(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


یکشنبه 31 شهریور 1392 - شماره 20597

جنبش النهضه تونس طرح سیاسی مخالفان را پذیرفت
اعتراف فرمانده صهیونیستی
تاب تحمل موشک‌های حزب‌الله را نداریم
نیروهای امنیتی آل‌خلیفه تظاهرات مردم بحرین را به خشونت کشاندند
از سوی روزنامه روسی پراودا صورت گرفت
افشاگری درباره حمله شیمیایی حومه دمشق مریکا دستور داد ، عربستان اجرا کرد
با کارشکنی واشنگتن و حامیان تل‌آویو
قطعنامه پیوستن اسرائیل به ان‌پی‌تی رأی نیاورد
تروریست‌ها در سوریه به جان هم افتادند
القاعده 40 عضو ارتش آزاد را سر برید
تداوم درگیری‌های خونین در شهرهای مصر
پنتاگون، امارات متحده را
به سامانه دفاع موشکی مجهز می‌کند
ضرب و شتم دیپلمات‌های اروپایی در کرانه باختری
یورونیوز: اسرائیل اشتباه بزرگی کرد
تظاهرات بزرگ مردم اسكاتلند برای جدایی از انگليس
درگیری دانشجویان معترض با نیروهای امنیتی در خیابان‌های آنکارا
   


جنبش النهضه تونس طرح گروه‌های چهارگانه مخالف را برای حل بحران سیاسی کشور پذیرفت.
به گزارش ایرنا، پایگاه اطلاع‌رسانی «التونسیه» این خبر را به نقل از بیانیه راشد الغنوشی رهبر جنبش النهضه منتشر کرده است.سندیکای اتحادیه کارگری، سندیکای وکلا، انجمن حمایت از حقوق‌بشر و مرکز توافق ملی تونس این طرح را به دولت این کشور داده‌اند.از جمله درخواست این گروه تغییر دولت کنونی در تونس است.از زمان ترور محمد البراهمی و شکر بلعید دو تن از چهره‌های سیاسی مخالف دولت، بحران سیاسی در این کشور جدی‌تر شد.
با توافق دولت، احتمالا گفت‌وگوهای آشتی ملی در تونس برگزار خواهد شد.


 


فرمانده لشکر شمالی ارتش اسرائیل اعتراف کرد که تل‌آویو تاب تحمل موشک‌های قدرتمند حزب‌الله را ندارد.
به گزارش خبرگزاری فارس، لغوم تیفون فرمانده لشکر شمالی ارتش رژیم صهیونیستی پذیرفته که قدرت موشکی حزب‌الله در رتبه هشتم جهان قرار دارد.وی می‌گوید که ما دیگر نمی‌توانیم بارش موشک‌های حزب‌الله را تحمل کنیم و باید برای این موشک‌ها چاره‌اندیشی کرد.
فرمانده صهیونیستی، حزب‌الله را یک سازمان باهوش خواند و گفت که این جنبش به تکنولوژی‌های پیشرفته دست یافته است. وی هرگونه جنگ جدید با حزب‌الله را رد کرد ولی گفت اگر چنین اتفاقی بیفتد باید وارد روستاهای لبنان شد تا این مشکل حل شود.

 


هزاران شهروند بحرینی در اعتراض به بازداشت یک فعال سیاسی این کشور و انحلال شورای علما تظاهرات کردند.
به گزارش خبرگزاری فارس، هزاران بحرینی دیروز با تظاهرات در خیابان‌های منامه، خواستار آزادی «خلیل مرزوق» معاون سیاسی دبیرکل «جمعیت الوفاق» شدند. تظاهرکنندگان همچنین انحلال شورای علما به دست رژیم آل خلیفه را محکوم کردند و از دولت خواستند به سرکوب‌ها پایان دهد.
این تظاهرات که به صورت مسالمت‌آمیز برگزار شد، با حملات نیروهای امنیتی مواجه گردید و مزدوران آل‌خلیفه برای متفرق کردن معترضان به گاز اشک‌آور و گلوله‌های پلاستیکی متوسل شدند.
مرزوق هفته گذشته به اتهام انجام سخنرانی‌های تحریک‌آمیز دستگیر شده است. «نایف یوسف» رئیس دادستانی بحرین گفت: مرزوق تحت بازجویی قرار دارد و بازداشت وی تا 20 روز دیگر ادامه می‌یابد. سازمان عفو بین‌الملل نیز از رژیم بحرین خواست مرزوق را آزاد کند.خیزش‌های مردمی علیه حکومت بحرین از بهمن 1390 آغاز شده است.

