(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


سه شنبه 09 مهر 1392 - شماره 20605

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
به نام مردم نان نخورید !(یادداشت روز)
کیهان و خوانندگان
عاشق(گفت و شنود)
در جلسه هیئت دولت
روحانی : تمرکز اصلی در گفت‌وگو با اوباما حفظ حقوق هسته‌ای ایران بود
عراقچی: نحوه کار با 1+5 پس از مذاکرات ژنو مشخص می‌شود
ظریف: حق غنی‌سازی قابل مذاکره نیست
آتلانتیک: آمریکا می‌خواهد ایران خودکشی کند!(خبر ویژه)
این مشاور آبروی آن مشاوران را می‌خرد؟!(خبر ویژه)
روحانی: دموکرات‌ها عصبانی‌اند چون از ملت ایران سیلی خورده‌اند(خبر ویژه)
یک وادادگی دیگر!(خبر ویژه)
قابلی نداره!از خودتان دزدیده بودیم(خبر ویژه)
 


موضوع این یادداشت را می‌شد به فضاسازی‌ها و عملیات‌ روانی رسانه‌های غربی علیه ایران طی چند روز اخیر اختصاص داد.
تماس تلفنی اوباما- روحانی و بحث پردامنه رابطه ایران و آمریکا بهانه مناسبی بوده تا در قالب سناریوها و سوژه‌های رسانه‌ای هجمه گسترده‌ای بر ضد اصول و محکمات جمهوری اسلامی به پیش کشیده شود.
جا داشت خطوط خبری- تحلیلی این رسانه‌ها و شبکه‌های ضدانقلاب تجزیه و تحلیل و بررسی می‌شد تا ماهیت فریبکارانه و رویکرد خصمانه و غیرقابل اعتماد حریف بهتر و روشن‌تر برملا می‌شد.
دور از اولویت و حساسیت نیست اگر این پرسش کلیدی مورد واکاوی قرار می‌گرفت که چه اتفاقی در نیویورک افتاده است؟
آیا اتفاق بزرگی که رسانه‌ها و شبکه‌های ضدانقلاب آن را در سطحی وسیع برای مخاطبان خود پمپاژ می‌کنند در چارچوب منافع دوطرف بوده یا کاملا یکسویه و جهت‌دار است؟
اما علی‌رغم اهمیت مباحث یاد شده یک نکته اصلی و لایتغیر در این میان وجود دارد و آن رسالت و ماموریت حریف است که اولاً؛ از اصول خود کوتاه نخواهد آمد و ثانیاً؛ آن اصول با اصول جمهوری اسلامی همخوانی ندارد و مواجهه ایران با دشمنی به نام آمریکا به ماهیت طرفین برمی‌گردد و یک چالش ماهوی میان دو طرف وجود دارد و طبیعی است که این رویارویی به پایان نمی‌رسد مگر اینکه یک طرف، تغییر ماهیت بدهد.
بنابراین از دشمن، انتظاری جز دشمنی نیست و کاملا عادی است اگر رسانه‌های حریف انواع و اقسام سناریوهای پیچیده و چند لایه را به صحنه آورند تا از فضای موجود امتیازی کسب کنند و یا تلاش نمایند بر ذهن مسئولان و افکار عمومی کشورمان نفوذ کرده و آنچه از قبل اراده کرده و نقشه کشیده‌اند در پایان کار برداشت کنند.
اینکه در این پروژه موفق می‌شوند یا با شکست روبرو خواهند شد موضوع اصلی این نوشتار نیست و باید در جای خود بدان پرداخت.
پس اجازه بدهید این یادداشت را به رفتارشناسی برخی از رسانه‌ها و مطبوعات داخلی اختصاص دهیم که بی‌محابا جدول دشمن را پر می‌کنند و گویا رفتار و گفتار پرسش‌برانگیز آنها شاقول «اعتدال» شده و هیچ صدایی را برنمی‌تابند و بلافاصله به منتقدان انگ افراطی و تندرو می‌زنند!
طرفه آن که این جماعت نه خواب هستند و نه خود را به خواب زده‌اند بلکه می‌دانند چه می‌کنند و مانند دلال معامله‌ای عمل می‌نمایند که هدف نهایی او جوش خوردن معامله است و طرفی که می‌خواهد احتیاط بیشتری کند و با دقت و با چشمانی باز پای معامله بیاید به هزار وعده توخالی او را قانع نموده و از سوی دیگر؛ به مدح و ستایش طرف دیگر معامله می‌پردازند تا کاملا موانع برچیده شود و شخص محتاط در فضای ساختگی بغلتد و صحنه را مهیا ببیند غافل از آن که همه ابعاد ماجرا را ندیده و در نهایت دچار خسارت بزرگی شده که دیگر کار از کار گذشته است.
دانستن اگر حق مردم است- که هست- چرا مدعیانی که دم از مردم و دانستن آنها می‌زدند اکنون همه ابعاد موضوع مذاکره ایران و آمریکا را برای افکار عمومی توضیح نمی‌دهند.
واقعا همه ماجرا این فضای گل و بلبلی است که برخی رسانه‌های مدعی اصلاحات ترسیم کرده‌اند یا خدای ناکرده نان خوردن به نام مردم حرفه و سرقفلی آنها شده و چون ذی‌نفع هستند تنها یک روی سکه را بازگو می‌نمایند.
در این باره اشاره به مستنداتی ضروری است تا از تحرکات و تکاپوی رسانه‌ای جریانی که خط نرمش با مختصات سازش! را پیگیری و رهگیری می‌کند رونمایی شود:
1- محور عمده جریان مورد اشاره و رسانه‌های وابسته به آن بر این مطلب متمرکز است که در بحث رابطه ایران و آمریکا، حریف کاملا و صددرصد قابل اعتماد است.
البته این ابتدای داستان است. چون وقتی به طرف مقابل این چنین می‌شود اعتماد کرد پس به زعم این جماعت، این یک «فرصت» برای ایران محسوب می‌شود. و به تعبیر دیگر توپ در زمین ایران است و اکنون که حریف لبخند زده و حتی بالاتر از آن تلفن زده، نوبت ایران است که پاسخ مناسب بدهد.
این در حالی است که شواهد و قرائن غیرقابل خدشه و رفتار آشکار طرف آمریکایی به وضوح نشان می‌دهد شرایط آنگونه نیست که مدعیان داخلی مانور می‌دهند و با واقعیت‌ها فرسنگ‌ها فاصله است.
چند نمونه از اظهارات صریح و بدون ابهام مقامات آمریکایی خواندنی و قابل تامل است؛
الف- جان کری اخیرا در مصاحبه با سی‌بی‌اس می‌گوید: «تا زمانی که روندی قابل رسیدگی، مشخص و شفاف آغاز نشود آمریکا موضوع لغو تحریم‌ها علیه ایران را حتی مورد بررسی هم قرار نخواهد داد.»
یعنی اگر گام اول آمریکا برای اثبات حسن‌نیت لغو تحریم‌های ضد ایرانی است این موضوع از سوی وزیرخارجه آمریکا با شروط و ادعاهای زیاده‌خواهانه به چالش کشیده می‌شود.
ب- دن شاپیرو سفیر آمریکا در تل‌آویو روز گذشته در مصاحبه با رادیو اسرائیل به صراحت بیان می‌کند؛ «اهداف اسرائیل و آمریکا در قبال برنامه هسته‌ای ایران یکسان است» و بلافاصله اضافه می‌کند؛ «همکاری بی‌سابقه بین واشنگتن و تل‌آویو برای به اشتراک گذاشتن اطلاعات درباره برنامه هسته‌ای ایران تحسین‌کننده است.»
پ- پیش از این دو مقام آمریکایی، سوزان رایس مشاور امنیت ملی اوباما نیز در مصاحبه با سی‌ان‌ان به سوال فرید ذکریا که پرسیده بود؛ «با توجه به عبارت اوباما درباره حق دسترسی ایران به انرژی صلح‌آمیز هسته‌‌ای، آمریکا حق غنی‌سازی ایران را به رسمیت شناخته است»؟ واکنش نشان داد و در پاسخ خاطر نشان می‌کند؛ «اوباما نگفته حق غنی‌سازی ایران را به رسمیت می‌شناسد.» طرفه آنکه سوزان رایس هم مانند دن شاپیرو تاکید می‌کند آمریکا و اسرائیل درباره برنامه هسته‌ای ایران هم‌نظر هستند. این اعتراف رایس و شاپیرو برای ساده‌لوحان و ذوق‌زدگان کافی نیست؟
ت- و بالاخره باید به بخشی از ماهیت و رویکرد آمریکا در مواجهه اخیر با هیئت ایرانی اشاره کرد که رسانه‌های غربی آن را به بیرون درز دادند. از جمله نیویورک‌تایمز که به صراحت می‌نویسد؛ بعید است که کنگره آمریکا تحریم‌های ضد ایرانی را لغو کند و در ادامه اذعان می‌نماید که شروط و خواسته‌های واشنگتن - بخوانید مطالبات غیرقانونی - درباره برنامه هسته‌ای ایران، این کشور را با شوک بزرگی روبرو خواهد کرد.
معنای این عبارت نیویورک‌تایمز روشن است و آن اینکه ایران باید بداند هیچ نرمشی از سوی آمریکا در کار نیست.
خب، با این اوصاف و در شرایطی که صحنه روشن و خواسته‌های زورگویانه حریف شفاف و بدون ابهام است چرا برخی در داخل تلاش می‌کنند به افکار عمومی کشورمان القاء نمایند که حریف آماده امتیاز دادن و نرمش است؟
عجیب است که فلان روزنامه مدعی اصلاح‌طلبی با آلن ایر سخنگوی فارسی زبان وزارت خارجه به گفت‌وگو می‌نشیند و از قول او تیتر می‌زند؛ «خواستار لغو تحریم‌ها هستیم» و این تیتر را با چاشنی عکسی از او و با حالتی به اصطلاح محجوب و دلسوزانه بر صفحه اول خود می‌نشاند! عکسی که سخنگوی فارسی زبان وزارت‌خارجه آمریکا انگشتر عقیق نیز به دست دارد.
آیا فارسی صحبت کردن و انگشتری که نماد خاصی در فرهنگ ایرانی است تضمینی برای اعتماد به کسانی است که تحریم‌های وحشیانه را علیه ملت ایران تصویب کردند؟
و باز عجیب‌تر آنکه آلن ایر در مصاحبه با همین روزنامه اصلاح‌طلب، طلبکارانه می‌گوید؛ بین حرف تا عمل تفاوت هست و ما تمرکزمان بر عمل است و ایران باید از این فرصت استفاده کند و حتی تصریح می‌کند که اوباما و جان کری بر این باورند که گفته‌های روحانی باید به بوته آزمایش سپرده شود.
و بالاتر از همه اینها، اینکه آلن ایر در این مصاحبه منطق همیشگی کابوها را نیز به نمایش می‌گذارد و تهدید می‌کند که؛ «بارها گفته‌ایم روند حل این مسئله [مسئله هسته‌ای ایران] از طریق دیپلماسی باز است اما برای همیشه باز نخواهد ماند.»!
و بالاخره ترجیع‌بند ادعاهای آمریکا و غرب علیه ملت ایران را تکرار می‌کند؛ «ایران باید نگرانی‌های جامعه بین‌المللی را برطرف کند.»
2- محور دیگری که برخی رسانه‌های داخلی مدعی اصلاح‌طلبی دنبال می‌کنند گره زدن حل مشکلات اقتصادی به موضوع برقراری رابطه با آمریکاست. و این ماجرا هم به گونه‌ای یکسویه بازتاب داده می‌شود. آنچنان که جهت‌دار تیتر می‌زنند؛ «پیشروی در نیویورک، عقب‌نشینی استانبول» و این در حالی است که حل مشکلات اقتصادی و بخصوص راه مقابله با تحریم‌ها، باید مبتنی بر «پیشرفت اقتصادی درون‌زا» و «اقتصاد مقاومتی» باشد، نه تصور مذاکره با کشوری که خود در بحران اقتصادی به سر می‌برد.
3- برخی رسانه‌های مدعی اصلاحات مقارن با فضایی که خود ترسیم کرده‌اند خط خیانت به آرمان‌ها و اصول و محکمات جمهوری اسلامی را در پیش گرفته‌اند و عجیب است که گستاخانه و بی‌پروا ستون مقاله و یادداشت خود را به کارشناسان رسانه‌های ضد انقلاب مانند بی‌بی‌سی و صدای آمریکا می‌سپارند آیا این بسترسازی برای تحمیل شرایط به دولت فعلی نیست؟ آیا تلاش می‌شود بازگشت دیجیتال و رسانه‌ای فتنه‌گران فراری مهیا شود تا فضا را به نفع آمریکا و ارباب‌شان سوق دهند؟ گفتنی‌های دیگری هم وجود دارد که به آنها خواهیم پرداخت.
حسام‌الدین برومند

