(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


چهارشنبه 03  مهر  1392 - شماره 20600

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
برنده این صحنه کیست ؟ (یادداشت روز)
کیهان و خوانندگان
باغ وحش (گفت و شنود)
سخنگوی وزارت امور خارجه: برنامه‌ای برای دیدار اوباما و روحانی تنظیم نشده است
تحریف رسانه‌های غربی از برنامه‌ دیدار ظریف با وزرای 5+1
ادامه رویکرد متناقض آمریکا سناتورها در نامه‌ای به اوباما خواستار شدت عمل علیه ایران شدند
چیزی نیست... اصلاح تعرفه است! (خبر ویژه)
دیپلمات انگلیسی: اوباما توقعات فراقانونی دارد (خبر ویژه)
موشک‌ها و رادارهای دقیق حزب‌الله عمق اسرائیل را تهدید می‌کند (خبر ویژه)
گریه‌کن‌های اجاره‌ای (خبر ویژه)
ناکامی در دیدار با رهبر ایران تحقیر مقامات آمریکایی است (خبر ویژه)
 


این روزها محور اخبار و گزارش‌های رسانه‌های دنیا روی شصت و هشتمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متمرکز شده است.
اما آنچه که جای تامل دارد و حاوی نکات درخور توجهی است تلاش و تکاپوی رسانه‌های غربی است که می‌کوشند به بهانه سفر هیئت ایرانی به نیویورک بحث مواجهه ایران و آمریکا را با رنگ و لعاب خاصی پوشش و بازتاب دهند.
از همین روی؛ خط خبری- تحلیلی تمام رسانه‌های مشهور غربی طی روزهای اخیر پیگیری موضوع ایران و چگونگی تعامل هیئت ایرانی با مقامات آمریکایی و غربی بوده است.
اینکه از چند روز مانده به سفر دکتر روحانی و هیئت همراه به نیویورک رسانه‌ها و برخی از مقامات غربی این خبر را پمپاژ کردند که روحانی و اوباما احتمالاً در نیویورک با هم دیدار می‌کنند در راستای همان تحرکاتی است که بسترسازی مذاکره و تعامل جهت‌دار تهران- واشنگتن را نشانه رفته است.
آنالیز و رفتارشناسی مقامات آمریکایی نیز در این میان قابل تامل است که چندین بار سخنگوی کاخ سفید و وزارت خارجه این کشور بر اعلام آمادگی واشنگتن برای مذاکره با تهران اصرار کردند.
ارتش رسانه‌ای غرب هم از رویترز و گاردین و بی‌بی‌سی تا واشنگتن پست، نیویورک تایمز و سی‌ان‌ان و... همگی خطی را دنبال کردند که قرار است اتفاقی در نیویورک بیفتد و گویا ایران از سر ناچاری و انفعال باید به این فضا و شرایط ایجاد شده تن بدهد.
این در حالی است که شواهد و قرائن غیرقابل خدشه به وضوح نشان می‌دهد ایران در این عرصه با اقتدار ورود کرده است و عبارت حکیمانه رهبر بصیر انقلاب مبنی بر «نرمش قهرمانانه» نیز دلالت بر آن دارد که ایران می‌تواند و این قابلیت را دارد که با حرکتی تاکتیکی و هوشمندانه موقعیت مناسب‌تری برای خود خلق کند و به عبارت روشن‌تر بنا بر اقتضائات، نبض بازی دیپلماسی را به دست بگیرد.
تلاش رسانه های بیگانه این است که القاء نمایند اگر ایران وارد یک بازی دیپلماسی نفسگیر شده به خاطر آن است که راه دیگری نداشته است و در همین جا چند ادعا را مطرح می‌کنند؛
1- رویکرد ایران در مواجهه با غرب تغییر کرده است.
2- «نرمش قهرمانانه» نوعی عقب‌نشینی در برابر تحریم‌های ضد ایرانی است.
3- ایران مجبور شده در حوزه‌های حقوق‌بشری و حقوق شهروندی مطابق استانداردهای غربی عمل کند.
4- ایران نیازمند مذاکره با آمریکاست.
گفتنی است؛ این رسانه‌ها طی روزهای اخیر با شانتاژ و دروغ و جنجال سازی‌های متعدد، سناریوهای مختلفی علیه ایران به صحنه آوردند تا ادعاهای یاد شده را واقعی جلوه دهند.
به عنوان نمونه اشپیگل خبری را به دروغ منتشر ساخت که «ایران آماده است سایت فردو را تعطیل نماید» و بلافاصله رسانه‌های غربی در سطحی گسترده این خبر را باز نشر و پمپاژ کردند. حال آنکه مقامات وزارت خارجه کشورمان این خبر را تکذیب کرده و دروغ این نشریه آلمانی برملا شد.
درباره فضاسازی‌های جبهه معارضان ملت ایران و ذوق‌زدگی جماعتی که معمولاً با ساز دشمن کوک می‌شوند چند نکته قابل اعتناست؛
یکم- ادعاهایی که درباره تغییر رفتار ایران یا عقب‌نشینی در برابر تحریم‌ها و امثال آن از سوی تحلیلگران بی‌بی‌سی، صدای آمریکا، رویترز، گاردین و... مطرح می‌شود دچار یک تناقض استراتژيک است. برای اینکه این تناقض و ادعای واهی آنها علیه ایران آشکار شود شاخصی به نام مسئله سوریه وجود دارد. مسئله‌ای که مربوط به گذشته نیست و چند هفته قبل خبر اول دنیا بود.
