(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


چهارشنبه 03  مهر  1392 - شماره 20600

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
هدیه به خوانندگان
در مجمع عمومی سازمان ملل اوباما علیه ایران باز هم لاف گزاف زد
در پرتو وحی
اخبار ادبی و هنری
محافل صهیونیستی: تحرکات دیپلماتیک ایران خطری جدی برای اسرائيل است
گزارش خبری کیهان
نیویورک ،کانون مذاکرات سران ایران خبر اول دنیا
تاکید وزیران دفاع ایران و عراق بر گسترش همکاری‌‌های دفاعی
حامی تروریست‌ها برای حضور ایران در ژنو 2 شرط گذاشت
لاریجانی تاکید کرد
تلاش دیپلماتیک ایران برای حل مشکل سوریه
فومنی: با نوشتن نامه و لبخند زدن به دشمنان مشکلات برطرف نمی‌شود
ایران اقدام تروریستی علیه سفارت روسیه در دمشق را محکوم کرد
با حضور جمعی از خانواده شهدا زنگ دانش‌آموز شهید در گلزار بهشت‌زهرا(س) نواخته شد
ثبت‌نام پذیرفته‌شدگان آزمون کاردانی به کارشناسی
وزیر نیرو: نیروگاه بوشهر ظرفیت تولید هزار مگاوات برق را دارد
مشاور عالی فرمانده کل قوا: ایران برقرارکننده معادله قدرت در منطقه است
فرمانده منطقه 4 نیروی دریایی ارتش خبر داد
تولید انبوه زیردریایی سبک در کشور
طواف پیکر مطهر شهدای گمنام دفاع مقدس در حرم مطهر رضوی
عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی: نیروگاه اتمی بوشهر از امن‌ترین نیروگاه‌های دنیاست
معاون وزیر راه و شهرسازی خبر داد
بهره‌برداری از 20 بیمارستان تا پایان سال جاری
کسب رتبه اول المپیاد علمی توسط دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان
تشییع پیکر پاک 6 شهید دفاع مقدس در اصفهان
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس: 71 درصد بودجه کل کشور در سال جاری قابل تحقق است
واردات ماشین‌آلات با عمر کمتر از 5 سال با ارز مرجع آزاد شد
   


حضرت امام خمینی(ره): آمریکا دشمن شماره یک مردم محروم و مستضعف جهان است.

 


رئیس‌جمهور آمریکا در سخنانی مزورانه درباره ایران در مجمع عمومی سازمان ملل باردیگر رویکرد دوگانه آمریکا در قبال جمهوری اسلامی رابه نمایش گذاشت.
«باراک اوباما» رئیس جمهور آمریکا روز گذشته در سخنان خود در مجمع عمومی سازمان ملل بخش مهمی از سخنانش را به ایران اختصاص داد.
اوباما گفت: آمریکا و ایران از سال 1979 تاکنون از یکدیگر جدا شده‌اند. این بی‌اعتمادی ریشه عمیقی دارد. ایرانی‌ها برای سال‌ها از مداخله آمریکا در امور کشورشان و نقش آمریکا در سرنگونی یک دولت ایرانی در زمان جنگ سرد گله کرده‌اند. از سوی دیگر، آمریکایی‌ها هم دولت ایران را دیده‌اند که آمریکا را دشمن خود اعلام کرده، به صورت مستقیم یا از طریق رابطان خود آمریکایی‌ها را به گروگان گرفته، نیروها و غیرنظامیان آمریکایی را کشته و اسرائیل را به عنوان نزدیک‌ترین متحد ما، تهدید کرده است.
اوباما ادامه داد: فکر نمی‌کنم که این تاریخچه دشوار یک شبه قابل رفع باشد. این بدگمانی‌ها بسیار عمیق و ریشه دار است اما اگر بتوانیم موضوع هسته‌ای ایران را رفع کنیم سپس به گام‌های بزرگتری که بر اساس احترام دو جانبه است منتهی می‌شود.
رئیس‌جمهور آمریکا درباره ارتباط با ایران تصریح کرد: من برای رئیس‌جمهور روحانی نامه نوشتم که ما می‌خواهیم این مسئله از طریق صلح‌آمیز رفع شود اما اجازه دستیابی به سلاح‌های هسته‌ای را نمی‌دهیم.
وی افزود: ما به دنبال تغییر نظام در ایران نیستیم و به حق مردم ایران برای دسترسی به انرژی صلح آمیز هسته‌ای احترام می‌گذاریم.
اوباما تأکید کرد: رهبر معظم ایران علیه بمب اتم فتوا داده است و روحانی تأکید کرده است که ایران بمب اتم تولید نخواهد کرد.
وی با بیان اینکه این مواضع دو دولت باید مبنایی برای دستیابی به راهکاری برای موضوع هسته‌ای ایران تبدیل شود، گفت باید راه‌حلی پیدا کنیم که در عین حال که حقوق مردم ایران را پاسخ می‌گوید، به جامعه بین‌الملل اطمینان دهد که ایران به دنبال سلاح هسته‌ای نیست. وی ادامه داد: این سخنان باید با اقداماتی که شفاف و قابل تأیید باشد، همراه باشند.
اوباما سپس ابراز امیدواری کرد: مایه دلگرمی ماست که رئیس‌جمهور روحانی تصمیم گرفته رویکردی میانه‌رو اتخاذ کند. من به جان کری، وزیر خارجه آمریکا دستور می‌دهم که با قدرت‌های اروپایی در جهت یافتن یک راه‌حل برای ایران همکاری کند.
موضوع سوریه
رئیس‌جمهور آمریکا سپس به سوریه پرداخت و گفت: اعتراضات صلح‌آمیز در سوریه با قتل عام و کشتار پاسخ داده شد.
اوباما ادعا کرد: در 21 آگوست، رژیم سوریه از سلاح‌های شیمیایی استفاده کرد که به کشته شدن بیش از یک‌هزار نفر از جمله زنان و کودکان منتهی شد.
اوباما درباره اقدام نظامی علیه سوریه گفت: فکر نمی‌کنم که اقدام نظامی توسط هرکسی در سوریه بتواند به صلح پایدار منتهی شود. ایده اینکه سوریه به وضعیت قبل از جنگ باز گردد یک آرزو و خیال است. زمان آن رسیده است که روسیه این مسئله را درک کند که حمایت از اسد به نتیجه کاملاً برعکسی که ما به دنبال آن هستیم منتهی می‌شود.
اوباما تأکید کرد: ما به تلاش و همکاری در مسیر سیاسی متعهد هستیم.
وی درباره کمک به مخالفان سوریه اینگونه گفت: امروز من اعلام می‌کنم که آمریکا 340 میلیون دلار کمک بشردوستانه دیگر در اختیار سوریه قرار می‌دهد.
اوباما ادامه داد: می‌دانم که برخی از آنکه اقدام نظامی در سوریه صورت نگرفت، ناامید هستند و آن را نشانه ضعف می‌دانند.
موضوع فلسطین و رژیم صهیونیستی
وی سپس به موضوع اسرائیل و فلسطین پرداخت و گفت: ما همچنین برای رفع درگیری‌های اسرائیل و فلسطین مصمم هستیم. ما هرگز در زمینه حمایت از اسرائیل و هستی آن بعنوان یک دولت یهودی، مصالحه نمی‌کنیم.
وی ادامه داد: فلسطینیان حق دارند تا در دولت مستقل خود در امنیت و وقار زندگی کنند. همانطور که مردم فلسطین نباید آواره شوند، دولت اسرائیل نیز باید به بقای خود ادامه دهد.
وی سپس به مشکل ایران و اسرائیل پرداخت و تأکید کرد: پیشرفت واقعی در زمینه ایران و اسرائیل و فلسطین تأثیر عمیق و مثبتی بر منطقه خواهد داشت.
اوباما درباره مسایل بین المللی و تحولات منطقه خاورمیانه و آفریقا نیز سخنانی ایراد کرد.
خاطر نشان می شود رئیس جمهور کشورمان نیز نیمه شب گذشته در مجمع عمومی سازمان ملل به ایراد سخنرانی پرداخت.

