(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


شنبه 23 شهریور 1392 - شماره 20590

خانه شورای شهر تبریز کجاست؟ (یادداشت خبرنگار)
راه جلوگیری از توسعه شهر یزد نوسازی بافت فرسوده است
چند جمله درباره جاده آمل به چمستان
افتتاح پارکینگ طبقاتی حمام قلعه در بازار همدان
شهر دانایی در کرج احداث می‌شود
رئیس جدید شورای شهر اصفهان انتخاب شد
ایران در کیهان
   


تبریز به گواه تاریخ و اسناد معتبر و کاملا قدیمی و مستند، از شهرهای مهم و تاثیرگذار و تحول‌گرا و متحول‌کننده‌ای است و به سختی می‌توان نمونه‌ای دیگری را یافت که دارای چنین جایگاهی در چارت شهرهای کشور باشد. چنین شهری به رغم اهمیت آن، خانه‌ای برای شورای شهر خود ندارد و ظاهرا بعد از این که تشکیلات شهرداری به ساختمان جدیدی انتقال یافته، تازه همه متوجه شده‌اند که «عمارت شهرداری» یعنی عمارتی که نزدیک به 90 سال قبل احداث شده، جای شورای شهر نیست و چون «موزه شهر» شده پس شورا نیز باید برود! و یا موزه را باید به طور موقت هم که شده «جمع» کرد!
در این که شورای شهر باید ساختمان مجزا و مستقل داشته باشد، شکی نیست و آن گونه که شنیده بودیم، سال‌ها قبل ساختمانی به همین منظور در دست ساخت یا تکمیل بود که تا امروز از آن خبری نیست و همین بلاتکلیفی را نقطه ضعف بزرگی برای شوراهای اول تا سوم می‌دانیم که آن چنان درگیر خود و دعواها و مسائل جاری بودند که فکری برای سقف بالای سر خود نکرده‌اند! وقتی کسی به فکر سقف خود نیست می‌تواند فکر سقفی برای شهر و مردمانش باشد؟!
از هم‌اکنون تکاپوها شروع شده تا شورای چهارم به قول بسیاری به طور موقت محل کار 21 عضو شورای شهر باشد ولی باید سوال کرد چه تضمینی برای موقت بودن است و اصولا مکان یابی چرا تا به امروز به تعویق افتاده و چگونه است که شهرداری به عنوان برگزیده شورا می‌تواند دارای ساختمان باشد ولی شورای شهر به عنوان برگزیده مردم، نمی‌تواند و نتوانسته است و چرا نباید مکان فعالیت شورا در همان ساختمان جدید شهرداری باشد؟ و اگر هم نیاز به عمارت کنونی در میدان ساعت است، بجاست با حفظ موقعیت مفهومی موزه بودن این ساختمان درنظر گرفته شود و اگر بنا است ساختمانی مجزا برای شوراهای شهر تبریز درنظر گرفته شود، هنر معماری اصیلی در این بناسازی پیاده شود و یا می‌توان به بناهای قدیمی و بویژه دوره قاجار که در مرکز شهر و از جمله در حوالی مقصودیه وجود دارند، نظر دوخت و بر روی آنها مطالعه کرد.
به هر حال، مردم تبریز از اینکه وضعیت خانه یابی برای اعضای شورای شهر این گونه شده و تکلیف آن مشخص نیست، رضایت خاطر ندارند و اعضای شورا باید پیشتر از این، به فکر سرپناهی برای خود به عنوان مکان شورای شهر تبریز می‌بودند تا امروز این‌چنین عجولانه تصمیم نمی‌گرفتند که «موزه» را در تصرف اداری خود داشته باشند و در نیم سال دوم که فصل سرما و یخبندان نیز است به فکر «خانه» بیفتند. می‌ترسیم این طرح هم مثل پروژه‌های شهرداری و ادارات باشد که در نیم سال دوم غالبا به دلیل شرایط جوی منطقه، موکول به شش ماهه اول سال بعدی شده‌اند!
تبریز- خبرنگار کیهان

 


