(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


سه شنبه 02 مهر 1392 - شماره 20599

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
دست می‌دهند که پشت پا بزنند(یادداشت روز)
کیهان و خوانندگان
پوست هندوانه(گفت و شنود)
با پیام رئیس‌جمهور
کلید نیروگاه بوشهر به متخصصان ایرانی سپرده شد
قشقاوی:هیچ گونه نرمش و تغییری در ایستادگی بر حقوق حقه ایران ایجاد نمی‌شود
مصافحه کافی نیست باید به شیطان بزرگ باج بدهید!(خبر ویژه)
آقای هاشمی! لطفاً پاسخ امام را هم بگویید(خبر ویژه)
دورکاری آقای رئیس‌دفتر در اتاق بازرگانی(خبر ویژه)
نوچه‌های پولشویان برمی‌گردند؟!(خبر ویژه)
کدام کشورها رکورددار استفاده از تسلیحات کشتار جمعی هستند؟(خبر ویژه)
کریستین ساینس مانیتور: چرا آمریکا قادر به تعامل صحیح با ایران نیست؟(خبر ویژه)
 


فرض محال که محال نیست. بیایید تصور کنیم کار بالا گرفت و در جریان شرکت دکتر روحانی در نشست مجمع عمومی سازمان ملل، تابو! شکست و نه تنها مصافحه تصادفی میان وی و باراک اوباما رخ داد بلکه معانقه و روبوسی هم کردند. یک چند روزی هم تیتر و عکس و تحلیل رسانه‌ها حول و حوش همین ماجرا سپری شد. آنها هم که مدت‌ها بود در حسرت چیدن و خوردن میوه ممنوعه بودند، برای ساعاتی در هیجان فرو رفتند. ثمّ ماذا؟! گیریم که دست پاک رئیس‌جمهور ما برای لحظاتی در دست چدنی و خونین باراک اوباما قرار بگیرد. آن‌گاه ما چه به دست آورده‌ایم و چه از دست داده‌ایم؟ آیا اساسا مسئله میان ما و آمریکا، مسئله‌ای عاطفی و قهر از سر هیجان دو نفر است که مثلا یک مصافحه و معانقه سر‌آغاز تجدید عواطف آنان باشد یا مسئله عمیق‌تر از این حرف‌هاست؟
البته قابل فهم است که چرا ماشین عملیات روانی غرب به انضمام جریان رسانه‌ای مقلد در داخل اصرار دارد میان این احتمال مبتذل - و البته به عنوان یک رفتار پرخطر- با موضوع «نرمش قهرمانانه» مدنظر رهبر معظم انقلاب خلط مبحث کند. اما مجهول‌های این موضوع به واسطه معلوم‌های آن قابل کشف و تبیین است. هم رهبر معظم انقلاب دراین‌باره نظر روشنی دارند- که در 3 سخنرانی دیدار با فرماندهان سپاه، ملاقات با مسئولان نظام و دیدار نوروزی با مردم در حرم مطهر رضوی تبیین شده- و هم موضوع مذاکره و تعامل با آمریکا دارای سابقه است. از طرف سوم، کمتر از یک هفته زمان لازم است تا معلوم شود چالش ما و آمریکا نه با مصافحه و معانقه تصادفی که حتی با مذاکرات رسمی برطرف نمی‌شود؛ آمریکا خواب نیست که بتوان او را بیدار کرد بلکه خود را به خواب زده، و دولت آمریکا پدیده بکر و آزموده نشده‌ای نیست که بخواهیم او را مورد راستی‌آزمایی چندباره قرار دهیم. اگر آمریکا حقیقتا نگران تولید بمب‌اتمی در ایران بود، 3 سال پیش نباید به هنگام نیاز کشورمان به سوخت 20 درصدی رآکتور تهران (برای تولید رادیو داروهای 800هزار بیمار) در این امر کارشکنی می‌کرد و سپس در برابر تولید همین سوخت در ایران دچار سرشکستگی می‌شد. آن روز آمریکایی‌ها با بدعهدی و نقض قول، حتی نخست‌وزیر ترکیه و رئیس‌جمهور برزیل را که به عنوان میانجی وارد موضوع شده و توافق میان ایران و 1+5 را نهایی کرده بودند، خجالت‌زده کردند. اگر گفته شود مشکل مثلا بر سر طرف مذاکره‌کننده بود جا دارد بپرسیم 10 سال پیش درد آمریکا چه بود که زیر همه توافقات طرف غربی با دکتر حسن روحانی در سعدآباد و پاریس و بروکسل زد؟
دستی که از سوی اوباما احیانا وسط یکی از راهروهای سازمان‌ملل یا سر میز ضیافت ناهار بان‌کی‌‌مون به سوی منتخب ملت ایران دراز شود، دست یک جنایتکار به تمام معناست. این دست- با واسطه یا بی‌واسطه- همان‌گونه که حمله خرابکارانه ویروسی به تأسیسات هسته‌ای و به خاک و خون کشیدن دانشمندان برجسته ایرانی (شهیدان احمدی‌روشن، شهریاری، علی محمدی و...) را با قساوت تمام امضا کرد، همان دستی است که اعمال مجازات‌ها و تحریم‌های گزنده علیه ملت ایران و سخت گرفتن زندگی بر آنها را امضا کرده و از آستین شیطان بیرون آمده، اگر که خود دست شیطان نباشد. فشردن چنین دستی - ولو در حد چند لحظه با تاریخ مصرف ژورنالیستی کوتاه - مسئولیت سنگینی را بر دوش دکتر روحانی می‌افکند، همچنان که یک امتیاز بزرگ و باور نکردنی و بی‌هنگام برای شیطان بزرگ است.
2 ماه پیش نشریه فارین پالیسی ضمن شهادت دادن به ژرف‌اندیشی رهبرمعظم انقلاب تصریح کرد«رهبر ایران درست می‌گوید؛ توپ در زمین آمریکاست. آیت الله خامنه‌ای می‌گوید دولت اوباما با رفتارش و نه با گفتار سنجیده خواهد شد. ایران از چرخه هسته‌ای خود دست نخواهد کشید. متأسفانه اوباما نشان داده که متأثر از کنگره و لابی صهیونیستی است و شجاعت و قاطعیت لازم برای تعامل با ایران را ندارد... روحانی 10 سال پیش مذاکراتی داشت که به امید اعتمادسازی، تعلیق را پذیرفت اما این امید به شکست انجامید. روحانی یک بار شرمنده شده و احتمالا بار دیگر پا پیش نمی‌گذارد. او تنها در صورتی امتیاز می‌دهد که مطمئن شود در قبال آن امتیاز خواهد گرفت. بنابراین به جای امتیاز دادن صبر می‌کند ببیند آمریکا برای امتیاز دادن جدی است یا نه. اتفاقات 10 سال قبل لکه ننگی برای اصلاح‌طلبان شد و اکنون توپ در زمین آمریکاست که باید امتیاز بدهد وگرنه تغییری صورت نخواهد گرفت». به یک معنا، هدف از نرمش قهرمانانه انداختن توپ در زمین حریف - به واسطه رو کردن دست غدّار و قانون‌شکن او- است و نه فراهم کردن فرصت دست درازی وی و یا زدن گل به دروازه خودی.