 


فقط خدا !
قرآن مجید:
و جز خداوند؛
چیزی (و کسی) را که نه سودی به تو می‌رساند و نه زیانی، نخوان!
زیرا اگر چنین کنی، از ستمکاران خواهی بود!
سوره یونس - آیه 106

 


پاسخ منفی دفتر وزیر ارشاد
به درخواست انجمن قلم ایران
سخنگوی انجمن قلم ایران درباره پاسخ منفی دفتر وزیر ارشاد به درخواست ملاقات هیئت مدیره انجمن قلم ایران توضیحاتی داد.
محسن پرویز سخنگوی انجمن قلم ایران در گفت‌وگو با فارس، درباره پاسخ منفی دفتر وزیر ارشاد به درخواست ملاقات هیئت مدیره انجمن قلم ایران اظهار داشت: پس از انتخاب آقای جنتی به عنوان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، دوستان در هیئت مدیره انجمن فکر کردند که لازم است مثل سایر اقشار هنرمندان و نویسندگان دیداری با وزیر داشته باشند و ضمن آشنایی نزدیک، مسائلی را که در حوزه مرتبط با نشر و اهل قلم وجود دارد و ممکن است ایشان آگاهی کمتر نسبت به آن داشته باشند، مستقیما با ایشان در میان گذاشته و از نظرات او هم استفاده کنند.
وی افزود: درخواست دیداری که از سوی انجمن قلم ارسال شد، مربوط به زمانی است که از طرف خود وزیر مطرح شده بود که دیدارهایی با اهالی فرهنگ و هنر خواهد داشت و جزو اولویت‌های کاری خود نیز مطرح کرده بود؛ اما متاسفانه پس از پیگیری‌هایی که انجام شد دفتر وزیر اعلام کرد که فرصت کافی برای ملاقات وجود ندارد و در زمان مناسب‌تر و وقتی که مشغله کمتری وجود داشته باشد در آن زمان محقق می‌شود، که این پاسخ محترمانه‌ای برای رد درخواست ملاقات است و در غیر این صورت باید زمانی تعیین شود که مثلا دو یا سه ماه دیگر امکان‌پذیر است.
سخنگوی انجمن قلم با بیان اینکه حمایت از نظام جمهوری اسلامی ایران در اولویت‌هاست، اضافه کرد: با توجه به اینکه رویه اصلی دوستان ما در انجمن حمایت از نظام جمهوری اسلامی و حمایت از اقدامات مثبت حوزه‌های مختلف فرهنگی هنری بوده، هیچ وقت علاقه‌مند نیستند که مطالبی را مطرح کنند که به نوعی به چهره دولت منتخب مردم لطمه بزند، در مواردی که احساس شود اولویت با طرح موضوعاتی است که باعث پیشگیری برخی خطا‌ها می‌شود طبیعتا موضع‌گیری خواهد کرد.
کانون فیلمنامه‌نویسان خطاب به حجت‌الله ایوبی‌:
سمند دولتتان سرکشیده می‌رود
کانون فیلمنامه‌نویسان با انتشار نامه‌ای سرگشاده خطاب به رئیس سازمان سینمایی نوشت: آقای ایوبی! خانه سینما یا هر اجتماع صنفی سینمایی، در شرایط موجود، اولویت ما نیست ... برای شما هست چرا که موظفید این غائله را بخوابانید.
کانون فیلمنامه‌نویسان در نامه‌ای سرگشاده به امضای مهدی‌ سجاده‌چی، خطاب به حجت‌الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی نوشته است: «آقای ایوبی، سمند دولتتان سرکشیده می‌رود، بی‌زحمت درنگی کوتاه که حرف‌های ما را بشنوید. دست کم بدانید چنانچه در مجمع عمومی فلان، کسانی به عنوان کانون فیلمنامه‌نویسان شرکت کنند، بر اعضای صنف ما گران خواهد آمد. هر چند خیالتان راحت، ما اهل شکایت و پیگیری قانونی نیستیم. اصلا ... شکایت کجا بریم! اما این ماجرا در صورت وقوع برایمان طعم دشنام خواهد داشت و بوی تقلب».
در ادامه نامه سرگشاده کانون فیلمنامه‌نویسان آمده است« آقای ایوبی! ورطه مشکلات عمیق‌تر از این‌هاست. شما اصولا غرق شده‌اید؛ در نام‌های معروف و ستارگان شهرت و آرای بانفوذی که بر ثروت نااهل ابتنا دارد و ... آب از سرتان گذشته، درست هنگامی که قصد می‌کنید تصمیم بگیرید، با تصمیم‌های گرفته شده مواجهید. سینمای ما در (زمستان) است و هیچ معجزتی شما را از این سوز لامذهب، پناه نخواهد داد.»
در ادامه می‌خوانیم:«آقای ایوبی! خانه سینما یا هر اجتماع صنفی سینمایی، در شرایط موجود، اولویت ما نیست ... برای شما هست چرا که موظفید این غائله را بخوابانید. اما فراموش نباید کرد که اراده خوابانیدن غائله به هر نحو ممکن، زمین بازی شما را هموار نمی‌کند، شاخ‌‌ها از زمین بیرون می‌مانند و مدیریت شما را دشوار خواهند کرد ... شاید تاکتیک مدیریتی «فعلا این قصه را درست کنیم تا بعد ...» جایی کارآمد باشد، اما خاطرتان جمع که این راهکار در سینما جز افزودن نغمه‌های ناکوک و چسباندن ناهماهنگی‌‌ها، حاصلی نخواهد داشت».
عنایت بخشی:
بود و نبود خانه سینما
فرقی برای من ندارد!
بازیگر پیشکسوت کشورمان گفت: من هر وقت به خانه سینما رفتم می‌گفتند جلسه داریم؛ اصلا معلوم نبود برای چه چیزی جلسه داشتند؟ بالاخره باید یک نتیجه‌ای داشته باشد دیگر! من که نتیجه‌ای ندیدم.
بعد از صحبت‌های انتقادی امین حیایی درباره خانه سینما و بی‌مصرف دانستن این نهاد هنری، نوبت به یکی از پیشکسوتان عرصه بازیگری رسید تا نظرش را در این باره بیان کند.
عنایت بخشی گفت: هنوز نفهمیدم خانه سینما چرا بسته شد و بعد چرا دوباره باز شد! خانه سینما خیلی جای خوبی نبود و خدمات خوبی هم به هنرمندان ارائه نداد. بود و نبود این خانه فرقی برای من ندارد چون همیشه آنجا دعوا و منازعه بوده است.
وی افزود: من که از سال 46 دارم در این سینما کار می‌کنم برای حضور در جشنواره‌های سینمایی یک بلیت هم نصیبم نمی‌شد. اما می‌دیدم که آبدارچی خانه سینما 100 تا بلیت در دست دارد. خب این آقا این بلیت‌ها را از کجا آورده؟ من الان دوستانی دارم که می‌گویند دو سال است پول بیمه پرداخت می‌کنیم اما وقتی مراجعه کردیم به خانه سینما گفتند شما هیچ پولی نداده‌اید.
وقتی زحمتکشان سینما
صنوف دست‌ساز می‌شوند
تنها روزنامه سینمایی کشور که در جریان جنجال‌سازی‌های پدرخواندگان خودخوانده خانه سینما؛ یکی از آتش‌بیاران معرکه بود و در عموم شماره‌های خود به دفاع از این طیف می‌پرداخت، در شماره مورخه 31/6/92، اعضای خانه سینما 2 را «صنوف دست‌ساز دولت دهم» خوانده است.
در حالی که بسیاری از اعضای این صنوف در سینمای ایران سالهاست به فعالیت مشغول بوده‌اند اما هیچگاه سردمداران و رانت‌خواران سینما هویت حقوقی- صنفی و قانونی آنها را علی‌رغم پیگیری‌های زیادشان به رسمیت نشناخته‌اند و در برابر تمام مطالبات صنفی آنها سکوت اختیار کردند، آن هم با این توجیه که اگر یک قدم عقب‌نشینی کنیم روی آنها زیاد می‌شود!
اما واقعیت امر این بود که اگر قرار بود پول‌های خانه سینما صرف امور رفاهی اقشار آسیب‌پذیر و صنوف کم‌درآمد سینما بشود، چیزی برای سفرهای حضرات به آمریکا و اروپا و دیگر ریخت و پاش‌هایشان در بساط نمی‌ماند.

