(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


پنجشنبه 28 شهریور 1392 - شماره 20594

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
هدیه به خوانندگان
این داغ ماندنی است !
چشم به راه سپیده
اخبار ادبی و هنری
بازتاب بیانات اخیر رهبر انقلاب
برداشت انحرافی رسانه‌ها و محافل غربی از «نرمش قهرمانانه»
کارشناسان و چهره‌های سیاسی تشریح کردند
«نرمش قهرمانانه» به معنای انفعال و تسلیم نیست
کتاب محمد (ص) کیست در آمریکا رونمایی شد
مدعیان اعتدال ، انتقام شهرداری را از دانشگاه آزاد گرفتند
رسانه‌های غربی: تحریم‌ها تاثیری ندارد با ایران مذاکره کنید
کوچ پرندگان مهاجر از تالاب‌های چهارمحال و بختیاری
معاون صدا و سیما: ماهواره مخابراتی ایران در آینده‌ای نزدیک به فضا پرتاب می‌شود
درگذشت بنیانگذار جراحی نوین گوش، حلق و بینی کشور
بهره برداری از طرح خط انتقال میعانات گازی به پالایشگاه شیراز
دامغان میزبان چهارمین همایش کشوری المپیک ویژه ایران
انتزاع دانشگاه علوم پزشکی ایران قطعی نیست
چین در رشت کارخانه زباله‌سوز می‌سازد
از بین 1220 کاریکاتوریست جهان کاریکاتوریست‌های برتر شهر و شهروندی برگزیده شدند
ساخت 227 مدرسه در کشور توسط بنیاد برکت
   


رهبر معظم انقلاب: آنچه که این کشور را نجات می‌دهد اسلام است همچنان که در دوران دفاع‌مقدس، آنچه که این ملت را نجات داد اسلام بود.

 


کودکی دو سه ساله را به زنجیر می‌کشند و در مقابلش سر مادر و پدرش را گوش تا گوش می‌برند و این دختربچه فقط داد می‌زند. شاید فکر می‌کند که گوش دنیا می‌شنود ولی اشتباه می‌کند چرا که بیش از دو سه سال سن ندارد و دنیای ما را نمی‌شناسد.
مثل این می‌ماند که تو را با دست و پای بسته به آب بیندازند و خفه کنند. مثل این می‌ماند که بختک و کابوسی دهشتناک تو را اسیر خود کرده باشد و نتوانی که بیدار شوی. مثل این می‌ماند که بخواهی با قومی کر و کور و کودن، مسأله‌ای علمی را استدلال کنی. مثل این می‌ماند که فرزندت بیماری لاعلاج گرفته باشد و در مقابلت ذره ذره آب شود و نتوانی کاری بکنی. مثل این می‌ماند که در عزای عزیزت، هیچ کس با تو همدردی نکند و در عوض جشن بگیرند و پایکوبی کنند. مثل این می‌ماند که در کربلا برای گرفتن یک کف دست آبی که یک شیرخواره را سیر می‌کند علی‌اصغر را سردست بگیری و بخواهی به یک گله گرگ، کمی از عطوفت انسانی را حالی کنی. مثل این می‌ماند...
آری عزیزان! مثل این می‌ماند که بخواهی کاری نشدنی انجام بدهی، مثلا کودکان شهرهای «الزهرا» و «نبل» را ببینی و آرام باشی، راحت باشی، بی‌خیال باشی، مثل جامعه بین‌الملل باشی و... آن کودکان بی‌گناه شکنجه شده و به مرور می‌میرند تنها به جرم شیعه بودن. شیعه بودن، آری شیعه بودن. شیعه مشکل همیشگی و حل نشدنی شیطان است. شیعه بودن از نظر دشمنان خدا یعنی مسلمان واقعی بودن و این جرم کمی نیست. در فتواهای مفتیان حرف مفت‌زن وهابی، شیعه یعنی مرید علی و فاطمه بودن و این برای آنها سنگین است و بزرگ.
آری برادرم دشمن از شیعه می‌ترسد. فرقی نمی‌کند از صغیر و کبیرش می‌ترسد. از محسن در مدینه و جنین به دنیا نیامده عبدالله بن خباب در نهروان و علی‌اصغر شش‌ماهه در کربلا گرفته تا حبیب بن مظاهر کمر خمیده. اصلا در مکتب شیعه است که کودکان به دنیا نیامده مرده می‌شوند و ماندگار می‌مانند و کودک‌کشی فقط در مکتب فرعونیان و یزیدیان است ... و اوباما و نتانیاهو و ملک عبدالله و اردوغان و...
دو شهر در همین نزدیکی ما در سوریه است با نام‌های «الزهرا» و «نبل» در شمال حلب که دو سال است در محاصره جهل و کینه تکفیری‌ها به سر می‌برند. فقط به خاطر اینکه شیعه هستند. می‌گویند قبل از محاصره هفتادهزار جمعیت داشته ولی الان نمی‌دانیم چند نفر باقی مانده‌اند. می‌گویند مردمش از شدت گرسنگی ماه‌هاست گیاه می‌خورند. آب هم ندارند و چشم به آسمان دارند و اگر باران بیاید آب باران می‌خورند. چند روز پیش دو کودک دیگر از آنها به خاطر گرسنگی و سوءتغذیه به شهادت رسیدند. می‌گویند سی‌نفر از جوانان آنها برای مذاکره با تکفیری‌های محاصره‌کننده رفتند تا از گرسنگی و تشنگی زن و فرزندانشان بگویند و بگویند که شیعه بودن ما به کنار ما انسانیم به ما غذا بدهید... بعد از مدتی سی سر بدون بدن برگشت.
کودکی دو سه ساله را به زنجیر می‌کشند و در مقابلش سر مادر و پدرش را گوش تا گوش می‌برند و این دختربچه فقط داد می‌زند. شاید فکر می‌کند که گوش دنیا می‌شنود ولی اشتباه می‌کند چرا که بیش از دو سه سال سن ندارد و دنیای ما را نمی‌شناسد. او فریاد می‌کشد چون کار دیگری بلد نیست و فریاد کار دیروز و امروز مردم ستمدیده است و تا بوده همین بوده. نه آغوش گرم مادری را دارد و نه دستان پر مهر پدری. شاید هم اشتباه می‌کنم شاید از سینه خشکیده مادرش جرعه‌ای شیر می‌خواهد که نیست. شاید از دستان بی‌رمق پدرش یاری می‌طلبد که بیهوده است. شاید او خدا را به یاری می‌طلبد که در همین نزدیکی است و می‌داند که اشک یتیم عرش خدا را به لرزه می‌اندازد و دعای یتیم کاخ یزید را. همان‌گونه که اشک رقیه و خون علی‌اصغر بساط یزید را در هم پیچید.
دخترکم من اشتباه می‌کنم اگر بگویم که فریاد نزن. فریاد بزن اصلا بیا من هم با تو فریاد می‌زنم من که نمرده‌ام و می‌توانم داد بزنم. من هم شریک غم توام. اصلا امام مهربانمان گفت که ما شریک غم تمام مظلومان عالمیم. من درد را می‌شناسم. درد تو را می‌شناسم و هم بی‌دردی دنیای ظلمانی امروز را. من طعم اشک را چشیده‌ام. دختر عزیزم فریاد بزن و اشک بریز که بوی محرم می‌آید و یاد رقیه. که سالهاست قایق قلبم در اقیانوس اشکش درمانده است. دل من هم مثل چشم تو و گلوی پدر و مادرت خونین است. به خدا قسم چشمان من هم مثل چشمان قشنگ تو خیس اشک است. دستان من هم مثل دستان کوچکت بسته است و منتظرم. تو دهان به فریاد باز کرده‌ای و من دندان خشم و غیرت به هم می‌فشارم. کی گفته که تو تنهایی ما دو نفریم. صد نفریم هزار نفریم صدها هزار نفریم میلیون‌ها نفریم. همه منتظریم و آماده. ما یک ایران جوانمرد داریم هر چند که اصلا در مقابله با دشمنان خدا تعداد مهم نیست. کودک و بزرگ هم مهم نیست. اگر می‌خواهی بیا تا برایت قصه علی‌اصغر را بگویم که یک تنه لشگری بود برای پدرش. قصه رقیه، سکینه... دختر بچه‌های لبنانی، فلسطینی، عراقی. بیا از موشکباران خرمشهر و سوسنگرد خودمان برایت بگویم. کودکانی که کنار سفره و لقمه در دهان جان دادند. بیا تا برایت از حلبچه و سردشت شیمیایی شده بگویم. از کودکانی که مثل ماهی دهان باز کردند ولی به هم نیاوردند و در آغوش پدرانشان تا ابد آرام گرفتند. بیا از بمباران کرمانشاه برایت بگویم که چگونه در پناهگاه پارک شیرین شیرخواره‌ای در آغوش مادر شهیدش زنده ماند و آخرین چیزی که از مادرش به خاطر سپرد شهادتینی خونین بود. نگفتم درد تو را می‌شناسم؟ نگفتم که با تو همدردم؟ اصلا ما به درد خو کرده‌ایم و برای کودکانمان قصه‌های بزرگانه می‌گوییم.
دخترکم زنجیر به دستان کوچکت زدند چون که از دستان کوچک تو هم می‌ترسند مثل ترسی که یزید از رقیه داشت. اصلا نمی‌دانم چرا با دیدن تو اینقدر یاد رقیه افتاده‌ام. فکر کنم به خاطر این است که محرم نزدیک است یا شاید به خاطر این است که حکایت تو خیلی به رنج رقیه شبیه است و از وقتی تو را دیده‌ام به یاد رقیه افتاده‌ام...
عزیزکم مبادا فکر کنی که دنیای جدید از رقیه چیزی می‌فهمد. نه نمی‌فهمد. مبادا فکر کنی که جایزه صلح نوبل و سفیر صلح برای نجات من و توست که نیست. مبادا فکر کنی که این جایزه گرفتگان صلح از اوبامای سیاه‌دل و آنجلینا گرفته تا شیرین عبادی برای نجات صف بسته‌اند که نبسته‌اند. آنها برای دستان قشنگت النگو نیاورده‌اند زنجیر آورده‌اند. همه آنها دروغند. تزویرند و توهم و تباهی و هیچ در هیچ ولی هر چه هست رقیه است. صلح نوبل به یزید دادند که با آن سر صلح را ببرد. به دخترک هالیوود دادند تا به راحتی از من و تو جاسوسی کند و تو را پای تلویزیون و ماهواره‌ خود بنشانند. به وطن‌فروش دادند تا تلخی نام شیرینش را بگیرند. و باید این را بدانی که مبادا به دشمن ببندی تو دل.
حال برادرم تو باید بدانی ما از قوم محمدیم که اسرائیلیان قدم به قدم کودکی تا رسالتش را به طمع کشتنش به حیله پیمودند غافل از اینکه او هر کجا بود خدا با او بود و سپس علی در کنارش. ما از آن قومیم که برای پهلوی شکسته مادرمان، استخوان سکوت در گلو خریدیم تا اسلام را نفروشند. ما از آن قبیله عشقیم که حنجر علی‌اصغر دادیم تا اسلام بماند. اصلا ما از اول برای خدا سربدار بودیم و برای دشمنان خدا سربراه نبودیم و این رمز پیروزی ماست و اکنون اینچنین است که دنیای امروز چشمان از ترس دریده کودکان «الزهرا» و «نبل» را نمی‌بیند. از آمریکا و غاصب قدس گرفته تا ترکیه و غاصب مکه و مدینه و این یعنی اینکه امروز کافران و اسرائیلیان با امویان همپیمان شده‌اند تا جنگ احزاب آخرالزمان به راه بیندازند و من و تو چه نشسته‌ایم؟! آسوده و بی‌خیال. بدون درد هم‌نوع و هم‌کیش. برخیز که وقت جنگ است، نه هنگام درنگ.
محمدهادی صحرایی