یزد- خبرنگار کیهان:
رئیس کمیسیون عمران و توسعه سومین دوره شورای اسلامی یزد گفت: باید برای بازسازی بافت فرسوده تلاش کنیم تا شهر توسعه پیدا کند.
محمدرضا کوچک‌زاده گفت: دوهزار و 600 هکتار بافت فرسوده و تاریخی در شهر یزد وجود دارد که از این میزان دوهزار و 100 هکتار بافت فرسوده و مابقی بافت تاریخی است که تمهیداتی از سوی شهرداری برای نوسازی در بافت فرسوده در نظر گرفته شده که وام بانکی و تخفیف 50درصدی عوارض شهرداری از این جمله می‌باشد، باید تلاش کنیم در بافت فرسوده نوسازی انجام شود تا شهر از نظر وسعت توسعه پیدا نکند.
وی از مهم ترین پروژه‌های شهر را طرح تفصیلی شهر عنوان کرد و افزود: این طرح به عنوان نقشه راه در حوزه شهرسازی مطرح است و تمام تصمیم‌سازیها و برنامه‌ریزیها براساس طرح تفصیلی شهر انجام می‌شود، در طرح تفصیلی گذشته فقط معابر خوب کار شده بود و به کاربریها پرداخته نشده بود.
وی به پروژه طرح جامع امام‌زاده جعفر(ع) اشاره کرد و گفت: این طرح با فراز و نشیب‌هایی همراه است ولی اجرای آن باعث رونق و آبادانی شهر خواهد شد. همچنین طرح ساماندهی امیر چخماق به عنوان طرحی تحول‌آفرین می‌تواند آینده شهر یزد را متحول کند.
کوچک‌زاده در خصوص پروژه‌های ترافیکی شهر به تقاطع‌های غیر همسطح میادین، اصلاحات غیرهندسی، پارکینگ طبقاتی فرخی، تملک گاراژ رضوانی برای پارکینگ و احداث پارکینگ‌های درون محله‌ای اشاره کرد.
وی همچنین گفت: مطالعات و تهیه بی‌آرتی به عنوان طرحی تحول آفرین در شهر یزد نزدیک به نهایی شدن است که از میدان ابوذر تا دروازه قرآن را تحت پوشش قرار می‌دهد و شاید 10 سال برای به نتیجه رسیدن آن به طول بیانجامد.

 


معاون عمرانی استانداری مازندران مرداد سال 1390 در جلسه رسیدگی به روند اجرایی طرح تعریض جاده آمل-چمستان گفته بود: قبل از بروز حادثه باید تلاش کرد تا عمر اجرایی پروژه‌های عمرانی استان کاهش و میزان بهره‌وری پروژه‌ها افزایش یابد.
عیسی هاشمی با اشاره به اینکه اجرای پروژه جاده آمل، چمستان، نور طولانی شده است ادامه داد: ساخت این محور همانند پروژه کمربندی ساری در حال تاریخی‌شدن است در حالی که کل مسیر را با 10 ماه تلاش می‌توان به اتمام رساند.
درست بعد از این سخنان، یک تصادف مرگبار در این محور جان دو انسان را گرفت، اکنون دو سال از گفته‌های آن مسئول می‌گذرد، از آن روز تا تهیه این یادداشت ده‌ها نفر در این جاده جان خود را از دست داده‌اند.
دکتر مهرداد جوادیان رئیس بیمارستان امام علی شهرستان آمل در حاشیه امسال جشنواره شهید رجایی در آمل گفت: جاده آمل-چمستان تبدیل به کشتارگاه شده است.
وی با اشاره به اینکه پرسنل، پزشکان، بیماران و همراهان آنها برای ورود و خروج باید از این محور وارد بلوار بیمارستان شوند تاکید کرد: تا به حال چندین تصادف شدید فقط در سه راه بیمارستان که نقطه حادثه‌خیز است، صورت گرفته و پیگیری‌های ما برای اصلاح این نقطه حادثه‌خیز به جایی نرسیده است.
رئیس بیمارستان امام علی آمل با بیان اینکه خودش و تعدادی از پرسنل این بیمارستان برای خروج از بیمارستان چندین مورد دچار سانحه رانندگی شده‌اند تاکید کرد: برخی از پزشکان حاذق این بیمارستان همکاری خود را به خاطر عدم تامین امنیت جانی در این فرعی خطرناک قطع کرده‌اند.
در حال تنظیم این یادداشت بودم که روابط عمومی بیمارستان امام علی(ع) تماس گرفت و اعلام کرد یکی از مراجعه‌کنندگان به این بیمارستان در اثر سانحه رانندگی جان خود را از دست داد.
در یک کشور اسلامی که جان انسان‌ها بسیار ارزشمند است آیا شرط مروت این است که بیماری برای درمان به یک مرکز درمانی مراجعه کند اما به خاطر سهل‌انگاری و عدم رسیدگی مسئولان امر خونش به ناحق بر زمین بریزد؟ به راستی مسئول این خون‌ها کیست و چه کسی پاسخگو است؟
لازم به ذکر است حدود 20 سال است که مسئولان استانی و شهرستانی قول داده‌اند که محور آمل-چمستان 4 بانده شود اما اجرایی شدن این قول برای مردم منطقه به یک رویا تبدیل شده است.
آمل- خبرنگار کیهان

 


