(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


سه شنبه 02 مهر 1392 - شماره 20599

رفتارهای ترافیکی شاخص سلامت روانی جامعه ست
تیشه تبلیغات دروغین بر ریشه جامعه
   


رضايت اجتماعي تاثير معناداري بر رفتارهاي جمعی از جمله رفتارهای ترافيكي شهروندان دارد و اصولاً این موضوع يكي از خصوصيت‌هاي جوامع ايده‌آل و توسعه یافته محسوب می شود و رضایت‌ اجتماعی زماني حاصل مي‌شود كه هر یک از اعضاي جامعه خود را در برابر تمام همنوعان خويش مسئول بدانند.
فعاليت فيزيكي، فعاليت ‌رواني و فعاليت اجتماعي، سه بُعد مهم سلامت اجتماعي هستند كه منجر به رضايت اجتماعي مي‌شوند و در برنامه‌ريزي‌هاي كلان شهري و ملي بايد شاهد افزايش كيفيت زندگي شهروندان در تمام ابعاد باشيم.
جامعه ما به عنوان جامعه‌اي جوان نيازمند توجه خاص مسئولان شهري و ملي براي پاسخگويي به نيازهاي جوانان است که با توجه به جايگاه والاي جوانان در جوامع انساني به ويژه جامعه اسلامي ما، آسيب‌شناسي مسائل قشر جوان و اقدام در جهت رفع مشكلات آنها از اهميت ويژ‌ه‌اي برخوردار است.
از طرقی پاسخگويي مناسب به اين نيازها مي‌تواند در پيشگيري از آسيبهاي اجتماعي كه مصداق آن را در رفتارهاي ترافيكي بخشی از جوانان شاهد هستيم می تواند به ميزان چشمگيري مؤثر باشد .در اين ميان آموزش به جوانان در حوزه‌هاي اجتماعي همچون ترافيك تأثير دارد، هر چند الگوهاي تربيتي انسان از دوران كودكي شكل مي‌گيرد و آموزش در سنين پایین تر، موثرتر است.
عواملي همچون وضعيت اقتصادي در ميزان رضايت جامعه و نیز رفتارهاي اجتماعي افراد جامعه بسیار موثر است. بدون ترديد ناتواني شهروندان در پاسخگويي به بخشي از نيازهاي معيشتي خود و خانواده‌شان كه زندگي فردي و اجتماعي آنها را تحت تاثير قرار مي‌دهد، در بروز برخي رفتارهاي ترافيكي مي‌تواند موثر باشد.
رفتارهای ترافیکی نیز شاخص سلامت روانی جامعه است . توجه برنامه‌ريزان اقتصادي و اجتماعي به نيازهاي معيشتي خانواده‌ها باعث افزايش ضريب ايمني در رفتارهاي اجتماعي از جمله رفتارهای ترافيكي می گردد و از این رو برخورداري از استانداردهاي رایج جهاني در زندگي اجتماعي، حق مسلم شهروندان محسوب مي‌شود.
جامعه شناسان با تاكيد بر تاثير آموزش و فرهنگ‌سازي در اصلاح و بهبود رفتارهاي ترافيكي شكاف بين آرزوهاي نه چندان بزرگ و وضعيت عيني افراد در جايگاه‌ اجتماعي كه در آن قرار دارند به ويژه هنگامي كه اين فرد در سنين جواني قرار دارد را باعث كاهش رضايت‌ از شرايط موجود و در نتيجه افزايش احتمال بروز رفتارهاي خشن می دانند كه نمونه‌هايی از آن را هر روز در رفتارهای ترافيكي می توانیم مشاهده ‌كنيم.
شادي و نشاط نیز از ديگر عوامل اساسي براي تامین رضايت اجتماعي است . فرهنگ شادي و نشاط را بايد در سطح جامعه توسعه و تعميم داد، چرا كه جوامع شاد از ظرفيت بالايي براي مقابله با خشم و رفتارهاي خشن برخوردارند و بر عكس در جوامع نا شاد مردم در رفتارهاي اجتماعي خود غمگين و در رفتارهاي ترافيكي خویش خشمگين هستند و نحوه رانندگي آنها پر خطر است.
روانشناسان، وجود جامعه‌اي شاداب، با نشاط و پويا را براي افزايش رضايت اجتماعي مورد تاكيد قرار داد و همه مسئولان در قبال توسعه جامعه خویش در تمامي سطوح از طريق افزايش ميزان رضايت اجتماعي افراد جامعه مسئوليت دارند و بدون ترديد مردمي كه از زندگي خود رضايت دارند، كمتر مرتكب خطا شده و کمتر مبادرت به انجام رفتارهاي پر خطر می کنند
دکتر ناصر قاسم زاد

