(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


یکشنبه 31 شهریور 1392 - شماره 20597 

چگونگی تمهیدات ترافیکی در آغازین روزهای بازگشایی مدارس( بخش نخست )
کلاف پیچیده ترافیک درجستجوی گره گشایی
   


گالیا توانگر
تاکسی را با فاصله مناسب از جدول خیابان پارک می کنم. مسافرم که دانش آموز دبستانی است،آرام و محتاطانه پیاده می شود. همین که پای دومش را هم روی آسفالت خیابان می‌گذارد،یکباره موتور سواری با سرعت برق و باد از گرد راه می رسد و با شتاب به مسافر نوجوان برخورد می کند. رنگ از رخم می پرد.می دانم اگر مسافرم چیزیش شده باشد،حتی اگر مقصر هم نباشم ،باید جواب والدینش را بدهم،چون آنها بچه شان را به من سپرده اند. موتوری را جریمه می کنند ولی من ناعادلانه توسط خانواده آن دانش آموز سرزنش می شوم. . .
در حالی که در روزهای بازگشایی مدرسه همه وسایل نقلیه به ویژه موتوری ها باید حواسشان را جمع کنند و لااقل در این ایام برای سلامت بچه ها هم که شده کمتر مرتکب تخلف شوند.
اول مهر که می شود،گویی هیولای ترافیک با قوای بیشتری از مسافرت تابستانی و جاده های شلوغ خارج شهری برمی گردد و به معابر شهرمان پا می‌گذارد.ترافیک به ویژه در روز اول مهر که هنوزآژانس‌های مدرسه تق و لق هستند،بیش از هر‌زمان دیگری خودش را نشان می دهد.
اما به راستی چه دلایلی می تواند به چالش ترافیکی مهرماه دامن بزند؟ تمهیدات ترافیکی برای زمان بازگشایی مدارس که توسط پلیس راهوراعلام و اعمال می شود،کدامند؟برای رسیدن به پاسخ ها باید صحبت های والدین ،دانش آموزان،راننده ها و پلیس را شنید و دلایل و راهکارهایشان را از نظر گذراند.
امسال یک میلیون و سیصد هزاردانش آموز اول مهر در شهر تهران روانه مدرسه می شوند.اگر دانشجویان و کادر آموزش و پرورش را هم به این تعداد اضافه کنیم،رقم دو میلیون نفر حاصل می شود.
یکی از بزرگ ترین تخلفات راهنمایی و رانندگی بنا به نظر والدین و کارشناسان اهل فن که علاوه بر آفریدن گره های ترافیکی فراوان در سطح شهر،سلامت نونهالان و دانش آموزان را بویژه در دوران کودکی به خطر می اندازد،دود زا بودن خودرو هاست.از این رو پلیس راهور درشروع سال تحصیلی جدید به طور سفت و سخت کلیه تاکسی هایی را که آژانس مدرسه هستند به داشتن کارت سلامت،معاینه فنی و برچسب ویژه تردد موظف کرده است. در بر چسب جدید یک تغییر اساسی بوجود آمده وآن این است که شماره خودرو در پایین برچسب درج می شود.
خانواده ها اگر شکایتی داشته باشند می توانند با شماره 1888 تماس بگیرند و یا با سامانه 30004246 پیامک بزنند و تخلفات را اعلام کنند.
کیفیت پایین قطعات، گره کور
دراستاندارد خودرو
در میدان امام خمینی (ره) شهر تهران پایانه تاکسی های مسافربری چند راننده کنار هم ایستاده اند و با هم کمیسیون گرفته اند.یکی از آنها که مسن ترینشان است با دو دست روغنی و دودی غرولند کنان می‌گوید:«هر روز یک جایش خراب می شود.خدا می‌داند هر چه از صبح تا شب کار می کنم ،می ریزم توی حلق این ماشین.دائما یک پایم تعمیرگاه است.»
راننده دیگری از این جمع می گوید:«قبلا اوضاع بازار قطعات بهتربود.جنس چینی مرغوب را از نامرغوب می توانستیم تشخیص دهیم.سطح قطعات تمیز داده شده بود.می دانستیم فلان قطعه درجه یک است یا سه؟ اما حالا روی قطعه ای زده اند ساخت آلمان امابعد متوجه می شوی جنس درجه سه چینی به تو قالب کرده اند!»
رضا عباسی راننده گردشی که ده سال است در این صنف فعالیت دارد،در مورد دلیل دود زا بودن ماشین ها و عدم رفع نواقصشان توسط رانندگان توضیح می دهد:«الان هزینه قطعات به حدی بالا رفته که بعضا راننده تعویض یک قطعه معیوب را هر روز به روزبعد موکول می کند.چون وسعش به رسیدگی به موقع و روبراه کردن خودرو نمی رسد. از سوی دیگر موتورسیکلت ها وخودروهای سنگین بیش از سایر ماشین ها تولید دود می کنند که البته برخورد قرص و محکمی با آنها نمی شود.»