ما که یادمان نرفته چه 10 سال پیش- و چه یک ماه قبل در یکی از نشریات زنجیره‌ای- با پیشنهاد کاربست اعتمادسازی یکسویه، رویه تسلیم‌طلبانه را در پیش گرفتند و اسم آن را هم سر کشیدن جام زهر گذاشتند! البته شرایط اقتدار امروز ما نه با روزگار صلح امام حسن(ع) و نه با سال 1367 و پذیرش قطعنامه از سوی حضرت امام(ره) مطلقا قابل مقایسه نیست. اما چون هر از گاهی این دو اتفاق مستمسک مغالطه منافقان قرار می‌گیرد باید با صدای بلند گفت که میان شجاعت امام حسن(ع) و حضرت روح‌الله با تسلیم‌طلبی و وادادگی و عافیت‌خواهی و غنیمت‌جویی برخی یاران ایشان از زمین تا آسمان فاصله است. روحیه مجاهدت و مقاومت و عزت کجا و اخلاق منحط برخی همراهان که به اعتبار آلودگی به انواع محرمات ناله «لاطاقهًْ لنا الیوم» سر دادند کجا؟ منطق امام حسن کجا و فریب‌خوردگی آمیخته با رشوه گرفتن عبیدالله بن عباس (سرلشکر سپاه امام) از معاویه و پناهنده شدن به جبهه مقابل کجا؟! یا می‌شود منطق شجاعانه خمینی کبیر را با برخی همراهان ناهمراه و سست عنصر که بعدها حاضر شدند به خاطر مطامع کوچک، مصالح ملی را به آتش بکشند مقایسه کرد!؟ و بعد از همه این پرسش‌ها جا دارد بپرسیم شرایط اقتدار عزت امروز جمهوری اسلامی را چگونه می‌توان با وضعیت جبهه خودی در 25 سال پیش یا 14 قرن قبل از این مقایسه کرد. به تعبیر دیوید ایگناتیوس در واشنگتن‌پست «اوباما رئیس‌جمهور ضعیف شده اما هنوز جاه‌طلب و فرصت‌طلب آمریکاست». اوباما 2 سال پیش در حمله به لیبی معطل نکرد اما در مواجهه با سوریه در انظار جهانی لنگ زد و عقب‌نشینی کرد. 10 سال پیش چنین تصویر روشنی در تصور چه کسی می‌گنجید؟!
شاید یک معنای نرمش قهرمانانه همان مفهوم «کرّ و فرّ» در جنگ به عنوان تاکتیک رزم‌آوری است. اگر نه، فرار و عقب‌نشینی محض که نامش رزمندگی و قهرمانی و دلاوری نیست. بلکه چنین کسانی مورد لعنت و غضب‌الهی‌اند. خداوند در سوره انفال می‌فرماید «هر کس در هنگام مواجه شدن با کافران به آنها پشت کند- مگر آن که هدفش جا به جایی در میدان برای حمله مجدد یا پیوستن به گروه دیگر (مجاهدان) باشد- به غضب خدا گرفتار خواهد شد و جایگاه او جهنم است». نرمش قهرمانانه در حوزه تاکتیک و نحوه انتخاب گارد مبارزه اتفاق می‌افتد و نه در اصل مبارزه و هدف و استراتژی آن. ضمنا یک اتمام حجت با دوست و دشمن است. اعتماد به سرداران در جنگ‌ها و سپردن پرچم مبارزه به آنها از سوی سرفرماندهی یک بحث است و نحوه عمل آنان یک بحث دیگر. البته که پرچمداران از سوی سرفرماندهی، میدان مانور دارند و ابتکارات تازه را به کار می‌گیرند اما این اعتماد، چک‌سفید امضا نیست و نمی‌تواند ناقض فلسفه رزمندگی و پرچمداری مقاومت و مبارزه با دشمن باشد. همان امام همامی که فرمود «ان ‌اخا ‌الحرب الارق و من نام لم ینم عنه. مرد جنگی بیدار است و اگر بخوابد دشمن او به خواب نمی‌رود»، در خطبه 6 نهج‌البلاغه در برابر خدعه‌های جبهه دشمن با صراحت فرمود «به خدا سوگند چون کفتار نباشم که صیادان با آهنگ [و زدن دف و چنگ] خوابش کنند و فریبش دهند و شکارش کنند». یا آن‌گونه که شاعر به نظم کشیده«... شد طبع موافق سبب بستن کفتار».
رهبرمعظم انقلاب سی‌ام تیرماه امسال در دیدار با کارگزاران و مسئولان نظام در باب موضوع «تعامل با دنیا» فرمودند «در تعامل با دنیا، باید طرف مقابل را شناخت؛ اگر نشناسیم پشت پا خواهیم خورد... آمریکایی‌ها می‌گویند ما می‌خواهیم با ایران مذاکره کنیم. خب‌، سالهاست که می‌گویند می‌خواهیم مذاکره کنیم... من اول سال گفتم که خوش‌بین نیستم. در مسائل خاص مذاکره را منع نمی‌کنم- مثل مسئله خاصی که در عراق داشتیم و بعضی از قضایای دیگر- لیکن من خوش‌بین نیستم چون تجربه من این را نشان می‌دهد؛ آمریکایی‌ها هم غیرقابل اعتمادند، هم غیرمنطقی‌اند، هم در برخوردشان صادق نیستند. این چهار ماهی هم که از آن صحبت ما گذشت، همین را تأیید کرد... ممکن است دشمنی سر راه شما را بگیرد، بگوید از اینجا نباید جلوتر بروید. سازش با او به این صورت نیست که شما قبول کنید، برگردید. هنر این است که شما کاری کنید که راهتان را ادامه دهید او هم مانع کار شما نشود و الا اگر چنانچه توافق و تفاهم به این معنا بود که او بگوید شما باید از این راه برگردید شما هم بگویید خیلی خوب، این که خسارت است. توجه به این جهات باید از سوی مسئولین و دولتمردان وجود داشته باشد».
چهارماه قبل از آن- اول فروردین 92- نیز حضرت آیت‌الله ‌خامنه‌ای در حرم رضوی(ع) فرمودند«تجربه‌های گذشته ما نشان می‌دهد گفت‌وگو در منطق حضرات آمریکایی به این معنی نیست که بنشینیم تا به یک راه‌حل منطقی دست پیدا کنیم. منظورشان این است که بنشینیم که حرف بزنیم تا شما نظر ما را قبول کنید! هدف، از اول اعلام شده است؛ باید نظر طرف مقابل قبول شود. این گفت‌وگو نیست، تحمیل است. و ایران زیر بار تحمیل نمی‌رود... همین جا من این را بگویم که از جمله تاکتیک‌های تبلیغاتی اینهاست که گاهی شایع می‌کنند از طرف رهبری کسانی با آمریکایی‌ها مذاکره کردند این هم یک تاکتیک تبلیغاتی دیگر و دروغ محض است. تاکنون از سوی رهبری هیچ‌کس با آنها مذاکره نکرده است. در چند مورد در طول سال‌های متمادی در دولت‌های گوناگون کسانی بر سر موضوعات مقطعی- که ما هم مخالفتی نداشتیم- با آنها مذاکره کرده‌اند اما مربوط به دولت‌ها بوده البته همان‌ها هم موظف بوده‌اند که خطوط قرمز رهبری را رعایت کنند؛ امروز هم موظفند و باید رعایت کنند... اگر آمریکایی‌ها صادقانه می‌خواهند کار تمام شود بنده راه‌حل ارائه می‌دهم. آن راه‌حل این است؛ آمریکایی‌ها از دشمنی با جمهوری اسلامی و ملت ایران دست بردارند. پیشنهاد مذاکره حرف منطقی و متین و مستدلی نیست. حرف درست این است؛ اگر می‌خواهند مشکلات فی‌مابین وجود نداشته باشد دست از دشمنی بردارند.. مسئولان آمریکایی اگر دنبال راه عاقلانه می‌گردند این است که سیاست و عمل خود را تصحیح کنند».