آمریکایی‌ها آرایش‌ جنگی گرفتند و بر طبل جنگ کوفتند و وعده دادند زمان حمله به سوریه نزدیک است و عنقریب کار دولت بشار اسد را به اصطلاح یکسره می‌نمایند.
اما پس از چند روز، ابتدا دریافت مجوز جنگ از کنگره بهانه شد و بالاخره اوباما بهانه دیگری دست و پا کرد و طرح روسیه مبنی بر حل بحران سوریه عاملی شد تا واشنگتن به اصطلاح آبرومندانه از صحنه جنگ سوریه بگریزد.
خب، اگر رفتار ایران تغییر کرده و بخاطر مثلاً تحریم‌ها در موضع انفعال است سؤالی که به میان می‌آید این است که نگرانی فزاینده آمریکایی‌ها از پیامدهای حمله به سوریه به چه علت بود؟ چرا رسانه‌های جبهه عبری- غربی صریحاً اذعان می‌کردند که نمی‌توانند واکنش ایران به موضوع حمله به سوریه را نادیده بگیرند.
اذعان نیویورک تایمز خواندنی است که می‌نویسد؛ «ساده‌لوحانه است که فکر کنیم دراز کردن دست تعامل به سوی ایران در این بحران فوری (سوریه) قدمی در مسیر نزدیکی و آشتی با ایران است اما به هر حال این اقدام دست کم یک قدم برای دور شدن از لبه پرتگاه رویارویی است.»
به عبارت دیگر؛ مسئله سوریه و ناکامی بزرگ آمریکا به وضوح نشان داد واشنگتن در میدانی به نام سوریه درباره ایران دچار خطاهای استراتژیک شده است تا جایی که حتی فایننشال تایمز بحث «درس عبرت سوریه برای اوباما درباره ایران» را پیش کشید و نوشت، اوباما باید درس عبرت گرفته باشد که با ایران به جای تهدید، تنها از مذاکره استفاده کند و بداند ایران در موضوع هسته‌ای از حق مسلم خودش عقب نخواهد نشست.
با این واقعیت‌های غیرقابل انکار چطور است که ظرف چند روز رسانه‌های غربی در چرخشی عجیب و غریب تلاش می‌کنند ایران را منفعل جلوه دهند؟
دوم - واقعیت آن است که به اذعان دشمنان ایران، امروز در تحولات منطقه، جمهوری اسلامی نقش کلیدی و بی‌بدیل دارد. قدرت‌های غربی اعتراف می‌کنند که نشست ژنو 2 بدون حضور ایران شکست خواهد خورد. نشریه نیویورکر در تحلیلی فرمانده سپاه قدس ایران را قدرتمندترین مرد خاورمیانه می‌داند. و برای همه روشن شده که نقش ایران باعث شده تا دولت اسد سقوط نکند ولو اینکه آمریکا یا بزرگ‌تر از آمریکا اراده کرده باشد که سوریه به عنوان بخشی از پازل مقاومت فرو بپاشد.
آن سوی ماجرا نیز دیدنی است که هژمونی آمریکا در خاورمیانه از بین رفته است.
اندیشکده آمریکایی «رند» اخیراً در گزارشی راهبردی دلایل متعدد کاهش نفوذ و سیطره آمریکا در خاورمیانه را برمی‌شمارد و در پایان نتیجه می‌گیرد؛ «واضح است که آمریکا باید بپذیرد که در منطقه به حاشیه رانده شده و باید عواقب کارهای خود که مطلوبش نیست را هم ببیند.»
سوم- و بالاخره باید گفت حریف در پروژه فشارها، تهدیدها و تحریم‌ها علیه ایران شکست بزرگی را تجربه کرده است و می‌خواهد با فضاسازی‌ها و سناریوهای رسانه‌ای و روانی صحنه را معکوس کند و این در حالی است که ایران با تاکتیک «نرمش قهرمانانه» دست برتر را در کارزار تحولات و تصمیم‌گیری‌های راهبردی دارد.
نقطه نگرانی نظام سلطه نیز همین قابلیت‌های پیش‌بینی نشده ایران اسلامی است که می‌تواند در هر عرصه‌ای، آرایش مناسب بگیرد و حریف را آچمز کند.
«نرمش قهرمانانه» مواجهه هوشمندانه‌ای است که قدرت دیپلماتیک ایران را در صحنه بین‌المللی و افکار عمومی دنیا به رخ می‌کشاند.
رصد آشکار بازتاب‌ها و تفسیرهای حریف از کلید واژه مدبرانه رهبر انقلاب مبنی بر «نرمش قهرمانانه» نشان می‌دهد که آنها دچار یک استیصال و سردرگمی شده‌اند و حتی دیگر قادر به طراحی عملیات‌های رسانه‌ای و روانی نیستند و هر بهانه‌ای از آنها گرفته شده است.
سخنان دیروز اوباما در مجمع عمومی سازمان ملل که بر حق هسته‌ای ایران اذعان کرده و مزورانه می‌گوید به دنبال تغییر حکومت در ایران نیستیم و یا مصاحبه جک استراو وزیر خارجه سابق انگلیس که به صراحت می‌گوید؛ «محور شرارت خواندن ایران هم احمقانه و هم اشتباه بود» ناشی از اقتدار ایران است وگرنه دشمن مأموریت و رسالتی جز دشمنی ندارد اینطور نیست؟ پاسخ مثبت است و اگر در این صحنه روشن و بدون ابهام، جماعتی ذوق‌زده شده‌اند و منفعلانه با تیترها و نوشته‌های خاص! برای حریف سوت و کف می‌زنند حساب‌شان از مسئولان و مردم جداست و طرفه آنکه حریف هم این را فهمیده است.

