(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


سه شنبه 02 مهر 1392 - شماره 20599

کوتاه اقتصادی
افزایش واردات نفت چین از ایران
دولت جدید واگذاری نمایشگاه بین‌المللی به صدا و سیما را منتفی کرد
مرکز پژوهش‌های مجلس گزارش داد
سیاست‌های عمومی تخصیص ارز مشکل‌آفرین است
در صورت توافق وزارت نفت و مجلس
گاز تولیدی همراه نفت با 70 درصد تخفیف به فروش می‌رسد
شاخص بورس آماده فتح قله 63 هزار واحدی شد
مدیر عامل شرکت ارتباطات ثابت ایران: عرضه اینترنت پرسرعت در روستاها
تصویب کلیات طرح تشکیل شورای عالی اقتصاد مقاومتی
نعمت‌زاده خبر داد
درخواست وزارت صنعت و تجارت برای لغو مصوبه پیمان‌سپاری ارزی
آغاز پیش‌فروش بلیت قطار از فردا
ترخیص داروهای بیهوشی از گمرک
مدیرعامل موسسه مالی و اعتباری کوثر بیان کرد
انتقاد از مقررات دست و پا گیر نظام بانکی
   


* مانده مطالبه شرکت بازرگانی دولتی به کشاورزان 230 میلیارد تومان است که معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت وعده پرداخت تمام بدهی کشاورزان تا پایان فصل خرید گندم را داده است. عباس قبادی با بیان این که تاکنون 100 میلیارد تومان به کشاورزان پرداخت شده گفت: در حال حاضر تنها 230 میلیارد تومان بابت خرید گندم به کشاورزان بدهی داریم. وی ادامه داد: اواخر فصل خرید گندم را سپری می‌کنیم و تا پایان فصل خرید هیچ‌گونه بدهی معوق به کشاورزان نخواهیم داشت.
* با پیشنهاد وزیر راه و شهرسازی و تصویب هیات دولت، محمد پژمان مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن شد.وی دارای مدرک کارشناسی در رشته مهندسی عمران از دانشگاه فردوسی مشهد و کارشناسی ارشد در رشته مدیریت دولتی از مرکز آموزشی مدیریت دولتی است. پژمان پیش از این در سمت‌های مدیرکل مسکن و شهرسازی استان خراسان، شهردار منطقه ثامن و معاون فنی و عمران استانداری خراسان رضوی و شهردار شهر مشهد مقدس فعالیت داشته است.
* اعضای جدید هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران با حکم وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس مجمع این سازمان منصوب شدند. بر اساس این حکم غلامرضا شافعی برای دو سال دیگر به عنوان رئیس هیات عامل و حسین ابویی مهریزی، علی‌اکبر صابری، محمدصادق مفتح و ولی‌الله افخمی راد به عنوان اعضای هیات عامل ایدرو منصوب شدند.
* طی حکمی از سوی وزیر راه و شهرسازی، «علی نورزاد» به عنوان معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل منصوب شد. همچنین با تصویب مجمع شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور محمد رحمتی به عنوان رئیس هیات مدیره این شرکت منصوب شد.
* با اجرای عملیات کابل برگردان ارتباط تلفنی مشترکین با پیش شماره‌های 3357، 3345 الی 3349، 3386، 3387، 3360 الی 3367، 3325، 3378، 3379 و 3330 الی 3335 از امروز به مدت 72 ساعت دچار اختلال می‌شود.
* با حکم رئیس کل بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران، شهریار شیبانی به عنوان مدیرکل روابط عمومی بیمه مرکزی معرفی شد. شیبانی که پیش از این مشاور مدیرعامل و مدیر روابط عمومی شرکت سنگ آهن شرق ایران (سنگان) بوده است، جایگزین محمد تائبی در این سمت شد.
* در جشنواره ملی نشان عالی مدیریت خلاق که با حضور مدیران عالی سازمان‌ها، نهادها و شرکت‌های بزرگ صنعتی و تولیدی کشور، کارشناسان و صاحب‌نظران اقتصادی کشور و جمعی از مدیران و کارشناسان بانک صادرات ایران، توسط شرکت بین‌المللی بزرگان صنعت برگزار شد، لوح تقدیر و نشان عالی مدیریت خلاق به مدیرعامل بانک صادرات ایران اهدا شد. در این جشنواره علاوه بر تندیس و نشان عالی مدیریت خلاق، گواهینامه آموزشی مدیریت خلاق از QAL اتحادیه اروپا و گواهینامه انجمن علمی کیفیت ایران به بانک صادرات ایران اهدا شد.

