(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


سه شنبه 09 مهر 1392 - شماره 20605

کوتاه اقتصادی
با حضور 20 کشور از امروز انجام می‌شود
برگزاری کنفرانس کمیته بین‌المللی ذخیره‌سازی گاز در تهران
با تصویب لایحه مبارزه با قاچاق کالا و ارز
هرگونه ارزی که در دست مردم باشد قاچاق تلقی می‌شود
مرکز آمار اعلام کرد
تورم شهریور ماه 36 درصد
معاون وزارت کار و رفاه خبر داد
ایجاد شبکه ملی بازار کار
سخنگوی خرید تضمینی:میزان خرید گندم از کشاورزان 2 برابر شد
معاون سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی خبر داد
اضافه دریافت میلیاردی همراه اول و ایرانسل از مشترکان
معاونت برنامه‌ریزی رئیس‌جمهور: دستگاه‌های اجرایی پیشنهادات بودجه‌ای را تا فردا ارائه کنند
اگر لایحه جدید بودجه در کنگره تصویب نشود
800 هزار نفر در آمریکا از امروز بیکار می‌شوند
افزایش 30 درصدی واردات نفت مشتریان آسیایی از ایران
نوربخش: تامین اجتماعی ناظر بر اجرای بیمه تکمیلی دی نیست
پژویان خبر داد
همکاری شورای رقابت با وزارت صنعت برای قیمت‌گذاری خودرو
برای اولین بار صورت می‌گیرد
انتشار اوراق مالی در بازار سرمایه با ضامن غیربانکی
   


* رئیس اتحادیه فروشندگان گوشت گوسفندی از وضعیت حجم دام موجود در کشور خبر داد و گفت: کاهش قیمت دلار انگیزه قاچاق دام را کاهش داده است.علیرضا ملکی اظهار کرد: مشکلی در تامین دام زنده برای ایام عید قربان وجود ندارد و شهرداری 17 مرکز کشتار دام را در تهران برپا خواهد کرد.وی ادامه داد: در این 17 نقطه دامپزشک تمام دام‌ها را معاینه کرده و بعد از کشتار نیز اگر سلامت گوشت به تایید دامپزشک برسد، مجوز خروج و پخش داده خواهد شد.
* مدیر کل استاندارد تهران از انهدام 100 تن مواد غذایی، بهداشتی، آرایشی و تجهیزات پزشکی خبر داد. مسلم بیات گفت: براساس گزارش واحد حقوقی این اداره کل، در جریان عملیات معدوم کردن کالاهای توقیف شده و غیراستاندارد که با همکاری و دعوت سازمان اموال تملیکی صورت گرفته بود، نمایندگان استاندارد، استانداری، وزارت بهداشت و دادستانی پس از بازدید از اقلام مذکور اقدام به انهدام آن کردند. بیات با اشاره به اینکه محصولات مذکور به دلیل عدم رعایت استانداردها توقیف شده بودند، در تشریح این خبر افزود: کالاهای منهدم شده که 4 میلیارد و 500 میلیون ریال ارزش داشتند، شامل حدود 61 تن برنج وارداتی، انواع کمپوت و کنسرو، آبمیوه، نوشابه‌های انرژی‌زا، بیسکویت و کلوچه، شکلات، ماکارونی، روغن مایع، روغن زیتون و... بوده است.
* مدیر کل اداره راه و شهرسازی استان تهران از احتمال تغییر پیمانکاران مسکن ویژه تهرانسر یا افزایش تعداد آنها خبر داد و گفت: تعدادی از واحدهای مسکن ویژه تهران تا پایان سال و مابقی واحدها تا نیمه اول سال آینده به متقاضیان تحویل داده می‌شوند.فریبرز واحدی با اشاره به اینکه پیش‌تر قرار بود تحویل واحدهای مسکن ویژه تهران از آبان و آذر ماه آغاز شود، اظهار کرد: برخی واحدها برای همین زمان آماده هستند اما فعلاً امکان سکونت نیست.
* طی مراسمی در نمایشگاه ایران تلکام 2013 از سرویس «وایمو» رونمایی شد.اداره کل ارتباطات شرکت ارتباطات سیار ایران اعلام کرد: روز یکشنبه 7 مهر ماه طی مراسمی که در سالن اختصاصی همراه اول در نمایشگاه ایران تلکام 2013 با حضور خبرنگاران برگزار شد، از اولین شبکه اینترنت بی‌سیم محلی در ایران «وایمو» رونمایی شد.این سرویس به صورت مشترک توسط «همراه اول» و «مبین‌نت» ارائه می‌شود خدمات باند وسیع را از طریق wifi به هموطنان عرضه می‌کند.
* معاون پیشگیری و هماهنگی سازمان‌ها و امور استان‌های ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در مورد حذف کد شبنم و ایران کد از حوزه تجارت خارجی گفت: برنامه‌ای برای حذف شبنم نداریم. مهدی ابویی اعلام کرد: با توجه به قوانین و مصوبات موجود، هرگونه تصمیم برای طرح شبنم باید در ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز اتخاذ و ابلاغ شود و اظهارات سایر اشخاص خارج از ستاد در خصوص توقف یا تغییر در روند طرح شبنم مورد تایید ستاد نیست.

