(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


سه شنبه 02 مهر 1392 - شماره 20599

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
در گفت و گوی ظریف و اشتون توافق شد
5 اکتبر دور جدید مذاکرات ایران و 1+5
هاشمی‌رفسنجانی: دفاع مقدس برگ زرینی در تاریخ ایران اسلامی است
بررسی طرح امر به معروف در کمیسیون فرهنگی مجلس
امیر عبداللهیان:یمن برای آزادی دیپلمات ایرانی تلاش بیشتری کند
سرلشکر فیروزآبادی:پیوندهای جبهه مقاومت مانع حمله آمریکا به سوریه شد
«حیدری» مسئول سازمان بسیج دانشجویی شد
محسنی اژه‌ای در جمع خبرنگاران مطرح کرد
عفو 80 محکوم امنیتی با پیشنهاد رئیس قوه و موافقت رهبر انقلاب
درمکتب امام
نشریه آمریکایی نیویورکر:«قاسم سلیمانی» مرد قدرتمند خاورمیانه است
پیشنهاد مجلس برای حضور یک نماینده در تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای
بازتاب رژه اقتدار در رسانه‌های جهان
دیدار رئیس مجلس ترکیه با معاون اول رئیس‌جمهور
پس از مضحکه شدن در جلسه سال گذشته سازمان ملل
نیویورک تایمز: نتانیاهو امسال هم درباره ایران سخن خواهد گفت
نامه ذلت‌بار جعلی هم بود!
انتقاد جبهه پایداری از حاشیه‌سازی در آغاز فصل جهاد علمی
   


وزیر امور خارجه ایران و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پس از مذاکره در نیویورک اعلام کردند، 5 اکتبر دور جدید مذاکرات هسته ای میان ایران و 1+5 در ژنو برگزار خواهد شد.
محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان گفت: مذاکرات با اشتون خوب بود و نشست بین تیم هسته‌ای ایران با وزرای 1+5 در ژنو برگزار می‌شود.
اشتون نیز پس از دیدار با وزیر خارجه ایران، گفت‌وگوی خود با ظریف را «پرانرژی و سازنده» عنوان کرد.
وی گفت که وزیر خارجه ایران در نشست وزرای خارجه 1+5 که هفته جاری در نیویورک برگزار می‌شود، حضور می‌یاید.
«جان کری»، وزیر خارجه آمریکا نیز در این نشست حضور خواهد داشت.
اشتون در ادامه گفت که گفت‌وگوهای هسته‌ای با ایران در ماه اکتبر(مهر-آبان) در ژنو برگزار می‌شود.
انتظار می‌رود دیدار وزرای خارجه 1+5 که وزیر خارجه ایران هم در آن حضور خواهد داشت، چهارشنبه 4 بعد از ظهر به وقت محلی در سازمان ملل برگزار شود.
همچنین وزیر امور خارجه کشورمان که برای شرکت در شصت و هشتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل به نیویورک سفر کرده با «اوانگلوس ونیزلوس» همتای یونانی دیدار و در خصوص گسترش مناسبات دوجانبه و تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی به رایزنی و تبادل نظر پرداخت.

 


رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: مردم در این مقطع با هوشیاری به جهانیان اعلام کرده‌اند که اعتدال و منطق‌گرایی به عنوان یک اصل اسلامی، اساس سیاست‌‌های جمهوری اسلامی در ابعاد داخلی و خارجی است.
هاشمی‌رفسنجانی در دیدارهای جداگانه با جمعی از فعالان سیاسی در استان‌های فارس، یزد و خراسان شمالی، بن‌بست‌سازی سیاسی برای کشور را تصمیمی به دور از منافع ملی و اسلامی دانست و با تأکید بر نقش مردم در تمام مراحل انقلاب اسلامی، اظهارداشت: در این مقطع نیز مردم با هوشیاری به جهانیان اعلام کرده‌اند که اعتدال و منطق‌گرایی به عنوان یک اصل اسلامی، اساس سیاست‌‌های جمهوری اسلامی در ابعاد داخلی و خارجی است.
رئیس مجمع تشخیص مصلحت در پاسخ به گزارش‌های نگران‌کننده از اوضاع اقتصادی، صنعتی، کشاورزی و تجارت داخلی و خارجی کشور در دولت سابق گفت: انشاءالله دولت فعلی به کمک مردم، نخبگان و دلسوزان نظام به سوی حل تدریجی مسائل حرکت می‌کند و شواهد نیز نشان از بهتر شدن امور می‌دهد.
وی با یادآوری ایثارگری‌های مردم و جوانان در دوران دفاع مقدس و گرامی‌داشت نام و خاطره شهدا، افزود: ایران همیشه یکی از ارکان تاریخ بوده و دفاع مقدس هم برگ زرّینی در تاریخ ایران اسلامی است.
به گزارش خبرگزاری ها، هاشمی‌رفسنجانی با اشاره به گزارشی که در جلسه مشکلات دریاچه ارومیه و رودخانه زاینده‌رود ارائه شد، اظهارداشت: آب یک مسئله ملی است، به همین خاطر در دوران سازندگی برای مهار آب‌ها، مخصوصاً آب‌هایی که از کشور خارج می‌شوند، برنامه‌های منظمی داشتیم که اگر دنبال می‌شد، امروز شاهد این وضع نبودیم.

