(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


چهارشنبه 27 شهریور 1392 - شماره 20593

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
هدیه به خوانندگان
فرمانده کل قوا در جمع فرماندهان سپاه تاکید فرمودند
تغییر دنیا نمی‌تواند بهانه تغییرآرمان‌های انقلاب باشد
در پرتو وحی
اخبار ادبی و هنری
در دیدار صالحی و آمانو مطرح شد
ابراز امیدواری نسبت به تدوین موافقتنامه بین ایران و آژانس برای رفع ابهامات
سخنگوی اشتون: پیشنهادات ما برای مذاکرات جدید با ایران همان پیشنهادات آلماتی است
وزیر کشور در دیدار اعضای شورای شهر تهران پیشنهاد کرد
تشکیل کارگروه برای تعامل بیشتر بین وزارت کشور شوراهای اسلامی و شهرداری ها
برگزاری جشن عمامه‌گذاری با حضور مراجع تقلید
معزی معاون ارتباطات و اطلاع‌رسانی دفتر رئیس‌جمهور شد
آغاز به کار رسمی سفیر و نماینده جدید ایران در وین
اهتزاز پرچم سبز رضوی در حرم کریمه اهل‌بیت(ع)
جشن ورودی‌های جدید در دانشگاه‌های کشور
وزیر کشور: تقسیمات کشوری متوقف شد
کمبود دارو 2رقمی شد
ورود بیرق حرم مطهر رضوی به کردستان
معاون وزیر آموزش و پرورش خبر داد
جذب 50 هزار آموزگار از طریق دانشگاه فرهنگیان
بزرگترین قرآن دست‌نویس مطلای جهان در بیرجند کتابت شد
معاون قوه قضائیه: اسناد ثبت شده دارای رمز تصدیق می‌شود
خرید 80 هزار تن برگ سبز چای از چایکاران شمال
سفیر روسیه در ایران از بیت تاریخی امام در خمین دیدن کرد
ارسال 3هزار بسته فرهنگی از حریم توس به 77کشور
   


حضرت امام خمینی (ره): امروز باید لباس محبت دنیا را از تن بیرون کرد و زره جهاد و مقاومت پوشید و در افق فجر تا ظهور شمس به پیش تاخت و ضامن بقای خون شهیدان بود.

 


حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح دیروز (سه‌شنبه) در دیدار فرماندهان، پیشکسوتان و پرسنل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی کارنامه درخشان سپاه را نشان‌دهنده عمق هویت، شخصیت و تجربیات موفق یک ملت خواندند و در تبیین مفهوم پاسداری عمومی از انقلاب اسلامی تأکید کردند: پیام اصلی و جذاب انقلاب اسلامی خودداری از ظلم و مظلوم واقع نشدن است و همه مسائل از جمله رفتار‌ها و گفتارهای سلطه‌گران باید در چارچوب چالش اساسی نظام سلطه با این پیام، تحلیل و تفسیر شود.
رهبر انقلاب اسلامی با تبریک عید سعید میلاد مبارک عالِم آل محمد حضرت علی بن موسی‌الرضا علیه‌السلام خاطر نشان کردند: مقامات معنوی ائمه هدی (ع)، فراتر از درک عقلانی و توصیف زبانی است اما زندگی این بزرگواران، درسی عملی و جاودانه است.
ایشان با اشاره به عمر 55 ساله امام هشتم و امامت حدوداً بیست ساله آن امام همام افزودند: حضرت علی بن موسی‌الرضا علیه‌السلام در همین مدت نسبتا کوتاه و در دوران اختناق شدید هارون با نگاهی بلندمدت، به گونه‌ای حقیقت اسلام، تفکر ولایت و مکتب اهل بیت پیامبر را به گونه‌ای گسترش و عمق بخشیدند که دستگاه خونخوار دیکتاتور وقت از مواجهه با آن عاجز ماند و مجبور شد برخلاف نقشه‌های اولیه خود، آن امام بزرگوار را به شهادت برساند.
رهبر انقلاب روند شهادت و تدفین امام هشتم در مشهد مقدس را یک تدبیر و مهندسی الهی خواندند و افزودند: باید با همان انگیزه و نگاه امام رئوف، به کارهای بلندمدت نگریست و برنامه‌ریزی کرد.
کارنامه درخشان سپاه
ایشان در بخش دیگری از سخنانشان با تجلیل از کارنامه حقیقتاً درخشان سپاه پاسداران خاطر نشان کردند: سپاه از عمق ایمان و اعتقاد، وارد میدان مجاهدت و مقاومت شد و به موازات تربیت باهوش‌ترین و قوی‌ترین فرماندهان و استراتژیست‌های نظامی، در عرصه‌های غیر نظامی نیز باتدبیرترین و بهترین مدیران را تربیت کرد و در اختیار دستگاه‌های حاکمیتی قرار داد.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، «انقلابی زیستن و انقلابی ماندن» و «ثبات قدم» را از جلوه‌های زیبای سپاه پاسداران خواندند و خاطر نشان کردند: این تشکیلات قوی‌بنیه، هیچ‌گاه به بهانه‌هایی نظیر بروز تغییرات در جهان و ضرورت تغییر در داخل، از راه اصلی و صحیح منحرف نشد.
رهبر انقلاب با اشاره به بهانه‌جویی برخی برای توجیه وادادگی و پشیمانی افزودند: اینکه دنیا تغییر کرده است نمی‌تواند بهانه‌ای برای تغییر آرمان‌ها و اهداف شود و راه درست طی شده را تغییر دهد.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای افزودند: سپاه برای حفاظت از انقلاب، حتماً باید از تحولات و جریان‌های عرصه‌های مختلف شناخت کافی و کامل داشته باشد.
رهبر انقلاب در همین زمینه به یک خَلط مبحث جاری در مباحث سیاسی اشاره کردند و افزودند: ضرورتی ندارد سپاه در عرصه سیاسی فعالیت کند اما پاسداری از انقلاب نیازمند شناخت دقیق واقعیت‌هاست، بنابراین نمی‌شود مجموعه‌ای که بازوی نگهبان انقلاب است درباره جریان‌های گوناگون انحرافی، غیر انحرافی وابسته و یا دیگر جریان‌های سیاسی، چشمی بسته و نابینا داشته باشد.
چالش اصلی انقلاب
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در ادامه در تبیین مفهوم دقیق پاسداری از انقلاب به بحث مهم چالش اصلی و اساسی انقلاب پرداختند.
ایشان با تأکید بر این که نباید چالش اصلی را به چالش‌های خطی، رویارویی‌های جناحی و تقابل‌های فردیِ این و آن تقلیل داد خاطر نشان کردند: چالش اصلی، مقابله نظام سلطه با پیام شوق‌آفرین انقلاب اسلامی یعنی خودداری از ظلم و مظلوم واقع نشدن است.
رهبر انقلاب با اشاره به نظم جدیدی که انقلاب اسلامی به بشریت ارائه می‌کند خاطر نشان کردند: نظام سلطه دنیا را به دو بخش ظالم و مظلوم تقسیم کرده اما انقلاب اسلامی منطق ظلم‌ستیزی و پرهیز از ظلم را همراه آورده و این منطق باعث شد پیام انقلاب در مرزهای ایران محصور نماند و مورد استقبال ملت‌ها قرار گیرد.
ایشان دولت‌های جبّار، حکومت‌های وابسته به نظام سلطه و شبکه‌های غارتگر بین‌المللی را از جمله مخالفان پیام انقلاب ملت ایران برشمردند و افزودند: نظام سلطه و وابستگان آن، سه سیاست اصلی «جنگ‌افروزی، فقرآفرینی و فسادانگیزی» را دنبال می‌کنند و اسلام با همه این سیاست‌ها مخالف است و این مخالفت، مبنای چالش اساسی با انقلاب است.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با تأکید بر اینکه همه تحرکات و توطئه‌های دشمنان در 34 سال اخیر را باید در چارچوب این چالش اساسی تحلیل کرد، افزودند: موضوع هسته‌ای نیز باید با این نگاه ارزیابی شود.
ایشان خاطر نشان کردند: ما نه به خاطر آمریکا و غیر آمریکا بلکه به علت اعتقاداتمان سلاح هسته‌ای را قبول نداریم و وقتی می‌گوییم هیچ کس نباید سلاح هسته‌ای داشته باشد قطعا خودمان نیز دنبال آن نیستیم اما هدف حقیقی مخالفان ایران در این زمینه، چیز دیگری است.
رهبر انقلاب افزودند: این چند کشور البته نمی‌خواهند انحصارشان در زمینه انرژی هسته‌ای شکسته شود اما به خاطر این موضوع غوغا راه نمی‌اندازند. بنابراین غوغا و جنجال‌آفرینی آمریکا، غرب و جریان‌های وابسته و دلبسته به آن‌ها را در بحث هسته‌ای باید در چارچوب چالش عمیق نظام سلطه و انقلاب اسلامی درک و تحلیل کرد.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در تبیین عمق خصومت مستکبران با انقلاب اسلامی تأکید کردند: عظمت امام خمینی(ره) به گونه‌ای بود که دشمنان نیز برای ایشان احترام قائل بودند اما در عمق نگاه دشمنان هیچ کس مبغوض‌تر از آن آفتاب فروزان نبود چرا که امام راحل با بصیرت کامل، اهداف خصمانه آن‌ها را درک می‌کرد و همچون سدی مستحکم، قاطعانه در مقابل آن‌ها می‌ایستاد.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای افزودند: امروز هم همین طور است و هر کس به پیام اصلی انقلاب پایبندتر باشد و توطئه‌ها و رفتارهای دشمنان را در چارچوب چالش نظام سلطه با انقلاب اسلامی تحلیل کند در چشم مستکبران بیش از دیگران مورد خشم و غضب قرار دارد.
ایشان با اشاره به پیچیدگی‌های دنیای دیپلماسی افزودند: عرصه دیپلماسی، عرصه لبخند و درخواست مذاکره و مذاکره است اما همه این رفتار‌ها باید در چارچوب چالش اصلی فهم و درک شود.
نرمش قهرمانانه
رهبر انقلاب ضمن موافقت با حرکت‌های صحیح و منطقی در سیاست‌های خارجی و داخلی افزودند: با مسئله‌ای که سال‌های پیش نرمش قهرمانانه خواندم موافقم چرا که این حرکت در مواقعی بسیار خوب و لازم است اما با پایبندی به یک شرط اصلی.
ایشان درک ماهیت طرف مقابل و فهم صحیح هدفگذاری او را، شرط اصلی استفاده از تاکتیک نرمش قهرمانانه اعلام کردند و افزودند: یک کُشتی‌گیر فنی نیز برخی مواقع به دلیل فنی نرمش نشان می‌دهد اما فراموش نمی‌کند که حریفش کیست و هدف اصلی او چیست؟
رهبر انقلاب اسلامی در بخش دیگری از سخنانشان با تأیید سخنان فرمانده کل سپاه پاسداران درباره وظایف این نهاد افزودند: این وظایف را با تکیه بر درک صحیح از موضوعی که پاسداری آن را به عهده دارید و با ثبات قدم دنبال کنید.
ایشان با توصیه موکد به سپاهیان پاسدار، برای تکیه بر معنویات افزودند: البته تکیه بر معنویات هیچ منافاتی با پرداختن به اصول مادی کار و تنظیم درست آن ندارد.
بخش پایانی سخنان رهبر انقلاب تأکید بر آینده درخشان انقلاب اسلامی بود.
ایشان برای تبیین این موضوع که آینده درخشان انقلاب یک واقعیت است نه یک دل‌خوش‌کنک دو استدلال مطرح کردند که اولین آن استدلالِ تجربه بود.
رهبر انقلاب با اشاره به تفاوت حیرت‌انگیز موقعیت کنونی کشور در عرصه‌های علمی، نظامی، مدیریتی و اقتصادی و دیگر عرصه‌ها، با اوضاع کشور در اوایل پیروزی انقلاب افزودند: همه این پیشرفت‌ها در کوران فشار و توطئه‌های دشمنان به دست آمده و این تجربه گرانبها نشان می‌دهد که هیچ مانعی نمی‌تواند ملتی مومن، منسجم و مصمم که راه خود را می‌شناسد متوقف کند.
رهبر انقلاب در همین زمینه افزودند: خساراتی که دنیای اسلام در حوادث اخیر منطقه متحمل شد ناشی از آن بود که برخی راه را بلد نبودند و نمی‌‌دانستند، البته اوضاع اینگونه نمی‌ماند و بیداری بی‌سابقه اسلامی کار خود را خواهد کرد.
ایشان دومین استدلال خود را برای اثبات آینده روشن انقلاب اسلامی بر پایه منطق و محاسبه علمی استوار کردند.
رهبر انقلاب خاطر نشان کردند: ملت ایران با منطق و محاسبه علمی به پیش می‌رود اما دشمن به علت ساخت متناقض درونی حتی اگر بر زبان نیاورد در حال عقب‌نشینی و ضعف است و در این رویارویی، طبعاً آینده از آن کسی است که با حساب و کتاب به پیش می‌رود.
تأکید بر استحکام ساخت درونی نظام، استمرار پیشرفت علمی، رشد تولید داخلی و تکیه بر استعداد داخلی آخرین نکات سخنرانی رهبر انقلاب در این دیدار بود.
ایشان تأکید کردند آینده درخشان انقلاب حتمی است اما تحقق دیر یا زود آن بستگی به عملکرد ملت و مسئولان دارد اگر متحد، مستحکم و مصمم باشیم این آینده زودتر محقق می‌شود و اگر دچار تنبلی، خودخواهی و مشکلات دیگر شویم دیرتر به سراغمان می‌آید.
در ابتدای این دیدار حجت‌الاسلام و المسلمین سعیدی نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران در گزارشی مهمترین محورهای عملکرد حوزه نمایندگی ولی فقیه در سپاه را بیان کرد.
گزارش حجت‌الاسلام سعیدی
و سرلشکر جعفری
سردار سرلشکر جعفری فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز در گزارشی با تبیین دستاوردهای ارزشمند سپاه در عرصه‌های نظامی و فرهنگی تأکید کرد: امروز سپاه پاسداران با بهره‌مندی از تجارب انقلاب اسلامی قادر است قدرتمندانه از همه چالش‌های فراروی انقلاب عبور کرده و با نگاه به آرمان‌های انقلاب اسلامی عزتمندانه مسیر پیشرفت را بپیماید.
سردار جعفری تعهد انقلابی سپاه در دفاع همه‌جانبه از آرمان‌های نظام، امام و شهیدان را مورد اشاره قرار داد و گفت: سپاه پاسداران با قدرت بازدارندگی و همه‌جانبه، قدرت تهاجمی خود را در همه ابعاد در معرض نوسازی و آمادگی‌های بیشتر قرار داده است.