 


یک روزنامه روسی فاش کرد، آمریکا سازماندهی حمله شیمیایی به حومه دمشق را برعهده داشت و عربستان سعودی هم مجری این جنایت بود.
به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، روزنامه پراودا نوشت حمله شیمیایی 21 ماه اوت گذشته به غوطه درحومه دمشق که صدها کشته و مصدوم برجای گذاشت کار مشترک آمریکا و عربستان سعودی بود.
به نوشته این روزنامه روسی، تحقیقات خبرنگاران و نامه‌نگاری‌های الکترونیکی که توسط هکرها ردیابی شده است بیانگر این واقعیت است که آمریکا سازمان‌دهنده و عربستان سعودی مجری حمله شیمیایی اخیر به حومه دمشق بوده است. معارضان سوری و پزشکان معالج مصدومان شیمیایی این خبر را تایید کرده‌اند.
پراودا تصریح کرد، با وجود این آمریکا، فرانسه، انگلیس و اتحادیه عرب کارزار تبلیغاتی بی‌سابقه‌ای را برای بی‌‌اعتبار کردن دولت بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه و جذب متحدان برای حمله به سوریه به راه انداختند.
«گریک جان مورای» سفیر سابق انگلیس در ازبکستان نیز اظهار داشت، اطلاعات درباره حمله شیمیایی سوریه ساخته و پرداخته اسرائيل است وی افزود، ادعاهای جان‌کری وزیر خارجه آمریکا مبنی بر رهگیری مکالمات فرماندهان نظامی و مقام‌های رسمی سوریه در سازماندهی حملات شیمیایی دروغ محض است.
«مایرد ماگویر» برنده جایزه صلح نوبل نیز که اخیرا از سوریه بازدید کرده است گفت، افرادی که واشنگتن آنها را سازماندهی و حمایت می‌کند گروه‌های خشونت‌طلب هستند که به مردم بی‌گناه رحم نمی‌کنند و به دنبال استقرار صلح در سوریه نیستند.
وی افزود، سوریه به جولانگاه جنگی نیابتی انگلیس و آمریکا و متحدان منطقه‌ای آنها یعنی عربستان سعودی و قطر تبدیل شده است.
مایرد خاطرنشان کرد،‌ رژیم‌های عربی همچون قطر و عربستان سعودی هر دو هزینه‌های تهاجم نظامی احتمالی تحت رهبری آمریکا به سوریه را با دلارهای نفتی خود پرداخت می‌کنند. این دو رژیم دیکتاتور فقط در امور داخلی این کشور عربی دخالت نمی‌کنند بلکه در زمینه خشونت و خونریزی مرگباری که از دو سال گذشته تاکنون در سوریه روی داده است مسئول هستند.
رهبر حزب جمهوری‌خواه بزرگترین حزب مخالف دولت ترکیه در مجلس ملی نیز از مواضع دولت آنکارا در قبال تحولات سوریه انتقاد کرد. وی تاکید کرد، با توجه به سیاست‌های اشتباه دولت آنکارا در قبال همسایگان اکنون این کشور با تمام همسایگانش دچار تنش است.
«صالح مسلم» رهبر حزب اتحادیه دموکراتیک کردستان سوریه نیز گفت، ترکیه تحت نام گروه‌های امدادی سلاح و مهمات در اختیار تروریست‌ها در سوریه قرار می‌دهد.
در همین رابطه رئیس سابق مجلس سنای بلژیک گفت که به احتمال زیاد، جریان‌سازی درباره قضیه سلاح‌های شیمیایی در سوریه ساخته و پرداخته سازمان اطلاعات فرانسه است.
«واری لیزین» افزود، فرانسه به طور مستقیم از تروریست‌ها در سوریه حمایت می‌کند.
وی تاکید کرد، بیشتر اعضای اتحادیه اروپا با حمله به سوریه مخالفند که بلژیک یکی از این کشورها است.
این اظهارات در شرایطی صورت می‌گیرد که وزرای خارجه روسیه و آمریکا در تماس تلفنی با یکدیگر درباره اتخاذ یک تصمیم جدی و هوشمند از جانب سازمان ملل در زمینه خلع سلاح سوریه مذاکره کردند.
