(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


سه شنبه 02 مهر 1392 - شماره 20599

یورش مأموران آل ‌خلیفه به دفتر جمعیت الوفاق در بحرین
حماس آغاز انتفاضه علیه اسرائیل را قریب الوقوع خواند
تجمع اعتراض‌آمیز در مادریدعلیه سیاست ریاضتی دولت اسپانیا
رایزنی‌های فشرده در نیویورک برای حل بحران سوریه
عملیات نجات ارتش کنیا برای آزادی گروگان‌ها در مرکز تجاری نایروبی
یورش پلیس بنگلادش به کارگران معترض پوشاک در داکا
 با کسب 42 درصد آرا
آنگلا مرکل برای سومین‌بار صدراعظم آلمان شد
عمر‌البشیر: به نیویورک می‌روم کسی حق بازداشت مرا ندارد
سخنگوی حزب کارگر انگلیس:دیوید کامرون دروغ می‌گوید، اوضاع اقتصادی هر روز بدتر می‌شود
تازه‌ترین عملیات تروریستی در عراق 25 شهید و 100 مجروح بر جای گذاشت
تجمع ضد حکومتی مردم مغرب در خیابان‌های رباط
فعالیت سیاسی اخوان المسلمین مصر ممنوع شد
   


مأموران آل‌خلیفه در راستای سیاست سرکوب مخالفان به دفتر اصلی جمعیت الوفاق یورش بردند و خسارات سنگینی به این دفتر وارد آوردند.
به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه خبری المنار لبنان، جمعیت الوفاق بحرین، بزرگترین جریان مخالف دولت این کشور در بیانیه‌ای اعلام کرد مقر اصلی این گروه صبح روز یکشنبه از سوی افراد ناشناس هدف حمله تروریستی قرار گرفته است.بر اساس این بیانیه، عاملان این حمله که لباس‌های نظامی به تن داشتند با کوکتل‌مولوتف به مقر اصلی جمعیت الوفاق در منطقه البلاد بحرین حمله کردند که در پی آن خسارت‌هایی به ساختمان مقر جمعیت الوفاق وارد شد.هادی الموسوی از رهبران جمعیت الوفاق گفت این اقدام کار نظامیان آل خلیفه است.

 


یک عضو دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) تأکید کرد، سیاست‌های تشکیلات خودگردان در کرانه باختری شکست خورده و آغاز انتفاضه مردمی علیه دشمن صهیونیستی بسیار نزدیک است.
به گزارش ایسنا، موسی ابومرزوق با اشاره به شکست طرح اقتصادی جان کری وزیرخارجه آمریکا و حملات پی‌درپی نظامیان صهیونیست به اردوگاه‌های فلسطینی خاطرنشان کرد که ادامه این وضع ممکن نیست و مردم راهی جز شروع انتفاضه ندارند.مسئولان رژیم صهیونیستی در پی هلاکت دو نظامی اسرائیلی در کرانه باختری جلسه اضطراری تشکیل دادند.رژیم صهیونیستی بعد از کشته شدن این دو سرباز الخلیل را منطقه بسته نظامی اعلام کرد.منابع آگاه صهیونیستی می‌گویند که اسیران فلسطینی تا اطلاع ثانوی آزاد نخواهند شد.

 


سپردن مراکز درمانی و بیمارستان‌های مادرید به بخش خصوصی هزاران نفر از مردم این کشور را به تظاهرات خیابانی کشاند.
پس از اینکه اعلام شد شش بیمارستان دولتی مادرید به دلیل مشکلات مالی به بخش خصوصی واگذار شده هزاران نفر از مردم، پزشکان، پرستاران و کارکنان بیمارستان‌های این شهر با برپایی یک تظاهرات گسترده اعتراض خود را به نمایش گذاشتند.
معترضان یا آینده شغلی خود را به خطر افتاده می‌بینند یا آینده بهداشتی و درمانی خود را چرا که با سپرده شدن این بخش به بخش خصوصی آنها باید با خدمات قبلی خداحافظی کنند.
خصوصی سازی یکی از راه‌هایی است که کشورهای بحران زده اروپایی برای رهایی از مشکلات سنگین مالی برگزیده‌اند. کاهش حقوق، افزایش ساعات کاری، توقف استخدام، اخراج کارکنان، افزایش شدید مالیات و... از دیگر روش‌هایی است که دولت‌های اروپایی با استفاده از آن به حیات خود ادامه می‌دهند.