همدان- خبرنگارکیهان:
شهردار همدان گفت: پارکینگ حمام قلعه واقع در بازار مظفریه همدان در پنج طبقه و با ظرفیت استقرار 150 خودرو احداث شد.
سیدمسعود عسگریان گفت: مساحت زمین این پروژه 931مترمربع و مساحت تمام شده طبقات نیز 5586مترمربع است و برای احداث آن میزان 47میلیارد و 840میلیون ریال هزینه شده است.
وی ادامه داد: طی پنج سال گذشته مبلغ 190میلیارد ریال برای احداث پارکینگ توسط شهرداری همدان هزینه شده که 56میلیارد ریال آن از محل درآمد حاصل از عوارض حذف پارکینگ ساختمان‌های شهر بوده است.
عسگریان با اشاره به شماره‌گذاری روزانه 60 تا 70 دستگاه خودرو در شهر همدان و لزوم توجه به توسعه فضای پارکینگ در شهر یادآور شد: احداث دو پارکینگ طبقاتی دیگر در محوطه پرتردد آقاجانی بیگ و کبابیان نیز طراحی شده که عملیات اجرایی آنها به ترتیب با ظرفیت 650 و 950 دستگاه خودرو، به زودی آغاز خواهدشد.
در ادامه معاون عمرانی استاندار همدان، اظهار داشت: از میان 1200 شهر موجود در کشور، فقط 12 شهرداری، دارای طرح جامع ترافیک هستند که همدان نیز یکی از این شهرها محسوب می‌شود.
خسرو سامری گفت: احداث پارکینگ‌های طبقاتی نیاز مبرم شهر همدان است و انتظار می‌رود که شورای شهر نیز به اجرای این‌گونه پروژه‌ها بپردازد.
وی تأکید کرد: موضوع حذف پارکینگ در ساختمان‌های شهری باید به معنای واقعی متوقف شود و تنها در موارد معدود و ضروری انجام بگیرد.

 


کرج- خبرنگار کیهان:
مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری کرج از ساخت نخستین «شهر دانایی» کشور در این شهرستان خبر داد.
عباس زارع در جمع خبرنگاران اظهار داشت: یکی از مهم‌ترین طرح‌های در دست اجرای این سازمان، «شهر دانایی» است که با الگویی اکوپارک در تپه مرادآب ساخته می‌شود.
وی گفت:‌ این شهر به گونه‌ای طراحی شده است تا الگوهای زیست‌محیطی را به کودکان و نوجوانان آموزش دهد.
مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری کرج افزود: کرج تنها شهر دارای طرح جامع فضای سبز شهری در کشور است که این امر می‌تواند کمک شایانی به توسعه فضای سبز کند.
زارع تصریح کرد: اکنون 230 پارک در کرج ساخته شده است که باید به حد مورد نظر یعنی 400 پارک برسیم و طبق برنامه‌ریزی‌ها امسال 20 پارک در مناطق دوازده‌گانه ساخت و به بهره‌برداری خواهد رسید.

 


اصفهان- خبرنگار کیهان:
در آیین آغاز به کار چهارمین دوره شورای اسلامی شهر اصفهان، رضا امینی و احمد شریعتی به عنوان رئیس و نایب رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان معرفی شدند.
در مراسم آغاز به کار چهارمین دوره شورای شهر اسلامی که در ساختمان فرمانداری برگزار شد، رضا امینی با 13 رای موافق و احمد شریعتی با 12 رأی موافق به عنوان رئیس و نایب رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان انتخاب شدند. همچنین ندا واشیانی پور به عنوان منشی اول، علیرضا نصراصفهانی منشی دوم و وحید فولادگر منشی سوم چهارمین دوره شورای اسلامی شهر اصفهان انتخاب شدند.
امینی در خصوص ضرورت‌های شهر اصفهان تاکید کرد: ضرورت مهم شهر اصفهان نجات و احیای رودخانه زاینده‌رود است که متاسفانه طی سال‌های گذشته مورد بی‌مهری قرار گرفته که امیدواریم با حمایت همه نهادهای مربوط بتوانیم آن را احیا کنیم.
رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان، راه‌اندازی قطار شهری را یکی دیگر از ضرورت‌های شهر اصفهان دانست.

 