دولت چین نیز خواستار اقدام سریع برای اجرای معاهده روسیه-آمریکا برای انهدام تسلیحات شیمیایی سوریه شد و ابراز امیدواری کرد که برای بحران سوریه یک راه حل سیاسی در نظر گرفته شود.
سازمان منع استفاده از سلاح‌های شیمیایی اعلام کرد، دمشق برخی از مدارک سلاح‌های شیمیایی خود را ارائه کرده و به احتمال زیاد در چند روز آینده بقیه مدارک نیز به این سازمان تحویل داده می‌شود.
مایکل لوهان سخنگوی سازمان منع استفاده از سلاح‌های شیمیایی اعلام کرد، نشست شورای اجرایی این سازمان که قرار بود امروز برگزار شود به دلایل نامعلوم به تاخیر افتاده است.
وزارت خارجه آمریکا نیز اعلام کرد که واشنگتن اطلاعات ارائه شده از سوی دمشق به سازمان منع استفاده از سلاح‌های شیمیایی را مورد بررسی قرار می‌دهد.
در همین رابطه سخنگوی سازمان ملل به نقل از بان‌کی‌مون اعلام کرد نباید زمان بیشتری را درباره انهدام سلاح‌های شیمیایی سوریه از دست داد.
از سوریه نیز خبر می‌رسد که ارتش سوریه امنیت و ثبات را به برخی روستاهای حومه حمص بازگرداند و شمار زیادی از تروریست‌ها را به هلاکت رساند.
شمار زیادی از تروریست‌ها در شهر حلب و حومه آن در حملات نیروهای ارتش سوریه به هلاکت رسیدند.
پیروزی‌های ارتش سوریه در حومه دمشق نیز همچنان ادامه دارد و در تازه‌ترین نبردها بین نیروهای ارتش و گروه‌های مسلح تروریستی در مناطق غوطه شرقی و حومه شمالی و جنوبی دمشق ارتش سوریه موفق شد شکست سختی به تروریست‌ها وارد کند.
در ادامه عملیات پاکسازی منطقه برزه واقع در پنج کیلومتری شرق حومه دمشق ارتش سوریه یک تونل حفر شده توسط تروریست‌ها را کشف و چند نفر را دستگیر کرد.
خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) نیز به نقل از یک مقام آگاه گزارش داد که تروریست‌ها از این تونل که 25 متر طول دارد برای حمل اسلحه و رفت و آمد استفاده می‌کردند.
به گزارش ایرنا، نیروهای ارتش سوریه در عملیات پاکسازی شهر شمالی یبرود در حومه دمشق 30 تروریست را در منطقه نبع قرینه به هلاکت رساندند و همچنین دو تروریست وابسته به جبهه النصره در میدان القلیح این شهر کشته شدند.
ارتش سوریه در نبردهای دو هفته گذشته حومه دمشق به پیروزی‌های چشمگیری دست یافته و با به دست گرفتن ابتکار عمل موفق شده است چند شهر و روستای مهم حومه پایتخت از جمله معلولا را کنترل و از تیررس تروریست‌ها خارج کند.
توپخانه و نیروهای هوایی ارتش سوریه همچنین طی عملیاتی چندین مقر تجمع افراد مسلح در «برزه البد» شهر دمشق را هدف قرار داد که شماری از تروریست‌ها کشته و زخمی شدند.
حمله ارتش سوریه به مقرهای تجمع تروریست‌های جبهه النصره در حومه لاذقیه به کشته شدن 57 عنصر مسلح منجر شد.
در درگیری‌های شدید ارتش سوریه با تروریست‌های مسلح در شمال سوریه بیش از 25 عضو القاعده کشته شدند.
در میان کشته‌شدگان رمضان العمانی معروف به خطیب لیبی از فرمانده جبهه النصره که از اتباع لیبی بود به چشم می‌خورد.
در میان تروریست‌های کشته شده اتباع عربستان سعودی و اردنی نیز دیده می‌شد.
نیروهای ارتش سوریه در عملیات پیگرد تروریست‌ها در درعا شماری از آنها را که ملیت غیرسوری داشتند به هلاکت رساندند و مقادیر زیادی سلاح و مهمات و موشک متعلق به آنها را منهدم کردند.