حسام‌الدین برومند

 


سامانه پیام کوتاه 30002323
33110065 ساعت 3 تا 6 بعدازظهر
33916546 تمام ساعات شبانه‌روز
* وقتی می‌بینم اکثر روزنامه‌های اجاره‌ای در شروع هفته دفاع مقدس تیتری به این موضوع و حماسه ملی ملت ایران اختصاص نداده‌اند از این همه بی‌ توجهی بعضی از افراد متاسف می‌شوم. حداقل مسئولین وزارت ارشاد به گردانندگان این روزنامه‌ها تذکری بدهند.
علیمردانی
* به گفته رهبر عزیزمان نقشه راه انقلاب همان خطوطی است که امام بزرگوارمان ترسیم کردند و همه مسئولین باید در راه آن امام همام حرکت کنند که سعادت دین و آخرتمان در آن است.
شاه‌کرمی از معمولان
* اگر ملت‌های مظلوم و تحت ستم جهان که بعد از خدا امیدشان به انقلاب اسلامی مردم ایران است خدای ناکرده کوتاه آمدن مسئولان در برابر آمریکای جنایتکار را احساس کنند چه خواهند گفت و چه حالی پیدا خواهند کرد. در این صورت چه کسی می‌تواند دل شکسته آنان را به دست بیاورد فراموش نکنیم از اول انقلاب تاکنون هرچه جلوتر آمده ایم فشار و دشمنی آمریکا با ملت ایران بیشتر شده است. بنابراین ساده‌‌اندیش نباشیم.
محمدی
* حضور سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در عرصه‌های اقتصادی و عمرانی کشور یک ایده جهادی و انقلابی برای پیشبرد اهداف عالی انقلاب و نظام اسلامی است و همان‌طور که از سابقه این نهاد انقلابی در عرصه‌های مختلف دیده می‌شود این اقدامات برای ایجاد رفاه و آسایش هرچه بیشتر برای ملت بزرگ ایران است تا بخشی از عقب‌ماندگی‌هایی که از سال‌های متمادی پادشاهان جور و ستم گذشته برجای مانده جبران شود. اگر سودی هم در بر داشته باشد در زمینه تقویت بنیه نظامی و امنیت کشور هزینه می‌گردد و یک ریال آن به حساب احدی پرداخت نمی‌شود خوب است افراد در قضاوت‌ها و اظهارنظرها خدا را در نظر بگیرند و برای تضعیف این نهاد رشد یافته از خون پاک بهترین‌های دوران قدم برندارند.
بختیاری
* از مدیر مسئول محترم روزنامه کیهان بخاطر احساس مسئولیتی که در حفظ ارزش‌ها دارند و علی‌رغم همه سختی‌ها و دشمنی دشمنان سنگر را حفظ کرده‌اند و قلم می‌زنند خدا قوت عرض می‌کنم و خسته نباشید می‌گویم.
خانی‌زاده
* گرامیداشت روز ملی سینما در جای خود اقدام بسیار ارزشمندی است مشروط بر اینکه این هنر و تمام عوامل دست‌اندرکار این عرصه در خدمت تامین نیازهای معنوی و دینی انسان‌ها قرار گیرد و خلاصه باعث رشد فرهنگی جامعه بشود.
6263---0938
*از اصلاح‌طلبان که خود را داعیه‌دار گفتمان تحمل مخالف می‌دانند سوال کنید به چه حقی آن هجمه غیراخلاقی را علیه خانم الهه راستگو که با رای مردم تهران به شورای شهر راه یافته برپا کردند که اکنون از تهدیدهای اوباش اجیر شده نسبت به فرزندانش احساس ناامنی می‌کند.
5165---0919
* لطفا به اصلاح‌طلبان بگویید شما فقط با خانم راستگو مشکل ندارید بلکه با هر چه راستی و راستگویی‌ است مشکل دارید. در برابر حرف منطقی وی شما کم آوردید. خوب است این یک بیت سعدی شیرازی را زمزمه کنید:
سعدیا راست‌روان، گوی سعادت بردند
راستی کن که به منزل نرسد کج رفتار
7902---0919
* مطالبات دهه فجر سال 91 ناشران را هنوز پرداخت نکرده‌اند از وزارت ارشاد درخواست می‌شود مشکل امضای چک‌های مطالبین را رفع کند. یک ماه است که کلیه اسناد و مدارک ارائه شده، چک هم صادر شده ولی یکی از دو امضا چک جابه‌جا شده و نفر جایگزین گویا هنوز امضایش معرفی نشده است؟!
یک ناشر تهرانی
* حال که ساعت کار ادارات دولتی زیاد شده است مسئولان باید برای استفاده مفید و بهینه از این ساعت کار فرهنگ‌سازی کنند. اضافه کردن ساعت کار بدون فرهنگ‌سازی و کار مفید چیزی جز اسراف کردن در برق، آب و گاز فایده‌ای دیگر نخواهد داشت.
یک شهروند
* جمعیت ورامین و توابع آن بیش از یک میلیون و 500 هزار نفر است هر ساله 40 تا 50 هزار نفر از ساکنان این منطقه برای انجام سفرهای زیارتی و غیر زیارتی به خارج از کشور می‌روند. با وجود این، ورامین فاقد بانکی است که عملیات ارزی در آنجا انجام شود. مردم این منطقه مجبورند برای انجام کارهای ارزی خود به گرمسار یا تهران مسافرت کنند. از مسئولان ذی‌ربط درخواست داریم یک شعبه ارزی در ورامین دایر کنند تا ساکنان این منطقه راحت‌تر عملیات مالی و ارزی خود را انجام دهند.
علی‌‌اکبر سلیمانی-ورامین
* از منطقه 15 آموزش و پرورش تهران تماس می‌گیرم. کتاب قرآن کلاس اولی‌ها از بی‌‌کیفیت‌ترین کاغذ و به صورت کاهی چاپ شده است. مسئولان آموزش و پرورش باید در این خصوص پاسخگو باشند.
یک هموطن
* با انتصاب خانم ابتکار در مسئولیت رئیس سازمان محیط زیست روزنامه‌‌های زنجیره‌ای در صفحه اول خود تیتر کردند: خانم ابتکار به خانه خود برگشت. از همین نکته می‌توان فهمید که اصلاح‌طلبان پست و مقام‌های حکومتی را واقعا ارث پدرشان می‌دانند. خداوند عاقبت ما را با این جماعت ختم به خیر بکند.
6712---0912
* جمعی از اصلاح‌طلبان افراطی در سال 88 تا براندازی نظام پیش رفتند و تا امروز هم بابت خیانتی که مرتکب شده‌اند عذرخواهی نکرده‌اند. ولی دیدیم که وقتی در اطراف آقای احمدی‌نژاد کوچکترین انحرافی شکل گرفت اصول‌گرایان به نقد ایشان پرداختند و حق را فدای قبیله گرایی نکردند.
1938---0915
* اگر مدیریت مساجد به دست نیروهای جوان تحصیل‌کرده و خوش‌فکر سپرده شود تعداد زیادی از جوانان جذب این مراکز دینی شده و بسیاری از ناهنجاری‌های جامعه از بین خواهد رفت.
1468---0938
* چندین سال است که رودخانه زاینده‌رود در شهر اصفهان خشک شده و آبی در آن جریان ندارد ولی دولت و مسئولین هیچ واکنشی نشان نمی‌دهند. اما در خصوص خشکی دریاچه ارومیه که اخیرا مطرح شده بلافاصله کارگروه‌های ویژه از سوی دولت تشکیل می‌شود.
4197---0937
* 20 سال است که از طریق آموزش و پرورش در شهرک نور تعدادی آپارتمان به گروهی از ما فرهنگیان واگذار شده ولی تاکنون سند مالکیت این خانه‌ها را تحویل نداده‌اند. از مسئولین مربوطه تقاضای رسیدگی به این مشکل را داریم.
5456---0912
* در فرحزاد بالاتر از میدان کتاب قهوه‌خانه‌ای وجود دارد که مشتریان آن دختر و پسر هستند و این مرکز را محل تجمع خودشان قرار داده‌اند. چند بار شکایت کرده‌ایم فقط چند روز پلمب کردند و مجددا فعالیت خودش را مثل گذشته از سر گرفت.
8565---0936
* در تاریخ 24/6/92 آقای بستان‌منش مدیرکل امور اجتماعی وزارت تعاون کار و امور اجتماعی اعلام داشتند حدود 65 درصد جمعیت کشور مشمول نهایی دریافت سهام عدالت می‌شوند، پس تکلیف بقیه مثل دخترها و پسرهایی که بعد از ثبت‌نام به دنیا می‌آیند چه می‌شود؟ منتظر پاسخ مسئولین امر هستم.
7961---0911
* از شهرک صنعتی نظیرآباد در حومه رباط‌کریم تماس می‌گیرم. به مسئولان بگویید پس از 11 سال صنعتگران این منطقه، سند ندارند و الان که با تأسی از منویات رهبری در حماسه اقتصادی شرکت کرده‌ایم این شهرک فاقد آب و امنیت است. وضعیت آب مسئله‌ای است که حتی یک سری از واجبات را برای ساکنان سخت و دشوار کرده است. اگر این رویه ادامه یابد و مسئولان توجه نکنند بسیاری از صنایع تعطیل و افراد زیادی بیکار می‌شوند.
سرابی
* از مدیرکل راه و شهرسازی البرز تقاضا داریم در احداث پل در جاده ملارد تسریع نمایند. چون از زمان کار دولت یازدهم این کار متوقف و کار کندشده است.
اکبریان- از فردیس
* دانشجوی موسسه آموزش عالی باختر ایلام هستم. مسئولین دانشگاه شهریه خوابگاه را نزدیک به 60 هزار تومان افزایش داده‌اند. از مسئولین امر و رئیس دانشگاه درخواست تجدیدنظر و تخفیف ویژه دارم.
6593---0916

