(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


سه شنبه 26 شهریور 1392 - شماره 20592

گزارش بازرسان سازمان ملل از حومه دمشق روی میز شورای امنیت
حزب‌الله لبنان حضور مقاومت را برای مبارزه با اشغالگری ضروری خواند
بی‌اعتمادی مردم آمریکا به دولت اوباما به بالاترین میزان رسید
یک نهاد انگلیسی: 100 هزار تروریست در حال جنگ با ارتش سوریه هستند
یک مقام دولت بغداد فاش کرد
نقش سران سعودی در بی‌ثبات کردن اوضاع عراق
حمله به مساجد و سوزاندن قرآن کریم تازه‌ترین جنایت تروریست‌ها در سوریه
درگیری نیروهای امنیتی با مخالفان اردوغان در شهرهای ترکیه
تداوم اعتراض‌های مردمی علیه نظامیان مصر
فلسطینی‌ها در سالگرد امضای پیمان اسلو پرچم اسرائیل را به آتش کشیدند
راهپیمایی گسترده معلمان علیه اصلاحات آموزشی دولت مکزیک
افراد مسلح ناشناس در پاکستان 20 تانکر سوخت ناتو را آتش زدند
رئیس دوره‌ای مجمع عمومی سازمان ملل انتخاب شد
   


گزارش کارشناسان درباره سلاح‌های شیمیایی سوریه در دستور کار شورای امنیت سازمان ملل قرار گرفت.
به گزارش خبرگزاری‌ها، «بان کی مون» دبیرکل سازمان ملل، دیروز گزارش تیم بازرسان این سازمان در مورد به کارگیری سلاح‌های شیمیایی در سوریه را از این تیم تحویل گرفت و عصر دیروز آن را در اختیار شورای امنیت قرار داد.
دبیرکل سازمان ملل در مورد محتوای گزارش سکوت کرد. البته قبلا بازرسان اعلام کرده بودند که این گزارش فقط مشخص می‌کند که آیا سلاح‌های شیمیایی در سوریه به کار رفته است یا نه. این گزارش مشخص نمی‌کند که کدامیک از طرف‌های درگیر از این سلاح‌ها استفاده کرده‌اند. با این حال، آمریکا، انگلیس و فرانسه از شورای امنیت خواستند قطعنامه‌ای «قوی و الزام‌آور» علیه دولت سوریه صادر کند!

 


معاون دبیر کل حزب‌‌الله لبنان در شرایط کنونی مخالفت با مثلث ارتش، ملت و مقاومت را پذیرش اشغالگری دانست.
به گزارش ایرنا از بیروت، شیخ نعیم قاسم معاون دبیر کل حزب‌الله لبنان تاکید کرد اگر مقاومت نبود همچنان شاهد تجاوز صهیونیست‌ها به جنوب کشور بودیم.وی تبلیغات منفی علیه حزب‌الله را ناشی از سنگ‌اندازی‌های جریان 14 مارس دانست و از مردم خواست در قبال این جریان هشیار باشند.وی در همین حال خواستار تسریع در تشکیل دولت وحدت ملی بدون قید و شرط شد.شیخ نعیم قاسم یادآور شد که تنها جریان 14 مارس خواهان تشکیل دولت وحدت ملی نیست و این جریان به دنبال دولتی است که از سوی یک کشور منطقه‌ای خاص حمایت می‌شود. وی اسم این کشور را نبرد. ناظران سیاسی می‌گویند عربستان از حامیان جریان 14 مارس است.

 