 


دبیر کل سازمان ملل متحد در آستانه نشست سالانه مجمع عمومی در نیویورک تحرکات گسترده‌ای را برای کمک به راه‌حل سیاسی بحران سوریه آغاز کرده است.
به گزارش خبرگزاری‌ها، بان‌کی‌مون در راستای حل بحران سوریه با اخضر ابراهیمی فرستاده ویژه سازمان ملل به سوریه دیدار و درباره حل و فصل سیاسی درگیری‌ها در سوریه تاکید کرد.
اخضر ابراهیمی نیز در این دیدار اظهار داشت، همه طرف‌ها باید برای حل مسالمت‌آمیز بحران سوریه تلاش کنند.
دبیر کل سازمان ملل متحد همچنین با نبیل العربی دبیر کل اتحادیه عرب دیدار کرد و پس از این دیدار در نشست خبری گفت که بحران سوریه باید با راه‌حل سیاسی مورد قبول اتحادیه عرب حل و فصل شود.
نبیل العربی هم گفت، اکنون تحرکات زیادی به جریان افتاده که نشست ژنو2 از آن جمله است که مورد حمایت کشورهای عربی قرار دارد.
در همین رابطه وزرای خارجه روسیه و آمریکا نیز در یک گفت‌وگوی تلفنی درباره نحوه اجرا طرح دو کشور درباره سلاح‌های شیمیایی سوریه گفت‌وگو کردند. پیش از این دو کشور روسیه و آمریکا اعلام کرده بودند درباره مکانیسم از بین بردن سلاح‌های شیمیایی سوریه از طریق قطعنامه‌ای از سوی شورای امنیت به توافق رسیده‌اند.
قرار است جان‌کری وزیر خارجه آمریکا با سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه و بان‌کی‌مون دبیر کل سازمان ملل در روز شنبه آینده با یکدیگر دیدار و درباره تحولات سوریه گفت‌وگو کنند.
دیدار جان‌کری و لاوروف در حاشیه نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل اولین دیدار دو وزیر خارجه پس از توافق اخیرشان در ژنو درباره خلع سلاح شیمیایی سوریه است و احتمالاً زمان برگزاری ژنو2 در این دیدار تعیین خواهد شد.
این در حالی است که فیصل مقداد معاون وزیر خارجه روسیه گفت، دولت سوریه امکان ندارد با حضور نماینده گروه‌های تروریستی وابسته به القاعده در نشست ژنو2 موافقت کند.
مقداد تاکید کرد، در مذاکرات صلح برای ترسیم آینده سوریه جایی برای کسانی که سوری‌های بی‌گناه را کشته و سلاح علیه ملت سوریه حمل می‌کنند یا مرتکب اقدامات تروریستی می‌شوند وجود ندارد.
از سوی دیگر یکی از بازرسان سازمان ملل در امور سلاح‌های شیمیایی اعلام کرد، این یک تحول مثبت است که تلاش‌های اولیه برای قرار دادن سلاح‌های شیمیایی سوریه تحت کنترل جامعه بین‌الملل طبق برنامه رو به پیشرفت است.
هنری کیسینجر وزیر اسبق خارجه آمریکا نیز با بیان اینکه سوریه احتمالاً به 90 درصد تعهدات خود در طرح تحویل تسلیحات شیمیایی عمل می‌کند گفت، این طرح چشم‌اندازی از برقراری صلح در سوریه به همراه آورده است.
وی تاکید کرد، نگاه روس‌ها نسبت به قضیه سوریه با آمریکا متفاوت است اما آمریکا باید در موضوع تسلیحات شیمیایی به روسیه اعتماد داشته باشد.
دشمن خیالی
رئیس جمهور سوریه گفت، آمریکا، انگلیس و فرانسه به دنبال پیروزی بر دشمن خیالی هستند.
