(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


چهارشنبه 03  مهر  1392 - شماره 20600

گروه‌های انقلابی بحرین برای تظاهرات بزرگ جمعه فراخوان دادند
جاسوسی فالانژهای لبنان از شبکه مخابراتی حزب‌الله لو رفت
در مراسم افتتاحیه مجمع عمومی سازمان ملل
بان کی مون: بحران سوریه راه حل نظامی ندارد
آتش سنگین ارتش سوریه تروریست‌ها را از چند منطقه عقب راند
7 کشته و 11 مجروح در انفجار دمشق
سیدحسن نصرالله: حمله به سوریه جواب نمی‌دهد
ترکیه و عربستان تغییر موضع بدهند
حزب مسعود بارزانی پیروز انتخابات پارلمانی در کردستان عراق
تظاهرات سراسری مسیحیان در پاکستان عاملان فاجعه پیشاور را مجازات کنید
اعتصاب سراسری یونان را تعطیل کرد
واکنش اخوان‌المسلمین به حکم دادگاه قاهره به مبارزات خود ادامه می‌دهیم
راهپیمایی مردم فلسطین در همبستگی با مسجدالاقصی
پایان ماجرای گروگانگیری در مرکز تجاری نایروبی
   


گروه‌های انقلابی و مخالف بحرینی مردم این کشور را به حضور گسترده در تظاهرات روز جمعه (پس‌فردا) فرا خواندند.
به گزارش روز سه شنبه پایگاه خبری شبکه العالم، این تظاهرات قرار است‌روز جمعه (27 سپتامبر - 5 مهر) در غرب منامه برگزار شود و تا خیابان «البدیع» و منطقه «الشاخوره» ادامه یابد و به منطقه «الدراز» برسد.«طاهر الموسوی» رئیس مرکز اطلاع‌رسانی جمعیت الوفاق تاکید کرد: این تظاهرات برای تاکید بر ادامه درخواست اکثر ملت بحرین مبنی بر تحول دموکراتیک و تحقق آزادی و عدالت برگزار می‌شود.وی با اشاره به حملات روز افزون امنیتی برای هدف قرار دادن فعالان سیاسی افزود: این تظاهرات در ادامه فعالیت‌های مردمی است که از 14 فوریه سال 2011 آغاز شده است.

 


جاسوسی گروه نیروهای لبنانی (فالانژها) به ریاست سمیر جعجع از شبکه مخابراتی حزب‌الله لبنان فاش شد.
واحد مرکزی خبر به نقل از شبکه تلویزیونی الاخباریه سوریه گزارش داد گروه سمیر جعجع با همکاری رئیس شورای شهر زحله درمنطقه بقاع لبنان اطلاعاتی را درباره شبکه مخابراتی حزب‌الله در اختیار اسرائیل قرار داده است.پایگاه اینترنتی «حقیقت» وابسته به مخالفان سوری فاش کرد اسرائیل به جزئیات کامل شبکه مخابراتی حزب‌الله دست پیدا کرده است.جعجع با دیگر گروه‌ها در جمع‌آوری این اطلاعات با یکدیگر همکاری کرده‌اند.علاوه بر نقشه شبکه مخابراتی حزب‌الله، تصاویر و نوارهای ویدئويی هم از این شبکه مخابراتی در اختیار اسرائيل قرار گرفته است.حزب‌الله هنوز نسبت به این خبر واکنش نشان نداده است.

 


بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل متحد در مراسم افتتاحیه شصت و هشتمین نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل برلزوم حل بحران سوریه از طریق سیاسی تاکید کرد.
به گزارش خبرگزاری فارس، بان کی مون دیروز سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل را با موضوع سوریه آغاز کرد و صدور قطعنامه‌ای الزام‌آور برای نابودی تسلیحات هسته‌ای این کشور را خواستار شد.
وی در عین حال این را هم اضافه کرد که نابودی تسلیحات شیمیایی در حالی که جریان جنگ همچنان در حال نابود کردن سوریه است، نمی‌تواند راضی‌کننده باشد.
دبیرکل سازمان ملل در این اظهارات از دولت و مخالفان سوری خواست به تمام تعهدات بین‌المللی خود پایبند باشند.
وی بار دیگر ابراز امیدواری کرد نشست موسوم به «ژنو 2» در سریع‌ترین زمان ممکن برگزار شود. دبیر کل سازمان ملل افزود: دستیابی به پیروزی نظامی یک توهم است. تنها راه، رسیدن به توافقی سیاسی است.
به گفته «بان‌کی‌مون» کارشناسان تسلیحاتی سازمان ملل روز چهارشنبه برای بررسی موارد ادعایی استفاده از تسلیحات شیمیایی به سوریه بازمی‌گردند. وی در بخشی از صحبت های خود گریزی هم به بحث حقوق زنان زد و گفت باید برای رعایت حقوق زنان و توانمندسازی‌ آنان تلاش کرد.

 


