(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


چهارشنبه 27 شهریور 1392 - شماره 20593

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
فرهاد دانشجو در گفت‌وگوی اختصاصی با کیهان: بهانه‌هایشان خنده‌دار است!
از سوی مقامات دو طرف اعلام شد
تکذیب برنامه ملاقات اوباما و روحانی در نیویورک
درمکتب امام
وزیر بهداشت، احمدی‌نژاد را متهم به صرف اعتبار درمان بیماران در مسکن مهر کرد
واکنش طرف آمریکایی
توفیقی به مجلس معرفی نمی‌شود
حداد عادل: باید مقصود رهبر معظم انقلاب در خصوص «رای ممتنع» بررسی شود
سردار حاجی‌زاده خبر داد
تصویربرداری پهپادهای سپاه از ناوهای آمریکا
گنده گویی تازه نتانیاهو: در سفر به آمریکا بر توقف برنامه هسته‌ای ایران تمرکز می‌کنم!
ادعای اشپیگل تکذیب شد
فضاسازی رسانه‌ای غرب در آستانه مذاکرات هسته‌ای
هشدار شیخ حسین انصاریان درباره نفوذ وهابیت در کشور
پایگاه آمریکایی: راه‌ برون‌رفت از بحران سوریه همکاری و رایزنی با ایران است
صدور معافیت تحصیلی برای دانشجویان بدون کنکور
برگزاری مراسم میلاد امام رضا (ع) با حضور خیل عظیم زائران و مجاوران
«نگاهی بنیادین به نسبت اخلاق و فناوری اطلاعات» منتشر شد
آیت‌الله حسینی بوشهری: مطالبه‌ای بیش از عمل دولت به وظایف ذاتی خود نداریم
   


فرهاد دانشجو رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در گفتگوی اختصاصی با کیهان به اخباری که این روزها در محافل رسانه‌ای و غیررسانه‌ای مطرح می‌شود پاسخ داد. وی در این مصاحبه که متن کامل آن هفته آینده در صفحه دانشگاه روزنامه کیهان منتشر خواهد شد با ابراز نارضایتی از اقدام اخیر هیئت امنای دانشگاه آزاد در تشکیل جلسه‌ فوق‌العاده این اقدام را نوعی بهانه‌تراشی خوانده و گفت: «در همه دانشگاه‌های دیگر هیئت ‌امنا پشتیبان دانشگاه هستند، اگر کسی اشکالی به دانشگاه بگیرد هیئت امنا ورود پیدا می‌کند و از دانشگاه حمایت می‌کند ولی اینجا همیشه می‌ترسیدیم که اگر مشکلی پیش بیاید هیئت ‌امنا بردارد و یک چیزی هم رویش بگذارد و داستان دیگری دربیاید لذا ما نمی‌توانستیم [به آنها] اعتماد کنیم... البته شاید اشتباه از ما بود که نمی‌توانستیم اعتماد کنیم ولی خب آنها هم کاری نکرده بودند که ما بتوانیم اعتماد کنیم.»
وی با بیان اینکه با توجه به تغییر فضای اجرایی کشور انتظار تغییر مدیریت دانشگاه را داشتیم گفت: «اما آمادگی اینکه به دلایل واهی بخواهند عزل کنند را نداشتیم.»
دانشجو با تشریح صورت جلسه مطرح شده توسط هیئت ‌امنای دانشگاه گفت: «دستور اول این است که به بررسی پرونده‌های حقوقی علیه دانشگاه آزاد بپردازیم در صورتی که مطابق با متن اساسنامه دانشگاه آزاد اصلا رسیدگی به پرونده‌های حقوقی جزء وظایف هیئت ‌امنا نیست!» وی افزود: «مورد دیگر بحث درباره گزارش بازرس ویژه دفتر رئیس‌جمهور سابق است که اصلا ما نمی‌دانیم چطور چنین چیزی در دستور جلسه هیئت امنا قرار می‌گیرد؟ یک نفر دیگر از ما سوال کرده، هنوز پاسخ ما آماده نشده و آنها هم هنوز بررسی نکرده‌اند، فقط اطلاعاتی از ما خواسته شده، نه اتهامی زده شده و نه اثبات شده است، چطور این سر از دستور کار هیئت ‌امنا درمی‌آورد؟ در صورتی که جواب آن سوالات را خود هیئت ‌امنا می‌داند! یعنی هیئت امنا بودجه سال 91 و 92 را نمی‌دانسته؟ این را که خودشان تصویب کردند!»
وی در ادامه با تشریح بخش دیگری از سوالات مطرح شده گفت: «سوال‌هایی پرسیده‌اند که بعضی‌هایش واقعا خنده‌دار است؛ مثلا علت افتتاح حساب در بانک پاسارگاد شعبه سعادت‌آباد، یا علت برگزاری جلسات در برج میلاد؛ در صورتی که ما هیچ حسابی در آن شعبه نداریم و از سال 91 هم که بنده ریاست دانشگاه را برعهده گرفته‌ام هیچ جلسه‌ای در برج میلاد برگزار نشده است».
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه سخنانش گفت: «ظاهرا این صورت جلسه که به امضای 4 نفر رسیده با عناوین متفاوت ولی با نگاه تغییر رئیس دانشگاه شکل گرفته است و بعضی از اعضای جدید هیئت ‌امنا هم خیلی عجله دارند که سریع همه را عوض کنند!»
دانشجو در پاسخ به خبرنگار کیهان که «چه اتفاقی باید می‌افتاد تا مدیریت 18 ماهه شما هم مثل مدیر قبلی دانشگاه 29 سال ادامه داشته باشد؟» گفت: «بعضی‌ها دنبال انسان نمی‌گردند چون ممکن است مخالفت کند؛ حتی دنبال حیوان هم نمی‌گردند چون اگر راهش را سد کنند از راه دیگری عبور می‌کند؛ دنبال آدمی می‌گردند که هیچ باشد تا هر چه گفتند انجام شود، فرهاد دانشجو اینطور نیست؛ البته این را به صورت کلی می‌گویم، ربطی به دانشگاه آزاد ندارد!»
قطار عزل و نصب‌ها به دانشگاه‌ آزاد رسیده است تا این‌بار مدیران این دانشگاه به صورت اتوبوسی عوض شوند. ماجرا همان ماجرایی است که دکتر حداد عادل در مناظره انتخابات ریاست‌جمهوری در رسانه ملی بیان کرد، همان‌گونه‌ای که اصلاح‌طلبان آن‌روز و البته اعتدال‌طلبان امروز آنقدر تکاندند تا جایی که حتی آبدارچی ادارات هم تعویض شد. این دفعه اما نوبت دانشگاه آزاد است تا زمزمه‌های تغییر فرهاد دانشجو تنها پس از 18 ماه حضور در اتاق ریاست‌ این دانشگاه به گوش برسد. این مدت با توجه به سعه‌صدر هیئت ‌امنای دانشگاه آزاد در تحمل مدیریت 29 ساله عبدالله جاسبی بسیار ناچیز به نظر می‌رسد.