 


عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی از بررسی طرح امر به معروف در کمیسیون متبوعش خبر داد.
لاله افتخاری با اشاره به برنامه کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: برخی از اعضای کمیسیون فرهنگی جهت برگزاری جلساتی با مسئولین فرهنگی استان قزوین هفته آینده به این استان سفر می‌کنند.
وی در گفت‌وگو با فارس با اشاره به جلسه روز یکشنبه کمیسیون متبوعش افزود: جزئیات طرح امر به معروف و نهی از منکر با حضور کارشناسان فرهنگی بررسی شد.

 


معاون عربی و آفریقای وزیر امور خارجه کشورمان تاکید کرد: مقامات یمن برای آزادی دیپلمات ربوده شده ایرانی تلاش بیشتری به کار گیرند.
حسین امیرعبداللهیان در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این مطلب ضمن تشکر از اقدامات موثر دولت یمن اظهار کرد: از مقامات مسئول این کشور خواستار تلاش بیشتری برای حل و فصل فوری ماجرای ربایش نیکبخت وابسته اداری کشورمان در یمن هستیم.
گفتنی است، نوراحمد نیکبخت 30 تیرماه در صنعا ربوده شد و هنوز هویت ربایندگان و دلیل ربایش وی مشخص نیست.

 


رئیس ستاد کل نیروهای مسلح تاکید کرد: پیوندهای جبهه مقاومت با سوریه و واکنش جامعه بین‌المللی موجب شد که آمریکا نتواند به سوریه حمله کند.
سرلشکر حسن فیروزآبادی در سخنانی در مراسم آغاز سال تحصیلی دانشگاه عالی دفاع ملی اظهار کرد: در این شرایط حاکمان منطقه از عقلانیت و هوشمندی کافی برای مقابله با اقدامات آمریکا برخوردار نیستند.
وی افزود: حمله نظامی به سوریه شروع بازی و یک علامت است. آمریکا غیر از تهدید نظامی، عملیاتی روانی هم انجام می‌دهد و آنها برای کم کردن هزینه‌های خود به دنبال جنگ محدود هستند.
فیروزآبادی همچنین با اشاره به این که حاکمیت اسد در سوریه یک نیروی راهبردی در برابر آمریکا است خاطرنشان کرد: تحلیل راهبردی افراد مرعوب این است که بهتر است سوریه مقاومت نکند، اما سوریه به دنبال پاسخگویی و حمله احتمالی آمریکا است. سوریه به حضور در جبهه مقاومت مفتخر است و ممکن است صدها کانال مقاومت علیه آمریکا بشورند و به منافع این کشور و اسرائیل صدماتی وارد کنند.
وی در ادامه با بیان این که آمریکا در حمله نظامی به سوریه تام‌الاختیار نیست، خاطرنشان کرد: بازدارندگی ملت سوریه، کشور روسیه و جمهوری اسلامی ایران، پیوندهای جبهه مقاومت با سوریه و واکنش جامعه بین‌المللی موجب شد که آمریکا به سوریه حمله نکند.
فیروزآبادی در بخش دیگری از سخنان خود افزود: دانشجویان با تجربیات دفاع مقدس راهبردهای مناسبی را در عرصه جنگ نرم و تحریم‌های اقتصادی تهیه کنند. بیداری اسلامی تشنه تلاش‌های راهبردی مسئولان ما است.
فیروزآبادی همچنین خاطرنشان کرد: آنها که در دوره 2 خرداد مدل‌های سازش و همراهی با غرب را به عنوان راهبرد اصلی مطرح کردند امروز به خطای خود اعتراف کردند.

 


محمد ودود حیدری به عنوان رئیس جدید سازمان بسیج دانشجویی کشور منصوب شد.
وی مدیر مسئولی روزنامه جوان و معاون سیاسی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری را در پرونده کاری خود دارد. پیش از این حسین قدیانی رئیس سازمان بسیج دانشجویی کشور بود.
همچنین، حسین قدیانی، مسئول سابق سازمان بسیج دانشجویی به عنوان مشاور سردار نقدی در امور فضای مجازی منصوب شد.

