(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


چهارشنبه 03  مهر  1392 - شماره 20600

معرفی کتب دفاع مقدس با حاشیه نویسی رهبر معظم انقلاب ادبیات پایداری
نگاهی به وصیت‌نامه سرداران و فرماندهان شهید دفاع مقدس
مسافر کربلا
بازبینی اعترافات حامیان سابق صدام، پس از یورش ارتش بعثی به کویت
اعترافات دیرهنگام!
با آسمانیان
   


همپای صاعقه
کتاب «همپای صاعقه» نحوه تشکیل و نقش سپاه محمد رسول‌الله (ص) به فرماندهی جاویدالاثر احمد متوسلیان در دو عملیات بزرگ فتح‌المبین و بیت‌المقدس که منجر به آزاد سازی خرمشهر شد است را با قلم حسین بهزاد، گل‌علی بابایی روایت می‌کند که توسط انتشارات سوره مهر به چاپ رسیده است.
در بخشی از حاشیه نویسی رهبر معظم انقلاب بر این کتاب آمده است:
«این یک کتاب منبع بسیار غنی و ارزشمند است که از آن می‌توان ده‌ها کتاب و فیلم‌نامه و زندگی‌نامه استخراج کرد. لحظات و حالات ثبت‌شده در سراسر این کتاب، همان ظرافت‌های حیرت‌انگیزی است که ...»
نورالدین پسر ایران
کتاب «نورالدین پسر ایران» خاطرات سید نورالدین عافی است؛ پسری شانزده ساله از اهالی روستای خنجان در حوالی تبریز در آذربایجان شرقی که حضور دفاع مقدس را در گردان‌های خط‌‌شکن لشکر 31 عاشورا به عنوان نیروی آزاد تجربه کرده و بارها مجروح شده است. این کتاب توسط معصومه سپهری و انتشارات سوره مهر به چاپ رسیده است.
در بخشی از حاشیه نویسی رهبر معظم انقلاب بر این کتاب آمده است:
«این نیز یکی از زیباترین نقاشی‌های صفحه پُرکار و اعجازگونه هشت سال دفاع مقدس است. هم راوی و هم نویسنده حقاً در هنرمندی، سنگ تمام گذاشته‌اند...»
زنده‌باد کمیل
کتاب «زنده‌باد کمیل» که خاطرات محسن مطلق از سال‌های ابتدایی جنگ تحمیلی عراق علیه ایران است، نخستین بار در سال ۱۳۷۰ از سوی انتشارات سوره مهر در تهران چاپ و منتشر شد که در سال‌های بعد بار‌ها تجدید چاپ شده است.
از افتخارات اصلی کتاب زنده باد کمیل که آن را نسبت به سایر آثار نویسنده متمایز کرده است، حاشیه‌نویسی رهبر معظم انقلاب بر این کتاب آمده است:
«از این نوشته عطر اخلاص به مشام می‌‌رسد و چه زیباست که روایت صحنه‌هایی که از اخلاص و ایثار سرشار است نیز از سر اخلاص باشد. نویسنده، فروتنانه خود را غالباً در پشت یاران شهیدش پنهان کرده است. خوشا به حال این جوانان نورانی که در یکی از استثنایی ‌ترین فرصتهای الهی در تاریخ، بیشترین بهره را بردند و به مدد اراده و ایمان و فداکاری، به مدارج عالی انسانی، رسیدند. این کتاب همچنین به خاطر شیرینی زبان روایتش و طنزی که در خیلی جا‌ها نمک نوشته کرده است. از بعضی دیگر از خاطره‌های مکتوب، خواندنی‌‌تر است، باید ترجمه شود.»
عبور از آخرين خاكريز
کتاب «عبور از آخرين خاكريز» خاطرات دكتر احمد عبدالرحمن، پزشك اسير عراقي است که توسط محمدحسين زوار كعبه ترجمه و توسط انتشارات سوره مهر به چاپ رسیده است.