 


محافل صهیونیستی تحرکات دیپلماتیک ایران طی روزهای اخیر را خطری جدی برای اهداف و برنامه‌های این رژیم توصیف کردند.
پایگاه صهیونیستی دبکا در گزارشی نوشت: رئيس جمهور اوباما با اشتیاق به سوی تجدیدنظر در خصوص ایران حرکت می‌کند و این در حالی است که ایران جاه‌طلبانه به دنبال نابودی اسرائيل است.
در همین رابطه پایگاه صهیونیستی دبکا، نزدیک به منابع نظامی و اطلاعاتی رژيم صهیونیستی در گزارشی که به پذیرش ایران هسته‌ای توسط آمریکا و اروپا اختصاص داشت، چنین تیتری را به کار برد:‌«واشنگتن و اروپا با سر به سوی پذیرش ایران هسته‌ای می‌دوند.»
بنابراین گزارش، دبکا در این گزارش نوشت: رئيس جمهور اوباما با اشتیاق به سوی تجدید نظر در خصوص ایران حرکت می‌کند و این در حالی است که ایران جاه‌طلبانه به دنبال نابودی اسرائیل است.
این پایگاه صهیونیستی اذعان کرده است که موضع نتانیاهو در داخل سرزمین‌های اشغالی فلسطین تضعیف شده و اسرائیلی‌ها می‌پرسند که وعده وی برای جلوگیری از آنچه دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای خوانده می‌شود، به کجا رسید؟
روزنامه هاآرتص نیز در تحلیلی به قلم «چمی شالو» اذعان کرد که رئیس‌جمهور ایران با اقدامات دیپلماتیک خود در سازمان ملل، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی را به انزوا خواهد کشید.
به ادعای نویسنده، تلاش‌های روحانی به گونه‌ای خواهد بود که زمانی که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل روز سه‌شنبه هفته آینده به‌عنوان آخرین مقام شرکت‌کننده در نشست مجمع عمومی سازمان ملل سخنرانی کند و بخواهد از روحانی سخن گوید، احتمالاً خود را در حاشیه خواهد یافت.
رویترز نیز در گزارشی با اشاره به نگرانی محافل صهیونیست نوشت: همزمان با تشدید گمانه‌زنی‌ها درباره دیدار احتمالی رؤسای جمهوری ایران و آمریکا در مجمع عمومی سازمان ملل، رژیم اسرائیل درباره این دیدار ابراز نگرانی کرد و مدعی شد هدف از این دیدار، پیشبرد برنامه هسته‌ای ایران است.
رویترز می‌افزاید: در حالی که مقامات آمریکایی اعلام کرده‌اند که دیدار بین «باراک اوباما» رئیس جمهور آمریکا و دکتر «حسن روحانی» رئیس جمهور ایران در طول هفته جاری در نیویورک امکان‌پذیر است و این دیدار نقطه عطفی در روابط میان دو کشور بعد از گذشت بیش از سه دهه محسوب می‌شود، اسرائیل مدعی است که اگر قدرت‌های جهانی از تحریم های ایران و توسل به اقدام نظامی علیه ایران عقب‌نشینی کنند، دستیابی ایران به بمب هسته‌ای سرعت پیدا می‌کند.
براساس این گزارش، «یوال استینیتز» وزیر امور راهبردی اسرائیل که نمایندگی این رژیم در سازمان ملل را بر عهده دارد، در مصاحبه با رادیو ارتش اسرائیل، در پاسخ به این سؤال که آیا دیداری بین اوباما و روحانی برگزار خواهد شد یا خیر، گفته است: امیدوارم اینطور نباشد؛ نمی‌دانم، اما حقیقتاً آنچه اهمیت دارد واژه و ظواهر نیست بلکه اقدامات مهم هستند و مهم‌ترین چیز در این بین قطعنامه است.
این مقام صهیونیستی در ادامه مدعی شده است که امیدوار است که کل جهان و به خصوص آمریکا در واکنش به ایران بگوید که تا زمانی که آنها رفتار خود را تغییر ندهند و در رابطه با پروژه هسته‌ای‌اشان امتیاز واقعی ندهند، تحریم‌های اقتصادی علیه آنها ادامه خواهد داشت و اگر ضرورت پیدا کند، تهدید نظامی نیز به تحریم‌ها اضافه خواهد شد.
روزنامه «المنار» فلسطین نیز در گزارشی نوشت: محافل اسرائیلی، تحرکات دیپلماتیک ایران را خطری برای برنامه‌ها و اهداف خود دانسته و به اعتقاد این محافل، تهران از فضای اقلیمی و تحولات در بحران سوریه و ابتکار عمل روسیه در خصوص تسلیحات شیمیایی سوریه که به ابتکار عمل مشترک آمریکایی-روسی تبدل و به رد مداخله نظامی علیه دمشق منجر شد، استفاده کرد.