 


آژانس بین‌المللی انرژي اتمی تحت فشار شدید آمریکا و دیگر حامیان رژیم‌صهیونیستی به قطعنامه کشورهای عربی علیه این رژیم رای منفی داد.
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، در نشست روز جمعه آژانس 51 کشور به این قطعنامه رای منفی، 32 کشور رای ممتنع و 43 کشور رای مثبت دادند و به این ترتیب طرح اعراب برای پیوستن صهیونیست‌ها به معاهده منع گسترش سلاح‌های اتمی رای نیاورد.
رژیم‌صهیونیستی در حالی منتقد برنامه هسته‌ای ایران است که با دارا بودن 200 کلاهک هسته‌ای خود تنها دارنده بمب اتمی در منطقه خاورمیانه بوده اما تاکنون پیمان ان‌پی‌تی را امضا نکرده است.
«عزالدین رمزی» رئيس گروه اتحادیه عرب در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گفت‌وگو با رویترز با اشاره به رای‌گیری آژانس درباره پیش‌نویس این قطعنامه تاکید کرد تل‌آویو از توانایی هسته‌ای برخوردار بوده و باید هرچه زودتر به معاهده ان‌پی‌تی بپیوندد.
«بدربن محمد» نماینده کشورهای عربی در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز خواستار بررسی توانایی اتمی رژیم‌صهیونیستی شد و ضمن تاکید بر پیوستن این رژیم به معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای و نظارت آژانس بر این تاسیسات برقراری صلح و امنیت در خاورمیانه را منوط به پیوستن صهیونیست‌ها به معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای توصیف کرد.
این در حالی است که رئیس انرژی اتمی رژیم‌صهیونیستی مدعی شد: اعراب از نشست روز جمعه آژانس به‌عنوان سکویی برای بیان انتقادها از تاسیسات اتمی ما استفاده کردند.
ناظران سیاسی منطقه معتقدند بی توجهی صهیونیست‌ها به مقررات بین‌المللی ناشی از حمایت بی‌چون و چرای ایالات متحده از این رژیم است.

 