 


33110065 ساعت 3 تا 6 بعدازظهر
33916546 تمام ساعات شبانه‌روز
سامانه پیام کوتاه 30002323
* در روایات اسلامی داریم که مومن باید دوراندیش باشد این کدام دوراندیشی است که کسی از دشمنش انتظار محبت و دوستی داشته باشد. باید باور کنیم که آمریکا دشمن بشریت است.
8418---0917
* اینکه حل مشکل اقتصادی کشور را به مسئله رابطه با آمریکا گره بزنند کار بسیار اشتباهی است. از این طریق نه تنها مشکلات اقتصادی مردم حل نخواهد شد بلکه سخت‌تر نیز می‌شود. راه‌حل همان راه‌حلی است که رهبر معظم انقلاب تحت عنوان اقتصاد مقاومتی بیان فرموده‌اند و از دولت‌ها می‌خواهند کشور را از داخل قوی بکنند و دل به بیرون از کشور نبندند.
شجاع از بوکان
* نباید حاصل تقدیم این همه شهید در راه انقلاب اسلامی امروز بگو و بخند با دشمنان این ملت باشد. واقعا از این نوع دیپلماسی که شاهدش هستیم غصه‌دار شده‌ام و دلم به حال خانواده محترم شهدا می‌سوزد.
خلج
* این جام شیر دالی که آقای روحانی به عنوان هدیه آمریکایی‌ها به ایران آورده‌اند حکم اسب تراوا در یونان قدیم را نداشته باشد که خدای ناکرده دشمنان از طریق دوستی و هدیه دادن وارد قلعه و دژ مستحکم ایران بشوند و از داخل اهداف پلید خود را عملیاتی کنند. باید هوشیار بود.
ستاری
* آقای خاتمی از معرکه‌گردانان فتنه 88 در دیدار اخیر خود با زندانیان آزاد شده گفته است دستگیری این افراد از اول کار غلطی بوده؛ بنده از مسئولین قوه قضائیه سوال می‌کنم چرا جواب سخنان هتاکانه خاتمی را نمی‌دهند همین مماشات و کوتاه آمدن‌ها باعث گردید که زبان این عده که خودشان باید محاکمه می‌شدند امروز باز بشود.
هندویی از آمل
* آقای رئیس‌جمهور می‌گوید که به دنبال مدیریت اختلاف با آمریکا برای حل مشکلات اقتصادی است ولی رئیس بانک مرکزی در داخل با مصاحبه خویش جلوی روند رو به بهبود ارزش پول ملی و کاهش ارزش دلار را می‌گیرد.
گرافر
* بابت یادداشت روز اخیرمدیر مسئول کیهان درخصوص سفر آقای روحانی ریاست ‌محترم ‌جمهوری به نیویورک تقدیر و تشکر می‌کنم. از قول بنده اضافه کنید که آقای رئیس‌جمهور کلید حل مشکلات کشور را در داخل و قدرت مردم جست‌وجو کنند تجربه نشان داده که با دل بستن به خارج و انتظار از دشمن مشکلی حل نمی‌شود.
لطیفی از کرج
* ما خانواده شهدا و جانبازان در گذشته یک بار از جام زهری که عده‌ای از خواص به حضرت امام(ره) نوشاندند و صلح را تحمیل کردند جگرسوخته شده‌ایم. خدا نیاورد روزی را که بار دیگر شاهد باشیم همین عده سلطه آمریکا را در پوشش دیپلماسی جدید تحمیل کنند و مجددا خون به دل صاحبان اصلی انقلاب نمایند.
عضو خانواده شهدا
* ما مردم ایران 34 سال است که بدون رابطه آمریکا زندگی کرده‌ایم پس می‌توانیم باز هم سالیان سال بدون رابطه با این کشور ادامه زندگی بدهیم و پیشرفت هم بکنیم چنان که تا امروز هم به نسبت پیشرفت هم کرده‌ایم پس چه دردی است که بعضی‌ها به گونه‌ای وانمود می‌کنند که راه‌حل مشکلات جامعه در حل رابطه با آمریکا می‌باشد و از اینکه در آغوش آمریکایی‌ها قرار بگیرند خوشحال می‌شوند و قند در دلشان آب می‌شود.
مهین
* صدا و سیما یک شبکه را به زیرنویس کردن پیامک‌های مردم خطاب به مسئولین درخصوص مشکلاتشان اختصاص بدهد مردم دسترسی به وزرا و مسئولین ندارند. هر زمان مراجعه می‌کنیم می‌گویند مسئولین در جلسه هستند. معلوم نیست چرا این جلسات هیچ‌گاه تمامی ندارد.
0467---0912
* در سال 69 تعداد 8 هزار خانوار در قالب 11 تعاونی مسکن اقدام به خرید قطعه زمین در جاده ملارد شهریار کردند با گذشت 23 سال به دلیل کارشکنی‌های صورت گرفته هنوز کاری انجام نگرفته و همچنان بدون سرپناه هستیم. در دولت گذشته قدم‌هایی برداشته شد حتی طرح ساخت زمین نیز در اختیار مسئولین شهرداری قرار گرفت ولی با روی کار آمدن دولت یازدهم و تغییر و تحولات به وجود آمده مثل جابجایی مدیران باز به نقطه اول برگشته‌ایم تو را به خدا بنویسید این8 هزار خانوار آواره را از این حالت سرگردانی نجات بدهند.
ایل‌قوتی به نمایندگی از جمعی از اعضای 11تعاونی مسکن جاده ملارد
* در ایام هفته از میدان دانشجو تا درکه 20 پارکبان غیرمجاز توقف کرده از مردم بین 3 تا 5 هزار تومان پول می‌گیرند. چون در روز جمعه نمی‌توانند در این منطقه بایستند در طول هفته از ماشین‌های زیادی پول می‌گیرند. با 137 تماس گرفتم ما را به 1888 پاس دادند آنها هم ما را به 110 پاس دادند، آنها هم ما را به شهرداری حواله دادند. این پارکبانها در یک روز 3-4 میلیون پول از مردم گرفتند آن هم در منطقه‌ای که هیچ تابلوی پارکبانی وجود ندارد.
تقی‌زاده
* در داروخانه‌ها و مراکز فروش مواد غذایی بسته‌بندی شده روی قسمت درج قیمت اجناس را با برچسب پوشانده‌اند و روز روشن گرانفروشی می‌کنند. بنویسید عوامل تعزیرات حکومتی چه کار می‌کنند چرا به این معضلات رسیدگی نمی‌شود.
8938---0913
* ساکنان روستای قنبرآباد واقع در بخش مرکزی شهرستان ساوجبلاغ جاده تهراندشت از نظر امکانات، اشتغال و خدمات رفاهی بسیار محروم می‌باشند لطفا مسئولین استان البرز رسیدگی نمایند.
9445---0912
* در راستای سیاست نظام مبنی بر افزایش جمعیت، صداوسیما در تبلیغات خود به جای دو فرزند از سه فرزند به بالا استفاده کند.
8697---0939
* اخیرا شهرداری تهران در برخی از مناطق مثل سر پل تجریش و خیابان ناصرخسرو سرویس‌های بهداشتی به اصطلاح پرتابل و قابل حمل نصب کرده که نه فقط موجب زشتی شهر شده بلکه بوی تعفن آن مشام رهگذران را آزار می‌دهد. حال آنکه مثل سال‌های قبل این سرویس‌ها باید در زیر زمین نصب شود و دور از چشم باشد.
فواد کاسب
پاسخ شرکت توزیع برق تهران بزرگ
در پاسخ به مطلب مورخ 26/06/92 با عنوان «خاموشی معابر» محدوده ابتدای بن‌بست بانک تجارت واقع در تقاطع مخبرالدوله به آگاهی می‌رساند: خاموشی محدوده مذکور مرتفع و در حال حاضر از روشنایی مطلوب‌ برخوردار می‌باشد.
پاسخ شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ
در پاسخ به مطلب مورخ 27/06/92 با عنوان «توزیع درست قبوض برق» محدوده چهارراه قصر پایین‌تر از سیدخندان ضمن تشکر از اطلاع‌رسانی مشترک محترم به آگاهی می‌رساند: مامورین قرائت کنتور و توزیع صورتحسابها طبق برنامه زمانبندی معینی وظایف خود را انجام می‌دهند و کنترل‌های لازم درخصوص قرائت و توزیع قبوض بصورت روزانه انجام می‌پذیرد. با توجه به تجربه و آموزش‌های صورت پذیرفته، و با عنایت به اینکه در طول یکسال حداقل مامورین 12 بار به درب منازل و یا محل کار شهروندان مراجعه می‌نمایند، به این مسئله کاملا واقف می‌باشند که کوچکترین کوتاهی در امور محوله، اعتراض مشترکین را دربر خواهد داشت و می‌بایست پاسخگو باشند. لذا با توجه به مراتب فوق این مورد نمی‌تواند عمدا انجام پذیرفته باشد و احتمالا دلیل دیگری داشته که از مشترک محترم تقاضا می‌شود در صورت امکان به منظور پیگیری کامل موضوع با شماره‌ تلفن 88055472 تماس حاصل و آدرس دقیق محل فوق را ارائه نمایند.
* از سرپرست آموزش و پرورش درخواست می‌شود به شهریه 400 هزار تومانی که دبستان‌ دولتی[ ...] یوسف‌آباد از مردم درخواست کرده‌اند رسیدگی نمایید. نام آن را هم هیئت امنایی گذاشته‌‌اند.
4251---0912
* فروش مسکرات و مواد مخدر به شکل نیمه‌محسوس در محله ای از استان چهارمحال‌وبختیاری اسفناک است لطفا یادداشتی و یا مطلبی در این مورد منعکس نمایید شاید مسئولین توجه بیشتری نمایند .
8938---0913
* در آژانس راه سعادت برای تهیه بلیت مشهد اقدام کردم. بابت تغییر نام از روی بلیت فروخته شده به اسم جدید فقط 40 هزار تومان هزینه اپراتور از بنده گرفته‌‌اند. در حالی که همین مبلغ را هم بابت لغو کردن این بلیت‌ها از نفر قبلی دریافت کرده‌اند. اعتراض کردیم. جواب دادند اگر این کار را نکنیم در آژانس را باید ببندیم.
5336---0912
* بانک مسکن علاوه بر دریافت خسارت تاخیر اقساط اقدام به دریافت جریمه ترکیبی ماهانه نیز می‌کند که فرمول پیچیده‌ای دارد توضیح بدهند که چه دلیل شرعی می‌توان برای چنین کاری تصور کرد؟
8745---0912
* جهانیان به زودی خواهند فهمید که صلیبی‌ها و صهیونیست‌ها که علیه مسلمانان با هم متحد شده‌اند دشمن بشریت هستند.
جعفری
* رژیم جعلی صهیونیستی خیلی پررو است که خودش دارای سلاح‌های هسته‌ای و کشتار جمعی است و به خودش اجازه دخالت در انرژی هسته‌ای دیگر کشورها را می‌دهد. اصلا او کیست و چه محلی از اعراب دارد که چنین فضولی‌هایی می‌کند؟
یک شهروند
*‌به دولت باید گفت قبل از انتخابات شعار می‌دادید گرانی را ریشه‌کن می‌کنیم و تورم را از بین می‌بریم. حداقل در این روزهای اخیر نه تنها چیزی درست نشده بلکه قیمت لبنیات افزایش هم یافته است.
یک شهروند
* با تغییراتی که در شورای شهر تهران رخ می‌دهد و با عزل و نصب‌‌های ناعادلانه و با زیر سوال بردن زحمات دولت نهم، زمان دولت اصلاحات به یاد ما می‌‌آید. امیدوارم آقایان از دعواها و کشمکش‌های سیاسی پرهیز کنند و فرجام تلخ آن دوران پرتنش را به خاطر بیاورند.
یک شهروند
* دو فرزندم در دانشگاه آزاد در دوره کارشناسی ارشد پذیرفته شده‌اند. یک فرزند دیگرم نیز از قبل دانشجوی این دانشگاه بود و مشغول تحصیل است آیا با داشتن سه فرزند دانشجوی ارشد در دانشگاه آزاد تخفیف به اینجانب تعلق می‌گیرد؟ چه اقداماتی باید انجام دهم؟
شهریاری
* سالهاست که بعد از میدان انقلاب اول جمالزاده شمالی به پایانه تاکسی‌های خطی و شخصی کرج، فردیس، اتوبان و فاطمی تبدیل شده است و کسی هم پاسخگوی مردم ناراضی و ساکنین نیست؟
0919-4712
* آقای رئیس جمهور در روزهای اولیه شروع به کار گفته بود که با کلید آمده است نه با داس اما از همان روز اول کار از آبدارچی تا مدیران رده بالا را عوض کرده‌اند. یعنی در دولت نهم و دهم هیچ مدیری لیاقت کارنداشته است شما که فعلا به فکر جابه‌جایی‌ها هستید پس کی می‌خواهید به فکر معیشت مردم باشید. اگر به همین منوال پیش روید فقط باید شاهد تغییرات بین مسئولان باشیم.
یک شهروند
* دولت جدید بهتر است به جای اینکه دائم به فکر تغییرات در مصوبات باشد اول از همه به فکر کاهش قیمت ارزاق عمومی باشد.
یک شهروند
* خیانت اردوغان به سوریه و عراق به منزله ضربه زدن به کشور اسلامی ایران بود چرا مسئولان نظام با این موضوع منفعلانه برخورد می‌کنند؟!
0937-8575
* در اخبار خواندم که دولت جدید قصد دارد تمام مصوبات دولت قبلی را عوض کند. اگر این آقایان می‌خواهند از دست این مصوبات راحت شوند بهتر است چند بلدوزر بیاورند و تمام کارهای مثبت و خانه‌هایی که آقای احمدی‌نژاد برای افراد بی‌خانمان ساخته و نیز صدها کیلومتر راه و جاده را منهدم کرده و به جای آن کارگاه تولید داس بسازند!
یک شهروند
* روزی که یکی از اصولگرایان رای به مسجد جامعی برای ریاست شورای شهر داد عمل خوبی بود ولی حالا که خانم الهه راستگو به محسن هاشمی که برای کاندیداتوری شورای تایید هم نشده بود، رای نداده آدم بسیار بدی شده است!
یک شهروند
* از یادداشت این داغ ماندنی است کمال تشکر را دارم. داغ مرا هم تازه کرده دوران کودکی و داغ از دست دادن کودکان خودم را در خاطرم زنده کرد . چرا که دو کودک سه ساله خود را از دست دادم. امیدوارم فقط خداوند جزای این از خدا بی‌خبران را بدهد.
یک مادر
* با توجه به حادثه دلخراش اتوبان قم- تهران از پلیس راهور و وزارت راه و شهرسازی درخواست می‌شود نسبت به اعزامی کردن خودروهای شخصی به همراه داشتن دستگاه اطفاء حریق اقدام نمایند. اگر خودروهای شخصی مجهز به اطفاء حریق بودند در جلوگیری از تشدید آتش‌سوزی و ممانعت از افزایش تعداد کشته‌ها قطعا موثر بودند.
بوربور از ورامین
* شورای شهر به جای دعواهای سیاسی مشکل مردم را حل کنند پرونده‌ای در کمیسیون صد دارم بیش از یک ماه است به خاطر امضای نماینده شورا بلاتکلیف مانده است.
0912-0821
* برای پژو 405 ثبت نام نمودم موعد تحویل مردادماه بود با وجودی که الان در اواخر شهریور قرار گرفته‌ایم ولی هیچ خبری از تحویل خودرو نیست و متاسفانه کسی هم پاسخگو نیست. انتظار می‌رود مدیرعامل جدید به این وضعیت غیرپاسخگو بودن ایران خودرو پایان دهد.
جیرانی از دامغان
* مسئولین پاسخ بدهند چرا پسران متولد 1373 در خانواده‌های شهدا، ایثارگران و جانبازان باید از کسر خدمت سربازی محروم بشوند؟ درخواست تجدیدنظر در این قانون و تصمیم را داریم.
جلالیه
* از جناب سخنگوی قوه قضائیه سؤال کنید استمهال دادگاه مهدی هاشمی تمام نشد؟ آیا مدارایی که با این فتنه‌گر می‌شود بینی و بین‌الله با دیگرمجرمان عادی هم می‌شود؟ ملت بی‌صبرانه منتظر اجرای احکام الهی در مورد این فتنه‌گر و دیگر فتنه‌گران 88 هستند. متأسفانه با تعلل دستگاه قضا هر روز شاهد ارتقاء درجه و پست و مسئولیت آنها هستیم به جای محاکمه و زندان؟!