 


در اولین دقایق بامداد روز سه‌شنبه حجت‌الاسلام حسن روحانی برای شرکت در شصت و هشتمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد وارد نیویورک شد و در فرودگاه جان‌اف‌کندی مورد استقبال محمد خزایی سفیر و نماینده دائمی جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل و جمعی از مسئولان و کارمندان دفتر نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل قرار گرفت.
وی در گفت‌وگو با خبرنگاران در تشریح اهداف و برنامه‌های سفر خود، اظهار داشت: در جریان این سفر علاوه بر سه سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد، اجلاس خلع سلاح و مجمع وزرای امور خارجه غیرمتعهدها، دیدارها و ملاقات‌هایی با سران منطقه، مقامات اروپایی و برخی رهبران خواهیم داشت.
روحانی حضور در جمع اندیشمندان آمریکایی، مدیران ارشد رسانه‌ها، رهبران مسلمانان، رهبران ادیان آسمانی و دیدار با ایرانیان مقیم آمریکا را از دیگر برنامه‌های خود در این سفر و در راستای دیپلماسی عمومی جمهوری اسلامی برشمرد و تصریح کرد: دلگرمی اصلی ما در این سفر، پشتیبانی ملت ایران از دولت تدبیر و امید، حمایت‌های مقام معظم رهبری و دعای خیر همه مسلمانان است و امیدواریم بتوانیم در جهت تبیین اهداف نظام و احقاق حقوق ملت ایران گام‌های خوبی برداریم.
رئیس‌جمهور همچنین امروز با برخی رسانه‌های معتبر بین‌المللی صحبت و در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد نیز با رؤسای جمهور برخی کشورهای شرکت‌کننده دیدار کرد که از جمله مهم‌ترین این دیدارها می‌توان به دیدار با رئیس‌جمهور فرانسه اشاره کرد.
رایزنی‌های ظریف
وزیر امور خارجه کشورمان در نیویورک با تعدادی از همتایان خود دیدار و گفت‌و‌گو کرد. دیدار با وزیر خارجه انگلیس از جمله این دیدارها بود.
محمدجواد ظریف با اشاره به این که تحریم‌های غیرقانونی غرب فاقد کارایی و تاثیر بوده و صرفا مردم را هدف قرار داده است، تصریح کرد: مردم ایران با مشارکت گسترده خود در انتخابات ریاست‌جمهوری و آرای خود حمایت از نظام و دولت یازدهم را نشان دادند، لذا لازم است که غرب نگاه جدیدی به مسائل داشته باشد.
ظریف در ارتباط با مسئله سوریه، اجتناب از جنگ را که می‌توانست برای منطقه و جهان فاجعه‌آمیز باشد، مورد استقبال قرار داد.
وی در عین حال به خطرات دستیابی گروه‌های افراطی در سوریه به سلاح شیمیایی برای منطقه و جهان اشاره کرد.
ویلیام هیگ نیز در این دیدار آمادگی کشورش را برای انجام رایزنی در خصوص همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای اعلام کرد.
وی همچنین به شرایط، فضا، و قدم‌های مثبت از جانب ایران اشاره و تاکید کرد انگلیس و جامعه بین‌المللی از آنها استقبال می‌کنند. هیگ خواستار توقف حمایت ایران از سوریه و آزادی زندانیان بیشتری در ایران شد.
طرفین در این دیدار ضرورت شروع یک روند در جهت عادی‌سازی مرحله‌ای روابط دوجانبه را مورد توجه قرار دادند.
همچنین ظریف و هیگ معاونان وزرای خارجه دو کشور را مامور مذاکره برای بررسی این مسئله کردند.
همچنین ظریف با وزرای امورخارجه کشورهای عمان، ژاپن، ایتالیا، یونان، هلند، اسلواکی، کرواسی، استرالیا، سوئیس، ترکیه، گرجستان و بلغارستان به طور جداگانه دیدار و گفت‌وگو کرد. راه‌های گسترش همکاری‌های سیاسی و اقتصادی و مسائل دوجانبه و منطقه‌ای از جمله محورهای این دیدارها بود.

 


در دیدار وزیران دفاع ایران و عراق طرفین بر تقویت و گسترش مناسبات و همکاری‌های دفاعی میان دو کشور تاکید کردند.
سردار دهقان وزیر دفاع در دیدار با سعدون الدلیمی وزیر دفاع عراق با اشاره به وجود همبستگی‌های عمیق فرهنگی و اجتماعی پیوندهای خونی، قومی و تعاملات فرهنگی میان دو ملت تصریح کرد: ما معتقدیم ایران و عراق در منطقه حساس و استراتژیکی قرار گرفته‌اند که می‌توانند براساس اعتماد و پی‌گیری تامین منافع متقابل، سطح و عمق همکاری‌های دوجانبه را ارتقاء داده و الگوی جدیدی از همکاری‌‌های منطقه‌ای را بنا کنند.
وی در ادامه افزود: جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد با همکاری عراق و سایر کشورهای همسایه دوست و برادر، برای استقرار صلح و آرامش در منطقه همه مساعی خود را بکار گیرد.
وزیر دفاع با بیان اینکه رهبران دو کشور همواره بر توسعه همه‌جانبه و متوازن مناسبات توام با احترام به استقلال و حاکمیت ملی و تمامیت ارضی یکدیگر تاکید کرده‌‌اند، گفت: معتقدم افزایش همکاری‌های دفاعی میان ایران و عراق موجب تعادل و تحکیم صلح و امنیت و ثبات بیشتر در منطقه خواهد شد.
وی تصریح کرد: امنیت منطقه در قالب و به شکل پذیرش امنیت جمعی کشورهای منطقه تحقق خواهد پذیرفت؛ نه امنیت وارداتی توسط کشورهای فرامنطقه‌ای که به دنبال تامین منافع خود هستند.
در ادامه این دیدار، وزیر دفاع عراق طی سخنانی با ابراز خرسندی از سفر به جمهوری اسلامی ایران و تشکر از استقبال و میهمان‌نوازی گرم وزارت دفاع ایران گفت: هدف ما از سفر به ایران، تقویت و توسعه هرچه بیشتر همکاری‌های دفاعی است، چرا که سیاست دولت عراق توسعه دوستی و همکاری در منطقه است.

 


وزیر امور خارجه فرانسه که کشورش از حامیان اصلی گروه‌های تروریستی سوریه به شمار می‌رود با شرط گذاشتن برای حضور ایران در کنفرانس ژنو 2 مدعی شد: تهران باید هدف این کنفرانس را بپذیرد.
«لوران فابیوس» وزیر خارجه فرانسه در دیداری که با شورای سردبیری نیویورک‌تایمز داشت گفت که ایران می‌تواند با شرایط مشخصی در کنفرانس ژنو 2 شرکت کند.
فابیوس در این مورد گفت: «ایران باید هدف این کنفرانس را که تشکیل دولت انتقالی که «بشار اسد» رئیس‌جمهور سوریه در آن حضور ندارد را بپذیرد.
رئیس دستگاه دیپلماسی فرانسه همچنین گفت که دلیل محکمی برای حضور ایران در (این مذاکرات) وجود دارد و گفت: «اگر شما خواستار صلح هستید، این موضوع بین آنهایی رخ می‌دهد که با هم می‌جنگند و ایران در این بحران درگیر است.»
وزیر خارجه فرانسه در ادامه گفت: «برای ایرانیان باید روشن شود که بین مسئله سوریه و برنامه هسته‌ای ایران دیواری مانند دیوار چین وجود دارد. آنها نمی‌توانند بگویند: «ما درباره راهکاری در سوریه توافق کردیم تا شما درباره تسلیحات هسته‌ای کوتاه بیایید. نه این‌ها 2 موضوع متفاوت هستند.»
گفتنی است اظهارات گستاخانه نخست‌وزیر فرانسه در حالی صورت می‌گیرد که این کشور حامی اصلی سیاسی و نظامی گروه‌های سلفی-تکفیری تروریست در سوریه است که دستشان به خون هزاران نفر از مردم بیگناه سوریه آغشته است.

