(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


شنبه 23 شهریور 1392 - شماره 20590

امروز صورت می‌گیرد
رونمایی از سکه یادبود حضرت معصومه(س)
طحان‌پور: مردم عجله‌ای برای خرید لوازم خانگی ندارند
 یک کارشناس خارجی: لغو تحریم‌های اروپایی به معنی پیروزی ایران است
کوتاه اقتصادی
یک مسئول: فرش ایرانی علی‌رغم تحریم‌ها همچنان در دنیا پرمشتری است
صبح امروز از فرودگاه مهرآباد انجام شد
آغاز پرواز زائران خانه خدا
آخوندی: نگفته بودم برای خرید مسکن تسهیلات مستقیم داده می‌شود
قادری اعلام کرد
دلایل مخالفت مجلس با اصلاحیه لایحه بودجه92
مصرف سوخت مایع نیروگاه‌ها از 11 میلیارد لیتر گذشت
نان علی‌رغم افزایش قیمت خرید گندم گران نمی‌شود
رئیس سازمان صنعت استان تهران: 80 درصد لوازم‌التحریر وارداتی است
   


بانک مرکزی جمهوری اسلامی اعلام کرد: مراسم رونمایی از سکه یادبود حضرت معصومه(س) امروز برگزار می‌شود.
مراسم رونمایی از سکه یادبود بارگاه ملکوتی حضرت معصومه(س) در روز شنبه بیست وسوم شهریورماه 92 با همکاری سازمان تولید اسکناس و مسکوک، اداره نشر اسکناس و خزانه، روابط عمومی بانک مرکزی، شهرداری شهر مقدس قم و تولیت آستان مقدس حضرت معصومه(س) برگزار خواهد شد.
این سکه که به مناسبت سالروز ولادت باسعادت کریمه اهل بیت و دهه کرامت از سوی سازمان تولید اسکناس و مسکوک بانک مرکزی ضرب گردیده است در تالار معصومیه استانداری شهر مقدس قم رونمایی خواهد شد.
یادآور می‌شود، سکه یاد شده پنج هزار ریالی با تیراژ 20میلیون قطعه به رنگ نقره‌ای با وزن 1/10 گرم و قطر 3/29 میلی‌متر و با آلیاژ مس، روی و نیکل تهیه شده است.

 


رئیس اتحادیه لوازم خانگی گفت: وضعیت فعلی بازار لوازم خانگی به این دلیل است که کالاها گران بوده و قدرت خرید مردم کاهش پیدا کرده است.
محمد طحان‌پور در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: با توجه به وضعیت حال حاضر بازار و رکود در آن، کسی عجله‌ای برای خرید ندارد و هرکس با توجه به نیاز خود خرید می‌کند.
وی در ادامه گفت: اگر هر کسی با توجه به نیاز خود، کالاهای مصرفی را تهیه کند، آرامش به بازار لوازم خانگی برمی‌گردد.
رئیس اتحادیه لوازم خانگی در پاسخ به سؤال این که چرا برخلاف کاهش قیمت ارز آزاد، قیمت لوازم خانگی با افزایش همراه بوده گفت: اکثر شرکت‌های تولیدکننده اخطار می‌دادند که ما مشکل تحریم داریم و نمی‌توانیم ارز مبادله‌ای را به راحتی تهیه کنیم و در تولید مشکل داریم. از سوی دیگر به وارد کنندگان لوازم خانگی به هیچ عنوان ارز مبادله‌ای تعلق نمی‌گیرد.
طحان‌پور افزود: تعدادی از کالاها زیرقیمت کارخانه به صورت عمده به فروش می‌رود. به عنوان مثال قیمت کولر گازی در بازار اختلاف چندانی با قیمت آن در کارخانه ندارد و این کالایی است که هم در فصل سرما و هم در فصل گرما استفاده می‌شود، چرا که کولر آبی فقط در فصل خود استفاده می‌شود و قیمت آن هم مشخص است.
وی در پایان گفت: امروزه اکثر کالاهای خانگی زیرقیمت مصرف کننده عرضه می‌شود و قیمت مصرف کننده هم قیمت تأمین نشده تولیدکنندگان است و در صورت تخطی در قیمت‌ها، خریدار می‌تواند با ارائه فاکتور به اتحادیه لوازم خانگی یا سازمان صنعت، ‌معدن و تجارت جهت بررسی شکایت خود اقدام کند.