بشار اسد در گفت‌وگو با تلویزیون چین تاکید کرد، آمریکا، انگلیس و فرانسه تلاش می‌کنند خودشان را پیروز جنگ با سوریه که دشمن خیالی آنهاست نشان دهند.
وی افزود: دمشق هیچ نگرانی درباره پیش‌نویس قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل درباره تسلیحات شیمیایی سوریه ندارد و چین و روسیه می‌توانند هر بهانه‌ای را برای اقدام نظامی علیه سوریه از بین ببرند.
وی افزود: ما می‌دانیم که تروریست‌ها از دستورات برخی کشورها اطاعت می‌کنند و این کشورها این تروریست‌ها را به انجام اقداماتی که می‌تواند دولت سوریه را در مظان اتهام برای مانع‌تراشی در این توافقنامه متهم کند قرار می‌دهد. مردان مسلح می‌توانند دسترسی بازرسان شیمیایی سازمان ملل را به مکان‌هایی که آنها سلاح‌هایشان را در آنها ساخته و نگه‌داری می‌کنند، به تعویق بیندازند.
وی در پاسخ به این سؤال که آیا سوریه مقدار زیادی تسلیحات شیمیایی دارد، گفت: سوریه برای ده‌ها سال سلاح شیمیایی تولید می‌کرد و این عادی است که مقدار زیادی از این سلاح‌ها در کشور باشد.
رئیس جمهور سوریه گفت که تسلیحات شیمیایی کشورش تحت شرایط بسیار ویژه نگه‌داری می‌شوند به طوری که تروریست‌ها و دیگر نیروهای مخرب نمی‌توانند به آنها دسترسی داشته باشند.
پیشروی‌های ارتش سوریه
نیروهای ارتش سوریه در ادامه پیشروی‌های خود در برزه از توابع دمشق مقر تروریست‌ها را از سه محور به محاصره درآوردند و تعدادی از تروریست‌ها را به هلاکت رساندند و تجهیزات نظامی آنان را منهدم کردند.
شماری از تروریست‌ها نیز مجبور به فرار از این منطقه شدند و این محل از وجود آنان پاکسازی شد.
ارتش سوریه همچنین موفق شد چندین روستا در استان حماه را از وجود گروه‌های تروریستی پاکسازی کند و آرامش و امنیت را به این مناطق بازگرداند در جریان حمله نیروهای ارتش سوریه به محل استقرار تروریست های مسلح در شمال این کشور نیز بیش از 30 تروریست به هلاکت رسیدند.
همچنین گروه موسوم به ارتش آزاد سوریه اعلام کرد یکی از رهبران گروه وابسته به القاعده در حومه شهر ادلب کشته شد.
در روزهای اخیر درگیری‌های شدیدی میان گروه‌های تروریستی در سوریه رخ داده که طی آن ده‌ها نفر از طرفین کشته شدند.
سایر رویدادها
* وزارت خارجه روسیه ضمن تایید اصابت گلوله خمپاره به سفارت این کشور در دمشق و زخمی شدن سه تن از کارکنان آن از تشدید تدابیر امنیتی اطراف ساختمان نمایندگی دیپلماتیک روسیه در دمشق خبر داد.
* رئيس جمهور ترکیه از پیشروی گروه‌های مسلح در سوریه تا نزدیکی مرزهای کشورش ابراز نگرانی کرد.
* وزیر خارجه چین از آمادگی کشورش برای کمک به روند تخریب سلاح‌های شیمیایی سوریه خبر داد.
* وزیر خارجه روسیه گفت، مسکو حاضر است برای انهدام تسلیحات شیمیایی نیروی نظامی ناظر به سوریه اعزام کند.

