(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


سه شنبه 09 مهر 1392 - شماره 20605

بیانیه ضد آمریکایی اسلام آباد علیه کشتار غیرنظامیان در پاکستان
فعال بحرینی: روش آل خلیفه برای حبس مخالفان دیگر جواب نمی‌دهد
تجمع ضد دولتی مقابل ساختمان ریاست جمهوری تایوان
در مصاحبه با شبکه تلویزیونی ایتالیا
بشار اسد: از توفان‌ها عبور کرده‌ایم کشتی سوریه را به ساحل می‌رسانم
نیویورک تایمز فاش کرد
طرح آمریکا برای تجزیه عربستان عراق، لیبی، سوریه و یمن
کشف 18 جسد بعد از 30 سال در سردخانه طرابلس
12 انفجار در 12 شهر تروریست‌های تکفیری در عراق شیعیان را به خاک و خون کشیدند
تظاهرات ضداسرائیلی در رام‌الله به حمایت از زندانیان فلسطینی
وزیر خارجه سودان دلیل ناآرامی‌های داخلی را نتیجه دخالت خارجی دانست
اعتراض‌ها علیه نظامیان مصر به دانشگاه‌ها و مدارس کشیده شد
القاعده اردوغان را به عملیات تروریستی در خاک ترکیه تهدید کرد
چهار سوی پنج قاره
   


وزارت خارجه پاکستان برای چندمین بار طی ماه‌های اخیر با انتشار بیانیه‌ای شدیداللحن، حملات دیروز پهپادهای آمریکایی به منطقه قبایلی «وزیرستان شمالی» را محکوم کرد.
به گزارش فارس، در این بیانیه، حملات هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا که به کشته و مجروح شدن دستکم هفت غیر نظامی این کشور منجر شد، به شدت محکوم شده است. در این بیانیه آمده: «دولت پاکستان حمله روز دوشنبه به منطقه قبایلی وزیرستان شمالی را به‌شدت محکوم می‌کند. این حملات یکجانبه نقض حاکمیت و تمامیت ارضی کشور است و پاکستان بارها بر لزوم توقف فوری حملات پهپادها که موجب مرگ غیرنظامیان بی‌گناه می‌شود تأکید کرده است.»وزارت خارجه پاکستان همچنین به واشنگتن هشدار داده که ادامه این روند تبعات خطرناکی بر روابط دو کشور خواهد داشت.

 


یک فعال ضد آل‌خلیفه گفت که روش رژیم بحرین در محاکمه و حبس مخالفان بی‌فایده است.
واحد مرکزی خبر به نقل از راشا تودی گزارش داد، دکتر ندا جیف فعال ضدرژیم گفته است که روش حبس مخالفان دیگر جواب نمی‌دهد و به رغم سرکوب‌ها مردم به اعتراض‌ها علیه آل‌خلیفه ادامه خواهند داد. دادگاه رژیم آل خلیفه اخیراً 50 نفر از شیعیان مبارز را به حبس محکوم کرد. این فعال بحرینی افزود، مسئولان حاکم مدتی است که از این روش استفاده می‌کنند اما این روش دیگر فایده‌ای ندارد. به گفته وی، رژیم هنوز نتوانسته مدرکی دال بر تروریستی بودن فعالیت گروه‌های ضد آل‌خلیفه ارائه کند.همین دادگاه دو سال پیش نیز 50 پزشک را به حبس محکوم کرد.

 


هزاران نفر در پایتخت تایوان به خیابان‌ها ریختند و خواستار برکناری دولت و رئیس‌جمهور شدند.
معترضان با لباس مشکی و سربند سفید رنگ در خیابان‌های پایتخت شعارهای ضد دولتی سر دادند و خواستار کناره‌گیری «مایینگ‌جو» شدند.
آنها رئیس‌جمهور را متهم می‌کنند که سیاست‌های اقتصادی درستی اتخاذ نکرده و قانون اساسی تایوان را زیر پا گذاشته است.
این تظاهرات مقابل ساختمان ریاست‌جمهوری تایوان برگزار شد. هنوز گزارشی از درگیری احتمالی با پلیس مخابره نشده است. تایوان 22میلیون نفر جمعیت دارد.

