(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


یکشنبه 31 شهریور 1392 - شماره 20597

ادامه روند سقوط قیمت سکه و دلار در بازار
گزارش انجمن جهانی
ایران در تولید فولاد از قاره آفریقا جلو افتاد
معاون بورس خبر داد
اعلام اسامی متخلفان بازار سرمایه پس از صدور حکم قضایی
کوتاه اقتصادی
سقوط نرخ ارز، قیمت مسکن و خودرو را کاهش داد
به دنبال قوت گرفتن لغو تحریم‌ها صورت گرفت
تلاش نمایندگی‌های سوئیفت برای اتصال به بانک‌های ایران
مدیرعامل راه‌آهن خبر داد
گسترش قطار حومه در کلان‌شهرها
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس: وزارت صنعت و تجارت در حوزه بازرگانی برنامه ندارد
سازمان بورس در یک روز 4 رکورد زد
مدیرعامل اتحادیه باغداران مازندران اعلام کرد
درآمد 300 هزار دلاری از صادرات مرکبات
   


همزمان با تحولات سیاسی در داخل کشور، قیمت سکه و ارز به شدت سقوط کرد.
به گزارش خبرنگار کیهان، همزمان با ریزش قیمت‌ها در بازار سکه و ارز، دیروز موج فروش در این بازار افزایش یافت به طوری که نرخ دلار به 2 هزار و 930 تومان و سکه تمام بهار آزادی طرح جدید نیز تا 930 هزار تومان کاهش قیمت داشت.
بنابراین گزارش: دیروز قیمت سکه تمام بهار آزادی طرح جدید نسبت به روز پنجشنبه 68 هزار تومان و دلار نیز 160 تومان نزول قیمت داشتند.
این گزارش می‌افزاید: سکه تمام طرح قدیم دیروز 920 هزار تومان، نیم سکه 475 هزار تومان، ربع سکه 290 هزار تومان و سکه گرمی 195هزار تومان فروخته شد که نسبت به روز پنجشنبه به ترتیب 75، 40، 28 و 20 هزار تومان کاهش قیمت داشتند.
دیروز همچنین یورو و پوند با کاهش قیمت 70 و 100 تومانی 3 هزار و 950 و 4 هزار و 800 تومان معامله شدند.
نوسان 1/5 درصدی در بازار طلا
رئيس اتحادیه کشوری طلا و جواهر گفت: با توجه به تحولات داخلی و بین‌المللی بازار طلا نوسان 1/5 درصدی را تجربه کرد و از پرش و کاهش قیمت در این بازار دیگر خبری نیست ضمن این که قیمت‌ها در بازار داخل متعادل است.
محمد کشتی آرای در گفت‌وگو با ایرنا با بیان آنکه قیمت جهانی طلا در یک هفته گذشته با نوسان شدید حدود 70 دلاری همراه بوده اظهار کرد: نرخ جهانی طلا در این مدت به دلیل اعلام رشد اقتصادی سه ماهه سوم میلادی آمریکا کمتر از پیش‌بینی‌ها حدود 50 دلار رشد یافت.
وی ادامه داد: همچنین با توجه به اینکه روز گذشته شاخص مسکن آمریکا با روند مثبت اعلام شده قیمت جهانی طلا تا حدودی کاهش یافته است.
رئیس اتحادیه کشوری طلا و جواهر با اشاره به کاهش قیمت ارز در بازار داخل، تصریح کرد: هر چند قیمت‌های جهانی در هفته گذشته رشد یافت اما به دلیل افت قیمت ارز در بازار داخل قیمت طلا و سکه هم‌اکنون متعادل است.
موج فروش دلار و سکه در بازار
هرچند با کاهش قیمت دلار به کمتر از سه هزار تومان صرافان دیروز از معامله دلار امتناع می‌کردند، اما تعداد فروشندگان در این بازار بیش از روزهای گذشته بود.
تعدادی از صرافان بازار دیروز حتی از ارايه قیمت به خریداران امتناع کرده و اعلام می‌کنند قیمتی در بازار برای خرید و فروش وجود ندارد.
با این حال فروشندگان که پیش‌بینی می‌کنند قیمت‌ها در این بازار به روند کاهشی خود ادامه می‌دهد اصرار به فروش دلارهایی که چندین ماه پیش با هدف سرمایه‌گذاری خریداری کرده بودند، دارند.
صرافان معتقدند، افزایش میزان عرضه نیز به روند کاهش قیمت در بازار ارز دامن زده است.
آنها می‌گویند: اخبار مربوط به تحولات بین‌المللی و پیش‌بینی روند مطلوب اقتصادی در روز جاری باعث افت شدید قیمت دلار شده است.
یک صراف مستقر در میدان فردوسی در این خصوص گفت: میزان معاملات در دیروز با توجه به نوسان رو به کاهش قیمت‌ها، بسیار روند نزولی داشته است.
مسعود ع ادامه داد: بیشتر صرافان بزرگ بازار منتظر تحولات سیاسی روزهای آتی هستند.
این صراف ادامه داد: قیمت‌ها در بازار لحظه‌ای است و نمی‌توان نرخ ثابتی در چندین ساعت برای دلار و یا سایر ارزها تعیین کرد.
احمد لواسانی دبیرکل کانون صراف‌ها نیز در این مورد گفت: قیمت‌ها در روزهای گذشته رو به کاهش بوده زیرا طرف تقاضا منتظر اتفاقات احتمالی سیاسی در نیویورک است.
وی با بیان آنکه هم‌اکنون تقاضا از بازار خارج شده و مشتریان منتظر روزهای آتی هستند، اظهار داشت: وضعیت کنونی بازار را باید بیشتر از جنبه سیاسی بررسی کرد.
لواسانی با تاکید بر اینکه بازار تابع عرضه و تقاضا است، تصریح کرد: تقاضا از بازار به دلیل اتفاقات و سیاست‌های منطقه‌ای خارج شده است.
وی تصریح کرد: معاملات در هر شرایطی انجام می‌شود و تنها در شرایط نامشخص بودن وضعیت بازار اختلاف رقم خرید و فروش بین متقاضیان و عرضه‌کنندگان افزایش می‌یابد زیرا صرافان باید برای جلوگیری از متضرر شدن با رقم کمتر از معمول اقدام به خرید ارز از فروشندگان کنند.