 


E-mail:SEPIDEH@kayhannews.ir
تو را غایب نامیده‌اند، چون «ظاهر» نیستی، نه اینکه «حاضر» نباشی.
«غیبت» به معنای «حاضر نبودن»، تهمت ناروایی است که به تو زده‌اند و آنان که بر این پندارند، فرق میان «ظهور» و «حضور» را نمی‌دانند، آمدنت که در انتظار آنیم به معنای «ظهور» است، نه «حضور» و دلشدگانت که هر صبح و شام تو را می‌خوانند، ظهورت را از خدا می‌طلبند نه حضورت را. وقتی ظاهر می‌شوی، همه انگشت حیرت به دندان می‌گزند با تعجب می‌گویند که تو را پیش از این هم دیده‌اند. و راست می‌گویند، چرا که تو در میان مائی، زیرا امام مائی، جمعه که از راه می‌رسد، صاحبدلان «دل» از دست می‌دهند و قرار ازکف می‌نهند و قافله دل‌های بی‌قرار روی به قبله می‌کنند و آمدنت را به انتظار می‌نشینند...
و اینک ای قبله هر قافله و ای «شبروان را مشعله»، در آستانه آدینه‌ای دیگر با دلدادگان دیگری از خیل منتظرانت سرود انتظار را زمزمه می‌کنیم.
بی‌تابی
ای کاش که انتظار معنی می‌شد
بی‌تابی جویبار معنی می‌شد
وقتی که سحر، شکوفه صبح دمید
با آمدنت بهار معنی می‌شد
کریم علی‌زاده
***
گوش به زنگ
به تمنای طلوع تو، جهان چشم به راه
به امید قدمت، کون و مکان چشم به راه
رخ زیبای تو را یاسمن آئینه به دست
قد رعنای تو را سرو جوان چشم به راه
در شبستان شهود اشک‌فشان دوخته‌اند
همه شب تا به سحر، خلوتیان چشم به راه
دیدمش فرشی از ابریشم خون می‌گسترد
در سرا پرده چشمان خود آن چشم به راه
نازنینا نفسی اسب تجلی زین‌کن
که زمین گوش به زنگ است و زمان چشم به راه
زکریا اخلاقی
***
وسط رود نیل
عیب از کجاست؟ غیبت او بی‌دلیل نیست
چون ذاتا آفتاب به مردم بخیل نیست
ما فرع خاک پای تو هستیم، ای حبیب!
خاکی که سر به سجده نیارد، اصیل نیست
باید میان کوره بسوزد که گل کند
دل تا میان شعله نیفتد، خلیل نیست
جایی که جای پای عروج محمد(ص) است
راهی برای پر زدن جبرئیل نیست
بعد از دو نیم کردن دل، پا بر آن گذار
این سینه کمتر از وسط رود نیل نیست
رضا جعفری
***
تو فقط
گل وا شد و بر روی تو خندید فقط
ماه آمد و از حسن تو پرسید فقط
رخسار تو، بیش از این، ولی چشمانت
می‌بود برای جذب خورشید فقط
محمود تاری
***
سر به راه
ما را به جبر هم که شده سر به راه کن
خیری ندیده‌ایم از این اختیارها
***
سوار فردا
نیستان تا نیستان آتشی در ناله‌ها پیداست
عطش می‌بارد از چشمم، نگاهم خیره بر صحراست
و من هر شام تیغم را جلا با اشک و خون دادم
که همراهی کنم شاید سواری را که با فرداست