 


در پی انتشار برخی شایعات در خصوص برنامه دیدار مقامات آمریکایی با رئیس جمهور کشورمان در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل، سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان و سخنگوی شورای امنیت آمریکا هرگونه برنامه ملاقات میان اوباما و روحانی را تکذیب کردند.
مرضیه افخم سخنگوی وزارت امورخارجه روز گذشته در نشست هفتگی با خبرنگاران در پاسخ به سؤالی درباره اظهارات سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه مبنی بر آمادگی ایران برای توقف غنی‌سازی 20 درصد اظهار داشت: احقاق حقوق ملت ایران محور اصلی مذاکرات است و حق مسلم مردم ایران برای داشتن فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای شامل غنی‌سازی و غنی‌سازی در خاک ایران، محور مهم مورد توجه مذاکره‌کنندگان هسته‌ای خواهد بود.
وی با تاکید بر اینکه ما در مطبوعات مذاکره نمی‌کنیم، محورهای مطرح شده در رسانه‌‌ها در این زمینه را گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای برشمرد و تصریح کرد که مذاکرات در پشت میز مذاکره انجام خواهد شد.
هیچگونه حضور نظامی رسمی
در سوریه نداریم
سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سؤال دیگری درباره حضور نظامی ایران در سوریه و انتشار فیلمی در یوتیوب در این خصوص خاطرنشان کرد: ما هیچگونه حضور نظامی رسمی در سوریه نداریم و اگر فیلم یا تبلیغات دیگری در این زمینه وجود دارد در چارچوب دیگری باید دنبال شود.
افخم افزود: جمهوری اسلامی برای ارسال کمک‌های انسانی به سوریه اعلام آمادگی کرده و بخش‌هایی از آن نیز در حال انجام است.
وی در پاسخ به سوالی درباره دعوت از ایران برای شرکت در نشست ژنو 2 با بیان اینکه هرگونه راهکار سیاسی برای حل و فصل مسئله سوریه مورد تائید ماست، افزود: نشست ژنو 2 چارچوبی برای تنظیم راه‌حل بحران سوریه است که طرف‌های مختلف در حال پیگیری هستند.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی با اشاره به علاقمندی‌‌ها برای حضور ایران در این نشست، افزود: منتظریم که ببینیم بحث‌های رسمی و نهایی به کجا خواهد انجامید.
سخنگوی وزارت خارجه کشورمان درباره انتشار اخباری مبنی بر نامه اخیر اوباما به رییس‌جمهور کشورمان، اضافه کرد: آنگونه که در خبر‌ها مشاهده کردیم این نامه رد و بدل شده است. نامه مربوط به تبریک به انتخاب آقای روحانی به عنوان رییس‌جمهور کشورمان بود و روحانی هم در پاسخ ضمن تشکر، نکاتی را در حوزه‌های مختلف مورد نظر بیان کرد. سازوکار تبادل اینگونه نامه‌‌ها از کانال‌های دیپلماتیک جاری انجام می‌شود.
وی در واکنش به لحن تهدید‌آمیز اوباما در اظهارات اخیرش خاطرنشان کرد: متاسفانه دولت آمریکا هنوز با زبان تهدید سخن می‌گوید و این زبان برای گفت‌وگو با ایران باید به زبان تکریم برگردد و پافشاری بر مواضع غیرمنطقی و غیرواقعی نتایجی را در بر نخواهد داشت.
افخم با بیان اینکه دولت آمریکا منافع و سیاست‌ خارجی خود را گروگان منافع گروه‌های فشار کرده ابراز امیدواری کرد که واقع‌بینی به سیاست خارجی آمریکا برگردد.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سؤالی درباره اظهارات علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی مبنی بر عزم تهران برای حل مسئله هسته‌ای و اظهارات آمانو در خصوص اینکه ایران همکاری کاملی با آژانس ندارد، عنوان کرد: سابقه همکاری‌های ایران با آژانس در اسناد آژانس وجود دارد. ما به این همکاری‌‌ها اعتقاد داریم و درصددیم این همکاری‌‌ها ادامه یابد تا مشکلات رفع شود.
به گفته افخم باید از اشکال‌تراشی و ایجاد ایراد و بهانه‌جویی در این زمینه پرهیز شود.
وی در پاسخ به سؤالی درباره تصمیم شورای همکاری خلیج فارس برای انجام اقدامات اجرایی علیه منافع حزب‌الله لبنان ابراز امیدواری کرد که جایگاه مقاومت در منطقه و به طور خاص حزب‌الله به عنوان یک حزب سیاسی و گروه ضد صهیونیستی و پرچمدار مقاومت اسلامی در منطقه به خوبی درک شود.
برنامه‌ای برای ملاقات با آمریکایی‌‌ها
در سفر روحانی به نیویورک نیست
یکی از خبرنگاران درباره محور‌های سخنرانی روحانی در مجمع عمومی سازمان ملل و اخبار منتشر شده مبنی بر دیدار احتمالی برخی از مقامات کشورمان با مقامات آمریکایی سؤال کرد که افخم پاسخ داد: هیچ‌گونه برنامه‌ ملاقات با مقامات آمریکایی در برنامه سفر رئیس‌ جمهور کشورمان به نیویورک وجود ندارد. چنانچه در چارچوب 1+5 روند کار به سمتی پیش برود که اضطرار و ملاقاتی تنظیم شود این کار در چارچوب 1+5 انجام خواهد شد. وی در پاسخ به سؤالی درباره لغو تحریم‌‌های اتحادیه اروپا علیه کشورمان، با بیان اینکه این مسئله یکسری مراحل قضایی و قانونی خود را طی می‌کند و باید دنبال شود تا به نتیجه برسد، گفت: در حال حاضر در این زمینه اظهارنظر خاصی نداریم.
وی در پاسخ به سوالی درباره اظهارات حسین موسویان از مذاکره کننده‌گان سابق ایران مبنی بر اینکه مقام معظم رهبری مجوز ورود دولت روحانی برای مذاکره مستقیم با آمریکا را صادر کرده‌اند، گفت: ما هم این خبر را در رسانه‌‌ها دیده‌ایم، اما فعلا امکان تایید آن را نداریم.
روحانی و هیگ دیدار نمی‌کنند
افخم درباره اخبار منتشر شده مبنی بر دیدار روحانی و هیگ در حاشیه نشست عمومی مجمع سازمان ملل گفت: ملاقات و مذاکرات وزرای خارجه دو کشور در دستور کار است و سایر خبرسازی‌‌ها در این زمینه بی‌اساس است.

 


برای کسب استقلال سال‌ها تلاش لازم است
ما باید سالهای طولانی، زحمت بکشیم و مشقت بکشیم تا از فطرت ثانی خود متحول شویم و
- خود را بیابیم
- و روی پای خویش بایستیم
- و مستقل گردیم
و دیگر احتیاجی به شرق و غرب نداشته باشیم.
آئین انقلاب اسلامی - ص323

 


وزیر بهداشت و درمان، دکتر احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور سابق را متهم به صرف اعتبار 10 هزار میلیاردی مربوط به بیماران صعب‌العلاج در پروژه‌های مسکن مهر کرد.
سیدحسن قاضی‌زاده هاشمی در گفت‌وگو با فارس تاکید کرد: در مورد مسایل اعتباری وزارت بهداشت و نظام سلامت با مشکلات زیادی مواجه هستیم زیرا بخش زیادی از این اعتبارات که بیش از 10 هزار میلیارد تومان است در دولت گذشته در بخش‌های دیگر از جمله مسکن مهر هزینه شده است.
وی در عین حال گفت: واقعا مطمئن نیستم که بتوانیم این اعتبارات را به حوزه سلامت برگردانیم.
وی گفت: بسیاری از دستگاه‌های زیرمجموعه وزارت بهداشت به دلیل اینکه اعتبارات لازم را در اختیار ندارند، مقروض هستند و نمی‌توانند وظایفشان را به نحو احسن انجام دهند.
وزیر بهداشت افزود: راهکار حل این مسئله در وهله اول در دست مجلس و در وهله بعد در دست دولت است اما آنچه خودم می‌پسندم و پیشنهاد می‌دهم این است که حداقل دهکهای بالای جامعه مثلا دو دهک ثروتمند یا حتی 3 دهک بالا خودشان بیایند و یارانه‌شان را برای کمک به سلامت و بهبود زندگی اقشار فقیر و بیماران صعب‌العلاج واگذار کنند.