 


مدیرعامل شرکت ذخیره‌سازی گاز طبیعی از برگزاری همایش کارگروه (WOC2) اتحادیه بین‌المللی گاز (IGU) برای نخستین‌بار و به میزبانی شرکت ملی گاز ایران در کشور خبر داد.
به گزارش روابط عمومی شرکت ملی گاز ایران، مسعود سامی‌وند با اعلام این که ایران در زمینه ذخیره‌سازی گاز به دانش فنی مطلوبی دست یافته است، گفت: نمایندگان بیش از 20 کشور جهان از جمله فرانسه، آلمان، چک و اسلواکی، بلاروس، لهستان، ایتالیا، اوکراین، روسیه، کره‌جنوبی و بلغارستان در این همایش حضور دارند.
وی با اشاره به این که این همایش دو بار در سال (هر 6 ماه یکبار) در یکی از کشورهای عضو برگزار می‌شود، اظهار داشت: در بین کشورهای کاندید شده برای برگزاری این همایش، در این دوره ایران به عنوان میزبان با موقعیت‌های مناسب توسعه نفت و گاز انتخاب شد.
سامی‌وند یادآور شد: در این همایش چندین مقاله مهم درخصوص ذخیره‌سازی گاز طبیعی از جمله جمع‌آوری و تزریق CO2، بررسی امتزاج‌پذیری N2 با متان و بهینه‌سازی تولید و تزریق گاز، بررسی ساختارهای مخازن ذخیره‌سازی هیدروکربوری که اهمیت فراوانی دارد، ارائه و نظرات صاحبنظران در این زمینه اخذ خواهد شد.
مدیرعامل شرکت ذخیره‌سازی گاز طبیعی بازدید از مجتمع گاز پارس جنوبی، تأسیسات ذخیره‌سازی گاز طبیعی سراجه قم و نصرآباد کاشان را از برنامه‌های جانبی همایش عنوان کرد.
این گزارش می‌افزاید: در این همایش نمایندگانی از دانشگاه‌های تهران و شیراز، پژوهشگاه صنعت نفت، مدیریت‌های پژوهش نفت و گاز و شرکت‌های خصوصی و متخصصین نفت و گاز کشور شرکت و در خصوص مقالات ارائه شده داخلی و خارجی بحث و تبادل‌نظر خواهد شد.
براساس این گزارش: جمهوری اسلامی ایران با راه‌اندازی اولین طرح ذخیره‌سازی گاز طبیعی کشور در سراجه قم، از رتبه 33 جهان به رتبه 19 و با راه‌اندازی دومین طرح ذخیره‌سازی گاز طبیعی (شوریجه) به رتبه 5 جهان ارتقا خواهد یافت.
همایش کارگروه (WOC2) اتحادیه بین‌المللی گاز (IGU) از امروز به مدت 4 روز در تهران برگزار می‌شود.

 


رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس به دولت پیشنهاد کرد برای کوتاه کردن دست دلالان بازار ارز در یک فراخوان عمومی تمام ارزهای انباشته مردم را بخرد.
ارسلان فتحی‌پور در گفت‌وگو با ایسنا اظهار داشت: اکنون زمانی است که دولت فراخوان عمومی دهد تا براساس آن کسانی که ارزهای انباشته شده دارند آنها را به بازار عرضه کنند البته بانک‌ها به عنوان مبادی خرید این ارزها باید ارز را به قیمت بازار بخرند چون در این زمان است که دیگر دست دلالان کوتاه می‌شود.
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس خاطرنشان کرد: دولت برای اینکار می‌تواند فرجه‌ای همچون مدت سه ماه را در نظر گیرد تا براساس آن مردم ارزهای انباشته شده خود را به بازار عرضه کنند چون با تصویب لایحه مبارزه با قاچاق کالا و ارز، هرگونه ارزی که دست مردم باشد قاچاق تلقی می‌شود.
فتحی‌پور با تاکید بر اینکه با عرضه ارزهای انباشته شده در منازل قیمت‌ها به ثبات می‌رسد، گفت: وظیفه بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار است که با سیاست‌گذاری مشخص نسبت به تعیین سازوکاری برای خرید ارزهای انباشته شده در منازل اقدام کنند رویکردی که در نهایت منجر به ثبات در بازار ارز خواهد شد.
فتحی‌پور با ابراز امیدواری از ایجاد پویایی در اقتصاد کشور تاکید کرد: برای اینکه شاهد اقتصاد پویایی باشیم باید دست دلالان و واسطه‌گران کوتاه شود و بگذاریم بازار خود امورش را اداره کند. در این بین لازم است در مورد سفته‌بازانی که سال‌ها مالیات پرداخت نکرده و تنها درآمدهایی کذایی را کسب کرده‌اند چاره‌اندیشی شود.
وی با تاکید بر لزوم جلوگیری از کارهای شتاب‌زده برای تثبیت بازار ارز گفت: امروز باید مجلس و دولت در تعاملی دو طرفه مواردی را در کمیسیون‌های تخصصی مورد بحث قرار دهند و اظهارنظرهایی کاملا کارشناسی شده داشته باشند. رویکردی که در غیر این صورت اقتصاد کشور را زیر سوال می‌برد.
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در تبیین سازوکاری برای بهبود وضعیت اقتصادی و به دنبال آن تثبیت قیمت ارز در کشور گفت: در وهله اول باید دولت بتواند ارز اتاق مبادلاتی را تامین کند تا به دنبال آن کسانی که ثبت سفارش کالا کرده‌اند ارز کافی در اختیار داشته باشند. در آن زمان است که بازار ارز به ثبات خواهد رسید.
از سوی دیگر یک کارشناس اقتصادی درباره نوسانات اخیر بازار اظهار داشت: قطعا ارائه و قیمت ارز باید در بازار کاملا هدفمند باشد.
علی‌اصغر رستمی در گفت‌وگو با فارس اضافه کرد: وقتی نرخ ارز در حد منطقی خود باشد، تولید‌کننده داخلی می‌تواند کالا را با هزینه و قیمت کمتر ساخته و با قیمت‌های بازار بین‌المللی به فروش برساند؛ آن زمان است که به تدریج به جایی می‌رسیم که تولید، عرضه و نرخ ارز به تعادل برسد.
این استاد دانشگاه در پاسخ به این سوال که اگر قیمت ارز به نرخ سال‌های 88 و 89 می‌رسید چه اتفاقی رخ می‌داد؟ اظهار داشت: این موارد همه طبق قوانین اقتصادی است و نمی‌توان بدون در نظر گرفتن مفاهیم اقتصادی برخی تغییرها را اعمال کرد.
این کارشناس اقتصادی با ذکر مثالی توضیح داد: زمانی که شخص یک میلیارد تومان پول دارد به راحتی می‌تواند تا یک میلیارد تومان چک پرداخت کند اما زمانی که 10 میلیون تومان نقدینگی دارد نمی‌تواند یک میلیارد تومان چک بکشد.
رستمی با بیان اینکه در اقتصاد، یک بازار پولی داریم و یک بازار سرمایه، تصریح کرد: دولت در حال حاضر در حال تقویت بازار سرمایه است، یعنی در واقع بازار پولی کنترل می‌شود تا بازار سرمایه و بازار مالی تقویت شود.
این کارشناس اقتصادی اضافه کرد: قطعا تقویت بازار سرمایه موجب حرکت چرخ‌های صنعتی تولید و پیشرفت تولید خواهد شد، پس از تحقق این هدف پولی که از محل تولید داخل به داخل کشور می‌آید، قیمت ارز را کاهش می‌دهد.

 


تورم نقطه به نقطه شهریورماه با تغییر نسبت به ماه گذشته به 37 درصد کاهش یافت اما تورم شهری در ادامه روند رو به رشد خود به 36 درصد صعود کرد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، بنا به اعلام مرکز آمار ایران شاخص قیمت کالاها و خدمات مصرفی خانوارهای شهری کشور در شهریور با رشد 2/1 درصدی به 1/170 رسید.
این در حالی است که تورم شهری آخرین فصل تابستان با 9/0 درصد افزایش از 1/35 در مرداد به 36 درصد رسید و تورم نقطه به نقطه نیز با کاهش 4/1 درصدی نسبت به ماه قبل از 4/38 به 37 درصد کاهش یافت.
بنابراین گزارش: شاخص گروه عمده خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات در این ماه به 1/211 رسید که نسبت به ماه قبل 4/0 درصد افزایش یافته است. همچنین شاخص گروه اصلی خوراکی‌ها با 3/0 درصد افزایش به 8/208 رسید. این در حالی است که این شاخص نسبت به مدت مشابه سال قبل 2/50 درصد افزایش داشته و نرخ تورم 12 ماهه این گروه 1/52 درصد بود.
همچنین شاخص گروه عمده خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات نسبت به ماه قبل 9/51 درصد افزایش دارد و درصد تغییرات این گروه در 12 ماهه منتهی به شهریور ماه 92 نسبت به دوره مشابه سال قبل 9/53 درصد است که نسبت به تورم 12 ماهه منتهی به مرداد 3/53 درصد افزایش یافته است.
طبق آمارهای مرکز آمار، شاخص گروه عمده کالاهای غیرخوراکی و خدمات در شهریور 92 به 1/156 رسید که 6/1 درصد نسبت به ماه قبل افزایش دارد،‌ این در حالی است که میزان افزایش شاخص گروه عمده کالاهای غیرخوراکی و خدمات نسبت به ماه مشابه سال قبل 3/31 درصد بود و نرخ تورم 12 ماه منتهی به شهریور ماه سال 92 نسبت به دوره مشابه سال قبل این گروه 4/29 درصد است که نسبت به تورم 12 ماهه منتهی به مرداد 3/28 درصد افزایش یافته است.