در پی بالا گرفتن درگیری داخلی میان گروه‌های تروریستی در سوریه تروریست‌های القاعده 40 عضو گروهک ارتش آزاد را سر‌بریدند.
پس از بالا گرفتن درگیری میان اعضای گروهک تروریستی موسوم به امارت اسلامی عراق و شام وابسته به القاعده و اعضای گروه تروریستی ارتش آزاد سوریه بر سر منطقه اعزاز گروهی از تروریست‌های القاعده 40 تن از افراد مسلح وابسته به ارتش آزاد سوریه را در منطقه الباب در شرق حلب با چاقو سر بریدند.
تعدادی از عناصر گروهک ارتش آزاد نیز به تلافی شش تن از عناصر جبهه النصره را در منطقه بستان القصر اعدام کردند. در پی بالا گرفتن اختلاف‌ها میان تروریست‌ها، تعداد زیادی از اهالی منطقه اعزاز به روستاهای مجاور فرار کردند و شماری از فرماندهان نظامی گروهک تروریستی موسوم به شکر عاصفه شمال به ترکیه گریختند.
صدها نفر از اعضای ارتش آزاد سوریه نیز به گروه‌های وابسته به القاعده ملحق شدند.
گروه موسوم به امارت اسلامی عراق و شام وابسته به القاعده به تنهایی در برگیرنده حدود 10 هزار جنگجو است که اکثریت آنها را عرب‌ها و اتباع خارجی تشکیل می‌دهند.این افراد مسلح تاکنون جنایات متعددی علیه مردم غیرنظامی سوریه مرتکب شده‌اند. در همین رابطه ائتلاف ملی سوریه که از 15 نماینده ارتش آزاد سوریه تشکیل شده است اذعان کرد که شبه‌نظامیان امارت اسلامی عراق و شام در حال تسلط یافتن بر آنان هستند. تشکل ارتش آزاد سوریه از جوانان سوری خواست برای جبران کمبود نیرو به صورت اجباری به جبهه‌های جنگ فرستاده شوند.

 


ادامه تظاهرات و ناامنی در شهرهای مختلف مصر ده‌ها کشته و زخمی برجای گذاشت.
شهرهای مختلف مصر روز جمعه و شنبه نیز همچون ماه‌های گذشته شاهد تظاهرات گسترده ضد دولتی از سوی طرفداران مرسی بود که در برخی نقاط این اعتراض‌ها به صحنه زد و خورد شدید بین طرفداران و مخالفان مرسی تبدیل شد. به نوشته روزنامه «الوطن»، رئیس اداره مرکزی فوریت‌های پزشکی وزارت بهداشت مصر گفته در جریان درگیری‌هایی که روز جمعه بین دو طرف در استان‌های قاهره، اسکندریه، اسماعیلیه، سوئز و دمیاط به وقوع پیوست در مجموع دو تن از طرفداران مرسی کشته و 43 نفر زخمی شدند. یکی از کشته‌شدگان ناآرامی‌های روز جمعه اهل دمیاط و دیگری اهل اسماعیلیه است.
المنار اما در تکمیل این گزارش اعلام کرد، در اسکندریه نیز نیروهای امنیتی با حمله به اخوانی‌ها دستکم 30 تن را بازداشت کردند.