 


سخنگوی قوه قضائیه در پنجاه و دومین نشست خبری خود از عفو 80 محکوم امنیتی توسط مقام معظم رهبری خبر داد.
حجت‌الاسلام غلامحسین محسنی‌اژه‌ای سخنگوی قوه‌ قضاییه در پنجاه و دومین نشست خبری خود گفت: طبق اصل 110 قانون اساسی به مناسبت‌های مختلف امکان عفو زندانیان در نظر گرفته شده است و رئیس دستگاه قضا می‌تواند از مقام معظم رهبری درخواست عفو تعدادی از زندانیان را که شامل قانون عفو می‌شوند را داشته باشد.
وی ادامه داد: بنابراین تعدادی از محکومین امنیتی دادگاه انقلاب تهران برای عفو توسط رئیس قوه قضاییه مورد بررسی قرار گرفتند و درخواست عفو آن‌ها به رهبر معظم انقلاب ارائه شد که مقام معظم رهبری نیز با عفو 80 نفر از این محکومین موافقت کردند.
اژه‌ای تاکید کرد: تعدادی از این 80 نفر از محکومین فتنه 88 هستند و تعدادی دیگر نیز مربوط به جرائم امنیتی دیگر می‌شوند.
وی با اشاره به اینکه عفو می‌تواند شامل بخشیده شدن تمام یا قسمتی از مجازات محکومین باشد، گفت: تعدادی از این 80 نفر به طور کامل عفو شده‌اند، برخی از آن‌ها دارای محکومیت حبس نبوده و سایر مجازات‌های آن‌ها مشمول عفو شده است و تعدادی نیز تنها بخشی از محکومیت‌شان مورد عفو قرار گرفته است.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: عفو محکومین جرایم امنیتی و برخی از محکومین فتنه 88 در سال‌های 90 و 91 نیز اجرا شده بود حتی در اردیبهشت سال 92 نیز تعدادی از این محکومین مورد عفو قرار گرفته بودند.
دستورالعمل ساماندهی زندانیان
اژه‌ای با اشاره به تدوین دستورالعمل ساماندهی زندانیان و کاهش مجرمین کیفری گفت: به این منظور طی یکی دو هفته گذشته همایشی با حضور دادستان‌های مراکز استان و رؤسای دادگستری‌‌ها برگزار شد تا دستور رئیس قوه قضاییه مبنی بر تهیه این آئین‌نامه‌‌ها پیگیری شود.
وی ادامه داد: براساس این دستورالعمل تا جایی که امکان دارد افراد کمتر به زندان محکوم می‌شوند.
اژه‌ای با اشاره به اینکه در تدوین دستورالعمل ساماندهی زندانیان و کاهش مجرمین کیفری از بازداشت‌های موقت کاسته خواهد شد، گفت: در این دستورالعمل تمهیدات لازم برای تامین قرار و کفیل و ترخیص هرچه سریعتر زندانی بعد از قرار اندیشیده شده است.
دادستان کل کشور تاکید کرد: طبق این دستورالعمل برای مجرمین غیرخطرناک و غیر امنیتی مجازات‌های جایگزین در نظر گرفته می‌شود.
تکذیب یک خبر
یکی دیگر از خبرنگاران اظهار داشت: متاسفانه پس از آزادی زندانیان امنیتی هیچکدام از مسئولان قوه قضائیه پاسخگوی خبرنگاران نبودند، از سوی دیگر فرزند کروبی در فیسبوک خود خبر از آزادی پدر می‌دهند و خبرهایی منتشر می‌شود که شمخانی با موسوی دیدار داشته‌، اگر جریانی در خانه افراد متهم است بهتر نیست همه خبردار شوند؟ اگر حصر خانگی این دو فرد با دستور قوه قضاییه بوده پس دیدار‌ها هم با هماهنگی شما صورت گرفته است.
محسنی اژه‌ای در پاسخ به این گلایه گفت: شما باید اول ببینید که اصل خبر درست بوده یا نه، آیا شمخانی به دیدار فردی که نام بردید رفته است، برخی افراد به جعل خبری را منتشر می‌کنند بنابراین وقتی اصل خبر جعل باشد جواب شما روشن است.
دادستان کل کشور افزود: ما بار‌ها گفته‌ایم که رسانه‌های مکتوب و دیجیتال مهم هستند اما مهمتر از همه اعتماد مردم است، طبق اخباری که من تا ظهر دارم می‌دانم که شمخانی دیداری با موسوی نداشته و این اخبار کذب محض است.
وی در پاسخ به سؤالی که آیا آزادی محکومین فتنه سال 88 و مورد عفو قرار گرفتن آن‌ها ربطی به سیاست خارجی دارد یا خیر گفت: موضوع عفو یک روند معمولی و روتین است که هر چند وقت یکبار انجام می‌شود. این موضوع ربطی به مسائل دیگر ندارد و طبق روال گذشته انجام شده است.
اژه‌ای تأکید کرد: در سال 90 و 91 که مسائل مربوط به سیاست‌خارجی مطرح نبود نیز تعدادی از این محکومین مورد عفو قرار گرفته‌اند.
وی در پاسخ به این سؤال که آیا پرونده افرادی که در حصر هستند به شورای امنیت واگذار شده است یا خیر گفت: در این ارتباط مطلب جدیدی رخ نداده و طبق همان روال قبلی در حال انجام است.
پیگیری تصادف دلخراش
دادستان کل کشور در خصوص پرونده دانشگاه ایرانیان و تخلف 16 میلیارد تومانی این دانشگاه، گفت: این پرونده در حال رسیدگی است و حسابی که این مبلغ به آن واریز شده تا روشن شدن موضوع مسدود شده است.
سخنگوی دستگاه قضایی در ادامه در خصوص حادثه اتوبان تهران ـ قم گفت: این حادثه صحنه‌ای دلخراش بود و لطمه زیادی را به خانواده‌‌ها وارد کرد.
سخنگوی دستگاه قضایی در ادامه تاکید کرد: تاکنون دو هیئت کارشناسی کار را دنبال کرده‌اند و هر دو هیئت به این نتیجه رسیدند که دو اتوبوس از لحاظ فنی معیوب بودند که در این زمینه باید با وزارت صنایع، سازمان استاندارد و خریداران اتوبوس‌ بحث‌هایی شود.
وی بخش دیگر را مربوط به لاستیک‌های اتوبوس دانست و گفت: ما باید بررسی کنیم که لاستیک‌‌ها از چه نوعی بوده و چقدر در انبار مانده بود، لاستیک‌‌ها برای آزمایش رفته ولی هنوز جوابی نیامده است.
محسنی اژه‌ای گفت: در مورد اتوبوس‌‌ها در خود تعاونی‌‌ها در حال حاضر تحقیقاتی صورت گرفته، یک کمک راننده مجروح شده که قرار است پس از بهبودی از او هم تحقیقاتی صورت گیرد.
دادستان کل کشور خاطرنشان کرد: در حال حاضر نتایج مبنی بر این است که سرعت غیرمجاز بوده اما بر سر میزان آن هنوز اختلاف وجود دارد، خود سازنده اتوبوس احضار شد و از او تحقیقاتی صورت گرفت و در حال حاضر وی با قرار 8 میلیارد تومانی آزاد است.
محسنی اژه‌ای گفت: ما از دو شرکتی که اتوبوس را بیمه کرده بودند خواستیم نه به عنوان متهم بلکه برای پرداخت بخشی از دیه حاضر شوند در نهایت تحقیقات این پرونده همچنان ادامه دارد.
مطالعه پرونده مهدی هاشمی
وی در ادامه در خصوص پرونده زمین‌خواری تعاونی برق هشتگرد گفت: تعاونی برق هشتگرد که 6 هزار شاکی دارد و قرار بوده در مهرماه به آن رسیدگی شود البته امروز تازه اول مهرماه است و بدون شک به این موضوع رسیدگی خواهد شد.
به گزارش فارس، دادستان کل کشور افزود: شناسایی اموال مهمتر از رسیدگی است، چرا که باید اموال مردم به راحتی به آن‌ها بازگردانده شود بنابراین ضبط اموال زمان‌بر است.
یکی از خبرنگاران اظهار داشت که برخی از رسانه‌های غربی تحلیل کردند که قوه قضاییه با آزادی زندانیان امنیتی از پیگیری ماجرای فتنه 88 عقب نشینی کرده است که محسنی اژه‌ای گفت: این موضوع صحت ندارد، افرادی که مرتکب جرم شدند طبق قانون محکوم شدند و براساس یک روال معمول مورد عفو قرار گرفتند.
محسنی اژه‌ای درخصوص پرونده مهدی هاشمی گفت: امروز تصادفاً بازپرس پرونده را دیدم و از وی در این خصوص سئوال کردم ایشان گفتند که مشغول مطالعه پرونده هستند، قبول داریم که پرونده زمان‌بر شده بنابراین امیدوارم بتوانیم هرچه زودتر نواقص را برطرف کنیم. وی افزود: بدون شک هر پرونده‌ای که رسیدگی به آن طولانی شود حاشیه‌ساز خواهد شد.