 


رئیس‌جمهور سوریه کناره‌گیری از قدرت در شرایط کنونی را نادرست خواند و اعلام کرد که سوریه از توفان‌ها عبور کرده و من کشتی سوریه را به ساحل آرامش می‌رسانم. جمهوری منوط به خواست مردم است.
به گزارش خبرگزاری فارس، «بشار اسد» در گفت‌و‌گو با شبکه تلویزیونی 24 ایتالیا گفت: اگر ترک قدرت از سوی من اوضاع کشور را بهتر می‌کند، به سادگی و بدون تردید آن را می‌پذیرم. وی افزود: من به عنوان یک رئیس‌جمهور باید در جایگاه خود باشم، زیرا هنگامی که انسان از یک توفان عبور می‌کند، درست نیست که کشتی را رها کند. ماموریت من این است که کشتی را به ساحل آرامش و امنیت برسانم نه اینکه ملت سوریه را رها کنم.
بشار اسد در مورد آینده سیاسی خود همچنین گفت: من تابع ملت سوریه خواهم بود. وی تصریح کرد: اگر قبل از انتخابات احساس کنم ملت سوریه مرا می‌خواهد، خود را نامزد انتخابات (ریاست جمهوری) خواهم کرد، اما اگر احساس کنم این تمایل وجود ندارد، در آن شرکت نمی‌کنم.
وی افزود: ابتدا باید از بحران و از دست تروریست‌ها و ایدئولوژی آنها خلاص شویم، و سپس مسایل زیادی وجود دارد که باید به آنها بپردازیم.
بشار اسد گفت: ما نیاز به اصلاحات داریم و نمی‌توانیم بدون آن کاری انجام دهیم؛ تاکید بر اصلاحات بخش مهمی از صحبت‌های من است؛ اصلاحات محور اساسی بهبود اوضاع سوریه است، این قطعی است؛ اما معنا ندارد که من آن را مایه امید خارجی‌ها و غربی‌ها نمایم. من تنها می‌توانم مایه امید سوری‌ها باشم.
رئیس‌جمهوری سوریه در مورد مذاکرات ایران و آمریکا نیز سخن گفت؛ وی در این مورد اظهار داشت: نزدیکی روابط ایران و آمریکا مثبت خواهد بود، البته در صورتی که آمریکایی‌ها صادق باشند.
وی افزود: اگر آمریکایی‌ها از خود صداقت نشان دهند، نزدیکی مناسبات واشنگتن و تهران بر کل منطقه تاثیر می‌گذارد و این تاثیر فقط منحصر به بحران سوریه نمی‌شود.
وی در این مورد توضیح داد: این مسئله به چند دلیل بر سوریه تاثیر مثبت دارد؛ نخست این که ایران هم‌پیمان سوریه است؛ دوم، ما و ایرانی‌ها نسبت به هم اعتماد داریم و سوم اینکه هم ما و هم ایرانی‌ها مثل بقیه کشورهای دنیا به آمریکایی‌ها اعتماد نداریم.
بشار اسد در مورد پایبندی کشورش به پیمان منع سلاح‌های شیمیایی نیز گفت: تاریخ سوریه نشان‌دهنده پایبندی این کشور به هر پیمانی است که آن را امضا کرده است.
بشار اسد در مورد نشست ژنو-2 نیز گفت که منتظر می‌ماند تا چارچوب این نشست و معیارهای برگزارکنندگان آن مشخص شود و بعد تصمیم می‌گیرد که چه بکند. وی این را گفت که نمی‌تواند با کسانی وارد مذاکره شود که خواستار دخالت نظامی خارجی‌ها در سوریه هستند.
در همین حال، سازمان «سیا» اعلام کرد، اگر بشار اسد در انتخابات ریاست‌جمهوری سال 2014 (1393) سوریه نامزد شود، 75 درصد آرا را به دست خواهد آورد. براساس گزارش سازمان جاسوسی آمریکا، بشار اسد تا سال 2020 (1399) در قدرت باقی خواهد ماند.
هشدار سرگئی لاوروف
«سرگئی لاوروف»، وزیر خارجه روسیه، طی سخنانی از کشورهای غربی خواست که از مخالفان سوری بخواهند اقدامی انجام ندهند که با توافقات مسکو و واشنگتن در مورد سلاح‌های شیمیایی سوریه مغایرت داشته باشد.
لاوروف افزود: دولت سوریه در طرح نابودسازی تسلیحات شیمیایی خللی وارد نمی‌کند، اما غرب نیز باید مانع ایجاد خلل در روند اجرای این طرح شود.
وی به قطعنامه اخیر شورای امنیت سازمان ملل اشاره کرد و گفت، این قطعنامه هیچ تهدیدی را در مورد اعمال زور نسبت به سوریه ایجاد نمی‌کند و روند حل مناقشه را در چارچوب سیاسی پی می‌گیرد.
وزیر خارجه روسیه افزود: از قبل برای ما بسیار مهم بوده است که شورای امنیت روند اجرای قطعنامه را مشخص کند و امنیت بازرسان در سوریه تضمین شود.