رهبر معظم انقلاب در حاشیه این کتاب چنین نوشته اند:«آن را از نظر داستاني و نيز اشتمال بر مطالب مفيد، بهتر از خاطره ديگر عراقي كه او نيز پزشك بود يافتم. به‌جاست اگر به زبان‌هاي اروپايي همه يا بخشي از آن ترجمه و در پاورقي روزنامه هاشان منتشر شود.»

 


«پنجاه سال عبادت کردید خداوند از شما قبول کند، یک بار هم وصیت‌نامه این شهیدان را بخوانید، که این وصیت‌نامه‌ها انسان را بیدار می‌کند.» اظهار این جملات گرانسنگ از زبان حضرت روح الله(ره)، نشانگر اهمیت مضاعف بازخوانی توصیات و سفارش‌های شهیدان جنگ تحمیلی است. شهیدانی که بر آن بودند تا با به یادگار گذاردن مکتوبات و وصیت نامه هایشان، تجربیات نیل به “عند ربهم یرزقونی” خویش را در اختیار آیندگان قرار دهند و راه و مرام و مسلک حقه‌شان را تا انقلاب موعود(عج) استمرار بخشند.
در این مجال قصد داریم تا با مروری مختصر و اجمالی بر وصیت‌نامه‌های تنی چند از فرماندهان و سرداران ارشد جنگ تحمیلی، علاوه بر زنده نگاه داشتن یاد و خاطرشان، نحوه آسمانی شدن این سرآمدان عرصه دفاع را نیز مرور کنیم:
شهید مهدی باکری
خدایا! چگونه وصیت نامه بنویسم در حالی كه سراپا گناه و معصیت، و سراپا تقصیر و نافرمانیم؛ گرچه از رحمت و بخشش تو ناامید نیستم ولی ترسم از این است كه نیامرزیده از دنیا بروم؛ رفتنم خالص نباشد و پذیرفته درگاهت نشوم.
یا رب! العفو. خدایا! نمیرم در حالی كه از ما راضی نباشی. ای وای كه سیه روی خواهم بود. خدایا! چقدر دوست داشتنی و پرستیدنی هستی! هیهات كه نفهمیدم!  
آه چقدر لذّت بخش است انسان آماده باشد برای دیدار ربّش! ولی چه كنم كه تهیدستم. خدایا! تو قبولم كن!
سلام بر روح خدا، نجات دهنده ما از عصر حاضر، عصر ظلم و ستم ،‌عصر كفر و الحاد، عصر مظلومیت اسلام و پیروان واقعی اش.
عزیزانم! اگر شبانه روز شكرگزار خدا باشیم كه نعمت اسلام و امام را به ما عنایت فرموده باز كم است. آگاه باشیم كه سرباز راستین و صادق این نعمت شویم. خطر وسوسه های درونی و دنیا فریبی را شناخته و بر حذر باشیم كه صدق نیت و خلوص در عمل، تنها چاره ساز ماست.
ای عاشقان اباعبدالله! بایستی شهادت را در آغوش گرفت، گونه ها بایستی از حرارت و شوقش سرخ شود و ضربان قلب تندتر بزند؛ بایستی محتوای فرامین امام را درك و عمل نماییم تا بلكه قدری از تكلیف خود را شكرگزاری به جا آورده باشیم.
وصیتم به مادرم و خواهران و برادران و اهل فامیل این است که بدانید اسلام تنها راه نجات و سعادت ماست، همیشه به یاد خدا باشید و فرامین خدا را عمل كنید. پشتیبان و از ته قلب، مقلّد امام باشید، اهمیت زیاد به دعاها و مجالس یاد اباعبدالله و شهدا بدهید كه راه سعادت و توشه آخرت است. همواره تربیت حسینی و زینبی بیابید و رسالت آنها را رسالت خود بدانید و فرزندان خود را نیز همان گونه تربیت دهید كه سربازانی با ایمان و عاشق شهادت و علمدارانی صالح، وارث حضرت ابوالفضل (ع) برای اسلام به بار آیند. از همه كسانی كه از من رنجیده اند و حقی بر گردن من دارند، طلب بخشش دارم و امیدوارم خداوند مرا با گناهان بسیار، بیامرزد. خدایا مرا پاكیزه بپذیر. 