 


نه ظلم کنید، نه زیر بار ظلم بروید
ملت اسلام پیرو مکتبی است که برنامه آن مکتب خلاصه می‌شود در دو کلمه:
لا‌تَظْلِمُون و لاتُظْلَمُون
(نه ظلم کنید و نه مورد ظلم واقع شوید) (1).
آئین انقلاب اسلامی - ص 390
1- سوره بقره آیه 279

 


نشریه آمریکایی «نیویورکر» در گزارشی مشروح، به توانمندی و نقش سردار «قاسم سلیمانی» فرمانده سپاه قدس جمهوری اسلامی ایران پرداخته است.
«دکستر فیلکینز» روزنامه‌نگار این نشریه، در گزارش خود با مقامات سابق سازمان سیا، و همچنین مقامات عراقی در مورد شخصیت سردار سلیمانی مصاحبه کرده است.
فیلکینز در بخشی از این گزارش نوشته است ایران بعد از جنگ با عراق توانسته است پروژه‌ای را پیش ببرد که اکنون حوزه نفوذ شیعی را به سرتاسر عراق، سوریه و تا مدیترانه گسترش داده است. ایران در کنار متحدین خود در لبنان و سوریه توانسته محور مقاومت را در این منطقه تشکیل دهد. به نوشته «فیلکینز» سردار سلیمانی از 15 سال قبل و زمانی که به عنوان فرمانده سپاه قدس ایران منصوب شد، تلاش کرده است تا اوضاع در خاورمیانه را در جهت منافع ایران جهت‌دهی کند. با این حال وی توانسته تا حد زیادی از دید رسانه‌ها دور بماند.
«جان ماگویر» افسر سابق سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) در مورد وی می‌گوید: سلیمانی مرد قدرتمند خاورمیانه امروز است... با این حال کمتر کسی چیزی درباره وی شنیده است.
نیویورکر در توصیف سردار سلیمانی می‌نویسد: زمانی که سلیمانی در مجامع عمومی ظاهر می‌شود، تلاش می‌کند تا جلب توجه نکند و به ندرت صحبت می‌کند. او رفتاری از خود نشان می‌دهد که عرب‌ها به آن «خلب» می‌گویند، یعنی نوعی کاریزمای نهفته.
به گزارش فارس، یک مقام ارشد عراقی هم در مورد سردار سلیمانی به نیویورکر گفته است: زمانی که وارد اتاقی می‌شود که مثلا 10 نفر در آن حضور دارند، او جلو نمی‌آید، همان‌جا در طرف دیگر اتاق بسیار آرام می‌نشیند. صحبتی نمی‌کند، نظری نمی‌دهد و تنها می‌نشیند و گوش می‌دهد. و البته قطعا همه در آن اتاق تنها به او فکر می‌کنند.

