(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


چهارشنبه 03  مهر  1392 - شماره 20600

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
حداد عادل: امیدوارم استانداران جدید به شعار اعتدال روحانی لطمه نزنند
به منظور بررسی بیشتر ایرادات شورای نگهبان
طرح ممنوعیت تصدی بیش از یک شغل به کمیسیون اجتماعی ارجاع شد
درمکتب امام
اسفندیاری: بیداری اسلامی یکی از دستاوردهای دفاع ‌مقدس است
نامه انجمن‌های اسلامی دانشگاه‌های تهران به سیدحسن خمینی
موسسه تنظیم و نشر آثار امام(ره) ادعاهای بدون سند هاشمی را بررسی کند
خارج از دستور
انتصاب حسام‌الدین آشنا به عنوان دستیار ارشد رئیس جمهور
پس از گذشت بیش از یکسال از زمان حادثه پزشکی‌قانونی و دیوان همچنان
بر سر نابینایی روحانی ناهی از منکر اختلاف نظر دارند!
با حضور مسئول دفتر مقام معظم رهبری صورت گرفت
مراسم تودیع و معارفه رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران
تصمیم جدید درباره نقل و انتقال حق بیمه و بازنشستگی
تشییع پیکر پاک 10 شهید گمنام دفاع مقدس در بوشهر
هوا تا 10 درجه خنک می‌شود
با دستوررئیس قوه قضائیه 6 قاضی دادگستری از منصب قضا برکنار شدند
   


رئیس فراکسیون اصولگرایان مجلس تأکید کرد: امیدوارم انتصاب برخی از افراطیون اصلاح‌طلب به عنوان استاندار برخی از استان‌ها به شعار اعتدال لطمه نزند.
غلامعلی حداد عادل رئیس فراکسیون اصول‌گرایان مجلس در گفت‌وگو با تسنیم، درمورد انتصاب برخی از اصلاح‌طلبان افراطی به عنوان استاندار برخی استان‌ها، گفت: امیدوارم این افراد به شعار اعتدال آقای روحانی لطمه نزنند.
وی با بیان «باید در این مورد صبر کنیم»، تصریح کرد: برخی از این افراد در مجلس ششم هم حضور داشته‌اند، باید صبر کنیم تا ببینیم روش این افراد تغییر کرده و یا خیر؛ ان‌شاءالله رفتار خود را تغییر داده باشند. امیدوارم به روحانی کمک کنند تا در برقراری اعتدال موفق باشد.

 