 


شهادت اعضای انسان در قیامت
قرآن عظیم:
امروز (روز قیامت) بر دهانشان مهر می‌زنیم (که سخن نگویند).
و دستهایشان با ما سخن می‌گویند و پاهایشان (به) کارهایی که انجام می‌دادند، شهادت می‌دهند.
سوره یاسین آیه 65

 


اختتامیه یازدهمین جشنواره امام رضا(ع) برگزار شد
همزمان با شب ولادت هشتمین اختر تابناک امامت و ولایت، مراسم اختتامیه یازدهمین جشنواره فرهنگی هنری امام رضا(ع) با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از هنرمندان در مشهد مقدس برگزار شد.
به گزارش خبرنگار اعزامی کیهان، احمد سالک عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در این مراسم گفت: در جریان چنین جشنواره‌ای نقش امام و جانشین امام در غیبت کبری قابل بحث است و باید بیان شود که کدام حکومت در جهت اهداف انبیا و اهل بیت حرکت می‌کند.
سالک با تاکید بر اینکه ایران کشور اهل بیت است خاطرنشان کرد: بعضی‌‌ها فراموش نکنند که در زمان ما امام و رهبری محور و ستون خیمه اسلام است که در راستای نهضت انبیا گسترش اسلام ناب را تعقیب می‌کند.
حجت‌الاسلام سالک با بیان اینکه همه دشمنان هدفشان انداختن ستون اسلام است افزود: بعضی‌ها از روی غفلت تفکر تسخیر بعضی از مراکز اصلی ولایت را در ذهن می‌پرورانند؛ این‌ها از خواب غفلت بیدار شوند و نخواهند با تسخیر خبرگان به سراغ رهبری بروند.
وی با اشاره به اینکه مجلس شورای اسلامی ردیف مستقلی برای جشنواره امام رضا(ع) در نظر گرفت است تاکید کرد: این جشنواره باید در برابر جشنواره‌های بزرگ دنیا قد علم کند و برای رسیدن به این نقطه باید از تمام ظرفیت‌های مردمی استفاده شود.
سپس وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز با اشاره به حرکت کاروان امام از مدینه به سمت ایران گفت: این کاروان در مسیر خود عطر دوستی و عاشقی می‌پراکند تا امید را در دل ‌ها زنده کند و نهال فرهنگ پربار رضوی را در خاک پاک این سرزمین بارور کند.
جنتی خاطر نشان کرد: قرن‌ها می‌گذرد اما این کاروان همچنان در گذر است و آن نهال پاک هر روز برافراشته‌تر و تنومند‌تر می‌شود و فرهنگ ایرانی همواره در سایه معارف اهل بیت تعالی یافته این رمز توفیق فرهنگ رضوی است که نهال یازده ساله جشنواره را به درختی تناور تبدیل کرده است.
وی افزود: وجود آستان مقدس احمد بن موسی در شیراز و حرم حضرت فاطمه معصومه در قم و بارگاه ملکوتی حضرت علی بن موسی‌الرضا در مشهد مدار جغرافیایی وحدت و انسجام است که از جنوب تا شمال و از غرب تا شرق ایران اسلامی ادامه دارد.
وزیر ارشاد مهمترین برکات جشنواره رضوی را جمع شدن متولیان متعدد فرهنگ و هنر حول محور فرهنگ رضوی دانست و تاکید کرد: جشنواره بین‌المللی امام رضا یکی از بزرگترین رویداد‌های فرهنگی و هنری در کشور و یکی از بزرگترین مظاهر دیپلماسی فرهنگی در خارج از مرزهاست.
در پایان این مراسم از فعالان فرهنگ رضوی با اهدای هدایایی تقدیر به عمل آمد.
در بزرگداشت شاعر حیدربابا عنوان شد
شهریار از نخستین شاعرانی بود
که به انقلاب مردمش ایمان آورد
مراسم بزرگداشت استاد محمدحسین شهریار با حضور محسن مومنی شریف رئیس حوزه هنری، علیرضا قزوه مدیر دفتر آفرینش‌های ادبی، فرزند و شاگردان استاد شهریار و جمعی از ادیبان و شاعران و هنرمندان دوشنبه 25 شهریور در تالار سوره حوزه هنری در حال برگزاری است.
محسن مومنی در این مراسم با اشاره به اینكه شهریار شاعری در میان مردمش بود افزود: شهریار از نخستین شاعرانی بود كه به انقلاب بزرگ مردمش ایمان آورد و تا بود در كنار آنان از ارزش‌های انقلاب اسلامی دفاع كرد.
در این مراسم همچنین با حضور مومنی شریف، شادبه مترجم اثر، هادی بهجت تبریزی فرزند شهریار، علی محمدی از کتاب «ترجمه سلام حیدر بابا» رونمایی شد.
در پایان این مراسم، حوزه هنری و بنیاد بین‌المللی علمی پژوهشی استاد شهریار از هادی بهجت تبریزی فرزند استاد شهریار و شادبه مترجم کتاب تقدیر به عمل آوردند. همچنین در این مراسم استاد طیار از شاعران آذری‌زبان، شعری که استاد شهریار با خط خود برای این شاعر آذری نوشته بود را برای حاضران خواند.
وی در ادامه شعری را به زبان آذری در رثای استاد شهریار خواند. سیاوش اصغرزاده دیگر شاعر حاضر در این مراسم به زبان آذری شعری که در روز تشییع پیکر این شاعر گفته شده بود را قرائت کرد. دشتی از دیگر شاعران در این جلسه بود که شعری را با این مطلع شهریار شاعران عصر حاضر شهریار/ از سر جرات بگویم شاعران را افتخار را خواند.
رمان گرگ سالی امیرحسین فردی
نقد و بررسی می‌شود
كارگاه قصه و رمان حوزه هنری به منظور پاسداشت مقام ادبی زنده‌یاد امیر حسین فردی با حضور خانواده وی و شخصیت‌های ادبی كشور، رمان «گرگ سالی» را روز یكشنبه هفتم مهر در حوزه هنری مورد نقد و بررسی كارشناسانه قرار می‌دهد.
امیرحسین فردی نام پرآوازه‌ای است كه نیازمند معرفی نیست. او از بنیانگذاران حوزه اندیشه و هنر اسلامی، بنیانگذار جریان ادبی بچه‌های مسجد، بنیانگذار شورای نویسندگان مسجد جواد الائمه (ع)، موسس و مدیر مسئول كیهان علمی و بیش از سه دهه مدیرمسئول و سردبیر مجله كیهان بچه‌‌ها بوده است.
او داوری كتاب سال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، كانون پرورش فكری كودكان و نوجوانان، بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس وادبیات داستانی بسیج را طی سال‌های متعدد و همچنین دبیری جشنواره داستان انقلاب را از بدو تاسیس بر عهده داشته است.
زنده‌یاد امیرحسین فردی در اردیبهشت 1392 در سن 64 سالگی چشم از جهان فرو بست.
از رمان‌های مهم وی می‌توان به سیاه چمن (اولین رمان انقلاب)، آشیانه در مه، كوچك جنگلی و اسماعیل اشاره كرد.
اعتراض جوانان فلسطینی
به شبکه الجزیره قطر
گروهی از جوانان فلسطینی برای دومین‌بار در مقابل دفتر شبکه خبری الجزیره تحصن کردند.
به گزارش ایسنا، ده‌‌ها فلسطینی معترض برای دومین‌بار در هفته گذشته در مقابل مرکز شبکه خبری الجزیره قطر در رام‌الله تحصن کردند و تعطیلی این مرکز را خواستار شدند. جوانان خشمگین فلسطینی طرفدار جنبش فتح در اعتراض به یکی از برنامه‌های این شبکه با عنوان «رویکرد مخالف» که سه‌شنبه پخش شد، دست به این اعتراض زدند. مهمان این برنامه، «یاسر عرفات»، رهبر سابق فلسطین را خائن نامید. این افراد سکوت مجری شبکه الجزیره را نوعی تایید صحبت‌های مهمان برنامه می‌دانند و معتقدند شبکه الجزیره باید هرچه سریع‌تر موضع خود را مشخص و از مردم فلسطین رسما عذرخواهی کند.