 


تازه‌ترین آمار رسمی چین نشان می‌دهد که واردات نفت این کشور از جمهوری اسلامی ایران افزایش و سرعت چشمگیری داشته است.
به گزارش ایرنا به نقل از اداره کل گمرک چین، واردات نفت چین از ایران در ماه اوت (مرداد) امسال در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته 17 و نیم درصد فزونی گرفته است.
با این حساب چین روزانه در این ماه 436 هزار و 296 بشکه نفت از ایران وارد کرده است.
آمار گمرک حکایت از آن دارد که صادرات نفت ایران به چین در زمان یاد شده و در مقایسه با ماه جولای (تیر) نیز 9/8 درصد افزایش داشته است.
چین در هشت ماه امسال، 14 میلیون و 60 هزار تن نفت از ایران وارد کرده است.
با این حساب خرید روزانه نفت چین از ایران بالغ بر 420 هزار بشکه بوده است.
خریدهای نفتی چین از ایران بین 350 تا 550 هزار بشکه در روز در نوسان است و بستگی به شرایط و بازارهای جهانی دارد.
واردات نفت روزانه چین از ایران برای سال جاری میلادی بین 390 تا 420 هزار بشکه پیش‌بینی شده است.

 


دولت لایحه واگذاری نمایشگاه بین‌المللی به صدا و سیما را از مجلس شورای اسلامی پس گرفت.
مدیرعامل نمایشگاه بین‌المللی تهران در گفت‌وگو با مهر با اعلام این خبر گفت: دولت دهم این لایحه را در روزهای پایانی فعالیت خود تهیه و به مجلس شورای اسلامی تقدیم کرده بود.
کاظم اکبرپور اظهار داشت: با پس گرفتن این لایحه از مجلس، واگذاری نمایشگاه بین‌المللی به صدا و سیما هم فعلا منتفی شده است.
در مقدمه توجیهی لایحه واگذاری شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی به سازمان صدا و سیما آمده بود: با توجه به مسئولیت راهبردی و بی‌بدیل سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران برای مقابله و خنثی‌سازی تهاجم گسترده فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و امنیتی استکبار به ویژه هزاران شبکه ماهواره‌ای و با عنایت به افزایش ماموریت‌های این سازمان در راه‌اندازی شبکه‌های جدید ملی و برون‌مرزی و گسترش تولیدات رسانه‌ای و سرمایه‌گذاری در عرصه فناوری‌های نوین به ویژه در فضای مجازی و نظر به ضرورت پشتیبانی متناسب با این اهداف و در راستای جلوگیری از فعالیت‌های پراکنده که موجب افزایش هزینه‌های بیت‌المال و در برخی از موارد مشکلات امنیتی می‌شود و با توجه به موقعیت محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی و در راستای مساعدت برای تامین املاک مورد نیاز سازمان یاد شده، لایحه واگذاری شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی به صدا و سیما برای طی تشریفات قانونی تقدیم مجلس می‌شود.
بر اساس ماده واحده این لایحه، شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران با کلیه دارایی‌ها، اموال و تعهدات به سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران واگذار می‌شود.
سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران موظف است تا 5 سال امکانات لازم را در محدوده محل دایمی برای برگزاری نمایشگاه در اختیار وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار دهد.

 


مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی در قالب سلسله گزارش‌هایی ضمن تحلیل وضعیت اقتصادی کشور، چالش‌های بخش بازرگانی در اقتصاد ایران را تشریح کرد.
دفتر مطالعات اقتصادی این مرکز با بیان این مطلب که بررسی وضعیت متغیرهای تجارت خارجی کشور، کسری شدید تراز تجاری غیرنفتی را نشان می‌دهد افزود: حجم 20 درصدی صادرات کالاهای ممنوع یا محدود از کل صادرات گمرکی کشور، لزوم توجه هر چه بیشتر به اعمال سیاست‌های کارشناسی شده را نشان می‌دهد، زیرا توجه به گسترش صادرات غیرنفتی در این مقطع زمانی از اهمیت قابل توجهی برخوردار بوده و لازم است بازبینی و توجه بیشتری در خصوص سیاست‌های اعمال شده صورت گیرد.
این گزارش می‌افزاید: سیاست کنونی تخصیص ارز، هم باعث بروز مشکلاتی برای صادرات و هم واردات شده است، در بخش صادرات، محدودیت‌هایی به منظور جلوگیری از صادرات مجدد کالاهایی که با ارز مرجع وارد شده‌اند صورت گرفته و در بخش واردات نیز، عدم تخصیص ارز به برخی گروه‌های کالایی یا قاچاق کالاهایی که با ارز مرجع وارد شده‌اند مشکلاتی را ایجاد کرده است.
تنوع نرخ‌های ارز و اختلاف آنها باعث مشکلاتی از قبیل ایجاد فساد و رانت‌جویی، تشویق به خروج قاچاق کالاهایی که برای واردات ارز مرجع یا مبادلاتی دریافت می‌کنند و در نتیجه هدر رفت منابع می‌شود.
این تنوع نرخ ارز گاهی اثربخشی مورد نظر را نیز به همراه ندارد. مثلا برخی کالاها مانند برنج که برای واردات از ارز مرجع استفاده کرده‌اند، در حال حاضر در بازار دچار کمبود شده و با قیمت‌های بالاتر از قیمت پایه به دست مصرف‌کننده می‌رسند. بنابراین ساز و کار بازرگانی کشور باید به گونه‌ای تغییر کند تا ضمن حرکت به سمت حذف نرخ‌های چندگانه نرخ ارز در یک بازه زمانی، در کوتاه مدت نیز شفاف‌سازی لازم برای تخصیص ارز صورت گیرد و ابهامات و مشکلاتی مانند ممنوعیت صادرات برخی اقلام کالاها به دلیل دریافت ارز مرجع رخ ندهد.
با توجه به مشکلات و چالش‌هایی که در خصوص ممنوع و محدود کردن صادرات عنوان شده باید با بررسی تمامی راهکارهای اجرایی، سیاست‌های مناسب و کارشناسی را به اجرا گذاشت. مثلا بجای ممنوع کردن صادرات برخی از اقلام، برای صادرات آنها، عوارضی با در نظر گرفتن درصد استفاده آنها از ارز مرجع، میزان ارزش افزوده کالاهای تولیدی و میزان ارز مصرفی و ارز تولیدی هر یک وضع شود.
با توجه به وسعت حوزه بازرگانی و اثرگذاری سیاست‌های اجرایی آن بر همه بخش‌های اقتصادی، لازم است توجه ویژه‌ای به سیاست‌های کلان کشور معطوف شود تا با اصلاح مناسب آن بتوان شاهد تحقق تحول در اقتصاد و تقویت اقتصاد مقاومتی بود.

 


