(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


سه شنبه 09 مهر 1392 - شماره 20605

سرگردانی 136 پیشکسوت و ضرر 360 میلیون تومانی
کم کاری فدراسیون کشتی این بار برای مو سپیدان مشکل ساز شد
انگیزه و حمایت یکصد هزار نفری تماشاگران برگ برنده آبی پوشان مقابل اف سی سئول
استقلال به دنبال یک بازگشت تاریخی دیگر
اعتراض تماشاگران به آنچلوتی
رونالدو: مشکل از ما بود نه سرمربی
   


دبیر فدراسیون کشتی اعلام کرده لغو اعزام تیم کشتی پیشکسوتان به رقابت‌های جهانی بوسنی به خاطر همکاری نکردن سفارت این کشور بوده است، اما پیشکسوتان حرف دیگری می‌زنند.
طبق برنامه قرار بود روزشنبه تیم کشتی پیشکسوتان ایران به رقابت‌های جهانی بوسنی اعزام شوند، اما این اعزام لغو شد. پیشکسوتان هم که از شهرهای دور و نزدیک به تهران آمده بودند تا عازم بوسنی شوند، پس از این اتفاق در اعتراض جلوی فدراسیون کشتی تجمع کردند، اما جواب خاصی نگرفتند.
پرویز ارشدی که یکی از اعضای تیم است، در این زمینه می‌گوید: " قرار بود کسانی که در رقابت‌های کشوری اول شده‌اند به رقابت‌های جهانی اعزام شوند. مسئولان فدراسیون گفتند که برای گرفتن بلیت باید از طریق آژانس هواپیمایی خاصی که با فدراسیون در ارتباط است اقدام کنید. ما هم نفری دو میلیون تومان برای گرفتن بلیت پرداخت کردیم، چون گفته بودند باید پرواز چارتر گرفته شود. نفری 50 دلار هم برای ویزا دادیم. آنها را در وهله نخست به امام زمان واگذار می‌کنیم، سپس وکیل خواهیم گرفت تا پولمان را بگیریم."
وی ادامه می هد: " ما در تاریخ یکم شهریور ماه پاسپورت‌های خود را به مسئول فدراسیون (شریف) تحویل دادیم اما آنها 10 روز پیش برای گرفتن ویزا اقدام کردند. بعد از آن گفتند که باید دو نفر از مسئولان حراست با شما بیایند خرج بلیت‌شان را هم باید بدهید که ما زیر بار این قضیه نرفتیم. بعد از این موضوع، اعلام شد سفارت بوسنی ویزای ما را صادر نکرده و به همین دلیل تیم اعزام نشد. نمی‌دانم جواب این همه پیشکسوت را چه کسی می‌خواهد بدهد."
همچنین منوچهر بلندپور یکی دیگر از اعضای تیم ضمن تایید حرف‌های ارشدی، مدعی شد: " ما چرا باید از جیب خودمان پول بلیت حراست را بدهیم. هنوز اتفاقات سه سال قبل در ترکیه را فراموش نکرده‌ایم. دوستانی که می‌گویند سفارت ویزا صادر نکرده، دروغ می‌گویند. من اطلاعات دقیقی دارم که سفارت ویزا داده، اما به خاطر این که ما زیر بار حرف زور نرفتیم، از طریق فدراسیون گفته اند که ویزاها را روی پاسپورت‌ها نچسبانید."اما در سوی دیگر محمدرضا توپچی، دبیر فدراسیون کشتی و مسئول کمیته‌ پیشکسوتان می‌گوید: " تنها مشکل این است که سفارت بوسنی ویزای بچه‌ها را صادر نکرده است. البته نمی‌دانم چطور ویزای چهار داور صادر شده است که باید آن را پیگیری کنیم! درباره مساله حراست هم آنها نامه زده بودند که مسئولان حراست باید حضور داشته باشند، ‌اما گرفتن پول از کشتی‌گیران به خاطر این قضیه را رد می‌کنم و قرار بود پول بلیت حراست را ما بدهیم."
همچنین شریف، یکی از اعضای کمیته پیشکسوتان که از سوی فدراسیون مسئول پی‌گیری امور اعزام بود، می‌گوید: " اقدامات گرفتن ویزا به موقع انجام شده است و تنها مشکل این است که سفارت بوسنی به خاطر دلیلی که نمی دانیم ویزا صادر نکرده است! ما خودمان هم از این قضیه نگرانیم و تلاش می‌کنیم پیگیری کنیم تا مشکل حل شود."
چیزی که مشخص است این که، 136 پیشکسوت کشتی نفری حدود دو میلیون و پانصد هزار تومان هزینه کرده، از خانواده‌های خود به امید حضور در مسابقات جهانی خداحافظی کردند و از شهرهای مختلف ایران خود را به تهران رساندند اما به دلیل مشکلاتی که به گفته خود پیشکسوتان از فدراسیون نشات می‌گیرد، دست خالی و با ضرری میلیونی باید به خانه‌هایشان برگردند. حالا چه کسی باید پاسخگوی ضرر حدودا 360 میلیون تومانی پیشکسوتان کشتی گیر باشد که قصد داشتند با هزینه شخصی برای مملکتشان افتخار آفرین شوند.(البته فدراسیون کشتی همواره این مدالها را در آمارهایش ارائه می‌کند.) به گفته این پیشکسوتان برخی از آنها حتی این پول را قرض کرده و یا حقوق بازنشستگی‌شان را ذخیره کرده بودند تا بتوانند به مسابقات جهانی بروند.