میزان بی‌‌اعتمادی مردم آمریکا به توان دولت اوباما برای حل معضلات داخلی و بین‌المللی به بالاترین میزان خود در تاریخ معاصر این کشور رسیده است.
به گزارش خبرگزاری فارس، نتایج آخرین نظرسنجی‌‌های موسسه مشهور گالوپ نشان می‌دهد دولت «باراک اوباما» در جلب بی‌‌اعتمادی مردم آمریکا نسبت به توانایی حل معضلات داخلی و بین‌المللی رکورد زده است.
بر پایه این گزارش، میزان اعتماد آمریکایی‌ها به دولت خود در حل مشکلات بین‌المللی به 49 درصد رسیده است و این در حالی است که در اواخر دوران زمامداری جرج بوش، یعنی در سال 2007، 51 درصد از آمریکایی‌ها به توانمندی دولت خود در مدیریت مسائل و مشکلات بین‌المللی اعتماد داشتند. در سال 2003، میزان اعتماد به توانایی‌های دولت‌آمریکا در حل مسائل و مشکلات بین‌المللی در حدود 83 درصد بود اما با حمله ایالات متحده به عراق کاهش یافت و به 51 درصد در سال 2007 رسید. از سوی دیگر دولت باراک اوباما در عرصه بی‌اعتمادی مردمی به توانایی‌هایش در مدیریت مشکلات داخلی هم رکورد زده است. براساس این نظرسنجی تنها 42 درصد از آمریکایی‌ها به توانایی خود در مدیریت مشکلات داخلی ایمان دارند و این در حالی است که در سال 2011 این آمار 43 درصد بود. نظرسنجی گالوپ از تاریخ 5 تا 8 سپتامبر جاری انجام شده است.

 


یک نهاد وابسته به دولت انگلیس فاش کرد، حدود 100هزار شبه نظامی مسلح که حدود نیمی از آنها جنگجویان تکفیری و خارجی هستند علیه دولت دمشق در سوریه می‌جنگند.
به گزارش خبرگزاری فارس، «موسسه تحقیقات دفاعی انگلیس» اعلام کرد، براساس تحقیقات انجام شده هم‌اکنون حدود 100 هزار شبه نظامی مسلح علیه دولت سوریه می‌جنگند. موسسه مذکور در ادامه می‌افزاید: حدود 10هزار نفر از آنها وابسته به شبکه القاعده هستند و تقریبا بین 30 تا 35 هزار تن دیگر نیز گروه‌های مسلح تندرویی هستند که با اعضای القاعده اختلاف دارند، زیرا خواسته اصلی آنها سرنگونی نظام سوریه است.
«چارلز لیستر» که ناظر این تحقیق بوده است، گفت: اینکه می‌گویند گروه‌های لائیک رهبری مخالفان را در سوریه بر عهده دارند، ایده‌ای است که ثابت نشده است. به گفته وی، گروه‌های افراطی کنترل مخالفان مسلح سوریه را برعهده دارند.
100 هزار نفری که در سوریه علیه دولت می‌جنگند، بین 1000 گروه متفاوت تقسیم شده‌اند و وحدتی میان آنها وجود ندارد.
این تحقیق براساس گفت‌وگوهای مجریان آن با مخالفان مسلح به دست آمده است.اختلافات میان مخالفان دولت دمشق به حدی است که منابع خبری از اعلام جنگ «ارتش آزاد» علیه «جبهه النصره» خبر می‌دهند.چارلز لیستر این هشدار را نیز به آمریکا و غرب داد که اگر به سوریه حمله کنند، ممکن است مسلمانان میانه‌رو در این کشور به سمت جریان‌های تندرو گرایش پیدا کنند.
عملیات ارتش
عملیات گسترده ارتش علیه شبه نظامیان ادامه دارد؛ در حومه ادلب نیروهای دولتی توانستند ده‌ها شورشی را از پای درآورند و یا زخمی کنند. ارتش عملیات مشابهی را نیز در حومه شهرهای «اریحا» و «جسر الشغور» انجام داد که انهدام خودروهای مجهز به تیربار و هلاکت شماری دیگر از تروریست‌ها را در پی داشت.
تروریست‌ها نیز در واکنش به شکست‌های خود، دو روستا را در اطراف شهر «حمص» با چندین موشک هدف قرار دادند و خسارات زیادی را به مناطق مسکونی وارد کردند. نیروهای ارتش نیز در منطقه «المحرم» با افراد مسلح درگیر شدند و 35 تن از آنها را کشتند.
یک عنصر وابسته به گروه‌های تندرو هم یک مرکز آموزشی کردهای سوریه را یکشنبه به شیوه انتحاری هدف انفجار قرارداد. این حمله که در استان «الحسکه» رخ داد، به مرگ شماری از کردها و جراحت تعدادی دیگر انجامید.
توافقنامه روسیه-آمریکا
واکنش‌ها به توافقنامه روسیه و آمریکا در مورد سوریه همچنان ادامه دارد، طبق این توافقنامه، سوریه سلاح‌های شیمیایی خود را تحت نظارت سازمان ملل قرار می‌دهد و علاوه بر آن، دولت دمشق به پیمان منع گسترش سلاح‌های شیمیایی پیوست.
سوریه باردیگر اعلام کرد که به توافقنامه فوق پایبند است؛ «عمران الزعبی»، وزیر اطلاع‌رسانی سوریه گفت: دمشق به طرح روسیه و آمریکا برای از بین بردن سلاح‌های شیمیایی سوریه متعهد است. وی گفت: ما شروع به فهرست‌بندی این تسلیحات کرده‌ایم.
اتحادیه عرب نیز از توافقنامه فوق استقبال کرد، اما «جان مک کین» سناتور آمریکایی این توافقنامه را یک باخت برای «باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا دانست.
برخی از مقامات آمریکایی از جمله «جان کری» وزیر خارجه این کشور هنوز تأکید می‌کنند که تهدید نظامی علیه سوریه همچنان جدی است. «فرانسوا اولاند» رئیس‌جمهور فرانسه نیز گفت: گزینه نظامی علیه سوریه همچنان پا برجاست.
سایر رویدادها
* شیمون پرز، رئیس‌ رژیم صهیونیستی گفت، آنچه در سوریه جریان دارد، مجازات این کشور به خاطر نپذیرفتن صلح با اسرائیل است!
* مردم سوریه از طرح روسیه و آمریکا در مورد تسلیحات شیمیایی سوریه استقبال کردند.
* هیئتی از سران ائتلاف مخالفان دولت سوریه با «احمد داوود اوغلو» وزیر خارجه ترکیه دیدار و در پشت درهای بسته با وی گفت‌وگو کردند.