 


عضو هیئت رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس از ارائه پیشنهاد حضور یک نماینده مجلس در تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای با 5+1 از سوی کمیسیون متبوعش به وزارت امور خارجه خبر داد.
محمدحسین آصفری نماینده مردم اراک در مجلس با اعلام این خبر افزود: به اعتقاد ما حضور یک نفر از نمایندگان مجلس در تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای با 5+1 هیچ منع قانونی ندارد بلکه تاکیدی برای پیگیری درست مطالبات هسته‌ای ملت ایران از طرف مجلس شورای اسلامی است.
این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در ادامه یادآور شد: در نشست روز یکشنبه کمیسیون، بنده چنین پیشنهادی را مطرح کردم که به تصویب اعضای کمیسیون امنیت ملی رسید مبنی بر اینکه این کمیسیون باید در تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای با 5+1 یک نماینده را معرفی کند تا هم اخبار و تمام مسائل مربوط به گفت‌وگوها را به درستی پیگیری کند و به مجلس گزارش ارائه دهد و هم اینکه اگر نیاز بود در راستای پیگیری جدی حقوق ملت ایران، همفکری لازم را با دولت داشته باشد.
وی تصریح کرد: این موضوع با حضور قشقاوی معاون پارلمانی وزارت خارجه، به دولت پیشنهاد و مقرر شد این وزارتخانه پاسخ خود را به کمیسیون امنیت ملی اعلام کند.
آصفری در گفت‌وگو با فارس با بیان اینکه امیدواریم وزارت خارجه با پیشنهاد کمیسیون امنیت ملی موافقت کند، گفت: طبق قانون اساسی باید تمام موافقتنامه‌ها، مبادلات و تفاهم‌هایی که با کشورهای خارجی انجام می‌شود، به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد و مجلس باید در این زمینه نظر دهد، از آنجایی که مسئله هسته‌ای، موضوع مهمی است، به همین دلیل نمی‌شود مجلس در تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای حضور نداشته باشد.

 