 


انجمن جهانی فولاد (WSA) گزارش داد: تولید فولاد خام ایران در ماه گذشته میلادی با رشد 13/2 درصدی نسبت به مدت مشابه پارسال به یک میلیون و 292 هزار تن رسید.
انجمن جهانی فولاد (WSA) در تازه‌ترین گزارش خود، تولید فولاد خام ایران را در 6 ماه گذشته سال جاری میلادی، 9 میلیون و 955 هزار تن اعلام کرد.
ایران در ماه آگوست 2013 با تولید یک میلیون و 292 هزار تن فولاد بیش از یک ماه قاره آفریقا (یک میلیون و 181 هزار تن) فولاد تولید کرد. نرخ رشد تولید فولاد خام ایران نیز در آگوست سال 2013 از سایر کشورهای عمده تولیدکننده فولاد خام در جهان مانند چین، هند، ژاپن، کره‌جنوبی، آمریکا، اوکراین، ترکیه، آلمان و ایتالیا بالاتر بوده است.
در همین حال بیشتر کشورهای بزرگ تولیدکننده فولاد خام در آگوست سال 2013 میلادی نسبت به مدت مشابه سال 2012 با کاهش تولید مواجه شدند. کشورهای آلمان با کاهش 6/3 درصدی، آمریکا با کاهش 2/9 درصدی، کره جنوبی با کاهش 13/1 درصدی، ژاپن با کاهش 0/6 درصدی و ایتالیا با کاهش 7/5 درصدی در تولید این محصول روبرو شدند.
براساس گزارش انجمن جهانی فولاد، تولید فولاد خام در 64 کشور جهان در 8 ماه گذشته میلادی با رشد 2/3 درصدی نسبت به مدت مشابه سال 2012 به یک میلیارد و 50 میلیون و 708 هزار تن رسید.
در آگوست سال 2013 نیز تولید فولاد خام جهان به 130 میلیون و 352 هزار تن رسید که نسبت به مدت مشابه سال گذشته با رشد 5/2 درصدی همراه شد. در 8 ماهه سال 2013 میلادی قاره آسیا با رشد 5/6 درصدی معادل706 میلیون و 452 هزار تن فولاد خام تولید کرد.
در همین مدت تولید اتحادیه اروپا با کاهش 4/9 درصدی به 109 میلیون و 299 هزار تن رسید. این در حالی است که در همین مدت تولید فولاد خام آمریکای جنوبی نیز با کاهش 2/1 درصدی به 30 میلیون و 703 هزار تن رسید. در همین مدت تولید فولاد خام آمریکای شمالی با کاهش 5/5 درصدی به 78 میلیون و 516 هزار تن رسید.
تولید فولاد خام کشورهای CIS نیز در این مدت به 72 میلیون و 738 هزار تن رسید که این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته میلادی کاهش 3/2 درصدی را نشان می‌دهد.
سهم قاره آفریقا و خاورمیانه نیز از تولید جهانی فولاد در 8 ماه گذشته سال جاری میلادی به ترتیب 9 میلیون و 991 هزار تن و 15 میلیون و 177 هزار تن بوده که این میزان نسبت به مدت مشابه پارسال به ترتیب با کاهش 2/2 درصدی و رشد 4/2 درصدی همراه بوده است.
تولید فولاد خام چین نیز در ماه آگوست 2013 به 66 میلیون و 277 هزار تن رسید که رشد 12/8 درصدی را نسبت به آگوست 2012 نشان می‌دهد. همچنین چین در 8 ماه سال جاری میلادی 521 میلیون و 839 هزار تن فولاد خام تولید کرد که این میزان نسبت به مدت مشابه پارسال با رشد 7/8 درصدی همراه شد.