 


یک مقام دولت بغداد گفت، سران آل‌سعود همه توان خود را برای ایجاد آشوب و وحشت در عراق به کار گرفته‌اند.
به گزارش واحد مرکزی خبر، «عدنان الاسدی» طی کنفرانس خبری در جنوب عراق گفت: منشا تروریسم فقط در داخل عراق نیست، بلکه بعضی طرف‌های خارجی نیز از تروریسم در عراق حمایت می‌کنند. الاسدی در ادامه «بندربن سلطان» رئيس سازمان اطلاعات عربستان را متهم کرد که در صدد اجرای توطئه‌های ویرانگر برای ایجاد فتنه و آشوب در عراق است.
در همین حال، عشایر عراق از مداخلات تازه آل سعود در عراق پرده برداشتند؛ شیوخ و رهبران عشایر «المثنی»،‌«ذی‌قار»، بصره، میسان، کربلا، نجف و بابل با برگزاری نشست‌های جداگانه‌ای، فاش کردند که مقامات ریاض از آنها خواسته‌اند به بهانه زیارت حج وارد عربستان شوند و با «عبدالله بن عبدالعزیز» شاه آل سعود دیدار کنند. هم‌اکنون عربستان احتمالاً با بسیاری از سران عشایر استان‌های الانبار،
نینوا، صلاح‌الدین، دیاله‌ و.. ارتباط دارد.
در بیانیه پایانی نشست عشایر المثنی که با حضور معاون وزارت کشور عراق برگزار شد، آمده است: عشایر استان المثنی ضمن اعلام حمایت از دولت وحدت ملی منتخب در عراق، مداخله خارجی در امور عراق را نمی‌پذیرند و دعوت شاهزاده بندربن سلطان از شیوخ عشایر مرکز و جنوب برای سفر به عربستان را محکوم می‌کنند، زیرا این دعوت توهین به شرافت قبایل عربی در عراق است.
این بیانیه تاکید کرد که عشایر المثنی اجازه نمی‌دهند بذر تروریسم در این استان کاشته شود. تروریسم با دستان فرزندان عشایر استان ریشه‌کن می‌شود و قوانین محکمی را در مبارزه با تروریسم وضع خواهیم کرد و از همه عشایر میهن خود می‌خواهیم همین راه را در پیش بگیرند و به دستگاه امنیتی در مقابله با تکفیری‌ها کمک کنند.
کمیسیون عشایر در پارلمان و همچنین وزارت کشور عراق طی بیانیه‌ای، مداخلات عربستان را محکوم کردند.
عربستان حامی اصلی تروریست‌های تکفیری و وهابی در عراق است و از طریق این تروریست‌ها، سالانه هزاران غیرنظامی را به خاک و خون می‌کشند.
در آخرین حملات تروریستی عراق که یکشنبه شب اتفاق افتاد، 10 نفر شهید و 30 تن دیگر مجروح شدند. تروریست‌ها در این عملیات تروریستی قهوه‌خانه‌ای را در بغداد با انفجار بمب هدف قرار دادند.
شمار تلفات بمب‌گذاری‌های زنجیره‌ای 9 شهر عراق که شنبه اتفاق افتاد نیز به 45 نفر و مجروحان به 120 تن انجامید.