«برگزاری گسترده‌ترین تجمع ضد دولتی مقابل کاخ ریاست‌جمهوری مصر» نیز از دیگر خبرهای مهم این کشور است که مورد توجه شبکه خبری «الجزیره» قرار گرفته است. این شبکه تلویزیونی قطری اعلام کرد، تجمع‌کنندگان مقابل کاخ ریاست‌جمهوری مصر ضمن محکوم کردن کودتا، بر لزوم بازگشت دولت قانونی، آزادی اخوانی‌های زندانی و ادامه مبارزات تاکید کردند. به گزارش ایرنا تظاهرات و راهپیمایی‌های روز جمعه در مصر با شعار جوانان ستون انقلاب هستند برگزار شد. بر اثر شلیک گاز اشک‌آور و گلوله‌های ساچمه‌ای به سوی حاضران در راهپیمایی‌ها در چند شهر مصر، عده‌ای مجروح و گروهی از مخالفان هم بازداشت شدند.
ویژگی این تظاهرات، تعداد زیاد آنها و محدودیت تعداد شرکت‌کنندگان در هر یک از این تجمع‌ها بود. در واقع محله‌های مختلف قاهره و الجیزه هر یک به کانون تجمع مردمی تبدیل شد.
ادامه عملیات جست‌وجو برای دستگیری شبه نظامیان شهر «کرداسه» واقع در حومه قاهره یکی دیگر از خبرهای مهم این روزهای مصر است.
سایت خبری الجزیره با انتشار تصاویر و گزارش‌هایی از این عملیات اعلام کرد، ارتش به کمک پلیس و نیروهای امنیتی و با استفاده از هلی‌کوپتر و خودروهای زرهی عملیات جست‌وجو برای دستگیری شبه نظامیانی که دستکم یک ژنرال و 10 نظامی دیگر مصری را به هلاکت رسانده‌اند ادامه می‌دهد.
از روز پنجشنبه 40 تشکیلات امنیتی و گروه‌های جنگی مصر با حمله به این شهر شروع به قلع وقمع شبه نظامیانی کرده‌اند که گفته می‌شود از طرفداران مرسی هستند.
در این عملیات تک‌تیراندازان شبه نظامی توانستند ژنرال «نبیل فاراغ» فرمانده پلیس این شهر را به قتل برسانند. ژنرال عبدالفتاح السیسی، فرمانده ارتش مصر و عامل برکناری مرسی روز جمعه در مراسم خاکسپاری این ژنرال شرکت کرد.
خبر دیگر اینکه جنبش «امتنا»، از جنبش‌های هوادار مرسی به تازگی اعلام کرده برای مبارزه با «کودتاچیان» اعتصاب‌های هدفمندی را برنامه‌ریزی و اجرا می‌کند. به گزارش واحد مرکزی خبر، این جنبش از طریق فراخوان اینترنتی از مردم مصر خواست برای پیگیری اعتراضات از روز دوشنبه دست به یک اعتصاب عمومی بزنند. اعتصاب اخوانی‌ها به این شکل خواهد بود که روز دوشنبه حساب‌های بانکی خود را از بانک‌ها خارج می‌کنند، روز سه‌شنبه تلفن‌های همراه را تحریم می‌کنند، روز پنجشنبه در مترو تحصن می‌کنند و بالاخره روز جمعه یک تظاهرات گسترده ضد دولتی در قاهره برگزار می‌کنند.