با تصویب نمایندگان مجلس شورای اسلامی طرح ممنوعیت اشتغال به بیش از یک شغل که با ایرادات شورای نگهبان مواجه شده بود، برای بررسی بیشتر به کمیسیون اجتماعی مجلس ارجاع داده شد.
در ابتدای یکصدوسی‌وسومین نشست علنی مجلس شورای اسلامی به ریاست علی لاریجانی و با حضور ۱۹۶ نماینده، وکلای ملت گزارش کمیسیون اجتماعی در مورد طرح ممنوعیت اشتغال به بیش از یک شغل را که از سوی شورای نگهبان با ایراداتی مواجه شده بود، مورد بررسی قرار دادند.
نمایندگان مجلس در این جلسه، اصلاحات انجام شده از سوی کمیسیون اجتماعی که به منظور تامین نظر شورای نگهبان انجام شده بود را مورد بررسی قرار دادند، اما پس از بیان پیشنهادات متعدد، نه به این پیشنهادات رای مثبت دادند و نه با اصلاحات کمیسیون موافقت کردند.
لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی پس از حدود یک ساعت بررسی دو ماده از این طرح طی سخنانی، گفت: معلوم است که نمایندگان از این اصلاحات راضی نیستند، چرا که ما در جلسه قبل و این جلسه برای بررسی اصلاحات وقت گذاشتیم، اما چیزی تصویب نشد.
وی ادامه داد: بنابراین بهتر است این طرح مجددا به کمیسیون اجتماعی برگردد تا اعضای این کمیسیون دقت نظر بیشتری داشته باشند و برای اصلاح برخی مواد این طرح که مورد ایراد شورای نگهبان قرار گرفته، دقت شود.
رئیس مجلس تصریح کرد: همچنین کمیسیون اجتماعی با توجه به نظر نماینده شورای نگهبان و نظرات نمایندگان که در این جلسات مطرح شد، اصلاحات را اعمال کنند.
ارجاع طرح ممنوعیت اشتغال به بیش از یک شغل به کمیسیون اجتماعی
در نتیجه رئیس مجلس با استناد به تبصره ۲ ماده ۱۵۵ آئین‌نامه داخلی مجلس، بازگشت طرح ممنوعیت اشتغال به بیش از یک شغل به کمیسیون اجتماعی را به رای نمایندگان گذاشت که وکلای ملت با ۱۴۰ رای موافق، ۱۲ رای مخالف و ۱۱ رای ممتنع از مجموع ۲۲۱ نماینده حاضر در صحن علنی با بازگشت این طرح به کمیسیون موافقت کردند.
در ادامه نشست علنی روز سه شنبه نمایندگان به بررسی طرح یک فوریتی تمدید مهلت اجرای آزمایشی قانون اصلاح قانون بیمه اجباری مسئولیت مدنی دارندگان وسایل نقلیه موتوری زمینی در مقابل شخص ثالث که با ایراداتی از سوی شورای نگهبان مواجه شده بود، پرداختند.
خانه ملتی‌‌ها به منظور تامین نظر شورای نگهبان ماده واحده طرح مذکور را اصلاح و این اصلاح را با ۱۵۵ رای موافق، ۶ رای مخالف و ۹ رای ممتنع از مجموع ۲۱۸ نماینده حاضر در صحن علنی به تصویب رساندند.
براساس این اصلاح صورت گرفته مقرر شد مدت اجرای آزمایشی قانون اصلاح قانون بیمه اجباری مسئولیت مدنی دارندگان وسایل نقلیه موتوری زمینی در مقابل شخص ثالث مصوب ۱۶ تیر ۱۳۸۸ از تاریخ پایان مهلت اجرای آزمایشی قانون مذکور تا پایان سال ۱۳۹۳ تمدید می‌شود.
دستور بعدی نمایندگان خانه ملت بررسی گزارش شور دوم کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی و نظارت بر اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی در مورد طرح اصلاح تبصره ۵ بند الف ماده ۳ قانون اصلاح قانون اجرای کلی اصل ۴۴ قانون اساسی بود.
جعفر قادری سخنگوی کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی و نظارت بر اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ برای تشریح گزارش این کمیسیون به پشت تریبون رفت و خطاب به رئیس مجلس گفت: از آنجا که بررسی‌های این طرح در دولت قبلی صورت گرفته و با نظر دولت قبل نمایندگان مجلس این طرح را مورد رسیدگی قرار داده بودند، اما دولت فعلی نیز درخواست کرده تا نقطه‌نظرات خود را در مورد طرح مذکور بیان کنند، لذا ما تقاضای بازگشت این طرح به کمیسیون ویژه را داریم تا دولت جدید هم بتواند نقطه نظرات خود را بیان کند.
در نهایت علی لاریجانی رئیس مجلس هم بازگشت طرح اصلاح تبصره ۵ بند الف ماده ۳ قانون اصلاح قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ به کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی را به رای نمایندگان مجلس گذاشت که وکلای ملت هم با ۱۴۸ رای موافق، ۶ مخالف و ۴ ممتنع از مجموع ۲۰۸ نماینده حاضر در صحن علنی با این بازگشت موافقت کردند.
همچنین نمایندگان مجلس، دو فوریت طرح اصلاح ماده ۲۰۶ آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی را که مربوط به نحوه رای اعتماد به وزرای پیشنهادی است، مورد بررسی قرار دادند.
مخالفت مجلس با بررسی فوری طرح اصلاح شیوه رای اعتماد به وزرا
