(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


یکشنبه 24 شهریور 1392 - شماره 20591

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
نگاه
عضو کابینه رژيم‌صهیونیستی:وقتی از عهده سوریه برنیاییم
قطعاً در برابر ایران نمی‌توانیم کاری کنیم
درمکتب امام
شرح خطبه 223 نهج‌البلاغه ـ (1)
نهیب حكيمانه امير مؤمنان(ع) به غافلان
سرلشکر سلیمانی در همایش افق رسانه:رها شدن انرژی ضدآمریکایی و صهیونیستی در منطقه اقتدار روزافزون ایران را نوید می‌دهد
برگزاری مراسم ختم مادر سرلشکر سلیمانی با حضور مقامات ارشد کشوری و لشکری
رئیس دفتر هیئت امناء:جابه‌جایی رئيس دانشگاه آزاد صحت ندارد
امیر سیاری: همه ناوهای نیروی دریایی مجهز به پهپاد هستند
آیت الله حیدری: افراط در عزل و نصب ها با روش اعتدال سازگار نیست
اعضای شورای عالی سازمان نظام پزشکی انتخاب شدند
ماموریت حسام‌الدین آشنا در نهاد ریاست جمهوری
   


رسانه‌های غربی و تردید مخاطب
ایرج نظافتی
در جنگ جهانی دوم پس از روزهای سخت حمله ژاپن به بندر «پرل»، آمریکا شدیداً به یک چهره قهرمان نیاز داشت تا بتواند ناکامی‌ها و شکست‌های خود را سرپوش گذارد، تا اینکه این خبر اعلام شد که «کولین کلی» خلبان نیروی هوایی در ارتش آمریکا یک کشتی جنگی ژاپنی به نام «هارونا» را در 10 دسامبر 1941-آذرماه 1320- با فرو انداختن یک بمب غرق کرده و در این نبرد جان خود را نیز از دست داده است. خبر این واقعه سه روز بعد از حمله به «پرل‌هاربور» منتشر شد و بدین ترتیب «کلی» نخستین قهرمان آمریکا در جنگ شناخته شد و سرودی هم با همین نام به عنوان سرود ملی در دهه چهل ساخته و منتشر شد. اما بعدها معلوم شد که اصلاً کشتی جنگی ژاپنی آن هم به بزرگی «هارونا» در آبهای منطقه نبوده است! چه رسد به اینکه توسط خلبان آمریکایی غرق شده باشد!
برای آمریکا مهم نیست که آنچه به دروغ اعلام کرده است بعد از مدتی فاش می‌شود چرا که در قاموس استکبار جهانی مفاهیم اخلاقی جایگاه ژله‌ای دارند و به تناسب نیاز دولتمردان تغییر کرده و تبلیغ شکل جدید به رسانه ها ابلاغ می‌شود.
طی دو هفته گذشته خبرحمله احتمالی آمریکا و متحدانش به سوریه به تیتر اصلی اغلب رسانه‌های دنیا تبدیل شده و آنچه که بیش از همه به چشم می‌آمد شانتاژ خبری و استفاده از ابزار رسانه‌ای علیه جبهه مقاومت در سوریه بود. به گونه‌ای که در رسانه‌های همسو با استکبار جهانی، اتخاذ مواضع حق به جانب در گزارشات و تحلیل‌ها و محکوم کردن حکومت سوریه به هر بهانه واهی و نشان دادن تصویری بشردوستانه از حمله کنندگان احتمالی به سوریه و حمایت از تروریست‌ها در این کشور،‌نشان می‌دهد رسانه‌ها در دنیای استکبار و نظام‌های سرمایه‌داری بازتاب دهنده واقعیات و نماینده افکار عمومی نیستند، بلکه به نمایندگان از سوی کانون‌های سرمایه‌داری و قدرت‌های استکباری در صحنه حضور دارند.
رسانه‌های غربی در ماجرای اخیر به گونه‌ای خبرسازی و گزارش‌پردازی می‌کردند که انگار آمریکا و متحدان اروپایی و منطقه‌ای آن برای حمله به سوریه و حذف این حلقه از زنجیره مقاومت، فقط به یک تصمیم بشردوستانه! نیاز دارند و کمترین مانعی پیش‌روی آنان وجود ندارد. این در حالی بود که برخی از نظریه‌پردازان مستقل غربی، حمله به سوریه را با پی‌آمدهای خطرناک و غیرقابل جبران برای آمریکا و متحدانش ارزیابی می‌کردند که ضربه سخت و هولناک و نزدیک به فروپاشی اسرائیل از جمله آنها بود و نهایتاً عقب‌نشینی به اصطلاح محترمانه و آبرومندانه آمریکا از حمله نظامی به سوریه،‌نشان داد که واقعیات با آنچه رسانه‌های غربی در «قاب واقعیت» جعل می‌کنند تفاوت‌های جدی دارد.
اما در این میان ذکر چند نکته لازم و ضروری به نظر می‌رسد:
1- با توجه به گسترش دنیای ارتباطات و اطلاعات کنونی، کشوری یا ملتی و یا هر جریانی که از رسانه و تریبون قوی و اثرگذار برخوردار باشد می‌تواند بر افکار عمومی مسلط شود و در این برهه حساس که امروز سوریه به عنوان خط مقدم مقاومت در برابر استکبار جهانی مورد هجمه‌ها و حمله‌های ناجوانمردانه جنگ سخت و نرم قرار گرفته، ضرورت تقویت جبهه مقاومت رسانه‌ای در کنار تقویت خاکریزهای نبرد فیزیکی بیش از پیش ضروری به نظر می‌رسد.
گسترش شبکه‌های تلویزیونی به زبان‌های مختلف و دایر نمودن سیاست‌های خبری و انعکاس واقعیات موجود می‌تواند جبهه خودی را در برابر غول‌های رسانه‌ای غرب تقویت کند.