پیشروی نیروهای ارتش سوریه در نقاط مختلف استان دمشق موجب شد تروریست‌ها محل استقرار خود را در این مناطق یکی پس از دیگری از دست بدهند.
به گزارش خبرگزاری‌ها، نیروهای ارتش سوریه در نقاط مختلف استان دمشق از جمله برزه و معلولا با تروریست‌ها درگیر شدند که با آتشباری شدید ارتش، تروریست‌ها مجبور شدند از مواضع خود عقب‌نشینی کنند.
در جریان این درگیری‌های شدید تعداد زیادی از تروریست‌ها کشته و زخمی شدند.
نیروهای ارتش سوریه شهر اریحا در استان ادلب را پاکسازی کردند و با بازرسی خانه به خانه به تعقیب تروریست‌ها پرداختند.
افراد مسلح جبهه النصره وابسته به القاعده پیش از این در شهر اریحا حضور داشت. پس از سرکوب تروریست‌ها جوانان داوطلب سوری از شهر ادلب به اریحا آمدند تا در تمیز کردن خیابان‌های شهر اریحا مشارکت کنند.
در سلسله عملیات نیروهای ارتش سوریه در شمال این کشور بیش از 40 تروریست کشته و ده‌ها نفر مجروح شدند.
از استان حماه، حمص و درعا نیز خبر می‌رسد که بر اثر درگیری شدید نیروهای ارتش با تروریست‌ها 50 فرد مسلح کشته و ده‌ها تن دیگر مجروح شدند.
این در حالی است که درگیری میان دو گروه تروریستی ارتش آزاد سوریه و امارت اسلامی در شام و عراق همچنان ادامه دارد و عناصر مسلح جبهه النصره تعدادی از اعضای ارتش آزاد سوریه را به دار آویختند.
از سوی دیگر افراد، گروه‌ها و قومیت‌های گوناگون سوری با تشکیل زنجیره انسانی که چندین روز است ادامه دارد تاکید کردند تا زمانی که تهدید سوریه به حمله نظامی وجود دارد این زنجیره انسانی ادامه خواهد داشت.
روزانه بیش از یک هزار نفر از مردم سوریه با حضور در جمع حاضران در زنجیره انسانی در ارتفاعات قاسیون مشرف به شهر دمشق از این اقدام حمایت می‌کنند.
ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه نیز بار دیگر درباره هرگونه دخالت نظامی در سوریه هشدار داد.
وی افزود، هرگونه دخالت نظامی در سوریه به معنای تجاوز و نقض قوانین بین‌المللی است و موجب متزلزل شدن اوضاع امنیتی منطقه خواهد شد.
رئیس‌جمهور روسیه گفت، گروه‌های تروریستی هرگز خود به خود به وجود نمی‌آید و از بین هم نمی‌روند بلکه باید بدانیم موضوع انتقال تروریسم از کشوری به کشور دیگر کاملا واقعی است و منافع ما را در خطر قرار می‌دهد.
وزیر خارجه ایتالیا نیز اعلام کرد باید هنگام بازرسی از زرادخانه شیمیایی سوریه آتش‌بس میان دولت و گروه‌های مسلح مخالف این کشور برقرار شود.
«سرگئی ریابکوف» معاون وزیر خارجه روسیه هم اعلام کرد تهدید به مداخله نظامی در سوریه فعلا کنار گذاشته شده است.
این مقام روس اعلام کرد کارشناسان سازمان ملل متحد امروز به سوریه باز خواهند گشت.
گفتنی است سرگئی لاوروف وزیرخارجه روسیه روز گذشته در حالی عازم نیویورک شد که مسئله سوریه محور مذاکرات دو جانبه و چند جانبه وی در این سفر را تشکیل خواهد داد.
وی قرار است در جریان دیدار با وزیرخارجه آمریکا درباره پیش‌نویس قطعنامه شورای امنیت درباره تسلیحات شیمیایی سوریه بحث و گفت‌وگو کند.
مسئله سوریه محور گفت‌وگوهای لاوروف با دبیرکل ناتو، کاترین اشتون نماینده سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز خواهد بود.