 


ارتش کنیا طی عملیاتی در مرکز تجاری «وست گیت» نایروبی، موفق شد اکثر گروگان‌ها را از چنگال تروریست‌ها آزاد کند.
به گزارش خبرگزاری‌ها، ارتش کنیا که دیروز با بهره‌گیری از هلی‌کوپتر و واحدهای زمینی عملیات علیه تروریست‌ها در مرکز تجاری «وست‌گیت» نایروبی آغاز کرد، توانست اکثر گروگان‌ها را آزاد کند. منابع رسمی ضمن اعلام این خبر، دقیقا مشخص نکردند که چه تعداد غیرنظامی را توانستند آزاد کنند. شمار گروگان‌ها بین 200 تا 300 نفر اعلام شده است.
یکشنبه گذشته شبه‌نظامیان مسلح با حمله به مرکز تجاری «وست‌گیت» 68 غیرنظامی را کشتند و 300 تن دیگر را مجروح کردند. علاوه بر آن،‌بین 200 تا 300 نفر دیگر را به گروگان گرفتند. گروه «الشباب» سومالی که شاخه‌ای از شبکه القاعده است، مسئولیت این عملیات تروریستی را برعهده گرفته است.
وزیر کشور کنیا گفته معلوم نیست که این بحران چه زمانی تمام می‌شود.
طی دیروز درگیری شدیدی میان الشباب و نیروهای دولتی جریان داشت و عصر دیروز نیز انفجار مهیبی مرکز تجاری مذکور را تکان داد و دود غلیظی آسمان این منطقه را فرا گرفت.
چند تن از بستگان رئیس‌جمهور کنیا و شماری شهروند اروپایی نیز جزو کشته‌شدگان هستند.
در خبرهای روز یکشنبه آمده بود که تعدادی از نیروهای امنیتی رژیم صهیونیستی نیز در پی حادثه فوق وارد نایروبی شده‌اند.
گفته می‌شود علت این حمله، تعلق داشتن مرکز تجاری فوق به یک تاجر صهیونیست است؛ این در حالی است که گروه الشباب اعلام کرد نظامیان کنیایی در سومالی علیه نیروهای الشباب می‌جنگند و آنها قبلا هشدار داده بودند در صورت عقب‌نشینی نکردن نظامیان کنیایی از سومالی، افراد الشباب در کنیا دست به عملیات می‌زنند.
برخی منابع یک بیوه 29 ساله انگلیسی را مغز متفکر عملیات تروریستی فوق ذکر می‌کنند.
شوهر این بیوه یک سلفی تندروی انگلیسی بود که هفتم ژوئیه 2005 (تابستان 1386) در متروی لندن بمبی را منفجر کرد که بر اثر آن 56 نفر کشته شده بودند.

 


کارگران خشمگین پوشاک در بنگلادش برای سومین روز پی‌درپی جاده‌های این کشور را مسدود کردند، کارخانه‌ها را به آتش کشیدند و با پلیس بنگلادش درگیر شدند.
به گزارش واحد مرکزی خبر، رئیس پلیس منطقه صنعتی قاضی‌پور در نزدیکی داکا پایتخت بنگلادش اعلام کرد، بیش از 200 هزار کارگر به این تظاهرات جدید پیوسته‌اند و خواستار افزایش دستمزد خود تا حدود 100 دلار در ماه هستند.
وی اعلام کرد، حدود 300 کارخانه تولید پوشاک برای شرکت‌های مهم غربی از جمله وال‌مارت در این منطقه فعال بودند که به دلیل حمله کارگران خشمگین از روز دوشنبه تعطیل شده‌اند.
وی افزود، اوضاع به شدت بی‌ثبات است و در درگیری میان کارگران و نیروهای پلیس ده‌ها نفر مجروح شده‌اند.
گفتنی است پلیس بنگلادش با استفاده از گازهای اشک‌آور و گلوله‌های پلاستیکی به کارگران معترض حمله کرده است.
صاحبان کارخانه‌ها اعلام کرده‌اند با پرداخت حقوق ماهانه 38 دلار موافقت دارند ولی این میزان کارگران را راضی نمی‌کند. کارگران بخش نساجی بنگلادش از جمله کارگران در سراسر جهان هستند که کمترین حقوق ماهانه را دریافت می‌کنند و اغلب تا 80 ساعت در هفته در کارخانه‌های فرسوده کار می‌کنند.
تظاهرات علیه دستمزد پایین، مزایا و شرایط سخت کار در بنگلادش اغلب رخ می‌دهد اما از ماه آوریل زمانی که یک مجتمع تولید پوشاک دچار آتش‌سوزی شد و فرو ریخت و سبب کشته شدن بیش از 1100 نفر شد شدت یافته است.
صاحبان کارخانه‌ها اعلام کرده‌اند با ادامه این وضعیت قادر به فعالیت تجاری نیستند چرا که کارگران به کارخانه‌ها حمله می‌کنند و آنها را آتش می‌زنند.
بنگلادش دومین صادرکننده پوشاک در جهان است و صادرات پوشاک 80 درصد از درآمد صادراتی این کشور را تشکیل می‌دهد.

