتراض‌ها تا «بازپس‌گیری انقلاب» تاکید کردند.

 


در درگیری‌های خشونت‌بار میان پلیس و معترضان در شیلی در سالگرد کودتای ژنرال پینوشه علیه دولت سالوادور آلنده بیش از 300 نفر از دو طرف مجروح شدند.
به گزارش ایرنا، این ناآرامی‌ زمانی شدت گرفت که سباستیان پیندا رئيس‌جمهور شیلی از شهروندان خواست زخم‌های گذشته را فراموش نکنند بلکه بر آن غلبه کنند و در مراسم یادبود 11 سپتامبر 1973 (روز سرنگونی آلنده) با هم به مصالحه برسند.
وی همچنین ضمن عیادت از افسران مجروح شده در بیمارستان ناآرامی‌ها را به تبهکاران سازمان‌یافته رخنه کرده در صفوف معترضان نسبت داد.
اظهارات رئيس‌جمهور موجبات گسترش ناآرامی‌ها را فراهم کرد و در نتیجه این درگیری 42 مامور پلیس و 264 معترض مجروح شدند.
رژيم پینوشه بیش از 3200 نفر از مخالفان را کشت و حدود 38 هزار نفر را بازداشت و شکنجه کرد. شیلی اکنون 17 میلیون نفر جمعیت دارد.

 


حمله انتحاری عناصر طالبان به کنسولگری آمریکا در شهر «هرات» افغانستان شش کشته و بیش از 20 مجروح برجای گذاشت.
به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، صبح دیروز ابتدا یک خودروی بمب‌گذاری شده مقابل در ورودی محوطه کنسولگری آمریکا در هرات منفجر شد. پس از این حمله، چند عامل انتحاری دیگر وارد محوطه کنسولگری شدند و به مدت سه ساعت با آمریکایی‌های مستقر در داخل کنسولگری به تبادل آتش پرداختند و در نهایت کشته شدند.
شدت انفجار نخستین به حدی بود که بر اثر شکستن شیشه‌های منازل مردم، تعدادی غیرنظامی مجروح شدند. تعداد کشته‌های این حمله چهار مهاجم انتحاری طالبان و دو سرباز افغان اعلام شد. مجروح شدگان این حادثه نیز 21 نفر هستند که چهار تن از آنها آمریکایی و همین تعداد از نظامیان افغان هستند.
طالبان ضمن پذیرفتن مسئولیت این حمله، اعلام کرد که طی این عملیات 13تن از جمله چند آمریکایی بر اثر تیراندازی شبه نظامیان طالبان کشته شدند.

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10