 


عیادت رئیس نظام پزشکی
از بلبل رژیم شاهنشاهی
بنا به گزارش روابط عمومی سازمان نظام پزشکی، رئیس این سازمان به همراه جمعی از اعضای هیئت‌مدیره خانه موسیقی جهت دیدار با یکی از خوانندگان وابسته به رژیم پهلوی (ع-ش) به خانه وی رفته و ضمن عیادت از وی به دستور دکتر زالی کلیه هزینه‌های معالجه این خواننده به عهده مراکز درمانی خاصی وانهاده شده است.
این خواننده علاوه بر حضور در جشن هنر شیراز و سایر جشن‌های شاهنشاهی با رژیم پهلوی و عناصر ساواک ارتباطی نزدیک داشته است و به همین دلیل پس از انقلاب اسلامی به دلیل پرونده سیاهش در هیچ جمعی و برنامه‌ای شرکت نکرد.
امیدواریم این عیادت، باری بر دوش مراکز درمانی که با پول بیت‌المال اداره می‌شود تحمیل نکرده باشد. زیرا در متن خبر روابط عمومی فقط به مراکز درمانی خاص اشاره شده است، بی آن که نام این مراکز ذکر شده باشد!
افشای بخشی از افرادی که از دولت پول گرفتند و برای جشنواره‌های خارجی فیلم ساختند
روز گذشته لیستی در حمایت از تهیه کننده یک فیلم ضدایرانی منتشر شد که شامل افرادی است که اغلب فیلم‌هایی را که با پول بیت المال ساخته و راهی جشنواره‌های خارجی نموده‌اند.
به گزارش خبرنگار کیهان، پس از اعتراض‌هایی که به احتمال انتصاب محمد آفریده، مدیر سابق مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و تهیه کننده فیلم ضدایرانی «یک خانواده محترم» شد، لیستی 40 نفره در حمایت از وی منتشر شد. اما نکته درخور تأمل این است که اغلب اسامی حاضر در این لیست افرادی هستند که در دوران مدیریت آفریده در مرکز سینمای مستند و تجربی از این مرکز پول گرفته و فیلم‌هایی را ساخته‌اند که بدون اکران در سینماهای کشور، راهی جشنواره‌های خارجی شده و در آن سوی مرزها نیز موفقیت خاصی را به دست نیاوردند. حتی نام‌هایی در این لیست دیده می‌شود که سابقه همکاری با شبکه ضدایرانی بی‌بی‌سی فارسی را نیز دارند.
در مراسم بزرگداشت محمدحسین جعفریان عنوان شد
شاعری که به ادبیات افغانستان
خدمت کرده است
پنجمین شب شاعر در بزرگداشت محمدحسين جعفريان، شاعر، نویسنده و مستندساز انقلاب اسلامی با حضور جمعي از مسئولين فرهنگي و هنري كشور در سازمان هنری و رسانه‌اي اوج برگزار شد.
در این مراسم محمد كاظم كاظمي، شاعر افغان گفت: شهادت می‌دهم که محمدحسین جعفریان خدمات زيادي را به ادبيات افغانستان ارائه داشته است.
وي يادآور شد:‌ حمايت‌هايی كه جعفريان از حوزه ادبيات افغانستان داشته تبدیل به پل ارتباطي خوبي براي كارگشايي ادبيات افغانستان شده كه 15 كتاب نیز در همین راستا منتشر شد.
این شاعر افغانستانی خاطرنشان كرد: اميدوارم اين چرخش ارتباطات بين دو كشور ادامه پيدا كند چرا كه جعفريان مانند يك وزارتخانه سيار براي افغانستان درحوزه فرهنگ و ادبيات است و خيلي در اين زمينه موثر بوده.
در پايان، محمدحسين جعفريان در مورد برگزاري مراسم بزرگداشتش گفت: اين مجالس مثل مجالس ترحيم است اما با حضور متوفی برگزار مي‌شود! دوستاني كه مشغله داشتند آمده‌اند اما برخي دوستان كه ارتباط صميمي با من دارند، نيامده‌اند.
وي در پايان با تشكر از همسرش گفت: همسر يك جانباز، شاعر، نويسنده و مستندساز بودن، سخت است. همسر من در همه اين سال‌ها اين شرايط را تحمل كرده و در كنار من بوده است. همسر جعفریان نیز در این مراسم بر دستان شوهرش بوسه زد.
تجدید میثاق سینماگران با امام راحل و شهدا
جمعی از سینماگران مقارن با آغاز هفته گرامی‌داشت دفاع مقدس،با حضور بر مزار شهدا و حرم مطهر حضرت امام خمینی(ره)،با آرمان‌های آن‌ها، تجدید میثاق می‌کنند.
این کاروان سینمایی یکشنبه 31 شهریور ساعت 9:30 صبح از مقابل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به سمت بهشت زهرا قطعه شهدای انقلاب و دفاع مقدس حرکت کرده و پس از زیارت مزار شهدای گرانقدر،با حضور در حرم مطهر حضرت امام خمینی(ره) با آرمان‌های رهبر کبیر انقلاب تجدید میثاق می‌کنند.
«گرگ‌سالی» جهانی شد
نسخه فارسی آخرین رمان مرحوم امیرحسین فردی با موضوع انقلاب اسلامی در دسترس تمام علاقه‌مندان به رمان‌های فارسی در جهان قرار گرفت.
کتاب «گرگ‌سالی» که جلد دوم رمان «اسماعیل» است، در کتابفروشی‌های آنلاین آمازون و گوگل بوکس قابل خریداری است.
داستان رمان «گرگ سالی» درباره جوانی مبارز است که پس از فرار از دست نیروهای ساواک به منطقه سبلان پناه می‌برد و در آنجا با گرگ‌های آدمخواری که آمریکایی‌ها برای اصلاح نژاد گرگ‌های ایرانی به آن منطقه فرستاده‌اند، درگیر می‌شود.
تقدیر بحرینی‌ها از شبکه تلویزیونی ایران
موسسه رسانه‌ای الراصد بحرین با ارسال لوح تقدیری از تلاش‌های شبکه الکوثر در انعکاس تحولات بحرین تجلیل کرد.
در این تقدیر نامه از شبکه الکوثر به خاطر پشتیبانی رسانه‌ای از مقاومت مردم بحرین تشکر و قدردانی شده است.
موسسه الراصد بحرین یک موسسه اسلامی رسانه‌ای بحرینی است که درخواست‌های مشروع مردم بحرین را پوشش داده و در این راستا فعالیت می‌نماید.