2- کشورهای غربی علیرغم شعار آزادی بیان که مدام سر می‌دهند اقدام به مسدود نمودن 19 شبکه ماهواره‌ای رادیویی و تلویزیونی ایران و چندین شبکه تلویزیونی سوریه کرده‌اند که خود نشان از ترس و واهمه دنیای غرب از این رسانه‌ها دارد. این حرکت کشورهای غربی مؤید این نکته است که استکبار جهانی بدون شک از افشاگری رسانه‌های جبهه مقاومت که برخلاف سیاست‌های آنان پیش می‌روند، شدیداً نگرانند و نمی‌خواهند دروغ‌پردازی‌ها و خبرسازی‌های جعلی‌شان علیه ایران و جبهه مقاومت در سوریه یا لبنان توسط رسانه‌های همسو با سیاست‌های جمهوری اسلامی برملا شود، چرا که کمترین تبعاتی که برای اربابان این جراید خواهد داشت از دست دادن اعتماد عمومی و از طرفی جلب و جذب افکار عمومی به سمت رسانه‌های ایرانی است. مسدود نمودن شبکه‌های ماهواره‌ای ایرانی خود نشان از تأثیرگذاری این رسانه‌ها بر افکار عمومی جهانیان دارد و از همین رو دنیای غرب نمی‌خواهد این اتفاق بیفتد. لذا تقویت این شبکه‌ها باید بیش از پیش در دستور کار جبهه مقاومت علیه استکبار جهانی قرار بگیرد.
3- امروز بدون شک دنیای اسلام بسیار قدرتمندتر از قبل است و جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان محور این اقتدار در کانون توجهات رسانه‌های جهانی قرار گرفته است و هر خبری که از ایران اسلامی مخابره می‌شود مورد استقبال کم‌نظیر و حتی بی‌نظیر افکار عمومی سالم و فطرت‌های پاک در جهان قرار می‌گیرد. بارزترین دلیل برای اثبات این ادعا تحولات بیداری اسلامی در منطقه و برخی کشورهای اسلامی است و به خوبی استکبار جهانی این مهم را لمس کرده که هر جایی که پیام جمهوری اسلامی به درستی به آنجا رسیده است شاهد تحولات عظیمی همسو با سیاست‌های کشورمان بوده است و این خود گویای اقتدار نظام ولایت‌فقیه در ایران و نقش بی‌بدیل و تاثیرگذار و جریان‌ساز ایران اسلامی در معادلات سیاسی منطقه و جهان است، و از همین منظر باید اذعان داشت که تقویت بیش از پیش رسانه‌ها برای بیداری و آگاهی به جهانیان ضروری و امری اجتناب‌ناپذیر به نظر می‌رسد.
4- و اما، در جبهه مقابل، استکبار جهانی و جریان‌سازی‌ها و خبرسازی‌های جعلی رسانه‌های آنان قرار دارند.
با یک نگاه واقع‌بینانه در خواهیم یافت که امروز افکار عمومی غرب در مقایسه با گذشته بیدارتر و هوشیارتر شده و به راحتی هر خبری را نمی‌پذیرند و به دروغ‌پردازی‌ها و جعل خبر توسط اربابان رسانه‌ای خود پی برده‌اند و همچنان که حضرت امام خمینی(ره) فرمودند: «دنیا امروز تشنه اسلام ناب محمدی(ص) است.»
افکار عمومی غرب امروز تا حدودی پی به پیام انقلاب اسلامی و تاثیرات بیداری اسلامی از نظام حاکم بر ایران برده است و همین موضوع سبب شده تا نسبت به رسانه‌های غربی دچار تردید شوند و رفته رفته این اعتماد به رسانه‌های مزبور کمرنگ‌تر شده است و این واقعیتی است انکارناپذیر، چرا که در همین هفته‌های اخیر که دولت و ملت سوریه با هجمه‌های وسیع تبلیغاتی رسانه‌های غربی روبرو بودند و همه آن رسانه‌ها یکپارچه و یکصدا بر طبل جنگ علیه سوریه می‌نواختند، اما افکار عمومی غرب به دلیل همان تردید و بی‌اعتمادی به رسانه‌ها، دست به تظاهرات گسترده‌ای در شهرهای مختلف آمریکا و اروپا زدند و علیه جنگ‌طلبی‌های آمریکا و متحدانش شعار دادند و دقیقاً عکس آن چیزی حرکت کردند که رسانه‌های آنان می‌خواستند و این یعنی بی‌اعتمادی افکار عمومی غرب نسبت به اربابان رسانه‌ای‌شان.
5- رسانه‌های غربی سالیانه میلیاردها دلار هزینه می‌کنند تا تصویری خلاف واقع از ایران اسلامی یا محور مقاومت به مخاطب عرضه کنند و حتی دولت آمریکا اجازه ورود پرس‌تی‌وی را نه در سیستم کابلی و نه در شبکه ماهواره‌ای نداده است و در 24 آوریل 2009 در نیویورک فردی به نام جواد اقبال را دستگیر و پس از محاکمه به پنج سال‌ونیم زندان محکوم کرد. جرم این فرد دیدن شبکه المنار لبنان بود که دولت آمریکا این شبکه را قطع و دیدن آن را ممنوع کرده بود.
این مسئله نشان می‌دهد که استکبار جهانی از این زاویه کاملاً آسیب‌پذیر است و لازم است به صورت کارشناسی به تحلیل و بررسی آن پرداخت، چرا که تداوم و گسترش چنین رسانه‌هایی به نوعی تضعیف بی‌چون و چرای پایگاه‌های خبری غرب را رقم خواهد زد.
6- «بازیگران سلطه» عنوانی است که «مک چسنی» نظریه‌پرداز آمریکایی و استاد دانشگاه ایلی نویز به دست‌اندرکاران وسایل ارتباط جمعی غرب می‌دهد. این اصطلاح وقتی نمایان‌تر می‌شود که می‌شنویم بازار جهانی رسانه‌ها توسط هفت شرکت چند ملیتی با محوریت صهیونیست‌ها اداره می‌شود.
پس باید گفت صاحبان وسایل ارتباط جمعی در دنیای غرب گروهی کوچک با اهداف مشخص و مشترکی هستند که بارزترین هدف آنها سلطه بر سایر کشورها خصوصاً کشورهای جهان سوم و تخریب بی‌رحمانه باورها و دستاوردهای تاریخی و ارزشی آنهاست و تاکنون نیز در بسیاری موارد موفق عمل کرده‌اند اما همین «بازیگران سلطه» امروز موقعیت خود را در برابر رسانه‌های جبهه مقاومت در ایران، سوریه یا لبنان در خطری جدی می‌بینند و اقبال عمومی برای دیدن این شبکه‌ها بسیار بالاتر از رسانه‌های غربی است.