محمد ایمانی

 


33110065 ساعت 3 تا 6 بعدازظهر
33916546 تمام ساعات شبانه‌روز
سامانه پیام کوتاه 30002323
* برداشت‌های مختلف آن سوی مرزها اعم از اپوزیسیون خارج از کشور و مجامع و محافل مختلف مغرض و برخی وا دادگان داخلی از مفهوم نرمش قهرمانانه که در بیانات رهبر معظم انقلاب آمده بود حاکی از تشنگی مفرط آنان برای حتی یک جلسه و نشست با مسئولین ایرانی است اینها همگی گویای یک مطلب است که ایران مقتدر اسلامی دارای عزت و عظمتی است که برای همه چه دوست و چه دشمن جا افتاده است. در این میان ریاست‌جمهوری و هر مسئول دیگری باید توجه داشته باشند که بیرون آمدن قهرمانانه از هر نرمشی خواسته مردم است.
طالعی
* حضرت امام فرمودند دوستی ما با آمریکا مثل گرگ و میش است. چرا بعضی‌ها هنوز هیچ نامه‌ای رد و بدل نشده است این قدر سرخوش هستند؟ ما هیچ تمایل و علاقه‌ای به برقراری رابطه با آمریکا نداریم. قند در دل برخی افراد آب نشود.
یک شهروند
* منافع ایران اسلامی تنها به خود ایران مربوط نمی‌شود بلکه به منافع کل مسلمانان و آزادگان و بشریت گره خورده است لذا باید در مذاکرات خود با هر کشوری به ویژه با آمریکا حقوق کل مسلمین جهان را در نظر داشت.
8575---0937
*‌رفتار و طرز نشستن خبرنگار ان‌بی‌سی آمریکا و مصاحبه با رئیس‌جمهور محترم دور از نزاکت و آداب یک خبرنگار بود که شایسته و لازم بود دفتر رئیس‌جمهور به ایشان تذکر می‌دادند که ایران اسلامی را با دیگر کشورها اشتباه نگیرند و آداب نشستن و مصاحبه با دومین مقام کشور را یاد بگیرند. این جایگاه شخصی نیست متعلق به ملت است.
علیمردانی
* نباید در تعامل با آمریکا، از حقوق مسلم خود یعنی استفاده از فناوریهای هسته‌ای و غنی‌سازی 20 درصد اورانیوم که جزو آن است کوتاه بیاییم. همچنین نباید از حق و حقوق ملت مظلوم فلسطین که چشمشان به سیاست‌های ایران اسلامی است صرف‌نظر کنیم.
عونی
* هرکس در مورد انرژی هسته‌ای در برابر رژیم صهیونیستی و آمریکا و غربی‌ها کوتاه بیاید دلیل بر کوچک بودن خودش است آمریکا و سایر کشورهای غربی بزرگ نیستند که در برابرشان کوتاه بیایم و وادادگی کنیم.
یک شهروند
*‌حال که استکبار به دنبال خلع سلاح شیمیایی سوریه است لازم است با فشار جامعه جهانی نسبت به خلع سلاح شیمیایی تمامی کشورها از جمله رژیم اشغالگر و ددمنش صهیونیستی و رژیم آل‌سعود و... هم اقدام نمایند.
5061---0938
ضمن تقدیر و تشکر از برگزارکنندگان رژه نیروهای مسلح در آغاز هفته دفاع مقدس کاش از پدر موشکی ایران سرلشکر حسن تهرانی‌مقدم در حرم امام(ره) هم یادی می‌شد چون از بسیاری از شهدای بنام یاد کردند و این غفلت باید جبران شود.
اخوان
*‌ بعد از 25 سال از پایان دفاع مقدس هنوز کبوترهای خونین بال به شهرها می‌آیند تا ما غافلان را بیدار کنند. در اکثر وصیت‌نامه شهدا مطلبی در مورد حفظ حجاب خانم‌ها قید شده است. از دولت تدبیر و امید انتظار می‌رود نسبت به برخورد با بدحجابی که قوانین مصوب نیز وجود دارد اهتمام ویژه‌ای نماید.
خدایی
*‌ از رئیس‌جمهور و مسئولان و هیئت دولت به خاطر رسیدگی به موضوع حجاب تشکر می‌کنم امیدوارم ان شاءالله در این حوزه مقدس تصمیمات جدی اتخاذ شود و جامعه را روز به روز به سلامت اخلاقی و سعادت هدایت کند.
بلغار
* آقای روحانی ریاست‌محترم جمهوری همان‌گونه که از سپاه برای رفع مشکلات کشور کمک خواست به نظر بنده قبل از آن باید اطراف خویش را از وجود افراد طرفدار فتنه پاکسازی کند.
2731---0913
* روزگاری آقای قاسم سلیمانی خار چشم صدام و صدامیان و از سوی دیگر افتخار رزمندگان اسلام به‌ویژه لشکر 41 ثارالله بود. و اما امروز این سردار از یک سو مایه افتخار جهان اسلام و از سوی دیگر خار چشم استکبار می‌باشد. واقعا باید به این‌گونه نیروهای تربیت شده سپاه افتخار کرد.
6091---0915
* یک راه حل میانبر برای خلق حماسه اقتصادی همان‌گونه که رهبر معظم انقلاب اسلامی نسبت بدان تاکید نمودند اهتمام نسبت به انجام کارهای نیمه‌تمام است که چنانچه با ذوق و سلیقه و ابتکار عمل و ظرافت سنجی ما ایرانیان در دولت اعتدالی تدبیر و امید به آن‌ها پرداخته شود مرحله‌ای از تحقق حماسه اقتصادی را شاهد خواهیم بود همچنین استفاده نمودن از نیروهای کارآمد و متعهد دولت قبلی گام موثری در صرفه‌جویی و وحدت ملی و انسجام مدیریتی اسلامی تحت عنوان دولت پشتیبان خواهد بود.
گودرزی - اصفهان
* بعضی از مسئولین حل مشکل اقتصادی را در حذف پرداخت یارانه مردم و بالا بردن قیمت اجناس می‌دانند. این جماعت اگر با مردم زندگی می‌کنند باید بدانند زندگی بسیاری از افراد جامعه از طریق همین یارانه اداره می‌شود و چنانچه قطع شود فلج می‌شوند. کاش هنر و قدرت مدیریتی خودشان را در مبارزه با گرانفروشی و احتکار و مبارزه با مفاسد اقتصادی به جامعه نشان می‌دادند.
4771---0915
* از مسئولین امر انتظار می‌رود فکری به حال بیمه‌ها کنند. در سال 4 ماه حرام داریم و 8 ماه غیر حرام، بیمه‌ها به جای اینکه میانگین بگیرند نرخ 4 ماه حرام را در حق بیمه شخص ثالث از مردم می‌گیرند.
7712---0918
* در دولت تدبیر و امید شاهد آن هستیم که با دستور تعطیلی بعضی از فازهای پارس جنوبی نیروهای اداری و حراست فازهای 22 و 24 و 13 بی‌کار شده‌اند. در ضمن باید گفت اکثر این نیروهای بی‌کار شده جوان هستند. این چه تدبیری است و به چه چیزی امید ببندیم؟
0081---0917
* بنویسید چرا مابه‌التفاوت پول گندم خریداری شده از کشاورزان استان همدان را پرداخت نمی‌کنند.
1129---0918
* فراتر از دو سال است که در شرکت گاز خوزستان به صورت نیروی پیمانکاری استخدام شده‌ام، با این وصف هنوز اطلاعات بنده در سامانه پیمانکاری ثبت نشده است. به هر کجا مراجعه می‌کنم جواب روشنی نمی‌دهند. لطفا صدای اعتراض ما را به گوش مسئولین امر برسانید.
8523---0916
* چرا به دارندگان وسایل راه‌سازی و عمرانی مثل بیل مکانیکی و لودر سوخت تعلق نمی‌گیرد، در حالی که آنها مالیات پرداخت می‌کنند. همچنین تقاضا داریم سهمیه سوخت آژانس‌های مسافربری نیز افزایش یابد.
6570---0912 و مدیر یک آژانس
* نامگذاری بر روی پاساژها و مجتمع‌های تجاری شرکت‌ها و سوپرمارکت‌ها که از کلمات و عبارات غربی استفاده می‌شود باید به صورت جدی از سوی مسئولان فرهنگی پیگیری شود. از روزنامه کیهان هم تقاضا داریم گزارشی در این خصوص تهیه کند.
بیگی
* یک کارمند بازنشسته از شاهین‌شهر اصفهان و بابت دیه بدهکارم. 7 سر عائله دارم. حکم حبس بنده از طرف قاضی پرونده صادر شده.درخواستم این است که مسئولین و دستگاه‌های مربوطه در پرداخت دیه کمکم کنند.
0342---0913
* در این دولت به جای اینکه شاهد اقتصاد مقاومتی باشیم شنیدیم که اوراق تنزیلی یعنی ال‌سی‌ها را بازگشایی کرده‌‌اند چند روز دیگر شاهد واردات انواع اجناس بنجل در کشور خواهیم بود. فراموش نکنیم که همین ال‌سی‌ها آن فسادهای بزرگ مالی را در اقتصاد کشور به وجود آورد. چرا از گذشته عبرت نمی‌گیرند.
شجاع از بوکان
* آیا معنی اعتدال این است که روزنامه دولتی در صفحه رویی خود عکس بدحجاب از به اصطلاح هنرمندان چاپ کند و آنها را به عنوان الگو معرفی نماید؟
0933-5211
* جناب آقای وزیر کاش به جای دلداری دادن به یک دختر یهودی در مورد قربانیان توهمی هو لوکاست کمی هم به فکر میلیونها بیگناه مسلمانانی می‌بودید که به جرم مسلمانی ده‌ها سال است توسط صهیونیسم فاشیست در کشورهای اسلامی به شهادت می‌رسند.
0935-9785