کرج- خبرنگار کیهان: مالکیت دولت بر 3830 هکتار اراضی ملی و دولتی تثبیت شد. معاون حفاظت و امور اراضی منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز درحاشیه هفتمین کار گروه ثبت و منابع طبیعی گفت: در راستای ثبت مالکیت دولت بر اراضی ملی 15 جلد سند مالکیت اراضی موصوف در هشت پلاک به مساحت 3830 هکتار اخذ شد. مصطفی پرویزی اظهار امیدواری کرد تا پایان سال جاری 16 هزارهکتار به صورت کامل ثبت سند شود.
کرمانشاه- خبرنگار کیهان: عملیات اجرایی سد مخزنی بیستون به زودی آغاز می‌شود. مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کرمانشاه با اعلام این خبر گفت: مطالعه سد مخزنی بیستون سه سال طول کشیده است.
محمد کهریزی افزود: با بهره‌برداری از این سد علاوه بر تامین آب مراکز صنعتی منطقه به عنوان پتانسیل گردشگری و تفریحی نیز از این سد استفاده خواهد شد.
رشت- خبرنگار کیهان: استان گیلان دومین استان کشوردر امر گازرسانی به روستاهاست. مدیرعامل شرکت گاز استان گیلان با اشاره به این خبر گفت: 1194 روستا با 199هزار خانواده که معادل 65درصد روستاهای استان است از نعمت گاز برخوردارند. سیدجلال نور موسوی افزود: 211 روستا در استان دارای پیمانکار است که 70درصد آن در دهه فجر امسال افتتاح می‌شود.
تبریز- خبرنگار کیهان: جشنواره هندوانه برای کودکان تبریز برگزار شد این جشنواره در پارک توان شهرک باغمیشه تبریز و در جهت افزایش فرهنگ شهروندی و آموزش مسائل شهرنشینی و ایجاد فضای اقتصادی بانشاط برای کودکان برگزار شد.
همدان- خبرنگار کیهان: اولین جشنواره مدرسه پژوهی آموزش و پرورش استان همدان برگزار شد. معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش استان گفت: جشنواره مدرسه پژوهی همدان، اولین جشنواره در سطح کشور است که با چنین موضوعی برگزار می‌شود. معصومه معصومیان هدف از برگزاری این جشنواره را اعمال مدیریت واحد در طول تحصیل یک دانش‌آموز، استفاده از توان وهم فکری و مشارکت عوامل دخیل شامل معلمان و مربیان دانست.
فیروزآباد- خبرنگار کیهان: در راستای آمادگی برگزاری چهارمین دوره انتخابات هیئت‌های مذهبی سراسر کشور، کارگاه آموزشی روسای هیئت مذهبی جنوب استان فارس به میزبانی فیروزآباد برگزار شد. رئیس سازمان تبلیغات اسلامی فیروزآباد گفت: این کارگاه به منظور ساماندهی مراسم عزاداری اهل بیت(ع) و پرهیز از رفتارها خلاف شرع در عزاداری‌ها برگزار شد. حجت‌الاسلام حمزه عبدی افزود: در این جلسه آمادگی مطلوبی بین روسای هیئت‌های مذهبی در رابطه با برگزاری چهارمین دوره انتخابات هیئت‌های مذهبی سراسر کشور ایجاد شد.
اهواز- خبرنگارکیهان: در سال جاری 120میلیارد تومان از محل اعتبارات تملک دارایی به پروژه‌های شهرستان اهواز اختصاص یافت. فرماندار شهرستان اهواز با اعلام این خبر گفت: این مبلغ از محل اعتباراتی است که تاکنون توزیع شده و پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال به بیش از 200میلیارد تومان افزایش یابد. عبدالعزیز فدعمی افزود: بیشترین اعتبارات در سال جاری در فصل عمران شهری و روستایی و بالغ بر 33میلیارد تومان است.
رودسر- خبرنگار کیهان: فرماندار رودسر از اختصاص بیش از 85میلیارد ریال اعتبار به این شهرستان خبر داد و گفت: این اعتبار از محل سرمایه‌ای استان به شهرستان رودسر اختصاص یافته که این میزان در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 20درصد رشد را نشان می‌دهد. رضا دوست‌جلالی ادامه داد: 8 درصد از این اعتبار برای اجرای طرح‌های هادی در روستاها هزینه خواهدشد.
خرم‌آباد- خبرنگارکیهان: طرح سلامت منابع در شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با هدف ارتقای ایمنی تأسیسات به اجرا درآمد. مدیر طرح سلامت منابع شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی کشور با اعلام این خبر گفت: در قالب اجرای این طرح وضعیت مناطق مختلف کشور بررسی شده و متناسب با نیازها، آموزش‌های لازم داده شده است. محمد کریمی با بیان این مطلب که طرح مذکور تحت عنوان HSE در همه شرکت‌های ملی پخش فرآورده‌های نفتی سراسر کشور به اجرا درآمده است افزود: با اجرای این طرح ضریب ایمنی تأسیسات درحد استاندارد ارتقاء یافت.