 


به گزارش صدای روسیه، «برنادت میهن» سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا اعلام کرد که «باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا هیچ نشست دو جانبه‌ای را با «حسن روحانی» همتای ایرانی خود در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل که قرار است روز سه‌شنبه آغاز به کار کند، برنامه‌ریزی نکرده است.
اظهارات این مقام آمریکایی در شرایطی اعلام شد که روزنامه‌های نیویورک تایمز و گاردین مدعی شده بودند که چنین نشستی در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل برگزار خواهد شد.
همچنین «جی تارنی» دبیر مطبوعاتی کاخ‌سفید اعلام کرد: برنامه‌ای برای ملاقات باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا با حسن روحانی همتای ایرانی‌اش در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک که هفته آینده برگزار می‌شود وجود ندارد.

 


یکی از چهره‌های شاخص مجلس با اشاره به گفت‌وگوی لاریجانی با روحانی درباره فضای منفی مجلس نسبت به توفیقی گفت: روحانی به احتمال زیاد جعفر توفیقی را برای کسب رای اعتماد جهت تصدی وزارت علوم به مجلس پیشنهاد نمی‌کند.
این نماینده مجلس در گفت‌وگو با فارس از گفت‌وگوی غیررسمی علی‌لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی و حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور خبر داد و اظهار داشت: با توجه به اینکه مجلس به توفیقی رای اعتماد نمی‌هد، قرار شده تا رئیس‌جمهور توفیقی را به عنوان گزینه پیشنهادی وزارت علوم به مجلس معرفی نکند.
وی با اشاره به محتوای گفت‌وگوی لاریجانی با روحانی افزود: در همین راستا علی لاریجانی رئیس مجلس با حسن روحانی رئیس‌جمهور گفت‌وگو کرده و قرار شد تا توفیقی برای کسب رای اعتماد به مجلس معرفی نشود و به احتمال زیاد همین اتفاق خواهد افتاد.
توفیقی از افراد نقش‌آفرین در فتنه 88 بود؛ میلی‌منفرد وزیر پیشنهادی قبلی وزارت علوم به خاطر حضور در جلسه‌ای که جریان فتنه در آن تجمع کرده بودند، رأی اعتماد مجلس را کسب نکرد این در حالی است که توفیقی در آن جلسه سخنرانی کرده و فیلم این سخنرانی نیز موجود است از این رو مجلس حتما عکس‌العمل نشان می‌دهد.
همچنین گفته می‌شود عملکرد توفیقی در مدت سرپرستی وزارت علوم و قلع و قمع نیروهای ارزشی در دانشگاه‌ها موجب شده که مجلس به توفیقی رای اعتماد ندهد.

 


رئیس فراکسیون اصولگرایان مجلس اعلام کرد باید مقصود رهبر معظم انقلاب در خصوص رأی ممتنع بررسی شود و باید ببینیم که آیا مقصود ایشان حذف رای ممتنع بود یا به حداقل رساندن آن.
غلامعلی حدادعادل رئیس فراکسیون اصولگرایان مجلس با اشاره به تصمیم نمایندگان مبنی بر حذف رای ممتنع از صحن علنی که در پی دغدغه مقام معظم رهبری در این خصوص مطرح شده است، گفت: باید مقصود مقام معظم رهبری در خصوص رای ممتنع بررسی شود و باید ببینیم که آیا مقصود ایشان حذف رای ممتنع بود یا به حداقل رساندن آن.
حداد عادل در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران تاکید کرد: نمایندگان باید به عنوان مخالف و موافق این موضوع نظر دهند و هرچه مجلس تصمیم گرفت به آن عمل شود.
شایان ذکر است مقام معظم رهبری در دیدار خردادماه امسال با نمایندگان مجلس از رای ممتنع دادن برخی از نمایندگان گلایه کرده بودند.

 


فرمانده نیروی هوا فضای سپاه پاسداران تاکید کرد: روز دوشنبه حدود سه الی چهار ساعت ناوهای آمریکایی را تحت کنترل تصویری پهپادهای خود قرار دادیم.
سردار «امیرعلی حاجی‌زاده» با اشاره به آخرین تصویربرداری‌های پهپادهای سپاه پاسداران از ناوهای آمریکایی اظهار داشت: بعدازظهر روز دوشنبه حدود سه الی چهار ساعت ناوهای هواپیمابر آمریکا را تحت نظر داشتیم که البته این موضوع کاملاً طبیعی است.
وی با بیان اینکه کنترل ناوهای آمریکایی در محدوده آب‌های خلیج‌فارس حق ما است، افزود: هر موقع که ناوهای هواپیمایی آمریکا در خلیج‌فارس باشند و یا به سواحل ما نزدیک شوند این کنترل‌ها صورت می‌گیرد.
فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران تصریح کرد: این کنترل‌ها تا زمانی انجام می‌شود که ناوهای آمریکایی به سواحل کشورهای عربی نزدیک و یا وارد دریای‌عمان شوند.