 


معاون توسعه اشتغال و کارآفرینی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ایجاد شبکه ملی بازار کار کشور و شناسایی ظرفیتهای خالی بنگاههای اقتصادی را از مهمترین اقدامات پیش‌بینی شده در برنامه 100 روزه وزارت کار ذکر کرد.
علی‌اکبر لبافی به ایسنا، گفت: در حوزه اشتغال و کارآفرینی یک برنامه 100 روزه و یک برنامه یکساله در وزارت کار تنظیم کرده‌ایم که یکی از مهمترین شاخص‌های آن، شناسایی ظرفیتهای خالی واحدهای تولیدی و بنگاههای اقتصادی است.
وی افزود: هدف ما این است که بنگاههای تولیدی و اقتصادی دارای ظرفیتهای خالی را شناسایی و آمار آنها را جمع‌آوری و به شورای عالی اشتغال ارائه کنیم.
لبافی تصریح کرد: در شورای عالی اشتغال هم بسته به مساعدت و حمایت سیستم بانکی و اینکه دولت چه میزان توانایی کسب منابع داشته باشد، نسبت به تامین منابع و تسهیلات لازم جهت تزریق به این بنگاهها اقدام خواهد شد.
معاون توسعه اشتغال و کارآفرینی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تصریح کرد: وزیر کار اهتمام ویژه‌ای دارند که بنگاههای تولیدی را رونق بدهند و ما گمان می‌کنیم که با این کار بتوان آمار مربوط به ظرفیتهای خالی بنگاههای اقتصادی را جمع‌آوری و پروژه‌های نیمه تمام کشور را شناسایی و جهت تعیین تکلیف به شورای عالی اشتغال ارائه کنیم.وی در عین حال ایجاد شبکه ملی بازار کار کشور و صدور کارتهای اعتباری مهارت آموزی و شغل‌یابی را از دیگر اقدامات پیش‌بینی شده در برنامه مذکور برشمرد.لبافی همچنین درباره تازه‌ترین آمار نرخ بیکاری در کشور، گفت: آمار 6 ماهه را هنوز در اختیار نگرفته‌ایم و طبعا متولی اعلام نرخ بیکاری مرکز آمار ایران است و ما هم منتظریم که رقم جدید بیکاری از سوی این مرکز اعلام شود.

 


سخنگوی مدیر پروژه خرید تضمینی گندم، میزان خرید گندم تولیدی کشور از سوی دولت در سال زراعی جاری را دو برابر اعلام کرد.
محسن دارایی در گفت‌وگو با ایرنا افزود: دولت تاکنون حدود 4 میلیون و 900 هزار تن گندم از گندمکاران کل کشور خریداری کرده که این میزان نسبت به سال گذشته بیش از 2 برابر افزایش داشته است.
وی میزان خرید گندم از کشاورزان را در سال گذشته 2 میلیون و 46 هزار تن به ارزش 9 هزار میلیارد ریال اعلام کرد.
وی تصریح کرد: در سال زراعی92-1391 ابتدا نرخ خرید تضمینی هر کیلوگرم گندم 550 تومان بود که به دنبال آن بخش عمده گندم تولیدی به بخش خصوصی فروخته شد. پس از این که نرخ مصوب به 720 تومان و پس از آن به 800 تومان تغییر یافت، شاهد فروش بخش عمده گندم کشاورزان به دولت بودیم.
سخنگوی مدیر پروژه خرید تضمینی گندم بانک سپه گفت: به طور مثال سال گذشته در استان کردستان 26 هزار تن گندم به دولت فروخته شد، در حالی که با اعلام نرخ مصوب 800 تومان از ابتدای فصل برداشت تاکنون 520 هزار تن گندم از استان کردستان به دولت فروخته شده که این امر نشان می‌دهد کشاورزان از این نرخ راضی هستند و به نرخ واقعی نزدیک است.
وی با تاکید بر این که دولت با نگاه کارشناسی و تیزبینانه نرخ سال زراعی92-1393 را تعیین کرده افزود:‌دولت یازدهم امسال قیمت هر کیلوگرم گندم معمولی را 1050 تومان و گندم دورم (گندم با کیفیت بالا که به مصرف کارخانجات ماکارونی و شیرینی‌پزی می‌رسد) را 1080 تومان اعلام کرد که نسبت به نرخ خرید تضمینی سال زراعی گذشته حدود 250 تومان افزایش دارد.