در نهایت نمایندگان مجلس پس از استماع سخنان موافقان و مخالفان، با ۹۶ رای موافق، ۵۲ رای مخالف و ۱۲ رای ممتنع با دو فوریت این طرح مخالفت کردند. بنابراین طرح اصلاح ماده ۲۰۶ آیین‌نامه داخلی مجلس به صورت عادی در دستور کار پارلمان قرار گرفت.
در ادامه نشست علنی پارلمان نتیجه انتخاب یک نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی به پیشنهاد کمیسیون صنایع و معادن به عنوان ناظر در شورای عالی معادن مشخص شد. کمیسیون صنایع و معادن مجلس محمدرضا خان‌محمدی نماینده مردم ابهر و خرمدره و داریوش اسماعیلی نماینده مردم سروستان را برای این موضوع به صحن پارلمان معرفی کرد که نمایندگان مجلس نیز داریوش اسماعیلی را به عنوان ناظر مجلس در شورای عالی معادن انتخاب کردند.
مخالفت مجلس با فوریت طرح تمدید قانون ایجاد آزمایشی سازمان مدیریت بحران
همچنین نمایندگان طرح دوفوریتی تمدید قانون ایجاد آزمایشی سازمان مدیریت بحران کل کشور را بررسی کردند.
وکلای ملت با ۹۶ رای موافق، ۲۶ رای مخالف و ۱۴ رای ممتنع از مجموع ۲۰۹ نماینده حاضر در صحن علنی با دوفوریت آن و با ۱۰۳ رای موافق ۱۸ رای مخالف و ۷ رای ممتنع با یک فوریت طرح تمدید قانون ایجاد آزمایشی سازمان مدیریت بحران کشور مخالفت کرده‌اند. بنابراین طرح مذکور به صورت عادی در دستور کار مجلس قرار گرفت.
همچنین مصطفی افضلی‌فرد سخنگوی اصل 90 مجلس در صحن علنی روزسه‌شنبه گزارش این کمیسیون درباره عدم رعایت مواعد قانونی ابلاغ قانون و دستور انتشار در روزنامه رسمی و عدم ابلاغ برخی ازقوانین مصوب مجلس شورای اسلامی از سوی رئیس جمهور را در اجرای ماده 49 آیین‌نامه داخلی قرائت کرد.
طبق این گزارش علی‌رغم نامه نگاری‌های معاون نظارت مجلس با ریاست جمهوری در خصوص عدم ابلاغ به موقع قوانین به مجریان و دستور انتشار در روزنامه رسمی و پاسخ‌های ارائه شده باز هم چند مورد از قوانین در مهلت قانونی ابلاغ نشده است و به همین دلیل رئیس مجلس این کار را انجام داده است.
طبق این گزارش از ابتدای دولت نهم تا 15 اردیبهشت ماه سال جاری جمعا 49 قانون به رئیس جمهور ابلاغ شده است که تنها پنج فقره از آن‌ها در مهلت قانونی پنج روزه ابلاغ شده و 25 قانون با تاخیر به روزنامه رسمی ابلاغ گردیده است.
ابلاغ 19 قانون نیز با توجه به گذشت مدت زیادی از اتمام مهلت رئیس جمهور در اجرای تبصره ماده یک قانون مدنی توسط رئیس مجلس انجام شده است.
دولت فرماندهی واحد اقتصادی را مشخص کند
پیش از پایان جلسه علنی روز گذشته مجلس الیاس نادران نماینده مردم تهران طی تذکری شفاهی اظهار داشت: بعد از استقرار دولت جدید انتظار می‌رفت دولت به کار کارشناسی اعتنا کرده و تعامل خود را با مجلس عملی کند.
وی ادامه داد: دو دغدغه جدی در حوزه اقتصاد وجود دارد که نسبت به آن‌ها هشدار می‌دهم؛ اول اینکه تصمیمات متفرق و بعضا متضاد به کشور آسیب می‌زند و لازم است فرماندهی واحد ستاد اقتصادی دولت مشخص شود. دوم نسبت به نگاه تجاری است که از مسئولان اقتصادی اجرایی شنیده می‌شود و رگه‌های آن در نطق تلویزیونی رئیس جمهور وجود داشت.
نماینده مردم تهران در مجلس افزود: صحبت از افزایش نرخ سود بانکی، افزایش برداشت از درآمد نفت برای پرداخت یارانه‌ها، غیرمنضبط کردن بازار ارز و حاکمیت سیاست‌های متمایل به تجارت در مقابل تولید نگران کننده است و متاسفانه علی‌رغم درخواست از نمایندگان هنوز مصوبه‌ای که ریاست جمهوری در نطق خود در حمایت از تولید مطرح کرد را دریافت نکردند.
نادران در ادامه گفت: در حدی که رئیس جمهور اظهار داشت، هشدار می‌دهم که برداشت وثیقه بانکی در ال‌سی‌های خارجی یا ترخیص کالا بدون تسویه حساب و وثیقه‌سپاری از گمرک، امروز یک شیرینی را در کام عده‌ای از تجار ایجاد می‌کند، ولی خسارات جبران ناپذیر بلندمدتی را در اقتصاد کشور به وجود می‌آورد که بانک‌‌ها را ورشکسته و درآمدهای گمرکی را کاهش می‌دهد و حتما نیاز به مصوبه مجلس است.
در ادامه علیرضا منادی عضو هیئت رئیسه مجلس اعلام کرد که طرح عادی اصلاح موادی از آئین‌نامه داخلی مجلس و طرحی از سوی شورای عالی استان‌‌ها در مورد اصلاح تبصره ۲ ماده ۹۶ قانون شهرداری‌‌ها به مجلس رسیده که اعلام وصول می‌شود.
وی افزود: طرح جمعی از نمایندگان برای اصلاح مواد دیگری از قانون آئین‌نامه داخلی مجلس نیز اعلام وصول می‌شود.
جلسه علنی روز سه شنبه پارلمان با اعلام محمدرضا باهنر نایب رئیس مجلس به پایان رسید و وی اعلام کرد که نشست بعدی نمایندگان مجلس ساعت ۸ صبح چهارشنبه 3 مهرماه به منظور بررسی ادامه دستور هفتگی مجلس برگزار می‌شود.