 


یک وزیر کابینه رژیم‌صهیونیستی با انتقاد از آمریکا به دلیل به تعویق انداختن حمله به سوریه، گفت: وقتی نتوان در برابر کشور کوچکی مثل سوریه کاری کرد، قطعاً در برابر ایران هم نمی‌توان کاری کرد.
به گزارش روزنامه صهیونیستی «جروزالم پست» سیلوان شالوم وزیر همکاری‌های منطقه‌ای رژیم‌صهیونیستی با انتقاد از تصمیم آمریکا برای به تعویق انداختن اقدام نظامی علیه سوریه، گفت این کار به ایران می‌فهماند که تهدیدات علیه تهران بدون پشتوانه و غیر واقعی است.
وزیر همکاری‌های منطقه‌ای رژیم صهیونیستی افزود: ایران امروز می‌فهمد که تهدیدات علیه این کشور، هیچ پشتوانه‌ای ندارد. اگر نتوانیم در برابر کشور کوچکی مثل سوریه کاری کنیم، آن وقت قطعاً در برابر کشور بزرگی مثل ایران هم کاری از پیش نمی‌بریم.
مقامات اسرائيلی در چند روز گذشته و بعد از اعلام آمادگی «باراک اوباما» رئيس‌جمهور آمریکا برای به تعویق انداختن اقدام نظامی علیه سوریه تا زمان مشخص شدن نتیجه طرح پیشنهادی مسکو، نظرات مختلفی داده‌اند.
«شیمون پرز» رئیس این رژیم از طرح نظارت بین‌المللی بر تسلیحات شیمیایی سوریه حمایت کرده و در مقابل «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی نگاهی محتاطانه به این طرح داشته است. «یوال استینیتز» وزیر امور راهبردی صهیونیست‌ها هم موضعی مشابه شالوم گرفته و گفته است عدم حمله به سوریه، تاثیرات منفی در برخورد با ایران دارد.
کانال غیرمستقیم!
در همین حال، این روزنامه صهیونیستی به نقل از یک مقام عالی‌رتبه آمریکایی گزارش داد که آمریکا از طریق سفارت سوئیس در تهران یک کانال غیرمستقیم را با ایران برای پرداختن به مسئله بحران سوریه حفظ کرده است.
سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا با تکرار اتهامات غربی مبنی بر استفاده دولت بشار اسد از تسلیحات شیمیایی گفت: ما نظراتمان درباره سوریه و استفاده دولت اسد از تسلیحات شیمیایی را از طریق سوئیس که حافظ منافع ما در تهران است به دولت ایران اعلام کرده‌ایم. این کانالی است که در دسترس ما قرار دارد تا نظراتمان را درباره برخی مسائل امنیتی منطقه‌ای انتقال دهیم.
تاثیر سوریه بر موضوع هسته‌ای ایران
همچنین روزنامه صهیونیستی جروزالم پست در گزارش دیگری مدعی شد که با توجه به اتفاقاتی که در سوریه رخ داده است، ایران در راهبرد هسته‌ای خود تجدید نظر می‌کند.
این روزنامه صهیونیستی که به سیاق تمام روزنامه‌ها و رسانه‌های اسرائیل معتقد است هدف برنامه هسته‌ای ایران نه صلح‌آمیز بلکه نظامی است، مدعی شده است: جمهوری اسلامی مشاهده کرد که چگونه سوریه با کمک روس‌ها از حمله‌ای نجات یافت که هدف آن نه سرنگونی حکومت اسد بلکه حمله‌ای محدود بود. ایران به قدرت دیپلماتیک خود شهره است و می‌تواند مذاکرات را طولانی کند. ایرانی‌ها به خوبی می‌دانند کجا باید پدال گاز را فشار دهند و کجا باید کوتاه بیایند.
بر اساس گزارش فوق، ایرانی‌ها به خوبی توجه کرده‌اند که سوریه چقدر خوب توانست جامعه بین‌المللی را دچار شکاف کند و مشاهده کرد که مردم غرب تا چه اندازه نسبت به دخالت نظامی بی‌میل‌اند.
با این وجود، خطر حمله یک‌جانبه اسرائیل یا آمریکا به ایران همچنان وجود دارد بنابراین ایران تلاش می‌کند تا با رئيس‌جمهور جدید خود بسیار جذاب به نظر برسد. به گفته تریتا پارسی، روحانی با توجه به طرح روسیه موفق شد براعتبار خود در داخل ایران بیفزاید. چنین امری می‌تواند به قدرت مانور روحانی در مسئله هسته‌ای بیفزاید و با آرام شدن اوضاع سوریه، ممکن است تهران احساس قدرت کند.
جروزالم پست با اشاره به پیشرفت‌های هسته‌ای اخیر ایران، به سخنان ری تکیه، کارشناس شناخته شده شورای روابط خارجی آمریکا اشاره کرده که می‌گوید:‌«با پایان مسئله سوریه، ایران احساس می‌کند که برنده شده است.»
به گفته تکیه، «سکوت جامعه بین‌المللی در برابر دعوت به استفاده از زور و ارجاع موضوع به پروسه مشکل‌زای سازمان ملل به ایران فرصتی برای استراحت داده است.»
«امیلی لاندائو»، از کارشناسان INSS هم اضافه کرده است که ایران به شکاف بین‌ آمریکا و روسیه و اینکه اروپا چگونه نقش خود به‌عنوان یک بازیگر اصلی را حذف کرد، دقت می‌کند.
اگر چه بین مسئله سوریه و پرونده هسته ای ایران تفاوت بسیار است، لاندائو بر این باور است که موضوع سوریه آزمونی برای جامعه بین‌المللی در مواجهه با تسلیحات کشتار جمعی بود.
از منظر لاندائو اتفاقات اخیر سوریه برای آمریکایی‌ها هم نکات خوبی داشت و هم نکات بد. نکته خوب آن این بود که آمریکا در صورتی که بخواهد می‌تواند رفتار بازیگران دیگر را تغییر دهد و همچنین موفقیت پیشنهاد روسیه می‌تواند به نزدیک‌تر شدن واشنگتن و مسکو بینجامد و ایران نمی‌تواند بر دور کردن آمریکا و روسیه از یکدیگر تمرکز کند.
اما نکته منفی از نظر لاندائو آن است که نتیجه طرح روس‌ها همچنان معلوم نیست و باید دید در صورتی که طرح آنها به نتیجه مد نظر نرسد، برخورد آمریکا با آن چگونه خواهد بود. در این صورت، باز هم «مسئله واکنش آمریکا» مطرح خواهد شد.