 


تروریست‌ها در سوریه به حمله به مساجد و سوزاندن کتاب آسمانی مسلمانان روی آوردند.
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از المنار، حمله به مساجد و سوزاندن قرآن کریم تازه‌ترین جنایت تروریست‌هاست و تصاویر آن در اختیار همگان قرار گرفته است.
تروریست‌ها که از حمایت ترکیه، عربستان، قطر و غربی‌ها برخوردارند پس از تحمل شکست‌های پی‌درپی از ارتش سوریه به تعرض به مقدسات دینی روی آورده‌اند.
این جنایت در روستای «مکسر الحصان» در حومه حمص رخ داده است.
گروه‌های مسلح پس از ورود به این روستا 18 غیرنظامی را کشتند و سپس به سوزاندن قرآن کریم پرداختند. پس از این حادثه ارتش وارد عمل شد و به سرکوب تروریست‌ها پرداخت.

 


هزاران تن در شهرهای اسلامبول و انتاکیه ترکیه ضمن برگزاری تظاهرات ضددولتی، با نیروهای امنیتی درگیر شدند.
به گزارش واحد مرکزی خبر، هزاران تن از شهروندان ترک یک‌شنبه شب در خیابان‌های اسلامبول تظاهرات کردند و قصد داشتند در میدان «کادی کوی» تجمع کنند اما نیروهای پلیس مانع شدند. این تظاهرات به درگیری معترضان با پلیس انجامید.با جدی‌تر شدن تهدیدات آمریکا علیه سوریه، ترکیه نیز بار دیگر ناآرام شد.مردم ترکیه مداخله آنکارا در امور داخلی سوریه را به نفع آمریکا و غرب می‌دانند.
شهر انتاکیه نیز مثل اسلامبول ناآرامتر از سایر شهرهای ترکیه بود و پلیس برای متفرق کردن مردم از گاز اشک‌آور و ماشین‌های آب‌پاش استفاده کرد. در مورد زخمی‌های احتمالی این درگیری ها گزارشی نرسیده است.به گفته کارشناسان، اوضاع ترکیه طی روزهای آتی احتمالا ناآرامتر می‌شود. دولت «رجب طیب اردوغان» از وقوع یک کودتای نظامی مشابه آن‌چه که در مصر اتفاق افتاد، واهمه دارد.

 