* آقای رئیس جمهور توضیح بدهند که چرا به دو نفر از اعضای سابق شورای شهر تهران، با داشتن سابقه همکاری با فتنه‌گران در سال 88 مسئولیت معاونت داده‌اند.
0935-5492
* از دولت جدید تقاضا داریم برای حمایت از کشاورزان تسهیلات کم بهره و بلندمدت به آنها بدهد تا این بخش تقویت شود.
یک کشاورز
* از مسئولان وزارت راه و ترابری تقاضا داریم به نحوه نصب گاردریل‌ها و مسائل امنیتی آن توجه ویژه‌ای داشته باشند. در تصادف اخیر در اتوبان تهران- قم نقص فنی اتوبوس را نمی‌توان انکار کرد ولی گاردریل‌ها باید 50 سانت درزمین فرو رفته باشند. تا مانع ورود خودروها به لاین روبه‌رو شوند ولی گاردریل‌های فعلی فقط 15سانت در زمین فرو رفته و اصلا مانع ورود به لاین مخالف نمی‌شوند.
0912-2124
* حادثه دلخراش و مرگبار دو اتوبوس در اتوبان قم را تسلیت گفته و از رانندگان درخواست می‌کنم برای حفظ جان مسافرین خود از انتخاب لاستیک‌های بی‌کیفیت جدا بپرهیزند و از مسئولین امر نیز درخواست می‌شود از ورود لاستیک‌های بی‌کیفیت به کشور جلوگیری نمایند.
0917-0517
* اهانت و توهین به آیت الله توکل استاد اخلاق حوزه در ماجرای نهی از منکر موجب ناراحتی و تاسف بسیار گردید. اگر چنانچه با خاطبان برخورد جدی صورت بگیرد شاید کسی جرات تکرار چنین جسارت‌هایی را در آینده نداشته باشد.
0912-8513
* خط مترو که در کنار اتوبان تهران-قم به سمت فرودگاه امام خمینی(ره) کشیده می‌شود کنار آزاد راه تهران-قم است. در صورتی که گاهی از اول اتوبان یعنی از بزرگراه آزادگان- فرودگاه امام خمینی ترافیک سنگینی است که باید اتوبان تعریض می‌شد اما الان اتوبان‌ جایی برای تعریض ندارد. چرا که خط مترو کنار اتوبان است در حالی که در اطراف فضای خالی بسیاری وجود دارد.
یک شهروند تهرانی
* در تاریخ 5/16 در فرودگاه هاشمی‌نژاد مشهد برای ساعت 12/5 بلیت داشتیم. اعلام کردند هواپیما تاخیر دارد و پرواز به ساعت 5 موکول شده است. مدیریت فرودگاه بدون عذرخواهی از مسافران معطل مانده، جوانی را برای پاسخگویی به مراجعه‌کنندگان انتخاب کرده بودند که از کمترین ادب و نزاکتی برخوردار بود. نهایتا هواپیما در ساعت 7/40 دقیقه پرواز کرد. مسئولان بابت این تاخیرها هیچ عکس‌العملی نشان ندادند که هیچ برخورد زننده‌ای با مردم و مسافران داشتند، این رفتار در شان مردم ایران نیست.
موسوی
* ارائه طرح پیش‌نویس ایجاد صندوق ملی سهام عدالت به مجلس از برنامه‌های لازم کارگزاران محترم نظام اسلامی است ولی تصویب یا عدم تصویب آن باید با ادله منطقی و مستحکم همراه باشد.
0938-6263
* یاد سفرهای استانی دولت دهم به خیر باگذشت زمان مردم بیشتر به این حرکت منحصر به فرد پی خواهند برد. انصافا جهادگونه بود. خدا پدرش را بیامرزد.
0912-9116
* چند سال قبل قطعه زمینی در شهرک اندیشه فاز 6 بعد از آن که در حوزه شهرسازی قرار گرفت طبق تصمیم گرفته شده به جمع ما کارمندان با 25 سال خدمت واگذار گردید ولی در حال حاضر یکی از نهادها با همراهی عوامل شهرداری خارج از عرف اداری اقدام به تصرف عدوانی این زمین کرده است و بی‌توجهی به حق و حقوق یک عده شهروند می‌کند از اصحاب رسانه و وجدان بیدار جامعه می‌خواهیم از فریاد تظلم‌خواهی ما حمایت بکنند.
حکیم راد
کیهان: نام نهاد مورد اشاره در دفتر روزنامه موجود است.
* آقایان علی مطهری، احمد توکلی و... که همواره شمشیر تیز زبان و انتقادهایشان بالای سر وزرای دولت دهم بود چرا این روزها نسبت به چند شغله بودن مسئولین رده بالای مملکت و عزل و نصب‌های سیاسی سرپرست وزارت علوم و سخنان ضدامنیتی آقای هاشمی و گپ و گفت غیرمنطقی وزیرخارجه با یک دختر یهودی و انکار هولوکاست از زبان مردم ایران و... سکوت کرده‌اند؟
0913-2731
از دولت تدبیر و امید انتظار می‌رود نسبت به اجرای قانون ابتدا در ادارات دولتی و سپس در کل جامعه خود را ملزم نماید. متاسفانه وضع بدحجابی و رشوه در ادارات دولتی اصلا با نظام اسلامی برآمده از خون شهدا همخوانی ندارد و می‌طلبد با اقدام انقلابی و جهادی کارکنان خانم را ملزم به رعایت حجاب اسلامی کنند و در صورت عدم پایبندی برخورد لازم صورت گیرد همین طور نسبت به رشوه‌دهنده و رشوه‌گیرنده.
سلطانی
* برخورد دیکتاتورمآبانه هم حزبی‌های خانم راستگو و اعضای به اصطلاح اصلاح‌طلب شورای شهر تهران با ایشان حاکی از وجود اختناق در این قماش و تمامیت‌خواهی و روحیه استکباری آنان است قطعا از کسانی که تا دیروز و در فتنه 88 به عنوان پیاده نظام دشمن عمل می‌کردند بیش از این انتظار نیست و حضور آنان در برخی عرصه‌ها فقط برای اجرای فرامین دشمن است و به دنبال انجام کار نیمه تمام که همان تحویل کشور به انگلیس خبیث و آمریکای جنایتکار است هستند و مردم در آینده حسرت این گونه رای دادنشان را به این قبیله خواهند خورد که آن وقت فرصت از دست رفته و دیر است.
مراد بختیاری
* روزنامه ایران مگر از بیت‌المال ارتزاق نمی‌کند؟ چرا مدتی است به بلندگوی دفاع از فتنه‌گران فراری به اصطلاح هنرمندنمایی چون شجریان تبدیل شده است؟ به تاریخ 92/6/24 و قبل از آن بنگرید و تمجیدهایی از وی را ملاحظه کنید که پس ار فتنه بی‌بی‌سی و شبکه تلویزیونی فرقه ضاله بهائیت از وی تجلیل می‌نمود و حال روزنامه ایران؟!
محمدی
* چرا نمایندگان محترم مجلس در برابر اقدام وزیر امور خارجه در تبریک به یک دختر یهودی و عدم پذیرش هولوکاست و توهین به رئیس‌جمهور قبلی هیچ واکنشی نشان ندادند ولی در دولت دهم در برابر کوچک‌ترین حرکت موضع می‌گرفتند.
میرزائیان از تهران
* چطور قوه قضائیه حکم اعدام سعید ملک‌پور را به حبس ابد تقلیل داد؟ آیا این دستگاه قضا از جوانان پاکی که توسط این ناپاک و ام‌الفساد به تباهی کشیده شدند خبر ندارد؟! آیا نظرات مردم اهمیتی در بین مسئولین دستگاه قضا دارد؟!
0913-6604
* از سال 89 درخواست طلاق داده‌ام و تاکنون با وجود پرداخت مهریه نتوانسته ام موفق به دریافت حکم طلاق شوم . متأسفانه در این میان فقط بچه‌ها هستند که قربانی می‌شوند. از دستگاه قضا درخواست می‌شود به این اطاله دادرسی‌ها پایان دهند.
0914-4159
* از مسئول سازمان میراث فرهنگی کشور می‌خواهم نسبت به ساخت ساختمان جدید ضد زلزله برای مجموعه میراث فرهنگی در خیابان 30تیر اقدام کند. ساختمان فعلی دارای قدمت بالای صدسال است و فرسوده شده و با کمترین درجه زلزله فرو خواهد ریخت و همه بنا با خاک یکسان می‌شود.
خانم پیکر کارمند بازنشسته میراث فرهنگی
* نوع برخورد اصلاح‌طلبان در شورای شهر تهران با خانم راستگو شباهت زیادی به خط‌مشی منافقین دارد.
قهرمانی
* دخترم ورودی 85 به دانشگاه علامه‌ طباطبایی(ره) و فارغ‌التحصیل سال89 است. او طبق اعلام دانشگاه نفر اول رشته اقتصاد کشاورزی با معدل بالای 17 بود و دعوت شد تا بدون کنکور به ادامه تحصیل ارشد بپردازد اما متأسفانه فرد دیگری جایگزین او شد. از رئیس دانشگاه علامه طباطبایی درخواست می‌شود حق از بین رفته فرزندم را برگرداند. ما از دولت امید و تدبیر حل مسائل اقتصادی را نمی‌خواهیم رزق ما دست خداست. ایشان همین باندبازی و پارتی بازی‌ها را در ادارات ریشه‌کن کنند.
سجادزاده
* از اعتدال صحبت کردن بیشتر شبیه جوک است چرا که این اعتدال با غربال تمام نیروهای دولت قبل همخوانی ندارد.
0919-3025
* می‌خواستم از رعایت کامل اعتدال در انتخاب کابینه و عدم تغییر بدنه دولت و وزارت‌خانه‌ها به صورت اتوبوسی از رئیس‌جمهور تشکر کنم. نمردیم و معنی اعتدال را هم فهمیدیم!!