 


نخست‌وزیر رژیم‌صهیونیستی که هفته آینده به آمریکا سفر می‌کند، هدف اصلی از این سفر را تلاش برای آنچه که متوقف کردن برنامه هسته‌ای ایران نامیده اعلام کرد.
به گزارش فارس به نقل از دفتر نخست‌وزیری رژیم‌صهیونیستی، «بنیامین نتانیاهو» با انتشار بیانیه‌ای هدف از سفر به آمریکا و دیدار با «باراک اوباما» رئیس‌جمهور این کشور و حضور در مجمع عمومی سازمان ملل را تمرکز بر توقف برنامه هسته‌ای ایران اعلام کرد.
نخست‌وزیر رژیم‌صهیونیستی قرار بود روز 30 سپتامبر در مجمع عمومی سخنرانی داشته باشد، اما به دلیل آنکه «باراک اوباما» به جز روز 30 سپتامبر وقت ملاقات دیگری به وی نداده، سخنرانی نتانیاهو به یک روز بعد یعنی اول اکتبر موکول شده است.
در بیانیه‌ای که دفتر نخست‌وزیر رژیم‌صهیونیستی منتشر کرده، هدف اصلی از سفر به آمریکا، تمرکز بر توقف برنامه هسته‌ای ایران عنوان شده است.
نتانیاهو در این بیانیه بار دیگر چهار مرحله را برای توقف برنامه هسته‌ای ایران تعیین کرده است: توقف تمام فعالیت‌های غنی‌سازی، خارج کردن تمام ذخایر اورانیوم غنی‌شده، تعطیلی تاسیسات غنی‌سازی فردو و نهایتا توقف تلاش در جهت غنی‌سازی پلوتونیم. نخست‌وزیر رژیم‌صهیونیستی پیشتر هم چنین مراحلی را برای توقف برنامه هسته‌ای ایران تعیین کرده بود.
وی در پایان گفته است که تنها ترکیب این چهار مرحله است که می‌تواند توقف واقعی برنامه هسته‌ای ایران را تضمین کند.
نتانیاهو در سفر سال قبل خود به سازمان ملل هم با رسم خط قرمز روی یک تصویر گرافیکی جنجال زیادی به راه انداخت و حتی بسیاری از مجامع وی را به دلیل چنین اقدامی مورد استهزاء قرار دادند. سال قبل «باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا هم در پی تشدید اختلافات با نتانیاهو بر سر برنامه هسته‌ای ایران، به وی اجازه ملاقات نداد.

 