 


معاون حقوقی سازمان بورس از اعلام اسامی متخلفان بازار سرمایه پس از صدور حکم نهایی مراجع قضایی خبر داد.
حسین فهیمی در گفت‌وگو با فارس، درباره تخلفات و مباحث اخیر مطرح شده در سطح برخی رسانه‌ها اظهار داشت: درباره مفاد برنامه‌های تخلفات و کیفیت آنان تا زمانی که به صدور حکم قطعی و لازم‌الاجرا نرسد، در خصوص جزئیات پرونده و اسامی متهمان نمی‌‌توانیم اظهار نظر کنیم.
نایب رئیس هیئت مدیره سازمان بورس، ادامه داد: دلیل عدم افشای اطلاعات این افراد پیش از صدور حکم قطعی هم ایجاد اختلال در روند رسیدگی پرونده و هم مغایر مبانی عدالت و حق است.
معاون حقوقی سازمان بورس درباره مطالب منتشر شده از تخلفات افراد در سطح بازار سرمایه خاطرنشان کرد: با وجود انتشار برخی مطالب در رسانه‌ها ما نمی‌توانیم از یکسری اصول و مبانی حقوقی عدول کنیم.
وی تصریح کرد: در جریان اظهار نظر و بیان مطلب به حیثیت سازمان لطمه وارد می‌شود، اما این دلیل نمی‌شود که مبانی بنیادی در رسیدگی به پرونده‌ها زیرپا گذاشته شود.
فهیمی گفت: مفاد پرونده را قبل از صدور حکم قبلی افشا نمی‌کنیم و در خصوص مباحث مطرح همچنان پایبند به اصول بنیادی در رسیدگی به پرونده‌ها هستیم.
وی گفت: هم در رسیدگی به تخلفات و هم در تعقیب پرونده‌‌های مطرح شده در مراجع ذی‌صلاح قضایی مبانی حقوقی را جزو اصول خود می‌دانیم.
وی با اشاره به اینکه علاقه‌مندیم تا جزئیات پرونده متخلفان به ویژه اسامی متهمان و کیفیت اتهامات آنان تا صدور حکم نهایی را محفوظ نگه داریم، گفت: مرجع رسیدگی کننده در سازمان بورس و یا دادگستری طبق صلاحدید خود می‌تواند اسامی متهمان، کیفیت تخلفات و مجازات در نظر گرفته شده را افشا کند.
گفتنی است پیش از این برخی پایگاه‌های خبری از تخلفات برخی افراد در سازمان بورس و کارگزاری‌ها در روند معاملات و یک معامله‌گر بازار در کسب گواهینامه‌های حرفه‌ای بازار خبر داده بودند.

 


* رئیس سازمان هواپیمایی کشوری از برگزاری اجلاس مجمع عمومی سازمان بین‌‌المللی هواپیمایی (ایکائو) از دوم مهر ماه خبر داد و گفت: این اجلاس به مدت پنج روز در کانادا برگزار می‌شود که ایران نیز به عنوان یکی از اعضای این مجمع حضور خواهد داشت. حمیدرضا پهلوانی اظهار کرد: مجمع عمومی سازمان بین‌‌المللی هواپیمایی (ایکائو) هر سه سال یکبار میزبان تمامی کشورهای عضو است و در مورد موضوعات مهم صنعت هواپیمایی تشکیل جلسه و روند کلی صنعت هواپیمایی را مورد بازبینی قرار می‌دهد.
* مدیرعامل شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران طی حکمی پویا دبیری مهر را به سمت مدیر روابط عمومی و امور بین‌الملل این شرکت منصوب کرد. دبیری مهر پیش از این خبرنگار سیاسی و اقتصادی خبرآنلاین، روزنامه ابرار اقتصادی، روزنامه خبر و همچنین کارشناس رادیو جوان و رادیو گفت‌و‌گو بوده است. وی همچنین در دولت دهم مشاور استاندار تهران و همچنین عضو گروه مشاوران جوان ریاست جمهوری بوده است.
* میزان ذخیره آب سد زاینده رود در اصفهان با افت شدید به 149 میلیون متر مکعب معادل 18 درصد حجم مخزن سد رسیده است و به صورت کلی نسبت به ذخیره سال گذشته 28 درصد کاهش نشان می‌دهد. حجم آب موجود در مخزن سد زاینده رود اصفهان در مقایسه با سال آبی گذشته 28 درصد کاهش یافت. حجم آب ورودی به مخزن این سد از ابتدای سال آبی جاری تاکنون به یک میلیارد و 37/4 میلیون متر مکعب رسیده که این میزان در مقایسه با زمان مشابه سال آبی گذشته 18 درصد بیشتر است.
* در حالی که معامله 229 میلیون اوراق بهادار دیروز در بازارهای فرابورس به ثبت رسید؛ شاخص فرابورس با 1/3 درصد رشد 8/09 واحد صعود کرد و به رقم 698/01 واحد رسید. در میان شرکت‌های فرابورسی بیشترین حجم معاملات به خرید و فروش 54 میلیون سهم پتروشیمی جم تعلق گرفت، پس از آن مبادله 46 میلیون سهم ذوب‌آهن در رده دوم قرار گرفت، در همین حال داد و ستد 459 سهم کارخانجات مخابرات ایران در بازار پایه کمترین حجم معاملات را به همراه داشت.
* با اجرای عملیات کابل برگردان ارتباط تلفنی مشترکین با پیش‌شماره‌های 2228، 2229، 2610 الی 2613، 2280 الی 2282، 7711، 7712، 7714، 7739، 7796، 7778، 7779، 7732 الی 7735، 7728، 7769، 7799، 7725، 7726 و 7781 الی 7784 از امروز به مدت 72 ساعت دچار اختلال می‌شود.