 


مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت که در پرتو فضای ایجاد شده ناشی از انتخابات ایران و روی کار آمدن دولت جدید، بایستی تلاش شود ظرف چند ماه آتی موافقتنامه بین ایران و آژانس جهت رفع ابهامات نهایی و کار محتوایی آغاز شود.
علی اکبر صالحی معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان در حاشیه کنفرانس عمومی آژانس بین المللی انرژی اتمی، با یوکیا آمانو مدیرکل آژانس، ملاقات و گفت وگو کرد.
در این ملاقات، صالحی ضمن تاکید بر عزم دولت جدید کشورمان جهت ادامه گفت وگوها با آژانس جهت نیل به موافقتنامه‌ای برای رفع ابهامات در خصوص فعالیتهای هسته‌ای ایران در چارچوب تعهدات حقوقی ایران و با حفظ حقوق ایران بر اساس معاهده عدم اشاعه هسته‌ای و اساسنامه آژانس، اظهار داشت: مذاکرات با آژانس طبق تاریخ توافق شده در تاریخ 27 سپتامبر برگزار خواهد شد.
صالحی همچنین گفت: فعالیتهای هسته‌ای ایران از جمله رآکتور تحقیقاتی آب سنگین اراک کاملا تحت نظارت آژانس قرار دارد.
آمانو، ضمن ابراز خرسندی از تصمیم دولت جدید برای ادامه گفت وگوها و برگزاری دور بعدی مذاکرات با آژانس در تاریخ مذکور، اظهار داشت: در پرتو فضای ایجاد شده ناشی از انتخابات ایران و روی کار آمدن دولت جدید، بایستی تلاش شود با استفاده از این فرصت، ظرف چند ماه آتی موافقتنامه بین ایران و آژانس جهت رفع ابهامات نهایی و کار محتوایی آغاز شود.
وی همچنین تاکید کرد که آژانس یک نهاد فنی است و از زمان تصدی پست مدیر کلی، وی تلاش کرده ماهیت فنی آژانس را حفظ و تقویت کند.
انتصاب مجدد آمانو به عنوان مدیرکل آژانس انرژی اتمی
یوکیا آمانو در پنجاه و هفتمین کنفرانس عمومی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای دومین دوره چهارساله به مدیریت آژانس انتخاب شد.
پس از این که کنفرانس عمومی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی این انتصاب را تایید کرد، مفوندیسو مابهونگو، رئیس کنفرانس عمومی و نماینده دائمی آفریقا در آژانس از یوکیا آمانو دعوت کرد سوگند ریاست یاد کند.
به گزارش وب‌سایت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، دور دوم ریاست آمانو از تاریخ اول دسامبر آغاز می‌شود.
آمانو از حمایت کشورهای عضو و اعتمادی که آن‌ها به وی نشان داده‌اند تشکر کرد و گفت که تصمیم اعضا برای تمدید دستور کارش برای یک دوره دیگر باعث افتخارش است.
شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی در تاریخ 6 مارس سال میلادی جاری آمانو را به عنوان مدیر کل آژانس انتخاب کرد و کنفرانس عمومی در جلسه روز دوشنبه این انتصاب را تایید کرد.

 


سخنگوی رئیس سیاست خارجه اتحادیه اروپا گفت که پیشنهادات گروه 1+5 در مذاکرات آینده با ایران در نیویورک همان پیشنهادی خواهد بود که در آلماتی مطرح شد.
مایکل مان، سخنگوی کاترین اشتون، رئیس سیاست خارجه اتحادیه اروپا در گفت‌وگو با ایسنا در پاسخ به اینکه آیا تاریخ ملاقات اشتون با محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در نیویورک مشخص شده است یا خیر گفت: هنوز نه. ولی این ملاقات در اوایل هفته برگزاری نشست مجمع عمومی سازمان ملل خواهد بود.
مان در پاسخ به اینکه آیا ملاقاتی بین ظریف و گروه 1+5 در حاشیه نشست مجمع عمومی برگزار خواهد شد گفت: اینکه چه اتفاقی در ادامه می‌افتد باید در ملاقات بین اشتون و ظریف مورد بررسی قرار گیرد.
سخنگوی اشتون در ادامه در پاسخ به اینکه آیا گروه 1+5 در گفت‌وگو با تیم مذاکراتی جدید ایران پیشنهاد جدیدی برای تهران خواهد داشت یا خیر؟ ادعا کرد: ما در آلماتی پیشنهاد خوبی روی میز مذاکرات گذاشتیم و امیدواریم ایران به شکل سازنده‌ای به آن واکنش نشان دهد.
مان در پاسخ به اینکه شما انتظار دارید ایران رویکرد جدیدی را اتخاذ کند. آیا رویکرد گروه 1+5 نیز تغییر خواهد کرد یا همان رویکرد قبلی خواهد بود؟ مدعی شد: رویکرد ما همیشه مثبت بوده است. ما خواستار شرکت در مذاکرات جدی هستیم که به راه حلی از طریق مذاکرات بینجامد. ما امیدواریم تیم جدید ایران در این روند تعامل مثبتی داشته باشد.
سخنگوی رئیس سیاست خارجه اتحادیه اروپا در پاسخ به اینکه محور مذاکرات اشتون و ظریف چیست؟ گفت: این گفت‌وگوها درباره چگونگی پیشبرد پرونده هسته ای ایران خواهد بود.