 


بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در جمع فرماندهان سپاه بازتاب گسترده‌ای در شبکه‌های رسانه‌ای، روزنامه‌ها و خبرگزاری‌های دنیا داشت.
در همین رابطه، پایگاه اینترنتی دویچه‌وله نوشت: رهبر جمهوری اسلامی در سخنرانی در جمع فرماندهان سپاه پاسداران آنها را از «وادادگی و تزلزل» به سبب تغییرات جهان یا لزوم تغییرات داخلی برحذر داشت. آیت‌الله خامنه‌ای با تاکید بر جنبه‌های ایدئولوژیک و «آرمانگرایانه» حکومت و نهادهای آن، گفت: «این تشکیلات قوی بنیه سپاه، هیچ‌گاه به بهانه‌هایی نظیر بروز تغییرات در جهان و ضرورت تغییر در داخل، از راه اصلی و صحیح منحرف نشد. این که دنیا تغییر کرده است نمی‌تواند بهانه‌ای برای تغییر آرمان‌ها و اهداف شود و راه درست طی شده را تغیییر دهد.»
روزنامه الحیات چاپ لندن نیز نوشت: رهبر جمهوری اسلامی ایران آیت‌الله علی خامنه‌ای از درخواست حسن روحانی رئيس‌جمهوری این کشور از سپاه پاسداران انقلاب برای دوری از کشمکشهای سیاسی داخلی حمایت کرد و آن را اطاعت از توصیه‌های امام خمینی(ره) بنیانگذار جمهوری اسلامی دانست. آیت‌الله خامنه‌ای در دیدار فرماند‌هان عالیرتبه سپاه پاسداران با ایشان، گفت: ضرورتی ندارد سپاه پاسداران فعالیت‌های سیاسی داشته باشد البته این امر بدین معنی نیست که مراقب جریان‌های انحرافی یا جاسوسی یا سایر جریان‌های سیاسی نباشد.
شبکه تلویزیونی المیادین هم گزارش داد،‌ آیت‌الله سیدعلی خامنه‌ای رهبر معظم ایران از سیاست درست مبتنی بر هوشیاری در برابر دشمنان برای حل بحران‌ها با ابتکار ایران که اساس آن را حل بحران های منطقه با مشارکت ساکنان آن تشکیل می‌دهد، حمایت کرد.
«رضا الباشا» گزارشگر المیادین از تهران گزارش داد:‌ «نرمش قهرمانانه» شعاری است که رهبر معظم انقلاب اسلامی در جمع شماری از فرماندهان سپاه پاسداران مطرح کرد. رهبر ایران از آنچه دیپلماسی درست توصیف شد حمایت کرد ولی در عین حال خواستار هوشیاری در برابر دشمنان شد.
همچنین روزنامه فایننشال تایمز نوشت: آیت‌الله علی خامنه‌ای رهبر معظم ایران با انعطاف‌پذیری در مذاکرات با قدرت‌های مهم جهان موافقت کرد.
این روزنامه انگلیسی در تحلیلی به قلم «نجمه بزرگمهر» نوشت: در عین حال، آیت‌الله خامنه‌ای گفت با «نرمش قهرمانانه» موافقت کرده است زیرا این تاکتیک می‌تواند بسیار مفید و لازم باشد.
آیت‌الله خامنه‌ای روز سه‌شنبه در دیدار فرماندهان ارشد سپاه پاسداران گفت: یک کشتی‌گیر هم حتی برخی مواقع می‌تواند نرمش نشان دهد ولی فراموش نمی‌کند که رقیبش کیست و هدف اصلی‌اش چیست. وی همچنین به مذاکره‌کنندگان هشدار داد اهداف واقعی نظام سلطه را فراموش نکنند و ماهیت طرف مقابل را درک کنید.
شبکه تلویزیونی بی‌بی‌سی هم اعلام کرد: آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر ایران، در ملاقات با فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از «حرکت‌های صحیح دیپلماتیک» استقبال کرده است. ایشان گفت: «من مخالف حرکت‌های صحیح دیپلماسی نیستم، بنده معتقدم به همان چیزی که سال‌ها پیش نامگذاری شد به نرمش قهرمانانه.» آیت‌الله خامنه‌ای ضمن دفاع از انعطاف‌پذیری در دیپلماسی گفت: «کشتی‌گیری که به دلیل فنی نرمشی انجام می‌دهد، نباید یادش برود که حریف و دشمنش کیست.»
شبکه تلویزیونی بلومبرگ نیز به انعکاس اظهارات رهبر معظم انقلاب پرداخت و نوشت که ایشان اعلام کرده است با «اقدامات دیپلماتیک صحیح‌»‌ در قبال دشمنان ایران مخالف نیست. این شبکه تلویزیونی افزود که این اظهارات از جانب عالی‌ترین مقام ایران که روز سه‌شنبه در دیدار با رهبران سپاه انقلاب اسلامی ایران مطرح شد می‌تواند نشان‌دهنده موافقت آیت‌الله خامنه‌ای با حسن روحانی برای تعامل با قدرت‌های غربی هنگام شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک باشد.
این شبکه تلویزیونی به نقل از رهبر معظم انقلاب نوشت که با انعطاف‌پذیری موافق است زیرا این اقدام در برخی شرایط خاص مثبت و حتی لازم است، به شرطی که همراه با درک ماهیت و اهداف طرف مقابل باشد.
روزنامه واشنگتن پست، شبکه العربیه، روزنامه یدیعوت آحارونوت، تلگراف وخبرگزاری فرانسه از دیگر رسانه‌هایی بودند که به انعکاس بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی پرداختند.
تفسیر و تحلیل انحرافی برخی رسانه‌های غربی درباره عبارت «نرمش قهرمانانه» از سوی رهبر انقلاب اسلامی در حالی است که آنان عمداً به جوانب مختلف این عبارت که از سوی ایشان بیان شد، توجه نکردند.
جنجال غرب درباره این موضوع در حالی است که رهبر معظم انقلاب 44 سال پیش از واژه «نرمش قهرمانانه» ذیل عنوان کتاب ترجمه شده صلح امام حسن (ع) در سال 1348،‌ استفاده کرده اند.
ایشان 14 شهریور ماه سال جاری نیز در دیدار با اعضای مجلس خبرگان فرموده بودند؛ «در این سالها جبهه‌بندی‌های منطقه‌ای و جهانی هم آشکار شده. البته نرمش و انعطاف و مانور هنرمندانه و قهرمانانه در همه عرصه‌های سیاسی، یک کار مطلوب و مورد قبولی است، لکن این مانور هنرمندانه نبایستی به معنای عبور از خطوط قرمز، یا برگشتن از راهبردهای اساسی، یا عدم توجه به آرمان‌ها باشد؛ اینها را باید رعایت کرد.»
همچنین حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در جمع مسئولان وزارت خارجه و نمایندگان سیاسی جمهوری اسلامی ایران، در تاریخ 17مرداد 1375 با تشریح دقیق فضای دیپلماسی و ضمن تاکید بر ضرورت پرهیز از حالت دفاعی در مسائل سیاسی به عنوان یکی از ویژگی‌های روحیه انقلابی تاکید کرده و فرمودند:‌«نمایندگان سیاسی جمهوری اسلامی ایران در جهان باید تیزتر از شمشیر، نرم‌تر از حریر و سخت‌تر از سنگ و پولاد باشند.»
ایشان تصریح کردند:‌«عرصه سیاست خارجی میدان نرمش‌های قهرمانانه است، اما نرمشی که در برابر دشمن تیز باشد. بنابر این دیپلمات‌های ما باید در مواضع اصولی خود مستحکم بایستند و استقامت و پایمردی حضرت امام خمینی(ره) را الگوی خود قرار دهند.»