 


تربیت انسان مقدمه اصلاح همه چیز است
انبیا هم که آمده‌اند از طرف خدای تبارک و تعالی، برای همین تربیت بشر و برای انسان‌سازی است.
تمام کتب انبیا خصوصا کتاب مقدس قرآن‌کریم کوشش دارند به اینکه این انسان را تربیت کنند.
برای اینکه:
با تربیت انسان، عالم اصلاح می‌شود.
آئین انقلاب اسلامی - ص 200

 


وجود مبارك حضرت علی (ع) بعد از اينكه آیه: يا أيُّهَا الاِنسانْ مَا غَرَّكَ بِرَبِّكَ الكَريم(1) را تلاوت فرمودند،‌ اين جمله‌ها را فرمودند: اَدحَضُ مَسئُولٍ حُجَّهً وَ اَقطَعُ مُغتَرٍّ‌ مَعذِرَهً لَقَدْ اَبرَحَ جَهالَهً بِنَفسِه؛ فرمود: انسان يك سرمايه‌ای دارد كه نسبت به ديگران مالك است، ولي نسبت به خداي سبحان امين است. درست است انسان مالي كه دارد مال اوست و كسي حق ندارد در مال او تصرّف كند. ما هر چه كه داريم مال ماست؛ امّا نسبت به خداوند امينيم، نه مالك. نسبت به ديگران مالكيم، كسي حق ندارد در مال ما بدون اذن ما تصرّف بكند؛ امّا نسبت به ذات أقدس إله امانتداريم نه مالك.
خلقت شگفت‌آور انسان و هدايت گسترده الهي
خداي سبحان يك قطره آب را به اين صورت در آورد: اَلَمْ يَكُ نُطفَهً مِنْ مَنيٍّ‌ يُمنَي(2)، به صورت انسان در آورد كه هزار‌ها دانشمند الآن بخواهند به حقيقت انسان پي ببرند، باز می‌بينند كه بعضي از جاهايش مجهول است. در اين يك قطره آب، يك جا را مغز كرد، يك جا را قلب كرد، يك جا را چشم كرد، يك جا را گوش كرد؛ فرمود: فَتَبارَكَ اللهُ اَحسَنُ الخالِقين(3). نعمت‌هاي فراواني داد،‌ همه اين راه‌ها را هم براي او باز كرد. از درون چراغ عقل و فطرت را روشن كرد، از بيرون چراغ وحي و نبوت و امامت را روشن كرد؛ راهنمایي كرد. او اگر بيراهه برود، فردا در قيامت، در روز حساب حجتي ندارد!
قطع عذر غافلان در برابر خداي سبحان
وجود مبارك حضرت امير فرمود: اَدحَضُ مَسئُولٍ حُجَّهً، يعني باطل‌ترين افراد از نظر حجت در قيامت كسي است كه بيراهه رفته؛ براي اينكه خدا همه نعمت را به او داد، گفت: اين راههاي حلال هست، راه حلال هم كم نيست. پس اين شخص هيچ حجتي ندارد، هيچ دليلي ندارد كه عذر باشد. وَ اَقطَعُ مُغتَرٍّ‌‌ مَعذِرَهً؛ يك وقت است ممكن است کسی عذرخواهي بكند، بگويد كه فلان رفيق من را فريب داد، يا من اشتباه كردم، يا من غفلت كردم يا يادم نبود يا حواسم جمع نبود.
آنجا كه انسان يادش نيست، خدا می‌گذرد؛ آنجا كه جاهل است، موضوع را نمی‌داند، خدا می‌گذرد؛ آنجا كه به احكام دسترسي ندارد، خدا می‌گذرد؛ امّا الآن در نظام اسلامي كسي نيست که بگويد من اين حكم را نمی‌دانم! هم رسانه‌ها هستند، هم روزنامه‌ها هستند، هم حوزه‌ها و حسينيه‌ها و مساجد هستند؛ آدم كاملاً می‌تواند احكام شرعي را ياد بگيرد، ديگر نمی‌تواند بگويد من نمی‌دانستم! هيچ مغروري نمی‌تواند عذرخواهي بكند؛ عذر انسان مغرور به خود، از همه عذر‌ها بدتر است؛ اين عذري ندارد اصلاً! يعني تمام عذرهاي او قطع شده است.
هشدار حكيمانه امير مؤمنان (ع) به غافلان
لَقَدْ اَبرَحَ جَهالَهً بِنَفسِهِ؛ انسان خيلي به خود می‌بالد. وجود مبارك حضرت امير فرمود: آخر اين باليدن براي چيست‌؟ اوّل كه نطفه است، آخر كه جيفه است، وسط‌ها هم كه معلوم است. انسان كه مُرد، تمام بستگان تلاش می‌كنند، می‌گويند زود اين را دفن كنيد كه بُو می‌آيد! فرمود: اين به چه مغرور است؟! اگر به علم و كمالات است كه خدا به او داده و از خودش چيزي ندارد!
بعد فرمود: يا اَيُّهَا الاِنسان مَا جَرَّأكَ عَلي ذَنبِك؛ ‌ای انسان! چقدر جَري شدي به گناه؛ آخر به چه جرأت گناه می‌كني؟! اگر انسان (معاذ الله) با مردن می‌پوسيد و حساب و كتابي نبود؛ می‌توانست بگويد من هر كاري می‌خواهم بكنم می‌كنم، چون فرق نمی‌كند. امّا وقتي مرگ پوسيدن نيست، از پوست به در آمدن است؛ حساب و كتابي هست! فرمود: با چه جرأت داري در برابر خدا نافرماني می‌كني؟! مَا جَرَّأكَ عَلي ذَنبِك وَ مَا غَرَّكَ بِرَبِّكَ؛ چه تو را مغرور كرد، اين همه نعمت داد! وَ مَا آنَسَكَ بِهَلَكَهِ نَفسِك؛ چرا اينقدر به هلاكت خودت مأنوس شدي؟ آخر خودت بهترين شخص و عزيزترين شخص هستي، چرا شب و روز داري او را از بين می‌بري؟! اَمَا مِنْ دائِكَ بُلُولٌ اَمْ لِيسَ مِنْ نُومِكَ يَقَظَه؛ آیا نباید یک زمانی اين بيماري را درمان كني و اين خوابت را به بيداري تبديل كني؟ فرمود: كِي بايد بيدار بشوي؟ اَلنّاسْ نِيامْ اِذَا ماتُوا انْتَبَهُوا (4).