 


کارشناس اقتصادی لبنان با اشاره به تصمیم دادگاه عالی اروپا مبنی بر لغو بخشی از تحریم‌ها علیه ایران، آن را پیروزی جمهوری اسلامی ایران دانست.
«کامل وزنه» کارشناس لبنانی مسائل اقتصادی در گفت‌وگو با فارس در بیروت اظهار داشت: لغو تحریم علیه 8 بانک و شرکت ایرانی به مثابه پیروزی ایران و مقدمه‌ای برای لغو فشارهای آمریکا بر منطقه است و منطقه را وارد قراردادهایی می‌کند که با تجارت بین‌المللی مورد نظر آمریکا هماهنگی ندارد.
وی افزود: این تصمیم، پیروزی جمهوری اسلامی ایران است که با مراجعه به دادگاه عالی اتحادیه اروپا توانست تصمیم عادلانه‌ای را از آن خود کند.
وزنه تصریح کرد: دادگاه اروپا در بسیاری موارد خارج از فشارهای سیاسی آمریکا و در چارچوب منافع اقتصادی و تجاری اروپا عمل می‌کند و از آنجا که ایران قوانین بین‌المللی و هیچ یک از قوانین تجارت جهانی را نقض نکرده دادگاه اروپا با مراجعه به دلایل و مدارک روشن تصمیم نهایی خود را در خصوص لغو بخشی از تحریم‌های ایران اتخاذ کرد.
وی تاکید کرد: همچنین لغو این تحریم‌ها به معنی بر حق بودن ایران و ضربه‌ای به باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا و تیم سیاسی غربی است که در قبال ایران سیاست خصمانه در پیش گرفتند.
این کارشناس اقتصادی در مورد این سوال که آیا این تصمیم اروپا مقدمه لغو هرچه بیشتر تحریم‌ها خواهد بود؟ پاسخ داد: دولت جدید ایران سخت تلاش خواهد کرد که اقتصاد را از سیاست جدا کند و در نتیجه معامله تجاری آن با اتحادیه اروپا نیز از برخوردها و مواضع سیاسی جدا می‌شود تا به این ترتیب از سیاست‌های آمریکا در امان بماند و این تلاش‌ها تمام مسائل تجاری و خرید و فروش‌های آن را در برخواهد گرفت.
وزنه اظهار داشت: ما در آینده نیز وارد مرحله جدیدی خواهیم شد که در جریان آن، تحریم‌‌های ضد ایرانی لغو خواهد شد به‌ویژه اینکه همانطور که قبلا گفته شد ایران هیچ یک از قوانین بین‌المللی و یا تجاری را در معاملات خود با کشورهای مختلف، نقض نکرده است.
وی افزود: این اشتباه اوباما بود که اتحادیه اروپا را در قوانین بازی شریک خود کرد زیرا واقعیت این بازی به سرعت برملا شد از همین رو دادگاه عالی اتحادیه اروپا تصمیم گرفت تحریم 8 بانک و شرکت ایرانی به ادعای ارتباط آن با برنامه اتمی را لغو کند.

 