 


برخی کارشناسان و چهره‌های سیاسی به بررسی و تبیین عبارت «نرمش قهرمانانه» از سوی مقام معظم رهبری پرداختند.
یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به بیانات اخیر مقام معظم رهبری در مورد «نرمش قهرمانانه» در سیاست خارجی،‌ گفت: این تاکتیک به این معناست که نیازی به بلند سخن گفتن نیست بلکه می‌توان با نرمش خاصی در عرصه دیپلماتیک، افکار عمومی دنیا را همراه کرد.
محمدصالح جوکار اظهار کرد: وقتی دو نفر در مسابقه کشتی بخواهند به رقابت بپردازند باید جدا از بحث ایجاد خشونت با بهره‌گیری از تکنیک‌ها و مهارت‌های خود بر حریف غلبه کنند.
وی افزود: نکته مهم این است که از روش‌های صحیح و مناسب استفاده شود و با بهره‌گیری از قوانین از لحاظ حقوقی و جایگاهی بتوانیم بر دشمنانمان غلبه کنیم و خواسته‌های منطقی خود را به گونه‌ای بیان کنیم که دشمن آن را بپذیرد.
نماینده مردم یزد و صدوق در مجلس یادآور شد: اصطلاح «نرمش ‌قهرمانانه» که ر هبری آن را در عرصه دیپلماسی مطرح کردند به این معناست که باید حقوق حقه ما برای دشمن روشن و شفاف شود و دشمن آن را بپذیرد. در این صورت است که می‌توانیم بگوییم قهرمان شده‌ایم، البته باید با روشی به دور از هرگونه خشونت و تنها با منطق، دلیل و استدلال بحث‌‌مان را به پیش ببریم.
لاله افتخاری نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به مفهوم «نرمش قهرمانانه» در سخنان مقام معظم رهبری در جمع فرماندهان سپاه اظهار داشت: مقام معظم رهبری عبارت زیبایی را به کار بردند که در عین کوتاهی، پرمحتوا بود.
وی افزود: واژه «نرمش قهرمانانه» بدان معناست که در نظام جمهوری اسلامی ایران بن‌بست وجود ندارد و می‌توان با توجه به قوانین و ظرفیت‌های موجود بر سر رسیدن به خواسته‌ها با طرف‌های مقابل به گفت‌وگو نشست.
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان اینکه مفهوم «نرمش قهرمانانه» به معنای واکنش منفعلانه و کوتاه آمدن در مقابل خواسته دیگران نیست، خاطرنشان کرد: در «نرمش قهرمانانه» باید عزت و اقتدار نظام جمهوری اسلامی ایران مد نظر قرار گرفته شود و چنانچه نرمشی صورت گیرد باید قهرمانانه باشد نه منفعلانه و از سر کوتاه آمدن بر سر خواسته مخالفان.
همچنین سردار نقدی در نشست صمیمی با نفرات برتر کنکور 92 با اشاره به مقصود امام خامنه‌ای عزیز از واژه نرمش قهرمانانه در جمع پاسداران به همراه برخی از عبارات و مضامینی که قبل و بعد از این عبارت درمورد دشمن فرمودند، اظهار داشت: این سخنان به قدری واضح است که برای هیچ فرد خردمندی هیچ جای تردیدی باقی نمی‌گذارد که از دیدگاه معظم‌له نه تنها مقاومت و ایستادگی در مقابل دشمن و نفی کامل حاکمیت آمریکا بر جهان با قاطعیت کامل ادامه دارد بلکه روند پیروزی‌های مستمر انقلاب اسلامی بر آمریکا در منطقه و در عرصه جهانی ادامه خواهد یافت.
رئیس سازمان بسیج با بیان اینکه تجربه و استدلال منطقی نشان می‌دهد پیروزی‌های ما تا پیروزی نهایی تداوم خواهدداشت، تصریح کرد: اینها همه در فرمایشات رهبر در روز سه‌شنبه به طور واضح بیان شد. ولی بعضی کسانی که آقا در بیان خود، آنها را به عنوان واداده و پشیمان یاد فرمودند سعی می‌کنند واژه نرمش قهرمانانه را از کل سخنان ایشان جدا کنند و از آن به عنوان تکرار صلح امام حسن(ع) یاد کنند. این جماعت سالها پیش در محافل خودشان ضمن توطئه چینی گفتند اگر با انجام فلان کار پشت رهبری را خالی کنیم ایشان هم مجبور است مثل امام حسن(ع) با دشمن صلح کنند که رهبری همان ایام جواب آنها را خیلی قاطع دادند.
وی به عدم سوء نیت کسانی که برداشت غلط از مواضع روز گذشته ولایت دارند اشاره و خاطرنشان کرد: این افراد خوب است به پس و پیش کلام هم نگاهی بیاندازند و اگر غرضی دارند هم بدانند که با این خیال‌های واهی نمی‌توانند دل خوش کنند؛ هرچند صلح امام حسن(ع) یک اقدام مقدس، هوشمندانه و الهی است و به آن افتخار می‌کنیم ولی آن مورد مربوط به روزگاری است که مردم دور و بر ولایت را به خاطر بی‌بصیرتی رها کردند و سرداری برای مقاومت نمانده بود، نه برای مردم قهرمان، دلاور و بصیر ایران که با همه وجود در صحنه‌اند و هر جوان بسیجی‌ شان سرداری پا به رکاب برای فتوحات بزرگ است.
سیدحسین نقوی حسینی هم در تشریح «نرمش قهرمانانه» اظهار داشت: در این حالت مذاکره کننده همانند کشتی‌گیری است که می‌داند وارد چه زمینی شده است، می‌داند میدانی که در آن حضور دارد میدان طلاست و باور و ایمان دارد که در این مدت حضور دارد و مهم آنکه طرف مقابلش را به خوبی می‌شناسد و معتقد است طرف مقابل نیامده است که با ما نسکافه و قهوه بخورد بلکه آمده است تا پشت ما را به خاک بمالد و می‌داند که طرف دشمنی است که آمده منافع ملی کشورش را غارت کند.
همچنین عماد افروغ، نماینده سابق مجلس شورای اسلامی در این مورد تصریح کرد: نرمش قهرمانانه در دیپلماسی چیزی جز اعلام موضع از روی حکمت، عزت و مصلحت نیست و ما زمانی می‌توانیم نرمش قهرمانانه را متوجه شویم که این سه وجه بنا به تاکیدات رهبری در عرصه سیاست خارجی از سوی ما قابل فهم باشد.
افروغ متذکر شد: از نرمش قهرمانانه در دیپلماسی باید یک تاکتیک اساسی را متوجه شویم که به معنای عقب‌نشینی از مواضع کلی انقلاب، نظام و یا فراموشی دشمن اصلی نیست و نباید اینگونه تفسیر شود که ما از ضرورت‌ها و مواضع خود عدول کنیم؛ امکان چنین مسئله‌ای به هیچ‌وجه من‌الوجوه وجود ندارد.

 


همزمان با سالروز توهین کارگردان آمریکایی به ساحت مقدس پیامبر اسلام (ص)، مسلمانان مقیم آمریکا کتاب محمد (ص) کیست را به زبان انگلیسی در سراسر آمریکا منتشر کردند.
به گزارش واحد مرکزی خبر، در مراسم رونمایی از این کتاب که ترجمه کتاب فروغ ابدیت آیت‌الله جعفر سبحانی و درباره تاریخ و سیره عملی زندگی گهربار رسول گرامی اسلام است، جمعی از اندیشمندان شیعی حضور داشتند.
رایزن فرهنگی کشورمان در سازمان ملل در این باره گفت: این اقدام در پاسخ به انتشار فیلم توهین‌آمیز سال گذشته کارگردان آمریکایی برضد پیامبر عظیم‌الشان اسلام (ص) بود تا به مردم آمریکا ثابت شود، مسلمانان واقعی اهل گفتگو و مجادله احسن هستند.
دکتر محسن اسلامی با اشاره به کیفیت و قیمت مناسب این کتاب ارزشمند و استقبال اولیه خوب جامعه دانشگاهی آمریکا گفت: نسخه چاپی و الکترونیکی این کتاب در پایگاه اینترنتی آمازون در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفته است.
سید فیصل رضا عابدی، سناتور شیعه پاکستانی نیز در حاشیه این مراسم به خبرنگار ما گفت: در چهارده قرن گذشته، تلاش‌های زیادی برای مخدوش کردن چهره تابناک پیامبر اسلام (ص) صورت گرفته است ولی به دلیل الهی بودن ایشان، این اقدامات راه به جایی نبرده‌اند.
دکتر سید میثم رضوی، نماینده تشکل غیردولتی شیعی در سازمان ملل نیز با اشاره به برداشت‌های نادرست از اسلام حقیقی، اعمال فشار بر شیعیان در کشورهایی مانند بحرین و عربستان را نوع دیگری از موج اسلام‌هراسی اما از نوع شرقی خواند.
شرکت‌کنندگان در این همایش بر ضرورت پرهیز رسانه‌های آمریکایی از ترویج اسلام‌هراسی تاکید و از جامعه دانشگاهی این کشور خواستند با مطالعه منابع صحیح معرفی اسلام، در اصلاح نگاه مخدوش مردم آمریکا به مسلمانان کمک کنند.
حادثه یازده سپتامبر سال 2001 میلادی و معرفی چهره‌های سلفی و تندرو القاعده به عنوان عاملان این اقدام تروریستی، نقش مخربی در نگاه جامعه آمریکا به مسلمانان جهان داشت.