طرفداران «مرسی» در ادامه اعتراض‌ها علیه «دولت کودتا» در شهرهای مختلف مصر تظاهرات کردند.
به گزارش «ایسنا» به نقل از شبکه خبری «الجزیره»، هزاران نفر از طرفداران «محمد مرسی» رئیس‌جمهور برکنار شده مصر روز یکشنبه و در سومین روز از فراخوان تظاهرات یک هفته‌ای خود در شهرهای مختلف این کشور تظاهرات «ضد کودتا» برگزار کردند.
معترضان در شهرهای نصر، حلوان، عین الشمس، شبرا، الخیمه و المهندسین و قاهره علیه ژنرال «عبدالفتاح السیسی» و مسئولان وزارت کشور مصر شعار سر داده و خواستار محاکمه «قاتلان حوادث میدان رابعه العدویه» شدند.
تظاهرکنندگان عکس‌های قربانیان کشتار تحصن‌‌کنندگان در 14 اوت و عکس‌‌هایی از محمد مرسی را در دست گرفته بودند.
همچنین فیلم‌هایی از تظاهرات حامیان اخوان‌المسلمین در مراکز استان و شهرهای استان‌های اسکندریه، بنی سویف، المنیا، الشرقیه در اعتراض به کودتای نظامی و عزل محمد مرسی منتشر شده است.
حامیان مرسی برای نشان دادن اعتراض خود زنجیره‌های انسانی تشکیل داده و با خودرو و موتورسیکلت راهپیمایی کردند.
اما کشتار شرکت‌کنندگان در تظاهرات مسالمت‌آمیز، تمدید وضعیت فوق‌العاده، سرکوب مخالفان کودتا و تحت پیگرد قرار دادن آنها را محکوم کرده و با سر دادن شعارهایی تاکید کردند که تا زمان تحقق خواسته‌هایشان به اعتراض‌های خود ادامه خواهند داد.
در همین راستا، هشام برکات، دادستان کل مصر پرونده 62 تن از مخالفان کودتا را به اتهام دست داشتن در رخدادهای میدان رامسس در اواسط ژوئیه گذشته به دادگاه کیفری قاهره ارجاع داد.
از سوی دیگر خبر می‌رسد وزیر خارجه مصر دیروز برای دیدار با مقامات روس وارد مسکو شده است. به گزارش خبرگزاری «آلمان»، مذاکرات «نبیل فهمی» در این سفر با مقامات روس درخصوص روابط اقتصادی، سیاسی و امنیتی بود. بررسی اوضاع سوریه، روند صلح خاورمیانه و مسائل کشورهای آفریقایی از دیگر محورهای دیدار مقامات دو کشور است.
گفتنی است پس از انتشار گزارش‌هایی از احتمال قطع کمک‌های مالی آمریکا به قاهره، مقامات مصری تهدید کردند در صورت عملی شدن این مسئله، به سمت روسیه متمایل شده و همچون گذشته به مسکو نزدیک می‌شوند.
در حال حاضر آموزش نظامیان مصری در اختیار آمریکا است و این کشور سالانه 1/5 میلیارد دلار به مصر کمک مالی می‌کند.
حمله افراد مسلح به نیروهای امنیتی مصر در «العریش» سینا و کشته و زخمی شدن 9 نظامی از دیگر خبرهای اخیر مصر است. خبرگزاری مهر به نقل از «الیوم السابع» نوشت: افراد مسلح صبح روز گذشته به اتوبوس حامل نظامیان مصری در العریش حمله کردند. بر اثر این حمله مسلحانه یک نظامی مصری کشته شد. در جریان این حادثه 8 نفر نیز زخمی شدند.
همزمان حمله دیگری نیز به نظامیان ارتش مصر در جاده مواصلاتی اسماعیلیه - قاهره صورت گرفت که طی آن یک سرباز جان خود را از دست داد و چهار نظامی دیگر زخمی شدند.
دولت نظامی مصر حماس را مسئول این حملات می‌داند اما حماس روز گذشته هرگونه دست داشتن در حملات نظامی به نظامیان مصری را قویا رد کرد.
به گزارش شبکه خبری الجزیره، جنبش حماس در بیانیه‌ای اظهارات اخیر احمد محمدعلی، سخنگوی ارتش مصر مبنی بر ضبط مقادیری سلاح و مهمات متعلق به گردان‌های القسام، شاخه نظامی جنبش حماس در صحرا سینا را تکذیب کرد.
سخنگوی دولت حماس در این خصوص گفت: حماس در امور داخلی مصر دخالتی نمی‌کند و امکان ندارد که خطری برای مصر به شمار برود.
وی همچنین متوقف شدن انتشار اخبار دروغین توسط رسانه‌های مصری علیه حماس را خواستار شد.
گفتنی است از زمان برکناری مرسی منطقه سینا به شدت ناآرام شده و حملات گسترده از این ناحیه به نظامیان مصری می‌شود. ارتش مصر با حمایت‌های رژیم صهیونیستی در حال نبرد با شبه‌نظامیان منطقه سینا است.