 


معاون سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی گفت: اپراتور اول 8 میلیارد تومان و اپراتور دوم 6 میلیارد تومان از طریق تأخیر در کاهش قیمت آوای انتظار و پیشواز از مشترکان اضافه دریافت کرده‌اند که باید بازگردانند.
حسن رضوانی در گفت‌وگو با فارس، اظهار داشت: کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات در جلسه 147 روز 5 شهریور ماه 1391 تعرفه آهنگ پیشواز و آوای انتظار را از 500 تومان به 300 تومان کاهش داده و این مصوبه از مهرماه سال 91 به اپراتورها برای اجرا ابلاغ شده است.
معاون نظارت و اعمال مقررات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی گفت: در حالی که این مصوبه بلافاصله پس از ابلاغ از سوی اپراتور لازم‌الاجرا بوده ایرانسل این مصوبه را 4 ماه پس از ابلاغ و همراه اول 9 ماه بعد اجرا کرده است.
وی گفت: در این مدت این دو اپراتور به جای اینکه بابت آهنگ پیشواز و آوای انتظار 300 تومان اخذ کنند 500 تومان از مشترکان دریافت کرده‌اند.
رضوانی گفت: رگولاتوری به هر دو اپراتور اعلام کرده که باید این مبالغ اضافه دریافت شده را به مشترکان خود بازگردانند.
معاون رگولاتوری گفت: در این مدت همراه اول 8 میلیارد تومان و ایرانسل حدود 6 میلیارد تومان از مشترکان بابت این سرویس اضافه دریافت کرده‌اند.
وی ادامه داد: پس از انجام مذاکرات بین رگولاتوری و اپراتورها، ایرانسل اعلام کرده که این مبلغ را به مشترکان باز می‌گرداند، اما همراه اول هنوز اعلام نکرده چه خواهد کرد. بنابراین گزارش: به تازگی مدیرعامل همراه اول در یک نشست خبری اعلام کرده که قصد بازگرداندن این اضافه دریافت به مشترکان را دارند.
صدوقی با اعلام توضیحاتی در خصوص اینکه معتقد است قضیه اضافه دریافت نبوده گفت: همراه اول پس از ابلاغ رگولاتوری تعرفه را به 300 تومان کاهش داد و برای بازپرداخت مابه‌التفاوت تعرفه 500 و 300 تومانی مقرر شده که کسانی که در طول یک سال گذشته از آوای انتظار همراه اول استفاده کرده‌اند این مبلغ را بستانکار شوند و بتوانند در یک سال آینده از این سرویس استفاده کنند.
اما رضوانی در خصوص این گفته صدوقی، تأکید کرد، حتی این نحوه بازپرداخت مورد پذیرش نخواهد بود. شاید برخی مشترکان فعلاً نخواهند آوای انتظار را فعال کنند، در این صورت تا چه زمانی این مبالغ باید دست اپراتور بماند؟

 


معاون برنامه‌ریزی معاونت برنامه‌ریزی رئیس‌جمهور از دستگاه‌های اجرایی خواست تا فردا (10 مهر) پیشنهادات بودجه‌ای خود را برای تدوین بودجه 93 ارائه کنند.
بر اساس این بخشنامه به منظور اصلاح ساخت بودجه‌ریزی متناسب با شرایط و تحولات روز، حرکت در جهت تغییر نظام بودجه‌ریزی از سنتی به نظام بودجه‌ریزی عملیاتی، پرهیز از دوباره‌کاری و اتلاف وقت و صرفه‌جویی در زمان بررسی احکام لوایح بودجه سنواتی، این معاونت در نظر دارد لایحه احکام دائمی را قبل از تدوین لایحه بودجه 93 به مجلس شورای اسلامی تقدیم کند.
به گزارش فارس در ادامه بخشنامه حمید پورمحمدی آمده است: به موجب این بخشنامه دستگاه‌های اجرایی و شرکت‌های دولتی پیشنهادات خود را درباره آن دسته از احکام قانون بودجه سال 1392 که دارای ماهیت دائمی هستند در چارچوب فرم و ضوابط پیوست حداکثر تا روز چهارشنبه 10 مهر ماه به دبیرخانه کارگروه بررسی احکام (امور هماهنگی و تلفیق برنامه و بودجه) ارسال کنند.