 


وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد قراردادی به قیمت 4 میلیارد دلار با شرکت «لاکهید مارتین» امضا کرده است تا براساس آن امارات را به سامانه دفاع موشک‌های بالستیک مجهز کند.
به گزارش خبرگزاری فارس «مت جویس» مدیر برنامه‌های سامانه دفاع موشکی شرکت لاکهید در گفت و گو با رویترز امضای این قرارداد را تایید کرد.
امارات با روسیه هم قراردادی برای دستیابی به سامانه موشکی «پانتسیر اس-1» امضا کرده است. «الکساندر دینیسوف» مدیرکل این شرکت اعلام کرده که سامانه موشکی بسیار دقیق خود را تا پیش از پایان سال جاری به امارات تحویل خواهد داد.
شرکت «تسلیحات موشکی تاکتیکی» در گزارش سالانه خود اعلام کرد امارات همچنین علاقه‌مند به دستیابی به موشک‌های ضد ناو و ضد رادار «اکس31» روسیه است.

 


ارتش رژیم صهیونیستی با حمله به کامیون حاوی کمک‌های امدادی به فلسطینیان چند دیپلمات اروپایی را مورد ضرب و شتم قرار دادند.
به گزارش خبرگزاری‌ها، نظامیان اسرائیلی روزجمعه ضمن ضرب و شتم و برخورد خشونت‌آمیز با گروهی از دیپلمات‌ها و فرستادگان اروپایی به کرانه باختری، کامیون آنها را که حامل چادر و وسایل امدادی بود توقیف کردند. این تجهیزات قرار بود در میان فلسطینی‌هایی که خانه‌های آنها تخریب شده است توزیع شود.
خبرنگار رویترز که شاهد تعرض صهیونیست‌ها به دیپلمات‌های اروپایی بود اظهار داشت، سربازان اسرائیلی به سمت دیپلمات‌ها، مددکاران و فرستادگان اروپایی در کرانه باختری نارنجک‌های صوتی پرتاب کردند و یک دیپلمات فرانسوی را از کامیون بیرون کشیده، وی را زمین زده و سپس کامیون و تمام محموله آن را با خود بردند.
دیپلمات‌های فرانسوی، انگلیسی، اسپانیایی، ایرلندی و استرالیایی در این کاروان امدادرسانی حضور داشتند.
یک دیپلمات اروپایی به خبرنگار رویترز گفت، این رفتار تکان‌دهنده و ظالمانه است و ما این رفتارها را به دولت‌هایمان گزارش خواهیم داد. چرا که حضور ما در اینجا کاملا منطبق بر قوانین بین‌المللی حقوق بشری است. در همین رابطه صلاح الخواجا هماهنگ‌کننده فعالیت‌های مردمی برای مبارزه با شهرک‌سازی گفت، تعرض به دیپلمات های اروپایی از سوی صهیونیست‌ها به منزله نقض جدید حقوق بشر است.
وی افزود، این اولین‌بار نیست که دیپلمات‌ها هدف تعرض قرار می‌گیرند. شبکه تلویزیونی یورونیوز با اعلام این خبر و پخش تصاویری از تعرض نظامیان صهیونیست به دیپلمات‌های اروپایی اظهار داشت که اسرائیل با ضرب و شتم دیپلمات‌های اروپایی مرتکب اشتباه بزرگی شده است.از سوی دیگر، شهروندان ساکن غزه روز گذشته با برپایی تظاهرات حملات رژیم صهیونیستی به مسجدالاقصی و قدس را محکوم کردند.
معترضان با سر دادن شعارهایی حمایت از مسجد الاقصی و قدس را خواستار شدند. افراد حاضر در این تظاهرات پرچم فلسطین و جنبش‌ حماس و دیگر گروه‌های فلسطینی را در دست داشتند.
گردان‌های عزالدین قسام شاخه‌ نظامی حماس نیز با برگزاری رژه نظامی در مرکز غزه بر آمادگی خود برای مقابله با هرگونه حمله رژیم صهیونیستی تاکید کردند.
طی هفته‌های اخیر این چندمین بار است که گردان‌های عزالدین قسام در نوار غزه رژه برگزار می‌کنند تا آمادگی خود را برای مقابله با هر نوع حمله احتمالی رژیم صهیونیستی نشان دهند.
از سوی دیگر، کاخ سفید اعلام کرد باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا و محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین روز سه‌شنبه با یکدیگر دیدار خواهند کرد.
روند صلح خاورمیانه مهم‌ترین محورهای مورد بحث طرفین در این دیدار خواهد بود.

 