فرمود:اَمَا تَرحَمُ مِنْ نَفسِكَ مَا تَرحَمُ مِنْ غِيرِك؛ شما اگر ديگري را ببيني در زحمت است،‌ به حال او رحم می‌كني. اگر كسي را در روز گرم تابستان ببيني او سايه بان ندارد؛ بالأخره به حال او رحم می‌كني، يك سايه‌باني برايش فراهم می‌كني يا يك كسي می‌بيني غذایي ندارد، به او رحم می‌كنی، يا كسي بيماري دارد، به حال او گريه می‌كني؛ اين گريه را به حال خودت بكن! فرمود: گاهي انساني كه در آفتاب و گرماست، عرق می‌ريزد، به حال او رحم می‌كني؛ حالا به حال خودت رحم بكن! فَلَرُبَّمَا تَرَي الضَّاحِيَ لَحَرِّ الشَّمسْ فَتُظِلُّهُ، اُو تَرَي المُبتَلَي بِاَلَمٍ يُمِضُّ جَسَدَهُ فَتَبْكِيَ رَحمَهً لَه؛ اگر بيمارستان بروي، يك بيماري را ببيني كه درد می‌كشد، گاهي گريه می‌كني به حال او كه اين بيچاره در زحمت است؛ همين گريه را سحر به حال خودت بكن، چون يك چنين روزي را در پيش داري!
سرّ غفلت زدگي تبهكاران
فَمَا صَبَّرَكَ عَلي دائِكَ؛ چه تو را صابر كرده؟ درد كه هست، آخر چرا نمی‌نالي؟!‌ سرّش اين است كه آدم غافل، آدم مست، آدم بيهوش درد را احساس نمی‌كند. اين‌ها را كه می‌برند در اتاق عمل، قلبشان را می‌شكافند، دستشان را می‌شكافند؛ درد نمی‌آيد! چرا؟ چون حس ندارند. گاهي انسان چون بيهوش می‌شود يا در حال اغماء است، حس ندارد؛ يا حواسش در جاي ديگر است، احساسش كم است. فرمود: الآن تو درد داري، احساس نمی‌كني! آخر چرا صابري؟ يك قدري به خودت برس! فَمَا صَبَّرَكَ عَلي دائِكَ؛ «داء» يعني درد. وَ جَلَّدَكَ عَلي مُصابِكَ؛ تو مصيبت زده‌ای و امّا خودت خيلي قدرتمندانه مصيبت را تحمّل می‌كني! وَ عَزّاكَ عَنِ البُكاءِ عَلي نَفسِكَ؛ كي به تو تعزيت داد، تسليت گفت كه گريه نمی‌كني؟! تسليت يعني دلداري، آدم كه خداي ناكرده مصيبتي بر او وارد شد؛ يك عدّه‌ای بيايند تسليت بگويند، ديگر گريه‌اش كم می‌شود. می‌فرماید: تو كه مصيبت‌زده‌اي، كي تسليت گفته كه ديگر به حال خودت گريه نمی‌كني؟! وَ هِيَ اَعَزُّ الاَنفُسِ عَلَيكَ؛ عزيزترين افراد نسبت به ما، خود مائيم! وَ كِيفَ لا يُوقِظُكَ خُوفُ بَياتِ نِقْمَهٍ؛ نمی‌ترسي كه يك وقتي شبيخوني یا مشكلي برايت پيش بيايد؟ «بيات» شبيخون زدن است. اين آيا شما را بيدار نمی‌كند، موقِظ شما نيست، يَقَظه و بيداري ايجاد نمی‌كند؟!
نَهيب حضرت امير (ع) به غافلان
شما كه پشت سر هم اگر نگاه حرام است كه كردي، آهنگ حرام بود كه گوش دادي، غيبت بود كه كردي، مال مردم بود كه احياناً اشتباه كردي؛ با كدام قدرت، با كدام سرمايه می‌خواهي به ملاقات پروردگار بروي؟ لذا فرمود: فَتَداوَ مِنْ داءِ الفَترَهِ فِي قَلبِكَ بِعَزيمَه؛ يك عزمي، يك اراده‌ای بايد داشته باشيم. «عزم »مال عقل عملي است، «جزم »مال عقل نظري است؛ ما با يك انديشه زندگي می‌كنيم كه آن را عقل نظري به عهده دارد، با يك انگيزه زندگي می‌كنيم كه آن را عقل عملي به عهده دارد. فرمود: يك تصميم می‌خواهد، با تصميم اين درد‌ها را درمان كن.
وقتي انسان از خواب غفلت بيدار شد و يَقَظِه پيدا كرد؛ آن وقت وَ كُنْ لِلّهِ مُطيعاً وَ بِذِكرِهِ آنِساً. مطيع پروردگار باش، به ياد خدا باش؛ ياد خدا آدم را خوشحال می‌كند! اينقدر راه حلال فراوان است كه آدم نيازي نيست دست به كار حرام بزند! فرمود: ذات أقدس إله هيچ دري را به روي بنده مؤمن نمی‌بندد، بلكه تمام در‌ها را به روي او باز می‌كند كه مشكلات او حل بشود. فرمود: مَنْ يَتَّقِ اللهْ يَجعَلْ لَهُ مَخرَجاً (5).
بيانات حضرت آيت‌الله جوادي آملي (مدظلّه) در جلسه درس تفسير نهج‌البلاغه در ديدار با جمع كثيري از طلاب، فضلاء، دانشجويان و اقشار مختلف مردم؛ قم ـ 5/ 1/ 1389
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
(1) انفطار/ 6 (2) قيامه/ 37 (3) مؤمنون/ 14
(4) مجموعه ورام/ 1/ 150؛ بحارالأنوار/ 4/ 43 (5) طلاق/ 2
خوان حکمت روز‌های یکشنبه منتشر می‌شود.