رسانه های منطقه‌ای و بین‌المللی ضمن پوشش گسترده مراسم رژه 31 شهریور، به قدرت موشکی و توان بازدارندگی جمهوری اسلامی ایران اذعان کردند.
در اولین روز هفته دفاع مقدس رژه نیروهای مسلح در مرقد مطهر امام(ره) در حضور رئیس جمهور با شکوه خاصی برگزار شد. پس از رژه یگان‌های مسلح ارتش و سپاه و نیروی انتظامی، انواع ادوات و تجهیزات دفاعی همچون تانک، توپ، موشک‌های دریایی و سامانه‌های راداری به نمایش گذاشته شد. در این میان حضور «موشک‌های بالستیک زمین به زمین» بیش از سایر جنگ‌افزارها جلب توجه می‌کرد.
در این مراسم آخرین توانمندی‌های موشکی از جمله 12 موشک زمین به زمین سوخت جامد سجیل (با برد 2 هزار کیلومتر) و 18 موشک «قدر-اف» و «قدر- اچ» از مقابل جایگاه عبور کردند. نمایش موشک‌های دور برد بلافاصله در رسانه‌های خارجی انعکاس یافت.
جروزالم پست، اسرائيل نشنال‌نیوز، دیلی استار، فاکس‌نیوز، گلف‌نیوز، یدیعوت آحارونوت، ایندایا تایمز، رادیو صدای روسیه، فرانس 24 از جمله سایت‌ها و شبکه‌های خبری بودند که موشک‌های به نمایش درآمده در این مراسم را پوشش دادند.
روزنامه صهیونیستی، جروزالم پست با اشاره به قدرت موشکی نیروهای مسلح ایران نوشت:‌«ایران در این رژه نظامی 30 موشک دوربرد با برد 2000 کیلومتر به نمایش گذاشت که می‌تواند اسرائیل را هدف قرار دهد.»
این روزنامه با اشاره به سخنرانی رئيس جمهور در این مراسم خاطر نشان کرد:‌ «رئيس جمهور ایران به آمادگی تهران برای مذاکرات درباره برنامه هسته‌ای «بدون پیش‌شرط» تاکید کرد.»
سایت دیلی‌استار هم با اشاره به نمایش موشک‌های دوربرد در این مراسم نوشت:‌ «ایران در این مراسم 30 موشک دوربرد با برد 2000 کیلومتر به نمایش گذاشت. این اولین بار است که ایران این تعداد موشک را به صورت یکجا به نمایش گذاشته است، موشک‌هایی که می‌تواند سرزمین‌های اشغالی را هدف قرار دهد.»
این سایت خبری تحلیلی در ادامه با اشاره به تعداد و نوع موشک‌ها نوشت:‌ «ایران در سالروز آغاز جنگ ایران و عراق در مراسم رژه نظامی 12 موشک سجیل و 18 موشک قدر به نمایش گذاشت.»
دیلی‌استار در ادامه به پایگاه‌های آمریکا در منطقه نیز اشاره کرده و می‌نویسد:‌«هر دو موشکی که در این مراسم به نمایش درآمد نه تنها قادر است اسرائیل را بلکه پایگاه‌های آمریکایی را نیز هدف قرار دهد.»
رادیو صدای روسیه هم به انعکاس موشک‌های به نمایش درآمده در رژه نیروهای مسلح پرداخت و در سایت خود نوشت:‌« در مراسم رژه نیروهای مسلح ایران موشک‌هایی که به نمایش درآمد می‌تواند اسرائیل و پایگاه‌های آمریکا در منطقه را هدف قرار دهد.»
سایت عربی زبان گلف‌نیوز هم نوشت:‌ «ایران 30 موشک با برد 2000 کیلومتری را در رژه روز یکشنبه به نمایش گذاشت. این اولین بار است که این تعداد موشک‌های دوربردی که می‌تواند سرزمین‌های اشغالی را هدف قرار دهد به نمایش درآمده است.»
این سایت عربی اشاره ای هم به سخنان رئیس جمهور کشورمان کرده و به نقل از وی می‌نویسد:‌« ایران در 200 سال گذشته به هیچ کشوری حمله نظامی نکرده است؛ نیروهای مسلح جمهوری اسلامی هیچ حمله تجاوزگرانه را آغاز نخواهند کرد، اما در مقابل متجاوزان تا رسیدن به پیروزی خواهند ایستاد.»
این سایت در ادامه می‌افزاید:‌«موشک سجیل» برای اولین بار در نوامبر 2008 و موشک قدر هم در سپتامبر سال بعد آزمایش شد. هر دو موشک دو مرحله‌ای هستند و استفاده از سوخت جامد باعث می‌شود مدت زمان پرتاب آن به حداقل برسد.»
روزنامه صهیونیستی یدیعوت آحارونوت هم ضمن اشاره به 30 موشک دوربرد که در این مراسم به نمایش درآمد به بخشی از سخنان رئیس جمهور در مراسم رژه نیروهای مسلح اشاره و نوشت:‌«دکتر روحانی با اشاره تلویحی به رژيم‌صهیونیستی گفت: رژیمی برای امنیت منطقه تهدید به حساب می‌آید که تمام معاهدات بین‌المللی در خصوص منع اشاعه سلاح‌های کشتار جمعی را نقض کرده است.»
به گزارش باشگاه خبرنگاران بدون شک بازتاب توانمندی‌های موشکی و دفاعی جمهوری اسلامی ایران در رسانه‌های جهان به خصوص در رسانه‌های رژيم‌صهیونیستی نشان از قدرت بازدارندگی و آمادگی نیروهای مسلح کشورمان دارد. در این میان اذعان رسانه‌های رژیم صهیونیستی به توان موشکی ایران بیش از سایر رسانه‌ها حائز اهمیت است و این رژیم نامشروع دیگر به یقین رسیده که قدرت بلامنازع موشکی ایران دیگر از چنان توانمندی‌هایی برخوردار شده است که در روز نبرد قادر خواهند بود تمام منافع و پایگاه های نظامی نظام سلطه در منطقه و البته وجب به وجب سرزمین‌های اشغالی را مورد هدف قرار دهند.

 