 


ساکنان غزه در بیستمین سالگرد امضای پیمان اسلو پرچم رژیم صهیونیستی را به آتش کشیدند.
به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، فلسطینیان ساکن غزه روز یکشنبه با برپایی یک تظاهرات در سالگرد انعقاد پیمان اسلو، ضمن محکوم کردن این پیمان علیه اسرائیل شعار دادند.
براساس گزارش‌های منتشر شده فلسطینیان در این تظاهرات ضمن سر دادن شعارهای ضد صهیونیستی پرچم این رژیم را هم به آتش کشیدند.
20 سال پیش رهبران آمریکا و رژیم صهیونیستی به همراه «یاسر عرفات» رهبر سازمان آزادیبخش فلسطین این پیمان ننگین را که سرزمین فلسطینی‌ها را به دو قسمت تقسیم می‌کرد امضا کردند.
اما امروزه رهبران فلسطینی می‌گویند پیمان اسلو برای آنها هیچ ارزش و اعتباری ندارد. «تیسیرخالد» از اعضای سازمان آزادیبخش فلسطین در این باره اعلام کرد، به دلیل کارایی نداشتن این پیمان باید آن را به «زباله‌دان تاریخ» سپرد.
به گفته وی، رژیم صهیونیستی با سواستفاده از پیمان اسلو زمینه توسعه اشغالگری در سرزمین‌های فلسطینی را هموار ساخت و با وعده‌های سیاسی توانست شهرک‌های یهودی‌نشین بیشتری در اراضی اشغالی تاسیس کند.
وی افزود: از زمان امضای قرارداد به اصطلاح صلح اسلو تاکنون، زندگی میلیون‌ها فلسطینی به دلیل سیاست‌های شهرک‌سازی رژیم صهیونیستی در سرزمین‌های اشغالی بدتر از 20 سال پیش شده است.
از سوی دیگر «آویگدور لیبرمن» وزیر خارجه سابق رژیم صهیونیستی با اذعان به این مطلب که معاهده اسلو وضعیت اسرائیل را در عرصه‌های بین‌المللی و منطقه‌ای مشوش کرد، عنوان داشت: اندیشه توافق کامل با فلسطینی‌ها توهمی بیش نیست.

 


هزاران معلم مکزیکی برای چندمین بار در اعتراض به اصلاحات آموزشی تظاهرات ضد دولتی برگزار کردند.
معلمان شهر «مکزیکوسیتی» روز یکشنبه نیز همچون روزهای گذشته در اعتراض به «اصلاحات آموزشی دولت» در خیابان‌های پایتخت راهپیمایی کردند.
چندی پیش پلیس ضد شورش این کشور برای آماده شدن میدان محل تحصن معلمان برای سخنرانی رئيس جمهور به خشونت متوسل شد و سرکوب یا دستگیری آنها اقدام به جمع‌آوری چادرها کرد.
به گفته معترضان دولت مکزیک قصد دارد به نام طرح اصلاحی بسیاری از خدماتی که پیش از این به معلمان اعطا می‌شد را لغو کنند. یکی از این خدمات امکان جایگزینی فرزندان به جای پدر یا مادر یا معلم در زمان بازنشستگی است که به نوعی شغل خانواده معلمان را تضمین می‌کرد. روز شنبه پلیس مکزیک برای متفرق کردن معترضان ده‌ها نفر را بازداشت کرد اما تظاهرات روز یکشنبه به آرامی برگزار شد.