 


گفت: رئیس کل بانک مرکزی گفته است کاهش قیمت دلار به خاطر خوشبینی برخی افراد است و منطقی نیست.
گفتم: منظورش از خوشبینی چیست؟!
گفت: منظورش احتمال ملاقات اوباما و دکتر روحانی است.
گفتم: یعنی اگر با هم دست بدهند قیمت دلار پایین‌تر می‌آید؟! و اگر دو تا ماچ هم بکنند، حتماً دلار مجانی می‌شود!
گفت: ای عوام! افزایش و کاهش قیمت دلار دست مافیای اقتصادی است و حالا به خاطر ایجاد خوشبینی نسبت به آمریکا قیمت را پایین آورده‌اند و فردا دوباره بالا می‌برند.
گفتم: چه عرض کنم؛ چند تا شیاد یک باغ وحش ساخته بودند ولی چون بلیت آن گران بود هیچکس به باغ وحش نمی‌رفت. قیمت را به تدریج پایین آوردند، اما باز هم هیچکس استقبال نکرد. اعلام کردند بازدید از باغ وحش مجانی است و هنگامی که تعداد زیادی وارد شدند در باغ وحش را بستند و در قفس گرگ‌ها را باز کردند و گفتند؛ بلیت خروج صد هزار تومان!

 