 


تیم استقلال تهران سابقه جبران 3 شکست خود در مراحل حذفی مسابقات آسیایی را در کارنامه دارد و امیدوار است در بازی فردا برای چهارمین بار موفق به انجام این کار بشود.
تیم استقلال تهران در بازی برگشت مرحله نیمه نهایی لیگ قهرمانان آسیا مقابل سئول کره جنوبی حداقل باید2 گل بزند تا بازی را به وقت اضافی و ضربات پنالتی بکشاند. استقلالی ها سابقه جبران 3 شکست خود را در مراحل حذفی مسابقات آسیایی دارند:
- در مرحله یک هشتم نهایی جام در جام آسیا 97-1996 تیم استقلال در شهر نمنگان ازبکستان 4-1 مغلوب نوف باخور شد تا حذف این تیم قطعی به نظر برسد، اما در بازی برگشت این تیم در آزادی با 3 گل، نوف باخور را شکست داد و با توجه به یک گل زده در خانه حریف صعود خود را به مرحله بعدی قطعی کرد.
- در مرحله یک شانزدهم نهایی جام در جام آسیا 01-2000 تیم استقلال در ابوظبی به مصاف الوحده امارات رفت و با نتیجه 3-2 شکست خورد. این تیم یک هفته بعد در اولین روز پاییز 1379 در آزادی با درخشش فرهاد مجیدی که 2 گل زد، 4- صفر تیم ضعیف الوحده را شکست داد و گام به مرحله بعد گذاشت.
- در مرحله حذفی جام باشگاههای آسیا 02- 2001 تیم استقلال در جده به مصاف الاتحاد رفت و 3-2 شکست خورد. بازی برگشت دو تیم در یک روز سرد زمستانی در آزادی برگزار شد و بعد از اینکه هر دو تیم یک گل زدند، حساسیت بازی به اوج خود رسید. اما ضربه سر تماشایی نیکبخت واحدی که حساس‌ترین و مهم ترین گل خود را برای این تیم زد باعث شد تا استقلال 2-1 پیروز و راهی مرحله بعدی شود.
اما تفاوتی که این 3 بازی با دیدار روز چهارشنبه دارند این است که استقلال در همه بازی های رفت مقابل حریفانش گل زده بود و در دو بازی مقابل نوف باخور و الاتحاد با قانون گل زده در خانه حریف صعود کرد. ضمن آنکه سئول کره جنوبی تیمی متفاوت با آن تیم ها و نسبتاً حرفه ای است.
بدون شک استقلال در بازی فردا و در غیاب جواد نکونام و آندرانیک تیموریان محروم کار سخت و دشواری را پیش رو دارد اما حمایت صد هزارنفری هواداران استقلال باعث شده شاگردان امیر قلعه نویی امید زیادی برای شکست حریف کره ای و صعود به فینال لیگ قهرمانان آسیا داشته باشند.
کره ای ها
در دفاع مشکل دارند
منصور پورحیدری مدیرفنی استقلال ضمن قابل حذف دانستن تیم اف‌سی سئول می‌گوید آنها در دفاع مشکلاتی دارند و توانشان در حمله اصلا قابل مقایسه با دفاعشان نیست.
وی افزود: در بحث روانی، آرامش در بازی روز چهارشنبه بسیار مهم است. افراطی بازی کردن به هیچ وجه درست نیست و بازیکنان استقلال هم به دلیل تجربه بالایشان می‌توانند با صبر و حوصله به گل برسند. امیدوارم کادر فنی استقلال هم بتواند در تزریق این آرامش موفق باشد تا گام دیگری برای فینال برداریم. مسئله بعدی در این دیدار هواداران هستند که اگر با حوصله و با آرامش کار را دنبال کنند، می‌توانند به تیم کمک زیادی کنند. مطمئنا فشار آوردن به بازیکنان می‌تواند مشکل ساز شود.
شکست اف‌سی سئول
در 90 دقیقه
مدیرفنی استقلال ادامه داد: قلعه‌نویی خودش اصرار دارد که در 90 دقیقه می‌توان اف‌سی سئول را شکست داد و مسلما بر اساس توانایی‌های تیم و قابلیت‌های حریف این صحبت را می‌کند. من در تمرین هم دیدم که بازیکنان استقلال از شکست برابر اف‌سی سئول ناراحتند و انگیزه زیادی برای جبران این بازی در آزادی دارند. اعتقاد دارم برای ایجاد آرامش حتی رسانه‌ها هم می‌توانند کمک کنند. مسائل فنی بعد از ایجاد آرامش برای تیم اتفاق می‌افتد و در حال حاضر بازیکنان ما، شناخت خوبی به لحاظ فنی از حریف پیدا کرده‌اند و مسئله اصلی همان آرامش است. بازیکنان ما به خودباوری رسیده‌اند و توانایی حذف اف‌سی سئول را دارند.
نگرانی هواداران
او در پاسخ به این سوال که هواداران استقلال از نبود تیموریان و نکونام نگران هستند، بیان کرد: این نگرانی آنها طبیعی است. البته کادر پزشکی ما تلاش دارد تا همه بازیکنان را به این دیدار برساند. احتمال خیلی بالا هم سیاوش اکبرپور برای این دیدار آماده می‌شود و می‌توان جایگزین های خوبی برای این دو بازیکن با تجربه و بزرگ استقلال پیدا کرد.
استقلال بازیکنان بزرگی دارد که می‌توانند به این تیم کمک زیادی کنند.پورحیدری در پایان و در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه عده‌ای معتقدند که یک معجزه استقلال را به مرحله بعدی می‌رساند، گفت: اصلا نام صعود استقلال را نمی‌توان معجزه گذاشت. گل اول را که بزنیم خیلی به ما کمک می‌شود. در فوتبال همه چیز ممکن است و می‌توان در تهران همه چیز را جبران کرد. توانایی بازیکنان ما بالاست و آنها قادر به حذف اف‌سی سئول هستند.