بروجرد- خبرنگارکیهان: رئیس شورای شهر بروجرد انتخاب شد. در جلسه‌ای که به منظور انتخاب رئیس جدید شورای شهر بروجرد تشکیل شده بود، پس از برگزاری انتخابات و شمارش آرا محمدرضا معظمی از 13 رأی مأخوذه با 8رأی به عنوان ریاست شورای شهر و عباس شمس‌الدینی نیز به عنوان نایب رئیس شورای شهر انتخاب شدند.
جاسک- خبرنگارکیهان: نماینده خانه مطبوعات جاسک طی حکمی از سوی مدیرعامل خانه مطبوعات استان هرمزگان انتخاب گردید. عبدالمجید مرادی به عنوان نماینده خانه مطبوعات منصوب گردید و مشغول به کار شد. وی دفاع از حقوق خبرنگاران شهرستان جاسک را در اولویت برنامه‌های خود دانست.
بهاباد- خبرنگارکیهان: مراسم تحلیف اعضای دور چهارم شورای شهر بهاباد با حضور امام جمعه موقت، معاون فرماندار، اعضای جدید شورای شهر و جمعی از مسئولان ادارات برگزار شد. معاون فرماندار در این مراسم با تشکر از زحمات شورای اسلامی دور سوم برای اعضای جدید شورای شهر آرزوی موفقیت کرد.
اصفهان- خبرنگار کیهان: دادگاه عمومی بخش زواره از توابع شهرستان اردستان اصفهان در مراسمی با حضور نماینده ولی‌فقیه و امام‌جمعه زواره و جمعی از مسئولان قضایی، اداری و نظامی و انتظامی این بخش و شهرستان اردستان افتتاح شد. رئيس کل دادگستری استان اصفهان دکتر غلامرضا انصاری طی سخنانی شهرستان‌ها و بخش‌های کویری استان را به دلیل تدین و سختکوشی و نجابت مردمان این مناطق از کمترین پرونده و اختلافات و جرم جنایت برخوردار دانست و گفت: با افتتاح این دادگاه امید است مردم با چشم امید و هنجارشکنان و زیاده‌خواهان با بیم و ترس به آن بنگرند. شایان ذکر است «علیرضا نقدی» که پیش از این قاضی دادگستری شهرستان خور و بیابانک بود به سمت رئیس این دادگاه عمومی منصوب شد.
شرق گلستان- خبرنگار کیهان: اولین آموزشگاه خصوصی صنایع دستی استان گلستان در شهر فاضل‌آباد از توابع شهرستان علی‌آباد کتول افتتاح شد. محمد کیخا معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی اداره کل میراث فرهنگی استان گلستان در مراسم افتتاح این آموزشگاه گفت: در آینده‌ای نزدیک نسبت به راه‌اندازی آموزشگاه‌های خصوصی صنایع‌دستی در شهرستان‌های کلاله و آزادشهر و گنبدکاووس اقدام خواهد شد.
گنبدکاووس- خبرنگار کیهان: نخستین کاروان از بسیجیان اهل سنت شهرستان گنبدکاووس به سفر زیارتی- سیاحتی مشهد مقدس اعزام شدند. مسئول اردویی راهیان نور ناحیه مقاومت بسیج گنبدکاووس در خصوص اعزام این کاروان گفت: اعزام بسیجیان اهل سنت به سفر مشهد مقدس در راستای فعالیت‌های فرهنگی سپاه و نیز ارج نهادن به تلاش‌های بسیجیان اهل سنت است.
سروان فتح‌الله تیموری افزود: امسال تعداد 178 نفر از خواهران و برادران اهل سنت عضو پایگاه‌های بسیج مدارس، دانشگاه‌ها و اعضای حلقه صالحین ناحیه بسیج سپاه گنبدکاووس طی 4 مرحله به سفر زیارتی- سیاحتی مشهدمقدس اعزام می‌شوند.
رشت- خبرنگار کیهان: تیم امدادگران لاهیجان قهرمان ششمین دوره مسابقات امدادگران شرکت گاز گیلان شد. ششمین دوره مسابقات امدادگران شرکت گاز استان گیلان با حضور 17 تیم از 16 شهرستان با هدف افزایش بنیه علمی و جسمی کارکنان امدادگر و آمادگی آنان جهت حضور به موقع در بحران‌ها و حوادث غیرمترقبه در سالن شرکت گاز گیلان برگزار شد. در این دوره پس از تیم امدادگران لاهیجان تیم‌های رشت(1) و رشت(2) به ترتیب در مکان‌های بعدی قرار گرفتند.
صومعه‌سرا- خبرنگار کیهان: رئیس هیئت کوهنوردی و صعودهای گیلان گفت: شهرستان صومعه سرا دارای پتانسیل‌های زیادی در زمینه گردشگری، تولید محصولات کشاورزی مثل ابریشم و توتون‌دار است که تاکنون از آن به خوبی استفاده نشده است. جابر کوچکی‌نژاد افزود: وقتی ابریشم و کارخانجات آن در شهرستان صومعه‌سرا از تکنولوژی روز استفاده نمی‌کنند نتیجه این می‌شود که باغهای توت تغییر کاربری یابد و زحمت کارگران ایرانی به سود و کام کارخانجات ژاپن برسد.
بندرعباس- خبرنگار کیهان: روابط عمومی اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان اعلام کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون، حدود یک میلیون دستگاه خودرو از طریق شناورهای دریایی جابه‌جا شده است که با مقایسه این رقم نسبت به مدت مشابه سال گذشته، می‌توان دریافت که کاپوتاژ خودرو در بنادر هرمزگان رونق قابل توجهی داشته است.