* روزنامه اکسپرس پاکستان گزارش داد: در اجلاس یک روزه کمیسیون مشترک مرزی ایران و پاکستان مقامات دو کشور برای احداث بازار مشترک مرزی و توسعه فعالیت‌های اقتصادی به توافق رسیدند.
* صادرات مینی بوس بالای 10 نفره و وانت‌بار طی بخشنامه جدید معاون گمرک آزاد شد. در این بخشنامه آمده است که خروج موقت وانت و مینی‌بوس با پلاک عمومی پس از ارايه مجوز سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌‌ها و ابلاغ از سوی دفتر صادرات امکانپذیر است.
* علی صالح‌آبادی رئيس سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه تا سال 95 ابقا شده است، گفت: تامین مالی بنگاه‌ها، افتتاح بورس ایده، راه‌اندازی سامانه جدید کارگزاری‌ها و توسعه زیرساخت‌های الکترونیکی از مهمترین اولویت‌های بازار سرمایه در سال جاری است.
* رئيس اتحادیه باغداران از آغاز برداشت بادام خشک از مناطق گرمسیری خبر داد وگفت: حدود 240 هزار تن بادام از باغات کشور برداشت می‌شود که قیمت منطقی برای فروش هر کیلوگرم بادام در بازار مصرف حدود 25 هزار تومان است. مجتبی شادلو در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: امسال علی‌رغم کم‌آبی و بارش کم در برخی مناطق، بادام محصول مقاومی بود که در حال حاضر برداشت آن شروع شده و پیش‌بینی می‌شود میزان تولید آن در سال جاری با 15 درصد افزایش به 230 تا 240 هزار تن افزایش یابد.وی افزود: متوسط عملکرد بادام با پوست در کشور حدود 2/5 تن است که پس از فرآوری به حدود 600 گرم می‌رسد اما میزان بهره‌وری بادام در باغ‌های کشور بسیار بهتر از سال‌های گذشته شده است.
* مدیر عامل شرکت بهره‌برداری و مدیریت پترو پارس با بیان اینکه از هفته آینده تصفیه بخشی از گاز فازهای 6 و 7 و 8 در پالایشگاه فازهای 15 و 16 پارس‌جنوبی از سر گرفته می‌شود، گفت: میزان گاز سمی H2S در گاز تصفیه شده این پالایشگاه در حد استاندارد است. مهرزاد صفوت در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: درباره میزان گازی که از فازهای 6 و 7 و 8 به پالایشگاه 15 و 16 می‌آید باید با دیسپچینگ شرکت ملی گاز هماهنگ شود اما ظرفیت فعلی پالایشگاه به اندازه یک‌ ترین یا 12/5 میلیون متر مکعب است.
* مجری طرح خطوط انتقال نیرو شرکت برق منطقه‌ای تهران گفت: با احداث پست 230 کیلو ولت «شمس‌آباد2» که اولین پست بدون اپراتور محسوب می‌شود، بیش از 100 مگاوات برق مشترکان شهرک صنعتی شمس‌آباد تامین می‌شود. مهدی خدابخش در جمع خبرنگاران افزود: پست شمس‌آباد 2 در سالروز ولادت امام رضا(ع) به بهره‌برداری می‌رسد.
* وزارت نیرو با صدور اطلاعیه ای، واگذاری مستقیم سهام شرکت مهاب قدس به یکی از پیمانکاران بخش راه را تخلف صریح از ماده 20 قانون اجرای سیاست‌های اصل 44 قانون اساسی اعلام کرد. بر اساس این اطلاعیه، در ماده 20 ضمن تاکید بر اولویت عرضه سهام در بورس و در اولویت دوم، برگزاری مزایده، اختیار تصمیم‌گیری در مورد شیوه عرضه سهام به هیئت واگذاری محول شده است و بر اساس ترتیبات صریح مذکور در این ماده، واگذاری سهام به طور مستقیم دارای اشکال قانونی است.
* واردات برنج در پنج ماهه نخست 1392 با افزایش 71 درصدی به 939 هزار تن رسید. بر اساس تازه‌ترین آمار گمرک ایران در پنج ماهه اول امسال ارزش برنج‌های وارداتی هم با 112 درصد رشد به یک میلیارد و 92 میلیون دلار رسید.

 