 


افراد مسلح ناشناس با حمله به کاروان سوخت ناتو در ایالت بلوچستان پاکستان، 20 تانکر ناتو را به آتش کشیدند.
به گزارش خبرگزاری فارس، 20 تانکر تدارکاتی ناتو که در حال حمل سوخت مورد نیاز نیروهای اشغالگر مستقر در افغانستان در حرکت بودند، در ایالت بلوچستان پاکستان هدف حمله افراد مسلح ناشناس قرار گرفته و به آتش کشیده شدند. پاکستان تنها مسیر تدارکاتی زمینی نیروهای ناتو است.
مبدأ این مسیر لجستیکی، بندر کراچی و مقصد آن نیز «گذرگاه خیبر» است. مهاجمان پس از حمله مذکور موفق به فرار شدند. این حمله تلفاتی نداشت.
جمعه گذشته نیز 9تانکر تدارکاتی ناتو در ایالت بلوچستان پاکستان به آتش کشیده شد. این حمله مرگ یک راننده تانکر و جراحت دو تن دیگر را در پی داشت.
هیچ گروهی مسئولیت حملات فوق را برعهده نگرفته است.
مسئله مذاکره با طالبان
طالبان برای مذاکره با دولت اسلام‌آباد شرط گذاشت؛ به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، گروه «تحریک طالبان پاکستان» مذاکره با دولت پاکستان را به آزادی زندانیان این گروه مشروط کرد. شرط بعدی طالبان نیز خروج نیروهای ارتش از مناطق قبایلی است. «شاهدالله شاهد» سخنگوی تحریک پاکستان گفت: دولت پاکستان باید توان و صداقت خود را پیش از آغاز مذاکرات صلح نشان دهد. طالبان از دولت اسلام‌آباد می‌خواهد ابهامات موجود در خصوص آغاز گفت‌وگوهای صلح را رفع کند.
با این حال، سخنگوی تحریک پاکستان مذاکرات صلح را بیهوده دانست. وی حتی مسئولیت ترور یک افسر ارشد ارتش که طی روزهای اخیر رخ داده است را برعهده گرفت.
اما، دولت پاکستان برخی از سران طالبان را تاکنون آزاد کرده است که آخرین مورد آن توافق بر سر آزادی «ملا برادر» یکی از رهبران ارشد طالبان است.
البته ناگفته نماند که سران آزاد شده متعلق به طالبان افغانستان هستند.
در همین حال، «سمیع الحق» پدر معنوی طالبان پیش‌بینی کرد، یکسال پس از خروج نیروهای خارجی از افغانستان، طالبان مجددا در این کشور به قدرت برسد. غربی‌ها قول داده‌اند که تا پایان سال 2014 (10 دی 1393) نیروهای خود را از افغانستان خارج کنند.
در آخرین درگیری‌های افغانستان 25 شبه نظامی طالبان به دست نیروهای دولتی کابل کشته شدند.

 


سفیر «آنتیگوا و باربودا» در سازمان ملل رئیس دوره‌ای مجمع عمومی سازمان ملل شد.
«جان ویلیام‌اش»، سفیر کشور کوچک «آنتیگوا و باربودا» از سوی اعضای مجمع عمومی سازمان به عنوان رئیس این دوره مجمع عمومی انتخاب شد.
«اش» قرار است ریاست یکساله این مجمع را از ماه سپتامبر از نماینده صربستان رسما تحویل بگیرد. وی فارغ‌التحصیل دانشگاه «پنسیلوانیا» در فیلادلفیا است و دارای مدرک دکترای مهندسی زیست از این دانشگاه است.
«اش» 59 ساله پس از انتصاب متعهد شد به همراه تیمش وظایف محوله را به طور «شفاف» به انجام رساند.
«آنتیگوا و باربودا» در واقع نام دو جزیره است که بین دریای کارائیب و اقیانوس اطلس قرار دارد. طبق برنامه شصت و هشتمین دوره مجمع عمومی سازمان ملل باید به کشوری در این منطقه جغرافیایی می‌رسید. جمعیت این کشور حدود 81 هزار نفر است و نام پایتخت آن «سنت جونز» است.
جلسه مجمع عمومی سازمان ملل همه ساله با مشارکت رهبران بسیاری از کشورهای جهان در نیویورک تشکیل جلسه می‌دهد. در این جلسات معمولا رهبران کشورهای مختلف به سخنرانی می‌پردازند. مهرماه سال جاری دکتر حسن روحانی، رئیس‌جمهور کشورمان نیز در این جلسه سخنرانی خواهد کرد.

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10