شهید سپهبد علی صیاد شیرازی
انالله و انا الیه راجعون. هذا ما وعدنا الله و رسوله و صدق الله و رسوله. اللهم زدنا ایماناً و ارحمنا. اشهد ان لااله الا الله وحده لا شریک له و أن محمّداً عبده و رسوله ارسله بالهدی و دین الحق و ان الصدیقة الطاهره فاطمه الزهرا، سیدة نساء العالمین و أن علیاً أمیرالمؤمنین  و الحسن و الحسین و علی بن الحسین و محمّد بن علی و جعفر بن محمّد و موسی بن جعفر و علی بن موسی و محمّد بن علی و علی بن محمّد و الحسن بن علی و الحجه القائم المنتظر صلواه الله و سلامه علیهم ائمتی و سادتی و موالی بهم اتولی و من اعدائهم اتبرء و أن الموت و النشور حق و الساعة آتیة لا ریب فیها و أن الجنة و النار حق. اللهم أدخلنا جنتک برحمتک و جنّبنا و احفظنا من عذابک بلطفک و احسانک یا لطیفاً بعباده یا أرحم الراحمین.
خداوندا! این تو هستی که قلبم را مالامال از عشق به راهت، اسلامت، نظامت و ولایت قرار دادی؛ خدایا! تو خود می دانی که همواره آماده بوده ام آن چه را که تو خود به من دادی در راه عشقی که به راهت دارم نثار کنم. اگر جز این نبودم آن هم خواست تو بود. پروردگارا رفتن در دست توست، من نمی دانم چه موقع خواهم رفت ولی می دانم که از تو باید بخواهم مرا در رکاب امام زمانم قرار دهی و آن قدر با دشمنان قسم خورده دینت بجنگم تا به فیض شهادت برسم.
خداوندا ولی امرت حضرت آیت الله خامنه ای را تا ظهور حضرت مهدی(عج)، زنده، پاینده و موفق بدار.
شهید خلبان عباس بابایی
همسرم! راه خدا را انتخاب کن که جز این راه دیگری برای خوشبختی وجود ندارد. ملیحه جان همان طوری که می دانی احترام مادر واجب است . اگر انسان کوچک ترین ناراحتی داشته باشد اولین کسی که سخت ناراحت می شود مادراست که همیشه به فکر فرزند یعنی جگرگوشه اش می باشد.
ملیحه جان به خدا قسم مسلمان بودن تنها فقط به نماز و روزه نیست البته انسان باید نماز بخواند و روزه هم بگیرد. اما برگردیم سرحرف اول اگر دوستت تو را ناراحت کرد بعد پشیمان شد و به تو سلام کرد و از تو کمک خواست حتما به او کمک کن. تا می تونی به دوستانت کمک کن و به هر کسی که می شناسی و یا نمی شناسی خوبی کن. نگذار کسی از تو ناراحت بشود و برنجد.
هر کسی که به تو بدی می کند حتما از او کناره بگیر و اگر روزی از کار خودش پشیمون شد از او ناراحت نشو. هرگز به خاطر مال دنیا از کسی ناراحت نشو. ملیحه جون در این دنیا فقط پاکی، صداقت ،ایمان ، محبت به مردم، جان دادن در راه وطن، عبادت باقی می ماند. تا می تونی به مردم کمک کن. حجاب، حجاب را خیلی زیاد رعایت کن.
اگه می خواهی عباس همیشه خوشحال باشد باید به حرفهایم گوش کنی. ملیحه هرچقدر می‌تونی درس بخون. درس بخون درس بخون. خوب فکر کن. به مردم کمک کن. خوب قضاوت کن. همیشه از خدا کمک بخواه. حتما نماز بخون. راه خدا را هرگز فراموش نکن. ملیحه مهربانم هروقت نماز می‌خونی برام دعا کن.