 


اساس اسلام است نه ملی‌گرایی
اسلام،
در عین حالی که وطن را،
آنجایی که زادگاه است (را) احترام می‌گذارد، لکن مقابل اسلام قرار نمی‌دهد.
اساس، اسلام است.
آئین انقلاب اسلامی - ص 117

 


معاون بین‌الملل سازمان بسیج مستضعفین تاکید کرد: ایجاد بیداری اسلامی و شکل‌گیری تفکر بسیجی یکی از مهمترین دستاوردهای دفاع ‌مقدس است.
احمد اسفندیاری معاون بین‌الملل بسیج و دبیر همایش بیداری اسلامی و بسیج جهانی مستضعفین در این نشست خبری با اشاره به دستاوردهای دفاع ‌مقدس برای جمهوری اسلامی ایران به تفکر بسیجی اشاره و گفت: ایجاد بیداری اسلامی و شکل‌گیری تفکر بسیجی یکی از مهمترین دستاوردهای دفاع مقدس است.
وی ارائه شیوه‌های مبارزه با ستمگران، تحت تأثیر قرار دادن رویای رژیم صهیونیستی برای گسترش از نیل تا فرات، زیر سوال رفتن سازمان‌های بین‌المللی و الگو شدن جمهوری اسلامی در سطح منطقه را از دستاوردهای دیگر دفاع ‌مقدس عنوان و افزود: اگر امروز ایران به عنوان یک قدرت منطقه مطرح می‌شود و دولت‌های غربی با ما پای میز مذاکره می‌نشینند به دلیل توانمندی و جایگاه انقلاب اسلامی است.
اسفندیاری با بیان اینکه هدف دولتمردان ما در پشت میز مذاکره باید پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی باشد، اضافه کرد: البته برخی امروز مذاکره را کرنش در مقابل دشمن مطرح می‌کنند ولی مذاکره‌کنندگان ما باید با موضع تهاجمی به همراه ابتکار عمل وارد مذاکره شده و با پشتوانه مردمی و حمایت‌های رهبری کار را پیش ببرند.
احمد دوست‌محمدی دبیر کمیته علمی همایش بین‌المللی بیداری اسلامی و بسیج جهانی مستضعفین در نشست خبری که برگزار شد، گفت: یکی از تحولات مهمی که در سال‌های اخیر در منطقه رخ داده پیدایش موج قدرتمند و شکننده بیداری اسلامی در منطقه است.
وی افزود: تاکنون 6 همایش بیداری اسلامی در ایران برگزار شده است و ایران الگوی بیداری اسلامی است.
دوست‌محمدی با بیان اینکه امام(ره) 30 سال پیش بیداری اسلامی را پیش‌بینی کرده بودند، اظهار داشت: برای بررسی نقش علمی ایران در بیداری اسلامی این همایش بین‌المللی برگزار می‌شود.
دبیر کمیته علمی همایش خاطر نشان کرد: این همایش با حضور اساتید برتر دانشگاه‌های کشور و اساتید خارجی برگزار می‌شود.

 