 


همزمان با سقوط نرخ ارز در بازار آزاد، قیمت مسکن و خودرو نیز تا حدی کاهش یافته است.
به گزارش مهر، در حال حاضر در برخی از محله‌های تهران قیمت مسکن به طور محسوسی کاهش پیدا کرده به طوری که تا هر متر مربع 800 هزار تومان پایین‌تر از نرخ قبلی خرید و فروش می‌شود در واقع محله‌هایی که بیشترین حباب مسکن را داشتند با کاهش قیمت بیشتری مواجه شده‌اند. البته برخی از سازندگان مسکن در مقابل کاهش قیمتها و شکستن بیشتر حباب بازار مسکن مقاومت نشان می‌د‌هند. در واقع این دسته از سازندگان حاضر نیستند قیمتها را کاهش دهند و معتقدند که وقتی نرخهای چند برابری را برای مصالح ساختمانی پرداخت کردند الان نمی‌توانند با قیمتهای کمتری آپارتمانهای خود را به فروش برسانند، زیرا در نهایت سود چندانی نصیب آنها نمی‌شود.
در حقیقت، عرف نادرستی در بازار مسکن به وجود آمده که سازندگان و بساز بفروش‌ها دیگر حاضر نیستند کمتر از دو برابر، سودی را به دست بیاورند؛ به همین جهت در مقابل کاهش قیمتها انعطافی نشان نمی‌دهند و حاضر به فروش آپارتمانهای خود نیستند.
البته کاهش نرخ ارز در روزهای اخیر یکی از موضوعاتی است که می‌تواند در درازمدت تاثیر زیادی را بر بازار مصالح ساختمانی داشته باشد و نرخ ساخت را در هر متر مربع کاهش دهد بنابراین امکان کاهش بیشتر قیمت‌ها در بازار مسکن وجود دارد.
بر اساس این گزارش، در حال حاضر به طور متوسط نرخ ساخت مسکن کمتر از 700 هزار تومان است که البته وابسته به نوع مصالحی است که در ساخت به کار می‌رود اما کاهش قیمتها در برخی از مصالح ساختمانی مانند سنگ، تاثیر زیادی را بر نوع ساخت و ساز گذاشته است.همچنین به گزارش فارس، استقبال کم‌ خریداران بازار خودرو و کاهش نرخ ارز طی روزهای اخیر باعث افت اندک قیمت خودرو در بازار شد.
در حال حاضر هر دستگاه پژو 206 به قیمت 36/5 میلیون تومان در بازار عرضه می‌شود که افت قیمت 500 هزار تومانی را نسبت به روزهای قبل نشان می‌دهد.
همچنین هر دستگاه پژو 206 تیپ 6 با افت قیمت 2 میلیون تومانی در بازار، 49 میلیون تومان معامله می‌شود.
قیمت پژو 206 صندوق‌دار مدل V8 نیز با افت 500 هزار تومانی به 38 میلیون تومان رسیده و در عین حال، قیمت پژو 206 صندوق‌دار مدل V9 با افت یک میلیون تومان به 51 میلیون تومان رسیده است.
پژو 207 دنده معمولی نیز کاهش قیمت یک میلیون تومانی را تجربه کرده و در حال حاضر 47 میلیون تومان به خریداران عرضه می‌شود.
قیمت پژو پارس سال نیز با کاهش 500 هزار تومانی به 34/5 میلیون تومان رسیده و نوع دوگانه‌سوز خودرو با افت قیمت یک میلیون تومانی، به قیمت 35/5 میلیون تومان به خریداران عرضه می‌شود.
در حال حاضر تندر 90 مدل E1 ایران خودرو با کاهش 800 هزار تومانی به قیمت 31/5 میلیون تومان معامله می‌شود.
تندر 90 مدل E2 ایران خودرو نیز با افت 500 هزار تومانی به قیمت 34 میلیون تومان خرید و فروش می‌شود.
قیمت رانا نیز افت 500 هزار تومانی را تجربه کرده و قیمت این خودرو در بازار به 31/5 میلیون تومان طی روزهای اخیر رسیده است.
در مورد خودروهای خارجی نیز می‌توان به افت 4 میلیون تومانی قیمت کمری 2013 اشاره کرد که در حال حاضر با قیمت 147 میلیون تومان در بازار معامله می‌شود.
قیمت لندکروز نیز با افت 2 میلیون تومانی به 348 میلیون تومان رسیده است.
در مورد یاریس‌ هاچ‌بک نیز باید به افت یک میلیون تومانی قیمت این خودرو و عرضه آن به قیمت 88 میلیون تومان در بازار اشاره کرد.
قیمت ماکسیما نیز با افت 5 میلیون تومانی به 117 میلیون تومان رسیده و در همین حال، ‌افت قیمت مگان نیز یک میلیون تومان بوده و در حال حاضر این خودرو 87/5 میلیون تومان خرید و فروش می‌شود.
قیمت اپتیما هم با کاهش 3 میلیون تومانی به 139 میلیون تومان رسیده و در مورد اسپورتیج 2400 سی‌سی نیز باید به افت 4 میلیون تومانی قیمت این خودرو و عرضه آن به قیمت 154 میلیون تومان اشاره کرد.
قیمت سراتو کوپه نیز 2 میلیون تومان کاهش یافته و به 106 میلیون تومان رسیده است.
طی روزهای اخیر، قیمت جنسیس با کاهش 7 میلیون تومانی به 258 میلیون تومان رسیده و در عین حال، قیمت سانتافه مدل 2013 نیز با افت 3 میلیون تومانی به 242 میلیون تومان رسیده است.
قیمت سوناتا هم افت 6 میلیون تومانی را تجربه کرده و به 142 میلیون تومان رسیده است.
در همین حال، قیمت توجوی سدان با افت 4 میلیون تومانی به 33 میلیون تومان رسیده و نوع هاچ‌بک این خودرو نیز با کاهش قیمت 4 میلیون تومانی طی روزهای اخیر، به قیمت 32 میلیون تومان معامله می‌شود.