خدایا، خدایا، تو را به جان مهدی (عج) تا انقلاب مهدی (عج) خمینی را نگهدار. به خدا قسم من از شهدا و خانواده شهدا خجالت می کشم وصیت نامه بنویسم. خدایا مرگ مرا و فرزندان و همسرم را شهادت قرار بده. خدایا، همسر و فرزندانم را به تو می سپارم. خدایا، در این دنیا چیزی ندارم ، هرچه هست از آن توست. پدر و مادر عزیزم ، ما خیلی به این انقلاب بدهکاریم.
شهید حسن باقری (غلام‌حسین افشردی)
فعلاَ انقلاب ما همچون تیر زهرآگینی برای همه مستکبرین درآمده است و یاوری برای همه مستضعفین جهان. ما با هیچ دولت و کشوری شوخی نداریم و با تمام مستکبرین جهان هم سرجنگ داریم و با این هدف جنگ با صدام یزید مقدمه است.
در این موقعیت زمانی ومکانی، جنگ ما جنگ اسلام و کفر است و هر لحظه مسامحه و غفلت، خیانت به پیامبر اکرم (ص) و امام زمان (عج) و پشت پا زدن به خون شهداست و ملت ما باید خود را آماده هرگونه فداکاری بکند.
در چنین میدان وسیع و این هدف رفیع انسانی و الهی، جان دادن و مال دادن و فداکاری امری بسیار ساده و پیش پا افتاده است و خدا کند که ما توفیق شهادت متعالی در راه اسلام با خلوص نیت را پیدا کنیم.
در مورد درآمدها، چیزی به آن صورت ندارم و همین بضاعت مزجاه را هم خمسش را داده‌ام و بقیه را هم در راه کمک رساندن به جنگجویان و سربازان اسلام با سپاه کفر خرج کنند. در صورت امکان با لباس سپاه مرا دفن کنید.
درود بر رهبر کبیر انقلاب اسلامی امام خمینی. اللهم عجل فی فرج مولانا صاحب الزمان.
شهید محمد بروجردی
اين وصيت نامه رادر حالي مي‌نويسم كه فردايش عازم سنندج هستم. با توجه به اينكه چندين بار در عمليات شركت كرده و ضرورت نوشتن وصيت‌نامه را حس كرده بودم ولي هم فرصت نداشتم و هم اهميت نمي‌دادم ولي نمي‌دانم چرا حس كردم كه صرفا اگر ننويسم گناهي مرتكب شده ام. لذا بدين وسيله وصيت نامه خود را در مورد خانواده و برادران آشنا مي‌نويسم.
با توجه به اينكه حدودا شش سال وارد مبارزات سياسي و نظامي شده ام و به همين خاطر نسبت به خانواده ام رسيدگي نكرده ام بخصوص همسر و فرزندانم و از همين وضع هميشه احساس ناراحتي مي‌كردم و هيچ وقت هم نتوانستم خود را قانع كنم كه مسئوليت را رها كنم و بدين‌وسيله از همه آنها معذرت مي‌خواهم و طلب بخشش دارم از حقي كه به گردن من داشته اند و نتوانستم اين حق را ادا ‌كنم ولي اين اطمينان را به خانواده ام مي‌دهم كه هرگز از ذهن من خارج نشده اند و فكر نكنند كه نسبت به انها بي‌تفاوت بوده ام ولي مسئوليتهايی سنگين تر بود. در خواستي كه از همسرم دارم اين است كه فرزندام را خوب تربيت كند و آنها را نسبت به اسلام دلسوز بار آورد. اگر چه اموالي ندارم ولي آنجه هست فقط همسرم نسبت به مصرف كردن آ‌ن مسئوليت دارد. درخواست دارم برادراني اگر از من بد ديده اند درگذرند و يا اگر كسي را سراغ دارند كه از من بد ديده به نزدش بروند و از او رضايت بگيرند. و ديگر اينكه مقاومت را فراموش نكنند كه خداوند با صبر پيشه كنندگان است. در اين شرايط تاريخي خداوند تبارك و تعالي بار سنگين انقلاب اسلامي را بر دوش ملت