 


به رغم تکذیب اعضای هیئت‌امنای دانشگاه آزاد، فرهاد دانشجو رئیس این دانشگاه عزل و میرزاده جانشین وی شد.
به گزارش فارس، جلسه فوق‌العاده هیئت‌امنای دانشگاه آزاد دیروز به ریاست هاشمی رفسنجانی در مجمع تشخیص مصلحت نظام با حضور سیدحسن خمینی، محمدیان، توفیقی، قاضی‌زاده، هاشمی، فریدون عزیزی، یزدی صمدی، میرزاده و فرهاد دانشجو برگزار شد و در نتیجه این جلسه فرهاد دانشجو از ریاست دانشگاه آزاد عزل و میرزاده به عنوان جانشین وی انتخاب شد.
طی نامه‌ای به امضای جعفر توفیقی سرپرست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، سید حسن قاضی‌زاده وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و عضو هیئت امنای دانشگاه آزاد، حمید میرزاده دبیر هیئت موسس و عضو هیئت امنای دانشگاه آزاد و صمدی یزدی عضو هیئت امنای دانشگاه آزاد، جلسه فوق‌العاده این دانشگاه ساعت 17 دیروز در دفتر هاشمی رفسنجانی رئیس هیئت‌امنای این دانشگاه برگزار شد.
پیش از این اعضای هیئت‌امنای دانشگاه آزاد تأکید کرده بودند که جلسه دیروز عصر به منظور عزل فرهاد دانشجو نیست هر چند که تعدادی از آنها به دانشجو گفته بودند که عزل وی در دستور کار هیئت‌امنای این دانشگاه است.
برکناری فرهاد دانشجو در حالی صورت پذیرفت که هیئت‌امنا و توفیقی پس از انتشار شایعه عزل وی ، رسما برکناری دانشجو را تکذیب و خارج از دستور کار این هیئت خوانده بودند.
دانشجو دیروز با 6 رآی موافق و 2 رأی مخالف برکنار شد، در این جلسه فریدون عزیزی حضور نداشت.

 


برخی رسانه‌های غربی با اذعان بر اینکه تحریم‌های اعمال شده علیه کشورمان بی‌تاثیر بوده است، خواستار مذاکره غرب با ایران شدند.
در این رابطه روزنامه گاردین در گزارشی با اشاره به تحریم‌های اعمال شده علیه ایران و بی‌تاثیری آن‌ها در تحقق اهدافی که دلیل اعمال این تحریم‌ها بوده است، نوشت که رئیس‌جمهور جدید ایران شایستگی این را دارد که جدی گرفته شود و غرب باید با وی تعامل سازنده داشته باشد.
روزنامه گاردین در این گزارش نوشت: کاملا آشکار است که تحریم‌های اقتصادی به نوبه خود معمولا در تحقق اهداف سیاسی‌شان بی‌تاثیر بوده‌اند. تحریم‌ها بیشترین تاثیرشان را در کوتاه‌مدت می‌گذارند زیرا در درازمدت به دلیل تغییرهای ساختاری اقتصادی و سیاسی تاثیرات‌شان کاهش می‌یابد.
این روزنامه در ادامه نوشت: در مورد ایران، تحریم‌هایی که آمریکا 30 سال پیش آغاز کرد و در ابتدا صنعت نفت ایران را هدف قرار داد اکنون از نظر دامنه و مدت، گسترش یافته است و بیشتر خانواده‌های دارای درآمد کم و گروه‌های اجتماعی آسیب‌پذیر در ایران را تحت فشار قرار داده است. این تحریم‌ها در تضعیف اقتصاد ایران موثر بوده است ولی هنوز هیچ یک از اهداف سیاست خارجی مرتبط با آن‌ها را تحقق نبخشیده است.
این روزنامه انگلیسی در پایان نوشت: تنها راه متوقف کردن این دور باطل این است که هر دو طرف با حسن‌نیت و با ذهن باز با یکدیگر گفت‌وگو کنند. بسیاری از ناظران غربی معتقدند که حسن روحانی، رئیس‌جمهور جدید ایران حقیقتا به دنبال یافتن یک راه‌حل دیپلماتیک است. اما سیاستمداران و مقاماتی در کشورهای عضو گروه 1+5 یعنی پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل (آمریکا، انگلیس، روسیه، فرانسه و چین) و آلمان وجود دارند که اگر یک راه‌حل دیپلماتیک در مدت زمان نسبتا کوتاهی حاصل نشود، اعمال اقدامات شدیدتر را خواستار خواهند شد. یکی از شواهد این امر رای 400 به 20 در مجلس نمایندگان آمریکا است که به تصویب اتخاذ تحریم‌های شدیدتر علیه ایران منجر شد.
از سوی دیگر خبرگزاری رویترز نیز در گزارش تحلیلی نوشت اکنون زمان مناسبی برای تصویب تحریم‌های شدیدتر نفتی علیه ایران نیست.
رویترز با اعلام اینکه تحریم‌های شدیدتر آمریکا علیه نفت ایران ممکن است تاثیر زیادی نداشته باشد، نوشت: کنگره آمریکا به زودی طرحی را برای افزایش محدودیت‌های صادرات نفتی ایران تصویب می‌کند ولی تحریم‌های جدید ممکن است نتوانند فروش نفت خام این کشور را بیش از این کاهش دهند.
این خبرگزاری در پایان نوشت: با توجه به این که واشنگتن به دنبال اجتناب از درگیری‌های دیپلماتیک با کشورهای بزرگ در زمان افزایش تنش‌ها در خاورمیانه و آفریقای شمالی است، شاید اکنون زمان مناسبی برای حذف انعطاف‌پذیری در اعمال تحریم‌ها نباشد.
از سوی دیگر روزنامه کریستین ساینس‌مانیتور آمریکا نیز در گزارشی مدعی شد احتمال دارد روحانی و اوباما تصادفا هفته آینده در مجمع عمومی سازمان ملل با هم دیدار و گفت‌وگو کنند.
کریستین ساینس‌مانیتور اضافه کرد: با توجه به وقایع اخیر این سؤال مطرح می‌شود که «آیا امکان دارد روحانی و اوباما یکدیگر را به طور تصادفی در مجمع عمومی سازمان ملل ملاقات کنند؟» اگر چنین شود این نخستین دیدار میان روسای جمهور آمریکا و ایران از زمان پیروزی انقلاب اسلامی ایران تاکنون خواهد بود.
مقامات کاخ سفید اعلام کردند اوباما برنامه‌ای برای دیدار با روحانی ندارد ولی دیدار احتمالی را نیز رد نمی‌کند. پیش از این گاردین و نیویورک‌تایمز نیز از احتمال دیدار اوباما و روحانی در نیویورک خبر داده بودند. این در حالی است که سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان روز دوشنبه در جلسه هفتگی خود با خبرنگاران صراحتا اعلام کرد که هیچ برنامه‌ای برای ملاقات مقامات آمریکا با رئیس‌جمهور در نیویورک وجود ندارد.