 


در صورت تصویب نشدن لایحه بودجه آمریکا در کنگره و سنا از امروز بخش‌هایی از دولت فدرال آمریکا تعطیل می‌شود.
به گزارش فارس به نقل از خبرگزاری فرانسه، تعطیلی جزئی دولت آمریکا اواسط نیمه شب دوشنبه 30 سپتامبر (8 مهر ماه) آغاز می‌شود زیرا جمهوری‌خواهان تلاش می‌کنند تا در لایحه جدید بودجه، تامین بودجه قانون خدمات درمانی «باراک اوباما» رئیس‌جمهوری آمریکا را یک سال به تعویق اندازند و دموکرات‌‌ها نیز حاضر نیستند از این طرح رئیس‌جمهور آمریکا عقب بکشند.
البته قرار است سنای آمریکا درست چند ساعت قبل از ضرب‌الاجل تعطیلی دولت فدرال، تشکیل جلسه دهد، هرچند «هری رید»‌ رئیس اکثریت دموکرات‌های سنا از پیش وعده داده است که با طرح مجلس نمایندگان تحت کنترل جمهوری‌خواهان در زمینه به تعویق انداختن یک ساله بخش‌های کلیدی قانون خدمات درمانی اوباما مخالفت خواهند کرد.
طرح جمهوری‌خواهان همچنین مالیات تجهیزات پزشکی را به عنوان بخشی از لایحه فوری بودجه که به ادامه فعالیت دولت فدرال منجر می‌شود، لغو می‌کند.
در صورت عدم توافق سنا و مجلس نمایندگان آمریکا، از اوایل صبح امروز بخش‌هایی از دولت فدرال آمریکا تعطیل خواهد شد و در نتیجه حدود 800 هزار تن از کارکنان دولت فدرال مجبور می‌شوند از اول اکتبر (9 مهر ماه) بدون حقوق و مزایا کار خود را از دست بدهند و در خانه‌هایشان بنشینند.
بر اساس این گزارش برخی از خدمات مهم همچون محافظت از مرزها، نظارت بر مناطق حساس و کنترل ترافیک هوایی به فعالیت ادامه می‌دهند.
جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها در سال‌های گذشته با توافق دقیقه نودی خود از تعطیلی دولت فدرال جلوگیری کردند. امسال نیز که احتمال تعطیلی دولت فدرال بالا رفته است، مجلس نمایندگان آمریکا به اتفاق آرا روز یکشنبه لایحه‌ای را به تصویب درآورد در صورتی که دولت با مشکل کمبود بودجه مواجه شد، در هر صورت حقوق نظامیان آمریکایی را پرداخت کند.
خبرنگار خبرگزاری فرانسه از واشنگتن همچنین گزارش داد: این بار، از 9 مهر ماه دولت آمریکا با تعطیلی جزئی روبه‌رو می‌شود مگر آنکه تحولات دقیقه 90 و مهیجی در کنگره رخ بدهد که بعید است این بار چنین اتفاقی بیافتد.
بر اساس این گزارش، اگر تعطیلی دولت فدرال اجرایی شود، موسسه ملی بهداشت اجازه آغاز آزمایشات بالینی جدید با ویزیت بیماران جدید را ندارد، موزه‌ها و پارک‌های ملی تعطیل خواهد شد و 18 هزار نفر از کارکنان سازمان هوا و فضای آمریکا مجبورند بدون حقوق در خانه‌های خود بمانند و این تنها بخشی از پیامدهای تعطیلی دولت فدرال خواهد بود.
گفتنی است در حین دو تعطیلی پیشین دولت فدرال آمریکا به مدت 6 روز در سال 1995 و 21 روز از دسامبر همان سال تا اوایل سال 1996، 800 هزار نفر از کارکنان فدرال مجبور شدند به دلیل عدم پرداخت بودجه در خانه بمانند.

 


واردات نفت مشتریان آسیایی از ایران در مرداد ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته 30 درصد افزایش یافت.
به گزارش فارس، چهار خریدار بزرگ نفت ایران در آسیا شامل؛ چین، هند، ‌کره جنوبی و ژاپن در ماه آگوست (مرداد ماه) روزانه 865 هزار و 650 بشکه نفت از ایران وارد کرده‌اند که نسبت به ماه مدت مشابه سال گذشته 30 درصد افزایش را نشان می‌دهد.
واردات نفت این کشورها در 8 ماه سال 2013 برابر با 927 هزار و 860 بشکه نفت در روز بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 16 درصد کاهش یافته، ‌این میزان در مدت مشابه سال گذشته برابر با 1/1 میلیون بشکه نفت در روز بوده است.
به نوشته رویترز این افزایش بیشتر ناشی از واردات نفت کره جنوبی از ایران بوده است چرا که این کشور در آگوست 2012 به علت مشکلات بیمه‌ای هیچ نفتی از ایران وارد نکرده است.
براساس آمار وزارت تجارت ژاپن، این کشور در ماه آگوست، روزانه 214 هزار و 879 بشکه نفت از ایران وارد کرده است. توکیو در 8 ماه سال جاری میلادی 187 هزار و 860 بشکه نفت از ایران وارد کرده است.