سیدباقر موسوی مدیر اداره بنادر و دریانوردی قشم گفت: هم‌اکنون 14 لندینگ کرافت و بارج و یدک‌کش با ظرفیت 40 تا 65 دستگاه خودرو سبک، جابه‌جایی خودروی مسافران و گردشگران دریایی را از بنادر پهل به لافت و بالعکس انجام می‌دهند.
* یادواره 56 شهید شهرستان فسا با حضور اقشار مختلف مردم و جمعی از خانواده‌های شهدا برگزار شد. جانشین فرماندهی نیروی دریایی سپاه رخدادهای جهان را مهر تأییدی بر سند عزت و افتخار نظام اسلامی ایران و ارزش ولایت فقیه دانست و گفت: امروز فرزندان شما در نیروی دریایی با عزت و اقتدار در منطقه خلیج‌فارس و تنگه هرمز حافظ ثبات و امنیت هستند.
تبریز- خبرنگار کیهان: نشست سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در دانشگاه تبریز با حضور سفیر اسبق ایران در چین و پاکستان برگزار شد. جواد منصوری در این نشست با تأکید بر اینکه بعد از مشروطه یک جریان ضدسلطه و ضدانگلیسی در داخل شکل گرفت، کودتای 28 مرداد را سرآغاز دوران اسلام‌زدایی از جامعه و تسلط بر مراکز علمی و نظامی توسط غربی‌ها دانست. وی انقلاب اسلامی را سرآمد انقلاب‌های جهان دانسته گفت: محور ثابت سیاست ایران اسلام، استقلال و دفاع از مظلومین بود که تا به امروز از آن عدول نشده.
اردبیل- خبرنگار کیهان: همزمان با گرامیداشت هفتصدمین سالگرد رحلت شیخ صفی‌الدین اردبیلی همایش بزرگداشت این عارف نامی در اردبیل برگزار می‌شود. این همایش در نیمه دوم دی‌ماه سال جاری و با همکاری سازمان اسناد و کتابخانه ملی، شورای فرهنگی استان اردبیل، مرکز مطالعات و تحقیقات شیخ صفی‌الدین اردبیلی و آکادمی مطالعات ایرانی لندن برگزار می‌گردد. براساس اعلام دبیرخانه این همایش علاقه‌مندان می‌توانند تا سی‌ام مهرماه 92 مقالات خود را به آن دبیرخانه ارسال نمایند.
* نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در جمع اهالی روستای کوعباسلو از توابع نیر گفت: حق آب جمهوری اسلامی ایران از رود ارس یک میلیارد و 850 میلیون مترمکعب است که یک میلیارد و 450 میلیون متر مکعب آن متعلق به استان اردبیل است و باید در سطح این استان استفاده شود. منصور حقیقت‌پور افزود: برای اجرای کانالی که بتواند 700 میلیون مترمکعب آب از حوزه خودآفرین به دشت مغان منتقل بکند در بیش از 2 سال یک هزار و 800 میلیارد ریال اعتبار در نظر گرفته شده است.
* مدیرکل شیلات استان اردبیل از تولید دو میلیون قطعه انواع ماهیان زینتی در این استان خبر داد. آرمان واعظی با اشاره به قابلیت‌های استان در زمینه آبزی‌پروری گفت: در حال حاضر 20گونه از ماهیان زینتی از جمله چهارگونه تخم‌گذار و 16 گونه زنده‌زا در سطح استان اردبیل تولید و تکثیر می‌شود وی افزود: هزینه کم برای سرمایه‌گذاری و وجود بازار مناسب داخلی و خارجی از مزایای تولید و تکثیر ماهیان زینتی محسوب می‌شود.
تالش- خبرنگار کیهان: مراسم ختم قرآن کریم با حضور قاریان قرآن و جمعی از اقشار مختلف مردم در محل سالن اداره فرهنگ و ارشاد تالش برگزار شد. رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی تالش گفت: قرآن امانتی بزرگ است که خداوند برای راهیابی انسان به کمال و سعادت در اختیار بشر قرار داده است. بهرام خوشحال افزود: قرآن کریم داروخانه‌ دردهای بشری است.
* مسئول کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تالش از برگزاری نشست فرهنگی حجاب و عفاف در این مرکز خبر داد. شهلا ابراهیمی گفت: این نشست با حضور 60 نفر از اعضای نوجوان کانون برگزار شد. وی گفت: موضوعات حجاب از دوران اسلام و قبل از آن، نظر رهبری در خصوص حجاب، زنان و نگاه غرب و دامهای استعماری غرب برای زنان در این نشست مطرح شده است.
گرگان- خبرنگارکیهان: اردوی کشوری مراکز فرهنگی و هنری استانهای گلستان و خراسان شمالی با موضوع سبک زندگی در گرگان برگزار شد. یکی از برنامه‌های این اردو برای دانش‌آموزان رصد ماه توسط تلسکوپ‌های موجود در بام گرگان واقع در تپه هزار پیچ بود.