0911-0553
* از شرکت واحد اتوبوسرانی درخواست می‌شود نسبت به بالا بردن سطح فرهنگ و معارف جامعه و تبلیغات صحیح در خطوط تندرو به ویژه در خط پنج اهتمام بیشتری نمایند.
موحدی
* از انتخاب مجید انصاری بیانیه‌نویس فتنه88 و از حاضران در راهپیمایی غیرقانونی 25 خرداد 88 به عنوان معاون پارلمانی دولت متأسفم.
یک هموطن از بندر انزلی
* باتوجه به گازکشی در اقصی نقاط کشور چرا مرکز کشور محله مرتضی گرد (920) در بزرگراه آزادگان از لوله‌کشی گاز محروم است؟! چه کسی مقصر است؟!
0912-6990
* برخی از جایگاه‌های سوخت چند سی‌سی از بنزین مردم را سرقت می‌نمایند به‌طور مثال وقتی 4/2 لیتر بنزین بزنید اگر کل موجودی شما 10 لیتر بوده باشد باید 5/8لیتر را نشان دهد ولی 5 لیتر را نمایش می‌دهد یعنی 8 دهم لیتر شما پرید.
فولادیان از مشهد
* من به روحیه آزادگانی چون خانم راستگو غبطه می‌خورم که از سدهای تطمیع، تهدید و ترور شخصیت دیکتاتورهای مزور عبور کرده‌اند.
0936-2783
* از ورزشکاران درخواست می‌شود ظواهر خود را بیشتر با دستورات شرع مطابقت نمایند چرا که رفتار آنها الگوی رفتاری بسیاری از جوانان است. اگر به علت نوع تیپ آنها جوانی به انحراف کشیده شود آنها نیز مسئولند. قرآن کریم پیامبر اعظم ما را به عنوان الگو معرفی نموده است. متأسفانه برخی ظواهر ورزشکاران با دین و شرع هیچ مطابقتی ندارد.
0915-9030
* خطاب به بعضی افراد که با سخنان نسنجیده خود آمریکا را خوشحال می‌سازند باید این جمله و گفته حضرت امام خمینی(ره) را یادآوری کرد که فرمودند: آنهایی که خواب آمریکا را می‌بینند خداوند از خواب غفلت بیدارشان کند.
0919-3665
* در تاریخ 92/6/24 بعد از چندین سال به روستایی از توابع شهرستان تفرش اراک رفتم در کمال تعجب 6 کیلومتر از این جاده روستایی را بدون آسفالت دیدم. چطور بعد از گذشت 34 سال از انقلاب برای رفع این مشکل کاری صورت نگرفته است.
0912-8600
* در ابتدای همین دولت که ادعا می‌کرد برای هر قفلی کلید دارد قیمت خیلی از اجناس افزایش پیدا کرده و پدر مردم دارد درمی‌آید پس چرا نمایندگانی که در دولت دهم آن همه داد و فریاد راه‌انداخته بودند در این دوره چیزی نمی‌گویند.
0911-3632
* از کارکنان و کادر پزشکی بیمارستان فوق‌تخصصی چشم‌پزشکی شهرستان نور بابت برخورد احترام‌آمیز و دلسوزانه‌ای که با بیماران و همراهان آنان دارند کمال تشکر را داریم.
0910-8852
* مسئولین دستگاه قضایی تا چه زمانی می‌خواهند با محکومین پرونده‌های بزرگ مفاسد اقتصادی و اداری به مماشات رفتار کنند و اجرای احکام صادره را به تأخیر اندازند.
0919-8516
* بنده فکر می‌کنم دلسوزان انقلاب مثل آقای شریعتمداری چاره‌ای ندارند و باید مدت 4 سال این دیکتاتورهای کوچولو و داس به دست را تحمل نمایند.
0919-2064
* عکس‌العمل خشن و خطرناکی که مدعیان آزادی عقیده به خانم الهه راستگو نشان دادند باعث گردید دیکتاتوری پشت پرده آنان برای همگان رو بشود. در ضمن از روشنگری‌های کیهان نیز تقدیر و تشکر می‌کنیم.
0938-8343
* افزایش وحشتناک و بی‌رویه بنگاه‌های املاک که امروز به مرز 35 هزار مورد در تهران رسیده موجب روآوردن خیلی از افراد از کارهای تولیدی به این شغل واسطه‌گری شده است چرا مسئولین به این وضع سر و سامان نمی‌دهند.
0912-8949
* چگونه است که بازنشستگان نیروهای مسلح از بانک کشاورزی حقوق خود را دریافت می‌کنند و بانک سپه هم پول گندم کشاورزان را می‌پردازد. حداقل برای دو قشر نیروهای مسلح و کشاورزان روشن کنند قضیه از چه قرار است و چرا به این صورت درآمده است؟
0918-2931
* 6 ماه است که برای ابطال فرم ج به اداره مسکن و شهرسازی شهرستان خمینی‌شهر مراجعه می‌کنم و هنوز کارم انجام نشده است بنویسید در این اداره کسی پاسخگو نیست.
0913-7430
* انتخاب مجدد آقای قالیباف به شهرداری تهران را تبریک می‌گوییم در مقابل انتظار داریم فکری به حال خروجی بزرگراه شهید زین‌الدین به بزرگراه شهید باقری که تا 2 کیلومتر ترافیک ایجاد می‌کند بشود. این خروجی را بسیار کم‌عرض و غیرکارشناسی درست کرده‌اند و نیاز به اصلاح اساسی دارد. امیدواریم رسیدگی بشود.
نظری از ساکنین محل
* این وضعیت رها شده بدحجابی که در سطح شهرهای کشور به ویژه در تهران به وجود آمده و شهروندان مومن و پایبند به اعتقادات دینی را رنج می‌دهد به کجا باید روی بیاوریم و از چه کسی کمک بخواهیم متأسفانه تمکن مالی نیز نداریم که به جای مناسب هجرت بکنیم.
0912-3841
* یک سرباز وظیفه لیسانس، متأهل و صاحب یک فرزند دختر هستم و در یک خانه استیجاری زندگی می‌کنیم. خداوکیلی مستمری 110 هزار تومان ماهیانه خدمت سربازی کجای زندگی ما را می‌گیرد. چرا مسئولین نمی‌خواهند متوجه بشوند که زندگی بر بسیاری از مردم واقعا سخت می‌گذرد.
0935-9564
* آقای ایوبی که معاونت سینمایی وزارت ارشاد شده در صحبت‌هایی گفته است اگر کسی یک فیلم ضد ایرانی تهیه کرد نمی‌تواند مسئول شود! در شگفتیم چرا این افراد در رأس خانه سینما باید باشند؟!
یک شهروند
* در شهرک اکباتان مدتهاست پس از انتخابات آزادانه و با پوششهای زننده و زشت در پاساژها رفت‌وآمد می‌کنند. حتی دختر بچه‌هایی که به سن تکلیف رسیده‌اند بدون روسری و با لباسهای بدن‌نما در شهرک تردد می‌کنند. مگر چه اتفاقی افتاده است؟
امیری
* زمانی بود که دولت انگلیس به برخی روزنامه‌ها پول می‌دادند که به آنها فحش دهند آنها پیش مردم در صحنه مطبوعات نامشان برده شود. این مثل کار اصلاح‌طلبان می‌باشد. عده‌ای که سرسپرده آمریکا و انگلیس هستند از همین سیاست پیروی می‌کنند و می‌خواهند اسمشان بر سر زبانها به هر طریق باشد. آن عده از مزدورنامه‌های زنجیره‌ای که ننگ مطبوعات هستند چطور وزارت ارشاد جلوی آنها را نمی‌گیرد؟ هر چه تیتر می‌زنند سعی در تشنج و تنش بین جامعه و افراد را دارند.
علیمردانی
* به آقای ظریف وزیرخارجه کشورمان بفرمایید آیا به دست آوردن دل یک دختر یهودی به قیمت شکستن دل هزاران انسان مومن و دلسوز انقلاب و اسلام واقعا می‌ارزد. سرتاسر این معامله خسران است. ایشان که قصد ندارد خودش را فریب بدهد.
3220---0912
* از زلزله‌زدگان ارسباران شهرستان اهر هستم. با مبلغ 20 میلیون تومانی که وام داده‌اند فقط توانستم خانه احداثی را به حد اسکلت برسانم. فصل سرما نیز نزدیک شده برای تکمیل خانه نیاز به کمک و دستگیری دارم. لطفا درخواستم را در این ستون چاپ کنید.
2388---0914
* بیا و سینه ما را غرق شور کن آقا
ز کوچه‌های دل ما عبور کن آقا
همیشه یاد شهدا به ذهنمان جاری است
تو را قسم به شهدا ظهور کن آقا
5559---0937
* به علت سیل سال 86 زاهدان ورشکسته شده و بیکارم، 5 فرزند بزرگ و بیکار هم دارم. یکی از دخترانم معلول جسمی و ذهنی است حداقل 10 میلیون تومان برای عمل جراحی پروتز نیازمند است به علت دریافت وام توان پرداخت اقساط را ندارم از مسئولان نظام اسلامی درخواست مساعدت دارم. طی این 6 سال تلاش زیادی نمودم، به مراکز متعددی مراجعه کردم ولی دست یاری به سویم دراز نشد. نه بیمه هستم و نه بازنشسته، به سختی به امرار معاش می‌پردازم.
مجید داوطلب از زاهدان
* به آقای ظریف عرض می‌کنم شما نماینده ایران هستید باید تاسف خود را از لحن بیش از اندازه نرم شما در مقابل آمریکا ابراز نمایم.
1231---0918
*آقای ظریف در ارتباط با سال جدید یهودی و ارتباط پیامی با خانم نانسی پلوسی، پلوس بریده باشید!
اصفهانی