لاوروف قرار است روز جمعه در نشست مجمع عمومی سازمان ملل سخنرانی کند و در همین روز با بان‌کی‌مون دبیرکل سازمان ملل دیدار خواهد کرد.
از سوی دیگر در حالی که این روزها بحث بر سر طرف استفاده کننده از سلاح شیمیایی در سوریه داغ شده و قدرت‌های غربی و در راس آنها آمریکا و حامیان منطقه‌ای آنها دولت دمشق را متهم می‌کنند اظهارات تکان‌دهنده یکی از روزنامه‌نگاران ترک درباره ارسال سلاح شیمیایی از ترکیه به سوریه واقعیت‌های زیادی را برملا کرد.
«فرات آلکاچ» اظهار داشت، تروریست‌ها با سلاح‌های شیمیایی ارسال شده از ترکیه سربازان سوری را قتل‌عام کردند.
وی با اشاره به ماجرای دستگیری 11 نفر در خاک ترکیه به اتهام حمل گاز سمی سارین در ماه می گذشته (اردیبهشت) گفت، از این عده تنها یک نفر به زندان اعزام شده و مابقی آزاد شدند و این فرد هیثم قصاب نام داشته و اهل سوریه است.
آلکاچ افزود، این شخص حامل دو کیلو گاز سارین بود اما مقامات آنکارا بعدها گفتند این محموله گاز سارین نبوده بلکه ضد یخ بوده است.
وی تاکید کرد، بعدها معلوم شد که این عده در ترکیه به دنبال ترکیبات تولید گاز سارین بوده‌اند.
اظهارات تکان دهنده این روزنامه‌نگار ترک در شرایطی صورت می‌گیرد که یک روزنامه‌نگار مصری نیز در مقاله‌ای به تشریح نقش مخرب قطر در سوریه پرداخت و اعلام کرد که دوحه سه میلیارد دلار به تروریست‌های مسلح در سوریه کمک کرده است.
«سناء السعید» در این مقاله تاکید کرد، قطر با پول در امور دیگر کشورها دخالت می‌کند و با حمایت از تروریست‌ها در راستای خواست آمریکا برای سرنگونی حکومت‌ها تلاش می‌کند تا از این طریق واشنگتن به خواسته‌اش که هرج و مرج و بی‌ثباتی در منطقه و ایجاد خاورمیانه جدید در راستای منافع رژیم صهیونیستی است دست یابد.
این نویسنده خاطرنشان کرد که دخالت قطر در سوریه نتیجه اهمیت دادن جامعه جهانی به نقش دوحه به عنوان بازیگر اصلی در منطقه است که این توجه باعث شده است قطر به بزرگترین منبع سلاح و حامی افراد مسلح و تروریست‌ها تبدیل شود. در ادامه مقاله گفته شده است که موسسه پژوهش‌های صلح در استکهلم که انتقال سلاح را پیگیری می‌کند اعلام کرده است قطر طی سال‌های 2012 و 2013 بیش از 70 محموله هوایی شامل سلاح از طریق ترکیه در اختیار افراد مسلح سوری قرار داده است.
سناء السعید افزود: نقش مخرب قطر در سوریه تنها به سلاح محدود نمی‌شود، بلکه شبکه خبری موسوم به الجزیره نیز به نشر اکاذیب و تحریف واقعیت‌ها و شایعه پراکنی مشغول است.
سایر رویدادها
* یک منبع دیپلماتیک در ترکیه گفت، دولت ترکیه اعزام نیرو به سوریه را در دستور کار ندارد.
* تروریست‌های جبهه النصره یک اتوبوس با بیش از 40 زن و کودک سوری در مسیر حلب، ادلب در شمال سوریه را ربودند.
* یک مفسر سیاسی آمریکایی گفت، روسیه در برابر تهدیدهای آمریکا درباره سوریه تسلیم نمی‌شود.
* وزیرخارجه لبنان اعلام کرد یک میلیون و 300 هزار آواره سوری وارد این کشور شده‌اند.
*‌دانش‌آموزان در شهر آزاد شده القصیر در استان حمص به کلاس درس رفتند.