 


هواداران رئال مادرید در جریان دربی مادرید در سانتیاگوبرنابئو علیه سرمربی جدید این تیم سوت زدند.
کارلو آنچلوتی برای اولین بار صدای سوت معترضان را در ورزشگاه سانتیاگو برنابئو پس از شکست شاگردانش مقابل اتلتیکو مادرید شنید. سرمربی ایتالیایی تصمیم گرفت، بنزما در زمین بماند و با وارد کردن موراتا، ایسکو را از زمین خارج کند. ورزشگاه ناگهان با این تصمیم با رگبار سوت تماشاگران منفجر شد.
با این حال زمانی که ضربه قیچی موراتا توسط کورتوئیس مهار شد تا توپ وارد دروازه نشود، تماشاگران به تشویق موراتا پرداختند. با پایان مسابقه هواداران یک بار دیگر وقتی تیمشان نتوانست مقابل شاگردان سیمئونه کاری از پیش ببرد، به حمایت از بازیکنان پرداختند.شاگردان آنچلوتی لیگ را با تزلزل شروع کردند و مقابل بتیس و گرانادا از هم گسیخته نشان دادند و مقابل ویارئال تقلا کردند تا به تساوی برسند. همچنین در بازی با الچه با کمک داور توانستند به پیروزی برسند.
البته کریستیانو رونالدو پس از شکست رئال در داربی مادرید با دفاع از عملکرد کارلو آنچلوتی، بازیکنان را مقصر این ناکامی معرفی کرد.کریستیانو رونالدو پس از شکست تیمش در داربی مادرید گفت: در این دیدار مستحق شکست نبودیم و بازی خوبی را به نمایش گذاشتیم. مربی تیم هیچ تقصیری در این شکست نداشت. تیم ما مربی بسیار خوبی دارد. او کارش را به خوبی بلد است و هیچ نقشی در این شکست نداشت.رونالدو در ادامه گفت: بازی خوبی انجام دادیم و می‌توانستیم در این دیدار به پیروزی برسیم. آنها فقط یک گل زدند و پیروز شدند. آتلتیکو فقط روی ضدحمله تمرکز کرده بود و در خط دفاع بسیار پر تعداد بازی می‌کرد که گل زدن را به آنها سخت کرده بود. با این حال نباید زانوی غم بغل بگیریم. باید سرهای‌مان را بالا بگیریم و به ادامه فصل خوش‌بین باشیم.مهاجم پرتغالی رئال مادرید در پایان گفت: فکر نمی‌کنم در این دیدار خیلی بد بازی کرده باشیم. بازیکنان جدیدی به تیم ما اضافه شدند و تاکتیک تیم ما نسبت به قبل تغییر کرده است.
آنچلوتی عملکرد خیلی خوبی در رئال مادرید داشته است. او یک مربی بسیار بزرگ و با دانش است. مسئولیت این شکست با ماست.

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10