 


گفت: از نامه 31 گروه خلق‌الساعه برای اوباما چه خبر؟! از او خواسته بودند بدون پیش‌شرط با ایران مذاکره کند.
گفتم: اوباما که بارها درخواست کرده بود با ایران مذاکره کند ولی ایران نپذیرفته بود.
گفت: حالا برخی از همان گروه‌ها اعتراض کرده و گفته‌اند ما چنین نامه‌ای را ننوشته‌ایم و مدعیان اصلاحات امضای ما را جعل کرده‌اند.
گفتم: یارو برای رفیقش تعریف می‌کرد و می‌گفت؛ دیشب تو را در خواب دیدم که سوار یک اسب سفید روی ابرها حرکت می‌کردی و دوستش که خیلی حال کرده بود پرسید، خب! بعدش چی؟ و یارو گفت؛ اما به جای کلاه یک پوست هندوانه روی سرت بود. دوستش با عصبانیت گفت؛ تو غلط کردی که خواب مرا دیدی! و یارو گفت؛ تو غلط کردی که به خواب من آمدی!

 


با امضای پروتکل «تحویل موقت نیروگاه اتمی بوشهر» توسط مقامات دو کشور ایران و روسیه که با قرائت پیام رئیس‌جمهور همراه بود، مسئولیت بهره‌برداری و نگهداری واحد نخست نیروگاه بوشهر رسما به متخصصان ایرانی سپرده شد.
عصر دیروز مراسم امضای پروتکل تحویل موقت نیروگاه اتمی بوشهر با حضور «علی‌‌اکبر صالحی» رئیس سازمان انرژی اتمی، «چیت‌چیان» وزیر نیرو، «احمدیان» مدیرعامل شرکت تولید و توسعه انرژی اتمی و رئیس شرکت روسی پیمانکار نیروگاه بوشهر انجام شد.
در بخشی از پیام رئیس‌جمهور که در مراسم امضای این پروتکل توسط محمد احمدیان معاون نیروگاهی سازمان انرژی اتمی قرائت شده آمده است: انتظار می‌رفت ورود به مرحله تحویل نیروگاه به پیمانکار ایرانی قبل از این زمان تحقق یابد اما از زاویه دیگر تحویل موقت نیروگاه در مقطع کنونی بیانگر اهمیت ایمنی مسئله و موازین حفاظتی است. پیامدهای ناگوار و سوانح هسته‌ای مثل فوکوشیما مهر تایید دیگری بر رویکرد ایران مبنی بر اطمینان پیدا کردن از ایمنی نیروگاه و جلوگیری از هرگونه مخاطره است. رهیافت اتم برای صلح بیش از پیش باید در دستور کار قرار گیرد و کشورها در این مسیر حرکت کنند تا جهانی عاری از تسلیحات اتمی فراهم شود. ایران همچون گذشته از پیش‌گامان دستیابی به این هدف والا خواهد بود.
احداث یک واحد نیروگاهی دیگر
رئیس سازمان انرژی اتمی دیروز در بدو ورود به بوشهر برای تحویل رسمی نیروگاه بوشهر از پیمانکار روسی از احداث یک واحد نیروگاهی دیگر در آینده نه چندان دور خبر داد.
صالحی گفت: برای احداث نیروگاه‌های بعدی با روس‌ها در حال مذاکره هستیم و در آخرین کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور در این باره بحث‌هایی صورت گرفت که در این بحث‌ها ساخت نیروگاه‌های جدید هسته‌ای توافق شد و بندی در این رابطه بر توافق مورد اشاره وارد شد.
صالحی افزود: مذاکرات کارشناسی میان ایران و روسیه در این باره ادامه دارد وامیدواریم در آینده‌ای نه چندان دور، شاهد کلنگ‌زنی نیروگاهی دیگر در بوشهر باشیم.
وی با اشاره به درخواست مردم بوشهر برای شیرین کردن آب شرب تصریح کرد: به مردم بوشهر این دفعه قول می‌د‌هیم که نیروگاه‌‌های هسته‌ای همراه با آب شیرین‌کن باشند.
وی ادامه داد: هر نیروگاه اتمی می‌تواند 200 تا 300 هزار متر مکعب آب شیرین کند که چنانکه 2 یا 3 راکتور را در آینده متصور باشیم و در افق میان مدت چنانچه بتوانیم دو یا سه راکتور را داشته باشیم می‌توانیم یک میلیون متر مکعب آب را شیرین کنیم.
صالحی پیش از این نیز در گفت‌وگویی اعلام کرده بود که این نیروگاه شامل 2 سال گارانتی می‌شود و در صورت وجود تجهیزات معیوب، روس‌ها موظفند این تجهیزات را تعمیر کنند.
وی گفته بود، رآکتور بوشهر بعد از تحویل موقت به مدت 14 روز بایستی کار کند که 10 روز آن به طور پیوسته است و اگر اتفاقی در این مدت رخ دهد، تحویل دائم نمی‌شود.
همچنین به اذعان رئیس سازمان انرژی اتمی رآکتور بوشهر بیش از یک سال برای تحویل به کارفرما زمان برد چرا که این رآکتور با طراحی روسی - اروپایی بود و متخصصان کشورمان سعی کردند که با بالاترین سطح ایمنی بر روی آن کار کنند.
از این پس رو‌س‌ها
تنها مشاور خواهند بود
رئیس نظام ایمنی هسته‌ای کشور نیز پس از مراسم امضای این پروتکل گفت: از این پس روس‌ها تنها به عنوان مشاور در کنار اپراتورهای ایرانی در نیروگاه هسته‌ای بوشهر حضور خواهند داشت و مسئولیت عمده نیروگاه با اپراتور ایرانی خواهد بود.
راستخواه افزود: در حال حاضر 700 نیروی جوان برای نیروگاه هسته‌ای بوشهر در داخل و خارج از کشور آموزش دیده‌اند. تعدادی از اپراتورهای ایرانی از نظام ایمنی هسته‌ای کشور برای مسئولیت‌هایی که از پیش تعیین شده بود مجوز فعالیت گرفته‌اند.
راستخواه ادامه داد: نیروگاه اتمی بوشهر مانند نیروگاه‌های سایر کشورها به عنوان نیروگاهی محسوب می‌شود که دائم در مدار است و با هزار مگاوات که ظرفیت بسیار بالایی را به شبکه اضافه می‌کند، ایمنی کامل در برق کشور ایجاد می‌شود تا صنایع، کشاورزی و جامعه بتوانند از این پتانسیل بهره‌مند شوند.
گفتنی است بعد از پیروزی انقلاب اسلامی تلاش‌های جمهوری اسلامی ایران برای متقاعد کردن پیمانکار آلمانی نیروگاه بوشهر به منظور ایفای تعهداتش به جایی نرسید و به ناچار از اوایل دهه 70 جمهوری اسلامی پیگیری راه‌های دیگری را برای اتمام نیروگاه در دستور کار خود قرار داد.
بر این اساس جمهوری اسلامی ایران و روسیه در سال 1371 تفاهمنامه همکاری مشترک در حوزه استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای را امضا کردند، به این ترتیب فصل جدیدی از همکاری‌های دو کشور آغاز شد.
سازمان انرژی اتمی ایران و وزارت انرژی روسیه در سال 1373 برای اتمام واحد یکم نیروگاه بوشهر قراردادی را به امضا رساندند که پس از یک سال از امضای این قرارداد نیروگاه وارد مرحله عملیاتی شد و مطالعات لازم در خصوص وضعیت به جای مانده از طرح آلمانی‌ها با اصلاح قرارداد یاد شده در سال 1378 عملا بررسی‌های دقیق فنی و عملیات اجرایی برای تکمیل این واحد تلفیقی انجام شد.
به گزارش فارس، پس از کش‌ و قوس‌های فراوان، نیروگاه بوشهر از 3 سال پیش سوخت‌گذاری شد و از زمان سوخت‌گذاری عملا رآکتور وارد فعالیت تولید انرژی شده است، به طوری که اکنون 1000 مگاوات برق تولید می‌کند.