جزئیات طرح فروش مزایده‌ای گازهای تولیدی همراه نفت اعلام شد.
همزمان با افزایش اتلاف گازهای همراه نفت در مشعل‌ها، وزارت نفت و مجلس درباره کلیات فروش مزایده‌ای گازهای همراه نفت بر مبنای قیمت پایه یک سوم قیمت گاز تصفیه شده تحویلی به صنایع و خاموش شدن مشعل‌های گاز به توافق رسیدند.
به گزارش مهر، در شرایط فعلی ظرفیت تولید گاز ترش و شیرین ایران به حدود 700 میلیون متر مکعب رسیده است اما با وجود تبدیل ایران به چهارمین تولید کننده گاز اما در بخش مصرف سومین مصرف کننده این انرژی پاک در جهان است.
آمارهای رسمی حاکی از آن است که به طور متوسط سالانه بیش از 170 تا 175 میلیارد متر مکعب گاز طبیعی در ایران تولید می‌شود اما حدود 150 میلیارد متر مکعب آن به شبکه انتقال و توزیع تزریق می‌شود به عبارت دیگر روزانه حدود 40 تا 50 میلیون متر مکعب گاز در سطح شبکه تولید، انتقال و توزیع گاز کشور اتلاف می‌شود.
یکی از مهمترین منابع اتلاف کننده گاز طبیعی ایران، مشعل گاز تأسیسات بالادستی نفت در واحدهای بهره‌برداری خشکی و سکوهای دریایی، پالایشگاه‌های نفت و گاز و مجتمع‌های پتروشیمی بوده به طوری که فقط در عسلویه روزانه معادل 10 میلیون متر مکعب از طریق 40 مشعل می‌سوزد.
رستم قاسمی وزیر سابق نفت در روزهای پایانی فعالیت دولت دهم با انتشار گزارشی تأکید کرده بود: در شرایط فعلی به طور متوسط روزانه 35 میلیون مترمکعب گاز بدون استفاده در مشعل‌های گازی می‌سوزد.
از سوی دیگر آمارهای منتشر شده توسط مؤسسات زیست محیطی نشان می‌دهد که رتبه ایران در تولید گازهای گلخانه‌ای و به ويژه تولید گازهای همراه نفت در جهان تک رقمی شده و این در حالی است که پیش‌بینی می‌شود از سال 2020 میلادی کشورهای تولید کننده کربن مشمول جرایمی شوند.
همزمان با وضعیت نگران کننده افزایش حجم گازهای همراه نفت و تأخیر در نصب و راه‌اندازی طرح‌های جمع‌آوری این انرژی پرطرفدار همچون واحدهای ان.جی.ال خارگ، ان.جی.ال‌های بزرگ غرب کشور، مجلس و دولت برای خاموش کردن مشعل‌های گازی به یک توافق نهایی دست یافته‌اند.
از این رو هم اکنون طرحی مراحل نهایی تدوین و بررسی خود را پشت سر می‌گذارد که در صورت تصویب آن مطابق با بند (3-15) قانون بودجه سال 1392 کل کشور، امکان فروش مزایده‌ای گازهای همراه نفت را فراهم می‌کند.
براین اساس روز یکشنبه مذاکراتی بین مسئولان صنعت نفت و اعضای کمیسیون انرژی مجلس برای نهایی کردن ساز و کار فروش مزایده‌ای گازهای همراه نفت انجام شده است.
سید موسی موسوی عضو کمیسیون انرژی مجلس درباره جزئیات طرح فروش مزایده‌ای گازهای تولید همراه نفت از تمامی میادین نفتی، گفت: در نشست مشترک با مسئولان شرکت ملی نفت، این مجموعه از آمادگی شرکت‌های نفتی برای اجرای این طرح خبر داده است.
موسی احمدی عضو دیگر کمیسیون انرژی مجلس هم در خصوص ابعاد زیست محیطی و میزان ارزش اقتصادی گازهای تولیدی همراه نفت، تصریح کرد: ارزش اقتصادی گازهای همراه نفت هم تراز با موضوع بهره‌برداری از میدان‌های مشترک است چرا که با جمع‌آوری و بهره‌وری از این گازها علاوه بر نگهداشت محیط زیست، مانع از اتلاف انرژی با ارزش گاز می‌شویم.
به گزارش مهر،‌در صورت توافق وزارت نفت و مجلس شورای اسلامی پیش‌بینی می‌شود در 26 مورد امکان فروش مزایده‌ای گازهای همراه نفت به شرکت‌های سرمایه‌گذار بخش خصوصی فراهم شود.
براساس قانون بودجه 1392 کل کشور، به وزارت نفت اجازه داده شده از طریق شرکت‌های دولتی تابعه ذی‌ربط، درآمد حاصل از مزایده فروش گازهای تولیدی همراه نفت از تمامی میادین نفتی ایران را که در حال حاضر سوزانده می‌شود، برمبنای قیمت پایه یک سوم قیمت گاز طبیعی تصفیه شده تحویلی به صنایع، صرف طرح‌های حفاظت محیط‌زیست، وزارت نفت و شرکت‌های تابعه کند.

 


