(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


سه شنبه 26 شهریور 1392 - شماره 20592

کوتاه اقتصادی
آخوندی: برنامه وزارت راه و شهرسازی برای مستاجران به‌زودی اعلام خواهد شد
گزارش کیهان
خرید از کشاورز فروش در بازار تفاوت از زمین تا آسمان است
دولت تصویب کرد
گشایش اعتبار اسنادی با 30 درصد معادل ریالی
قیمت سکه به زیر یک میلیون تومان رسید
شافعی: جامعه از عملکرد صنعت خودرو راضی نیست
امضای تفاهم‌نامه همکاری میان بورس ایران و کره جنوبی
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس: فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها سال آینده اجرا می‌شود
معاون وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد
اختصاص 300 میلیارد تومان اعتبار برای ایمن‌سازی جاده‌ها
از سوی بانک مرکزی قیمت خرده‌فروشی 11گروه کالایی اعلام شد
   


* رئیس اداره امور بورس‌ها و بازارهای سازمان بورس و اوراق بهادار از راه‌اندازی سامانه سادنا در این سازمان ظرف یک ماه آینده خبر داد. روح‌الله نجفی گفت: اقدامات اولیه مربوط به راه‌اندازی سامانه سادنا انجام شده است و ظرف یک ماه آینده این سامانه در سایت سازمان بورس قرار خواهد گرفت. وی افزود: سامانه سادنا به منظور دریافت گزارش مربوط به ناهنجاری‌های بازار سرمایه شامل مواردی نظیر دستکاری قیمت‌ها، معاملات مبتنی بر اطلاعات نهانی، افشاء یا انتشار اطلاعات مهم قبل از انتشار عمومی، ارائه یا تصدیق اطلاعات خلاف واقع و نادرست و... راه‌اندازی می‌شود.
* ایرانسل تعرفه مکالمات و پیام کوتاه به حجاج ایرانی بیت‌الله الحرام را اعلام کرده و همچنین از امکان استفاده رایگان از خدمات اینترنت همراه در موسم حج ابراهیمی امسال، خبر داد. روابط عمومی ایرانسل اعلام کرد: مشترکین سیم‌کارت‌های دائمی و اعتباری ایرانسل از صبح روز دوشنبه 25 شهریور و تا زمان بازگشت آخرین کاروان حجاج به کشور، با استفاده از سیم‌کارت ایرانسل و انتخاب شبکه تلفن همراه از طریق بخش تنظیمات شبکه گوشی تلفن همراه خود در کشور عربستان، می‌توانند از تعرفه 599 تومانی به ازای هر دقیقه تماس ورودی و یا خروجی به هر مقصدی در داخل ایران و تعرفه 249 تومانی به ازای ارسال هر پیام کوتاه به هر نقطه از دنیا، بعنوان ارزان‌ترین تعرفه خدمات ارتباطی حجاج ایرانی برخوردار شوند.
* محصولات فولادی تولیدی از سوی شرکتهای دولتی و خصوصی در پنج ماهه نخست سال جاری به رقم هفت میلیون و 277 هزار تن رسید.طی پنج ماهه نخست امسال شش میلیون و 675 هزار تن فولاد خام در کشور تولید شده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشدی به میزان 8‍/6 درصد را نشان می‌دهد.
* با حکم هاشم یکه‌زارع، مهدی یونسیان به سمت سرپرست شرکت ایران خودرو دیزل منصوب شد.یونسیان که در طول دوران مدیریت یکه‌زارع در ایران خودرو دیزل قائم مقام وی بود همزمان به عنوان عضو موظف هیات‌مدیره ایران‌خودرو دیزل نیز فعالیت می‌کند. وی پیش از آن که به ایران‌خودرو دیزل بیاید به عنوان معاون تضمین کیفیت شرکت پارس خودرو در گروه سایپا مشغول به فعالیت بوده است.
* با اجرای عملیات کابل برگردان ارتباط تلفنی مشترکین با پیش‌شماره‌های 2250 الی 2253، 2230 الی 2233، 2630 الی 2632، 2614 و 3430 الی 3433، از امروز به مدت 72 ساعت دچار اختلال می‌شود.
* نماینده انحصاری محصولات لادا روسیه در ایران از ورود دو مدل خودرو به بازار ایران خبر داد. محمد بیات مدیر بازرگانی و عضو هیات‌مدیره گروه راهبر شارویژن، با اعلام این خبر گفت: تاریخچه حضور «لادا» در ایران به پیش از پیروزی انقلاب اسلامی باز می‌گردد و از جمله نخستین خودروهایی به شمار می‌رود که به کشور وارد شده و از پیشینه تاریخی در بازار خودرو ایران برخوردار است.