 


بر اثر انفجار یک خودروی بمب‌گذاری شده در دمشق دست‌کم هفت نفر کشته و تعدادی مجروح شدند.
به گزارش خبرگزاری‌ها، منابع رسمی سوریه اعلام کردند بر اثر انفجار یک خودروی بمب‌گذاری شده در محله التضامن دمشق دست کم هفت نفر کشته و 11 نفر زخمی شدند.
تروریست‌ها هدف از این اقدام را ایجاد مانع بر سر راه ارتش سوریه برای تحت کنترل درآوردن مناطق تحت نفوذ شورشیان اعلام کردند.
حومه‌های جنوبی دمشق یکی از مناطق اصلی درگیری میان نیروهای ارتش با تروریست‌ها در طول ناآرامی‌های 30 ماه گذشته بوده است.
همکاری کمیته‌های مقاومت مردمی سوریه با ارتش این کشور در شناسایی مقر تجمع تروریست‌ها یکی از عوامل اصلی قلع و قمع شورشیان سوری است.
گروه‌های تروریستی پس از ناتوانی در شکست دادن ارتش سوریه در میدان نبرد طی ماه‌های اخیر تلاش دارند انتقام شکست خود را از ملت سوریه بگیرند.

 


دبیرکل حزب‌الله لبنان از عربستان، ترکیه و کشورهای حاشیه خلیج‌فارس خواست در مواضع خود نسبت به سوریه بازنگری کنند.
به گزارش خبرگزاری‌ها، سیدحسن نصرالله طی سخنانی که به طور مستقیم از شبکه خبری المنار پخش می‌شد اظهار داشت، از عربستان، ترکیه و کشورهای حاشیه خلیج‌فارس می‌خواهم که کینه‌های خود را کنار بگذارند و به ملت‌های منطقه فکر کنند و در مواضع خود نسبت به سوریه بازنگری کنند چرا که امید بستن به راهکار نظامی ویرانگر است.
وی افزود، تنها راه‌حل بحران سوریه راهکار سیاسی است.
سیدحسن نصرالله گفت، امروز از همه کشورها می‌خواهیم با اتخاذ راهکار سیاسی و گفت‌وگو بحران سوریه را حل‌وفصل کنند.
دبیرکل حزب‌الله لبنان ادعای مخالفان سوری درباره انتقال سلاح‌های شیمیایی به حزب‌الله لبنان را خنده‌دار و مضحک خواند و گفت،‌ ما از برادران سوری خود نخواسته‌ایم که برای ما سلاح شیمیایی ارسال کنند در آینده هم نخواهیم خواست زیرا ما خط قرمزهایی در دین خود داریم استفاده از این نوع جنگ‌افزار حتی در جنگ روانی نیز جایز نیست.
سیدحسن نصرالله ادعای برخی از کشورهای عربی منطقه به ويژه عربستان در مورد اشغال سوریه توسط حزب‌الله و ایران را توهم خواند و گفت، پایه‌های این ادعاها ضعیف است چرا که هیچ انسان عاقلی باور نمی‌کند که حزب‌الله این قدرت را داشته باشد که سوریه را اشغال کند.
دبیرکل حزب‌الله لبنان در بخش دیگری از سخنانش از استقرار نیروهای امنیتی در حومه جنوبی بیروت (ضاحیه) استقبال کرد و آن را تصمیمی ملی ارزیابی کرد.
وی از مردم ضاحیه خواست با اقدامات نیروهای امنیتی همکاری کنند و از دادن هر کمکی دریغ نورزند.
سیدحسن نصرالله درباره مذاکرات داخلی لبنان برای حل مشکلات نیز گفت،‌ ما از تشکیل دولت وحدت ملی استقبال می‌کنیم و شرط جریان 14 مارس برای حضور نداشتن حزب‌الله در دولت جدید شرط عربستان است.
وی افزود: همه می‌دانند که گروه 14 مارس روند گفت‌وگوها در لبنان را مختل کرده است ما صرف‌نظر از اینکه چه کسی در گفت‌وگوها شرکت می‌کند حاضریم در آن شرکت کنیم.
سید حسن نصرالله گفت، حزب‌الله را متهم کردند که می‌خواهد یک دولت کوچک تشکیل دهد در حالی که اگر حزب‌الله می‌خواست این کار را انجام دهد هیچ‌گاه از ارتش یا نیروهای امنیتی نمی‌خواست بر منطقه ضاحیه نظارت داشته باشند.
دبیرکل حزب‌الله درباره تحولات بحرین نیز با انتقاد از برخی کشورها که در قبال رویدادهایی که در بحرین روی می‌دهد سکوت اختیار کرده‌اند گفت، جنبش مردمی بحرین مسالمت‌آمیز و شرافتمندانه است و به راه خود ادامه می‌دهد.
وی افزود، ایران در روند اوضاع بحرین دخالت نمی‌کند و تصمیمات به عهده مخالفان مستقل است.
سیدحسن نصرالله از تمامی علمای مسلمان و کشورهای عربی و اسلامی خواست درباره رویدادهایی که در بحرین رخ می‌دهد و بسیار خطرناک هستند بی‌تفاوت نباشند و موضع‌گیری کنند.

 


حزب «دموکرات» به رهبری «مسعود بارزانی» در انتخابات پارلمانی منطقه خودمختار کردستان عراق با کسب 42 کرسی به پیروزی رسید.
به گزارش خبرگزاری‌ها، چهارمین دور انتخابات پارلمانی منطقه خودمختار کردستان عراق با پیروزی حزب بارزانی و شکست حزب «اتحادیه میهنی کردستان عراق»‌ تحت رهبری «جلال طالبانی» به پایان رسید. حزب جلال طالبانی به جایگاه سوم تنزل پیدا کرد. حزبی که رتبه دوم را به دست آورد حزب «گوران» است. پارلمان کردستان عراق 111 کرسی دارد که 11 کرسی متعلق به گروه‌های قومی و مذهبی مثل ترکمن‌ها و کلدانی‌هاست.
گوران یک حزب تازه تاسیس بوده و نسبت به دو حزب اصلی، رویکردی شدیدا انتقادی دارد. این حزب در انتخابات پارلمانی 30 کرسی به دست آورد. 20 کرسی هم به حزب طالبانی تعلق گرفت.
حملات تروریستی
عراق روز دوشنبه و سه‌شنبه هم شاهد حملات تروریستی بود؛ به گزارش واحد مرکزی خبر، دیروز مهاجمان ناشناس به سمت نیروهای پلیس عراق در فلوجه تیراندازی کردند و هشت پلیس را کشتند و 16 تن دیگر را مجروح کردند. در شرق و شمال موصل نیز سه تن بر اثر تیراندازی افراد ناشناس جان خود را از دست دادند. دوشنبه گذشته نیز بغداد شاهد سه انفجار بود. این انفجارها هم 15 شهید و 35 مجروح بر جای گذاشت.