بورس تهران در معاملات اولین روز مهرماه شاهد افزایش هزار و 197 واحدی شاخص و رشد 2 درصدی بازدهی بود.
به گزارش ایسنا در معاملات روز یکشنبه دماسنج بازار سرمایه از استراحت یک روزه برگشت و با رشد 1197 واحدی، خود را برای فتح قله 63 هزار واحد آماده کرد.
به این ترتیب شاخص بورس تهران که در معاملات روز یکشنبه به کانال 61 هزار واحد برگشته بود، در معاملات امروز به روند حرکتی خود شدت داد و از همان دقایق ابتدایی معاملات، کانال 62 هزار واحدی را پس گرفت.
اما روند حرکتی بورس به اینجا ختم نشد و شاخص کل بورس با افزایش تقاضا و رشد قیمت‌ها به روند صعودی خود شدت داد و در انتهای معاملات با رشد 1197 واحدی وارد کانال 62 هزار و 904 واحد شد تا خود را برای پرش به قله 63 هزار واحدی در روزهای آینده آماده کند.
افت بازار سکه و ارز، سفر رئیس‌جمهور به نیویورک و حضور در مجمع عمومی سازمان ملل و خوش‌بینی به نتایج سفر در کنار انتظار برای انتشار گزارش مطلوب شرکت‌ها از مهم‌ترین دلایل رشد بازار سهام است.
در بازار دیروز اکثر نماد شرکت‌ها مثبت شد و شرکت‌های پالایشگاه بندرعباس،هلدینگ خلیج‌فارس، پالایشگاه اصفهان، نفت و گاز پارسیان، ملی مس، مپنا، مخابرات، بانک ملت، پاسارگاد، سرمایه‌گذاری غدیر به همراه بانک‌های صادرات، تجارت، پارسیان، تاپیکو، توسعه معادن و فلزات و فولاد خوزستان تاثیر 127 تا 20 واحدی بر شاخص بورس گذاشتند.
به این ترتیب با رشد 2 درصد بورس تهران در معاملات امروز بازدهی بورس از 62 درصد افزایش پیدا کرد و به 64 درصد رسید.
در بازار دیروز نمادهای خودرویی و پالایشگاهی از صف خرید محکمی برخوردار شد و روند صعودی در نمادهای پتروشیمی، فلزی و بانکی دیده شد به طوری که شرکت‌های ایران‌خودرو، کشتیرانی، کارت اعتباری کیش و تایدواتر به همراه نفت و گاز پارسیان، هلدینگ خلیج‌فارس، سایپا و گروه بهمن بیشترین تقاضای خرید را به خود اختصاص دادند.
در بازار دیروز ارزش و حجم معاملات نیز افزایش پیدا کرد و بیش از 774 میلیون سهم به ارزش 336 میلیارد تومان معامله شد، همچنین ارزش بازار سرمایه نیز در جدیدترین رکوردشکنی خود به 307 هزار میلیارد تومان رسید.

 


مدیرعامل شرکت ارتباطات ثابت ایران از عرضه اینترنت پرسرعت در روستاها خبر داد.
علی کارگزار در گفت‌وگو با ایرنا گفت: این شرکت در 6 ماهه دوم سال جاری با حمایت وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات اقدام به عرضه اینترنت پرسرعت در روستاها خواهد کرد.
وی افزود: شرکت ارتباطات ثابت ایران در تمام شهرهای کشور و چندین روستای بزرگ، خدمات اینترنت پرسرعت ارایه می‌کند و در مجموع 2 میلیون مشترک ADSL در سراسر کشور دارد.
وی در مورد نحوه کمک وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برای عرضه اینترنت پرسرعت در روستاها گفت: از آنجایی که عرضه اینترنت پرسرعت در مناطق روستایی توجیه اقتصادی ندارد، بودجه مربوط به توسعه اینترنت در روستاها، از محل اعتبارات خدمات عمومی اجباری و پایه (USO) که در اختیار وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات قرار دارد، تأمین می‌شود.
گفتنی است در سال جاری 3 درصد درآمد شرکت‌هایی که از دولت پروانه فعالیت در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات گرفته‌اند (معادل 185 میلیارد تومان)، برای توسعه ارتباطات روستایی در نظر گرفته شده است.
همچنین براساس بند 10 بودجه سال 1392 به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات اجازه داده شد با تصویب دولت درآمد حاصله از تکالیف مقرر در پروانه اپراتورها را جهت تحقق اهداف و برنامه‌های خدمات عمومی اجباری و پایه (USO) با اولویت روستایی و کمک به تقویت دفاتر موجود و ایجاد دفاتر جدید ارتباطات و فناوری اطلاعات روستایی (ICT روستایی) به صورت جمعی- خرجی و با استفاده از مشارکت اپراتورها به مصرف برساند.
کارگزار در ادامه با اشاره به این که شبکه تلفن ثابت با ایجاد شبکه‌ای واحد برای ارایه خدمات یکپارچه و واحد در سراسر کشور راه‌اندازی شده افزود: هدایت 30 استان و بهینه کردن عملیات ارتباطات ثابت،‌جذب و ساماندهی نیروهای موجود و متخصص از اهداف شرکت ارتباطات ثابت ایران است.
وی افزود: این شرکت که در زیرمجموعه شرکت مخابرات ایران قرار دارد، متولی ایجاد،‌بهره‌برداری و توسعه، نگهداری شبکه‌های ارتباطی در حوزه شبکه‌های غیرمادر مخابراتی بوده و در چارچوب اهداف، برنامه‌ها و اختیارات اساسنامه شرکت مخابرات ایران تشکیل شده است.