 


مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی با بیان اینکه این سازمان ناظر بر اجرای بیمه تکمیلی دی نیست، اظهار کرد: وظیفه نظارت برعهده کانون عالی بازنشستگان و مستمری‌بگیران تامین اجتماعی است و چون نوع این بیمه اتکایی است، بیمه مرکزی باید در این زمینه پاسخگو باشد.
سیدتقی نوربخش در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اینکه قرارداد بیمه تکمیلی دی بین کانون عالی مستمری‌بگیران تامین‌اجتماعی و بیمه دی منعقد شده است، خاطرنشان کرد: سازمان تامین اجتماعی تنها در این زمینه کمک می‌کرده که حق بیمه تکمیلی از حقوق مستمری‌بگیران کسر شود.وی ادامه داد: مذاکراتی را با رئیس بیمه مرکزی ایران انجام داده‌ام، اما تصمیم‌گیری در این زمینه مربوط به خود سازمان نیست چرا که تامین اجتماعی تنها مکلف به اجرای بیمه پایه است.
نوربخش در مورد علت موفقیت بیمه طلایی بازنشستگان کشوری در قیاس با بیمه تکمیلی دی توضیح داد: دولت در سازمان تامین اجتماعی شریک این سازمان است، اما در مورد بیمه طلایی بازنشستگان کشوری، دولت کارفرما است.
مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی با اشاره به اینکه دولت در بیمه طلایی بازنشستگان کشوری می‌تواند تسهیلاتی را قائل شود گفت: در بیمه تکمیلی دی این اتفاق نمی‌افتد، اما در راستای تسهیل شرایط افراد تحت پوشش بیمه تکمیلی دی، مذاکراتی را با رئیس بیمه مرکزی ایران داشته‌ایم و امیدواریم به زودی شاهد نتایج آن باشیم.

 


شورای رقابت در مورد دستورالعمل قیمت‌گذاری خودرو و کنترل بازار با وزارت صنعت و تجارت همکاری خواهد کرد.
جمشید پژویان رئیس شورای رقابت از برگزاری جلسه شورا با محمدرضا نعمت‌زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت، قائم‌مقام و برخی معاونین این وزارتخانه خبر داد و گفت: برخی محورهایی که مدنظر مسئولان این وزارتخانه بود در جلسه مطرح شد.
رئیس شورای رقابت با بیان اینکه در جلسه دیروز دوشنبه، مسائل صنعت خودرو مورد بحث و بررسی قرار گرفت افزود: واقعیت‌های این صنعت مطرح و مقرر شد که در جلسه روز چهارشنبه شورا این موضوع براساس مستندات مورد بررسی قرار گیرد.
وی افزود: وزیر صنعت، معدن و تجارت مطرح کرد که شورای رقابت در مورد دستورالعمل قیمت‌گذاری خودرو و کنترل بازار با این وزارتخانه همکاری داشته باشد، بر این اساس شورای رقابت نیز همکاری لازم را در جهت نقشه راه صنعت خودرو با این وزارتخانه انجام خواهد داد.
پژویان با تاکید بر اینکه شورای رقابت و وزارت صنعت به طور تقریبی در تمام زمینه‌ها با یکدیگر توافق دارند، تصریح کرد: در مجموع جلسه شورا با مسئولان وزارت صنعت مثبت ارزیابی می‌شود، شورا و وزارتخانه هیچ مشکلی در زمینه دیدگاه‌ها با هم ندارند و فقط باید راهکارها به صورت هماهنگ باشد.
رئیس شورای رقابت با اشاره به این که وزیر صنعت، معدن و تجارت بر جایگاه شورا تاکید کرد، گفت: برخی‌ها از مسائل میان شورا و وزارت صنعت سوءاستفاده کرده و در جهت منافع خود بهره‌برداری می‌کنند.

 