 


معاون پارلمانی و کنسولی وزارت خارجه کشورمان تاکید کرد: هیچ‌گونه نرمش و تغییری در ایستادگی بر حقوق حقه ایران در حوزه دیپلماسی حاصل نمی‌شود.
حسن قشقاوی در گفت‌وگو با ایسنا، با تاکید بر اینکه هیچ کدام از تاکتیک‌ها و سیاست‌ها به معنای فراموشی راهبرد کلان و کلی کشور نیست گفت: رویکرد ما در حوزه دیپلماسی پیگیری حقوق حقه ملت ایران است که فکر نمی‌کنم در این زمینه یعنی ایستادگی بر حقوق حقه ایران هیچگونه نرمش و تغییری حاصل شود. البته در نحوه حصول به حقوق یعنی همان روش‌ها و تاکتیک‌ها نیازمند این هستیم که به طور مستمر و متناسب با شرایط و موقعیت تحولات را رصد کرده و با توجه به تاکتیک‌ها و روش‌های طرف مقابل روش‌ها و تاکتیک‌های مناسبی را اتخاذ کنیم.
وی در پاسخ به پرسشی در مورد رویکرد ایران در مذاکرات در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل در خصوص مساله هسته‌ای با توجه به اظهارنظر اخیر وزیر امور خارجه روسیه مبنی بر آمادگی ایران برای توقف غنی‌سازی 20 درصد گفت: در این رابطه توصیه اکیدم به رسانه‌ها از جناح‌های مختلف این است که در مساله هسته‌ای مبنا را اظهارات شخص رئیس‌جمهور و مقامات قرار دهند.
قشقاوی تاکید کرد: بدون آن که بخواهم مبالغه زیادی کنم بر این موضوع تاکید دارم که در این حوزه باید مواضع رسمی مقامات جمهوری اسلامی مد نظر قرار گیرد. عرصه هسته‌ای عرصه جاذبه‌های ژورنالیستی و علاقمندی روزنامه‌ای نیست، عرصه حساس منافع ملی است که به همین دلیل توصیه می‌کنم که اگر خبرنگاران بنایی برای نوشتن مقالات و تیترپردازی دارند کاملا منافع ملی را در نظر گیرند.
وی افزود: مقالات روزنامه‌های آمریکایی، روسی و اندیشکده‌های مختلف دنیا تنها برای کشور خودشان ارزش دارد و ما باید منافع خود را در نظر گیریم. بخشی از منافع ایران در گفت‌وگوی رئیس‌جمهور با شبکه ان.بی.سی و سخنرانی‌شان در مراسم رژه نیروهای مسلح به مناسبت هفته دفاع مقدس مطرح شد که طبیعتا چارچوب همین اظهارنظرها است.

 


نشریات آمریکایی تحلیل‌های قابل تاملی درباره تعامل با ایران و احتمال مصافحه تصادفی باراک اوباما با دکتر روحانی منتشر می‌کنند.
روزنامه لس‌آنجلس تایمز از قول ری تاکیه عضو شورای روابط خارجی آمریکا نوشت: آمریکا قابل اعتماد بودن روحانی را براساس اقداماتش می‌سنجد و نه براساس سخنان وی.
«تاکیه» با اشاره به پیشنهاد یک روزنامه اصلاح‌طلب در ایران به روحانی مبنی بر ابتکار یکجانبه هسته‌ای می‌نویسد: «کلمات آرام‌بخش دولت جدید ایران نظیر تبریک سال نو یهودی موجب کاهش عزم این دولت برای پیشرفت برنامه هسته‌ای نشده است. روحانی در ماه جاری گفت که ایران «سر سوزنی از حقوق مسلم مردم کوتاه نمی‌آید». باید از تلاش روحانی برای تغییر وجهه ایران و آرام کردن لفاظی‌های این کشور استقبال کرد. اما با این حال باید روحانی را با اقداماتش سنجید نه با سخنانش؟ آیا او حاضر است از سوریه خارج شود؟ یا فعالیت‌های هسته‌ای را محدود کند یا به آزادسازی زندانیان بازداشتی بپردازد؟
روزنامه نیویورک تایمز هم با بیان این که روحانی باید در نشست مجمع عمومی سازمان ملل به طور قاطع نشان دهد که گفتمان تغییر او جدی است نوشت: او البته علایم دلگرم‌کننده‌ای در قیاس با سلف خود احمدی‌نژاد بروز داده با این وجود نگرانی‌ اصلی بر سر برنامه هسته‌ای ایران بر سر جای خود باقی است.
این روزنامه می‌افزاید: چنانچه روحانی تمایل جدی به سازش نداشته باشد، فشار آمریکا و اسرائیل برای توسل به اقدام نظامی افزایش خواهد یافت.
در همین حال روزنامه لس‌آنجلس تایمز در تحلیلی به قلم دیوید ایگناتیوس خاطرنشان کرد: برای اوباما رئیس‌جمهوری ضعیف شده اما هنوز جاه‌طلب، بزرگ‌ترین فرصت و در همان حال خطر در عرصه سیاست خارجی وی هفته آینده با حضور حسن روحانی در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد فرا می‌رسد.
وی می‌افزاید: مقامات آمریکایی منتظرند ببینند روحانی از این پس چه می‌کند. آنها خواستار انعطاف‌پذیری بیشتر در مورد مسائلی شامل نظارت‌ها و پادمان‌ها، تمایل بیشتر برای محدودسازی ذخیره اورانیوم با غنای 20 درصد و شاید تعلیق در حد 5 درصد هستند. آنها همچنین شاهد اشاراتی در مورد تعطیلی سایت فردو در نزدیکی تهران هستند. در عوض ایران به روشنی خواستار به رسمیت شناخته شدن حق غنی‌سازی خود است که اسرائیل صراحتا با آن مخالفت می‌کند.
جفری گلدبرگ نیز در شبکه خبری بلومبرگ خاطرنشان می‌کند: برای یک مقام ایرانی مصافحه با شیطان بزرگ مسئله کوچکی نیست اما اوباما با اعمال فشار، روحانی را مجبور به این کار می‌کند(!)

 


نشریات زنجیره‌ای در اقدامی هماهنگ با گردانندگان سایت‌ هاشمی‌رفسنجانی اقدام به بازپخش سه باره! مصاحبه وی کردند.
این مصاحبه مربوط به سال گذشته است و جریان آلوده رسانه‌ای در اقدامی غیرحرفه‌ای برای سومین بار آن را منتشر کرده و ضمناً چنین القا کرده‌اند که مصاحبه مذکور، مصاحبه تازه‌ای است! این مصاحبه روز گذشته تبدیل به تیتر اول روزنامه اجاره‌ای آرمان (با تیتر؛ هاشمی: قهر با آمریکا ابدی نیست) شد و همین مضمون را روزنامه‌های اعتماد و آفتاب یزد نیز عیناً در صفحه اول تکرار کردند. هاشمی در این مصاحبه مدعی شده بود نامه‌ای محرمانه را خطاب به حضرت امام نوشته - و حتی آن را تایپ هم نکرده- و ضمن آن خواسته موضوع رابطه با آمریکا را حل کند چرا که نمی‌توان تا ابد با آمریکا قهر کرد. البته آقای هاشمی به روال و شیوه ناپسند و غیراخلاقی و غیر امانتدارانه نگفته که موضع قاطع امام در پاسخ چه بوده است.
در همین حال روزنامه سیاست روز از هاشمی خواست توضیح دهد که پاسخ امام به آن نامه چه بوده است. این روزنامه می‌نویسد: گر چه آقای هاشمی‌رفسنجانی این جمله را برای چندمین بار است که بیان می‌کند، اما هیچگاه از پاسخ حضرت امام(ره) به نامه دست‌خط خود سخنی نگفته است. اگر حضرت امام(ره) به این نامه پاسخی داده‌اند مکتوب یا شفاهی بهتر است آیت‌الله هاشمی رفسنجانی از پاسخ آن هم سخن بگوید تا همگان بدانند که بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران نظرشان درباره نامه رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام چه بوده است.
این روزنامه می‌افزاید: به نظر می‌رسد که حضرت امام (ره) مخالف این پیشنهاد آقای هاشمی‌رفسنجانی بودند چون اگر موافق بودند در این زمینه دستور می‌دادند و حتی خود آقای‌ هاشمی‌رفسنجانی را مسئول و مامور پیگیری آن می‌کردند. مواضع حضرت امام(ره) درباره آمریکا ثبت و ضبط شده است و به راحتی می‌توان آنها را دریافت کرد. پس چگونه است که آقای هاشمی‌رفسنجانی اینگونه سخن می‌گوید؟ در این میان یادآوری یک ملاحظه ضروری است و آن اینکه به نظر می‌رسد گردانندگان سایت آقای هاشمی، مدت‌هاست مشغول بازی با وی هستند و در واقع به جای مدیریت شدن در حال مدیریت کردن تصویر رسانه‌ای هاشمی‌اند.