 


وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد: برنامه‌ریزی برای بازار اجاره مسکن به فرصت نیاز دارد اما به‌زودی برنامه‌ای برای مستاجران اعلام می‌شود.
عباس آخوندی دیروز در حاشیه مراسم تودیع و معارفه معاون شهرسازی و معماری در جمع خبرنگاران اظهار کرد: برای بخش حمل و نقل نیز تصمیمات جدیدی گرفته شده که به زودی اعلام می‌شود. وی درباره اختلاس در پروژه راه‌آهن گرگان- بجنورد- مشهد گفت: هیچ اختلاسی در این پروژه صورت نگرفته است.
آخوندی گفت: لازمه معماری مشارکت و تصمیمات شهروندان در امور محلی است تا به سمت توسعه معماری ایران پیش رویم.
وزیر راه و شهرسازی اظهار امیدواری کرد نهادهای محلی تقویت شوند و استراتژی‌های حوزه مسکن با عدالت محلی و سرزمینی تعیین شود.
به گفته آخوندی عدالت سرزمین و اجرای این برنامه‌ها نیاز به توسعه شهروند محوری به جای دولت محور دارد.دیروز از سوی وزیر راه و شهرسازی، محمد غراوی تودیع و پیروز حناچی به عنوان معاون شهرسازی و معماری وزارت راه و شهرسازی معارفه شد.
وزیر راه و شهرسازی در حکم انتصاب حناچی بر یکپارچه‌سازی نظام طرح‌ریزی و کنترل بین شهر و روستا در کلیه سطوح ملی و منطقه‌ای و محلی تاکید کرده است.
پیروز حناچی، عضو هیات علمی و دانشیار دانشکده معماری دانشگاه تهران است و در دوران وزارت مهندس عبدالعلی‌زاده در سمت معاون شهرسازی و معماری فعالیت کرده است.

 


با ابلاغ مصوبه دولت درباره نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی اختلاف فراوانی میان این نرخ‌ها با قیمت بازار محصولات مذکور مشاهده می‌شود.
بر اساس این مصوبه که از سوی اسحاق جهانگیری معاون اول رئيس‌جمهور ابلاغ شده است، نرخ خرید تضمینی سیب‌زمینی برای سال زراعی 92-93 هر کیلو 300 تومان در نظر گرفته شده است در حالی که نرخ هر کیلو سیب‌زمینی در بازار و حتی در میادین میوه و تره‌بار شهرداری بیش از 1500 تومان است.
همچنین طبق ابلاغیه فوق نرخ خرید تضمینی هر کیلو پیاز 200 تومان اعلام شده در شرایطی که قیمت این محصول در بازار بیش از 1500 تومان در هر کیلو است.
این اختلاف فاحش در محصولات دیگری نظیر لوبیاچیتی نیز دیده می‌شود مثلاً بر اساس ابلاغیه دولت نرخ خرید تضمینی هر کیلو لوبیاچیتی برای سال زراعی 92-93 معادل 1800 تومان در نظر گرفته شده در حالی که هر کیلو لوبیا در بازار معادل 10 هزار تومان به فروش می‌رسد.
با این وصف باید از مسئولان دولت پرسید در شرایطی که هدف از تعیین نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی حمایت از تولید محصولات اساسی کشاورزی، جلوگیری از ضرر و زیان کشاورزان و حذف پدیده واسطه‌گری در نظر گرفته شده است آیا با نرخ‌های پایین فوق می‌توان امیدوار بود که کشاورز رغبتی برای عرضه محصولاتش به مراکز خرید تضمینی داشته باشد؟ آیا تفاوت بیش از 8 هزار تومانی نرخ خرید تضمینی لوبیا چیتی با قیمت بازار باعث حذف واسطه‌گری می‌شود؟ آیا اختلاف بیش از 1300 تومانی قیمت سیب‌زمینی و پیاز بین مراکز خرید تضمینی و بازار کشور به نفع توده مردم و باعث ایجاد تعادل در نظام تولید خواهد شد؟
سؤال اساسی دیگر در این خصوص اینکه اگر نرخ خرید هر کیلو پیاز و سیب‌زمینی بین 200 تا 300 تومان است چرا باید این محصولات در بازار شهرها بین 1500 تا 2000 تومان به فروش برسد؟
حتی اگر هزینه انبارداری، حمل و نقل و سود معقول توزیع کننده را هم به نرخ‌های خرید تضمینی بیفزاییم بازهم نمی‌توان فاصله بیش از 1300 تا 1500 تومانی نرخ خرید تضمینی هر کیلو سیب‌زمینی و پیاز با قیمت بازار را توجیه کرد. نکته مهم دیگر اینکه اگر دولت قصد کاهش قیمت‌ها در بازار را دارد چاره آن یقیناً فشار به کشاورزان نیست بلکه باید در زنجیره توزیع حلقه واسطه‌گری که ظاهراً سودهای هنگفتی به جیب می‌زنند را با اقدامات مدبرانه حذف یا کاهش داد. البته در ابلاغیه اخیر دولت برای خرید تضمینی محصولات کشاورزی نرخ‌های متعادلی نیز دیده می‌شود که از آن جمله می‌توان به نرخ خرید هر کیلو گندم معمولی معادل 1050 تومان، گندم دوروم 1080 تومان، جو 780 تومان، ذرت دانه‌ای 870 تومان، پنبه (وش) 2200 تومان، دانه سویا 1700 تومان، دانه آفتابگردان 1850 تومان اشاره کرد.
همچنین در مصوبه دولت نرخ خرید تضمینی برنج خزر، شیرودی، فجر و ... هر کیلو 2700 تومان، برنج سازندگی، درودزن، عنبر نجفی و کوهرنگ 2400 تومان، برنج ندا، نعمت، آذر و صالح 2100 تومان، عدس 2000 تومان، نخود 1900 تومان، لوبیا سفید و چیتی 1800 تومان و لوبیا قرمز 1780 تومان در نظر گرفته شده است.
بر اساس این مصوبه به ازای هر درصد شکستگی بیش از 10 درصد برای برنج‌های ندا و نعمت، آذر و صالح، مبلغ 79 ریال و برای برنج‌های فجر، خزر، شیرودی و گوهر مبلغ 92 ریال از نرخ‌های مصوب کسر و به میزان شکستگی کمتر از 10درصد برای برنج‌های ندا، نعمت، آذر و صالح 116 ریال و برای برنج‌های فجر، خزر، شیرودی و گوهر 123 ریال به نرخ‌های مصوب اضافه می‌شود و حداکثر شکستگی قابل قبول 15 درصد و حداقل شکستگگی قابل قبول برای پرداخت جایزه 7/5 درصد است.
همچنین در قبال تحویل هر تن چغندرقند 20 کیلوگرم تفاله به نرخ هر کیلوگرم 20 ریال و دو کیلوگرم قند به نرخ هر کیلوگرم 500 ریال به‌عنوان جایزه تحویل می‌شود.