 


کوچ زمستانی پرندگان مهاجر از تالاب‌های بین‌المللی چغاخور و گندمان شهرستان بروجن آغاز شد.
به گزارش ایرنا، تالاب‌های بین‌المللی چغاخور و گندمان در شهرستان بروجن یکی از شاهراه‌های عبور پرندگان مهاجر و آبزی از کشورهای اروپایی، روسیه و استان‌های شمالی کشور به سمت کشورهای حوزه خلیج‌فارس برای زمستان و تابستان گذرانی است.
رئيس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان بروجن گفت: تالاب‌های بین‌المللی چغاخور و گندمان و تالاب‌های علی‌آباد و سولقان، محل مناسبی برای کوچ پرندگان مهاجر آبزی و کنار آبزی برای فصل‌های مختلف سال است.
مرتضی منصوری افزود: کوچ پرندگان به تالاب‌های شهرستان بعد از چند سال خشکسالی و احیای مجدد این تالاب‌ها، امسال بی‌نظیر بوده است.
وی با بیان موقت بودن توقف پرندگان مهاجر در تالاب‌های بروجن افزود: پرندگان با شروع فصول سرد به تالاب‌های جنوب کشور کوچ و دوباره از اواخر اسفند به این استان مهاجرت می‌کنند.
منصوری افزود: تابستان امسال بیش از 50 هزار قطعه پرنده مهاجر به تالاب‌های بین‌المللی و دیگر تالاب‌های این شهرستان وارد شدند و اکنون با کوچ آنان به سمت مناطق گرمسیری، در تالاب‌های استان تنها پرندگان بومی وجود دارد.

 


معاون توسعه و فناوری صدا و سیما با بیان اینکه به دنبال ارسال ماهواره‌های کوچک به 36 هزار کیلومتری زمین هستیم، گفت: ایران در آینده نه چندان دور ماهواره مخابراتی به فضا پرتاب می‌کند.
به گزارش خبرگزاری فارس از زیباکنار، عبدالعلی علی عسگری شامگاه سه‌شنبه در مراسم بهره‌برداری از طرح تبدیل فرستنده‌های پرقدرت تلویزیونی آنالوگ به دیجیتال گیلان از خودکفایی تولید فرستنده‌های اف‌ام در صدا و سیما خبر داد و اظهار کرد: سال‌های گذشته فرستنده‌های 10، 50، 100 و 200 وات در کشور تولید شده است.
وی با بیان اینکه ایران در ساخت فرستنده‌های اف‌ام یک و دو کیلو وات در دو سال گذشته به خودکفایی رسیده است، خاطرنشان کرد: سال گذشته در زمینه ساخت فرستنده‌های اف‌ام پنج و 10 کیلووات به خودکفایی رسیدیم.
عسگری به انعقاد قرارداد پژوهشی ساخت فرستنده‌های 20 کیلووات در کشور اشاره کرد و افزود: نیازی به فرستنده‌های مذکور نداریم اما سال آینده فرستنده‌های 20 کیلووات اف‌ام را می‌سازیم.
معاون توسعه و فناوری رسانه ملی با اشاره به ساخت فرستنده پنج وات تلویزیونی آنالوگ در چهار سال گذشته در کشور، بیان کرد: کشور در ساخت فرستنده‌های 10، 50، 100 و 400 وات به خودکفایی رسیده است.
وی با تاکید بر اینکه فرستنده‌های تلویزیونی یک و دو کیلووات اکنون در داخل کشور تولید می‌شود، اذعان کرد: اکنون فرستنده‌های 6 کیلووات سفارش داده شده و در حال ساخت است.
عسگری خاطرنشان کرد: دو سال گذشته آنتن 4/5 متر 18 گیگاهرتز را از آمریکا خریداری کردیم اما مانع ارسال آن شدند.
وی ادامه داد: ساخت آنتن مذکور را به تولیدکننده داخلی سفارش دادیم و با استانداردهای لازم ساخت آن در کشور اتفاق افتاده است.
وی از قطع 20 تا 30 مورد ماهواره‌های اجاره‌ای ایران خبر داد و اظهار کرد: ماهواره‌های قطع شده را دوباره وصل کردیم و اجازه ندادیم آسیب جدی به کشور وارد شود.
وی از ساخت سفینه و ماهواره در داخل کشور خبر داد.

 


اصفهان- خبرنگار کیهان:
بنیانگذار جراحی نوین گوش، حلق و بینی کشور به علت سرطان روده در اصفهان درگذشت.
«دکتر منوچهر امیری دوان» تحصیلات خود را در زمینه تخصص گوش، حلق و بینی در دانشگاه تهران گذراند و در سال 1362 استادیار دانشگاه علوم پزشکی اصفهان شد.
وی پایه‌گذار کلینیک تخصصی جراحی گوش، حلق و بینی و منشأ تحولات بزرگی در جراحی نوین گوش و حلق و بینی و سر و گردن در کشور بود.
از دکتر امیری دوان پژوهش‌های گسترده‌ای در این زمینه برجای مانده است.
وی که عضو انجمن جراحان گوش، حلق و بینی کشور بود مدتی با بیماری سرطان روده دست و پنجه نرم کرد تا سرانجام در سن 64 سالگی به دیار حق شتافت.
پیکر مرحوم دکتر منوچهر امیری دوان توسط اقشار مختلف مردم تشییع و در منطقه نام‌آوران باغ رضوان اصفهان به خاک سپرده شد.

 


طرح خط انتقال میعانات گازی از پالایشگاه فراشبند به پالایشگاه شیراز به ظرفیت 10 هزار بشکه روز چهارشنبه به بهره برداری رسید.
به گزارش ایرنا، مدیر طرح‌های اجرایی و مجری طرح خط انتقال میعانات گازی به پالایشگاه شیراز در آیین بهره‌برداری این طرح گفت: در این طرح 233 کیلومتر خط لوله، با عبور از رشته کوه زاگرس و مسیرهای سخت‌گذر از پالایشگاه فراشبند آغاز شده و تا جنوب شهر کوار ادامه یافته است.
حمید شریف‌رازی یادآور شد: این طرح از سمت شرق دریاچه مهارلو با عبور از مناطق مختلف وارد پالایشگاه شیراز می‌شود.
وی افزود: با توجه به ممنوعیت ورود به پارک ملی بمو، طرح با تغییر مسیر خط لوله و دور زدن پارک ملی بمو و تقاطع با بزرگراه شیراز - اصفهان الزامات زیست محیطی را رعایت کرده است.
وی گفت: اجرای این طرح مهرماه سال 85 با سرمایه‌گذاری 810 میلیارد ریال آغاز شد.
شریف رازی افزود: شرکت ملی مهندسی ساختمان نفت ایران، اجرای این طرح را برعهده داشته است.
در این مراسم مدیرعامل شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران گفت: پالایشگاه جدید شیراز با تجهیزات کاملا ایرانی ساخته می‌شود. فرهاد احمدی یادآور شد: طی قراردادی با یکی از شرکت‌های کشور مالزی قرار بود که ما در ساخت یک پالایشگاه در کشور مالزی مشارکت کنیم و در مقابل آنان نیز در ساخت پالایشگاه شیراز همکاری کنند که پس از منتفی شدن این قرارداد کلیه مراحل طراحی، ساخت و راه‌اندازی پالایشگاه جدید شیراز توسط شرکت‌های داخلی انجام می‌شود.