 


رئیس مجلس شورای اسلامی در گفت وگوی تلفنی با همتای سوری خود تاکید کرد تلاش‌های دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران برای کمک به حل و فصل موضوع سوریه ادامه خواهد یافت.
علی لاریجانی در گفت و گو با محمد جهاد اللحام رئیس مجلس شعب سوریه ضمن تقدیر از مقاومت و ایستادگی مسئولان و مردم سوریه در مقابل توطئه‌های شوم خارجی و اقدامات غیرانسانی تروریست‌‌ها در این کشور گفت: بحمدالله شاهدیم که در اثر پایداری و مقاومت مردم و رهبران سوریه در برابر تحرکات مذبوحانه دشمنان خارجی و ایادی تروریست آنها، شرایط کشور سوریه به گونه‌ای مثبت در حال تغییر است.
 وی در ادامه به تلاش‌های دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران برای کمک به حل و فصل موضوع سوریه و گفت ‌و گوهای خود با رؤسای مجالس عراق و ترکیه در سفر اخیرشان به تهران اشاره کرد و گفت: این دیدار‌ها در راستای مساعی دیپلماتیک و پیگیری طرحی برای حل بحران سوریه انجام شده است و جمهوری اسلامی در مذاکرات خود در سطوح منطقه‌ای و بین‌المللی همواره با قاطعیت اعلام کرده که حل مشکل سوریه راه حل نظامی و زورمدارانه ندارد و تنها با استفاده از روش‌های سیاسی معقول می‌توان به بحران در این کشور خاتمه داد.
 به گزارش مهر، در ادامه این گفت و گوی تلفنی محمد جهاد اللحام رئیس مجلس شعب سوریه ضمن ارائه گزارشی از آخرین تحولات و اقدامات صورت‌گرفته در خصوص کشور متبوعش گفت: ما از تلاش‌های صادقانه و حسن نیت جمهوری اسلامی ایران در زمینه حل موضوع سوریه در سطوح منطقه‌ای و بین‌المللی تقدیر می‌کنیم و مواضع اصولی و منطقی ایران به عنوان یک کشور مهم منطقه را از ابتدا تاکنون می‌ستاییم.
 وی در ادامه با انتقاد از مواضع دوگانه برخی کشورهای منطقه در خصوص مسائل سوریه افزود: مواضع و رویکردهای برخی کشورهای منطقه در مورد تحولات سوریه، منافقانه و مزورانه است و آن‌ها چشم خود را به طور آگاهانه بر جنایات ددمنشانه تروریست‌‌ها و حامیان خارجی آن‌ها بسته‌اند.
 رئیس مجلس سوریه ابراز امیدواری کرد با استمرار مساعی دیپلماتیک کشورهای حق‌طلب و ادامه ایستادگی مردم سوریه در برابر انواع توطئه‌های خارجی، مشکلات این کشور به زودی حل و فصل شود.

 


دبیرکل جبهه مردمی اصلاحات تاکید کرد: بعضی با نادانی می‌خواهند القا کنند که با لبخند زدن‌ها و نامه نوشتن‌ها به دشمن مشکلات کشور برطرف می‌شود.
حجت‌الاسلام محمد زارع فومنی دبیرکل جبهه مردمی اصلاحات در گفت‌وگو با فارس با بیان اینکه متاسفانه بعضی‌ها فکر می‌کنند رابطه با آمریکا می‌‌تواند برای کشور مفید باشد، گفت: این تفکر توهمی است که این افراد درذهن خودشان ایجاد کرده‌اند و رابطه با آمریکا اگر یک رابطه یک طرفه و خصمانه باشد هیچ مشکلی را برطرف نمی‌کند.
وی با اشاره به اینکه در طول تاریخ آمریکایی‌ها و کشورهای غربی هیچگاه به دنبال برقراری رابطه دوستانه با کشور ما نبودند، خاطرنشان کرد: یکی از دلایلی که دولتمردان آمریکایی با ملت ایران مخالفند شیعه بودن مردم و اسلامی و دموکراتیک بودن حکومت کشورمان است که استکبار جهانی هیچ وقت نمی‌تواند در برابر چنین ملتی سر تعظیم فرود آورد و رابطه دوستانه با آن برقرار کند.
فومنی با بیان اینکه بعضی‌ها متاسفانه با نادانی می‌خواهند القا کنند که با نامه نوشتن‌ها و لبخند‌زدن‌ها و دست دوستی دادن به آمریکا مشکلات کشورمان حل می‌شود، گفت: در صورتی که اگر همه مسئولین خود را ملزم به خدمت به مردم بدانند و خودشان را کوچکتر از ملت بدانند و خادمانه تلاش کنند مشکلات بسیاری حل خواهد شد.
دبیرکل جبهه مردمی، اصلاحات در پایان با بیان اینکه منت و خواهش کردن به دشمن به نفع کشور ما نیست، خاطرنشان کرد: مردم ما با مردم آمریکا قهر نیستند بلکه با تفکرات خصمانه آمریکایی‌ها مخالفند.

 


معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجه کشورمان اقدام تروریستی علیه سفارت روسیه در سوریه را محکوم کرد.
حسین امیر عبداللهیان معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجه کشورمان درگفت‌و‌گو با فارس، اقدام تروریستی علیه سفارت روسیه در دمشق را محکوم کرد.
وی در این باره گفت، حمله خمپاره‌ای گروه‌های افراطی و تروریستی به سفارت روسیه در دمشق محکوم است. امیر عبداللهیان با بیان اینکه تروریست‌های وارده از خارج به سوریه با توسل به این قبیل اقدامات و حتی کاربرد سلاح شیمیایی واقعیات صحنه سوریه را بر همگان آشکار ساخته‌اند، اظهار داشت: روسیه نقشی سازنده در تحولات سوریه ایفا می‌کند که مبتنی بر تمرکز بر راهکار سیاسی و دموکراتیک است.
وی تصریح کرد که تروریست‌ها در آینده سوریه جایی نخواهند داشت.
امیر عبداللهیان با انتقاد از برخی طرفها که هنوز راهکار مبتنی بر اقدامات نظامی را تشویق می‌کنند، تداوم حمایت برخی طرفها از فعالیت تروریست‌ها و تکفیری‌ها را خطری جدی برای کل منطقه و جامعه جهانی خواند.