انجمن‌های اسلامی دانشجویان دانشگاه‌های تهران در نامه‌ای به سیدحسن خمینی تولیت موسسه تنظیم و نشر آثار حضرت امام خمینی(ره) خواستار بررسی ادعاهای مطرح شده توسط هاشمی رفسنجانی شدند.
انجمن‌های اسلامی دانشجویان دانشگاه‌های تهران در بخشی از این نامه خطاب به حجت‌الاسلام سیدحسن خمینی نوشته است: همانگونه که مستحضرید طرح دغدغه یادگار حضرت امام(ره) مرحوم حاج سیداحمد خمینی طی نامه‌ای خطاب به بنیانگذار جمهوری اسلامی در شهریورماه سال 67 خشت بنای موسسه‌ای شد برای حفظ و نشر آثار حضرت امام خمینی(ره) و تمهیدی برای جلوگیری از اختلاف بر سر متون و فرمایشات ایشان و چه هوشیارانه پدر بزرگوارتان در این نامه که فلسفه وجودی موسسه تنظیم و نشر آثار حضرت امام خمینی(ره) شد، بیان می‌کند: «چه کسی باید تشخیص دهد آن جمله از حضرتعالی (حضرت امام) است یا نه؟»
این نامه می‌افزاید: حضرتعالی بهتر از ما در جریان هستید و حتما به خاطر می‌آورید که این دغدغه‌ حتی به صورت دقیق‌تر از سوی امام بزرگوارمان در انتهای متن وصیت‌نامه‌شان ذکر شده آنجا که می‌فرمایند: «اکنون که من حاضرم، بعضی نسبت‌های بی‌واقعیت به من داده می‌شود و ممکن است پس از من در حجم آن افزوده شود؛ لهذا عرض می‌کنم آنچه به من نسبت داده شده یا می‌شود، مورد تصدیق نیست مگر آن که صدای من یا خط و امضای من باشد، یا تصدیق کارشناسان؛ یا در سیمای جمهوری اسلامی چیزی گفته باشم».
انجمن‌های اسلامی در این نامه تاکید می‌کنند: آنچه باعث شد تا ما دانشجویان به نوشتن این نامه روی آورده و آن را به عنوان دغدغه‌ برای حضرتعالی مطرح کنیم، انتشار برخی مطالب از سایت شخصی جناب آقای هاشمی رفسنجانی و انتساب آن به حضرت امام(ره) است که طبق وصیت امام(ره)، برای این مطالب نه صوت و دست خطی از ایشان وجود دارد، نه به تصدیق کارشناسان و منابع اصلی همچون کارشناسان آن موسسه- که متولی ارائه آثار آن بزرگوار بوده- رسیده است و نه در سیمای جمهوری اسلامی از بیان خود امام بزرگوارمان بیان شده است.
این نامه می‌افزاید: سوال دانشجویان از حضرتعالی این است که آیا انتشار اینگونه مطالب که به دفعات طی چند سال اخیر بدون ارائه هرگونه مستنداتی جز ادعای این مطلب از زبان آقای هاشمی رفسنجانی که «امام(ره) این مطالب را در زمانی که با ایشان (امام) تنها کنار هم بودیم مطرح کرد!»، ندارد، نباید مورد پیگیری جهت صحت و سقم آن از سوی موسسه‌ای - که فلسفه وجودی‌اش بررسی همین مسائل است - قرار گیرد؟ و در صورتی که رد و یا تأیید می‌شود مستنداتش در اختیار افکارعمومی قرار گیرد؟
«آیا عدم پویایی موسسه در بررسی و اعلام‌نظرهای به موقع زمینه را برای ترویج سخنانی از این جنس و منتسب به بینانگذار انقلاب اسلامی برای فرصت‌طلبان و کسانی که در کمین انقلاب اسلامی هستند فراهم نخواهد کرد؟ اگر اینطور است که به نظر هست، چرا آن موسسه در مورد اینگونه مطالب - که فقط برای امروز و دیروز نیست بلکه مدت‌هاست این روند وجود دارد - پیگیری را جهت بررسی صحت آن انجام نداده است؟»
این نامه تصریح می‌کند: باید این را متذکر شد که بیان اینگونه مطالب آن هم در «بزنگاه» پیچ تاریخی انقلاب اسلامی از یک سو و سکوت موسسه مذکور از سویی دیگر کم‌کم دارد در محیط افکارعمومی یادآور طنزی نمایشی می‌شود که فردی برای میراث خواری یک نانوایی از دیگر اعضای خانواده خود هر لحظه به بیان خاطراتی شخصی و خصوصی و البته غیرمستند! از روزهای پایانی عمر پدرش می‌پردازد. که البته در عین کاریکاتوری‌ جلوه دادن ماجرا رگه‌هایی از واقعیت به خود گرفته است.
این دانشجویان در این نامه تصریح می‌کنند: در پایان باید بیان کنیم دغدغه‌ و نگرانی دوراندیشانه پدر بزرگوارتان در خصوص جعل و تفسیر نادرست و غیرواقع از سخنان و اندیشه‌های امام عظیم‌الشأنمان قطعا نسبت به افرادی که هیچ‌گاه با امام خلوت و یا ارتباطات بسیار نزدیک نداشته‌اند نبوده است چرا که اصالتا چنین ادعاهایی نه محلی برای شنیدن دارد و نه محلی برای بررسی کردن، بلکه آنچه باعث ایجاد موسسه تنظیم و نشر آثار حضرت امام خمینی(ره) شد، بررسی مستندات ادعاهایی از جنس جناب آقای هاشمی رفسنجانی است.
انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه تهران، انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه صنعتی شریف، انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه شاهد، انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه خوارزمی این نامه را خطاب به حجت‌الاسلام سیدحسن خمینی منتشر کردند.

 