 


مسیحیان سراسر پاکستان با برگزاری تظاهرات، حمله تروریستی به یک کلیسا در پیشاور را محکوم کردند.
به گزارش واحد مرکزی خبر، هزاران مسیحی روز دوشنبه در شهرهای مختلف پاکستان از جمله، پیشاور، لاهور، کراچی و اسلام‌آباد علیه عملیات اخیر تروریستی در پیشاور تظاهرات کردند.
در عملیات فوق دو بمب‌گذار انتحاری بمب همراه خود را در مجاورت کلیسایی منفجر کردند. این انفجار جان بیش از 80 نفر را گرفت و ده‌ها مجروح نیز بر جای گذاشت.
در تظاهرات مذکور، مسلمانان نیز به مسیحیان پیوستند. در برخی شهرها تظاهرکنندگان خشمگین در اعتراض به کوتاهی دولت در مقابل حملات تروریستی، لاستیک آتش زدند و برخی خیابان‌ها را بستند.
«مانگل لورن» از رهبران مسیحیان پاکستان گفت:‌«این افراد چه کسانی هستند؟ مسلمانان در کنار ما هستند، پس این بمب‌گذاری‌ها را چه کسانی ترتیب می‌دهند؟ چه کسی برای یافتن آنها تلاش می‌کند؟ ما پاسخ این سؤالات را نداریم. ما برای گرفتن جواب سؤال‌های خود اینجا هستیم. ما می‌خواهیم بدانیم چه کسی این افراد را مجازات می‌کند» کشیش «پرویز آصف» که اعتراضات کراچی را هدایت می‌کرد، گفت:‌ «خواسته من از دولت این است که عاملان این حمله هرچه سریعتر بازداشت و مجازات شوند.» مسلمانان و مسیحیان پاکستان در شب نیز به یاد قربانیان این حادثه، شمع روشن کردند.
اقدامات حفاظتی
به گزارش خبرگزاری فارس، دولت اسلام‌آباد از ترس ترور شدن «عبدالقدیر خان» پدر هسته‌ای پاکستان به دست نظامیان آمریکایی و یا عوامل جاسوسی این کشور، اقدامات حفاظتی ویژه‌ای را برای حفظ جان وی به کار گرفت؛ در این چارچوب شمار محافظان عبدالقدیرخان به 120تکاور (سه برابر قبل) افزایش یافت. یک سرهنگ نیز فرماندهی این تکاوران را بر عهده دارد!
آمریکا طی سال‌های اخیر بارها در خاک پاکستان دست به حملات تروریستی زده است.

 


اعتصاب سراسری در یونان که در اعتراض به ادامه سیاست‌های ریاضت اقتصادی آغاز شده این کشور اروپایی را کاملا «تعطیل» کرد.
اعتصاب جدید مردم یونان از روز گذشته و به مدت 48 ساعت آغاز شده اما از آنجایی که بخش‌هایی از مراکز این کشور مثل مدارس و دانشگاه‌ها از مدت‌ها قبل در اعتصاب به سر می‌بردند، این کشور دیروز تقریبا به طور کامل تعطیل شد. آنطور که رسانه‌های مختلف اعلام کرده‌اند در اعتصاب جدید یونان تمام ادارات مالیات، گمرکات، بنادر، خطوط اتوبوسرانی و ریلی درون و برون شهری، مراکز بهداشتی، درمانی و آموزشی و... شرکت دارند و اعتصابیون اعلام کرده‌اند برای جلوگیری از اجرای طرح جدید ریاضتی به زودی یک تظاهرات سراسری نیز برگزار خواهند کرد.
دولت ائتلافی یونان تصمیم دارد بنا به درخواست اتحادیه اروپا، بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول طرح تازه ریاضتی خود را به شکل اخراج 4000 نفر از کارکنان دولتی و انتقال اجباری 25 هزار کارمند و کارگر اجرا کند. طرحی که معترضان به شدت با آن مخالف‌اند. دولت یونان همچنین قصد دارد 12 هزار و پانصد نفر از کارکنان شهرداری را اخراج کند. روز دوشنبه هزاران نفر از کارکنان شهرداری آتن با پوشیدن لباس‌های سیاه اقدام به تشییع نمادین تابوت یک مامور شهرداری کردند!
گفتنی است مدارس و دانشگاه‌های یونان از 16 سپتامبر (25 شهریور) در اعتصاب قرار دارد و این کشور تقریبا همه روزه شاهد برپایی تظاهرات در نقاط مختلف به ویژه آتن است.