محمدی، قاری، لنجانی و...
* حق جانبازی اینجانب از سال 70 تا 88 حدود 7 میلیون تومان است که تا به حال پرداخت نشده و علت و بهانه آن را نبود بودجه عنوان می‌نمایند ولی برای فوتبالیست‌ها قراردادهای یک میلیارد تومانی منعقد می‌کنند. جانبازان برای ملت و نظام مهم ترند یا فوتبالیست‌ها؟ کدام افتخار بیشتری کسب نموده‌اند؟!
یک جانباز فرهنگی
* از دولت اعتدال می‌خواهم برای نمایش کارآیی داس و کلید خود لیستی از افراد اخراجی و جابه‌جا شده خدمتگزار و درهای قفل‌شده و سیاه‌نمایی را منتشر کند تا مردم در جریان امور قرار گیرند.
0912-0299
* آقای روحانی مگر شما قبل از انتخابات به مردم قول نداده بودید که با این کلید می‌توان قفل تمام مشکلات را گشود؟ چه شد که اظهار عجز و ناتوانی می‌کنید و می‌فرمایید من نه ید بیضاء دارم و نه عصای موسی! این کجا و آن کجا؟
یک هموطن
* نشان دادن چراغ سبز به آمریکا، به منزله نشان دادن چراغ سبز به اسرائیل است. لذا باید کمی به خود آییم که فردا خیلی دیر خواهد بود.
یک شهروند
* خطاب به مسئولین و دولتمردان بنویسید از زندگی اشرافی و کاخ‌نشینی هیچ‌گاه آیت‌الله و وطن‌دوست بیرون نیامده و بیرون نمی‌آید. پس بهتر است که تن به ساده‌زیستی و صداقت و همراهی با مردم بدهند.
0912-4906
* بین اصلاح‌طلبان بالاخره یک مرد به نام خانم راستگو پیدا شد.
یک شهروند
* انهدام اردوگاه منافقین اشرف که جایگاهی برای انجام عملیات تروریستی بود شیرینی پیروزی را به کام مسلمانان عراق و کشور ما چشاند امید است مسئولان کشورمان تجربیات مقابله و ناکام گذاشتن اهداف منافقان و تروریست‌ها را در اختیار مسئولان عراقی بگذارند.
سلیمانی
* اینکه گفته‌اند پایتخت سیاسی آمریکا تل‌آویو است حرف بسیار درستی است. در دریوزگی دولتمردان سیاسی آمریکا همین بس که آقای جان‌کری در پایان مذاکراتش با لاوروف به جای گزارش دادن به اوباما به قدس اشغالی رفت و به نتانیاهو گزارش داد.
کاشانی
* طبق آمار سازمان پزشکی قانونی فقط در سه ماه اول امسال 4523 نفر در تصادفات رانندگی کشته شدند. 44 نفری که جان خود را از دست داده‌اند در برابر این آمار بالا هرچند سخت است و همه مسئولان بیانیه می‌دهند ولی 4523 نفر هم طی 3 ماه در پراید و پژو و... جان خود رااز دست داده‌اند. مسئولان لطفا به استاندارد بودن تمام خودروها توجه داشته باشند. لطفا گزارش‌های مفصلی در مورد وضعیت خودروها بنویسید.
0912-4072
* اگر می‌خواهیم در آزمون و خطای افراط و تفریط فتنه و انحراف گرفتار نشویم باید بدانیم در زمین حاکمیت تنها تیم مجریه بازی نمی‌کند. بلکه سه قوه با هم یک تیم هستند.
دربندی
* اتوبوس‌های بندرعباس-مشهد فرسوده هستند و سفر با این خودروها اصلا امن نیست.ضمنا ایست‌های بازرسی فقط مسافران و زائران اتوبوس‌ها را بازدید کرده و آنها را اذیت می‌کنند در حالی که با خودروهای دیگر کاری ندارند.
یک شهروند از بندرعباس
* امید است بنزین وارداتی که قرار است مجددا به کشور وارد شود آلودگی زیاد ایجاد نکند.
یک شهروند
* در میان حیوانات درنده گرگ از همه درنده‌تر است و انسان بنا به کلام الهی، اشرف مخلوقات. شما قضاوت کنید که گرگ همجنس خود را نمی‌درد ولی این صهیونیست‌ها و سردمداران آمریکا و انگلیس که روی گرگ را سفید کرده‌اند را با چه حیوانی مقایسه کنیم که معصیت خدا را نکرده باشیم.
0912-2340
* اواخر تابستان امسال به اتفاق چند نفر از خانم‌های فامیل به کنار دریای مازندران ساحل سرخ رود خانه دریا رفته بودیم. چون محل حفاظت شده و پرده کشیده بود با لباس داخل آب شدیم بعد از چند دقیقه مدیران خانه دریا ما خانم‌ها را از داخل آب بیرون کشیدند و اعتراض کردند چرا با لباس داخل آب شده‌ایم این کار شأن و پرستیژ و موقعیت این مکان و ساحل را پایین می‌آورد! تو را به خدا بنویسید کار به کجا کشیده شده است!
رحیم‌پور
* به خداوند سوگند که این یارانه کفاف زندگی و مخارج ما را نمی‌دهد دولت اگر قصد کمک به قشر ضعیف جامعه را دارد وعده صد روز یک سال و دو سال ندهد، یارانه‌ها را افزایش دهد. کسانی که افزایش یارانه ما را صلاح نمی‌دانند نفس‌شان از جای گرم درمی‌آید و کارشناس نیستند.
4162---0935
* چندی پیش عده‌ای افاغنه خائن به کنسولگری ایران در هرات حمله کردند. به این عده معدود می‌گویم چطور در مقابل اجانب که به ولایت شما حمله کردند و به قتل و غارت شما مشغولند ذلیل شدید و یوغ سرسپردگی‌شان را به گردن انداختید اما در مقابل ایران که مادر تمدن‌های منطقه است و دلسوز شماست این چنین رفتار می‌کنید؟
7902---0919
* سهام بانک دی دو سال قبل به بنیاد شهید و امور ایثارگران واگذار شد و بنیاد نیز از ما 85 هزار تومان دریافت کرد و خود نیز 85 هزار تومان به عنوان هدیه تحویل بانک نمود ولی اخیراً از سود سهام که 42 هزار تومان بود فقط 14 هزار تومان را به حسابمان ریخته است. از مسئولین بنیاد سؤال شود مگر آن 85 هزار تومان واریزی از سوی بنیاد هدیه نبود؟ اگر بوده پس چرا سود را بنیاد برداشته اگر هدیه نبوده چرا ابتدای امر چنین تبلیغاتی شد؟
علی مختاری، جانباز 40 درصد با 60 ماه سابقه جبهه
* از شهرداری تهران درخواست می‌شود به جای موازی‌کاری و دخالت در امور گردشگری و میراث فرهنگی و هزینه‌های هنگفت در خرید اماکن تاریخی که وظیفه و رسالت سازمان میراث فرهنگی است به فکر بازسازی بافت‌های فرسوده شهری و مقابله احتمالی با زلزله و حوادث دیگر باشد.
تهرانی
* از یکی از دوستان پرسیدم چرا شما کیهان می‌خوانید؟ گفت: کیهان به آدم درس مقاومت، صبر و آرامش ‌می‌دهد. خسته نباشید.
غدیری
* زمین‌های پروژه چیتگر - شهرک امام رضا(ع) - به نام ارتش خریداری شد ولی بعد از چهار سال و اندی سهم اعضا را با لطائف‌الحیل از دستشان خارج می‌سازند. مسئولین امر رسیدگی نمایند.
یک بازنشسته
* برای تعدیل و کاهش حوادث و سوانحی از قبیل تصادف، سرقت و... باید رساله عملیه که دین و معارف برنامه عملی آن است در مدارس تدریس شود خودخواهی‌ها و جرم و جنایت به خاطر این است که آنچه می‌دانیم را عمل نمی‌کنیم. نقش رسانه‌‌ای در این مورد بسیار راهگشاست.
طاهری
* خدایا... از دنیا یاد تو خواهم... و در آخر لقای تو... و تو خود شاهدی که من گفتم و حال آنچه تو مقدر فرمایی!
2825---0912
* خدا خیرتان دهد هر روز که با این گفت‌وشنود که در صفحه 2 چاپ می‌کنید موجبات سرور و نشاط ما را فراهم می‌کنید.