 


اگر روش های مختلفی را یکی بعد از دیگری امتحان کرده‌اید و هنوز هم چاق هستید یا شیوه‌های مختلفی به کار گرفته اید وباز هم ریزش مو دارید، بدانید که مشکل از شما نیست.
هر چیزی را که راجع به تاثیرگذاری روی کاهش وزن  یا افزایش قد در مجلات خانوادگی، ماهواره ، بیلبورد های خیابانی یا حتی تلویزیون دیده‌اید، آزمایش کرده‌اید و نتیجه‌ای باز هم دربرنداشته و نه تنها باعث رفع مشکل شما نشده بلکه وزنتان را بالا و پایین برده، بهتر است اکنون متوجه شوید که صنعت تبلیغات به انواع فریب ها آراسته شده است.
 برخی از تبلیغات تلاش زیادی می‌کنند با رنگ و لعاب صحت ادعاهایشان را تایید کنند. بیشتر این محصــولات هم ادعا می‌کنند ظرف مدت کوتاهی مثلا یک ماه می‌توانند تفاوت خیلی زیادی ایجاد کنند. مثلا ظرف 6هفته 10 سانتی متر بلند قد شوید و هم مدعی هستند که یک محصول می‌تواند چندین خاصیت مختلف داشته باشد و برطرف ‌کننده همه مشکلات شما شود!
 برخی رسانه ها از ضعف اطلاع رسانی و مشکلات فرهنگی و ساده لوحی مخاطب در خصوص مشکلات شان نهایت استفاده را می کنند.
 مدتهاست که در کنار تبلیغات  داروهای لاغری، داروهای چاقی، افزایش دهنده قد به انواع ترفندها بر نخورده باشید بسیار کم است و این سوال پیش می آید که این تبلیغات درباره این داروها تا چه قدر حقیقت دارد؟
 البته تا کنون کارشناسان و پزشکان درباره دروغین بودن برخی تبلیغات به افراد هشدار داده اند. اما مشکل این است که این تبلیغات مخاطب دارند.
 تبلیغاتی که به خطا می برند
  وجود مشکلات فرهنگی، پرهیز از بیان شدن این معضلات و حل آنها ، نبود آموزش شفاف در این زمینه و از همه مهم تر نبود آگاهی موجب شده که افراد این تبلیغات را باور کنند و با تماس تلفنی به خرید این داروها روی آورند که نتیجه این خواهد بود نه درمان می شوند و هم پولشان از دستشان می رود.
 اعتماد چشم وگوش بسته به تبلیغات می‌تواند مشکل ساز باشد و ممکن است که مشکل افراد را دوچندان کند تا آنکه بخواهد آن  را برطرف کند.  باید قبول کرد که برخی تبلیغات حتی در زمینه فناوری های جدید مثل تلفن های همراه تبلیغات گمراه کننده و دروغین است که موجب فریب دیگران می شود و پایه و اساس علمی ندارد.
 تلفن‌هایی که برای تهیه این محصولات ارائه می‌شود بیشتر شماره‌هایی موقتی هستند که ممکن است طی چند روز بعد عوض شوند. اگر برای تهیه این محصولات تماس بگیرید متوجه می‌شوید که هیچ جای خاصی برای ارائه آنها وجود ندارد و محصول قرار است با پیک به دست شما برسد. بنابراین هرگز به چنین مواردی که معلوم نیست از کجا آمده‌ اعتماد نکنید.
 نباید فراموش کرد که برخی مواد خوراکی که مدام تبلیغ می شوند باید با تجویز پزشک متخصص مصرف شود چرا که افرادی که مبتلا به بیماری های زمینه ای مانند فشارخون، دیابت و بیماری های قلبی و عروقی هستند با مصرف آن ها دچار مشکل خواهند شد. استفاده از این مواد صدمات جبران ناپذیری به افراد وارد می کند و تهدید کننده سلامت افراد است.