 


فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران با اشاره به تحولات سوریه تاکید کرد که از نظر غرب اقتدار کنونی مقاومت در منطقه، مدیون دولت سوریه است.
سرلشکر «قاسم سلیمانی»، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در سی‌وسومین همایش افق رسانه با قدردانی از نقش بارز صدا و سیما در معرفت‌بخشی دینی و سیاسی و حفظ روحیه انقلابی با بیان تحلیلی درباره جایگاه جمهوری اسلامی در منطقه گفت: این جایگاه عظیم و عمیق دینی - سیاسی، با کمترین هزینه و در چارچوب منافع ملی به دست آمده است.
سلیمانی، فلسطین، لبنان و عراق را سه محور اساسی تحولات 15 سال اخیر دانست و افزود: دستاوردهای بی‌بدیل جمهوری اسلامی و موقعیت تعیین‌کننده ایران در هر سه محور، واقعیتی است که دشمنان نیز به آن اذعان می‌کنند.
وی گفت: تحقق دموکراسی و مردم‌سالاری، در هر نقطه از جهان اسلام، به نفع جمهوری اسلامی و به ضرر غرب خواهد بود.
سردار سلیمانی افزود: دو پیروزی مستقیم حز‌ب‌الله لبنان در مجبور کردن نیروهای آمریکایی، خروج از لبنان در سال 2000 و پیروزی خیره‌کننده در جنگ 33 روزه با ارتش رژیم صهیونیستی، نشان‌دهنده اقتدار حزب‌الله لبنان یعنی مولود مبارک انقلاب اسلامی است.
وی گفت: در دو جنگ 22 روزه و 8 روزه نیز مجاهدان فلسطینی و مردم فداکار غزه با الگوپذیری از حزب‌الله لبنان و به برکت کمک‌های تعیین‌کننده ایران، اسرائیل را مجبور به پذیرش شکست کردند که این واقعیت نیز نشان‌دهنده جایگاه رفیع جمهوری اسلامی در منطقه است.
فرمانده نیروی قدس سپاه، شدت یافتن توطئه‌های جبهه استکبار و ارتجاع منطقه بر ضد انقلاب اسلامی را پیامد جایگاه بی‌بدیل و موقعیت رو به گسترش جمهوری اسلامی خواند و گفت: روش‌هایی همچون ایجاد درگیری‌های طایفه‌ای، قومی، فرسایش جبهه مقاومت در لبنان، تشدید فتنه رویارویی شیعه و سنی، نفوذ و هدایت گروه‌های تندرو تکفیری بر ضد انقلاب اسلامی، یک هدف واحد یعنی تضعیف جایگاه ایران در منطقه را دنبال می‌کند.
سرلشکر سلیمانی که در جمع مدیران و کارکنان رسانه ملی سخن می‌گفت افزود: سوءاستفاده از حساسیت‌های مذهبی در جهان اسلام، تشدید شیعه‌هراسی، وحدت پنهانی لابی صهیونیستی و ارتجاع، تشکیل جبهه واحد رسانه‌ای در منطقه و غرب، پول‌پاشی وسیع ارتجاع، به کارگیری و هم‌پوشانی همه مولفه‌های «سیاسی، اقتصادی و امنیتی» از نکات بارز سازماندهی جبهه استکبار و ارتجاع در رویارویی با جبهه مقاومت و انقلاب اسلامی است.
وی نگاه حکیمانه رهبر معظم انقلاب را پشتوانه اساسی و نرم‌افزار حقیقی ارتقای جایگاه جمهوری اسلامی در منطقه دانست و گفت: باید منطق محکم جمهوری اسلامی را برای افکار عمومی به درستی تبیین کرد.
سردار سلیمانی افزود: مشکل واقعی سوریه از نظر غرب و صهیونیسم و ارتجاع، حاکمیت اقلیت علوی یا نبود دموکراسی نیست بلکه واقعیت این است که غرب و ارتجاع می‌دانند که موقعیت مقتدرانه مقاومت در منطقه، بدون تردید مدیون دولت سوریه است.
فرمانده نیروی قدس سپاه حمایت از مقاومت را تامین‌‌کننده حقیقی منافع ملی ایران دانست و با اشاره به شکافهای موجود در جبهه داخلی و خارجی ضد سوری و انزجار مردم سوریه از گروه‌های تکفیری گفت: پیروزی‌های مستمر ارتش سوریه در یک سال اخیر، باعث هجمه همه‌جانبه به سوریه شده است.
سردار سلیمانی جبهه مقاومت از جمله حزب‌الله لبنان را از عوامل اصلی تامین منافع ملی ایرانیان در حال و آینده دانست و گفت: انرژی «ضدآمریکایی، ضدصهیونیستی و ضدارتجاعی» ملت‌های منطقه در حال رها شدن است و این واقعیت، اقتدار و جایگاه روزافزون ایران را نوید می‌دهد.

 


مراسم ختم مادرسرلشکر قاسم سلیمانی با حضور رئیس قوه مقننه، رئیس قوه قضائیه و فرماندهان عالی لشکری دیروز در تالار ثارالله ستاد فرماندهی کل سپاه پاسداران برگزار شد.
در ابتدای مراسم پیام رهبر معظم انقلاب به سردار سلیمانی و همچنین پاسخ سردار سلیمانی به مقام معظم رهبری قرائت شد.
در این مراسم مقامات عالی رتبه کشوری و لشکری از جمله علی لاریجانی رئیس قوه مقننه، آیت الله صادق آملی لاریجانی رئیس قوه قضائیه و سرلشکر حسن فیروزآبادی حضور داشتند.
محمود احمدی نژاد رئیس جمهور پیشین، علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی ، محمد باقرقالیباف شهردار تهران، سرلشکر محمدعلی جعفری فرمانده کل سپاه، ، سرلشکر صفوی مشاور ارشد رهبر انقلاب در امور نظامی، سرلشکر باقری معاون ارکان ستادکل نیروهای مسلح، سردار علی فضلی، سردار وحیدی وزیر سابق دفاع، محسنی اژه ای ، محمد جواد ظریف و معاونان وی در وزارت خارجه، محمود علوی وزیر اطلاعات، محمد حسینی وزیر پیشین ارشاد، سردار غلامعلی رشید جانشین ستاد کل نیروهای مسلح، سعید جلیلی ،محمد رضا عارف، مهدی چمران، سردار فدوی فرمانده نیروی دریایی، حجت الاسلام تقوی رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه، سردار احمدی‌مقدم فرمانده نیروی انتظامی، فتاح وزیر نیروی دولت نهم، سردار حسین سلامی و همچنین حجت الاسلام مجتبی خامنه ای فرزند رهبر معظم انقلاب نیزدر این مراسم حضور داشتند.
به گزارش خبرگزاری ها، در این مراسم ختم، میهمانانی از کشورهای همسایه نیز حضور داشتند که از جمله آنها می توان به رمضان عبدالله دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین ،رئیس هیات امنای لبنان و همین طور نماینده اقلیم کردستان و سفیر فلسطین در ایران اشاره کرد.