 


یک روزنامه آمریکایی از نقشه آمریکا برای تجزیه پنج کشور خاورمیانه به 14 کشور خبر داد و نوشت در این نقشه عربستان به پنج کشور تبدیل شده است!
روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز طی گزارشی تحت عنوان «تصور یک خاورمیانه جدید» نقشه جدیدی از مرزهای پنج کشور عربستان سعودی، سوریه، عراق، یمن و لیبی ترسیم کرده و هر یک از این کشورها را به چند کشور با نام‌های جدید تقسیم کرده است.
طبق این نقشه عربستان سعودی به پنج کشور عربستان شرقی به پایتختی دمام، عربستان سعودی یا وهابستان به پایتختی ریاض، عربستان جنوبی، عربستانی شمالی و عربستان غربی به پایتختی مکه تجزیه شده است. در این نقشه همچنین کشور جدیدی به نام «کردستان» در شمال عراق و سوریه ایجاد شده است!
در نقشه‌ای که در اختیار نیویورک تایمز قرار گرفته کشوری با نام «علویستان» در سوریه تشکیل خواهد شد. برای اهل سنت نیز یک کشور به هم پیوسته از عراق و سوریه به نام «سنیستان» در نظر گرفته شده است! «شیعستان» نیز نام کشوری جدا شده از جنوب عراق خواهد بود و «کوهستان‌های دروز» نیز برای دروزی‌های جنوب غربی سوریه در نظر گرفته شده است.
یمن در نقشه آمریکایی‌ها به دو کشور «یمن شمالی» و «یمن جنوبی» تجزیه شده و لیبی نیز به سه کشور «طرابلس»، «برقه» و «فضان» تجزیه می‌شود.
طبق نوشته این روزنامه آمریکایی با تجزیه این کشورها به کشورهای کوچک، خاورمیانه مدرن! خواهیم داشت که احتمالا فقر از آن رخت بسته و دارای اقتصادی مدرن خواهد بود.
یادآور می‌شود کشور متحد کره نیز با دسیسه آمریکایی به دو کشور کره شمالی و جنوبی تقسیم شد.

 


اجساد 18 شهروند لیبیایی که از مخالفان قذافی در دهه 80 قرن گذشته بودند در سردخانه بیمارستان مرکزی طرابلس کشف شد.
به گزارش العالم، با وجود اینکه به علت آثار فراوان شکنجه بر روی اجساد، و گذشت زمان شناسایی آنها دشوار بود، کارشناسان با استفاده از فناوری دی‌ان‌ای توانستند هویت سه تن از این قربانیان را شناسایی کنند و قرار است این افراد در مراسم باشکوهی در میدان شهدای طرابلس تشییع شوند.
نام این سه شهروند لیبیایی، «محمد سعید الطمزینی»، «خلیفه ابراهیم الحماصی» و «جمال محمد المصراتی» است که به اتهام مشارکت در حمله به باب العزیزیه (محل اقامت قذافی با هدف سرنگونی رژیم وی) در سال 1984 تیرباران یا به دارآویخته شدند.
«بشیر زعبیه» سردبیر روزنامه «المسار» لیبی نیز درباره دلیل نگهداری اجساد قربانیان گفت: بسیاری از اقدامات قذافی عجیب بود و ما نمی‌توانیم دلیل منطقی برای آنها بیابیم. به نظر می‌رسد باید این امر توسط یک روانشناس و جامعه‌شناس مورد بررسی قرار گیرد.
این روزنامه‌نگار لیبیایی همچنین درباره احتمال کشف پیکر امام موسی صدر و دو همراهش در سردخانه‌های مخفیانه قذافی گفت: گمان نمی‌کنم چنین اتفاقی بیفتد. زیرا هیئت‌های متعددی از لبنان باهدف بررسی این موضوع، اقدام به سفر به لیبی کرده‌اند و هیچ گونه اشاره‌ای به این احتمال نشده است. وی افزود: ولی برخی نشانه ها حاکی از دفن اجساد آنها دارد.