کمی آن سوتر مهیار حسینی دانش آموز را به همراه مادرش می بینم که پلاستیکی از لوازم التحریر در دست دارد و در حال تردد پشت یک وانتی دود زا به سرفه افتاده است.مادرش که گوشه مقنعه اش را جلوی بینی و دهانش گرفته برایمان می گوید:«تردد بچه‌ها در سطح شهر با باز گشایی مدارس دو چندان می شود و مسلما این قشر جز آسیب پذیرترین اقشار در برابر آلودگی هوا هستند.لذا باید برای رفع نواقص فنی و دودزا بودن کلیه خودروهای در حال تردد معابر شهری تمهیدات مناسبی در نظر گرفته شود. تنها اعمال قانون برای آژانس های مدارس کافی نیست.بیشتر موتورها و وسایل نقلیه سنگین دود زایند.»
اهمیت این گلایه ها زمانی بیشترمی شود که در اخبارآمده بود حسین همتی نماینده وزارت بهداشت درجلسه ستاد استقبال از مهر به میزبانی معاونت حمل ونقل و ترافیک شهرداری تهران اعلام کرده است بخش‌های ویژه سرطان در بیمارستان های تهران هر‌روز گسترش می یابد. این اخبار به خوبی نشان می دهد که هر جا هیولای ترافیک چمدان به زمین بگذارد،چه پیامدهای وحشتناکی برای سلامت جامعه به دنبال خواهد داشت. به ویژه این که دامنگیر دانش آموزان در گروه سنی کودک و نوجوان نیز می‌شود.این گروه سنی بیش از هر گروه سنی دیگری لطمه می خورند.
برگه معاینه فنی و برچسب ویژه تردد،الزامی برای سرویس مدارس
همین که زنگ روز اول مدرسه نواخته می‌شود، افزایش سی در صدی بار ترافیکی شهر تهران را شاهد خواهیم بود.برای این که روز و هفته ای با چالش‌های کمتر ترافیکی در آغازین روزهای مهرداشته باشیم،پلیس چه تمهیداتی اتخاذ کرده است؟
سرهنگ جمال بذر افشان جانشین پلیس راهور تهران بزرگ در گفت وگو با گزارشگر کیهان در باب تمهیدات ترافیکی اول مهر می گوید:«یکی از برنامه‌های ما این است که در اطراف کلیه مدارس شهر تهران همکاران پلیس راهور را مستقر سازیم. از طریق جلسات مشترکی که با آموزش و پرورش و نیز شهرداری برگزار کرده ایم هماهنگی شده که خط‌کشی های عابر پیاده ترمیم و یا در برخی نقاط که لازم است، کشیده شوند.اصلاحات تابلوهای راهنمایی و رانندگی را نیز در دستور کار داشته ایم و نواقص تابلوها در حال رفع شدن هستند.نصب “سرعت کاه” و “جان پناه” نیزدر مقابل معابر سطح شهر صورت می پذیرد. جان پناه به پایه های پلاستیکی قرمز رنگ چشمک زن گفته می شود که راننده با دیدن آنها باید از سرعتش کم کند.»
وی ادامه می دهد:«در مورد آژانس مدارس اعم از خودرو شخصی که با معرفی آموزش و پرورش و هماهنگی با پلیس در طرح ساماندهی سرویس مدارس شرکت داشته اند، تاکسی وَن وتاکسی هایی که آژانس مدرسه هستند تاکید به داشتن برگه معاینه فنی خودرو و نیز برچسب ویژه تردد داریم.»
جانشین پلیس راهور تهران از اجرای چهار طرح برخورد با تخلفات راهنمایی و رانندگی در مهرماه سال جاری خبر می دهد و می گوید:«با تخلفات سرویس‌های مدارس برخورد جدی خواهیم داشت. چنانچه خودرویی توقف دوبله یا سوبله داشته باشد و یا در زیر تابلو توقف ممنوع پارک کند بلافاصله برخورد خواهد شد. برخورد جدی با وسایل نقلیه دودزا و نیز برخورد با ورودهای غیر مجاز به طرح ترافیک نیز در دستور کار قرار دارد. طرح زوج و فرد با جدیت دنبال می شود و تنها سرویس مدارس از ابتدای صبح ساعت 7 نهایتا تا 30/8 و ظهرها از ساعت 12 نهایتا تا 30/13و14 مجاز به ورود به محدوده طرح ترافیک هستند.»
از سرهنگ سوال می کنم:چنانچه زمان تعطیلی برخی مدارس با برگزاری کلاس های فوق برنامه به بعد از ساعت 14موکول شود در این صورت والدین شاغل چطور برای برگرداندن فرزندشان به منزل از سرویس استفاده کنند؟
وی پاسخ می دهد:«در این موارد استثنایی قانون اجازه ورود به محدوده ترافیکی را بعد از ساعت مقرر نداده است.»