سخنگوی وزارت امور خارجه با رد برنامه ملاقات روسای جمهور ایران و آمریکا، این خبر را ساخته محافل رسانه‌ای دانست.
سخنگوی وزارت امور خارجه درباره موضوع مذاکرات روز پنج‌شنبه بین ایران و 1+5 گفت: مباحث ما خیلی روشن است حقوق مسلم مردم ایران و حق غنی‌سازی در خاک ایران بحث‌های اصلی ما است.
مرضیه افخم دیروز در نشست هفتگی خود با خبرنگاران با اشاره به دیدار وزرای خارجه ایران و 1+5 که قرار است فردا در نیویورک برگزار شود، اظهار داشت: این نشست آغازی برای مذاکرات هسته‌ای در دوره جدید است. جمهوری اسلامی مواضع صریح خود را مبنی بر لزوم احقاق حق مسلم مردم ایران در داشتن انرژی هسته‌ای برای مصارف صلح‌آمیز و حق غنی‌سازی در داخل خاک ایران به طور صریح و روشن بیان کرده است.
وی افزود: این مذاکرات باید گویای عزم جدی طرف‌های خارجی برای رسیدن به راه‌حل در زمان‌بندی مشخص باشد.
افخم همچنین در پایخ به سؤالی درباره دیدار دوجانبه وزرای خارجه ایران و آمریکا اظهار داشت: برنامه برای این دیدار در دستور کار نیست و هر دیداری در چارچوب 1+5 انجام می‌شود.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی در واکنش به مطالب مطرح شده مبنی بر احتمال انجام دیدار روحانی و اوباما در نیویورک، با بیان اینکه چنین برنامه‌ای تنظیم نشده اظهارنظرها و مباحث مطرح شده در این زمینه را مطالبی عنوان کرد که توسط محافل رسانه‌ای مطرح شده است.
افخم در پاسخ به سؤالی در مورد حضور نماینده‌ای از مجلس در ترکیب تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای با بیان اینکه در حال حاضر چنین ساز و کاری تنظیم نشده، افزود: براساس سوابق ساز و کارهایی در چارچوب ارتباطات بین قوه نظارتی و اجرایی وجود دارد که براساس آن سوابق، مجلس شورای اسلامی در جریان مذاکرات فضای حاکم و ابعاد و نتایج آن قرار گرفته و خواهد گرفت.
خبرنگار الجزیره درباره جزئیات پیشنهاد ایران برای میانجیگری به منظور حل بحران سوریه سؤال کرد که افخم با بیان اینکه جمهوری اسلامی پیش از این بارها اتخاذ دیپلماسی برای حل بحران سوریه را مورد تاکید قرار داده بود، خاطرنشان کرد: مقاله آقای روحانی در روزنامه واشنگتن‌پست در همین چارچوب بود و ایشان اعلام کرد که جمهوری اسلامی آمادگی دارد به حل بحران در سوریه اقدام کند.
وی در پاسخ به سؤال خبرنگاری مبنی بر این که آیا ایران از مذاکرات مستقیم با آمریکا استقبال می‌کند؟ پاسخ داد: ما به دنبال نفس دیدار نیستیم و برای تامین اهداف خود چارچوب‌هایی داریم و دیپیلماسی ایران فعال است.
وی اینکه انجام یک دیدار سوری تعیین شده باشد را تلقی اشتباهی برشمرد و درباره دیدار مقامات دو کشور اظهار داشت: این دیدار باید زمان مناسب خود را پیدا کند و هنوز زمان مناسب آن فرا نرسیده است.
افخم در پاسخ به این پرسش که آیا جمهوری اسلامی محدوده زمانی مشخصی را برای دریافت پاسخ از طرف‌های مقابل در بحث هسته‌ای تعیین کرده است؟ عنوان کرد: ما اعلام کرده‌ایم که مذاکره برای مذاکره پذیرفته نیست و در عین حال مذاکرات باید دارای محدوده زمانی باشد که منافع طرفین را تامین و مذاکرات برد-برد شکل بگیرد.
وی مذاکرات پنج شنبه را تعیین‌کننده خواند و افزود: دیدگاه‌های دو طرف مورد تبادل‌نظر قرار خواهد کرد و ما مباحثی که بر پایه آن مذاکرات آینده شکل بگیرد مطرح خواهیم کرد.

 


در حالی که وزیر امور خارجه کشورمان قرار است فردا در چارچوب مذاکرات هسته‌ای با وزرای خارجه 5+1 در نیویورک دیدار و مذاکره کند رسانه‌های غربی در این میان تحلیل‌ها و گزارش‌های خود را بر دیدار ظریف و جان‌کری متمرکز کرده‌اند.
در این راستا روزنامه انگلیسی گاردین نوشت: در حالی که مذاکرات بین‌المللی در مورد برنامه هسته‌ای ایران برای نخستین بار پس از انتخابات ریاست جمهوری این کشور از سر گرفته می‌شود، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران قرار است فردا با جان‌کری همتای آمریکایی خود دیدار کند.
پایگاه اینترنتی این روزنامه نوشت: این دیدار بالاترین سطح مذاکرات مستقیم مقام‌های آمریکایی و ایرانی از زمان انقلاب اسلامی سال 1979 است و دستاوردی دیپلماتیک به شمار می‌رود.
کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا این خبر را پس از نخستین ملاقات خود با ظریف و پیش از آغاز نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک اعلام کرد.
روزنامه آمریکایی وا‌ل‌استریت ژورنال نیز با اشاره به نشست برنامه‌ریزی شده روز پنج‌شنبه هفته جاری در مجمع عمومی سازمان ملل بین «جواد ظریف» وزیر خارجه ایران با «جان‌کری» وزیر خارجه آمریکا و همتایان او در گروه 5+1 با هدف بررسی برنامه هسته‌ای ایران و احتمال دیدار «باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا و «حسن روحانی» نوشت: مقامات آمریکایی و اروپایی اعلام کرده‌‌اند که از نزدیک تعامل ظریف در زمینه پاسخگویی به سوالات مطرح شده پیرامون برنامه هسته‌ای ایران را نظارت می‌کنند.
خبرگزاری رویترز نیز در گزارشی با اعلام این که ظریف با وزرای خارجه 5+1 و از جمله جان‌کری در مورد برنامه هسته‌ای کشورش مذاکره خواهد کرد ، به نقل از یکی از مقامات بلندپایه وزارت خارجه آمریکا نوشت: فرصت دیدار با وزیر امور خارجه ایران، حس جدی بودن مذاکرات را به وزرای ما خواهد داد و اینکه آیا آنها پیشنهادهای جدید ملموسی ارائه می‌‌دهند یا خیر.
این مقام آمریکایی که خواست نامش فاش نشود در گفت‌وگو با رویترز مدعی شد که آنها به دنبال پاسخ رسمی ایران به پیشنهادی هستند که گروه 5+1 ماه فوریه به تهران ارائه کرد.
این مقام بلندپایه آمریکایی ادعا کرد: ما هرگز پاسخ قاطع یا مفصلی دریافت نکرده‌ایم.
وی افزود: ما امیدواریم پاسخ جدی به این پیشنهاد روی میز باشد. اما انتظار نداریم ایران الزاما در نشست فردا که جان‌کری وزیر امور خارجه آمریکا نیز حضور دارد به این پیشنهاد پاسخ دهد.
روزنامه صهیونیستی یدیعوت آحارونوت نیز در گزارشی مدعی شد: واشنگتن که رسما دیدار «جان‌کری» و «محمد جواد ظریف»، وزرای خارجه آمریکا و ایران را تایید کرده، به تهران «سناریو کلاسیک چماق و هویج» را پیشنهاد داده است.
در گزارش این روزنامه آمده است: واشنگتن پیشنهاد کرده، آمریکا آماده مذاکره با ایران در صورت جدیت تهران و آمادگی آن برای بازرسی از تاسیسات اتمی‌اش است و یا اینکه مقامات ایرانی اگر درصدد فریب دادن غرب باشند با تداوم تحریم‌ها و دیگر گزینه‌های موجود روبرو شوند.