 


میزان پیش‌دریافت برای واردات کالاها و خدمات در روز گشایش اعتبار اسنادی حداکثر به میزان 30 درصد معادل ریالی تعیین می‌شود.
هیات وزیران در جلسه 17 شهریور برای رفع موانع تولید، سرمایه‌گذاری، اشتغال و ایجاد تحرک اقتصادی و بهبود فضای کسب و کار و به استناد اصل 138 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تصویب کرد:
1- میزان پیش‌دریافت برای واردات کالاها و خدمات در روز گشایش اعتبار اسنادی حداکثر به میزان سی‌درصد معادل ریالی تعیین می‌شود.
2- بانک‌های عامل نظر نهایی خود را درخصوص اعطای تسهیلات به طرح‌های تولیدی که از منابع صندوق توسعه ملی استفاده می‌کنند، ظرف دو ماه از زمان تکمیل مدارک با در نظر گرفتن توجیه مالی، اقتصادی و فنی اعلام کنند.
3- به شرکت توانیر، شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور و پژوهشگاه نیرو اجازه داده می‌شود نسبت به مشارکت حداکثر 40 درصدی در صندوق حمایت از پژوهشگران و سازندگان که به صورت غیردولتی و با مشارکت انجمن‌ها و اتحادیه‌های صنفی تخصصی سازندگان تجهیزات صنعت آب و برق و تولیدکنندگان آب شیرین تشکیل می‌شود متناسبا اقدام کند. به همین منظور نام شرکت‌های مذکور به فهرست شرکت‌های توسعه‌ای افزوده می‌شود.
4- به منظور تامین منابع طرح‌های زیربنایی و یارانه بخش‌های تولیدی و حمایت از تولید ملی، ترخیص کالاهای مشمول اولویت دهم که تا زمان ابلاغ این مصوبه به اماکن گمرکی و مناطق آزاد تجاری صنعتی و ویژه اقتصادی وارد و برای آنها قبض انبار صادر شده باشد، پس از اخذ مجوز ثبت سفارش از وزارت صنعت، معدن و تجارت (با ارز متقاضی و بدون تخصیص مجدد ارز) و اخذ حقوق گمرکی و دو برابر سود بازرگانی و رعایت سایر قوانین و مقررات بلامانع است. سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی مکلف است برای این گروه از کالاها که به استناد ماده (24) قانون امور گمرکی مشمول مقررات متروکه شده و در اجرای ماده (33) قانون یاد شده به آن سازمان ارسال و تا تاریخ ابلاغ این مصوبه به فروش نرفته باشد، براساس این مصوبه اقدام کند.
5- بخش‌های گردشگری و صنایع دستی با معرفی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از نظر بهره‌مندی از تسهیلات و امکانات مورد نیاز، مشمول تعرفه‌ها، دستورالعمل‌ها، مقررات و مصوبات بخش صنعت هستند.
6- شرکت ملی نفت ایران مجاز است نسبت به مشارکت حداکثر چهل درصدی در صندوق حمایت از سازندگان و پیمانکاران که به صورت غیردولتی و با مشارکت انجمن‌های صنفی تخصصی سازندگان تجهیزات نفت و گاز پتروشیمی و پیمانکاران تشکیل می‌شود متناسبا اقدام کند. به همین منظور نام شرکت‌های مذکور به فهرست شرکت‌های توسعه‌ای افزوده می‌شود.
7- بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران موظف است نسبت به انجام موارد زیر اقدام کند:
الف: افزایش مدت بازپرداخت اقساط تسهیلات دریافتی از حساب ذخیره ارزی به دو برابر، بنا به درخواست واحدهای تولیدی.
ب: تشکیل کارگروهی با همکاری گمرک جمهوری اسلامی ایران و دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط جهت تسهیل ترخیص کالاهایی که صرفا به دلیل مغایرت اسناد کالا در زمان ترخیص با اسناد مثبته در هنگام ثبت سفارش با مشکل مواجه شده است تا پایان شهریور ماه.
تبصره 1- تصمیمات کارگروه لازم‌الاجرا بوده و گمرک به استناد تصمیمات کارگروه موظف است با رعایت سایر مقررات صددرصد کالا را ترخیص کند.
تبصره 2- در مواردی که نظر نماینده بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران با نظر دو نماینده دیگر موافق نباشد نظر رئیس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران ملاک عمل قرار خواهد گرفت.
8- وزارت امور اقتصادی و دارایی موظف است ضمن اعمال نظارت لازم بر حسن اجرای این مصوبه تا پایان سال جاری، در پایان هر ماه نسبت به ارائه گزارش از روند اجرای آن به هیئت دولت اقدام کند.
این مصوبه توسط اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور به وزارت امور اقتصادی و دارایی، وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت نفت، وزارت نیرو، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، گمرک جمهوری اسلامی ایران، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و صندوق توسعه ملی ابلاغ شد.
شرایط ترخیص کالاهای اولویت 10
ترخیص کالاهای اولویت دهم دپو (انبار) شده در گمرک و مناطق آزاد به شرط داشتن قبض انبار، اخذ مجوز ثبت سفارش، اخذ حقوق گمرکی و دو برابر شدن سود بازرگانی و با ارز آزاد بلامانع است. اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور همچنین در بخشنامه‌ای ابلاغ کرده تا کلیه کالاهای اولویت دهم که قبض انبار آنها صادر شده با حفظ کلیه شرایط ترخیص شود.
در متن این بخشنامه آمده است: به منظور تامین منابع طرح‌های زیربنایی و یارانه بخش‌های تولیدی و حمایت از تولید ملی، ترخیص کالاهای مشمول اولویت دهم که تا زمان ابلاغ این مصوبه به اماکن گمرکی و مناطق آزاد تجاری - صنعتی و ویژه اقتصادی وارد و برای آنها قبض انبار صادر شده باشد، پس از اخذ مجوز ثبت سفارش از وزارت صنعت، معدن و تجارت (با ارز متقاضی و بدون تخصیص مجدد ارز) و اخذ حقوق گمرکی و دو برابر سود بازرگانی و رعایت سایر قوانین و مقررات بلامانع است. سازمان جمع‌آوری و فروش امول تملیکی مکلف است برای این گروه از کالاها که به استناد ماده (24) قانون امور گمرکی مشمول مقررات متروکه گردیده و در اجرای ماده (33) قانون یاد شده به آن سازمان ارسال و تا تاریخ ابلاغ این مصوبه به فروش نرفته باشد، براساس این مصوبه اقدام نماید.