 


تروریست‌های فعال در عراق با انفجار 12 خودروی بمب‌گذاری شده در مناطق مختلف بغداد 48 نفر را به شهادت رساندند و بیش از 100 تن را زخمی کردند.
به گزارش خبرگزاری فارس، تروریست‌ها دیروز دست به انفجار 12 خودروی بمب‌گذاری شده در پایتخت زدند. کاظمین، بغداد جدید، بلدیات، الشعب، سبع‌النور، شهرک صدر، الجامعه، الشعله، اور، الشرطه الرابعه و الکراده مکان‌هایی در بغداد هستند که شاهد این انفجارها بودند. آمارهای رسمی و اولیه شمار شهدای این حملات را 48 نفر و مجروحان را نیز بیش از 100 تن اعلام کردند. به گفته منابع دولتی، بیشتر این حملات در محله‌های شیعه‌نشین رخ داده است و به همین خاطر، اکثر مجروحان و شهدای انفجارهای زنجیره‌ای دیروز شیعه بودند. احتمال افزایش شمار تلفات وجود دارد.
منابع امنیتی اعلام کردند، برخی مناطق فوق شاهد انفجارهای دوگانه بودند، بدین صورت که ابتدا خودروی بمب‌گذاری شده منفجر شد و سپس افراد انتحاری خود را در میان جمعیت سرگردان منفجر کردند.
یکشنبه گذشته نیز چهار شهر کربلا، بغداد، مسیب و اربیل شاهد چند انفجار بود این حملات 70 شهید و بیش از 110 مجروح بر جای گذاشت.
هیچ‌کس مسئولیت انفجارهای زنجیره‌ای دیروز بغداد را بر عهده نگرفته است. اما در مورد انفجارهای یکشنبه، گروه تروریستی «دولت اسلامی عراق و شام» مسئولیت حملات اربیل را بر عهده گرفت. این گروه که حملات تروریستی خود را در سوریه انجام می‌دهد، به نظر می‌رسد که فعالیت‌های خود را در عراق نیز توسعه داده است. این گروه تروریستی زیرمجموعه شبکه القاعده است.
«نوری مالکی» نخست‌وزیر عراق تاکنون بارها در مورد اشاعه بحران سوریه به عراق هشدار داده است. دیروز نیز مشاور مالکی قبل از اینکه گروه تروریستی فوق مسئولیت انفجارهای اربیل را بر عهده بگیرد، گفته بود؛ این انفجارها احتمالاً ترکش بحران سوریه است.
در عراق تاکنون پنج استان بغداد، الانبار، نینوا، صلاح‌الدین و دیالی از هدف‌های همیشگی حملات تروریستی بوده است؛ اما مدتی است که تروریست‌ها سعی می‌کنند این حملات را به استان‌های جنوبی و منطقه کردستان عراق نیز بکشانند. گروه‌های سلفی و تکفیری عراق که هم‌اکنون به همه آنها عناصر شبکه القاعده گفته می‌شود، یک پایه ثابت حملات تروریستی علیه غیر نظامیان و به ویژه شیعیان است. این عناصر معمولاً به حملات انتحاری دست می‌زنند.
پایه دوم حملات تروریستی عراق شامل عناصر بعثی می‌شود؛ این حزب هر چند پس از فروپاشی رژيم صدام منحل شده است، اما شماری از سران این رژیم همچنان فراری هستند و بقیه عناصر رده‌های پایین‌تر را برای انجام حملات تروریستی به خدمت گرفته‌اند.
رژیم آل‌سعود از همه فعالان تروریست در عراق (مثل سوریه) حمایت مالی و تسلیحاتی می‌کند.
به اعتقاد کارشناسان، ریاض قصد دارد دولت مالکی را قبل از رسیدن به عمر طبیعی خود، از قدرت ساقط کند و از این طریق، نظام سیاسی عراق و روند دموکراتیک در این کشور را به شکست بکشاند و مردم عراق را نیز متقاعد بکند که در سایه دولت و نظام فعلی هرگز به ثبات و آرامش نخواهند رسید. به همین خاطر ریاض احتمالاً به حملات تروریستی طی ماه‌های آتی در عراق بیشتر دامن خواهد زد.