 


رئیس و تعدادی از اعضای شورای شهر تهران با حضور در محل وزارت کشور با عبدالرضا رحمانی فضلی دیدار کردند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور ، در این دیدار احمد مسجد جامعی رئیس شورای اسلامی شهر تهران و جمعی از اعضای شورای شهر؛ از جمله چمران ، سروری، دنیا مالی، دبیر، شاکری، آباد ، حافظی و جدیدی با تبریک انتخاب دکتر عبدالرضا رحمانی فضلی به عنوان وزیر کشور، به بیان نقطه نظرات و دیدگاه های خود در خصوص چالش های پیش روی شوراهای شهر و مسائل و مشکلات اداره کلان شهرها از جمله شهر تهران پرداختند.
اعضای شورای شهر با اشاره به نقش وزارت کشور به عنوان تنها رابط رسمی بین شوراها و دولت بر ضرورت ایفای نقش حداکثری وزارت کشور برای اصلاح و ارتقاء تعامل بین دولت، شوراها و شهرداری ها تأکید نمودند.
کمبود اعتبارات شهرداری ها به عنوان اصلی ترین مسأله شهرداری ها ، تحقق بموقع و بدون تأخیر منابع درآمدی که به موجب قانون برای شهرداری ها پیش بینی شده است ، اجرای قانون مدیریت یکپارچه شهری، احیای نقش وزارت کشور در طرح جامع شهر تهران در خصوص اصلاح تقسیمات کشوری، تحقق سهم قانونی در تأمین هزینه های حفظ و توسعه حمل و نقل عمومی در تهران و کلان شهرها، از جمله موارد مطروحه در نقطه نظرات اعضای شورای شهر تهران در دیدار با وزیر کشور بود .
علاوه بر این همکاری مشترک و مؤثر در حوزه کنترل آسیب های اجتماعی در تهران و سایر کلان شهرها، احیای شورایاری ها، ارتقاء هماهنگی ها و آمادگی های مشترک برای کنترل آلودگی هوا و مقابله با پدیده وارونگی در تهران و سایر کلان شهرهای در معرض آسیب و پیگیری جدی موضوع احیای بافت های فرسوده و موضوعات فرهنگی ازجمله مواردی بود که در این جلسه مورد بحث و بررسی قرار گرفت .
در این دیدار، عبدالرضا رحمانی فضلی با تشکر از قبول دعوت وزارت کشور از سوی اعضای شورای تهران، ابراز امیدواری کرد با تداوم اینگونه نشست ها، بستر تعامل حداکثری برای اصلاح روند اداره کلان شهرها و شهر تهران بیش از پیش فراهم شود.
وزیر کشور با یادآوری انحراف تاریخی در سازوکار بودجه‌ریزی کشور، مسائل و مشکلات جاری در شهرهای بزرگ و معضلات حاشیه ای این شهرها را میراث و نتیجه طبیعی چرخه باطل برنامه و بودجه ریزی بر اساس جمعیت و فعالیت دانست و بر عزم راسخ وزارت کشور برای ایفای نقش مؤثر در شکست این چرخه باطل تأکید کرد.
رحمانی فضلی با تأکید بر ضرورت استقرار یک نگاه ملی در بررسی مسائل شهر تهران و کلان شهرهای دیگر، ضرورت تدوین مؤلفه های عمیق نگری، آینده نگری و عدالت محوری در برنامه ریزی کلان برای ارتقاء شهر تهران را خواستار شد .
وزیر کشور در دیدار با اعضای شورای شهر تهران با اشاره به پایان قطعی دوران اتکا به درآمدهای نفتی، ضرورت فرهنگ‌سازی برای مشارکت همدلانه و مؤثر مردم در تحقق درآمدهای پایدار از طریق ایجاد صندوق های توسعه شهری را یاد آور شد و از اعضای شورای شهر خواست، پیشنهادات و ایده های قابل اجرا در این عرصه را پیگیری و دنبال نمایند.
فضلی با استقبال از تمایل جدی شورای شهر به گسترش تعاملات فی مابین پیشنهاد نمود، یک کارگروه کارشناسی برای احصاء محورهای ارتقاء تعامل بین وزارت کشور، شوراهای اسلامی و شهرداری ها تشکیل و ظرف یک دوره زمانی محدود مباحث مورد توافق طرفین برای اجرا و عملیاتی شدن را در دستور کار قرار دهد .
وزیر کشور همچنین تشکیل یک کمیته هماهنگی با محوریت استانداری تهران برای پیگیری مسائل جاری و موضوعات فوری موجود را به عنوان راهکار کوتاه مدت اثربخشی تعاملات مطرح نمود و از اعضای شورای شهر خواست با پیگیری این پیشنهادات مسیر کارآمدی هرچه بیشتر این تعاملات را دنبال نمایند.

 


همزمان با سالروز میلاد حضرت علی‌بن‌موسی‌الرضا(ع) مراسم جشن و سرور با حضور مراجع تقلید و علما برگزار شد و شماری از طلاب حوزه علمیه قم نیز مفتخر به پوشیدن لباس مقدس روحانیت شدند.
به گزارش خبرگزاری رسا، در سالروز ولادت با سعادت هشتمین اختر تابناک آسمان امامت و ولایت حضرت علی‌بن‌موسی‌الرضا(ع) بیوت مراجع تقلید و علما حال و هوای ویژه‌ای داشت.
بر اساس این گزارش مراسم جشن میلاد امام هشتم پیش از ظهر دیروز در بیوت مراجع تقلید و علما با سخنرانی شخصیت‌های حوزوی و مداحی و مولودی‌خوانی ذاکران اهل بیت(ع) برگزار شد.
این مراسم‌ها در بیوت حضرات آیات وحید خراسانی، صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی، شبیری زنجانی، نوری همدانی، موسوی اردبیلی، جوادی آملی، سبحانی، علوی گرگانی و دیگر علما برگزار شد.
همچنین شماری از طلاب و فضلای حوزه علمیه قم این روز مبارک را برای جشن تلبس خود انتخاب کردند و به دست مبارک مراجع تقلید ملبس به لباس مقدس روحانیت شدند.
مراسم عمامه‌گذاری طلاب با حضور حضرات آیات مکارم شیرازی، صافی گلپایگانی و علوی گرگانی برگزار شد؛ مراجع تقلید در سخنانی با تبریک به طلابی که ملبس به لباس مقدس روحانیت شدند، برای توفیق آنان دعا کردند و از آنان خواستند مسئولیت خطیر خود در قبال این لباس مقدس و جامعه را به بهترین شکل ممکن انجام دهند.

 


محمد نهاوندیان رئیس دفتر رئیس‌جمهور و سرپرست نهاد ریاست جمهوری در حکمی علیرضا معزی را به سمت معاون ارتباطات و اطلاع‌رسانی دفتر رئیس‌جمهور منصوب کرد.
‌در حکم نهاوندیان آمده است:
امید است با عنایات الهی و همکاری واحدهای ذیربط و همه رسانه‌های مسئول، در تامین ارتباط و اطلاع‌رسانی بهینه و بهنگام و خدمت به ملت شریف ایران و نظام جمهوری اسلامی با رعایت اصول قانون‌مداری، اعتدال‌گرایی و منشور اخلاقی دولت تدبیر و امید موفق باشید.
پیش از این محمد شیخان این مسئولیت را در دولت دهم بر عهده داشت.