مدیرعامل شرکت سهامی فرش ایران تاکید کرد علی‌رغم تحریم‌ها همچنان فرش ایرانی در دنیا پرمتقاضی است.
محمدرضا عابد در گفت‌وگو با مهر گفت: امسال سه سال از تحریم واردات فرش دستباف ایران از سوی آمریکا می‌گذرد و در این سه سال، علی‌رغم این تحریم‌ همچنان فرش دستباف ایران در دنیا پر متقاضی است.
مدیر عامل شرکت سهامی فرش ایران افزود: این تحریم، تحریمی غیرمنطقی و بدون توجیه عقلانی بوده است. سه سال از این تحریم‌ها می‌گذرد با این حال فرش ایرانی همچنان بازارهای خود را داشته است هر چند که آمریکا بزرگترین واردکننده فرش ایرانی بود و مشتری شماره یک فرش ایران محسوب می‌شد.
وی با اشاره به قدمت تاریخی فرش دستباف ایران و جایگزینی بازارهای جدید به جای آمریکا تصریح کرد: فرش ایرانی به دلیل قدمت و شناختی که در بازارهای آمریکا داشت، در طول قرن گذشته بازار بسیار گسترده‌ای را در این کشور پیدا کرده بود. اما با این حال فرش ایران به دلیل ویژگی‌های خود از قبیل تنوع در اندازه، رنگ، طرح، نقش و جنس الیاف، مشتری خود را پیدا کرده و بازارهای جدیدی جایگزین بازارهای آمریکا شده است.
عابد همچنین ادامه داد: به طور طبیعی در طول این سه سال نه فقط به دلیل تحریم آمریکا بلکه به دلایل متعدد داخلی و خارجی از جمله نوسانات نرخ ارز، کاهش جمعیت قالیبافان فعال در کشور و یا دلایلی مثل تغییر سبک زندگی مردم در داخل و خارج از کشور و مشکلات ناشی از تورم، مصرف و صادرات فرش دستباف با مقداری کاهش رو به رو بوده است؛ اما این کاهش به معنای حذف ایران از تجارت جهانی فرش و یا کمرنگ شدن تجارت فرش دستباف در عرصه جهانی نیست چون ایران همچنان بزرگترین سهم را در صادرات فرش دستباف دارد و مصرف داخلی فرش دستباف نیز همچنان با رونق رو‌به‌رو است.
مدیر عامل شرکت سهامی فرش ایران شرط دوام، بقا و گسترش بازار جهانی و تولید فرش دستباف را نگاه و حضور هوشمندانه به بازارهای هدف عنوان کرد و افزود: اگر ما شناخت کاملی از بازارهای هدف داشته باشیم و همه شاخصه‌های بازارهای هدف، از جمله اصول جامعه‌شناسی، ویژگی‌های روانشناسانه جامعه هدف و سبک زندگی مردم بازار کشورهای هدف، را رصد کنیم می‌توان با تبلیغات موثر و هوشمندانه در این بازارها ماندگار شد.

 


مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران از آغاز پروازهای حج تمتع از بامداد شنبه از فرودگاه مهر‌آباد به مدینه خبر داد و گفت: پروازهای حجاج با هواپیماهای 747 و ایرباس توسط شرکت‌های هواپیمایی ایران ایر، ماهان و سعودی انجام می‌شود.
فرهاد پرورش در گفت وگو با ایسنا اظهار کرد: شرکت هواپیمایی هما 47 پرواز حج تمتع دارد که 28پرواز به مدینه و 19 پرواز به مقصد جده صورت می‌گیرد.
وی با بیان این که حدود 16هزار و 500زائر از فرودگاه‌های تهران، بوشهر، شیراز، یزد، اردبیل و کرمانشاه توسط ایران ایر اعزام می‌شوند، گفت: اعزام زائران تا تاریخ 17 مهرماه ادامه خواهد داشت.
پرورش با بیان اینکه اقدامات مورد نیاز برای اعزام زائران از چند ماه پیش آغاز شده و براساس سهمیه‌بندی 50درصدی متعلق به شرکت هواپیمایی عربستان سعودی و 50درصد برای کشور ایران است، گفت: در سال گذشته شرکت هواپیمایی سعودی نتوانست پروازهای خود را انجام دهد و صددرصد پروازها توسط دو شرکت‌های هواپیمایی ایرانی انجام شد اما امسال این شرکت 50درصد اعزام زائران را تقبل کرده است.
مدیرعامل شرکت هواپیمایی هما خاطرنشان کرد: پیش پروازهای حج برای اعزام دست‌اندرکاران و عوامل حجاج آغاز شده است.
وی گفت: فرودگاه مدینه در چند سال اخیر در حال تعمیرات بود که به این واسطه زائرانی که قصد عزیمت به مدینه را داشتند اول به جده و پس از آن با اتوبوس به مدینه منتقل می‌شدند اما امسال پروازهای مدینه به طور مستقیم به همین شهر صورت می‌گیرد.
پرورش با بیان اینکه عملیات برگشت پروازها نیز از 28 مهرماه آغاز می‌شود و تا 18 آبان ادامه دارد، اظهار کرد: تعداد پروازهای رفت و برگشت توسط شرکت هواپیمایی هما با احتساب پروازهای میانی (شهرستان‌های داخلی) حدود 200پرواز است.
مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران با اشاره به آماده‌سازی هواپیماها و تغییرات مورد نیاز در کابین هواپیما که از چند ماه گذشته آغاز شده است، گفت: تمام اقدامات مورد نیاز برای اعزام زائران انجام شده و تمهیدات لازم را برای این موضوع اندیشیده‌ایم.