 


با پیروزی حزب «آنگلا مرکل» در انتخابات پارلمانی، وی برای سومین‌بار در مقام صدراعظمی آلمان ابقا شد.
همانطور که پیش‌بینی می‌شد، حزب دموکرات مسیحی (سی‌دی‌یو) به رهبری «آنگلا مرکل» توانست در هجدهمین انتخابات پارلمانی آلمان که روز یکشنبه برگزار شد با کسب بیشترین آرا پیروز این میدان باشد. به نوشته رسانه‌های آلمانی پس از شمارش آرا مشخص شد این حزب به همراه حزب سوسیال مسیحی (متحد حزب دموکرات مسیحی) مجموعا حدود 42درصد از آرا را از آن خود کردند. این دو حزب که دارای فراکسیون مشترکی در پارلمان آلمان هستند، با نام «اتحاد احزاب مسیحی» نیز شناخته می‌شوند.
حزب «سوسیال دموکرات» (اس‌پی‌دی) به رهبری «پیر اشتاین بروک» به عنوان جدی‌ترین رقیب «مرکل» در این انتخابات توانست تنها 26 درصد آرا را کسب کند. حزب سبزها نیز تنها به 8 درصد آرا رسید و به شکست خود اذعان کرد. حزب دموکرات آزاد (اف‌دی‌پی) به عنوان یکی دیگر از احزاب مطرح حدود 5 درصد آرا را از آن خود کرد.
از نکات جالب هجدهمین انتخابات پارلمانی آلمان این که حزب «لیبرال دموکرات آزاد» برای اولین‌بار در تاریخ آلمان پس از جنگ، نتوانست حتی به یک کرسی دست یابد. «فیلیپ راسلر»، دبیرکل این حزب گفت نتیجه انتخابات «تلخ‌ترین» و «غم‌انگیزترین» زمان برای حزبش بود. این حزب 7/4درصد از آرا را کسب کرد و این در حالی است که احزاب برای کسب کرسی پارلمان حداقل باید 5 درصد از آرا را به دست آورند.
حزب «مرکل» اما به دلیل ناتوانی در کسب بیش از 50 درصد آرا برای تشکیل دولت نیازمند ائتلاف با دیگر احزاب است. صدراعظم آلمان برای همکاری با حزب «سوسیال دموکرات» در یک «ائتلاف بزرگ» ابراز آمادگی کرده است. دو حزب در سال‌های 2005 تا 2009 هم دولت ائتلافی تشکیل داده بودند.
توانایی در اداره امور اقتصادی کشور در حالی که بسیاری از کشورهای بزرگ اروپایی دچار بحران‌های شدید‌ مالی شده‌اند، یکی از دلایلی است که به اعتقاد کارشناسان باعث پیروزی «مرکل» در این انتخابات شده است.
62 میلیون نفر از جمعیت 82 میلیونی آلمان واجد شرایط شرکت در انتخابات پارلمانی 2013 بودند.