مسلمان ايران گذاشته است و ما را در آزمايشي عظيم قرارداده است. اين را شهيدان بسياري بخصوص در اين چند سال اخير به در و ديوار ايران نوشته اند و اگر مقاومت ما نباشد همان طور كه امام فرمودند بيم آن مي‌رود كه زحمات شهداء به هدر رود و اگر چه آنها به سعادت رسيدند و اين ما هستيم كه آزمايش مي‌شويم. ديگر اينكه با تجربه‌اي كه ما از صدر اسلام داريم كه به خاطر عدم آگاهي ، مسلمين چطور از مسير اسلام منحرف شده اند و اين تجربه بايد براي مسلمين درس عبرت باشد. با دقت كلمات اين «روح خدا» را كه خط او خط رسول خداست دقت كنند، وجود امام امروز براي ما معيار است راه او راه سعادت و انحراف از آن خسران دنيا و آخرت است. من با تمام وجود اين اعتقاد را دارم كه شناخت و مبارزه با جريان هايي كه بين مسلمين صدر به انحراف كشيدن انقلاب از خط اصيل و مكتبي آن را دارند، به مراتب حساس تر و سخت تر از مبارزه با رژيم صدام و آمريكاست و وصيتم به برادران اين است كه سعي كنند توده مردم كه عاشق انقلاب هستند را از نظر اعتقادي و سياسي آماده كنند كه بتوانند نيروهاي صادق انقلاب را شناسايي كنند و عناصري كه جريانهاي انحرافي دارند بشناسند كه شناخت مردم در تداوم انقلاب حياتي است.
شهید حاج محمد ابراهیم همت
به نام خدا نامی که هرگز از وجودم دور نیست وپیوسته با یادش، آرزوی وصالش را در سر داشتم. سلام بر حسین(ع) سالار شهیدان، اسوه و اسطوره بشریت. مادرگرامی و همسر مهربانم، پدر و برادران عزیزم درود خدا بر شما باد که هرگز مانع حرکتم در راه خدا نشدید، چقدر شما ها صبورید، خودتان می دانید که من چقدر به شهیدان عشق می ورزیدم، کبوترانی که همیشه در حال پرواز به سوی ملکوت اعلایند. من در پوست خود نمی گنجم، گمشده ای دارم وخویشتن را در قفس محبوس می بینم و می خواهم از قفس به درآیم ، سیم‌های خاردار مانعند، من از دنیای ظاهر فریب مادیات وهمه آنچه که از خدا باز می‌دارد متنفرم. در طول جنگ برادرانی که در عملیات شهید می شدند، از قبل سیمای‌شان روحانی و نورانی می‌شد و هر بیطرفی احساس می کرد که نوبت شهادت آن برادر فرا رسیده است. لیاقت ندارم و معلوم است که هنوز در بند اسارتم، هنوز خالص نشده ام وآلوده ام. از شروع انقلاب در این راه افتادم وپس از پیروزی انقلاب نیز سپاه را پناهگاه خوبی برای مبارزه یافتم. مثل این که دیگر جنگ با من عجین شده است. خداوند تا کنون لطف زیادی به این سرپا گنه کرده و توفیق مبارزه در راهش را نصیبم کرده است. اکنون می روم با دنیایی انتطار، انتظار وصال و رسیدن به معشوق.
شهید حسین خرازی
ما لشگر امام حسینیم، حسین وار هم باید بجنگیم، اگر بخواهیم قبر شش گوشه امام حسین را در آغوش بگیریم كلامی‌ و دعایی جز این نباید داشته باشیم: «اللهم اجعل محیای محیا محمد و آل محمد و مماتی ممات محمد و آل محمد - اگر در پیروزی‌ها خودمان را دخیل بدانیم این حجاب است برای ما، این شاید انكار خداست. اگر برای خدا جنگ می‌كنید احتیاج ندارد به من و دیگری گزارش كنید. گزارش را نگه دارید برای قیامت. اگر كار برای خداست گفتنش برای چه؟!