 


یک مقام آگاه در بانک مرکزی گفت: شرکت سوئیفت نمایندگی‌هایی دارد که برخی از آنها مدتی است برای ارائه خدمات به بانک‌های رفع تحریم شده ایرانی فعال شده‌اند.
یک مقام آگاه در شبکه بانکی کشور در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، با اشاره به لغو تحریم تعدادی از بانک‌های کشور توسط دادگاه اتحادیه اروپا، اظهار داشت: احتمال لغو تحریم سوئیفت و اتصال مجدد بانک‌های لغو تحریم شده زیاد است.
وی افزود: هم‌‌اکنون شرکت‌هایی که به واسطه تحریم بانک‌های ایرانی، مشتریان خود را از دست داده بودند، با رای دادگاه، به دنبال جذب مجدد این بانک‌ها و افزایش گسترده نفوذ خود در بازار هستند.
این مقام مسئول گفت: شرکت سوئیفت نمایندگی‌هایی دارد که برخی از آنها مدتی است برای ارائه خدمات به بانک‌های رفع تحریم شده توسط اتحادیه اروپا فعال شده‌اند.
وی تاکید کرد: احتمال لغو تحریم‌های سوئیفت در شرایط کنونی زیاد است زیرا شکایت بانک‌های ایرانی پذیرفته شده است. البته اتصال به سوئیفت مدتی زمان می‌برد. علاوه بر سوئیفت، مسائلی مانند رتبه‌بندی بانک‌ها، کارت‌های مستر و کارت‌های اعتباری مجموعه خدماتی است که از زمان اعمال تحریم‌ها قطع شده و رای فعلی دادگاه اتحادیه اروپا بر رفع آن تحریم‌ها بسیار تاثیرگذار است.
بنابراین گزارش: سوئيفت جامعه جهانی ارتباطات مالی بین بانکی است که از حروف اول عبارت Society for Worldwide Interbank Financial Telecommunication گرفته شده و مرکز آن در کشور بلژیک است و موسسات مالی در سراسر جهان از این سیستم جهت تبادل اطلاعات مالی محرمانه خود استفاده می‌کنند.
بعد از خاتمه جنگ جهانی دوم، به ویژه در اواخر دهه 1950، تجارت جهانی به سرعت شروع به رشد و شکوفایی کرد. در اوایل دهه 1960 نمایندگان بانک‌‌های بزرگ اروپایی و آمریکایی تصمیم گرفتند تا با اتخاذ روش نوینی تبادل پیام‌های بین بانکی را به نحوی طرح‌ریزی کنند که اتوماسیون سیستم بانکی بین‌المللی را به همراه داشته باشد.
در نهایت در ماه مه 1973 سوئیفت با عضویت 239 بانک از 15 کشور در نزدیکی بروکسل پایتخت کشور بلژیک تاسیس شد.
4 سال تلاش شد تا مراحل قانونی تاسیس سوئیفت، خرید تجهیزات و نصب و راه‌اندازی انجام بگیرد. در نهایت سوئیفت سال 1977 با عضویت 518 بانک از 22 کشور و با ارسال 5 هزار پیام در اولین روز راه‌اندازی شد.