 


زنگ دانش‌آموز شهید همزمان با بازگشایی مدارس با حضور جمع کثیری از خانواده شهدا، مسئولین و دانش‌آموزان مدارس شاهد در کنار مزار شهدا در بهشت‌زهرا(س) نواخته شد.
در این مراسم که با هدف پاسداشت یاد و خاطره جانفشانی‌های 36 هزار دانش‌آموز شهید کشور و 650 دانش‌آموز شهید آرمیده در بهشت‌زهرا(س) برگزار شد اکبر توکلی مدیرعامل سازمان بهشت زهرا(س) ضمن تجدید میثاق با روح شهدا تاکید کرد: شهرداری تلاش دارد این مکان را به مکانی به عنوان بزرگترین قطب فرهنگی کشور تبدیل کند.
در ادامه این مراسم که برای سومین سال متوالی برگزار شد حجت‌الاسلام امرودی مشاور شهردار تهران نیز تاکید کرد: زنگ شهدای دانش‌آموز را به صدا در می‌آوریم تا حواسمان باشد که امروز این شهید و شهادت است که در این کشور پهناور تمدن‌ساز شده است، تمدن نوینی که سبک زندگی ویژه خود را دارد.
در این مراسم خانواده‌های شهدای گرانقدر و همچنین تعداد زیادی از همسران و مادران شهدا و مقامات کشوری و سرداران و رزمندگان هشت سال دفاع مقدس و تعدادی از دانش‌آموزان شاهد حضور داشتند.
در حاشیه این مراسم، توزیع 650 بسته فرهنگی به تعداد دانش‌آموزان شهید تهران، کاشت 650 سرو در قطعات مطهر شهدا به یاد دانش‌آموزان شهید، غبارروبی و عطرافشانی مزار شهدای دانش‌آموز توسط معاون خدمات شهری و مدیران سازمان‌های وابسته به شهرداری تهران و اهتزاز پرچم بارگاه متبرک و ملکوتی دو طفلان مسلم از افتخارآفرینان حماسه ماندگار کربلا در گلزار شهدای بهشت‌زهرا(س) که از کربلا با این هدف و نیت به تهران منتقل شده بود و برپایی نمایشگاه و ایستگاه صلواتی از دیگر برنامه‌هایی بود که در حاشیه نواختن زنگ دانش‌آموز شهید در گلزار شهدای بهشت‌زهرا(س) برگزار شد.

 


پذیرفته‌شدگان آزمون کاردانی به کارشناسی تا هفتم مهر فرصت دارند با مراجعه به واحدهای پذیرفته شده برای ثبت‌نام اقدام کنند.
به گفته دکتر حسین توکلی در این آزمون 281 هزار داوطلب شرکت کرده بودند که 125 هزار نفر پذیرفته شدند.
سخنگوی سازمان سنجش آموزش کشور گفت: این آزمون 24 مرداد برگزار شده بود.
توکلی همچنین افزود: نتایج نهایی آزمون کاردانی نظام جدید دانشگاه فنی و حرفه‌ای و غیرانتفاعی امروز سوم مهر ساعت 18 در پایگاه اطلاع‌رسانی این سازمان به نشانی www.sanjesh.org منتشر می‌شود.
وی با بیان این که هشتم و نهم مهر زمان ثبت‌نام پذیرفته‌شدگان است؛‌ گفت: پذیرفته‌شدگان در این دو روز فرصت دارند با مراجعه به واحدهای پذیرفته شده ثبت‌نام کنند.
وی با بیان این که حدود 190 هزار نفر در این آزمون پذیرفته شده‌اند، اضافه کرد: آزمون کاردانی فنی و حرفه‌ای با شرکت 314 هزار نفر 25 مرداد برگزار شده بود.

 


وزیر نیرو با اشاره به اینکه در ایران در حال حاضر 70 هزار مگاوات نیروگاه در حال کار است، گفت: نیروگاه بوشهر 1000 مگاوات ظرفیت تولید برق دارد.
به گزارش خبرگزاری فارس از بوشهر، حمید چیت‌چیان عصر دوشنبه در مراسم واگذاری نیروگاه بوشهر به متخصصان ایرانی با اشاره به اینکه 5/12 درصد از کل تولید برق دنیا توسط انرژی هسته‌ای تامین می‌شود، خاطرنشان کرد: ایران هم نباید از این نعمت بی‌بهره می‌ماند که این موفقیت با تلاش همه مسئولان کشور حاصل شده است.وی با اشاره به نقش تاثیرگذار این نیروگاه در تولید برق هسته‌ای تاکید کرد: نیروگاه اتمی بوشهر به ازای هر کیلو وات 5 هزار دلار هزینه دربر دارد و در حدود 5/2 سال تمام این سرمایه‌گذاری‌ها می‌تواند برگشت داده شود.وزیر نیرو تاکید کرد: این نیروگاه علاوه بر اینکه 1000 مگاوات بار راکتیو تولید می‌کند، 300 مگاوات با راکتیو هم تولید می‌کند.
چیت‌چیان گفت: چنین نیروگاهی در آینده می‌تواند مقدار قابل توجهی آب شیرین تولید کند که در منطقه‌ای مانند استان بوشهر که منطقه خشک به شمار می‌رود اهمیت بسیار زیادی دارد.

 


همدان-خبرنگار کیهان:
مشاور عالی فرمانده کل قوا اعلام کرد: جمهوری اسلامی ایران به جایگاه عامل معادله قدرت در منطقه رسیده است.
سرتیپ سید رضا پردیس در سفر به همدان افزود: امروز ایران در معادلات سیاسی منطقه صاحب‌نظر است و بدون مد نظر قرار دادن خواسته‌های کشور ما به عنوان قدرت منطقه‌ای، هیچگونه حرکتی انجام نمی‌شود به طوری که اکنون همه کشورها به این باور رسیده‌اند.
وی که در همایش «اولین پاسخ» به مناسبت بزرگداشت دلاوری‌های خلبانان نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی و پایگاه هوایی شهید نوژه همدان، حضور یافته بود، در گفت‌وگو با خبرنگاران ادامه داد: در حوادث و جریانات سوریه نیز بدون نظرات ایران یقیناً هیچ نتیجه‌ای حاصل نمی‌شود و این امر به معنی آن است که ما به قدرت اول منطقه تبدیل شده‌ایم.
وی یادآور شد: جبهه استکبار و غرب در مقابله با اسلام و ایران امروز محدوده جغرافیایی گسترده‌ای را تعریف می‌کنند که از وسعت جبهه آنها علیه شوروی سابق و کمونیست‌ها گسترده‌تر است.
پردیس خاطرنشان ساخت: این وضعیت نشان می‌دهد که ایران با توانایی‌های اقتصادی، اجتماعی، نظامی و... به جایگاهی دست یافته که برقرار کننده معادله قدرت در منطقه محسوب می‌شود.
وی پیشرفت‌های خوب نیروهای مسلح ایران را یادآور شد و گفت: با توجه به پروژه‌های مهم و گسترده‌ای که توسط وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و از جمله نیروی هوایی اجرا شده و یا در دست اجرا قرار دارد، به پیشرفت‌های بسیار خوبی دست یافته‌ایم.
مشاور عالی نظامی فرمانده کل قوا تصریح کرد: اکنون با دستیابی به مهمات هوشمند و تسلیحات پیشرفته می‌توانیم به متجاوزان احتمالی به خاک کشور ضربات مهلکی را وارد کنیم.بنابر همین گزارش پس از پایان همایش اولین پاسخ از غرفه یادبود سرلشکر خلبان شهید محمد صالحی و سرلشکر خلبان شهید خالد حیدری به‌عنوان اولین شهدای خلبان دوران دفاع مقدس از پایگاه شهید نوژه همدان، در باغ موزه دفاع مقدس این شهر رونمایی شد.