7 مصوبه دیگر دولت دهم
ملغی‌الاثر شد
رئیس مجلس در نامه‌های جداگانه‌ای به رئیس جمهور، ۷ مصوبه دولت دهم را مغایر قانون اعلام کرد.
علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در نامه‌های جداگانه‌ای به حجت‌الاسلام روحانی، رئیس جمهور مصوبات دولت دهم در خصوص«خـرید و تأمین چیلر تراکمی توسـط وزارت راه و شهرسازی»، «تردد خودروهای پلاک منطقه آزاد تجاری ـ صنعتی ماکو در محور ارتباطی ماکو به مرکز استان آذربایجان غربی»، «ورود و ترخیص خودروهای متعلق به دیپلمات‌های ایرانی در کانادا»، «ورود و ترخیص یک دستگاه خودرو بالابر آتش‌نشانی بورنتو مدل سال ۲۰۱۱ میلادی توسط سازمان آتش‌نشانی شهرستان بیرجند»، «پرداخت فوق‌العاده ویژه به کارکنان برخی از دستگاه‌های اجرایی»، «یکسان‌سازی حقوق و مزایای کارمندان رسمی و پیمانی وزارت صنعت، معدن و تجارت» و «واگذار شدن کارخانه کنسانتره (2/6) تنی و طرح گندله‌سازی (2/4) تنی سنگ‌ آهن سنگان» را ملغی‌الاثر اعلام کرد.
جزئیات جلسه دولت و مجلس
برای اجرای هدفمندی یارانه‌ها
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس از بررسی نحوه اجرای قانون هدفمندی یارانه‌‌ها در سال 92 در کمیسیون متبوعش خبر داد.
اسماعیل جلیلی نماینده مسجد سلیمان در مجلس با اشاره به برگزاری جلسه کمیته اقتصادی کمیسیون برنامه و بودجه با موضوع بررسی لایحه اصلاح بودجه 92 اظهار داشت: در جلسه اخیر این کمیته نحوه اجرای قانون هدفمندی یارانه‌‌ها در سال 92 و مشکلات دولت در اجرای این قانون و نحوه عملکرد در حوزه درآمد‌ها و تخصیص منابع در 6 ماهه اول سال 92 مورد بررسی قرار گرفت.
وی افزود: در این جلسه نماینده معاونت و نظارت راهبردی رئیس جمهور، معاون وزیر اقتصاد و نماینده خزانه‌داری کل کشور حضور داشتند و نهایتا مقرر شد کارگروه مربوطه در خصوص پرداخت نقدی یارانه و مشکلات دولت برای تامین منابع آن و همچنین ارائه ساز و کارهای لازم برای رفع این مشکل گزارشی تهیه کرده و به کمیسیون ارائه دهد که پس از جمع‌بندی در کمیسیون به صحن علنی مجلس ارائه شود.
جلیلی گفت: در مجموع گزارشی از نحوه اجرای این قانون در 6 ماهه اول سال تهیه خواهد شد تا مشخص شود درآمد ما از هدفمندی به چه میزان بوده و چه مبلغی توزیع شده است.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در گفت و گو با مهر خاطرنشان کرد: نگاه مجلس در این میان تاکید بر اجرای قانون است و اولویت را بر این قرار داده است.  

 


حسام‌الدین آشنا براساس اعلام ریاست جمهوری دستیار ارشد رئیس جمهور شد.
حسام‌الدین آشنا یکی از چهره‌های نزدیک به حسن روحانی رئیس جمهوری اخیراً به عنوان دستیار ارشد رئیس جمهور منصوب شده است. وی جایگزین مجتبی ثمره هاشمی دستیار ارشد رئیس جمهور دهم شده است.
اگرچه هنوز حکم انتصاب آشنا رسماً توسط ریاست جمهوری منتشر نشده و یا در این باره نزدیکان روحانی خبری اعلام نکرده‌اند اما پایگاه رسمی اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری در اخباری که از حسام‌الدین آشنا منتشر می‌کند، از وی به عنوان «دستیار ارشد رئیس جمهور» نام می‌برد.
گفتنی است، حسام‌الدین آشنا در حال حاضر در قالب هیئت همراه رئیس جمهور در نیویورک به سر می‌برد. وی هم اکنون فقط با حکم حجت‌الاسلام حسن روحانی سمت مشاور فرهنگی رئیس جمهور را به عهده دارد.

 


اختلاف نظر پزشکی قانونی و دیوان‌عالی کشور بر سر درصد نابینایی فرزاد فروزش روحانی ناهی از منکر که در اواخر سال 90 توسط دو تن از اراذل و اوباش تهران مورد ضرب و شتم شدید قرار گرفته بود، رسیدگی به این پرونده را بیش از اندازه طولانی کرده است.
به گزارش تسنیم پزشکی‌قانونی برخلاف نظر دیوان‌عالی کشور که مدعی بود فروزش، روحانی ناهی از منکر نابینا نشده است، اعلام کرد که یک چشم این روحانی به طور کامل نابینا شده است.
این در حالی است که دیوانعالی کشور حکم دادگاه کیفری مبنی بر پرداخت نصف دیه یک چشم از سوی متهم ردیف اول پرونده حمله به روحانی فرزاد فروزش را نقض کرد و به دادگاه بدوی بازگرداند.
شعبه رسیدگی‌کننده به این پرونده در دیوانعالی کشور اعلام کرده به دلیل اینکه چشم فروزش به طور کامل نابینا نشده و تا حدودی دارای بینایی است، دیه در نظر گرفته شده بیشتر از میزان لازم است و پزشکی قانونی باید در این زمینه دوباره نظر بدهد.
مدتی پیش و پس از گذشت بیش از 6 ماه از ارسال این پرونده به پزشکی‌قانونی، این مرجع قانونی نظر خود را در این باره صادر و بار دیگر تاکید کرد که بینایی یک چشم فرزاد فروزش به طور کامل از بین رفته و باید دیه کامل به او تعلق بگیرد.
بر همین اساس نظریه پزشکی قانونی به دادگاه کیفری استان تهران برگشته و قاضی کشکولی رئيس شعبه 79 باید حکم پرونده را در خصوص پرداخت دیه از سوی متهم ردیف اول پرونده صادر کند.
گفتنی است اواخر سال 90 دو تن از اراذل و اوباش تهران که قصد مزاحمت به یک دختر جوان در یکی از خیابان‌های تهران را داشتند روحانی جوانی را که به قصد جلوگیری از این مزاحمت وارد عمل شده بود با کوبیدن شیشه روی صورتش یکی از چشمان وی را به شدت مجروح می‌کند به طوری که منجر به کور شدن آن می‌شود.
متهمین در دادگاه به عمدی بودن ضرب و جرح روحانی (فروزش) اعتراف کرده‌اند اما مدعی شده‌اند که ابتدا وی دعوا را شروع کرده است.