 


مدیرعامل راه‌آهن گفت: با توجه به اینکه توسعه حمل و نقل ریلی به کاهش تصادفات می‌انجامد اقدامات لازم برای ایجاد و گسترش قطار حومه در کلان‌شهرها را انجام می‌دهیم چون اکثر کلان‌شهرها فاقد قطار حومه هستند.
محسن پورسید آقایی در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین موضوعات در بخش ریلی، حفظ حقوق شهروندان و افزایش رضایت آنها از این شبکه حمل و نقل است، گفت: از طریق برقی کردن مسیرها و استفاده گسترده از فناوری اطلاعات در این صنعت باید به کاهش سوانح و افزایش بهره‌وری به راه‌آهنی مدرن دست یابیم.
وی با تاکید بر اینکه باید با گسترده شدن حمل و نقل ریلی بار و مسافر، به جایی برسیم که شاهد کاهش تصادفات جاده‌ای باشیم، اظهار کرد: برقی کردن خطوط و راه‌اندازی قطار سریع‌السیر از دیگر موضوعات مهمی است که باید به آن توجه شود.
پورسید آقایی با بیان اینکه توسعه خصوصی‌سازی، جذب سرمایه‌های بخش خصوصی و افزایش کیفیت خدمات باید در اولویت قرار گیرد، افزود: بخش خصوصی برای حضور پررنگ‌تر در این حوزه نیازمند نگرش و برنامه‌ریزی‌های بلندمدت است و متولیان این بخش به منظور توالی کسب سود باید روابط خود را بلندمدت تنظیم کنند.
مدیرعامل راه‌آهن با بیان اینکه باید تجدید ساختار بنیادین در حمل و نقل ریلی در دستور کار قرار گیرد، گفت: توجه به ایجاد و گسترش قطار حومه در کلان‌شهرها نیز از دیگر مباحث مهمی است که در مورد آن برنامه‌ریزی و اقدامات لازم را انجام خواهیم داد چون اکثر کلان‌شهرها فاقد قطار حومه هستند.
وی در پایان تاکید کرد: باید حق دسترسی به شبکه ریلی افزایش یابد و درصدد هستیم حق دسترسی جاده را با ریل یکسان کنیم. در حال حاضر این شرایط با حمایت‌های وزیر راه و شهرسازی فراهم شده است.

 