 


قیمت سکه و ارز در بازار کاهش یافت.
به گزارش خبرنگار کیهان: دیروز هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در بازار 980 هزار تومان بفروش رسید که نسبت به روز یکشنبه 40 هزار تومان کاهش داشت.
بنابراین گزارش، دیروز همچنین هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم 980 هزار تومان، نیم سکه 495 هزار تومان، ربع سکه 308 هزار تومان و سکه گرمی نیز 210 هزار تومان معامله شد که نسبت به روز یکشنبه به ترتیب 30، 25،‌12 و 10 هزار تومان کاهش نشان می‌دهد.
قابل ذکر است، دیروز همچنین قیمت دلار، یورو و پوند در بازار غیررسمی با کاهش روبرو بود به طوری که هر دلار آمریکا با 50 تومان کاهش 3 هزار و 120 تومان، یورو با 50 تومان کاهش 4 هزار و 180 تومان و پوند انگلیس نیز با 50 تومان کاهش 4 هزار و 950 تومان فروخته می‌شد.
قیمت‌ها در حال ثبات است
رئیس اتحادیه کشوری طلا و جواهر نیز با بیان افت 5/5 درصدی بهای جهانی طلا از چهارشنبه گذشته تاکنون اعلام کرد: به نظر می‌رسد روند آتی بازار تا روز آینده به همین روال باشد و در روز چهارشنبه با انتشار برخی آمارهای اقتصادی دنیا، قیمتها با تغییراتی توأم گردد.
محمد کشتی‌آرای با اشاره به افزایش بهای اونس طلا تا 1412 دلار در چند هفته قبل و افت مجدد آن گفت: چند روز گذشته اجماع جهانی در مورد مسائل سوریه باعث شد نگرانی‌ها درباره جنگ کاهش یابد، و این امر باعث افزایش ارزش دلار در بازارهای جهانی، و کاهش بهای اونس طلا گردد.
وی خاطرنشان کرد: از روز چهارشنبه گذشته تا امروز (دوشنبه) بهای جهانی طلا حدود 66 دلار یعنی 5/5 درصد کاهش پیدا کرده، و همین امر در کنار افت قیمت ارز در بازار داخل باعث کاهش 100 هزار تومانی هر قطعه سکه بهار آزادی شده است.
رئیس اتحادیه طلا و جواهر کشور افزود: کاهش ناگهانی قیمت سکه در بازار، جو روانی را در این بازار ایجاد کرد تا خیلی‌ها سکه‌های خود را بفروشند، و این اتفاق روز گذشته موجب شد تا سکه به زیر یک میلیون تومان هم برسد.
کشتی آرای با بیان تثبیت شدن قیمت سکه در بازار و عادی شدن شرایط و قیمتها در این بازار اظهار داشت: پس از این افت بها، تا چهارشنبه بازار به همین روال خواهد بود، و روز چهارشنبه با اعلام برخی آمارهای اقتصادی در دنیا قیمتها تغییر خواهد کرد.
وی یادآور شد: قیمتها در حال گذر به سمت ثبات است و نوسانات عادی اونس طلا در حد 0/5 تا 1/5 درصد خواهد بود، و در بحث طلا و سکه و در بازارهای جهانی این نوسانات طبیعی است، و دور از محدوده کاری بازارهای مالی نیست، بجز شوکهایی که بعضا وارد می‌شود و نتیجه بک اتفاق خاص است.