شبکه های تبلیغاتی از ضعف اطلاع رسانی و مشکلات فرهنگی مخاطبان نهایت استفاده را می کنند و ضرورت اطلاع رسانی درباره مشکلات مخاطبان باید مطرح شود.
 فراهم کردن چنین موقعیتی با تبلیغات صحیح در مراکز درمانی ، آموزشی و فرهنگی می تواند بسیاری از مشکلات در این زمینه را برطرف کند. افراد باید نسبت به تبلیغات در رسانه ها حساس تر و دقیق تر باشند و جانشان را در اختیار افراد فرصت‌طلب و سودجو قرار ندهند.
  برخی تبلیغات کاملا دروغ و کلاهبرداری و شیادی است. همیشه نکته اینجاست که در کنار یک حقیقت، صدها دروغ هم به ما می‌دهند.
سال 2010 در کشور آلمان یک مرکز بزرگ آموزشی با کمک تبلیغات دروغین توانست بسیاری از دانش آموزان دبیرستانی را به بهانه یادگیری زبان انگلیسی در مدت زمان کوتاه فریب دهد. اما وزارت آموزش این کشور بلافاصله حکم جریمه سنگین برای این مرکز وتعطیلی شبکه تبلیغاتی همکار با آن را صادر کرد. تنها به این دلیل که در تبلیغاتشان عنوان کرده بودند که یادگیری زبان در مدت بسیار کم امکان پذیر است.
انتشار تبلیغات جعلی در کانادا واسترالیا هم با توجه به نوع تبلیغ از سه ماه تا سه سال زندان و حتی محرومیتهای اجتماعی را به دنبال دارد.
اوایل سال 2009 کمپانی "ریبوک" تولید کننده بزرگ لباس و لوازم ورزشی در امریکا از سوی کمیسیون تجارت فدرال محکوم به پرداخت 25 میلیون دلار به خریداران کفش های ورزشی جدیدش شد.
به گفته‌ کمیسیون تجارت فدرال، ریبوک در تبلیغات بازاریابی در تلویزیون، روزنامه‌ها و مجلات و بازاریابی آنلاین به دروغ مدعی شده بود که کفش‌های ورزشی مخصوص پیاده‌روی و دویدن این شرکت عضلات ماهیچه پا و ران را تقویت می‌کند.
ریبوک علاوه بر بازپرداخت قیمت کفش ها به مصرف‌کنندگان - که در خرده فروشی به قیمت 80 تا 100 دلار به فروش رسیده بود - دیگر حق ابراز ادعاهایی مرتبط با سلامت و تناسب اندام افراد در بازاریابی را ندارد مگر اینکه ادعای خود را با شواهد علمی به اثبات برساند.
رئیس دفتر حمایت از مصرف‌کننده‌ی کمیسیون تجارت فدرال امریکا از دست‌اندرکاران تبلیغات‌ درخواست کرد که در تبلیغات و بازاریابی با مسئولیت بیشتری ادعاهای مرتبط با تناسب اندام و مبنای علمی آن را بررسی کنند.
شرکت ریبوک در واکنش به اتهامات وارده در وب سایت خود اعلام کرد: "ما به منظور جلوگیری از ادامه‌ دار شدن این نبرد قانونی، تصمیم گرفتیم به آن خاتمه دهیم اما این دلیل بر قبول اتهامات وارده از سوی کمیسیون تجارت فدرال نمی‌شود. ما همچنان از فن ‌آوری مان در کفشهای ورزشی خود پشتیبانی می‌کنیم و بازخوردهای مثبت زیادی از سوی هزاران نفر از مصرف‌کنندگان دریافت کرده‌ایم و خود را متعهد به پیشبرد و بهبود آن می‌دانیم. مصرف‌کنندگان برای ما در اولویت قرار دارند و ما همچنان به تولید محصولات مورد علاقه و اعتماد آنها ادامه می‌دهیم."
سال 2011 در انگلستان نیز کفشهای ورزشی جدید این کمپانی مغایر با استاندارد تبلیغات شناخته شد و به دلیل عدم ارائه شواهد کافی برای پشتیبانی از ادعای خود در ارتباط با تقویت بهتر عضلات پا و ران، تبلیغات آن ممنوع شد.
 هشدار درباره کسب درآمد از اینترنت