در مشكلات است كه انسانها آزمایش می‌شوند. صبر پیشه كنید كه دنیا فانی است و ما معتقد به معاد هستیم. هر چه كه می‌كشیم و هر چه كه بر سرمان می‌آید از نافرمانی خداست و همه ریشه در عدم رعایت حلال و حرام خدا دارد. سهل‌انگاری و سستی در اعمال عبادی تأثیر نامطلوبی در پیروزی‌ها دارد. همه ما مكلفیم و وظیفه داریم با وجود همه نارسایی‌ها بنا به فرمان رهبری، جنگ را به همین شدت و با منتهای قدرت ادامه بدهیم زیرا ما بنا بر احساس وظیفه شرعی می‌جنگیم نه به قصد پیروزی تنها. همواره سعی‌مان این باشد كه خاطره شهدا را در ذهنمان زنده نگه داریم و شهدا را به عنوان یك الگو در نظر داشته باشیم كه شهدا راهشان راه انبیاست و پاسداران واقعی هستند. از مردم می‌خواهم كه پشتیبان ولایت فقیه باشند، راه شهدای ما راه حق است، اول می‌خواهم كه آنها مرا بخشیده و شفاعت مرا در روز جزا كنند و از خدا می‌خواهم كه ادامه‌دهنده راه آنها باشم. آنهایی كه با بودنشان و زندگی‌شان به ما درس ایثار دادند. با جهادشان درس مقاومت و با رفتنشان درس عشق به ما آموختند. از مسئولین عزیز و مردم حزب‌اللهی می‌خواهم كه در مقابل آن افرادی كه نتوانستند از طریق عقیده، مردم را از انقلاب دور و منحرف كنند و الان در كشور دست به مبارزه دیگری از طریق اشاعه فساد و فحشا و بی‌حجابی زده‌اند در مقابل آنها ایستادگی كنید و با جدیت هر چه تمام تر جلو این فسادها را بگیرید. استغفرالله، خدایا امان از تاریكی و تنگی و فشار قبر و سوال نكیر و منكر در روز محشر و قیامت، به فریادم برس. خدایا دل شكسته و مضطرم، صاحب پیروزی و موفقیت تو را می‌دانم و بس. و بر تو توكل دارم. خدایا تا زمان عملیات، فاصله زیادی نیست، خدایا به قول امام خمینی(ره) تو فرمانده كل قوا هستی، خودت رزمندگان را پیروز گردان، شر مدام كافر را از سر مسلمین بكن. خدایا! از مال دنیا چیزی جز بدهكاری و گناه ندارم. خدایا! تو خود توبه مرا قبول كن و از فیض عظمای شهادت نصیب و بهره‌مندم ساز و از تو طلب مغفرت و عفو دارم.

 


«ما در اسلام، روزي تاريخي‏تر از عاشورا نداريم؛ به خاطر اين كه عاشورا سرمنشأ پيروزي‏هاي اسلام بود. ما كه در اين زمان زندگي مي‏كنيم بايد بدانيم كه عاشورا را بايد از يادهاي‌مان نبريم. آيا چگونه مي‏شود از ياد برد روزي كه تمام ياران حسين‏(ع) به شهادت رسيدند».
شهيد محمد رضا خانزادي

 


هشت سال جنگ كه فقط با عراق نبود؛ شرق و غرب و شمال و جنوب، براي جلوگيري از تسرّی روزافزون نهضت اسلامي انقلاب ايران، با تمام قوا به حمایت از صدام معدوم برخاسته بود. گذر زمان و ایستادگی دلیرانه شیرمردان خمینی کبیر موجب شد تا تکریتی لایعقل این بار کویت را با «المحمره» و «عبادان» خیالی‌اش، اشتباه بگیرد و به جای خوزستان ایران، این امیرنشین را به انضمام خاک عراق درآورد! در این هنگام اما همان‌ ابر قدرت‌هایی كه تا ديروز پشت سر صدام ايستاده بودند، زبان به اعتراف گشودند و پرده از رازهای مکتوم و اسرار مگوی بسیاری برکشیدند! در همین ارتباط برخي مستندات منتشره در بهمن ماه 1369 به نقل از روزنامه‌ها و راديوهاي بيگانه که از کتاب «ما اعتراف مي‌كنيم» برگرفته شده‌اند را مورد بازخوانی قرار خواهیم داد:
*منبع: راديو كُلن آلمان / تاريخ: 10 بهمن 1369، برابر با 30 ژانويه 1991 / ساعت: 12:30
«گرچه بر همه مسلّم است كه صدام حسين همان متجاوز بي‌رحم به انقلاب اسلامي در سال 1980 است كه اسير و گرفتار شده، ولي عمليات نظامي نيروهاي چند مليتي، ناگزير باعث كشته شدن مردم غير نظامي كه اكثرشان شيعي هستند نيز مي‌گردد.»