 


رئيس دفتر هیئت امنای دانشگاه آزاد با اشاره به درخواست تعدادی از اعضای هیئت امنای دانشگاه آزاد مبنی بر تشکیل جلسه فوق‌العاده، گفت: جلسه فوق‌العاده هیئت امنای دانشگاه آزاد در آینده‌ای نزدیک و قبل از آغاز سال تحصیلی تشکیل می‌شود.
یاسر هاشمی در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص صورتجلسه منتشر شده مبنی بر عزل فرهاد دانشجو، گفت: هیچ نامه دست‌گردانی برای عزل فرهاد دانشجو وجود نداشته است و فقط خبر دروغی بود که در برخی رسانه‌ها منتشر شد.
وی در خصوص صحت و ماهیت صورتجلسه منتشر شده، اظهار کرد: تا جایی که بنده اطلاع دارم جمعی از اعضای هیئت امنا تقاضای تشکیل جلسه فوق‌العاده داشته‌اند. به طور عادی جلسه هیئت امنای دانشگاه آزاد هر دو ماه یک بار تشکیل می‌شود، البته برای تشکیل جلسه فوق‌العاده جمعی از اعضای هیئت امنا می‌توانند تقاضا دهند.
یاسر هاشمی در خصوص نحوه روابط اعضای هیئت امنا با فرهاد دانشجو، گفت: هر دو طرف روابط خوبی دارند، هر چند اختلاف سلیقه‌ها در تصمیم‌ها کم نبوده است، اما به جهت اینکه دانشجویان و دانشگاه ضربه و آسیبی نبیند، هیئت امنا سعی می‌کرد از ایجاد چالش خودداری کند.
این در حالی است که فرهاد دانشجو رئیس دانشگاه آزاد اسلامی پیش از این با اشاره به جلسه چهارشنبه گذشته خود با آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی گفته بود: موضوعات مختلفی از جمله عزل احتمالی اینجانب و بررسی‌ آن در جلسه هیئت امناء، مورد بحث و بررسی قرار گرفت. رئيس هیئت امناء از ابتدا نسبت به روال و روش انتخاب رئیس جدید ایراداتی را داشت.
رئیس دانشگاه آزاد در پاسخ به این سؤال که نظر آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی درباره عزل یا تغییر رئیس دانشگاه چیست؟ گفت: آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی نظر خودشان را واضح به من گفتند ولی اینجانب صلاح نمی‌دانم آن را بیان کنم و بهتر است نظر ایشان توسط خود رئيس هیئت امنا بیان شود. آنچه من می‌توانم بیان کنم این است که وی از کارهای آموزشی و پژوهشی و فرهنگی رضایت بالایی دارند و به صورت کلی به نظرم نمره بسیار خوبی به عملکرد مدیریت جدید دانشگاه می‌دهند. لذا اگر بحث تغییر مطرح باشد باید دلایل دیگر غیرعملکردی داشته باشد.
وی خاطرنشان کرده بود: برای عزل رئيس دانشگاه آزاد قانون وجود دارد. نمی‌توان وقتی فضای سیاسی عوض شد، در حالی که عملکرد مدیریت قبلی همچنان مورد تائيد است، مدیریت را تغییر داد.
طی یک سال گذشته 20 جلسه رسمی با اعضای هیئت امنای دانشگاه آزاد داشتیم و گزارش عملکردها ارائه شده است و تمام گزارش‌ها نیز مورد تائید اعضای هیئت امنای این دانشگاه قرار گرفته است.
موارد مختلفی همچون قانونمند بودن عملکرد دانشگاه و شفافیت‌های مالی نیز مطرح شده است که تمام این موارد به تصویب و تائید اعضای هیئت امنای دانشگاه آزاد رسیده است.
به گفته دانشجو، علاوه بر صدور مجوز 2000 رشته محل، طی دو ماه گذشته، 400 رشته محل در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا مجوز گرفته‌اند.
وی همچنین ساخت 700 هزار مترمربع با اولویت آزمایشگاه، کتابخانه و فضای آموزشی، افزایش 3 درصدی شهریه علیرغم تورم 25 درصدی، افزایش 40 درصدی حقوق کارکنان دانشگاه آزاد و کسب رتبه اول در تولید علم در کشور را از جمله پیشرفت‌های دانشگاه آزاد اسلامی در دوره مدیریتی خود ذکر کرده است.
وی ادامه داد: در طول مدت فعالیتم حتی یک مورد مخالفت از سوی اعضای هیئت امنای دانشگاه آزاد نداشته‌ام و حتی حجت‌الاسلام سیدحسن خمینی چندین بار به دعوت ما در دانشگاه و واحدهای دانشگاهی حضور یافته‌اند. حضور ایشان بیانگر این است که از روند فعالیت‌ها بسیار راضی هستند و ایشان یکی از حامیان قوی مدیریت دانشگاه هستند.
رئيس دانشگاه آزاد با بیان اینکه دلیل منطقی و عقلانی برای عزل رئیس این دانشگاه وجود ندارد و این کار فقط کاری سیاسی است، گفت: مدیری آکادمیک هستم و سعی کردم فهم سیاسی و نگاه سیاسی خود را به تصمیماتم حاکم نکنم و علم و آموزش و پژوهش را مد نظر قرار دهم. همین موضوع باعث شد که در انتخابات بیشترین فضای لازم را برای کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری فراهم کنیم به طوری که بیش از 1000 مراسم در دوران انتخابات در دانشگاه آزاد برگزار شد. وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود عنوان کرد: در دوره قبل خواست عمومی مردم تغییر رئيس دانشگاه بود. آقای هاشمی رفسنجانی در جلسه‌ای خصوصی تاکید کرده بود که بیش از دو سال بود که می‌خواست رئيس این دانشگاه را تغییر دهد. تغییر رئيس دانشگاه آزاد خواست اعضای هیئت امنا بود. دانشجو با بیان اینکه بیش از 2/5 سال از دوره چهار ساله خدمتش در دانشگاه آزاد باقی مانده است، گفت: منطق این است که آقایان اینقدر عجله نداشته باشند تا با بلدوزر بخواهند مطالبه سیاسی خود را به یک فضای علمی تحمیل کنند.
همچنین برخی از منابع خبری تغییر در ریاست دانشگاه آزاد اسلامی را در پاسخ به شکست محسن هاشمی برای راهیابی به شهرداری تهران حتمی دانسته بودند.