 


رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) گفت:‌در سنوات گذشته اقدامات علمی، فنی، طراحی و اجرایی بسیاری انجام گرفته و صنعت خودرو به لحاظ کمی به جایگاه خوبی رسیده است، اما با وجود تمامی این تلاش‌ها جامعه از عملکرد صنعت خودرو راضی نیست.
غلامرضا شافعی در مراسم تودیع و معارفه مدیران عامل سابق و جدید گروه صنعتی ایران خودرو افزود: صنعت خودرو یک صنعت ملی و هویت و شرف صنعتی ما است و همه در برابر این صنعت مسئول هستیم و باید در برابر آن رفتار و پاسخ مناسب نشان دهیم.
وی با اشاره به سخنان یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: گفته می‌شود هر پیشنهادی علیه خودروسازان به مجلس برود رای می‌آورد و این موضوع نشان دهنده نگاه جامعه به این صنعت است.
شافعی تصریح کرد: سال گذشته در حالی که افزایش قیمت خودرو در جلسات هیئت دولت به تصویب رسیده بود، رئیس‌جمهوری وقت در رسانه‌ها عنوان کرد پراید کیلویی چند؟ البته آن اظهارنظر کار خوبی نبود، ولی نگاه وی به جامعه بود.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین به لطیفه‌هایی که در مورد برخی از خودروهای داخلی ساخته می‌شود، اشاره کرد و با بیان این که این مطالب در عین طنز، رنج‌آور است، افزود: چنین سخنانی ضد صادرات است در حالی که خودرو از بهترین اقلام صادراتی است و مردم باید به صادرات خودرو افتخار کنند، زیرا حرکت هر خودروی ایرانی در جاده‌های دیگر کشورها به معنای صدور انقلاب است.شافعی همچنین با تاکید بر لزوم واردات خودرو در حد و اندازه مناسب، گفت: واردات خودرو، مردم را با کیفیت جهانی این محصول آشنا می‌سازد و توقع آنها را افزایش می‌دهد، اما باید بگونه‌ای باشد که از صنعت داخلی نیز حمایت شود.

 