 


اخوان‌المسلمین مصر در واکنش به حکم دادگاه این کشور بر انحلال این جریان سیاسی، بر ادامه مبارزات خود تأکید کرد.
ساعاتی پس از صدور حکم دادگاهی در مصر مبنی بر «انحلال اخوان‌المسلمین» و صدور فرمان «مصادره اموال تمام رهبران و سازمان‌های مربوطه» این جریان سیاسی با سابقه با صدور بیانیه‌ای حکم دادگاه را «بی‌اثر» خواند و بر ادامه مبارزه تأکید کرد.
به گزارش خبرگزاری «یونایتدپرس» اخوان‌المسلمین دوشنبه شب از طریق شبکه‌های اجتماعی اعلام کرد: «قضاوت، آمیخته به انگیزه‌های سیاسی بود و اخوان‌المسلمین به عنوان یک سازمان حتی پس از انحلال همچنان به حیات خود و خدمت به ملت مصر ادامه می‌دهد، تلاش‌های نظام‌های فاشیستی برای حذف و انحلال اخوان‌المسلمین تأثیری بر این سازمان نخواهد داشت.»
هنگام برگزاری این دادگاه، نیروهای امنیتی مصر تدابیر فوق‌العاده را برای مقابله با هرگونه ناآرامی‌های احتمالی به اجرا گذاشته بودند.
صدور حکم انحلال اخوان‌المسلمین با واکنش‌های متفاوتی از سوی رسانه‌ها و شخصیت‌های مختلف دنیا مواجه شد. «عبدالرحمان الجوهری»، سخنگوی رسمی جنبش «کفایه» این حکم را عادلانه توصیف کرد. «محمد ابوحامد» نماینده سابق مجلس شعب مصر نیز به شدت از این حکم استقبال کرد و آن را ضامن نجات مصر عنوان کرد! شبکه آمریکایی فاکس نیوز نیز این حکم را «ضربه‌ای مهلک» بر اخوان دانست و روزنامه «العرب» چاپ لندن نیز نوشت این حکم به رویای اخوان‌المسلمین برای حکومت بر مصر پایان داد.
اما برخلاف این اظهارنظرها، کارشناسان بی‌طرف معتقدند این حکم می‌تواند مصر را با چالش‌های جدی امنیتی مواجه سازد. به اعتقاد این کارشناسان اخوان‌المسلمین که یکی از بزرگترین احزاب سیاسی دنیا است احتمالاً به این نتیجه خواهد رسید که «وقتی از طریق دموکراتیک و قانونی اجازه فعالیت نمی‌یابند، پس ناگزیر باید از طرق دیگر به حیات خود ادامه دهند.»
تحلیلگر خبرگزاری «شین‌هوا» یکی از این کارشناسان است که پیش‌بینی کرده تلاش‌ها برای انزوای اخوان‌المسلمین باعث خواهد شد اوضاع سیاسی این حزب بحرانی شده و سرانجام به فعالیت‌های زیرزمینی رو بیاورند.
در همین راستا خبر می‌رسد نیروهای امنیتی در تلاش برای دستگیری باقی‌مانده رهبران اخوانی «احمد فهمی»، رئیس شورای منحل شده مصر و «محمد عملیه»، رئیس دانشگاه «الزقاقیق» را بازداشت کردند.
از سوی دیگر،‌طرفداران اخوان‌المسلمین از جمله گروهی از دانشجویان مصری نیز در اعتراض به حکم دادگاه مصر علیه «کودتاچیان» تظاهرات کردند.
به گزارش پایگاه خبری «الیوم السابع» معترضان دیروز مقابل تعدادی از دانشگاه‌های مصر از جمله دانشکده کشاورزی قاهره نیز تجمعاتی برگزار کردند. ارتش و نیروهای امنیتی مصر که پیش‌بینی این اعتراض‌ها را می‌کرد دیروز با حمله به برخی مراکز آموزشی مثل مرکز آموزشی «الدعوه الاسلامیه» (وابسته به اخوان‌المسلمین) در «بنی‌سویف» آن رابه تصرف خود درآوردند. پیش‌بینی می‌شود مصر طی روزهای آینده شاهد تحولات جدیدی باشد!