*منبع: راديو امريكا / تاريخ: 12 بهمن 1369، برابر با 1 فوريه 1991 / ساعت 21:30
«محاسبه صدام باعث جنگ هشت ساله عليه ايران شد. صدام كوشيد اين خونريزي را با اين افسانه موهوم توجيه كند كه او به خاطر ملت عرب عليه عجم مي‌جنگد.»
*منبع: راديو بي‌بي‌سي انگلستان / تاريخ: 4 بهمن 1369، برابر با 24 ژانويه 1991 / ساعت 19:30
«شرق صدها هواپيما و هزارها تانك به صدام داده، غرب هم تكنولوژي اسلحه شيميايي بيولوژيك به صدام داد. خليجي‌ها هم دهها ميليارد دلار به صدام داده‌اند، ولي چيزي به اشتباه رفت و فرانك اشتاين درست شد.»
*منبع: راديو اسرائيل به نقل از هفته نامه «ساندي تايمز» چاپ لندن / تاريخ : 14 بهمن 1369، برابر با 3 فوريه 1991 / ساعت: 19
«عراق در جنگ هشت ساله عليه ايران هربار كه احساس كرد توازن قوا به نفع ايران برهم مي‌خورد، از سلاحهاي شيميايي عليه سربازان، پاسداران و شهروندان در جبهه‌هاي جنوبي و غربي ايران استفاده كرد.»
*منبع: راديو امريكا / تاريخ: 7 بهمن 1369، برابر با 27 ژانويه 1991 / ساعت 7:30
«ما خود خالق اين هيولا هستيم و در اين زمينه مسئوليت سنگيني بر دوش داريم. اما درس گرفتن دير، بهتر از هرگز نياموختن است و بايد بپذيريم كه تقصير از ما بوده كه صدام حسين از صورت يك مستبد محلي به صورت مخرب ثبات منطقه درآمده است.»
*منبع: روزنامه «ال موندو» چاپ اسپانيا / تاريخ: 15 بهمن 1369، برابر 4 فوريه 1991
«جمهوري اسلامي ايران براي رسيدن به شرايط فعلي، هشت سال مبارزه در جنگ عراق را كه توسط غرب حمايت مي‌شد، تحمل كرد و نهايتاً به پيروزي رسيد. در طول جنگ عراق با ايران، غرب مانند هميشه بدترين و مهلك‌ترين تصميم را گرفت و بدين وسيله صدام را به يك ماشين جنون آميز كشتار تبديل كرد.»
*منبع: راديو امريكا / تاريخ: 23 بهمن 1369، برابر با 12 فوريه 1991 / ساعت: 20:30
«هلي پيرو، روزنامه‌نگار و نويسندة كتاب «طولاني‌ترين جنگ» گفته است، اين عراق بود و نه ايران كه از كمكهاي كلان نظامي و مالي خارجي برخوردار شد و اين كمكها به صدام حسين امكان داد كه يك ماشين نظامي بيافريند ... هشت سال بعد زماني كه ميان اين دو كشور آتش بس برقرار شد، شمار نفرات نظامي عراق از يك ميليون تجاوز مي‌كرد. به اين معنا كه صدام حسين توانسته بود در عرض هشت سال، نيروهاي نظامي‌اش را چهار برابر كند و پول لازم براي اين كار از سوي سعودي ها و كويتي ها تأمين شده بود. نه تنها از سوي آنها بلكه البته از سوي شوروي و همچنين از فرانسه، آلمان غربي، ژاپن و سرانجام از امريكا.»