سمنان-خبرنگار کیهان: معاون مشارکت‌های مردمی بهزیستی استان سمنان از جمع‌آوری 510 میلیون ریال فطریه و کناره در شهرستانها خبر داد و گفت: با وجود ناشناخته ماندن بسیاری از خدمات بهزیستی به آحاد مردم، شاهد کمکها و موقوفات فراوانی از سوی مردم نوعدوست هم استانی هستیم.
حسین نوحی ضمن بیان برپایی 41 ضیافت در شهرستانها، به حضور بیش از 160 نفر از مسئولان در این مراسم اشاره و افزود: در مراسم گلریزانی که به همت مؤسسه خیریه امام زمان در ماه رمضان برگزار شده بود، بیش از 700 میلیون ریال کمکهای مردمی به صورت نقدی و غیرنقدی جمع‌آوری شد.
یزد- خبرنگار کیهان: پسران دانش‌آموزان یزدی رتبه سوم مسابقات قرآنی کشور را به خود اختصاص دادند. در سی‌ویکمین دوره مسابقات کشوری قرآن، عترت و نماز سال تحصیلی 91-92 که به میزبانی استان قزوین در رشته‌های قرائت و حفظ قرآن کریم برگزار شد، دانش‌آموزان پسر و دختر یزدی مجموعا رتبه سوم کشور را بعد از خراسان رضوی و قم کسب کردند.
براساس همین گزارش همچنین دانش‌آموزان دختر یزدی در این دوره از مسابقات چهاررتبه برتر را به خود اختصاص دادند.
خلیل‌آباد- خبرنگار کیهان: فرماندار خلیل‌آباد گفت: صنایع تبدیلی هنوز در شهرستان خلیل‌آباد جای آن خالی است و نیاز است با توجه به تولیدات محصولات مختلف چندین واحد فرآوری محصولات در شهرستان ایجاد شود.
علی‌اصغر مرادزاده در جلسه شورای اداری شهرستان خلیل‌‌آباد با بیان اقدامات دولت در دوره‌های مختلف افزود: متاسفانه علی‌رغم فعالیت‌های انجام شده هنوز هم باید به صنعت در این شهرستان توجه شود و باایجاد کارگاه‌ها و کارخانجات در راستای بحث تولیدات کشاورزی و باغی فعالیت شود.
دهلران- خبرنگار کیهان: رئیس شورای اسلامی موسیان خواستار ارتقای دشت عباس به بخش شد. محسن روئین رئیس شورای اسلامی بخش موسیان و عضو شورای اسلامی شهرستان دهلران گفت: دشت عباس با جمعیتی بالغ 12 هزار نفر دارای زمین‌های حاصل‌خیز کشاورزی و چاه‌های نفتی یکی از قطب‌های مهم کشاورزی و حوزه نفتی استان ایلام است. وی افزود: اهالی این منطقه از یادگاران دوران دفاع مقدس هستند که در آن دوران حماسه‌های فراوانی به وجود آورده‌اند و انتظار دارند مسئولین به دشت عباس عنایت ويژه‌ای داشته باشند.
اهواز- خبرنگار کیهان: مراسم اعطای 9 مجوز کانون فرهنگی مساجد شهرستان شوشتر باحضور مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان برگزار شد.
در این مراسم مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان بااشاره به اهمیت کانون‌های مساجد و حضور روحانیون گفت: با توجه به کارکردهای ویژه و تخصصی امور قرآنی و فرهنگی درکانون‌ها، باید نظارت خاصی در انتخاب مسئولین این کانون‌ها زیرنظر امام جمعه و با تایید ایشان صورت پذیرد تا انشاءالله این کانون‌ها از آسیب‌پذیری کمتری برخوردار شوند.
حجت‌الاسلام والمسلمین سپهر 10 میلیون ریال هدیه به هر یک از این 9 کانون اختصاص داد.
دهلران- خبرنگار کیهان: بودجه سال جاری شهرستان دهلران 20 درصد افزایش یافت. فرماندار دهلران در نشست کمیته برنامه‌ریزی دهلران با اشاره به این خبر گفت: بخشی از بودجه مربوط به الزامات شهرستان است و اتمام پروژه‌های نیمه تمام نیز از جمله اهداف سال جاری است. بهزاد علیزاده افزود: اگر به دنبال توسعه استان هستیم باید به شهرستان دهلران به عنوان یک قطب اقتصادی و کشاورزی توجه کنیم.
اردبیل- خبرنگار کیهان: نخستین همایش ملی عشایر، نظم و امنیت به مدت یک روز در سالن ولایت اردبیل برگزار شد.
این همایش با حضور نماینده ولی فقیه دراستان و امام جمعه اردبیل، رئیس سازمان امور عشایر کشور، استاندار اردبیل و جمع کثیری از اساتید مراکز آموزش عالی برگزار شد.
دبیر علمی این همایش گفت: عشایر در طول تاریخ در تأمین امنیت کشور نقش مهمی داشته‌اند و از این رو از نظر پلیس یکی از مولفه‌های مهم در تأمین امنیت محسوب می‌شوند.
جبرائیل رزمجو گفت: عشایر غیور کشور به دلیل روحیه سخت‌کوشی عنصری مهم و قابل توجه درتأمین امنیت کشور هستند.