یک عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی اصلی‌ترین دلیل واکنش کند بازار به کاهش قیمت ارز را بی‌برنامگی وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد.
بهروز نعمتی در گفت‌وگو با ایسنا گفت: وزارت صنعت،‌ معدن و تجارت مسئول رسیدگی و مدیریت هر 3 بخش اقتصادی است اما از شواهد امر چنین برمی‌آید که بخش بازرگانی این وزارتخانه همچنان ضعیف عمل می‌کند.
نماینده مردم اسدآباد در مجلس در توضیح مدعای خود گفت: وزیر صنعت، ‌معدن و تجارت در حوزه صنعت در قامت یک ژنرال عمل می‌کند ولی از نظر بازرگانی در سطح یک سرباز نیز نتوانسته است عمل کند. به بیان دیگر برای مدیریت اصولی بخش بازرگانی وزارت صنعت،‌ معدن و تجارت معاونی در حوزه بازرگانی داخلی باید منصوب شود که در سطح وزارت باشد.
وی تصریح کرد: در مجموعه بازرگانی داخلی وزارت صنعت،‌ معدن و تجارت با وجود قول‌های داده شده برای بازبینی مشکلات طی 100 روز ولی در عمل هیچ نشانه‌ای از این اتفاق مشاهده نمی‌شود در حالی که این بخش نیاز به اصلاحات اساسی دارد.
نعمتی، دولتی بودن اقتصاد کشور را از دلایل کاهش نیافتن قیمت‌ها با وجود روند نزولی قیمت ارز و طلا دانست و افزود: تجارت کشور با وزارت صنعت، معدن و تجارت است ولی خود این وزارتخانه گرفتار تجارت است. با وزیر صنعت، معدن و تجارت صحبت کرده‌ایم و ایشان قول اصلاح داده‌اند ولی سازمان تعزیرات حکومتی و سازمان حمایت از مصرف کننده هیچ اقدام مؤثری در بازار نجام ندادند.
نماینده مردم اسدآباد در مجلس ضمن ابراز تأسف گفت: ستاد تصمیم‌گیر در حوزه‌های اقتصادی، ‌وزارت صنعت، معدن و تجارت است اما متأسفانه اقدام مؤثری از این ستاد مشاهده نمی‌شود. دستگاه‌های نظارتی نیز به صورت شفاهی توان برخورد با عوامل اقتصادی را دارند و نهایت کاری که می‌توانند انجام دهند استیضاح وزیر است ولی این موضوع رافع مشکل نیست.
این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، وزارت صنعت، معدن و تجارت را در حوزه بازرگانی فاقد برنامه دانست و افزود: به وعده وزیر برای اصلاح بخش بازرگانی کشور خوشبین نیستم چرا که هر خوشبینی نیازمند نشانه‌هایی است ولی نه برنامه و نه مشورتی از وزارت صنعت، معدن و تجارت مشاهده نمی‌شود؛ بنابراین چطور می‌توان خوشبین بود.
وی گفت: ژنرال‌ها فکر می‌کنند می‌توانند نقش گروهبان و سرباز را به خوبی ایفا کنند در حالی که کارها باید به صورت کارشناسی و تخصصی دنبال شود.

 


در نخستین روز کاری هفته، بورس تهران موفق به ثبت چهار رکورد جدید شد.
به گزارش ایسنا، دماسنج بازار سرمایه که در انتهای هفته گذشته، خود را برای رکوردشکنی‌های جدید آماده کرده بود، طبق پیش‌بینی‌های به عمل آمده در دقایق اولیه معاملات دیروز با رشد بیش از 600 واحدی مواجه شد و به راحتی از کانال 60 هزار واحدی گذشت.
اما افزایش تقاضا و رشد قیمت‌ها در بورس تهران در کنار بازگشایی نماد تاپیکو موجب شد تا روند پر شتاب بورس تهران ادامه یافته و شاخص کل بورس در ساعت 11 و 20 دقیقه دیروز برای اولین بار در بازار سرمایه از کانال 62 هزار واحدی نیز عبور کند.
حاکم شدن فضای مثبت سیاسی، سفر رئیس‌جمهور به نیویورک، رسیدن اخبار خوش در خصوص لغو تحریم‌ها در کنار رکود بازارهای رقیب و انتظار برای گزارش‌های شش ماهه مناسب و خبر رفع ممنوعیت صادرات همگی دست به دست هم داد تا روزهای طلایی و بی‌سابقه بورس تهران آغاز شده و طبق پیش‌بینی کارشناسان، بازدهی بورس تا پایان سال به 100 درصد افزایش یابد.
به این ترتیب دماسنج بازار سرمایه در معاملات دیروز موفق به 2 رکوردشکنی جدید شد و برای اولین بار در تاریخ از کانال‌های 61 و 62 هزار واحدی گذشت و با رشد قیمت سهام شرکتها موجب خوشحالی سهامداران شد.
بر این اساس در معاملات روز شنبه دماسنج بازار سرمایه 1089 واحد رشد کرد و با افزایش 1/79 درصدی به کانال 62 هزار و 53 واحدی رسید.
با این اتفاق بیست و چهارمین رکورد شاخص بورس از ابتدای سال تاکنون شکسته شد و بورس تهران بازدهی 62 درصدی را نصیب سهامداران کرد و به این ترتیب سومین رکورد شکنی بورس در معاملات دیروز به ثبت رسید.
اما چهارمین رکورد شکنی بورس مربوط به ارزش بورس تهران است در جایی که افزایش قیمت‌ها و شاخص بورس در معاملات دیروز موجب شد تا ارزش بازار سرمایه نیز رکورد‌شکنی جدید ثبت کرد و برای اولین بار 303 هزار میلیارد تومانی شد.
از مهم‌ترین اتفاقات بازار دیروز بازگشایی نماد تاپیکو بعد از برگزاری مجمع و تقسیم سود نقدی بود که بازگشایی آن بیشترین تاثیر را در شاخص بورس گذاشت زیرا این شرکت پیش‌بینی سود هر سهم خود را با تعدیل 12 درصدی به 938 ریال رسانده بود و بعد از بازگشایی نماد با رشد 8/8 درصدی قیمت مواجه شد.
در بازار دیروز اکثر سهام شرکتها مثبت شد و بعد از تاپیکو، ملی مس، مخابرات، هلدینگ خلیج‌فارس، بانک ملت، مپنا، فولاد خوزستان، بانک پاسارگاد، پتروشیمی پردیس، بانک صادرات، کشتیرانی، بانک تجارت، پارسیان، سرمایه‌گذاری امید، پتروشیمی خارک و شیراز، سایپا، چادرملو، فولاد، بانک کارآفرین، پتروشیمی کرمانشاه و حفاری شمال تاثیر 186 تا 10 واحدی بر شاخص بورس گذاشتند.
اما اخبار مربوط به لغو تحریم‌ها تاثیر بیشتری در بورس تهران گذاشت به طوری که خبر لغو تحریم شرکت کشتیرانی سهام این شرکت را با یک رویا در بورس تهران تبدیل کرد به طوری که شرکت کشتیرانی در بازار دیروز شگفتی آفرید و از صف خرید 112 میلیونی برخوردار شد؛ این شرکت که مشمول گره معاملاتی شده بود در بازار شنبه 12 درصد رشد کرد و قیمت سهام آن از 153 تومان در روز چهارشنبه به 171 تومان در معاملات دیروز رسید.
علاوه بر این انتشار خبری مبنی بر لغو تحریم شرکتهای خودرویی نیز موجب شد تا شرکتهای خودرویی نیز در مرکز توجه سهامداران قرار گیرند به طوری که شرکت ایران خودرو نیز در بازار دیروز دومین صف برتر بازار را به خود اختصاص داد و از صف خرید 80 میلیونی برخوردار شد.
بعد از کشتیرانی و ایران خودرو، مپنا، صنعتی بهشهر، هلدینگ خلیج‌فارس و تایدواتر خاورمیانه از بیشترین تقاضای خرید برخوردار شد و شرکتهای بیمه دانا، قند اصفهان و سیمان خزر بیشترین تقاضای فروش را به خود اختصاص دادند.به این ترتیب در بازار رویایی بورس بیش از 683 میلیون سهم به ارزش 281 هزار میلیارد تومان مورد معامله قرار گرفت و ارزش بازار سرمایه نیز برای اولین بار به 303هزار میلیارد تومان رسید.