5980---0918
* دولت سابق کشورمان در طول دوره مسئولیت صادقانه کار کرد . کاش مسئولینی که امروز روی کار آمدند به اندازه درصدی از دولت گذشته از صهیونیست‌ها نترسند و روی مواضع اصولی امام راحل، رهبری انقلاب و نظام بایستند.
0384---0912
* هشتاد درصد چشمه‌های خراسان جنوبی آب ندارند و درخت‌های قدیمی گردو یکی پس از دیگری در حال خشک شدن هستند در این بین از سیمای جمهوری اسلامی گزارشی از باغ‌های گلابی سرزنده در این منطقه پخش می‌شود. ماجرا چیست؟
6091---0915
* مدتی پیش در استخر یاد یاران وابسته به شهرداری فردی که روی بدن خویش عکس زنی کاملا برهنه را خالکوبی کرده بود وارد آب شد و باعث تعجب همگان گردید. با اینکه به مسئولین استخر اطلاع داده شد ولی هیچ واکنشی نشان ندادند حتی از یک تذکر دریغ کردند.
1905---0912
* یک نفر پیدا بشود و به دست اندرکاران سریال کلاه پهلوی بگوید چگونه 80 سال پیش زنان در ایران و اروپا این‌گونه که در سریال نشان داده می‌شود آرایش غلیظ می‌کردند. نباید به بهانه بیان تاریخ ترویج فساد بشود.
1629---0912
* زلزله احتمالی تهران به دلیل وجود بافت‌های فرسوده فراوان در آن در صورت وقوع فاجعه‌آمیز خواهد بود اگر صدا و سیما در این مورد به شهروندان تهرانی آگاهی ندهد مقصر شناخته خواهد شد.
2796---0935
* حضرت امام صادق(ع) فرموده‌اند: سه گروه نزد خداوند شکایت می‌برند اول مسجدی که اهل آن منطقه در آن مسجد نماز اقامه نکنند، دوم عالمی که بین جاهلان تنها بماند و سوم قرآن که توسط اهل خانه قرائت نشود.
6263---0938
* خداوند مسئولینی را که به دلیل عدم برخورد با مفاسد اقتصادی مردم را نسبت به اصل نظام و گفتمان انقلاب بدبین می‌سازند به سزای اعمالشان برساند.
8516---0919
* ورودی باک بنزین خودروهای پژو 405 که به تازگی وارد بازار شده غیر استاندارد است، چرا که در جایگاه‌های سوخت سر نازل بنزین داخل باک نمی‌رود و بیرون می‌ماند. برای جلوگیری از به وجود آمدن هر نوع فاجعه‌ای باید هرچه سریع‌تر این اشکال و عیب خودرو مذکور برطرف بشود.
4425---0914
* ای مردم تا دیر نشده از خواب بیدار شوید و از دولت تدبیر و امید بپرسید کجای شعار اعتدال با به کارگیری فتنه‌گرانی چون توفیقی به سرپرستی وزارت علوم همخوانی دارد؟
9005---0913
* وضعیت حجاب و عفاف در معابر و ادارات بندرعباس هیچ سنخیتی با ارزشهای اسلامی ندارد. از مسئولین امر انتظار می‌رود برای پاسداشت خون مقدس شهدا که پس از 25 سال از پایان جنگ هنوز هم عطر و بوی آنها کشور را عطر‌آگین می‌کند نگذارند ارزشهایی که با خون به دست آمده به راحتی پایمال شوند.
4355---0917
* امام راحل(ره) وعده دادند: من با اطمینان می‌گویم اسلام ابرقدرتها را به خاک مذلت می‌نشاند ( نقل به مضمون) این سخنی است که به آن باور داریم. ملتی که با دست خالی توانست جلوی تمامی توطئه‌های ابرقدرتها ایستادگی کند پیروز این میدان جنگ نابرابر است.
نصیری
* وقتی مردم اصیل و با نجابت سنتی کشور را از محل سکونت‌های قدیمی بیرون بکشند و در مجتمع‌های مسکونی متناسب با فرهنگ غرب اسکان بدهند چگونه توقع داشته باشیم که پسر و دختر این مردم زاهد و فرهیخته شوند. قصه ما قصه کسی است که هم خدا را می‌خواست هم خرما را.
7902---0919
* از آقای روحانی پرسیدند آیا هلوکاست واقعیت دارد یا ساخته و پرداخته صهیونیست‌ها می‌باشد جواب داد: بنده تاریخ‌دان نیستم. آیا بهتر نبود ایشان در ادامه می‌گفتند: «بهتر است اجازه دهید تاریخدانان آزادانه در غرب درباره هولوکاست تحقیق کنند و به جرم این کارها زندان نیفتند»
5559---0937
* آقای هاشمی هر چه کمتر صحبت بکند کمتر خطا می‌کند در این مدتی که دولت جدید روی کار آمده ایشان مرتب سخنرانی می‌کند و پشت سر هم مرتکب خطا می‌گردد به عنوان دلسوز ایشان عرض می‌کنیم راه درستی در پیش نگرفته است.
4129---0912
* چرا دادگاه مهدی هاشمی فراری برگزار نمی‌شود مگر همه افراد از لحاظ قانون یکسان نیستند. چرا قوه قضائیه هیچ کاری نمی‌کند؟
صادقی از قم
* به اصلاح‌طلبان باید گفت وقتی نظر مخالف خانم الهه راستگو که از خودشان می‌باشد تحمل نمی‌کنند شعار پر زرق و برق تحمل مخالف را ندهند و عوام‌فریبی نکنند. در این قضیه و در دیگر حوادث سالهای گذشته نیمه‌پنهان این عده برای ما روشن شده است.
1132---0919
* برخی مسئولین و اصلاح‌طلبان با داشتن دانشگاه‌آزاد حتی چشم دیدن یک دانشگاه اسلامی را ندارند چرا؟
8313---0919
* عذرخواهی عالی‌ترین مقام سیاست خارجی یک کشور انقلابی مثل ایران آن هم از یک دختر یهودی چه بسا صهیونیست هیچ نشانی از عزت و اقتدار و آداب دیپلماسی هوشمندانه ندارد.
8063---0938
* خطاب به مسئولین نیروی انتظامی و مأمورین اداره اماکن این نیرو عرض می‌کنیم آن خانم غافل مصرف‌کننده لباس‌های جلف مثل شلوار ساپورت معلول می‌باشد قبل از برخورد با مصرف‌کننده یعنی معلول باید با علت یعنی تولیدکننده و فروشندگان این نوع پوشاک برخورد صورت گیرد تا نتیجه بدهد.
5449---0937
* این‌گونه که پیش می‌رود و وزیر اطلاعات برای منافقین تروریست‌ دلسوزی می‌کند چه بسا در آینده‌ای نزدیک این افراد آدم‌کش حرفه‌ای را به این بهانه که از گذشته خود توبه کرده‌اند وارد کشور بکنند و در دستگاههای دولتی هم کار به آنها بدهند!
8313---0919
* باید در مدارس کتاب آموزشی استاندارد و راهنمایی و رانندگی تدریس و امتحان گرفته شود.
دباغ‌زاده
* در تاریخ 26/6/92 ساعت 27/10 با خودروی اداره (ریاست جمهوری) عازم مأموریت به سمت رامسر بودم که به علت ترافیک امکان سرعت بالا، سبقت بعد از تونل کندوان (5کیلومتری) وجود نداشت یک افسر راهنمایی و رانندگی درخواست کرد متوقف شوم بعد از ارائه کلیه مدارک (حکم مأموریت، کارت خودرو، بیمه و...) مبلغ پنجاه هزار تومان جریمه نوشت وقتی علت تخلف را پرسیدم بیان داشت از شما خوشم نیامد با پی‌گیری از پلیس راه چالوس و پلیس راه کرج و ارائه کد و مشخصات افسر مزبور از وجود چنین فردی اظهار بی‌اطلاعی کردند و از رئیس‌محترم پلیس راهور درخواست رسیدگی دارم.
محمد شاهپوری کارمند ریاست‌جمهوری
* جوایز چای محسن چنگی به دل نمی‌زند. می‌شد برای حمایت از تولید ملی و کار و سرمایه ایرانی جوایزی از تولیدات داخلی از جمله لوازم خانگی در نظر گرفت تا الگویی هم برای جوایز حسابهای قرض‌الحسنه بانک‌ها رقم بخورد.
گودرزی- اصفهان