 


سمنان ـ خبرنگار کیهان:
چهارمین همایش کشوری المپیک ویژه ایران در چشمه علی دامغان برگزار شد.
به گزارش روابط‌عمومی اداره کل بهزیستی؛ چهارمین همایش کشوری المپیک ویژه ایران با حضور تیم‌هایی از دامغان برگزار شد.
نسترن غریب دبیرکل المپیک ویژه ایران با اشاره به برگزاری چهارمین دوره از مسابقات المپیک ویژه به میزبانی شهرستان دامغان گفت: 95 ورزشکار در سه رشته دوومیدانی، بوچی و بدمینتون در کنار هم به رقابت پرداختند و این دوره از مسابقات به نحوی برگزار شد که خوشبختانه کلیه ورزشکاران توانستند مقام کسب کنند و به همین منظور به کلیه شرکت‌کنندگان حکم قهرمانی اهدا شد.
گفتنی است؛ تیم‌های مرکز توانبخشی حرفه‌ای آموزشی پسران کم‌توان ذهنی توان یابان، و مرکز جامع توانبخشی دختران معلولین ذهنی الزهرا(س) از دامغان، و تیمهای کانون سندروم دان، مرکز نمونه، انجمن خورشید، انجمن فرهنگی ورزشی از استان البرز و تهران در رشته‌های دوومیدانی، بوچی و بدمینتون در این مسابقات حضور داشتند.

 


مدیر کل حوزه ریاست دیوان عدالت اداری تصمیم شورای عالی انقلاب فرهنگی مبنی بر انتزاع دانشگاه علوم پزشکی ایران را نهایی ندانست.
علی‌‌اکبر بختیاری در گفت‌وگو با فارس تاکید کرد: تصمیم شورای عالی انقلاب فرهنگی در این رابطه می‌تواند بر رای دیوان موثر باشد اما رای نهایی نیست.
وی افزود: رسیدگی‌ها در دیوان عدالت اداری تابع قواعد خاص دیوان است و بدون شک هر تصمیمی که در سازمان‌های دیگر اتخاذ می‌شود می‌تواند در رای دیوان عدالت اداری موثر
باشد.
مدیر کل حوزه ریاست دیوان عدالت اداری با اشاره به اینکه کار قضایی مسیر طبیعی خود را طی خواهد کرد گفت: ممکن است تصمیماتی که طرف شکایت، شاکی و یا دیگر بخش‌‌ها می‌گیرند موثر بر دعوا باشد، در هر صورت این موضوع هفته آینده مورد رسیدگی قرار خواهد
گرفت.
گفتنی است عصر دیروز شورای عالی انقلاب فرهنگی به ریاست دکتر حسن روحانی رئیس‌جمهور تشکیل جلسه داد و با اکثریت آرا رای به انتزاع علوم پزشکی ایران از دانشگاه علوم پزشکی
تهران داد.

 


کارخانه زباله‌سوز با سرمایه‌گذاری شرکت چینی در منطقه لاکان رشت احداث می‌شود.
به گزارش خبرنگار ایرنا، استاندار گیلان در نشستی با سرمایه‌گذاران چینی که به منظور بررسی روند ساخت این کارخانه برگزار شد، اظهار داشت: این کارخانه با ظرفیت تبدیل روزانه 600 تن زباله به انرژی، در منطقه لاکان رشت احداث می‌شود.
کیهان هاشم‌نیا ادامه داد: ارزش قرارداد احداث این کارخانه 40 میلیون دلار است و این شرکت موظف است در 24 ماه این کارخانه را احداث و به بهره‌برداری برساند.
وی افزود: با راه‌اندازی این کارخانه، روزانه 600 تن زباله به انرژی تبدیل خواهد شد به نحوی که قادر است در روز پنج مگاوات برق تولید کند.
استاندار گیلان تصریح کرد: با بهره‌‌برداری از این کارخانه، تمامی زباله‌های شهرستان رشت و بخشی از زباله‌های اطراف این شهرستان نه تنها دفن نمی‌شود، بلکه انرژی نیز از آنها تولید خواهد شد.
طراح شرکت سرمایه‌گذاری چینی نیز در این جلسه گفت: این کارخانه؛ گازسوز کوره‌دار است و روزانه 600 تن زباله خانگی را به 300 تن خاکستر تبدیل می‌کند که آن هم به صورت کاملا علمی دفن می‌شود.

 


تبریز- خبرنگار کیهان:
با پایان جشنواره بین‌المللی کاریکاتورهای شهر و شهروندی در تبریز 11 چهره برتر و برگزیده معرفی شدند. برای این جشنواره یک هزار و 630 اثر از یک هزار و 220 نفر کاریکاتوریست ایرانی و خارجی از 51 کشور جهان، ارسال شده بود که نیمی از کاریکاتوریست‌ها از کشورهای خارجی بودند.
گروندیزل کرزتسو از لهستان، تسوان کوایوالو از بلغارستان، بنجامین کافالی از برزیل، عاطفه یاریان از تبریز، محمود اشن‌کلو از ازبکستان، محمود نظری از بجنورد، آندری یویوف از روسیه، نودار خودلی از گرجستان، آلیسا کریکنیا از روسیه، آرمین مرسلی از تبریز و امین شاه‌محمدی از تبریز، نفرات برگزیده‌ای بودند که مورد تقدیر قرار گرفتند.
پس از ایران، بیشترین تعداد کاریکاتوریست‌ها از کشورهای روسیه، صربستان و ترکیه بودند.

 


مشاور رئیس ستاد اجرایی فرمان هشت ماده‌ای امام‌خمینی(ره) گفت: تاکنون 227 مدرسه با 971 کلاس درس توسط بنیاد برکت در کشور ساخته و تحویل آموزش و پرورش شده است.
جلیل بشارتی در مراسم بهره‌برداری از پنج واحد آموزشی در شهرستانهای زهک، هیرمند و زابل تصریح کرد: بنیاد برکت به عنوان نهادی مقدس زیر نظر مستقیم رهبر معظم انقلاب اقدام به ساخت فضاهای آموزشی در تمامی نقاط کشور به ویژه مناطق محروم کرده است.
به گزارش ایرنا وی افزود: ستاد اجرایی فرمان هشت ماده‌ای امام‌خمینی(ره) به فرمان رهبر معظم انقلاب عملیات ساخت هزار کلاس درس در مناطق مختلف کشور را برعهده دارد.بشارتی ادامه داد: این مدارس به عنوان هدیه‌ای از سوی رهبر معظم انقلاب به مردم مناطق محروم اهدا شده است.
مشاور رئیس ستاد اجرایی فرمان هشت ماده‌ای امام(ره) خاطرنشان کرد: تاکنون 979 کلاس درس در سراسر کشور ساخته و در چند روز آینده این تعداد به هزار کلاس خواهد رسید.وی اظهار داشت: در آستانه سال جدید تحصیلی پنج واحد آموزشی در شهرستانهای زهک، هیرمند و زابل با مشارکت بنیاد برکت و موسسه آل‌یاسین ساخته و مورد بهره‌برداری قرار گرفت.
بشارتی افزود: این پنج واحد آموزشی در قالب 23 کلاس درس با هزینه پنج میلیارد و 260 میلیون ریال در روستاهای شیب گوره، سراوانی، سه قلعه، کرکو و ده‌بلند در شمال سیستان و بلوچستان ساخته و راه‌اندازی شد.
وی بیان کرد: همچنین کلنگ ساخت یک واحد آموزشی در روستای کدخدا رستم از توابع شهرستان زهک به زمین زده شد.

 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10