 


با حضور آیت‌الله محمدی گلپایگانی مسئول دفتر رهبر معظم انقلاب و اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور مراسم تودیع و معارفه رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران برگزار شد.
به گزارش باشگاه خبرنگاران، مراسم تودیع و معارفه رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی شهیدی محلاتی با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور برگزار شد.
شایان ذکر است؛ در این مراسم شخصیت‌هایی همچون آیت‌الله محمدی گلپایگانی مسئول دفتر مقام معظم رهبری، حجت‌الاسلام رحیمیان نماینده سابق ولی‌فقیه در بنیاد شهید، حجت‌الاسلام محمدحسن ابوترابی‌فرد نایب رئیس مجلس شورای اسلامی، لاله افتخاری و مجتبی شاکری از نمایندگان مجلس شورای اسلامی برگزار شد.
گفتنی است، پیش از این علیرضا زریبافان در دولت دهم عهده‌دار ریاست بنیاد شهید و امور ایثارگران بود که دیروز در مراسم تودیع و معارفه نیز حضور نداشت.
گفتنی است، حجت‌الاسلام شهیدی محلاتی از جمله چهره‌های شناخته شده در دوران 8 سال دفاع مقدس به شمار می‌رود که سوابق مبارزاتی درخشانی در پیش از پیروزی انقلاب اسلامی دارد و عضو کمیته استقبال از امام‌خمینی(ره) و از اعضای اولیه حزب جمهوری اسلامی بوده است.
شهیدی محلاتی پس از استقرار نظام مقدس جمهوری اسلامی، از اعضای موسس وزارت سپاه بود و معاونت پارلمانی این وزارتخانه را پس از تاسیس، برعهده گرفت.
وی سپس رئیس عقیدتی سیاسی نیروی هوایی ارتش شد و علاوه بر حضور مستمر در جبهه‌های حق علیه باطل، نقش موثری در مطرح کردن نیازها و خواسته‌های رزمندگان در جلسات شورای عالی دفاع ایفا می‌کرد.
شهیدی محلاتی نمایندگی مردم در مجلس شورای اسلامی و ریاست کمیسیون فرهنگ و ارشاد مجلس سوم را نیز در کارنامه خود دارد.

 


با موافقت دولت، ماده (3) آیین‌نامه اجرایی تبصره (3) ماده واحده قانون نقل و انتقال حق بیمه یا بازنشستگی - مصوب 1365 - اصلاح شد.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، هیئت وزیران بنا به پیشنهاد وزارت امور اقتصادی و دارایی و به استناد تبصره (3) ماده واحده قانون نقل و انتقال حق بیمه یا بازنشستگی - مصوب 1365 - اصلاحات ماده (3) آیین‌نامه اجرایی تبصره یاد شده را تصویب کرد.
بر این اساس، در مورد اشخاصی که طبق ضوابط قانونی و یا به لحاظ تغییر محل کار یا خدمت، مشترک صندوق دیگری بشوند حق بیمه یا کسور بازنشستگی متعلقه هر ماه از سنوات خدمت مورد نظر به ماخذ نرخ کسور مورد عمل صندوق جدید (طبق قوانین و مقررات مربوط) و بر اساس حقوق و مزایای ماهانه زمان تقاضا در محل خدمت جدید که مبنای کسر بازنشستگی قرار می‌گیرد، محاسبه و مابه‌التفاوت آن با کسور بازنشستگی یا حق بیمه که از صندوق قبلی به صندوق جدید منتقل شده است از شخص متقاضی وصول خواهد شد.