 


رضا نجفی سفیر و نماینده جدید کشورمان در وین با تقدیم استوارنامه خود به مدیر کل دفتر سازمان ملل در وین رسماً کار خود را آغاز کرد.
«رضا نجفی» سفیر و نماینده دائم جدید کشورمان در دفتر ملل متحد و سایر سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین با تقدیم استوارنامه خود به «یوری فدوتوف» مدیر کل دفتر سازمان ملل متحد در وین کار خود را رسماً آغاز کرد.
با توجه به اینکه آقای فدوتوف مدیر اجرایی دفتر سازمان ملل برای مواد مخدر و جرائم نیز است، نماینده دائم جدید کشورمان در این ملاقات ضمن اشاره به اهمیت همکاری‌های چند جانبه میان کشورها و آژانس‌های تخصصی سازمان ملل متحد در وین، بر اراده دولت جمهوری اسلامی ایران برای توسعه همکاری‌ها میان دو طرف، به ویژه در زمینه مبارزه با مواد مخدر تاکید کرد.
مدیر کل دفتر سازمان ملل در وین نیز با تقدیر از نقش سازنده و موثر کشورمان در مبارزه با مواد مخدر، بر تاثیر مهم این امر در ارتقای همکاری‌های منطقه‌ای در آسیای مرکزی و خلیج فارس و نقش هدایت‌کننده ایران در این خصوص تاکید کرد و افزود:‌ دفتر مبارزه با جرم و مواد مخدر سازمان ملل برای گسترش همکاری با ایران در زمینه‌های گوناگون به ویژه مبارزه با مواد مخدر آمادگی کامل دارد.

 


در سالروز میلاد امام‌رضا(ع) پرچم سبز رضوی در میدان آستانه در جوار حرم کریمه اهل‌بیت فاطمه معصومه(س) به اهتزاز درآمد.
به گزارش خبرگزاری فارس از قم، در نخستین ساعات طلوع آفتاب یازدهمین روز از ماه ذی‌القعده، حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) شاهد برگزاری مراسم خطبه‌خوانی با حضور خادمین مسجد مقدس جمکران و جمعی از عاشقان و دلباختگان به خاندان عصمت و طهارت(ع) بود.
در این مراسم معنوی که در سالروز ولادت ثامن‌الحجج علی بن موسی‌الرضا(ع) در حرم مطهر برگزار شد خیل عاشقان و محبان اهل‌بیت(ع) با در دست داشتن شاخه‌های گل ولادت هشتمین نور ولایت، امام‌رضا(ع) را به خواهر بزرگوار ایشان تبریک گفته و با عطر صلوات فضای حرم را عطرآگین
کردند.
مراسم خطبه‌خوانی روز میلاد امام‌رضا(ع) صبح امروز مقابل ایوان آیینه برگزار شد و طی آن برنامه‌های مختلفی از جمله مدیحه‌سرایی، قرائت صلوات خاصه علی بن موسی‌الرضا(ع) و خطبه‌خوانی خادمان حرم حضرت معصومه(س) با حضور خادمان مسجد مقدس جمکران، نیروهای سپاه علی بن ابیطالب(ع) و جمعی از مسئولان، زائرین و مجاورین حرم مطهر کریمه اهل‌بیت(س) برگزار شد.
گفتنی است طبق برنامه اعلام شده، پرچم متبرک شده به نام امام‌رضا(ع) صبح دیروز همزمان با خجسته سالروز میلاد آن حضرت، در 58 میدان مزین به نام مبارک علی بن‌موسی‌الرضا(ع) در سراسر کشور به اهتزاز درآمد.

 


مسئولان دانشگاه صنعتی شریف با آذین‌بندی محوطه دانشگاه و تقدیم گل، به استقبال ورودی‌های جدید رفتند.
رئیس دانشگاه صنعتی شریف در حاشیه این مراسم گفت: امسال در مقطع کارشناسی حدود هزار نفر در این دانشگاه قبول شدند.
دکتر روستا آزاد افزود: البته در مقطع کارشناسی ارشد 1700 دانشجو و در مقطع دکتری حدود 230 نفر پذیرفته شدند.
وی تصریح کرد: در مجموع نزدیک به 3 هزار نفر در مقاطع مختلف در دانشگاه صنعتی شریف قبول شدند.
رئیس دانشگاه صنعتی شریف در ادامه گفت: تاکنون 93 نفر از میان 100 نفر اول کنکور 92 در دانشگاه شریف ثبت‌نام کرده‌اند.
دکتر رضا روستا‌آزاد افزود: همچنین از 41 نفر المپیادی، 40 نفر در دانشگاه صنعتی شریف ثبت‌نام کرده‌اند.
رئیس دانشگاه صنعتی شریف افزود: با گذراندن تمام این سختی‌ها دانشجویان باید در نظر داشته باشند که ورود به دانشگاه صنعتی شریف، شروع دوره‌ای افتخارآفرین است.
رئیس‌ دانشگاه صنعتی شریف افزود: با گذراندن تمام این سختی‌ها دانشجویان باید در نظر داشته باشند که ورود به دانشگاه صنعتی شریف، شروع دوره‌ای افتخارآفرین است.
رئیس دانشگاه صنعتی شریف گفت: دانشجویان جدید کارشناسی طبق روال هر سال پس از ثبت‌نام عازم اردوی زیارتی مشهدمقدس می‌شوند.
همچنین در این مراسم از نفرات برتر کنکور 92، دانشجویان ممتاز و برگزیدگان المپیادهای علمی با اهدا لوح و جوایزی تقدیر و تجلیل به عمل آمد.
همچنین در مراسمی دیگر جشن دانش‌آموختگی هزار دانشجوی دانشگاه شهید بهشتی در مقاطع کارشناسی و بالاتر برگزار شد.
رئیس دانشگاه شهید بهشتی گفت: امسال بیش از دو هزار دانشجو در رشته‌ها و مقاطع مختلف تحصیلی وارد دانشگاه شهید بهشتی شدند که حدود 60 درصد آنان دانشجویان دختر هستند.
ثبت‌نام از دانشجویان ورودی جدید مقطع کارشناسی دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی نیز انجام شد و رئیس دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی گفت: امسال حدود 2020 نفر در مقطع کارشناسی این دانشگاه پذیرفته شده‌اند، که حدود 90 درصد پذیرفته‌شدگان در این دانشگاه از رتبه‌های زیر 1000 آزمون سراسری هستند.
وی با بیان اینکه ارتقای کمی و کیفی آموزش از برنامه‌های امسال این دانشگاه است گفت: امیدوارم امسال «پلت فرم» خودرو در این دانشگاه رونمایی شود.
دانشگاه صنعتی خواجه نصرالدین طوسی 12 دانشکده دارد و حدود 8500 دانشجو در مقاطع مختلف تحصیلی در این دانشگاه تحصیل می‌کنند.

 


وزیر کشور اعلام کرد: بر اساس مصوبه جدید، هرگونه تفکیک، تبدیل و الحاق در تقسیمات کشوری متوقف شده است.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس از ساری، عبدالرضا رحمانی فضلی بعد از ظهر دوشنبه در حاشیه شرکت در مراسم معارفه استاندار جدید مازندران در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره درخواست شهمیرزادی‌هایی که خواستار الحاق به مازندران شده بودند، بیان داشت: هر الحاقی در کشور باید بر اساس قانون باشد.
وی تصریح کرد: هر فرد و جمعی که تقاضای الحاق به شهر و استانی داشته باشد جز در قالب قانون و طی طریق امکان‌پذیر نخواهد بود.
رحمانی فضلی تاکید کرد: بر اساس قانون و مصوبه جدید، هرگونه تفکیک، تبدیل و الحاق در تقسیمات کشوری متوقف شده است.