 


وزیر راه و شهرسازی گفت: هیچ وقت نگفتم که تسهیلات مستقیم برای خرید مسکن ارائه شود.
عباس آخوندی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: اینجانب هیچ وقت نگفتم که تسهیلات مستقیم برای خرید مسکن ارائه شود، زیرا اصلا چنین منابعی وجود خارجی ندارد. در بحث تامین مالی مسکن اساسا باید پولی برای توزیع وجود داشته باشد یا نه؟ اگر فکر می‌کنید این پول را باید دولت و بانک مرکزی پرداخت کند، قطعا دولت چنین اعتباری ندارد، ضمن آنکه مجلس شورای اسلامی هم بانک مرکزی را ممنوع کرده است که از اعطای هرگونه خط اعتباری مستقیم به بانک‌ها خودداری کند که این جزو بند 5-2 قانون بودجه است.
وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: در بند 5-2 قانون بودجه اساسا بانک مرکزی از دادن هرگونه خط اعتباری به بانک‌ها منع شده است، بنابراین اعتباری در بانک‌ها برای توزیع وجود ندارد، حال اگر بخواهیم تسهیلاتی فراهم شود باید با مدل‌های افزایش سپرده‌گذاری مردم را تشویق کنیم و چاره دیگری نداریم.
به گزارش فارس بند 5-2 قانون بودجه 92 به شرح زیر است: استفاده از خط اعتباری بانک مرکزی برای پرداخت تسهیلات ریالی منوط به عدم افزایش مطالبات بانک مرکزی از سیستم بانکی است
آخوندی در ادامه اظهار داشت: باید در جهت افزایش سپرده‌ها اقدام کنیم، زمانی که این افزایش سپرده‌ها عملیاتی شد، با افزایش نقدینگی مواجه نخواهیم بود و بنابراین آثار تورمی نخواهیم داشت و هیچ پولی یکباره به بخش تزریق نمی‌شود و قطعا موضوع افزایش قیمت نخواهیم داشت.
وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: زمانی که تعادل عرضه و تقاضا برقرار می‌شود، آثار تورمی نخواهیم داشت، البته یک تورم عمومی وجود دارد و بخش مسکن، تورمی مستقل از دیگر بخش‌ها نخواهد داشت، زیرا اقتصاد یک واحد پیوسته است و قطعا هیچ بخشی نمی‌تواند به تنهایی تورم بخش خود را کاهش دهد.
آخوندی اظهار داشت: امیدواریم که هیچ تورمی در مسکن نداشته باشیم، زیرا تامین مالی از داخل اقتصاد کشور انجام می‌شود و به صورت تدریجی اعطا می‌شود و نباید تورم داشته باشیم.
وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: راجع به صندوق سرمایه‌گذاری مسکن کارگروهی تشکیل شده و در این باره در حال بررسی هستیم تا با هماهنگی با بانک مرکزی و وزارت اقتصاد و دارایی به صورت یکپارچه عمل کنیم؛ این موارد زمان بر است.
آخوندی تصریح کرد: مشکل عمده‌ای که در اقتصاد مسکن کشور وجود دارد، نبود تقارن اطلاعات فروشنده و خریدار است و چون اطلاعات نابرابر وجود دارد، کسی می‌تواند از اطلاعات بیشتری که دارد به نفع خودش استفاده کند، بنابراین باید با یک نظام اطلاعات شفاف در حوزه مسکن، اطلاعات خرید و فروش به صورت اطلاعات عمومی در اختیار مردم قرار گیرد تا بتوان برتری اطلاعاتی یکی از طرف‌های معاملات را از بین برد و این به کنترل قیمت می‌انجامد که اجرای آن در میان مدت عملیاتی خواهد بود.
وزیر راه و شهرسازی همچنین به فعالان بخش خصوصی در حوزه مسکن گفت:‌ در حوزه مسکن، دولت نباید به نیابت از 75 میلیون نفر خانه بسازد، این حوزه باید در دستور کار بخش خصوصی و مردم باشد.
وی اضافه کرد: اینجانب با واگذاری شهرهای جدید، مسکن و از این قبیل به بخش خصوصی کاملا موافق هستم به شرطی که بخش خصوصی از «شیر شیطان» وزارتخانه دست بردارد و مدل تامین مالی داشته باشد.
وزیر راه و شهرسازی گفت: البته وزارتخانه باید امکانات توسعه شهرها و شهرک‌ها را برای حضور بخش خصوصی فراهم کند.
وی با بیان اینکه تداوم اجرای پروژه مسکن مهر مشکل دارد، گفت: مجلس شورای اسلامی اعلام کرده است که اعتبارات مسکن متوقف شود و بانک مرکزی هم حق ارائه خط اعتباری به هیچ بانکی در این باره ندارد پس یعنی پولی برای اجرای ادامه این روند نیست البته پروژه‌های نیمه کاره به اتمام می‌رسد.
وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: حتی اگر من بر ادامه مسکن مهر موافق باشم، این امر از سوی مجلس منتفی شده است و برای این کار پولی در میان نیست.
وزیر راه و شهرسازی در نشست «پیشنهادات شورای هماهنگی تشکل‌ها درباره برنامه‌های وزارت راه و شهرسازی» با تاکید بر اینکه باید به سمت آزادسازی قیمت‌ها در حوزه حمل و نقل گام برداشت، تصریح کرد: بدون آزادسازی و بر مبنای دخالت مکرر دولت در قیمت‌ها، سرمایه‌گذار خصوصی دفع می‌شود.