 


رئیس جمهوری سودان اعلام کرد، با وجود درخواست دادگاه جنایی بین‌المللی برای دستگیری من برای شرکت در نشست مجمع عمومی سازمان ملل به نیویورک می‌روم و هیچ کس حق بازداشت مرا ندارد.
به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه اسکای‌نیوز عربی، عمر‌البشیر، رئیس‌جمهوری سودان اعلام کرد روز جمعه در نشست‌های مجمع عمومی سازمان ملل مشارکت خواهد کرد و کسی نیز اجازه ندارد که در این مورد وی را بازخواست کند.
وی ادامه داد: آمریکا قوانین خود را دارد که می‌تواند بر اساس آن اقداماتی علیه من انجام دهد اما این کشور عضو کنوانسیون رم نیست و نمی‌تواند درباره اتهاماتی که به من درباره جنایت جنگی مطرح شده اعلام نظر کند.
معاهده رم توافقنامه‌ای بود که بر اساس آن دادگاه جنایی بین‌المللی تشکیل شد و همین دادگاه نیز در فوریه 2009 عمرالبشیر را به اتهام نقض حقوق بشر دارفور مورد تعقیب قضایی قرار داد.
وی ادامه داد: اجازه پرواز هواپیمای سودان بر فراز مغرب و سپس دریای مدیترانه گرفته شده و از آنجا به نیویورک می‌رود و حتی هتل نیز در این شهر رزرو شده است.
رئیس‌جمهوری سودان در اظهارات خود اشاره نکرد که آیا آمریکا به وی ویزای ورود به خاک خود را داده است یا خیر.

 


سخنگوی حزب کارگر انگلیس «دیوید کامرون» نخست‌وزیر را به دروغگویی متهم و تأکید کرد اوضاع اقتصادی در این کشور روز به روز بدتر می‌شود.
«لیام برن»، سخنگوی حزب کارگر انگلیس (حزب مخالف) در گفت‌وگو با شبکه خبری بی‌بی‌سی از مشکلات اقتصادی گفت که مدت‌هاست به «دغدغه‌ اصلی» مردم انگلیس تبدیل شده و «دیوید کامرون» نخست‌وزیر این کشور به دروغ از بهبود اوضاع اقتصادی سخن می‌گوید. به گفته «برن» دولت کامرون درباره بهبود اوضاع اقتصادی راست نمی‌گوید و حقیقت آن است که روند بهبود اقتصادی در این کشور کندترین روند در 100 سال گذشته است!
وی همچنین تصریح کرد «زندگی برای اکثر مردم انگلیس هر روز بدتر از روز قبل می‌شود و از زمان به قدرت رسیدن «کامرون» قیمت‌ها در انگلیس به صورت چشمگیری افزایش یافته است.» وی با اشاره به انتخابات پیش رو ادامه داد: «با توجه به اوضاعی که اقتصاد انگلیس دارد و وضع مردم بدتر از گذشته شده است بی‌تردید مسائل اقتصادی تبدیل به اصلی‌ترین موضوع در انتخابات آتی کشور خواهد شد.
وی برای اثبات این اظهارات به گزارش‌ها و هشدارهای صندوق بین‌المللی پول استناد کرد و افزود این گزارش‌ها اظهارات وی را تأیید می‌کنند.
به گفته این سخنگو «در شرایطی که مردم انگلیس با مشکلات مالی و اقتصادی مواجه هستند، پاداش‌های مدیران ارشد و روسای بانک‌های انگلیس در سه سال گذشته 750 میلیون پوند افزایش یافته است. از این پول می‌توانستیم برای ایجاد فرصت‌های شغلی برای 140 هزار جوان انگلیسی استفاده کنیم. این اقدامات دولت انگلیس اشتباه است. باید مالیات ثروتمندان کشور افزایش یابد و از این مالیات‌ها برای پروژه‌های رفاهی دولتی استفاده شود.»