 



در حالی که وزارت خارجه آمریکا از رایزنی با ایران استقبال کرده است، چهار سناتور این کشور در نامه‌ای به اوباما خواستار ادامه فشارها به جمهوری اسلامی شدند.
واشنگتن اعلام کرد در صورتی آماده همکاری با ایران است که این کشور هم تلاش‌های لازم برای حل مناقشات مربوط به برنامه هسته‌ای این کشور را انجام دهد.
جن ‌ساکی سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: «جان کری از تعهد وزیر خارجه ایران برای پاسخ‌دهی واقعی و توافق برای دیدار کوتاه‌مدت با پنج عضو دائمی شورای امنیت سازمان ملل و آلمان که کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برای گفت‌وگو درباره برنامه هسته‌ای ایران ترتیب داده استقبال می‌کند.»
در همین حال چهار سناتور آمریکایی با ارسال نامه‌ای به باراک اوباما رئیس جمهور این کشور خواستار اتخاذ سیاست سرسختانه‌ای علیه ایران شدند.
براساس این گزارش، رابرت منندز و چارلز شومر سناتورهای دموکرات و لیندسی گراهام و جان مک‌کین سناتورهای جمهوری‌خواه از رئیس جمهور آمریکا خواسته‌اند تا در نطق خود در مجمع عمومی سازمان ملل همچنان بر سیاست قبلی واشنگتن درباره ایران تأکید کند.
سناتور منندز رئیس کمیته روابط خارجی سنا و سناتور گراهام از اعضای با نفوذ سنا در سیاست خارجی است.
در این نامه تأکید شده است که آمریکا تا زمان رفع نگرانی‌ها در مورد برنامه اتمی ایران همچنان باید سیاست فشار بر ایران را دنبال کند.

 


مسئولان دولتی با شیک‌سازی واژه‌ها در حال گران کردن قیمت برخی خدمات و کالاها هستند اما نام آن را اصلاح تعرفه می‌گذارند.
کالاها و خدمات دولتی همچون تعرفه آب، برق و گاز در هفته اخیر گران شده‌اند اما دولتی‌ها تلاش دارند از به کار بردن واژه «گرانی» که بر خلاف وعده‌های آن‌ها است، خودداری کنند.
به گزارش مشرق، تعرفه آب، برق و گاز طبق تصمیمات یک هفته اخیر دستگاه‌های دولتی گران شد و از این ماه مشترکان گرانی مذکور را در قبوض خود مشاهده می‌کنند. محاسبات نشان می‌دهد که افزایش قیمت گاز حدود سه هزار میلیارد تومان و افزایش قیمت آب حدود 1600 میلیارد تومان درآمد برای دولت ایجاد خواهد کرد.
گرانی‌های اخیر در حالی در سکوت رسانه‌های اصلاح‌طلب و برخی نمایندگان مجلس که پیش از این نسبت به هرگونه گرانی بسیار حساس بودند به اجرا درآمده، که دولتمردان پیش از این وعده تثبیت قیمت‌ها حداقل تا پایان امسال را به مردم داده بودند.
مثلا محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت یازدهم، هشتم شهریورماه امسال اعلام کرد: «در قانون بودجه مجوز افزایش 38 درصدی قیمت سوخت به دولت داده شده ولی دولت تصمیم گرفته ریالی بر قیمت سوخت اضافه نکند تا فشار اقتصادی بر مردم تحمیل نشود.» به طور قطع، افزایش 10 تومانی قیمت گاز مشترکان خانگی و گاز سی‌.ان.جی، این وعده را زیر سؤال برده است. سوم شهریور هم وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد: «قرار بر این شده است تا قیمت کالاهای اساسی در کشور مثل قبل باقی بماند، بنابراین تا پایان سال تغییری در آن ایجاد نخواهد شد.»
این در حالی است که در هفته‌های اخیر شاهد گرانی سیب زمینی، مرغ و تخم‌مرغ بودیم، که وزیر صنعت، معدن و تجارت علت گرانی را صادرات برخی از این محصولات اعلام کرد.
اما نکته جالب توجه آن است که گویا ماجرای «شیک‌سازی» که از جانب وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی دولت یازدهم برای بهبود اوضاع «اشتغال» مطرح شد، به بحث گرانی‌ها هم کشیده شده است. در حالی که افزایش قیمت‌های اخیر خصوصا در کالاهایی مانند باتری خودرو، سیب‌زمینی، مرغ و تخم‌مرغ و... و همچنین در تعرفه آب و برق و گاز که با تصمیم دولت یازدهم اجرایی شده، اما دولتمردان و همین‌طور رسانه‌های حامی آنها، تلاش دارند از به کار بردن واژه «گرانی» پرهیز کنند.
بر اساس این گزارش در عمل شاهد هستیم که مثلا برخی مسئولان دولتی به جای اعلام گران شدن تعرفه آب، برق یا گاز از واژه «اصلاح تعرفه» یا «متنوع کردن تعرفه» استفاده می‌کنند که مطمئنا هم «شیک‌تر» است و هم در ظاهر به وعده‌های سابق درباره عدم گرانی، لطمه وارد نمی‌کند.