 


سخنگوی کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی و نظارت بر سیاست‌های کلی اصل 44 از تصویب کلیات طرح تشکیل شورای عالی اقتصاد مقاومتی در این کمیسیون خبر داد.
جعفر قادری در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: طرح تشکیل شورای عالی اقتصاد مقاومتی در کمیسیون اجتماعی به عنوان کمیسیون اصلی مطرح است و کمیسیون ویژه نیز به عنوان کمیسیون فرعی کلیات این طرح را مورد بررسی و تصویب قرار داد.
وی موضوع واگذاری سهام مهاب قدس به یکی از شرکت‌های آستان قدس رضوی برای اجرای پروژه راه‌آهن گرگان، بجنورد، مشهد را از دیگر مسائل مطرح شده در جلسه این کمیسیون عنوان کرد و افزود: قرار است این موضوع در جلسه آینده کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی و نظارت بر سیاست‌های کلی اصل 44 با حضور وزرای اقتصاد و نیرو مورد بررسی قرار بگیرد.
نماینده مردم شیراز در مجلس اصلاح ماده 6 قانون سیاست‌های کلی اصل 44 را نیز از دیگر دستور کارهای کمیسیون ویژه عنوان و خاطرنشان کرد: پیشنهاد کمیسیون مربوطه در مورد نهادهای عمومی غیردولتی، در ماده 6 قانون سیاست‌های کلی اصل 44 در جلسه دیروز مطرح شد اما قابل قبول نبود لذا قرار شد بعد از بررسی مجدد آن در کمیته مربوطه، جزییات این موضوع در جلسه بعد مورد بررسی قرار گیرد.


 


وزیر صنعت، معدن و تجارت از رایزنی با دولت برای لغو مصوبه پیمان‌سپاری ارزی صادرکنندگان خبر داد.
محمدرضا نعمت‌زاده در حاشیه مراسم آغاز به کار بیست و دومین نمایشگاه فرش دستباف در جمع خبرنگاران گفت: هیچ قانونی برای پیمان‌سپاری ارزی صادرکنندگان وجود ندارد و تنها سال گذشته دولت قبل یک مصوبه داشته که براساس آن، صادرکنندگان پیمان‌سپاری ارزی انجام دهند.
وی در پاسخ به سؤالی افزود: درخواست وزارت صنعت معدن و تجارت لغو این مصوبه است که در حال رایزنی با دولت هستیم و در این باره به ستاد تدابیر ویژه اقتصادی نامه زده‌ایم.
وزیر صنعت معدن و تجارت تصریح کرد: البته صادرکنندگان به هر حال ارز دریافتی حاصل از صادرات خود را به کشور باز می‌گرداند. چرا که اگر بافنده باشند این ارز را برای تأمین مواد اولیه و جبران هزینه‌ها برمی‌گردانند و اگر صادرکننده هم باشند باز هم این ارز برای خرید کالای جدید وارد کشور می‌شود.
به گفته نعمت‌زاده، اینکه ارز حاصل از صادرات را به صورت کنترل شده از سوی دولت و با اخذ تعهد از صادرکنندگان در اختیار داشته باشیم، صحیح نیست.
وی در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اخذ مالیات از صادر کنندگان خاطرنشان کرد: صادرات از معافیت مالیاتی برخوردار است و چنانچه فروش داخلی صورت گیرد مشمول مالیات خواهد شد که درخواست کردیم پرداخت مالیات از سوی صادرکنندگان لغو شود.
وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه با بیان اینکه دولت در قیمت‌گذاری مواد اولیه داخلی خصوصاً فرش دخالت نخواهد کرد، گفت: دولت نمی‌تواند صدها تولیدکننده مواد اولیه فرش را کنترل کرده و محصولات آنها را قیمت‌گذاری کند، بنابراین چنین سیاستی در دستور کار دولت قرار ندارد.
نعمت‌زاده افزود: برای جبران کمبود مواد اولیه و کاهش قیمت چنانچه نقصی در عرضه مواد اولیه وجود داشته باشد دولت وارد عمل خواهد شدو عرضه را افزایش می‌دهد.
وی در ادامه در خصوص صادرات فرش دستباف خاطرنشان کرد: صادرات فرش دستباف در سالهای گذشته 500 میلیون دلار بوده است که پتانسیل صادرات یک میلیارد دلاری نیز برای این کالا وجود دارد.
وزیر صنعت معدن و تجارت خاطرنشان کرد: دولت تدبیر و امید در ابتدای کار خود است و به طور قطع بر روی تولید و رفع موانع آن حساسیت دارد، بنابراین امیدواریم با کمک دست‌اندرکاران و فعالان اقتصادی بتوان موانع پیش‌روی تولید را از میان برداریم.
نعمت‌زاده در خصوص کاهش صادرات فرش دستباف در سال گذشته، گفت: البته به نظر می‌آید که صادرات فرش دستباف کاهش نیافته باشد بلکه صادرکنندگان به دلیل برخی از مشکلات در صادرات خود کم‌‌اظهاری می‌کنند که امیدواریم با رفع موانع پیش‌روی آنها بتوان ارزش واقعی صادرات را از سوی صادرکنندگان به ثبت رساند.