تفاهم نامه همکاری میان شرکت‌های سپرده‌گذاری اوراق بهادار ایران و کره جنوبی به امضاء رسید.
براساس این تفاهم نامه که از سوی مدیران عامل شرکت‌های سپرده‌گذاری اوراق بهادار ایران و کره جنوبی در تهران امضا شد دو کشور در زمینه آموزش، مشاوره، توسعه نیروی انسانی و تبادل اطلاعات بازار سرمایه با یکدیگر همکاری می‌کنند.
به گزارش ایرنا علی صالح‌آبادی رئیس سازمان بورس ایران در مراسم امضای تفاهم‌نامه فوق که با حضور سفیر کره جنوبی انجام شد گفت: عضویت در نهادهای بین‌المللی یکی از برنامه‌های مهم سازمان بورس است که خوشبختانه شرکت سپرده‌گذاری اخیراً به عنوان عضوی از ای.سی‌جی انتخاب شده است.
وی با اشاره به اینکه، بازار سرمایه دانش‌بنیان است، ادامه داد: از همین رو باید با مجموعه‌های مشابه و بین‌المللی رابطه‌های خوبی برقرار شود تا مطابق با دانش روز پیشرفت‌های این عرصه محقق شود.
صالح‌آبادی به دو شرکت سپرده‌گذاری ایران و کره جنوبی پیشنهاد داد تا علاوه بر امضاء تفاهم‌نامه به تبادل دانش فنی نیز بپردازند، چرا که بازارهای مالی در سایه دانش و اطلاعات توسعه می‌یابد.
وی با اشاره به اینکه، بازار سرمایه کره جنوبی یکی از بازارهای پیشرفته در شرق آسیا محسوب می‌شود گفت: مناسب است همکاری‌های بیشتری بین بازارهای سرمایه این کشور در حوزه آموزش نیروی انسانی مدیریت ریسک به ویژه ریسک‌های سیستماتیک اتفاق بیفتد.
رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار خاطرنشان کرد: یکی از کارهایی که به شکل عملیاتی می‌توان انجام داد ارتباط بین بازارهاست که دست یافتن به این دانش فنی گام بزرگی در توسعه بازارها محسوب می‌شود.
سخنگوی سازمان بورس با بیان اینکه، شرکت سپرده‌گذاری مرکزی ایران در زمینه ارتباطات بین‌المللی اقدامات خوبی انجام داده و شرکت سپرده‌گذاری کره جنوبی تجربیات خوبی در این زمینه دارد پیشنهاد داد: این پروژه به صورت عملیاتی دنبال شود چون به نظر می‌رسد نقطه شروع می‌تواند از تالار مجازی باشد. چرا که شباهت بسیاری با بازار دارد.
وی ادامه داد: پیشنهاد من این است که یک کمیته کاری بین سپرده‌گذاری‌ها ایجاد شود و در این کار گروه می‌تواند کارگزاران هم دعوت شوند. به عنوان مثال کره جنوبی در حوزه ابزارهای مشتقه و اوراق بهادار قابل تبدیل پیشرفت‌هایی خوبی داشته است و ما هم به دنبال توسعه در این حوزه‌ها هستیم و می‌توانیم از تجربیات آنها استفاده ببریم.
رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در پایان امضا این تفاهم نامه را به دو کشور تبریک گفت و ابراز امیدواری کرد همکاری‌های سازنده‌ای در راستای توسعه بازارهای این دو کشور انجام شود.
همچنین مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری اوراق بهادار ایران طی سخنانی با اشاره به اینکه، شرکت سپرده‌گذاری مرکزی ایران، توانایی برطرف کردن نیازهای نرم‌افزاری خود را دارد، ابراز داشت: این شرکت می‌تواند نیازهای نرم‌افزاری پیشرفته سایر بخش‌های بازار سرمایه ایران و حتی کشورهای دوست را با هزینه‌های کمتر برآورده کند.
حامد سلطانی‌نژاد ادامه داد: با این حال،‌شرکت سپرده‌گذاری مرکزی ایران هیچگاه خود را از فراگیری بیشتر و در اشتراک گذاشتن تجربیات خود با شرکت‌های مشابه غیرایرانی بی‌نیاز ندیده است و از همین روست که ما دست همکاری خود را به سوی هر کشوری که آماده این همکاری و به اشتراک گذاشتن تجربیات تخصصی باشد، دراز کرده‌ایم.
سلطانی‌نژاد تصریح کرد: ما آماده‌ایم که ضمن انتقال تجربیات خود، از تجربیات شرکت کره جنوبی نیز در هر زمینه‌ای که مدیران این شرکت علاقه‌مند باشند، استفاده کنیم.
وی با اشاره به حجم مبادلات تجاری بین دو کشور، گفت: رقم کم نظیر 5/18 میلیارد دلاری مبادلات تجاری ایران و کره جنوبی در سال 2011، گویای این ظرفیتها است. چه بهتر که از این ظرفیت به نحو دیگری نیز و با حضور مردم و سرمایه‌داران خرد و کلان هر دو کشور در بازارهای سرمایه کشور دیگر، استفاده شود.
وی پیشنهاد داد تا کارشناسان ایرانی و کره‌ای کمیته مشترکی را برای پیشبرد اهداف مشترک، تشکیل دهند و آن اهداف را روزبه‌روز پیگیری کنند.

 