 


فرمانده نیروی دریایی ارتش از مجهز بودن همه ناوهای این نیرو به پهپاد خبر داد.
امیر دریادار حبیب‌الله سیاری در حاشیه برگزاری مراسم اختتامیه سیزدهمین دوره مسابقات قرآن‌کریم خواهران شاغل، همسران و فرزندان کارکنان ارتش که در محل سازمان عقیدتی سیاسی ارتش برگزار شد، در پاسخ به این پرسش که «چه تعداد از ناوهای ارتش به پهپاد مجهز هستند؟» ‌اظهار کرد: همه ناوهای ما به پهپاد مجهز هستند و همگی آنها قابلیت پرواز در دریا را دارند. وی همچنین در برابر پرسشی در رابطه با زمان رونمایی از زیردریایی بومی فاتح گفت: این زیردریایی امسال رونمایی می‌شود ولی تاریخ دقیق آن مشخص نیست.
وی با اشاره به توانمندی نیروی زمینی ارتش گفت: ما تهدیدات منطقه را به صورت مداوم رصد می‌کنیم و متناسب با آن، تجهیزات و تدابیر مدنظر را ایجاد می‌کنیم. وی افزود: ارتش قادر است هر تهدیدی را در زمین، دریا و هوا پاسخگو باشد و به سختی با آن مقابله و آن را در نطفه خفه کند.
فرمانده نیروی زمینی ارتش با اشاره به رژه 31 شهریور نیروهای مسلح ‌گفت:‌ در این رژه دستاوردهای جدید ارتش در زمین، دریا و هوا به نمایش درخواهد آمد.

 


امام جمعه موقت اهواز، با اشاره به حق رئیس‌جمهور درعزل و نصب ها اظهار داشت: گرچه این عزل و نصب‌ها مسئله ای طبیعی است اما افراط در این مسئله هم خیری ندارد و با روش اعتدال سازگار نیست.
به گزارش رسا ، آیت الله محسن حیدری، امام جمعه موقت اهواز، در خطبه های نماز جمعه، با اشاره به حمایت رهبر انقلاب از دولت اظهار داشت: همانگونه که رهبر معظم انقلاب بارها از دولت حمایت کردند همه آحاد مردم در ایران اسلامی نیز باید از دولت حمایت کنند؛ چرا که دولت بدون حمایت مردم نمی تواند به نظام خدمت کند و مشکلات مردم را برطرف کند. البته انتقاد از سوی منتقدان دلسوز هم منافاتی با حمایت ندارد. نماینده مردم اهواز در مجلس خبرگان رهبری همچنین به عزل و نصب ها در دولت یازدهم اشاره کرد و آنها را حق رییس جمهور منتخب خواند و افزود: گرچه این عزل و نصب ها مسئله ای طبیعی است اما افراط در این مسئله هم خیری ندارد و با روش اعتدال سازگار نیست.

 


در اولین نشست شورای عالی سازمان نظام پزشکی در دوره جدید، اعضای هیئت رئيسه این شورا انتخاب شدند.
به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان نظام پزشکی، در مراسم افتتاحیه این جلسه که با حضور دکتر ایرج فاضل نماینده وزیر بهداشت، در شورای عالی سازمان نظام پزشکی، دکتر سید تقی نوربخش، مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی، دکتر محمد فرهادی، رئيس جمعیت هلال‌احمر، اعضای هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات سازمان نظام پزشکی، هیئت رئیسه مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی، بازرسین سازمان نظام پزشکی و تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، برگزار شد، پس از جلسه افتتاحیه، هیئت رئيسه سنی با حضور دکتر مهرابی به‌عنوان رئیس، دکتر سهرابی به‌عنوان نایب رئيس و خانم کفایی به‌عنوان منشی هیئت رئیسه تشکیل شد که با رای‌گیری از 27 نفر اعضای شورای عالی نظام پزشکی، دکتر اسماعیل ایدنی به‌عنوان رئيس شورای عالی، دکتر محمود فاضل به‌عنوان نایب رئيس اول، دکتر حمید خویی به‌عنوان نایب رئيس دوم و دکتر محمود مصلحی به‌عنوان دبیر شورای عالی سازمان نظام پزشکی به مدت دو سال انتخاب شدند.

 


رئیس دفتر رئیس‌جمهور، حسام‌الدین آشنا را مامور ساماندهی و ادغام معاونت سیاسی دفتر رئیس‌جمهور و مرکز بررسی‌های استراتژیک نهاد ریاست جمهوری کرد.
حسام‌الدین آشنا از سوی محمد نهاوندیان رئیس دفتر حجت‌الاسلام روحانی، مامور ساماندهی معاونت سیاسی دفتر رئیس‌جمهور و مرکز بررسی‌های استراتژیک نهاد ریاست جمهوری شد. قرار است وی با تعدیل و ادغام احتمالی معاونت سیاسی دفتر رئیس‌جمهور و مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری زمینه ساماندهی این دو مجموعه را فراهم کند.
به گزارش فارس، آشنا در حال حاضر برای انجام این ماموریت به طور همزمان سرپرستی دو مجموعه مذکور را برعهده دارد و با همکاری یک تیم مطالعاتی در حال بررسی دقیق وضعیت این مراکز است.

 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10