مدیرعامل شرکت تامین سرمایه امید از انتشار اوراق اجاره چادرملو به ارزش 1500 میلیارد ریال با ضامن غیربانکی برای اولین بار در کشور خبر داد.
سید محسن فاضلیان دیروز در نشستی خبری با بیان اینکه اوراق اجاره صکوک چادرملو دومین اوراق اجاره بزرگ بازار سرمایه است، گفت: این اوراق برای نخستین بار با ضامن غیربانکی و با ضمانت شرکت‌های گروه مدیریت سرمایه‌گذاری امید و سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات در بازار سرمایه منتشر می‌شود.
وی شرکت تامین سرمایه امید را به عنوان مشاور عرضه و متعهد پذیره‌نویس بازارگردان این اوراق و شرکت کارگزاری بانک سپه را عاملیت فروش آن معرفی کرد.
این فعال بازار سرمایه با اشاره به اینکه ظرفیت‌های بازار سرمایه به لحاظ کمی و کیفی رو به افزایش است، گفت: تنوع ابزارها با معرفی صکوک متناسب با سلایق سرمایه‌گذاران متنوع‌تر شده است و در چنین شرایطی بازار سرمایه به رسالت اصلی خود یعنی تامین مالی، خواهد رسید.فاضلیان ادامه داد:‌ هرچند مدت‌ها بانک محور بوده‌ایم اما زمان آن فرا رسیده تا به قابلیت‌های بازار سرمایه و تامین سرمایه‌ها که رسالت اصلی آن تامین مالی است اعتماد و به سوی آنها گام برداریم.
وی در مورد مزیت اوراق اجاره در مقایسه با سایر منابع تامین مالی گفت: اوراق اجاره جزو اوراق بهادار اسلامی است که به پشتوانه دارایی تهیه می‌شود و نسبت به اوراق مشارکت و سایر تسهیلات امکان نکول (ارايه اوراق قبل از سررسید)‌ آن بسیار کمتر است؛ زیرا دارایی در تملک نهاد واسط قرار می‌گیرد و در صورت عدم انجام تعهدات توسط بانی سرمایه‌گذاران محفوظ است.
مدیرعامل شرکت تامین سرمایه امید با تاکید بر بانام بودن این اوراق که موجب کاهش ریسک خواهد شد، گفت: نرخ سود در نظر گرفته شده 20 درصد و پرداخت سود آن هر سه ماه یک بار از طریق شرکت سپرده‌گذاری مرکزی خواهد بود.
فاضلیان زمان انتشار این اوراق را از سه‌شنبه نهم مهرماه عنوان کرد و افزود: سرمایه‌گذاران می‌توانند با مراجعه به شرکت‌های کارگزاری نسبت به خرید اوراق اجاره چادرملو اقدام کنند.
در ادامه این نشست هادی بشیری‌راد رئیس دفتر برنامه و بودجه شرکت چادرملو در مورد هدف انتشار این اوراق گفت که انتشار این اوراق برای اجرای دو طرح عمده شامل طرح احداث کارخانه تولید آهن اسفنجی با ظرفیت تولید یک میلیون و 600 هزار تن در سال و طرح احداث کارخانه تولید فولاد با ظرفیت تولید یک میلیون تن در سال است.
وی در مورد مبلغ کل سرمایه‌گذاری مورد نیاز برای اجرای این طرح‌ها گفت: طبق بررسی‌های انجام شده سرمایه‌گذاری مبلغ 728/632/6 میلیون ریال است که تامین یک میلیون و 500 هزار میلیون ریال آن از طریق انتشار اوراق اجاره و مابقی از طریق افزایش سرمایه و منابع داخلی شرکت در دستور کار قرار گرفته است.
بشیری‌راد با بیان اینکه طرح احداث کارخانه فولاد 75 درصد پیشرفت فیزیکی داشته زمان راه‌اندازی آن را نیمه دوم سال 93 عنوان کرد. رئیس دفتر برنامه و بودجه شرکت چادرملو همچنین به راه‌اندازی واحد احیا نیز اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه نمی‌خواهیم گندله از این سایت خارج شود اقدام به راه‌اندازی این واحد کرده‌ایم که هم اکنون 5 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.
رشد بورس ادامه‌دار شد
شاخص بورس تهران در معاملات دیروز هم 391 واحد دیگر رشد کرد و به کانال 65 هزار و 720 واحد رسید.
البته در بازار دیروز از شدت پرشتاب بورس و روند سنگین تقاضا کاسته شد و شرکتهای با روندی منطقی به رشد خود ادامه دادند و موجب رسیدن دماسنج بازار سرمایه به سطح 65 هزار و 720 واحد شدند.
به گزارش ایسنا، در بازار دیروز نمادهای پتروشیمی، پالایشگاهی، فلزی و معدنی مثبت شده و شرکتهای هلدینگ خلیج‌فارس، پالایشگاه بندرعباس، پالایشگاه اصفهان، فولاد مبارکه، چادر ملو، مخابرات، گل‌گهر، توسعه معادن و فلزات، پالایشگاه تبریز، پتروشیمی خارک و فناوران بیشترین تاثیر را در رشد شاخص بورس گذاشتند.
همچنین در بازار دوشنبه جدال سنگین بین خریداران و فروشندگان در نمادهای بانکی مشاهده شده و خریداران سعی کردند در حداقل قیمت ممکن مانع تشکیل صف فروش برای بانکهای سینا، صادرات، ملت و پاسارگاد شوند اما با این حال تمام سهام شرکتهای بانکی و نیز خودرویی با روند منفی مواجه شدند به طوری که بانکهای ملت، پاسارگاد، صادرات، تجارت، اقتصاد نوین به همراه نفت و گاز پارسیان و ایران‌خودرو با افت قیمتی خود مانع از رشد بیشتر شاخص شدند.
در بازار دیروز کشتیرانی، پتروشیمی فناوران، پالایشگاه بندرعباس، معادن بافق، گل‌گهر، هلدینگ خلیج‌فارس و صنعتی بازار از بهترین تقاضای خرید و سایپا، بیمه دانا، مپنا، ایران‌خودرو، ایران ترانسفو، سرمایه‌گذاری سایپا و گروه بهمن از بیشترین تقاضای فروش برخوردار شدند.

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10