 کسب درآمد از  فروشگاه شخصی اینترنتی هم تقلب است و فقط اگر فروشگاه شخصی اینترنتی همراه با کالا ارائه دهید آنها تنها راه درآمد حقیقی از اینترنت است. هم اکنون اگر کسی به طور جدی دنبال راهی برای کسب درآمد اینترنتی بگردد و مطالب چندین سایت یا وبلاگ را دنبال کند بی‌شک با تبلیغات وسیع درآمد سرشار در جای جای مختلف اینترنت مواجه می شود. اما همواره در نگاه اول این سوال مطرح بوده که این روش چگونه کار می کند آیا با آموزش راهی جادویی ما را به پول هنگفت می رساند؟
 برای فهمیدن این موضوع باید نحوه کار این روش را بررسی کنیم . این تبلیغات  ادعا دارند که بهترین روش کسب درآمد اینترنتی را ارائه می دهند و به صورت خیلی کلی و مبهم به چند روش کسب درآمد از طریق ایجاد فروشگاه اینترنتی و کسب درآمد اینترنتی از طریق فارکس و بورس جهانی ارز اشاره می کنند.
 در صورتی که شما می توانید یک وبلاگ با نام مناسب برای فروشگاه بزنید و با استفاده از سایت های همکاری در فروش برای خود فروشگاهی ایجاد کنید. بسته نرم افزار فروشگاه ساز هم هرگز به رایگان به کسی داده نمی شود . ثبت دومین برای وبلاگ هم که کار سختی نیست.
 در اینکه فارکس و بورس جهانی ارز و سرمایه‌گذاری در آن واقعا می تواند یکی از روش‌های واقعی کسب وکار اینترنتی باشد، شکی نیست ، اما آیا این کار بسیار تخصصی که گاهی با تجربه های این کار رو به شکست اعتراف می کند،  به شما به‌طور کامل آموزش داده میشود؟
 به گزارش سازمان مبارزه با تبلیغات جعلی در انگلیس، فریب در فضای وب در حال گسترش است. در سال گذشته در این کشور بیش از 80 شرکت مرتبط با این فعالیت ها توقیف وبا جریمه سنگین روبه‌رو شدند.
اتحادیه اروپا نظارت جدی براین موارد دارد و بر اساس قانون ، تمام مراکز درمانی و آموزشی موظف هستند که مشاوره رایگان در اختیار مردم قرار دهند. در کشورهای اسکاندیناوی این آموزش ها در مدارس ابتدایی شروع می شود.
 فراموش نکنیم که تبلیغاتی ‌ها هر کاری می‌کنند که ما را تحت تاثیر قرار دهند. از آوردن مدل‌های عجیب با پوست‌های صاف و شفاف و مردانی که موهایشان پرپشت است گرفته تا دستکاری‌های بزرگ در واقعیت. مثل همان تبلیغی که درباره قرص‌های افزایش قد انجام می‌دهند. شما منبع درآمد این تبلیغات هستید. قبل از اینکه تحت تاثیرشان قرار بگیرید کمی فکر کنید، از خودتان بپرسید اگر هزینه تهیه این محصولات را به معاینه‌ شدن توسط یک پزشک متخصص اختصاص دهید بهتر نیست؟
احساس ساده لوحانه در برابر برخی تبلیغات جعلی می‌تواند منجر به شکل‌گیری بی اعتمادی و حتی افسردگی در جامعه شود. به خصوص اگر از رسانه مورد علاقه مخاطب تبلیغ شود.
این که شخصی به طور مداوم مخاطب برنامه‌ها و تبلیغات‌های متنوع قرار می‌گیرد کم کم در او این حس را به وجود می‌آورد که چرا من نباید چنین امکاناتی را داشته باشم. در جامعه‌ی امروزی و در اثر تبلیغات در رسانه‌ها، اقشار جامعه با درآمدهای پایین احساس می‌کنند که در حقشان جفا می‌شود و این احساس به شدت مخرب است.

 

(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10