 


انفجار بمب در پایتخت و دو شهر شمالی عراق 25 شهید و بیش از 100 زخمی برجای گذاشت.
به گزارش خبرگزاری‌ها، فردی ناشناس که مجهز به کمربند انفجاری بود عصر یکشنبه وارد یک مجلس عزاداری منطقه «الدوره» واقع در جنوب بغداد شد و با انفجار مواد منفجره همراه خود، 20 نفر را شهید و بیش از 40 تن دیگر را مجروح کرد.
در شهرک صدر بغداد نیز فردی ناشناس قصد داشت دست به عملیات انتحاری بزند، اما موفق به این عمل نشد و به دست مردم این منطقه افتاد. شهرک صدر شنبه نیز شاهد انفجار بمب بود که آخرین آمار تلفات و زخمی‌های آن 45 شهید و 230 مجروح اعلام شد.
در شهر کرکوک تروریست‌ها دو خودروی بمب‌گذاری شده را در مجاورت منزل «عماد یوحنا» نماینده مسیحی مجلس عراق منفجر کردند. در این حادثه 50 نفر مجروح شدند. سه تن از فرزندان این نماینده مجلس نیز جزو مجروحان این دو انفجار هستند.
در شهر موصل هم یکشنبه تروریست‌ها با انفجار دو بمب غیرنظامیان را در جنوب این شهر هدف قرار دادند. شمار شهدای این دو انفجار پنج نفر و مجروحان نیز 15 تن اعلام شد.
تنش‌های سیاسی
«اسامه النجیفی» رئیس مجلس عراق علیه اظهارات اخیر «نوری مالکی» نخست‌وزیر شدیدا موضع گرفت. مالکی گفته بود، خواسته‌هایی که اهل فتنه مطرح می‌کنند غیرقانونی و تلاش برای ناکام گذاشتن روند سیاسی عراق است. مالکی که در شهر ناصریه سخن می‌گفت، با طرح این سوال که آیا دعوت به لغو قانون اساسی و بازگشت نظام سابق عراق قانونی است، تاکید کرده بود: میان ما و آنها دریایی از خون وجود دارد، چرا که آنها می‌خواهند عراق را به دست گمراهان بدهند.
النجیفی در واکنش گفت: اظهارات مالکی به مثابه آخرین تیر بر پیکر هر طرح صلحی است که هدف آن برقراری سازش در عراق است. این اظهارات هرگونه راهکار صلحی را ناکام خواهد گذاشت.
گفتنی است، النجیفی تا چندی پیش مواضع تندی را علیه دولت مالکی اتخاذ می‌کرد، اما طی ماه‌های اخیر مواضع او معتدل‌تر شده است.

 


هزاران نفر در رباط پایتخت مغرب در اعتراض به افزایش قیمت سوخت به خیابان‌ها ریختند و خواستار برکناری دولت حاکم شدند.
به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از سایت شبکه خبری اسکای نیوز عربی، شرکت کنندگان در این تظاهرات با سردادن شعارهایی ضمن محکوم کردن افزایش قیمت سوخت در این کشور، سیاست‌های دولت را محکوم کردند.
تظاهرکنندگان همچنین شعارهایی علیه دولت ائتلافی مغرب به رهبری حزب‌ عدالت و توسعه سر دادند.
شرکت کنندگان تصمیمات دولت را به ضرر مردم دانسته و اعلام کردند دولت باید هرچه سریعتر برکنار شود. این تظاهرات با حضور حامیان حزب استقلال، که پس از جدایی از دولت این کشور به مخالفان پیوست، برگزار شد.
بخش حمل و نقل هم تهدید کرد، چنانچه دولت به خواسته معترضان توجه نکند دست به اعتصاب سراسری خواهد زد.

 