 


شماری از فلسطینیان در رام‌الله در اعتراض به زندانی بودن هزاران فلسطینی در بند رژیم صهیونیستی تظاهرات کردند.
واحد مرکزی خبر به نقل از شبکه تلویزیونی پرس‌تی‌وی گزارش داد در رام‌الله تظاهرات بزرگی در حمایت از فلسطینیان در بند اسرائیل برگزار شد. شرکت‌کنندگان نقض حقوق زندانیان در زندان‌های اسرائیل را محکوم کردند. آنها همچنین خواستار آزادی همه زندانیانی شدند که ازنظر جسمی وضع وخیمی دارند. اسامه باقر از فعالان جنبش تحریم اسرائیل گفت: ما با برگزاری تظاهرات این پیام روشن را به دولت اسرائیل می‌دهیم که به حمایت خود از زندانیان فلسطینی ادامه خواهیم داد. هم‌اکنون بیش از 650 زندانی فلسطینی در اسرائیل به شدت بیمار هستند و به درمان فوری نیاز دارند و دولت اسرائیل بر خلاف قوانین بین المللی درمان لازم را برای این بیماران فراهم نمی‌آورد.
مصطفی برغوثی از سیاستمداران فلسطینی هم تأکید کرد هم‌اکنون 5000 فلسطینی در زندان‌های اسرائیل هستند که صدها نفر از آنها بیمار هستند. او افزود به ویژه درباره سلامت 30 زندانی فلسطینی که در شرایط وخیمی قرار دارند، نگران هستند. برغوثی گفت بسیاری از آنها بیماری‌های بسیار خطرناکی از جمله سرطان دارند و اسرائیل اجازه نمی‌دهد آنها درمان شوند.
گزارش انجمن زندانیان فلسطینی نشان می‌دهد ده‌ها فلسطینی در شرایط بسیار وخیمی هستند و نیروهای اسرائیلی بسیاری از فلسطینیان را درحالی که زخمی شده‌اند، زندانی می‌کنند. بیشتر زندانیان بیمار فلسطینی به سرطان یا بیماری‌های قلبی مبتلا هستند یا دست یا پایشان قطع شده است.

 


وزیر خارجه سودان ضمن هشدار نسبت به برخی تلاش‌ها برای آغاز «انقلاب سودان»، دلیل ناآرامی های داخلی را در کشورش دخالت عناصر خارجی دانست.
به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، علی کرتی، وزیر خارجه سودان در مصاحبه با شبکه خبری العربیه، تأکید کرد: پشت پرده درگیری‌های مسلحانه در سودان دخالت‌های خارجی قرار دارد.
کرتی عنوان داشت: اقتصاد سودان امروز به دلیل تحریم قدرت‌های سلطه‌گر با چالش‌های بزرگی روبه‌روست و دولت نمی‌تواند به دادن یارانه کالاهای ضروری ادامه دهد.
وی خاطرنشان کرد که هزینه‌های دولت درسال گذشته تا حدود یک سوم کاهش داشته است و این هزینه‌ها تحت نظارت بانک بین‌المللی و صندوق بین‌المللی پول است.
همزمان با هشدار وزیر خارجه سودان تظاهرات علیه تدابیر اقتصادی دولت و لغو یارانه برخی کالاها همچنان ادامه دارد.
به گزارش شبکه الجزیره، تظاهرکنندگان در خیابان‌های خارطوم شعارهایی علیه دولت سر دادند.
در جریان ناآرامی‌های اخیر در سودان تعدادی از معترضان براثر حمله نیروهای پلیس کشته و مجروح شدند.
برخی از احزاب سودان ضمن محکوم کردن برخورد پلیس با معترضان خواستار تحقیق در این مورد شده‌اند.

 