معاون اول رئیس‌جمهور کشورمان با اشاره به اشتراکات فراوان میان جمهوری اسلامی ایران و جمهوری ترکیه تاکید کرد اراده و عزمی جدی در میان مسئولان و مقامات ایران برای توسعه و گسترش سطح روابط با کشور دوست و همسایه ترکیه وجود دارد.
اسحاق جهانگیری روز گذشته در دیدار «جمیل چیچک» رئيس مجلس ملی ترکیه، با بیان اینکه «روابط تجاری و اقتصادی تهران - آنکارا نسبت به ظرفیت‌های موجود در دو کشور، اندک است،» تصریح کرد: ایران و ترکیه می‌توانند در تمامی زمینه‌های اقتصادی همچون نفت، گاز، برق و سرمایه‌گذاری مشترک در بخش‌های مختلف، روابط ‌اقتصادی خود را به میزان قابل توجهی افزایش دهند.‌وی همچنین با تاکید بر لزوم افزایش حجم مبادلات تجاری میان دو کشور افزود: انتقال گاز ایران به اروپا از طریق ترکیه زمینه افزایش همکاری دو کشور را فراهم می‌کند.
معاون اول رئیس‌جمهور همچنین با تاکید بر لزوم توسعه همکاری‌های بانکی میان دو کشور گفت: این امر می‌تواند موجب تسهیل نقل و انتقالات ارزی و گسترش همکاری‌های اقتصادی ایران و ترکیه شود.
رئیس مجلس ترکیه نیز در این ملاقات با بیان اینکه اراده قاطعانه‌ای برای توسعه روابط میان مسئولان دو کشور وجود دارد، سفر خود به جمهوری اسلامی ایران را موفقیت‌آمیز ارزیابی کرد و گفت: در این سفر ملاقات‌ها و دیدارهای مفید و موثری با مقامات ایرانی داشتم که امیدوارم زمینه گسترش روابط تجاری را فراهم کند.
جمیل چیچک با اشاره به اینکه «اراده قطعی حکومت ترکیه توسعه روابط با جمهوری اسلامی ایران است» بر ضرورت توسعه و تعمیق هر چه بیشتر مناسبات در تمامی زمینه‌ها تاکید کرد و خواستار تعیین نمایندگان ویژه از سوی دو کشور برای انجام هماهنگی‌های لازم در جهت گسترش مناسبات و روابط دو کشور شد.
رئیس مجلس ترکیه پیش از این با رئیس‌جمهور، رئیس مجلس و برخی دیگر از مقامات کشورمان دیدار و گفت‌وگو کرد.

 


نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی که با کشیدن نقاشی و تعیین به اصطلاح خط قرمز برای ایران در سخنرانی سال گذشته خود در سازمان ملل باعث مضحکه جهانی شده بود امسال نیز قصد دارد در سخنرانی خود به موضوع ایران بپردازد.
«نیویورک تایمز» گزارش داد: یک مقام اسرائیلی که در روند آماده‌سازی متن سخنرانی «بنیامین نتانیاهو» در سازمان ملل قرار دارد، می‌گوید وی در سخنرانی امسال خود در مجمع عمومی، نسبت به توافق هسته‌ای با ایران هشدار داده و رویکرد جدید دیپلماسی ایران را یک «تله» توصیف خواهد کرد.
نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی قرار است سه‌شنبه آینده، یک هفته بعد از سخنرانی رؤسای جمهور آمریکا و ایران در مجمع عمومی سازمان ملل سخنرانی کند. نتانیاهو پیشتر در عباراتی گستاخانه و موهن رئیس جمهور جدید ایران را «گرگی در لباس میش» و «فریبکار» خوانده بود. وی در سخنرانی سال قبلش در سازمان ملل، با نشان دادن یک نقاشی، برای برنامه هسته‌ای ایران خط قرمز ترسیم کرد.
به گزارش فارس، نیویورک تایمز در مورد اظهارات احتمالی نتانیاهو در نشست امسال مجمع عمومی، نوشته است: دولت اسرائیلی که آشکارا از صحبت‌های مطرح شده مبنی بر احتمال گشایش دیپلماتیک ناخرسند شده، پیش‌نویسی از پیام سختگیرانه نتانیاهو را ارائه کرده است. وی در این پیام شرایط مورد پذیرش اسرائیل در توافق احتمالی را اعلام خواهد کرد.
اظهارات مقامات اسرائیلی در حالی بیان می‌شود که این رژیم تنها دارنده تسلیحات اتمی در خاورمیانه است. این رژیم روز جمعه هم با لابی‌گری گسترده و با همراهی آمریکا و اتحادیه اروپا توانست از تصویب قطعنامه‌ای در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که اسرائیل را به امضای معاهده منع گسترش تسلیحات هسته‌ای دعوت می‌کرد، جلوگیری کند.
نتانیاهو قرار است در سخنرانی امسال خود بار دیگر خواسته‌های 4 گانه خود را مطرح کند. وی پیشتر هم این خواسته‌ها را اعلام کرده است. توقف کامل غنی‌سازی و خروج اورانیوم غنی شده از ایران، تعطیلی سایت فردو، تعطیلی سایت نطنز و توقف ساخت نیروگاه آب سنگین اراک، 4 خواسته‌ای هستند که نتانیاهو بارها آنها را به عنوان شرایط مورد قبول رژیم صهیونیستی اعلام کرده است. ولی هیچ کس اظهارات وی را جدی نمی‌گیرد و حتی رسانه‌های غربی از تهدیدهای نتانیاهو و دیگر مقامات اسرائیلی علیه ایران در قالب بلوف و لفاظی‌های بی‌فایده یاد می‌کنند.