 


عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس دلایل مخالفت نمایندگان مجلس با اصلاحیه لایحه بودجه 92 را اعلام کرد.
جعفر قادری در گفت‌وگو با فارس با اشاره به برخی ویژگی‌های اصلاحیه قانون بودجه 92 گفت: چند مورد را دولت در اصلاحیه بودجه مطرح و خواستار شده، یکی اینکه 8 درصد کمتر از آنچه در بودجه آمده، به صندوق توسعه ملی واریز شود، یعنی به جای28 درصد20 درصد و این 8 درصد به بودجه تزریق شود، تا بخشی از هزینه جاری و عمرانی دولت از این محل تامین شود.
وی افزود: مجلس با این پیشنهاد قبلا مخالف بوده، الان هم بعید است موافقت کند، زیرا در بخشی از احکام برنامه پنجم توسعه آمده است که علاوه بر 20 درصد اولیه سهم صندوق توسعه ملی از درآمد نفت و گاز، هر سال 3 درصد از درآمد صادرات نفت و گاز به صندوق توسعه ملی اضافه شود که با گذشت 2 سال 6 درصد و با 2 درصد برگرداندن منابع صندوق توسعه ملی از بابت عیدانه‌ای که سال گذشته از محل منابع صندوق برداشته شد، بنابراین منطق 8 درصد کاملا روشن است.
قادری گفت: اگر این منابع برداشت شود و به بانک مرکزی داده شود و در مقابل آن بانک مرکزی اقدام به چاپ و انتشار پول کند، باعث افزایش پایه پولی می‌شود که این موضوع نقدینگی را افزایش می‌دهد و افزایش نقدینگی هم منجر به تورم می‌شود.
وی گفت: دلیل دیگر مخالفت مجلس با این موضوع این است که با این کار مجددا سهم دولت را در اقتصاد افزایش می‌دهیم و این خلاف سیاست‌های کلی و کلان ابلاغی مقام معظم رهبری است.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس بیان داشت: اگر گفته شود، این منابع به بانک مرکزی داده نمی‌شود و دلارهای نفت از طریق مرکز مبادلات در بازار فروخته و تبدیل به ریال می‌شود، باز هم یک اشکال می‌ماند که سهم بخش خصوصی کاهش و سهم دولت افزایش می‌یابد.
وی گفت: نکته دیگری که در اصلاحیه بودجه آمده کاهش سقف منابع و مصارف بودجه از 210 هزار میلیارد تومان به 154 هزار میلیارد تومان است که مجلس با این موضوع موافق است، ولی دولت باید فرمول میزان کاهش را در هر کدام از طرح‌ها و پروژه‌‌ها بیان و مشخص کند که بر چه اساسی طرح‌ها و اعتبارات عمرانی و یا اعتبارات تملک دارایی‌های مالی را کاهش می‌دهد.
وی در ادامه گفت: مجلس با این موضوع که دولت هرجایی خواست اعتبار طرحی را کم یا هر جا خواست اعتبارش را پرداخت کند، مخالف است.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس به نکته دیگری که در اصلاحیه مجلس آمده است، یعنی جابجایی اعتبار طرح‌ها و پروژه‌ها اشاره کرد و در این خصوص گفت: طبق قانون دولت می‌تواند 10 درصد از اعتبارات هر کدام از طرح‌ها و پروژه‌های عمرانی را کم و در هر جایی که تشخیص می‌دهد، استفاده کند که در اصلاحیه بودجه این میزان قدرت مانور کم دانسته شده و خواستار مانور بیشتری در بودجه شده‌اند که مجلس با حذف کامل این محدودیت‌ها موافق نیست.
قادری گفت: الان در بودجه یک بند وجود دارد که طبق آن تمام مبادلات باید برای اعضا مرکز ستاد تدابیر ویژه ارسال شود و اگر اعضا نسبت به این مصوبات اعتراض داشتند، این مصوبات اجرا نشود و در شورای امنیت ملی مطرح شود.
وی افزود: دولت در اصلاحیه بودجه درخواست کرده که این بند از بودجه یعنی ارسال تمام مبادلات برای اعضای مرکز ستاد تدابیر ویژه لغو شود که دلیل لغو این مصوبه برای ما روشن نیست.
قادری در پاسخ به سوالی در مورد اینکه نوبخت معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی از افزایش منابع جدید برای بودجه خبر داده است، گفت: در این خصوص در اصلاحیه بودجه چیزی ذکر نشده است.