*منبع: راديو امريكا / تاريخ 3 بهمن 1369، برابر با 23 ژانويه 1991 / ساعت: 21
«صدام با قاطعيت تمام، گروههاي سياسي شيعه چون حزب الدعوه عراق را سركوب كرد و هزاران شيعه را به دار آويخت و صدها هزار شيعة ديگر را از خاك عراق بيرون راند»
*منبع: راديو اسرائيل / تاريخ: 13 بهمن 1369، برابر 2 فوريه 1991 / ساعت: 19
«يك روزنامه‌نگار آلماني به نام ادموند كوخ، فاش ساخت كه عراقيها براي آزمايش كردن نوع تازه‌اي گاز كشنده، شماري از اسيران ايراني را كه در جنگ هشت ساله به اسارت آنها درآمده بودند وارد دو اطاق مسدود ساختند و ماسكهاي ضدگاز به آنها دادند و گاز تازه ساخته را وارد اطاقها كردند. اسيران ايراني با آنكه ماسك ضدگاز بر چهره داشتند، لحظاتي بعد به وضع فجيعي فوت كردند؛ زيرا گاز جديد قادر است حتي از ماسك لاستيكي و فيلتر آن عبور كند و وارد ريه‌هاي انسان شود.»
*منبع: راديو امريكا به نقل از روزنامه «واشنگتن پست» از قول «جورج بوش» [پدر]/ تاريخ 5 بهمن 1369، برابر با 25 ژانويه 1991 / ساعت : 20:30
«وقتي كه اين فرد مستبد دستگير و به چنگ عدالت سپرده شود، هيچ كس در جهان نبايد براي او اشك بريزد!»
*منبع راديو امريكا به نقل از «گرابين رايت» عضو سابق شوراي امنيت ملي امريكا / تاريخ: 13 بهمن 1369 برابر با 2 فوريه / ساعت: 21
«در طول جنگ ايران و عراق نيز او براي آنكه از ايمني هواپيماهاي جنگنده‌اش مطمئن باشد، آنها را به عربستان سعودي و اردن فرستاد و پس از پايان جنگ، بدون هيچ گونه اشكالي جنگنده‌هايش را پس گرفت.»
«به نوشته اين روزنامه‌ها مادامي كه صدام به عنوان مرجع عراق باقي بماند، نبايد چشمداشت صلحي را در منطقه داشت. صدام حسين بايد برود. به پيش‌بيني اين روزنامه، اگر صدام حسين از مهلكه كنوني جان سالم به در ببرد، ظرف سه يا چهار سال آينده با ارتش تازه نفسش باز تهديد نظامي عليه كويت، سوريه، اردن يا عربستان سعودي خواهد بود... به گفته يكي از اين ديپلماتها، سعودي خواهان خلاصي منطقه از شرّ رژيم صدام حسين است»

 


شهید سید مجتبی علمدار در یکی از دست نوشته هایش آورده است:
«ما اگر عاشق جبهه بودیم، به خاطر صفای بچه هایی بود که لذت های مادی را فراموش کردند و اکنون ما نیز چون شماییم. وقتی در خون خویش غلتیدیم و چشم از دنیا بستیم، فکر می‌کردیم که دیگر همه چیز تمام شد اما این گونه نشد. دردهای شما در فراق ما، دل ما را بیشتر آتش می زند. درست است که ما به هر چه می کنید، آگاهیم؛ اما این بلای بزرگی بود که ای کاش نصیب ما نمی‌شد. وقتی شما از این و آن طعنه می‌خورید و لاجرم به گوشه اتاق پناه می‌برید و با عکس‌های ما سخن می‌گویید و اشک می‌ریزید، به خدا قسم این جا کربلا می‌شود و برای هر یک از غم‌های دل‌تان این جا تمام شهیدان زار می‌زنند.»

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10