در آستانه مذاکرات هسته‌ای ‌ایران و 5+1، برخی رسانه‌های غربی با هدف تاثیرگذاری بر روند گفت‌وگوها مدعی شدند ایران آماده بستن فردو است!
درحالی که با روی کار آمدن دولت جدید در ایران، دو طرف ایرانی و غربی در حال آماده‌سازی زمینه‌ها برای از سرگیری مذاکرات هسته‌ای در آینده‌ای نزدیک هستند، برخی منابع خبری با هدف تاثیرگذاری بر این روند، شروع به جنجال‌سازی‌های رسانه‌ای کردند.
اوج این جنجال‌های بی‌پایه را می‌توان در گزارش دروغین و بی‌سند اشپیگل دید.
این نشریه آلمانی در گزارش خود مدعی شد ایران آماده تعلیق سایت فردو است و این گام می‌تواند منجر به برقراری روابط دیپلماتیک میان ایران و آمریکا شود. انگار فعالیت سایت فردو که چند سالی بیشتر از عمر آن نمی‌گذرد، دلیل قطع روابط و خصومت میان واشنگتن و تهران بوده است!
به گزارش فارس، «اشپیگل» روز دوشنبه به نقل از منابع اطلاعاتی بی‌نام مدعی شد رئیس‌جمهور جدید ایران آماده است در برابر لغو گسترده تحریم‌ها با تعلیق فعالیت سایت غنی‌سازی «فردو» موافقت کند.
این هفته‌نامه می‌نویسد: «اشپیگل» از طریق منابع اطلاعاتی خود مطلع شده است که «حسن روحانی» احتمالا آماده است تا فعالیت سایت غنی‌سازی فردو را تعلیق کند و به بازرسان بین‌المللی اجازه دهد بر برداشته شدن سانتریفیوژها نظارت کنند. در مقابل، او می‌تواند از ایالات متحده و اروپا برداشته شدن تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی، لغو تحریم صادرات نفت و صدور مجوز فعالیت‌های بین‌المللی بانک مرکزی ایران را درخواست کند.
این گزارش می‌افزاید: گزارش شده است که روحانی قصد دارد جزئیات این پیشنهاد را احتمالا در جریان سخنرانی خود در برابر مجمع عمومی سازمان ملل اعلام کند. «محمد جواد ظریف» وزیرخارجه وی در دیدار یکشنبه آینده خود با «کاترین اشتون» دیپلمات ارشد اتحادیه اروپا، در نیویورک کلیات این پیشنهاد را مطرح می‌کند. در صورتی که وی (رئیس‌جمهور ایران) حاضر شود چنین امتیازات گسترده‌ای را ارائه دهد، روند مذاکرات به طرز قابل قبولی حتی ممکن است به از سرگیری روابط دیپلماتیک دو جانبه با واشنگتن منجر شود.
یک مقام آگاه در این زمینه به ایسنا گفت؛ اخبار رسانه‌های غربی درباره تعطیلی فردو کذب است.
وی تاکید کرد: برخلاف جنجال رسانه‌های غربی، ایران در نیویورک، پیشنهاد جدیدی ارائه نمی‌کند و منتظر پیشنهادهای طرف مقابل است.
گفتنی است تهران در مذاکرات مسکو، به5+1 پیشنهاد کرد حاضر است در قبال لغو تحریم‌های ظالمانه، غنی‌سازی 20 درصدی را متوقف کند.
غنی‌سازی 20 درصدی از سوی ایران برای تامین سوخت رآکتور تحقیقاتی تهران بود که وقتی غرب در اقدامی غیرقانونی حاضر به تامین سوخت آن نشد، متخصصان داخلی کشورمان در کمال ناباوری آنان، اقدام به تامین سوخت این رآکتور از طریق غنی‌سازی 20 درصد اورانیوم کردند.
در این میان سرگئی‌لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه روز دوشنبه در جمع خبرنگاران گفت: همکاران ایرانی ما درباره توقف غنی‌سازی 20درصدی اورانیوم گفت‌وگو کرده‌اند، این گام بسیار مهمی است.
به گزارش خبرگزاری نووستی، لاوروف گفت: لازم است 5+1 برای واکنش مناسب به این مسئله آماده باشد.
خبرگزاری شینهوا گزارش داد که این دیپلمات عالی رتبه روس لغو تحریم‌ها علیه تهران را یک واکنش مناسب در برابر این اقدام ایران دانست.