 


مدیرعامل شرکت ملی پخش‌ فرآورده‌های نفتی ایران از مصرف 11/2 میلیارد لیتر سوخت مایع در بخش نیروگاهی از ابتدای امسال تا 18 شهریور خبر داد.
مصطفی کشکولی اضافه کرد: مصرف سوخت مایع (نفت گاز و نفت کوره) به دلیل محدودیت در تحویل گاز طبیعی در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 2/9 میلیارد لیتر افزایش داشته است که از رشد 35 درصدی مصرف این فرآورده‌ها حکایت دارد.
وی افزایش مصرف نفت گاز نیروگاه‌های کشور در مقایسه با نیمه نخست سال گذشته (منتهی به 18 شهریور) را 1/8 میلیارد لیتر اعلام و اظهار کرد: مصرف نفت کوره بخش نیروگاهی نیز در 170 روز گذشته و در قیاس با مدت مشابه سال قبل، یک میلیارد و یکصد میلیون لیتر افزایش یافته است.
مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی، رشد مصرف نفت گاز نیروگاه‌ها را در مقایسه با مدت مشابه (1‍72 روز سال گذشته) 82 درصد خواند و گفت: رشد مصرف نفت کوره بخش نیروگاهی کشور نیز در 172 روز گذشته نسبت به مدت مشابه آن در سال قبل، 18 درصد بوده است.
کشکولی تاکید کرد: با وجود افزایش 2/9 میلیارد لیتری مصرف سوخت مایع نیروگاه‌ها در نیمه نخست امسال (در مقایسه با مدت مشابه سال قبل) تلاش شده است موجودی این فرآورده‌ها، همانند سال گذشته حفظ شود.
مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران با تاکید بر این که تامین سوخت نیروگاه‌های کشور از جمله برنامه‌ها و اولویت‌های این شرکت به شمار می‌آید، گفت: براساس برنامه پیش‌بینی شده، ظرفیت ذخیره‌سازی سوخت مایع بخش نیروگاهی کشور باید تا 15 آبان تکمیل شود.
کشکولی موجودی کنونی سوخت مایع بخش نیروگاه را مطلوب خواند و گفت: تلاش می‌شود ظرفیت پیش‌بینی شده برای ذخیره‌سازی نفت گاز و نفت کوره مورد نیاز نیروگاه‌ها با تحویل حجم بیشتر گاز به این بخش تا زمان تعیین شده، تکمیل شود.
وی تصریح کرد: انتظار می‌رود با تحویل حجم بیشتر گاز به نیروگاه‌ها، کاهش مصرف سوخت مایع در این بخش، همچنین تکمیل ظرفیت ذخیره‌سازی تا زمان مقرر و همکاری همیشگی مردم در مصرف بهینه و منطقی گاز، زمستان امسال نیز بدون دغدغه سپری شود.