 


مدیرکل تنظیم و نظارت بر بازار راه‌آهن از آغاز دور جدید پیش‌فروش بلیت قطار حدفاصل 11 تا 30 مهر از فردا خبر داد.
علی کاظمی‌منش با اعلام این خبر گفت: دور جدید پیش‌فروش بلیت قطار کلیه مسیرهای داخلی از ساعت 8 صبح روز چهارشنبه 3 مهرماه آغاز خواهد شد.
وی افزود: در این دوره، پیش‌فروش بلیت قطارهای شرکت رجا از ساعت 8 صبح و پیش‌فروش بلیت قطارهای 10 شرکت حمل و نقل مسافری ریلی در سامانه جامع برنامه‌ریزی و نظارت بر فروش بلیت قطار راه‌آهن از ساعت 9 صبح همان روز آغاز می‌شود.
به گفته مدیرکل تنظیم و نظارت بر بازار راه‌آهن آغاز پیش‌فروش بلیت قطار بین‌المللی تهران- ترکیه نیز از ساعت 11 صبح روز چهارشنبه 3 مهرماه خواهد بود.
وی تاکید کرد: متقاضیان پس از دریافت بلیت، علاوه بر تطبیق اطلاعات مندرج در بلیت با درخواست خود، از وجود مهر مرکز فروش اطمینان حاصل کنند.
کاظمی‌منش با بیان این که متقاضیان می‌توانند با مراجعه حضوری به مراکز مجاز فروش بلیت قطار و یا سایت اینترنتی WWW.RAJA.IR اقدام به تهیه بلیت کنند، گفت: همچنین متقاضیان به منظور کسب اطلاعات بیشتر در خصوص سفر با قطار و نیز اطلاع از نشانی مراکز مجاز فروش و موجودی بلیت می‌توانند با سامانه 5149 تماس حاصل کنند. همچنین متقاضیان می‌توانند نقطه‌نظرات خود را به سامانه پیامکی راه‌آهن به شماره 3000300 ارسال کنند.

 


رئيس انجمن بیهوشی ایران از ترخیص داروهای استاندارد بیهوشی از گمرک خبر داد و گفت: به تازگی این داروها در اولویت ترخیص اقلام دارویی قرار گرفته‌اند.
محمدمهدی قیامت افزود: وضعیت داروهای بیهوشی بسیار بهتر از گذشته شده است قبلا داروهای بیهوشی کمیاب شده بود و مجبور بودیم داروهای دیگری را جایگزین کنیم که چندان کیفیت مناسبی نداشتند.
وی ادامه داد: البته هنوز هم در تامین داروهای بیهوشی که استاندارد باشند، مشکل داریم اما مشکلات مانند قبل حاد نیست.
قیامت گفت: تعداد داروهای بیهوشی بی‌کیفیت بسیار کم و محدود شده است و در زمینه داروهای بی‌حسی مشکلی وجود ندارد.
رئیس انجمن بیهوشی ایران افزود: از زمانی که داروهای بیهوشی را در اولویت ترخیص دارو از گمرک قرار دادند مشکلات هم حل شد چرا که این داروهای بیهوشی در گمرک مانده بود و ترخیص نمی‌شد.
وی با تایید مشکل کیفیت نامناسب داروهای بیهوشی در بخش خصوصی و دولتی در گذشته گفت: در حال حاضر مشکل حاد برطرف شده و موردی از تعطیلی مراکز درمانی یا توقف اعمال جراحی گزارش نشده است.