 


گفت: یکی از روزنامه‌ها که قبلا خیلی ادعای ضدصهیونیستی داشت طی یادداشتی در شماره دیروز خود به کیهان اعتراض کرده و ناسزا گفته که چرا علیه هولوکاست موضع گرفته و آن را یک افسانه نامیده است!
گفتم: قطب‌نمای این روزنامه روی یکی از مسئولان سابق و لاحق تنظیم شده و هر چه ایشان بگوید برای این روزنامه حجت است! و ایشان هم چند وقت قبل گفته بود «با اسرائیل سر جنگ نداریم»!
گفت: پس تکلیف آن همه شعارهای ضداسرائیلی که طی سال‌های گذشته تمام صفحات این روزنامه را پر کرده بود چه می‌شود؟!
گفتم: چه عرض کنم؟! رئیس اداره به یکی از کارمندانش گفت؛ چند روزی است که خیلی غمزده هستی؟ و کارمند جواب داد؛ از شما چه پنهان، عاشق شده‌ام! رئیس گفت؛ اینکه غصه نداره! حالا بگو عاشق کی شده‌ای؟ و کارمند گفت؛ عاشق هر کی شما بفرمائید!

 


رئیس جمهور تأکید کرد: تمرکز و اولویت اصلی در گفت‌وگو با اوباما بر حفظ حقوق هسته‌ای کشورمان بود و تسریع در رفع موانع موجود، مورد تفاهم طرفین قرار گرفت.
رئیس جمهور در ابتدای جلسه هیئت وزیران ضمن تشریح برنامه‌ها و اهداف مورد نظر سفر خود به نیویورک به منظور شرکت در اجلاس سالانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد اظهار داشت: دولت تدبیر و امید در چارچوب سیاست‌های مقام معظم رهبری، مجری خواست مردم است و بر تعهداتش نسبت به مردم و تحول در مناسبات خارجی که یک خواست و مطالبه ملی است، پایبند است و در این سفر با حفظ مواضع اصولی جمهوری اسلامی ایران، پرهیز از تندروی‌ها و با رعایت اخلاق و ادب در مناسبات، همین اهداف را تعقیب می‌کرد.
وی افزود: دولت خود را مدافع منافع عمومی می‌داند و برای تحقق مصالح ملی تلاش خواهد کرد.
روحانی در خصوص گفت‌وگوی تلفنی خود با رئیس جمهور آمریکا اظهار داشت: تمرکز و اولویت اصلی در این گفت‌وگو بر حل مسأله هسته‌ای ایران و حفظ حقوق هسته‌ای کشورمان بود و تسریع در رفع موانع موجود، مورد تفاهم طرفین قرار گرفت.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، هیأت وزیران پس از استماع سخنان رئیس‌جمهور، ضمن حمایت کامل از برنامه‌های این سفر و ارزنده دانستن دستاوردهای آن، از تدبیر روحانی در بهبود مناسبات بین‌المللی و تبیین سنجیده و توأم با عزت، حکمت و مصلحت در راستای مواضع اصولی کشور قدردانی کرد.
نشست مشترک دولت و مجلس با حضور رئیس جمهور در آینده نزدیک
همچنین محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت در گفتگو با فارس، درباره انتشار برخی اخبار مبنی بر حضور رئیس جمهور در مجلس شورای اسلامی و تشریح دستاوردهای سفر به نیویورک برای نمایندگان گفت: انشالله در جلسه مشترک دولت و مجلس که در آینده نزدیک برگزار خواهد شد، ما و دوستانمان در مجلس گرد هم می‌آییم و آقای روحانی نیز در این نشست حضور خواهند یافت.
وی افزود: زمان دقیق این نشست هنوز مشخص نیست، اما دوستان درصدد تدارک برگزاری این جلسه با حضور نمایندگان مجلس هستند.
سخنگوی دولت در پاسخ به سؤال دیگری درباره این که آیا در جلسه بعدی هیئت دولت بحث انتخاب استانداران در دستور کار قرار می‌گیرد یا نه، گفت: هنوز دستور کار جلسه آینده تعیین نشده، اما تعیین استانداران به طور کلی در دستور کار دولت قرار دارد.
خبرنگاری از نوبخت در خصوص تحریف سخنان رئیس جمهور توسط شبکه سی‌ان‌ان در سفر به نیویورک پرسید که سخنگوی دولت اجازه خواست پس از بررسی دقیق موضوع، درباره آن اظهار نظر کند.
سخنگوی دولت در پایان در ارتباط با تعیین وزرای پیشنهادی سه وزارتخانه باقیمانده نیز تصریح کرد: هنوز تصمیمی در این باره از سوی دولت گرفته نشده است.

 


عضو تیم مذاکره‌کننده جمهوری اسلامی ایران با گروه 1+5 گفت: پس از برگزاری مذاکرات ژنو در اواخر مهرماه، نسبت به دو دور مذاکرات انجام شده «ارزیابی» صورت خواهد گرفت و نحوه ادامه کار با گروه 1+5 مشخص خواهد شد.
«سیدعباس عراقچی» دیروز این مطلب را در پاسخ به سوالی درباره شکل و سطح برگزاری مذاکرات در 23 و 24 مهر (15 و 16 اکتبر) ایران و گروه 1+5 متشکل از آمریکا، روسیه، انگلیس، فرانسه، چین و آلمان که قرار است در ژنو برگزار شود، بیان کرد.
معاون حقوقی و بین‌المللی وزیر امور خارجه در پاسخ به این سوال که چینش صندلی‌های وزیران امور خارجه ایران و 1+5 در نیویورک و نشستن «محمدجواد ظریف» و «جان کری» کنار یکدیگر بر چه اساسی بوده است؟ گفت: ما دخالتی در این موضوع نداشتیم و تیم خانم اشتون محل مذاکرات را آماده کردند و به ما نوع چیدمان را اطلاع دادند.
عضو تیم هسته‌ای ایران با بیان اینکه مشکلی با چیدمان میزها نداشتیم، تاکید کرد: آنچه از نظر ما مهم است محتوای جلسه است و نه چیدمان میزها.
به گزارش ایرنا، عراقچی در پاسخ به این سوال که چرا «حسین فریدون» سفیر اسبق کشورمان در مالزی، «حمید بعیدی‌نژاد» مدیرکل سیاسی و امور بین‌الملل وزارت امور خارجه و «امیری» مدیرکل پادمان سازمان انرژی اتمی نیز در مذاکرات وزیران خارجه ایران و 1+5 حضور داشتند؟ اظهار داشت: همان گونه که پیش از این نیز اعلام شده است، بنده و آقای «مجید تخت روانچی» معاون اروپا و آمریکای وزیر امور خارجه عضو تیم مذاکره‌کننده هستیم و سایر اعضای هیات بر حسب مورد و به تناسب دستور کار مذاکرات توسط دکتر ظریف تعیین خواهند شد.
عضو تیم مذاکره‌کننده جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به این سوال که برخی از رسانه‌های خارجی اعلام کرده‌اند که مذاکرات ژنو بین خانم اشتون و آقای ظریف خواهد بود و معاونان سیاسی وزرای خارجه کشورهای 1+5 نیز حضور خواهند داشت، گفت: این موضوع در حال ارزیابی است ولی حضور آقای ظریف و خانم اشتون تاکنون قطعی شده است.
معاون حقوقی و بین‌المللی وزیر امور خارجه در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه گفته می‌شود سطح مذاکرات ایران و 1+5 ارتقا نیافته بلکه برای اولین بار در نشست دوره‌ای وزرای امور خارجه این گروه، وزیر امور خارجه ایران نیز شرکت کرده است، تصریح کرد: بله، گروه 1+5 گاهی جلسات خود را در سطح وزیران برگزار می‌کنند ولی جلسه اخیر در نیویورک رسما اولین نشست ایران و 1+5 در دور جدید مذاکرات بود که در سطح وزرا برگزار شد.
اولین دور از مذاکرات ایران و گروه 1+5 بعد از روی کار آمدن دولت یازدهم در ایران، روز پنجشنبه گذشته (چهارم مهرماه) در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک برگزار شد و علاوه بر «محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه کشورمان و «کاترین اشتون» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، «جان کری»، «سرگئی لاوروف»، «ویلیام هیگ»، «لوران فابیوس»، «وانگ ایی» و «گیدو وستروله» وزرای امور خارجه آمریکا، روسیه، انگلیس، فرانسه، چین و آلمان نیز در آن حضور داشتند.