دادگاه مصر حکم بر ممنوعیت فعالیت جماعت اخوان‌المسلمین و مصادره اموال این حزب بزرگ سیاسی داد.
خبرگزاری فارس به نقل از رسانه‌های مصری نوشت روز گذشته دادگاهی در مصر طی حکمی هرگونه فعالیت‌های سیاسی حزب اخوان‌المسلمین را ممنوع اعلام و دستور مصادره اموال همه موسسات و نهادهای وابسته به این حزب بزرگ سیاسی را به نفع دولت صادر کرد.
پیشتر «محمود عبدالله»، نماینده حزب «المجتمع» با طرح دادخواستی گروه اخوان‌المسلمین مصر را متهم کرده بود که علیه دولت مصر دست به اقدامات مسلحانه زده بنابراین باید از صحنه سیاسی کشور حذف شود!
به اعتقاد بسیاری از کارشناسان اگر اخوانی‌ها تا این لحظه دست به اقدام مسلحانه هم نزده باشند، حذف آنها می‌تواند حداقل بخش‌های تندروی این جریان را به سمت جنگ‌های زیرزمینی سوق دهد.
اخوان‌المسلمین در سال 1928 از سوی «حسن البنا» به عنوان یک گروه دینی آغاز به کار کرد و از سال 1932 پس از انتقال فعالیت‌ها به قاهره، برخی فعالیت‌های سیاسی خود را از سال 1938 آغاز کرد.
البته فشارهایی که این روز‌ها به اخوانی‌ها وارد می‌شود تازگی ندارد و پیش از این نیز تلاش‌های زیادی برای حذف این جریان بزرگ سیاسی شده که هیچ کدام به نتیجه نرسیده است. در حال حاضر تقریبا تمام رهبران این حزب در زندان به سر می برند اما طرفداران آن هر روز علیه «کودتاچیان» تظاهرات می‌کنند.
تداوم تظاهرات
هزاران نفر از حامیان اخوان‌المسلمین مصر در شهرهای مختلف علیه «حاکمان نظامی» تظاهرات کردند.
خبرگزاری ایسنا به نقل از شبکه خبری «الجزیره» نوشت، هزاران مصری روز یکشنبه و در ادامه اعتراض‌های چند ماهه گذشته در اسکندریه، پورت سعید، نصر، سادات و ... در مخالفت با «کودتای نظامی» و برای بازگشت محمد مرسی به قدرت تظاهرات کردند. در جریان این راهپیمایی‌ها شمار نسبتا زیادی از نیروهای امنیتی به همراه خودروهای زرهی در محل حضور داشتند تا آن گونه که مقامات مصری می‌گویند «مانع از درگیری طرفداران و مخالفان مرسی» با یکدیگر شوند.
شبکه خبری «روسیا‌ الیوم» نیز در تکمیل گزارش الجزیره اعلام کرد، در اسکندریه سه راهپیمایی یکی از مقابل مسجد «قائد ابراهیم»، یکی از میدان «سیوف» و سومی از شهر «برج‌‌العرب» برگزار شد.
الجزیره اما در گزارش جداگانه‌ای از تظاهرات دانشجویان مصری در نخستین روز از سال تحصیلی جدید خبر داد و افزود: در برخی از این اجتماعات نیروهای امنیتی به دانشجویان حمله و شماری از آنها را بازداشت کردند.
سایت شبکه الجزیره نوشت: در جریان تظاهرات دانشجویان مصری علیه «نبود آزادی» و «بازگشت حکومت نظامی» نیروهای امنیتی شماری از معترضان را دستگیر کردند. «مرگ بر حکومت نظامی» شعار حدود 2000 دانشجوی دانشگاه مصری در روز یکشنبه بود.
از سوی دیگر مقامات مصری اعلام کردند پیش‌نویس اصلاح شده قانون اساسی تا پایان نوامبر به همه‌پرسی گذاشته می‌شود. فارس در این باره به نقل از خبرگزاری فرانسه نوشت: یکی از سخنگویان گروه کاری نویسندگان منشور قانون اساسی جدید مصر گفته، قانون اساسی جدید مصر جایگزین قانون اساسی فعلی خواهد شد که پس از روی کار آمدن ارتش به حال تعلیق درآمده است.
براساس این گزارش، قانون اساسی جدید انتخابات پارلمانی و سپس انتخابات ریاست‌جمهوری را تا نیمه سال 2014 بر اساس برنامه زمان‌بندی مشخص شده که توسط رئیس‌جمهور موقت برنامه‌ریزی شده است برگزار می‌کند.
«محمد سلماوی» در یک کنفرانس خبری گفت: بر اساس فرمان رئیس‌جمهوری، انتظار می‌رود قانون اساسی جدید به همه‌پرسی گذاشته شود.
وی افزود: گروه کاری تدوین قانون اساسی کار خود را از 8 سپتامبر آغاز کرده و قرار است طی 60 روز آن را به پایان برساند.

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10