 


مدیرعامل موسسه مالی و اعتباری کوثر با انتقاد از مقررات دست و پا گیر حاکم بر نظام بانکی به صدور مجوز این موسسه اشاره و خاطرنشان کرد: ادغام‌های یک‌طرفه بانک مرکزی مسائل و مشکلاتی را برای ما ایجاد کرده است.
عیسی رضایی در جمع خبرنگاران با انتقاد از قوانین دست و پا گیر حاکم بر سیستم بانکی اضافه کرد: روند صدور مجوز موسسه حدود سه سال به طول انجامیده اما روند صدور مجوز برخی موسسات 16 الی 17 سال طول کشیده است.
وی با بیان این که با قوانین موجود امکان تبدیل شدن موسسه به بانک در سال جاری وجود ندارد خاطرنشان کرد: در صورتی که برخی مقررات حاکم بر نظام بانکی لغو شود به جایی برنمی‌خورد.
مدیرعامل موسسه مالی و اعتباری کوثر در ادامه به مشکلات ایجاد شده در پی اقدام برخی موسسات مانند جوانان خیر و موسسه مالی و اعتباری کوثر اشاره و خاطرنشان کرد: ادغام یک طرفه بانک مرکزی معضلات و مشکلاتی را برای ما ایجاد کرده است.
رضایی با اشاره به این که میزان تعهدات صندوق قرض‌الحسنه جوانان خیر 1900 میلیارد تومان بود گفت: این صندوق 1700 میلیارد سپرده سرمایه‌گذاری با سود 25درصد داشت اما 1300 میلیارد تومان تسهیلات قرض‌الحسنه پرداخت کرده بود.
وی با بیان این که تاکنون 850 نیروی این صندوق را حفظ کرده‌ایم گفت: در بانک مرکزی بین ارکان نظارتی و حقوقی بر سر این ابهام‌ها اختلاف وجود دارد.
مدیرعامل موسسه مالی و اعتباری کوثر با بیان این که ارکان سیاسی از صندوق قرض‌الحسنه جوانان خیر حمایت می‌کردند، خاطرنشان کرد: در صورتی که این تسهیلات صندوق به موقع وصول شود سه سال زمان لازم است.
به گفته رضایی، 1600 میلیارد تومان کسری تعهدات صندوق قرض‌الحسنه جوانان خیر است و اگر پس از ادغام این صندوق شرایط را مدیریت نمی‌کردیم چهار استان کشور به هم می‌ریخت.
رضایی در ادامه با بیان این که به دنبال گسترش موسسه هستیم اظهار کرد: گسترش فیزیکی به نقطه مد نظر رسیده و اکنون 350 شعبه در سطح کشور در حال فعالیت هستند.
وی با اشاره به این که 2500 نفر در موسسه مالی و اعتباری کوثر در سراسر کشور مشغول به کار هستند گفت: تعداد نیروهای موسسه در پی ادغام صندوق‌های قرض‌الحسنه در این موسسه به رغم خواسته ما افزایش یافته است.
مدیرعامل موسسه مالی و اعتباری کوثر با اشاره به این که تعامل ما با بانک مرکزی خوب بوده و با گروه جدید نیز تعامل برقرار خواهیم کرد تصریح کرد: البته گله‌هایی از گذشته داریم که موضوع اصلی ما افزایش سرمایه است.
رضایی با بیان این که قرار بود با افزایش سقف سرمایه که 150 میلیارد تومان تا پایان سال 91 مراحل اخذ مجوز را طی کنیم، گفت: اواخر سال 91 در آستانه صدور مجوز، بانک مرکزی اعلام کرد که حداقل سرمایه لازم برای صدور مجوز 300 میلیارد تومان است.
وی با بیان این که پیش از آن چنین موضوعی را به ما اعلام نکرده بودند اظهار کرد: اشتباهات ناخواسته‌ای از سوی برخی کارشناسان بانک مرکزی صورت گرفته بود اما به ناچار سرمایه بانک را برای دریافت مجوز به 300 میلیارد تومان افزایش دادیم و هفته گذشته مجوز رسمی فعالیت این موسسه صادر شد.
مدیرعامل موسسه مالی و اعتباری کوثر با بیان این که مسئله افزایش سرمایه در حال شکل‌گیری است، گفت: دو ماه فرصت داریم که سهامداران از حق تقدم استفاده کنند و اگر کسی استفاده نکرد سهام را به فروش می‌رسانیم.
رضایی با بیان این که طرح‌های جدید جهت اخذ انواع سپرده‌ها و سرمایه‌گذاری و قرعه‌کشی داریم، افزود: همچنین برای افزایش سطح درآمد موسسه به بازارهای جدیدی ورود و بازرگانی خارجی و بین‌المللی را فعال کرده‌ایم.

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10