 


معاون وزیر بهداشت با بیان اینکه اقلام کمبود دارو دو رقمی شده و قبل از تحریم هم به همین صورت بوده است، گفت: در بحث قیمت دارو سازوکارهایی توسط دولت قبلی مشخص شده است.
سیدحسن امامی در حاشیه مراسم معارفه رئیس جدید دانشگاه علوم پزشکی مازندران در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ساری گفت: در زمینه تأمین دارو و کاهش هزینه‌های آن گام‌های جدی برداشته شده و آثار آن هم مشهود است.
وی افزود: در بحث قیمت دارو که پرداخت مابه‌التفاوت نرخ ارز است به تصویب مجلس رسید که این اعتبارات تخصیص یافته و قرار است این مابه‌التفاوت براساس عملکرد سازمان‌های بیمه‌گر در تأمین دارو از سوی وزارت بهداشت پرداخت شود.
معاون درمان وزیر بهداشت تخصیص اعتبارات برای عمل به تعهدات دانشگاه‌های علوم پزشکی از جمله پرداخت حق جذب، حقوق و مزایای کارکنان، حق مسکن و سایر کارانه‌ها را از دیگر اولویت‌های وزارت بهداشت دانست و گفت: دانشگاه‌ها باید به تعهدات خود عمل کنند و در این زمینه ساز و کارهایی پیش‌بینی شده است.
امامی رضوی با تأکید بر اینکه برنامه پزشک خانواده با قوت ادامه می‌یابد، خاطرنشان کرد: اجرای این برنامه، تکلیف قانونی است و شعار وزیر بهداشت هم در این زمینه انجام کارهای مربوط به پزشک خانواده با تدبیر و تعقل است.

 


سنندج- خبرنگار کیهان:
بیرق حرم مطهر ثامن‌الحجج علی‌ابن موسی‌الرضا(ع) همراه با کاروان خادمان حرم رضوی وارد سنندج شد.
این بیرق در شهر سنندج مورد استقبال گرم جمع زیادی از روحانیان، مسئولان و مردم متدین و ولایتمدار این شهرستان قرار گرفت.
قرار است این بیرق به همراه خادمان حرم امام رئوف 3 روز مهمان مردم کردستان باشد و در جشن‌های زیر سایه خورشید که در شهرهای بیجار، سنندج، سریش‌آباد و قروه برگزار می‌شود حضور یابد.
کاروان حامل بیرق حضرت امام رضا(ع) در روز اول و در شهر سنندج ابتدا در محل مزار شهدای گمنام واقع در محل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس کردستان حضور یافته سپس به بیمارستان‌های بعثت و توحید می‌روند تا بیماران با زیارت بیرق امام مهربان شفای خود را از آقا علی‌ابن موسی‌الرضا(ع) بگیرند.
بیرق حرم مطهر رضوی در روز دوم به شهرستان بیجار می‌رود تا مردم متدین و مشتاق آن شهر نیز به زیارت بیرق نایل شوند.در سومین روز نیز سفر کاروان حامل بیرق حرم مطهر امام همام به شهرهای قروه و سریش‌آباد می‌رود تا مردم عاشق ولایت و عصمت و طهارت آن دیار نیز با زیارت بیرق متبرک عشق و ارادت و دلدادگی خود را به ضامن آهو، سلطان خراسان حضرت علی‌ابن موسی‌الرضا(ع) نشان دهند.

 


براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده تا سال 96 بیش از 50 هزار فارغ‌التحصیل دانشگاه فرهنگیان جذب بدنه آموزش‌وپرورش می‌شوند.
به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش‌وپرورش عصر دیروز با اعلام این خبر در دیدار با مدیران و معاونان آموزشی اردبیل اظهار داشت: این دانشگاه در راستای سند تحولی آموزش‌ و پرورش و نظام‌مندسازی ورود نیروی انسانی به این حوزه فعالیت خود را از سال گذشته آغاز کرده و از این پس کلیه نیروهای متخصص آموزش و پرورش از طریق این دانشگاه تربیت و جذب می‌شوند.
ابراهیم سحرخیز تصریح کرد: آموزش و پرورش غیر از مسیر دانشگاه فرهنگیان هیچ جذبی نخواهد داشت اما اگر نیاز به جذب فوری باشد این کار به صورت اضطراری و از طریق آزمون انجام می‌شود که بعید می‌دانم به چنین شرایطی نیاز داشته باشیم.وی خاطرنشان کرد: این امر به کیفی‌سازی و تخصصی کردن نیروی انسانی کمک می‌کند و زمینه‌ای را فراهم می‌آورد تا نظام تعلیم و تربیت در اهداف خود بیش از گذشته موفق عمل کند.
این مسئول اضافه کرد: تلاش بر این است تا در سال تحصیلی جدید ساعات درسی متوسطه کاهش یابد.وی بیان کرد: در مقطع متوسطه دانش‌آموزان 30 ساعت آموزشی را در مدت 50 دقیقه سپری می‌کنند تا از آموزش‌های لازم عمومی و تخصصی بهره‌مند شوند.

 


بزرگترین قرآن دست‌نویس مطلای جهان در بیرجند توسط هنرمند خوشنویس بیرجندی کتابت شد.
علیرضا بهدانی کاتب بزرگترین قرآن دست‌نویس مطلای جهان گفت: اندازه هر یک از برگ‌های قرآن 70 در 100 سانتیمتر و ضخامت قطر آن 14سانتیمتر است.
وی افزود: این قرآن 604 صفحه 15سطری دارد و وزن آن 80 کیلوگرم است.
بهدانی ادامه داد: این قرآن را در مدت یک سال با خط نسخ بر اساس مصحف جمهوری اسلامی ایران کتابت
کرده است.
کاتب بزرگترین قرآن دست‌نویس مطلای جهان تصریح کرد: تذهیب قرآن با طلا از ویژگی‌های برجسته این اثر است که در هر صفحه آن 14گرم طلا به کار رفته است.
بهدانی با بیان اینکه برای کتابت بزرگترین قرآن مطلای جهان بیش از 30 میلیون تومان هزینه کرده است، خاطرنشان کرد: این هزینه را در خلق اثر قبلی خود از رهبر معظم انقلاب هدیه گرفته‌ام که در کتابت قرآن مطلای خود استفاده کرده‌ام.
وی اظهار کرد: برای کتابت قرآن روزانه 6 تا 10 ساعت با قرآن انس می‌گیرم.
علیرضا بهدانی هنرمند خوشنویس بیرجندی متولد سال 1350 و اهل روستای بهدان بیرجند است که کتابت بزرگترین قرآن ملی ایران، کتابت کوچک‌ترین قرآن طلا دنیا و بزرگترین تابلوی نقاشی خط ایران در سال 91 از جمله هنرآفرینی‌های اوست.
بزرگترین قرآن دست‌نویس مطلای جهان همزمان با میلاد امام رضا(ع) رونمایی و به موزه آستان قدس رضوی اهدا شد.