یک عضو کمیسیون برنامه و بودجه از تشکیل کارگروه تصمیم‌گیری در مورد نحوه اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها در دولت خبر داد و گفت: فاز دوم هدفمندی سال آینده اجرا می‌شود.
جعفر قادری در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: به نظر می‌رسد طبق آنچه دولت اعلام کرده بود که بنا ندارد تا پایان امسال قیمت حامل‌های انرژی را افزایش دهد احتمالا بنای دولت این است که در قانون بودجه 93 فاز دوم را اجرا کند و در واقع اجرای مرحله دوم به سال آینده موکول خواهد شد.
وی تساوی پرداخت یارانه نقدی به همه خانوارهای ایرانی را از مهم‌ترین اشکالات اجرای مرحله اول قانون هدفمندی یارانه‌ها عنوان و خاطرنشان کرد: در این مرحله همچنین سهم بخش تولید نادیده گرفته شد و با وجود اینکه قرار بود پنجاه درصد به عنوان یارانه به مردم پرداخت شود، صد درصد پرداختی به مردم بود و به بخش تولید و همچنین دولت کمکی صورت نگرفت.
نماینده مردم شیراز در مجلس با اشاره به بی‌توجهی به بسته‌های حمایتی در کنار اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها، یادآور شد: همچنین شیب افزایش قیمت‌ها در مرحله اول تند بود و این باعث شد که اجرای این قانون آثار تورمی به دنبال داشته باشد.
قادری ادامه داد: در مرحله اول هدفمندی یارانه‌ها به موقعیت اجرا، شرایط تحریم و فشارهای خارجی بر تولیدکنندگان توجه نشد چرا که عملا اجرای هدفمندی با شیب تند می‌تواند بر تولیدکننده فشار بیاورد و در این شرایط نیاز است که حداقل تولیدکنندگان بتوانند از تکنولوژی روز و تسهیلات مورد نیاز استفاده کنند و اینها لازمه اجرای درست و صحیح هدفمندی بود، همچنین باید حمایت‌های فنی و تخصصی از تولیدکنندگان صورت می‌گرفت و با ادغام واحدهای کوچک، صرفه‌جویی انجام می‌شد. اینها بخشی از کارهای ساختاری است که باید در مراحل اول مورد توجه قرار می‌گرفت.
این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با تاکید بر لزوم توجه دولت به ایرادات مرحله اول هدفمندی در اجرای مرحله دوم، خاطرنشان کرد: در مرحله دوم شیب افزایش قیمت‌ها باید کندتر باشد و از سوی دیگر بسته‌های حمایتی و حمایت فنی و تخصصی از تولیدکنندگان پیش‌بینی شود. در مورد حامل‌های انرژی که افزایش قیمت آنها آسیب بیشتری متوجه اقتصاد می‌کند، باید توجه شود که آنها را کمتر تحت فشار قرار دهیم و سعی کنیم امکان جایگزینی برای بخشی از نهاده‌ها فراهم کنیم و نهاده‌هایی که اصلا امکان جایگزینی ندارند را خیلی تغییر قیمت ندهیم.
وی در ادامه اظهار کرد: در کنار اصلاح قیمت‌ها باید سیاست‌های پولی، مالی، تعرفه‌ای و گمرکی هم هماهنگی‌هایی باید یکدیگر داشته باشند، زیرا نمی‌شود بخشی از اقتصاد را اصلاح کرد و با سیاست مکمل اثر آن بر بخش‌های دیگر اقتصاد را دنبال نکرد. ما باید اقتصاد را به عنوان یک مجموعه درنظر بگیریم که اگر یک بخش را اصلاح کردیم، آثار و پیامد منفی آن در جای دیگری بروز نکند.
قادری تاکید کرد: اگر می‌خواهیم از اقشار کم درآمد حمایت کنیم باید سراغ کالاهایی برویم که بیشتر مورد مصرف قرار می‌گیرد و همچنین بیمه بیکاری و پوشش بیمه را گسترش دهیم و کمتر سراغ پرداخت نقدی برویم.

 


معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: برای برطرف کردن نقاط پر حادثه و ایمن‌سازی جاده‌ها در سال جاری حدود 300 میلیارد تومان بودجه در نظر گرفته شده است.
شهریار افندی‌زاده در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: سال جاری حدود 500 تا 550 میلیارد تومان از بودجه ملی برای بهسازی و روکش آسفالت جاده‌ها پیش‌بینی شده که اگر بودجه‌های استانی را به آن اضافه کنیم این اعتبار افزایش خواهد یافت.
وی با بیان این که نقاط پر حادثه نقاطی هستند که تعداد تصادفات آن قابل توجه است، گفت: این نقاط با گذاشتن علائم در جاده‌ها مشخص می‌شوند.
به گفته افندی‌زاده وزارت راه در راستای کاهش حادثه در نقاط حادثه‌خیز اقدام به تعریض جاده‌ها، علامت‌گذاری، استفاده از تجهیزات ایمنی و سیستم‌های هوشمند می‌کند.
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه تصادفات به دلیل نقص فنی خودرو، عامل انسانی، پیچ جاده‌ها و مواردی از این قبیل اتفاق می‌افتد، افزود: مهم‌ترین عامل تصادفات، سرعت غیرمجاز رانندگان و انحراف به چپ به ویژه در جاده‌های دوطرفه است.
وی اظهار کرد: رعایت نکردن فاصله بین دو وسیله نقلیه و واژگونی خودرو به دلیل خستگی و خواب‌آلودگی رانندگان از دیگر عواملی است که منجر به بروز تصادف می‌شود که با توجه به این موارد سعی می‌کنیم نقاطی که بیشتر احتمال تصادف در آنها وجود دارد را ایمن کنیم.
رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با بیان اینکه هرچه جاده‌ها به آزادراه‌ها و بزرگراه‌ها تبدیل شوند، احتمال تصادف در آنها کمتر می‌شود، گفت: امروز بیشترین نقش در تصادفات مربوط به عوامل انسانی است.
معاون وزیر راه استفاده از علائم و تجهیزات ایمنی مناسب، تعامل با ارگان‌های پلیس، هلال‌احمر، اورژانس، ایجاد سیستم‌های آموزش برای حمل‌ونقل عمومی جاده‌ای مثل اتوبوس‌ها و کامیون‌ها، ساماندهی سیستم‌های امداد خودرو در کشور را از دیگر اقدامات برای کاهش تصادفات عنوان کرد.
به گفته وی تبدیل آیین‌نامه‌های مختلف مربوط به ایمنی خودروها، ساماندهی وانت‌بارها، توسعه مراکز معاینه فنی خودروهای سنگین از طریق سرمایه‌گذاری بخش خصوصی، ایجاد مجتمع‌های خدماتی، رفاهی در جاده‌های کشور از طریق سرمایه‌گذاری بخش خصوصی به دلیل کاهش خستگی رانندگان و ایجاد برنامه‌های مناسب راهداری در زمانی که تقاضای سفر افزایش می‌یابد از دیگر فعالیت‌ها برای کاهش حوادث در جاده‌هاست.
افندی‌زاده یادآور شد: با وجود کاهش 9/5 درصدی تلفات سوانح رانندگی در 4 ماه ابتدای امسال 6083 نفر در تصادفات رانندگی جان باختند که میزان تلفات در حمل‌ونقل برون شهری و روستایی 4405 نفر بوده است.
رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با بیان این‌که حدود 70 درصد سوانح رانندگی در جاده‌های برون شهری و روستایی و 30 درصد مربوط به درون‌شهری است، گفت: کل تلفات ناشی از سوانح رانندگی در سال گذشته 19 هزار و 89 نفر بوده است.