 


سفیر پیشین انگلیس در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی معتقد است چالش هسته‌ای ایران قابل برطرف شدن است اما خواسته‌های فراقانونی دولت اوباما باعث بن‌بست در حل این مسئله شده است.
پیتر جنکینز در تحلیلی که به نوعی پاسخ پیشاپیش به سخنرانی دیروز اوباما در سازمان ملل و درباره برنامه هسته‌ای ایران است، نوشت: اوباما در اردن گفته بود «اگر آنچه رهبر ایران گفته درست باشد، یعنی اینکه ساخت سلاح هسته‌ای خلاف قوانین اسلام باشد و ایران هیچ علاقه‌ای به ساخت این‌گونه سلاح‌ها نداشته باشد، در این صورت جامعه بین‌المللی باید بتواند با روشی عملی صحت ادعای ایران را بررسی و تصدیق کند.» از سال 1970 به این سو، ‌«روشی عملی و قابل راستی‌آزمایی» برای دادن چنین ضمانتی ایجاد شده، که تقریباً مورد قبول همه کشورها قرار گرفته است. برای این کار کشورها باید به معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای بپیوندند، کلیه مواد هسته‌ای خود را در معرض نظارت بین‌المللی قرار دهند، و بازرسان بین‌المللی را متقاعد کنند که مواد هسته‌ای برای مقاصدی غیر از مصارف صلح‌آمیز مورد استفاده قرار نمی‌گیرند.
وی می‌افزاید: ایران از سال 1970 به معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای پیوسته، و به جز بین سال‌های 1991 و 2003، همواره توانسته رضایت آژانس بین‌المللی انرژي اتمی را جلب کند که مواد هسته‌ای در اختیارش تنها به مصارف صلح‌آمیز رسیده است. از اواخر سال 2003 تا اواسط سال 2005 ایران پروتکل الحاقی را هم اجرا می‌کرد. این کشور بعد از سال 2005 هم تاکید کرده که در صورت لغو تحریم‌ها، دوباره آن را به اجرا خواهد گذاشت.
به گزارش بی‌بی‌سی، جنکینز می‌افزاید: در نتیجه، وقتی آقای اوباما تلویحا می‌گوید که این هم کافی نیست، در واقع منظورش این است که ایران برای اعتمادسازی باید براساس معیارهای منحصر به فردی عمل کند. اما وضع معیارهای منحصر به فرد برای برخی کشورها نه در معاهده منع گسترش سلاح‌های اتمی، و نه در مقررات آژانس بین‌المللی انرژي اتمی، پیش‌بینی نشده است، و عدم پایبندی کشورها به تعهداتشان در قبال آژانس هم وضع چنین معیارهایی را توجیه نمی‌کند. طبق مقررات آژانس، کشورها باید صرفاً مواردی را که با تعهداتشان در قبال آژانس همخوانی ندارد، اصلاح کنند. در موارد مشابه، به انجام اصلاحات لازم و بازگشت کشورهای خاطی به چارچوب مقررات آژانس بسنده شده است.
سفیر سابق انگلیس در آژانس نوشت: پیچیدگی دوم قضیه ایران این است که از اواخر سال 2007، به واسطه ثمربخشی اقدامات اطلاعاتی آمریکا، تردیدها درباره ماهیت نظامی برنامه هسته‌ای ایران کم‌رنگ‌تر شده است. مدیر سازمان اطلاعات ملی آمریکا چندین بار گزارش داده که احتمال اینکه ایران تصمیم به ساخت سلاح اتمی نگرفته باشد، زیاد است. به علاوه ایران آماده است مثل کشورهای دیگر ضمانت‌های لازم را در این زمینه بدهد. اما رئيس جمهور آمریکا خواهان چیزی فراتر از معاهده ان‌پی‌تی و مقررات آژانس است.
وی در پایان هشدار داده که ممکن است غرب به خاطر اشتباه امروزش تاسف بخورد.
اوباما دیروز در سخنرانی مجمع عمومی سازمان ملل برخلاف عملکرد 10 سال گذشته دولت آمریکا مدعی شد واشنگتن حق فعالیت هسته‌ای ایران را به رسمیت می‌شناسد اما روشن نکرد که چرا برخلاف حقوق و تعهدات ان‌پی‌تی عمل کرده است.

 


یک فرمانده ارشد ارتش صهیونیستی گفت اسرائیل قادر به تحمل جنگ طولانی نیست و برخلاف 40 سال پیش اکنون در عمق خود تهدید می‌شود.
ژنرال کوپی باراک فرمانده فنی و لجستیک ستاد مشترک ارتش اسرائیل در گفت‌وگو با معاریو اظهار داشت: تهدید از سمت جبهه شمالی در مقایسه با جنوب، ده‌ها برابر افزایش یافته است. طبق گزارش‌ها، حزب‌الله دارای 70 هزار موشک است که بیشترشان به تجهیزات راداری دقیق برای اصابت به نیروگاه برق در منطقه «الخضیره» یا مرکز ستاد کل نظامی «کریاه» در مرکز «تل‌آویو» و یا فرودگاه «بن گوریون» مجهزند.
باراک گفت: ارتش سوریه نیز موشک‌های مشابهی را دارد که سایت‌های ارتش، انبارها و پایگاه‌های هوایی را در معرض تهدید آتشین بزرگ و سنگینی قرار می‌دهد و با آتشبار گنبد آهنین قادر به حراست از آن‌ها نخواهیم بود. اختصاص یافتن این آتشبار برای حمایت از زیرساخت‌های اصلی، مهم و پایگاه‌های نیروی هوایی در واقع فرضی بیش نیست.
وی ادامه داد: «تهدید عمق اسرائیل، تمایز بزرگی میان جنگ اکتبر در 40 سال پیش و جنگ آینده خواهد بود. در جنگ اکتبر جز برخی موشک‌های «قورباغه» که از سوریه به منطقه «رامات داوید» شلیک شد؛ تهدیدی متوجه عمق اسرائیل نشد ولی امروزه عمق اسرائیل با تهدید قوی موثر بر مجموعه تدارکات روبروست و ارتش اسرائیل را به فعال‌سازی توانایی حمله یکباره برای کوتاه کردن زمان جنگ وامی‌دارد چرا که ما قادر به تحمل جنگ درازمدت نیستیم».
معاریو می‌نویسد: ژنرال باراک همچون دیگر نهادهای امنیتی اسرائیلی حیرت و غافلگیری بزرگ خود را از تبدیل تهدید آمریکا برای حمله و یورش به سوریه به توافق و حل و فصل روسیه - آمریکا برای خلع سلاح شیمیایی سوریه ابراز داشت.