وزیر امور خارجه روسیه علاوه بر آن از آمادگی دولت جدید ایران برای تضمین شفافیت بیشتر برنامه هسته‌ای‌اش تقدیر کرد.
همچنین «ماشینگرویی»، رئيس نهاد انرژی اتمی چین و نیز رئيس هیئت نمایندگی این کشور در کنفرانس عمومی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد که موضوع هسته‌ای ایران باید به نحو مناسب و از طریق گفت‌وگو تحت چارچوب آژانس حل شود. وی گفت: آژانس باید موضع منصفانه و بی‌طرفانه‌اش را حفظ کند و نقشی سازنده در ارتقای حل دیپلماتیک مسائل مربوطه داشته باشد.
علاءالدین بروجردی، رئيس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در واکنش به اظهارات وزیر امور خارجه روسیه گفت: آنچه برای جمهوری اسلامی ضرورت دارد این است که غنی‌سازی به عنوان یک حق مسلم ملی هیچگاه متوقف نخواهد شد.
به گفته وی، حق غنی‌سازی حقی تصریح شده در عهدنامه ان.پی.تی است که ما عضو آن هستیم.
رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس یادآور شد: در شرایطی که آژانس به وظایف و تعهداتش عمل نکرد، ایران ناگزیر شد برای تامین سوخت مورد نیاز رآکتور تهران غنی‌سازی اورانیوم 20 درصد را در تهران انجام داده و تولید کند که این جزو نیازهای ما بوده و منافاتی با عهدنامه ان.پی.تی ندارد چون این کار جزو حقوق قانونی ماست.
بروجردی ادامه داد: طبیعی است هرگونه تغییری در این روند باید براساس منافع ملی ما شکل گیرد، آمریکا و همپیمانانش در گروه 5+1 باید به جد دنبال راهکار رفع تحریم‌های غیرقانونی تحمیل شده به ملت ایران باشند.
رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در پاسخ به این پرسش که تضمین متقابل غرب برای توقف غنی‌سازی 20 درصد باید چه باشد؟ گفت: باید تحریم‌ها را بردارد، تحریم‌ها به صورت غیرقانونی و با فشار سیاسی آمریکا وضع شد از این رو لازمه اعتمادسازی رفع تحریم‌هاست.

 


حجت‌الاسلام والمسلمین انصاریان با بیان این که وهابیت در جامعه در حال نفوذ بوده و با پول‌های بادآورده عربستان سعودی بهترین زمین‌ها و ساختمان‌ها را مالک می‌شوند، گفت: وهابی‌ها درصدد تغییر نظام جمعیتی کشور و افزایش تعداد هم‌مذهبان خود هستند.
به گزارش رسا استاد حوزه علمیه با هشدار در مورد رشد جمعیت غیرشیعه و گسترش عقاید و افکار وهابیت، خطاب به مردم و مسئولان اظهار داشت: وهابیت در جامعه در حال نفوذ است و با پول‌های بادآورده عربستان سعودی بهترین زمین‌ها و ساختمان‌ها را مالک می‌شوند و درصدد تغییر نظام جمعیتی کشور و افزایش تعداد هم مذهبان خود هستند.
وی با بیان این که نفوذ وهابیت در کشور جدی است و برخی از مردم و مسئولان ما غافلند تاکید کرد: عدم مراقبت باعث نفوذ و تسلط وهابیت بر جامعه ما خواهد شد، آمار امروز برخی از روستاها و شهرها که زمینه چنین تغییری را داشته‌اند در مقایسه با قبل این مطلب را صراحتا هشدار می‌دهد که وهابیت خطری جدی برای کشور و جوانان و جامعه ما است.
استاد انصاریان در مورد نفوذ فرهنگی این فرقه ضاله تصریح کرد: نمونه‌های بسیاری از این موضوع در طول تاریخ داریم همانند تسلط صهیونیست‌های اروپایی از طریق همین روش در فلسطین که با خرید زمین‌های مرغوب با چند برابر قیمت، بخش وسیعی از این سرزمین را مالک شده‌اند.
وی بیان داشت: نفوذ فرهنگی وهابیت از طریق عوامل دست نشانده داخل کشور و فرستادن مبلغان بسیاری به جنوب تا شمال ایران مطلبی محسوس است که برخی گوش و چشم خود را بر آن بسته‌اند و یا در خواب غفلتند.