 


بانک مرکزی قیمت خرده‌فروشی 11 گروه کالایی در هفته منتهی به 22 شهریورماه را اعلام کرد، چهار گروه کالایی کاهش قیمت و چهار گروه رشد قیمت داشت و سه گروه هم بدون تغییر بود.
بر این اساس در هفته مورد بررسی، در گروه لبنیات، قیمت شیر پاستوریزه و به ویژه کره پاستوریزه افزایش یافت و بهای سایر اقلام این گروه نسبت به هفته قبل بدون تغییر بود.
قیمت تخم‌مرغ اندکی افزایش داشت و شانه‌ای 8500 تا 11هزار تومان فروش می‌رفت. در گروه برنج، بهای برنج داخله درجه یک و درجه دو ثابت بود. در گروه حبوب، قیمت لپه نخود کاهش یافت و بهای سایر اقلام این گروه بدون تغییر بود.
در هفته گزارش شده، در میادین زیر نظر شهرداری، پرتقال درجه یک، نارنگی و انار عرضه نمی‌شد ولی سایر اقلام میوه و سبزی تازه که تعدادی از آنها از نظر کیفی در سطح پایینی قرار داشتند، به نرخ مصوب سازمان میادین میوه و تره‌بار عرضه می‌شد.
میوه فروشی‌های سطح شهر اقلام مرغوب میوه و سبزی تازه را عرضه می‌کردند که در گروه میوه‌های تازه قیمت گلابی و به ویژه لیموشیرین کاهش ولی بهای سایر اقلام این گروه افزایش داشت. در گروه سبزی‌های تازه قیمت بادنجان، کدو سبز، سیب‌زمینی و سبزی‌های برگی افزایش ولی بهای سایر اقلام این گروه کاهش یافت.
در این هفته قیمت گوشت گوسفند، گوشت تازه گاو و گوساله و گوشت مرغ کاهش داشت. در هفته مورد بررسی، بهای قند و شکر کاهش جزیی یافت و قیمت چای خارجی و انواع روغن نباتی ثابت بود.
در هفته مورد گزارش، در گروه لبنیات، قیمت کره پاستوریزه معادل 72 درصد و شیر پاستوریزه 3/0 درصد افزایش یافت و بهای سایر اقلام این گروه نسبت به هفته قبل بدون تغییر بود. قیمت تخم‌مرغ معادل 9/0 درصد افزایش داشت.
در هفته مورد بررسی، در گروه برنج داخلی درجه یک و درجه دو ثابت بود. در گروه حبوب، قیمت لپه نخود معادل 4/1 درصد کاهش یافت و بهای سایر اقلام این گروه بدون تغییر بود.
در هفته مورد گزارش، در گروه میوه‌های تازه قیمت لیموترش معادل 3/21 درصد و گلابی 5/1 درصد کاهش ولی بهای سایر اقلام این گروه بین 1/0درصد تا 6/12درصد افزایش داشت. در گروه سبزی‌های تازه قیمت بادنجان معادل 7/8 درصد، کدو سبز 7/12درصد، سیب زمینی 5 درصد، سبزی برگی 1/0 درصد افزایش ولی بهای سایر اقلام این گروه بین 5 تا 1/4 درصد کاهش یافت.
در این هفته گوشت گوسفند معادل 1/0 درصد، گوشت تازه گاو و گوساله 2/0 درصد، و گوشت مرغ 1/2 درصد کاهش داشت.
در هفته مورد بررسی، بهای قند معادل 2/0 درصد و شکر 5/0 درصد کاهش یافت و قیمت چای خارجی و انواع روغن نباتی ثابت بود. بنابراین گزارش: چهار گروه کالایی در هفته منتهی به 22 شهریور با کاهش قیمت و چهار گروه با رشد قیمت همراه بود و سه گروه هم بدون تغییر ماند در یک ماه گذشته بیشترین افزایش قیمت را تخم‌مرغ و لبنیات با 7/9 و 1/8 درصد افزایش داشته‌اند. در یک ماه گذشته پنج گروه کاهش قیمت، پنج گروه افزایش و یک گروه هم بدون تغییر بوده است.

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10