 


همزمان با هفته دفاع مقدس پیکرهای مطهر 10 شهید گمنام در بوشهر تشییع و دو شهید گمنام در نیروگاه اتمی بوشهر به خاک سپرده شدند.
مراسم تشییع پیکر مطهر 10 تن از شهدای گمنام، صبح دیروز پس از قرائت زیارت عاشورا از بسیج مرکزی تا خیابان توحید تشییع و برای خاک‌سپاری به 4 نقطه چغادک، شیف، نیروگاه اتمی و بندر ریگ منتقل شد. بنابراین گزارش نیروگاه اتمی بوشهر در اولین روز تحویل به دست مهندسین ایرانی پذیرای دو سرباز گمنام هشت سال دفاع مقدس بود.
به گزارش فارس همچنین پیکر 9 تن از شهدای گمنام دفاع‌مقدس در مراسمی باشکوه در فرودگاه شیراز مورد استقبال مردم و مسئولان قرار گرفت. مدیرکل بنیاد حفظ آثار و ارزش‌های دفاع‌مقدس فارس در حاشیه ورود شهدای گمنام در شیراز اظهار داشت: پیکر پاک و مطهر این شهدای گمنام از سوی گروه تفحص در منطقه عملیاتی دوران دفاع مقدس در خاک عراق شناسایی و به میهن اسلامی بازگردانده شده‌اند.
سرتیپ حسن خلیلی تصریح کرد: شهدای گمنام دوران دفاع مقدس پس از ورود به حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) برای خاکسپاری به شهرهای خشت، سده اقلید، کارزین، اسیر لامرد و اشکنان اعزام می‌شوند.

 


مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی نسبت به وزش باد شدید، بارش باران و کاهش 10 درجه‌ای دما در کشور هشدار داد.
عبدالرضا امیدوار شهری در گفت‌وگو با مهر با اشاره به این که یک موج کوتاه امروز از نوار شمالی کشور عبور می‌کند و سبب بارش باران، وزش باد و کاهش دما در مناطق مختلف کشور می‌شود، افزود: بر این اساس از بعد از ظهر امروز و طی پنجشنبه به سبب افزایش سرعت باد، در استان‌های کرمانشاه، ایلام، خوزستان و سپس بوشهر گرد و خاک سبب کاهش کیفیت هوا و کاهش دید افقی می‌شود که در این مدت در استان‌های تهران، قم، مرکزی، شمال اصفهان، سمنان، شرق استان کرمان و شرق استان یزد نیز به تناوب شدت باد افزایش می‌یابد.
به گفته وی، همچنین در این مدت در استان‌های اردبیل، گیلان، مازندران، گلستان و خراسان شمالی، بارش باران مداوم و در برخی نقاط با رعد و برق و وزش باد پیش‌بینی می‌شود که در این مدت دریای‌خزر نیز به سبب باد شدید مواج است. وی همچنین پیش‌بینی کرد تا جمعه دمای هوا در بیشتر نقاط کشور بویژه نیمه شمالی کاهش یابد که کاهش دما در سواحل دریای‌خزر بین 5 تا 10درجه و در سایر نقاط کشور بین 3 تا 5 درجه است.
مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی کشور گفت: امروز و فردا با نفوذ هوای خنک در نوار شمالی ضمن کاهش نسبی دما در این نواحی، ابرناکی و بارش مجدد در سواحل شمالی و با شدت کمتر در برخی نقاط شمال شرق رخ خواهد داد.
امیدوار با اشاره به این که طی روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه نیز خلیج‌فارس مواج خواهد بود، تصریح کرد: همچنین روز چهارشنبه پدیده گرد و غبار در جنوب غرب این کشور دور از انتظار نیست. به گفته امیدوار شهری آسمان تهران صاف همراه با وزش باد در ارتفاعات و افزایش ابر خواهد بود و حداقل و حداکثر دما در این روز به 19 و 32 درجه سانتی‌گراد بالای صفر می‌رسد.

 


شش نفر از قضات دادگستری پس از طی مراحل قانونی و قطعی شدن حکم در دادگاه تجدیدنظر رسیدگی به صلاحیت قضات از منصب قضا برکنار شدند.
به گزارش روابط عمومی قوه قضائیه ، حسب اعلام دادستان انتظامی قضات و دبیر کمیسیون رسیدگی به صلاحیت قضات، پس از اعلام تخلف شش نفر از قضات دادگستری و رسیدگی در مراجع مربوطه اعم از دادسرا و دادگاه عالی انتظامی و همچنین دادگاه رسیدگی به صلاحیت قضات و صدور حکم به سلب صلاحیت آن‌ها، پس از تایید و قطعی شدن در دادگاه تجدیدنظر صلاحیت، مستندا به تبصره 2 ماده 44 قانون نظارت بر رفتار قضات حسب دستور رئیس قوه قضائیه از منصب قضا برکنار شدند.

 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10