 


فرمانده منطقه چهارم نیروی دریایی ارتش از تولید انبوه زیردریایی سبک در کشور خبر داد.
دریادار دوم خرداد حکیمی در بندرانزلی از تولید انبوه زیردریایی سبک در کشور خبر داد و افزود: زیردریایی نیمه سنگین اکنون در جنوب کشور در حال ساخت است.
به گزارش فارس، حکیمی در ادامه با اشاره به حضور ناوگروه بیست و هفتم نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در آب‌های بین‌المللی تصریح کرد: ناوگروه مذکور شامل ناوشکن‌های خارک و سبلان در بندر سودان در دریای سرخ پهلو گرفتند.
وی با بیان اینکه نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران تاکنون یک هزار و 538 فروند کشتی‌های تجاری در خلیج عدن را اسکورت کرده است،‌ خاطرنشان کرد: 112 مورد کشتی‌ها مورد تهاجم دزدان دریایی قرار گرفتند و نیروی دریایی به موقع وارد عمل شد.
حکیمی به مراکز آموزشی نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در گیلان اشاره کرد و یادآور شد: کادر افسری نیروی مذکور در نوشهر مستقر است.
فرمانده منطقه چهارم نیروی دریایی ارتش با تأکید بر اینکه مراکز آموزشی این نیرو با تکنولوژی روز دنیا تجهیز شده و به روزرسانی می‌شود، بیان کرد: مراکز آموزشی نیروی دریایی ایران در خاورمیانه منحصر به فرد است.
دریادار حکیمی مقابله با تهاجم دشمن را از وظایف نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران دانست و تصریح کرد: اگر دشمن بخواهد به ما حمله کند ابتکار عمل را در دست می‌گیریم و تهاجم می‌کنیم.

 


پیکرهای مطهر شش تن از شهدای گمنام دوران دفاع ‌مقدس با حضور زائران و مجاوران حرم مطهر رضوی دوشنبه شب با شکوه خاصی در این مکان مقدس طواف داده شد.
به گزارش ایرنا، میانگین سنی این شهدا 15 الی 20 سال است و در عملیاتهای والفجر 8، تک دشمن در سال 1367، عملیات بدر و در جزیره مجنون به فیض عظمای شهادت نایل آمده‌اند.
از این تعداد سه شهید امروز در شهرستان باخرز و سه شهید دیگر شنبه هفته آینده در شهر طرقبه تشییع و به خاک سپرده می‌شوند.
مراسم وداع با پیکرهای مطهر شهدای گمنام دوران دفاع مقدس قبل از طواف در حرم مطهر رضوی با شرکت خانواده‌های معظم شهدا و ایثارگران و آحاد مردم شهیدپرور دوشنبه شب در محل جامعه الحسین هیئت رزمندگان اسلام مشهد برگزار و شرکت‌کنندگان با آرمانهای شهدا تجدید بیعت کردند.

 


عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: نیروگاه اتمی بوشهر از نظر طراحی و ساخت نوع پیشرفته V320 روسی است که به نام V448 نام گذاری شده و از ایمن‌ترین نیروگاه‌های دنیاست.
به گزارش ایرنا از بوشهر جلیل جعفری عصر دوشنبه در آیین تحویل موقت نیروگاه اتمی بوشهر به بهره‌بردار ایرانی افزود: با توجه به بهره‌گیری از آخرین تکنولوژی‌ها در طراحی و ساخت نیروگاه اتمی بوشهر، ایمنی این نیروگاه در برابر وقوع حوادث احتمالی افزایش یافته و جای هیچ گونه نگرانی برای هیچ کشوری وجود ندارد.
وی گفت: نیروگاه اتمی بوشهر بیش از 15 سال از سوی متخصصان ایرانی و روسی با دو ابزار متفاوت شرقی و غربی تحلیل و طراحی ایمنی شده است.
جعفری اضافه کرد: بیش از 70 نوع حادثه در نیروگاه اتمی بوشهر با استفاده از دو ابزار متفاوت مطالعه شده و به طور کامل از نظر ایمنی تثبیت و همه تست‌های لازم نیز با موفقیت انجام شده است و بهره‌برداری از آن توسط متخصصان ایرانی با اطمینان انجام خواهد شد.
عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: دولت باید برنامه چشم‌انداز 20 ساله کشور که تولید 20 هزار مگاوات برق هسته‌ای است را به جد پیگیری کند و مجلس نیز در این ارتباط حمایت‌های لازم را انجام می‌دهد.
وی گفت: یکی از بهترین روش‌های تولید برق که از نظر اقتصادی نیز مقرون به صرفه است تولید برق هسته‌ای است که تحقق این مهم باعث می‌شود تا از ذخایر فسیلی به شکل دیگری استفاده شود.

 


معاون وزیر راه و شهرسازی از ساخت 145 بیمارستان باظرفیت 25 هزار تخت در استان‌های مختلف کشور خبر داد.
به گزارش خبرگزاری فارس از اراک محمد جعفر علیزاده ظهر دیروز در جمع خبرنگاران در حاشیه بازدید یک روزه خود از روند احداث بیمارستان امام رضا(ع) شهر مامونیه اظهار داشت: در حال حاضر عملیات احداث 145 بیمارستان با ظرفیت 24 هزار تخت در استان‌های سراسر کشور در دست اقدام است که به زودی مورد بهره‌برداری قرار خواهند گرفت.
وی تصریح کرد: ساخت این بیمارستان‌ها با وزارت راه و شهرسازی و تجهیز آنها با وزارت بهداشت و درمان است.
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه از سال گذشته تاکنون 33 بیمارستان در سطح کشور احداث شده است، بیان داشت: پیش‌بینی می‌شود امسال 20 بیمارستان با 2 هزار تخت احداث و به مرحله بهره‌برداری برسد.
علیزاده بااشاره به احداث بیمارستان‌های 130، 25 و 35 تختخوابی شهرهای خمین، خنداب و مامونیه خاطرنشان ساخت: بیمارستان زرندیه در زمینی به مساحت 23 هزار و 500 متر مربع با زیربنای 3 هزار و 300 متر مربع در دست ساخت است که پیش‌بینی می‌شود سال آینده مورد بهره‌برداری قرار گیرد.
به گفته وی در سال جاری 40 میلیارد ریال اعتبار برای ساخت این بیمارستان اختصاص یافته است.
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: عملیات ساخت بیمارستان 35 تختخوابی شهر مأمونیه نیز در بخش‌های اورژانس، درمانگاه،‌آزمایشگاه، مراقبت‌های ویژه، رادیولوژی، زایمان، کودکان، 2 اتاق عمل و... در زمینی به مساحت 23 هزار و 500 متر مربع با زیربنای 3 هزار و 300 متر مربع در حال احداث است که امسال 40 میلیارد ریال نیز برای اجرای این پروژه در نظر گرفته شده است.