 


«آقای نهاوندیان یا از ریاست دفتر رئیس‌جمهور و یا از ریاست اتاق بازرگانی استعفا دهد».
روزنامه اصلاح‌طلب بهار که به ستاد محمدرضا عارف نزدیک است، از قول یک عضو اتاق بازرگانی خواستار، استعفای نهاوندیان از یکی از دو شغل خود شد و نوشت: قطعا دورکاری رئیس اتاق بازرگانی مناسب پارلمان بخش خصوصی نبوده و قابل قبول نیست. به نظر من اتاق باید هر چه سریع‌تر ساختار خود را اصلاح کند و به سمت ساختار پروژه‌ای پیش برود و افراد فعال در اتاق مسئول اجرایی و پیگیری پروژه شوند و هر چالش کشور به فرد خاصی سپرده شود.
سیدحمید حسینی همچنین گفته است: این که هر از گاهی هیات رئیسه اتاق تشکیل جلسه بدهد و گزارشی در آن خوانده شود مناسب وضعیت حال حاضر اقتصادی کشور نیست. از نظر من اینگونه عملکرد اتاق همان کارایی سابق خود را هم از دست می‌دهد زیرا هنگامی که آقای نهاوندیان در اتاق حضور مستمر داشت کارهای بسیاری عقیم می‌ماند چه برسد به این که در حال حاضر دورکاری می‌کنند.
وی افزود: قطعا جایگاه ریاست اتاق ایران خیلی بالاتر از جایگاه ریاست دفتر ریاست جمهوری است در تمام جهان هم همین گونه است. به نظر من یا باید آقای نهاوندیان ایثار کند و از ریاست دفتر ریاست جمهوری استعفا دهد یا فرد قابلی مثل ایشان ریاست اتاق را برعهده بگیرد. چون متاسفانه ساختار اتاق بسیار رئیس‌محور است و بدون رئیس دچار کمبود بزرگی است.
به دلیل این که هیئت نمایندگان ریاست اتاق را انتخاب می‌کند، بنابراین ریاست اتاق خود را در مقابل هیئت رئیسه پاسخگو نمی‌بیند و این باعث رئیس‌محور بودن اتاق است. من امیدوارم هر چه زودتر تصمیمی از طرف آقای نهاوندیان گرفته شود تا این مشکل حل شود. گر چه ممکن است نیروی توانمندی هم مانند آقای نهاوندیان نتواند جایگزین شود و اتاق در کوتاه‌مدت دچار مشکل شود ولی خب این هم باعث می‌شود اتاق به بلوغ برسد

 


مدیر منصوب برای روزنامه دانشگاه آزاد، آشوبگر بازداشتی از سوی وزارت اطلاعات است!
به گزارش ندای انقلاب، وی پس از تغییر رئیس دانشگاه آزاد به عنوان مدیر روزنامه فرهیختگان معرفی شد و این در حالی است که او ضمن داشتن سوابق تجزیه‌طلبی، در فتنه سال 88 فعالیت داشته و بعدها از سوی وزارت اطلاعات بازداشت شده است.
شایان ذکر است بر اساس اعترافات برخی متهمان فتنه و آشوب سال 88، اموال دانشگاه آزاد که متعلق به بیت‌المال است در خدمت برخی فعالیت‌های رسانه‌ای ساختارشکنانه و ضدانقلابی قرار داشت و پولشویی‌های متعددی از سوی «م-ه» در این زمینه صورت گرفت.

 


شبکه دولتی بی‌بی‌سی اذعان کرد دولت‌های آمریکا، انگلیس و آلمان رکوردداران استفاده از تسلیحات کشتار جمعی هستند.
وب‌سایت بی‌بی‌سی فارسی درگزارشی نوشت: نیروهای اسپانیایی و بریتانیایی در جریان تسلط بر قاره نویافته آمریکا و کشتار سرخپوستان بومی پتوهای آلوده به آبله به آنان می‌دادند. اما اولین استفاده از جنگ‌افزار شیمیایی، به شکلی که امروزه می‌شناسیم، در جنگ جهانی اول انجام شد. پیامدهای استفاده از این جنگ‌افزار آن قدر هولناک بود که کشورهای درگیر را به امضای پیمانی برای عدم استفاده از تسلیحات شیمیایی واداشت. با این حال این سلاح‌ها و دیگر سلاح‌های کشتار جمعی همچنان مورد استفاده قرار گرفته‌اند.
در این گزارش با اشاره به اینکه ارتش آلمان، فرانسه و انگلیس در جنگ جهانی اول از تسلیحات شیمیایی استفاده کردند که باعث مرگ 85 هزار نفر شد، آمده است: گفته می‌شود نیروی هوایی بریتانیا در دهه 1920 از گازهای سمی علیه کردهای عراق استفاده کرد. آمریکا نیز در جنگ دوم جهانی به بمباران اتمی هیروشیما و ناکازاکی پرداخت که بین 150 تا 344 هزار کشته بر جای گذاشت.
در ادامه این گزارش آمده است: ارتش آمریکا در جنگ ویتنام از ناپالم استفاده کرد که بنا بر اعلام وزارت خارجه ویتنام 400 هزار کشته برجای گذاشت و 5 میلیون نفر نیز در معرض عوارض آن قرار گرفتند. رژیم عراق (صدام) نیز در سردشت و حلبچه از این تسلیحات شیمیایی استفاده کرد و باعث مرگ ده‌ها هزار نفر شد. آمریکا در حمله 2003 به عراق از اورانیوم ضعیف شده و اسرائيل در حمله به غزه در سال 2008 از فسفر سفید استفاده کردند که تلفات این حملات نامعلوم است.
اکنون سؤالی که باقی می‌ماند این است که چرا تولیدکنندگان و اشاعه‌دهندگان و استفاده‌کنندگان اصلی تسلیحات کشتار جمعی، طلبکار دیگر کشورها هستند؟!

 


«ایرانی‌ها هزار بار بیشتر به آمریکا اعتماد ندارند و برای آن‌ نیز دلایلی دارند.»
روزنامه کریستین ساینس مانیتور با انتشار این تحلیل به بررسی موانع تعامل صحیح میان آمریکا و ایران پرداخت و نوشت: در حالی که ایران رویکرد متعادل خود را برای پایان دادن به بن‌بست هسته‌ای دنبال می‌کند، تحلیل‌گران به نکاتی اشاره می‌کنند که ممکن است تلاش‌های دیپلماتیک را تحت تأثیر قرار دهد.
این روزنامه با اشاره به اقتدار منطقه‌ای ایران و اینکه ایران محور مقاومت است، نوشت: فرانک ویسنر یکی از سخنرانان نشست روز پنجشنبه پروژه ایران می‌گوید: «بر اساس چه تعاملی ایران موضع آمریکا را در منطقه می‌پذیرد؟ بر اساس مشروعیت؛ یعنی موضع ما در منطقه مشروع است و ما مشروعیت موضع ایران در منطقه را می‌پذیریم؟»
ویسنر که پیش از این سفیر آمریکا در هند، زامبیا و... بوده است، می‌افزاید: این توافق مستلزم آن است که آمریکا مسیر آینده خود را متوازن سازد. ما به زودی خواهیم دید چه عوامل دیگری در این زمینه نقش دارند. آمریکا بدون ایران نمی‌تواند مذاکرات ژنو 2 در مورد سوریه را آغاز کند، نمی‌تواند از امنیت ناوها و ملوانانش در خلیج‌فارس مطمئن باشد، نمی‌تواند چارچوب لازم برای مدیریت افغانستان را در دست داشته باشد، هیچ یک از این موارد بدون رسیدن به درک مشترک با ایران محقق نخواهد شد.
کریستین ساینس مانیتور در ادامه خاطرنشان کرد: تعامل با ایران دشوار است زیرا کنگره آمریکا تحریم‌های شدیدی را علیه ایران اعمال کرده است که امروزه بیشتر بخش‌های اقتصاد ایران را تحت تأثیر قرار داده است. تحلیلگران می‌گویند کنگره علاقه فراوانی به تحریم دارد؛ و این سیاست ثابت نمایندگان کنگره است که باور دارند باعث تسلیم ایران می‌شود. این روش آمریکا برای ایرانی‌ها آزاردهنده است. در واقع بسیاری از اعضای کنگره آمریکا به فکر تغییر رژیم ایران هستند.
«ویلیام لوئرس»، یکی از اعضای پیشین وزارت امورخارجه آمریکا که مسئولیت پروژه ایران را نیز بر عهده دارد می‌گوید: این عادت در واشنگتن که یک کشور را دشمن ببینند و از همه جهت با همه منابع به آن حمله کنند، به سختی قابل تغییر است.
تحلیلگر روزنامه آمریکایی در ادامه خاطرنشان کرد: ما می‌دانیم آمریکا به ایرانی‌ها اعتمادی ندارد، اما آنچه معمولاً نمی‌بینیم این است که ایرانی‌ها هزار بار بیشتر به ما بی‌اعتماد هستند و دلایلی برای این امر دارند. آمریکا باید ثابت کند که دنبال براندازی نیست و تحریم‌ها را کاهش دهد.
کریستین ساینس مانیتور در پایان خاطرنشان کرد: ایران در سوریه حضور دارد و اگر تصور کنیم بدون حضور و تعامل ایران می‌توان بحران سوریه را حل کرد، احمقانه است. باید از این حقیقت مطلع باشیم و خود را برای مطابقت دادن با این حقیقت آماده کنیم.

 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10