دانشگاه‌ها و مدارس مصر شاهد اعتراض‌های گسترده علیه «کودتای نظامی» و تقاضا برای «بازگشت مشروعیت» به این کشور بود.
واحد مرکزی خبر به نقل از شبکه تلویزیونی الجزیره نوشت، روز یکشنبه و در هفته «جوانان، ستون‌های انقلاب» هزاران نفر از دانشجویان و دانش‌آموزان دبیرستانی طرفدار اخوان‌المسلمین مصر با برپایی تظاهرات «ضد کودتا» در دانشگاه‌ها و مدارس، خواستار بازگشت مشروعیت به کشورشان شدند.
این اعتراض‌ها در برخی دانشگاه‌ها مثل «عین الشمس»، «حلوان»، «قاهره»، «شرقیه»، «بنی سویف»، «زقاقیق»، «سوهاج»، «المنیا»، «دمنهور»، «دقهلیه» و... پس از حضور افرادی که اخوانی‌‌ها آنها را «اراذل و اوباش» معرفی کرده‌‌اند به خشونت کشیده شد. پلیس ضدشورش مصر نیز در این بین اقدام به سرکوب یا بازداشت شماری از معترضان اخوانی کرد. شبکه تلویزیونی المیادین در این‌باره به نقل از منابع امنیتی مصر نوشت درگیری‌هایی هم بین موافقان و مخالفان مرسی در قاهره رخ داده که طی آن 3 نفر کشته و 13 نفر مجروح شدند.
در گزارش الجزیره آمده روز یکشنبه روز دانشجویان بود و به محض بازگشت آنها از تعطیلات پایان هفته، دانشگاه‌ها بار دیگر به سبب اعتراضات و تظاهرات دانشجویان ملتهب شد و دانشجویان بر ادامه مخالفت‌های خود با کودتای نظامی تاکید کردند و در همین چارچوب خواستار آزادی دانشجویان و استادان در بند شدند. دانشگاه قاهره نیز شاهد تظاهرات علیه کودتا بود و شرکت‌کنندگان در آن شعارهای تحصن‌کنندگان در رابعه العدویه را سر دادند. آنها تصاویری از استادان و دانشجویان بازداشت‌شده را در دست داشتند و با سر دادن شعارهایی خواستار بازگشت مشروعیت شدند. از سوی دیگر شماری از دانشجویان نیز در حمایت از وزیر دفاع و دولت موقت تظاهرات کردند.
اعتراض‌ها علیه حاکمان نظامی مصر از زمان برکناری مرسی همچنان ادامه دارد. به دلیل شدت عمل ارتش، پلیس و دادگاه‌های مصری در برخورد با معترضان، این اعتراض‌ها مدتی است همچون روزهای اول باشکوه برگزار نمی‌شود. اخوانی‌ها می‌گویند حدود 3000 نفر از طرفدارانشان به دست ارتش و پلیس و در خیابان‌ها یا زندان‌ها کشته شده‌‌اند. تقریبا تمام رهبران آنها نیز در بازداشت بوده و در انتظار محاکمه به سر می‌برند. در همین رابطه خبر می‌‌رسد دادگاه مصر «هشام قندیل» نخست‌وزیر «محمد مرسی» را به یک سال زندان محکوم کرده است.
وقوع شکاف در بین اخوان‌المسلمین یکی دیگر از تحولات مهم و جدید مصر است که نگرانی‌هایی برای گردانندگان این حزب به وجود آورده است.
منابع خبری در این کشور اعلام کرده‌اند گروهی از اعضا و طرفداران جوان اخوان‌المسلمین به‌زودی با نماینده دولت موقت مصر دیدار خواهند کرد تا درباره تشکیل گروه جدید اخوان‌المسلمین رایزنی کنند. مشخصه ویژه این گروه جدید که بسیاری از اعضای آن جداشدگان از اخوان‌المسلمین فعلی هستند، داشتن رویکرد فکری به جای رویکردهای امنیتی است! با این تفاسیر پایگاه اطلاع‌رسانی روزنامه «الوفد» مصر دیروز به نقل از «عبدالمنعم ابوالفتوح»، رئیس حزب نیرومند مصر نوشت، آنها حاضر به پذیرش اخوان‌المسلمین نیستند. هنوز موضع رسمی دولت درباره این درخواست اعلام نشده است.
ریاست جمهوری السیسی
پس از اینکه ارتش و نظامیان مصر به کودتای نظامی و تلاش برای به دست گرفتن قدرت محکوم شدند، آنها اعلام کردند هرگز وارد سیاست نمی‌شوند و اگر در مواردی وارد این عرصه شده‌اند، به درخواست مردم بوده است. در همین رابطه خبر می‌رسد تلاش‌هایی برای ورود همیشگی ارتش مصر به عرصه سیاست آغاز شده و مقدمات این مسئله نیز به اشکال مختلف کلید خورده است. مثلا سایت خبری «الوطن العربی» نوشت کمپین حمایت از نامزدی ژنرال عبدالفتاح السیسی، فرمانده ارتش و وزیر دفاع مصر 5/5 میلیون امضا در حمایت از ریاست جمهوری وی جمع‌آوری کرده است. پیش از این حسنی مبارک، عمروموسی و چندین مقام بلندپایه سیاسی مصر نیز از نامزدی السیسی حمایت کرده و گفته بودند مصر به یک نظامی مثل السیسی نیازمند است!