هزاران نفر از مردم اسكاتلند در حمايت از استقلال اين منطقه از انگليس در شهر«ادينبورو» تظاهرات كردند.
به گزارش ايرنا ، عصر دیروز اقشار مختلف مردم به ويژه اعضاء و طرفداران حزب ملي گراي (اس ان پي) و حزب سبز اسكاتلند در حمايت از استقلال كشورشان از دولت مركزي انگليس تظاهرات کردند.
اين تظاهرات از منطقه «رويال مايل» شهر ادينبورو آغاز شد و شركت‌كنندگان پس از طي چند خيابان مركزي اين شهر در منطقه موسوم به «كالتون هيل» اجتماع کردند.
همچنين تعدادي از استقلال طلبان ساردينيا (ايتاليا)، فلاندر (بلژيك) و كاتالونيا(اسپانيا) براي اعلام همبستگي خود با مردم اسكاتلند در اين تظاهرات شركت كرد ند.
شركت كنندگان پرچم هاي سفيد و آبي اسكاتلند و پلاكاردهاي متعددي كه بر روي آنها مطالبي در حمايت از استقلال و مخالفت با سلطه دولت مركزي انگليس بر منابع اسكاتلند نوشته شده بود، با خود حمل مي كرد ند.
همچنين پلاکاردی با عنوان« آري» در حمايت از راي آري به استقلال اسكاتلند در همه پرسي سال آينده، در دست اكثر تظاهركنندگان به چشم مي خورد و تعدادي از شركت كنندگان نيز كلمه آري و نقش پرچم اسكاتلند را بر صورت و لباس هاي خود نقاشي كرده بودند.
اين دومين تظاهرات از تظاهرات سه گانه حاميان استقلال اسكاتلند به شمار مي رود. اولين تظاهرات در سال گذشته ميلادي برگزار شد و سومين تظاهرات بزرگ نيز سال آينده برگزار خواهد شد.
مردم اسكاتلند قرار است روز 18 سپتامبر 2014 ميلادي (27 شهريور 1393) در همه پرسي استقلال شركت كنند و به اين سوال كه آيا موافقيد اسكاتلند يك كشور مستقل شود؟، جواب آري يا نه بدهند.
«آلكس سالموند» رهبر حزب ملي گراي اسكاتلند و سروزير دولت محلي این منطقه و چند تن از شخصيت هاي سياسي و فعالان مدني اسكاتلند دیروز در جمع حاميان استقلال سخنراني کردند.
سروزير ملي گراي اسكاتلند روز چهارشنبه طي سخناني در پارلمان محلي، از مردم خواست از فرصت همه پرسي براي كسب استقلال كامل از لندن نهايت استفاده را بكنند.
سالموند گفت: مردمي كه در اسكاتلند زندگي مي كنند بهتر از دیگران مي توانند درباره آينده كشور خود تصميم گيري كنند.
سروزير منطقه اسكاتلند افزود: ما كشوري غني و ثروتمند از لحاظ منابع طبيعي و نيروي انساني داريم. دانشگاه ها و صنعت اسكاتلند در كلاس جهاني هستند و ما با كسب استقلال مي توانيم درباره اين ظرفيت‌ها بهتر از دولت مركزي در انگليس تصميم گيري كنيم.
كسب استقلال باعث مي شود مداخلات و موانع ايجاد شده توسط دولت مركزي در لندن از بين برود و ما جامعه اي منصفانه تر و پيشرفته‌تر داشته باشيم.
سالموند افزود: با كسب استقلال، ما قادر خواهيم شد كه كنترل منابع طبيعي، مقررات اقتصادي، سياست هاي انرژي و ماليات را در دست بگيريم و صداي رسايي در سازمان ملل، ناتو، اتحاديه اروپا و ديگر نهادهاي بين‌المللي و منطقه اي داشته باشيم.

 


نیروهای امنیتی ترکیه با دانشجویان معترض به سیاست‌های دولتی در خیابان‌های آنکارا درگیر شدند.
به گزارش خبرگزاری فارس، نیروهای امنیتی ترکیه دیروز در خیابان‌های آنکارا تظاهرات دانشجویان معترض را با استفاده از گاز اشک‌آور و گلوله های پلاستیکی و ماشین‌های آب‌پاش سرکوب کردند. بهانه ظاهری دانشجویان، قطع شدن چند اصله درخت محوطه دانشگاه به دست ماموران شهرداری است، اما واقعیت این است که مردم ترکیه به سیاست‌های مداخله‌جویانه ترکیه در سوریه معترض هستند.
دیروز مرکز فرماندهی پلیس ترکیه نیز در شهر آنکارا هدف دو موشک قرار گرفت.
به گفته منابع امنیتی، این موشک‌ها به ساختمان پلیس اصابت کردند، اما فقط خسارات مادی بر جای گذاشتند و به کسی آسیبی نرسید. ماموران پلیس بعداً یک موشک آماده شلیک را نیز در پارک نزدیک مرکز پلیس کشف و ضبط کردند.
هیچ گروهی مسئولیت این حمله را بر عهده نگرفته، اما برخی منابع یک گروه چپ افراطی موسوم به «جبهه انقلابی آزادی مردم» را مسئول این حمله می‌دانند.

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10