 


یک پایگاه تحلیلی آمریکایی طی گزارشی تاکید کرد جاده‌ای که به سوریه منتهی می‌شود مملو از خطر و تردید است اما راه برون رفت از آن همکاری و رایزنی با ایران است.
پایگاه اینترنتی «نیوزدی» به قلم «جان کریسپ» در سرمقاله‌ای نوشت که جاده‌ای که به سوریه منتهی می‌شود مملو از خطر و تردید است اما راه برون ‌رفت از بحران سوریه، همکاری و رایزنی با ایران است.
در ابتدای این گزارش آمده است، طی هفته‌های اخیر، وضعیت سوریه به یک آشفتگی وحشتناک سقوط کرده است. حمله نظامی ظاهراً حتمی به نظر می‌رسید اما دمدمی مزاجی «باراک اوباما» و مداخله «ولادیمیر پوتین» رئيس‌جمهور روسیه زمان اندک و اتاق تنفسی به وجود آورد و یک راه‌حل دیپلماتیک امکان‌پذیر شد.
به گزارش فارس، این گزارش ادامه می‌دهد که پیشرفت در ارتباط با سلاح‌های شیمیایی بشار اسد احتمالاً به گفت‌وگوهای گسترده‌تر صلح منتهی می‌شود که می‌تواند جنگ داخلی سوریه را رفع کند.
همچنین نویسنده خاطرنشان کرد؛ مسیر دیپلماتیک تا این لحظه چندان زیبا نبوده است اما مقصد بسیار مهم‌تر از فرایندی است که ما را به آنجا می‌رساند. بهتر از همه، این توقف دیپلماتیک به ما زمان می‌دهد تا درباره ایران به عنوان برجسته‌ترین چهره پشت پرده نمایشی است که در سوریه در حال اجرا است.
این گزارش سپس تاکید کرد که راه‌حل درگیری که سوریه تنها یک نشانه است، نیازمند ایجاد روابط حسنه با ایران است، تا زمانی که این اتفاق رخ نداده است، ما در یک جهان هرج و مرج و پر خطر به سر خواهیم برد.
ایجاد روابط حسنه با ایران، تقریباً مهم‌تر از روابط حسنه با روسیه است، و احتمالی است که باید جدی گرفته شود.

 


معاون مشمولان و امور معافیتهای سازمان وظیفه عمومی گفت: هر دانشجویی که در دانشگاه‌های مورد تائید وزارت علوم تحصیل می‌کند می‌تواند از معافیت تحصیلی استفاده کند.
به گزارش مهر، سرهنگ حجت‌الله واعظی‌نژاد افزود: با توجه به حذف شرط پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها از طریق آزمون سراسری، صدور معافیت تحصیلی برای دانشجویان پذیرفته شده در تمام دوره های تحصیلی دارای مجوز از شورای گسترش آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری امکان پذیر است.
وی با اشاره به دوره‌های پودمانی، فراگیر، بین‌الملل، مجازی و سایر مقاطع تحصیلی بدون آزمون اظهار داشت: دانشجویانی که به این صورت در دانشگاه پذیرفته شده‌اند با اعلام پذیرش دانشگاه و نداشتن غیبت، واجد شرایط بهره‌مندی از معافیت تحصیلی هستند.
معاون مشمولان و امور معافیت‌های سازمان وظیفه عمومی تاکید کرد: مبنای پذیرش در دانشگاه‌ها چه با شرکت در آزمون و بدون آزمون، تاریخ ثبت‌نام در دانشگاه است.

 