 


معاون قوه قضاییه و رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک گفت: از این پس با راه‌اندازی سامانه ثبت آنی، معاملات تمامی اسناد ثبت شده دارای رمز تصدیق می‌شود.
به گزارش ایرنا، احمد تویسرکانی روز سه‌شنبه در حاشیه آیین افتتاح سامانه ثبت آنی معاملات در کرمان به صورت همزمان در کشور به خبرنگاران اظهار کرد: مردم هر لحظه می‌توانند از طریق پایگاه الکترونیکی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور به آدرسwww.ssaa.ir و وارد کردن رمز ورود از اصالت سند خود اطلاع یابند.
وی گفت: رابطه بین مجموعه‌های ثبت اسناد و املاک در کشور، اصلاح فرآیندهای فراوان، از بین رفتن امکان جعل و سایر اقدامات، تنظیم متن قراردادها و احراز هویت اشخاص از جمله مزایا و اهداف راه‌اندازی این سامانه است.
وی خاطرنشان کرد: با راه‌اندازی سامانه ثبت آنی معاملات امیدواریم مراجعه میلیون‌ها نفر از مردم به دفاتر ثبت کاهش یابد ضمن آن که امکان جعل اسناد نیز به حداقل خواهد رسید و مردم از اصالت سند صادره اطمینان خواهند یافت.
تویسرکانی، گفت: با راه‌اندازی این سامانه هزینه‌های بسیاری حذف شده و دفاتر اسناد رسمی سراسر کشور از این پس از طریق این سامانه فعالیت خود را انجام می‌دهند.
معاون قوه قضاییه بیان کرد: همچنین در گذشته دسترسی به اسامی اشخاص ممنوع‌المعامله شش ماه طول می‌کشید اما اکنون با استفاده از این سامانه اسامی آنها بلافاصله پس از اعلام در سامانه جامع وجود دارد.
وی همچنین راه‌اندازی این سامانه را برای جلوگیری از اقداماتی مانند زمین‌خواری موثر دانست.

 


رئیس سازمان چای کشور گفت: از ابتدای فصل برداشت تاکنون 80 هزار تن برگ سبز چای از کشاورزان چایکار استان‌های شمالی خریداری شده است.
علی محرر روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا ارزش اقتصادی این میزان برگ سبز چای خریداری شده را 650 میلیارد ریال اعلام کرد.وی با اشاره به پرداخت 340 میلیارد ریال از مطالبات چایکاران افزود: از اوایل بهار حدود 73 هزار تن برگ سبز چای به صورت تضمینی و بیش از هفت هزار تن برگ سبز چای به صورت آزاد از چایکاران خریداری شده است.رئیس سازمان چای کشور ادامه داد: امسال پرداخت مطالبات کشاورزان چایکار نسبت به سال گذشته سریع‌تر شده به نحوی که پارسال در این زمان فقط 150 میلیارد ریال به آنان پرداخت شده بود.

 


سفیر کشور روسیه همراه با دبیر دوم سفارت آن کشور و معاون بازرگانی استان مرکزی از بیت تاریخی امام‌خمینی(ره) در شهرستان خمین دیدن کرد.
سفیر روسیه از قسمت‌های مختلف بیت قدیمی امام(ره) از جمله محل تولد رهبر انقلاب اسلامی، دفتر کار آیت‌الله پسندیده، محوطه، اندرونی‌ها و همچنین مجتمع فرهنگی و هنری بیت تاریخی امام(ره) دیدن کرد.
به گزارش ایرنا، سفیر کشور روسیه درباره این بازدید گفت: مدت طولانی بود که تمایل داشتم سفری به استان مرکزی داشته باشم تا بتوانم از نزدیک زادگاه بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران را ببینم.
لوان جاگاریان ادامه داد: اکنون بسیار خرسندم که زادگاه تاثیرگذارترین مرد تاریخ معاصر را از نزدیک مشاهده می‌کنم.
سفیر روسیه با اشاره به مطالعات گسترده خود پیرامون امام‌خمینی در دانشگاه افزود: با دیدن این خانه قدیمی و ساده شناخت دیگری نسبت به رهبر ایران اسلامی پیدا کردم.
شایان ذکر است سفیر روسیه برای مشاهده چندین صنعت مادر تخصصی، نشست با استاندار، دیدار چهره به چهره با بازرگانان استان مرکزی و بازدید از بیت امام(ره) به استان مرکزی سفر کرده است.
براساس همین گزارش، سفیر روسیه در تهران در دیدار با مقامات استان مرکزی گفت: تقویت مناسبات اقتصادی و جبران کاهش مبادلات تجاری ایران و روسیه ضرورتی مهم برای دو کشور است جاگاریان با اشاره به ملاقات رئیس‌جمهور ایران با همتای روس خود در پایتخت قرقیزستان گفت: روحانی و پوتین بر همکاری مشترک و گشودن فصل جدیدی در روابط تهران - مسکو تاکید کردند.
وی با اشاره به ظرفیت‌های اقتصادی روسیه گفت: آمادگی کامل برای توسعه ارتباط تجار و سرمایه‌گذاری‌های مشترک روسیه با استان مرکزی به ویژه در عرصه صنعت و کشاورزی وجود دارد و رسیدن به راهکارهای لازم در این زمینه، از اهداف سفر به استان مرکزی است.

 


مدیر امور زائران غیر ایرانی آستان قدس رضوی از ارسال بیش از 3هزار بسته فرهنگی از سوی حریم توس به 107 نقطه در 77کشور جهان خبر داد.
حجت‌الاسلام علی باقری روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با ایرنا گفت: این بسته های فرهنگی با همکاری سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به نقاط مختلف در پنج قاره دنیا ارسال شده است.
وی افزود: کارت تبریک دهه کرامت رضوی، ویژ‌ه‌نامه ژرفای آفتاب، کتابهای کریمه اهل بیت(ع)، اخلاق رضوی، زیارت امام‌رضا(ع) از دیدگاه اهل سنت، سبک زندگی، حریم نور، در بارگاه نور، مشق خوب، توحید مفضل، 200 حدیث و برگه‌های مسابقه فرهنگی، کتاب با موضوع سیره رضوی، برگه‌های مسابقه، نمک متبرک، کتاب‌های الکترونیک و تصاویر ضریح مطهر رضوی از جمله اقلام فرهنگی ارسال شده به کشورهای مختلف دنیاست.
باقری اظهار داشت: این بسته‌های فرهنگی و محتوایی به زبان‌های فارسی، عربی، اردو، ترکی آذری، فرانسه، آلمانی، انگلیسی و روسی تهیه و ارسال شده است.وی ادامه داد: آیین بزرگداشت دهه کرامت رضوی در بسیاری از کشورها بویژه کشورهای مسلمان مورد استقبال قرار گرفته است، از این‌رو به منظور گسترش تفکر شیعه و سیره فرهنگی و عملی امام‌رضا(ع) در میان نخبگان و عامه مردم کشورهای دیگر، بسته‌های فرهنگی محتوایی به کشورهای مختلف ارسال شد.

 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10