 


در حالی که حزب مردم‌سالاری صدور هر گونه نامه‌ای به اوباما را تکذیب کرد، گفت برخی از احزاب دیگر نیز امضای چنین نامه ای را تکذیب کرده اند.
میرزابابا مطهری‌نژاد عضو دفتر سیاسی و رئیس کمیته اطلاع‌رسانی در گفت‌و‌گویی صدور هرگونه نامه‌ای از سوی حزب مردم‌سالاری را به اوباما تکذیب کرد و گفت تا جایی که می‌دانم جبهه اصلاح‌طلبان ایران هم هیچگونه نشست رسمی بعد از انتخابات 92 نداشته است و احتمالا تعدادی احزاب به صورت غیررسمی و بدون هماهنگی با رئیس این جبهه و دبیرکل حزب مردم‌سالاری نشستی را برگزار کرده و نامه‌ای نوشته‌اند، لذا حزب مردم‌سالاری انتساب نامه مذکور را به حزب مردم‌سالاری تکذیب می‌کند.
وی تصریح‌کرد: البته تعدادی از دبیران کل احزاب عضو جبهه اصلاح‌طلبان ایران نیز طی تماسی موضوع را تکذیب کرده و حتی حق شکایت و پیگیری قضایی جعل چنین انتسابی را برای خود محفوظ دانسته‌اند که امیدواریم شاهد چنین روندی در آینده نباشیم.
بر پایه این خبر مجید بهمن زاده دبیر جبهه اصلاح‌طلبان و محمد جواد حق‌شناس نایب رئیس جبهه اصلاح‌طلبان ضمن انتقاد از چنین برخوردی در فرآیند حزبی و تک‌روی برخی اعضا، تاکید کردند که نامه 31 حزب اصلاح‌طلب به اوباما در تاریخ 19 شهریور ماه به تصویب اعضای جبهه رسیده است و این مصوبه به اعضای غائب نیز اطلاع‌رسانی شده است.
بر همین اساس محمد جواد حق‌شناس نائب رئیس جبهه اصلاح‌طلبان در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه احزاب خبرگزاری فارس، اظهار داشت: نامه 31 حزب اصلاح‌طلب به اوباما با امضای دو دبیر کل جبهه اصلاح‌طلبان و جبهه اعتدال‌گرایان تنظیم و رسانه‌ای شد.
حق‌شناس افزود: مصوبات این دو جبهه بر اساس رأی‌گیری میان اعضا و استعلام از آنها صورت گرفت که با موافقت اکثریت اعضای جبهه همراه بود هر چند که ممکن است اقلیتی با فرآیند کلی موافق نباشند اما با توجه به رأی اکثریت باید با مصوبه نهایی همراهی کنند!
نائب رئیس جبهه اصلاح طلبان ادامه داد: متن نامه 31 حزب اصلاح‌طلب برای تمام احزاب عضو دو جبهه ارسال و یا از طریق پیامک به آنها خبر داده شد.
مجید بهمن‌زاده دبیر جبهه اصلاح‌طلبان نیز در این باره تصریح کرد: جلسه جبهه اصلاح طلبان در تاریخ 19 شهریور 92 تشکیل و مصوبه‌ای در خصوص این نامه با توافق 9 حزب به تصویب رسید و به کسانی که در جلسه نبودند هم اطلاع‌رسانی شد.
البته اصلاح طلبان توضیح نداده اند چطور موافقت غایبین را برای امضای نامه ای به رئیس جمهور آمریکا، با پیامک گرفته اند!

 


جبهه پایداری انقلاب اسلامی به مناسبت هفته دفاع مقدس و آغاز سال تحصیلی جدید بیانیه‌ای صادر کرد.
در این بیانیه آمده است: امروز اگر آنها خواهان مذاکره با ما هستند باید بدانیم پشتوانه این درخواست و همترازی، نه به دلیل ذکاوت دیپلمات‌ها و نه تساهل و تنازل‌ها، بلکه به برکت مقاومت و پایداری بر سر اصول و ارزش‌ها به پشتوانه مردمی این انقلاب است که بازدارندگی از جمله ثمرات این پایداری است، همچنانکه حماسه سیاسی 92 را نباید در چارچوب تنگ سیاسیون، بلکه باید در گستره عرصه حضور الهی مردم در دفاع از انقلاب و کیان نظام و تبعیت از رهبری فرزانه دید و تفسیر کرد.
در بخش دیگر این بیانیه آمده است: متاسفانه شروع دوباره فصل جهاد مستمر علمی کشور با برخی حاشیه‌هایی همراه شده است که بیم آن می‌رود که شتاب این حرکت علمی را با کندی مواجه کرده و خاطره فضای ناآرام و پرتنش سال‌های اواخر دهه هفتاد را زنده کند. نباید با ایجاد فضای تملق و برخوردهای سیاسی در عزل و نصب مدیران، فضای بالنده علم و دانش را به محاق برد.
جبهه پایداری در پایان این بیانیه تاکید می‌کند: یاد و خاطره ایثارگران و شهدای گرانقدر و امام راحل عزیزمان را در این ایام مقدس گرامی می‌داریم و اعلام می‌کنیم ما منتظر و در عین حال مطمئنیم به وعده الهی در نصرت حق؛ و با استدعای تعجیل در ظهور حضرت صاحب‌العصروالزمان.

 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10