 


راهپیمایی بزرگ مردم فلسطین با مشارکت همه گروه‌ها و احزاب فلسطینی در همبستگی و حمایت از مسجدالاقصی برگزار شد.
به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآنی (ایکنا) به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی «العهد»، محمد الحرازین از رهبران جنبش جهاد اسلامی فلسطین گفت: این راهپیمایی در چارچوب برنامه‌ای با هدف افزایش فعالیت‌های مردمی و بسیج عمومی و جلب توجه عموم به سمت قضایای ملی برگزار شد.
مردم نوار غزه در حمایت از مسجد‌الاقصی ضمن برگزاری تظاهراتی ضدصهیونیستی، خواستار انتفاضه شدند.
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از الیوم السابع، شهروندان فلسطینی ساکن نوار غزه با برپایی تظاهراتی، تجاوزات رژیم صهیونیستی در مسجد‌الاقصی و قدس اشغالی را محکوم کردند.
معترضان که از میدان السرایا تظاهرات را آغاز و تا مقر مجلس قانونگذاری فلسطین در مرکز غزه ادامه دادند، پلاکاردهایی را حمل کردند که مذاکره با رژیم صهیونیستی را محکوم و آن را خیانت به قدس تلقی می‌کرد.
مشیر المصری عضو مجلس قانونگذاری فلسطین و یکی از رهبران جنبش حماس که در این تظاهرات حضور داشت خاطرنشان کرد: مرحله کنونی اقتضاء می‌کند که انتفاضه واقعی و انقلاب مردمی رخ دهد و قدس همواره جرقه‌ای برای انتفاضه‌ها بوده است.
وی از تشکیلات خودگردان فلسطین خواست که اقدامات بازدارنده خود را علیه مقاومت در برابر اشغالگری رژیم صهیونیستی متوقف کند.
این راهپیمایی در آستانه سیزدهمین سالروز آغاز انتفاضه الاقصی برگزار شد و این در حالی است که شهرک‌نشینان صهیونیست اخیرا به یورش‌های خود به مسجد‌الاقصی شدت بخشیده و هفته قبل نیز کنست (پارلمان رژیم صهیونیستی) در راستای اجرای طرح تقسیم مسجدالاقصی با ورود آزادانه یهودیان به این مسجد موافقت کرد.

 


همزمان با اعلام پایان گروگانگیری در نایروبی، گروه الشباب دولت کنیا را به حملات تروریستی جدید تهدید کرد.
به گزارش خبرگزاری‌ها، پس از سه روز زد و خورد خونین میان گروگانگیران وابسته به «الشباب» و نیروهای دولتی کنیا در یک مرکز تجاری نایروبی، دولت کنیا این بحران را پایان یافته اعلام کرد. به گفته مقامات کنیایی، نیروهای ارتش وارد مرکز تجاری «وست گیت» شدند و همه گروگان‌ها را آزاد کردند. گروگانگیران نیز که تعداد آنها 10 تن اعلام شده، دستگیر شدند.
این در حالی است که گروه الشباب عصر دیروز اعلام کرد، گروگانگیران وابسته به الشباب همچنان شماری از گروگان‌ها را در اختیار دارند. دولت کنیا تا عصر دیروز وعده داده بود که بیانیه‌ای را در مورد ابعاد ماجرا و پایان یافتن گروگانگیری صادر می‌کند.
عصر دیروز همچنین جنبش الشباب سومالی با انتشار بیانیه‌ای کنیا را به حملات تروریستی جدید پس از حادثه نایروبی تهدید کرد.
این بیانیه به تنهایی نشان می‌دهد که ماجرای گروگانگیری مرکز تجاری «وست گیت» را باید پایان یافته تلقی کرد. در این گروگانگیری که حدود سه روز به طول انجامید، 68 تن جان خود را از دست دادند.

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10