 


وزیر امور خارجه کشورمان در پربیننده‌ترین برنامه زنده خبری آمریکا گفت: ایران برای توافق با غرب با حفظ حق غیرقابل مذاکره غنی‌سازی مصمم است.
به گزارش مهر، ظریف در برنامه زنده «این هفته با استفانوپولوس» شبکه تلویزیونی پربیننده‌ترین برنامه خبری صبح یکشنبه آمریکا حاضر شد و به سوالات چالشی مجری این برنامه پاسخ داد.
وزیر امور خارجه در این برنامه تلویزیونی با بیان اینکه ایران برای حصول به توافق با حفظ حق غنی‌سازی که قابل مذاکره نیست مصمم است گفت: می‌دانیم که ایران به دنبال ساخت بمب نیست و این زمینه‌ای مناسب برای توافق بین طرفین است، من در ملاقات با وزرای خارجه 5+1 و بعد با آقای کری، به آن‌ها گفتم که عدم ساخت سلاح هسته‌ای فقط هدف آنها نیست، بلکه هدف ایران هم هست، چرا که آن را به نفع منافع و امنیت ایران نمی‌دانیم.
ظریف در پاسخ به سوال مجری در مورد برخی اعتراضات به جناب آقای دکتر روحانی پس از بازگشت از نیویورک گفت: یکی از تشابهات ایران و آمریکا این است که هر دو جوامع و نظام‌هایی چند صدایی و تکثرگرا هستند و این بسیار خوب و نکته قوت است. با این حال اگر ایران مطمئن شود که آمریکا آماده است حقوق هسته‌ای ایران را به رسمیت بشناسد و به آن احترام بگذارد، شانسی واقعی برای رسیدن به توافق وجود دارد و ما پشتیبانی و تایید کامل مقام معظم رهبری را برای این کار داریم.
ظریف در پاسخ به مجری آمریکایی که با قرائت بخش‌هایی از سایت مقام معظم رهبری درباره کشتار یهودیان در خلال جنگ جهانی دوم نظر وی را جویا شده بود گفت: من شخصا با ایشان صحبت کرده‌ام و ایشان به صراحت کشتار انسان‌های بی‌گناه را محکوم می‌دانند. رهبری ایران و مقامات ایرانی هرگونه کشتار بی‌گناهان در هر گوشه دنیا را محکوم می‌کنند و فرقی نمی‌کند این جنایت در آلمان نازی‌ها یا فلسطین و در چه زمانی اتفاق افتاده باشد.
وی افزود: در واقع این بخش راجع به کشتار افراد بی‌گناه نبود، بلکه اشاره به برخوردهایی داشت که با محققان مسائل تاریخی می‌شود. نکته اصلی این است که نمی‌تواند و نباید این جنایت بهانه برای ظلم و فجایع به مردم فلسطین برای بیش از شصت سال گردد. باید این مسئله روشن شود که بدون احترام و توجه واقعی به حقوق مردم فلسطین، امکان ایجاد صلح و امنیت در خاورمیانه وجود ندارد.
در انتهای مصاحبه ظریف در مورد ملاقات نتانیاهو با رئیس‌جمهور آمریکا و سخنان وی در رابطه با ایران نیز گفت: نتانیاهو از اوایل دهه 90 میلادی هر روز اعلام می‌‌کند که ایران شش ماه تا ساخت سلاح هسته‌ای فاصله دارد. با مراجعه به سوابق، می‌توان دید که این شش ماه برای وی همواره ثابت است. ایران شش ماه یا شش سال یا هر زمان دیگری سلاح هسته‌ای نخواهد ساخت، چون قصد چنین کاری را ندارد.

 


«طی هفته‌های پیش رو معلوم خواهد شد گفت‌وگوی تلفنی اوباما و روحانی حادثه‌ای تاریخ‌ساز است یا نمونه‌ای دیگر از تلاش‌های نافرجام دیپلماتیک».
مجله آمریکایی آتلانتیک در بسط این تحلیل خود نوشت: رئیس جمهور ایران طی دیپلماسی لبخند خود در نیویورک، یک خواسته را به صراحت مطرح کرد که تهران هرگونه توافقی را که اجازه غنی‌سازی اورانیوم را نداشته باشد، نمی‌پذیرد. او در نشست خود با رسانه‌های آمریکایی گفت که «ما چیزی برای پنهان کردن نداریم. 40 کشور مشغول غنی‌سازی هستند، ما هم همین را می‌خواهیم نه کمتر و نه بیشتر.
«آتلانتیک افزود: تحلیلگران استدلال می‌کنند، موافقت روحانی با توقف غنی‌سازی در داخل خاک ایران به منزله خودکشی او است. آیت‌الله علی خامنه‌ای رهبر عالی این کشور و حتی خود روحانی بارها اعلام کرده‌اند جمهوری اسلامی برنامه هسته‌ای‌اش را تعطیل نخواهد کرد.
کریم سجادپور کارشناس مسائل ایران در اندیشکده آمریکایی صلح‌بین‌المللی کارنگی گفت «تعطیلی غنی‌سازی هدفی عملی و ممکن نیست. در این میان، مقامات اسرائیلی دیری است که خواستار توقف دائم کلیه فعالیت‌های غنی‌سازی تهران شده‌اند و هشدار می‌دهند که غنی‌سازی به منظور مصارف غیر نظامی فرصتی را برای غنی‌سازی‌های نظامی در اختیار ایران قرار می‌دهد.
تحلیلگر این نشریه می‌افزاید: اکنون باید به دنبال نشانه‌ها دال بر مصالحه دو کشور بود که طبق آن واشنگتن حق غنی‌سازی محدود در داخل خاک ایران را در ازای اجازه بازرسی کامل و جامع می‌پذیرد و در غیر این صورت، مذاکرات به سرعت به بن‌بست خواهد رسید. در این میان، اوباما باید حمایت کنگره از توافق هسته‌ای احتمالی با تهران را به دست آورد.
آتلانتیک با بیان اینکه اعضای کنگره به ایران خوش‌بین نیستند می‌افزاید: به اعتقاد آنان تحریم‌ها به اعتبار آثار مخربش باید تا زمان سقوط حکومت ایران ادامه داشته باشد.
این نشریه آمریکایی مدعی شد: هر گونه پیشرفت در مذاکرات به این بستگی دارد که ایران محدودیت برنامه هسته‌ای خود را بپذیرد و اما با توجه به مواضع روحانی در نیویورک انتظار نمی‌رود چنین موافقتی انجام شود.
یادآور می‌شود روز گذشته سوزان رایس مشاور امنیت ملی آمریکا در گفت‌وگو با روزنامه یدیعوت آحارونوت تصریح کرد: آمریکا با غنی‌سازی اورانیوم در خاک ایران موافقت نخواهد کرد.
وی گفت: باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا کلمات خود را به دقت انتخاب کرد زمانی که گفت ایران از حق استفاده از اورانیوم غنی شده برخوردار است، اما نه اینکه خود اورانیوم راغنی کند(!)
رایس یادآور شد که اگر ایران به تعهدات‌اش در قبال آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و قطعنامه‌های شورای امنیت پایبند باشد، در آن صورت از حق استفاده از انرژی برای اهداف صلح‌آمیز برخوردار خواهد بود.