ساری- خبرنگارکیهان: شهرستان ساری میزبانی رزمایش دفاع از کوی و برزن را برعهده گرفت. فرمانده سپاه ساری با اعلام این خبر گفت: رزمایش پدافند غیرعامل، امداد و نجات و دفاع از کوی و برزن توسط گردان‌های بیت‌المقدس و کوثر روزهای 21و 22 شهریور ماه برگزار می‌شود. غلامرضا شریعتی هدف از این رزمایش را نوعی تمرین عملی برای بسیجیان دانست.
ساری- خبرنگارکیهان: سال تحصیلی با سه طرح پیش‌رو در استان مازندران شروع خواهد شد. مدیرکل آموزش‌وپرورش استان مازندران گفت: ما در شرایط فعلی نیازمند استفاده مطلوب و بهره‌وری از زمان هستیم، لذا باید برای جلوگیری از هدر رفتن فرصت‌ها سال تحصیلی را با دقت تمام آغاز کنیم. محمدعلی امیری افزود: در طرح مهم برگزاری جلسه شورای معلمان، حضور دانش‌آموزان در مدرسه و برگزاری همایش اولیای دانش‌آموزان موجب آغاز یک سال تحصیلی با برنامه و پربار خواهد شد.
بناب- خبرنگارکیهان: در اولین جلسه چهارمین دوره شورای اسلامی شهر بناب اعضای هیئت‌رئیسه این شورا انتخاب شدند. رسول رهبرفام نیز طی این جلسه به عنوان رئیس این شورا انتخاب شد.
کیاسر- خبرنگارکیهان: امام جمعه کیاسر از دولت خواست تا از ساکنین و ناظرین فتنه استفاده نکند. حجت‌الاسلام‌والمسلمین تیموری طی سخنانی در جمع خانواده‌های شهدا گفت: حمایت‌های پی‌درپی مقام معظم رهبری از دولت، این وظیفه را برای دولت به وجود می‌آورد که برای توقعات ایشان و مردم سنگ تمام بگذارد.
سرخس- خبرنگارکیهان: اعضای هیئت‌رئیسه شورای شهر سرخس انتخاب شدند. در جلسه تحلیف شورای شهر سرخس، خیرالله دانایی با 7 رأی، رئیس چهارمین دوره شورای اسلامی شهر سرخس شد.
گنبدکاووس- خبرنگارکیهان: اعضای هیئت‌رئیسه شورای اسلامی در شهر گنبدکاووس و اینچه برون پس از برگزاری مراسم تحلیف و با برگزاری انتخابات داخلی انتخاب شدند. در این جلسه حاجی نظرشیر محمدی به عنوان رئیس شورای شهر انتخاب شد.
اراک- خبرنگارکیهان: هیئت‌رئیسه چهارمین دوره شورای شهر اراک انتخاب شدند. 15 نفر اعضای شورای شهر اراک پس از رأی‌گیری مشخص شدند. در این جلسه ابراهیم عباسی به عنوان ریاست شورا انتخاب شد.
دهلران- خبرنگارکیهان: مراسم تحلیف چهارمین دوره شوراهای اسلامی شهرهای دهلران، موسیان، پهله و سراب میمه برگزار شد. فرماندار دهلران در این مراسم گفت: 60درصد بودجه شهرداری جاری و 40 درصد عمرانی است. بهزاد علی‌زاده افزود: امسال از محل اعتبارات شهرستان 18میلیارد ریال برای شهرداری‌های چهارگانه اختصاص یافت.
بهاباد- خبرنگارکیهان: مراسم تحلیف شوراهای روستایی شهرستان بهاباد برگزار شد. این مراسم با حضور امام جمعه موقت، معاون فرماندار، سرپرست بخشداری مرکزی، بخشدار آسفیچ در محل سالن مجتمع فرهنگی هنری ملاعبدالله بهاباد برگزار شد.
اردبیل- خبرنگارکیهان: جشنواره استانی پیشگیری از اعتیاد با معرفی نفرات برتر در شهرستان خلخال به پایان رسید. دبیرخانه این جشنواره از خرداد سال جاری در محل اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فعال بود و در طول این مدت 80 اثر به دبیرخانه ارسال شده بود. این جشنواره با هدف ترویج فرهنگ پیشگیری از اعتیاد در جامعه برگزار شد.
* تاکنون 122هزار تن گندم از کشاورزان استان اردبیل خریداری شده است. معاون برنامه‌ریزی استانداری اردبیل با اعلام این خبر گفت: میزان خرید گندم بسیار مناسب بوده و امید است تولید این محصول استراتژیک در سطح استان افزایش یابد. سیدحامد عاملی افزود: علی‌رغم کاهش جوجه‌ریزی، گوشت مرغ به اندازه کافی در استان ذخیره شده و مشکلی وجود ندارد.
بادرود- خبرنگارکیهان: مشکل آب نطنز به‌طور موقت رفع شد. فرماندار شهرستان نطنز در جلسه ستاد بحران شهرستان گفت: به موجب توافق انجام شده با شرکت فجر مشکل آب نطنز به‌طور موقت مرتفع شده است و فعلاً مشکل کمبود و قطعی نداریم. سیدامیر جعفری افزود: تنها راهکار مؤثر حل مشکل کمبود آب، پیگیری مصوبه سفر رئیس‌جمهور به استان اصفهان درخصوص انتقال آب از اصفهان به نطنز و صنایع منطقه است.
* اعضای جدید شورای اسلامی شهر بادرود در نخستین جلسه شهردار بادرود را انتخاب کردند. اعضای شورای شهر بادرود، مجید صفاری شهردار پیشین نوش‌آباد را با چهار رأی موافق به سمت شهردار بادرود منصوب کردند.

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10