 


تیتر و گزارش خبری کیهان یکشنبه 31 شهریورماه که به نقل از رسانه‌ها و مقامات آمریکایی و اروپایی پیام اطمینان بخش آمریکا به اسرائیل را فاش کرده بود، علاوه بر عصبانیت رسانه‌های بیگانه و سایت‌های وابسته به گروههای اپوزیسیون، سایت «آینده» را هم ناچار به واکنش کرد. این سایت که به سایت حق‌العمل‌کار شهرت دارد با اشاره به تیتر و گزارش کیهان نوشت برادر حسین به آمریکا و اسرائیل قوت قلب می‌دهد!
در گزارش خبری کیهان به نقل از خبرگزاری رویترز آمده بود که «بحث‌های خصوصی فراوانی در سطوح مختلف میان آمریکا و اسرائیل در جریان است تا از هراس اسرائیل درباره تجدید رویکرد آمریکا نسبت به ایران کاسته شود» و همچنین به گزارش روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز اشاره شده بود که در آن از اطمینان دادن واشنگتن به تل‌‌آویو خبر داده و تاکید کرده بود مقامات آمریکایی به اسرائیل اطمینان داده‌اند که «امتیازی به ایران نخواهند داد».
این گزارش مستند نشان می‌داد برخلاف آنچه که این روزها مدعیان اصلاحات، اصحاب فتنه و روزنامه‌های زنجیره‌ای با بوق و کرنا سعی در القاء آن دارند، آمریکا و متحدانش در برخورد خصمانه و باج‌طلبانه خود با ایران اسلامی کمترین تغییری نداده و تجدیدنظری نکرده‌اند.
سایت حق‌العمل‌کار آینده که مطابق قرارداد مورد اشاره با اصحاب فتنه، نیازی به بررسی و مطالعه مسائل نمی‌بیند و فقط خود را ملزم می‌داند به مفاد قرارداد عمل کند! تصویر صفحه اول کیهان یکشنبه و تیتر اصلی آن «پیام واشنگتن به تل‌آویو، مطمئن باشید به ایران امتیاز نمی‌دهیم» را روی خروجی خود گذاشت و در اقدامی کودکانه و خنده‌دار به اصطلاح اظهارنظر کرد که؛ حسین شریعتمداری با این تیتر و گزارش‌ قصد دارد به سه گروه «نئوکان‌های آمریکایی»، «دولتمردان اسرائیلی» و «مخالفان جمهوری اسلامی» قوت قلب بدهد!
اصحاب فتنه آمریکایی- اسرائیلی که نظرات خود را به این سایت حق‌العمل‌کار دیکته می‌کنند توضیح ندادند که تاکید بر خوی جنایتکارانه آمریکا و اسرائیل و افشای طرح باج‌خواهانه‌ای که علیه ایران اسلامی تدارک دیده‌اند، با چه منطق و تحلیلی، قوت قلب دادن به آنها تلقی می‌شود؟! از پادوهای اصحاب فتنه در سایت آینده انتظاری نیست که به اینگونه مسائل بپردازند، چرا که آنها مانند گریه‌کن‌های اجاره‌ای مراسم ترحیم در انگلیس هستند که پول می‌گیرند و گریه می‌کنند بی‌آن که اصلا بدانند شخص متوفی چه کسی است؟! اما، از اجاره‌کنندگان این سایت انتظار می‌رفت توضیح بدهند که آیا قربان صدقه رفتن برای آمریکا و اسرائیل و سانسور کردن اظهارات کینه‌توزانه مقامات آمریکایی و صهیونیستی علیه ایران اسلامی قابل ملامت است یا اقدام کیهان که ماهیت واقعی و جنایتکارانه آنان را، آنهم از زبان خودشان و به نقل از رسانه‌های تحت مدیریت آنها افشا می‌کند؟!

 


یک پژوهشگر «امریکن اینتر پرایز» می‌گوید آمریکا از اینکه نتوانسته فرستاده‌ای به دیدار رهبر ایران بفرستد تحقیر شده است.
مایکل روبین در مصاحبه با رادیو فردا می‌گوید: محل اصلی تصمیم‌گیری در ایران، دفتر رهبر جمهوری اسلامی و شخص رهبری است. متأسفانه دیپلمات‌های ما تنها با وزارت خارجه ایران سخن می‌گویند. یک چیزی که توجه من را جلب کرده این است دیپلمات‌های آمریکایی از اینکه می‌توانند با طرف‌های ایرانیشان دیدار کنند هیجان‌زده می‌شوند. این در حالی است که مثلا وقتی مقام‌های کشورهای دیگر به ایران می‌روند، با رهبر ایران به طور مستقیم دیدار می‌کنند. ما موفق به دیدار معاون وزیر خارجه ایران می‌شویم در حالی که مقام‌های دیگر کشورها به دیدار رهبر ایران می‌روند. و به نظر من این به سخره گرفتن آمریکاست.
وی درباره این سوال که فکر نمی‌کنید روی کار‌ آمدن روحانی در انتخابات نشانه آمادگی ایران برای مذاکره با آمریکاست گفت: خیر! به نظر من انتخابات اخیر در ایران، بیشتر از آنکه با تمایل به رابطه با آمریکا مربوط باشد، موضوع سیاست داخلی ایران است. برخی دوست دارند در آمریکا همه‌چیز را در ارتباط با آمریکا قلمداد کنند، اما در این زمینه باید گفت که این موضوع مربوط به ایران است.

 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10