لغو فعالیت های عمرانی در سطح شهر از 15شهریور تا 15مهرماه مگر در موارد اضطراری نظیر ترکیدگی لوله‌های آب و ...ونیز برخورد با کلیه وسایل نقلیه دودزا نیز از دیگر برنامه های پلیس راهور در این ایام است.
رد پای سیاه دود بر تن معابر شهری
اما با شروع سال تحصیلی جدید نباید بحث آموزش های راهنمایی و رانندگی دانش آموزان را به فراموشی سپرد.
سرهنگ بذر افشان تاکید می کند :«با آغاز سال تحصیلی جدید بحث گسترش و تقویت طرح پلیس مدرسه با جدیت پیگیری خواهد شد و با اعزام برخی همکاران افسر آموزش به مدارس و ایراد سخنرانی نکات ریز نحوه تردد،رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی و نیزنحوه انتقال آموخته ها از طریق دانش‌آموز به خانواده اش آموزش داده می شود. مطمئنا دانش‌آموزان می توانند چشم بینای پلیس در معابر شهری باشند. نکات ریز تردد برای مثال نحوه صحیح سوار شدن و پیاده شدن به سرویس مدرسه و نیز آرام بودن در سرویس و حرف نزدن با راننده و حواسش را پرت نکردن است.»
در مورد دود زایی خودروها از سرهنگ سوال می‌کنم:به نظر شما همه علت به نقص فنی بر می گردد ویا عوامل مهم تری نظیر کیفیت سوخت و استاندارد قطعات نیز در دود زا بودن خودرو دخیل اند؟
وی پاسخ می دهد:«ما هم می دانیم که این عوامل سهم مهمی دارند اما نمی شود آنها را بهانه‌ای برای عدم رسیدگی به وضعیت خودرو قرار داد. خودرو‌های فرسوده باید جمع آوری شوند و خودروها باید نقایص فنی نداشته باشند . هر چند که در جریان هستیم ستاد مدیریت حمل و نقل سوخت کشور نیز بر کیفیت سوخت نظارت دارند و در تلاش برای رفع نواقص هستند. در این ایام پلاک خودروهای دودزا و دارای نقص فنی گرفته می شود و پلاک موقت به آنها می دهند تا در اسرع وقت به تعمیر گاه مراجعه کرده و پس از رفع نقص دوباره پلاک اصلی به راننده عودت داده شود.»
بذر افشان در مورد سن و سال خودروهای فرسوده برایمان توضیح می دهد:«در سال 91 قانونی تصویب شد که رای به ممنوعیت تردد خودروهای فرسوده در 8 کلانشهر کشور می داد. طبق این قانون سواری‌های شخصی بالای 25 سال،تاکسی و اتوبوس بالای 8 سال و موتورسیکلت با سن بالای 4،5 سال خودرو فرسوده معرفی شده اند.»
در سایه مهر مهربان عبور کنیم
به ایام سرد سال که نزدیک می شویم باید خطرپدیده وارونگی هوا و هجوم آلاینده ها راهم در نظر داشته باشیم که بیشترین لطمه را به زنان باردار و کودکان می زند.
به راستی چرا برخی از شهروندان هنوز هم با خود خواهی اصرار به استفاده از وسایل نقلیه شخصی برای تردد در ایام پیک ترافیکی دارند. حتی اگر هم سرویس مدرسه ردیف نشده باشد،مگر نمی شود کمی زودتر از خانه بیرون بیایید،از خنکای صبحگاه و شور و شوق کوچه ها و خیابان های شهر لذت ببرید و قدم زنان یا با استفاده از وسایل نقلیه عمومی فرزند دلبندتان را به مدرسه برسانید؟
محمد رضا احمدوند راننده تاکسی که از سال‌82 در این صنف مشغول است،دلیل دیگری را برای افزایش بار ترافیکی شهر در ایام بازگشایی مدارس متذکر می شود.
وی می گوید:«تداخل ساعات کار ادارات و مدارس معضل دیگری برای افزایش بار ترافیکی کلانشهری چون تهران است. اگر یک فاصله زمانی نیم تا یکساعته بین زمان آغاز به کار و پایان مدارس و ادارات وجود داشته باشد شاید کمی بتواند
گره گشای شلوغی خیابان ها در این ایام باشد. ضمنا اگر والدین به همراه فرزند دانش آموزشان کمی زودتر از خانه بیرون بیایند ،شاید لازم نباشد همه والدین برای رساندن فرزندشان به مدرسه آن هم در دقیقه‌90 و با استرس فراوان ازخودرو شخصی شان استفاده کنند. نظم شهروندان و استفاده از وسایل نقلیه عمومی می‌تواند تا حد زیادی گشاینده گره ترافیک صبحگاهی در ایام آغاز سال تحصیلی جدید باشد.»
گزارش روز

(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10