 


معاون وزیر صنعت و تجارت با اشاره به افزایش قیمت خرید تضمینی گندم، گفت: اگرچه قیمت آرد افزایش می‌یابد، اما بنای دولت افزایش قیمت نان نیست.
عباس قبادی در گفت‌وگو با مهر گفت: کیفیت نان از معیارهای مختلفی برخوردار است که بررسی‌ها نشان می‌دهد ظرف سالهای گذشته و بعد از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها به دلیل کاهش ضایعات، کیفیت نان افزایش یافته است.
معاون وزیر صنعت و تجارت با اشاره به افزایش قیمت خرید تضمینی گندم از سوی دولت در روزهای گذشته، افزود: علی‌رغم این افزایش قیمت، دولت بنای افزایش قیمت نان را ندارد.
وی تصریح کرد: بر این اساس، پیش‌بینی می‌شود که تولید گندم افزایش یابد و البته نیاز به واردات گندم همچنان وجود دارد و پیش‌بینی می‌شود که امسال 5 میلیون تن گندم وارد کشور شود.
قبادی در عین حال، آمار نیاز وارداتی کشور را از سوی رئیس‌جمهور تایید کرد و گفت: بر اساس گفته رئیس‌جمهور، 7/5 میلیون تن گندم قرار است وارد شود چرا که باید همواره ذخیره استراتژیک و احتیاطی گندم در کشور وجود داشته باشد.
دولت یازدهم در جدیدترین مصوبه خود قیمت خرید تضمینی گندم از کشاورزان را از 800 به 1050 تومان افزایش داده است.
معاون وزیر صنعت همچنین در پاسخ به سوال فارس، در خصوص اینکه در حال حاضر کالاهای اساسی با چه ارزی ترخیص می‌شوند، گفت: همه کالاهای اساسی در حال حاضر با ارز مبادله‌ای ترخیص می‌شوند و برای برخی کالاها دولت مابه‌التفاوت ارزی پرداخت می‌کند.
وی در تشریح اینکه کالاهایی که مابه‌التفاوت ارزی دریافت می‌کنند شامل چه کالاهایی است، گفت: گندم، روغن، جو، کنجاله، دانه‌های روغنی و ذرت مابه‌التفاوت ارزی دریافت می‌کنند.
با این حساب گوشت، شکر، برنج، کره و سایر کالاهای اساسی از این پس با ارز مبادله‌ای و با نرخ 2477 تومان وارد کشور می‌شوند.
مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران، همچنین گفت: با اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها مصرف گندم کشور از ماهیانه یک میلیون تن به ماهیانه 800 هزار تن رسیده است.

 


رئیس سازمان صنعت استان تهران گفت: 80 درصد لوازم‌التحریر توزیع شده در کشور وارداتی است.
یدالله صادقی در گفت‌وگو با فارس، در پاسخ به این سوال که اکثر لوازم‌التحریر توزیع شده در سطح شهر و نمایشگاه پاییزه خارجی است، گفت: 80 درصد لوازم‌التحریر توزیع شده در کشور وارداتی و خارجی است، چرا که در این زمینه تولید کشور کم است.
وی در واکنش به این سوال که آیا برای لوازم‌التحریر دولت یارانه‌ای درنظر گرفته است، گفت: لوازم‌التحریر هیچ یارانه‌ای ندارد.
رئیس سازمان صنعت استان تهران در خصوص افزایش قیمت تخم‌مرغ گفت: بر اساس تفاهم‌نامه‌ای که با اتحادیه مرغ میهن امضا شده تخم‌مرغ با کیلویی بین 3900 تا 4 هزار تومان به فروشگاه‌های زنجیره‌ای و شبکه توزیع عرضه می‌شود، لذا مردم می‌توانند تخم‌مرغ را در هر کیلوگرم حداکثر 4250 تومان از فروشگاه‌های زنجیره‌ای، سوپرمارکت‌ها و میادین میوه و تره‌بار تهیه کنند.
وی افزود: شهرستان‌ها نیز می‌توانند تخم‌مرغ مورد نیاز خود را از محل دپوی استانی اتحادیه‌ها تهیه کنند.

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10