 


اقدام دولت ترکیه در بستن گذرگاه های مرزی با سوریه، با واکنش تند گروه تروریستی «دولت اسلامی عراق و شام» وابسته به القاعده همراه شده و این گروه اعلام کرده به زودی عملیات نظامی خود را به خاک این کشور می کشاند.
گروه تروریستی «دولت اسلامی عراق و شام» (داعش) دولت ترکیه را تهدید کرده که در صورت خودداری از بازگشایی گذرگاه های مرزی خود با سوریه، این کشور را آماج حملات انتحاری قرار خواهد داد.
شبکه تلویزیونی العالم در این باره گزارش داد ترکیه پس از آنکه شهر مرزی «اعزاز» سوریه به دست عناصر القاعده افتاد، دو گذرگاه مرزی« باب الهوی» و«باب السلامه» را بست اما «داعش» پس از این اقدام با صدور بیانیه ای اعلام کرد که عناصر این گروه به زودی به خاک ترکیه خواهند رسید تا این کشور را از لوس وجود "کافران و فاسدان" پاک کنند!
بر اساس این گزارش«داعش» خطاب به «رجب طیب اردوغان»، نخست وزیر ترکیه هشدار داد: «تو و نوکرانت سرتان را به باد خواهید داد، زیرا حکم خدا در مورد ستمکاران بر شما واجب شده است.»
این گروه تروریستی تا روز دوشنبه به دولت ترکیه مهلت داد این دو گذرگاه مرزی را بگشاید. داعش در این بیانیه مسئولیت انفجارهای «ریحانلی» و« باب الهوی» را برعهده گرفت و هشدار داد عملیات انتحاری به آنکارا و اسلامبول خواهد رسید.
به گزارش سایت الف، چند ماه پیش انفجارهایی قوی شهر «ریحانلی» در جنوب ترکیه را هدف قرار داد که در اثر آن ۴۰ شهروند ترک کشته شدند. هیچ گروهی تاکنون مسئولیت این حملات را نپذیرفته بود. دولت سوریه بارها به اقدام ترکیه در حمایت همه جانبه از گروه های مسلح و باز گذاشتن مرزهای خود برای تردد گروه های مسلح و اعزام آنان به سوریه و ارسال تجهیزات و مهمات نظامی برای آنان، اعتراض کرده است.

 


عزای عمومی در افغانستان
دیروز در افغانستان به مناسبت گرامیداشت قربانیان دوران حاکمیت کمونیست‌ها در این کشور عزای عمومی بود. در مساجد افغانستان به همین مناسبت مراسم ترحیم برگزار شد.
بازداشت سلفی‌ها در اردن
نیروهای امنیتی اردن 20 نفر از اعضای جریان افراطی سلفی را در سه استان این کشور بازداشت کردند. جریان‌های سلفی در اردن با تروریست‌ها در عراق و سوریه ارتباط دارند و حتی برای اقدامات تروریستی به این کشورها اعزام می‌شوند.
مذاکره عباس- کری
«محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین طی تماس تلفنی با «جان کری» وزیرخارجه آمریکا، با وی در مورد احیای روند مذاکرات سازش گفت‌وگو کرد. مردم و جنبش‌های فلسطینی مخالف این گفت‌وگو هستند.
سفر آمانو به کوبا
«یوکیو آمانو» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای برای دیدار با وزیرخارجه کوبا وارد این کشور شد. کوبا در حوزه‌هایی مثل بهداشت، کشاورزی و محیط‌زیست با آژانس مذکور همکاری کرده و تأسیسات هسته‌ای کوبا نیز تحت نظارت آژانس بین‌المللی است.
پیروزی ائتلاف حاکم اتریش
ائتلاف حاکم اتریش متشکل از دو حزب «سوسیال دموکرات» و «محافظه‌کار مردم» بیشترین آرای پارلمان این کشور را به دست آوردند. این دو حزب پس از جنگ جهانی دوم تاکنون معمولاً قدرت را در دست داشته‌اند.

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10