 


مدیرعامل اتحادیه باغداران مازندران پیش‌بینی کرد: امسال حدود 4 میلیون تن انواع مرکبات از باغ‌های کشور برداشت و در صورت برنامه‌ریزی مناسب حدود 300 هزار تن از این محصولات به کشورهای متقاضی صادر شود.
محمدرضا شعبانی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: سطح زیرکشت مرکبات در استان مازندران 110 هزار هکتار و در کل کشور 200 هزار هکتار است اما استان مازندران تولیدکننده بالغ بر 50درصد انواع مرکبات کشور است.
وی افزود: امسال از نظر تولید، وضعیت مناسبی در باغ‌های مرکبات کشور حاکم است و آفت چندانی گریبانگیر درختان مرکبات نشده که بر این اساس پیش‌بینی می‌شود از نظر کمی و کیفی سطح تولید مرکبات در کشور افزایش داشته باشد.
مدیر عامل اتحادیه باغداران مازندران ادامه داد: در حال حاضر برداشت نارنگی زودرس آغاز شده و از هفته‌های آینده برداشت رقم اصلی نارنگی «اونشو» آغاز می‌شود.
شعبانی اظهار کرد: برآوردها نشان می‌دهد که میزان تولید مرکبات استان مازندران به بیش از 2 میلیون تن برسد و میزان تولید مرکبات در کل کشور نیز از مرز 4 میلیون تن بگذرد.
وی گفت: برداشت انواع پرتقال در کشور از اوایل آبان ماه آغاز می‌شود و تا 50 روز ادامه دارد که پیش‌بینی می‌شود میزان تولید این محصول به حدود 2/5 میلیون تن برسد.
مدیرعامل اتحادیه باغداران مازندران ادامه داد: هزینه تمام شده برای تولید هر کیلوگرم نارنگی 300 تا 400 تومان است و در حال حاضر هر کیلوگرم نارنگی زودرس نوبرانه روی درخت 700 تا 1300 تومان خریداری می‌شود.
شعبانی تأکید کرد: با توجه به افزایش تعداد واریته‌های مختلف و افزایش تولید مرکبات در کشور، اگر زیرساخت‌ها و بسترهای لازم فراهم باشد می‌توان میزان صادرات مرکبات در سال جاری را به 300 هزار تن افزایش داد که بیش از 300 هزار دلار درآمد ارزی برای کشور دارد.

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10