خجسته میلاد حضرت علی ابن موسی‌الرضا(ع) با حضور انبوه زائران و مجاوران آن حضرت دوشنبه شب طی مراسم با شکوهی در صحن جامع رضوی حرم مطهر برگزار شد.
در طول روز دوشنبه دسته دسته زائران و مجاوران به سمت حرم رضوی آمدند تا شب میلاد امام‌رضا(ع) را در کنار بارگاهش و فضای ملکوتی و سراسر معنوی آن جشن بگیرند. خیابان‌ها و کوچه‌های شهر مشهد آذین‌بندی و ایستگاه‌های صلواتی در گوشه و کنار مستقر شده بودند. صدای مولودی خوانی از مساجد و برخی محافل دینی شهر به گوش می رسید و مردم این عید سعید را به یکدیگر تبریک می‌گفتند.
معاون تبلیغات و ارتباطات اسلامی آستان قدس رضوی از برگزاری باشکوه‌ترین جشن میلاد امام رئوف، حضرت رضا(ع) در بارگاه منور رضوی خبر داد.
حجت‌الاسلام‌سیدجلال حسینی گفت: ويژه برنامه جشن شب، روز و شام میلاد حضرت ثامن‌الحجج(ع) برای عموم زائران و ارادتمندانی که برای عرض تبریک این عید به محضر حضرت رضا(ع) مشرف می‌شدند، در حرم مطهر رضوی برگزار شد.
وی بیان کرد: در ویژه برنامه باشکوه جشن شکوه رضوان ویژه شب میلاد حضرت رضا(ع) که از قبل از نماز مغرب و عشاء تا ساعت 22 در صحن جامع رضوی برگزار شد، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسین حسینی قمی و سیدمحمدرضا رضوی نسب با موضوع امام‌رضا(ع) و یاران و آثار و برکات محبت به امام‌رضا(ع) سخنرانی کردند.
به گزارش خبرنگار ایرنا، در مراسم جشن شکوه رضوان که شب سه شنبه بعد از نماز مغرب و عشا آغاز شد، سخنرانان و مداحان اهل بیت عصمت و طهارت(ع) در مدح خورشید توس، امام رئوف، عالم آل‌محمد(ص)، سخنرانی و مدیحه‌سرایی کردند.
مراسم جشن میلاد امام‌رضا(ع) امسال با شکوهتر از سال‌های قبل برگزار شد و تمامی صحن و رواق‌های حرم منور رضوی مملو از جمعیتی بود که از اقصی نقاط ایران اسلامی و برخی کشورهای مسلمان خود را به مشهد مقدس رسانده بودند تا در شب میلاد آن امام همام در صحن و سرای رضوی باشند.
به مناسبت میلاد مسعود هشتمین اختر تابناک آسمان امامت و ولایت همچنین بارگاه منور رضوی و صحن و رواق‌های این مکان قدسی به طرز باشکوهی چراغانی و آذین‌بندی و گل‌آرایی شد و جلوه خاص و ملکوتی به این قطعه از بهشت داد.

 


کتاب «نگاهی بنیادین به نسبت اخلاق و فناوری اطلاعات» نوشته سیدمحمد مهدی میرباقری، رئیس فرهنگستان علوم اسلامی از سوی دفتر نشر معارف منتشر شد.
به گزارش فارس کتاب «نگاهی بنیادین به نسبت اخلاق و فناوری اطلاعات» جدیدترین نوشته حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدمحمدمهدی میرباقری، رئیس فرهنگستان علوم اسلامی است.
این کتاب متن سه گفتار علمی میرباقری در جمع کارشناسان ارشد فن‌آوری اطلاعات است که در گفتار یکم، از پیوند «اخلاق توسعه» و «فن‌آوری اطلاعات» سخن گفته است. در این بخش، عمق «اخلاق» در ساحت «توسعه» جست‌وجو و بیان می‌شود که مکتب‌های مادی با تعریفی که از این مفهوم القا می‌کنند و شبکه جهانی اطلاعات را نیز در همان مسیر به گردش درمی‌آورند.
در گفتار دوم، ابعاد بیش‌تری از منزلت اخلاق در فن‌آوری اطلاعات شکافته می‌شود تا بتوان آثار تکامل الهی در ساحت فن‌آوری اطلاعات را بازگو کرد. در این بحث، اشاره می‌شود که تمایلات مادی بشر، پایگاه اصلی شکل‌گیری «اخلاق توسعه» بوده که به پیدایش «حق بر توسعه» و «دستور توسعه» انجامیده است. یعنی بشر ابتدا به رفاه همه‌جانبه در زندگی خود گرایش یافته است، سپس برای تأمین این رفاه، به یک نظام حقوقی روی آورده و سرانجام، سازمان‌های بین المللی را به استیفای این حقوق مکلف کرده است.
در گفتار سوم، در فرآیندی عمیق‌تر، نسبت بین اخلاق و فن‌آوری اطلاعات در جامعه‌پردازی و مدیریت آن بررسی می‌شود تا درا ین راستا بتوان به صورت هرچه دقیق‌تر، توسعه جوامع را مطالعه کرد.
چاپ اول این کتاب توسط دفتر نشر معارف در 126 صفحه، قطع رقعی، تیراژ 1000 نسخه و قیمت 3000 تومان روانه بازار کتاب شده است.

 


مدیر حوزه‌های علمیه کشور حل مشکلات اقتصادی و فرهنگی را از وظایف مهم دولت و رئیس‌جمهور دانست و تأکید کرد: دولت‌هایی که سر کار می‌آیند اگر به وظایف ذاتی خود عمل کنند نیاز نیست تا مطالبه‌ای از آنان داشته باشیم.
به گزارش رسا، وی در گفت‌وگو با این پایگاه خبری با اشاره به تحصیلات حوزوی رئیس‌جمهور گفت: از برنامه‌های اصلی ایشان رسیدگی به مسائل فرهنگی در کنار مسائل و مشکلات اقتصادی خواهد بود.

 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10