 


اصفهان- خبرنگار کیهان:
دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در پنجمین المپیاد علمی دانشجویان علوم پزشکی کشور موفق به کسب مقام اول بخش انفرادی و جایگاه دوم آزمون‌‌های گروهی دانشگاهی شد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی استان اصفهان، با اعلام نتایج نهایی پنجمین المپیاد علمی دانشجویان علوم پزشکی کشور، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در بین 49 دانشگاه شرکت‌کننده در این المپیاد، با کسب 5 رتبه برتر موفق به کسب مقام اول در بخش انفرادی و با کسب 2 رتبه برتر در آزمون‌های گروهی در جایگاه دوم دانشگاهی قرار گرفت.
بنابراین گزارش، در این المپیاد مهشید بهرامی رتبه اول انفرادی و رتبه اول تیمی حیطه استدلال بالینی، امیر حسین صرامی رتبه دوم انفرادی و رتبه اول تیمی حیطه استدلال بالینی، الهام قربانی رتبه هشتم انفرادی و رتبه اول تیمی حیطه استدلال بالینی، امین ضیایی رتبه اول انفرادی و رتبه سوم تیمی حیطه تفکر علمی در علوم پایه، نیلوفر شعبانی‌کیا رتبه سوم تیمی حیطه تفکر علمی در علوم پایه، محمدرضا پیری رتبه سوم تیمی حیطه تفکر علمی در علوم پایه، فتانه شیرانی رتبه دوم انفرادی و پنجم تیمی حیطه سیاست‌گذاری مبتنی بر شواهد در نظام سلامت، بهنوش شجاعی رتبه پنجم تیمی حیطه سیاست‌گذاری مبتنی بر شواهد در نظام سلامت، سارا چوپان‌نژاد رتبه پنجم تیمی حیطه سیاست‌گذاری مبتنی بر شواهد در نظام سلامت، امید پیرحاجی رتبه 8 تیمی حیطه هنر در آموزش پزشکی، سید حامد حجازی رتبه 8 تیمی حیطه هنر در آموزش پزشکی و مژگان غفوری رتبه 8 تیمی حیطه هنر در آموزش پزشکی را کسب کردند.
در پنجمین المپیاد علمی دانشجویان علوم پزشکی کشور، دانشگاه‌های علوم پزشکی شهید بهشتی و تهران بعد از دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در رتبه‌های دوم و سوم در بخش انفرادی قرار گرفتند.

 


اصفهان - خبرنگار کیهان:
همزمان با سومین روز دفاع مقدس، شش کبوتر خونین‌بال دوران دفاع مقدس بر روی دست‌های مردم اصفهان تشییع و به خاک سپرده شد.
آیین تشییع سه شهید گمنام و شهیدان آزاده مرتضی رفیعی دستجردی، سیدمهدی مدرس و غلامرضا شاه میرزایی از مقابل قرارگاه سیدالشهداء(ع) واقع در خیابان کمال اسماعیل به سمت گلستان شهدا برگزار شد.
در آیین تشییع شهدای گمنام اصفهان که با حضور باشکوه خانواده‌های معزز شاهد و ایثارگر، عموم مردم و مسئولان انجام شد یک شهید گمنام بنا به درخواست فرمانده ارشد نظامی ارتش جمهوری اسلامی ایران در استان‌های اصفهان، چهارمحال و بختیاری و یزد در محل مرکز تخصصی توپخانه اصفهان دفن شد.
همچنین دو تن از شهدای گمنام تا گلستان شهدا تشییع و برای خاکسپاری به شهرستان کوهپایه انتقال داده شدند و شهید مرتضی رفیعی دستجردی نیز به شهرستان دستجرد برخوار و شهید غلامرضا شاه میرزایی به آران و بیدگل انتقال یافتند.
بر پایه این گزارش، در بین شهدای اصفهان شهید آزاده مرتضی رفیعی دستجردی بود که در سال 59 در حین دفاع از مردم خرمشهر به اسارت مزدوران عراقی درآمد و پس از سال‌ها رنج و شکنجه در زندان به شهادت رسیده بود که پیکر مطهرش پس از تفحص پیدا و شناسایی شد و به آغوش خانواده‌اش بازگشت.

 


عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: 150 هزار میلیارد تومان یعنی 71 درصد بودجه کل کشور تا سال 1392 قابل تحقق است.
حسینعلی حاجی دلیگانی دیروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان با اشاره به اینکه وظیفه کمیسیون برنامه و بودجه مجلس نظارت بر چگونگی اجرای قانون بودجه کل کشور است، اظهار داشت: گزارش دولت در مورد بودجه نشان می‌دهد در مجموع از 210 هزار میلیارد تومان قانون بودجه تصویبی در سال 1392 تاکنون 46 هزار میلیارد تومان یعنی 22 درصد درآمد بودجه تا 5 ماهه اول سال محقق شده و از لحاظ مصارف پرداخت تاکنون 56 هزار میلیارد تومان بودجه پرداخت شده که معادل 27 درصد درآمدی آن است.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به چند نکته حائز اهمیت در مورد گزارش دولت در مورد بودجه ادامه داد: این گزارش اعلام می‌کند که 150 هزار میلیارد تومان یعنی 71 درصد بودجه تا سال 1392قابل تحقق است.وی با اشاره به مصاحبه تلویزیونی هفته گذشته رئیس‌جمهور ایران با مردم یادآور شد: این در حالی است که رئیس‌جمهور در این مصاحبه تلویزیونی به مردم اعلام کرد 130 هزار میلیارد تومان از بودجه 1392 تحقق پیدا می‌کند که 20 هزار میلیارد تومان آن درآمد بودجه‌ای خواهد بود.
حاجی دلیگانی با مطرح کردن این سوال که چرا هنوز دولت بعضی از سیاست‌های کلی بودجه را ابلاغ نکرده است، بیان داشت: دولت لایحه اصلاحی 5 هزار میلیارد تومان واردات بودجه را به یک هزار و 500 میلیارد تومان کاهش داده که در مورد بنزین و اینکه چرا با قیمت 2 هزار و 700 تومان به کشور وارد شود در حالی که شاهد قاچاق بنزین به خارج کشور هستیم سوالات زیاد بی‌پاسخی را به بار آورده است.

 


مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور سرمایه‌گذاری گفت: هیئت دولت واردات ماشین‌آلات با عمر کمتر از پنج سال به کشور با ارز مرجع را تصویب کرد.
بهروز ریاحی در جمع مدیران دستگاه‌های هم‌خانواده صنعت، معدن و تجارت استان سیستان و بلوچستان احیای اقتصاد را جزو نخستین گفتمان دولت یازدهم عنوان کرد و افزود: کمک به بخش تولید و توسعه اقتصادی از جمله برنامه‌هایی است که دولت و به ویژه وزارت صنعت، معدن و تجارت در دستور کار خود قرار داده‌اند.
وی اظهار داشت: با هدف آسان سازی در امر تجارت و مبادلات تجاری، درصد تعهدسپاری و گشایش اعتبار تولیدکنندگان برای صادرات و واردات به بانک مرکزی و با تصویب هیئت دولت از 130 به 30 درصد کاهش یافته است.
مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت، آرامش دادن به بازار ارز را یکی از موضوعات مهم برای حمایت از بخش تولید و تجارت عنوان کرد و گفت: فعالیت‌های اجرایی در این وزارتخانه باید منجر به توسعه اقتصاد شود و بر همین اساس بایستی موانع فنی تجاری را رفع کنیم.ریاحی افزود: در حوزه تجارت ساماندهی نظام توزیع و مصرف نیز از طریق توجه به تولید با کیفیت صورت پذیرد زیرا اگر استانداردها در محصولات تولیدی بالا برود تاثیرات مثبتی در رفاه اجتماعی خواهد داشت.
وی تصریح کرد: برنامه‌ریزی‌هایی صورت پذیرفته و در دولت نیز مصوب شده است که فقط به میزان بدهی، کالاهای وارداتی واردکنندگان در گمرک نگهداری و بقیه کالاها ترخیص شود و بانک‌ها نیز در بخش تسهیلات اعتباری با متقاضیان بخش تولید همکاری کنند.

 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10