 


مشاور ارشد دکتر روحانی در حال خرید آبروی برخی مشاوران نزدیک دکتر احمدی‌نژاد است.
اسفندیار رحیم مشایی و حمید بقایی در دولت گذشته به خاطر تصدی مسئولیت‌ها و پست‌های متعدد مورد انتقاد گسترده رسانه‌ها بودند اما ظاهراً اکبر ترکان یک تنه تصمیم گرفته با برجای گذاشتن رکوردهای تازه، آبروی این دو نفر را بخرد!
ترکان دیروز با حکم سرپرست دانشگاه آزاد، عضو شورای اقتصاد و سرمایه‌گذاری دانش‌بنیان دانشگاه آزاد شد.
به گزارش تسنیم، حمید میرزاده سرپرست دانشگاه آزاد در احکام جداگانه‌ای اعضای شورای اقتصاد و سرمایه‌گذاری دانش‌بنیان دانشگاه آزاد را منصوب کرد که بر اساس آن اکبر ترکان، محمد حسین عادلی و محمد خان به عنوان مشاور میرزاده و اعضای این شورا منصوب شدند.
ترکان بعد از مشاورت رئیس جمهور،‌ دبیری شورای عالی مناطق آزاد، سرپرستی شورای عالی ایرانیان و سرپرستی سازمان فضایی ایران چهارمین سمت جدید خود را در دانشگاه آزاد برعهده گرفت. او در دبیرخانه جنبش عدم تعهد نیز سرپرستی داشت که منجر به انحلال این دبیرخانه شد.
یادش به خیر آن قدیم‌ها می‌گفتند «مردی و کاری» یا «یک دست و یک - یا حداکثر دو- هندوانه»!

 


«روحانی دموکرات‌ها را تندروتر و خبیث‌تر از جمهوریخواهان می‌داند و مواضع صریحی در گذشته نسبت به آنها داشته است.»
گویانیوز با انتشار این مطلب نوشت: روحانی پس از روی کار‌آمدن بیل کلینتون، نخستین رئیس‌جمهوری دموکرات آمریکا پس از کارتر، در سخنرانی‌های متعدد بر «خطر دموکرات‌ها» برای منافع ملی ایران تاکید و تصریح می‌کرد، چون معتقد بود حزب دموکرات آمریکا به خاطر آنچه دولت ایران بر سر کارتر و این حزب آورد، دل‌چرکین است و مترصد فرصتی است تا زهر خود را بریزد.
روحانی 19 اردیبهشت‌ماه 1374 در جریان تجمع ضد آمریکایی دانشجویان بسیجی که در اعتراض به وضع تحریم‌های ضد ایرانی از سوی بیل کلینتون برگزار شده بود، گفت: «اعلام تحریم ایران توسط کلینتون در کنگره یهودیان، برای همه جهانیان روشن کرد که حکومتی که ادعای ابرقدرتی دارد، امروز تا چه حد به ذلت افتاده که برای پیروزی انتخاباتی ناچار شده به صهیونیست‌ها به صورت آشکار باج دهد... از روزی که دموکرات‌ها در آمریکا بعد از 12 سال غیبت و شکست توانستند به کمک پول و ابزار تبلیغاتی صهیونیست‌ها به صحنه برگردند، علیه جمهوری اسلامی ایران شمشیر از رو بستند و سیاست مهار ایران را در پیش گرفتند... برای ما کاملا روشن است که چرا دموکرات‌ها نسبت به ملت ایران عصبانی هستند، چون حزب دموکرات حزبی است که از مردم و انقلاب اسلامی ایران سیلی خورده است.»
گویانیوز می‌افزاید: او در تمام سال‌های حضور بیل کلینتون دموکرات در سمت ریاست‌جمهوری آمریکا، سخنان انتقادی بسیاری درباره رفتار آمریکای دموکرات بر زبان آورد و همواره تاکید داشت که این رفتارها برای تامین منافع سیاسی حزب دموکرات در ایالات متحده صورت می‌گیرد؛ دورانی که با وضع تحریم‌های بی‌سابقه‌ای همچون تصویب «قانون داماتو» همراه بود که روحانی در مردادماه 1375 آن را «توهینی بزرگ به همه ملت‌های دنیا» نامید.
در ادامه این تحلیل با بیان اینکه دموکرات‌ها با پنبه سر می‌برند آمده است: حق با روحانی بود؛ دولت دموکرات‌ها به رهبری بیل کلینتون پرچمدار اجماع جهانی علیه ایران شد. تحریم‌های گسترده علیه ایران از جمله قانون داماتو نخستین‌بار توسط دولت دموکرات‌ها وضع شد و فشار بر ایران تا آنجا ادامه یافت که سفرای کشورهای اروپایی به صورت دسته‌جمعی تهران را ترک کردند.

 


محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه در مصاحبه با شبکه آمریکایی abc news ضمن محکوم کردن هولوکاست آن را جنایتی فجیع خواند و گفت به کار رفتن اصطلاح «افسانه هولوکاست» در نسخه انگلیسی سایت مقام معظم رهبری (Khamenei.ir) ناشی از اشتباه در ترجمه بوده است! این در حالی است که مقام معظم رهبری در دیدار با اعضای مجلس خبرگان رهبری در تاریخ 18 اسفند 1390 ضمن «افسانه» نامیدن هولوکاست آن را حادثه‌ای پنداری- نه واقعی- خواندند و فرمودند:
«غربی‌ها جور دیگری عمل می‌کنند... آنها چهارچوبهاشان ظالمانه است. در یک کشوری کسی به افسانه هولوکاست اعتراض می‌کند، می‌گوید من قبول ندارم؛ او را زندان می‌اندازند، محکومش می‌کنند که چرا یک حادثه پنداری تاریخی را انکار میکنی! حالا گیرم پنداری هم نباشد- واقعی باشد- خیلی خوب، انکار یک حادثه واقعی تاریخی مگر جرم است؟»
انتظار آن بود که وزیر محترم امور خارجه کشورمان به جای وادادگی در مقابل افسانه هولوکاست از موضع مطالبه‌گرانه برخورد کرده و این پرسش منطقی که تاکنون بی‌پاسخ مانده است را مطرح می‌کرد که اگر هولوکاست واقعیت تاریخی دارد، چرا کشورهای غربی علی‌رغم ادعای واقع‌گرایی به هیچ مورخی اجازه بررسی و تحقیق درباره هولوکاست را نمی‌دهند و دانشمندان و محققان برجسته بسیاری را تنها به این جرم! که تحقیقات مستند آنها، از جعلی بودن هولوکاست پرده برداشته است زندانی کرده‌اند؟!

 


محمدعلی نجفی، رئیس سازمان میراث فرهنگی پس از بازگشت از نیویورک، از جام «شیر دال» رونمایی کرد و به نقل از وزارت امور خارجه آمریکا گفت: این جام، هدیه ملت آمریکا و نشانه‌ای از حسن‌نیت دولت آمریکا است.
در اردیبهشت‌ماه 1383، دانشگاه شیکاگو، در اقدامی نمایشی، از میان ده‌ها هزار اثر باستانی ارزشمند ایرانی که در دوره‌های مختلف توسط باستان‌شناسان آمریکایی (نظیر آرتور پوپ) به غارت رفته و در موزه‌های این کشور به نمایش گذاشته شده بود، تنها سیصد لوح گلی را به ایران بازگرداند. این حرکت فریبکارانه به حدی ملموس بود که روزنامه گاردین، آن را اقدامی تاثیرگذار در فریب افکار عمومی نامید. در این زمان دولت خاتمی بر سر کار بود و مسئولین وقت سازمان میراث فرهنگی از «حسن نیت» مقامات آمریکایی بسیار خرسند شده و از آنان سپاسگزاری کردند! حالا پس از بازگشت دکتر روحانی و هیئت همراه از نیویورک، یک جام شیر دال به نشانه «حسن‌نیت» و تحت عنوان «هدیه ملت آمریکا» به ایران بازگردانده شد.
این ادعای مضحک در حالی است که اولا طبق مقررات بین‌المللی، دولت آمریکا «موظف و متعهد» بوده که این اثر و ده‌ها هزار اثر تاریخی دیگر را که از سال 1970 از ایران خارج شده و در سال 2003 به آمریکا رفته فورا به ایران بازگرداند. در نتیجه نمی‌توان اصطلاحات و تعابیری همچون بخشش و هدیه را به کار برد. بلکه باید پاسخ دهند که چرا 10 سال این اثر باستانی را گرو نگه داشته‌اند؛ ضمن اینکه مهم‌تر از یک اثر باستانی تلاش گسترده آمریکا برای ضربه زدن به ملت ایران است و نشانه حسن‌نیت توقف این دشمنی‌هاست.
ثانیا وقتی مسئولین آمریکایی در اقدامی کذایی جمهوری اسلامی ایران را متهم اصلی بمب‌گذاری انتحاری در 4 سپتامبر 1997 در بازار «بن یهودا» واقع در شهر بیت‌المقدس (اورشلیم)، اعلام و در نتیجه طی حکمی، کشورمان را موظف به پرداخت پنج میلیون دلار غرامت کرده و طی دستوری، موزه‌داران آمریکایی را نیز به توقیف آثار باستانی ایرانی موجود در موزه‌هایشان موظف می‌کنند و با این اقدام فریبکارانه، راه فراری برای سرپیچی از پروتکل‌های بین‌المللی باستان‌شناسی (در خصوص عودت آثار باستانی مسروقه به کشور مبدأ) دست و پا می‌کنند، آیا می‌توان نشانه‌ای از حسن‌نیت در رفتار این کشور غارتگر مشاهده کرد؟

 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10